Wij hebben wel altijd minimaal één haan gehad omdat we graag eigen kuikentjes fokken, maar met een rustig ras is het volgens mij echt niet zo dat de hennen angstiger zijn zonder haan (maar mannen denken misschien graag van welquote:Op woensdag 6 maart 2013 11:52 schreef Catch22- het volgende:
Okegoed om te weten. De buurman zei dat kippen vaak wat angstig/schrikkerig zijn als er geen haan bij is, klopt dat?
Er zijn superveel mensen met kippen in onze nieuwe buurt (iedereen heeft een grote tuin). Als je dan 1 haan hoort kraaien, komen er daarna altijd een stuk of 5 achteraan
Meestal zie je dat een van de kippen de functie van haan over neemt en ook de anderen gaat roepen als er voer is of gevaar dreigt. Kan dus absoluut prima zonder haanquote:Op woensdag 6 maart 2013 12:15 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Wij hebben wel altijd minimaal één haan gehad omdat we graag eigen kuikentjes fokken, maar met een rustig ras is het volgens mij echt niet zo dat de hennen angstiger zijn zonder haan (maar mannen denken misschien graag van wel). Onze hennen maken best verre uitstapjes (denk: gerust 50m verderop, soms geheel uit zicht) naar de wei van de buren e.d. zonder de hanen (die blijven altijd in hun eigen wei) en zijn volkomen op hun gemak. Ze kijken in mijn beleving zelfs nogal ongelukkig als ze in hun wei terug komen om te eten en ze meteen worden besprongen door de dichtstbijzijnde haan...
Volgens mij zitten de meeste kippen zodra ze eenmaal gewend zijn in hun omgeving niet direct op een haan te wachten. Ze doen hier i.i.g. van alles zelfstandig zonder hanen, die lopen er alleen voor het bevruchten en soms laten de hennen zich door een haan voer aanwijzen. Verder dragen ze bitter weinig bij moet ik zeggen
En je buren ook?quote:Op woensdag 6 maart 2013 13:43 schreef Catch22- het volgende:
Ik vind een haan er wel bij horen eigenlijk. Vind het kraaien wel leuk.
Stoere praat, durf je ook te slachten?quote:Op woensdag 6 maart 2013 14:05 schreef Catch22- het volgende:
Dat is niet best. Ik kan zo'n beest ook wel aan hoor. En sja, als hij het niet overleefd gaat hij in de frituur
quote:
quote:Op woensdag 6 maart 2013 11:52 schreef Catch22- het volgende:
Okegoed om te weten. De buurman zei dat kippen vaak wat angstig/schrikkerig zijn als er geen haan bij is, klopt dat?
Er zijn superveel mensen met kippen in onze nieuwe buurt (iedereen heeft een grote tuin). Als je dan 1 haan hoort kraaien, komen er daarna altijd een stuk of 5 achteraan
Kweenie, als het moet dan moet het. Maar ik ben een onwijze sukkel dus ik denk het nietquote:Op woensdag 6 maart 2013 19:14 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Stoere praat, durf je ook te slachten?
(ik niet)
Lijkt mij eens stom plan. Ik denk dat de kip het wel overleeft, maar echt gelukkig worden ze er nou ook weer niet van. Misschien een paar mooie uitvergrote foto's mee?quote:Op woensdag 13 maart 2013 17:12 schreef Gwywen het volgende:
Mijn dochter moet vrijdag een spreekbeurt houden over een dier, dus wil ze haar spreekbeurt over kippen houden. Allemaal leuk en aardig, maar nu schijnt het de bedoeling te zijn dat ze dan het betreffende dier mee naar school nemen.
Trekt een kip zoiets? Een kwartier rijden in een kattenreismandje, een klas vol drukke kinderen, enzovoorts? Of loop ik dan kans dat ik met een van de stress overleden kip weer thuis kom?
Als je een beetje een van nature rustige kip hebt denk ik dat ze 't wel zal overleven, maar je doet zo'n beestje er geen plezier mee. Je loopt wel enig risico dat ze door de stress van de leg af raakt. Mocht de kip mee gaan dan zou ik haar in ieder geval zo kort mogelijk daar houden en niet de hele ochtend/middag op school laten.quote:Op woensdag 13 maart 2013 17:12 schreef Gwywen het volgende:
Mijn dochter moet vrijdag een spreekbeurt houden over een dier, dus wil ze haar spreekbeurt over kippen houden. Allemaal leuk en aardig, maar nu schijnt het de bedoeling te zijn dat ze dan het betreffende dier mee naar school nemen.
Trekt een kip zoiets? Een kwartier rijden in een kattenreismandje, een klas vol drukke kinderen, enzovoorts? Of loop ik dan kans dat ik met een van de stress overleden kip weer thuis kom?
Ach, anders besteed je dat toch uit mocht het ooit nodig zijn? Vraag het eventueel je buurman, als die veel meer kippen heeft en regelmatig kuikens dan zal hij vast ook wel eens slachten. Beter om het iemand te laten doen die het gewend is dan zelf aan te gaan kloten met zo'n haantjequote:Op woensdag 13 maart 2013 17:14 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Kweenie, als het moet dan moet het. Maar ik ben een onwijze sukkel dus ik denk het niet
"ik wil mijn spreekbeurt houden over de bultrug"...quote:Op woensdag 13 maart 2013 17:41 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Als je een beetje een van nature rustige kip hebt denk ik dat ze 't wel zal overleven, maar je doet zo'n beestje er geen plezier mee. Je loopt wel enig risico dat ze door de stress van de leg af raakt. Mocht de kip mee gaan dan zou ik haar in ieder geval zo kort mogelijk daar houden en niet de hele ochtend/middag op school laten.
Hoe doet de school dat eigenlijk dan als 25(?) kinderen een spreekbeurt over een dier moeten houden? Worden sommige dieren dubbel besproken of komen er straks ook kindjes aanzetten met varkens en koeien naast de standaard hamster/hond/kat/cavia?
'...en als iedereen even zijn wasknijper opzet heb ik hier een stukje van de beroemde bultrug Johanna'quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:13 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
"ik wil mijn spreekbeurt houden over de bultrug"...
quote:Op woensdag 13 maart 2013 17:40 schreef angelfish het volgende:
[..]
Lijkt mij eens stom plan. Ik denk dat de kip het wel overleeft, maar echt gelukkig worden ze er nou ook weer niet van. Misschien een paar mooie uitvergrote foto's mee?
Ik was er zelf ook niet helemaal zeker van hoor, vandaar dat ik het vroeg. Er waren al honden, katten en konijnen mee naar school, "dus" wou mijn dochter ook een van de kippen mee.quote:Op woensdag 13 maart 2013 17:41 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Als je een beetje een van nature rustige kip hebt denk ik dat ze 't wel zal overleven, maar je doet zo'n beestje er geen plezier mee. Je loopt wel enig risico dat ze door de stress van de leg af raakt. Mocht de kip mee gaan dan zou ik haar in ieder geval zo kort mogelijk daar houden en niet de hele ochtend/middag op school laten.
Tja, de kip zal er niet dood aan gaan denk ik, en als je dochter het echt heel graag wil... Als je er bij kan blijven is dat wel handig, beestje 2 minuutjes voor aanvang van de spreekbeurt brengen en direct na de spreekbeurt weer naar huis dan zal ze het wel overleven hoorquote:Op woensdag 13 maart 2013 20:29 schreef Gwywen het volgende:
[..]
[..]
Ik was er zelf ook niet helemaal zeker van hoor, vandaar dat ik het vroeg. Er waren al honden, katten en konijnen mee naar school, "dus" wou mijn dochter ook een van de kippen mee.
Ik ben zelf eerlijk gezegd geen voorstander van dit soort dingen, als het niet in het belang van het dier is.
Maar goed je ziet op vakantiefoto's zo vaak zo'n vrouw op een brommertje met een mand kippen achterop, dus ik dacht, toch eens vragen of kippen redelijk stressbestendig zijn.
Mijn dochter zal wel balen als zij als enige geen echt dier mee naar school mag, maar ja, wij wonen niet bepaald op fietsafstand van de school, zoals haar meeste klasgenoten.
Ik blijf er vanzelfsprekend bij en de spreekbeurt zal überhaupt niet heel lang duren, ik maak me ook meer zorgen om de heen- en terugreis van beide een dik kwartier.quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:37 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Tja, de kip zal er niet dood aan gaan denk ik, en als je dochter het echt heel graag wil... Als je er bij kan blijven is dat wel handig, beestje 2 minuutjes voor aanvang van de spreekbeurt brengen en direct na de spreekbeurt weer naar huis dan zal ze het wel overleven hoorJe kan ook overwegen om de kip alleen heel even aan het eind (of begin) van de spreekbeurt in de klas te laten zien.
Maar ik vraag me nog steeds af hoe de kinderen die hun spreekbeurt over bijvoorbeeld koeien houden dat gaan doen
Ik denk eerlijk gezegd dat de reis in een veilig hokje in de auto het minst stressvol is voor de kip. Zeker als je een deken o.i.d. over het hokje heen hangt, als het een beetje donker is blijven dieren vaak rustiger. Een drukke klas met kinderen zal waarschijnlijk stressvoller zijn. Ik zou zoiets trouwens zelf alleen doen met een rustige kip, eentje die van nature al wat relaxed en tam is. Geen stresskipje dusquote:Op woensdag 13 maart 2013 20:54 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik blijf er vanzelfsprekend bij en de spreekbeurt zal überhaupt niet heel lang duren, ik maak me ook meer zorgen om de heen- en terugreis van beide een dik kwartier.
O ja, een doek over het hok, dat deden we vroeger ook bij onze kanarie.quote:Op woensdag 13 maart 2013 21:12 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Ik denk eerlijk gezegd dat de reis in een veilig hokje in de auto het minst stressvol is voor de kip. Zeker als je een deken o.i.d. over het hokje heen hangt, als het een beetje donker is blijven dieren vaak rustiger. Een drukke klas met kinderen zal waarschijnlijk stressvoller zijn. Ik zou zoiets trouwens zelf alleen doen met een rustige kip, eentje die van nature al wat relaxed en tam is. Geen stresskipje dus
Tja, ach, in dat geval... Er gebeuren wel vervelender dingen met kippen dan een half uurtje in een comfortabel, veilig hokje in de auto en 5 minuutjes in een schoolklas vertoevenquote:Op woensdag 13 maart 2013 21:16 schreef Gwywen het volgende:
[..]
O ja, een doek over het hok, dat deden we vroeger ook bij onze kanarie.![]()
Ik heb eigenlijk niet echt stresskippen, ze laten zich alle vier wel aaien en oppakken. Kowalski is zelfs een keer binnen geweest (wel op de arm, anders worden de katten gek).
quote:Op woensdag 13 maart 2013 20:21 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
'...en als iedereen even zijn wasknijper opzet heb ik hier een stukje van de beroemde bultrug Johanna'
Ik heb trouwens toen ik in groep 2 zat wel eens (met hulp van papa en mama uiteraard) ons jonge geitje en hangbuikzwijntje mee naar school genomen om te laten zien in de klas
Nog een geluk dat het niet over olifanten gaatquote:Op woensdag 13 maart 2013 17:12 schreef Gwywen het volgende:
Onze kippen mag je niet aanraken, laat staan aaien door kindjes... knap dat je ze zo tam hebt gekregenquote:Op dinsdag 19 maart 2013 11:50 schreef Gwywen het volgende:
Het was trouwens een groot succes, de kippenspreekbeurt, vooral het aaien achteraf (twee kinderen tegelijk, op de gang - kippie werd er helemaal rustig van en de meeste kinderen hadden nog nooit een kip geaaid)![]()
Eenmaal thuis was ze het hele gebeuren ongeveer twee seconden na de hereniging met haar zusters al weer vergeten.
Zo zijn ze eigenlijk altijd al geweest. Ik praat wel veel tegen ze en als ik hun hok binnenga neem ik altijd wat lekkers voor ze mee, misschien dat dat alles bij elkaar toch helpt, dat ze denken: mensen zijn beste lui.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 13:23 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Onze kippen mag je niet aanraken, laat staan aaien door kindjes... knap dat je ze zo tam hebt gekregen
Een beetje kip is net zo groot als een kat, en dan is het echt geen "smakelijk vogeltje" meer.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 21:53 schreef Tanin het volgende:
Leuke verhalen allemaal!
TVPtje, mijn tante heeft altijd kippen gehad (die woonde dan ook op een boerderij), ik ben een groots fan van eieren, en aangezien we vrij weinig doen met onze tuin, denk ik er serieus aan om in de toekomst misschien kippen te gaan houden.
Hoe zit dat met katten van de buren e.d.? We hebben een redelijk goed omheinde tuin, maar het gebeurd wel eens dat zo'n zeikerd de tuin in sneakt, is dat gevaarlijk voor de kippen? (met haan? zonder haan?)
Ok, dat dacht ik al, maar ik denk ik controleer het evenquote:Op dinsdag 19 maart 2013 22:24 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Een beetje kip is net zo groot als een kat, en dan is het echt geen "smakelijk vogeltje" meer.
Mijn katten zijn hartstikke bang voor de kipjes.
Ik wil kijken of het mogelijk is om kippenren/moestuin te combineren. Ik wilde eerst op dat stukje grond de helft als moestuin inrichten en de helft als ren, maar ik bedacht ineens: waarom geen frames maken met gaas ter grootte van de zaaibedden, zodat ik die eroverheen kan leggen en de kipjes overal kunnen komen behalve daar waar vers spul opkomt?
Is dat te doen? Zijn er meer bij wie de kipjes in de moestuin rondlopen?
Het is de planning om zoiets van de moestuin te makenquote:Op dinsdag 19 maart 2013 22:25 schreef Tanin het volgende:
[..]
Ok, dat dacht ik al, maar ik denk ik controleer het even
Als je dat voor elkaar krijgt zie ik graag het resultaat, want dat zou ik ook graag doen
Yep... "gras bij de buren is groener"-syndroom. Maar de buren vinden dat ook en willen het graag zo houdenquote:Op zondag 24 maart 2013 19:30 schreef Miss_Isis het volgende:
Mooi porselein kipje![]()
Waarom werden ze gekortwiekt eigenlijk? Ontsnappen ze of zo?
Nou, ze doet haar naam eer aan, zelfs met afgeknipte slagpennenquote:Op zondag 24 maart 2013 19:37 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Yep... "gras bij de buren is groener"-syndroom. Maar de buren vinden dat ook en willen het graag zo houden
(overigens is dit "de mooie")
Onze hebben nog nooit geklaagd als ik eerlijk ben, dus ook wij boffen. Maar ik vind het gewoon een rot idee dat wij onze kippen niet in de hand kunnen houden, vooral omdat de buren een mooie siertuin hebben.quote:Op zondag 24 maart 2013 19:44 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Nou, ze doet haar naam eer aan, zelfs met afgeknipte slagpennen
En ik prijs mij gelukkig met onze verdraagzame buren; af en toe een doosje eieren en ze vinden het geen probleem dat een paar van onze kippen door hun wei tussen hun paarden rondlopen
Tja, in een sier- of moestuin is het inderdaad niet zo plezierig om steeds kippen te hebben lopen lijkt me. Kan me voorstellen dat je je daar bezwaard over voelt. Ik vind het ook niet altijd even prettig dat sommige van onze meer ondernemende dames graag tussen de paarden van de buren lopen, ik zie ze toch het liefst in hun eigen wei. Maar gelukkig vinden de buren het totaal niet erg, en hun paarden doen er ook niet moeilijk over. Dat scheelt welquote:Op zondag 24 maart 2013 19:45 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Onze hebben nog nooit geklaagd als ik eerlijk ben, dus ook wij boffen. Maar ik vind het gewoon een rot idee dat wij onze kippen niet in de hand kunnen houden, vooral omdat de buren een mooie siertuin hebben.
Klinkt goed geregeld daar bij julliequote:Op zondag 24 maart 2013 19:58 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Tja, in een sier- of moestuin is het inderdaad niet zo plezierig om steeds kippen te hebben lopen lijkt me. Kan me voorstellen dat je je daar bezwaard over voelt. Ik vind het ook niet altijd even prettig dat sommige van onze meer ondernemende dames graag tussen de paarden van de buren lopen, ik zie ze toch het liefst in hun eigen wei. Maar gelukkig vinden de buren het totaal niet erg, en hun paarden doen er ook niet moeilijk over. Dat scheelt wel
En ze klagen inderdaad ook niet over de varkens en geiten (en ook niet over onze 3 loslopende katten), maar nou zitten we ook niet in de bebouwde kom hier. Hun tuin grenst niet aan onze wei, daar zitten een slootje en hun wei voor de paarden nog tussen. En eerlijk gezegd denk ik niet dat ze onze varkens echt ruiken, ze hebben zelf ook nog een mestvaalt van hun paarden die dichter bij hun huis ligt dan onze varkenswei. De buren aan de andere kant zouden er eventueel nog wel iets van kunnen ruiken maar van hen horen we er ook nooit wat over (al hebben we eerlijk gezegd niet zo'n goede band met de buren aan die kant dat we het direct zouden horen als ze ergens mee zitten).
De geitjes heb ik ook nog nooit iemand over gehoord. Zo af en toe zijn ze wel lawaaiig maar goed, de hanen kraaien in principe vaker en ongeveer even hard als de geitjes mekkeren. Maar ik denk dat het echt afhangt van hoe dicht de wei op de tuin van je buren zit en hoe (on)verdraagzaam de buren in kwestie zijn. Hier scheelt het dat de buren links zelf een behoorlijk lawaaiige hond hebben en rechts hebben ze dus paarden. En beide buren hebben net als wij ook vrij loslopende katten. Dat scheelt wel met de ergernis onderling denk ik
Hier ongeveer evenveel ruimte, maar de buren aan weerszijden hebben minstens zoveel en (in geval van rechts) dus ook een deel als weiland. Vandaar voldoende ruimte, we zitten dus gelukkig nooit in elkaars stankquote:Op zondag 24 maart 2013 20:02 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Klinkt goed geregeld daar bij jullie.
Ons boerderijtje ligt heel centraal, paar straten van het centrum, en de hoeveelheid grond die we hebben is daarom ook gelimiteerd (weinig weilanden in het centrum). In totaal iets van 2500m2. Genoeg voor wat diertjes, maar niet genoeg om een stankzone in te richten
.
Tja en idd, ik voel me bezwaard. Ik erger me als anderen hun katten niet uit mijn tuin houden (vooral omdat ze gevaarlijk zijn voor kuikentjes en ze poepen op het gras, dat ik dan weer mag wegpeuteren uit onze gras-maai-robot), dus ik vind het ook mijn verantwoordelijkheid de kippen binnen te houden
Tja, zelf slachten vind ik toch wat ver gaan (nog)quote:Op zondag 24 maart 2013 20:17 schreef Miss_Isis het volgende:
Hier ongeveer evenveel ruimte, maar de buren aan weerszijden hebben minstens zoveel en (in geval van rechts) dus ook een deel als weiland. Vandaar voldoende ruimte, we zitten dus gelukkig nooit in elkaars stankEn af en toe kweken we wat goodwill door een doos eieren, een geslacht haantje of een paar karbonades van eigen varken uit de delen
Och ik zal ook niet over de katten gaan klagen, maar ik erger me wel als ze mijn kippen bang maken (we hebben geen haan). Lekker Nederlands dusquote:Op zondag 24 maart 2013 20:17 schreef Miss_Isis het volgende:
En ik vind het dan ook weer niet zo'n punt dat de hond van buren links de longen uit d'r lijf blaft elke keer dat wij in de wei lopen, of dat de katten van links (of rechts) af en toe bij ons rondlopen. Ik ben erg blij met onze verdraagzame buren. Misschien is het de Twentse nuchterheid, of het feit dat we maar aan 2 kanten buren hebben (geen overburen/achterburen en ook niet echt buren-naast-de-buren) maar het maakt alles wel een stukje makkelijker. Het zou voor ons bijvoorbeeld niet te doen zijn om de katten binnen te houden, en alleen op eigen terrein houden zou ook zo goed als onmogelijk zijn als we buren hadden die daar echt een punt van zouden maken.
Kan me wel voorstellen dat je het niet prettig vindt hoorquote:Op zondag 24 maart 2013 20:20 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Tja, zelf slachten vind ik toch wat ver gaan (nog)dus van mij krijgen ze inderdaad alleen eieren
[..]
Och ik zal ook niet over de katten gaan klagen, maar ik erger me wel als ze mijn kippen bang maken (we hebben geen haan). Lekker Nederlands dus![]()
.
Blergh... ik ben al geen kattenmens (dat bleek al uit bovenstaande misschien), maar zoiets zou ik echt helemaal niet trekken, zou 'm echt een rotschop geven volgens mijquote:Op zondag 24 maart 2013 20:34 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Kan me wel voorstellen dat je het niet prettig vindt hoorEn het is nog vervelender als je kippen er duidelijk onrustig/angstig van worden. Onze kippen zijn gelukkig gewend aan katten, ook zonder haan kijken ze er niet van op of om. Net als de blaffende buurhond, ze kennen onze eigen honden dus dat boeit ze allemaal niet zo. En de katten komen sowieso niet echt bij de kippen in de buurt moet ik zeggen, als er kuikentjes zijn kijken ze wel eens heel geïnteresseerd maar ze weten wel beter dan dat ze iets proberen met een hormonale moederkloek in de buurt
We verliezen meer kuikentjes aan de diverse wilde vogels (buizerds, kraaien, eksters) en af en toe een rat of klein roofdiertje (bunzing, marter, dat soort beesten) dan aan katten.
Vorig jaar toevallig één (net uitgekomen) kuikentje verloren aan een kat; had het bijna dode beestje met zorg opgewarmd, onder een lamp in de (open) keuken op het aanrecht gezet in een afgedekt mandje zodat hij wat bij kon komen, gaat helemaal goed, kuikentje weer levendig, en ik kijk letterlijk één seconde de andere kant op en daar had poeslief hem te pakkenWat dat betreft zijn en blijven katten toch echte opportunisten, de honden zijn een stuk betrouwbaarder.
Tja ik was er ook wel behoorlijk kwaad om maar er is zo weinig aan te doen... De kat deed wat haar instinct haar ingaf. 't is geen hond, en zeker deze kat laat zich zoiets -helaas- niet verbieden. Het was wat dat betreft mijn eigen schuld omdat ik het mandje niet voldoende stevig afgedekt had en niet dichtbij genoeg was om direct in te kunnen grijpen (had een hernia dus kon niet snel genoeg opstaan). En misschien ben ik ook wel gewoon wat afgestompt door het 'harde' leven hierquote:Op zondag 24 maart 2013 20:38 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Blergh... ik ben al geen kattenmens (dat bleek al uit bovenstaande misschien), maar zoiets zou ik echt helemaal niet trekken, zou 'm echt een rotschop geven volgens mij.
Ja respect hoor, ik zit nog in de fase dat ik helemaal flieft ben op elke individuele kipquote:Op zondag 24 maart 2013 20:48 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Tja ik was er ook wel behoorlijk kwaad om maar er is zo weinig aan te doen... De kat deed wat haar instinct haar ingaf. 't is geen hond, en zeker deze kat laat zich zoiets -helaas- niet verbieden. Het was wat dat betreft mijn eigen schuld omdat ik het mandje niet voldoende stevig afgedekt had en niet dichtbij genoeg was om direct in te kunnen grijpen (had een hernia dus kon niet snel genoeg opstaan). En misschien ben ik ook wel gewoon wat afgestompt door het 'harde' leven hier![]()
Als je veel dieren hebt dan gaan er nou eenmaal met enige regelmaat wat dood of worden ziek/raken gewond. Of dat dan door de kat is of door een ekster maakt ook niet meer zoveel verschil...
Is zeker niet erg,... feit dat ik 'm me nog herinnerde zegt wel dat het een foto was die de moeite waard was om nog eens te postenquote:Op zondag 24 maart 2013 20:48 schreef Miss_Isis het volgende:
En ja had de foto al eerder gespamd inderdaadde foto is bijna een jaar oud maar ik vind hem nog steeds zo lief
Oh uilen, ja die lusten vast wel een kuikentje als ze de kans krijgen. Maar dat zal hopelijk nog wel enigszins meevallen omdat ze voornamelijk 's avonds en 's nachts jagen; kippen gaan over het algemeen toch vroeg op stok en als de uilen gaan jagen slapen de kuikentjes hopelijk al veilig onder hun moeder. Kraaien en eksters zijn wat dat betreft denk ik gevaarlijker want die zijn de hele dag actief, vrij intelligent en komen ook nog eens bijna overal voorquote:Op zondag 24 maart 2013 20:54 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Ja respect hoor, ik zit nog in de fase dat ik helemaal flieft ben op elke individuele kip. We hadden wel vandaag afgesproken dat als een van de kippen het wieken niet zou overleven door de stress, we 'm zouden hebben opgegeten vandaag. Maar gelukkig bleek het niet nodig
.
Maar we hebben een koppel uilen in de tuin zitten, dus ik zie nu al op tegen de stress met de kuikentjes straks
[..]
Is zeker niet erg,... feit dat ik 'm me nog herinnerde zegt wel dat het een foto was die de moeite waard was om nog eens te posten
Wachten tot één van je kippen broeds wordt is soms lastig (sommige rassen worden sowieso nauwelijks broeds) en dan weet je ook niet of je wel hennetjes hebt (er kunnen natuurlijk ook allemaal haantjes uit de eieren komen). En jonge kuikentjes bij volwassen kippen plaatsen is nooit handig omdat volwassen hennen vaak nogal vervelend kunnen doen tegen kuikentjes, zeker als die niet beschermd worden door een kloek.quote:Op maandag 1 april 2013 22:36 schreef Gwywen het volgende:
Ik wou eens vragen hoe ik het best een of twee kipjes erbij kan zetten. Bevruchte eitjes onder een broedse kip leggen?
Kuikens kopen en bij de kippen zetten?
Twee halfwas of volgroeide kippen erbij?
Welke manier raden jullie aan?
Bedankt, daar heb ik wat aan. Jammer dat kuikentjes niet kunnen, mijn dochter wil dat zo graag. Kan ik niet twee kuikens kopen en die apart houden tot ze vijf maanden oud zijn? (Terwijl ik dit tik denk ik: o nee, wat zielig, twee van die allene kuikentjesquote:Op dinsdag 2 april 2013 21:01 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Wachten tot één van je kippen broeds wordt is soms lastig (sommige rassen worden sowieso nauwelijks broeds) en dan weet je ook niet of je wel hennetjes hebt (er kunnen natuurlijk ook allemaal haantjes uit de eieren komen). En jonge kuikentjes bij volwassen kippen plaatsen is nooit handig omdat volwassen hennen vaak nogal vervelend kunnen doen tegen kuikentjes, zeker als die niet beschermd worden door een kloek.
Ik zou in jouw geval twee jonge hennen van een maand of 5 aanschaffen. Dan zijn ze zo'n beetje aan de leg en kunnen ze goed voor zichzelf zorgen en worden ze niet te erg op de kop gezeten door je andere kippen
Voorjaar of zomer is altijd een goede tijd om nieuwe kippen aan te schaffenquote:Op dinsdag 2 april 2013 21:06 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Bedankt, daar heb ik wat aan. Jammer dat kuikentjes niet kunnen, mijn dochter wil dat zo graag. Kan ik niet twee kuikens kopen en die apart houden tot ze vijf maanden oud zijn? (Terwijl ik dit tik denk ik: o nee, wat zielig, twee van die allene kuikentjes)
Maakt het nog uit in welk seizoen je er hennen bij zet? Wij willen in het voorjaar/zomer aan de slag met ons moestuin/kippenhok/ren project.
wow, volgens mij is dat van een reuzenkipquote:Op woensdag 10 april 2013 19:49 schreef LadyDanae het volgende:
Te vroeg gepiept! Vanavond bij thuiskomst dit gevonden:
[ afbeelding ]
De krulverder wel, dat staat alle kanten op. Mensen die haar voor het eerst zien vragen me wel 's of ze ontploft isquote:Op donderdag 11 april 2013 12:40 schreef angelfish het volgende:
Oeh, gaaf, hebben jou kippen de veren tegen de aairichting in staan?
Oooh dobbelsteen is mooiquote:Op donderdag 11 april 2013 12:31 schreef Turbomuis het volgende:
Ik begon met 11 stuks, ondertussen heb ik er nog 5.
Vier chabo's, en 1 Hollandse kriel (denk ik). Foto's zijn niet heel recent, maar voor de impressie:
Dit zijn Louis en Vuitton, de damestasjes. De witte dame is helaas heen.
[ afbeelding ]
Dobbelsteen. Als kuiken was ze geel met drie zwarte stippies, vandaar de naam. Als puber was ze zo:
[ afbeelding ]
En nu zo:
[ afbeelding ]
Uiltje, het krieltje, maar dan nog zonder rooie flabber op d'r koppie:
[ afbeelding ]
En dan heb ik nog een witte chabo met een zwarte staart, helaas heb ik daar geen foto van.
Wel nog een oude foto, gewoon omdat die zo leuk is; het hele spul was broeds en moest per se in 1 bakkie.
[ afbeelding ]
En qua eitjes, links het normale formaat (ook niet bijster groot, want kleine kipjes) en rechts wat ik opeens aantrof.
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 19 april 2013 23:59 schreef Gwywen het volgende:
Mijn kipjes waren vanmorgen ontsnapt!![]()
Of ik het hok nou niet goed had dichtgedaan of dat het door de harde wind opengegaan (en weer dichtgeklapt, waardoor ze waarschijnlijk de nacht buiten hebben moeten doorbrengen) is weet ik niet, maar toen ik vanmorgen wakker werd dacht ik getok aan de straatkant van ons huis te horen, en vervolgens een mevrouw die naar haar hond schreeuwde dat hij "hierrrrrrr" moest blijven en toen ik ging kijken waren hok en ren leeg!![]()
Twee dames bleken zich om de een of andere reden in een holle ruimte onder het hok verscholen te hebben en kwamen gelukkig snel te voorschijn, nummer drie en vier waren verdwenen.
Eentje liep op straat en kwam op eigen gelegenheid ineens de tuin weer in gewandeld, de ander vonden we pas na heel lang zoeken weer terug, dus gelukkig is het stel weer compleet.
Wel grappig want ze moesten allemaal heel nodig een ei leggen en zaten met drie tegelijk op het nest
Pics or it didnt happenquote:Op dinsdag 23 april 2013 17:33 schreef Miss_Isis het volgende:
Sinds vandaag hier twee broedse hennen, eentje zit er sinds gisteren op een nestje van 9 eieren en de ander heb ik net neergezet met 9 eieren. Hopelijk blijft de tweede ook netjes zitten, die is wat schrikachtiger dan kip1 en moet nog wat rustiger worden na de grote verhuizing van daarnet. Als alles goed gaat hebben we over 3 weken de eerste twee setjes kuikens van dit jaar!
U vraagt, wij klikkenquote:
Nou ja, zelf leg ik geen eieren, dat doen de kippen voor mequote:Op dinsdag 23 april 2013 19:39 schreef MrSubtle het volgende:
Schattig
Hoe pak je dat aan? je legt gewoon eieren, zet er een kip bij, doet het hok op slot en wachten maar?
En 't loopt op een handje graan en poept ook nog eieren en eenmalig twee kipfilets en twee kippenpootjes. Gekkenhuisquote:Op donderdag 25 april 2013 16:21 schreef Miss_Isis het volgende:
Jep, de juiste temperatuur, luchtvochtigheid en het regelmatig keren wordt allemaal volautomatisch geregeld. 't is best een heel handig systeem, zo'n kip
Kan het dat ze ergens van geschrokken zijn? Stress? Misschien een kat of andere dieren, andere mensen in de tuin gehad? Ben je gewisseld van voer voor ze? Krijgen ze voldoende kalk binnen? Heb je goed gekeken of er niet op andere plekken eieren liggen verstopt?quote:Op maandag 29 april 2013 23:12 schreef LadyDanae het volgende:
Wauw Miss_Isis, duidelijke uitleg, die ga ik bewaren!
Ik heb ook nog een vraagje voor de ervaren kippenhoud(st)ers hier. Afgelopen twee weken ongeveer heb ik veel minder eieren dan voorheen. De laatste dagen is het twee per dag (ik heb vier kippen), daarvoor was het wat onregelmatiger. De kippen lopen los over het erf, maar hebben een groot nachthok met daarin twee legnestjes. In een daarvan vind ik 's ochtends een ei en nog een aan het eind van de middag. Maar verder niks. De kippen hebben hiervoor wel regelmatig en allemaal gelegd. Wat kan er aan de hand zijn?
Kalkeieren kan, opsluiten werkt beter. Los daarvan stress kan even zorgen voor onregelmatige leg, niets om je zorgen om te maken.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:13 schreef LadyDanae het volgende:
Er is hier wat vuurwerk afgestoken en daar waren ze twee daagjes van van de leg, daarna zijn ze zo onregelmatig gaan leggen. Ben niet gewisseld van voer en als het goed is krijgen ze volledig en gevarieerd genoeg te eten. Het zou heel goed kunnen dat ze buiten leggen, maar het erf is grotendeels overwoekerd dus da's lastig te controleren. Ik heb al gezocht naar alternatieve eierlegplekjes maar niks gevonden.
Mijn schoonmoeder zei dat ik kalkeieren in het nest moest leggen omdat ze daar dan bij gaan leggen, klopt dat? Een vriend van me raadde me aan om de kippen weer twee daagjes binnen te houden zodat ze wat honkvaster worden plus dan weet ik of er wel of geen eieren gelegd worden.. Maar dat vind ik zo sneu met het lekkere weer. Ik ben ook zo'n twijfelkont
De eieren hebben wel gewoon een gladde schaal.. Ik wil er eigenlijk nog twee kippen bij, dus dan haal ik die zsm en sluit ze dan met zijn allen nog twee dagen op in het hok.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:52 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Kalkeieren kan, opsluiten werkt beter. Los daarvan stress kan even zorgen voor onregelmatige leg, niets om je zorgen om te maken.
Hebben de eieren de laatste tijd een ruwe schaal, of een schaal die vol zit met onregelmatigheden of "korreltjes" die erop plakken?
Tegen een felle lamp kijken, dan is het doorzichtigquote:Op zaterdag 4 mei 2013 12:18 schreef sararaats het volgende:
hoe kun je weten dat er een kuikentje in het ei zit en geen dooier?
dat vraag ik me al eeuwen af
Poeh, dat moet inderdaad nogal pijnlijk zijn geweestquote:Op dinsdag 7 mei 2013 21:59 schreef Gwywen het volgende:
Geen idee, ik hoop dat anderen meer expertise hebben op dat gebied. Hoop alleen dat mijn kippen niet het idee krijgen om ook zulke hoogvliegers te worden...
Van het weekend werd één kip ineens een beetje stilletjes, wij dachten dat ze ziek was, ze kroop weg in een hoekje en deed niet meer mee met scharrelen en zo (terwijl ze normaliter een beetje de "leider" is van het stel), dus wij begonnen ons al een beetje zorgen te maken. Zeker toen ze op een gegeven moment helemaal weg was, nergens in de ren te bekennen.
Zat ze binnen, in het hok, op een nest. Midden op de dag!
Nu bleek, het was nogal een zware bevalling![]()
[ afbeelding ]
Kennelijk heeft dit ei haar nogal dwars gezeten. Nadat het eruit was werd ze weer haar vrolijke zelf.
Als hier geen twee dooiers in zitten weet ik het niet meer. Wat een joekel van een ei!
Dat moet zeer gedaan hebben...
O, dat wist ik niet. Het was wel duidelijk dat haar iets dwars zat maar dat het zo heftig kan aflopen had ik nooit gedacht. Overigens hebben we wel vaker een dubbeldooier gehad, deze kip legt sowieso al de grootste eieren van het stel.quote:Op woensdag 8 mei 2013 12:57 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Poeh, dat moet inderdaad nogal pijnlijk zijn geweestArme kip... Hier vind ik ook wel eens wat grotere eieren met een spoortje bloed op de schaal. Na mijn eigen bevalling leef ik nu toch extra mee met zo'n kip
Wel een geluk dat je kip het avontuur goed heeft doorstaan, legnood kan dodelijk zijn en er is bij ons wel eens een hen aan overleden omdat we het niet op tijd door hadden.
Ik schat zwart in als haantje vanwege het (zo lijkt het op de foto's althans) iets prominenter aanwezige kammetje. Meestal is dat een redelijke indicatie, maar pas als ze een week of 6 à 8 zijn kun je het met redelijke zekerheid zeggen. Hopelijk blijft het in ieder geval bij maximaal één haantjequote:Op woensdag 8 mei 2013 13:57 schreef LadyDanae het volgende:
Twee eenden zagen we niet zitten, bovendien wordt het dan ook best krap in 't hok, dus ik ben bang dat Eend het met de kippen moet doen.
Ik zet mijn geld ook op zwart qua hanen, omdat het zwarte kuiken veel 'haniger' doet dan het bruine kuiken. Maar we duimen natuurlijk voor alleen maar dames.
28 eieren, allemachtig! Komen die normaal gesproken allemaal uit of is er altijd een deel dat niet uitkomt?
Proficiat, mooie dames hoor!quote:Op zaterdag 11 mei 2013 13:50 schreef Miss_Isis het volgende:
Ik heb nieuwe kipjes3 stuks maar liefst!
Eén van de drie dames Marans in het hok (die witte kip hadden we al):
[ link | afbeelding ]
De drie dames buiten, de geiten en schapen kwamen ook even kijken naar de nieuwe kipjes (ze zien echt verschil tussen de 'oude' en de nieuwe kippen, heel grappig):
[ link | afbeelding ]
En nog een fotootje van een paar van onze eigen kippen die het hele tafereel vanuit hun slaapboom gadesloegen:
[ link | afbeelding ]
Het eerste ei is inmiddels al gelegd, keurig in de legbak en prachtig donker bruin
Okay, bedankt.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:30 schreef LadyDanae het volgende:
Het is een Indische Loopeend, te vinden via MarktplaatsHet beestje moet inderdaad wel in het water kunnen, maar wij wonen aan een kanaal dus da's hier geen probleem. Totdat hij groot genoeg is voor het kanaal zetten we babybadjes/opblaasbadjes voor 'm neer. Verder hebben ze voor zover ik kan nagaan niet zo gek veel andere dingen nodig dan kippen.
Eenden hechten zich schijnbaar wel heel erg aan hun gezelschap, vandaar dat wij 'm hebben gekoppeld aan de twee kuikens, want mijn vriend en ik zijn ook wel 's een dagje van huis en we willen niet dat Eend dan in paniek raakt. Als je Eend nu bij de kuikens weghaalt begint hij ook heeeeeeeeeel hard te protesteren!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |