abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124808431
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 22:36 schreef Gwywen het volgende:
Ik wou eens vragen hoe ik het best een of twee kipjes erbij kan zetten. Bevruchte eitjes onder een broedse kip leggen?
Kuikens kopen en bij de kippen zetten?
Twee halfwas of volgroeide kippen erbij?
Welke manier raden jullie aan?
Wachten tot één van je kippen broeds wordt is soms lastig (sommige rassen worden sowieso nauwelijks broeds) en dan weet je ook niet of je wel hennetjes hebt (er kunnen natuurlijk ook allemaal haantjes uit de eieren komen). En jonge kuikentjes bij volwassen kippen plaatsen is nooit handig omdat volwassen hennen vaak nogal vervelend kunnen doen tegen kuikentjes, zeker als die niet beschermd worden door een kloek.

Ik zou in jouw geval twee jonge hennen van een maand of 5 aanschaffen. Dan zijn ze zo'n beetje aan de leg en kunnen ze goed voor zichzelf zorgen en worden ze niet te erg op de kop gezeten door je andere kippen :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  dinsdag 2 april 2013 @ 21:06:06 #152
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_124808775
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 21:01 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Wachten tot één van je kippen broeds wordt is soms lastig (sommige rassen worden sowieso nauwelijks broeds) en dan weet je ook niet of je wel hennetjes hebt (er kunnen natuurlijk ook allemaal haantjes uit de eieren komen). En jonge kuikentjes bij volwassen kippen plaatsen is nooit handig omdat volwassen hennen vaak nogal vervelend kunnen doen tegen kuikentjes, zeker als die niet beschermd worden door een kloek.

Ik zou in jouw geval twee jonge hennen van een maand of 5 aanschaffen. Dan zijn ze zo'n beetje aan de leg en kunnen ze goed voor zichzelf zorgen en worden ze niet te erg op de kop gezeten door je andere kippen :)
Bedankt, daar heb ik wat aan. Jammer dat kuikentjes niet kunnen, mijn dochter wil dat zo graag. Kan ik niet twee kuikens kopen en die apart houden tot ze vijf maanden oud zijn? (Terwijl ik dit tik denk ik: o nee, wat zielig, twee van die allene kuikentjes ;( )
Maakt het nog uit in welk seizoen je er hennen bij zet? Wij willen in het voorjaar/zomer aan de slag met ons moestuin/kippenhok/ren project.
pi_124810308
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 21:06 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Bedankt, daar heb ik wat aan. Jammer dat kuikentjes niet kunnen, mijn dochter wil dat zo graag. Kan ik niet twee kuikens kopen en die apart houden tot ze vijf maanden oud zijn? (Terwijl ik dit tik denk ik: o nee, wat zielig, twee van die allene kuikentjes ;( )
Maakt het nog uit in welk seizoen je er hennen bij zet? Wij willen in het voorjaar/zomer aan de slag met ons moestuin/kippenhok/ren project.
Voorjaar of zomer is altijd een goede tijd om nieuwe kippen aan te schaffen :) En ja, kuikentjes zijn wel heel leuk maar vaak lastig te sexen (als je echte kleintjes van jonger dan een week of 6 hebt weet je dus niet of het hennetjes of haantjes zijn) en ze hebben een speciale warmtelamp, speciaal voer, etc. nodig en kunnen dus een hele poos niet bij de volwassen hennen in. Dat kan tamelijk lastig zijn. En twee kleine kuikentjes alleen zonder kloek vind ik persoonlijk ook wel wat zielig.

Wat je wel zou kunnen doen is twee jonge hennen kopen van een ras dat makkelijk broeds wordt (Wyandotte of zo) en daar het volgende voorjaar eitjes bij kopen om uit te laten broeden. Of je koopt twee iets oudere Wyandotte hennen die dan waarschijnlijk deze zomer nog wel broeds zullen worden en daar leg je dan een paar broedeieren onder. Dan heb je toch eigen kuikentjes zonder dat je een lamp en bescherming voor ze hoeft te regelen (wel kuikenvoer en een goed afgezette ren natuurlijk). Je moet er alleen wel rekening mee houden dat je dan naar alle waarschijnlijkheid kuikentjes (haantjes) over gaat houden, en dat er dus kuikens weg zullen moeten. Dat kan naar zijn als je dochter zich erg aan de kuikentjes heeft gehecht.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_125096496
Meldt!

Sinds afgelopen vrijdag ben ik trots eigenaar van een viertal kippen 8-). Ik woon in een deel van een oude fabriek, die verder grotendeels gesloopt is, en de kippen kunnen vrij over het (geheel omheinde) terrein lopen. Ik heb voor 's nachts een hondehok gekocht via Marktplaats en dat opgeknapt.

Beelden zeggen meer dan woorden:

Het hok, before

Het hok, after

De kippenflat bleek geen succes, er hadden misschien ook tussenschotjes in gemoeten maar de kippen waren wat groter dan ik had verwacht en dan werd 't juist te krap. Ik heb nu twee plastic bakken van de Action gevuld met stro (zag ik op Pinterest), ik hoop dat ze dat wat vinden.

In de auto op weg naar huis, zo gezellig die kippengeluidjes vanuit de achterbak!

Voor 't eerst naar buiten

In ganzepas

Het zijn twee Groninger Meeuwtjes en twee 'gewone' bruine legkippen. De bruintjes zijn duidelijk veel stoerder en gemakkelijker! Ze zijn vreselijk nieuwsgierig en zijn niet bang om dichtbij te komen, na vier dagen kan ik een van de twee al makkelijk aaien en ze eten beide uit mijn hand. De Meeuwtjes zijn terughoudender en feller, ook naar de andere kippen. Ze zijn ook constant samen :D
De bruintjes hebben op de eerste dag allebei een ei gelegd (zaterdag). Zondag was er niks, maandag een en vandaag weer een. Nog geen witte eieren gezien.

Ik ben veel meer gecharmeerd van de kippen dan ik vooraf had gedacht! Ze blijken heel communicatief en nieuwsgierig, goed gezelschap.

Excuses voor de fotospam, nog eentje van de Meeuwen om 't af te leren :@
  dinsdag 9 april 2013 @ 23:30:05 #155
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_125096659
Ooooh *O* leuk, ik ga morgen op m'n gemak lezen, maar de foto's zijn al leuk :D
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
  dinsdag 9 april 2013 @ 23:30:31 #156
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_125096682
Oh en natuurlijk proficiat oO< oO< oO< oO<
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
  woensdag 10 april 2013 @ 10:01:43 #157
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_125103871
Leuk! En wat een leuk hok!
Ik heb ook van die bruine kippen, volgens mij zijn dat hele gemakkelijke kippen.

Van het weekend hebben wij hun ren eens aangepakt, er gaat daar het e.e.a. veranderen omdat de moestuin en het tuinhuis deels op die plek komen, maar voorlopig heb ik met zo'n ding de grond eens goed los gemaakt, en dat wisten de dames wel te waarderen!
Echt fantastisch hoe ze gewoon stonden te wachten tot ik weer een stukje opschoof - en ze namen me nog een hoop werk uit handen ook, want ik dacht dat ik naderhand die grote brokken grond nog klein moest harken, maar dat deden zij wel met hun grote poten, en maar pikken in de grond en zachtjes tokken van geluk, ik werd er helemaal blij van. O+
pi_125112854
Dank! Ik vond vanochtend een eitje in een van de plastic bakken, dus ik denk dat de nieuwe opstelling is goedgekeurd. Nog steeds geen witte eitjes. Hoe lang duurde het bij jullie vanaf de verhuizing tot de eerste eieren?

Ze lopen achter me aan als ik in de tuin ben, ik denk omdat ze denken dat ze wat lekkers krijgen, dus als ik naar mijn werk ga of weer naar binnen wil dan moet dat met een soort omtrekkende beweging, anders lopen ze heel ver bij het hok weg :D
pi_125123595
Te vroeg gepiept! Vanavond bij thuiskomst dit gevonden:

woensdag 10 april 2013 @ 23:07:15 #160
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_125136489
Mooi eitje!

Wij hadden met pasen één supergroot ei, dat bleek een dubbeldooier.
We hebben het nog maar 1 of 2 keer eerder gehad.
Eén van de kippen legt überhaupt al veel grotere eieren dan de andere drie.
pi_125148616
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 19:49 schreef LadyDanae het volgende:
Te vroeg gepiept! Vanavond bij thuiskomst dit gevonden:

[ afbeelding ]
wow, volgens mij is dat van een reuzenkip ^O^
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
  donderdag 11 april 2013 @ 12:31:58 #162
6067 Turbomuis
Kruimeltjes zijn ook cake
pi_125149589
Ik begon met 11 stuks, ondertussen heb ik er nog 5.
Vier chabo's, en 1 Hollandse kriel (denk ik). Foto's zijn niet heel recent, maar voor de impressie:

Dit zijn Louis en Vuitton, de damestasjes. De witte dame is helaas heen.

Dobbelsteen. Als kuiken was ze geel met drie zwarte stippies, vandaar de naam. Als puber was ze zo:

En nu zo:

Uiltje, het krieltje, maar dan nog zonder rooie flabber op d'r koppie:

En dan heb ik nog een witte chabo met een zwarte staart, helaas heb ik daar geen foto van.

Wel nog een oude foto, gewoon omdat die zo leuk is; het hele spul was broeds en moest per se in 1 bakkie.

En qua eitjes, links het normale formaat (ook niet bijster groot, want kleine kipjes) en rechts wat ik opeens aantrof.
I give myself very good advice
But I very seldom follow it
That explains the trouble that I'm always in
pi_125149861
Oeh, gaaf, hebben jou kippen de veren tegen de aairichting in staan?
  donderdag 11 april 2013 @ 12:42:24 #164
6067 Turbomuis
Kruimeltjes zijn ook cake
pi_125149915
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2013 12:40 schreef angelfish het volgende:
Oeh, gaaf, hebben jou kippen de veren tegen de aairichting in staan?
De krulverder wel, dat staat alle kanten op. Mensen die haar voor het eerst zien vragen me wel 's of ze ontploft is :)

Ik zal straks thuis 's wat betere foto's zoeken/maken
I give myself very good advice
But I very seldom follow it
That explains the trouble that I'm always in
  donderdag 11 april 2013 @ 21:14:47 #165
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_125170275
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2013 12:31 schreef Turbomuis het volgende:
Ik begon met 11 stuks, ondertussen heb ik er nog 5.
Vier chabo's, en 1 Hollandse kriel (denk ik). Foto's zijn niet heel recent, maar voor de impressie:

Dit zijn Louis en Vuitton, de damestasjes. De witte dame is helaas heen.

[ afbeelding ]

Dobbelsteen. Als kuiken was ze geel met drie zwarte stippies, vandaar de naam. Als puber was ze zo:
[ afbeelding ]

En nu zo:
[ afbeelding ]

Uiltje, het krieltje, maar dan nog zonder rooie flabber op d'r koppie:
[ afbeelding ]

En dan heb ik nog een witte chabo met een zwarte staart, helaas heb ik daar geen foto van.

Wel nog een oude foto, gewoon omdat die zo leuk is; het hele spul was broeds en moest per se in 1 bakkie.

[ afbeelding ]

En qua eitjes, links het normale formaat (ook niet bijster groot, want kleine kipjes) en rechts wat ik opeens aantrof.
[ afbeelding ]
Oooh dobbelsteen is mooi O+!
  vrijdag 19 april 2013 @ 23:59:49 #166
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_125508068
Mijn kipjes waren vanmorgen ontsnapt! :o
Of ik het hok nou niet goed had dichtgedaan of dat het door de harde wind opengegaan (en weer dichtgeklapt, waardoor ze waarschijnlijk de nacht buiten hebben moeten doorbrengen) is weet ik niet, maar toen ik vanmorgen wakker werd dacht ik getok aan de straatkant van ons huis te horen, en vervolgens een mevrouw die naar haar hond schreeuwde dat hij "hierrrrrrr" moest blijven en toen ik ging kijken waren hok en ren leeg! :o
Twee dames bleken zich om de een of andere reden in een holle ruimte onder het hok verscholen te hebben en kwamen gelukkig snel te voorschijn, nummer drie en vier waren verdwenen.
Eentje liep op straat en kwam op eigen gelegenheid ineens de tuin weer in gewandeld, de ander vonden we pas na heel lang zoeken weer terug, dus gelukkig is het stel weer compleet.
Wel grappig want ze moesten allemaal heel nodig een ei leggen en zaten met drie tegelijk op het nest :D
  zaterdag 20 april 2013 @ 06:24:40 #167
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_125514713
quote:
11s.gif Op vrijdag 19 april 2013 23:59 schreef Gwywen het volgende:
Mijn kipjes waren vanmorgen ontsnapt! :o
Of ik het hok nou niet goed had dichtgedaan of dat het door de harde wind opengegaan (en weer dichtgeklapt, waardoor ze waarschijnlijk de nacht buiten hebben moeten doorbrengen) is weet ik niet, maar toen ik vanmorgen wakker werd dacht ik getok aan de straatkant van ons huis te horen, en vervolgens een mevrouw die naar haar hond schreeuwde dat hij "hierrrrrrr" moest blijven en toen ik ging kijken waren hok en ren leeg! :o
Twee dames bleken zich om de een of andere reden in een holle ruimte onder het hok verscholen te hebben en kwamen gelukkig snel te voorschijn, nummer drie en vier waren verdwenen.
Eentje liep op straat en kwam op eigen gelegenheid ineens de tuin weer in gewandeld, de ander vonden we pas na heel lang zoeken weer terug, dus gelukkig is het stel weer compleet.
Wel grappig want ze moesten allemaal heel nodig een ei leggen en zaten met drie tegelijk op het nest :D
:D

Gaat nog heel vaak gebeuren hoor. Die van ons ontsnappen regelmatig, maar komen altijd voor het donker weer terug want uiteindelijk zijn het allemaal bange mutsen O+ :+. Eerste keer raakten wij ook helemaal in paniek, maar inmiddels weten we gewoon dat we ze lekker met rust moeten laten als ze een dagje uit willen :')
pi_125529411
Ondernemende kipjes bij jullie! Gelukkig dat ze allemaal uiteindelijk weer op hun eigen plek terug zijn gekomen :)

Hier hebben we ook een avontuurlijk ingestelde kip; vorige week toen de deuren open stonden vanwege het mooie weer kwam ze al via de bijkeuken de gang in wandelen en wilde ze zo afslaan richting keuken. Vrij ongebruikelijk, meestal komen onze kippen daar niet vrijwillig :P Vandaag vonden we dezelfde kip helemaal achter in de schuur tussen/achter een halve baal stro, waar ze een nestje had gemaakt en een ei aan het leggen was. Toen ze klaar was met leggen en weer terug naar buiten ging bleek dat ze inmiddels al drie eitjes had gelegd. Waarschijnlijk is ze er een aantal aan het verzamelen en gaat ze over een poosje zitten broeden. Tegen die tijd halen we haar eitjes weg en geven we er haar een paar andere eieren voor terug, dan kan ze die op een veilige plek uitbroeden. Nu maar hopen dat de honden haar nestje in de schuur niet vinden, die zijn alle drie niet vies van een eitje namelijk...
pi_125646268
Sinds vandaag hier twee broedse hennen, eentje zit er sinds gisteren op een nestje van 9 eieren en de ander heb ik net neergezet met 9 eieren. Hopelijk blijft de tweede ook netjes zitten, die is wat schrikachtiger dan kip1 en moet nog wat rustiger worden na de grote verhuizing van daarnet. Als alles goed gaat hebben we over 3 weken de eerste twee setjes kuikens van dit jaar! oO<
  dinsdag 23 april 2013 @ 18:18:38 #170
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_125647425
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 17:33 schreef Miss_Isis het volgende:
Sinds vandaag hier twee broedse hennen, eentje zit er sinds gisteren op een nestje van 9 eieren en de ander heb ik net neergezet met 9 eieren. Hopelijk blijft de tweede ook netjes zitten, die is wat schrikachtiger dan kip1 en moet nog wat rustiger worden na de grote verhuizing van daarnet. Als alles goed gaat hebben we over 3 weken de eerste twee setjes kuikens van dit jaar! oO<
Pics or it didnt happen :{w
pi_125650166
quote:
10s.gif Op dinsdag 23 april 2013 18:18 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Pics or it didnt happen :{w
U vraagt, wij klikken 8-) gister al, toevallig

Van Kip2 heb ik (nog) geen foto's; Toen ik haar gisteren onder in het hok wilde neerzetten en de eieren goed wilde leggen glipte ze langs me heen en ontsnapte voor ik een foto kon maken. Vandaag heb ik haar opnieuw in het kladje gegrepen en nu heb ik het hok verduisterd zodat ze hopelijk rustiger blijft.

De eitjes van Kip1:

Nestje gemaakt voor Kip1:

Kip1 op het nestje:

En daarna nadat ze de eieren zelf verplaatst had naar een betere plek:

Vorig jaar heeft Kip1 maarliefst 2 nestjes uitgebroed dus we hebben hoge verwachtingen :)
  dinsdag 23 april 2013 @ 19:39:11 #172
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_125650306
Schattig :)

Hoe pak je dat aan? je legt gewoon eieren, zet er een kip bij, doet het hok op slot en wachten maar?
pi_125681824
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 april 2013 19:39 schreef MrSubtle het volgende:
Schattig :)

Hoe pak je dat aan? je legt gewoon eieren, zet er een kip bij, doet het hok op slot en wachten maar?
Nou ja, zelf leg ik geen eieren, dat doen de kippen voor me :P

Het is altijd eerst afwachten tot er een kip broeds aan het worden is (dat herken je aan het geluid dat ze dan gaan maken, een soort kloek-kloek-kloek in plaats van het gebruikelijke tok-tok-tok). En dan verder afwachten totdat die kip ergens op een paar eieren gaat zitten (meestal in de legbak of op een andere plek waar de andere kippen ook leggen) en zich niet meer makkelijk weg laat jagen maar in je vingers pikt en/of zich breed maakt en een soort 'priewwwww' geluid maakt als je de eieren probeert te pakken. Dan weet je dat ze goed broeds is.

De volgende stap is dan om (bevruchte) eieren uit te zoeken die je uit wilt laten broeden. Ik heb een aantal groene eieren van mijn Araucana en Araucana-kruisingen uitgekozen, een paar donkere eieren van -hopelijk- de Welsumers en een random groot beige ei van één van de andere kippen. Omdat bij ons alles door elkaar loopt is het vaak tot op zekere hoogte een verrassing wat er uit gaat komen, maar je kan natuurlijk ook broedeieren bestellen van een bepaald ras zodat je het wel zeker weet.

Vervolgens regel je een plekje waar de kip rustig kan broeden, liefst klein en donker, waar ze niet gestoord wordt door de andere kippen e.d. Dan leg je de broedeieren daar neer en 's avonds stop je de broedse kip er bij. Omdat het een kleine, donkere ruimte is en het 's avonds is gaat de kip dan (als je geluk hebt) snel rustig zitten op de eieren. Na een dag als ze rustig zit en zich niet gestrest gedraagt kun je de beschikbare ruimte iets groter en minder donker maken. In het lichtere deel zet je dan voer en water neer zodat ze als ze eventjes de pootjes strekt haar eten kan vinden.

En dan is het 3 weken afwachten. Meestal kijk ik elke dag even of de kip nog goed zit, ze nog voer en water heeft en er geen eieren stuk zijn gegaan en zo. Een dag of twee voordat de eitjes uit moeten komen besproeien we ze vaak even met wat water uit een plantenspuit op de vernevel-stand. Als de eierschaal wat vocht op heeft genomen kunnen de kuikentjes namelijk makkelijker uitkomen. En vanaf de 21ste dag check ik een paar keer per dag of er al kuikentjes zijn :)
  donderdag 25 april 2013 @ 08:19:32 #174
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_125708184
Goede uitleg, dank je. Draait de kip de eieren zelf zodat ze goed liggen?
pi_125722840
Jep, de juiste temperatuur, luchtvochtigheid en het regelmatig keren wordt allemaal volautomatisch geregeld. 't is best een heel handig systeem, zo'n kip ;)
  vrijdag 26 april 2013 @ 08:32:20 #176
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_125748531
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 16:21 schreef Miss_Isis het volgende:
Jep, de juiste temperatuur, luchtvochtigheid en het regelmatig keren wordt allemaal volautomatisch geregeld. 't is best een heel handig systeem, zo'n kip ;)
En 't loopt op een handje graan en poept ook nog eieren en eenmalig twee kipfilets en twee kippenpootjes. Gekkenhuis :D

edit: en ze zijn ook nog schattig O+
pi_125885517
Wauw Miss_Isis, duidelijke uitleg, die ga ik bewaren!

Ik heb ook nog een vraagje voor de ervaren kippenhoud(st)ers hier. Afgelopen twee weken ongeveer heb ik veel minder eieren dan voorheen. De laatste dagen is het twee per dag (ik heb vier kippen), daarvoor was het wat onregelmatiger. De kippen lopen los over het erf, maar hebben een groot nachthok met daarin twee legnestjes. In een daarvan vind ik 's ochtends een ei en nog een aan het eind van de middag. Maar verder niks. De kippen hebben hiervoor wel regelmatig en allemaal gelegd. Wat kan er aan de hand zijn?
  maandag 29 april 2013 @ 23:21:17 #178
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_125885951
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 23:12 schreef LadyDanae het volgende:
Wauw Miss_Isis, duidelijke uitleg, die ga ik bewaren!

Ik heb ook nog een vraagje voor de ervaren kippenhoud(st)ers hier. Afgelopen twee weken ongeveer heb ik veel minder eieren dan voorheen. De laatste dagen is het twee per dag (ik heb vier kippen), daarvoor was het wat onregelmatiger. De kippen lopen los over het erf, maar hebben een groot nachthok met daarin twee legnestjes. In een daarvan vind ik 's ochtends een ei en nog een aan het eind van de middag. Maar verder niks. De kippen hebben hiervoor wel regelmatig en allemaal gelegd. Wat kan er aan de hand zijn?
Kan het dat ze ergens van geschrokken zijn? Stress? Misschien een kat of andere dieren, andere mensen in de tuin gehad? Ben je gewisseld van voer voor ze? Krijgen ze voldoende kalk binnen? Heb je goed gekeken of er niet op andere plekken eieren liggen verstopt?
pi_125903288
Er is hier wat vuurwerk afgestoken en daar waren ze twee daagjes van van de leg, daarna zijn ze zo onregelmatig gaan leggen. Ben niet gewisseld van voer en als het goed is krijgen ze volledig en gevarieerd genoeg te eten. Het zou heel goed kunnen dat ze buiten leggen, maar het erf is grotendeels overwoekerd dus da's lastig te controleren. Ik heb al gezocht naar alternatieve eierlegplekjes maar niks gevonden.

Mijn schoonmoeder zei dat ik kalkeieren in het nest moest leggen omdat ze daar dan bij gaan leggen, klopt dat? Een vriend van me raadde me aan om de kippen weer twee daagjes binnen te houden zodat ze wat honkvaster worden plus dan weet ik of er wel of geen eieren gelegd worden.. Maar dat vind ik zo sneu met het lekkere weer. Ik ben ook zo'n twijfelkont :@
  dinsdag 30 april 2013 @ 14:52:30 #180
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_125905542
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:13 schreef LadyDanae het volgende:
Er is hier wat vuurwerk afgestoken en daar waren ze twee daagjes van van de leg, daarna zijn ze zo onregelmatig gaan leggen. Ben niet gewisseld van voer en als het goed is krijgen ze volledig en gevarieerd genoeg te eten. Het zou heel goed kunnen dat ze buiten leggen, maar het erf is grotendeels overwoekerd dus da's lastig te controleren. Ik heb al gezocht naar alternatieve eierlegplekjes maar niks gevonden.

Mijn schoonmoeder zei dat ik kalkeieren in het nest moest leggen omdat ze daar dan bij gaan leggen, klopt dat? Een vriend van me raadde me aan om de kippen weer twee daagjes binnen te houden zodat ze wat honkvaster worden plus dan weet ik of er wel of geen eieren gelegd worden.. Maar dat vind ik zo sneu met het lekkere weer. Ik ben ook zo'n twijfelkont :@
Kalkeieren kan, opsluiten werkt beter. Los daarvan stress kan even zorgen voor onregelmatige leg, niets om je zorgen om te maken.

Hebben de eieren de laatste tijd een ruwe schaal, of een schaal die vol zit met onregelmatigheden of "korreltjes" die erop plakken?
pi_125912107
Hebben jullie The Nogg al gezien... _O_ _O-

Is it a plane?

http://www.nogg.co/
  dinsdag 30 april 2013 @ 19:27:49 #182
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_125913222
Supertof! Helaas wel iets duur :P

Wel een leuk idee. Je kan natuurlijk zelf een wijnvat kopen, gat erin maken en gaan
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_126052931
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:52 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Kalkeieren kan, opsluiten werkt beter. Los daarvan stress kan even zorgen voor onregelmatige leg, niets om je zorgen om te maken.

Hebben de eieren de laatste tijd een ruwe schaal, of een schaal die vol zit met onregelmatigheden of "korreltjes" die erop plakken?
De eieren hebben wel gewoon een gladde schaal.. Ik wil er eigenlijk nog twee kippen bij, dus dan haal ik die zsm en sluit ze dan met zijn allen nog twee dagen op in het hok.
Hoe lang kunnen kippen van de leg zijn door stress?
pi_126052950
hoe kun je weten dat er een kuikentje in het ei zit en geen dooier?

dat vraag ik me al eeuwen af ;)
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
  zaterdag 4 mei 2013 @ 12:50:57 #185
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_126053771
quote:
2s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 12:18 schreef sararaats het volgende:
hoe kun je weten dat er een kuikentje in het ei zit en geen dooier?

dat vraag ik me al eeuwen af ;)
Tegen een felle lamp kijken, dan is het doorzichtig
pi_126190895
Vraagje aan de experts;

Sinds kort heb ik een tweetal kippen in een hok geplaatst welke volgens de fokker niet hoger dan 1 meter zouden vliegen. Nou worden ze in de avonduren erg onrustig en vliegen ze me OP het hok van twee meter hoog, om vervolgens door mijn tuin te lopen. Dat wil ik absoluut niet hebben aangezien ze hierdoor ook makkelijk op straat kunnen komen :')

Wat kan ik het beste doen, aangezien het een gewoonte van ze lijkt te worden?! De eerst week deden ze het niet, echter gisteravond betrapte ik ze voor het eerst dat ze op het hok vlogen....

[ Bericht 0% gewijzigd door de_boswachter op 07-05-2013 22:06:37 ]
U MAD?
  dinsdag 7 mei 2013 @ 21:59:09 #187
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126192563
Geen idee, ik hoop dat anderen meer expertise hebben op dat gebied. Hoop alleen dat mijn kippen niet het idee krijgen om ook zulke hoogvliegers te worden...

Van het weekend werd één kip ineens een beetje stilletjes, wij dachten dat ze ziek was, ze kroop weg in een hoekje en deed niet meer mee met scharrelen en zo (terwijl ze normaliter een beetje de "leider" is van het stel), dus wij begonnen ons al een beetje zorgen te maken. Zeker toen ze op een gegeven moment helemaal weg was, nergens in de ren te bekennen.
Zat ze binnen, in het hok, op een nest. Midden op de dag!

Nu bleek, het was nogal een zware bevalling :D

Kennelijk heeft dit ei haar nogal dwars gezeten. Nadat het eruit was werd ze weer haar vrolijke zelf.
Als hier geen twee dooiers in zitten weet ik het niet meer. Wat een joekel van een ei! :o
Dat moet zeer gedaan hebben...
pi_126211978
de_boswachter, heb je een idee waarom ze zo onrustig worden? Mijn kippen worden juist 's avonds rustiger en inhuiziger.. Kunnen ze wel het hok in als ze dat willen?

Hier was het gisteren dan zover: gezinsuitbreiding! Mijn vriend roept al tijden dat hij een eend wil, en die eend die kwam er. Het is een Indisch Loopeendje van 2 weken oud.
We wilden er ook nog twee kippen bij en dat moesten, na enthousiaste verhalen van kennissen, Brahma's worden. Ik kon geen acceptabele deal vinden voor volwassen Brahma's en we moesten voor het eendekuiken toch wat extra voorzieningen aanleggen, dus het zijn kuikens geworden. Ze zijn 4 weken oud en lekker lelijk, want ze zitten middenin de dons-veren overgangsfase.

Meet Eend en Jansen & Jansen (hier nog in de bijkeuken vanwege de katten)

Ik vond het wel spannend om ze bij elkaar te zetten en Eend vond dat ook, maar de Brahma's vonden het allemaal wel best. Na een paar minuten waren ze al dikke vrienden en de kuikens verdragen geduldig het drukke eendengedrag.

Zo zaten ze er vanochtend na het ontbijt bij:

Ik heb de katten voorzichtig (in de bijkeuken) geïntroduceerd, die keken wel even raar op maar begonnen al gauw met kopjes geven aan de bench en alles wat verder nog in de buurt was en daarna vonden ze het wel best en gingen ze weer liggen slapen. Ze schenken geen speciale aandacht aan het drukke gedoe in die kooi.. Gelukkig!

We weten van geen van de kuikens dus of het heren of dames zijn, voor de eend maakt het niet uit maar we zouden het wel heel fijn vinden als in ieder geval een van de kippenkuikens een hen blijkt te zijn..
  woensdag 8 mei 2013 @ 12:50:55 #189
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126213323
Kuikens O+
pi_126213542
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 21:59 schreef Gwywen het volgende:
Geen idee, ik hoop dat anderen meer expertise hebben op dat gebied. Hoop alleen dat mijn kippen niet het idee krijgen om ook zulke hoogvliegers te worden...

Van het weekend werd één kip ineens een beetje stilletjes, wij dachten dat ze ziek was, ze kroop weg in een hoekje en deed niet meer mee met scharrelen en zo (terwijl ze normaliter een beetje de "leider" is van het stel), dus wij begonnen ons al een beetje zorgen te maken. Zeker toen ze op een gegeven moment helemaal weg was, nergens in de ren te bekennen.
Zat ze binnen, in het hok, op een nest. Midden op de dag!

Nu bleek, het was nogal een zware bevalling :D
[ afbeelding ]
Kennelijk heeft dit ei haar nogal dwars gezeten. Nadat het eruit was werd ze weer haar vrolijke zelf.
Als hier geen twee dooiers in zitten weet ik het niet meer. Wat een joekel van een ei! :o
Dat moet zeer gedaan hebben...
Poeh, dat moet inderdaad nogal pijnlijk zijn geweest :X Arme kip... Hier vind ik ook wel eens wat grotere eieren met een spoortje bloed op de schaal. Na mijn eigen bevalling leef ik nu toch extra mee met zo'n kip :+ Wel een geluk dat je kip het avontuur goed heeft doorstaan, legnood kan dodelijk zijn en er is bij ons wel eens een hen aan overleden omdat we het niet op tijd door hadden.

@Boswachter, kun je de kippen 's avonds niet in het hok voeren en dan opsluiten? Ze hebben neem ik aan wel een geschikte (=voldoende groot/breed/lang) zitstok in hun hok waar ze op kunnen slapen? Anders kan het zijn dat ze daarom opzoek gaan naar een andere geschikte plek om op stok te gaan. Het kan ook zijn dat ze (nog) niet aan het hok en de zitstok gewend zijn, van onze kippen slaapt maar ongeveer de helft op stok, de andere helft slaapt liever in een boom, ergens tussen de 2 en 5 à 6 meter hoogte.

@LadyDanae: leuke kuikentjes en ook een schattig eendje :) Mijn gokje gebaseerd op deze foto's (maar ik kan er makkelijk naast zitten): het zwarte kuiken is een haantje. Ben benieuwd hoe ze uitgroeien! Nemen jullie er t.z.t. nog een vriendje/vriendinnetje bij voor Eend of moet hij/zij het stellen met alleen kippen als gezelschap?

Wij hebben inmiddels 3 broedse hennen, en in totaal 28 eieren die nu bebroed worden. Ik ben heel benieuwd wat en hoeveel er uit gaat komen oO<
pi_126215741
Twee eenden zagen we niet zitten, bovendien wordt het dan ook best krap in 't hok, dus ik ben bang dat Eend het met de kippen moet doen.
Ik zet mijn geld ook op zwart qua hanen, omdat het zwarte kuiken veel 'haniger' doet dan het bruine kuiken. Maar we duimen natuurlijk voor alleen maar dames.

28 eieren, allemachtig! Komen die normaal gesproken allemaal uit of is er altijd een deel dat niet uitkomt?
  woensdag 8 mei 2013 @ 14:34:14 #192
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126217099
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 12:57 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Poeh, dat moet inderdaad nogal pijnlijk zijn geweest :X Arme kip... Hier vind ik ook wel eens wat grotere eieren met een spoortje bloed op de schaal. Na mijn eigen bevalling leef ik nu toch extra mee met zo'n kip :+ Wel een geluk dat je kip het avontuur goed heeft doorstaan, legnood kan dodelijk zijn en er is bij ons wel eens een hen aan overleden omdat we het niet op tijd door hadden.

O, dat wist ik niet. Het was wel duidelijk dat haar iets dwars zat maar dat het zo heftig kan aflopen had ik nooit gedacht. Overigens hebben we wel vaker een dubbeldooier gehad, deze kip legt sowieso al de grootste eieren van het stel.
pi_126218265
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 13:57 schreef LadyDanae het volgende:
Twee eenden zagen we niet zitten, bovendien wordt het dan ook best krap in 't hok, dus ik ben bang dat Eend het met de kippen moet doen.
Ik zet mijn geld ook op zwart qua hanen, omdat het zwarte kuiken veel 'haniger' doet dan het bruine kuiken. Maar we duimen natuurlijk voor alleen maar dames.

28 eieren, allemachtig! Komen die normaal gesproken allemaal uit of is er altijd een deel dat niet uitkomt?
Ik schat zwart in als haantje vanwege het (zo lijkt het op de foto's althans) iets prominenter aanwezige kammetje. Meestal is dat een redelijke indicatie, maar pas als ze een week of 6 à 8 zijn kun je het met redelijke zekerheid zeggen. Hopelijk blijft het in ieder geval bij maximaal één haantje :)

En die eieren, het is een beetje de vraag hoeveel er uit komen. Het kan best zo zijn dat er een aantal niet bevrucht zijn. Mensen die wat professioneler met kippen fokken bezig zijn houden de hennen met een haan vaak in kleine groepjes in een niet te grote ren, zodat ze vrijwel zeker zijn dat de haan zijn hennen goed bevrucht. Maar bij ons loopt alles overal en nergens, en we hebben weliswaar 3 hanen maar dat is geen garantie dat ook echt alle (ongeveer 20) hennen bevrucht zijn. Het zou dus best kunnen dat sommige eieren niet bevrucht zijn en dan komen die niet uit.

En het gebeurt ook nog wel eens dat de hen tijdens het broeden een ei kapot maakt per ongeluk, of dat er tijdens het uitkomen iets mis gaat (de hen gaat bijvoorbeeld voortijdig van het nest af, of een lege dop van een al uitgekomen ei plakt tegen een nog uitkomend ei aan waardoor dat kuikentje stikt). Vooralsnog lijkt het in ieder geval goed te gaan, er zijn nog geen eieren kapot gemaakt voor zover ik heb gezien. En ik hoop dat onze hanen hun werk goed hebben gedaan zodat in ieder geval de meeste eieren bevrucht zijn. Zondag gaan we er even met de plantenspuit overheen en dan kijk ik vanaf maandag om de paar uur even of er al iets uitkomt zodat ik direct de lege doppen kan weghalen. Zo probeer ik de kans op dode kuikentjes in ieder geval zo klein mogelijk te maken :)

Oh ja, en ik krijg trouwens vrijdag twee nieuwe hennetjes! Mijn moederdagcadeautje voor dit jaar: twee Marans hennen van een maand of 6 oud O+ Ze leggen als ze straks goed aan de leg zijn hele mooie donkere, rood-bruine eieren. Speciaal voor bij mijn eierverzameling :D
pi_126240318
Hier zit er ook weer eentje te broeden *O* ik verwacht ze tegen de 25ste.
  donderdag 9 mei 2013 @ 07:54:13 #195
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_126251433
Ooh die O+ eend O+

Hoe kom je aan een eend? En moet zo'n beest nog speciale dingen zoals een vijver etc? :)
pi_126298501
Het is een Indische Loopeend, te vinden via Marktplaats ;) Het beestje moet inderdaad wel in het water kunnen, maar wij wonen aan een kanaal dus da's hier geen probleem. Totdat hij groot genoeg is voor het kanaal zetten we babybadjes/opblaasbadjes voor 'm neer. Verder hebben ze voor zover ik kan nagaan niet zo gek veel andere dingen nodig dan kippen.
Eenden hechten zich schijnbaar wel heel erg aan hun gezelschap, vandaar dat wij 'm hebben gekoppeld aan de twee kuikens, want mijn vriend en ik zijn ook wel 's een dagje van huis en we willen niet dat Eend dan in paniek raakt. Als je Eend nu bij de kuikens weghaalt begint hij ook heeeeeeeeeel hard te protesteren!
pi_126345404
Ik heb nieuwe kipjes O+ 3 stuks maar liefst!

Eén van de drie dames Marans in het hok (die witte kip hadden we al):

De drie dames buiten, de geiten en schapen kwamen ook even kijken naar de nieuwe kipjes (ze zien echt verschil tussen de 'oude' en de nieuwe kippen, heel grappig):

En nog een fotootje van een paar van onze eigen kippen die het hele tafereel vanuit hun slaapboom gadesloegen:

Het eerste ei is inmiddels al gelegd, keurig in de legbak en prachtig donker bruin :Y)
  zaterdag 11 mei 2013 @ 19:49:03 #198
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_126359287
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 13:50 schreef Miss_Isis het volgende:
Ik heb nieuwe kipjes O+ 3 stuks maar liefst!

Eén van de drie dames Marans in het hok (die witte kip hadden we al):
[ link | afbeelding ]

De drie dames buiten, de geiten en schapen kwamen ook even kijken naar de nieuwe kipjes (ze zien echt verschil tussen de 'oude' en de nieuwe kippen, heel grappig):
[ link | afbeelding ]

En nog een fotootje van een paar van onze eigen kippen die het hele tafereel vanuit hun slaapboom gadesloegen:
[ link | afbeelding ]

Het eerste ei is inmiddels al gelegd, keurig in de legbak en prachtig donker bruin :Y)
Proficiat, mooie dames hoor! :)
  zaterdag 11 mei 2013 @ 19:49:29 #199
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_126359312
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 11:30 schreef LadyDanae het volgende:
Het is een Indische Loopeend, te vinden via Marktplaats ;) Het beestje moet inderdaad wel in het water kunnen, maar wij wonen aan een kanaal dus da's hier geen probleem. Totdat hij groot genoeg is voor het kanaal zetten we babybadjes/opblaasbadjes voor 'm neer. Verder hebben ze voor zover ik kan nagaan niet zo gek veel andere dingen nodig dan kippen.
Eenden hechten zich schijnbaar wel heel erg aan hun gezelschap, vandaar dat wij 'm hebben gekoppeld aan de twee kuikens, want mijn vriend en ik zijn ook wel 's een dagje van huis en we willen niet dat Eend dan in paniek raakt. Als je Eend nu bij de kuikens weghaalt begint hij ook heeeeeeeeeel hard te protesteren!
Okay, bedankt.
Als je 'm aan een persoon laat hechten, kun je dan dus echt niet een dag wegblijven? Da's wel lastig...
  zaterdag 11 mei 2013 @ 22:51:14 #200
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126368160
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 12:57 schreef Miss_Isis het volgende:

legnood kan dodelijk zijn
Wat moet je eigenlijk doen als een kip dit heeft?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')