Je kan proberen om die spieren wat te laten ontspannen in een teiltje met lekker lauw water, maar ik heb er verder geen ervaring mee en weet ook niet hoe groot de kans van slagen is.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 22:51 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Wat moet je eigenlijk doen als een kip dit heeft?
Wij hebben geen haan, vooral om de buren te sparen, maar dit is wel weer heel tof hoorquote:Op zondag 12 mei 2013 00:03 schreef pasopikbijt het volgende:
[..]
Je kan proberen om die spieren wat te laten ontspannen in een teiltje met lekker lauw water, maar ik heb er verder geen ervaring mee en weet ook niet hoe groot de kans van slagen is.
Even een fotootje van mijn haan Flip, omdat ie zo geweldig is![]()
[ afbeelding ]
Wij hebben onze tuin niet aan andere tuinen grenzen, maar toch voel ik me soms nog bezwaard als de dames ineens een aanval krijgen van tokzucht. Dan beginnen ze uit het niets van die lange tokken te maken, heel hard, en m.i. volkomen onnodig.quote:Op zondag 12 mei 2013 21:52 schreef Lolaatje het volgende:
Zijn hier ook mensen die kippen houden in een woonwijk? Ik overweeg al een lange tijd om een stuk of drie kipjes een thuis te bieden. Mijn tuin is ruim genoeg en ze zouden los mogen lopen wanneer ik thuis ben, maar ik woon in een woonwijk en wil geen gedoe met buren. Een haan komt er sowieso niet, maar ik begreep dat hennen ook best wat herrie kunnen maken.
De ene buur zal sneller klagen dan de andere, maar ben wel benieuwd wat jullie doen om overlast te voorkomen. Houden jullie het nachthok bijvoorbeeld langer dicht, en hoe gaat het met broedsheid? Is er dan meer geluid(soverlast)?
Je kan er volgens mij niet zoveel aan doen, hooguit een beetje lauwwarme plantaardige olie naar binnen gieten (met een kleine trechter o.i.d) zodat het ei er makkelijker uit kan glijden en verder de kip een rustig plekje geven om het ei er uit te persen. Het is vooral heel belangrijk om te zorgen dat het ei niet kapot gaat (dus niet zomaar proberen te knijpen of zo) want dan kan de kip vanbinnen onherstelbaar beschadigd raken door stukken eierschaal.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 22:51 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Wat moet je eigenlijk doen als een kip dit heeft?
Ik weet niet of ik dat durf, olie naar binnen gieten en zo, maar onze buurman is veearts, die zal toch ook wel een kip in nood kunnen helpen hoop ik?quote:Op maandag 13 mei 2013 13:14 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Je kan er volgens mij niet zoveel aan doen, hooguit een beetje lauwwarme plantaardige olie naar binnen gieten (met een kleine trechter o.i.d) zodat het ei er makkelijker uit kan glijden en verder de kip een rustig plekje geven om het ei er uit te persen. Het is vooral heel belangrijk om te zorgen dat het ei niet kapot gaat (dus niet zomaar proberen te knijpen of zo) want dan kan de kip vanbinnen onherstelbaar beschadigd raken door stukken eierschaal.
Daarnaast moet je opletten dat als de kip het ei naar buiten heeft geperst er geen stukje eileider mee is gekomen (een prolaps). Als dat gebeurd gaan de andere kippen daar vaak aan pikken en kan de kip ook dood gaan. Je moet haar als je dat opmerkt z.s.m. apart zetten en je kan eventueel zelf proberen de prolaps voorzichtig weer naar binnen te duwen, maar je kan dan ook de dierenarts bellen natuurlijk.
Oh, handig zo'n buurman! Een veearts zal er vast wel wat mee kunnen. Een groot deel van de 'kunst' is ook echt het durven doen, niet zozeer techniek of kennis (zoveel kennis en techniek is er niet voor nodig om een trechter in een kippenkont te stekenquote:Op maandag 13 mei 2013 13:17 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik weet niet of ik dat durf, olie naar binnen gieten en zo, maar onze buurman is veearts, die zal toch ook wel een kip in nood kunnen helpen hoop ik?
Ik zal het in elk geval goed in de gaten houden, mocht ik weer eens drie eieren in de nesten vinden i.p.v. vier, want ik vond het wel erg zielig en het is ook juist de meest bijdehante kip die steeds van die grote joekels legt.
Je merkt het wel aan de kip, die bij ons zat heel zielig in een hoekje, je zag dat ze niet lekker in haar vel zat.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 21:34 schreef MrSubtle het volgende:
Ik zou er dus gewoon niet achter komen of een kip legnood heeft. We hebben er 7 en ik heb geen idee welke kip welke eieren legt
Vaker het hok schoonmaken? Er niet met je neus boven hangen? Busje kippendeo? Ik noem maar watquote:Op donderdag 16 mei 2013 14:21 schreef de_boswachter het volgende:
Wat ik wel vind is dat die beesten stinken. Kan ik daar iets aan doen?
quote:Op zondag 19 mei 2013 22:00 schreef LadyDanae het volgende:
of moet ik naast het kippenhok slapen om te voorkomen dat de kleintjes kapotgemaakt worden?
DIY Low Budget Chicken Coopquote:
Ze hebben niet gek veel nodig. Een lekkere comfortabele legbak (bij ons zitten ze het liefst een een emmer die half gevuld is met stro, zitten ze lekker beschutquote:Op zondag 19 mei 2013 23:44 schreef Catch22- het volgende:
Lijkt me wel zo gezellig voor ze en we hebben ruimte zat (tuin is 50x6-7 meter). En dan verpats ik wat ik overhou. We eten nu tien eieren per week dus we houden wel wat over gok ik.
Wel zullen we meer eieren gaan eten als ze er toch liggen gok ik. Ik ben nogal gek op eieren namelijk. Zal de link even bekijken. Met een stapel planken en palen kom je al een eind gok ik? Voor mij als 'nietzoheelhandig' persoon lijkt me dat zelfs wel te doen
Ooh die bessenstruik op stam vind ik een leuk idee. Welke besjes raad je aan?quote:Op maandag 20 mei 2013 09:14 schreef sigme het volgende:
He, een kippentopic! Wat leuk.
Zoals Miss_Isis al meldde, ik heb Twense Hoenders.
Momenteel 5 hennen. De haan is net een maandje dood, da's niet zo mooi. Zijn we voor het eerst sinds we met kippen begonnen, haanloos.
Foto's van gister;
hier stappen de dames de ren uit.
[ afbeelding ]
Kippen zijn trouwens echt verzot op bessen. Als je niet zelf zit te springen om de bessen kan ik iedereen aanraden een bessenstruikje te nemen voor je kippen. Zij springen er wel om.
Voor kippen die altijd in een ren zitten zou ik een bessenstruikje op stam erin zetten, aan de onderkant een gaas erom zodat de struik blijft leven. Sowieso hebben kippen graag wat boven hun hoofd, dus een struik in/boven/naast een ren vinden ze fijn.
Rode aalbessen. Gewoon een of ander commercieel ras, die geven de hoogste opbrengst.quote:Op maandag 20 mei 2013 09:20 schreef MrSubtle het volgende:
[..]
Ooh die bessenstruik op stam vind ik een leuk idee. Welke besjes raad je aan?
Overigens is de verhoogde ren ingang ook slim. Ik was laatst aan het kijken naar een automatische poort voor de stal die open gaat bij licht en sluit bij donker (of gewoon op vaste tijden). Niet heel duur en wel zo makkelijk
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |