abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126371436
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 22:51 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Wat moet je eigenlijk doen als een kip dit heeft?
Je kan proberen om die spieren wat te laten ontspannen in een teiltje met lekker lauw water, maar ik heb er verder geen ervaring mee en weet ook niet hoe groot de kans van slagen is.

Even een fotootje van mijn haan Flip, omdat ie zo geweldig is O+
  zondag 12 mei 2013 @ 08:44:57 #202
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_126376178
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 00:03 schreef pasopikbijt het volgende:

[..]

Je kan proberen om die spieren wat te laten ontspannen in een teiltje met lekker lauw water, maar ik heb er verder geen ervaring mee en weet ook niet hoe groot de kans van slagen is.

Even een fotootje van mijn haan Flip, omdat ie zo geweldig is O+
[ afbeelding ]
Wij hebben geen haan, vooral om de buren te sparen, maar dit is wel weer heel tof hoor :) mooi is ie
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
pi_126407190
Zijn hier ook mensen die kippen houden in een woonwijk? Ik overweeg al een lange tijd om een stuk of drie kipjes een thuis te bieden. Mijn tuin is ruim genoeg en ze zouden los mogen lopen wanneer ik thuis ben, maar ik woon in een woonwijk en wil geen gedoe met buren. Een haan komt er sowieso niet, maar ik begreep dat hennen ook best wat herrie kunnen maken.

De ene buur zal sneller klagen dan de andere, maar ben wel benieuwd wat jullie doen om overlast te voorkomen. Houden jullie het nachthok bijvoorbeeld langer dicht, en hoe gaat het met broedsheid? Is er dan meer geluid(soverlast)?
"The problem with common sense is that most people are morons."
  zondag 12 mei 2013 @ 23:03:24 #204
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126412078
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 21:52 schreef Lolaatje het volgende:
Zijn hier ook mensen die kippen houden in een woonwijk? Ik overweeg al een lange tijd om een stuk of drie kipjes een thuis te bieden. Mijn tuin is ruim genoeg en ze zouden los mogen lopen wanneer ik thuis ben, maar ik woon in een woonwijk en wil geen gedoe met buren. Een haan komt er sowieso niet, maar ik begreep dat hennen ook best wat herrie kunnen maken.

De ene buur zal sneller klagen dan de andere, maar ben wel benieuwd wat jullie doen om overlast te voorkomen. Houden jullie het nachthok bijvoorbeeld langer dicht, en hoe gaat het met broedsheid? Is er dan meer geluid(soverlast)?
Wij hebben onze tuin niet aan andere tuinen grenzen, maar toch voel ik me soms nog bezwaard als de dames ineens een aanval krijgen van tokzucht. Dan beginnen ze uit het niets van die lange tokken te maken, heel hard, en m.i. volkomen onnodig.

Hier nog een foto van het verschil tussen een doordeweeks ei en een dubbeldooier (dat ei dat kip 1 zo dwars zat vorige week).

Je ziet aan de vorm dat-ie er niet eens in één keer uit is gekomen, er zit een "randje" in het midden. Arme kip...
pi_126426364
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 22:51 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Wat moet je eigenlijk doen als een kip dit heeft?
Je kan er volgens mij niet zoveel aan doen, hooguit een beetje lauwwarme plantaardige olie naar binnen gieten (met een kleine trechter o.i.d) zodat het ei er makkelijker uit kan glijden en verder de kip een rustig plekje geven om het ei er uit te persen. Het is vooral heel belangrijk om te zorgen dat het ei niet kapot gaat (dus niet zomaar proberen te knijpen of zo) want dan kan de kip vanbinnen onherstelbaar beschadigd raken door stukken eierschaal.

Daarnaast moet je opletten dat als de kip het ei naar buiten heeft geperst er geen stukje eileider mee is gekomen (een prolaps). Als dat gebeurd gaan de andere kippen daar vaak aan pikken en kan de kip ook dood gaan. Je moet haar als je dat opmerkt z.s.m. apart zetten en je kan eventueel zelf proberen de prolaps voorzichtig weer naar binnen te duwen, maar je kan dan ook de dierenarts bellen natuurlijk.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  maandag 13 mei 2013 @ 13:17:48 #206
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126426496
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 13:14 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Je kan er volgens mij niet zoveel aan doen, hooguit een beetje lauwwarme plantaardige olie naar binnen gieten (met een kleine trechter o.i.d) zodat het ei er makkelijker uit kan glijden en verder de kip een rustig plekje geven om het ei er uit te persen. Het is vooral heel belangrijk om te zorgen dat het ei niet kapot gaat (dus niet zomaar proberen te knijpen of zo) want dan kan de kip vanbinnen onherstelbaar beschadigd raken door stukken eierschaal.

Daarnaast moet je opletten dat als de kip het ei naar buiten heeft geperst er geen stukje eileider mee is gekomen (een prolaps). Als dat gebeurd gaan de andere kippen daar vaak aan pikken en kan de kip ook dood gaan. Je moet haar als je dat opmerkt z.s.m. apart zetten en je kan eventueel zelf proberen de prolaps voorzichtig weer naar binnen te duwen, maar je kan dan ook de dierenarts bellen natuurlijk.
Ik weet niet of ik dat durf, olie naar binnen gieten en zo, maar onze buurman is veearts, die zal toch ook wel een kip in nood kunnen helpen hoop ik?
Ik zal het in elk geval goed in de gaten houden, mocht ik weer eens drie eieren in de nesten vinden i.p.v. vier, want ik vond het wel erg zielig en het is ook juist de meest bijdehante kip die steeds van die grote joekels legt.
pi_126426749
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 13:17 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik weet niet of ik dat durf, olie naar binnen gieten en zo, maar onze buurman is veearts, die zal toch ook wel een kip in nood kunnen helpen hoop ik?
Ik zal het in elk geval goed in de gaten houden, mocht ik weer eens drie eieren in de nesten vinden i.p.v. vier, want ik vond het wel erg zielig en het is ook juist de meest bijdehante kip die steeds van die grote joekels legt.
Oh, handig zo'n buurman! Een veearts zal er vast wel wat mee kunnen. Een groot deel van de 'kunst' is ook echt het durven doen, niet zozeer techniek of kennis (zoveel kennis en techniek is er niet voor nodig om een trechter in een kippenkont te steken :P ). Maar als je van jezelf weet dat je het niet zo goed durft is het verstandig de buurman te vragen mocht het ooit nodig zijn :Y

Het belangrijkste is dat je een beetje oplet, en als je het idee hebt dat ze (kans op) een prolaps heeft haar z.s.m. apart zetten. Zodra ze aangepikt wordt door de andere kippen is de kans namelijk erg groot dat ze het niet gaat overleven. Als ze het ei er dan uit heeft gewerkt en ze is weer de oude kan ze weer terug naar de andere kippen.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
  dinsdag 14 mei 2013 @ 21:34:58 #208
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_126501038
Ik zou er dus gewoon niet achter komen of een kip legnood heeft. We hebben er 7 en ik heb geen idee welke kip welke eieren legt :@
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
  dinsdag 14 mei 2013 @ 22:06:18 #209
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126505347
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 21:34 schreef MrSubtle het volgende:
Ik zou er dus gewoon niet achter komen of een kip legnood heeft. We hebben er 7 en ik heb geen idee welke kip welke eieren legt :@
Je merkt het wel aan de kip, die bij ons zat heel zielig in een hoekje, je zag dat ze niet lekker in haar vel zat.

Vanmiddag zo gelachen met mijn kipjes. Ik was een stukje tuin aan het omspitten omdat ik daar wil gaan zaaien, maar daar komt nogal wat onkruid op en dat is veel werk om allemaal met de hand eruit te halen. Wat, dacht ik, ik heb toch kippen. Dus de bijdehandste kip uit de ren gehaald en in dat perk gezet, waar ik harkte ging zij met haar poten meeharken, zo schattig! En ondertussen alle onkruidjes opeten, ik hoefde niks meer te doen, alleen harken op de plekken waar zij nog niet geweest was. :D

pi_126560342
Haha Gwywen, wat handig zo'n tuinhulp! En gezellig O+
pi_126581290
Dat heb je goed voor elkaar Gwywen; kip blij, jij blij!

Hier zijn afgelopen dinsdag de kuikentjes uitgekomen. Van de 18 eieren zijn er (helaas maar) 11 uitgekomen. Alle groene eieren van mijn Araucana en Araucana kruisingen waren niet bevrucht. Normaal gesproken staan hanen niet bekend om hun kieskeurigheid, maar ik denk dat die van ons graag een mooi staartje op hun hennen zien. De staartloze hennen (die dus die groene eieren leggen) worden kennelijk stelselmatig overgeslagen ;( We hebben nog één kip zitten met 10 eieren waaronder ook een paar groene, wie weet komt daar nog wat uit, maar ik vrees van niet.
pi_126581582
Wat ik wel vind is dat die beesten stinken. Kan ik daar iets aan doen?
U MAD?
pi_126581690
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 14:21 schreef de_boswachter het volgende:
Wat ik wel vind is dat die beesten stinken. Kan ik daar iets aan doen?
Vaker het hok schoonmaken? Er niet met je neus boven hangen? Busje kippendeo? Ik noem maar wat :+
pi_126741374
Miss_Isis wat jammer dat je Araucana-eitjes niet uitgekomen zijn! :{

Ik wil op zeer korte termijn de kuikens + eend bij de rest van de kippen in het hok doen. Ze groeien uit hun hok hier (Ze groeien echt als kool! En ze hebben honger voor 10) en ze stinken :@ . Maar gaat dat zomaar goed met de vier kippen die al buiten wonen? Gaan ze dat probleemloos accepteren of moet ik naast het kippenhok slapen om te voorkomen dat de kleintjes kapotgemaakt worden? Ze zijn allang niet zo klein meer (de kippen nu zes weken en de eend vier) maar toch..
  zondag 19 mei 2013 @ 22:41:14 #215
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_126743917
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 22:00 schreef LadyDanae het volgende:
of moet ik naast het kippenhok slapen om te voorkomen dat de kleintjes kapotgemaakt worden?
O+

Om zoiets zou ik dus ook vreselijk stressen :') :@
  zondag 19 mei 2013 @ 22:43:36 #216
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_126744050
Onze kippen zaten bij het huis dat we kochten, en zijn verre van hand tam. Inmiddels eten er 3 uit de hand, maar aanraken mag niet. Ik ben nu dus met onze kippen stelselmatig bezig met operation stealth-aai-de-kip. Ik lok ze met voer, en probeer ze dan snel even op hun rug te krabbelen :D. Meestal krijg ik een zeer verontwaardigde kakel, en dan vreten ze snel buiten bereik verder :+
  zondag 19 mei 2013 @ 23:08:42 #217
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_126745657
Mijn buurman kwam naar mij toe vanavond, hij had twintig eitjes onder de broedmachine liggen. Ik wil graag snel kippen, want leuk. Vriendinlief heeft er echter minder haast mee.

Iemand tips voor een lowbudget hok? Ren klus ik sowieso zelf inelkaar. Denk dat ik er een stuk of vijf neem.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  zondag 19 mei 2013 @ 23:40:37 #218
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126747809
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 23:08 schreef Catch22- het volgende:

Iemand tips voor een lowbudget hok?
DIY Low Budget Chicken Coop
Hier staat vast wel iets tussen :)

Is vijf kippen niet een beetje veel? Of ga je de eitjes verkopen?
Wij hebben vier kipjes met zijn drieën en verkopen meer dan de helft van de eitjes.
  zondag 19 mei 2013 @ 23:44:16 #219
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_126748025
Lijkt me wel zo gezellig voor ze en we hebben ruimte zat (tuin is 50x6-7 meter). En dan verpats ik wat ik overhou. We eten nu tien eieren per week dus we houden wel wat over gok ik.

Wel zullen we meer eieren gaan eten als ze er toch liggen gok ik. Ik ben nogal gek op eieren namelijk. Zal de link even bekijken. Met een stapel planken en palen kom je al een eind gok ik? Voor mij als 'nietzoheelhandig' persoon lijkt me dat zelfs wel te doen
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  zondag 19 mei 2013 @ 23:53:24 #220
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126748536
Wij willen zelf ook een nieuw hok bouwen, huidige hok is ongeveer een bij anderhalf en ik kan er rechtop in staan (handig met schoonmaken) en zoiets willen we wel weer bouwen, gewoon rabatdelen en vier hoekpalen bij de bouwmarkt, veel meer is het niet.
Ik vond op internet een plaatje dat ik in het nieuwe hok zeker ga toepassen:

We hebben nog wel een oude houten ladder liggen.
  maandag 20 mei 2013 @ 06:53:09 #221
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_126755751
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 23:44 schreef Catch22- het volgende:
Lijkt me wel zo gezellig voor ze en we hebben ruimte zat (tuin is 50x6-7 meter). En dan verpats ik wat ik overhou. We eten nu tien eieren per week dus we houden wel wat over gok ik.

Wel zullen we meer eieren gaan eten als ze er toch liggen gok ik. Ik ben nogal gek op eieren namelijk. Zal de link even bekijken. Met een stapel planken en palen kom je al een eind gok ik? Voor mij als 'nietzoheelhandig' persoon lijkt me dat zelfs wel te doen
Ze hebben niet gek veel nodig. Een lekkere comfortabele legbak (bij ons zitten ze het liefst een een emmer die half gevuld is met stro, zitten ze lekker beschut :D), en iets dat uit ziet als een lattenbodem om op te slapen en je bent er al :).
pi_126756249
He, een kippentopic! Wat leuk :).

Zoals Miss_Isis al meldde, ik heb Twense Hoenders.
Momenteel 5 hennen. De haan is net een maandje dood, da's niet zo mooi. Zijn we voor het eerst sinds we met kippen begonnen, haanloos.

Foto's van gister;
hier stappen de dames de ren uit.

Ik heb een paar maanden geleden de in/uitgang van de ren verhoogd. De kippen kunnen dat prima, en de honden niet. De honden schoten elke keer als we even niet keken het hok in, restjes voer zoeken. Honden zijn een groter gevaar voor kippen dan katten trouwens. Onze honden weten best dat ze de kippen niet mogen klieren en doen dat gewoonlijk ook niet, maar als een kip klem zit en in paniek raakt, dan bijten ze 'm dood. Dat heeft ons al wel een paar haantjes gekost.

De meeste volwassen kippen die een natuurlijke dood sterven, doen dat in de klauwen van een roofvogel.
Hanen zijn bij ons blijkbaar teerder: we hebben nu twee hanen gehad die vanzelf dood gingen.

We hebben 4 grijze en 1 gouden hen. Het gouden hennetje is in de zomer 2012 uitgebroed, toen hebben we een broedse kip van onszelf op een stel gekochte broedeieren gezet. Die waren wel van hetzelfde ras, maar dan in een andere kleurslag. Acht eieren > zeven kuikens > 6 hanen :o & 1 hennetje oO<.

We hebben dit ras vooral uitgekozen vanwege de winterhardheid. Ze hebben geen lellen en dat maakt dat ze (nog) minder dan andere kippen last hebben van vorst. Verder zijn het dubbeldoelers, dus ze leggen aardig eieren en d'r zit ook nog wat vlees aan.

Hun ren kan dicht, en die doen we 's avonds ook dicht, en als er erg veel hongerige roofvogels zijn dan laten we de kippen er ook een paar weken niet uit. (Overigens was er een paar jaar geleden met enige regelmaat een ophokplicht, dan moet je wel een afsluitbare ren hebben.)
Als de kippen naar buiten kunnen landen ze net naast de moestuin. Daar mogen ze eigenlijk niet in maar de omheinig is niet helemaal kipdicht. Kippen zijn gezellige scharrelaars in de moestuin, maar ze vreten echt niet alleen jonge aanplant aan. Als ze eenmaal hun zinnen erop zetten vreten ze een komplete grote koolplant op. Sla. Andijvie. Aardbeien. Van alles eigenlijk.

Kippen zijn trouwens echt verzot op bessen. Als je niet zelf zit te springen om de bessen kan ik iedereen aanraden een bessenstruikje te nemen voor je kippen. Zij springen er wel om.
Voor kippen die altijd in een ren zitten zou ik een bessenstruikje op stam erin zetten, aan de onderkant een gaas erom zodat de struik blijft leven. Sowieso hebben kippen graag wat boven hun hoofd, dus een struik in/boven/naast een ren vinden ze fijn.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 20 mei 2013 @ 09:20:11 #223
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_126756300
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 09:14 schreef sigme het volgende:
He, een kippentopic! Wat leuk :).

Zoals Miss_Isis al meldde, ik heb Twense Hoenders.
Momenteel 5 hennen. De haan is net een maandje dood, da's niet zo mooi. Zijn we voor het eerst sinds we met kippen begonnen, haanloos.

Foto's van gister;
hier stappen de dames de ren uit.
[ afbeelding ]
Kippen zijn trouwens echt verzot op bessen. Als je niet zelf zit te springen om de bessen kan ik iedereen aanraden een bessenstruikje te nemen voor je kippen. Zij springen er wel om.
Voor kippen die altijd in een ren zitten zou ik een bessenstruikje op stam erin zetten, aan de onderkant een gaas erom zodat de struik blijft leven. Sowieso hebben kippen graag wat boven hun hoofd, dus een struik in/boven/naast een ren vinden ze fijn.
Ooh die bessenstruik op stam vind ik een leuk idee. Welke besjes raad je aan?
Overigens is de verhoogde ren ingang ook slim. Ik was laatst aan het kijken naar een automatische poort voor de stal die open gaat bij licht en sluit bij donker (of gewoon op vaste tijden). Niet heel duur en wel zo makkelijk :)
pi_126756401
quote:
7s.gif Op maandag 20 mei 2013 09:20 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Ooh die bessenstruik op stam vind ik een leuk idee. Welke besjes raad je aan?
Overigens is de verhoogde ren ingang ook slim. Ik was laatst aan het kijken naar een automatische poort voor de stal die open gaat bij licht en sluit bij donker (of gewoon op vaste tijden). Niet heel duur en wel zo makkelijk :)
Rode aalbessen. Gewoon een of ander commercieel ras, die geven de hoogste opbrengst.
Witte/roze bessen zien de kippen een stuk minder goed en zwarte bessen vinden ze minder lekker.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_126770907
Hier zijn inmiddels de laatste eieren ook uitgekomen, we hebben er weer 6 kuikentjes bij. Helaas alweer geen uitgekomen Araucana eitjes, stomme kieskeurige hanen }:|

We hebben Kip3 met haar 6 kleintjes nu onder in het konijnenhok zitten waar eerst Kip2 met haar 6 kuikens zat. Kip2 hebben we ontheven van haar taken als kloek, ze was sowieso niet echt heel begaan met haar kuikentjes; ze voerde ze af en toe wel wat halfslachtig maar at zelf het meeste voer op, en we konden de kuikens steeds zonder problemen bij haar weg pakken. Toen hebben we maar besloten haar kuikens in pleegzorg te doen bij Kip1 (een moederkloek pur sang). Dat is wel zo makkelijk omdat we nu maar één kloek met kuikens onder hoeven te brengen in plaats van 2 kloeken die uit elkaar gehouden moeten worden (want vechten deed Kip2 dan weer wel). Omdat de twee setjes kuikens toch even oud waren en Kip1 graag en vol overgave moedert ging het allemaal vrij probleemloos. De kuikentjes zelf moesten wel even wennen aan hun nieuwe moeder maar na een nachtje samen in het hok voelden ze zich al helemaal op hun gemak. Kip2 scharrelt inmiddels al weer door de wei en heeft nergens last van. Eind goed, al goed dus O+
  Lieve Belg woensdag 22 mei 2013 @ 21:36:35 #226
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_126878076
Onze 11 kuikentjes (van de 12 eieren) zijn ondertussen al negen dagen oud. Er zouden zes brahmas moeten tussen lopen, en vijf kruisingen tussen een brahma en een wyandotte.

Nog meer op: http://www.flickr.com/pho(...)313/with/8790146082/
En ook foto's van twee zomers geleden.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
  donderdag 23 mei 2013 @ 00:15:39 #227
248156 Rockiejj
Who's your daddy?
pi_126887137
Hallo allemaal, ik ben zojuist op het geniale idee gekomen om een kuikentje op te gaan voeden.
Maar ik heb wel een paar vragen.

1) Kan dit? Kan ik een kuiken na x aantal maanden "doneren" aan de kinderboerderij?
2) Kan ik 1 kuiken los opvoeden? Of hebben ze gezelschap nodig?
3) Ik wil mn kuiken "doneren" als ze eieren gaat leggen. Na hoeveel maanden is dit ongeveer? Ik lees op internet namelijk veel verschillende getallen..
4) Hoe groot moet het buitenhok worden als ze toch niet heel blijft?
5) Dat was het wel even.

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen!
Diep inspirerende quote
- "bekend" persoon
  donderdag 23 mei 2013 @ 12:10:11 #228
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126897787
quote:
10s.gif Op woensdag 22 mei 2013 21:36 schreef Jump het volgende:
Onze 11 kuikentjes (van de 12 eieren) zijn ondertussen al negen dagen oud. Er zouden zes brahmas moeten tussen lopen, en vijf kruisingen tussen een brahma en een wyandotte.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

quote:
10s.gif Op woensdag 22 mei 2013 21:36 schreef Jump het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

O+
Wyandottekippen vind ik altijd erg mooi, die veren.
Leggen ze ook een beetje aardig eieren?

Onze kippen zijn (door het gekke weer?) volkomen van de leg. Ik heb vier kippen maar ik mag in m'n handen knijpen als ik 's morgens drie eieren vind, meestal zijn het er twee tegenwoordig. Of er komt 's nachts een marter of zo het hok in, ik vond laatst wel eigeel en géén schillen in een van de nesten.
  donderdag 23 mei 2013 @ 14:51:24 #229
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_126904051
http://link.marktplaats.nl/680126506

zou je daar 5 middelmaat kippen in kunnen houden? als nachthok natuurlijk, de ren bouw ik er los bij.
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_126914497
quote:
99s.gif Op donderdag 23 mei 2013 00:15 schreef Rockiejj het volgende:
Hallo allemaal, ik ben zojuist op het geniale idee gekomen om een kuikentje op te gaan voeden.
Maar ik heb wel een paar vragen.

1) Kan dit? Kan ik een kuiken na x aantal maanden "doneren" aan de kinderboerderij?
2) Kan ik 1 kuiken los opvoeden? Of hebben ze gezelschap nodig?
3) Ik wil mn kuiken "doneren" als ze eieren gaat leggen. Na hoeveel maanden is dit ongeveer? Ik lees op internet namelijk veel verschillende getallen..
4) Hoe groot moet het buitenhok worden als ze toch niet heel blijft?
5) Dat was het wel even.

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen!
Je kan niet 1 kuiken los opvoeden, een kuiken heeft gezelschap nodig. (Wat al niet kan, een eenzaam kuiken blijft vast wel leven, maar het is slecht voor het kippengedrag). Niet eentje doen dus! Een handjevol is niet meer werk trouwens.

Je kuikentjes gaan warmte nodig hebben, ik kan je aanbevelen een warmteplaat te kopen in plaats van een warmtelamp. Fijner voor de kuikens en ook nog beter voor je energierekening.

Je kan kippen naar buiten doen wanneer ze goed in de veren zitten. Wanneer dat is hangt af van het ras, en van het weer (en dus van het moment van uitbroeden). Als het late kuikens zijn en de herfst is koud, hebben ze langer warmte nodig. Ik zet kuikens vaak nog een tijdje buiten met de warmteplaat of -lamp, en dan de warmte naar alleen 's nachts en dan langzaam afbouwen.

Een kip gaat in de eerste lente na de geboorte eieren leggen. Mijn kippen zijn vrij vroeg en beginnen in februari.

Hoe wil je aan kuikens komen? Zelf uitbroeden? Ergens kopen?
Hoe weet je dat het de eierleggende sexe is?
  donderdag 23 mei 2013 @ 19:21:31 #231
248156 Rockiejj
Who's your daddy?
pi_126915869
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 18:50 schreef sigme het volgende:

[..]

Je kan niet 1 kuiken los opvoeden, een kuiken heeft gezelschap nodig. (Wat al niet kan, een eenzaam kuiken blijft vast wel leven, maar het is slecht voor het kippengedrag). Niet eentje doen dus! Een handjevol is niet meer werk trouwens.

Je kuikentjes gaan warmte nodig hebben, ik kan je aanbevelen een warmteplaat te kopen in plaats van een warmtelamp. Fijner voor de kuikens en ook nog beter voor je energierekening.
[ afbeelding ]

Je kan kippen naar buiten doen wanneer ze goed in de veren zitten. Wanneer dat is hangt af van het ras, en van het weer (en dus van het moment van uitbroeden). Als het late kuikens zijn en de herfst is koud, hebben ze langer warmte nodig. Ik zet kuikens vaak nog een tijdje buiten met de warmteplaat of -lamp, en dan de warmte naar alleen 's nachts en dan langzaam afbouwen.

Een kip gaat in de eerste lente na de geboorte eieren leggen. Mijn kippen zijn vrij vroeg en beginnen in februari.

Hoe wil je aan kuikens komen? Zelf uitbroeden? Ergens kopen?
Hoe weet je dat het de eierleggende sexe is?
Kijk hier heb ik wat aan, dankjewel!
Hoeveel kuikens heb ik dan nodig? (1 kuiken word al moeilijk voor mn ouders, laat staan nog (veel) meer)
Zo'n warmteplaat ziet er mooi uit, die kan ik dan gewoon binnen gebruiken? Het liefst bouw ik voor de eerste paar weken, dus totdat ze goed in de veren zitten, een klein hokje voor ze in mijn kamer. gewoon een simpele houten bak voldoet hierbij wel toch?

Ik wil sowieso kijken of ik bij de kinderboerderij terecht kan voor kuikens, en anders via marktplaats eens kijken, of raad je dat niet aan?
Het maakt mij niet zo erg uit wat de sexe is, omdat ik ze toch niet wil houden. Het lijkt me gewoon erg leuk om die kuikentjes op te voeden totdat ze op "eigen" poten kunnen staan, en ze dan doneren aan iemand die er veel plezier (en nóg meer ruimte dan mij heeft) in heeft, bij voorbaat de kinderboerderij.
Diep inspirerende quote
- "bekend" persoon
pi_126916893
quote:
99s.gif Op donderdag 23 mei 2013 19:21 schreef Rockiejj het volgende:

[..]

Kijk hier heb ik wat aan, dankjewel!
Hoeveel kuikens heb ik dan nodig? (1 kuiken word al moeilijk voor mn ouders, laat staan nog (veel) meer)
Zo'n warmteplaat ziet er mooi uit, die kan ik dan gewoon binnen gebruiken? Het liefst bouw ik voor de eerste paar weken, dus totdat ze goed in de veren zitten, een klein hokje voor ze in mijn kamer. gewoon een simpele houten bak voldoet hierbij wel toch?

Ik wil sowieso kijken of ik bij de kinderboerderij terecht kan voor kuikens, en anders via marktplaats eens kijken, of raad je dat niet aan?
Het maakt mij niet zo erg uit wat de sexe is, omdat ik ze toch niet wil houden. Het lijkt me gewoon erg leuk om die kuikentjes op te voeden totdat ze op "eigen" poten kunnen staan, en ze dan doneren aan iemand die er veel plezier (en nóg meer ruimte dan mij heeft) in heeft, bij voorbaat de kinderboerderij.
Drie kuikentjes zou ik wel het minimum vinden.
Zo'n warmteplaat is juist voor binnen erg handig, zeker als het bij je op de kamer moet (want een lamp heeft veel licht, dat slaapt vervelend. Bovendien maken kuikens 's nachts meer lawaai als ze onder een lamp zitten.)

Een simpele houten bak voldoet prima. Als de bak een halve meter hoog is, voldoet het zelfs erg lang. Hou er wel rekening mee dat je met enige regelmaat moet verschonen. Dan moet je de kuikens dus kunnen pakken, zonder dat zij uit pure schrik je bak uitspringen, en je moet ze tijdelijk in een ander bak zetten (een hoge emmer, een vuilnisbak, ..)

Kuikens heb ik wel eens op marktplaats gekocht, kan prima. Een kinderboerderij lijkt me ook het proberen waard, zou je moeten vragen. Dan zou je gelijk kunnen vragen of ze ze terugnemen als ze later groot zijn. Je kan ze trouwens ook via marktplaats weer wegdoen. Hanen raak je aan de straatstenen niet kwijt, alleen maar aan iemand die ze opeet, dus dat moet je incalculeren.
  donderdag 23 mei 2013 @ 19:47:24 #233
248156 Rockiejj
Who's your daddy?
pi_126917089
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 19:43 schreef sigme het volgende:

[..]

Drie kuikentjes zou ik wel het minimum vinden.
Zo'n warmteplaat is juist voor binnen erg handig, zeker als het bij je op de kamer moet (want een lamp heeft veel licht, dat slaapt vervelend. Bovendien maken kuikens 's nachts meer lawaai als ze onder een lamp zitten.)

Een simpele houten bak voldoet prima. Als de bak een halve meter hoog is, voldoet het zelfs erg lang. Hou er wel rekening mee dat je met enige regelmaat moet verschonen. Dan moet je de kuikens dus kunnen pakken, zonder dat zij uit pure schrik je bak uitspringen, en je moet ze tijdelijk in een ander bak zetten (een hoge emmer, een vuilnisbak, ..)

Kuikens heb ik wel eens op marktplaats gekocht, kan prima. Een kinderboerderij lijkt me ook het proberen waard, zou je moeten vragen. Dan zou je gelijk kunnen vragen of ze ze terugnemen als ze later groot zijn. Je kan ze trouwens ook via marktplaats weer wegdoen. Hanen raak je aan de straatstenen niet kwijt, alleen maar aan iemand die ze opeet, dus dat moet je incalculeren.
Oke, en de lengte en breedte van zo'n bak? ook een half bij een half? Of word dat te krap? Met verschonen heb ik geen enkel probleem, en dan zorg ik wel voor een onderkomen voor die beesies! :)

Oke, dan ga ik daar morgen even langs! En als hij hem wilt opeten, dan is dat zijn goed recht. Ik kan het beest gewoon niet verzorgen als hij te oud word..
Diep inspirerende quote
- "bekend" persoon
pi_127338699
En deze maar weer even omhoog: ik ben een kip kwijt! Ze heeft zich gisteravond niet gemeld en is vandaag ook de hele dag weggebleven.. Geen losse veren of sporen of andere ongewone dingen te vinden en we hebben tot nu toe ook nooit sporen van roofdieren gevonden.

Ik hoop dat ze zich ergens verstopt heeft om te broeden (we hebben geen haan dus geen bevruchte eieren, gaat dat een probleem opleveren?) en over een tijdje weer tevoorschijn komt. Het is ook nog 's de sociaalste/meest benaderbare van de dames.

De kuikens + eend doen het prima. De andere kippen dulden ze nog niet bij ze in de buurt, maar in het hok lijkt het goed te gaan. De eerste (twee?) nacht(en) hebben ze het grootste, bruine, kuiken gepikt, die is nu zijn staart een beetje kwijt, maar het groeit alweer aan. Eend klimt soms in het legnest en maakt er daar een flinke rotzooi van, maar als dat alles is..

Foto:

pi_127425631
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 22:25 schreef LadyDanae het volgende:
En deze maar weer even omhoog: ik ben een kip kwijt! Ze heeft zich gisteravond niet gemeld en is vandaag ook de hele dag weggebleven.. Geen losse veren of sporen of andere ongewone dingen te vinden en we hebben tot nu toe ook nooit sporen van roofdieren gevonden.

Ik hoop dat ze zich ergens verstopt heeft om te broeden (we hebben geen haan dus geen bevruchte eieren, gaat dat een probleem opleveren?) en over een tijdje weer tevoorschijn komt.
Iemand een idee? Ik heb gezocht maar haar nergens gevonden, het is ook nogal onbegonnen werk (25ha overwoekerd terrein).
  woensdag 5 juni 2013 @ 00:03:44 #236
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_127426931
Sja, met zon stuk land zou ik er maar aan wennen dat er af en toe 1 zoek raakt.

Ik zou gewoon de bosjes uitkammen en hopen dat je haar vindt.
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 5 juni 2013 @ 11:24:15 #237
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_127434972
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 22:25 schreef LadyDanae het volgende:

Ik hoop dat ze zich ergens verstopt heeft om te broeden (we hebben geen haan dus geen bevruchte eieren, gaat dat een probleem opleveren?) en over een tijdje weer tevoorschijn komt. Het is ook nog 's de sociaalste/meest benaderbare van de dames.

De kuikens + eend doen het prima. De andere kippen dulden ze nog niet bij ze in de buurt, maar in het hok lijkt het goed te gaan. De eerste (twee?) nacht(en) hebben ze het grootste, bruine, kuiken gepikt, die is nu zijn staart een beetje kwijt, maar het groeit alweer aan. Eend klimt soms in het legnest en maakt er daar een flinke rotzooi van, maar als dat alles is..

Foto:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wat zielig dat je er eentje kwijt bent, hopelijk vind je haar nog.
Wat zijn je kuikjes al groot! O+

Ik had vanmorgen één heel gek ei, bijna wit en nogal ruw, ik dacht even dat ik per ongeluk een van de kalkeieren uit het nest gehaald had.
Moet ik me zorgen gaan maken of is het normaal dat een kip soms een gek ei legt?
pi_127437459
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 23:38 schreef LadyDanae het volgende:

[..]

Iemand een idee? Ik heb gezocht maar haar nergens gevonden, het is ook nogal onbegonnen werk (25ha overwoekerd terrein).
Wat voor kip is er weg, één van je legkippen of één van je Groninger meeuwtjes? Legkippen worden echt bijna nooit broeds, dus de kans dat er daar eentje van zit te broeden lijkt me heel erg klein. Ook meeuwtjes worden niet erg vaak broeds maar dat zou eventueel nog kunnen. Als ze is gaan broeden op onbevruchte eieren dan zou de kip na een week of 3-4 normaal gesproken wel weer tevoorschijn moeten komen als de eieren niet uit zijn gekomen.

Maar de kans is (zeker met zo'n groot terrein) natuurlijk ook wel aanwezig dat ze misschien door een of ander roofdier is gepakt zonder dat je daar sporen van hebt gevonden. Wie weet komt ze nog weer tevoorschijn, ik zou er niet van uit durven gaan maar ik hoop het wel voor je :)
  woensdag 5 juni 2013 @ 12:42:05 #239
6067 Turbomuis
Kruimeltjes zijn ook cake
pi_127437600
Pfff, als er 1 van de dames broeds is (en dat is vaak) leggen ze heel eensgezind geen van allen meer. Baal ik van, ik heb al een paar weken geen eitjes...
I give myself very good advice
But I very seldom follow it
That explains the trouble that I'm always in
  woensdag 5 juni 2013 @ 12:55:05 #240
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127437985
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 11:24 schreef Gwywen het volgende:
Ik had vanmorgen één heel gek ei, bijna wit en nogal ruw, ik dacht even dat ik per ongeluk een van de kalkeieren uit het nest gehaald had.
Moet ik me zorgen gaan maken of is het normaal dat een kip soms een gek ei legt?
Een ruw oppervlak van het ei betekent vaak dat de kip stress heeft gehad. Als het gewoon weg gaat is niets aan de hand. De kleur kan ik niet verklaren, dat heb ik nog nooit gehoord???
  woensdag 5 juni 2013 @ 12:55:58 #241
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127438007
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 12:42 schreef Turbomuis het volgende:
Pfff, als er 1 van de dames broeds is (en dat is vaak) leggen ze heel eensgezind geen van allen meer. Baal ik van, ik heb al een paar weken geen eitjes...
Oh doen kippen ook al aan synchroon ongesteld zijn? :D
  woensdag 5 juni 2013 @ 12:57:52 #242
6067 Turbomuis
pi_127438061
quote:
7s.gif Op woensdag 5 juni 2013 12:55 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Oh doen kippen ook al aan synchroon ongesteld zijn? :D
Blijkbaar. Maar gelukkig wel zonder de bijbehorende rommel. En ze zijn niet chagrijnig(er dan anders).
  woensdag 5 juni 2013 @ 15:55:06 #243
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_127444087
quote:
7s.gif Op woensdag 5 juni 2013 12:55 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Een ruw oppervlak van het ei betekent vaak dat de kip stress heeft gehad. Als het gewoon weg gaat is niets aan de hand. De kleur kan ik niet verklaren, dat heb ik nog nooit gehoord???
De enige stress die ik kan bedenken is dat er gisteren een klein wolkje voor de zon schoof... :P
Raar, ik houd 't wel even in de gaten, het was overigens voor het eerst in dagen dat ze weer allemaal een ei gelegd hadden, dus ergens zal er wel stress zijn, ik kan alleen niet bedenken wat.
Dat wij zo veel in de tuin zijn en dat zij niet elke keer wat lekkers krijgen als ze ons zien zal wellicht de oorzaak zijn dat ze het vertikken om te leggen. :P
  zondag 9 juni 2013 @ 20:59:46 #244
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127595283
De schil van watermeloen (waar nog wat rood aan hing) + geblutste Kersen: allebei zeer enthousiast goedgekeurd door onze dames vandaag :D
  † In Memoriam † zondag 9 juni 2013 @ 21:31:37 #245
37843 lady-wrb
kortaf
pi_127597298
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 12:42 schreef Turbomuis het volgende:
zien broeden doet broeden :+
bij mij waren op een gegeven moment 6 van de 7 kippen broeds.
er liep er nog 1 in de tuin te schooien.
toen ze niet wilden stoppen heb ik ze consequent elke dag van de nesten gehaald en de boel afgesloten. ik wil niet dat ze broeds worden. dan eten ze zo slecht, dan zie ik ze mager worden.
  zondag 9 juni 2013 @ 23:37:24 #246
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_127604907
Mijn man is gisteren bezig geweest met de nieuwe ren voor de kippen. Extra hoog gaas tussen de palen gemaakt want ze wisten steeds op miraculeuze wijze te ontsnappen. Tijdens de werkzaamheden liep er ook zo nu en dan ineens een kip in de tuin, of bij de buren, maar dat was nog te overzien.
Tot we gingen eten. We aten buiten, op een zeker moment kijkt mijn dochter om... alle kippen liepen los in de tuin!
Bleek dat er een plank/deur die mijn man zolang voor de ingang had gezet, was omgewaaid.
Het erge was dat de kippen mijn dochters COMPLETE tuin hadden omgewoeld, al haar pril opkomende pasgezaaide plantjes opgevroten... oooh, wat was mijn dochtertje verdrietig... :'(
Haar tuintje (en straks de moestuin) liggen naast de ren, hoe moet ik nou voorkomen dat ze ooit weer ontsnappen? Het gaas is nu 1.50 hoog, hoger dan ik ze ooit heb zien vliegfladderen, is dat genoeg of moet ik boven de ren zelf ook nog gaas spannen?
  maandag 10 juni 2013 @ 06:51:10 #247
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127609452
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 23:37 schreef Gwywen het volgende:
Mijn man is gisteren bezig geweest met de nieuwe ren voor de kippen. Extra hoog gaas tussen de palen gemaakt want ze wisten steeds op miraculeuze wijze te ontsnappen. Tijdens de werkzaamheden liep er ook zo nu en dan ineens een kip in de tuin, of bij de buren, maar dat was nog te overzien.
Tot we gingen eten. We aten buiten, op een zeker moment kijkt mijn dochter om... alle kippen liepen los in de tuin!
Bleek dat er een plank/deur die mijn man zolang voor de ingang had gezet, was omgewaaid.
Het erge was dat de kippen mijn dochters COMPLETE tuin hadden omgewoeld, al haar pril opkomende pasgezaaide plantjes opgevroten... oooh, wat was mijn dochtertje verdrietig... :'(
Haar tuintje (en straks de moestuin) liggen naast de ren, hoe moet ik nou voorkomen dat ze ooit weer ontsnappen? Het gaas is nu 1.50 hoog, hoger dan ik ze ooit heb zien vliegfladderen, is dat genoeg of moet ik boven de ren zelf ook nog gaas spannen?
Blijft lastig, hoe hoog je het gaas ook maakt. Wat heel belangrijk is is dat ze nergens de bovenkant kunnen zien. Ze zullen niet/nooit vliegen over gaas, maar als er paaltjes tot bovenaan komen, dan heb je grotere kans dat ze op het paaltje huppen en dan erover vliegen. Als het gaas 20cm uitsteekt boven de paaltjes dan doen ze het niet zo snel en dan heb je zelfs geen 1,50 nodig
  maandag 10 juni 2013 @ 08:35:45 #248
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_127610057
Gek idee misschien, maar de bovenkant kan je toch gewoon dichtmaken?
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  maandag 10 juni 2013 @ 13:17:58 #249
6067 Turbomuis
pi_127616470
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 21:31 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

zien broeden doet broeden :+
bij mij waren op een gegeven moment 6 van de 7 kippen broeds.
er liep er nog 1 in de tuin te schooien.
toen ze niet wilden stoppen heb ik ze consequent elke dag van de nesten gehaald en de boel afgesloten. ik wil niet dat ze broeds worden. dan eten ze zo slecht, dan zie ik ze mager worden.
Nee, ze worden niet broeds. Ze stoppen gewoon met leggen. Alsof ze denken dat ze die broedse maar niet moeten storen :)
Ik haal de broedse dame regelmatig van de legplek, maar man man man, wat zijn die beesten hardnekkig...
pi_127619940
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 13:17 schreef Turbomuis het volgende:

[..]

Nee, ze worden niet broeds. Ze stoppen gewoon met leggen. Alsof ze denken dat ze die broedse maar niet moeten storen :)
Ik haal de broedse dame regelmatig van de legplek, maar man man man, wat zijn die beesten hardnekkig...
Wij lossen ongewenste broedsheid op door de hen 24 uur in een hondenbench te zetten in de (koele en donkere) schuur met alleen een oude krant als bodembedekking (en natuurlijk een bakje voer en water). Als ze geen nest hebben, geen eieren om op te zitten en ze zitten koel en redelijk donker dan gaat de broedsheid hier meestal snel over. Bij erg hardnekkige kippen laten we ze soms 36 uur zitten. Je kan ze ook even met hun buik/borst in een bak koud water houden voor je ze apart zet voor de extra lastige gevallen :P
  maandag 10 juni 2013 @ 15:07:19 #251
6067 Turbomuis
pi_127620422
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 14:53 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Wij lossen ongewenste broedsheid op door de hen 24 uur in een hondenbench te zetten in de (koele en donkere) schuur met alleen een oude krant als bodembedekking (en natuurlijk een bakje voer en water). Als ze geen nest hebben, geen eieren om op te zitten en ze zitten koel en redelijk donker dan gaat de broedsheid hier meestal snel over. Bij erg hardnekkige kippen laten we ze soms 36 uur zitten. Je kan ze ook even met hun buik/borst in een bak koud water houden voor je ze apart zet voor de extra lastige gevallen :P
Ga ik proberen, bedankt voor de tip!
pi_127620772
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 15:07 schreef Turbomuis het volgende:

[..]

Ga ik proberen, bedankt voor de tip!
Succes, ben benieuwd of het bij jouw kip ook gaat werken :) Sommige rassen zijn wat hardnekkiger dan anderen, maar bij de onze werkt het wel altijd.

We hebben voor we deze tactiek hadden ontwikkeld trouwens ook wel eens zo'n hardnekkige kip gehad die gewoon ruim 4,5 week dom door bleef broeden ondanks het elke dag weghalen van de eieren, regelmatig met de buik in een bak koud water houden en haar steeds van het nest af halen. Zij werd door al dat broeden zo mager dat we uiteindelijk overstag zijn gegaan en haar 10 adoptie-plofkuikentjes van de plaatselijke kuikenbroederij hebben gegeven :')

Het was wel heel leuk om te zien hoe oprecht blij ze leek toen we het eerste piepende kuikentje onder haar buik propten. Ze was direct 100% in de moederkloek-modus, helemaal blij dat ze eindelijk kuikentjes had 'uitgebroed' O+
pi_127685622
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 12:37 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Wat voor kip is er weg, één van je legkippen of één van je Groninger meeuwtjes? Legkippen worden echt bijna nooit broeds, dus de kans dat er daar eentje van zit te broeden lijkt me heel erg klein. Ook meeuwtjes worden niet erg vaak broeds maar dat zou eventueel nog kunnen. Als ze is gaan broeden op onbevruchte eieren dan zou de kip na een week of 3-4 normaal gesproken wel weer tevoorschijn moeten komen als de eieren niet uit zijn gekomen.

Maar de kans is (zeker met zo'n groot terrein) natuurlijk ook wel aanwezig dat ze misschien door een of ander roofdier is gepakt zonder dat je daar sporen van hebt gevonden. Wie weet komt ze nog weer tevoorschijn, ik zou er niet van uit durven gaan maar ik hoop het wel voor je :)
Het is een van de legkippen. Het gebeurde op een avond dat ik zelf niet thuis was en een huisgenoot het hok dicht ging doen. Ik weet inmiddels dat dat veel te laat gebeurde (tegen half twaalf pas) dus de kans bestaat inderdaad dat ze door een roofdier opgehaald is. :(

Ik heb vandaag een automatisch luikje aangeschaft zodat ze wat meer rust en regelmaat krijgen (en het luikje altijd op tijd dicht is). Verder heb ik het hok heringericht, want de eierproductie is ook niet om over naar huis te schrijven.. Legnest op een andere (donkerdere) plek. Twee stokken, want de Brahma's wilden ook op stok en zijn dat vanavond dus voor het eerst ook gegaan. Eend slaapt op de grond en soms in het legnest, ik heb hem een eigen nest gegeven, hopelijk snaptie dat.

En ik dacht nog wel dat kippen niet veel werk zouden zijn :')
  Lieve Belg dinsdag 11 juni 2013 @ 23:15:47 #254
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_127686926
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 15:15 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Succes, ben benieuwd of het bij jouw kip ook gaat werken :) Sommige rassen zijn wat hardnekkiger dan anderen, maar bij de onze werkt het wel altijd.

We hebben voor we deze tactiek hadden ontwikkeld trouwens ook wel eens zo'n hardnekkige kip gehad die gewoon ruim 4,5 week dom door bleef broeden ondanks het elke dag weghalen van de eieren, regelmatig met de buik in een bak koud water houden en haar steeds van het nest af halen. Zij werd door al dat broeden zo mager dat we uiteindelijk overstag zijn gegaan en haar 10 adoptie-plofkuikentjes van de plaatselijke kuikenbroederij hebben gegeven :')

Het was wel heel leuk om te zien hoe oprecht blij ze leek toen we het eerste piepende kuikentje onder haar buik propten. Ze was direct 100% in de moederkloek-modus, helemaal blij dat ze eindelijk kuikentjes had 'uitgebroed' O+
Bij ons was er ene die na 10 dagen opeens geen zin meer had in te broeden. Dus dan hebben we alle 11 de eieren onder een brahma gelegd :D En het is ook eerste keer dat ze broed. Na dat ze drie weken zijn en er nog onder kruipen begint het toch wel wat te klein te worden daaronder.
pi_127987038
Volgend jaar komt er, naast die voor zoogdieren, ook een zwarte lijst voor vogels en reptielen. Ik hoop dat ik mijn zijdehoenders dan mag houden.
  woensdag 19 juni 2013 @ 15:00:41 #256
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127989159
quote:
9s.gif Op woensdag 19 juni 2013 14:08 schreef KapiteinKoala het volgende:
Volgend jaar komt er, naast die voor zoogdieren, ook een zwarte lijst voor vogels en reptielen. Ik hoop dat ik mijn zijdehoenders dan mag houden.
is er een zwarte lijst voor zoogdieren ja? waar vind ik die?
pi_127989253
quote:
7s.gif Op woensdag 19 juni 2013 15:00 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

is er een zwarte lijst voor zoogdieren ja? waar vind ik die?
http://www.volkskrant.nl/(...)zebramangoeste.dhtml

Vanmorgen gepubliceerd. Ik moet nu dus mijn suikereekhoorns wegdoen of laten steriliseren vóór 2014. ;(

Aangezien er veel dieren bij staan die vrij normaal zijn om als huisdier te houden (zoals de russische dwerghamster) ben ik er bang voor dat er ook veel kippen verboden zullen gaan worden.

[ Bericht 5% gewijzigd door KapiteinKoala op 19-06-2013 16:36:18 ]
pi_127989394

[ Bericht 100% gewijzigd door KapiteinKoala op 19-06-2013 15:07:43 ]
  woensdag 19 juni 2013 @ 16:00:45 #259
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127991679
quote:
8s.gif Op woensdag 19 juni 2013 15:02 schreef KapiteinKoala het volgende:

[..]

http://www.volkskrant.nl/(...)zebramangoeste.dhtml

Vanmorgen gepubliceerd. Ik moet nu dus mijn suikereekhoorns wegdoen of laten steriliseren vóó 2014. ;(

Aangezien er veel dieren bij staan die vrij normaal zijn om als huisdier te houden (zoals de russische dwerghamster) ben ik er bang voor dat er ook veel kippen verboden zullen gaan worden.

Dank je :)

Wel balen, wij willen een wallabie gaan houden volgend jaar, maar komt nu op de grijze lijst zo te zien. Is er al duidelijkheid wat de "strenge voorwaarden" gaan worden?
pi_127992970

[ Bericht 100% gewijzigd door KapiteinKoala op 19-06-2013 16:33:30 ]
pi_127993061
quote:
7s.gif Op woensdag 19 juni 2013 16:00 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Dank je :)

Wel balen, wij willen een wallabie gaan houden volgend jaar, maar komt nu op de grijze lijst zo te zien. Is er al duidelijkheid wat de "strenge voorwaarden" gaan worden?
Volgens mij moeten die nog bepaald worden. Maar ik denk dat je dan sowieso een vergunning bij je gemeente moet aanvragen.
  zaterdag 6 juli 2013 @ 19:13:36 #262
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_128664750
Jammer dat ik geen bench oid heb, een van mijn kippen is al weken broeds, ze ziet er echt slecht uit, de kam is helemaal bleek en zo. Ik heb een bakje eten in het legnest gelegd, maar zoals ik het nu hier lees kan ik dus beter de kalkeitjes er ook onder vandaan halen, om maar zo min mogelijk "broedgevoel" op te wekken?
En de kip natuurlijk van het legnest af jagen, ga ik nu meteen mee beginnen.
Wat gebeurt er eigenlijk als er geen bevruchte eieren zijn, ze zal toch niet voor eeuwig broeds blijven of blijven zitten tot ze uitgehongerd is en dood gaat?
pi_128682544
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 19:13 schreef Gwywen het volgende:
Wat gebeurt er eigenlijk als er geen bevruchte eieren zijn, ze zal toch niet voor eeuwig broeds blijven of blijven zitten tot ze uitgehongerd is en dood gaat?
Dat schijnt wel eens te gebeuren, dat een kip zich dood broedt op onbevruchte eieren.

Beste is toch maatregelen tegen broedsheid: kaal hok, donker, lichaam afkoelen en eieren weghalen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Lieve Belg zondag 7 juli 2013 @ 13:43:10 #264
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_128684016
Onze buren hebben dit al twee keer gehad. Broedse kip datbzo dom was om niet van de nest te gaan, en dan op een ochtend zien dat ze dood zit op de eieren.
Wij hebben in onze ren een deel dat we apart kunnen afsluiten. Ze kan dan wel onder het hok om te schuilen voor de regen, maar ze kan er niet in. Een dag of drie daar apart steken en iets minder eten geven (dan moet ze actief op zoek naat eten en bewegen ze wat meer) zijn ze er meestal van af.
pi_128719797
quote:
Jammer dat ik geen bench oid heb, een van mijn kippen is al weken broeds, ze ziet er echt slecht uit, de kam is helemaal bleek en zo. Ik heb een bakje eten in het legnest gelegd, maar zoals ik het nu hier lees kan ik dus beter de kalkeitjes er ook onder vandaan halen, om maar zo min mogelijk "broedgevoel" op te wekken?
En de kip natuurlijk van het legnest af jagen, ga ik nu meteen mee beginnen.
Weet je zeker dat ze broeds is? Je hebt legkippen toch? Die zijn echt bijna nooit broeds, dat is er uit gefokt (want broedse kippen leggen geen eieren, dus geen productie voor de boer). Zou ze niet 'gewoon' ziek kunnen zijn?

Als ze wel echt broeds is, is dat goed herkenbaar aan het gedrag van de kip als je je hand onder haar stopt en haar eieren af pakt. Ze zou dan moeten pikken en zich breed maken om je weg te jagen. Mocht dat zo zijn dan zou ik haar zeker van het nest halen elke dag, geen (nep) eieren laten liggen en elke dag dat ze weer op het nest zit haar met d'r buik in een bak koud water houden voor je haar naar buiten zet. Als je haar (liefst koel en donker, zonder nest) apart kan zetten is dat het beste, anders maar gewoon stug volhouden met van het nest halen i.c.m die bak water. Hopelijk is ze er in ieder geval snel overheen ^O^
pi_128723340
Ik heb ook een broedse kip hier. Zit helaas nogal sterk in het ras gefokt. Ik haal haal een paar keer per dag van het nest af en zet haar bij de voer- en drinkbak. Vaak gaat ze daarna nog even de tuin in voor een wandelingetje.
  maandag 8 juli 2013 @ 20:38:08 #267
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_128732999
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 13:58 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Weet je zeker dat ze broeds is? Je hebt legkippen toch? Die zijn echt bijna nooit broeds, dat is er uit gefokt (want broedse kippen leggen geen eieren, dus geen productie voor de boer). Zou ze niet 'gewoon' ziek kunnen zijn?

Als ze wel echt broeds is, is dat goed herkenbaar aan het gedrag van de kip als je je hand onder haar stopt en haar eieren af pakt. Ze zou dan moeten pikken en zich breed maken om je weg te jagen. Mocht dat zo zijn dan zou ik haar zeker van het nest halen elke dag, geen (nep) eieren laten liggen en elke dag dat ze weer op het nest zit haar met d'r buik in een bak koud water houden voor je haar naar buiten zet. Als je haar (liefst koel en donker, zonder nest) apart kan zetten is dat het beste, anders maar gewoon stug volhouden met van het nest halen i.c.m die bak water. Hopelijk is ze er in ieder geval snel overheen ^O^
Ik weet zeker dat ze broeds is, ze maakt van die bepaalde geluiden (tsiiirrrr en klok-klok-klok), ze zit continu op het nest en maakt zich heel dik, de andere kippen pikken haar enz. alles wat ik hier en daar lees en hoor over broedse kippen kan ik op haar toepassen. Ik kan haar helaas nergens donker of apart zetten dus ik heb nu maar een kartonnen doos in het legnest gelegd, op zijn kop, zodat daar niemand in kan, en wonder boven wonder is ze nu al de hele dag buiten, ze krijgt zelfs weer interesse in eten en doet niet meer zo klokkerig, zoals ze anders deed als ik haar even naar buiten dwong.
Hoe lang duurt het voor die broedsheid weg is?
pi_128736481
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 20:38 schreef Gwywen het volgende:

Hoe lang duurt het voor die broedsheid weg is?
Dagen - week. Overigens, als het weer kouder wordt, neemt de broedsheid ook af.

Wordt het weer warm.............
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 8 juli 2013 @ 21:56:42 #269
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_128736769
Ja, wordt het net de komende twee weken lekker weer...
Ik blijf maar die doos in het leghok leggen overdag, hopen dat het dan overgaat.
Ze heeft wel lekker gegeten vandaag trouwens, en deed ook in de ren weer gewoon mee met de andere dames.
pi_128737255
quote:
Jammer dat ik geen bench oid heb, een van mijn kippen is al weken broeds, ze ziet er echt slecht kan ik dus beter de kalkeitjes er ook onder vandaan halen, om maar zo min mogelijk "broedgevoel" op te wekken?
Dat in de eerste plaats: gelegde en kalkeieren verwijderen. Dagelijks.
  maandag 8 juli 2013 @ 22:08:34 #271
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_128737403
Eitjes raap ik sowieso elke dag, kalkeieren zal ik ook even tijdelijk weghalen dan.
Toen ik net ging kijken zat ze op de stok bij de anderen, niet op het nest, ik denk dat dat een goed teken is. :)
pi_128738172
Ja. Hok ook ventileren tegen de warmte.
  Lieve Belg maandag 8 juli 2013 @ 22:59:22 #273
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_128740129
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 22:23 schreef blomke het volgende:
Ja. Hok ook ventileren tegen de warmte.
Warmte is ook goed voor de bloedluis. Vorig jaar een grote invasie gehad en toen goed kunnen aanpakken. Het kot dit jaar al verschillende keren volledig proper gemaakt en telkens lavameel in zoveel mogelijk kieren gedaan, maar toch nog altijd een klein aantal beestjes dat overleeft. Volgende beurt is dit weekend eens.
pi_128752113
Al iets bekend over zijdehoentjes? Worden deze verboden? De eerste die ze weg wilt halen krijgt een stomp. :(
pi_128763919
quote:
7s.gif Op maandag 8 juli 2013 22:59 schreef Jump het volgende:
Warmte is ook goed voor de bloedluis. Vorig jaar een grote invasie gehad en toen goed kunnen aanpakken. Het kot dit jaar al verschillende keren volledig proper gemaakt en telkens lavameel in zoveel mogelijk kieren gedaan, maar toch nog altijd een klein aantal beestjes dat overleeft. Volgende beurt is dit weekend eens.
Lavameel ken ik niet. Ik bespuit de kippen met een anti-vlooienmiddel (voo duiven) en smeer de zitstokken rondom in met dun vaselinelaagje. Ziet zwart van de bloedluizen na 'n week.
pi_128763935
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 11:36 schreef Faeroer het volgende:
Al iets bekend over zijdehoentjes? Worden deze verboden? De eerste die ze weg wilt halen krijgt een stomp. :(
Ik ram wel mee.
  Lieve Belg dinsdag 9 juli 2013 @ 21:12:19 #277
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_128772521
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 17:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Lavameel ken ik niet. Ik bespuit de kippen met een anti-vlooienmiddel (voo duiven) en smeer de zitstokken rondom in met dun vaselinelaagje. Ziet zwart van de bloedluizen na 'n week.
Lavameel is een zeer fijn poeder wat normaal gebruikt wordt als vervanger van as om tussen de planten als voedsel te strooien. Ik heb een kleine poederverstuiver waarmee ik het makkelijk in de kleine hoeken en kieren krijg.

Mijn legstokken zijn in feite afgezaagde stelen van een schop. Deze zijn van hardhout en zijn ook mooi rond en mooi vlak geschuurd. Voordeel van het hardhout is dat het geen barsten, putjes of iets dergelijks heeft, en als je het een stuk inkort een echt vlak stuk hebt waar de beestjes zich niet kunnen verstoppen. Deze liggen in twee U plankjes die ook wat ingevet zijn en lavameel hebben, waar ze dus bijna niet over kunnen.

Maar ik zit er wel aan te denken om alle kieren mooi dicht te kitten en extra verluchting in het kot te plaatsen. Dan hebben de beestjes ook minder plaatsen waar ze kunnen, want echt 100% wegkrijgen ga ik anders toch niet kunnen doen.
pi_128772698
Dat invetten is ook heel goed. Ik vet ook de poten van de kippen in (tegen kalkpoten).
  dinsdag 9 juli 2013 @ 22:42:07 #279
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_128776906
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 11:36 schreef Faeroer het volgende:
Ik vraag me trouwens af hoe ze dat gaan aanpakken als er straks een heleboel dieren verboden worden, gaan ze die echt weghalen bij de mensen, en zo ja, waar laten ze al die dieren dan?
pi_128779729
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 22:42 schreef Gwywen het volgende:
Ik vraag me trouwens af hoe ze dat gaan aanpakken als er straks een heleboel dieren verboden worden, gaan ze die echt weghalen bij de mensen, en zo ja, waar laten ze al die dieren dan?
Met dat soort praktische vragen, houden de beleidsmedewerkers zich echt niet bezig.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 23:33:14 #281
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_128779924
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 23:30 schreef blomke het volgende:

[..]

Met dat soort praktische vragen, houden de beleidsmedewerkers zich echt niet bezig.
Nee, dat blijkt. Geen mensen van de praktijk natuurlijk. :{
We hadden het er van 't weekend toevallig over toen we een wei vol kangoeroes zagen. We vroegen ons af in hoeverre het diervriendelijk is om al die plotseling verboden beesten een spuitje te geven, of dat het mss niet handiger is om er gewoon niet meer mee te fokken zodat het probleem zichzelf op een natuurlijke en pijnloze manier oplost.
pi_128780157
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 23:33 schreef Gwywen het volgende:
.......of dat het mss niet handiger is om er gewoon niet meer mee te fokken zodat het probleem zichzelf op een natuurlijke en pijnloze manier oplost.
Handig komt echt niet voor in de vocabulaire van beleidsmakers. Die komt niet verder dan: "in theorie...", "gezien de Europese ontwikkelingen..." en "gelet op het feit dat we opnieuw gekozen willen worden...." maar dan in bedekte termen.
pi_128792465
Ik heb drie kippen en een haan, een maand geleden heel jong van de markt gehaald. Ze waren toen redelijk mager eigenlijk , maar inmiddels flinke kippen. Ze hebben een heel groot en hoog ouderwets Portugees, stenen kippenhok met veel stenen leghokjes en ze gaan ´smorgens en ´savonds naar buiten (´smiddags is het nu te heet). Blijkbaar vinden ze veel voedsel (torren met name) want ze zijn steeds minder voer gaan eten. Ik woon in een natuurgebied, dus ze kunnen er flink op los scharrelen.
Ik wilde geen haan, maar ja, kan het niet veranderen.
Ze heten Dida, Fifa, Kika en Tito (dat was Tita tot ik zag dat het een haan was).
Geen idee welk ras.
pi_128794876
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 12:36 schreef Alentejana het volgende:
Ik heb drie kippen en een haan, een maand geleden heel jong van de markt gehaald. Ze waren toen redelijk mager eigenlijk , maar inmiddels flinke kippen. Ze hebben een heel groot en hoog ouderwets Portugees, stenen kippenhok met veel stenen leghokjes en ze gaan Žsmorgens en Žsavonds naar buiten (Žsmiddags is het nu te heet). Blijkbaar vinden ze veel voedsel (torren met name) want ze zijn steeds minder voer gaan eten. Ik woon in een natuurgebied, dus ze kunnen er flink op los scharrelen.
Ik wilde geen haan, maar ja, kan het niet veranderen.
Ze heten Dida, Fifa, Kika en Tito (dat was Tita tot ik zag dat het een haan was).
Geen idee welk ras.
:D

Foto'tje?
pi_128795040
Even uploaden, moment...
pi_128795738
Deze zijn al wat ouder, maar het geeft een idee van de kippetjes en hun hok. De stokken zijn van eucalyptus.

Deze zijn wat recenter en hierop kun je misschien het ras beoordelen?

(Ik wist niet dat ze mijn plantjes en kruiden om zeep zouden helpen)
pi_128797651
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 14:09 schreef Alentejana het volgende:
Deze zijn al wat ouder, maar het geeft een idee van de kippetjes en hun hok. De stokken zijn van eucalyptus.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Mooi hok, mooie kipjes :Y.
Ik heb geen idee van het ras, maar ik ben geen rassenkenner.

Kipjes zijn uitstekende onkruidverdelgers, maar dan kan je maar beter een tuin vol onkruid hebben :D.
pi_128803771
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 23:33 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Nee, dat blijkt. Geen mensen van de praktijk natuurlijk. :{
We hadden het er van 't weekend toevallig over toen we een wei vol kangoeroes zagen. We vroegen ons af in hoeverre het diervriendelijk is om al die plotseling verboden beesten een spuitje te geven, of dat het mss niet handiger is om er gewoon niet meer mee te fokken zodat het probleem zichzelf op een natuurlijke en pijnloze manier oplost.
Er komt inderdaad een fokverbod voor de dieren op de zwarte lijst. Dieren die je al hebt, mag je gewoon houden. Het helpt echt als je zelf wat opzoekt op het internet, in plaats van maar dingen aan te nemen en daar heel hard over te gaan roepen en hun in Den Haag etc de schuld te geven.
pi_128837441
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 14:09 schreef Alentejana het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Leuke kippen, en een mooi groot hok ook. Wel jammer van je tuin, hopelijk valt er nog wat te redden. De meest kwetsbare plantjes afdekken met gaas kan helpen ;)

Wat betreft het ras: over het algemeen is het zo dat als het er niet bij gezegd wordt als je ze koopt, je er van uit kunt gaan dat het geen raskippen zijn :P Het is net als met honden en katten eigenlijk, voor een bepaald ras betaal je ook vaak meer. Ik denk dat jouw kipjes dus niet echt tot een bepaald ras behoren maar 'gewoon' kruisingen zijn. Een beetje de vuilnisbakkenrassen onder de kippen, net als het grootste deel van mijn kippen :)

Van de kleur kun je wel iets zeggen maar dat is ook weer net als met honden en katten, een bepaald ras kan een bepaalde kleur hebben, maar niet elk dier met die kleur behoort ook tot dat/een ras. De zwarte kip (het haantje denk ik? ik kan het niet zo goed zien) op de foto lijkt me zwartkoperhalzig van kleur. Die kleur komt o.a. veel voor bij Marans kippen, daar heb ik er toevallig ook eentje van in die kleur. Als het een hen was zou je kunnen kijken naar de kleur eieren die ze legt om te zien of die op Marans eieren lijken maar als het een haantje is heb je daar niets aan natuurlijk. Die twee kippen die beide ongeveer dezelfde kleur hebben lijken me patrijs of misschien gezoomd patrijs o.i.d., en die lichtbruine is denk ik buff.

Voorbeeldjes van de kleuren:

Buff (hen):

Patrijs (hen):

Gezoomd patrijs (hen):

Zwartkoperhalzig (haan):

Niet alle kippen zijn een perfecte weergave van een bepaalde kleur, er kunnen ook nog allerlei 'fouten' in de kleur zitten (niet fout als je gewoon een kip wilt natuurlijk, maar wel fout als je een raskip in een bepaalde kleurslag voor de tentoonstelling wilt). Vooral als je verschillend gekleurde hanen en hennen met elkaar kuikens laat produceren krijg je kuikens met allerlei verschillende kleuren en kleurfouten, en dat maakt het vaststellen van de kleur van zo'n random kip er niet makkelijker op. Maar persoonlijk vind ik het altijd wel gezellig staan in de wei, zo'n bonte bende :)
pi_128839305
Tja, ik verwacht ook niet echt dat ze van een bepaald ras zijn, want de raskippen staan helemaal apart op de markt en hebben andere prijzen (waar ik van schrok). Deze heb ik uit een kist vol met ongeveer dezelfde (variaties van gespikkeld, zwart en bruin) geplukt. Ik wilde alleen geen kaalnekjes, dat is het meest voorkomende ras hier. Ik wilde ook vier verschillende kleuren. De zwarte is idd de haan.

Hier kun je een klein stukje van het natuurgebied zien waar ik in woon. Er is 30 hectare bij het huisje, en daar zijn oa pijnbomen en kurkeiken op geplant, maar dat ligt dan weer in duizenden hectaren.

Hier kun je de tekening beter zien van de gespikkelden. Dida is gezoomd. Fifa heeft meer pareltjes.

Ik heb geen bloementuin alleen wat planten en kruiden in bakken. Nou ja, dat had ik.
pi_128971077
En ik heb dit jaar een nest kuikens met waarschijnlijk alleen maar haantjes :') Niet zo'n punt, aangezien we ze met alle plezier opeten als niemand ze wil hebben, maar wel een beetje jammer dat ik dit jaar dan geen nieuwe hennetjes heb. Een nieuw nest is het nu iets te laat in het jaar voor, dus ik wacht wel weer tot de lente. Heb geen warmtelamp (voor het geval dat) en wil die ook niet aanschaffen eigenlijk.

Dit is mijn favoriet, Dolfje (omdat ie een beetje op Dolf van Alfred J. Kwak lijkt). Ik heb er helemaal geen moeite voor gedaan om hem tam te maken, op een dag sprong ie zo op mn arm en bleef een beetje om zich heen kijken. Nu klimt ie met alle plezier op mn schouders en komt als een malloot op me af rennen als ie me ziet. Voor zo'n speciaal gevalletje zoek ik dus wel graag een nieuw thuis voor ik hem zomaar opvreet..

Hij is een mengelmoes. Geen idee wie de moeder is, maar Flip is de vader:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit is zijn broertje Jack, zelfde mengelmoes-idee, niet zo handtam maar begrijpt wel dat ik de voedselbron ben (net als de rest eigenlijk).

Dit zijn Frank en Raoul, half Noord Hollandse Blauwe en half Flip.

Emily (blijkt stiekem Emil te zijn..), zelfde kruising als hierboven.

Marieke (die hopelijk geen Mark blijkt te zijn), compleet mengelmoes.

En Bertus, ook compleet mengelmoes.

Ik ben vooral heel benieuwd hoe ze eruitzien als ze volwassen zijn. Dit is voor het eerst dat er geen "standaard bruin met zwarte" haantjes uit mijn mengelmoezen komen. Vooral Bertus en Jack ben ik heel benieuwd naar, denk dat die wel mooi worden.
Dus eh, als er iemand geïnteresseerd is in een leuke, vriendelijke mengelmoes-haan waar gegarandeerd toverbalkuikens van komen.. *) De half-Noord Hollandse Blauwe zullen ook wel een aardige vleesaanzet krijgen (meer dan de andere mengelmoesjes denk ik).
  maandag 15 juli 2013 @ 14:54:05 #292
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_128971116
Mijn buurman had ook al een idiote hoog percentage hanen tussen zijn broedsel...
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_128974896
Mooie kuikens Pasop, jammer dat het zoveel haantjes zijn. Al lijken Dolf en Jack op de foto wel een wat kleiner kammetje te hebben dan de andere haantjes...?

Hier veel kuikens dit jaar, we hadden er al 11 + 6 (nu 11 + 5, eentje overleden) en sinds afgelopen weekend weer 5 + 3 pas uitgekomen kuikentjes. En dan nog weer 2 hennen die sinds dit weekend zitten te broeden op 2 x 8 (waarschijnlijk niet allemaal bevruchte) eieren :') Wij krijgen de vriezer wel vol dit najaar, al lijken er tot nu toe bij ons redelijk veel hennetjes tussen te zitten (zelfs iets meer dan 50% voor zover ik het al in kan schatten). Alleen geen enkele kruising Araucana, onze hanen halen hun snavel kennelijk op voor de dames zonder staart :(
  maandag 15 juli 2013 @ 16:58:10 #294
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_128975025
Je kan het zo'n haan ook niet kwalijk nemen dat hij van een mooie volle staart houdt...

Dit hok staat bij ons in de buurt: http://link.marktplaats.nl/697541412 . Voor 3+1 of 4+1 kleine kipjes toch prima? Maak er nog wel een grotere ren bij.
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_128975252
Ach wat een leukerds, pasopikbijt.
Ik had een jaar of twee geleden eens een piepkuikentje gevonden langs de kant van de weg (vast uit een doos van de markt gevallen ofzo) en in huis groot gebracht. Die zat altijd op schoot en liep achter me aan. Zat ook gezellig tussen de katten. Alleen, omdat hij gewend was aan mijn hond, vluchtte hij ook niet voor een buurhond die tussen de spijlen van het hek door kon en hem de kop heeft afgebeten. Nooit achter gekomen of het een hen of een haan was.
Helaas geen foto´s op deze computer. Was een kriel. Zwart met vlekjes.
Als ik een vlieg doodsloeg met de vliegenmepper kwam haar aanrennen om de vlieg op te eten.
  Lieve Belg maandag 15 juli 2013 @ 21:29:17 #296
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_128984047
11 kuikens lopen hier, ik vermoed 9 hanen :{

6 kruising met brahma haan en wyandotte hen en 5 puur brahma.
pi_128987747
@Alentejana
Zonde zeg, dat gaat je natuurlijk niet in de koude kleren zitten. Ik weet hoe leuk kuikens kunnen zijn..

quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 16:54 schreef Miss_Isis het volgende:
Mooie kuikens Pasop, jammer dat het zoveel haantjes zijn. Al lijken Dolf en Jack op de foto wel een wat kleiner kammetje te hebben dan de andere haantjes...?

Lijkt op de foto zo, maar hun lellen zijn ook al wat roder. Zou wel leuk zijn als dat ineens hennetjes blijken te zijn :P Maar aan de bouw oid kun je het ook niet echt zien aangezien het mengelmoesjes zijn en je nooit weet wat het wordt.

quote:
Wij krijgen de vriezer wel vol dit najaar, al lijken er tot nu toe bij ons redelijk veel hennetjes tussen te zitten (zelfs iets meer dan 50% voor zover ik het al in kan schatten).
Ruilen? :+
Ik heb trouwens nog even goed gekeken en Marieke is toch echt een Mark ;( Knalrode lellen sinds vandaag, jammer.
pi_129001933
Joh! Nog een haantje...
Ik was niet echt van plan om te fokken, daarom wilde ik geen haan. Nu laat ik het maar in z´n beloop denk ik, ik zie wel. Ruimte genoeg in elk geval.

En ja ik was best wel kapot van het verlies van dat kuiken. Vooral omdat hij dus zoveel binnenshuis was en "gezellig".
pi_129132313
Leuk om te lezen allemaal. Ik wil zelf graag ook kippen en denk na over dit hok

Maat:
totale maat: L 124 x B 98 x H 110 cm
maat zonder dakrand en legbox: L 85 x B 63 x H 110 cm
legbox: L 26 x B 34 cm

Ik wil graag 3 a 4 kippen. Je hebt deze ook een maatje groter, (maar gelijk ¤120 duurder.) Zelf maken lukt mij helaas niet :-) De kippen mogen los in de tuin lopen, of ik maak zelf een ren (dat lukt nog net)

Is dit hok geschikt wat jullie betreft?
pi_129181319
Denk het wel.
Ik heb een enorm hok en ze zitten altijd op een kluitje....

Hier vond ik richtlijnen

Mijn haan kan sinds een paar dagen kraaien...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')