abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121390053
Dit is een topic over kippen, zelf kippen houden, eitjes etcetera.

Sinds onze verhuizing hebben wij vier kippen, die zaten bij de koop inbegrepen.
Dat betekent 28 eieren per week.

Ik heb nog niet zo veel verstand van kippen, daarom dit topic, om tips en weetjes uit te wisselen.

Mijn kippen zijn "legkippen" in de kleur bruin.
Hun namen: Skipper, Rico, Kowalski en Junior.
(Hint)
pi_121390388
Geen plofkippen dus
pi_121392423
Nee, dit zijn blije kippen. O+
Ik zal binnenkort eens een foto van de dames maken.
pi_121393902
Kippen zijn leuk :) en zo'n beetje de meest nuttige dieren die je kan houden; ze eten allerlei restjes en leveren eieren en vlees. Wij hebben er een stuk of 25 (inclusief 4 hanen) op het moment van verschillende rassen en zelf gefokte kruisingen. Qua eieren leggen laat het hier nog wel eens wat te wensen over, ze verstoppen hun eieren nog al eens zodat de honden of varkens ze eerder vinden dan wij. En de oude hennen leggen in de winter ook nog eens nauwelijks, dus wij hebben denk ik zo'n 20 eieren per week op het moment.

In het voorjaar wil ik een paar jonge Marans hennetjes voor erbij, die leggen zulke mooie donkere eieren. Lijkt me leuk samen met mijn 2 Araucana's en 2 Araucana-kruisingen die groen/blauwe eieren leggen (althans, als ze die ooit eens op de goeie plek gaan deponeren :') ). Tegen die tijd gaan er wat hennen van de oude garde plaatsmaken zodat we een jonger kippenbestand krijgen dat weer wat meer/vaker legt.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_121434473
Heeft iemand enig idee hoe oud kippen kunnen worden? Wij hebben thuis een krielkip en ze is al 10 jaar. Ik heb nog nooit iemand gehoord met een kip die zo oud is geworden.
Ze heeft een hok met een ren maar loopt ook dagelijks los in de tuin. Echt een heel leuk beestje. Ze eet ook uit je hand en je kan haar op schoot nemen O+
Ze heet Klaartje :)
pi_121438868
quote:
17s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 14:40 schreef kaleidoscope93 het volgende:
Heeft iemand enig idee hoe oud kippen kunnen worden? Wij hebben thuis een krielkip en ze is al 10 jaar. Ik heb nog nooit iemand gehoord met een kip die zo oud is geworden.
Ze heeft een hok met een ren maar loopt ook dagelijks los in de tuin. Echt een heel leuk beestje. Ze eet ook uit je hand en je kan haar op schoot nemen O+
Ze heet Klaartje :)
[ afbeelding ]
Leuk kipje :)

quote:
Leeftijd
De maximale leeftijd van een kip is afhankelijk van het ras, sommige rassen kunnen wel 20 jaar oud worden. Gemiddeld worden de meeste rassen niet ouder dan 10 jaar. Verder spelen ook de levensomstandigheden van de kip een belangrijke rol. De 'gewone' bruine industriekippen, de hybriden, worden vaak geslacht voor ze een jaar of 3 oud zijn omdat ze rond die leeftijd niet productief genoeg meer zijn.
Aldus wiki.

Onze oudste hennen die ik me kan herinneren en die een 'natuurlijke dood' stierven werden een jaar of 7. Maar eerlijkheid gebied te zeggen dat de kippen hier over het algemeen niet door natuurlijke omstandigheden aan hun einde komen.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_121439316
10 is tamelijk oud voor een kip, en volgens mij worden ze gebruikelijk niet ouder dan 15. Kleine, slanke kipjes worden ook wel ouder dan grote, lompe kippen, denk ik.
Ik weet niet hoe oud mijn oudste 3 kippen zijn, maar ik heb ze nu 6 jaar en ik weet niet hoe oud ze waren toen we ze kregen.
Ik heb 17 kippen in totaal. Het zijn twee hanen met twee groepen, de ene heeft 2 hennen en de andere heeft de rest. Ik ben dus 6 jaar geleden begonnen met 3 rasloze kipjes die goed leggen:

Piep

Tok

en Ei :+

Die zijn dus minstens 6 jaar oud. Nog steeds dikke vriendinnetjes met zn 3en tussen de rest, wel schattig om te zien.

Hier samen met onze eerste haan, die is er nu niet meer, maar hij heeft wel een zoon gekregen die bijna een exacte kopie is.

De zoon, Tarzan, die moet nu een jaartje of 4 a 5 zijn:

En hij loopt met deze twee oudjes rond. De rechter is een New Hampshire van 8 en de linker is een Brahma waarvan ik de leeftijd niet weet.

De andere groep kippen wordt door deze meneer geleid, Flip heet ie (hij komt weer uit een nest van Tarzan x Ei). Op deze foto loopt ie met 3 Noord Hollandse hoenders, waar ik er 4 van heb.

Ik ga niet van iedere kip een foto plaatsen, maar dit geeft aardig weer wat ik hier heb lopen:

Gewoon een leuk groepje rasloze mormels O+

[ Bericht 0% gewijzigd door pasopikbijt op 12-01-2013 22:07:14 ]
pi_121439407
Ik heb zelf 4 zijdehoenders: Nugget, Tucky, Pieke en Puk :)
pi_121446491
Leggen die oudjes nog eieren? Of houdt dat na een jaar of drie op?
Wat doen jullie eigenlijk met de eieren? Ik begon met weggeven maar sinds kort heb ik een vaste klant die ongeveer de helft van m'n eitjes afneemt.
pi_121466630
Op een gegeven moment leggen oude hennen steeds minder eieren, en na een aantal jaar nauwelijks nog (is ook afhankelijk van het ras wanneer ze precies niet meer leggen). Vandaar dat in de industrie de legkippen met 1,5 jaar worden vervangen, dan worden ze namelijk (ietsje) minder productief. Je merkt vanzelf wanneer dat moment aanbreekt als de hoeveelheid eitjes afneemt terwijl de hoeveelheid kippen gelijk blijft :P

En qua eitjes: wij verkopen af en toe een doos eieren aan een kennis als we genoeg hebben en hij de vorige doos eitjes leeg heeft. En als we echt heel veel hebben (vaak in het voorjaar als alle kippen weer beginnen te leggen) en we het niet aan kunnen met verkopen en cakes en pannenkoeken bakken dan geven we wel eens wat dozen weg aan familie o.i.d.
pi_121467108
Het leuke aan deze beesten is dat je er nauwelijks naar om hoeft te kijken, maar ze wel gewoon erg gezellig (en decoratief :P) zijn in de tuin. Behalve als ze broeds worden, dan zijn ze vreselijk. Verder TVP'tje, wil wel wat kippenfoto's zien.
pi_121480185
Mijn drie oudjes hebben afgelopen zomer nog wel een paar eitjes gelegd. Niet veel, maar ongeveer 1 per week per oudje :P

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 12:56 schreef Rosario het volgende:
Het leuke aan deze beesten is dat je er nauwelijks naar om hoeft te kijken, maar ze wel gewoon erg gezellig (en decoratief :P) zijn in de tuin. Behalve als ze broeds worden, dan zijn ze vreselijk. Verder TVP'tje, wil wel wat kippenfoto's zien.
In principe heb je gelijk, zolang ze lekker de ruimte hebben om zichzelf bezig te houden hoef je alleen 's ochtends eten te geven en 's avonds het hok dichtdoen. Maar ik ben dan weer zo iemand die er graag uren bij gaat zitten en tegen ze babbelen en met ze tuttelen en foto's van ze maken.
Het is natuurlijk ook wel fijn als je in ieder geval elke dag even kijkt of ze zich nog allemaal normaal gedragen.
Die lichte haan van mij, Flip, is heel tam en kan ik rustig een kwartier mee staan knuffelen. Dan zit hij gewoon een beetje om zich heen te kijken en wat babbelgeluidjes te maken. De kippen maken mij altijd aan het lachen als ze hun grappige geluiden maken O+
pi_121480391
Ik vind ze in elk geval veel leuker dan de konijnen die we al hadden. Met de kippen heb ik echt contact, ze reageren op mijn stem en "praten" terug als ik tokgeluidjes maak. Ze komen nieuwsgierig kijken als ik langsloop. Als ik ze roep komen ze van alle kanten kakelend aanrennen, ik snap intussen wel waar de uitdrukking "er als de kippen bij zijn" vandaan komt :) .
En ze laten zich aaien :)
pi_121480681
Goed om te horen dat nog iemand het "kippenvirus" te pakken heeft *O* Het zijn zulke leuke dieren. Als je je er niet mee bezig houdt besef je niet echt dat het meer is dan een kipfilet en een eiermachine. Het is echt een sociaal en slim dier waar je ontzettend veel plezier van kan hebben :Y
pi_121486180
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:58 schreef pasopikbijt het volgende:
In principe heb je gelijk, zolang ze lekker de ruimte hebben om zichzelf bezig te houden hoef je alleen 's ochtends eten te geven en 's avonds het hok dichtdoen. Maar ik ben dan weer zo iemand die er graag uren bij gaat zitten en tegen ze babbelen en met ze tuttelen en foto's van ze maken.
Het is natuurlijk ook wel fijn als je in ieder geval elke dag even kijkt of ze zich nog allemaal normaal gedragen.
Doe ik ook wel, maar niet echt bewust. 't Is meer dat ik als ik bezig ben ze tegen het lijf loop en dat ik dan wat tegen ze ouwehoer. Vaak willen ze ook eten en dan blijven ze maar achter je aanlopen. Is wel gezellig. :)
pi_121545849
Dit topic heeft foto's nodig, hier dus een foto van onze dames

Onderaan Kowalski,
Links Rico, rechts Junior
Bovenaan Skipper.

[ Bericht 14% gewijzigd door Gwywen op 14-01-2013 21:43:22 ]
  † In Memoriam † maandag 14 januari 2013 @ 19:39:12 #17
37843 lady-wrb
kortaf
pi_121560037
quote:
7s.gif Op donderdag 10 januari 2013 13:04 schreef Gwywen het volgende:
Dit is een topic over kippen, zelf kippen houden, eitjes etcetera.

Sinds onze verhuizing hebben wij vier kippen, die zaten bij de koop inbegrepen.
Dat betekent 28 eieren per week.

Ik heb nog niet zo veel verstand van kippen, daarom dit topic, om tips en weetjes uit te wisselen.

Mijn kippen zijn "legkippen" in de kleur bruin.
Hun namen: Skipper, Rico, Kowalski en Junior.
(Hint)
en dat is dus niet waar. een ei maken duurt ongeveer 27 uur, dus 28 eieren ga je niet halen.
pi_121560464
Hier wat foto's van onze veestapel:
Kip Bep (zus van Saar , die is gaan hemelen)

Twee jonkies onder moeders vleugels:

Riet en Stien, vernoemd naar mijn (schoon)moeder:

@Gwywen, een paar tips:

- zorg voor een droog en wind-&tochtdicht nachthok
- water niet laten bevriezen, dus elke dag en scheut heet water erbij
- kippen eten etensrestjes, maar gekookte groente schijnt niet goed te zijn. Beter wel sla aardappelen, vet en vlees.
- je kan ze ook laten rondscharrelen in het gras, maar pas op voor losvliegen roofvogels e.d.
- wij hebben nogal eens kippen verloren aan coccidiose; de dierendokter heeft wel een goed middel daartegen: ESB3 o.i.d.

Verder zijn kippen oergezellige beesten waar je uren plezier van kunt hebben. En de verse eitjes smaken fantastisch, dan hoef je echt geen supermarkteieren meer!!!!!!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121561984
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 19:39 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

en dat is dus niet waar. een ei maken duurt ongeveer 27 uur, dus 28 eieren ga je niet halen.
Er liggen elke morgen vier eieren. Dat zijn toch echt 28 eieren per week :)

quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 19:46 schreef blomke het volgende:

@Gwywen, een paar tips:

- zorg voor een droog en wind-&tochtdicht nachthok
- water niet laten bevriezen, dus elke dag en scheut heet water erbij
- kippen eten etensrestjes, maar gekookte groente schijnt niet goed te zijn. Beter wel sla aardappelen, vet en vlees.
- je kan ze ook laten rondscharrelen in het gras, maar pas op voor losvliegen roofvogels e.d.
- wij hebben nogal eens kippen verloren aan coccidiose; de dierendokter heeft wel een goed middel daartegen: ESB3 o.i.d.
Verder zijn kippen oergezellige beesten waar je uren plezier van kunt hebben. En de verse eitjes smaken fantastisch, dan hoef je echt geen supermarkteieren meer!!!!!!
*Nachthok is geen probleem, er staat een prima hok, de vorige eigenaar van kippen&huis was timmerman.

*Met dit koude weer heb ik twee bakken water, eentje staat in de bijkeuken en de ander in het hok. Een paar keer per dag wissel ik de bakken om zodat ze altijd vloeibaar water hebben.

*O... in een boek over kippen dat ik bij de bieb had stond juist dat ze geen vlees mogen en wel gekookte groente. Ze krijgen hier restjes appel, oud brood en elke dag een handje gemengd vogelzaad (wat de musjes ook krijgen) waar ze helemaal wild van worden, verder hennenvoer: een soort poeder met stukjes zaden, niet van dat bix-achtige voer dus.

*Ze hebben een buitenren van bijna 30 m2, ik ga hier een stukje van af snoepen om een moestuin te maken, met ongeveer 15 m2 zullen ze ook ruim voldoende hebben met z'n viertjes toch? Zo niet dan moet ik m'n tuin een beejte anders in gaan delen van 't voorjaar.

* We wonen naast een dierenarts, dus dat komt wel goed.

En de eitjes, die zijn inderdaad heerlijk.
Alleen als iemand nog een tip heeft hoe je de schil er bij zo'n kakelvers eitje wél goed af krijgt, houd ik me aanbevolen. :)
  † In Memoriam † maandag 14 januari 2013 @ 20:21:59 #20
37843 lady-wrb
kortaf
pi_121562710
heeft je dierenarts ook verstand van kippen? ik heb ook een dierenarts op loopafstand, maar die weigert kippen te behandelen. daar voelt hij zich te goed voor :')
dus ik regel zo veel mogelijk zelf. hij levert alleen de ontwormingsmiddelen en doet zo af en toe een mestonderzoek.

ik vond gisteren een van mijn kipjes voor dood in de tuin. mijn bejaarde kip stond er gezellig op in te hakken. mee naar binnen genomen en kip hing helemaal slap in mijn handen en ik dacht: daar gaat ze :o gelukkig kwam ze weer bij, maar ze viel steeds om en weigerde op haar ene pootje te gaan staan.
ze is een nachtje binnengebleven in een krat om op verhaal te komen (of in ieder apart te zitten, hoe dan ook)
toen ik vanochtend heel voorzichtig om het hoekje keek, zat ze parmantig bovenop de rand van het krat en was weer helemaal kiplekker *O*
en nu zitten ze weer allemaal bij elkaar in het nachthok.
  † In Memoriam † maandag 14 januari 2013 @ 20:34:03 #21
37843 lady-wrb
kortaf
pi_121563368
vergeet niet regelmatig op bloedluis te controleren (vooral als het warm is)

en regelmatig ontwormen natuurlijk!

[ Bericht 23% gewijzigd door lady-wrb op 14-01-2013 20:54:33 ]
pi_121564073
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:09 schreef Gwywen het volgende:

Alleen als iemand nog een tip heeft hoe je de schil er bij zo'n kakelvers eitje wél goed af krijgt, houd ik me aanbevolen. :)
Kakelverse eieren pellen lastig vandaar dat commerciele eieren ongeveer 1 week gelagerd worden. Ze zijn dan beter te pellen en de CO2 is weg. De CO2 van een kakelvers gekookt ei kan de smaak negatief beinvloeden. Bij bakken kan de CO2 eenvoudig ontwijken en heb je daar geen last van.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  † In Memoriam † maandag 14 januari 2013 @ 20:53:41 #23
37843 lady-wrb
kortaf
pi_121564407
en eieren nooit wassen, mochten ze vies in het nest liggen. dan gaat het beschermende laagje eraf en zullen ze snel(ler) bederven. eventueel pas wassen als je ze gaat gebruiken.
pi_121567136
Ik zie hier verschillende rassen, sommige hebben ze lekker door elkaar lopen enzo, maar zijn er ook mensen met van die oude huisdier-rassen? Lijkt mij leuk om zo'n oud ras te hebben en ook en beetje mee te helpen die in stand te houden.
pi_121567320
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:34 schreef lady-wrb het volgende:
vergeet niet regelmatig op bloedluis te controleren (vooral als het warm is)

en regelmatig ontwormen natuurlijk!
Hoe regelmatig is regelmatig, m.b.t. ontwormen?

En ik heb een busje luizenpoeder in de schuur gevonden, moet ik dat gewoon eens in de zoveel tijd over ze heen strooien?

Wel grappig ik gooide vanmorgen een handje gemengd vogelzaad in de ren, maar die donkere kip is altijd zo hebberig dus zij sprong in de richting van mijn hand waardoor een deel van het zaad op haar rug viel, terwijl zij de rest van de grond pikte, pikten de andere kippen de zaadjes van haar rug :D

Ik vind mijn kipjes zo leuk O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')