abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123672128
quote:
11s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 19:29 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Volgens mij maakt de grootte van je tuin niets uit, het gras van de buren is eenvoudigweg groener ;)
Ja dat idee heb ik ook wel eens, ze lopen echt overal als ze de kans hebben! Gelukkig komen ze altijd wel weer terug om te eten, eitjes te leggen en te slapen in hun eigen weiland :)

-----

Over eitjes gesproken, hoe doen jullie kippen het op het moment? Hier merk ik een duidelijke stijgende lijn in de productie. In januari gemiddeld maar een ei of 6/7 per week, begin februari werden dat er een stuk of 10-15 per week en inmiddels rapen we nu al weer 10+ eieren per dag. Ze zijn mooi op tijd voor Pasen in ieder geval!

Sinds afgelopen weekend is dit de score (doos 1 is al weer deels leeg vanwege het zondagse zachtgekookte eitje :9 ):

En een paar van de producenten nog maar eens op de foto gezet vanmiddag:

Binnenkort moeten we maar weer een paar dozen extra verkopen of weggeven, anders komen we rond Pasen om in de eieren net als vorig jaar oO<
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  dinsdag 5 maart 2013 @ 20:24:34 #77
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_123674216
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 19:46 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ja dat idee heb ik ook wel eens, ze lopen echt overal als ze de kans hebben! Gelukkig komen ze altijd wel weer terug om te eten, eitjes te leggen en te slapen in hun eigen weiland :)

-----

Over eitjes gesproken, hoe doen jullie kippen het op het moment? Hier merk ik een duidelijke stijgende lijn in de productie. In januari gemiddeld maar een ei of 6/7 per week, begin februari werden dat er een stuk of 10-15 per week en inmiddels rapen we nu al weer 10+ eieren per dag. Ze zijn mooi op tijd voor Pasen in ieder geval!

Sinds afgelopen weekend is dit de score (doos 1 is al weer deels leeg vanwege het zondagse zachtgekookte eitje :9 ):
[ afbeelding ]

En een paar van de producenten nog maar eens op de foto gezet vanmiddag:
[ afbeelding ]

Binnenkort moeten we maar weer een paar dozen extra verkopen of weggeven, anders komen we rond Pasen om in de eieren net als vorig jaar oO<
Bij ons komt het trager op gang, onze dames zijn al wat op leeftijd volgens mij (ze zaten bij de boerderij die we hebben gekocht vorig jaar). Sinds oktober hadden we geen enkel ei meer, tot half februari, sindsdien is 1 kippie weer heel druk aan het leggen (6 per week meteen).

Hoeveel kippies heb je eigenlijk?
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
pi_123674746
quote:
11s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 20:24 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Bij ons komt het trager op gang, onze dames zijn al wat op leeftijd volgens mij (ze zaten bij de boerderij die we hebben gekocht vorig jaar). Sinds oktober hadden we geen enkel ei meer, tot half februari, sindsdien is 1 kippie weer heel druk aan het leggen (6 per week meteen).

Hoeveel kippies heb je eigenlijk?
Ah ja, hoe ouder ze zijn hoe later ze weer beginnen. Dat merken we hier ook heel erg, vandaar de lagere aantallen in december/januari/februari :Y

Wij hebben in totaal 22 hennen en 3 hanen. Een stuk of 6 van die hennen zijn afgelopen jaar geboren dus zijn verantwoordelijk voor de winter-eieren, de oudere dames beginnen nu weer wat meer te leggen dus vandaar dat de hoeveelheid nu weer oploopt.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
  dinsdag 5 maart 2013 @ 20:36:05 #79
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_123674827
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 20:34 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ah ja, hoe ouder ze zijn hoe later ze weer beginnen. Dat merken we hier ook heel erg, vandaar de lagere aantallen in december/januari/februari :Y

Wij hebben in totaal 22 hennen en 3 hanen. Een stuk of 6 van die hennen zijn afgelopen jaar geboren dus zijn verantwoordelijk voor de winter-eieren, de oudere dames beginnen nu weer wat meer te leggen dus vandaar dat de hoeveelheid nu weer oploopt.
22 hennen, veel plezier dan in mei met 140 eieren per week... wat doen jullie er mee, verkopen of weggeven?
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
pi_123675420
quote:
11s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 20:36 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

22 hennen, veel plezier dan in mei met 140 eieren per week... wat doen jullie er mee, verkopen of weggeven?
Mwah, zoveel worden het er vast niet hoor. Sommige van de hennen zijn al zo oud dat ze hooguit een paar eitjes in de week leggen in het hoogseizoen en verder nauwelijks. En helaas hebben ze ook nog wel eens de neiging om hun eieren te verstoppen en dan vinden de honden en/of varkens ze eerder dan wij ;( Oh, en er moeten natuurlijk ook een aantal eitjes uit worden gebroed dus dat scheelt ook weer.

Wat we teveel hebben verkopen we idd soms (¤2 per doos, mijn vader drijft een klein handeltje op z'n werk :P ), we maken dan wat vaker pannenkoeken of cake of zo, en als we er dan alsnog teveel hebben geven we het weg aan buren en familie en dergelijke. Misschien moeten we maar uit gaan breiden, dan kan mijn man op z'n werk ook wat eieren proberen te verkopen. Of ik moet cake gaan verkopen of zo :7
  dinsdag 5 maart 2013 @ 20:56:05 #81
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_123675980
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 20:46 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Mwah, zoveel worden het er vast niet hoor. Sommige van de hennen zijn al zo oud dat ze hooguit een paar eitjes in de week leggen in het hoogseizoen en verder nauwelijks. En helaas hebben ze ook nog wel eens de neiging om hun eieren te verstoppen en dan vinden de honden en/of varkens ze eerder dan wij ;( Oh, en er moeten natuurlijk ook een aantal eitjes uit worden gebroed dus dat scheelt ook weer.

Wat we teveel hebben verkopen we idd soms (¤2 per doos, mijn vader drijft een klein handeltje op z'n werk :P ), we maken dan wat vaker pannenkoeken of cake of zo, en als we er dan alsnog teveel hebben geven we het weg aan buren en familie en dergelijke. Misschien moeten we maar uit gaan breiden, dan kan mijn man op z'n werk ook wat eieren proberen te verkopen. Of ik moet cake gaan verkopen of zo :7
We hebben ze vorig jaar gewoon weggegeven aan collega's: "wie een leeg doosje mee brengt krijgt het vol terug" (voorwaarde: we nemen alleen vrije-uitloop doosjes aan).

Momenteel wonen we nog niet in de boerderij (hebben als het goed is sinds vandaag weer een dak *O*), maar zodra we er wonen gaan we de kipperij wat uitbreiden. We gaan hun landje uitbreiden. Nu hebben ze iets van 150m2 met 7 kippen :+ en straks gaan ze naar 350+ m2 en dan nemen we wat gezinsuitbreiding :)
pi_123676562
quote:
11s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 20:56 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

We hebben ze vorig jaar gewoon weggegeven aan collega's: "wie een leeg doosje mee brengt krijgt het vol terug" (voorwaarde: we nemen alleen vrije-uitloop doosjes aan).

Momenteel wonen we nog niet in de boerderij (hebben als het goed is sinds vandaag weer een dak *O*), maar zodra we er wonen gaan we de kipperij wat uitbreiden. We gaan hun landje uitbreiden. Nu hebben ze iets van 150m2 met 7 kippen :+ en straks gaan ze naar 350+ m2 en dan nemen we wat gezinsuitbreiding :)
Oh, da's altijd leuk, meer kippen (en ook lekker voor je collega's :P ) En mooi de ruimte voor ze dus! Willen jullie een specifiek ras/formaat/soort of gewoon wat random kipjes? Wanneer gaan jullie over eigenlijk?
  dinsdag 5 maart 2013 @ 21:11:39 #83
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_123676964
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 21:05 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Oh, da's altijd leuk, meer kippen (en ook lekker voor je collega's :P ) En mooi de ruimte voor ze dus! Willen jullie een specifiek ras/formaat/soort of gewoon wat random kipjes? Wanneer gaan jullie over eigenlijk?
Gewoon random kipjes denk ik, hoewel we zeker wel een paar leuke rassen op het oog hebben. Ik vind barnevelders gewoon heel mooi, en ik wil een sabelpoot kriel, verder maakt het me niet zo veel uit :+.

Heb je leuke rassen die je kunt aanraden?

Wanneer we over gaan weten we nog niet, maar ik zet in op deze zomer. Zoals gezegd, sinds vandaag een dak hopelijk, en dan komende twee maanden nieuwe fundering en dan nieuwe binnenmuren. De oude kap is al gerestaureerd. Zodra de fundering ligt gaan we metselen en plafondjes maken en kan de loodgieter aan de slag... bijna klaar dus ;) :'( ;)
  dinsdag 5 maart 2013 @ 21:23:34 #84
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_123677764
Ik lees hier dat oude kipjes nog wel leggen, wat ik meemaakte bij oudere kipjes is dat de schalen van hun eitjes steeds dunner werden, wanneer je een ei oppakte brak het in je handen. Is daar iets aan te doen?
pi_123677929
quote:
11s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 21:11 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Gewoon random kipjes denk ik, hoewel we zeker wel een paar leuke rassen op het oog hebben. Ik vind barnevelders gewoon heel mooi, en ik wil een sabelpoot kriel, verder maakt het me niet zo veel uit :+.

Heb je leuke rassen die je kunt aanraden?

Wanneer we over gaan weten we nog niet, maar ik zet in op deze zomer. Zoals gezegd, sinds vandaag een dak hopelijk, en dan komende twee maanden nieuwe fundering en dan nieuwe binnenmuren. De oude kap is al gerestaureerd. Zodra de fundering ligt gaan we metselen en plafondjes maken en kan de loodgieter aan de slag... bijna klaar dus ;) :'( ;)
Zo, intensief project wel dus die verbouwing! Zou mooi zijn als jullie het redden deze zomer :)

Qua rassen: ik vind het zelf leuk om zoveel mogelijk verschillende eieren te krijgen dus vandaar dat ik een stel Araucana's heb en daar 2 kruisingen van heb gefokt (=groene eieren), we hebben 2 welsumers (= donkerbruine eieren) een Bresse kip met wat kruisingen daar uit (= witte eieren) en verder wat kippen die standaard beige-achtige eitjes leggen.

Daarnaast vind ik grote eieren en grote kippen mooi, dus geen krielkipjes hier. Voordeel daarvan is dat er ook nog wat vlees zit aan de overtollige haantjes en te oude hennen :9 Verder lopen onze kippen allemaal door elkaar met soms meerdere hanen dus ik wil ook geen vechtrassen, en omdat de wei soms nogal modderig is in de herfst/winter hebben we ook geen kippen met teveel veergroei aan de poten (dat wordt zo nat en smerig, niet goed voor de pootjes). Dat is eigenlijk een beetje waar wij de beslissing voor rassen op baseren. En dan bladeren we af en toe als we iets nieuws willen de kippenencyclopedie door en kijken we wat er zoal binnen onze criteria past en er een beetje aardig uit ziet :+

Op mijn verlanglijstje staat atm nog een stel Marans hennetjes (=hele donkere eieren) en sussex of wyandotten vind ik ook altijd leuk (grote, vriendelijke kippen die makkelijk broeds worden).
pi_123678129
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 21:23 schreef Gwywen het volgende:
Ik lees hier dat oude kipjes nog wel leggen, wat ik meemaakte bij oudere kipjes is dat de schalen van hun eitjes steeds dunner werden, wanneer je een ei oppakte brak het in je handen. Is daar iets aan te doen?
Sommige eieren van onze kippen hebben ook wel dikkere schalen dan andere, of dat aan de leeftijd van de hen ligt weet ik eigenlijk niet. Volgens mij heeft het meer te maken met de hoeveelheid calcium in het voer. Calcium bijvoeren kan dan ook helpen, wij geven hiervoor lege geplette eierschillen aan de kippen :)
  dinsdag 5 maart 2013 @ 21:28:54 #87
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_123678139
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 21:23 schreef Gwywen het volgende:
Zorgen voor voldoende kalk is belangrijk. Als je goede legkorrel geeft zou daar voldoende kalk in moeten zittten, anders lege eierschalen door het voer doen helpt ook :)
  dinsdag 5 maart 2013 @ 21:36:11 #88
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_123678640
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 21:26 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Zo, intensief project wel dus die verbouwing! Zou mooi zijn als jullie het redden deze zomer :)

Qua rassen: ik vind het zelf leuk om zoveel mogelijk verschillende eieren te krijgen dus vandaar dat ik een stel Araucana's heb en daar 2 kruisingen van heb gefokt (=groene eieren), we hebben 2 welsumers (= donkerbruine eieren) een Bresse kip met wat kruisingen daar uit (= witte eieren) en verder wat kippen die standaard beige-achtige eitjes leggen.

Daarnaast vind ik grote eieren en grote kippen mooi, dus geen krielkipjes hier. Voordeel daarvan is dat er ook nog wat vlees zit aan de overtollige haantjes en te oude hennen :9 Verder lopen onze kippen allemaal door elkaar met soms meerdere hanen dus ik wil ook geen vechtrassen, en omdat de wei soms nogal modderig is in de herfst/winter hebben we ook geen kippen met teveel veergroei aan de poten (dat wordt zo nat en smerig, niet goed voor de pootjes). Dat is eigenlijk een beetje waar wij de beslissing voor rassen op baseren. En dan bladeren we af en toe als we iets nieuws willen de kippenencyclopedie door en kijken we wat er zoal binnen onze criteria past en er een beetje aardig uit ziet :+

Op mijn verlanglijstje staat atm nog een stel Marans hennetjes (=hele donkere eieren) en sussex of wyandotten vind ik ook altijd leuk (grote, vriendelijke kippen die makkelijk broeds worden).
Klinkt als een leuke mengelboel bij jou :D gezellig. Ik vind het dus ook heel leuk om een eierdoosje open te maken met 6 verschillende eieren. En idd, dikke / grote kippen vind ik ook leuker, maar de sabelpoot vind ik gewoon een heel mooie kip. Maar over die modder had ik nog niet nagedacht, misschien toch niet zo slim.

Hoe tam maak jij ze? De huidige groep varieert stert; we hebben een vechtras kip die op geen 3 meter in de buurt wil komen, maar twee andere eten uit de hand. Blijft lastig ze te laten wennen als je er nog niet woont merken we. We zijn er 10 minuutjes per dag, eigenlijk alleen om de kippen even te verschonen en te voeren.

(ons boerderij-blogje: https://www.facebook.com/FarmingForDummies)
  dinsdag 5 maart 2013 @ 21:42:02 #89
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_123679031
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 21:28 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Sommige eieren van onze kippen hebben ook wel dikkere schalen dan andere, of dat aan de leeftijd van de hen ligt weet ik eigenlijk niet. Volgens mij heeft het meer te maken met de hoeveelheid calcium in het voer. Calcium bijvoeren kan dan ook helpen, wij geven hiervoor lege geplette eierschillen aan de kippen :)
Ja, die geef ik ook, dat zal ik dus maar blijven doen. Mijn kipjes zijn nu pas driekwart jaar oud of zo, dus ze zullen 't nog wel eventjes volhouden hoop ik.

@MrSubtle: ik dacht dat mijn kipjes veel ruimte hadden, 50 m2 voor met z'n vieren, maar bij jou is het nog meer! :o
  dinsdag 5 maart 2013 @ 21:43:52 #90
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_123679163
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 21:42 schreef Gwywen het volgende:
@MrSubtle: ik dacht dat mijn kipjes veel ruimte hadden, 50 m2 voor met z'n vieren, maar bij jou is het nog meer! :o
Ik over-compenseer voor de arme kippen in deze wereld zonder ruimte ;)

Maar 50m2 voor 4 kippies is ook al redelijk 5-sterren-hawaii resort hoor :D
  dinsdag 5 maart 2013 @ 21:46:23 #91
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_123679366
quote:
11s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 21:43 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Ik over-compenseer voor de arme kippen in deze wereld zonder ruimte ;)

Maar 50m2 voor 4 kippies is ook al redelijk 5-sterren-hawaii resort hoor :D
Ja, ze hebben meer ruimte dan een standaard biologische kip :)
Overigens moeten ze binnenkort een deel van hun vijfsterrenresort afstaan aan de toekomstige moestuin, maar ik overweeg ze daar tzt gewoon in te laten rondlopen als de groenten wat groter zijn (als in: geen lekkere zaailingen meer die kipjes zo graag lusten), zodat ze onkruid en ongedierte kunnen wegvreten.
  dinsdag 5 maart 2013 @ 21:47:59 #92
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_123679472
Wat moet je aanhouden als ruimte per kip eigenlijk?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_123679784
quote:
11s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 21:36 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Klinkt als een leuke mengelboel bij jou :D gezellig. Ik vind het dus ook heel leuk om een eierdoosje open te maken met 6 verschillende eieren. En idd, dikke / grote kippen vind ik ook leuker, maar de sabelpoot vind ik gewoon een heel mooie kip. Maar over die modder had ik nog niet nagedacht, misschien toch niet zo slim.

Hoe tam maak jij ze? De huidige groep varieert stert; we hebben een vechtras kip die op geen 3 meter in de buurt wil komen, maar twee andere eten uit de hand. Blijft lastig ze te laten wennen als je er nog niet woont merken we. We zijn er 10 minuutjes per dag, eigenlijk alleen om de kippen even te verschonen en te voeren.

(ons boerderij-blogje: https://www.facebook.com/FarmingForDummies)
Ik vind het ook heel gezellig om al die verschillende kipjes rond te zien banjeren, en idd, verschillende soorten eieren in een doos vind ik ook heel leuk. Ik maak er zelfs een dingetje van vaak om zo'n doos soort van symmetrisch met veel verschillende kleuren in te pakken :')

Wij maken de kippen niet echt tam eigenlijk, dat doen ze zelf als ze er zin aan hebben :P Sommigen lopen achter je aan als je in de wei bent of eten uit je hand als ze op het hek zitten en anderen gaan op de loop zodra je binnen 5 meter afstand komt. Mijn ene Araucana en één van de kruisingen daaruit zijn heel tam, eten uit de hand en kun je bijna aaien, en zo ook nog een stuk of 3 kippen waar wat wyandotte door heen zit. De kippen met Braekel- en Bresse bloed zijn veel minder tam en willen niet in de buurt komen meestal. Over het algemeen geldt hoe 'boller' de kip hoe tammer, en hoe slanker gebouwd hoe zenuwachtiger. Hanen willen we liefst niet te tam hebben trouwens, daar worden ze erg vervelend van soms. Die moeten op respectabele afstand blijven en als ze zich niet kunnen gedragen belanden ze in de pot :Y)

En wow, jullie pakken de verbouwing wel echt groots aan! Moet natuurlijk ook wel bij zo'n oud huis maar in benijd je niet... wat een werk en wat een toewijding moet je daar voor hebben!
  dinsdag 5 maart 2013 @ 22:41:53 #94
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_123683241
Ruimte ligt aan de grootte dus. Tot in hoeverre zijn kippen huisdieren eigenlijk? Moet je ze aandacht geven en aaien, of is t voer geven, eieren pakken en doei?

(ben zelf nogal knuffelig namelijk :P)
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_123693929
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 22:41 schreef Catch22- het volgende:
Ruimte ligt aan de grootte dus. Tot in hoeverre zijn kippen huisdieren eigenlijk? Moet je ze aandacht geven en aaien, of is t voer geven, eieren pakken en doei?

(ben zelf nogal knuffelig namelijk :P)
Mwah, echt huisdieren zou ik ze niet direct noemen. Maar er zit wel heel veel verschil in de verschillende rassen. Sommigen kun je heel snel heel tam maken en zijn van zichzelf ook minder bang en anderen worden nooit echt tam hoeveel tijd je er ook in stopt.

Tam worden is bij kippen meer het op je af komen als je roept/voert, uit je hand eten en eventueel op schoot springen en zich een beetje aan laten raken (maar om ze zover te krijgen kost aardig wat tijd en scheelt het als je ze zo jong mogelijk hebt). Zoals voor de meeste diersoorten geldt eigenlijk zitten kippen er over het algemeen niet echt op te wachten om uitgebreid geknuffeld of geaaid te worden, al heb je er natuurlijk vast wel kippen bij die dat niet erg vinden op z'n tijd. Het is in ieder geval niet nodig om ze (zo) tam te maken; ze zijn meestal gelukkig met een goed hok, lekker de ruimte, gezelschap van hun eigen soort en regelmatig vers voer en water.

Het is wel handig om als je ze in een kleine(re) ruimte houdt en/of er vaak langs loopt een ras te hebben dat van nature al lekker rustig is zodat ze niet elke keer in een stuip schieten als je te dichtbij komt. Wyandotten zijn bijvoorbeeld hele rustige vriendelijke kippen die niet zo snel gestrest raken en makkelijk tam worden. Als jullie kippen van de buurman over gaan nemen en je wilt ze tam hebben dan zou ik eerst kijken naar hoe zijn kippen zich gedragen qua schrikachtigheid. Als die van zichzelf redelijk rustig zijn kun je zo jong mogelijke hennetjes (week of 6-8) van hem overnemen (je kan ook hele jonge kuikens nemen natuurlijk maar dan heb je een ander hok nodig, speciaal voer en een lamp e.d. en weet je nooit hoeveel hennen/hanen je hebt) en ze tam proberen te maken :)

Maar als je graag wilt knuffelen zou ik je geen kip maar eerder een hond of kat aanraden. Of een vriendin :P
  woensdag 6 maart 2013 @ 10:12:13 #96
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_123694169
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 10:02 schreef Miss_Isis het volgende:
Maar als je graag wilt knuffelen zou ik je geen kip maar eerder een hond of kat aanraden. Of een vriendin :P
Die laatste 2 heb ik al, theres still some more love left :P

Nee, helder verhaal. Ik ben even bij zijn kippen geweest en die deden alsof we er niet waren. De haan kwam wel even loeren, maar niet op een aggressieve manier ofzo.

Maargoed; ik vind het vooral belangrijk dat ze me niet doodpikken als ze de kans krijgen, dat is in principe tam genoeg.
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_123695865
quote:
11s.gif Op woensdag 6 maart 2013 10:12 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Die laatste 2 heb ik al, theres still some more love left :P

Nee, helder verhaal. Ik ben even bij zijn kippen geweest en die deden alsof we er niet waren. De haan kwam wel even loeren, maar niet op een aggressieve manier ofzo.

Maargoed; ik vind het vooral belangrijk dat ze me niet doodpikken als ze de kans krijgen, dat is in principe tam genoeg.
Hehehe, in dat geval is zo bang mogelijk het beste, dan durven ze niet dichtbij genoeg te komen om je dood te pikken. En ach, zolang je ze 'The Birds' niet laat zien denk ik dat je weinig risico loopt :P

Hanen zijn trouwens in mijn ervaring (veel) eerder agressief dan hennen, dus als je maar zorgt dat je eventuele toekomstige haan niet al te tam is en een gezond respect voor je heeft kun je t.z.t. vast zonder gevaar voor eigen leven de eitjes uit halen.

Oh, en broedse hennen en kloeken zoveel mogelijk met rust laten want dan zijn ze soms ineens een stuk dapperder dan eerst en heb je voor je het weet een boze kip in je broekspijp hangen :D
  woensdag 6 maart 2013 @ 11:21:03 #98
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_123695914
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 11:19 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Hehehe, in dat geval is zo bang mogelijk het beste, dan durven ze niet dichtbij genoeg te komen om je dood te pikken. En ach, zolang je ze 'The Birds' niet laat zien denk ik dat je weinig risico loopt :P

Hanen zijn trouwens in mijn ervaring (veel) eerder agressief dan hennen, dus als je maar zorgt dat je eventuele toekomstige haan niet al te tam is en een gezond respect voor je heeft kun je t.z.t. vast zonder gevaar voor eigen leven de eitjes uit halen.

Oh, en broedse hennen en kloeken zoveel mogelijk met rust laten want dan zijn ze soms ineens een stuk dapperder dan eerst en heb je voor je het weet een boze kip in je broekspijp hangen :D
:)

Hoe zit dat eigenlijk met broedse hennen? Worden ze dan altijd gedekt? Hoe voorkom je dat (apart zetten?)?

Ik ben niet echt bang ofzo hoor, maar als je een forse haan hebt je in klauwen gaat bijten zo gauw hij de kans krijgt is dat niet echt leuk. Ook voor neefjes en nichtjes die langskomen is dat wat minder leuk natuurlijk.

Nou, eerst even verhuizen (nog anderhalf/2 week mee bezig) en dan maar eens een ren bouwen :)
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_123696562
quote:
11s.gif Op woensdag 6 maart 2013 11:21 schreef Catch22- het volgende:

[..]

:)

Hoe zit dat eigenlijk met broedse hennen? Worden ze dan altijd gedekt? Hoe voorkom je dat (apart zetten?)?

Ik ben niet echt bang ofzo hoor, maar als je een forse haan hebt je in klauwen gaat bijten zo gauw hij de kans krijgt is dat niet echt leuk. Ook voor neefjes en nichtjes die langskomen is dat wat minder leuk natuurlijk.

Nou, eerst even verhuizen (nog anderhalf/2 week mee bezig) en dan maar eens een ren bouwen :)
Broeds worden gaat vanzelf, daar hoeven ze niet voor gedekt te worden en het kan ook gewoon gebeuren bij hennen die nog nooit een haan hebben gezien. Ook daar is weer heel veel verschil tussen rassen; sommige rassen worden zo goed als nooit broeds (bijvoorbeeld de standaard legkippen uit de industrie) en andere rassen (zoals de wyandotte) worden zo'n beetje elk voorjaar broeds en soms meerdere keren.

Als een hen broeds is gaat ze op de gelegde eieren zitten en verzamelt ze er een stuk of wat onder zich (ook van de andere hennen). En dan blijft ze stug zitten, totdat er kuikentjes uit komen (bij bevruchte eieren na ong. 21 dagen). Meestal worden hennen broeds in het voorjaar of de zomer (wordt getriggerd door de warmere temperaturen en langer daglicht en zo). Als de eieren waar ze op zijn gaan zitten niet bevrucht zijn of steeds weggehaald worden kunnen sommige hardnekkige hennen zich zelfs dood broeden omdat ze niet of veel te weinig eten en drinken. Wij hebben om dit te voorkomen wel eens pleegkuikentjes gehaald voor een hen die al bijna 5 weken zonder resultaat zat te broeden, steeds opnieuw begon als we haar probeerden tegen te houden en helemaal vermagerd was. Zodra ze de pleegkuikentjes hoorde en zag was ze prompt genezen en werd ze een heel toegewijde moederkloek :)

Bij onze kippen merk ik dat broedsheid het meest voorkomt bij de jongste hennen van het 'bolle' type (waar wat wyandotte of sussex bloed in zit), tegen de tijd dat ze ongeveer 1 jaar oud zijn. Onze oudere hennen worden veel minder vaak broeds, maar wij hebben dan ook geen rassen die bekent staan om het snel broeds worden.

Als je broedsheid wilt stoppen kun je de hen die is gaan zitten van het nest afpakken (oppassen voor je vingers) en in een kleine, koele en niet zo goed verlichte ruimte zetten op een kale ondergrond (wij gebruikten afgelopen jaar een hondenbench met metalen bodem, in de schuur) zonder beschut zitplekje en uiteraard zonder eieren. Wel een beetje zaagsel o.i.d. in het hokje doen zodat ze niet in hun eigen viezigheid zitten, en uiteraard voldoende voer en water. Hier was 2 dagen eenzame afzondering op die manier voldoende om ze te genezen van de broedsheid. Met hun borst/buik in een emmer koud water dompelen wil soms ook wel eens helpen maar lang niet altijd.

En wat betreft hanen: agressieve hanen zijn inderdaad zwaar irritant en helemaal niet vertrouwd met kinderen. Daarom hier ook een zero tolerance beleid wat dat betreft. Maar je hoeft natuurlijk geen haan te nemen, alleen hennen houden kan net zo goed. Ze leggen er geen ei minder om en ze worden net zo goed broeds, dus stel dat je een keer kuikentjes wilt dan hoef je alleen maar broedeieren te kopen (bv via marktplaats) of te halen bij je buurman en die onder de broedse hen te leggen.
  woensdag 6 maart 2013 @ 11:52:43 #100
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_123696853
Oke :) goed om te weten. De buurman zei dat kippen vaak wat angstig/schrikkerig zijn als er geen haan bij is, klopt dat?

Er zijn superveel mensen met kippen in onze nieuwe buurt (iedereen heeft een grote tuin). Als je dan 1 haan hoort kraaien, komen er daarna altijd een stuk of 5 achteraan :)
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')