abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128763935
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 11:36 schreef Faeroer het volgende:
Al iets bekend over zijdehoentjes? Worden deze verboden? De eerste die ze weg wilt halen krijgt een stomp. :(
Ik ram wel mee.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Lieve Belg dinsdag 9 juli 2013 @ 21:12:19 #277
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_128772521
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 17:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Lavameel ken ik niet. Ik bespuit de kippen met een anti-vlooienmiddel (voo duiven) en smeer de zitstokken rondom in met dun vaselinelaagje. Ziet zwart van de bloedluizen na 'n week.
Lavameel is een zeer fijn poeder wat normaal gebruikt wordt als vervanger van as om tussen de planten als voedsel te strooien. Ik heb een kleine poederverstuiver waarmee ik het makkelijk in de kleine hoeken en kieren krijg.

Mijn legstokken zijn in feite afgezaagde stelen van een schop. Deze zijn van hardhout en zijn ook mooi rond en mooi vlak geschuurd. Voordeel van het hardhout is dat het geen barsten, putjes of iets dergelijks heeft, en als je het een stuk inkort een echt vlak stuk hebt waar de beestjes zich niet kunnen verstoppen. Deze liggen in twee U plankjes die ook wat ingevet zijn en lavameel hebben, waar ze dus bijna niet over kunnen.

Maar ik zit er wel aan te denken om alle kieren mooi dicht te kitten en extra verluchting in het kot te plaatsen. Dan hebben de beestjes ook minder plaatsen waar ze kunnen, want echt 100% wegkrijgen ga ik anders toch niet kunnen doen.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_128772698
Dat invetten is ook heel goed. Ik vet ook de poten van de kippen in (tegen kalkpoten).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 22:42:07 #279
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_128776906
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 11:36 schreef Faeroer het volgende:
Al iets bekend over zijdehoentjes? Worden deze verboden? De eerste die ze weg wilt halen krijgt een stomp. :(
Ik vraag me trouwens af hoe ze dat gaan aanpakken als er straks een heleboel dieren verboden worden, gaan ze die echt weghalen bij de mensen, en zo ja, waar laten ze al die dieren dan?
pi_128779729
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 22:42 schreef Gwywen het volgende:
Ik vraag me trouwens af hoe ze dat gaan aanpakken als er straks een heleboel dieren verboden worden, gaan ze die echt weghalen bij de mensen, en zo ja, waar laten ze al die dieren dan?
Met dat soort praktische vragen, houden de beleidsmedewerkers zich echt niet bezig.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 23:33:14 #281
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_128779924
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 23:30 schreef blomke het volgende:

[..]

Met dat soort praktische vragen, houden de beleidsmedewerkers zich echt niet bezig.
Nee, dat blijkt. Geen mensen van de praktijk natuurlijk. :{
We hadden het er van 't weekend toevallig over toen we een wei vol kangoeroes zagen. We vroegen ons af in hoeverre het diervriendelijk is om al die plotseling verboden beesten een spuitje te geven, of dat het mss niet handiger is om er gewoon niet meer mee te fokken zodat het probleem zichzelf op een natuurlijke en pijnloze manier oplost.
pi_128780157
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 23:33 schreef Gwywen het volgende:
.......of dat het mss niet handiger is om er gewoon niet meer mee te fokken zodat het probleem zichzelf op een natuurlijke en pijnloze manier oplost.
Handig komt echt niet voor in de vocabulaire van beleidsmakers. Die komt niet verder dan: "in theorie...", "gezien de Europese ontwikkelingen..." en "gelet op het feit dat we opnieuw gekozen willen worden...." maar dan in bedekte termen.
pi_128792465
Ik heb drie kippen en een haan, een maand geleden heel jong van de markt gehaald. Ze waren toen redelijk mager eigenlijk , maar inmiddels flinke kippen. Ze hebben een heel groot en hoog ouderwets Portugees, stenen kippenhok met veel stenen leghokjes en ze gaan ´smorgens en ´savonds naar buiten (´smiddags is het nu te heet). Blijkbaar vinden ze veel voedsel (torren met name) want ze zijn steeds minder voer gaan eten. Ik woon in een natuurgebied, dus ze kunnen er flink op los scharrelen.
Ik wilde geen haan, maar ja, kan het niet veranderen.
Ze heten Dida, Fifa, Kika en Tito (dat was Tita tot ik zag dat het een haan was).
Geen idee welk ras.
pi_128794876
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 12:36 schreef Alentejana het volgende:
Ik heb drie kippen en een haan, een maand geleden heel jong van de markt gehaald. Ze waren toen redelijk mager eigenlijk , maar inmiddels flinke kippen. Ze hebben een heel groot en hoog ouderwets Portugees, stenen kippenhok met veel stenen leghokjes en ze gaan Žsmorgens en Žsavonds naar buiten (Žsmiddags is het nu te heet). Blijkbaar vinden ze veel voedsel (torren met name) want ze zijn steeds minder voer gaan eten. Ik woon in een natuurgebied, dus ze kunnen er flink op los scharrelen.
Ik wilde geen haan, maar ja, kan het niet veranderen.
Ze heten Dida, Fifa, Kika en Tito (dat was Tita tot ik zag dat het een haan was).
Geen idee welk ras.
:D

Foto'tje?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_128795040
Even uploaden, moment...
pi_128795738
Deze zijn al wat ouder, maar het geeft een idee van de kippetjes en hun hok. De stokken zijn van eucalyptus.

Deze zijn wat recenter en hierop kun je misschien het ras beoordelen?

(Ik wist niet dat ze mijn plantjes en kruiden om zeep zouden helpen)
pi_128797651
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 14:09 schreef Alentejana het volgende:
Deze zijn al wat ouder, maar het geeft een idee van de kippetjes en hun hok. De stokken zijn van eucalyptus.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Mooi hok, mooie kipjes :Y.
Ik heb geen idee van het ras, maar ik ben geen rassenkenner.

Kipjes zijn uitstekende onkruidverdelgers, maar dan kan je maar beter een tuin vol onkruid hebben :D.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_128803771
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 23:33 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Nee, dat blijkt. Geen mensen van de praktijk natuurlijk. :{
We hadden het er van 't weekend toevallig over toen we een wei vol kangoeroes zagen. We vroegen ons af in hoeverre het diervriendelijk is om al die plotseling verboden beesten een spuitje te geven, of dat het mss niet handiger is om er gewoon niet meer mee te fokken zodat het probleem zichzelf op een natuurlijke en pijnloze manier oplost.
Er komt inderdaad een fokverbod voor de dieren op de zwarte lijst. Dieren die je al hebt, mag je gewoon houden. Het helpt echt als je zelf wat opzoekt op het internet, in plaats van maar dingen aan te nemen en daar heel hard over te gaan roepen en hun in Den Haag etc de schuld te geven.
pi_128837441
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 14:09 schreef Alentejana het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Leuke kippen, en een mooi groot hok ook. Wel jammer van je tuin, hopelijk valt er nog wat te redden. De meest kwetsbare plantjes afdekken met gaas kan helpen ;)

Wat betreft het ras: over het algemeen is het zo dat als het er niet bij gezegd wordt als je ze koopt, je er van uit kunt gaan dat het geen raskippen zijn :P Het is net als met honden en katten eigenlijk, voor een bepaald ras betaal je ook vaak meer. Ik denk dat jouw kipjes dus niet echt tot een bepaald ras behoren maar 'gewoon' kruisingen zijn. Een beetje de vuilnisbakkenrassen onder de kippen, net als het grootste deel van mijn kippen :)

Van de kleur kun je wel iets zeggen maar dat is ook weer net als met honden en katten, een bepaald ras kan een bepaalde kleur hebben, maar niet elk dier met die kleur behoort ook tot dat/een ras. De zwarte kip (het haantje denk ik? ik kan het niet zo goed zien) op de foto lijkt me zwartkoperhalzig van kleur. Die kleur komt o.a. veel voor bij Marans kippen, daar heb ik er toevallig ook eentje van in die kleur. Als het een hen was zou je kunnen kijken naar de kleur eieren die ze legt om te zien of die op Marans eieren lijken maar als het een haantje is heb je daar niets aan natuurlijk. Die twee kippen die beide ongeveer dezelfde kleur hebben lijken me patrijs of misschien gezoomd patrijs o.i.d., en die lichtbruine is denk ik buff.

Voorbeeldjes van de kleuren:

Buff (hen):

Patrijs (hen):

Gezoomd patrijs (hen):

Zwartkoperhalzig (haan):

Niet alle kippen zijn een perfecte weergave van een bepaalde kleur, er kunnen ook nog allerlei 'fouten' in de kleur zitten (niet fout als je gewoon een kip wilt natuurlijk, maar wel fout als je een raskip in een bepaalde kleurslag voor de tentoonstelling wilt). Vooral als je verschillend gekleurde hanen en hennen met elkaar kuikens laat produceren krijg je kuikens met allerlei verschillende kleuren en kleurfouten, en dat maakt het vaststellen van de kleur van zo'n random kip er niet makkelijker op. Maar persoonlijk vind ik het altijd wel gezellig staan in de wei, zo'n bonte bende :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_128839305
Tja, ik verwacht ook niet echt dat ze van een bepaald ras zijn, want de raskippen staan helemaal apart op de markt en hebben andere prijzen (waar ik van schrok). Deze heb ik uit een kist vol met ongeveer dezelfde (variaties van gespikkeld, zwart en bruin) geplukt. Ik wilde alleen geen kaalnekjes, dat is het meest voorkomende ras hier. Ik wilde ook vier verschillende kleuren. De zwarte is idd de haan.

Hier kun je een klein stukje van het natuurgebied zien waar ik in woon. Er is 30 hectare bij het huisje, en daar zijn oa pijnbomen en kurkeiken op geplant, maar dat ligt dan weer in duizenden hectaren.

Hier kun je de tekening beter zien van de gespikkelden. Dida is gezoomd. Fifa heeft meer pareltjes.

Ik heb geen bloementuin alleen wat planten en kruiden in bakken. Nou ja, dat had ik.
pi_128971077
En ik heb dit jaar een nest kuikens met waarschijnlijk alleen maar haantjes :') Niet zo'n punt, aangezien we ze met alle plezier opeten als niemand ze wil hebben, maar wel een beetje jammer dat ik dit jaar dan geen nieuwe hennetjes heb. Een nieuw nest is het nu iets te laat in het jaar voor, dus ik wacht wel weer tot de lente. Heb geen warmtelamp (voor het geval dat) en wil die ook niet aanschaffen eigenlijk.

Dit is mijn favoriet, Dolfje (omdat ie een beetje op Dolf van Alfred J. Kwak lijkt). Ik heb er helemaal geen moeite voor gedaan om hem tam te maken, op een dag sprong ie zo op mn arm en bleef een beetje om zich heen kijken. Nu klimt ie met alle plezier op mn schouders en komt als een malloot op me af rennen als ie me ziet. Voor zo'n speciaal gevalletje zoek ik dus wel graag een nieuw thuis voor ik hem zomaar opvreet..

Hij is een mengelmoes. Geen idee wie de moeder is, maar Flip is de vader:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit is zijn broertje Jack, zelfde mengelmoes-idee, niet zo handtam maar begrijpt wel dat ik de voedselbron ben (net als de rest eigenlijk).

Dit zijn Frank en Raoul, half Noord Hollandse Blauwe en half Flip.

Emily (blijkt stiekem Emil te zijn..), zelfde kruising als hierboven.

Marieke (die hopelijk geen Mark blijkt te zijn), compleet mengelmoes.

En Bertus, ook compleet mengelmoes.

Ik ben vooral heel benieuwd hoe ze eruitzien als ze volwassen zijn. Dit is voor het eerst dat er geen "standaard bruin met zwarte" haantjes uit mijn mengelmoezen komen. Vooral Bertus en Jack ben ik heel benieuwd naar, denk dat die wel mooi worden.
Dus eh, als er iemand geïnteresseerd is in een leuke, vriendelijke mengelmoes-haan waar gegarandeerd toverbalkuikens van komen.. *) De half-Noord Hollandse Blauwe zullen ook wel een aardige vleesaanzet krijgen (meer dan de andere mengelmoesjes denk ik).
  maandag 15 juli 2013 @ 14:54:05 #292
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_128971116
Mijn buurman had ook al een idiote hoog percentage hanen tussen zijn broedsel...
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_128974896
Mooie kuikens Pasop, jammer dat het zoveel haantjes zijn. Al lijken Dolf en Jack op de foto wel een wat kleiner kammetje te hebben dan de andere haantjes...?

Hier veel kuikens dit jaar, we hadden er al 11 + 6 (nu 11 + 5, eentje overleden) en sinds afgelopen weekend weer 5 + 3 pas uitgekomen kuikentjes. En dan nog weer 2 hennen die sinds dit weekend zitten te broeden op 2 x 8 (waarschijnlijk niet allemaal bevruchte) eieren :') Wij krijgen de vriezer wel vol dit najaar, al lijken er tot nu toe bij ons redelijk veel hennetjes tussen te zitten (zelfs iets meer dan 50% voor zover ik het al in kan schatten). Alleen geen enkele kruising Araucana, onze hanen halen hun snavel kennelijk op voor de dames zonder staart :(
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  maandag 15 juli 2013 @ 16:58:10 #294
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_128975025
Je kan het zo'n haan ook niet kwalijk nemen dat hij van een mooie volle staart houdt...

Dit hok staat bij ons in de buurt: http://link.marktplaats.nl/697541412 . Voor 3+1 of 4+1 kleine kipjes toch prima? Maak er nog wel een grotere ren bij.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_128975252
Ach wat een leukerds, pasopikbijt.
Ik had een jaar of twee geleden eens een piepkuikentje gevonden langs de kant van de weg (vast uit een doos van de markt gevallen ofzo) en in huis groot gebracht. Die zat altijd op schoot en liep achter me aan. Zat ook gezellig tussen de katten. Alleen, omdat hij gewend was aan mijn hond, vluchtte hij ook niet voor een buurhond die tussen de spijlen van het hek door kon en hem de kop heeft afgebeten. Nooit achter gekomen of het een hen of een haan was.
Helaas geen foto´s op deze computer. Was een kriel. Zwart met vlekjes.
Als ik een vlieg doodsloeg met de vliegenmepper kwam haar aanrennen om de vlieg op te eten.
  Lieve Belg maandag 15 juli 2013 @ 21:29:17 #296
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_128984047
11 kuikens lopen hier, ik vermoed 9 hanen :{

6 kruising met brahma haan en wyandotte hen en 5 puur brahma.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_128987747
@Alentejana
Zonde zeg, dat gaat je natuurlijk niet in de koude kleren zitten. Ik weet hoe leuk kuikens kunnen zijn..

quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 16:54 schreef Miss_Isis het volgende:
Mooie kuikens Pasop, jammer dat het zoveel haantjes zijn. Al lijken Dolf en Jack op de foto wel een wat kleiner kammetje te hebben dan de andere haantjes...?

Lijkt op de foto zo, maar hun lellen zijn ook al wat roder. Zou wel leuk zijn als dat ineens hennetjes blijken te zijn :P Maar aan de bouw oid kun je het ook niet echt zien aangezien het mengelmoesjes zijn en je nooit weet wat het wordt.

quote:
Wij krijgen de vriezer wel vol dit najaar, al lijken er tot nu toe bij ons redelijk veel hennetjes tussen te zitten (zelfs iets meer dan 50% voor zover ik het al in kan schatten).
Ruilen? :+
Ik heb trouwens nog even goed gekeken en Marieke is toch echt een Mark ;( Knalrode lellen sinds vandaag, jammer.
pi_129001933
Joh! Nog een haantje...
Ik was niet echt van plan om te fokken, daarom wilde ik geen haan. Nu laat ik het maar in z´n beloop denk ik, ik zie wel. Ruimte genoeg in elk geval.

En ja ik was best wel kapot van het verlies van dat kuiken. Vooral omdat hij dus zoveel binnenshuis was en "gezellig".
pi_129132313
Leuk om te lezen allemaal. Ik wil zelf graag ook kippen en denk na over dit hok

Maat:
totale maat: L 124 x B 98 x H 110 cm
maat zonder dakrand en legbox: L 85 x B 63 x H 110 cm
legbox: L 26 x B 34 cm

Ik wil graag 3 a 4 kippen. Je hebt deze ook een maatje groter, (maar gelijk ¤120 duurder.) Zelf maken lukt mij helaas niet :-) De kippen mogen los in de tuin lopen, of ik maak zelf een ren (dat lukt nog net)

Is dit hok geschikt wat jullie betreft?
pi_129181319
Denk het wel.
Ik heb een enorm hok en ze zitten altijd op een kluitje....

Hier vond ik richtlijnen

Mijn haan kan sinds een paar dagen kraaien...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')