Oók een goede vraag. Daarom denk ik dat de vlieger uiteindelijk niet zal opgaan, tenzij het voor een relatief klein bedrag is, waarbij je kan denken aan kosten voor de overname van de stoffering en dergelijke.quote:
Ja, vandaar ook dat ik dit in een eerdere post al betitelde als "fantasievol 'mis'bruik".quote:Op woensdag 10 april 2013 23:52 schreef Five_Horizons het volgende:
Het probleem is dat dit, als er geen daadwerkelijke goederen zijn, dit belastingontduiking is.
Linkje?quote:Op woensdag 10 april 2013 23:57 schreef Five_Horizons het volgende:
Wat voor clausules, dan? Het staat al in de wet.
Okee, dat is duidelijk - daar zijn we het wel over eens, hoor.quote:Op woensdag 10 april 2013 23:59 schreef Five_Horizons het volgende:
Nee, in het geval er geen sprake is van roerende goederen. Dan speelt het ontduiken van de overdrachtsbelasting en de bijleenregeling van de verkoper een rol.
Yep. Begrepen. Dus inderdaad die kostenpost voor stoffering ook daadwerkelijk kunnen onderbouwen.quote:Op donderdag 11 april 2013 00:03 schreef Five_Horizons het volgende:
Er is geen clausule die tegengaat dat onroerende zaken worden gebruikt om de koopsom te laten zakken. Dat is gewoon toegestaan. Maar het moet natuurlijk wel gewoon kloppen en daar ga je vaak nat.
En niet alleen dàt, je zult het ook moeten kunnen onderbouwen voor de belastingdienst, zoals Five_Horizons als heeft uitgelegd.quote:Op donderdag 11 april 2013 00:38 schreef stoeltafel het volgende:
Of je betaald 320K en 30k onder se tafel. De vraag is alleen of de verkoper dat wil.
Er zijn ook ramingen die zeggen dat er over een jaar of tien een woningentekort zal ontstaatn, omdat vanwege de financieel-economische toestand nu te weinig gebouwd wordt.quote:Op woensdag 10 april 2013 23:41 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Er valt maar weinig over te zeggen over hoe ver de prijzen nog gaan zakken, dat is koffiedikkijken. Ben het met je eens dat de bodem van de put waarschijnlijk nog niet bereikt is, maar om nou te stellen dat huizen straks voor een appel&ei weggaan lijkt me toch ietsje overdreven.
Staar je niet te blind op het zakken van de prijzen; als je per sé een kosten overweging wil maken, doe dat dan door de kosten van huren tegen over het kopen te zetten.quote:Op donderdag 2 mei 2013 10:19 schreef So_Surreal het volgende:
Hoe lang zullen de huizenprijzen nog zakken denken jullie ?
Ik wil dit jaar graag een huis kopen met mijn vriendin, omdat de huur weer omhoog gegaan is, en we willen graag weg uit de buurt waar we nu wonen.
Is dit een goede tijd om te kopen ?
Ja dat is ook weer zo Zatoichiquote:Op donderdag 2 mei 2013 10:52 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Staar je niet te blind op het zakken van de prijzen; als je per sé een kosten overweging wil maken, doe dat dan door de kosten van huren tegen over het kopen te zetten.
Zoek vooral een huis waar je graag wilt wonen en koop het omdat het een huis (thuis) is en niet als investering. Oftewel hou ook rekening met eventuele uitbreiding.
Ik heb mijn huis vijf jaar geleden mijn huis gekocht; het eerste krantenbericht wat ik in mijn nieuwe huis las was dat de huizenbubbel barstte. Ik heb me er nooit druk over gemaakt, want een huizenprijs doet er pas toe als je je huis wil verkopen.
Ik ben door menigeen uitgelachen omdat ik op de top van de markt een huis heb gekocht. Nu zitten deze mensen echter vast omdat ze geen hypotheek meer kunnen krijgen tenzij ze bijlenen....
Was het een goede tijd om te kopen. Niet als je naar de prijzen kijkt; wel omdat ik gewoon mijn huis kon kopen. Wist ik dat op dat moment? Natuurlijk niet, ik wilde gewoon graag een mooi huis waar ik gelukkig kon zijn; en dat is me wel gelukt
Ga voor 5 jaar of langer. Wat win je nu NETTO bij 1 jaar RVP; m.a.w. wat is die 0,6% nou t.o.v. de zekerheid dt je 5 jaar tot op de ¤ nauwkeurig je bruto rentelast weet.quote:Op donderdag 2 mei 2013 09:19 schreef zatoichi het volgende:
En jullie visie? Ik had vijf jaar vast; ik kan dat nu weer doen voor 0,9% minder of 1 jaar voor 1,5% minder. Het is koffiedik kijken, ik weet het, maar hoor graag hoe andere kijken naar de rente-ontwikkeling. (ik ga er geen rechten aan ontlenen, bij deze)
Waarom zo ingewikkelt? Of is de hypotheek zo hoog dat je boven de grens komt met banksparen? Tenzij je de annuitair op variabele rente hebt staan, dat had ik achteraf willen doen, maar ik wist ook niet dat de rente zo laag zou worden.quote:Op donderdag 2 mei 2013 18:46 schreef MaLo het volgende:
Onze rentevaste periode voor de nieuwe woning is 10 jaar, verdeling: 35% aflossingsvrij, 35% banksparen en 30% annuitair. Lekker gevarieerd.
Aflossingsvrij en banksparen meegenomen van de oude hypotheek, voor het resterende deel annuitairquote:Op donderdag 2 mei 2013 19:11 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Waarom zo ingewikkelt? Of is de hypotheek zo hoog dat je boven de grens komt met banksparen? Tenzij je de annuitair op variabele rente hebt staan, dat had ik achteraf willen doen, maar ik wist ook niet dat de rente zo laag zou worden.
Dat zal de mijn ook wel worden; heb nu 33% spaar, 66% aflossingvrij; van het laatste deel gaan we komende tijd wat aflossen dus dat zal wel 50/50 worden; tegen die tijd verhuizen en dan zit ik met een zelfde verdelingquote:Op donderdag 2 mei 2013 20:24 schreef MaLo het volgende:
[..]
Aflossingsvrij en banksparen meegenomen van de oude hypotheek, voor het resterende deel annuitair
Het hangt er van af wat je koopt en vooral: wààr je koopt. Mijd slechte buurten of krimpregio's.quote:Op donderdag 2 mei 2013 10:19 schreef So_Surreal het volgende:
Hoe lang zullen de huizenprijzen nog zakken denken jullie ?
Ik wil dit jaar graag een huis kopen met mijn vriendin, omdat de huur weer omhoog gegaan is, en we willen graag weg uit de buurt waar we nu wonen.
Is dit een goede tijd om te kopen ?
Locatie is inderdaad enorm belangrijk. Je merkt aan de buurt waar we nu wonen, dat de kwaliteit van de buurt langzamerhand wat achteruit gaat. Voor 300 euro in de maand meer gaan we binnenkort wonen in een buurt die niet gaat verloederen. Pal naast de plaatselijke villawijkquote:Op donderdag 2 mei 2013 21:32 schreef blomke het volgende:
[..]
Het hangt er van af wat je koopt en vooral: wààr je koopt. Mijd slechte buurten of krimpregio's.
Kijk hoe je nu woont en wat het je kost, en zet diverse koopwoningen + buurten daar tegenover. Ga uit van een 20 - 30 % prijsdaling de komende tijd en je weet je inzetprijs.
Als starter zou ik denk ik ook nog wachtenquote:Op donderdag 2 mei 2013 22:27 schreef Pap89 het volgende:
Wij wachten iig tot medio 2014, gewoon omdat het kan
De locatie is inderdaad heel erg belangrijk, maar hou ook in gedachten dat "de buurt" in de loop der jaren sterk kan veranderen. Ook zogenaamde 'goede' buurten kunnen verslechteren op het moment dat bij iedereen de kids veranderen in vervelende pubers en er in de wijk 'niks' voor hun blijkt te zijn.quote:Op donderdag 2 mei 2013 22:38 schreef MaLo het volgende:
[..]
Locatie is inderdaad enorm belangrijk. Je merkt aan de buurt waar we nu wonen, dat de kwaliteit van de buurt langzamerhand wat achteruit gaat. Voor 300 euro in de maand meer gaan we binnenkort wonen in een buurt die niet gaat verloederen. Pal naast de plaatselijke villawijk. Daarnaast is ons nieuwe huis vrij "schaars" , een zeer goed onderhouden jaren '30 woning.
Klopt. Punt is dat als je doorstromer bent, je wel minder voor je te koop staande oude huis casht, maar het huis wat je daarna wilt kopen is eveneens in prijs gedaald. Sowieso moet je natuurlijk alleen een koophuis overwegen als je ook zeker weet dat je daar gedurende langere tijd wilt blijven wonen, en dan denk ik zelf aan minimaal een jaartje of zeven.quote:Prijsdaling is op zich niet meer relevant als je doorstromer bent. Zolang je je maandlasten voor langere tijd weet en je hebt de intentie om lang te blijven wonen in de nieuwe woning, boeit een prijsdaling (en prijsstijging) nauwelijks.
Dat is maar de vraag... punt is dat * huren * ook alleen maar duurder wordt, en daarbij is de hypotheekrente op dit moment zeer laag (heb zelf nog 9,8% betaald toen ik mijn eerste woning kochtquote:Als starter zou ik denk ik ook nog wachten. Als doorstromer heeft wachten imo geen zin, je huidige woning wordt alleen maar minder waard en op een gegeven moment is er tegen de restschuld niet meer op te sparen.
Toen ik m'n eerste huis kocht, was dat volgende de (verkopend) makelaar een "potentieloze" buurt, vandaar de relatief lage vaagprijs. Geen "impotente" buurt overigens, gezien de krijsertjes die er woonden. Het bleek btw dat die makelaar twee straten verder zelf was opgegroeid en in zijn tijd was het echt gribus.quote:Op donderdag 2 mei 2013 22:46 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
De locatie is inderdaad heel erg belangrijk, maar hou ook in gedachten dat "de buurt" in de loop der jaren sterk kan veranderen. Ook zogenaamde 'goede' buurten kunnen verslechteren op het moment dat bij iedereen de kids veranderen in vervelende pubers en er in de wijk 'niks' voor hun blijkt te zijn.
Om een voorbeeld te geven: Utrecht Terwijde. 10 jaar geleden prima buurt met allemaal jonge gezinnetjes. Nu.... gedoe met overlast, wegpesten van bewoners die niet in 'het straatje' passen, enzovoorts.
Aan de andere kant wordt er stevig in bepaalde 'probleembuurten' geïnvesteerd en zou de situatie over een jaar of 5-10 daar wel eens héél anders kunnen zijn geworden. Opnieuw een voorbeeld: Utrecht Lombok. 15 jaar geleden een gribus, nu een geweldige yuppie-buurt.
Op dit moment wordt er stevig geinvesteerd in verbeteringen en nieuwbouw in buurten als Utrecht Overvecht, Kanaleneiland en Hoograven, en dus denk ik dat een huisje kopen aldaar helemaal niet zo slecht zal uitpakken als dat sommigen beweren - op de langere termijn.
Tja wat de markt doet weet je nooit zeker, maareer is wel een groot verschil tussen willen verhuizen en moeten verhuizen, ik zou het niet op het laatste laten aankomen.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 11:51 schreef Pap89 het volgende:
Alleen met 1 slaapkamer + kind van 1, is het wat krap, maar nog wel een jaar +- vol te houden.
Net wat de markt doet.
Waarschijnlijk een andere toetsrente?quote:Op maandag 10 juni 2013 19:31 schreef T_Killer het volgende:
Iemand enig idee hoe het kan dat, op basis van hetzelfde inkomen, een berekening voor het max. hypotheekbedrag bij de Rabobank uitkomt op 184k en op de site van de Hypotheker op 208k?
Ik vind het nogal een verschil.
Studieschuld bij de een meegenomen en de ander niet?quote:Op maandag 10 juni 2013 19:31 schreef T_Killer het volgende:
Iemand enig idee hoe het kan dat, op basis van hetzelfde inkomen, een berekening voor het max. hypotheekbedrag bij de Rabobank uitkomt op 184k en op de site van de Hypotheker op 208k?
Ik vind het nogal een verschil.
True, maar ik denk dat een deel van het verschil ook verklaard wordt door het feit dat de Rabo minder scheutig is met het hypotheekbedrag dan bijv de Hypotheker.quote:Op maandag 10 juni 2013 22:02 schreef 44pje het volgende:
![]()
Ga maar eens uitrekenen wat het verschil in maandlasten is, dan zie je het wel.
Nope. Hier worden dezelfde woonquotes gebruikt, hooguit een ander rentepercentage.quote:Op woensdag 12 juni 2013 20:02 schreef T_Killer het volgende:
[..]
True, maar ik denk dat een deel van het verschil ook verklaard wordt door het feit dat de Rabo minder scheutig is met het hypotheekbedrag dan bijv de Hypotheker.
Als je langsgaat bij de Rabo, krijg je de echte rentes voorberekend. Die op de website is een snelle toetsrente (een hoge dus).quote:Op woensdag 12 juni 2013 20:02 schreef T_Killer het volgende:
[..]
True, maar ik denk dat een deel van het verschil ook verklaard wordt door het feit dat de Rabo minder scheutig is met het hypotheekbedrag dan bijv de Hypotheker.
Een wat? Secuur?quote:
Later werd het nieuwsbericht enigszins genuanceerder, o.a. in Trouw:quote:“De rente op een Nederlandse NHG-hypotheek met een rentevaste periode van tien jaar ligt nu tussen 3,9 en 4,5 procent. Het Duitse consortium vraagt hiervoor ongeveer 2,8 procent. De variabele hypotheekrente is in Duitsland circa 1,5 procent. In Nederland ligt die veel hoger.”
Inmiddels zijn de contouren wat verder bekend. Zo berichtte de Telegraaf recentelijk het volgende:quote:De toetreding van Duitse banken tot Nederland zou hoge rentetarieven onder druk kunnen zetten. Zij rekenen ongeveer 2 procent rente minder, dus dat tikt aan. In de grensstreek is het nu al zo dat huizenkopers af en toe met een Duitse financier in zee gaan. Maar die lage rente aan de andere kant van de grens is niet slechts het gevolg van meer concurrentie daar. Duitse banken zijn gewend dat huizenkopers flink wat eigen geld meenemen. Een hypotheek in Duitsland komt meestal niet boven de 70 procent van de verkoopwaarde uit en wordt netjes in dertig jaar afgelost. In Nederland is het maximum nu 106 procent, en dan ook nog deels aflossingsvrij.
Een Duitse hypotheek kent dus wat haken en ogen, maar lijkt wel een verantwoordelijke keuze. Als je met een tophypotheek een vinexwoning wil kopen met een lening van 125% van de marktwaarde, lukt het inderdaad niet (ik overdrijf hier: 125% mag natuurlijk niet meer).quote:Leencapaciteit beperkt
Bij Nederlandse banken kunnen consumenten in 2013 tot maximaal 105 procent van de waarde van het huis lenen. Bij Duitse banken krijgt u slechts een hypotheek tot 70 á 80 procent van de woningwaarde. Starters zonder eigen geld maken dus weinig kans.
Hypotheekrenteaftek
Ook als u een hypotheek in Duitsland afsluit hebt u recht op hypotheekrenteaftrek. Dat is dus geen belemmering.
Hypotheekgarantie
Met een Duitse hypotheek komt u niet in aanmerking voor Nationale Hypotheek Garantie (NHG), dat de restschuld voor gedwongen verkoop garandeert. Een grote meerderheid van de Nederlanders die nu een huis koopt sluit een hypotheek af met NHG. Omdat Duitse hypotheken soms maar 80 procent van de woningwaarde bedragen, is de kans op een restschuld bij gedwongen verkoop ook niet zo groot.
Flexibel of streng
Een nadeel van een hypotheek zou kunnen zijn dat Duitse banken minder flexibel zijn als u een hypotheek wil aanpassen. Ze kunnen ook makkelijker verkopen via executieveiling, omdat er grotere kans is dat de woning genoeg opbrengt om de hypotheek af te betalen door de lagere leencapaciteit.
Dat mocht al niet...zo goed als niemand verstrekte meer dan 125% van de executiewaarde (wat ongeveer hetzelfde is als die 105%, maar dat terzijde)quote:Op donderdag 13 juni 2013 12:51 schreef Ill-Skillz het volgende:
Een Duitse hypotheek kent dus wat haken en ogen, maar lijkt wel een verantwoordelijke keuze. Als je met een tophypotheek een vinexwoning wil kopen met een lening van 125% van de marktwaarde, lukt het inderdaad niet (ik overdrijf hier: 125% mag natuurlijk niet meer).
Dat is waar, alhoewel er wel banken die via allerlei constructies meer leenden (DSB). Toen de overdrachtsbelasting nog 6% was en de K.K. dus zo'n 10% werden die ook vaak meegefinancierd. Soms een extra bouwdepot, 'want dat werkt zo lekker waardevermeerderend' (vooral een rode keuken en zwarte badkamer, o.i.d...) Afijn, je snapt het wel. Genoeg huizen staan dus verder onder water dan die 5%quote:Op donderdag 13 juni 2013 13:24 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat mocht al niet...zo goed als niemand verstrekte meer dan 125% van de executiewaarde (wat ongeveer hetzelfde is als die 105%, maar dat terzijde)
Ik vind het ook opvallend dat Rabo dat doet. Het aantal huizenverkopen is nog steeds historisch laag en bij de spaarrentes is de bodem ook nog lang niet bereikt. Het lijkt dus alsof Rabo 'maar wat doet' met die rentes. Want een ding is zeker: met hogere hypotheekrentes komt die huizenmarkt niet uit het slop...quote:Op maandag 1 juli 2013 14:06 schreef zatoichi het volgende:
Boom kick,
vandaag heeft de Rabobank er weer 0,1% bovenop gegooid, twee weken terug ook al. Is dit de nieuwe trend? Ik heb toevallig op het laagste punt een aanbod gekregen en dacht erover om maar voor één jaar af te sluiten, maar begin nu toch weer te twijfelen om gewoon voor vijf jaar te verlengen. Ik weet het, het is koffiedik kijken, maar hoe kijken jullie hier tegenaan?
Als je de tendens hier bekijkt......quote:Op maandag 1 juli 2013 14:06 schreef zatoichi het volgende:
Boom kick,
vandaag heeft de Rabobank er weer 0,1% bovenop gegooid, twee weken terug ook al. Is dit de nieuwe trend? Ik heb toevallig op het laagste punt een aanbod gekregen en dacht erover om maar voor één jaar af te sluiten, maar begin nu toch weer te twijfelen om gewoon voor vijf jaar te verlengen. Ik weet het, het is koffiedik kijken, maar hoe kijken jullie hier tegenaan?
Ik ben van de 9,4% generatie..........toen de huizen om en nabij de 120 - 140.000 guldens kostten...quote:Op maandag 1 juli 2013 17:50 schreef Hallmark het volgende:
Je moest eens aan de vorige generatie vragen wat je moet doen. Mijn vader heeft de tijd gezien van 13% rente, en op zijn advies heb ik het 20 jaar vastgezet.
Hoe hoog is je 20 jaar vast rente, en hoe lang heb je die hypotheek al?quote:Op maandag 1 juli 2013 17:50 schreef Hallmark het volgende:
Je moest eens aan de vorige generatie vragen wat je moet doen. Mijn vader heeft de tijd gezien van 13% rente, en op zijn advies heb ik het 20 jaar vastgezet.
Dat is waar, maar in die tijd waren de huizenprijzen lager en de spaarrentes ook hoger.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:50 schreef Hallmark het volgende:
Totaal ¤33016.97 als je de eerste jaar ook 5% rente-op-¤2500 meerekent .quote:Op maandag 1 juli 2013 18:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je 20 jaar vastzet tov 10 jaar vast over een looptijd van 20 jaar, en gewoon aflost, het liefst nog wat meer, dan moet de rente echt enorm stijgen wil het duurder uitzijn over de gehele looptijd. 20 jaar vast kost je zo een punt of meer extra. Over 250.000 euro is een punt 2500 euro. Als je die in de eerste 10 jaar meer aflost ipv meer betaald is dat 25.000 euro die je extra aflost.
Echter, aangezien je vanaf het eerste jaar al extra aflost wordt je rentesom na 1 jaar al weer lager, want je schuld is 2500 euro lager en lost je per jaar van hetzelfde maandbedrag extra af.
Bij 5% is dat 125 euro extra in het eerste jaar, en omdat je dat extra aflost telt dat weer extra mee.
Tweede jaar, 256,25, etc, etc
Heb 'm nu 2 jaar, en de rente is 5,1%.quote:Op maandag 1 juli 2013 17:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoe hoog is je 20 jaar vast rente, en hoe lang heb je die hypotheek al?
Klopt.quote:Op maandag 1 juli 2013 19:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Totaal ¤33016.97 als je de eerste jaar ook 5% rente-op-¤2500 meerekent .
Ik raad ook altijd iedereen aan eens een weekeind met excel te stoeien en hypotheken en hun kosten door te rekenen.quote:Op maandag 1 juli 2013 19:13 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Heb 'm nu 2 jaar, en de rente is 5,1%.
Aan die rekensom die je gaf, heb ik inderdaad niet gedacht.
Dat dus. Of de adviesen van hyptheekaviseurs klakkeloos opvolgden en met torenhoge aflossingsvrije hypotheken kwamen. Wordt nog wat als de rente straks 7 - 9 % is : maandlasten 2x zo hoog en je huis half onder waterquote:Op maandag 1 juli 2013 19:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik raad ook altijd iedereen aan eens een weekeind met excel te stoeien en hypotheken en hun kosten door te rekenen.
Het verbaasd me enorm dat mensen van wie je nog geen tientje kan lenen tienduizenden euros weggooien aan teveel betaalde rente.
Mijn vader had een hypotheek op één inkomen en daarmee een huis van twee keer de maximale waarde die ik samen met mijn vrouw zou mogen lenen... Zijn advies was in ieder geval één jaar :-)quote:Op maandag 1 juli 2013 17:50 schreef Hallmark het volgende:
Ja maar, ja maar, rekenen is moeilijk...quote:Op maandag 1 juli 2013 19:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat dus. Of de adviesen van hyptheekaviseurs klakkeloos opvolgden en met torenhoge aflossingsvrije hypotheken kwamen. Wordt nog wat als de rente straks 7 - 9 % is : maandlasten 2x zo hoog en je huis half onder water
Niet voor mij, daarom moet je dat aan mij overlaten. Rekenen is m'n hobby én m'n werk!quote:Op maandag 1 juli 2013 20:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Ja maar, ja maar, rekenen is moeilijk...
Idd. Hier ook maar 1 jaar vast.quote:Op maandag 1 juli 2013 19:49 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Mijn vader had een hypotheek op één inkomen en daarmee een huis van twee keer de maximale waarde die ik samen met mijn vrouw zou mogen lenen... Zijn advies was in ieder geval één jaar :-)
Rabobank heeft de afgelopen vier weken 0,2% bovenop de hypotheekrentes gegooid, krijg ik vandaag dit bericht:quote:Op maandag 1 juli 2013 14:06 schreef zatoichi het volgende:
Boom kick,
Kunnen we het topic niet henoemen: banken met hoge HYPOTHEEK-rentes?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 19:04 schreef Ill-Skillz het volgende:
Rabobank heeft de afgelopen vier weken 0,2% bovenop de hypotheekrentes gegooid, krijg ik vandaag dit bericht:
Wow, is dat alleen voor bestaande klanten? En verhoog je dan je hypotheek, of is het een PL?quote:Op dinsdag 2 juli 2013 19:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Net een aanbieding gekregen voor een krediet van de bank voor energiezuinige beglazing, 1% rente.
Jeez, die lening gaat worden afgelost met de energiebesparing
Is een programma van de Duitse regering om energie besparende maatregelen te bevorderen.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 19:55 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Wow, is dat alleen voor bestaande klanten? En verhoog je dan je hypotheek, of is het een PL?
Aegon zelfs +0,3%... Ze volgen Rabo blijkbaar...quote:Op maandag 1 juli 2013 14:35 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Ik vind het ook opvallend dat Rabo dat doet. Het aantal huizenverkopen is nog steeds historisch laag en bij de spaarrentes is de bodem ook nog lang niet bereikt. Het lijkt dus alsof Rabo 'maar wat doet' met die rentes. Want een ding is zeker: met hogere hypotheekrentes komt die huizenmarkt niet uit het slop...
Het laagste wat ze hebben gestaan is 4,3 procent, dat is het laagste geweest dat ik voorbij heb zien komen,quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:17 schreef T_Killer het volgende:
Rabobank zit momenteel op 4,5% vanmiddag nog adviesgesprek gehad
We gaan maar even lekker verder shoppen voor lagere rentes
Daarom denk ik (maar wie ben ik) dat de Nl. overheid er alles aan zal doen om de rentes op de kapitaalmarkt laag te houden d.m.v. draconische bezuinigingen. De overheid zit op drie manier "klem" met de rente:quote:Op maandag 1 juli 2013 14:35 schreef Ill-Skillz het volgende:
Want een ding is zeker: met hogere hypotheekrentes komt die huizenmarkt niet uit het slop...
Rabo heeft ook een tijdje 4.1 gestaan.quote:Op woensdag 3 juli 2013 23:11 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Het laagste wat ze hebben gestaan is 4,3 procent, dat is het laagste geweest dat ik voorbij heb zien komen,
In december 2009 heb ik mijn rente tien jaar vastgezet voor 4,9 bij rabobank. Met een kredietcrisis en een eurocrisis daaroverheen, zijn ze dus nog geen procentpunt gezakt. Vind ik echt een vreemde zaak. Bij verschillende andere aanbieders kun je tien jaar vastzetten voor 4,0. Dat klinkt al beter.
Ik denk dat daarbij de 0,2 korting voor vaste klanten is afgegaan, waardoor de geadverteerde rente toch 4,3 is. Maar daar kan ik me in vergissen. Het is in ieder geval een mooie rente.quote:Op donderdag 4 juli 2013 07:06 schreef krapula het volgende:
[..]
Rabo heeft ook een tijdje 4.1 gestaan.dat staat iig op mijn offerte die ik heb ondertekend.
Maar op welke concrete manier kan de overheid de hypotheekrente beinvloeden? Ik denk dat dat best lastig is, toch?quote:Op woensdag 3 juli 2013 23:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Daarom denk ik (maar wie ben ik) dat de Nl. overheid er alles aan zal doen om de rentes op de kapitaalmarkt laag te houden d.m.v. draconische bezuinigingen. De overheid zit op drie manier "klem" met de rente:
1. Bij hogere rente wordt het (her)financieren van de staatsschuld duurder,
2. de HRA loopt op bij hogere hypotheekrentes,
3. Het beroep op de NHG hangt als een molensteen om de nek van de overheid.
Plus het feit dat voor nieuwe hypotheekgevers, de maandlast bij stijgende hypotheekrente, niet wordt gecompenseerd door lagere premies voor spaardeel e.d.
En daarop wordt de hypotheekrente gebaseerd.quote:Op woensdag 3 juli 2013 23:42 schreef blomke het volgende:
.......... dat de Nl. overheid er alles aan zal doen om de rentes op de kapitaalmarkt laag te houden d.m.v. draconische bezuinigingen.
Is het niet zo dat je gelijk voor advies moet betalen? Dat maakte ze mij wijs toen ik een gesprek wilde inplannen (onder druk van de AFM moesten ze gelijk hypotheekadvies doorrekenen 1400 euro).quote:Op woensdag 3 juli 2013 22:17 schreef T_Killer het volgende:
Rabobank zit momenteel op 4,5% vanmiddag nog adviesgesprek gehad
We gaan maar even lekker verder shoppen voor lagere rentes
Belachelijk. Zoek eens op "execution only" hypothe(e)k(en)quote:Op donderdag 4 juli 2013 14:00 schreef Noisiv het volgende:
onder druk van de AFM moesten ze gelijk hypotheekadvies doorrekenen 1400 euro
Het eerste advies is gratis/vrijblijvend. Mocht je vervolgens verder willen gaan met de rabobank kost het tussen de 900 en 1400 euro. Althans, dat was bij ons zo.quote:Op donderdag 4 juli 2013 14:00 schreef Noisiv het volgende:
[..]
Is het niet zo dat je gelijk voor advies moet betalen? Dat maakte ze mij wijs toen ik een gesprek wilde inplannen (onder druk van de AFM moesten ze gelijk hypotheekadvies doorrekenen 1400 euro).
Volgens mij hoef je pas te betalen wanneer je ook daadwerkelijk tot het nemen van een hypotheek overgaat.quote:Op donderdag 4 juli 2013 14:00 schreef Noisiv het volgende:
[..]
Is het niet zo dat je gelijk voor advies moet betalen? Dat maakte ze mij wijs toen ik een gesprek wilde inplannen (onder druk van de AFM moesten ze gelijk hypotheekadvies doorrekenen 1400 euro).
Zodra je de offerte tekent betaal je pas, eerder nietquote:Op donderdag 4 juli 2013 14:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Volgens mij hoef je pas te betalen wanneer je ook daadwerkelijk tot het nemen van een hypotheek overgaat.
Lijkt me ook een nette rente.quote:Op donderdag 4 juli 2013 14:51 schreef MaLo het volgende:
[..]
Zodra je de offerte tekent betaal je pas, eerder niet.
Wij hebben 4,3% 10 jaar vast voor ons nieuwe huis, volgens mij mogen we niet klagen nu de hypotheekrentes weer stijgen.
Wij hebben 4,1% 10 jaar vast. We zijn er ook tevreden mee.quote:Op donderdag 4 juli 2013 14:51 schreef MaLo het volgende:
[..]
Zodra je de offerte tekent betaal je pas, eerder niet.
Wij hebben 4,3% 10 jaar vast voor ons nieuwe huis, volgens mij mogen we niet klagen nu de hypotheekrentes weer stijgen.
quote:Op woensdag 3 juli 2013 23:11 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Het laagste wat ze hebben gestaan is 4,3 procent, dat is het laagste geweest dat ik voorbij heb zien komen,
In december 2009 heb ik mijn rente tien jaar vastgezet voor 4,9 bij rabobank. Met een kredietcrisis en een eurocrisis daaroverheen, zijn ze dus nog geen procentpunt gezakt. Vind ik echt een vreemde zaak. Bij verschillende andere aanbieders kun je tien jaar vastzetten voor 4,0. Dat klinkt al beter.
In december 2009 zaten we ook al diep in de shit...quote:Op woensdag 3 juli 2013 23:11 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Voor zover ik dat nu op basis van onze situatie kan inschatten niet..... er wordt simpelweg naar het inkomen gekeken, en het eigen geld wordt buiten beschouwing gelaten, dat is alleen van belang om te weten wat in combinatie met de maximale hypotheek de maximale koopprijs van een huis is.quote:Op donderdag 4 juli 2013 16:20 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Is het waar dat je een hogere hypotheek kunt krijgen dan wat je gezien je salaris zou mogen krijgen, wanneer je een flinke hap eigen geld inbrengt?
Dus bijvoorbeeld maximaal 150.000 euro en dat je dan 20.000 euro inlegt en je dan 200.000 zou kunnen lenen? of is dat zulks een fabeltje?
Denk dat die adviseur een ORV wil verkopen en het hypotheek-moeilijk-verstrekken, als basis gebruikt.quote:Op donderdag 4 juli 2013 20:45 schreef Leandra het volgende:
Sterker nog; toen ik gisteren met de hypotheekadviseur de ORV besprak, en stelde dat bedrag X genoeg was omdat er dan nog 90K hypotheek open zou staan als mijn partner zou overlijden, en ik dat wel van mijn inkomen zou moeten kunnen betalen, en dat ik verwachtte dat de bank er helemaal geen probleem mee zou hebben mij die 90K hypotheek te verstrekken omdat er een huis van > 300k als onderpand was, vertelde hij me dat ze dus niet meer zo makkelijk zijn.
Je denkt weer te weten waar je het over hebt terwijl het daar helemaal niet over gaat.quote:Op donderdag 4 juli 2013 20:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Denk dat die adviseur een ORV wil verkopen en het hypotheek-moeilijk-verstrekken, als basis gebruikt.
Wat moet je btw nou met een ORV als je niet weet wanneer je dood gaat?
Wat is nou de kans dat je partner overlijdt?quote:Op donderdag 4 juli 2013 20:54 schreef Leandra het volgende:
Feit: ik wil een ORV voor een flink bedrag, zodat ik probleemloos met onze zoon in de woning kan blijven wonen als mijn partner zou overlijden.
Wat geeft jouw vrouw als antwoord op die vraag?quote:Op donderdag 4 juli 2013 20:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat is nou de kans dat je partner overlijdt?
100%. Mensen gaan dood.quote:Op donderdag 4 juli 2013 20:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat is nou de kans dat je partner overlijdt?
Met een hoge ORV, zou ik een prijs op m'n hoofd zetten. Nou, mij niet gezien, m'n kop in een strop steken.quote:Op donderdag 4 juli 2013 21:01 schreef Leandra het volgende:
Wat geeft jouw vrouw als antwoord op die vraag?
Onkruid vergaat niet?
Dat van die aflossingsvrije zou ik doen, met de mogelijkheid in box 3 te sparen en op gunstige tijdstippen de hypotheek in box 1 gedeeltelijk af te lossen.quote:Op donderdag 4 juli 2013 21:01 schreef Leandra het volgende:
of moeten we de oude aflossingsvrije hypotheek meenemen om "optimaal van de HRA gebruik te blijven maken"?
Heb je al gekeken naar het nabestaaandenpensioen? Want waarschijnlijk heeft die ORV-adviseur je niet op die mogelijkheid gewezen?quote:Op donderdag 4 juli 2013 21:01 schreef Leandra het volgende:
Het maakt niet uit wat die kans is, ik wil het risico afdekken dat ik dan niet in het huis kan blijven wonen, simpel zat.
Je hebt kennelijk echt het idee dat behalve jij niemand iets van hypotheken en verzekeringen snapt...quote:Op donderdag 4 juli 2013 21:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Heb je al gekeken naar het nabestaaandenpensioen? Want waarschijnlijk heeft die ORV-adviseur je niet op die mogelijkheid gewezen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |