Mooi!!! Hoe smaakte het?quote:Op zaterdag 30 maart 2013 17:13 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Ik heb vandaag voor het eerst een breekbrood in elkaar geknutselt. Geometrisch gezien kan het nog iets beter, de kleur is wat mij betreft prima en de smaak moet ik vanavond nog achter komen
[ afbeelding ]
Het fietste er prima inquote:
- Hoeveel gist gebruik je op hoeveel bloem/meel?quote:Op vrijdag 5 april 2013 08:08 schreef destrovel het volgende:
Gisteravond weer brood gebakken, met de dr. Oetker gist die ik nog had liggen. Nu lauwwarm water gebruikt. Kort gezegd: Niet te vreten, want tis niet gerezen![]()
Wat doe ik fout?
Ik ben weer een "Bloomer" aan het maken nu, naar zijn recept. Daarbij geeft hij twee uur rijzen en na terugslaan nog eens twee uur proofen als guideline.quote:Op vrijdag 5 april 2013 09:00 schreef bloempje-moi het volgende:
Paul Hollywood benadrukt keer op keer dat je koud water moet gebruiken. Dat het gist dan langer moet rijzen en de smaak verbeterd klinkt logisch. Maar moet je dan rekening houden met een verdubbelde rijstijd of valt het verschil wel mee?
Overigens: Paul Hollywood
Temperatuur zal wat minder stabiel zijn, en je hebt minder ruimtequote:Op vrijdag 5 april 2013 11:55 schreef kRiZzZiZ het volgende:
Wat zijn jullie ervaringen met het brood bakken in een combi magnetron? Zal dit zonder problemen lukken of moet ik nog op bepaalde zaken letten?
Inderdaad gewoon proberen, je hebt zoveel soorten combi-magnetrons, goeie en minder goeie.. Iig niet de magnetronstand gebruikenquote:Op vrijdag 5 april 2013 11:55 schreef kRiZzZiZ het volgende:
Wat zijn jullie ervaringen met het brood bakken in een combi magnetron? Zal dit zonder problemen lukken of moet ik nog op bepaalde zaken letten?
ligt er aan hoe koud het water is, maar het duurt wel duidelijk langer.quote:Op vrijdag 5 april 2013 09:00 schreef bloempje-moi het volgende:
Paul Hollywood benadrukt keer op keer dat je koud water moet gebruiken. Dat het gist dan langer moet rijzen en de smaak verbeterd klinkt logisch. Maar moet je dan rekening houden met een verdubbelde rijstijd of valt het verschil wel mee?
Overigens: Paul Hollywood
Natte theedoek erop tegen uitdrogen, iets minder gist gebruiken. Dan zou het goed moeten komen.quote:Op vrijdag 5 april 2013 14:20 schreef Bakkerd het volgende:
Ik wil morgen een kaas-ui brood bakken maar ik wil hem eigenlijk vanavond alvast klaarmaken..
Kan ik hem vanavond al de eerste rijs geven, en morgenochtend vormen en de tweede rijs? Of gaat er dan iets raars gebeuren?
Gewoon vanavond in de koelkast zetten, misschien wel eventjes buiten de koelkast laten rijzen. Dan morgen uit de koelkast halen, op temperatuur laten komen, vormen en dan tweede rijs.quote:Op vrijdag 5 april 2013 14:20 schreef Bakkerd het volgende:
Ik wil morgen een kaas-ui brood bakken maar ik wil hem eigenlijk vanavond alvast klaarmaken..
Kan ik hem vanavond al de eerste rijs geven, en morgenochtend vormen en de tweede rijs? Of gaat er dan iets raars gebeuren?
Heel zakje gist van dr. Oetker (ik meen 15 gram?) op 500g bloem en 300ml water, precies volgens de aanwijzingen van gist en bloem. Zakje was nieuw, houdbaar tot juli 2014. Heeft uiteindelijk 2 uur staan rijzen, toen nog 20 minuten in het bakblik gerezen, maar t was echt nietsquote:Op vrijdag 5 april 2013 09:46 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
- Hoeveel gist gebruik je op hoeveel bloem/meel?
- Gewoon koud kraanwater is prima, rijzen zal het heus wel
- Hoeveel tijd geef je het om te rijzen?
- Was het zakje al open? Nog wel houdbaar etc.
@bloempje-moi;
Ligt er maar net aan hoe warm je het water gewend bent te gebruiken hè? Weet wel dat rijstijden van half uurtje hier, half uurtje daar véél te kort zijn om een smakelijk brood te maken. Dat gaat soms echt nergens over bij van die flutrecepten.
Hoe warm was het water, stond het op de tocht te rijzen?quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:02 schreef destrovel het volgende:
[..]
Heel zakje gist van dr. Oetker (ik meen 15 gram?) op 500g bloem en 300ml water, precies volgens de aanwijzingen van gist en bloem. Zakje was nieuw, houdbaar tot juli 2014. Heeft uiteindelijk 2 uur staan rijzen, toen nog 20 minuten in het bakblik gerezen, maar t was echt niets
Afgedekt onder plastic, zoals bij mn vorige broden waar ik broodmix met gist er al in had ook deed, water was lauw. Dus, gaarne alle tips, dan ga ik straks een nieuw brood proberen.quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoe warm was het water, stond het op de tocht te rijzen?
Ik zou de hoeveelheid bloem en water omdraaien, en kijken of je bubbels krijgt in je waterquote:Op vrijdag 5 april 2013 15:18 schreef MaximusTG het volgende:
Nou, die zakjes zijn 7 gram, maar je had toch wat moeten zien groeien hoor.. In die twee uur ook geen enkele activiteit?? 20 minuten rijzen in het bakblik is ook niet bepaald lang.
Om je gist te testen zou je nog bv 50 gram bloem met 35 gram water, een schepje gist en wat suiker kunnen mengen, dat moet heel snel gaan rijzen.
Ik zal eens kijken of ik anders een filmpje voor je kan makenquote:Op vrijdag 5 april 2013 15:41 schreef MaximusTG het volgende:
Nou, persoonlijk vind ik het onzin om gist zo te testen, heb nog nooit gehad dat mn instant gist het niet deed. Zelfs als ie al wat ouder was. Koop nl. altijd zo'n 500 gram verpakking, waarvan ik dan een deel in een afsluitbaar bakje doe om uit te werken. Daarom zouden zulke nieuwe zakjes dr oetker gist gewoon moeten werken.
Destrovel moet dus haast wel iets anders fout doen.
Destrovel, beschrijf nou eens nauwkeurig wat je gedaan had?
Ik heb ook een grote verpakking, waarvan ca. 50 gram de koelkast in gaat, en de rest in de vriezer. Wat ik uit de vriezer haal, probeer ik wel altijd even. Maar inderdaad nog nooit gehad dat het dood was, dus het lijkt dat het redelijk wat kan hebbenquote:Op vrijdag 5 april 2013 15:41 schreef MaximusTG het volgende:
Nou, persoonlijk vind ik het onzin om gist zo te testen, heb nog nooit gehad dat mn instant gist het niet deed. Zelfs als ie al wat ouder was. Koop nl. altijd zo'n 500 gram verpakking, waarvan ik dan een deel in een afsluitbaar bakje doe om uit te werken. Daarom zouden zulke nieuwe zakjes dr oetker gist gewoon moeten werken.
Destrovel moet dus haast wel iets anders fout doen.
Destrovel, beschrijf nou eens nauwkeurig wat je gedaan had?
Wat is lauw voor jou? Voelt het dan warm aan aan je vingers?quote:Op vrijdag 5 april 2013 15:06 schreef destrovel het volgende:
[..]
Afgedekt onder plastic, zoals bij mn vorige broden waar ik broodmix met gist er al in had ook deed, water was lauw. Dus, gaarne alle tips, dan ga ik straks een nieuw brood proberen.
Ondertussen ga ik m'n vertrouwde broodmix-met-gist halen, want ik heb nu de hele ochtend op koekjes moeten leven
Lauw als in niet warm en niet koud aan je vingers.quote:Op vrijdag 5 april 2013 19:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat is lauw voor jou? Voelt het dan warm aan aan je vingers?
dan is temperatuur het issue niet.quote:Op vrijdag 5 april 2013 21:22 schreef destrovel het volgende:
[..]
Lauw als in niet warm en niet koud aan je vingers.
Nop, geen zout gebruikt.quote:Op vrijdag 5 april 2013 21:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
dan is temperatuur het issue niet.
Zout? Zout vertraagd de werking van gist ook.
Is een uurtje genoeg om belletjes te laten ontstaan?quote:
Probeer anders eerst dit eens, als simpele basis, en bouw daar vandaan verder:quote:Op woensdag 10 april 2013 15:24 schreef Carrotcake-light het volgende:
Oke, nee het was volkorenmeel. Ik heb 350 gram volkorenmeel gebruikt en 1/4 tsp instant gist.
Maar op een gegeven moment was ik door mijn volkorenmeel heen en heb ik aangevuld met tarwebloem
Ik ben begonnen met dus 350 gram volkorenmeel in een kom te doen, toen 350 ml (soja)melk erbij, klein beetje suiker erdoor en mengen. Het was toen dus nog erg dun. In de kom met plastic folie erover op de verwarming gezet voor zo'n 3 uur. Alleen een klein beetje bubbeltjes aan de zijkant te zien. Toen bekertje koud water erbij gedaan en 1.2 tsp gist en schep tarwebloem erbij, weer gemengd, folie er weer over en in de koelkast.
Hier hetzelfde, ik ga er vanavond mee aan de slag, want schuif net m'n laatste sneedje brood naar binnenquote:Op woensdag 10 april 2013 19:36 schreef Carrotcake-light het volgende:
Top, bedankt allebei! Ik zal het binnenkort maar weer eens proberen, hopen dat t dan beter gaat..
quote:
Je brood zal ietwat gistig ruiken, omdat er relatief veel gist in zitquote:Op donderdag 11 april 2013 11:17 schreef destrovel het volgende:
Eindelijk gelukt![]()
Wat ik gister heb gedaan:
Nieuwe gist gekocht, waar al instructies voor brood op het pakje stonden, en deze gevolgd.
(100ml handwarm water + 2 schepjes suiker + 7 gram gist, 10 minuten laten staan, roeren, toevoegen aan meel met de rest van het water)
Vervolgens oven op 200 graden, en zodra het brood erin ging terug naar 140, 40 minuten, klaar.
Denk wel dat ik het brood volgende keer nog iets langer in de oven laat, tis nog niet perfect gaar.
Ook ruikt het brood erg naar de gist![]()
Maargoed, ik kan ontbijten
Ik heb gister ochtend de helft van jouw desem (as in: de vloeistof die ik daar uit gecreeerd heb) genomen, daar meel en bloem bij gedaan tot het de samenstelling van een goed deeg had, gewogen (700 gram totaal), en dat op het aanrecht laten staan. S'avonds nog een uurtje op een wat warmere plek (25 a 30 graden - restwarmte oven) en in de nacht op het aanrecht laten staan.quote:Op vrijdag 12 april 2013 00:30 schreef MaximusTG het volgende:
Ziet er netjes uit! Ben benieuwd naar de binnenkant. Overigens is het niet dat je deeg beter rijst zo, alleen sneller.
Heb net zelf wat voordeeg gemengd om morgenochtend een broodje te bakken.
Deel volkorenmeel, 300 gram, met 300 gram water en 1/8 tsp gist.
Morgenochtend komt daar 300 gram bloem bij en 130 gram water, 1 tsp gist en wat lijnzaad en pompoenpitten. Dan kneden, rijzen, vormen, rijzen, bakken.
Brood bakken is een vak.quote:Op vrijdag 12 april 2013 11:52 schreef MissMSX het volgende:
Pffff, even mopperen hoor. Zoveel verschillende meningen over brood bakken met spelt. Kort kneden of juist niet. Meel of bloem of een combinatie. Twee keer kneden of juist niet.
En het lukt me maar niet een brood te bakken waar ik echt tevreden over ben. Het is naar mijn mening steeds niet luchtig genoeg. Vorige keer te droog deeg. Nu weer te plakkerig. En vers is het brood wel lekker, maar het is binnen een paar uur alweer te droog. Zo maar kijken of het kleffe brood goed wil bakken en hoe zich dat daarna houdt.
Niks makkelijks aan dat brood bakken![]()
/moppermodus
Ja, echt. Stomme mensen die je doen geloven dat het echt simpel isquote:
Ja, je moet leren de recepten uit te kiezen die kloppen. Zoveel onzin-recepten op het web. Zeker met brood.. Welk recept had je nu geprobeerd dan?quote:Op vrijdag 12 april 2013 12:18 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Ja, echt. Stomme mensen die je doen geloven dat het echt simpel is![]()
Nou ja, het principe is simpel, maar de praktijk vergt wel wat ervaring. Maar ik geef nog niet op
Misschien volgende keer eens een voordeeg proberen
mooi en smakelijk!quote:Op vrijdag 12 april 2013 00:07 schreef 2cv het volgende:
Baksel van vandaag:
[ [url=http://i200.photobucket.com/albums/aa295/Lelijke_Eend/Baksels/DSCF0018_Klein_zpsbdd35316.jpg]afbeelding ][/url]
[ [url=http://i200.photobucket.com/albums/aa295/Lelijke_Eend/Baksels/DSCF0017_Klein_zpsa1138313.jpg]afbeelding ][/url]
Het is beter gerezen dan de vorige keer omdat ik het deeg tijdens het rijzen beide keren op een pan hete olie* heb laten staan.
*Ik had nog wat frituurolie over en wil dat in de tank van mijn auto (diesel) gooien. Maar er is wat vocht in de olie gekomen dus ik wou het er uit koken (ging niet goed, hele keuken onder de olie) en tijdens het afkoelen van de olie heb ik het deeg er op gezet zodat het deeg beter zou rijzen. Een pan heet water had ook vast gekund.
Zie hier bovenaan. En dan 800 gram speltmeel. Heb er alleen meer water aan toegevoegd, maar blijkbaar net teveel. Ik doe er overigens ook nog 100 gram zonnebloempitten door, dus ik maak het mezelf misschien ook niet heel makkelijk zo.quote:Op vrijdag 12 april 2013 12:23 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
Ja, je moet leren de recepten uit te kiezen die kloppen. Zoveel onzin-recepten op het web. Zeker met brood.. Welk recept had je nu geprobeerd dan?
Waar koop ik dat? Ik geloof niet dat ik het ooit ergens heb gezien.quote:Op zondag 14 april 2013 10:23 schreef MaximusTG het volgende:
Tada:
[ afbeelding ]
Een lame, maar blijft lastig dan hoor.
Ha, ik heb nog mesjes van precies dat merk thuisliggenquote:Op zondag 14 april 2013 11:34 schreef MaximusTG het volgende:
Maar uiteindelijk is het gewoon een scheermesje op een stokje natuurlijk. Het scheelt trouwens wel als je je mesje in het water doopt voor je snijdt.
Vanavond is een recept voor soda bread te zien bij Paul Hollywood op BBC2quote:Op donderdag 4 april 2013 11:29 schreef Carrotcake-light het volgende:
@MaximusTG: Thanks voor je reactie. As I said... beginner, heb nog veel te leren! Ik heb wel veel over Irish Sodabread gevonden inderdaad, zag het al voorbij komen als ik googlede op brood bakken met bakpoeder. Maar iig bedankt voor de tips, ik zal het eens gaan proberen, hopelijk gaat t dan beter
Ik ben duidelijk een boer: sodabrood lukt veel beter en smaakt me beter dan een scone. Hoewel het met clotted cream en jam ongetwijfeld heerlijk is!quote:Op woensdag 17 april 2013 17:06 schreef infp2009 het volgende:
"These two Irish specialties are closely related but soda bread was originated by peasants who had less access to perishable ingredients while scones were made by servants in upper-crust households that could afford the eggs and cream needed to make scones."
Goed puntquote:Op dinsdag 16 april 2013 16:48 schreef MaximusTG het volgende:
- lagere temperatuur bakken
- meer water in het deeg doen
- boter of olie gebruiken
Voor specifiekere hulp moet je je hele recept even posten.
Nou.. Wat zullen we daar nou eens van zeggenquote:
Ga een kwartiertje je huis uit. Als je dan terug komt, ruikt het wel naar broodquote:Op zondag 14 april 2013 10:17 schreef bloempje-moi het volgende:
Ik heb net twee kleine broodjes gebakken. Wat mij nou nog nooit gelukt is, is het fatsoenlijk inkerven van het brood. Ik heb scherpe messen maar het blijft hakken en zagen. Is daar een trucje voor? Overigens valt de geur van vers gebakken brood in mijn huis iedere keer wat tegen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |