abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 14 februari 2013 @ 11:41:00 #51
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_122864898
Mooie van die 50mm 1.4 van Canon is dat het optische ontwerp daarvan al, wat is het, 35-40 jaar oud is en nog steeds gebruikt wordt. Er is een Sigma 1.4 50mm die computer designed is, maar die is alleen tot 2.8 beter dan de oude Canon, daarboven is de Canon duidelijk beter.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_122864932
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 11:23 schreef shiznuts het volgende:

[..]

Jaja, dat wel, maar geen EF, maar een FD natuurlijk hè. :P
Weet ik ;) (ik schiet zelf veel met FD's, maar dan met een lekker ouderwetse film-SLR)
quote:
Ik heb ook weleens naar de S.S.C. lijn ervan gekeken.
Alle FD-lenzen met de "nieuwe" bajonetsluiting (dus niet de chromen draairingsluiting) zijn SSC. De oude FD's alleen als er SSC opstaat.
quote:
Kon me heugen dat ik wel wat koopjes voorbij had zien komen toen.
Eigenlijk nog altijd geen Canon-lenzen in m'n line-up, kwam telkens iets anders leuks tegen.

- Nog eens rondgekeken, zie inderdaad geen spotprijzen meer eigenlijk.
Kijk ook eens naar complete fotosets. Een Canon AE-1 inclusief lenzen koop je voor een appel en een ei en als je de body niet nodig hebt stuur je hem maar deze kant op
pi_122864979
Echt heel goedkoop zijn ze niet nee :)
  donderdag 14 februari 2013 @ 23:13:53 #54
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_122896845
Ik heb een vraag met betrekking tot die FD-lenzen. Ik zie dat er hier wel positief over gesproken wordt, maar ik heb voornamelijk gelezen dat je het vooral niet moet doen en dat het de investering niet waard is.
Maar dan denk ik, een paar tientjes voor die lenzen, één keer een goedkope adapter. Wat maakt het dan nou uit als je niet op oneindig kan scherpstellen (hoewel dat met sommige adapters wel kan)? Zo slecht is het toch niet, afhankelijk van je doelen. Leuke aanvulling, me dunkt, ondanks het kwaliteitsverlies.

Wat vinden jullie?

[ Bericht 5% gewijzigd door Levolution op 14-02-2013 23:30:21 ]
This isn't even my final form.
pi_122950231
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 23:13 schreef Levolution het volgende:
Ik heb een vraag met betrekking tot die FD-lenzen. Ik zie dat er hier wel positief over gesproken wordt, maar ik heb voornamelijk gelezen dat je het vooral niet moet doen en dat het de investering niet waard is.
Maar dan denk ik, een paar tientjes voor die lenzen, één keer een goedkope adapter. Wat maakt het dan nou uit als je niet op oneindig kan scherpstellen (hoewel dat met sommige adapters wel kan)? Zo slecht is het toch niet, afhankelijk van je doelen. Leuke aanvulling, me dunkt, ondanks het kwaliteitsverlies.

Wat vinden jullie?
Ligt eraan op welke camera je ze wil gebruiken. Op Canon camera's krijg je inderdaad probleem dat ze niet op oneindig kunnen focussen. Dat is inderdaad te verhelpen met een speciale adapters, maar deze adapter moet dan een lens bevatten die ervoor zorgt dat dat probleem opgelost kan worden.
Je begrijpt dat deze adapters peperduur zijn en dus het nut van FD objectieven op EOS camera's geen slim idee is. Als je kunt leven met niet kunnen focussen op oneindig dan zijn ze wel bruikbaar inderdaad, maar ik zou naar andere objectieven met bijv. M42 mount kijken, min of meer gelijk geprijst maar wel volledig bruikbaar. Adapters kosten op Ebay een habbekrats.

Hier staat een mooie tabel met wat past op een EOS camera en wat niet.

Ik heb zelf donderdag deze M42 -> EOS adapter binnengekregen en deze geeft wél AF-confirm. De andere (goedkopere) adapters geven dat niet meer op de nieuwere bodies 650D en 5D MKIII.
Eens wat foto's schieten en kijken of focus goed werkt, want het rare is dat wanneer focus op EVF goed is het niet scherp is op de uiteindelijke foto ;( ...

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 17-02-2013 20:34:33 ]
pi_122986101
Hoort hier niet helemaal thuis denk ik, maar de vraag is er aan gerelateerd :)

Ik heb hier wat UV filters liggen oa. een UV(c) 55mm filter. Betekent die 55mm nu dat hij alleen geschikt is voor lenzen met een diameter 55mm of dat hij maar op lenzen van 18-55mm gaat en dus niet op 55-300 bijvoorbeeld? :)
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  zondag 17 februari 2013 @ 14:50:41 #57
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_122987069
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 14:34 schreef existenz het volgende:
Hoort hier niet helemaal thuis denk ik, maar de vraag is er aan gerelateerd :)

Ik heb hier wat UV filters liggen oa. een UV(c) 55mm filter. Betekent die 55mm nu dat hij alleen geschikt is voor lenzen met een diameter 55mm of dat hij maar op lenzen van 18-55mm gaat en dus niet op 55-300 bijvoorbeeld? :)
55mm heeft inderdaad niks met de brandpuntafstand te maken, maar met de doorsnee van het schroefdraad. Als het frontelement 55mm is, kun je er geen 58mm of 62mm filter op mikken... tenzij je step-ringen gebruikt uiteraard. Als je bijvoorbeeld niet voor elk van je lenzen een dure variable ND filter wilt kopen, dan kun je ook een grote thread filter nemen en een step down ring gebruiken voor lenzen die smaller zijn. ;)
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_122987531
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 14:50 schreef shiznuts het volgende:

[..]

55mm heeft inderdaad niks met de brandpuntafstand te maken, maar met de doorsnee van het schroefdraad. Als het frontelement 55mm is, kun je er geen 58mm of 62mm filter op mikken... tenzij je step-ringen gebruikt uiteraard. Als je bijvoorbeeld niet voor elk van je lenzen een dure variable ND filter wilt kopen, dan kun je ook een grote thread filter nemen en een step down ring gebruiken voor lenzen die smaller zijn. ;)
Thanks, dat dacht ik inderdaad al :). Wilde ik alleen even zeker weten!
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  zondag 17 februari 2013 @ 19:10:41 #59
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_122999945
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2013 15:00 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Ligt eraan op welke camera je ze wil gebruiken. Op Canon camera's krijg je inderdaad probleem dat ze niet op oneindig kunnen focussen. Dat is inderdaad te verhelpen met een speciale adapters, maar deze adapter moet dat een lens bevatten die ervoor zorgt dat dat probleem opgelost kan worden.
Je begrijpt dat deze adapters peperduur zijn en dus het nut van FD objectieven op EOS camera's geen slim idee is. Als je kunt leven met niet kunnen focussen op oneindig dan zijn ze wel bruikbaar inderdaad, maar ik zou naar andere objectieven met bijv. M42 mount kijken, min of meer gelijk geprijst maar wel volledig bruikbaar. Adapters kosten op Ebay een habbekrats.

Hier staat een mooie tabel met wat past op een EOS camera en wat niet.

Ik heb zelf donderdag deze M42 -> EOS adapter binnengekregen en deze geeft wél AF-confirm. De andere (goedkopere) adapters geven dat niet meer op de nieuwere bodies 650D en 5D MKIII.
Eens wat foto's schieten en kijken of focus goed werkt, want het rare is dat wanneer focus op EVF goed is het niet scherp is op de uiteindelijke foto ;( ...

Bedankt voor je uitgebreide reactie, met die M42 lenzen was ik helemaal niet bekend. Ik ga me zo nog meer inlezen daarover, maar ik zie al dat er een breed aanbod van die lenzen is. De adapter is ook scherp geprijsd. Even inlezen wat de nadelen zijn en of het het waard is om zo'n lens te proberen.

Misschien een domme vraag, maar waarom AF-confirm voor een MF-lens?
This isn't even my final form.
  zondag 17 februari 2013 @ 19:13:47 #60
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_123000094
quote:
14s.gif Op zondag 17 februari 2013 19:10 schreef Levolution het volgende:

Misschien een domme vraag, maar waarom AF-confirm voor een MF-lens?
Ik vermoed het volgende, ze stellen dan niet scherp, maar geven wel een piepje als een focuspunt scherp is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 17 februari 2013 @ 19:16:57 #61
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_123000245
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 19:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik vermoed het volgende, ze stellen dan niet scherp, maar geven wel een piepje als een focuspunt scherp is.
Dat denk ik ook, maar als ik het goed heb kunnen EF-lenzen dat niet als ze op MF staan, alleen op AF? Als het mogelijk is, waarom bestaat het dan niet voor de MF-modus van EF-lenzen?
This isn't even my final form.
  zondag 17 februari 2013 @ 19:19:47 #62
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_123000381
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 19:16 schreef Levolution het volgende:

[..]

Dat denk ik ook, maar als ik het goed heb kunnen EF-lenzen dat niet als ze op MF staan, alleen op AF? Als het mogelijk is, waarom bestaat het dan niet voor de MF-modus van EF-lenzen?
Wat is een EF lens?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 17 februari 2013 @ 19:21:04 #63
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_123000432
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 19:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat is een EF lens?
Lens met EF mount.
This isn't even my final form.
  zondag 17 februari 2013 @ 19:21:54 #64
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_123000470
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 19:21 schreef Levolution het volgende:

[..]

Lens met EF mount.
Waar staat EF voor?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 17 februari 2013 @ 19:24:09 #65
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_123000586
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 19:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waar staat EF voor?
Electro-Focus. Zeg ik nou iets verkeerds? In de AF-modus geeft het toch een piepje en in de MF-modus niet?
This isn't even my final form.
pi_123001592
quote:
14s.gif Op zondag 17 februari 2013 19:10 schreef Levolution het volgende:
Bedankt voor je uitgebreide reactie, met die M42 lenzen was ik helemaal niet bekend. Ik ga me zo nog meer inlezen daarover, maar ik zie al dat er een breed aanbod van die lenzen is. De adapter is ook scherp geprijsd. Even inlezen wat de nadelen zijn...
Ehm, je moet even kijken of ze optisch in goede staat zijn, dus qua stof, schimmel e.d. Verder zie ik er niet echt nadelen aan, enige wat je nu altijd mag doen is altijd manual focus en diafragma instellen op de lens. Dat laatse is overigens erg prettig werken; gaat stukken makkelijker en sneller dan via je camera.
quote:
en of het het waard is om zo'n lens te proberen.
Mits je ze voor een goede/normale prijs vindt; dan zeker ja. Heb nu een 50mm 1.4 lens en het is erg lekker werken met zoveel licht en DOF. :9
quote:
Misschien een domme vraag, maar waarom AF-confirm voor een MF-lens?
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 19:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vermoed het volgende, ze stellen dan niet scherp, maar geven wel een piepje als een focuspunt scherp is.
Dit dus. Je stelt zelf scherp (via viewfinder of scherm) en als extra bevestiging krijg je dezelfde focusconfirm als met normale lens (je camera gaat piepen en op scherm/viewfinder lichten de punten die focuspunten op die scherp zijn.

Overigens; als je een Canon 650D of 5D MKIII hebt, moet je de adapter nemen die ik hieronder noem. Andere / goedkopere adapters geven geen AF-confirm. Bovendien werkt de camera dan niet/nauwelijks; de camera geeft aan dat er geen lens opzit en werkt dan niet. Had ik tijdelijk (tot ik deze nieuwe adapter binnenkreeg) even plakband over de chips van de adapter gedaan zodat ik geen error kreeg van de camera.
Heb je een oudere camera (zeg maar de 550D, 600D of 5D MKII) dan moet je NIET deze nemen, maar gewoon zo'n standaard adapter met of zonder chip.
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 19:24 schreef Levolution het volgende:
Electro-Focus. Zeg ik nou iets verkeerds? In de AF-modus geeft het toch een piepje en in de MF-modus niet?
Op die oude lenzen zitten geen AF-modus aangezien die helemaal niet uit zichzelf kunnen focussen. Op normale lenzen heb je een schakelaar zitten die schakelt tussen AF- en MF-modus, deze ontbreekt dus ook.

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 17-02-2013 20:36:15 ]
  zondag 17 februari 2013 @ 19:47:43 #67
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_123001812
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 19:43 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Mits je ze voor een goede/normale prijs vindt; dan zeker ja. Heb nu een 50mm 1.4 lens en het is erg lekker werken met zoveel licht en DOF. :9

[..]

Mijn interesse gaat ook vooral naar de 50mm lens, zeker met 1.4 heb je een meerwaarde t.o.v. de huidige lenzen, met 1.8 niet echt, want die kost al geen drol. Ik ben benieuwd of de oude 50mm ook qua scherpte aan de huidige 50mm lenzen kunnen tippen.
quote:
[..]

Dit dus. Je stelt zelf scherp (via viewfinder of scherm) en als extra bevestiging krijg je dezelfde focusconfirm als met normale lens (je camera gaat piepen en op scherm/viewfinder lichten de punten die focuspunten op die scherp zijn.

[..]

Op die oude lenzen zitten geen AF-modus aangezien die helemaal niet uit zichzelf kunnen focussen. Op normale lenzen heb je een schakelaar zitten die schakelt tussen AF- en MF-modus, deze ontbreekt dus ook.
Dat snap ik, maar ik vraag me dus af waarom je geen AF-confirm hebt in de MF-modus van de huidige lenzen.
This isn't even my final form.
  zondag 17 februari 2013 @ 19:48:44 #68
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_123001874
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 19:24 schreef Levolution het volgende:

[..]

Electro-Focus. Zeg ik nou iets verkeerds? In de AF-modus geeft het toch een piepje en in de MF-modus niet?
Volgens mij zegt ie piep als ie scherp is, of je dat nu zelf scherp stelt of de AF doet dat voor je.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 17 februari 2013 @ 19:49:34 #69
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_123001931
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 19:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Volgens mij zegt ie piep als ie scherp is, of je dat nu zelf scherp stelt of de AF doet dat voor je.
Dan moet ik wat beter opletten de volgende keer. :@
This isn't even my final form.
pi_123002079
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 19:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Volgens mij zegt ie piep als ie scherp is, of je dat nu zelf scherp stelt of de AF doet dat voor je.
Jep.

Heb net even getest met een 'moderne' lens en de camera geeft inderdaad gewoon AF-confirm (AF-confirm is dus zowel piep als oplichtende focuspunten op je viewfinder/scherm) als je de lens op MF-modus hebt.
  zondag 17 februari 2013 @ 19:54:32 #71
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_123002193
Ohja inderdaad, heb ook even gecheckt. Maar alleen als je de ontspanner half indrukt.
This isn't even my final form.
pi_123021255
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 19:47 schreef Levolution het volgende:

...
Mijn interesse gaat ook vooral naar de 50mm lens, zeker met 1.4 heb je een meerwaarde t.o.v. de huidige lenzen, met 1.8 niet echt, want die kost al geen drol. Ik ben benieuwd of de oude 50mm ook qua scherpte aan de huidige 50mm lenzen kunnen tippen.
...
Dat kan hij. De nieuwe is eigenlijk dezelfde lens in een ander (goedkoper) plastic jasje.

Verder: 30 jaar geleden kon men al prima scherpe lenzen maken. De moderne lenzen hebben wat meer toeters en bellen (autofocus, beeldstabilisatie e.d.), maar de IQ (met name van prime's) is niet echt beter geworden de afgelopen tientallen jaren.
alleen had je vroeger ook écht slechte lenzen, dat is misschien nu wat minder
  maandag 18 februari 2013 @ 09:12:46 #73
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_123021335
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 09:06 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat kan hij. De nieuwe is eigenlijk dezelfde lens in een ander (goedkoper) plastic jasje.

Verder: 30 jaar geleden kon men al prima scherpe lenzen maken. De moderne lenzen hebben wat meer toeters en bellen (autofocus, beeldstabilisatie e.d.), maar de IQ (met name van prime's) is niet echt beter geworden de afgelopen tientallen jaren.
alleen had je vroeger ook écht slechte lenzen, dat is misschien nu wat minder
30 jaar geleden maakte men hele goede primes, de verbetering sindsdien is vooral in het design van de zoomlenzen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_123021482
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 09:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

30 jaar geleden maakte men hele goede primes, de verbetering sindsdien is vooral in het design van de zoomlenzen.
Dat bedoelde ik inderdaad te zeggen ;) (alhoewel ze vroeger ook al prima zoomlenzen kónden maken zijn ze gemiddeld wel veel beter geworden)
pi_123028387
Tenminste 1 ding zit wel goed me die oude objectieven; bouwkwaliteit.
Dat ding van mij is gewoon een brok metaal en weegt dus ook best wat (oké, niet gaan vergelijken met de grote L-lenzen :P ). Bovendien vind ik het best lekker werken om gewoon handmatig diafragma in te stellen (gaat veel sneller dan via camera menu en zaken als ISO of sluitertijd kun je dan ook meteen instellen zonder terug te gaan uit het diafragma menu). Focus gaat ook lekker smooth en met een flinke ring (geen priegelig focusringetje maar gewoon een stevige ring).

Moet je natuurlijk wel even een goed exemplaar vinden waar geen olie, stof, schimmel e.d. zit maar dat zit vaak wel goed. Heb 'm zelf van Ebay dus moest maar op goed geluk (én Ebay bescherming :P )

Ja, die M42 is toch wel een heel erg leuke aankoop geweest :Y
Verder ben ik niet echt op zoek naar M42 objectieven. De wat wijdere lenzen zijn ook aardig leuk, maar ik hoop een keer een 17-50mm 2.8 te halen en dan zie ik niet direct het nut in van een M42 2.8 lens in dat bereik (op bouwkwaliteit en diafragma-ring na).
Punt met de 50mm 1.4 die ik nu heb is dat een 'nieuwe' 50mm 1.4 gewoon véél duurder is en dat ik 'm daarom heb gekocht.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')