4 enkele (liefst niet al te grote) kipfilets, 8-10 volle eetl zelfgemaakt paneermeel, 40 g versgeraspte Parmezaanse kaas, 3 eetl fijngehakte platte peterselie, 2 eetl fijngehakte basilicum, 1 knoflookteen, 1 ei, 2 eetl bloem, scheutje olijfolie, zout en versgemalen peperquote:Op zondag 24 februari 2013 16:03 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Ik wil geen velletje ik wil gewoon krokante kip (als in bedekken met corn flakes of paneermeel).
Niks, maar veel olie = meer calorieën en ik ben beperkt op het moment. In olie zitten nogal veel calorieën.
kip kruiden en aan het spit grillen is de beste oplossing en de lekkerste.quote:Op zondag 24 februari 2013 15:48 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Hoe maak ik krokante kip zonder teveel olie te gebruiken?
Toegegeven, niet al te veel vet, maar het paneermeel, bloem en ei, de kaas voegen ook flink Kcal toe.quote:Op zondag 24 februari 2013 16:12 schreef roos85 het volgende:
[..]
4 enkele (liefst niet al te grote) kipfilets, 8-10 volle eetl zelfgemaakt paneermeel, 40 g versgeraspte Parmezaanse kaas, 3 eetl fijngehakte platte peterselie, 2 eetl fijngehakte basilicum, 1 knoflookteen, 1 ei, 2 eetl bloem, scheutje olijfolie, zout en versgemalen peper
Bij dubbelblinde schuimwijntesten die ik doe komt altijd Riesling Sekt, Cava, etc erg hoog in de score en de echte champagnes als vies erg laag. Dit zeer tot de verbazing van de Nederlanders die meedoen aan de test.quote:Op zondag 24 februari 2013 12:58 schreef Isegrim het volgende:
Wij kopen altijd een bepaalde prosecco bij Jumbo. Laatst was die bij Kassa ineens als beste uit de smaaktest gekomen; ineens uitverkocht.Kunnen mensen zelf niet beoordelen wat ze lekker vinden...?
Forel schoonmaken, zouten, peperen en met citroensap besprenkelen, tien a vijftienminuten laten rusten.quote:Op zondag 24 februari 2013 14:09 schreef essnhills het volgende:
Nu het toch over vis gaat, ik zou graag een keer gepocheerde forel met amandelschaafsel maken, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen.
Wat is beter, zout water of een visbouillon? En moet je dan de vis in koud water leggen en dat op een laag vuurtje langzaam verwarmen? Of verwarm je eerst het water en leg je daarna de vis er pas in?
En als je klaar bent met het pocheren, moet je het dan nog even opbakken, of is dat niet aan te raden?
En als je bij de visboer forel gaat halen, krijg je dan echt de hele vis, of is hij al wel schoongemaakt?
Dubbelblind doe ik eigenlijk nooit, moet ik ook eens doen. Ik doe altijd gewoon blind.quote:Op zondag 24 februari 2013 17:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bij dubbelblinde schuimwijntesten die ik doe komt altijd Riesling Sekt, Cava, etc erg hoog in de score en de echte champagnes als vies erg laag. Dit zeer tot de verbazing van de Nederlanders die meedoen aan de test.
Wikkel bv in de keuken de flessen in alufolie, daar plastic folie omheen. Maak kaartjes aan een touwtje met een nummer eraan en vraag iemand anders die kaartjes om de flessen te doen en ze in een andere volgorde te zetten. Niemand weet nu meer wat welke fles is.quote:Op maandag 25 februari 2013 10:15 schreef Bramito het volgende:
[..]
Dubbelblind doe ik eigenlijk nooit, moet ik ook eens doen. Ik doe altijd gewoon blind.
Meiraapjesquote:Op dinsdag 26 februari 2013 14:48 schreef Iemand91 het volgende:
Ze hebben wat knolrapen (meiraap, meiknolletje, knol of raap) meegenomen op advies van iemand.
Dit grut dus:
[ afbeelding ]
Weet je nog iets eenvoudigs hier mee te maken als bijgerecht?
Zit er water in het spek? Het is idd een probleem, plakjes ontbijt of katenspek bevatten vaak water, en suiker of glucose, verbrand meer dan dat het krokant bakt.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 15:41 schreef Lavenderr het volgende:
Piet, hoe bak ik plakken vet spek krokant?
Dat lukt niet meer. Het wordt taai. Terwijl ik het toch net als anders bak, gewoon in de koekepan.
Juist dat knapperige maakt het zo lekker
Dat ga ik zeker doen. De laatste twee keer kwam het uit de supermarkt. Het kromp ook nog eens heel erg, er bleef amper wat over. Volgende keer haal ik het weer gewoon bij de slager.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 15:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zit er water in het spek? Het is idd een probleem, plakjes ontbijt of katenspek bevatten vaak water, en suiker of glucose, verbrand meer dan dat het krokant bakt.
Probeer een ander spek.
Ken het probleem maar al te goed, het is ellende om nog aan goed spek te komen om uit te bakken. Heb een zij Kroatisch luchtgedroogd spek liggen, was een kerstcadeautje, die helemaal te gek is.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 15:47 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat ga ik zeker doen. De laatste twee keer kwam het uit de supermarkt. Het kromp ook nog eens heel erg, er bleef amper wat over. Volgende keer haal ik het weer gewoon bij de slager.
Bedankt
Als ze gekookt zijn kan je ze invriezen. Rauwe aardappels niet, dan zet het zetmeel zich om in suikers.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 16:03 schreef soapie het volgende:
Hallo Piet, vraagje, kan je die voorverpakte krieltjes ook invriezen??? Ben nogal een kneus wat koken betreft dus is misschien wel een domme vraag. Maar ik gooi altijd de helft weg omdat het veel te veel is....
Ik nomineer deze vraag voor Vraag van de Maand.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 16:16 schreef habitue het volgende:
Piet, stel je was geen homo, een middelmatige kok en je had as. week een date met een meisje waarbij je beloofd hebt om te koken.
Wat zou je maken als hoofdgerecht?
Thanks, ga ik het proberen!!!!quote:Op dinsdag 26 februari 2013 16:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als ze gekookt zijn kan je ze invriezen. Rauwe aardappels niet, dan zet het zetmeel zich om in suikers.
Thanks. Gaan we proberen.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 15:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Meiraapjes
Kop en kont eraf, kwarten, kort koken tot net beetgaar en afgieten, flinke kluit normanidische of gezouten boter erbij en wat citroensap..
Smaken ergens tussen radijsjes en asperges,
Je kunt een testje doen met een paar stukjes?quote:Op dinsdag 26 februari 2013 16:22 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Thanks. Gaan we proberen.![]()
Helaas geen Normandische of gezouten boter hier, maar wel citroensap. Dat kort koken is echt maar enkele minuten (zeg 5 max.) toch? UIteraard prikken maar om rekening te houden dat alles hier ongeveer gelijk klaar is.
Sorry dat ik zo moeilijk doe, maar ik wil niet onze eerste kennismaking met dit direct verpesten![]()
Iets van asperge-smaak klinkt goed
Wat is het voor een meisje?quote:Op dinsdag 26 februari 2013 16:16 schreef habitue het volgende:
Piet, stel je was geen homo, een middelmatige kok en je had as. week een date met een meisje waarbij je beloofd hebt om te koken.
Wat zou je maken als hoofdgerecht?
quote:Op dinsdag 26 februari 2013 16:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat is het voor een meisje?
Om op safe te spelen, niet direct met paard beginnen.
even prikken met een vork, als die er makkelijk ingaat issie gaar, je kan ook gewone boter nemen met wat zout (en dat is BOTER, geen margarine)quote:Op dinsdag 26 februari 2013 16:22 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Thanks. Gaan we proberen.![]()
Helaas geen Normandische of gezouten boter hier, maar wel citroensap. Dat kort koken is echt maar enkele minuten (zeg 5 max.) toch? UIteraard prikken maar om rekening te houden dat alles hier ongeveer gelijk klaar is.
Sorry dat ik zo moeilijk doe, maar ik wil niet onze eerste kennismaking met dit direct verpesten![]()
Iets van asperge-smaak klinkt goed
quote:Op dinsdag 26 februari 2013 16:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat is het voor een meisje?
Om op safe te spelen, niet direct met paard beginnen.
Klinkt goed, kan ik daar ook nog dille in doen?quote:Je zou, als ze vis eet, wilde zalm kunnen halen, bij de Aldi (zitten in plastic zakken in de diepvries) en daarbij een saffraan roomsaus maken, met rijst en eventueel boontjes of een salade.
Witte wijn inkoken met wat laurier, knoflook, uitje, wat wortel, peperkorrels, paar draadjes saffraan tot ongeveer een derde tot een kwart, door een zeef halen en met een pakje room weer aan de kook brengen. Eventueel binden met een klein beetje maizena.
De rijst koken en de boontjes stomen,
De zalm ontdooien en als hij helemaal ontdooit is, zouten, peperen, bloemen en kort bakken.
Zeker, maar pas als het af is, op het laatst verse dille er over, garnerenquote:Op dinsdag 26 februari 2013 16:29 schreef habitue het volgende:
[..]
[..]
Klinkt goed, kan ik daar ook nog dille in doen?
quote:Op dinsdag 26 februari 2013 16:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zeker, maar pas als het af is, op het laatst verse dille er over, garneren
Lekkere witte wijn erbij, kaarsjes, chocolade mousse na, of chocolade taart (de aldi heeft een lekkere in de diepvries)quote:
Aanrader voor witte wijn? Ik haal meestal een chileense chardonnay van rond de 8 euro.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 16:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lekkere witte wijn erbij, kaarsjes, chocolade mousse na, of chocolade taart (de aldi heeft een lekkere in de diepvries)
Als jij die chardonnay lekker vind, vooral doen. Ik drink vooral rood.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 16:37 schreef habitue het volgende:
[..]
Aanrader voor witte wijn? Ik haal meestal een chileense chardonnay van rond de 8 euro.
Toetje wordt een chocolade fondant, my favorite
Vergeet niet er ook flink wat sprezzatura aan toe te voegen. Dat doet het over het algemeen goed als je een meisje het bed in wil koken. Je hoeft niet onverschillig over te komen alsof je niet je best voor haar doet, maar een beetje een houding alsof je weet wat je doet en hoe je haar moet verwennen en dat je er plezier in hebt mag best.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 16:29 schreef habitue het volgende:
[..]
[..]
Klinkt goed, kan ik daar ook nog dille in doen?
Komt goed, ik maak me nooit zo druk in de keuken. Kook juist altijd ter ontspanning!quote:Op dinsdag 26 februari 2013 17:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Vergeet niet er ook flink wat sprezzatura aan toe te voegen. Dat doet het over het algemeen goed als je een meisje het bed in wil koken. Je hoeft niet onverschillig over te komen alsof je niet je best voor haar doet, maar een beetje een houding alsof je weet wat je doet en hoe je haar moet verwennen en dat je er plezier in hebt mag best.
Rare manier van pocheren heb jij.....quote:Op zondag 24 februari 2013 17:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Door de bloem halen, teveel bloem eraf schudden en in boter goedbruin bakken, ca 10 minuten maar niet te heet, boter mag niet verbranden.
Jij hebt iig geen citroensap nodigquote:Op dinsdag 26 februari 2013 18:06 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Rare manier van pocheren heb jij.....
Moet een feest van herkenning zijn..quote:
Behalve als het om zout gaat?quote:Op dinsdag 26 februari 2013 18:42 schreef RobinOok het volgende:
Nee hoor, ik ben vrij relaxt in dat soort dingen.
Prsut?quote:Op dinsdag 26 februari 2013 15:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ken het probleem maar al te goed, het is ellende om nog aan goed spek te komen om uit te bakken. Heb een zij Kroatisch luchtgedroogd spek liggen, was een kerstcadeautje, die helemaal te gek is.
Nee, dat is ham. Dit is panceta adria.quote:
oh ja inderdaad, natuurlijk..quote:Op dinsdag 26 februari 2013 19:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat is ham. Dit is panceta adria.
Een zij spek, idd, lekker ouderwets. Als je hem door de helft zou snijden heb je precies dit op deze fotoquote:Op dinsdag 26 februari 2013 19:58 schreef new_moon het volgende:
[..]
oh ja inderdaad, natuurlijk..
lekker! zo'n plat stuk met een hard stukje erin?
Dit klinkt in ieder geval erg lekker. Bedankt!quote:Op zondag 24 februari 2013 17:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Forel schoonmaken, zouten, peperen en met citroensap besprenkelen, tien a vijftienminuten laten rusten.
Door de bloem halen, teveel bloem eraf schudden en in boter goedbruin bakken, ca 10 minuten maar niet te heet, boter mag niet verbranden.
Leg forel op schaal
Voeg een handje amandelschaafsel en gehakte peterselie, eventueel wat kappertjes en wat druppels citroensap aan de boter in de pan toe en bruin dit kort
Schep dit over de forel.
Hoe smaakt dat? Nog nooit van gehoord!quote:Op dinsdag 26 februari 2013 20:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een zij spek, idd, lekker ouderwets. Als je hem door de helft zou snijden heb je precies dit op deze foto
[ afbeelding ]
lekker hoorquote:Op dinsdag 26 februari 2013 20:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een zij spek, idd, lekker ouderwets. Als je hem door de helft zou snijden heb je precies dit op deze foto
[ afbeelding ]
Op je brood smerenquote:Op donderdag 28 februari 2013 14:14 schreef dahippieunicorn het volgende:
Ik heb gisteren voor de eerste keer dulce de leche van gecondenseerde melk gemaakt, maar ik denk dat hij te dik is. Een beetje net-geen-fudge dikte zeg maar. Kan ik er nu nog wat mee? (Behalve snoepjes maken)
Haha echt smeerbaar is het dus niet meer. Wilde heel graag macarons maken maar ben bang dat deze vulling dan toch echt iets te dik is.quote:
Gewoon je dulche de leche in een pannetje (of nog makkelijker: magnetron) heel zachtjes verwarmen met een lepeltje melk (of twee) en goed doorroeren. Hoe meer lepeltjes melk, hoe zachter. Daarna weer laten afkoelen.quote:Op donderdag 28 februari 2013 14:16 schreef dahippieunicorn het volgende:
[..]
Haha echt smeerbaar is het dus niet meer. Wilde heel graag macarons maken maar ben bang dat deze vulling dan toch echt iets te dik is.Vandaar de vraag.
Super! Dank je wel, dat ga ik maar eens proberen!quote:Op donderdag 28 februari 2013 14:31 schreef minilot het volgende:
[..]
Gewoon je dulche de leche in een pannetje (of nog makkelijker: magnetron) heel zachtjes verwarmen met een lepeltje melk (of twee) en goed doorroeren. Hoe meer lepeltjes melk, hoe zachter. Daarna weer laten afkoelen.![]()
![]()
(En ik spreek uit ervaringIk denk dat ik de afgelopen jaren wel honderd blikjes gecondenseerde melk verdulchedeleched heb)
Dat zou misschien inderdaad ook wel kunnen, maar denk toch dat het iets te plakkerig is.quote:Op donderdag 28 februari 2013 14:31 schreef Dragonberry het volgende:
Je kan het misschien nog door brownies doen?
Inmiddels achterhaald vermoed ik, maar soep met room liever niet meer koken, de kans bestaat dat hij dan gaat schiften, verwarmen kan wel, maar doorkoken voorzichtig mee zijn.quote:Op donderdag 28 februari 2013 17:10 schreef Ansu het volgende:
Vraagje, ik ga zo courgettesoep maken en wil het vanavond ook eten. Kan ik zo al room erdoorheen doen en vanavond weer verhitten?
Mondgevoel, smaak.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 13:32 schreef Bleie het volgende:
Wat is er eigenlijk erg aan schiften? Behalve dat het er niet mooi / smakelijk uitziet?
Net een Wijting gehad. Moet zeggen dat het inderdaad erg lekker was, maar met graat maakt het niet echt een feest om te eten.quote:Op zondag 17 februari 2013 20:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vraag je visboer eens een wijting te frituren ipv een lekkerbek, je wilt nooit meer een lekkerbek.
Volgende keer laten fileren?quote:Op vrijdag 1 maart 2013 13:40 schreef Young_David het volgende:
[..]
Net een Wijting gehad. Moet zeggen dat het inderdaad erg lekker was, maar met graat maakt het niet echt een feest om te eten.
Ik heb altijd het idee dat room sowieso lekkerder is als je het zo kort mogelijk verwarmd. Deel jij die observatie?quote:Op vrijdag 1 maart 2013 12:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Inmiddels achterhaald vermoed ik, maar soep met room liever niet meer koken, de kans bestaat dat hij dan gaat schiften, verwarmen kan wel, maar doorkoken voorzichtig mee zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rood_vleesquote:Op zaterdag 2 maart 2013 11:46 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Is varkensvlees(o.a spareribs) en geitenvlees rood vlees?
Verwarrendquote:Op zaterdag 2 maart 2013 12:18 schreef Isegrim het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rood_vlees
Jup, en dan vooral de tonijn. Wijting was een aantal jaar terug ook een probleemkindje maar dat gaat nu aardig wat beter, helemaal nu de bijvangst godzijdank eindelijk niet meer overboord hoeft.quote:Op maandag 18 februari 2013 07:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Beide? Je bedoeld tonijn en Kabeljauw neem ik aan?
Misschien heb je hiet wat aan:quote:Op zaterdag 2 maart 2013 14:42 schreef icloud het volgende:
Piet weet jij of ze ergens in nederland filet pur verkopen? ik heb het internet afgespeurd naar adresjes en mijn slager gevraagd, maar ik vind het nergens in nl wel in belgie.
Varken nee, geit, ja volgens mijquote:Op zaterdag 2 maart 2013 11:46 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Is varkensvlees(o.a spareribs) en geitenvlees rood vlees?
Dat heet in Nederland haas, ossehaas.quote:Op zaterdag 2 maart 2013 14:42 schreef icloud het volgende:
Piet weet jij of ze ergens in nederland filet pur verkopen? ik heb het internet afgespeurd naar adresjes en mijn slager gevraagd, maar ik vind het nergens in nl wel in belgie.
ahaquote:Op zaterdag 2 maart 2013 15:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Varken nee, geit, ja volgens mij
Maar dat is een culinaire definitie. Volgens wikipedia is het geen duidelijke maatstaf en hangt het af van tijd, cultuur, plaats etc wat als rood vlees gezien wordt
Paardenbiefstuk van de haas? Is vreselijk lekker!quote:Op zondag 3 maart 2013 08:54 schreef raptorix het volgende:
Piet, ik kom hier niet vaak, en ik ga zeker niet koken, maar mijn man geef ik graag opdrachten, nog iets lekkers met paard?
Nog speciale tips? Ik eet trouwens meestal paardenhasheequote:Op zondag 3 maart 2013 09:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Paardenbiefstuk van de haas? Is vreselijk lekker!
Ik ben al meer dan 15 jaar samen met Tijgutju, ga niet vreemdquote:
Klinkt goed, ik ga het doorgeven.quote:Op zondag 3 maart 2013 09:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Tuinbonen en een goede Chianti?
Saus van ingekookte rode wijn, blauwschimmelkaas en walnoten?
Ik ga ook alleen maar bekend.quote:Op zondag 3 maart 2013 09:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik ben al meer dan 15 jaar samen met Tijgutju, ga niet vreemd
Het spul uit potjes is echt maar een schim van wat het versgemaakt is.quote:Op zondag 3 maart 2013 14:07 schreef habitue het volgende:
Uiteindelijk is het niet de zalm geworden (ze hield niet echt van vis, maar dat recept ga ik snel een keer proberen ) In plaats daarvan heb ik verse pesto met verse pasta en een riante salade gemaakt. . Was de eerste keer zelfgemaakte pesto, simpel maar goddelijk lekker.
Ik ga nooit meer die bocht uit een potje kopen.
Gewoon de klassieke.quote:Op zondag 3 maart 2013 16:07 schreef leeell het volgende:
Mn vriendin is gek op pesto Piet, wat is jouw favoriete recept, er zijn zoveel varianten
Oke, ik had het nog nooit op eigk. Maar zij is er gek van, ik ga het een keer proberen.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |