abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 april 2013 @ 08:32:20 #176
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_125748531
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 16:21 schreef Miss_Isis het volgende:
Jep, de juiste temperatuur, luchtvochtigheid en het regelmatig keren wordt allemaal volautomatisch geregeld. 't is best een heel handig systeem, zo'n kip ;)
En 't loopt op een handje graan en poept ook nog eieren en eenmalig twee kipfilets en twee kippenpootjes. Gekkenhuis :D

edit: en ze zijn ook nog schattig O+
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
pi_125885517
Wauw Miss_Isis, duidelijke uitleg, die ga ik bewaren!

Ik heb ook nog een vraagje voor de ervaren kippenhoud(st)ers hier. Afgelopen twee weken ongeveer heb ik veel minder eieren dan voorheen. De laatste dagen is het twee per dag (ik heb vier kippen), daarvoor was het wat onregelmatiger. De kippen lopen los over het erf, maar hebben een groot nachthok met daarin twee legnestjes. In een daarvan vind ik 's ochtends een ei en nog een aan het eind van de middag. Maar verder niks. De kippen hebben hiervoor wel regelmatig en allemaal gelegd. Wat kan er aan de hand zijn?
  maandag 29 april 2013 @ 23:21:17 #178
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_125885951
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 23:12 schreef LadyDanae het volgende:
Wauw Miss_Isis, duidelijke uitleg, die ga ik bewaren!

Ik heb ook nog een vraagje voor de ervaren kippenhoud(st)ers hier. Afgelopen twee weken ongeveer heb ik veel minder eieren dan voorheen. De laatste dagen is het twee per dag (ik heb vier kippen), daarvoor was het wat onregelmatiger. De kippen lopen los over het erf, maar hebben een groot nachthok met daarin twee legnestjes. In een daarvan vind ik 's ochtends een ei en nog een aan het eind van de middag. Maar verder niks. De kippen hebben hiervoor wel regelmatig en allemaal gelegd. Wat kan er aan de hand zijn?
Kan het dat ze ergens van geschrokken zijn? Stress? Misschien een kat of andere dieren, andere mensen in de tuin gehad? Ben je gewisseld van voer voor ze? Krijgen ze voldoende kalk binnen? Heb je goed gekeken of er niet op andere plekken eieren liggen verstopt?
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
pi_125903288
Er is hier wat vuurwerk afgestoken en daar waren ze twee daagjes van van de leg, daarna zijn ze zo onregelmatig gaan leggen. Ben niet gewisseld van voer en als het goed is krijgen ze volledig en gevarieerd genoeg te eten. Het zou heel goed kunnen dat ze buiten leggen, maar het erf is grotendeels overwoekerd dus da's lastig te controleren. Ik heb al gezocht naar alternatieve eierlegplekjes maar niks gevonden.

Mijn schoonmoeder zei dat ik kalkeieren in het nest moest leggen omdat ze daar dan bij gaan leggen, klopt dat? Een vriend van me raadde me aan om de kippen weer twee daagjes binnen te houden zodat ze wat honkvaster worden plus dan weet ik of er wel of geen eieren gelegd worden.. Maar dat vind ik zo sneu met het lekkere weer. Ik ben ook zo'n twijfelkont :@
  dinsdag 30 april 2013 @ 14:52:30 #180
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_125905542
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:13 schreef LadyDanae het volgende:
Er is hier wat vuurwerk afgestoken en daar waren ze twee daagjes van van de leg, daarna zijn ze zo onregelmatig gaan leggen. Ben niet gewisseld van voer en als het goed is krijgen ze volledig en gevarieerd genoeg te eten. Het zou heel goed kunnen dat ze buiten leggen, maar het erf is grotendeels overwoekerd dus da's lastig te controleren. Ik heb al gezocht naar alternatieve eierlegplekjes maar niks gevonden.

Mijn schoonmoeder zei dat ik kalkeieren in het nest moest leggen omdat ze daar dan bij gaan leggen, klopt dat? Een vriend van me raadde me aan om de kippen weer twee daagjes binnen te houden zodat ze wat honkvaster worden plus dan weet ik of er wel of geen eieren gelegd worden.. Maar dat vind ik zo sneu met het lekkere weer. Ik ben ook zo'n twijfelkont :@
Kalkeieren kan, opsluiten werkt beter. Los daarvan stress kan even zorgen voor onregelmatige leg, niets om je zorgen om te maken.

Hebben de eieren de laatste tijd een ruwe schaal, of een schaal die vol zit met onregelmatigheden of "korreltjes" die erop plakken?
pi_125912107
Hebben jullie The Nogg al gezien... _O_ _O-

Is it a plane?

http://www.nogg.co/
  dinsdag 30 april 2013 @ 19:27:49 #182
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_125913222
Supertof! Helaas wel iets duur :P

Wel een leuk idee. Je kan natuurlijk zelf een wijnvat kopen, gat erin maken en gaan
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_126052931
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:52 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Kalkeieren kan, opsluiten werkt beter. Los daarvan stress kan even zorgen voor onregelmatige leg, niets om je zorgen om te maken.

Hebben de eieren de laatste tijd een ruwe schaal, of een schaal die vol zit met onregelmatigheden of "korreltjes" die erop plakken?
De eieren hebben wel gewoon een gladde schaal.. Ik wil er eigenlijk nog twee kippen bij, dus dan haal ik die zsm en sluit ze dan met zijn allen nog twee dagen op in het hok.
Hoe lang kunnen kippen van de leg zijn door stress?
pi_126052950
hoe kun je weten dat er een kuikentje in het ei zit en geen dooier?

dat vraag ik me al eeuwen af ;)
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
  zaterdag 4 mei 2013 @ 12:50:57 #185
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_126053771
quote:
2s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 12:18 schreef sararaats het volgende:
hoe kun je weten dat er een kuikentje in het ei zit en geen dooier?

dat vraag ik me al eeuwen af ;)
Tegen een felle lamp kijken, dan is het doorzichtig
pi_126190895
Vraagje aan de experts;

Sinds kort heb ik een tweetal kippen in een hok geplaatst welke volgens de fokker niet hoger dan 1 meter zouden vliegen. Nou worden ze in de avonduren erg onrustig en vliegen ze me OP het hok van twee meter hoog, om vervolgens door mijn tuin te lopen. Dat wil ik absoluut niet hebben aangezien ze hierdoor ook makkelijk op straat kunnen komen :')

Wat kan ik het beste doen, aangezien het een gewoonte van ze lijkt te worden?! De eerst week deden ze het niet, echter gisteravond betrapte ik ze voor het eerst dat ze op het hok vlogen....

[ Bericht 0% gewijzigd door de_boswachter op 07-05-2013 22:06:37 ]
U MAD?
  dinsdag 7 mei 2013 @ 21:59:09 #187
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126192563
Geen idee, ik hoop dat anderen meer expertise hebben op dat gebied. Hoop alleen dat mijn kippen niet het idee krijgen om ook zulke hoogvliegers te worden...

Van het weekend werd één kip ineens een beetje stilletjes, wij dachten dat ze ziek was, ze kroop weg in een hoekje en deed niet meer mee met scharrelen en zo (terwijl ze normaliter een beetje de "leider" is van het stel), dus wij begonnen ons al een beetje zorgen te maken. Zeker toen ze op een gegeven moment helemaal weg was, nergens in de ren te bekennen.
Zat ze binnen, in het hok, op een nest. Midden op de dag!

Nu bleek, het was nogal een zware bevalling :D

Kennelijk heeft dit ei haar nogal dwars gezeten. Nadat het eruit was werd ze weer haar vrolijke zelf.
Als hier geen twee dooiers in zitten weet ik het niet meer. Wat een joekel van een ei! :o
Dat moet zeer gedaan hebben...
pi_126211978
de_boswachter, heb je een idee waarom ze zo onrustig worden? Mijn kippen worden juist 's avonds rustiger en inhuiziger.. Kunnen ze wel het hok in als ze dat willen?

Hier was het gisteren dan zover: gezinsuitbreiding! Mijn vriend roept al tijden dat hij een eend wil, en die eend die kwam er. Het is een Indisch Loopeendje van 2 weken oud.
We wilden er ook nog twee kippen bij en dat moesten, na enthousiaste verhalen van kennissen, Brahma's worden. Ik kon geen acceptabele deal vinden voor volwassen Brahma's en we moesten voor het eendekuiken toch wat extra voorzieningen aanleggen, dus het zijn kuikens geworden. Ze zijn 4 weken oud en lekker lelijk, want ze zitten middenin de dons-veren overgangsfase.

Meet Eend en Jansen & Jansen (hier nog in de bijkeuken vanwege de katten)

Ik vond het wel spannend om ze bij elkaar te zetten en Eend vond dat ook, maar de Brahma's vonden het allemaal wel best. Na een paar minuten waren ze al dikke vrienden en de kuikens verdragen geduldig het drukke eendengedrag.

Zo zaten ze er vanochtend na het ontbijt bij:

Ik heb de katten voorzichtig (in de bijkeuken) geïntroduceerd, die keken wel even raar op maar begonnen al gauw met kopjes geven aan de bench en alles wat verder nog in de buurt was en daarna vonden ze het wel best en gingen ze weer liggen slapen. Ze schenken geen speciale aandacht aan het drukke gedoe in die kooi.. Gelukkig!

We weten van geen van de kuikens dus of het heren of dames zijn, voor de eend maakt het niet uit maar we zouden het wel heel fijn vinden als in ieder geval een van de kippenkuikens een hen blijkt te zijn..
  woensdag 8 mei 2013 @ 12:50:55 #189
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126213323
Kuikens O+
pi_126213542
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 21:59 schreef Gwywen het volgende:
Geen idee, ik hoop dat anderen meer expertise hebben op dat gebied. Hoop alleen dat mijn kippen niet het idee krijgen om ook zulke hoogvliegers te worden...

Van het weekend werd één kip ineens een beetje stilletjes, wij dachten dat ze ziek was, ze kroop weg in een hoekje en deed niet meer mee met scharrelen en zo (terwijl ze normaliter een beetje de "leider" is van het stel), dus wij begonnen ons al een beetje zorgen te maken. Zeker toen ze op een gegeven moment helemaal weg was, nergens in de ren te bekennen.
Zat ze binnen, in het hok, op een nest. Midden op de dag!

Nu bleek, het was nogal een zware bevalling :D
[ afbeelding ]
Kennelijk heeft dit ei haar nogal dwars gezeten. Nadat het eruit was werd ze weer haar vrolijke zelf.
Als hier geen twee dooiers in zitten weet ik het niet meer. Wat een joekel van een ei! :o
Dat moet zeer gedaan hebben...
Poeh, dat moet inderdaad nogal pijnlijk zijn geweest :X Arme kip... Hier vind ik ook wel eens wat grotere eieren met een spoortje bloed op de schaal. Na mijn eigen bevalling leef ik nu toch extra mee met zo'n kip :+ Wel een geluk dat je kip het avontuur goed heeft doorstaan, legnood kan dodelijk zijn en er is bij ons wel eens een hen aan overleden omdat we het niet op tijd door hadden.

@Boswachter, kun je de kippen 's avonds niet in het hok voeren en dan opsluiten? Ze hebben neem ik aan wel een geschikte (=voldoende groot/breed/lang) zitstok in hun hok waar ze op kunnen slapen? Anders kan het zijn dat ze daarom opzoek gaan naar een andere geschikte plek om op stok te gaan. Het kan ook zijn dat ze (nog) niet aan het hok en de zitstok gewend zijn, van onze kippen slaapt maar ongeveer de helft op stok, de andere helft slaapt liever in een boom, ergens tussen de 2 en 5 à 6 meter hoogte.

@LadyDanae: leuke kuikentjes en ook een schattig eendje :) Mijn gokje gebaseerd op deze foto's (maar ik kan er makkelijk naast zitten): het zwarte kuiken is een haantje. Ben benieuwd hoe ze uitgroeien! Nemen jullie er t.z.t. nog een vriendje/vriendinnetje bij voor Eend of moet hij/zij het stellen met alleen kippen als gezelschap?

Wij hebben inmiddels 3 broedse hennen, en in totaal 28 eieren die nu bebroed worden. Ik ben heel benieuwd wat en hoeveel er uit gaat komen oO<
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_126215741
Twee eenden zagen we niet zitten, bovendien wordt het dan ook best krap in 't hok, dus ik ben bang dat Eend het met de kippen moet doen.
Ik zet mijn geld ook op zwart qua hanen, omdat het zwarte kuiken veel 'haniger' doet dan het bruine kuiken. Maar we duimen natuurlijk voor alleen maar dames.

28 eieren, allemachtig! Komen die normaal gesproken allemaal uit of is er altijd een deel dat niet uitkomt?
  woensdag 8 mei 2013 @ 14:34:14 #192
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126217099
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 12:57 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Poeh, dat moet inderdaad nogal pijnlijk zijn geweest :X Arme kip... Hier vind ik ook wel eens wat grotere eieren met een spoortje bloed op de schaal. Na mijn eigen bevalling leef ik nu toch extra mee met zo'n kip :+ Wel een geluk dat je kip het avontuur goed heeft doorstaan, legnood kan dodelijk zijn en er is bij ons wel eens een hen aan overleden omdat we het niet op tijd door hadden.

O, dat wist ik niet. Het was wel duidelijk dat haar iets dwars zat maar dat het zo heftig kan aflopen had ik nooit gedacht. Overigens hebben we wel vaker een dubbeldooier gehad, deze kip legt sowieso al de grootste eieren van het stel.
pi_126218265
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 13:57 schreef LadyDanae het volgende:
Twee eenden zagen we niet zitten, bovendien wordt het dan ook best krap in 't hok, dus ik ben bang dat Eend het met de kippen moet doen.
Ik zet mijn geld ook op zwart qua hanen, omdat het zwarte kuiken veel 'haniger' doet dan het bruine kuiken. Maar we duimen natuurlijk voor alleen maar dames.

28 eieren, allemachtig! Komen die normaal gesproken allemaal uit of is er altijd een deel dat niet uitkomt?
Ik schat zwart in als haantje vanwege het (zo lijkt het op de foto's althans) iets prominenter aanwezige kammetje. Meestal is dat een redelijke indicatie, maar pas als ze een week of 6 à 8 zijn kun je het met redelijke zekerheid zeggen. Hopelijk blijft het in ieder geval bij maximaal één haantje :)

En die eieren, het is een beetje de vraag hoeveel er uit komen. Het kan best zo zijn dat er een aantal niet bevrucht zijn. Mensen die wat professioneler met kippen fokken bezig zijn houden de hennen met een haan vaak in kleine groepjes in een niet te grote ren, zodat ze vrijwel zeker zijn dat de haan zijn hennen goed bevrucht. Maar bij ons loopt alles overal en nergens, en we hebben weliswaar 3 hanen maar dat is geen garantie dat ook echt alle (ongeveer 20) hennen bevrucht zijn. Het zou dus best kunnen dat sommige eieren niet bevrucht zijn en dan komen die niet uit.

En het gebeurt ook nog wel eens dat de hen tijdens het broeden een ei kapot maakt per ongeluk, of dat er tijdens het uitkomen iets mis gaat (de hen gaat bijvoorbeeld voortijdig van het nest af, of een lege dop van een al uitgekomen ei plakt tegen een nog uitkomend ei aan waardoor dat kuikentje stikt). Vooralsnog lijkt het in ieder geval goed te gaan, er zijn nog geen eieren kapot gemaakt voor zover ik heb gezien. En ik hoop dat onze hanen hun werk goed hebben gedaan zodat in ieder geval de meeste eieren bevrucht zijn. Zondag gaan we er even met de plantenspuit overheen en dan kijk ik vanaf maandag om de paar uur even of er al iets uitkomt zodat ik direct de lege doppen kan weghalen. Zo probeer ik de kans op dode kuikentjes in ieder geval zo klein mogelijk te maken :)

Oh ja, en ik krijg trouwens vrijdag twee nieuwe hennetjes! Mijn moederdagcadeautje voor dit jaar: twee Marans hennen van een maand of 6 oud O+ Ze leggen als ze straks goed aan de leg zijn hele mooie donkere, rood-bruine eieren. Speciaal voor bij mijn eierverzameling :D
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_126240318
Hier zit er ook weer eentje te broeden *O* ik verwacht ze tegen de 25ste.
  donderdag 9 mei 2013 @ 07:54:13 #195
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_126251433
Ooh die O+ eend O+

Hoe kom je aan een eend? En moet zo'n beest nog speciale dingen zoals een vijver etc? :)
pi_126298501
Het is een Indische Loopeend, te vinden via Marktplaats ;) Het beestje moet inderdaad wel in het water kunnen, maar wij wonen aan een kanaal dus da's hier geen probleem. Totdat hij groot genoeg is voor het kanaal zetten we babybadjes/opblaasbadjes voor 'm neer. Verder hebben ze voor zover ik kan nagaan niet zo gek veel andere dingen nodig dan kippen.
Eenden hechten zich schijnbaar wel heel erg aan hun gezelschap, vandaar dat wij 'm hebben gekoppeld aan de twee kuikens, want mijn vriend en ik zijn ook wel 's een dagje van huis en we willen niet dat Eend dan in paniek raakt. Als je Eend nu bij de kuikens weghaalt begint hij ook heeeeeeeeeel hard te protesteren!
pi_126345404
Ik heb nieuwe kipjes O+ 3 stuks maar liefst!

Eén van de drie dames Marans in het hok (die witte kip hadden we al):

De drie dames buiten, de geiten en schapen kwamen ook even kijken naar de nieuwe kipjes (ze zien echt verschil tussen de 'oude' en de nieuwe kippen, heel grappig):

En nog een fotootje van een paar van onze eigen kippen die het hele tafereel vanuit hun slaapboom gadesloegen:

Het eerste ei is inmiddels al gelegd, keurig in de legbak en prachtig donker bruin :Y)
  zaterdag 11 mei 2013 @ 19:49:03 #198
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_126359287
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 13:50 schreef Miss_Isis het volgende:
Ik heb nieuwe kipjes O+ 3 stuks maar liefst!

Eén van de drie dames Marans in het hok (die witte kip hadden we al):
[ link | afbeelding ]

De drie dames buiten, de geiten en schapen kwamen ook even kijken naar de nieuwe kipjes (ze zien echt verschil tussen de 'oude' en de nieuwe kippen, heel grappig):
[ link | afbeelding ]

En nog een fotootje van een paar van onze eigen kippen die het hele tafereel vanuit hun slaapboom gadesloegen:
[ link | afbeelding ]

Het eerste ei is inmiddels al gelegd, keurig in de legbak en prachtig donker bruin :Y)
Proficiat, mooie dames hoor! :)
  zaterdag 11 mei 2013 @ 19:49:29 #199
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_126359312
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 11:30 schreef LadyDanae het volgende:
Het is een Indische Loopeend, te vinden via Marktplaats ;) Het beestje moet inderdaad wel in het water kunnen, maar wij wonen aan een kanaal dus da's hier geen probleem. Totdat hij groot genoeg is voor het kanaal zetten we babybadjes/opblaasbadjes voor 'm neer. Verder hebben ze voor zover ik kan nagaan niet zo gek veel andere dingen nodig dan kippen.
Eenden hechten zich schijnbaar wel heel erg aan hun gezelschap, vandaar dat wij 'm hebben gekoppeld aan de twee kuikens, want mijn vriend en ik zijn ook wel 's een dagje van huis en we willen niet dat Eend dan in paniek raakt. Als je Eend nu bij de kuikens weghaalt begint hij ook heeeeeeeeeel hard te protesteren!
Okay, bedankt.
Als je 'm aan een persoon laat hechten, kun je dan dus echt niet een dag wegblijven? Da's wel lastig...
  zaterdag 11 mei 2013 @ 22:51:14 #200
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126368160
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 12:57 schreef Miss_Isis het volgende:

legnood kan dodelijk zijn
Wat moet je eigenlijk doen als een kip dit heeft?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')