Waarom je laten naaien door een bank?quote:Op maandag 21 januari 2013 01:06 schreef webb2012 het volgende:
Waarom een huis kopen zonder hypotheek als het met hypotheek financieel veel aantrekkelijker is?
Om je - als alternatief - te laten naaien door de overheid?quote:Op maandag 21 januari 2013 01:12 schreef D0808 het volgende:
[..]
Waarom je laten naaien door een bank?
quote:Op maandag 21 januari 2013 01:15 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Om je - als alternatief - te laten naaien door de overheid?
Dus jij vindt het aantrekkelijker om een hoop rente te betalen en die deels terug te krijgen, dan om helemaal geen rente te betalen?quote:Op maandag 21 januari 2013 01:06 schreef webb2012 het volgende:
Waarom een huis kopen zonder hypotheek als het met hypotheek financieel veel aantrekkelijker is?
Ja, maar dan zit je er ook zo lang aan vast en krijg je gezeik met aflossen, verzekeringen, etc.quote:Op maandag 21 januari 2013 01:06 schreef webb2012 het volgende:
ooit gehoord van belasting?quote:Op maandag 21 januari 2013 01:34 schreef pussywillow het volgende:
[..]
Dus jij vindt het aantrekkelijker om een hoop rente te betalen en die deels terug te krijgen, dan om helemaal geen rente te betalen?
Vermogensbelasting en volgens mij zijn er nog een paar op te noemen.quote:Op maandag 21 januari 2013 01:34 schreef stagevraag het volgende:
[..]
Ja, maar dan zit je er ook zo lang aan vast en krijg je gezeik met aflossen, verzekeringen, etc.
Stel dat iemand voor 200k een huis koopt. Is hij dan verlost van maandelijkse lasten (dus geen huur / hypotheek etc.), of moet hij dan nog iets betalen omdat hij een huis heeft gekocht? Ik had ooit zoiets gelezen. Dat je dan geld moest betalen omdat je bezittingen hebt.
Dat is toch raar? Je hebt er voor gewerkt en zelf gekocht en dan nog moet je de overheid betalen.
Welke logica zit daar achter?
Daar kom je later nog wel achter. Je betaalt belasting voor het bezitten van een huis, auto, hond, spaargeld etc.quote:Op maandag 21 januari 2013 01:34 schreef stagevraag het volgende:
Dat is toch raar? Je hebt er voor gewerkt en zelf gekocht en dan nog moet je de overheid betalen.
Welke logica zit daar achter?
En het nadeel dat je een hoop flexibiliteit hebt opgeofferd, terwijl als je dat niet had gedaan en het huis zou moeten liquideren je sowieso je spaarrekening had kunnen gebruiken.quote:Op maandag 21 januari 2013 06:25 schreef JumpingJacky het volgende:
Zonder hypotheek, nee, dat was helaas niet mogelijk. We hebben destijds wel iedere cent eigen geld in het huis gestopt om zodoende een zo laag mogelijke hypotheek(last) te hebben. Dat heeft in deze tijden dan weer het voordeel dat onze hypotheek nog altijd onder de marktwaarde van het huis ligt
Een eerste eigen woning zit in box 1, hypotheek of niet. Daar betaal je dus geen 'vermogensbelasting' (dat niet zo heet) over.quote:Op maandag 21 januari 2013 01:55 schreef webb2012 het volgende:
[..]
Vermogensbelasting en volgens mij zijn er nog een paar op te noemen.
Mijn tweede eigen woning zit ook in box 1.quote:Op maandag 21 januari 2013 07:49 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Een eerste eigen woning zit in box 1, hypotheek of niet. Daar betaal je dus geen 'vermogensbelasting' (dat niet zo heet) over.
Dit dus. Daarnaast is er niks mis met je hypotheek afbetalen, ik vind het wel makkelijk. Een hypotheek vrij huis betekent dat ik niet vast zit aan leningen en de bank discussie niet meer aan hoef om de zoveel tijd. Maar goed, ik ben er nog niet. Ben nu 33 en heb eind dit jaar hopelijk mijn hypotheek afbetaald.quote:Op maandag 21 januari 2013 07:49 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Een eerste eigen woning zit in box 1, hypotheek of niet. Daar betaal je dus geen 'vermogensbelasting' (dat niet zo heet) over.
25, maar met hypotheek en NLG30.000,- eigen geld. Werd toen alom "voor gek" versleten. Nu nog steeds trouwens.quote:Op maandag 21 januari 2013 00:52 schreef stagevraag het volgende:
Zonder hypotheek, dus met eigen geld?
Zouden jullie een huis kopen in het buitenland waar de markt groeiende is, voor bijvoorbeeld 50 duizend dollar als jullie het hadden en het aan durfden, of willen jullie geen risico's nemen?
Zijn er veel mensen die een huis kunnen kopen zonder hypotheek?
En hoe heb je dat kunnen betalen als 25 jarige?quote:Op maandag 21 januari 2013 09:05 schreef HeertjeB het volgende:
Was 25 (nu 28).. zonder hypotheek
Heerlijk gevoel zeker in deze tijd!
Mijn 2de woning ook zonder hypotheek, dat verhuur ik momenteel voor een extra zakcentje.
In deze tijd geeft m'n hypotheek me - zeker in deze tijd - een goed gevoel; geen heerlijk gevoel. Een hypotheek is geen lustobject, maar wel een middel om goed en goedkoop te kunnen wonen.quote:
Nee joh, was dat maar waarquote:Op maandag 21 januari 2013 09:08 schreef stagevraag het volgende:
[..]
En hoe heb je dat kunnen betalen als 25 jarige?
Lotto gewonnen / geerfd of zo?
Tja dat kanquote:Op maandag 21 januari 2013 09:14 schreef blomke het volgende:
[..]
In deze tijd geeft m'n hypotheek me - zeker in deze tijd - een goed gevoel; geen heerlijk gevoel. Een hypotheek is geen lustobject, maar wel een middel om goed en goedkoop te kunnen wonen.
Zéér verstandig!quote:
Gezien deze opmerking snap je zelf ook wel dat de meeste mensen met een normale baan niet in dezelfde situatie zitten.quote:Op maandag 21 januari 2013 09:14 schreef HeertjeB het volgende:
[..]
Nee joh, was dat maar waar
Lijkt me niet verstandig om het allemaal neer te gaan pennen in een openbaar forum!
Neuh, valt wel mee, hoor. Het enig nadeel is dat je spaarrekening leeg is op dat moment. Maar door de lagere maandlasten vulde die ook weer behoorlijk snel aan. Ieder zijn ding, he?quote:Op maandag 21 januari 2013 06:30 schreef eleusis het volgende:
[..]
En het nadeel dat je een hoop flexibiliteit hebt opgeofferd, terwijl als je dat niet had gedaan en het huis zou moeten liquideren je sowieso je spaarrekening had kunnen gebruiken.
In welk jaar kocht je als ik vragen mag?quote:Op maandag 21 januari 2013 09:29 schreef Adfundum het volgende:
30 jaar , 50/50 hypotheek/spaargeld. Wilde nog een jaartje wachten maar de huizenprijzen stegen sneller dan mijn spaarsaldo, dus toen maar gekocht.
Gewoon vijf jaar keihard werken en goed sparen. In theorie had ik toen mijn eerste hypotheek kunnen aflossen.quote:Op maandag 21 januari 2013 09:08 schreef stagevraag het volgende:
[..]
En hoe heb je dat kunnen betalen als 25 jarige?
Lotto gewonnen / geerfd of zo?
In de goede tijd, 1993.quote:Op maandag 21 januari 2013 09:48 schreef blomke het volgende:
[..]
In welk jaar kocht je als ik vragen mag?
Want huren is gratis?quote:Op maandag 21 januari 2013 09:58 schreef Viking84 het volgende:
Waarom überhaupt een huis kopen? Denk dat veel mensen die een eigen huis hebben en werkloos raken/een andere baan hebben en moeten verhuizen spijt als haren op hun hoofd hebben.
Huren ftw. Wie niets heeft verliest ook niets
.
Nee, maar je zit niet met een onverkoopbaar huis als je weg wilt/moetquote:
Ja, net als de open haard aansteken met briefjes van 10.quote:
Als je huurt, heb je geen probleem als je je baan kwijt raakt? Daarom lekker hypotheek aflossen, heb je nooit een probleem...quote:Op maandag 21 januari 2013 09:58 schreef Viking84 het volgende:
Waarom überhaupt een huis kopen? Denk dat veel mensen die een eigen huis hebben en werkloos raken/een andere baan hebben en moeten verhuizen spijt als haren op hun hoofd hebben.
.
En waar ga je wonen als je je huur niet meer kan betalen?quote:Op maandag 21 januari 2013 10:01 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Nee, maar je zit niet met een onverkoopbaar huis als je weg wilt/moet.
Dan koop je van een woningbouwvereniging met een koopgarant regeling waarin opgenomen is dat ze altijd het object terug kopen binnnen 1 maand.quote:Op maandag 21 januari 2013 10:01 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Nee, maar je zit niet met een onverkoopbaar huis als je weg wilt/moet.
Minder groot probleem: je kunt goedkoper gaan huren, tijdelijk bij iemand anders in huis gaan wonen... dan ben je van je huurlasten af. Je kooplasten blijven tot je je huis verkocht hebt. Ik zou het risico niet zo snel durven nemen.quote:Op maandag 21 januari 2013 10:02 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Als je huurt, heb je geen probleem als je je baan kwijt raakt? Daarom lekker hypotheek aflossen, heb je nooit een probleem...
Ja, met al die garantregelingen houd je nog net genoeg geld over om een kelderbox in Amsterdam te kopenquote:Op maandag 21 januari 2013 10:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan koop je van een woningbouwvereniging met een koopgarant regeling waarin opgenomen is dat ze altijd het object terug kopen binnnen 1 maand.
En als je een huis hebt zonder hypotheek is je probleem nog kleiner. Simpels.quote:Op maandag 21 januari 2013 10:03 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Minder groot probleem: je kunt goedkoper gaan huren, tijdelijk bij iemand anders in huis gaan wonen... dan ben je van je huurlasten af. Je kooplasten blijven tot je je huis verkocht hebt. Ik zou het risico niet zo snel durven nemen.
Alleen zijn er maar weinig mensen die dat hebbenquote:Op maandag 21 januari 2013 10:04 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
En als je een huis hebt zonder hypotheek is je probleem nog kleiner. Simpels.
Lees je eerst eens in over die regelingen voordat je er nog meer uitspraken over doet.quote:Op maandag 21 januari 2013 10:04 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ja, met al die garantregelingen houd je nog net genoeg geld over om een kelderbox in Amsterdam te kopen.
Je kunt nooit weten of je lang op een bepaalde plek zult blijven. Stel dat je ontslagen wordt en naar een ander deel van het land moet verhuizen voor een nieuwe baan?quote:Op maandag 21 januari 2013 10:05 schreef Janneke141 het volgende:
Als je moet leven van een bijstands- of andere langdurige uitkering dan snap ik dat je (sociaal) huurt, en als je nog niet gesettled bent en niet zeker weet of je al op een plek zit waar/met wie je langer wil blijven, dan is huren zelfs de beste optie. In alle andere gevallen is het zonde geld.
Ja, want je hebt binnen twee weken een andere woning elders? (verhuizen voor je werkquote:Op maandag 21 januari 2013 10:06 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Je kunt nooit weten of je lang op een bepaalde plek zult blijven. Stel dat je ontslagen wordt en naar een ander deel van het land moet verhuizen voor een nieuwe baan?
Voor jou misschien niet nodig, voor bepaalde andere mensen met een lastige tak van sport welquote:Op maandag 21 januari 2013 10:08 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja, want je hebt binnen twee weken een andere woning elders? (verhuizen voor je werk)
Als je ontslagen bent, denk je wel twee keer na voordat je je complete bezit meeneemt om voor een werkgever te verhuizen. Er is zoiets als een auto/trein.quote:Op maandag 21 januari 2013 10:08 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Voor jou misschien niet nodig, voor bepaalde andere mensen met een lastige tak van sport wel.
Ja, want elke dag van het noorden naar de Randstad is prrrrrrrrrima te doen natuurlijk! Op het moment dat jij in de bijstand komt en in jouw regio geen werk kunt vinden, word je toch echt wel gedwongen verder te kijken hoor, anders kun je je uitkering wel vergetenquote:Op maandag 21 januari 2013 10:09 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Als je ontslagen bent, denk je wel twee keer na voordat je je complete bezit meeneemt om voor een werkgever te verhuizen. Er is zoiets als een auto/trein.
Been there, done that, qua afstand. Prima te doen, inderdaad.quote:Op maandag 21 januari 2013 10:11 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ja, want elke dag van het noorden naar de Randstad is prrrrrrrrrima te doen natuurlijk!
Mooi voor jequote:Op maandag 21 januari 2013 10:12 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Been there, done that, qua afstand. Prima te doen, inderdaad.
Je kunt ook nog particulier hurenquote:Op maandag 21 januari 2013 10:16 schreef Janneke141 het volgende:
Iedereen die wil graag wil blijven huren moet dat trouwens vooral doen, vrijheid blijheid. Ik denk alleen dat sociale huurwoningen daar dus niet voor bedoeld zijn.
Meest belangrijke aspect: de huizenprijzen dalen (nog) fors! Dus kan je bijna slapend, minder arm worden als je de koop uitstelt.quote:Op maandag 21 januari 2013 10:22 schreef SarsaEd het volgende:
Ik twijfel momenteel wat ik moet doen. Kunnen jullie Fok!ers je mening hierover geven?
Optie 1: Een woning huren waarbij de huur niet te hoog is --> carrière maken (meer bruto inkomen) --> hogere hypotheek voor een grotere/mooiere koopwoning.
Optie 2: Gelijk voor een goedkope koopwoning gaan.
Zijn er overigens nog andere opties?
Dat idee had ik dus ook. Dan zou optie 1 toch het beste zijn? De huizenprijzen nog een tikkie laten dalen voordat ik mijn slag sla? Ik ben momenteel inderdaad 20 jaar.quote:Op maandag 21 januari 2013 10:26 schreef blomke het volgende:
[..]
Meest belangrijke aspect: de huizenprijzen dalen (nog) fors! Dus kan je bijna slapend, minder arm worden als je de koop uitstelt.
- je bent nu 20 -?
Wij zijn juist naar een koopwoning gegaan omdat de maandlasten dan aanzienlijk lager liggen dan een soortgelijke huurwoning.quote:Op maandag 21 januari 2013 09:58 schreef Viking84 het volgende:
.
Ja maar, vrijheidquote:Op maandag 21 januari 2013 10:48 schreef MarMar het volgende:
[..]
Wij zijn juist naar een koopwoning gegaan omdat de maandlasten dan aanzienlijk lager liggen dan een soortgelijke huurwoning.
Dat kon ook alleen maar omdat dit huis behoorlijk goedkoop was, maar ik ben nog steeds blij met die beslissing.
Ervan uitgaande dat ik straks de arbeidsmarkt betreed met een marktconform startsalaris; =/-¤2000.quote:Op maandag 21 januari 2013 10:35 schreef blomke het volgende:
Heb je al idee van de hoogte van je hypotheek n.a.v. je huidige inkomen?
Je kijkt wel erg vanuit het aspect van een alleenstaandequote:Op maandag 21 januari 2013 10:06 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Je kunt nooit weten of je lang op een bepaalde plek zult blijven. Stel dat je ontslagen wordt en naar een ander deel van het land moet verhuizen voor een nieuwe baan?
True!quote:Op maandag 21 januari 2013 10:52 schreef MarMar het volgende:
[..]
Je kijkt wel erg vanuit het aspect van een alleenstaandewanneer je een gezin hebt, zijn er andere bindingsfactoren dan alleen maar werk. School, familie, vrienden, werk van je partner etc...
Bijstandsuitkering krijg je bij de gemeente, niet bij het UWV. Dan krijg je eerst nog een WW.quote:Op maandag 21 januari 2013 10:55 schreef Viking84 het volgende:
[..]
True!
Maar dat zijn wel allemaal dingen die het UWV niet interesseren als jij aanklopt voor een bijstandsuitkering...
UWV opereert namens gemeentequote:Op maandag 21 januari 2013 10:58 schreef MarMar het volgende:
[..]
Bijstandsuitkering krijg je bij de gemeente, niet bij het UWV. Dan krijg je eerst nog een WW.
Maar ook dan, verhuizen kost veel geld, dat heb je ook niet als je ontslagen wordt.
Ik vind wel dat je huren een beetje idealiseert. Voordat je verhuisd bent, ben je minimaal 1 maand dubbele huur en de bijkomende verhuiskosten plus eventuele schilderkosten verder.
Daarbij moet je dan ook maar een baan zien te vinden ergens anders, ook dat is niet altijd even makkelijk, zeker niet als er meer gegadigden zijn die al uit de buurt komen.
Etc. etc.
Denk 'n ¤110.000,- Denk dat je toch eens moet gaan kijken wat er nou werkelijk mogelijk is. Je hebt nog geen baan?quote:Op maandag 21 januari 2013 10:52 schreef SarsaEd het volgende:
Ervan uitgaande dat ik straks de arbeidsmarkt betreed met een marktconform startsalaris; =/-¤2000.
Geloof ik dat ik een hypotheek van rond de ¤150.000 kan krijgen.
Daartegenover heb ik ook genoeg mensen op straat gezet zien worden omdat ze de huur al 3 maanden niet konden opbrengen.. terwijl je wel mag aannemen dat 3 maanden om een nieuwe baan te krijgen of zelfs maar een uitkering uitbetaald zien te krijgen een redelijke termijn is.quote:Op maandag 21 januari 2013 11:00 schreef Viking84 het volgende:
[..]
UWV opereert namens gemeente.
En wellicht is dat zo, maar de verhalen die ik lees over mensen die met dubbele hypotheken zitten of door werkloosheid hun hypotheek niet meer kunnen opbrengen, stemmen me niet echt gunstig...
dan zou ik dat nog eens opnieuw narekenen met een website als www.onor.nl . Met een jaarinkomen van ¤26000 kom je niet op ¤150.000 hypotheek.quote:Op maandag 21 januari 2013 10:52 schreef SarsaEd het volgende:
[..]
Ervan uitgaande dat ik straks de arbeidsmarkt betreed met een marktconform startsalaris; =/-¤2000.
Geloof ik dat ik een hypotheek van rond de ¤150.000 kan krijgen. Dit is een groffe schattingen die ik in het verleden heb gemaakt met behulp van een tool ergens op het internet.
Dat zijn nare gevallen; maar uitzonderingsgevallen. NHG functioneert nog als opvangnet (vraag me af hoe lang nog) en huren blijven ook stijgen en voor hoge inkomes komen er extra verhogingen aan.quote:Op maandag 21 januari 2013 11:00 schreef Viking84 het volgende:
En wellicht is dat zo, maar de verhalen die ik lees over mensen die met dubbele hypotheken zitten of door werkloosheid hun hypotheek niet meer kunnen opbrengen, stemmen me niet echt gunstig...
Dat is nog minder dan ik dacht. Dan zou eerste carrière maken de beste optie zijn wil ik als eerste koopwoning iets groots/moois hebben?quote:Op maandag 21 januari 2013 11:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Denk 'n ¤110.000,- Denk dat je toch eens moet gaan kijken wat er nou werkelijk mogelijk is. Je hebt nog geen baan?
Tja, de arbeidsmarkt nodigt daar wel toe uit........... toen ik 20 was, had ik ook grootse idealen en dromenquote:Op maandag 21 januari 2013 11:19 schreef SarsaEd het volgende:
Dan zou eerste carrière maken de beste optie zijn wil ik als eerste koopwoning iets groots/moois hebben?
Sowieso lijkt het me verstandig om een tijd werk te hebben en te groeien in je werk met daarbij wat zekerheid dat je er na een tijd nog aan het werk kan zijn, voordat je over kopen nadenkt.quote:Op maandag 21 januari 2013 11:19 schreef SarsaEd het volgende:
[..]
Dat is nog minder dan ik dacht. Dan zou eerste carrière maken de beste optie zijn wil ik als eerste koopwoning iets groots/moois hebben?
waar wil je wonen?quote:Op maandag 21 januari 2013 11:19 schreef SarsaEd het volgende:
[..]
Dat is nog minder dan ik dacht. Dan zou eerste carrière maken de beste optie zijn wil ik als eerste koopwoning iets groots/moois hebben?
Bingo. Of sparen.quote:Op maandag 21 januari 2013 11:19 schreef SarsaEd het volgende:
[..]
Maar dan moet je wel een hypotheek met NHG hebben afgesloten. En idd: hoe lang kan dat nog voor de kosten de pan uitrijzen?quote:Op maandag 21 januari 2013 11:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat zijn nare gevallen; maar uitzonderingsgevallen. NHG functioneert nog als opvangnet (vraag me af hoe lang nog) en huren blijven ook stijgen en voor hoge inkomes komen er extra verhogingen aan.
Beide vormen (huren&kopen) hebben voor- en belangrijke nadelen.
Waar wil je wonen dan? Dat maakt ook uit. In Friesland heb je een vrijstaand huis voor een bedrag waarvoor je in de Randstad een appartementje hebtquote:Op maandag 21 januari 2013 11:19 schreef SarsaEd het volgende:
[..]
Precies dat. Hier vlak om de hoek staat een woonboerderij met uitzicht op weiland+bos te koop voor iets meer dan 3 ton...quote:Op maandag 21 januari 2013 11:31 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Waar wil je wonen dan? Dat maakt ook uit. In Friesland heb je een vrijstaand huis voor een bedrag waarvoor je in de Randstad een appartementje hebt.
Staat dat ook nog een beetje in de buurt dan van een beetje fatsoenlijk centrum. Of is het eerst 5 km rijden voor je de 1e supermarkt tegenkomt.quote:Op maandag 21 januari 2013 11:33 schreef MarMar het volgende:
[..]
Precies dat. Hier vlak om de hoek staat een woonboerderij met uitzicht op weiland+bos te koop voor iets meer dan 3 ton...
Vanaf hier loop ik in 10/15 minuten naar die woonboerderij toe (ik wandel er vaak langs) en vanaf hier is het 5 minuten fietsen naar de dichtstbijzijnde supermarkten, dus dat valt hard mee.quote:Op maandag 21 januari 2013 11:36 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Staat dat ook nog een beetje in de buurt dan van een beetje fatsoenlijk centrum. Of is het eerst 5 km rijden voor je de 1e supermarkt tegenkomt.
^^quote:Op maandag 21 januari 2013 11:47 schreef poemojn het volgende:
Sowieso kun je beter huren dan kopen als je niet vrij zeker weet dat je ergens langere tijd wilt wonen. Een jaar of tien minimaal. Bijvoorbeeld.
Dat valt idd reuze mee. Voor mij nog te ver maar goed mijn maatstaaf is dan ook "kruipend uit de kroeg terug kunnen komen zonder kapotte knieen". Ik woon zelf in Joure mooi bij het centrum in de buurt en dan liggen de prijzen ook alweer anders.quote:Op maandag 21 januari 2013 11:39 schreef MarMar het volgende:
[..]
Vanaf hier loop ik in 10/15 minuten naar die woonboerderij toe (ik wandel er vaak langs) en vanaf hier is het 5 minuten fietsen naar de dichtstbijzijnde supermarkten, dus dat valt hard mee.
Dat is maar de vraag hoor met heel veel hypotheken voor 1 januari 2013.quote:Op maandag 21 januari 2013 02:01 schreef Martin1234 het volgende:
Je kan ook niet zomaar even een huis aanschaffen.
De meesten nemen toch een hypotheek voor 30 jaar lang.
Dan na 30 jaar heb je meestal wel helemaal je huis afbetaald.
Maar ja kijk dan ook alvast even hoe oud je over 30 jaar bent?
Hoeveel (spaar)geld denk jij eigenlijk dat de gemiddelde Nederlander eigenlijk heeft?quote:Op maandag 21 januari 2013 12:12 schreef stagevraag het volgende:
En zouden jullie investeren in andere landen?
Ik houd alles niet bij hoor, maar ik denk dat huizen en grondprijzen in bijvoorbeeld Griekenland erg laag zijn momenteel, omdat bijna niemand geld heeft en het aanbod ook veel groter is dan de vraag.
Ik had gelezen dat de huizenprijzen in Nederland in december alleen al met iets van 6% gedaald waren.
Met hoeveel procent zijn de huizenprijzen in bijv. Griekenland gedaald dan?
Is het niet een goed moment om goedkoop huizen en grond te kopen? Want uiteindelijk herstelt de economie toch wel, dat is zeker. Of vinden jullie dat een te groot risico en de moeite / zorgen niet waard?
Ja dat weet ik. Maar stel je besluit geen huis in Nederland te kopen, maar meerdere kleine huizen en grond in het buitenland, waar het veel goedkoper is. Zijn er geen mensen die dat doen?quote:Op maandag 21 januari 2013 12:23 schreef trovey het volgende:
[..]
Hoeveel (spaar)geld denk jij eigenlijk dat de gemiddelde Nederlander eigenlijk heeft?Huizen en grond kopen in het buitenland terwijl de meeste in Nederland gewoon een hypotheek nodig hebben om überhaupt een huis te kunnen kopen in Nederland.
Nou gewoon nu en proberen het voor onder de vraagprijs te kopen.quote:Op maandag 21 januari 2013 12:41 schreef HeertjeB het volgende:
Een huis kopen in het buitenland heb ik ook over nagedacht (en doe ik nog steeds).
Neem Spanje bijvoorbeeld, wanneer is het het beste moment? Daar kan vrijwel niemand op antwoorden. Prijzen zijn al laag maar dalen nog steeds, dus wanneer in te stappen is gewoon lastig te bepalen en blijft vooralsnog een beetje een gok/risico.
Slim!quote:Op maandag 21 januari 2013 14:53 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Wel een hypotheekrente van ongeveer 10%, dus ben meteen gaan aflossen.
Dat is inmiddels volledig gelukt en ik ben er niet echt mee de boot ingegaan.
Geen Lotto, geen erfenis, dus dan succesvol eigen bedrijf? Dat kan je toch wel hier neerzetten. (Tenzij illegaal iets, want dan is het nu al te laatquote:Op maandag 21 januari 2013 09:14 schreef HeertjeB het volgende:
[..]
Nee joh, was dat maar waar
Lijkt me niet verstandig om het allemaal neer te gaan pennen in een openbaar forum!
Ik heb wegens omstandigheden mijn eerste huis kunnen kopen op mijn 21e ofzo. Volledig eigen geld, geen hypotheek. Ik hou er totaal niet van om schulden te hebben en koop dan ook alles wat ik bezit van mijn eigen geld zodat het ook echt van mij is en niet van de bank.quote:Op maandag 21 januari 2013 00:52 schreef stagevraag het volgende:
Zonder hypotheek, dus met eigen geld?
Zouden jullie een huis kopen in het buitenland waar de markt groeiende is, voor bijvoorbeeld 50 duizend dollar als jullie het hadden en het aan durfden, of willen jullie geen risico's nemen?
Zijn er veel mensen die een huis kunnen kopen zonder hypotheek?
Ik kom nogal eens in de Duitse bondsstaten die tot de voormalige DDR behoren. Sta elke keer weer verbaasd over de degelijkheid en de omgeving waarin ze liggen. En dat voor erg lage prijzen.quote:Op maandag 21 januari 2013 18:07 schreef TigerXtrm het volgende:
Maar iets in het buitenland kopen om het te verhuren vind ik persoonlijk te veel rompslomp. Neemt niet weg dat, als je bereid bent de tijd er in te steken en goed je research doet, het een goede investering kan zijn. Maar dan moet je niet aan Dollars denken. Dan moet je denken aan vakantie villa's in Spanje ofzo.
Ga dan sociale contacten opdoen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:31 schreef Hyaenidae het volgende:
26, vorig jaar een huis cadeau gehad van m'n ouders, waarschijnlijk omdat ze geld teveel hadden of mij gewoon het huis uit wilde hebben. Alhoewel ik nu nog bijna dagelijks bij hun eet en dan vaak tot 22:00 uur blijf, is toch een beetje eenzaam alleen in huis. Van mij had het niet gehoeven in ieder geval.
Dan kon je het blijkbaar niet goed vinden met je ouders, niet goed genoeg iig.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb de hemel op m'n blote knietjes gedankt toe ik op kamers ging (en m'n ouders ook.... gek hé?).
Understatementquote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:35 schreef Hyaenidae het volgende:
Dan kon je het blijkbaar niet goed vinden met je ouders, niet goed genoeg iig.
Denk je ook op de lange termijn?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:35 schreef Hyaenidae het volgende:
En buiten mijn ouders om heb ik weinig behoefte aan sociaal contact, vind het prima zo.
Geluk gewenst.Had ik maar zo'n paquote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:37 schreef Hyaenidae het volgende:
Wie dan leeft wie dan zorgt. Ik heb een zeer chille pa!
Dan heb je dus veel uit eigen zak betaald?quote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:39 schreef 4wood het volgende:
Je vindt het prima zo, maar wel een beetje eenzaam alleen thuis?![]()
Ik was (en ben) 24. A.s. vrijdag ben ik een maandje in bezit van m'n casa.Heb een hypotheek van 138k voor de mensen die dat graag willen weten.
Jij doet nu de aanname dat ik contactgestoord bent maar dat is niet zo, heb overdag genoeg contact op het werk (sociaal, niet seksueel natuurlijk).quote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Geluk gewenst.Had ik maar zo'n pa![]()
. Toch denk ik dat sociale contacten goed voor je ontwikkeling en ontplooiïng - op lange termijn - zijn. Maar uiteraard kan je ook je aandacht op je ouders richten.
Sorry, dat was niet de bedoeling. Eigenlijk vind ik het ook wel eens lekker na een dag vergaderen, overleggen, schrijven en zo, om een avondje te "buiszuigen".quote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:47 schreef Hyaenidae het volgende:
Jij doet nu de aanname dat ik contactgestoord bent maar dat is niet zo, heb overdag genoeg contact op het werk (sociaal, niet seksueel natuurlijk).
Dat valt wel mee, de bijkomende kosten (k.k., notaris en tax. etc) heb ik met spaargeld betaald.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:44 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dan heb je dus veel uit eigen zak betaald?
Dat kan een heel reëel bedrag zijn voor een starterswoning in bepaalde regio's.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:39 schreef 4wood het volgende:
A.s. vrijdag ben ik een maandje in bezit van m'n casa.Heb een hypotheek van 138k voor de mensen die dat graag willen weten.
Jawel hoor, klein formaat 1-gezinswoning zelfs met voor- en achtertuintje. Niet om te pochen ofzo, maar het kan gewoon. Wel heb ik de keuze gemaakt om te verbouwen (meer renoveren en isoleren), dus dat gaat ook nog wel flink wat geld kosten. Het huis was verder prima bewoonbaar, het is maar net hoeveel eisen je stelt.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:57 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Voor 140k heb je toch geen huis?
Natuurlijk wel, ligt er maar net aan waar je woont. Hier in de regio kun je voor die prijs ook huis kopen hoor. Verwacht geen villa, maar ook weer geen opgefrot huisje met een postzegeltje grond wat als tuin moet doorgaan.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:57 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Voor 140k heb je toch geen huis?
Inderdaad en als het nu bewoonbaar is dan kun je alle verbouwplannen gewoon uitspreiden en doen wanneer je er geld en tijd voor hebt.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 18:59 schreef 4wood het volgende:
[..]
Jawel hoor, klein formaat 1-gezinswoning zelfs met voor- en achtertuintje. Niet om te pochen ofzo, maar het kan gewoon. Wel heb ik de keuze gemaakt om te verbouwen (meer renoveren en isoleren), dus dat gaat ook nog wel flink wat geld kosten. Het huis was verder prima bewoonbaar, het is maar net hoeveel eisen je stelt.
Jawel je eigenwaarde als je op straat loopt. Ojaa en je inboedel waarvan je de opslagkosten niet kan betalen. Een huis kopen is gewoon het duurzaamste klaar, dan weet je zeker dat je niets verliest.quote:Op maandag 21 januari 2013 09:58 schreef Viking84 het volgende:
.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |