wie moeten we afschrikken met tanks ??quote:Op zondag 17 februari 2013 02:14 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik denk dat er belangrijker zaken zijn dan die B61s. Iets over economie. En laten we wel wezen: die B61s zijn veel goedkoper als verdediging dan een vergelijkbare explosive kracht in conventionele bewapening. En dat terwijl de afschrikking ervan vele malen groter is.
Niet bij elk probleempje wordt gestopt met (test)vliegen. Dat gebeurd alleen als de veiligheid niet gegarandeerd kan worden.quote:Op vrijdag 22 februari 2013 23:17 schreef Pumatje het volgende:
ik vermoed dat hier de pers handig gebruik maakt van het spelen met woorden. Ik denk namelijk dat dat "stilleggen" bij elk ontdekt probleempje gebeurd. En er worden denk ik per maand vele dingetjes ontdekt wat verbetering vereist. Dit is enkel het zoveelste, en daarom deze woordkeus. Zodat het de druppel lijkt.
Merci.quote:Op zondag 24 februari 2013 14:35 schreef sp3c het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lockheed-affaire
De Lockheed affaire is begonnen in een periode dat niets met de aanschaf van de F-16 te maken heeft. Dan kan men beter denken aan de F-104 en de P-3.quote:Op zondag 24 februari 2013 14:35 schreef sp3c het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lockheed-affaire
Niet op deze schaal en niet zo lang als nu, maar het is een feit dat de aanschaf van luchtmacht materieel veel meer politieke uitdagingen kent dan bij de Marine en Landmacht. Bij de Marine worden voor miljarden boten ontwikkeld, en niemand die er over klaagt (op de Walrus-affaire na dan). De ontwikkeling en aanschaf van materieel bij de landmacht verliep eigenlijk altijd zonder problemen.quote:Op zondag 24 februari 2013 14:31 schreef Wasmachinu het volgende:
Wat ik me afvraag, was er tijdens de aanschaf van de F-16 ook zo veel geouwehoer? Met andere woorden, is zo'n lange, vervelende, botsende gang van zaken normaal bij aanschaf van een vervangend toestel?
Het is inderdaad een pissing contest geworden. Er wordt in de pollitiek al jaren hardop gezegd dat het best kan zijn dan de KLU de JSF wil hebben, maar dat de KLu dat niet bepaalt maar de Tweede Kamer.quote:Natuurlijk snap ik dat het om veel geld gaat, dus dat er niet in drie tellen keuzes worden gemaakt. Maar dit lijkt ondertussen meer op het halen van je gelijk, dan het maken van een weloverwogen keuze.
quote:Op zondag 24 februari 2013 18:04 schreef M5 het volgende:
[..]
De Lockheed affaire is begonnen in een periode dat niets met de aanschaf van de F-16 te maken heeft. Dan kan men beter denken aan de F-104 en de P-3.
Natuurlijk was er in begin jaren 70 ook discussie over het aanschaffen van een nieuw jachtvliegtuig alleen zat men toen midden in de koude oorlog en was de situatie van toen niet te vergelijken met die van nu.
dat de twee situaties niet vergelijkbaar zijn met elkaar ben ik het wel mee eens maar de vraag was of er met de aanschaf van de F16 ook zo'n gedoe was ... de lockheed affaire speelde op dat moment en heeft afaik bijgedragen aan de keuze voor de F16quote:In de jaren van de Lockheed-kwestie hield het kabinet-Den Uyl zich bezig met een grote luchtmachtorder, de vervanging van alle Nederlandse Lockheed F-104 Starfighters. Defensie-minister ir. Henk Vredeling besloot uiteindelijk dat de opvolger van deze straaljager de F-16 zou worden, van de concurrerende vliegtuigbouwer General Dynamics.
Waarom zou die bijgedragen hebben aan de keuze voor de F-16? Welk concurrerend vliegtuig had Lockheed destijds? General Dynamics had toen nog niets met Lockheed van doen en de eerste echte fighter die Lockheed na de F-104 heeft ontwikkeld is de F-22 (aangezien de F-117 niet echt een fighter is).quote:Op zondag 24 februari 2013 18:09 schreef sp3c het volgende:
[..]
[..]
dat de twee situaties niet vergelijkbaar zijn met elkaar ben ik het wel mee eens maar de vraag was of er met de aanschaf van de F16 ook zo'n gedoe was ... de lockheed affaire speelde op dat moment en heeft afaik bijgedragen aan de keuze voor de F16
RonaldV weet het ongetwijfeld beter want die is al oud
De keuze ging destijds idd tussen de F-16, YF-17 maar ook de Saab J37 Viggen en een variant van de Mirage F1 waren kandidaat. Toen is (imo) gelukkig de beste keuze gemaakt. Aan de andere kant, als het een ander toestel was geworden was er nu waarschijnlijk geen discussie of er nog langer door gevlogen kan worden. Mits de YF-17 toen niet door ontwikkeld was naar wat nu de F/A-18 is.quote:Op zondag 24 februari 2013 18:27 schreef sp3c het volgende:
de Northrop YF17 (later door mc Donnel Douglas doorontwikkeld naar de F/A 18) ging het volgens mij om
lockheed cl 1200-2quote:Op zondag 24 februari 2013 18:14 schreef M5 het volgende:
[..]
Welk concurrerend vliegtuig had Lockheed destijds? General Dynamics had toen nog niets met Lockheed van doen en de eerste echte fighter die Lockheed na de F-104 heeft ontwikkeld is de F-22 (aangezien de F-117 niet echt een fighter is).
Die was al afgeschreven en is eigenlijk nooit een concurent geweest voor de F-16. Deze is nooit aangeboden aan NL, België, Denemarken en Noorwegen als optie. Had ook niet echt veel kans gemaakt aangezien het gewoon niet veel meer dan een F-104 'XL' was.quote:
Een reputatie die totaal onverdiend was. Het was niet de schuld van het ontwerp of zelfs van Lockheed. Het had alles te maken met training en het veranderen van missie-profielen. Een onderscheppingstoestel voor grote hoogte werd omgebouwd naar jachtbommenwerper voor supersonisch laagvliegen. Zodra men zich realiseerde dat de fout in de training zat, heeft men dat aanepast en vielen de verliescijfers terug naar niveaus die ook bij andere toestellen golden.quote:Op zondag 24 februari 2013 18:41 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat was een doorontwikkeling van die vliegende doodskist, de F-104 Starfighter.
De vraag was of er destijds een Lockheed concurrent was op het moment NL ging beslissen over een opvolger voor de F-104, ivm Lockheed affaire. Die was er dus niet. Dat project was al gestoptquote:Op zondag 24 februari 2013 18:55 schreef Radegast het volgende:
De vraag was toch welk vliegtuig Lockheed had als kandidaat voor het LWF-programma, waaruit later de F-16 is voortgekomen? Nou, dat was die Lancer. Werd idd snel afgeserveerd in 1972..
Nee hoor, de F-16 is gekozen omdat men tevoren al had aangegeven dat de 4 Europese NATO partners (België, Denemarken, Nederland en Noorwegen) de winnaar van de USAF LWF-competitie zouden aankopen, ongeacht welk toestel dat zou worden. Daarmee werd de Europese keus de keus van de USAF. De Europese alternatieven kwamen niet in aanmerking wegens te duur (MRCA/Tornado, waar NL al uitgestapt was om de prijs), te Frans (die bovendien net uit de NAVO gestapt waren) of te neutraal (Zweden zou in geval van oorlog kunnen weigeren om reserve onderdelen te leveren).quote:Op zondag 24 februari 2013 18:09 schreef sp3c het volgende:
[..]
[..]
dat de twee situaties niet vergelijkbaar zijn met elkaar ben ik het wel mee eens maar de vraag was of er met de aanschaf van de F16 ook zo'n gedoe was ... de lockheed affaire speelde op dat moment en heeft afaik bijgedragen aan de keuze voor de F16
RonaldV weet het ongetwijfeld beter want die is al oud
Dat kon ook haast niet anders met de hoeveelheden die de Duitsers besteld hadden. Ik heb de cijfers zo snel niet bij de hand, maar zij bestelden zo ongeveer de helft van alle Starfighters ooit gebouwd, geloof ik.quote:Op zondag 24 februari 2013 18:57 schreef Radegast het volgende:
Starfighters vielen toch voornamelijk in Duitsland uit de lucht? Zou ook karma kunnen zijn.
Ze hadden er 916, waarvan 292 crashed zijn met 115 doden. In totaal 2.575 F-104's geproduceerdquote:Op zondag 24 februari 2013 19:01 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dat kon ook haast niet anders met de hoeveelheden die de Duitsers besteld hadden. Ik heb de cijfers zo snel niet bij de hand, maar zij bestelden zo ongeveer de helft van alle Starfighters ooit gebouwd, geloof ik.
Even snel over de duim: zij bestelden ruim 35% van alles dus. Nog steeds een respectabel aantal. Heb je ook de statistieken waaruit blijkt dat het grootste deel van de doden viel in de jaren voordat de training werd aangepast? Op Wikipedia staat een stukje over de aanpassing van de Luftwaffe-training door Johannes Steinhoff: http://en.wikipedia.org/wiki/German_Air_Force#Cold_Warquote:Op zondag 24 februari 2013 19:04 schreef M5 het volgende:
[..]
Ze hadden er 916, waarvan 292 crashed zijn met 115 doden. In totaal 2.575 F-104's geproduceerd
Nee, de NF-5 en F-104 vlogen naast elkaar vanaf ca. 1970. De NF-5 heeft het wel langer volgehouden bij de KLu: tot 1991. Maar dat waren Canadair toestellen, waar Northrop (officieel) niets mee te maken wilde hebben.quote:Op zondag 24 februari 2013 19:52 schreef PPL het volgende:
Niet om het een of ander; is de F-104 in Nederland niet opgevolgd door de F-5?
Tussen de regels door lijkt het net alsof de F-16 direct na de F-104 'kwam'.
Staat wellicht los van de JSF discussie, maar als je kijkt naar Lockheed die wordt opgevolgd door Northrop, zet dat de lockheed-affaire in een iets ander daglicht.
Niet alleen dat, maar de Luftwaffe had ook veel minder ervaring met straaljagers dan bijvoorbeeld de Klu. Op het moment dat de F-104 in dienst kwam bestond de Luftwaffe nog maar amper 5 jaar, en het gebrek aan ervaring kwam terug in de verliescijfers.quote:Op zondag 24 februari 2013 19:01 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dat kon ook haast niet anders met de hoeveelheden die de Duitsers besteld hadden. Ik heb de cijfers zo snel niet bij de hand, maar zij bestelden zo ongeveer de helft van alle Starfighters ooit gebouwd, geloof ik.
De ervaring met straaljagers klopt, maar het lag vooral ook aan de manier van opereren door de Luftwaffe. Steinhoff (één van de allereeerste jet-piloten ter wereld, met 176 kills op zijn naam!) toonde dat aan in 1966. Klik zijn naam maar even aan in mijn vorige post, dan kun je het lezen.quote:Op zondag 24 februari 2013 20:21 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Niet alleen dat, maar de Luftwaffe had ook veel minder ervaring met straaljagers dan bijvoorbeeld de Klu. Op het moment dat de F-104 in dienst kwam bestond de Luftwaffe nog maar amper 5 jaar, en het gebrek aan ervaring kwam terug in de verliescijfers.
Ook meen ik dat de Duitsers minder monteurs per F-104 hadden dan andere landen.
Zoek voor de grap de verschillende types eens op, en de aantallen waarin ze bij de KLu aanwezig waren. Soms was een vliegtuig net twee jaar binnen toen het volgende type al binnengehaald werd. De aantallen (en verlies ratios) waren enorm. Het aantal jet-squadrons ook. We hebben nu het (lachwekkende) aantal van 60 vliegtuigen in 4 squadrons operationeel. In 1992 hadden we er 180 in 9 squadrons. In de jaren 60 waren de aantallen nog veel hoger.quote:Op zondag 24 februari 2013 20:24 schreef PPL het volgende:
Pfff... kan mij dat nauwlijks voorstellen tegenwoordig; meerdere types bij de KLu.
Dank voor de opheldering, weer wat geleerd.
Die motor is jaren geleden al afgeschoten als besparingsmaatregel. Niet zo handig, want die was nou juist ingevoerd naar aanleiding van de ervaringen van USAF met Pruttel&Wilnie tijdens het F-16 programma. Vanaf het moment dat er een concurrent op de markt was, hield P&W veel beter zijn productie in de gaten.quote:Op woensdag 27 februari 2013 18:40 schreef Radegast het volgende:
Dat die F136-motor van GE nu definitief afgeschoten is wist ik nog niet, da's niet zulk goed nieuws voor de NL'se bij de JSF betrokken industrie.
Dat is dan ook wat een commercieel bedrijf beoogd, en een bedrijf als Lockheed Martin zit wat dat betreft goed, net als een aantal Nederlandse banken, dat bedrijf, en zeker dit project, zijn nu eenmaal 'to big to fail', dus er is veel geld te halen. Verder heeft die Bogden helemaal gelijk, deze bedrijven hebben een enorme kans gekregen met deze contracten, daar zitten lange termijn winsten aan. Maar met een relatief korte termijn bonuscultuur en het gegeven dat het programma eigenlijk geen concurrenten heeft, maken het ook weer moeilijk om dat lange termijn denken goed aan te pakken.quote:Op woensdag 27 februari 2013 18:11 schreef RonaldV het volgende:
Feb 27 (Reuters) - The Pentagon program chief for the F-35 warplane slammed its commercial partners Lockheed Martin and Pratt & Whitney on Wednesday, accusing them of trying to "squeeze every nickel" out of the U.S. government and failing to see the long-term benefits of the project.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |