abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121390053
Dit is een topic over kippen, zelf kippen houden, eitjes etcetera.

Sinds onze verhuizing hebben wij vier kippen, die zaten bij de koop inbegrepen.
Dat betekent 28 eieren per week.

Ik heb nog niet zo veel verstand van kippen, daarom dit topic, om tips en weetjes uit te wisselen.

Mijn kippen zijn "legkippen" in de kleur bruin.
Hun namen: Skipper, Rico, Kowalski en Junior.
(Hint)
pi_121390388
Geen plofkippen dus
pi_121392423
Nee, dit zijn blije kippen. O+
Ik zal binnenkort eens een foto van de dames maken.
pi_121393902
Kippen zijn leuk :) en zo'n beetje de meest nuttige dieren die je kan houden; ze eten allerlei restjes en leveren eieren en vlees. Wij hebben er een stuk of 25 (inclusief 4 hanen) op het moment van verschillende rassen en zelf gefokte kruisingen. Qua eieren leggen laat het hier nog wel eens wat te wensen over, ze verstoppen hun eieren nog al eens zodat de honden of varkens ze eerder vinden dan wij. En de oude hennen leggen in de winter ook nog eens nauwelijks, dus wij hebben denk ik zo'n 20 eieren per week op het moment.

In het voorjaar wil ik een paar jonge Marans hennetjes voor erbij, die leggen zulke mooie donkere eieren. Lijkt me leuk samen met mijn 2 Araucana's en 2 Araucana-kruisingen die groen/blauwe eieren leggen (althans, als ze die ooit eens op de goeie plek gaan deponeren :') ). Tegen die tijd gaan er wat hennen van de oude garde plaatsmaken zodat we een jonger kippenbestand krijgen dat weer wat meer/vaker legt.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_121434473
Heeft iemand enig idee hoe oud kippen kunnen worden? Wij hebben thuis een krielkip en ze is al 10 jaar. Ik heb nog nooit iemand gehoord met een kip die zo oud is geworden.
Ze heeft een hok met een ren maar loopt ook dagelijks los in de tuin. Echt een heel leuk beestje. Ze eet ook uit je hand en je kan haar op schoot nemen O+
Ze heet Klaartje :)
pi_121438868
quote:
17s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 14:40 schreef kaleidoscope93 het volgende:
Heeft iemand enig idee hoe oud kippen kunnen worden? Wij hebben thuis een krielkip en ze is al 10 jaar. Ik heb nog nooit iemand gehoord met een kip die zo oud is geworden.
Ze heeft een hok met een ren maar loopt ook dagelijks los in de tuin. Echt een heel leuk beestje. Ze eet ook uit je hand en je kan haar op schoot nemen O+
Ze heet Klaartje :)
[ afbeelding ]
Leuk kipje :)

quote:
Leeftijd
De maximale leeftijd van een kip is afhankelijk van het ras, sommige rassen kunnen wel 20 jaar oud worden. Gemiddeld worden de meeste rassen niet ouder dan 10 jaar. Verder spelen ook de levensomstandigheden van de kip een belangrijke rol. De 'gewone' bruine industriekippen, de hybriden, worden vaak geslacht voor ze een jaar of 3 oud zijn omdat ze rond die leeftijd niet productief genoeg meer zijn.
Aldus wiki.

Onze oudste hennen die ik me kan herinneren en die een 'natuurlijke dood' stierven werden een jaar of 7. Maar eerlijkheid gebied te zeggen dat de kippen hier over het algemeen niet door natuurlijke omstandigheden aan hun einde komen.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_121439316
10 is tamelijk oud voor een kip, en volgens mij worden ze gebruikelijk niet ouder dan 15. Kleine, slanke kipjes worden ook wel ouder dan grote, lompe kippen, denk ik.
Ik weet niet hoe oud mijn oudste 3 kippen zijn, maar ik heb ze nu 6 jaar en ik weet niet hoe oud ze waren toen we ze kregen.
Ik heb 17 kippen in totaal. Het zijn twee hanen met twee groepen, de ene heeft 2 hennen en de andere heeft de rest. Ik ben dus 6 jaar geleden begonnen met 3 rasloze kipjes die goed leggen:

Piep

Tok

en Ei :+

Die zijn dus minstens 6 jaar oud. Nog steeds dikke vriendinnetjes met zn 3en tussen de rest, wel schattig om te zien.

Hier samen met onze eerste haan, die is er nu niet meer, maar hij heeft wel een zoon gekregen die bijna een exacte kopie is.

De zoon, Tarzan, die moet nu een jaartje of 4 a 5 zijn:

En hij loopt met deze twee oudjes rond. De rechter is een New Hampshire van 8 en de linker is een Brahma waarvan ik de leeftijd niet weet.

De andere groep kippen wordt door deze meneer geleid, Flip heet ie (hij komt weer uit een nest van Tarzan x Ei). Op deze foto loopt ie met 3 Noord Hollandse hoenders, waar ik er 4 van heb.

Ik ga niet van iedere kip een foto plaatsen, maar dit geeft aardig weer wat ik hier heb lopen:

Gewoon een leuk groepje rasloze mormels O+

[ Bericht 0% gewijzigd door pasopikbijt op 12-01-2013 22:07:14 ]
pi_121439407
Ik heb zelf 4 zijdehoenders: Nugget, Tucky, Pieke en Puk :)
pi_121446491
Leggen die oudjes nog eieren? Of houdt dat na een jaar of drie op?
Wat doen jullie eigenlijk met de eieren? Ik begon met weggeven maar sinds kort heb ik een vaste klant die ongeveer de helft van m'n eitjes afneemt.
pi_121466630
Op een gegeven moment leggen oude hennen steeds minder eieren, en na een aantal jaar nauwelijks nog (is ook afhankelijk van het ras wanneer ze precies niet meer leggen). Vandaar dat in de industrie de legkippen met 1,5 jaar worden vervangen, dan worden ze namelijk (ietsje) minder productief. Je merkt vanzelf wanneer dat moment aanbreekt als de hoeveelheid eitjes afneemt terwijl de hoeveelheid kippen gelijk blijft :P

En qua eitjes: wij verkopen af en toe een doos eieren aan een kennis als we genoeg hebben en hij de vorige doos eitjes leeg heeft. En als we echt heel veel hebben (vaak in het voorjaar als alle kippen weer beginnen te leggen) en we het niet aan kunnen met verkopen en cakes en pannenkoeken bakken dan geven we wel eens wat dozen weg aan familie o.i.d.
pi_121467108
Het leuke aan deze beesten is dat je er nauwelijks naar om hoeft te kijken, maar ze wel gewoon erg gezellig (en decoratief :P) zijn in de tuin. Behalve als ze broeds worden, dan zijn ze vreselijk. Verder TVP'tje, wil wel wat kippenfoto's zien.
pi_121480185
Mijn drie oudjes hebben afgelopen zomer nog wel een paar eitjes gelegd. Niet veel, maar ongeveer 1 per week per oudje :P

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 12:56 schreef Rosario het volgende:
Het leuke aan deze beesten is dat je er nauwelijks naar om hoeft te kijken, maar ze wel gewoon erg gezellig (en decoratief :P) zijn in de tuin. Behalve als ze broeds worden, dan zijn ze vreselijk. Verder TVP'tje, wil wel wat kippenfoto's zien.
In principe heb je gelijk, zolang ze lekker de ruimte hebben om zichzelf bezig te houden hoef je alleen 's ochtends eten te geven en 's avonds het hok dichtdoen. Maar ik ben dan weer zo iemand die er graag uren bij gaat zitten en tegen ze babbelen en met ze tuttelen en foto's van ze maken.
Het is natuurlijk ook wel fijn als je in ieder geval elke dag even kijkt of ze zich nog allemaal normaal gedragen.
Die lichte haan van mij, Flip, is heel tam en kan ik rustig een kwartier mee staan knuffelen. Dan zit hij gewoon een beetje om zich heen te kijken en wat babbelgeluidjes te maken. De kippen maken mij altijd aan het lachen als ze hun grappige geluiden maken O+
pi_121480391
Ik vind ze in elk geval veel leuker dan de konijnen die we al hadden. Met de kippen heb ik echt contact, ze reageren op mijn stem en "praten" terug als ik tokgeluidjes maak. Ze komen nieuwsgierig kijken als ik langsloop. Als ik ze roep komen ze van alle kanten kakelend aanrennen, ik snap intussen wel waar de uitdrukking "er als de kippen bij zijn" vandaan komt :) .
En ze laten zich aaien :)
pi_121480681
Goed om te horen dat nog iemand het "kippenvirus" te pakken heeft *O* Het zijn zulke leuke dieren. Als je je er niet mee bezig houdt besef je niet echt dat het meer is dan een kipfilet en een eiermachine. Het is echt een sociaal en slim dier waar je ontzettend veel plezier van kan hebben :Y
pi_121486180
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:58 schreef pasopikbijt het volgende:
In principe heb je gelijk, zolang ze lekker de ruimte hebben om zichzelf bezig te houden hoef je alleen 's ochtends eten te geven en 's avonds het hok dichtdoen. Maar ik ben dan weer zo iemand die er graag uren bij gaat zitten en tegen ze babbelen en met ze tuttelen en foto's van ze maken.
Het is natuurlijk ook wel fijn als je in ieder geval elke dag even kijkt of ze zich nog allemaal normaal gedragen.
Doe ik ook wel, maar niet echt bewust. 't Is meer dat ik als ik bezig ben ze tegen het lijf loop en dat ik dan wat tegen ze ouwehoer. Vaak willen ze ook eten en dan blijven ze maar achter je aanlopen. Is wel gezellig. :)
pi_121545849
Dit topic heeft foto's nodig, hier dus een foto van onze dames

Onderaan Kowalski,
Links Rico, rechts Junior
Bovenaan Skipper.

[ Bericht 14% gewijzigd door Gwywen op 14-01-2013 21:43:22 ]
  † In Memoriam † maandag 14 januari 2013 @ 19:39:12 #17
37843 lady-wrb
kortaf
pi_121560037
quote:
7s.gif Op donderdag 10 januari 2013 13:04 schreef Gwywen het volgende:
Dit is een topic over kippen, zelf kippen houden, eitjes etcetera.

Sinds onze verhuizing hebben wij vier kippen, die zaten bij de koop inbegrepen.
Dat betekent 28 eieren per week.

Ik heb nog niet zo veel verstand van kippen, daarom dit topic, om tips en weetjes uit te wisselen.

Mijn kippen zijn "legkippen" in de kleur bruin.
Hun namen: Skipper, Rico, Kowalski en Junior.
(Hint)
en dat is dus niet waar. een ei maken duurt ongeveer 27 uur, dus 28 eieren ga je niet halen.
pi_121560464
Hier wat foto's van onze veestapel:
Kip Bep (zus van Saar , die is gaan hemelen)

Twee jonkies onder moeders vleugels:

Riet en Stien, vernoemd naar mijn (schoon)moeder:

@Gwywen, een paar tips:

- zorg voor een droog en wind-&tochtdicht nachthok
- water niet laten bevriezen, dus elke dag en scheut heet water erbij
- kippen eten etensrestjes, maar gekookte groente schijnt niet goed te zijn. Beter wel sla aardappelen, vet en vlees.
- je kan ze ook laten rondscharrelen in het gras, maar pas op voor losvliegen roofvogels e.d.
- wij hebben nogal eens kippen verloren aan coccidiose; de dierendokter heeft wel een goed middel daartegen: ESB3 o.i.d.

Verder zijn kippen oergezellige beesten waar je uren plezier van kunt hebben. En de verse eitjes smaken fantastisch, dan hoef je echt geen supermarkteieren meer!!!!!!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121561984
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 19:39 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

en dat is dus niet waar. een ei maken duurt ongeveer 27 uur, dus 28 eieren ga je niet halen.
Er liggen elke morgen vier eieren. Dat zijn toch echt 28 eieren per week :)

quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 19:46 schreef blomke het volgende:

@Gwywen, een paar tips:

- zorg voor een droog en wind-&tochtdicht nachthok
- water niet laten bevriezen, dus elke dag en scheut heet water erbij
- kippen eten etensrestjes, maar gekookte groente schijnt niet goed te zijn. Beter wel sla aardappelen, vet en vlees.
- je kan ze ook laten rondscharrelen in het gras, maar pas op voor losvliegen roofvogels e.d.
- wij hebben nogal eens kippen verloren aan coccidiose; de dierendokter heeft wel een goed middel daartegen: ESB3 o.i.d.
Verder zijn kippen oergezellige beesten waar je uren plezier van kunt hebben. En de verse eitjes smaken fantastisch, dan hoef je echt geen supermarkteieren meer!!!!!!
*Nachthok is geen probleem, er staat een prima hok, de vorige eigenaar van kippen&huis was timmerman.

*Met dit koude weer heb ik twee bakken water, eentje staat in de bijkeuken en de ander in het hok. Een paar keer per dag wissel ik de bakken om zodat ze altijd vloeibaar water hebben.

*O... in een boek over kippen dat ik bij de bieb had stond juist dat ze geen vlees mogen en wel gekookte groente. Ze krijgen hier restjes appel, oud brood en elke dag een handje gemengd vogelzaad (wat de musjes ook krijgen) waar ze helemaal wild van worden, verder hennenvoer: een soort poeder met stukjes zaden, niet van dat bix-achtige voer dus.

*Ze hebben een buitenren van bijna 30 m2, ik ga hier een stukje van af snoepen om een moestuin te maken, met ongeveer 15 m2 zullen ze ook ruim voldoende hebben met z'n viertjes toch? Zo niet dan moet ik m'n tuin een beejte anders in gaan delen van 't voorjaar.

* We wonen naast een dierenarts, dus dat komt wel goed.

En de eitjes, die zijn inderdaad heerlijk.
Alleen als iemand nog een tip heeft hoe je de schil er bij zo'n kakelvers eitje wél goed af krijgt, houd ik me aanbevolen. :)
  † In Memoriam † maandag 14 januari 2013 @ 20:21:59 #20
37843 lady-wrb
kortaf
pi_121562710
heeft je dierenarts ook verstand van kippen? ik heb ook een dierenarts op loopafstand, maar die weigert kippen te behandelen. daar voelt hij zich te goed voor :')
dus ik regel zo veel mogelijk zelf. hij levert alleen de ontwormingsmiddelen en doet zo af en toe een mestonderzoek.

ik vond gisteren een van mijn kipjes voor dood in de tuin. mijn bejaarde kip stond er gezellig op in te hakken. mee naar binnen genomen en kip hing helemaal slap in mijn handen en ik dacht: daar gaat ze :o gelukkig kwam ze weer bij, maar ze viel steeds om en weigerde op haar ene pootje te gaan staan.
ze is een nachtje binnengebleven in een krat om op verhaal te komen (of in ieder apart te zitten, hoe dan ook)
toen ik vanochtend heel voorzichtig om het hoekje keek, zat ze parmantig bovenop de rand van het krat en was weer helemaal kiplekker *O*
en nu zitten ze weer allemaal bij elkaar in het nachthok.
  † In Memoriam † maandag 14 januari 2013 @ 20:34:03 #21
37843 lady-wrb
kortaf
pi_121563368
vergeet niet regelmatig op bloedluis te controleren (vooral als het warm is)

en regelmatig ontwormen natuurlijk!

[ Bericht 23% gewijzigd door lady-wrb op 14-01-2013 20:54:33 ]
pi_121564073
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:09 schreef Gwywen het volgende:

Alleen als iemand nog een tip heeft hoe je de schil er bij zo'n kakelvers eitje wél goed af krijgt, houd ik me aanbevolen. :)
Kakelverse eieren pellen lastig vandaar dat commerciele eieren ongeveer 1 week gelagerd worden. Ze zijn dan beter te pellen en de CO2 is weg. De CO2 van een kakelvers gekookt ei kan de smaak negatief beinvloeden. Bij bakken kan de CO2 eenvoudig ontwijken en heb je daar geen last van.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  † In Memoriam † maandag 14 januari 2013 @ 20:53:41 #23
37843 lady-wrb
kortaf
pi_121564407
en eieren nooit wassen, mochten ze vies in het nest liggen. dan gaat het beschermende laagje eraf en zullen ze snel(ler) bederven. eventueel pas wassen als je ze gaat gebruiken.
pi_121567136
Ik zie hier verschillende rassen, sommige hebben ze lekker door elkaar lopen enzo, maar zijn er ook mensen met van die oude huisdier-rassen? Lijkt mij leuk om zo'n oud ras te hebben en ook en beetje mee te helpen die in stand te houden.
pi_121567320
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:34 schreef lady-wrb het volgende:
vergeet niet regelmatig op bloedluis te controleren (vooral als het warm is)

en regelmatig ontwormen natuurlijk!
Hoe regelmatig is regelmatig, m.b.t. ontwormen?

En ik heb een busje luizenpoeder in de schuur gevonden, moet ik dat gewoon eens in de zoveel tijd over ze heen strooien?

Wel grappig ik gooide vanmorgen een handje gemengd vogelzaad in de ren, maar die donkere kip is altijd zo hebberig dus zij sprong in de richting van mijn hand waardoor een deel van het zaad op haar rug viel, terwijl zij de rest van de grond pikte, pikten de andere kippen de zaadjes van haar rug :D

Ik vind mijn kipjes zo leuk O+
  † In Memoriam † maandag 14 januari 2013 @ 21:48:30 #26
37843 lady-wrb
kortaf
pi_121567713
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 21:42 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Hoe regelmatig is regelmatig, m.b.t. ontwormen?

En ik heb een busje luizenpoeder in de schuur gevonden, moet ik dat gewoon eens in de zoveel tijd over ze heen strooien?

Wel grappig ik gooide vanmorgen een handje gemengd vogelzaad in de ren, maar die donkere kip is altijd zo hebberig dus zij sprong in de richting van mijn hand waardoor een deel van het zaad op haar rug viel, terwijl zij de rest van de grond pikte, pikten de andere kippen de zaadjes van haar rug :D

Ik vind mijn kipjes zo leuk O+
luizenpoeder??? ik ken het niet, maar het schijnt te bestaan.

ik heb toevallig pas een bus 404 gekocht tegen ongedierte. dat is tegen vederluis en andere parasieten. dat is speciaal voor vogels
pi_121569652
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:09 schreef Gwywen het volgende:

1. Ze hebben een buitenren van bijna 30 m2, ik ga hier een stukje van af snoepen om een moestuin te maken, met ongeveer 15 m2 zullen ze ook ruim voldoende hebben met z'n viertjes toch? Zo niet dan moet ik m'n tuin een beejte anders in gaan delen van 't voorjaar.

2. Alleen als iemand nog een tip heeft hoe je de schil er bij zo'n kakelvers eitje wél goed af krijgt, houd ik me aanbevolen. :)
1. Meer dan genoeg ruimte. Schaduw in de zomer is soms wel fijn, maar een zonnig plekje kale aarde, vinden ze lekker om in te liggen zandbadderen. En helpt ook tegen luizen in hun veren.

2. Na het koken, meteen veel ijskoud water erover gieten. En i.d.d. een paar dagen (binnen) laten liggen na het leggen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121569688
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 21:48 schreef lady-wrb het volgende:

ik heb toevallig pas een bus 404 gekocht tegen ongedierte. dat is tegen vederluis en andere parasieten. dat is speciaal voor vogels
Is dat een groene spuitbus?
  † In Memoriam † maandag 14 januari 2013 @ 22:23:39 #29
37843 lady-wrb
kortaf
pi_121592044
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 21:39 schreef Sheriam het volgende:
Lijkt mij leuk om zo'n oud ras te hebben en ook en beetje mee te helpen die in stand te houden.
Wij hebben 2 Assendelfters. En op één van die foto's staan Riet en Stien, dat zijn Friesche (kriel)hennen. Maar ik weet niet of die tot de " oude rassen" worden gerekend?
pi_121599103
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 14:20 schreef blomke het volgende:

[..]

Wij hebben 2 Assendelfters. En op één van die foto's staan Riet en Stien, dat zijn Friesche (kriel)hennen. Maar ik weet niet of die tot de " oude rassen" worden gerekend?
Die foto erboven zijn van de Assendelfters? Die zijn ook mooi zeg! Maar het uiterlijk is niet de eerste reden om een keuze te maken...

Misschien heb jij of anderen in dit draadje nog verdere adviezen. Ik heb een poes en zoek een niet al te bedeesd/klein soort, een beetje fel mag wel, dan leert ze snel genoeg dat ze bij de moeder-hen uit de buurt moet blijven :P ... hoewel ook niet zo dat ze naar binnen wordt gejaagd als ze haar neus maar door het kattenluikje steekt _O-

En is er nog verschil qua ras in hoe kraais zo'n haan is? De buurvrouw heeft in het verleden geklaagd over een haan van mensen een stukje verderop, dus die zal niet blij zijn met een nieuwe haan op het blok, toch vind ik zelf kuikentjes ook wel erg leuk (voor de leg is het niet noodzakelijk heb ik wel eens gehoord, klopt dat?). Of kan je kippen ook 1 of 2x per jaar laten 'dekken' zoals dat met grotere dieren ook gebeurd? Gewoon een haan lenen voor een weekje, en de rest van het jaar geen gekraai en zeurende buren? Zelf vind ik het overigens wel een heel gezellig geluid O+

Ik wilde ook gaan kijken op de website van de stichting zeldzame huisdier-rassen maar die is off-line, helaas!
pi_121601402
Ik zal foto's va de Assendelfters maken. En ja, een haan kraait en steeds vroeger en geeft geluidsovelast.

Wil je kuikenstjes, vraag dan rond (op MP) naar broedeieren, die zijn bevrucht en kanje onder een broedse kip leggen. Succes verzekerd! Maar 50%....haantjes...die steeds vroeger....kraaien!
  † In Memoriam † dinsdag 15 januari 2013 @ 18:58:41 #33
37843 lady-wrb
kortaf
pi_121604254
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 16:54 schreef Sheriam het volgende:

[..]

Die foto erboven zijn van de Assendelfters? Die zijn ook mooi zeg! Maar het uiterlijk is niet de eerste reden om een keuze te maken...

Misschien heb jij of anderen in dit draadje nog verdere adviezen. Ik heb een poes en zoek een niet al te bedeesd/klein soort, een beetje fel mag wel, dan leert ze snel genoeg dat ze bij de moeder-hen uit de buurt moet blijven :P ... hoewel ook niet zo dat ze naar binnen wordt gejaagd als ze haar neus maar door het kattenluikje steekt _O-

En is er nog verschil qua ras in hoe kraais zo'n haan is? De buurvrouw heeft in het verleden geklaagd over een haan van mensen een stukje verderop, dus die zal niet blij zijn met een nieuwe haan op het blok, toch vind ik zelf kuikentjes ook wel erg leuk (voor de leg is het niet noodzakelijk heb ik wel eens gehoord, klopt dat?). Of kan je kippen ook 1 of 2x per jaar laten 'dekken' zoals dat met grotere dieren ook gebeurd? Gewoon een haan lenen voor een weekje, en de rest van het jaar geen gekraai en zeurende buren? Zelf vind ik het overigens wel een heel gezellig geluid O+

Ik wilde ook gaan kijken op de website van de stichting zeldzame huisdier-rassen maar die is off-line, helaas!
je kan broedeitjes gewoon kopen op marktplaats

o en ik heb zijdehoenders
  † In Memoriam † dinsdag 15 januari 2013 @ 20:17:39 #34
37843 lady-wrb
kortaf
pi_121608138
hoe doen jullie kips het in de sneeuw? die van mij weigeren in de sneeuw te lopen en blijven morrend in hun hok. die bui zag ik al hangen, dus ik had gisteren alles al verschoond.

één van die idioten van mij is met deze temperaturen broeds geworden :(
pi_121608263
quote:

[..]

User Sigme heeft Twentse Hoenders, volgens mij vallen die onder de oude/zeldzame rassen. Brabanters zijn volgens mij ook vrij zeldzaam, en die zien er grappig uit met een soort kuifje op hun hoofd (wij hebben er een hen van gehad).

Wat betreft een haan: die is inderdaad niet nodig om eitjes te produceren, dat kunnen hennen helemaal zelf. Een haan is alleen nodig voor de bevruchting van de eitjes. 1x per jaar een haan lenen is niet praktisch, het kan het soms best wel even duren voor een haan geaccepteerd wordt door de hennen. Met een nieuwe haan kan het dus best een aantal weken duren voor de eieren echt bevrucht zijn, en dan moet er op dat moment toevallig net een hen broeds zijn/worden zodat je die eieren kan gebruiken. Of je moet een broedmachine gebruiken natuurlijk maar dan heb je kuikentjes zonder kloek en dat vraagt weer extra tijd/moeite/voer/aandacht en een apart hok.

Als je graag kuikentjes op de natuurlijke manier wilt dan is het in ieder geval verstandig een kippenras te zoeken dat met enige regelmaat broeds wordt. Je kan dan als je een haan hebt de eieren die je kippen zelf gelegd hebben gebruiken om te laten bebroeden, en als je niet zelf een haan hebt kun je (bv op Marktplaats) makkelijk aan broedeieren van verschillende rassen kippen komen om onder de broedse hen te leggen. Hou er wel rekening mee dat zoals gezegd, minimaal 50% van de kuikentjes uit zullen groeien tot haantjes. En daar kom je niet zo makkelijk af over het algemeen, tenzij je ze als 'gratis af te halen' adverteert (en 9 v/d 10 keer worden ze dan afgehaald door iemand die zin heeft in verse kip) of ze gewoon zelf slacht en niet iedereen kan en wil dat zo doen. Ik zou voor je eventueel zelf een haan aanschaft ook goed overleggen met de buren, en misschien investeren in een verduisterd nachthok zodat je de haan op kan sluiten en hij niet voor dag en dauw begint te kraaien.
pi_121610664
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 20:19 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

User Sigme heeft Twentse Hoenders, volgens mij vallen die onder de oude/zeldzame rassen. Brabanters zijn volgens mij ook vrij zeldzaam, en die zien er grappig uit met een soort kuifje op hun hoofd (wij hebben er een hen van gehad).

Wat betreft een haan: die is inderdaad niet nodig om eitjes te produceren, dat kunnen hennen helemaal zelf. Een haan is alleen nodig voor de bevruchting van de eitjes. 1x per jaar een haan lenen is niet praktisch, het kan het soms best wel even duren voor een haan geaccepteerd wordt door de hennen. Met een nieuwe haan kan het dus best een aantal weken duren voor de eieren echt bevrucht zijn, en dan moet er op dat moment toevallig net een hen broeds zijn/worden zodat je die eieren kan gebruiken. Of je moet een broedmachine gebruiken natuurlijk maar dan heb je kuikentjes zonder kloek en dat vraagt weer extra tijd/moeite/voer/aandacht en een apart hok.

Als je graag kuikentjes op de natuurlijke manier wilt dan is het in ieder geval verstandig een kippenras te zoeken dat met enige regelmaat broeds wordt. Je kan dan als je een haan hebt de eieren die je kippen zelf gelegd hebben gebruiken om te laten bebroeden, en als je niet zelf een haan hebt kun je (bv op Marktplaats) makkelijk aan broedeieren van verschillende rassen kippen komen om onder de broedse hen te leggen. Hou er wel rekening mee dat zoals gezegd, minimaal 50% van de kuikentjes uit zullen groeien tot haantjes. En daar kom je niet zo makkelijk af over het algemeen, tenzij je ze als 'gratis af te halen' adverteert (en 9 v/d 10 keer worden ze dan afgehaald door iemand die zin heeft in verse kip) of ze gewoon zelf slacht en niet iedereen kan en wil dat zo doen. Ik zou voor je eventueel zelf een haan aanschaft ook goed overleggen met de buren, en misschien investeren in een verduisterd nachthok zodat je de haan op kan sluiten en hij niet voor dag en dauw begint te kraaien.
Dank je voor het advies! Ik vind 't wel leuker 't gewoon natuurlijk te laten lopen -en tsja, dat ik dan de haantjes kwijt moet, dat hoort er bij... weet niet of ik ze zelf wil opeten of om af te halen zet maar dat zie ik tzt wel. Dus kraaien verschilt niet zo per ras, maar opsluiten helpt wel? En broeds verschilt juist wel per ras... goed dat ik al wat rond-vraag en lees, want ik weet er duidelijk nog weinig van :) Ik heb nog even voor m'n keuze, ik was van plan ze pas lente/vroege zomer te nemen, dan kan ik rustig 't hok timmeren zonder m'n vingers af te vriezen en ook niet handig als beginnertje meteen met extra sneeuw en vorst vragen te zitten. :D
  † In Memoriam † dinsdag 15 januari 2013 @ 21:14:16 #37
37843 lady-wrb
kortaf
pi_121611336
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 21:02 schreef Sheriam het volgende:

[..]

Dank je voor het advies! Ik vind 't wel leuker 't gewoon natuurlijk te laten lopen -en tsja, dat ik dan de haantjes kwijt moet, dat hoort er bij... weet niet of ik ze zelf wil opeten of om af te halen zet maar dat zie ik tzt wel. Dus kraaien verschilt niet zo per ras, maar opsluiten helpt wel? En broeds verschilt juist wel per ras... goed dat ik al wat rond-vraag en lees, want ik weet er duidelijk nog weinig van :) Ik heb nog even voor m'n keuze, ik was van plan ze pas lente/vroege zomer te nemen, dan kan ik rustig 't hok timmeren zonder m'n vingers af te vriezen en ook niet handig als beginnertje meteen met extra sneeuw en vorst vragen te zitten. :D
ik kan dat niet hoor, mijn haantjes opeten. het idee alleen al :@
pi_121617550
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 20:17 schreef lady-wrb het volgende:
hoe doen jullie kips het in de sneeuw? die van mij weigeren in de sneeuw te lopen en blijven morrend in hun hok. die bui zag ik al hangen, dus ik had gisteren alles al verschoond.

Heb een deel van de ren overdekt en de nachthok staat op pootjes. Alle kippen zitten stijf tegen elkaar aan onder het nachthok, in het zand uit de wind.
pi_121617635
quote:

En broeds verschilt juist wel per ras... goed dat ik al wat rond-vraag en lees, want ik weet er duidelijk nog weinig van :) Ik heb nog even voor m'n keuze, ik was van plan ze pas lente/vroege zomer te nemen, dan kan ik rustig 't hok timmeren zonder m'n vingers af te vriezen en ook niet handig als beginnertje meteen met extra sneeuw en vorst vragen te zitten. :D
Assendelfters en Friesche hoenders worden nooit broeds. Wyandotte (zie mijn foto met die kuikens) zijn ieder jaar wekenlang harstikke broeds.
  † In Memoriam † dinsdag 15 januari 2013 @ 23:00:30 #40
37843 lady-wrb
kortaf
pi_121617942
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 22:54 schreef blomke het volgende:

[..]

Assendelfters en Friesche hoenders worden nooit broeds. Wyandotte (zie mijn foto met die kuikens) zijn ieder jaar wekenlang harstikke broeds.
zijdehoenders staan er om bekend dat ze heel snel broeds zijn. ik heb er een die weken op een pingpongbal heeft zitten broeden :+
pi_121618155
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 21:14 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

ik kan dat niet hoor, mijn haantjes opeten. het idee alleen al :@
De voorgangers van onze kippen gingen bij de vorige eigenaar in de soep als ze niet genoeg eieren meer legden. Kennelijk is dat voor oude mensen/halve boertjes heel gewoon. Ze vroeg ook of wij onze konijnen houden om op te eten. :o

Mijn dochter weet dus niet dat de kippen die we nu hebben, niet dezelfden zijn als de kippen die er zaten toen we voor het eerst dit huis gingen bezichtigen.
pi_121630406
quote:

[..]

Kraaien verschilt volgens mij meer per formaat van de haan (kleiner ras = zachter kraaien) maar dat weet ik eerlijk gezegd niet zo zeker. Broedsheid (zowel hoe vaak als hoe betrouwbaar een hen broedt) verschilt echt enorm per kippenras. Ik zou je aanraden om eens een kippenencyclopedie open te slaan en je een beetje in te lezen over alle verschillende rassen. Wij hebben er één van Esther Verhoef en Aad Rijs (deze: http://boeken.hema.nl/aad-rijs ) en die is erg leuk om eens door te kijken en ook nog eens goed te gebruiken als naslagwerk om bv. op te zoeken hoe breed een zitstok moet zijn voor een bepaald ras, hoe een kippenhok er uit moet zien, of symptomen van ziektes. Daarnaast staan zo'n beetje alle kippenrassen er in, geordend op legrassen, vleesrassen en gemengd nut rassen, en per ras een aantal foto's en beschrijving van het uiterlijk (groot/klein, kleuren, etc.) en karakter (tam/schuw, makkelijk broeds, etc.). Ideaal om je een beetje in te lezen :Y

Wat betreft het verduisteren van een hok: dat schijnt wel te helpen tegen te vroeg kraaien van hanen. Uiteraard maken ze gedurende de dag nog wel lawaai als ze los lopen, maar als je ze 's avonds in een verduisterd hok opsluit en ze er pas 's ochtends op een schappelijk tijdstip uit laat houden ze zolang ze binnen zijn over het algemeen hun snavel :P Ik heb er zelf verder geen ervaring mee want onze kippen en hanen lopen zo'n beetje los rond en de meeste slapen als echte die-hards niet in het hok met zitstokken maar gewoon ergens in een boom op 4 meter hoogte. Zo af en toe hebben we er een iets te actief kraaiende haan tussen zitten die soms al 's nachts begint (als er een auto met de koplampen in hun slaapboom schijnt bijvoorbeeld) maar die hanen zijn hier geen lang leven beschoren.

@Gwywen: het zijn dus niet alleen oude mensen of 'halve boertjes' die kip eten hoor... Ik ben niet anders gewend. Mijn vader slachtte vroeger al onze eigen kippen oh, en ook konijnen soms (oude hennen en hanen gaan in de soep of ragout, en jonge haantjes in de oven en de pan) en daar zat ik als 3 jarige gewoon bij. Het is imo heel leerzaam om te weten waar je kipnuggets of filets nou echt vandaan komen. Ik verwacht nu zelf een kindje en zij gaat ook gewoon opgroeien met die wetenschap. Wie eitjes of drumsticks wil eten moet ook weten hoe dat precies zit met de producenten van die drumsticks en eitjes wat mij betreft :Y

Hoe gaan jullie dat dan t.z.t. doen als deze kippen geen eieren meer leggen? Gewoon nog 5/6/7+ jaar rond laten lopen en voeren zonder dat je eitjes krijgt, of neem je er dan jonge kippen bij voor de eitjes o.i.d.? Ben wel benieuwd :)
pi_121630621
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 12:27 schreef Miss_Isis het volgende:
Hoe gaan jullie dat dan t.z.t. doen als deze kippen geen eieren meer leggen? Gewoon nog 5/6/7+ jaar rond laten lopen en voeren zonder dat je eitjes krijgt, of neem je er dan jonge kippen bij voor de eitjes o.i.d.? Ben wel benieuwd :)
Ik denk dat ik ze gewoon laat rondlopen inderdaad, van mij mogen ze een natuurlijke dood sterven, van ouderdom. Ik denk dat ik er dan wel nieuwe kipjes bij neem voor de eitjes, maar dan geen vier meer, liever twee of drie, ik weet van gekheid soms niet waar ik met al die eieren heen moet [luxeprobleem].
De tortilla komt me soms eerlijk gezegd de neus uit. :P
pi_121630945
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 12:32 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik denk dat ik ze gewoon laat rondlopen inderdaad, van mij mogen ze een natuurlijke dood sterven, van ouderdom. Ik denk dat ik er dan wel nieuwe kipjes bij neem voor de eitjes, maar dan geen vier meer, liever twee of drie, ik weet van gekheid soms niet waar ik met al die eieren heen moet [luxeprobleem].
De tortilla komt me soms eerlijk gezegd de neus uit. :P
In cake, pannenkoeken en bavarois, tiramisu e.d. kun je ook aardig wat eieren kwijt. Dat staat hier vaak op 't menu als we een overschot hebben in het voorjaar ;)

En een tip: als je t.z.t. nieuwe kippen neemt altijd per 2 doen. Niet eentje alleen aanschaffen, want die wordt dan n.a.w. getreiterd door de al aanwezige kippen, zeker in een iets kleinere ruimte. Met 2 nieuwe hennen tegelijk leidt het de aandacht wat af en zorg je dat er niet eentje de klos is en helemaal kapot gepest wordt :Y
pi_121633701
quote:

[..]

Die foto erboven zijn van de Assendelfters? Die zijn ook mooi zeg! Ik wilde ook gaan kijken op de website van de stichting zeldzame huisdier-rassen maar die is off-line, helaas!
Dit zijn onze Assendelfters:

Als kuiken zie je ze op die middelste foto op de vorige fotoserie.

De onze hebben de kleurslag wit (met zwarte stippen). Ze zijn er ook in rood en buff.
pi_121741672
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 19:39 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

Wij hebben hier 8 kippen rondlopen en gewoon 8x7=56 eieren per week ;)
Dus kan wel
  † In Memoriam † vrijdag 18 januari 2013 @ 23:58:59 #47
37843 lady-wrb
kortaf
pi_121753792
Wat ben je ongeveer maandelijks kwijt aan een klein clubje kippen?
  zondag 20 januari 2013 @ 10:05:08 #49
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_121789603
Oh leuk een centraal kippentopic! *O*

Toevallig gisteren wat foto's gemaakt van onze dames in de sneeuw. De luie dikzakjes wilden eigenlijk hun warme hok niet uit, maar mais doet wonderen :+.

Een van onze kippen heeft een flamingo complex zoals je kunt zien :')
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
  zondag 20 januari 2013 @ 10:06:35 #50
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_121789626
Overigens, ik las hierboven iets over warm water bij het drinkwater gieten... dat werkt natuurlijk, maar het bevriest alsnog snel, zeker 's nachts. Wij hebben sinds kort dit apparaatje aangeschaft en dat werkt echt briljant!

http://www.kippenhuis.nl/(...)inkbakverwarmer-20cm
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
  zondag 20 januari 2013 @ 10:09:51 #51
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_121789683
quote:
2s.gif Op maandag 14 januari 2013 14:18 schreef Gwywen het volgende:
Dit topic heeft foto's nodig, hier dus een foto van onze dames
[ afbeelding ]

Onderaan Kowalski,
Links Rico, rechts Junior
Bovenaan Skipper.
De namen zijn leuk gevonden. Hoe hou je ze uit elkaar joh :D

Onze kippen hebben trouwens ook namen, maar die zijn heel beschrijvend vooral en veel minder leuk of creatief:

- "Mama-kip"
- "Mooie"
- "Dunne" (ook wel rotbeest genoemd, want deze is 24/7 bezig met ontsnappen }:|)
- "Witte"
- "Zielige" (ziet er altijd beetje verfomfaaid uit :D)
- "Zwart witte, met de witte kop"
- "Zwart witte"
- "Kip zonder naam"

[ Bericht 12% gewijzigd door MrSubtle op 20-01-2013 10:21:20 ]
pi_121792907
Hehe, onze kippen hebben ongeveer dezelfde namen als de kippen van MrSubtle :P Zo hebben we 'Mollige bruine kip' en haar dochter, 'Klein mollig bruin kipje', en voorheen hadden we nog o.a. een 'Zielige bruine kip' (want geen staart ivm hond)... We hebben er eigenlijk maar een paar met een echte naam, zoals mijn 2 Araucana's Annie en Amalia. Oh, en de opperhaan (een Orpington) heeft ook een echte naam, hij heet Orville. De twee Jersey Giant hanen hebben (nog) geen namen, misschien komt dat nog.

En ik heb ook een paar foto's gevonden om te spammen (niet alle kippen/hanen/kuikentjes op de foto's hebben we op dit moment nog):

Zelf uitgebroed kuikentje, moeders was een paar uur te vroeg van het nest afgestapt om te gaan moederen over de één dag eerder uitgekomen kuikens van haar hokgenote (lelijk is-tie he O+ ):

De 2 kloeken met hun gezamenlijke clubje kuikens lekker buiten, waaronder ook bovenstaand kuikentje:

Araucana's Annie en Amalia, met hun haan Aard (hem was geen lang leven beschoren, want agressief, maar hij is wel de vader van mijn 2 kruising Araucanaatjes):

Kloek met kuikentjes van afgelopen voorjaar (een paar maanden daarna heeft ze zelfs nog een setje eieren uitgebroed):

Plofkuikentjes uit de kuikentjesfabriek, als aanvulling op de 2 kuikentjes van een andere kloek:

Kippenoverzichtje met een deel van de kippen van vorig jaar (met Aard er nog bij):

En een kippenoverzichtje van een deel van de kippen iets later vorig jaar (zonder Aard, met Orville):

Mijn kruising-Araucanaatjes voor het eerst vrij buiten; de twee bruinen bleken hennetjes (Araucana x New Hampshire) dus die hebben we gehouden. Sinds deze week leggen ze zelfs de lang verwachte groene eieren op de plek waar dat hoort (yay!). Ik heb er vanochtend toevallig voor het eerst één geproefd (een ei, geen kip) :9

[ Bericht 5% gewijzigd door Miss_Isis op 20-01-2013 12:32:43 ]
  zondag 20 januari 2013 @ 14:15:33 #53
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_121797636
Wat een schatjes Miss_Isis O+

Weet je zeker dat de New Hampshire wel een NH is? Lijkt qua kleuren niet helemaal?
pi_121804760
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 14:15 schreef MrSubtle het volgende:
Wat een schatjes Miss_Isis O+

Weet je zeker dat de New Hampshire wel een NH is? Lijkt qua kleuren niet helemaal?
Bedankt :) En nee, ik ben niet 100% zeker. Die op de foto kan het ook best haar dochter 'Klein mollig bruin kipje' zijn, en dan is het inderdaad een kruising. Ze lijken nogal op elkaar (i.t.t. wat de naam suggereert is de ene niet echt meer kleiner dan de andere namelijk :P ) dus lastig uit elkaar te houden, en alleen de moeder is een echte New Hampshire.

Edit: op de foto daarboven staan ze allebei tegelijk zie ik, aan de linker kant. Eén van die twee bruine hennen links is dus de echte NH (op de foto een jaar of 5 oud schat ik).
pi_121808731

Mijn hond samen met nugget O+
  maandag 21 januari 2013 @ 12:52:21 #56
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_121840277
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 17:31 schreef Lawrzs het volgende:
[ afbeelding ]

Ik had stealth-nugget in het begin helemaal niet gezien en vroeg me af waarom je een foto van een hond had gepost :')
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 21 januari 2013 @ 20:23:52 #57
163650 Greys
pi_121860466
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 17:31 schreef Lawrzs het volgende:
[ afbeelding ]

:o O+
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_122000688
Ik heb een vraagje over m'n kippen, er gebeurde vanmorgen iets raars dat jullie allemaal wel eens meegemaakt moeten hebben: ik liet een ei vallen tijdens het rapen, in het hok dus.
Maar wat er toen gebeurde! Ik schrok er gewoon een beetje van. Als een stel bloeddorstige roofdieren stoven ze op het ei af, ik dacht eerst uit paniek, maar nee, drie begonnen als uitgehongerde monsters het eigeel op te eten en Kowalski ging er met de schil vandoor.
Toen ik even later terugkwam was er van dat hele ei geen spoor meer.

Is dat normaal? Doen kippen dat vaker? Ik had zoiets van "you don't eat your own kind" maar kennelijk gaat dat voor kipjes niet op?
En ook de vraag: mogen ze vaker een eitje, als ze het kennelijk zo lekker vinden?

O ja, en mogen ze gekookte bloemkool, ik heb over.
pi_122001646
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 20:23 schreef Gwywen het volgende:
Ik heb een vraagje over m'n kippen, er gebeurde vanmorgen iets raars dat jullie allemaal wel eens meegemaakt moeten hebben: ik liet een ei vallen tijdens het rapen, in het hok dus.
Maar wat er toen gebeurde! Ik schrok er gewoon een beetje van. Als een stel bloeddorstige roofdieren stoven ze op het ei af, ik dacht eerst uit paniek, maar nee, drie begonnen als uitgehongerde monsters het eigeel op te eten en Kowalski ging er met de schil vandoor.
Toen ik even later terugkwam was er van dat hele ei geen spoor meer.

Is dat normaal? Doen kippen dat vaker? Ik had zoiets van "you don't eat your own kind" maar kennelijk gaat dat voor kipjes niet op?
En ook de vraag: mogen ze vaker een eitje, als ze het kennelijk zo lekker vinden?

O ja, en mogen ze gekookte bloemkool, ik heb over.
Hahaha, ja dat is volkomen normaal. Kippen eten graag ei (en wat betreft 'you don't eat your own kind': ze eten zelfs kippenvlees als je het ze zou geven hoor, het zijn echte alleseters :P ). Hier krijgen ze vaak lege eierschillen te eten, is goed voor hun calcium (belangrijk omdat ze bij ons geen kant-en-klare legkorrel met toegevoegd calcium krijgen maar alleen gemengd graan, restjes en wat ze zelf opscharrelen).

Je kan ze echter beter geen hele eitjes voeren in 'herkenbare' vorm omdat ze dan soms aan hun eigen vers gelegde eieren beginnen te pikken. En dan hou je zelf dus niets over. Een geklutst eitje met wat brood o.i.d. kan wel, zolang het maar niet herkenbaar is. Hier krijgen de broedende kloeken wel eens een geklutst eitje met wat kuikengraan en brood voor extra energie. En een geprakt (hard) gekookt eitje vinden ze trouwens ook heerlijk.

Je restje bloemkool kun je er ook gewoon bij in gooien trouwens, ik kan zo überhaupt geen groente of fruit bedenken die je niet aan kippen zou kunnen voeren, zeker als het gekookt is. Kippen zijn uitstekende GFT bakjes :Y
pi_122001890
Behalve ui, prei en knoflook achtige dingen. Daar krijg je vieze eieren van.
pi_122002560
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 20:42 schreef angelfish het volgende:
Behalve ui, prei en knoflook achtige dingen. Daar krijg je vieze eieren van.
Lekker pittig eitje :9

Maar ik bedoelde eigenlijk dat ik geen (gekookte) groente/fruit kan bedenken waar een kip ziek van zou worden. Het zijn echte omnivoren, volgens mij verteren ze zo'n beetje alles als ze de kans krijgen :)
pi_122003436
Dat klopt, ze vreten alles. Maar van die ui-achtigen worden de eieren echt goor.

Mijne eten m'n tuin kaal. Handig tegen onkruid, jammer van sommige planten.
pi_122003480
Oh ja, etensresten met zout of specerijen zijn niet goed voor ze.
pi_122006348
Bij ons krijgen ze eigenlijk zelden ui of iets in die trant, maar kan me voorstellen dat dat niet zo lekker smaakt in de eieren. Als er hier iets van het eten over blijft gaat het in eerste instantie naar de varkens. Alleen kleine hoeveelheden etensresten die van iemands bord over zijn gebleven of andere dingen waar mensen al van gegeten hebben gaan (samen met lege eierschalen) in de kippenemmer. Die wordt dan eens in de twee dagen of zo leeg gegooid in de wei. Ideaal systeem :)
pi_122008706
Nou, ik hoor het al, een heleboel dingen die nu op de composthoop gaan kunnen dus aan de kippen gegeven worden. Morgen eten ze dus bloemkool met knödel :)
  zaterdag 26 januari 2013 @ 10:50:10 #66
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_122062666
Kippies vreten eigenlijk alles, maar let op, ze mogen echt geen citrus-vruchten, daar kunnen hun nieren niet mee overweg (en dan leggen ze ook minder eieren)

Verder nog wat producten die niet goed voor ze zijn:

- Lang gras (kan in hun krop oprollen)
- Vet eten (chocolade bijv)
- Rauwe aardappel schillen, avocado en Narcissen - weet niet waarom, maar vaker gelezen, dus voor de zekerheid niet doen
- Alles wat gekookt is in zout
  zaterdag 2 februari 2013 @ 17:24:58 #67
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_122383412
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 10:09 schreef MrSubtle het volgende:
- "Mama-kip"
- "Mooie"
- "Dunne" (ook wel rotbeest genoemd, want deze is 24/7 bezig met ontsnappen }:|)
- "Witte"
- "Zielige" (ziet er altijd beetje verfomfaaid uit :D)
- "Zwart witte, met de witte kop"
- "Zwart witte"
- "Kip zonder naam"
:'(
  † In Memoriam † zondag 3 februari 2013 @ 10:15:50 #68
37843 lady-wrb
kortaf
pi_122409594
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 10:50 schreef MrSubtle het volgende:
Kippies vreten eigenlijk alles, maar let op, ze mogen echt geen citrus-vruchten, daar kunnen hun nieren niet mee overweg (en dan leggen ze ook minder eieren)

Verder nog wat producten die niet goed voor ze zijn:

- Lang gras (kan in hun krop oprollen)
- Vet eten (chocolade bijv)
- Rauwe aardappel schillen, avocado en Narcissen - weet niet waarom, maar vaker gelezen, dus voor de zekerheid niet doen
- Alles wat gekookt is in zout
rauwe aardappel is giftig vooral het groene gedeelte en de ogen (solanum) narcissen zijn ook giftig (zelfs het water waar ze ingestaan hebben is niet gezond) avocado weet ik niet
pi_122412321
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 17:24 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

:'(
Ach... :'(
  zondag 3 februari 2013 @ 15:52:00 #70
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_122420727
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2013 12:22 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ach... :'(
In de supermarkt vind ik het niet zo erg, maar als een van mijn eigen kippies dood ligt vind ik het toch heel zielug :@
  maandag 4 maart 2013 @ 16:19:28 #71
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_123621070
we zijn nu aan het klussen in ons nieuwe huis met grote tuin (50*8 meter) en we willen ook kippetjes. We zijn gisteren even bij de buurman langsgeweest om ons voor te stellen en hij heeft ook kippen (4 hennen en een haan, zoals deze eerder geposte kip)

En hij is duivenmelker en als we wouden kon hij zo een paar eieren in de broedmachine leggen. Dus we gaan ook kippetjes nemen :) . Zijn er ergens goede bouwtekeningen oid voor kippenhokken? Ik zat er aan te denken om een binnenhok te kopen en een ren zelf te bouwen. Als die ren 2*3 of 3*3 is, is dat genoeg toch voor 5 kippen?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_123626327
quote:
11s.gif Op maandag 4 maart 2013 16:19 schreef Catch22- het volgende:
we zijn nu aan het klussen in ons nieuwe huis met grote tuin (50*8 meter) en we willen ook kippetjes. We zijn gisteren even bij de buurman langsgeweest om ons voor te stellen en hij heeft ook kippen (4 hennen en een haan, zoals deze eerder geposte kip)

[ afbeelding ]

En hij is duivenmelker en als we wouden kon hij zo een paar eieren in de broedmachine leggen. Dus we gaan ook kippetjes nemen :) . Zijn er ergens goede bouwtekeningen oid voor kippenhokken? Ik zat er aan te denken om een binnenhok te kopen en een ren zelf te bouwen. Als die ren 2*3 of 3*3 is, is dat genoeg toch voor 5 kippen?
Leuk dat je kippen krijgt! Bovenstaande kip is gewoon een doodordinaire kruising tussen vanalles en nogwat hoor, maar misschien dat je buurman wel een ras heeft dat er ongeveer zo uit ziet :)

Verder helaas geen zinnige tips, ik ben niet creatief genoeg om zelf een kippenhok te bouwen en onze kippen hebben zo'n beetje onbeperkt de ruimte waar ze erg van genieten. 3x3 klinkt mij dan ook als klein in de oren, maar dat komt misschien door mijn wat verstoorde referentiekader :P
  maandag 4 maart 2013 @ 18:41:49 #73
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_123626468
O, dan maken we hem groter. Met onze tuin komt dat goed
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_123627838
Hoe meer ruimte hoe beter natuurlijk, vind ik in ieder geval :Y

Onze kippen hebben zelfs niet genoeg aan hun weiland, het kleinere weiland van de varkens en onze tuin, maar maken regelmatig uitstapjes onder het gaas door naar de wei van de buren en over het gaas naar een sloot met een soort verhoging achter ons huis. Gelukkig vinden de buren het geen probleem en komen ze niet te dicht bij de weg die over die verhoging loopt achter ons huis. Maar ze stellen extra ruimte hier dus zeker op prijs. Je kan ook overwegen om je kippen in een kleinere ren te houden maar ze (een deel van) de dag vrij rond te laten lopen door de tuin. Dan kun je ze 's avonds en bij slecht weer en zo gewoon in het kleinere deel opsluiten. Moet je alleen niet al te gehecht zijn aan een nette tuin want ze krabben de boel vaak wel een beetje open. Al werkt dat dan wel weer redelijk tegen doorkomend onkruid :P
  dinsdag 5 maart 2013 @ 19:29:16 #75
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_123671415
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2013 19:18 schreef Miss_Isis het volgende:
Hoe meer ruimte hoe beter natuurlijk, vind ik in ieder geval :Y

Onze kippen hebben zelfs niet genoeg aan hun weiland, het kleinere weiland van de varkens en onze tuin, maar maken regelmatig uitstapjes onder het gaas door naar de wei van de buren en over het gaas naar een sloot met een soort verhoging achter ons huis. Gelukkig vinden de buren het geen probleem en komen ze niet te dicht bij de weg die over die verhoging loopt achter ons huis. Maar ze stellen extra ruimte hier dus zeker op prijs. Je kan ook overwegen om je kippen in een kleinere ren te houden maar ze (een deel van) de dag vrij rond te laten lopen door de tuin. Dan kun je ze 's avonds en bij slecht weer en zo gewoon in het kleinere deel opsluiten. Moet je alleen niet al te gehecht zijn aan een nette tuin want ze krabben de boel vaak wel een beetje open. Al werkt dat dan wel weer redelijk tegen doorkomend onkruid :P
Volgens mij maakt de grootte van je tuin niets uit, het gras van de buren is eenvoudigweg groener ;)
pi_123672128
quote:
11s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 19:29 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Volgens mij maakt de grootte van je tuin niets uit, het gras van de buren is eenvoudigweg groener ;)
Ja dat idee heb ik ook wel eens, ze lopen echt overal als ze de kans hebben! Gelukkig komen ze altijd wel weer terug om te eten, eitjes te leggen en te slapen in hun eigen weiland :)

-----

Over eitjes gesproken, hoe doen jullie kippen het op het moment? Hier merk ik een duidelijke stijgende lijn in de productie. In januari gemiddeld maar een ei of 6/7 per week, begin februari werden dat er een stuk of 10-15 per week en inmiddels rapen we nu al weer 10+ eieren per dag. Ze zijn mooi op tijd voor Pasen in ieder geval!

Sinds afgelopen weekend is dit de score (doos 1 is al weer deels leeg vanwege het zondagse zachtgekookte eitje :9 ):

En een paar van de producenten nog maar eens op de foto gezet vanmiddag:

Binnenkort moeten we maar weer een paar dozen extra verkopen of weggeven, anders komen we rond Pasen om in de eieren net als vorig jaar oO<
  dinsdag 5 maart 2013 @ 20:24:34 #77
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_123674216
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 19:46 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ja dat idee heb ik ook wel eens, ze lopen echt overal als ze de kans hebben! Gelukkig komen ze altijd wel weer terug om te eten, eitjes te leggen en te slapen in hun eigen weiland :)

-----

Over eitjes gesproken, hoe doen jullie kippen het op het moment? Hier merk ik een duidelijke stijgende lijn in de productie. In januari gemiddeld maar een ei of 6/7 per week, begin februari werden dat er een stuk of 10-15 per week en inmiddels rapen we nu al weer 10+ eieren per dag. Ze zijn mooi op tijd voor Pasen in ieder geval!

Sinds afgelopen weekend is dit de score (doos 1 is al weer deels leeg vanwege het zondagse zachtgekookte eitje :9 ):
[ afbeelding ]

En een paar van de producenten nog maar eens op de foto gezet vanmiddag:
[ afbeelding ]

Binnenkort moeten we maar weer een paar dozen extra verkopen of weggeven, anders komen we rond Pasen om in de eieren net als vorig jaar oO<
Bij ons komt het trager op gang, onze dames zijn al wat op leeftijd volgens mij (ze zaten bij de boerderij die we hebben gekocht vorig jaar). Sinds oktober hadden we geen enkel ei meer, tot half februari, sindsdien is 1 kippie weer heel druk aan het leggen (6 per week meteen).

Hoeveel kippies heb je eigenlijk?
pi_123674746
quote:
11s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 20:24 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Bij ons komt het trager op gang, onze dames zijn al wat op leeftijd volgens mij (ze zaten bij de boerderij die we hebben gekocht vorig jaar). Sinds oktober hadden we geen enkel ei meer, tot half februari, sindsdien is 1 kippie weer heel druk aan het leggen (6 per week meteen).

Hoeveel kippies heb je eigenlijk?
Ah ja, hoe ouder ze zijn hoe later ze weer beginnen. Dat merken we hier ook heel erg, vandaar de lagere aantallen in december/januari/februari :Y

Wij hebben in totaal 22 hennen en 3 hanen. Een stuk of 6 van die hennen zijn afgelopen jaar geboren dus zijn verantwoordelijk voor de winter-eieren, de oudere dames beginnen nu weer wat meer te leggen dus vandaar dat de hoeveelheid nu weer oploopt.
  dinsdag 5 maart 2013 @ 20:36:05 #79
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_123674827
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 20:34 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ah ja, hoe ouder ze zijn hoe later ze weer beginnen. Dat merken we hier ook heel erg, vandaar de lagere aantallen in december/januari/februari :Y

Wij hebben in totaal 22 hennen en 3 hanen. Een stuk of 6 van die hennen zijn afgelopen jaar geboren dus zijn verantwoordelijk voor de winter-eieren, de oudere dames beginnen nu weer wat meer te leggen dus vandaar dat de hoeveelheid nu weer oploopt.
22 hennen, veel plezier dan in mei met 140 eieren per week... wat doen jullie er mee, verkopen of weggeven?
pi_123675420
quote:
11s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 20:36 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

22 hennen, veel plezier dan in mei met 140 eieren per week... wat doen jullie er mee, verkopen of weggeven?
Mwah, zoveel worden het er vast niet hoor. Sommige van de hennen zijn al zo oud dat ze hooguit een paar eitjes in de week leggen in het hoogseizoen en verder nauwelijks. En helaas hebben ze ook nog wel eens de neiging om hun eieren te verstoppen en dan vinden de honden en/of varkens ze eerder dan wij ;( Oh, en er moeten natuurlijk ook een aantal eitjes uit worden gebroed dus dat scheelt ook weer.

Wat we teveel hebben verkopen we idd soms (¤2 per doos, mijn vader drijft een klein handeltje op z'n werk :P ), we maken dan wat vaker pannenkoeken of cake of zo, en als we er dan alsnog teveel hebben geven we het weg aan buren en familie en dergelijke. Misschien moeten we maar uit gaan breiden, dan kan mijn man op z'n werk ook wat eieren proberen te verkopen. Of ik moet cake gaan verkopen of zo :7
  dinsdag 5 maart 2013 @ 20:56:05 #81
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_123675980
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 20:46 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Mwah, zoveel worden het er vast niet hoor. Sommige van de hennen zijn al zo oud dat ze hooguit een paar eitjes in de week leggen in het hoogseizoen en verder nauwelijks. En helaas hebben ze ook nog wel eens de neiging om hun eieren te verstoppen en dan vinden de honden en/of varkens ze eerder dan wij ;( Oh, en er moeten natuurlijk ook een aantal eitjes uit worden gebroed dus dat scheelt ook weer.

Wat we teveel hebben verkopen we idd soms (¤2 per doos, mijn vader drijft een klein handeltje op z'n werk :P ), we maken dan wat vaker pannenkoeken of cake of zo, en als we er dan alsnog teveel hebben geven we het weg aan buren en familie en dergelijke. Misschien moeten we maar uit gaan breiden, dan kan mijn man op z'n werk ook wat eieren proberen te verkopen. Of ik moet cake gaan verkopen of zo :7
We hebben ze vorig jaar gewoon weggegeven aan collega's: "wie een leeg doosje mee brengt krijgt het vol terug" (voorwaarde: we nemen alleen vrije-uitloop doosjes aan).

Momenteel wonen we nog niet in de boerderij (hebben als het goed is sinds vandaag weer een dak *O*), maar zodra we er wonen gaan we de kipperij wat uitbreiden. We gaan hun landje uitbreiden. Nu hebben ze iets van 150m2 met 7 kippen :+ en straks gaan ze naar 350+ m2 en dan nemen we wat gezinsuitbreiding :)
pi_123676562
quote:
11s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 20:56 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

We hebben ze vorig jaar gewoon weggegeven aan collega's: "wie een leeg doosje mee brengt krijgt het vol terug" (voorwaarde: we nemen alleen vrije-uitloop doosjes aan).

Momenteel wonen we nog niet in de boerderij (hebben als het goed is sinds vandaag weer een dak *O*), maar zodra we er wonen gaan we de kipperij wat uitbreiden. We gaan hun landje uitbreiden. Nu hebben ze iets van 150m2 met 7 kippen :+ en straks gaan ze naar 350+ m2 en dan nemen we wat gezinsuitbreiding :)
Oh, da's altijd leuk, meer kippen (en ook lekker voor je collega's :P ) En mooi de ruimte voor ze dus! Willen jullie een specifiek ras/formaat/soort of gewoon wat random kipjes? Wanneer gaan jullie over eigenlijk?
  dinsdag 5 maart 2013 @ 21:11:39 #83
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_123676964
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 21:05 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Oh, da's altijd leuk, meer kippen (en ook lekker voor je collega's :P ) En mooi de ruimte voor ze dus! Willen jullie een specifiek ras/formaat/soort of gewoon wat random kipjes? Wanneer gaan jullie over eigenlijk?
Gewoon random kipjes denk ik, hoewel we zeker wel een paar leuke rassen op het oog hebben. Ik vind barnevelders gewoon heel mooi, en ik wil een sabelpoot kriel, verder maakt het me niet zo veel uit :+.

Heb je leuke rassen die je kunt aanraden?

Wanneer we over gaan weten we nog niet, maar ik zet in op deze zomer. Zoals gezegd, sinds vandaag een dak hopelijk, en dan komende twee maanden nieuwe fundering en dan nieuwe binnenmuren. De oude kap is al gerestaureerd. Zodra de fundering ligt gaan we metselen en plafondjes maken en kan de loodgieter aan de slag... bijna klaar dus ;) :'( ;)
  dinsdag 5 maart 2013 @ 21:23:34 #84
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_123677764
Ik lees hier dat oude kipjes nog wel leggen, wat ik meemaakte bij oudere kipjes is dat de schalen van hun eitjes steeds dunner werden, wanneer je een ei oppakte brak het in je handen. Is daar iets aan te doen?
pi_123677929
quote:
11s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 21:11 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Gewoon random kipjes denk ik, hoewel we zeker wel een paar leuke rassen op het oog hebben. Ik vind barnevelders gewoon heel mooi, en ik wil een sabelpoot kriel, verder maakt het me niet zo veel uit :+.

Heb je leuke rassen die je kunt aanraden?

Wanneer we over gaan weten we nog niet, maar ik zet in op deze zomer. Zoals gezegd, sinds vandaag een dak hopelijk, en dan komende twee maanden nieuwe fundering en dan nieuwe binnenmuren. De oude kap is al gerestaureerd. Zodra de fundering ligt gaan we metselen en plafondjes maken en kan de loodgieter aan de slag... bijna klaar dus ;) :'( ;)
Zo, intensief project wel dus die verbouwing! Zou mooi zijn als jullie het redden deze zomer :)

Qua rassen: ik vind het zelf leuk om zoveel mogelijk verschillende eieren te krijgen dus vandaar dat ik een stel Araucana's heb en daar 2 kruisingen van heb gefokt (=groene eieren), we hebben 2 welsumers (= donkerbruine eieren) een Bresse kip met wat kruisingen daar uit (= witte eieren) en verder wat kippen die standaard beige-achtige eitjes leggen.

Daarnaast vind ik grote eieren en grote kippen mooi, dus geen krielkipjes hier. Voordeel daarvan is dat er ook nog wat vlees zit aan de overtollige haantjes en te oude hennen :9 Verder lopen onze kippen allemaal door elkaar met soms meerdere hanen dus ik wil ook geen vechtrassen, en omdat de wei soms nogal modderig is in de herfst/winter hebben we ook geen kippen met teveel veergroei aan de poten (dat wordt zo nat en smerig, niet goed voor de pootjes). Dat is eigenlijk een beetje waar wij de beslissing voor rassen op baseren. En dan bladeren we af en toe als we iets nieuws willen de kippenencyclopedie door en kijken we wat er zoal binnen onze criteria past en er een beetje aardig uit ziet :+

Op mijn verlanglijstje staat atm nog een stel Marans hennetjes (=hele donkere eieren) en sussex of wyandotten vind ik ook altijd leuk (grote, vriendelijke kippen die makkelijk broeds worden).
pi_123678129
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 21:23 schreef Gwywen het volgende:
Ik lees hier dat oude kipjes nog wel leggen, wat ik meemaakte bij oudere kipjes is dat de schalen van hun eitjes steeds dunner werden, wanneer je een ei oppakte brak het in je handen. Is daar iets aan te doen?
Sommige eieren van onze kippen hebben ook wel dikkere schalen dan andere, of dat aan de leeftijd van de hen ligt weet ik eigenlijk niet. Volgens mij heeft het meer te maken met de hoeveelheid calcium in het voer. Calcium bijvoeren kan dan ook helpen, wij geven hiervoor lege geplette eierschillen aan de kippen :)
  dinsdag 5 maart 2013 @ 21:28:54 #87
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_123678139
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 21:23 schreef Gwywen het volgende:
Zorgen voor voldoende kalk is belangrijk. Als je goede legkorrel geeft zou daar voldoende kalk in moeten zittten, anders lege eierschalen door het voer doen helpt ook :)
  dinsdag 5 maart 2013 @ 21:36:11 #88
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_123678640
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 21:26 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Zo, intensief project wel dus die verbouwing! Zou mooi zijn als jullie het redden deze zomer :)

Qua rassen: ik vind het zelf leuk om zoveel mogelijk verschillende eieren te krijgen dus vandaar dat ik een stel Araucana's heb en daar 2 kruisingen van heb gefokt (=groene eieren), we hebben 2 welsumers (= donkerbruine eieren) een Bresse kip met wat kruisingen daar uit (= witte eieren) en verder wat kippen die standaard beige-achtige eitjes leggen.

Daarnaast vind ik grote eieren en grote kippen mooi, dus geen krielkipjes hier. Voordeel daarvan is dat er ook nog wat vlees zit aan de overtollige haantjes en te oude hennen :9 Verder lopen onze kippen allemaal door elkaar met soms meerdere hanen dus ik wil ook geen vechtrassen, en omdat de wei soms nogal modderig is in de herfst/winter hebben we ook geen kippen met teveel veergroei aan de poten (dat wordt zo nat en smerig, niet goed voor de pootjes). Dat is eigenlijk een beetje waar wij de beslissing voor rassen op baseren. En dan bladeren we af en toe als we iets nieuws willen de kippenencyclopedie door en kijken we wat er zoal binnen onze criteria past en er een beetje aardig uit ziet :+

Op mijn verlanglijstje staat atm nog een stel Marans hennetjes (=hele donkere eieren) en sussex of wyandotten vind ik ook altijd leuk (grote, vriendelijke kippen die makkelijk broeds worden).
Klinkt als een leuke mengelboel bij jou :D gezellig. Ik vind het dus ook heel leuk om een eierdoosje open te maken met 6 verschillende eieren. En idd, dikke / grote kippen vind ik ook leuker, maar de sabelpoot vind ik gewoon een heel mooie kip. Maar over die modder had ik nog niet nagedacht, misschien toch niet zo slim.

Hoe tam maak jij ze? De huidige groep varieert stert; we hebben een vechtras kip die op geen 3 meter in de buurt wil komen, maar twee andere eten uit de hand. Blijft lastig ze te laten wennen als je er nog niet woont merken we. We zijn er 10 minuutjes per dag, eigenlijk alleen om de kippen even te verschonen en te voeren.

(ons boerderij-blogje: https://www.facebook.com/FarmingForDummies)
  dinsdag 5 maart 2013 @ 21:42:02 #89
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_123679031
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 21:28 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Sommige eieren van onze kippen hebben ook wel dikkere schalen dan andere, of dat aan de leeftijd van de hen ligt weet ik eigenlijk niet. Volgens mij heeft het meer te maken met de hoeveelheid calcium in het voer. Calcium bijvoeren kan dan ook helpen, wij geven hiervoor lege geplette eierschillen aan de kippen :)
Ja, die geef ik ook, dat zal ik dus maar blijven doen. Mijn kipjes zijn nu pas driekwart jaar oud of zo, dus ze zullen 't nog wel eventjes volhouden hoop ik.

@MrSubtle: ik dacht dat mijn kipjes veel ruimte hadden, 50 m2 voor met z'n vieren, maar bij jou is het nog meer! :o
  dinsdag 5 maart 2013 @ 21:43:52 #90
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_123679163
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 21:42 schreef Gwywen het volgende:
@MrSubtle: ik dacht dat mijn kipjes veel ruimte hadden, 50 m2 voor met z'n vieren, maar bij jou is het nog meer! :o
Ik over-compenseer voor de arme kippen in deze wereld zonder ruimte ;)

Maar 50m2 voor 4 kippies is ook al redelijk 5-sterren-hawaii resort hoor :D
  dinsdag 5 maart 2013 @ 21:46:23 #91
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_123679366
quote:
11s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 21:43 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Ik over-compenseer voor de arme kippen in deze wereld zonder ruimte ;)

Maar 50m2 voor 4 kippies is ook al redelijk 5-sterren-hawaii resort hoor :D
Ja, ze hebben meer ruimte dan een standaard biologische kip :)
Overigens moeten ze binnenkort een deel van hun vijfsterrenresort afstaan aan de toekomstige moestuin, maar ik overweeg ze daar tzt gewoon in te laten rondlopen als de groenten wat groter zijn (als in: geen lekkere zaailingen meer die kipjes zo graag lusten), zodat ze onkruid en ongedierte kunnen wegvreten.
  dinsdag 5 maart 2013 @ 21:47:59 #92
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_123679472
Wat moet je aanhouden als ruimte per kip eigenlijk?
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_123679784
quote:
11s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 21:36 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Klinkt als een leuke mengelboel bij jou :D gezellig. Ik vind het dus ook heel leuk om een eierdoosje open te maken met 6 verschillende eieren. En idd, dikke / grote kippen vind ik ook leuker, maar de sabelpoot vind ik gewoon een heel mooie kip. Maar over die modder had ik nog niet nagedacht, misschien toch niet zo slim.

Hoe tam maak jij ze? De huidige groep varieert stert; we hebben een vechtras kip die op geen 3 meter in de buurt wil komen, maar twee andere eten uit de hand. Blijft lastig ze te laten wennen als je er nog niet woont merken we. We zijn er 10 minuutjes per dag, eigenlijk alleen om de kippen even te verschonen en te voeren.

(ons boerderij-blogje: https://www.facebook.com/FarmingForDummies)
Ik vind het ook heel gezellig om al die verschillende kipjes rond te zien banjeren, en idd, verschillende soorten eieren in een doos vind ik ook heel leuk. Ik maak er zelfs een dingetje van vaak om zo'n doos soort van symmetrisch met veel verschillende kleuren in te pakken :')

Wij maken de kippen niet echt tam eigenlijk, dat doen ze zelf als ze er zin aan hebben :P Sommigen lopen achter je aan als je in de wei bent of eten uit je hand als ze op het hek zitten en anderen gaan op de loop zodra je binnen 5 meter afstand komt. Mijn ene Araucana en één van de kruisingen daaruit zijn heel tam, eten uit de hand en kun je bijna aaien, en zo ook nog een stuk of 3 kippen waar wat wyandotte door heen zit. De kippen met Braekel- en Bresse bloed zijn veel minder tam en willen niet in de buurt komen meestal. Over het algemeen geldt hoe 'boller' de kip hoe tammer, en hoe slanker gebouwd hoe zenuwachtiger. Hanen willen we liefst niet te tam hebben trouwens, daar worden ze erg vervelend van soms. Die moeten op respectabele afstand blijven en als ze zich niet kunnen gedragen belanden ze in de pot :Y)

En wow, jullie pakken de verbouwing wel echt groots aan! Moet natuurlijk ook wel bij zo'n oud huis maar in benijd je niet... wat een werk en wat een toewijding moet je daar voor hebben!
  dinsdag 5 maart 2013 @ 22:41:53 #94
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_123683241
Ruimte ligt aan de grootte dus. Tot in hoeverre zijn kippen huisdieren eigenlijk? Moet je ze aandacht geven en aaien, of is t voer geven, eieren pakken en doei?

(ben zelf nogal knuffelig namelijk :P)
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_123693929
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 22:41 schreef Catch22- het volgende:
Ruimte ligt aan de grootte dus. Tot in hoeverre zijn kippen huisdieren eigenlijk? Moet je ze aandacht geven en aaien, of is t voer geven, eieren pakken en doei?

(ben zelf nogal knuffelig namelijk :P)
Mwah, echt huisdieren zou ik ze niet direct noemen. Maar er zit wel heel veel verschil in de verschillende rassen. Sommigen kun je heel snel heel tam maken en zijn van zichzelf ook minder bang en anderen worden nooit echt tam hoeveel tijd je er ook in stopt.

Tam worden is bij kippen meer het op je af komen als je roept/voert, uit je hand eten en eventueel op schoot springen en zich een beetje aan laten raken (maar om ze zover te krijgen kost aardig wat tijd en scheelt het als je ze zo jong mogelijk hebt). Zoals voor de meeste diersoorten geldt eigenlijk zitten kippen er over het algemeen niet echt op te wachten om uitgebreid geknuffeld of geaaid te worden, al heb je er natuurlijk vast wel kippen bij die dat niet erg vinden op z'n tijd. Het is in ieder geval niet nodig om ze (zo) tam te maken; ze zijn meestal gelukkig met een goed hok, lekker de ruimte, gezelschap van hun eigen soort en regelmatig vers voer en water.

Het is wel handig om als je ze in een kleine(re) ruimte houdt en/of er vaak langs loopt een ras te hebben dat van nature al lekker rustig is zodat ze niet elke keer in een stuip schieten als je te dichtbij komt. Wyandotten zijn bijvoorbeeld hele rustige vriendelijke kippen die niet zo snel gestrest raken en makkelijk tam worden. Als jullie kippen van de buurman over gaan nemen en je wilt ze tam hebben dan zou ik eerst kijken naar hoe zijn kippen zich gedragen qua schrikachtigheid. Als die van zichzelf redelijk rustig zijn kun je zo jong mogelijke hennetjes (week of 6-8) van hem overnemen (je kan ook hele jonge kuikens nemen natuurlijk maar dan heb je een ander hok nodig, speciaal voer en een lamp e.d. en weet je nooit hoeveel hennen/hanen je hebt) en ze tam proberen te maken :)

Maar als je graag wilt knuffelen zou ik je geen kip maar eerder een hond of kat aanraden. Of een vriendin :P
  woensdag 6 maart 2013 @ 10:12:13 #96
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_123694169
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 10:02 schreef Miss_Isis het volgende:
Maar als je graag wilt knuffelen zou ik je geen kip maar eerder een hond of kat aanraden. Of een vriendin :P
Die laatste 2 heb ik al, theres still some more love left :P

Nee, helder verhaal. Ik ben even bij zijn kippen geweest en die deden alsof we er niet waren. De haan kwam wel even loeren, maar niet op een aggressieve manier ofzo.

Maargoed; ik vind het vooral belangrijk dat ze me niet doodpikken als ze de kans krijgen, dat is in principe tam genoeg.
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_123695865
quote:
11s.gif Op woensdag 6 maart 2013 10:12 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Die laatste 2 heb ik al, theres still some more love left :P

Nee, helder verhaal. Ik ben even bij zijn kippen geweest en die deden alsof we er niet waren. De haan kwam wel even loeren, maar niet op een aggressieve manier ofzo.

Maargoed; ik vind het vooral belangrijk dat ze me niet doodpikken als ze de kans krijgen, dat is in principe tam genoeg.
Hehehe, in dat geval is zo bang mogelijk het beste, dan durven ze niet dichtbij genoeg te komen om je dood te pikken. En ach, zolang je ze 'The Birds' niet laat zien denk ik dat je weinig risico loopt :P

Hanen zijn trouwens in mijn ervaring (veel) eerder agressief dan hennen, dus als je maar zorgt dat je eventuele toekomstige haan niet al te tam is en een gezond respect voor je heeft kun je t.z.t. vast zonder gevaar voor eigen leven de eitjes uit halen.

Oh, en broedse hennen en kloeken zoveel mogelijk met rust laten want dan zijn ze soms ineens een stuk dapperder dan eerst en heb je voor je het weet een boze kip in je broekspijp hangen :D
  woensdag 6 maart 2013 @ 11:21:03 #98
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_123695914
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 11:19 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Hehehe, in dat geval is zo bang mogelijk het beste, dan durven ze niet dichtbij genoeg te komen om je dood te pikken. En ach, zolang je ze 'The Birds' niet laat zien denk ik dat je weinig risico loopt :P

Hanen zijn trouwens in mijn ervaring (veel) eerder agressief dan hennen, dus als je maar zorgt dat je eventuele toekomstige haan niet al te tam is en een gezond respect voor je heeft kun je t.z.t. vast zonder gevaar voor eigen leven de eitjes uit halen.

Oh, en broedse hennen en kloeken zoveel mogelijk met rust laten want dan zijn ze soms ineens een stuk dapperder dan eerst en heb je voor je het weet een boze kip in je broekspijp hangen :D
:)

Hoe zit dat eigenlijk met broedse hennen? Worden ze dan altijd gedekt? Hoe voorkom je dat (apart zetten?)?

Ik ben niet echt bang ofzo hoor, maar als je een forse haan hebt je in klauwen gaat bijten zo gauw hij de kans krijgt is dat niet echt leuk. Ook voor neefjes en nichtjes die langskomen is dat wat minder leuk natuurlijk.

Nou, eerst even verhuizen (nog anderhalf/2 week mee bezig) en dan maar eens een ren bouwen :)
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_123696562
quote:
11s.gif Op woensdag 6 maart 2013 11:21 schreef Catch22- het volgende:

[..]

:)

Hoe zit dat eigenlijk met broedse hennen? Worden ze dan altijd gedekt? Hoe voorkom je dat (apart zetten?)?

Ik ben niet echt bang ofzo hoor, maar als je een forse haan hebt je in klauwen gaat bijten zo gauw hij de kans krijgt is dat niet echt leuk. Ook voor neefjes en nichtjes die langskomen is dat wat minder leuk natuurlijk.

Nou, eerst even verhuizen (nog anderhalf/2 week mee bezig) en dan maar eens een ren bouwen :)
Broeds worden gaat vanzelf, daar hoeven ze niet voor gedekt te worden en het kan ook gewoon gebeuren bij hennen die nog nooit een haan hebben gezien. Ook daar is weer heel veel verschil tussen rassen; sommige rassen worden zo goed als nooit broeds (bijvoorbeeld de standaard legkippen uit de industrie) en andere rassen (zoals de wyandotte) worden zo'n beetje elk voorjaar broeds en soms meerdere keren.

Als een hen broeds is gaat ze op de gelegde eieren zitten en verzamelt ze er een stuk of wat onder zich (ook van de andere hennen). En dan blijft ze stug zitten, totdat er kuikentjes uit komen (bij bevruchte eieren na ong. 21 dagen). Meestal worden hennen broeds in het voorjaar of de zomer (wordt getriggerd door de warmere temperaturen en langer daglicht en zo). Als de eieren waar ze op zijn gaan zitten niet bevrucht zijn of steeds weggehaald worden kunnen sommige hardnekkige hennen zich zelfs dood broeden omdat ze niet of veel te weinig eten en drinken. Wij hebben om dit te voorkomen wel eens pleegkuikentjes gehaald voor een hen die al bijna 5 weken zonder resultaat zat te broeden, steeds opnieuw begon als we haar probeerden tegen te houden en helemaal vermagerd was. Zodra ze de pleegkuikentjes hoorde en zag was ze prompt genezen en werd ze een heel toegewijde moederkloek :)

Bij onze kippen merk ik dat broedsheid het meest voorkomt bij de jongste hennen van het 'bolle' type (waar wat wyandotte of sussex bloed in zit), tegen de tijd dat ze ongeveer 1 jaar oud zijn. Onze oudere hennen worden veel minder vaak broeds, maar wij hebben dan ook geen rassen die bekent staan om het snel broeds worden.

Als je broedsheid wilt stoppen kun je de hen die is gaan zitten van het nest afpakken (oppassen voor je vingers) en in een kleine, koele en niet zo goed verlichte ruimte zetten op een kale ondergrond (wij gebruikten afgelopen jaar een hondenbench met metalen bodem, in de schuur) zonder beschut zitplekje en uiteraard zonder eieren. Wel een beetje zaagsel o.i.d. in het hokje doen zodat ze niet in hun eigen viezigheid zitten, en uiteraard voldoende voer en water. Hier was 2 dagen eenzame afzondering op die manier voldoende om ze te genezen van de broedsheid. Met hun borst/buik in een emmer koud water dompelen wil soms ook wel eens helpen maar lang niet altijd.

En wat betreft hanen: agressieve hanen zijn inderdaad zwaar irritant en helemaal niet vertrouwd met kinderen. Daarom hier ook een zero tolerance beleid wat dat betreft. Maar je hoeft natuurlijk geen haan te nemen, alleen hennen houden kan net zo goed. Ze leggen er geen ei minder om en ze worden net zo goed broeds, dus stel dat je een keer kuikentjes wilt dan hoef je alleen maar broedeieren te kopen (bv via marktplaats) of te halen bij je buurman en die onder de broedse hen te leggen.
  woensdag 6 maart 2013 @ 11:52:43 #100
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_123696853
Oke :) goed om te weten. De buurman zei dat kippen vaak wat angstig/schrikkerig zijn als er geen haan bij is, klopt dat?

Er zijn superveel mensen met kippen in onze nieuwe buurt (iedereen heeft een grote tuin). Als je dan 1 haan hoort kraaien, komen er daarna altijd een stuk of 5 achteraan :)
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')