Wachten tot één van je kippen broeds wordt is soms lastig (sommige rassen worden sowieso nauwelijks broeds) en dan weet je ook niet of je wel hennetjes hebt (er kunnen natuurlijk ook allemaal haantjes uit de eieren komen). En jonge kuikentjes bij volwassen kippen plaatsen is nooit handig omdat volwassen hennen vaak nogal vervelend kunnen doen tegen kuikentjes, zeker als die niet beschermd worden door een kloek.quote:Op maandag 1 april 2013 22:36 schreef Gwywen het volgende:
Ik wou eens vragen hoe ik het best een of twee kipjes erbij kan zetten. Bevruchte eitjes onder een broedse kip leggen?
Kuikens kopen en bij de kippen zetten?
Twee halfwas of volgroeide kippen erbij?
Welke manier raden jullie aan?
Bedankt, daar heb ik wat aan. Jammer dat kuikentjes niet kunnen, mijn dochter wil dat zo graag. Kan ik niet twee kuikens kopen en die apart houden tot ze vijf maanden oud zijn? (Terwijl ik dit tik denk ik: o nee, wat zielig, twee van die allene kuikentjesquote:Op dinsdag 2 april 2013 21:01 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Wachten tot één van je kippen broeds wordt is soms lastig (sommige rassen worden sowieso nauwelijks broeds) en dan weet je ook niet of je wel hennetjes hebt (er kunnen natuurlijk ook allemaal haantjes uit de eieren komen). En jonge kuikentjes bij volwassen kippen plaatsen is nooit handig omdat volwassen hennen vaak nogal vervelend kunnen doen tegen kuikentjes, zeker als die niet beschermd worden door een kloek.
Ik zou in jouw geval twee jonge hennen van een maand of 5 aanschaffen. Dan zijn ze zo'n beetje aan de leg en kunnen ze goed voor zichzelf zorgen en worden ze niet te erg op de kop gezeten door je andere kippen
Voorjaar of zomer is altijd een goede tijd om nieuwe kippen aan te schaffenquote:Op dinsdag 2 april 2013 21:06 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Bedankt, daar heb ik wat aan. Jammer dat kuikentjes niet kunnen, mijn dochter wil dat zo graag. Kan ik niet twee kuikens kopen en die apart houden tot ze vijf maanden oud zijn? (Terwijl ik dit tik denk ik: o nee, wat zielig, twee van die allene kuikentjes)
Maakt het nog uit in welk seizoen je er hennen bij zet? Wij willen in het voorjaar/zomer aan de slag met ons moestuin/kippenhok/ren project.
wow, volgens mij is dat van een reuzenkipquote:Op woensdag 10 april 2013 19:49 schreef LadyDanae het volgende:
Te vroeg gepiept! Vanavond bij thuiskomst dit gevonden:
[ afbeelding ]
De krulverder wel, dat staat alle kanten op. Mensen die haar voor het eerst zien vragen me wel 's of ze ontploft isquote:Op donderdag 11 april 2013 12:40 schreef angelfish het volgende:
Oeh, gaaf, hebben jou kippen de veren tegen de aairichting in staan?
Oooh dobbelsteen is mooiquote:Op donderdag 11 april 2013 12:31 schreef Turbomuis het volgende:
Ik begon met 11 stuks, ondertussen heb ik er nog 5.
Vier chabo's, en 1 Hollandse kriel (denk ik). Foto's zijn niet heel recent, maar voor de impressie:
Dit zijn Louis en Vuitton, de damestasjes. De witte dame is helaas heen.
[ afbeelding ]
Dobbelsteen. Als kuiken was ze geel met drie zwarte stippies, vandaar de naam. Als puber was ze zo:
[ afbeelding ]
En nu zo:
[ afbeelding ]
Uiltje, het krieltje, maar dan nog zonder rooie flabber op d'r koppie:
[ afbeelding ]
En dan heb ik nog een witte chabo met een zwarte staart, helaas heb ik daar geen foto van.
Wel nog een oude foto, gewoon omdat die zo leuk is; het hele spul was broeds en moest per se in 1 bakkie.
[ afbeelding ]
En qua eitjes, links het normale formaat (ook niet bijster groot, want kleine kipjes) en rechts wat ik opeens aantrof.
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 19 april 2013 23:59 schreef Gwywen het volgende:
Mijn kipjes waren vanmorgen ontsnapt!![]()
Of ik het hok nou niet goed had dichtgedaan of dat het door de harde wind opengegaan (en weer dichtgeklapt, waardoor ze waarschijnlijk de nacht buiten hebben moeten doorbrengen) is weet ik niet, maar toen ik vanmorgen wakker werd dacht ik getok aan de straatkant van ons huis te horen, en vervolgens een mevrouw die naar haar hond schreeuwde dat hij "hierrrrrrr" moest blijven en toen ik ging kijken waren hok en ren leeg!![]()
Twee dames bleken zich om de een of andere reden in een holle ruimte onder het hok verscholen te hebben en kwamen gelukkig snel te voorschijn, nummer drie en vier waren verdwenen.
Eentje liep op straat en kwam op eigen gelegenheid ineens de tuin weer in gewandeld, de ander vonden we pas na heel lang zoeken weer terug, dus gelukkig is het stel weer compleet.
Wel grappig want ze moesten allemaal heel nodig een ei leggen en zaten met drie tegelijk op het nest
Pics or it didnt happenquote:Op dinsdag 23 april 2013 17:33 schreef Miss_Isis het volgende:
Sinds vandaag hier twee broedse hennen, eentje zit er sinds gisteren op een nestje van 9 eieren en de ander heb ik net neergezet met 9 eieren. Hopelijk blijft de tweede ook netjes zitten, die is wat schrikachtiger dan kip1 en moet nog wat rustiger worden na de grote verhuizing van daarnet. Als alles goed gaat hebben we over 3 weken de eerste twee setjes kuikens van dit jaar!
U vraagt, wij klikkenquote:
Nou ja, zelf leg ik geen eieren, dat doen de kippen voor mequote:Op dinsdag 23 april 2013 19:39 schreef MrSubtle het volgende:
Schattig
Hoe pak je dat aan? je legt gewoon eieren, zet er een kip bij, doet het hok op slot en wachten maar?
En 't loopt op een handje graan en poept ook nog eieren en eenmalig twee kipfilets en twee kippenpootjes. Gekkenhuisquote:Op donderdag 25 april 2013 16:21 schreef Miss_Isis het volgende:
Jep, de juiste temperatuur, luchtvochtigheid en het regelmatig keren wordt allemaal volautomatisch geregeld. 't is best een heel handig systeem, zo'n kip
Kan het dat ze ergens van geschrokken zijn? Stress? Misschien een kat of andere dieren, andere mensen in de tuin gehad? Ben je gewisseld van voer voor ze? Krijgen ze voldoende kalk binnen? Heb je goed gekeken of er niet op andere plekken eieren liggen verstopt?quote:Op maandag 29 april 2013 23:12 schreef LadyDanae het volgende:
Wauw Miss_Isis, duidelijke uitleg, die ga ik bewaren!
Ik heb ook nog een vraagje voor de ervaren kippenhoud(st)ers hier. Afgelopen twee weken ongeveer heb ik veel minder eieren dan voorheen. De laatste dagen is het twee per dag (ik heb vier kippen), daarvoor was het wat onregelmatiger. De kippen lopen los over het erf, maar hebben een groot nachthok met daarin twee legnestjes. In een daarvan vind ik 's ochtends een ei en nog een aan het eind van de middag. Maar verder niks. De kippen hebben hiervoor wel regelmatig en allemaal gelegd. Wat kan er aan de hand zijn?
Kalkeieren kan, opsluiten werkt beter. Los daarvan stress kan even zorgen voor onregelmatige leg, niets om je zorgen om te maken.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:13 schreef LadyDanae het volgende:
Er is hier wat vuurwerk afgestoken en daar waren ze twee daagjes van van de leg, daarna zijn ze zo onregelmatig gaan leggen. Ben niet gewisseld van voer en als het goed is krijgen ze volledig en gevarieerd genoeg te eten. Het zou heel goed kunnen dat ze buiten leggen, maar het erf is grotendeels overwoekerd dus da's lastig te controleren. Ik heb al gezocht naar alternatieve eierlegplekjes maar niks gevonden.
Mijn schoonmoeder zei dat ik kalkeieren in het nest moest leggen omdat ze daar dan bij gaan leggen, klopt dat? Een vriend van me raadde me aan om de kippen weer twee daagjes binnen te houden zodat ze wat honkvaster worden plus dan weet ik of er wel of geen eieren gelegd worden.. Maar dat vind ik zo sneu met het lekkere weer. Ik ben ook zo'n twijfelkont
De eieren hebben wel gewoon een gladde schaal.. Ik wil er eigenlijk nog twee kippen bij, dus dan haal ik die zsm en sluit ze dan met zijn allen nog twee dagen op in het hok.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:52 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Kalkeieren kan, opsluiten werkt beter. Los daarvan stress kan even zorgen voor onregelmatige leg, niets om je zorgen om te maken.
Hebben de eieren de laatste tijd een ruwe schaal, of een schaal die vol zit met onregelmatigheden of "korreltjes" die erop plakken?
Tegen een felle lamp kijken, dan is het doorzichtigquote:Op zaterdag 4 mei 2013 12:18 schreef sararaats het volgende:
hoe kun je weten dat er een kuikentje in het ei zit en geen dooier?
dat vraag ik me al eeuwen af
Poeh, dat moet inderdaad nogal pijnlijk zijn geweestquote:Op dinsdag 7 mei 2013 21:59 schreef Gwywen het volgende:
Geen idee, ik hoop dat anderen meer expertise hebben op dat gebied. Hoop alleen dat mijn kippen niet het idee krijgen om ook zulke hoogvliegers te worden...
Van het weekend werd één kip ineens een beetje stilletjes, wij dachten dat ze ziek was, ze kroop weg in een hoekje en deed niet meer mee met scharrelen en zo (terwijl ze normaliter een beetje de "leider" is van het stel), dus wij begonnen ons al een beetje zorgen te maken. Zeker toen ze op een gegeven moment helemaal weg was, nergens in de ren te bekennen.
Zat ze binnen, in het hok, op een nest. Midden op de dag!
Nu bleek, het was nogal een zware bevalling![]()
[ afbeelding ]
Kennelijk heeft dit ei haar nogal dwars gezeten. Nadat het eruit was werd ze weer haar vrolijke zelf.
Als hier geen twee dooiers in zitten weet ik het niet meer. Wat een joekel van een ei!
Dat moet zeer gedaan hebben...
O, dat wist ik niet. Het was wel duidelijk dat haar iets dwars zat maar dat het zo heftig kan aflopen had ik nooit gedacht. Overigens hebben we wel vaker een dubbeldooier gehad, deze kip legt sowieso al de grootste eieren van het stel.quote:Op woensdag 8 mei 2013 12:57 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Poeh, dat moet inderdaad nogal pijnlijk zijn geweestArme kip... Hier vind ik ook wel eens wat grotere eieren met een spoortje bloed op de schaal. Na mijn eigen bevalling leef ik nu toch extra mee met zo'n kip
Wel een geluk dat je kip het avontuur goed heeft doorstaan, legnood kan dodelijk zijn en er is bij ons wel eens een hen aan overleden omdat we het niet op tijd door hadden.
Ik schat zwart in als haantje vanwege het (zo lijkt het op de foto's althans) iets prominenter aanwezige kammetje. Meestal is dat een redelijke indicatie, maar pas als ze een week of 6 à 8 zijn kun je het met redelijke zekerheid zeggen. Hopelijk blijft het in ieder geval bij maximaal één haantjequote:Op woensdag 8 mei 2013 13:57 schreef LadyDanae het volgende:
Twee eenden zagen we niet zitten, bovendien wordt het dan ook best krap in 't hok, dus ik ben bang dat Eend het met de kippen moet doen.
Ik zet mijn geld ook op zwart qua hanen, omdat het zwarte kuiken veel 'haniger' doet dan het bruine kuiken. Maar we duimen natuurlijk voor alleen maar dames.
28 eieren, allemachtig! Komen die normaal gesproken allemaal uit of is er altijd een deel dat niet uitkomt?
Proficiat, mooie dames hoor!quote:Op zaterdag 11 mei 2013 13:50 schreef Miss_Isis het volgende:
Ik heb nieuwe kipjes3 stuks maar liefst!
Eén van de drie dames Marans in het hok (die witte kip hadden we al):
[ link | afbeelding ]
De drie dames buiten, de geiten en schapen kwamen ook even kijken naar de nieuwe kipjes (ze zien echt verschil tussen de 'oude' en de nieuwe kippen, heel grappig):
[ link | afbeelding ]
En nog een fotootje van een paar van onze eigen kippen die het hele tafereel vanuit hun slaapboom gadesloegen:
[ link | afbeelding ]
Het eerste ei is inmiddels al gelegd, keurig in de legbak en prachtig donker bruin
Okay, bedankt.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:30 schreef LadyDanae het volgende:
Het is een Indische Loopeend, te vinden via MarktplaatsHet beestje moet inderdaad wel in het water kunnen, maar wij wonen aan een kanaal dus da's hier geen probleem. Totdat hij groot genoeg is voor het kanaal zetten we babybadjes/opblaasbadjes voor 'm neer. Verder hebben ze voor zover ik kan nagaan niet zo gek veel andere dingen nodig dan kippen.
Eenden hechten zich schijnbaar wel heel erg aan hun gezelschap, vandaar dat wij 'm hebben gekoppeld aan de twee kuikens, want mijn vriend en ik zijn ook wel 's een dagje van huis en we willen niet dat Eend dan in paniek raakt. Als je Eend nu bij de kuikens weghaalt begint hij ook heeeeeeeeeel hard te protesteren!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |