Prima optie. Zoiets heb ik ook gedaan. Zoek ook eens op "execution only" hypotheken.quote:Op woensdag 16 januari 2013 15:09 schreef zatoichi het volgende:
Ik heb in principe al een hypotheekadviseur die op basis van provisie werkt; ik weet niet of omdat dit zo in het verleden was nu nog zo is, maar kan ik niet gewoon offertes aan gaan vragen bij verschillende banken of is dat af te raden in mijn geval? (ik kom wel weer terug als er weer 20 posts hierover zijn geweest)
Daar gaat het om: de perceptie. De adviseurs doen voorkomen alsof ze onmisbaar en winstgevend advies genereren. Het is recht toe recht aan rekenwerk en dat presenteren ze je als persoonlijk financieel plan.quote:Op woensdag 16 januari 2013 15:10 schreef batb het volgende:
De vragen die mij gesteld zijn door dergelijke adviseurs lijken mij makkelijk in een computermodel te gieten, met mooie grafiekjes etc.
Ik ben nog geen adviseur tegengekomen die me dat presenteerde.
Met alle respect voor jou, maar mijn persoonlijke ervaringen met "hypotheek adviseurs" en "onafhankelijke pensioenadviseurs" zijn toch echt wel dermate teleurstellend dat mijn vertrouwen daarin weg is. Vandaar de toon van mijn reakties.
Grafiekjes zijn juist erg makkelijk te presenteren en elk adviesprogramma kan dat laten zien. Zegt dat iets over het advies? Nee. Hebben consumenten de kennis in huis om die grafiekjes (eye-candy...) te interpreteren? Nee.quote:Op woensdag 16 januari 2013 15:10 schreef batb het volgende:
[..]
De vragen die mij gesteld zijn door dergelijke adviseurs lijken mij makkelijk in een computermodel te gieten, met mooie grafiekjes etc.
Ik ben nog geen adviseur tegengekomen die me dat presenteerde.
Met alle respect voor jou, maar mijn persoonlijke ervaringen met "hypotheek adviseurs" en "onafhankelijke pensioenadviseurs" zijn toch echt wel dermate teleurstellend dat mijn vertrouwen daarin weg is. Vandaar de toon van mijn reakties.
quote:Op woensdag 16 januari 2013 15:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Daar gaat het om: de perceptie. De adviseurs doen voorkomen alsof ze onmisbaar en winstgevend advies genereren. Het is recht toe recht aan rekenwerk en dat presenteren ze je als persoonlijk financieel plan.
Kan ik ook in excel gieten.
Geen hypotheekadviseur die me dat ooit beter heeft uitgelegd dan de getallen uit mijn excel-sheets.quote:Op woensdag 16 januari 2013 15:16 schreef Five_Horizons het volgende:
Een computerprogramma/website is simpelweg statisch en niet in staat om verdere verbanden te leggen en mogelijke gevolgen uit te leggen aan een consument. M.a.w.: Wat betekent het in normaa Nederlands.
Nee, dat is absoluut niet waar, maar volgens mij weet je dat zelf eigenlijk ook wel maar moet je dit maar verkopen.quote:Op woensdag 16 januari 2013 15:16 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Een computerprogramma/website is simpelweg statisch en niet in staat om verdere verbanden te leggen en mogelijke gevolgen uit te leggen aan een consument. M.a.w.: Wat betekent het in normaal Nederlands.
Ik stel zelf maar even de vraag aan jou, nu: "Wat betekent dit in normaal Nederlands?"quote:Op woensdag 16 januari 2013 15:38 schreef batb het volgende:
[..]
Nee, dat is absoluut niet waar, maar volgens mij weet je dat zelf eigenlijk ook wel maar moet je dit maar verkopen.
Om het maar op het financiele domein te houden: als computers niet in staat zouden zijn om met dynamische modellen te werken en verbanden te leggen, dan zou High Frequency Trading bijvoorbeeld niet kunnen bestaanquote:Op woensdag 16 januari 2013 15:38 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik stel zelf maar even de vraag aan jou, nu: "Wat betekent dit in normaal Nederlands?"
Ik begrijp namelijk niet wat je bedoelt.
Natuurlijk is dat wel waar. Het eerste programma dat elke financiele situatie voor een persoon kan simuleren moet nog uitgevonden worden.quote:Op woensdag 16 januari 2013 15:38 schreef batb het volgende:
[..]
Nee, dat is absoluut niet waar, maar volgens mij weet je dat zelf eigenlijk ook wel maar moet je dit maar verkopen.
En idem de eerste "hypotheekadviseur" die weet wat iemands situatie (B.S., inkomen, fiscaal tarief) over 15 jaar is.quote:Op woensdag 16 januari 2013 15:57 schreef Scorpie het volgende:
Het eerste programma dat elke financiele situatie voor een persoon kan simuleren moet nog uitgevonden worden.
Dus wat je zelf zegt is dat niemand, ook jij niet, je eigen situatie kan voorspellen, en dus ook niet je eigen hypotheek kan afsluiten op basis van de door jou verstrekte informatie en voorspellingen. Ik zou gewoon geen hypotheek afsluiten als ik jou wasquote:Op woensdag 16 januari 2013 16:39 schreef blomke het volgende:
[..]
En idem de eerste "hypotheekadviseur" die weet wat iemands situatie (B.S., inkomen, fiscaal tarief) over 15 jaar is.
Ja, dat kan, ik heb zelf mijn hypotheek onderhandeld vorig jaar, betaal 3% voor 10 jaar vast.quote:Op woensdag 16 januari 2013 11:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan kan je de hypotheek dus ook zonder adviseur regelen.
Klopt, ik weet niet wat de IB, de HRA, m'n B.S., m'n pensioeninkomen over 15 jaar is. Dat geldt ook voor hypotheekadviseurs en maakt hun advies dienaangaande dus zonder toegevoegde waarde.quote:Op woensdag 16 januari 2013 16:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus wat je zelf zegt is dat niemand, ook jij niet, je eigen situatie kan voorspellen,
Nogmaals: ik kan mijn toekomst niet voorspellen. En een adviseur kan dat ook niet. Op basis van huidige gegevens kan ik wel een hypotheek afsluiten.quote:Op woensdag 16 januari 2013 16:44 schreef Scorpie het volgende:
en dus ook niet je eigen hypotheek kan afsluiten op basis van de door jou verstrekte informatie en voorspellingen.
Da's het beste. Maar aangezien ik riant, vrijstaand en aan de voet van de duinen op loopafstand van strand, zee en bos wil wonen, heb ik een zo goedkoop mogelijke hypotheek afgesloten. Alternatief was een WBV-flat in een buitenwijk van een grote stadquote:Op woensdag 16 januari 2013 16:44 schreef Scorpie het volgende:
Ik zou gewoon geen hypotheek afsluiten als ik jou was
Het besef begint door te dringen.quote:Op woensdag 16 januari 2013 16:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Ja, dat kan, ik heb zelf mijn hypotheek onderhandeld vorig jaar, betaal 3% voor 10 jaar vast.
Ik wil weten wat het kost, verkopers willen dat je weet hoeveel je kan lenen.
Ik ben er mee opgevoed.quote:
De rente op mijn ING-hypotheek is van 5.35 naar 4.15% gegaan, weinig spectaculair als ik andere reacties zo lees maar tikt toch aanquote:Op woensdag 16 januari 2013 09:16 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Wat was je rente en hoeveel is het nu, en voor hoelang ga je het nu vastleggen?
Zelf heb ik een hypotheek met ongeveer 1/3 spaarhypotheek en 2/3 aflossingsvrij. Over zes maanden loopt mijn vaste hypotheekrente periode af en over ~3 maanden krijg ik dus een nieuw aanbod (van de rabobank in mijn geval).
Nu ben ik bang dat de bank met een offerte komt met een rente die hoger ligt dan de huidige hypotheekrente, dus ik wil ook offertes bij andere banken gaan aanvragen, al is het maar om mijn huidige bank daarmee tot een betere offerte te laten komen.
Mocht het nou zo zijn dat mijn huidige bank niet echt lager wil, dan stap ik over. Waar moet ik dan rekening mee houden? Ik heb wel gezien dat er redelijk wat kosten aan verbonden zijn en mijn hypotheekadviseur kan me vast wel voorrekenen wanneer het voordeliger is om over te stappen.
Daarnaast zag ik dat je huis opnieuw wordt getaxeerd, en kunnen daar nog gevolgen aan zitten?
Sowieso vroeg ik me af of het raadzaam is om een andere hypotheekvorm te kiezen; momenteel ben ik aan het sparen om jaarlijks een bedragje af te lossen van het aflossingsvrije hypotheekdeel, ik weet dat ik dan HRA misloop, maar ik betaal het liever helemaal niet meer dan dat ik een deeltje terugkrijg...
Voor rentevastperiode 6 jaar?quote:Op woensdag 16 januari 2013 19:10 schreef pinine het volgende:
[..]
De rente op mijn ING-hypotheek is van 5.35 naar 4.15% gegaan, weinig spectaculair als ik andere reacties zo lees maar tikt toch aan![]()
Om maar een positieve praktijkervaring te melden!quote:Op woensdag 16 januari 2013 20:53 schreef Fer het volgende:
Ik heb mijn huidige hypotheek praktisch execution only afgesloten. Scheelde me mooi 1% provisie. En het was makkelijk, over 20 jaar vervalt mijn HRA en ben ik nog lang niet klaar met werken.
Mag ik vragen welke scenario`s je hebt bedacht bij arbeidsongeschiktheid, overlijden, en werkloosheid ?quote:Op woensdag 16 januari 2013 20:53 schreef Fer het volgende:
Ik heb mijn huidige hypotheek praktisch execution only afgesloten. Scheelde me mooi 1% provisie. En het was makkelijk, over 20 jaar vervalt mijn HRA en ben ik nog lang niet klaar met werken.
5 jaar wat bij mijn hypotheek de minimale te kiezen r.v. periode is dus minder kon niet en zou ik ook niet doen en gelukkig heb ik 5 jaar geleden ook niet voor 10 jaar of langer gekozenquote:
Ik idem RVP bij ING vorig jaar: 3,58%. Volgens de website nu: 3,75%quote:Op donderdag 17 januari 2013 11:12 schreef pinine het volgende:
5 jaar wat bij mijn hypotheek de minimale te kiezen r.v. periode is dus minder kon niet en zou ik ook niet doen en gelukkig heb ik 5 jaar geleden ook niet voor 10 jaar of langer gekozen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |