abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126371436
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 22:51 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Wat moet je eigenlijk doen als een kip dit heeft?
Je kan proberen om die spieren wat te laten ontspannen in een teiltje met lekker lauw water, maar ik heb er verder geen ervaring mee en weet ook niet hoe groot de kans van slagen is.

Even een fotootje van mijn haan Flip, omdat ie zo geweldig is O+
  zondag 12 mei 2013 @ 08:44:57 #202
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_126376178
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 00:03 schreef pasopikbijt het volgende:

[..]

Je kan proberen om die spieren wat te laten ontspannen in een teiltje met lekker lauw water, maar ik heb er verder geen ervaring mee en weet ook niet hoe groot de kans van slagen is.

Even een fotootje van mijn haan Flip, omdat ie zo geweldig is O+
[ afbeelding ]
Wij hebben geen haan, vooral om de buren te sparen, maar dit is wel weer heel tof hoor :) mooi is ie
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
pi_126407190
Zijn hier ook mensen die kippen houden in een woonwijk? Ik overweeg al een lange tijd om een stuk of drie kipjes een thuis te bieden. Mijn tuin is ruim genoeg en ze zouden los mogen lopen wanneer ik thuis ben, maar ik woon in een woonwijk en wil geen gedoe met buren. Een haan komt er sowieso niet, maar ik begreep dat hennen ook best wat herrie kunnen maken.

De ene buur zal sneller klagen dan de andere, maar ben wel benieuwd wat jullie doen om overlast te voorkomen. Houden jullie het nachthok bijvoorbeeld langer dicht, en hoe gaat het met broedsheid? Is er dan meer geluid(soverlast)?
"The problem with common sense is that most people are morons."
  zondag 12 mei 2013 @ 23:03:24 #204
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126412078
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 21:52 schreef Lolaatje het volgende:
Zijn hier ook mensen die kippen houden in een woonwijk? Ik overweeg al een lange tijd om een stuk of drie kipjes een thuis te bieden. Mijn tuin is ruim genoeg en ze zouden los mogen lopen wanneer ik thuis ben, maar ik woon in een woonwijk en wil geen gedoe met buren. Een haan komt er sowieso niet, maar ik begreep dat hennen ook best wat herrie kunnen maken.

De ene buur zal sneller klagen dan de andere, maar ben wel benieuwd wat jullie doen om overlast te voorkomen. Houden jullie het nachthok bijvoorbeeld langer dicht, en hoe gaat het met broedsheid? Is er dan meer geluid(soverlast)?
Wij hebben onze tuin niet aan andere tuinen grenzen, maar toch voel ik me soms nog bezwaard als de dames ineens een aanval krijgen van tokzucht. Dan beginnen ze uit het niets van die lange tokken te maken, heel hard, en m.i. volkomen onnodig.

Hier nog een foto van het verschil tussen een doordeweeks ei en een dubbeldooier (dat ei dat kip 1 zo dwars zat vorige week).

Je ziet aan de vorm dat-ie er niet eens in één keer uit is gekomen, er zit een "randje" in het midden. Arme kip...
pi_126426364
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 22:51 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Wat moet je eigenlijk doen als een kip dit heeft?
Je kan er volgens mij niet zoveel aan doen, hooguit een beetje lauwwarme plantaardige olie naar binnen gieten (met een kleine trechter o.i.d) zodat het ei er makkelijker uit kan glijden en verder de kip een rustig plekje geven om het ei er uit te persen. Het is vooral heel belangrijk om te zorgen dat het ei niet kapot gaat (dus niet zomaar proberen te knijpen of zo) want dan kan de kip vanbinnen onherstelbaar beschadigd raken door stukken eierschaal.

Daarnaast moet je opletten dat als de kip het ei naar buiten heeft geperst er geen stukje eileider mee is gekomen (een prolaps). Als dat gebeurd gaan de andere kippen daar vaak aan pikken en kan de kip ook dood gaan. Je moet haar als je dat opmerkt z.s.m. apart zetten en je kan eventueel zelf proberen de prolaps voorzichtig weer naar binnen te duwen, maar je kan dan ook de dierenarts bellen natuurlijk.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  maandag 13 mei 2013 @ 13:17:48 #206
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126426496
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 13:14 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Je kan er volgens mij niet zoveel aan doen, hooguit een beetje lauwwarme plantaardige olie naar binnen gieten (met een kleine trechter o.i.d) zodat het ei er makkelijker uit kan glijden en verder de kip een rustig plekje geven om het ei er uit te persen. Het is vooral heel belangrijk om te zorgen dat het ei niet kapot gaat (dus niet zomaar proberen te knijpen of zo) want dan kan de kip vanbinnen onherstelbaar beschadigd raken door stukken eierschaal.

Daarnaast moet je opletten dat als de kip het ei naar buiten heeft geperst er geen stukje eileider mee is gekomen (een prolaps). Als dat gebeurd gaan de andere kippen daar vaak aan pikken en kan de kip ook dood gaan. Je moet haar als je dat opmerkt z.s.m. apart zetten en je kan eventueel zelf proberen de prolaps voorzichtig weer naar binnen te duwen, maar je kan dan ook de dierenarts bellen natuurlijk.
Ik weet niet of ik dat durf, olie naar binnen gieten en zo, maar onze buurman is veearts, die zal toch ook wel een kip in nood kunnen helpen hoop ik?
Ik zal het in elk geval goed in de gaten houden, mocht ik weer eens drie eieren in de nesten vinden i.p.v. vier, want ik vond het wel erg zielig en het is ook juist de meest bijdehante kip die steeds van die grote joekels legt.
pi_126426749
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 13:17 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik weet niet of ik dat durf, olie naar binnen gieten en zo, maar onze buurman is veearts, die zal toch ook wel een kip in nood kunnen helpen hoop ik?
Ik zal het in elk geval goed in de gaten houden, mocht ik weer eens drie eieren in de nesten vinden i.p.v. vier, want ik vond het wel erg zielig en het is ook juist de meest bijdehante kip die steeds van die grote joekels legt.
Oh, handig zo'n buurman! Een veearts zal er vast wel wat mee kunnen. Een groot deel van de 'kunst' is ook echt het durven doen, niet zozeer techniek of kennis (zoveel kennis en techniek is er niet voor nodig om een trechter in een kippenkont te steken :P ). Maar als je van jezelf weet dat je het niet zo goed durft is het verstandig de buurman te vragen mocht het ooit nodig zijn :Y

Het belangrijkste is dat je een beetje oplet, en als je het idee hebt dat ze (kans op) een prolaps heeft haar z.s.m. apart zetten. Zodra ze aangepikt wordt door de andere kippen is de kans namelijk erg groot dat ze het niet gaat overleven. Als ze het ei er dan uit heeft gewerkt en ze is weer de oude kan ze weer terug naar de andere kippen.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
  dinsdag 14 mei 2013 @ 21:34:58 #208
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_126501038
Ik zou er dus gewoon niet achter komen of een kip legnood heeft. We hebben er 7 en ik heb geen idee welke kip welke eieren legt :@
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
  dinsdag 14 mei 2013 @ 22:06:18 #209
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126505347
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 21:34 schreef MrSubtle het volgende:
Ik zou er dus gewoon niet achter komen of een kip legnood heeft. We hebben er 7 en ik heb geen idee welke kip welke eieren legt :@
Je merkt het wel aan de kip, die bij ons zat heel zielig in een hoekje, je zag dat ze niet lekker in haar vel zat.

Vanmiddag zo gelachen met mijn kipjes. Ik was een stukje tuin aan het omspitten omdat ik daar wil gaan zaaien, maar daar komt nogal wat onkruid op en dat is veel werk om allemaal met de hand eruit te halen. Wat, dacht ik, ik heb toch kippen. Dus de bijdehandste kip uit de ren gehaald en in dat perk gezet, waar ik harkte ging zij met haar poten meeharken, zo schattig! En ondertussen alle onkruidjes opeten, ik hoefde niks meer te doen, alleen harken op de plekken waar zij nog niet geweest was. :D

pi_126560342
Haha Gwywen, wat handig zo'n tuinhulp! En gezellig O+
pi_126581290
Dat heb je goed voor elkaar Gwywen; kip blij, jij blij!

Hier zijn afgelopen dinsdag de kuikentjes uitgekomen. Van de 18 eieren zijn er (helaas maar) 11 uitgekomen. Alle groene eieren van mijn Araucana en Araucana kruisingen waren niet bevrucht. Normaal gesproken staan hanen niet bekend om hun kieskeurigheid, maar ik denk dat die van ons graag een mooi staartje op hun hennen zien. De staartloze hennen (die dus die groene eieren leggen) worden kennelijk stelselmatig overgeslagen ;( We hebben nog één kip zitten met 10 eieren waaronder ook een paar groene, wie weet komt daar nog wat uit, maar ik vrees van niet.
pi_126581582
Wat ik wel vind is dat die beesten stinken. Kan ik daar iets aan doen?
U MAD?
pi_126581690
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 14:21 schreef de_boswachter het volgende:
Wat ik wel vind is dat die beesten stinken. Kan ik daar iets aan doen?
Vaker het hok schoonmaken? Er niet met je neus boven hangen? Busje kippendeo? Ik noem maar wat :+
pi_126741374
Miss_Isis wat jammer dat je Araucana-eitjes niet uitgekomen zijn! :{

Ik wil op zeer korte termijn de kuikens + eend bij de rest van de kippen in het hok doen. Ze groeien uit hun hok hier (Ze groeien echt als kool! En ze hebben honger voor 10) en ze stinken :@ . Maar gaat dat zomaar goed met de vier kippen die al buiten wonen? Gaan ze dat probleemloos accepteren of moet ik naast het kippenhok slapen om te voorkomen dat de kleintjes kapotgemaakt worden? Ze zijn allang niet zo klein meer (de kippen nu zes weken en de eend vier) maar toch..
  zondag 19 mei 2013 @ 22:41:14 #215
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_126743917
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 22:00 schreef LadyDanae het volgende:
of moet ik naast het kippenhok slapen om te voorkomen dat de kleintjes kapotgemaakt worden?
O+

Om zoiets zou ik dus ook vreselijk stressen :') :@
  zondag 19 mei 2013 @ 22:43:36 #216
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_126744050
Onze kippen zaten bij het huis dat we kochten, en zijn verre van hand tam. Inmiddels eten er 3 uit de hand, maar aanraken mag niet. Ik ben nu dus met onze kippen stelselmatig bezig met operation stealth-aai-de-kip. Ik lok ze met voer, en probeer ze dan snel even op hun rug te krabbelen :D. Meestal krijg ik een zeer verontwaardigde kakel, en dan vreten ze snel buiten bereik verder :+
  zondag 19 mei 2013 @ 23:08:42 #217
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_126745657
Mijn buurman kwam naar mij toe vanavond, hij had twintig eitjes onder de broedmachine liggen. Ik wil graag snel kippen, want leuk. Vriendinlief heeft er echter minder haast mee.

Iemand tips voor een lowbudget hok? Ren klus ik sowieso zelf inelkaar. Denk dat ik er een stuk of vijf neem.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  zondag 19 mei 2013 @ 23:40:37 #218
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126747809
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 23:08 schreef Catch22- het volgende:

Iemand tips voor een lowbudget hok?
DIY Low Budget Chicken Coop
Hier staat vast wel iets tussen :)

Is vijf kippen niet een beetje veel? Of ga je de eitjes verkopen?
Wij hebben vier kipjes met zijn drieën en verkopen meer dan de helft van de eitjes.
  zondag 19 mei 2013 @ 23:44:16 #219
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_126748025
Lijkt me wel zo gezellig voor ze en we hebben ruimte zat (tuin is 50x6-7 meter). En dan verpats ik wat ik overhou. We eten nu tien eieren per week dus we houden wel wat over gok ik.

Wel zullen we meer eieren gaan eten als ze er toch liggen gok ik. Ik ben nogal gek op eieren namelijk. Zal de link even bekijken. Met een stapel planken en palen kom je al een eind gok ik? Voor mij als 'nietzoheelhandig' persoon lijkt me dat zelfs wel te doen
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  zondag 19 mei 2013 @ 23:53:24 #220
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_126748536
Wij willen zelf ook een nieuw hok bouwen, huidige hok is ongeveer een bij anderhalf en ik kan er rechtop in staan (handig met schoonmaken) en zoiets willen we wel weer bouwen, gewoon rabatdelen en vier hoekpalen bij de bouwmarkt, veel meer is het niet.
Ik vond op internet een plaatje dat ik in het nieuwe hok zeker ga toepassen:

We hebben nog wel een oude houten ladder liggen.
  maandag 20 mei 2013 @ 06:53:09 #221
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_126755751
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 23:44 schreef Catch22- het volgende:
Lijkt me wel zo gezellig voor ze en we hebben ruimte zat (tuin is 50x6-7 meter). En dan verpats ik wat ik overhou. We eten nu tien eieren per week dus we houden wel wat over gok ik.

Wel zullen we meer eieren gaan eten als ze er toch liggen gok ik. Ik ben nogal gek op eieren namelijk. Zal de link even bekijken. Met een stapel planken en palen kom je al een eind gok ik? Voor mij als 'nietzoheelhandig' persoon lijkt me dat zelfs wel te doen
Ze hebben niet gek veel nodig. Een lekkere comfortabele legbak (bij ons zitten ze het liefst een een emmer die half gevuld is met stro, zitten ze lekker beschut :D), en iets dat uit ziet als een lattenbodem om op te slapen en je bent er al :).
pi_126756249
He, een kippentopic! Wat leuk :).

Zoals Miss_Isis al meldde, ik heb Twense Hoenders.
Momenteel 5 hennen. De haan is net een maandje dood, da's niet zo mooi. Zijn we voor het eerst sinds we met kippen begonnen, haanloos.

Foto's van gister;
hier stappen de dames de ren uit.

Ik heb een paar maanden geleden de in/uitgang van de ren verhoogd. De kippen kunnen dat prima, en de honden niet. De honden schoten elke keer als we even niet keken het hok in, restjes voer zoeken. Honden zijn een groter gevaar voor kippen dan katten trouwens. Onze honden weten best dat ze de kippen niet mogen klieren en doen dat gewoonlijk ook niet, maar als een kip klem zit en in paniek raakt, dan bijten ze 'm dood. Dat heeft ons al wel een paar haantjes gekost.

De meeste volwassen kippen die een natuurlijke dood sterven, doen dat in de klauwen van een roofvogel.
Hanen zijn bij ons blijkbaar teerder: we hebben nu twee hanen gehad die vanzelf dood gingen.

We hebben 4 grijze en 1 gouden hen. Het gouden hennetje is in de zomer 2012 uitgebroed, toen hebben we een broedse kip van onszelf op een stel gekochte broedeieren gezet. Die waren wel van hetzelfde ras, maar dan in een andere kleurslag. Acht eieren > zeven kuikens > 6 hanen :o & 1 hennetje oO<.

We hebben dit ras vooral uitgekozen vanwege de winterhardheid. Ze hebben geen lellen en dat maakt dat ze (nog) minder dan andere kippen last hebben van vorst. Verder zijn het dubbeldoelers, dus ze leggen aardig eieren en d'r zit ook nog wat vlees aan.

Hun ren kan dicht, en die doen we 's avonds ook dicht, en als er erg veel hongerige roofvogels zijn dan laten we de kippen er ook een paar weken niet uit. (Overigens was er een paar jaar geleden met enige regelmaat een ophokplicht, dan moet je wel een afsluitbare ren hebben.)
Als de kippen naar buiten kunnen landen ze net naast de moestuin. Daar mogen ze eigenlijk niet in maar de omheinig is niet helemaal kipdicht. Kippen zijn gezellige scharrelaars in de moestuin, maar ze vreten echt niet alleen jonge aanplant aan. Als ze eenmaal hun zinnen erop zetten vreten ze een komplete grote koolplant op. Sla. Andijvie. Aardbeien. Van alles eigenlijk.

Kippen zijn trouwens echt verzot op bessen. Als je niet zelf zit te springen om de bessen kan ik iedereen aanraden een bessenstruikje te nemen voor je kippen. Zij springen er wel om.
Voor kippen die altijd in een ren zitten zou ik een bessenstruikje op stam erin zetten, aan de onderkant een gaas erom zodat de struik blijft leven. Sowieso hebben kippen graag wat boven hun hoofd, dus een struik in/boven/naast een ren vinden ze fijn.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 20 mei 2013 @ 09:20:11 #223
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_126756300
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 09:14 schreef sigme het volgende:
He, een kippentopic! Wat leuk :).

Zoals Miss_Isis al meldde, ik heb Twense Hoenders.
Momenteel 5 hennen. De haan is net een maandje dood, da's niet zo mooi. Zijn we voor het eerst sinds we met kippen begonnen, haanloos.

Foto's van gister;
hier stappen de dames de ren uit.
[ afbeelding ]
Kippen zijn trouwens echt verzot op bessen. Als je niet zelf zit te springen om de bessen kan ik iedereen aanraden een bessenstruikje te nemen voor je kippen. Zij springen er wel om.
Voor kippen die altijd in een ren zitten zou ik een bessenstruikje op stam erin zetten, aan de onderkant een gaas erom zodat de struik blijft leven. Sowieso hebben kippen graag wat boven hun hoofd, dus een struik in/boven/naast een ren vinden ze fijn.
Ooh die bessenstruik op stam vind ik een leuk idee. Welke besjes raad je aan?
Overigens is de verhoogde ren ingang ook slim. Ik was laatst aan het kijken naar een automatische poort voor de stal die open gaat bij licht en sluit bij donker (of gewoon op vaste tijden). Niet heel duur en wel zo makkelijk :)
pi_126756401
quote:
7s.gif Op maandag 20 mei 2013 09:20 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Ooh die bessenstruik op stam vind ik een leuk idee. Welke besjes raad je aan?
Overigens is de verhoogde ren ingang ook slim. Ik was laatst aan het kijken naar een automatische poort voor de stal die open gaat bij licht en sluit bij donker (of gewoon op vaste tijden). Niet heel duur en wel zo makkelijk :)
Rode aalbessen. Gewoon een of ander commercieel ras, die geven de hoogste opbrengst.
Witte/roze bessen zien de kippen een stuk minder goed en zwarte bessen vinden ze minder lekker.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_126770907
Hier zijn inmiddels de laatste eieren ook uitgekomen, we hebben er weer 6 kuikentjes bij. Helaas alweer geen uitgekomen Araucana eitjes, stomme kieskeurige hanen }:|

We hebben Kip3 met haar 6 kleintjes nu onder in het konijnenhok zitten waar eerst Kip2 met haar 6 kuikens zat. Kip2 hebben we ontheven van haar taken als kloek, ze was sowieso niet echt heel begaan met haar kuikentjes; ze voerde ze af en toe wel wat halfslachtig maar at zelf het meeste voer op, en we konden de kuikens steeds zonder problemen bij haar weg pakken. Toen hebben we maar besloten haar kuikens in pleegzorg te doen bij Kip1 (een moederkloek pur sang). Dat is wel zo makkelijk omdat we nu maar één kloek met kuikens onder hoeven te brengen in plaats van 2 kloeken die uit elkaar gehouden moeten worden (want vechten deed Kip2 dan weer wel). Omdat de twee setjes kuikens toch even oud waren en Kip1 graag en vol overgave moedert ging het allemaal vrij probleemloos. De kuikentjes zelf moesten wel even wennen aan hun nieuwe moeder maar na een nachtje samen in het hok voelden ze zich al helemaal op hun gemak. Kip2 scharrelt inmiddels al weer door de wei en heeft nergens last van. Eind goed, al goed dus O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')