Leuk kipjequote:Op vrijdag 11 januari 2013 14:40 schreef kaleidoscope93 het volgende:
Heeft iemand enig idee hoe oud kippen kunnen worden? Wij hebben thuis een krielkip en ze is al 10 jaar. Ik heb nog nooit iemand gehoord met een kip die zo oud is geworden.
Ze heeft een hok met een ren maar loopt ook dagelijks los in de tuin. Echt een heel leuk beestje. Ze eet ook uit je hand en je kan haar op schoot nemen
Ze heet Klaartje
[ afbeelding ]
Aldus wiki.quote:Leeftijd
De maximale leeftijd van een kip is afhankelijk van het ras, sommige rassen kunnen wel 20 jaar oud worden. Gemiddeld worden de meeste rassen niet ouder dan 10 jaar. Verder spelen ook de levensomstandigheden van de kip een belangrijke rol. De 'gewone' bruine industriekippen, de hybriden, worden vaak geslacht voor ze een jaar of 3 oud zijn omdat ze rond die leeftijd niet productief genoeg meer zijn.
In principe heb je gelijk, zolang ze lekker de ruimte hebben om zichzelf bezig te houden hoef je alleen 's ochtends eten te geven en 's avonds het hok dichtdoen. Maar ik ben dan weer zo iemand die er graag uren bij gaat zitten en tegen ze babbelen en met ze tuttelen en foto's van ze maken.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 12:56 schreef Rosario het volgende:
Het leuke aan deze beesten is dat je er nauwelijks naar om hoeft te kijken, maar ze wel gewoon erg gezellig (en decoratief) zijn in de tuin. Behalve als ze broeds worden, dan zijn ze vreselijk. Verder TVP'tje, wil wel wat kippenfoto's zien.
Doe ik ook wel, maar niet echt bewust. 't Is meer dat ik als ik bezig ben ze tegen het lijf loop en dat ik dan wat tegen ze ouwehoer. Vaak willen ze ook eten en dan blijven ze maar achter je aanlopen. Is wel gezellig.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 19:58 schreef pasopikbijt het volgende:
In principe heb je gelijk, zolang ze lekker de ruimte hebben om zichzelf bezig te houden hoef je alleen 's ochtends eten te geven en 's avonds het hok dichtdoen. Maar ik ben dan weer zo iemand die er graag uren bij gaat zitten en tegen ze babbelen en met ze tuttelen en foto's van ze maken.
Het is natuurlijk ook wel fijn als je in ieder geval elke dag even kijkt of ze zich nog allemaal normaal gedragen.
en dat is dus niet waar. een ei maken duurt ongeveer 27 uur, dus 28 eieren ga je niet halen.quote:Op donderdag 10 januari 2013 13:04 schreef Gwywen het volgende:
Dit is een topic over kippen, zelf kippen houden, eitjes etcetera.
Sinds onze verhuizing hebben wij vier kippen, die zaten bij de koop inbegrepen.
Dat betekent 28 eieren per week.
Ik heb nog niet zo veel verstand van kippen, daarom dit topic, om tips en weetjes uit te wisselen.
Mijn kippen zijn "legkippen" in de kleur bruin.
Hun namen: Skipper, Rico, Kowalski en Junior.
(Hint)
Er liggen elke morgen vier eieren. Dat zijn toch echt 28 eieren per weekquote:Op maandag 14 januari 2013 19:39 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
en dat is dus niet waar. een ei maken duurt ongeveer 27 uur, dus 28 eieren ga je niet halen.
*Nachthok is geen probleem, er staat een prima hok, de vorige eigenaar van kippen&huis was timmerman.quote:Op maandag 14 januari 2013 19:46 schreef blomke het volgende:
@Gwywen, een paar tips:
- zorg voor een droog en wind-&tochtdicht nachthok
- water niet laten bevriezen, dus elke dag en scheut heet water erbij
- kippen eten etensrestjes, maar gekookte groente schijnt niet goed te zijn. Beter wel sla aardappelen, vet en vlees.
- je kan ze ook laten rondscharrelen in het gras, maar pas op voor losvliegen roofvogels e.d.
- wij hebben nogal eens kippen verloren aan coccidiose; de dierendokter heeft wel een goed middel daartegen: ESB3 o.i.d.
Verder zijn kippen oergezellige beesten waar je uren plezier van kunt hebben. En de verse eitjes smaken fantastisch, dan hoef je echt geen supermarkteieren meer!!!!!!
Kakelverse eieren pellen lastig vandaar dat commerciele eieren ongeveer 1 week gelagerd worden. Ze zijn dan beter te pellen en de CO2 is weg. De CO2 van een kakelvers gekookt ei kan de smaak negatief beinvloeden. Bij bakken kan de CO2 eenvoudig ontwijken en heb je daar geen last van.quote:Op maandag 14 januari 2013 20:09 schreef Gwywen het volgende:
Alleen als iemand nog een tip heeft hoe je de schil er bij zo'n kakelvers eitje wél goed af krijgt, houd ik me aanbevolen.
Hoe regelmatig is regelmatig, m.b.t. ontwormen?quote:Op maandag 14 januari 2013 20:34 schreef lady-wrb het volgende:
vergeet niet regelmatig op bloedluis te controleren (vooral als het warm is)
en regelmatig ontwormen natuurlijk!
luizenpoeder??? ik ken het niet, maar het schijnt te bestaan.quote:Op maandag 14 januari 2013 21:42 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Hoe regelmatig is regelmatig, m.b.t. ontwormen?
En ik heb een busje luizenpoeder in de schuur gevonden, moet ik dat gewoon eens in de zoveel tijd over ze heen strooien?
Wel grappig ik gooide vanmorgen een handje gemengd vogelzaad in de ren, maar die donkere kip is altijd zo hebberig dus zij sprong in de richting van mijn hand waardoor een deel van het zaad op haar rug viel, terwijl zij de rest van de grond pikte, pikten de andere kippen de zaadjes van haar rug![]()
Ik vind mijn kipjes zo leuk
1. Meer dan genoeg ruimte. Schaduw in de zomer is soms wel fijn, maar een zonnig plekje kale aarde, vinden ze lekker om in te liggen zandbadderen. En helpt ook tegen luizen in hun veren.quote:Op maandag 14 januari 2013 20:09 schreef Gwywen het volgende:
1. Ze hebben een buitenren van bijna 30 m2, ik ga hier een stukje van af snoepen om een moestuin te maken, met ongeveer 15 m2 zullen ze ook ruim voldoende hebben met z'n viertjes toch? Zo niet dan moet ik m'n tuin een beejte anders in gaan delen van 't voorjaar.
2. Alleen als iemand nog een tip heeft hoe je de schil er bij zo'n kakelvers eitje wél goed af krijgt, houd ik me aanbevolen.
Is dat een groene spuitbus?quote:Op maandag 14 januari 2013 21:48 schreef lady-wrb het volgende:
ik heb toevallig pas een bus 404 gekocht tegen ongedierte. dat is tegen vederluis en andere parasieten. dat is speciaal voor vogels
Wij hebben 2 Assendelfters. En op één van die foto's staan Riet en Stien, dat zijn Friesche (kriel)hennen. Maar ik weet niet of die tot de " oude rassen" worden gerekend?quote:Op maandag 14 januari 2013 21:39 schreef Sheriam het volgende:
Lijkt mij leuk om zo'n oud ras te hebben en ook en beetje mee te helpen die in stand te houden.
Die foto erboven zijn van de Assendelfters? Die zijn ook mooi zeg! Maar het uiterlijk is niet de eerste reden om een keuze te maken...quote:Op dinsdag 15 januari 2013 14:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Wij hebben 2 Assendelfters. En op één van die foto's staan Riet en Stien, dat zijn Friesche (kriel)hennen. Maar ik weet niet of die tot de " oude rassen" worden gerekend?
je kan broedeitjes gewoon kopen op marktplaatsquote:Op dinsdag 15 januari 2013 16:54 schreef Sheriam het volgende:
[..]
Die foto erboven zijn van de Assendelfters? Die zijn ook mooi zeg! Maar het uiterlijk is niet de eerste reden om een keuze te maken...
Misschien heb jij of anderen in dit draadje nog verdere adviezen. Ik heb een poes en zoek een niet al te bedeesd/klein soort, een beetje fel mag wel, dan leert ze snel genoeg dat ze bij de moeder-hen uit de buurt moet blijven... hoewel ook niet zo dat ze naar binnen wordt gejaagd als ze haar neus maar door het kattenluikje steekt
![]()
En is er nog verschil qua ras in hoe kraais zo'n haan is? De buurvrouw heeft in het verleden geklaagd over een haan van mensen een stukje verderop, dus die zal niet blij zijn met een nieuwe haan op het blok, toch vind ik zelf kuikentjes ook wel erg leuk (voor de leg is het niet noodzakelijk heb ik wel eens gehoord, klopt dat?). Of kan je kippen ook 1 of 2x per jaar laten 'dekken' zoals dat met grotere dieren ook gebeurd? Gewoon een haan lenen voor een weekje, en de rest van het jaar geen gekraai en zeurende buren? Zelf vind ik het overigens wel een heel gezellig geluid![]()
Ik wilde ook gaan kijken op de website van de stichting zeldzame huisdier-rassen maar die is off-line, helaas!
User Sigme heeft Twentse Hoenders, volgens mij vallen die onder de oude/zeldzame rassen. Brabanters zijn volgens mij ook vrij zeldzaam, en die zien er grappig uit met een soort kuifje op hun hoofd (wij hebben er een hen van gehad).quote:Op dinsdag 15 januari 2013 16:54 schreef Sheriam het volgende:
[..]
Die foto erboven zijn van de Assendelfters? Die zijn ook mooi zeg! Maar het uiterlijk is niet de eerste reden om een keuze te maken...
Misschien heb jij of anderen in dit draadje nog verdere adviezen. Ik heb een poes en zoek een niet al te bedeesd/klein soort, een beetje fel mag wel, dan leert ze snel genoeg dat ze bij de moeder-hen uit de buurt moet blijven... hoewel ook niet zo dat ze naar binnen wordt gejaagd als ze haar neus maar door het kattenluikje steekt
![]()
En is er nog verschil qua ras in hoe kraais zo'n haan is? De buurvrouw heeft in het verleden geklaagd over een haan van mensen een stukje verderop, dus die zal niet blij zijn met een nieuwe haan op het blok, toch vind ik zelf kuikentjes ook wel erg leuk (voor de leg is het niet noodzakelijk heb ik wel eens gehoord, klopt dat?). Of kan je kippen ook 1 of 2x per jaar laten 'dekken' zoals dat met grotere dieren ook gebeurd? Gewoon een haan lenen voor een weekje, en de rest van het jaar geen gekraai en zeurende buren? Zelf vind ik het overigens wel een heel gezellig geluid![]()
Ik wilde ook gaan kijken op de website van de stichting zeldzame huisdier-rassen maar die is off-line, helaas!
Dank je voor het advies! Ik vind 't wel leuker 't gewoon natuurlijk te laten lopen -en tsja, dat ik dan de haantjes kwijt moet, dat hoort er bij... weet niet of ik ze zelf wil opeten of om af te halen zet maar dat zie ik tzt wel. Dus kraaien verschilt niet zo per ras, maar opsluiten helpt wel? En broeds verschilt juist wel per ras... goed dat ik al wat rond-vraag en lees, want ik weet er duidelijk nog weinig vanquote:Op dinsdag 15 januari 2013 20:19 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
User Sigme heeft Twentse Hoenders, volgens mij vallen die onder de oude/zeldzame rassen. Brabanters zijn volgens mij ook vrij zeldzaam, en die zien er grappig uit met een soort kuifje op hun hoofd (wij hebben er een hen van gehad).
Wat betreft een haan: die is inderdaad niet nodig om eitjes te produceren, dat kunnen hennen helemaal zelf. Een haan is alleen nodig voor de bevruchting van de eitjes. 1x per jaar een haan lenen is niet praktisch, het kan het soms best wel even duren voor een haan geaccepteerd wordt door de hennen. Met een nieuwe haan kan het dus best een aantal weken duren voor de eieren echt bevrucht zijn, en dan moet er op dat moment toevallig net een hen broeds zijn/worden zodat je die eieren kan gebruiken. Of je moet een broedmachine gebruiken natuurlijk maar dan heb je kuikentjes zonder kloek en dat vraagt weer extra tijd/moeite/voer/aandacht en een apart hok.
Als je graag kuikentjes op de natuurlijke manier wilt dan is het in ieder geval verstandig een kippenras te zoeken dat met enige regelmaat broeds wordt. Je kan dan als je een haan hebt de eieren die je kippen zelf gelegd hebben gebruiken om te laten bebroeden, en als je niet zelf een haan hebt kun je (bv op Marktplaats) makkelijk aan broedeieren van verschillende rassen kippen komen om onder de broedse hen te leggen. Hou er wel rekening mee dat zoals gezegd, minimaal 50% van de kuikentjes uit zullen groeien tot haantjes. En daar kom je niet zo makkelijk af over het algemeen, tenzij je ze als 'gratis af te halen' adverteert (en 9 v/d 10 keer worden ze dan afgehaald door iemand die zin heeft in verse kip) of ze gewoon zelf slacht en niet iedereen kan en wil dat zo doen. Ik zou voor je eventueel zelf een haan aanschaft ook goed overleggen met de buren, en misschien investeren in een verduisterd nachthok zodat je de haan op kan sluiten en hij niet voor dag en dauw begint te kraaien.
ik kan dat niet hoor, mijn haantjes opeten. het idee alleen alquote:Op dinsdag 15 januari 2013 21:02 schreef Sheriam het volgende:
[..]
Dank je voor het advies! Ik vind 't wel leuker 't gewoon natuurlijk te laten lopen -en tsja, dat ik dan de haantjes kwijt moet, dat hoort er bij... weet niet of ik ze zelf wil opeten of om af te halen zet maar dat zie ik tzt wel. Dus kraaien verschilt niet zo per ras, maar opsluiten helpt wel? En broeds verschilt juist wel per ras... goed dat ik al wat rond-vraag en lees, want ik weet er duidelijk nog weinig vanIk heb nog even voor m'n keuze, ik was van plan ze pas lente/vroege zomer te nemen, dan kan ik rustig 't hok timmeren zonder m'n vingers af te vriezen en ook niet handig als beginnertje meteen met extra sneeuw en vorst vragen te zitten.
Heb een deel van de ren overdekt en de nachthok staat op pootjes. Alle kippen zitten stijf tegen elkaar aan onder het nachthok, in het zand uit de wind.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 20:17 schreef lady-wrb het volgende:
hoe doen jullie kips het in de sneeuw? die van mij weigeren in de sneeuw te lopen en blijven morrend in hun hok. die bui zag ik al hangen, dus ik had gisteren alles al verschoond.
Assendelfters en Friesche hoenders worden nooit broeds. Wyandotte (zie mijn foto met die kuikens) zijn ieder jaar wekenlang harstikke broeds.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 21:02 schreef Sheriam het volgende:
En broeds verschilt juist wel per ras... goed dat ik al wat rond-vraag en lees, want ik weet er duidelijk nog weinig vanIk heb nog even voor m'n keuze, ik was van plan ze pas lente/vroege zomer te nemen, dan kan ik rustig 't hok timmeren zonder m'n vingers af te vriezen en ook niet handig als beginnertje meteen met extra sneeuw en vorst vragen te zitten.
zijdehoenders staan er om bekend dat ze heel snel broeds zijn. ik heb er een die weken op een pingpongbal heeft zitten broedenquote:Op dinsdag 15 januari 2013 22:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Assendelfters en Friesche hoenders worden nooit broeds. Wyandotte (zie mijn foto met die kuikens) zijn ieder jaar wekenlang harstikke broeds.
De voorgangers van onze kippen gingen bij de vorige eigenaar in de soep als ze niet genoeg eieren meer legden. Kennelijk is dat voor oude mensen/halve boertjes heel gewoon. Ze vroeg ook of wij onze konijnen houden om op te eten.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 21:14 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ik kan dat niet hoor, mijn haantjes opeten. het idee alleen al
Kraaien verschilt volgens mij meer per formaat van de haan (kleiner ras = zachter kraaien) maar dat weet ik eerlijk gezegd niet zo zeker. Broedsheid (zowel hoe vaak als hoe betrouwbaar een hen broedt) verschilt echt enorm per kippenras. Ik zou je aanraden om eens een kippenencyclopedie open te slaan en je een beetje in te lezen over alle verschillende rassen. Wij hebben er één van Esther Verhoef en Aad Rijs (deze: http://boeken.hema.nl/aad-rijs ) en die is erg leuk om eens door te kijken en ook nog eens goed te gebruiken als naslagwerk om bv. op te zoeken hoe breed een zitstok moet zijn voor een bepaald ras, hoe een kippenhok er uit moet zien, of symptomen van ziektes. Daarnaast staan zo'n beetje alle kippenrassen er in, geordend op legrassen, vleesrassen en gemengd nut rassen, en per ras een aantal foto's en beschrijving van het uiterlijk (groot/klein, kleuren, etc.) en karakter (tam/schuw, makkelijk broeds, etc.). Ideaal om je een beetje in te lezenquote:Op dinsdag 15 januari 2013 21:02 schreef Sheriam het volgende:
[..]
Dank je voor het advies! Ik vind 't wel leuker 't gewoon natuurlijk te laten lopen -en tsja, dat ik dan de haantjes kwijt moet, dat hoort er bij... weet niet of ik ze zelf wil opeten of om af te halen zet maar dat zie ik tzt wel. Dus kraaien verschilt niet zo per ras, maar opsluiten helpt wel? En broeds verschilt juist wel per ras... goed dat ik al wat rond-vraag en lees, want ik weet er duidelijk nog weinig vanIk heb nog even voor m'n keuze, ik was van plan ze pas lente/vroege zomer te nemen, dan kan ik rustig 't hok timmeren zonder m'n vingers af te vriezen en ook niet handig als beginnertje meteen met extra sneeuw en vorst vragen te zitten.
Ik denk dat ik ze gewoon laat rondlopen inderdaad, van mij mogen ze een natuurlijke dood sterven, van ouderdom. Ik denk dat ik er dan wel nieuwe kipjes bij neem voor de eitjes, maar dan geen vier meer, liever twee of drie, ik weet van gekheid soms niet waar ik met al die eieren heen moet [luxeprobleem].quote:Op woensdag 16 januari 2013 12:27 schreef Miss_Isis het volgende:
Hoe gaan jullie dat dan t.z.t. doen als deze kippen geen eieren meer leggen? Gewoon nog 5/6/7+ jaar rond laten lopen en voeren zonder dat je eitjes krijgt, of neem je er dan jonge kippen bij voor de eitjes o.i.d.? Ben wel benieuwd
In cake, pannenkoeken en bavarois, tiramisu e.d. kun je ook aardig wat eieren kwijt. Dat staat hier vaak op 't menu als we een overschot hebben in het voorjaarquote:Op woensdag 16 januari 2013 12:32 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik denk dat ik ze gewoon laat rondlopen inderdaad, van mij mogen ze een natuurlijke dood sterven, van ouderdom. Ik denk dat ik er dan wel nieuwe kipjes bij neem voor de eitjes, maar dan geen vier meer, liever twee of drie, ik weet van gekheid soms niet waar ik met al die eieren heen moet [luxeprobleem].
De tortilla komt me soms eerlijk gezegd de neus uit.
Dit zijn onze Assendelfters:quote:Op dinsdag 15 januari 2013 16:54 schreef Sheriam het volgende:
[..]
Die foto erboven zijn van de Assendelfters? Die zijn ook mooi zeg! Ik wilde ook gaan kijken op de website van de stichting zeldzame huisdier-rassen maar die is off-line, helaas!
Wij hebben hier 8 kippen rondlopen en gewoon 8x7=56 eieren per weekquote:Op maandag 14 januari 2013 19:39 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
en dat is dus niet waar. een ei maken duurt ongeveer 27 uur, dus 28 eieren ga je niet halen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |