abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121478245
AMSTERDAM - De inkomensafhankelijke huurverhoging per 1 juli van 5 tot 9 procent in de sociale sector, gaat zeer waarschijnlijk niet door.

Volgens Aedes, dat de ruim 350 woningcorporaties in ons land vertegenwoordigt, is invoering niet meer haalbaar, nu de maatregelen voorlopig in de Eerste Kamer gestrand zijn. ''Het is een ingewikkeld proces. Wil je de maatregelen ordelijk invoeren heb je tijd nodig. Die is er niet”, aldus Aedes.

De Nederlandse Woonbond, de belangrijkste vertegenwoordiger van de sociale huurders, is het daarmee eens. Directeur Ronald Paping: ''Je zou op 1 mei alle voorbereidingen al afgerond moeten hebben, omdat je de huurders twee maanden van tevoren moet informeren over hun nieuwe huurprijs."
.
"Tot die tijd moet je van miljoenen huurders hun inkomens gecontroleerd hebben, terwijl dat op dit moment nog niet eens mag. Voor een zorgvuldige invoering is het al te laat."

Scheefwonen

De inkomensafhankelijke huurverhoging, een van de grote bezuinigingen van het tweede kabinet Rutte, is bedoeld om het scheefwonen in sociale woningen tegen te gaan. Ongeveer 15 procent van de huurders verdient eigenlijk teveel om in een sociale huurwoning te mogen wonen en neemt de plaats in van mensen die daar gezien hun inkomen meer recht op hebben.

Daarom heeft de vorige regering sociale huurders die meer dan 43.000 euro verdienen, een extra huurverhoging opgelegd van 5 procent. Voor huishoudens die meer dan 33.000 euro verdienen geldt een extra opslag van 1 procent.

De huidige regering deed daar met een algemene extra huurverhoging voor alle inkomens van 1,5 procent, nog een schepje bovenop.

Inkomensgegevens

Vorig jaar mislukte de invoering, omdat de Belastingdienst te voortvarend de inkomensgegevens van ruim twee miljoen huurders aan de woningcorporaties verstrekte. De rechter oordeelde dat daarmee de privacy van de huurders in het geding was, zolang de wet die de inkomensafhankelijke huurverhoging moet regelen, nog niet door het parlement was.

Maar vooral de Eerste Kamer heeft problemen met de uitvoerbaarheid van het wetsontwerp, dat de huren van ‘rijkere’ bewoners in snel tempo omhoog moet brengen.

Huishoudens die meer dan 33.000 euro verdienen zouden per 1 juli een extra verhoging krijgen van 2,5 procent, terwijl bewoners die al of niet samen meer dan 43.000 euro hebben, een extra verhoging van 6,5 procent voor hun kiezen krijgen. Daar komt de reguliere jaarverhoging van rond de 2,5 procent nog een keer bij.

Elk jaar

Paping: ''Het is de bedoeling dat deze mensen elk jaar zo’n extra huurverhoging krijgen. Dit jaar alles bij elkaar zo’n 9 procent en volgend jaar weer."

"Deze mensen worden als het ware gedwongen te gaan verhuizen. Maar wonen is niet alleen het hebben van een dak boven je hoofd. Het is meer dan dat, je woont ook in een straat, in een buurt waar je graag bent.

"Waar moeten die mensen heen. Zo rijk zijn ze echt niet, zeker als het om tweeverdieners gaat, zit je al snel bij de grenzen van 33.000 of 43.000 euro. De koopkracht voor deze groep staat toch al onder sterke druk.”

Bureaucratie

De woningcorporaties zelf hikken erg tegen de bureaucratie van het plan aan. Ze moeten de inkomens van alle bewoners nagaan, maar ook de bezwaren behandelen die ze daartegen in zullen brengen. Bovendien kan hun inkomenssituatie steeds sterk veranderen door werkloosheid.

De corporaties zouden het probleem van scheefwonen graag zelf aanpakken, door de huur van de bewoners die door allerlei omstandigheden onredelijk laag is, extra te verhogen.

De gemiddelde huur die mensen in een sociale woning betalen, bedraagt 450 euro. Inkomens tot 22.000 (alleenstaande) en 29.000 (meerpersoonshuishouden) kunnen voor huurtoeslag in aanmerking komen. De maximale huur van een huis van een woningcorporatie bedraagt 680 euro.
pi_121478312
Jammer ;(
pi_121478564
quote:
De corporaties zouden het probleem van scheefwonen graag zelf aanpakken, door de huur van de bewoners die door allerlei omstandigheden onredelijk laag is, extra te verhogen.
Degene die dit geschreven heeft is ook echt helemaal de weg kwijt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 19:15:50 #4
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_121478625
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:06 schreef admiraal_anaal het volgende:
Jammer ;(
Hoezo?
pi_121478754
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:06 schreef admiraal_anaal het volgende:
Jammer ;(
Omdat dit de tweede maatregel naast de inkomsenafhankelijk zorgpremie weer niet door gaat en de mensen die minder verdienen dan 33.000 straks weer de sjaak zijn.
pi_121478801
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:19 schreef StephanL het volgende:

[..]

Omdat dit de tweede maatregel naast de inkomsenafhankelijk zorgpremie weer niet door gaat en de mensen die minder verdienen dan 33.000 straks weer de sjaak zijn.
Tja gewoon lang genoeg draaien. Dan kan je bepaalde groepen die buiten je partij vallen alsnog pakken.
pi_121478846
Welk probleem met scheefwonen ? Als veel mensen klein en goedkoop willen wonen zou de markt daar ook gewoon op kunnen inspringen; bijv. door leegstaande kantoren om te bouwen.
Tuurlijk, de winstmarge is wat kleiner, maar er is nog steeds een winstmarge.
pi_121478870
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:21 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Tja gewoon lang genoeg draaien. Dan kan je bepaalde groepen die buiten je partij vallen alsnog pakken.
Ja. Wat is er mis om te zeggen "Ok, we voeren het in, alleen niet per 1 mei, maar 1 januari 2014." En als dat niet genoeg is doe je het in 2015.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 19:26:07 #9
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_121478963
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:22 schreef Grouch het volgende:
Welk probleem met scheefwonen ? Als veel mensen klein en goedkoop willen wonen zou de markt daar ook gewoon op kunnen inspringen; bijv. door leegstaande kantoren om te bouwen.
Dit dus. De ruimte die ik heb voldoet aan mijn behoefte, maar volgens de overheid ben ik blijkbaar "scheefwoner" omdat ik boven een bepaalde inkomensgrens val. Maar waar zijn de woningen die ik dan wel mag huren? En waarom word het mij niet mogelijk gemaakt om een huis te kopen?
  zaterdag 12 januari 2013 @ 19:30:16 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_121479096
quote:

[..]

Die mensen zijn de Sjaak omdat de overheid te groot en te duur is, niet om een andere reden
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_121479188
quote:
Het idee van sociale woningbouw is dat het woningen zijn voor mensen die anders echt nergens terecht kunnen, als je dat wel kan heb je er eigenlijk niks te zoeken.
pi_121479285
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:32 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Het idee van sociale woningbouw is dat het woningen zijn voor mensen die anders echt nergens terecht kunnen, als je dat wel kan heb je er eigenlijk niks te zoeken.
Voor sociale woningbouw bestaan al tijden inkomenseisen. Het scheefwonen in deze context betreft mensen die bijv. een paar ton per jaar verdienen, maar genoeg hebben aan een flatje van 60m2 ipv een villa.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 19:36:28 #13
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_121479330
vind het alleen wel wat vreemd , zo lang je bij de wat meer verdiende aankomt zetten met lasten verzwaring, dan gaan ze op hun achterste poten staan.

Maar de mensen die vaak elke euro om moeten draaien hebben vaak het niet voor het zeggen gehad dat ze voor een hongerloontje moeten werken.
Jaren lang heb ik de middenmoot niet gehoord dat de lasten zo aso waren.
maar nu in eens als het aan hun geld komen moet het in eens anders..
laten we dan bij iedereen de lasten verzwaring terug draaien....
Dus de jaren lange loon stop en dat soort ongein ...

Dit jaar en afgelopen jaar mag van mij wel de boeken in gaan als de meest achterlijke jaren die ik ooit heb mee gemaakt...

Zo als mensen die al jaren kunnen doen wat ze willen en alles maar oplaten lopen aan lasten en dan nu in eens gaan klagen als ze niet meer 3 X a 4X met vakantie kunnen :(
Terwijl er mensen zijn die al jaren niet op vakantie zijn geweest ..

En daar bij even terug te komen over het 1/3 verwonen van je inkomen aan in huurhuis is gewoon al vast gelegd.
Dus ze hoeven het alleen maar toe te passen via de belasting
Mensen die meer verwonen dan 1/3 krijgen huur toeslag en mensen die gewoon veel minder betalen dan 1 /3 van hun huur moeten gewoon huur accijns krijgen aangevuld tot je aan 1/3 huur zit van je inkomen..
Zo makkelijk is het gewoon

Want waarom kunnen ze het bij de belasting wel snel uitrekenen als het gaat om de minima maar de midden moot ....... dan is er ineens niemand thuis ..
En zo kan ik nog wel heel veel lasten verzwaringen voor de midden moot bedenken die waar mensen die er niets van doen mee hebben toch grof aan meebetalen...
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
pi_121479347
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:35 schreef Grouch het volgende:

[..]

Voor sociale woningbouw bestaan al tijden inkomenseisen. Het scheefwonen in deze context betreft mensen die bijv. een paar ton per jaar verdienen, maar genoeg hebben aan een flatje van 60m2 ipv een villa.
Eerder mensen die enkele duizenden tot tienduizenden boven de grens verdienen, lijkt me.

Ben zelf ook scheefhuurder en zou het best begrijpen als ik meer huur moet gaan betalen. Maar ik klaag uiteraard ook weer niet dat ik dit nu niet meer hoef :)
pi_121479420
quote:

[..]

Niet geheel waar. Mijn woning blijkt ook onder de sociale woningbouw te vallen i.v.m. de huurprijs. Maar gek genoeg moest ik 5 jaar geleden wel mij inkomen overhandigen. Had ik minder verdiend, had ik de woning niet eens gekregen. En ik ben de afgelopen 5 jaar niet gek veel meer gaan verdienen. Maar ik ben wel plots een scheefwoner. Dit is gewoon een verkapte manier om meer geld binnen te halen.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 19:41:02 #16
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_121479498
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:38 schreef zweefbij het volgende:

[..]

Niet geheel waar. Mijn woning blijkt ook onder de sociale woningbouw te vallen i.v.m. de huurprijs. Maar gek genoeg moest ik 5 jaar geleden wel mij inkomen overhandigen. Had ik minder verdiend, had ik de woning niet eens gekregen. En ik ben de afgelopen 5 jaar niet gek veel meer gaan verdienen. Maar ik ben wel plots een scheefwoner. Dit is gewoon een verkapte manier om meer geld binnen te halen.
dat is het ook daarom zijn er ook veel mensen er op tegen.

maar als ze de regels blijven hanteren zo als die er nu voor Sociale huurhuizen er zijn dat je 1/3 van je inkomen moet verwonen dan kan je niets zeggen dat je dan meer moet gaan betalen ..
Dit heb ik alleen bij de Sociale huurwoningen dan .
Bij de vrije sector daar bepaal je vaak zelf of je er wil zitten of niet..
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
  zaterdag 12 januari 2013 @ 21:12:04 #17
45206 Pietverdriet
pi_121483038
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:35 schreef Grouch het volgende:

[..]

Gelul
pi_121486746
quote:

[..]

Dat was vroeger. Nu niet meer. De tijden zijn verandert, helaas gaat de woningmarkt in NL niet mee met de tijd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_121486822
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Die mensen zijn de Sjaak omdat de overheid te groot en te duur is, niet om een andere reden
Niet alleen maar die mensen hoor.
Alle mensen in NL zijn de sjaak vanwege een incompetente overheid die loch, traag, te groot en niet nadenkt bij beslissingen.
met gezond verstand kan ik eigenlijk alleen maar bedenken dat de overheid dingen echt gewoon express met voorbedachte rade doet alleen om mensen te pesten.... Zo dom als de overheid soms handelt, zou geen mensen moeten zijn... Helaas is het echter wel zo.

Er is geen ondergrens aan domheid.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_121491496
ze doen er ook alles aan om te voorkomen dat mensen goedkoop kunnen wonen. Kan je ook scheef-rijden? Dat je heel veel geld hebt maar toch liever een Suzuki Alto rijdt ipv een mercedes. Of scheef-sporten? Dat je geld zat hebt voor de golfbaan maar toch liever hardloopt omdat dat goedkoper is. Fuck it!
  zondag 13 januari 2013 @ 01:50:19 #21
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_121492460
quote:

[..]

Lekker eenzijdige wijken creëren met alleen mensen binnen de laagste inkomensgroep. Dat werkt altijd zo lekker namelijk.
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_121496252
quote:
13s.gif Op zondag 13 januari 2013 01:18 schreef BlueRoom het volgende:
ze doen er ook alles aan om te voorkomen dat mensen goedkoop kunnen wonen. Kan je ook scheef-rijden? Dat je heel veel geld hebt maar toch liever een Suzuki Alto rijdt ipv een mercedes. Of scheef-sporten? Dat je geld zat hebt voor de golfbaan maar toch liever hardloopt omdat dat goedkoper is. Fuck it!
Wat mij betreft mag scheef politiek bedrijven ook loodzwaar belast worden. Dat je beweert lid van een arbeiderspartij te zijn, maar vanwege een baantjescarroussel, riante wachtgeldregelingen en - na afloop van je politieke loopbaan - een topfunctie bij een multinational gewoon puissant rijk bent...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_121504114
quote:
Welk probleem met scheefwonen ?
Het bestaat niet. Het gaat uit van de nogal communistische gedachtengang dat de staat bepaalt welk deel van je inkomen moet uitgeven aan wonen. Dat betreft niet alleen de sociale huursector, maar die zichzelf liberaal noemende bankenvriendjes van de VVD hebben ook voor mij bepaald dat ik een huis van een paar ton moet kopen en dan moet kruipen voor de bankmeneer om mijzelf diep in de schulden te mogen steken zodat zij lekker veel en makkelijk aan mij kunnen verdienen.

quote:
Als veel mensen klein en goedkoop willen wonen zou de markt daar ook gewoon op kunnen inspringen; bijv. door leegstaande kantoren om te bouwen.
Ruimte is schaars, dus de overheid bepaalt per definitie wat waar wonen ongeveer gaat kosten. Prima, maar als je dan je burgers van dienst wil zijn dan zorg je dat iedereen zo goedkoop mogelijik woont, en afhankelijk van de individuele voorkeuren, relatief duur of relatief goedkoop, met veel waar je voor geld.

Beschikbaarheid van goedkope woonruimte is belangrijk voor mobiliteit en voor het beperken van risico's zodat mensen vrijer zijn om te ondernemen en om werk te vinden. Ook drukt het de loonkosten aangezien iedereen moet wonen, en het dus goed zou zijn voor de internationale concurrentiepositie. Maar onze politici hangen al decennia het neoliberale waanidee/leugen aan dat een stijging van de huizenprijzen economische groei is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 13 januari 2013 @ 15:53:12 #24
190104 Jareth
Such a pity...
pi_121506112
quote:
Krijg je subsidie op die Alto? Krijg je subsidie over hardlopen? Sinds wanneer moet je voor dat laatste überhaupt betalen?
So, the Labyrinth is a piece of cake, is it?
  zondag 13 januari 2013 @ 17:25:55 #25
104871 remlof
Europees federalist
pi_121510232
Ik val zelf ook onder die 15% maar vind het op zich wel onterecht dat het niet doorgaat.

Tenminste als ze als optie mij mijn huis te koop zouden aanbieden, want deze regering is natuurlijk wel tegen ghetto-vorming en wil wijken met gemengde bewonersgroepen, toch?
  zondag 13 januari 2013 @ 17:35:41 #26
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_121510612
Dit gaat toch over huurwoningen in de vrije sector? Dus met andere woorden, de staat zou voor mij, burger Zusenzo met inkomen X+1, bepalen dat ik meer huur moet betalen dan ik vrijelijk met verhuurder Nogwat ben overeengekomen.

Volgende stap: méér betalen voor hetzelfde brood, hetzelfde pak melk, dezelfde pindakaas, omdat je nu eenmaal méér verdient. Eerlijk delen, toch?

:r. Je moet echt een remlof zijn om zulke maatregelen te willen steunen. :r.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 13 januari 2013 @ 17:42:29 #27
104871 remlof
Europees federalist
pi_121510905
Nee, het gaat niet om huurwoningen in de vrije sector maar over sociale huurwoningen.
pi_121512269
Waarom überhaupt met een modaal inkomen in een sociale huurwoningen kunnen wonen? Sociale huurwoningen lijken mij meer iets voor mensen met een zeer laag inkomen, en modaal, het woord zegt het al, is geen laag inkomen. Het is onzin om mensen met een beperkt minder dan modaal, modaal of boven modaal inkomen in een sociale huurwoning te laten wonen. Twee opties zijn dus mogelijk als iemand meer inkomen heeft dan een bepaalde grens, of naar een andere woning verhuizen of de sociale huurwoning uit de sociale huur halen.
  zondag 13 januari 2013 @ 18:16:51 #29
45206 Pietverdriet
pi_121512337
quote:
2s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:15 schreef Kowloon het volgende:
Waarom überhaupt met een modaal inkomen in een sociale huurwoningen kunnen wonen? Sociale huurwoningen lijken mij meer iets voor mensen met een zeer laag inkomen, en modaal, het woord zegt het al, is geen laag inkomen. Het is onzin om mensen met een beperkt minder dan modaal, modaal of boven modaal inkomen in een sociale huurwoning te laten wonen.
Waarom mensen straffen als ze in de loop van jaren zich verbeterd hebben en wat meer zijn gaan verdienen?
pi_121512360
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom mensen straffen als ze in de loop van jaren zich verbeterd hebben en wat meer zijn gaan verdienen?
Waarom mensen subsidiëren als ze zichzelf kunnen bedruipen?
pi_121512607
Het probleem met scheefwonen is trouwens ook eleganter aan te pakken door mensen alleen nog maar directe inkomenssubsidie te geven en te stoppen met de sociale huur. Er worden dan gewoon normale marktprijzen voor huurwoningen gerekend en de mensen die eerst in woning met een kunstmatig lage huur zaten krijgen dan gewoon directe inkomenssubsidie. Of je de inkomenssubsidie nou direct geeft of ook gedeeltelijk via de woning laat lopen maakt voor het eindresultaat niet veel uit, maar zorgt wel voor een efficiëntere uitvoering.
  zondag 13 januari 2013 @ 18:24:00 #32
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_121512669
quote:
Wel als die auto gesubsidieerd zou worden door de overheid
  zondag 13 januari 2013 @ 18:24:30 #33
45206 Pietverdriet
pi_121512695
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:17 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Waarom mensen subsidiëren als ze zichzelf kunnen bedruipen?
Goed, je hebt dus geen antwoord
pi_121529926
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Goed, je hebt dus geen antwoord
Het lijkt mij een zinvol uitgangspunt om aan zo min mogelijk subsidie vast te houden. De subsidie is er in mijn ogen alleen maar om te voorkomen dat mensen geen onderdak kunnen betalen, niet om te zorgen dat ook mensen die dat wel kunnen goedkoper wonen. Het is dus ook geen straf om te stoppen met de subsidie maar simpelweg een gevolg dat men met een hoog genoeg inkomen buiten de beleidskaders valt.
pi_121530618
quote:
Waarom überhaupt met een modaal inkomen in een sociale huurwoningen kunnen wonen? Sociale huurwoningen lijken mij meer iets voor mensen met een zeer laag inkomen, en modaal, het woord zegt het al, is geen laag inkomen. Het is onzin om mensen met een beperkt minder dan modaal, modaal of boven modaal inkomen in een sociale huurwoning te laten wonen. Twee opties zijn dus mogelijk als iemand meer inkomen heeft dan een bepaalde grens, of naar een andere woning verhuizen of de sociale huurwoning uit de sociale huur halen.
Voor een huishouden zit je met een modaal inkomen toch wel behoorlijk onder de gemiddelden. Het id niet voor niets dat die grens voor sociale woningbouw is bedacht op iets van 41 duizend euro.
pi_121530726
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 23:25 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Het lijkt mij een zinvol uitgangspunt om aan zo min mogelijk subsidie vast te houden. De subsidie is er in mijn ogen alleen maar om te voorkomen dat mensen geen onderdak kunnen betalen, niet om te zorgen dat ook mensen die dat wel kunnen goedkoper wonen. Het is dus ook geen straf om te stoppen met de subsidie maar simpelweg een gevolg dat men met een hoog genoeg inkomen buiten de beleidskaders valt.
Bij dergelijke inkomens is al lang en breed geen sprake meer van huurtoeslag en dergelijke. In dat systeem zit dan ook geen subsidie. Hooguit zou je nog wat kunnen zeggen over subsidies op de bouw van woningen voor ca 1990 maar dat lijkt me wat gezocht...
  † In Memoriam † maandag 14 januari 2013 @ 00:02:02 #37
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_121531451
quote:
2s.gif Op zondag 13 januari 2013 23:41 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Voor een huishouden zit je met een modaal inkomen toch wel behoorlijk onder de gemiddelden. Het id niet voor niets dat die grens voor sociale woningbouw is bedacht op iets van 41 duizend euro.
quote:
¤ 34.229 (prijspeil 2013)
http://www.rijksoverheid.(...)r-in-aanmerking.html
Carpe Libertatem
  maandag 14 januari 2013 @ 00:08:03 #38
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_121531650
Ben benieuwd hoe ze de beoordeling van het inkomen hadden willen doen, zou het inkomen van mijn zoon (die geen medehuurder kan worden) ook meetellen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_121532662
quote:
2s.gif Op zondag 13 januari 2013 23:41 schreef 99.999 het volgende:
Een modus is bij een scheve verdeling (wat inkomensverdelingen altijd zijn) een betere centrummaat dan het gemiddelde hoor. De modus de inkomensklasse met de hoogste frequentie en wordt dus niet beïnvloed doordat er een groep mensen is die meer dan een ton verdiend. Het is dus het gemiddelde inkomen wat niet juist is, niet het modale inkomen. Naar mijn mening moet je ook als je ruim onder de modus zit zelfstandig in je eigen woonruimte kunnen voorzien.
pi_121535523
quote:
2s.gif Op maandag 14 januari 2013 00:36 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Een modus is bij een scheve verdeling (wat inkomensverdelingen altijd zijn) een betere centrummaat dan het gemiddelde hoor. De modus de inkomensklasse met de hoogste frequentie en wordt dus niet beïnvloed doordat er een groep mensen is die meer dan een ton verdiend. Het is dus het gemiddelde inkomen wat niet juist is, niet het modale inkomen. Naar mijn mening moet je ook als je ruim onder de modus zit zelfstandig in je eigen woonruimte kunnen voorzien.
Het ging mij er vooral om dat er verschil is tussen het huishoudensinkomen en het modale inkomen. Dat maakt het modale inkomen een matige graadmeter hiervoor.
pi_121654307
quote:
Huur afhankelijk van inkomen omhoog
DEN HAAG - De huren mogen per 1 juli omhoog. Afhankelijk van de hoogte van het inkomen, mogen verhuurders in elk geval 1,5 procent meer huur vragen.
Foto: ANP

Voor huishoudens met een inkomen tussen de 33.614 en 43.000 euro mag daar 1 procent bovenop en voor wie meer verdient dan 43.000 euro en in een sociale huurwoning zit, 5 procent.

Minister Stef Blok (Wonen) heeft woensdag zijn voorstellen voor de inkomensafhankelijke huurverhoging naar de Eerste en Tweede Kamer gestuurd.

Met deze maatregel wil Blok scheefwonen aanpakken en de doorstroming op de woningmarkt bevorderen. Het plan is al in gang gezet door het eerste kabinet-Rutte.

Voor eind februari komt Blok met de nadere uitwerking van de voorgestelde verhuurdersheffing en het woningwaarderingsstelsel. Met de extra huurverhogingen kan de verhuurdersheffing worden gefinancierd, aldus het ministerie.
bron

Gaat het nou wel of niet door :?
stupidity has become as common as common sense was before
pi_121668114
Dit wordt er waarschijnlijk er doorheen geramd.

Dat je normaal werkende gezinnen en mee naait is niet erg
Dat het totaal zijn doel voorbij schiet is niet erg.

43.000 euro. Als je met zijn 2-tjes normaal werkt zit je daar zo aan. Wat moet je dan. Je spullen pakken en ergens anders gaan wonen. Zodat er een woning vrijkomt voor de sociale huur. Wat een onzin.

De lege woning wordt waarschijnlijk in de verkoop gedaan ( niet allemaal, maar toch een hoop ). En mensen die wel voor een sociale huurwoning in aanmerking komen kunnen best wel eens gaan kijken naar woningen in leegloop gebieden. Daar gaan ze van gekheid de woningen slopen. En misschien is daar wel werk of beter verdienend werk. Dus een tekort. Ik geloof er geen zak van.

Niet iedereen zal er mee eens zijn dat ik dat zeg, maar ik ben er ook niet mee eens dat ik wordt genaaid door deze maatregel. Terwijl men 5/6 jaar geleden met minder salaris niet in aanmerking kwam voor deze woning ( In een dorp zijn de huren blijkbaar goedkoper ).
pi_121668153
Ze mogen van mij de huur van scheefhuurders in sociale huurwoningen oneindig verhogen. Hooivorken en fakkels, rook ze maar uit.
pi_121668993
Ik blijf lekker scheefwonen ondanks deze verhoging, is nog altijd goedkoper dan de vrije sector.
pi_121669323
quote:

[..]

Weet je wanneer je de sjaak bent? Als je net boven die 33k zit. En dat zit je met 2 werkenden héél snel. 1 ruim onder modaal salaris en 1 parttime baantje en je verdient al meer dan die grens maar

wat kan je verder met dat inkomen? Helemaal niks. Particulier huren kan niet want daarvoor verdien je te weinig, duurder sociaal huren kan ook niet (je zit immers al boven de grens dus een nieuwe sociale huurwoning krijg je niet) , kopen kan je ook niet echt met dat inkomen en wil je ook niet altijd, zeker nu niet.

Dan zit er niks anders op dan te blijven zitten en keihard in je hol genomen worden met deze maatregel.

Vinden mensen die dit jammer vinden het ook jammer dat de inkomensafhankelijke zorgpremie niet is doorgegaan? Vind je het ook jammer dat de hypotheekrenteaftrek er nog steeds is (en naar verhouding steeds hoger wordt naarmate je huis duurder is en inkomen hoger is, zeg maar omgekeerd inkomensafhankelijk)

Misschien moet de overheid en de woningbouwers eens voorzien in de behoeften van mensen en goedkope / kleinere woningen bouwen. Nu worden er regelmatig goedkope huurwoningen gesloopt en peperdure huizen ergens gebouwd wat vervolgens leeg blijft staan omdat geen hond dat kan betalen. Niet iedereen heeft er behoefte aan om zijn complete salaris aan wonen uit te geven en in een idioot groot huis te wonen, alleen maar omdat hij veel verdiend.

Dit is gewoon een lapmiddel voor een probleem wat de overheid zelf heeft veroorzaakt.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_121669341
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 07:28 schreef zweefbij het volgende:
Dit wordt er waarschijnlijk er doorheen geramd.

De lege woning wordt waarschijnlijk in de verkoop gedaan ( niet allemaal, maar toch een hoop ). .

Als de lege woning toch verkocht zou gaan worden zou de zittende huurder deze ook kunnen kopen, waarom koopt de zittende huurder deze dan niet?
pi_121669458
quote:
Scheefwoners (wat een teringterm eigenlijk) zijn mensen die in de woning zijn gekomen toen ze een laag inkomen hadden en daarna in salaris omhoog zijn gegaan, het is echt niet zo dat er veel mensen in een sociale huurflat wonen die een ton per jaar verdienen ofzo. Wel zijn er veel mensen die een huurwoning aangeboden kregen toen ze op 32k per jaar zaten en na een paar jaar salarisverhoging op 34k zaten en nu ineens bestempeld worden als crimineel, scheefhuurder en asociaal en dus maar meer moeten betalen dan de buurman die op 32,9k zit.

quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 09:17 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als de lege woning toch verkocht zou gaan worden zou de zittende huurder deze ook kunnen kopen, waarom koopt de zittende huurder deze dan niet?
Omdat de zittende huurder misschien geen hypotheek kan krijgen?
Omdat de zittende huurder misschien niet WIL kopen en met een enorme schuld wil zitten?

Jij wil mensen dwingen een schuld van anderhalve ton of meer aan te gaan omdat ze een paar tientjes boven de grens van sociaal huren verdienen?

Ik begin echt mijn vertrouwen in mensen te verliezen. In de overheid was ik het al kwijt maar er zijn nog genoeg debielen die het er mee eens zijn ook. Dat is echt schokkend.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_121669665
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 09:23 schreef Metro2005 het volgende:

Omdat de zittende huurder misschien geen hypotheek kan krijgen?
Omdat de zittende huurder misschien niet WIL kopen en met een enorme schuld wil zitten?

Jij wil mensen dwingen een schuld van anderhalve ton of meer aan te gaan omdat ze een paar tientjes boven de grens van sociaal huren verdienen?

Ik begin echt mijn vertrouwen in mensen te verliezen. In de overheid was ik het al kwijt maar er zijn nog genoeg debielen die het er mee eens zijn ook. Dat is echt schokkend.

Alles kan, ik wil niemand dwingen, maar ik wil wel dat sociale woning voor de doelgroep beschikbaar komen en dat de doelgroep dus niet 15 jaar op een wachtlijst hoeft te staan om voor een betaalbare woning in aanmerking te komen.

Wat ook vaag is aan de hele sociale huur is het feit dat sommigen die er al jaren wonen een flink lager huur heben als de nieuwe buren. Een collega van mij is blijven wonen in het huurhuis van zijn ouders en mocht dus de oude huur behouden, die betaalt 340 euro per maand, de buren die er nieuw ingekomen zijn betalen voor hetzelfde huisje 550. Die collega van mij verdient iets meer dan die 33.000 per jaar dus kan op deze manier door de WBV wel naar een straat conforme huur doorgroeien.
pi_121669726
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 09:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Alles kan, ik wil niemand dwingen, maar ik wil wel dat sociale woning voor de doelgroep beschikbaar komen en dat de doelgroep dus niet 15 jaar op een wachtlijst hoeft te staan om voor een betaalbare woning in aanmerking te komen.

Wat ook vaag is aan de hele sociale huur is het feit dat sommigen die er al jaren wonen een flink lager huur heben als de nieuwe buren. Een collega van mij is blijven wonen in het huurhuis van zijn ouders en mocht dus de oude huur behouden, die betaalt 340 euro per maand, de buren die er nieuw ingekomen zijn betalen voor hetzelfde huisje 550. Die collega van mij verdient iets meer dan die 33.000 per jaar dus kan op deze manier door de WBV wel naar een straat conforme huur doorgroeien.
Dat laatste is ook gek, dat moet je gewoon gelijk maken voor iedereen. Of je nou bestaande huurder bent of niet.
pi_121670003
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 09:37 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Dat laatste is ook gek, dat moet je gewoon gelijk maken voor iedereen. Of je nou bestaande huurder bent of niet.
Maar dat laatste was dus nooit mogelijk geweest omdat wbv's de huren alleen procentueel vanaf de huidige huur mogen laten stijgen, of er moest een verbouwing plaatsvinden dan zou men wel opeens een huursprong kunnen doorvoeren. Dadelijk is het ook niet helemaal mogelijk maar wel voor bepaalde meer verdienende huurders.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')