quote:http://www.nrc.nl/nieuws/(...)el-63-000-vacatures/
Enorm tekort aan technisch personeel: 63.000 vacatures
ECONOMIE Grote technische bedrijven als ASML, VDL Group en Philips gaan actief in het buitenland personeel werven om de enorme tekorten aan technisch personeel in Nederland op te vangen. Dat schrijft NRC Handelsblad vandaag. Met name de hightech-industrie in Brabant wil een gezamenlijke strategie ontwikkelen om de internationale arbeidsmarkt te bewerken.
Het tekort aan technisch personeel op de Nederlandse arbeidsmarkt loopt volgend jaar op tot 63.000. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Maastricht in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken. Voor elk procent dat de economie groeit, komen daar nog eens jaarlijks 13.000 vacatures bij. Het Nederlandse bedrijfsleven loopt nu al voor miljoenen euro’s aan opdrachten mis omdat er te weinig personeel is om die uit te voeren.
(...)
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)el-63-000-vacatures/
quote:Op zaterdag 5 januari 2013 11:52 schreef ukga het volgende:
Het zou al helpen om de startsalarissen eens te verhogen
Ja want de richting die je kiest baseer je hoofdzakelijk op het startsalarisquote:Op zaterdag 5 januari 2013 11:52 schreef ukga het volgende:
Het zou al helpen om de startsalarissen eens te verhogen
een groot deel van de scholieren die hun middelbareschool diploma halen wel ja.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 11:54 schreef danos het volgende:
[..]
Ja want de richting die je kiest baseer je hoofdzakelijk op het startsalaris
Of om de beloningen van het beroepsbabbelaarsgilde eens naar beneden bij te stellen.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 11:52 schreef ukga het volgende:
Het zou al helpen om de startsalarissen eens te verhogen
Kan jij dan met een hypotheek betalen met plezier in je werk?quote:Op zaterdag 5 januari 2013 11:54 schreef danos het volgende:
[..]
Ja want de richting die je kiest baseer je hoofdzakelijk op het startsalaris
Inderdaad. De mensen die roepen dat er te weinig technici zijn, zijn veelal de mensen die een veelvoud verdienen van een techneut. Waarom jarenlang zwoegen aan de TU Delft, terwijl je met minder moeite in vier jaar een diploma kunt scoren waarbij je een veelvoud aan salaris naarbinnen praat?quote:Op zaterdag 5 januari 2013 11:57 schreef Ringo het volgende:
[..]
Of om de beloningen van het beroepsbabbelaarsgilde eens naar beneden bij te stellen.
Dan snijd het mes aan twee kanten. De beste oplossing...quote:Op zaterdag 5 januari 2013 11:57 schreef Ringo het volgende:
[..]
Of om de beloningen van het beroepsbabbelaarsgilde eens naar beneden bij te stellen.
Die gaan lekker naar de VS, krijgen ze meer betaald.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:02 schreef waht het volgende:
Voldoende gekwalificeerde Chinese ingenieurs beschikbaar.
Ik hoor het Nederlandse plebs al janken.
Alleen de besten, wij krijgen de schorriemorrie-ingenieurs.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:03 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Die gaan lekker naar de VS, krijgen ze meer betaald.
Scholliemollie toch?quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:04 schreef waht het volgende:
[..]
Alleen de besten, wij krijgen de schorriemorrie-ingenieurs.
Dat wil je niet. Ik heb daar ervaring mee. Even kijken: een ingestort lopende band-systeem om stenen te laden naar een schip, le-vens-gevaarlijk, 4 stuks stuurbedieningskasten voor roer-propellors met problemen ivm slechte bedrading en slechte warmte-afvoer. Erhm, ontelbaar keer systeemproblemen i.v.m. het ontbreken van degelijkheid wat wel een vereiste is in de scheepvaart / offshore. Slechte communicatie tussen de verschillende departementen op scheepsbouwprojecten. krakkemikkige software vrijwel in elk geval. Slechte taalkennis wat betreft engels.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:02 schreef waht het volgende:
Voldoende gekwalificeerde Chinese ingenieurs beschikbaar.
Ik hoor het Nederlandse plebs al janken.
Dan is de vraag of je makkelijker zo'n Chinees of een Nederlands maatschappelijk werker kan omscholen.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:12 schreef niels0 het volgende:
[..]
Dat wil je niet. Ik heb daar ervaring mee. Even kijken: een ingestort lopende band-systeem om stenen te laden naar een schip, le-vens-gevaarlijk, 4 stuks stuurbedieningskasten voor roer-propellors met problemen ivm slechte bedrading en slechte warmte-afvoer. Erhm, ontelbaar keer systeemproblemen i.v.m. het ontbreken van degelijkheid wat wel een vereiste is in de scheepvaart / offshore. Slechte communicatie tussen de verschillende departementen op scheepsbouwprojecten. krakkemikkige software vrijwel in elk geval. Slechte taalkennis wat betreft engels.
Maar hard werken kunnen ze!
Om kort te gaan: De chinezen zijn de slechtste scheepsbouwers van Azië.
De japanners trouwens de beste.
De startsalarissen zijn helemaal niet zo extreem laag...quote:Op zaterdag 5 januari 2013 11:52 schreef ukga het volgende:
Het zou al helpen om de startsalarissen eens te verhogen
lol, inderdaad. Maar echt. Het is een drama. Ik ben er in 2011 6 maanden geweest, mooie tijd gehad maar man man.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:19 schreef waht het volgende:
[..]
Dan is de vraag of je makkelijker zo'n Chinees of een Nederlands maatschappelijk werker kan omscholen.
Nederlands. De communicatie met een Chinees is echt verschrikkelijk. Je verstaan je niet, daarna snappen ze je niet en ten slotte doen ze wat anders.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:19 schreef waht het volgende:
[..]
Dan is de vraag of je makkelijker zo'n Chinees of een Nederlands maatschappelijk werker kan omscholen.
Dit.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:23 schreef papernote het volgende:
[..]
Nederlands. De communicatie met een Chinees is echt verschrikkelijk. Je verstaan je niet, daarna snappen ze je niet en ten slotte doen ze wat anders.
Niet extreem nee maar als ik lees dat bedrijfskundigen/economen met startsalarissen van 4000 bruto kunnen beginnen en techneuten met circa 2500 ligt er wel iets scheef.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:21 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
De startsalarissen zijn helemaal niet zo extreem laag...
4000 bruto heb ik nog nooit gehoord. Meeste wat ik hoor is 3600 ongeveer voor een baan in consultancy, en dat is niet gemakkelijk. Als je een beetje goed zoekt kun je als ingenieur ongeveer met 3000 beginnen. Bij ASML beginnen ze met 2800/2900.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:24 schreef TR08 het volgende:
[..]
Niet extreem nee maar als ik lees dat bedrijfskundigen/economen met startsalarissen van 4000 bruto kunnen beginnen en techneuten met circa 2500 ligt er wel iets scheef.
Daarmee zeg ik niet dat techneuten het heel slecht hebben, maar wel dat er andere groepen zijn die het zo veel beter hebben dat het ineens heel aantrekkelijk wordt om niet de techniek in te gaan
Nee, maar als ik geen plezier heb dan hou ik het nooit vol. Weet ook niet of de bedrijfstak zit te wachten op mensen die alleen voor het geld gaan.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 11:57 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Kan jij dan met een hypotheek betalen met plezier in je werk?
Maar het zou best omhoog kunnen, er is immers een tekort, normale economische theorie geeft dan aan dat je de prijs moet verhogen. Kom met een startsalaris van 4000-5000 in de maand aan, reken maar dat de markt daar op reageert. Maar ik denk dat LXIV het probleem beter omschrijft:quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:21 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
De startsalarissen zijn helemaal niet zo extreem laag...
quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:26 schreef LXIV het volgende:
Die bedrijven willen gewoon personeel voor een lage prijs. Het probleem is dus eerder dat zij geen technisch personeel kunnen krijgen voor een laag salaris.
De financiële markt is er anders groot mee geworden.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:27 schreef danos het volgende:
[..]
Nee, maar als ik geen plezier heb dan hou ik het nooit vol. Weet ook niet of de bedrijfstak zit te wachten op mensen die alleen voor het geld gaan.
Fixed.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:26 schreef LXIV het volgende:
Die veel verdienende managers aan de top willen gewoon personeel voor een lage prijs. Het probleem is dus eerder dat zij geen technisch personeel kunnen krijgen voor een laag salaris.
Technische opleidingen zijn de meest moeilijke, maar nadien krijg je mager betaalt.
Er zijn in Nederland tienduizenden 50-plussers met een technische opleiding en veel ervaring. Maar dus duurder en minder makkelijk te manipuleren dan een 20-jarige Indiër.
Een startsalaris van 4000 euro? Dat kan wel, maar dan moet je wel echt iets kunnen. De doorsnee bedrijfskundige/econoom zal dat zeker niet verdienen.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:24 schreef TR08 het volgende:
[..]
Niet extreem nee maar als ik lees dat bedrijfskundigen/economen met startsalarissen van 4000 bruto kunnen beginnen en techneuten met circa 2500 ligt er wel iets scheef.
Daarmee zeg ik niet dat techneuten het heel slecht hebben, maar wel dat er andere groepen zijn die het zo veel beter hebben dat het ineens heel aantrekkelijk wordt om niet de techniek in te gaan
Waar komen die 63.000 vacatures dan vandaan?quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:30 schreef Quiche_lorraine het volgende:
Het grootste probleem voor techneuten is dat er niet zo veel technische banen zijn in Nederland,
Over een jaar of twee, drie is dat probleem dus vanzelf opgelost.quote:Het tekort aan technisch personeel op de Nederlandse arbeidsmarkt loopt volgend jaar op tot 63.000.... Voor elk procent dat de economie groeit, komen daar nog eens jaarlijks 13.000 vacatures bij.
Lijkt me interessant te weten in welk segment de meeste tekorten zitten.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Waar komen die 63.000 vacatures dan vandaan?
Er zijn altijd vacatures, en daar komt bij dat de techniek een zeer cyclische tak van sport is. Daarbij is niet iedere vacature een echte vacature.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Waar komen die 63.000 vacatures dan vandaan?
Moet ik dan denken aan het uitzetten van een vacature en dan maar kijken wat er op af komt zonder dat je direct iemand nodig hebt? En mocht er goed personeel langs komen dat je die dan al vastlegt voor in de tijd dat het weer goed gaat?quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:35 schreef Quiche_lorraine het volgende:
Er zijn altijd vacatures, en daar komt bij dat de techniek een zeer cyclische tak van sport is. Daarbij is niet iedere vacature een echte vacature.
Dat zijn ze natuurlijk lang niet waard.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:27 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Maar het zou best omhoog kunnen, er is immers een tekort, normale economische theorie geeft dan aan dat je de prijs moet verhogen. Kom met een startsalaris van 4000-5000 in de maand aan, reken maar dat de markt daar op reageert.
Beiden maar de bulk zal zijn voor mensen die wat met de handen kunnen.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:33 schreef Kowloon het volgende:
Om wat voor technisch personeel gaat het hier trouwens? Ingenieurs? Of technici die met de handen kunnen werken?
Dat is vrij gemakkelijkquote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:38 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
kom als starter maar eens aan de bak.
Er is geen boek waarin we op kunnen zoeken wat iets waard is hoor.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:39 schreef 99.999 het volgende:
Dat zijn ze natuurlijk lang niet waard.
Hun werk moet het voor de werkgever natuurlijk wel het betaalde salaris opleverenquote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:41 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Er is geen boek waarin we op kunnen zoeken wat iets waard is hoor.Wat iets waard is bepaalt de markt en niks anders.
Zie hier ook de kern van het probleem als het op opleidingen aankomt, over tien jaar is de techniek zo veranderd, hoe weet je nu welke opleiding te geven of te nemen? De bedrijven zelf weten het blijkbaar ook niet, een blik kant-en-klare buitenlanders met de bijkomende taal- en cultuurverschillen opentrekken is blijkbaar goedkoper of strategischer dan eigen personeel bijscholen. Werkloze technici aannemen om bij te scholen is natuurlijk uit den boze in Nederland.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:35 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Er zijn altijd vacatures, en daar komt bij dat de techniek een zeer cyclische tak van sport is. Daarbij is niet iedere vacature een echte vacature.
En dit wordt al tig jaar geroepen. Als er werkelijk een serieus tekort zou zijn zouden de salarissen heel veel hoger moeten liggen. Dat doen ze niet, dus er is geen serieus tekort.
Je kan de prijs van producten ook verhogen. Of je gaat met het stijgen van de personeelskosten minder produceren.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:41 schreef 99.999 het volgende:
Hun werk moet het voor de werkgever natuurlijk wel het betaalde salaris opleveren
Dat valt nogal mee lijkt me. En andersom trekken we veel jonge vakmensen aan. Daar zit het probleem niet zo.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:45 schreef LXIV het volgende:
Hoeveel jonge -goedopgeleide- technici zijn al niet vanuit Nederland naar het buitenland vertrokken, omdat daar voor hen zoveel meer kansen liggen?
Inderdaad, een beetje scheepsbouwer laat casco's in Azie lassen. Dat moet ook met bussen en vrachtwagens kunnen.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:45 schreef LXIV het volgende:
En zo'n bedrijf als VDL is maar voor een klein deel hitech. Het is ook heel veel lassen, etc. De vraag is of we dat nog wel willen hebben in NL als we de mensen voor dat werk toch niet kunnen krijgen.
Ik zie de meerwaarde daar ook niet van in.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:49 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Inderdaad, een beetje scheepsbouwer laat casco's in Azie lassen. Dat moet ook met bussen en vrachtwagens kunnen.
Is dat niet gewoon een kwestie van vraag en aanbod?quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat zijn ze natuurlijk lang niet waard.
Deels maar als je personeelslasten te hoog worden stort je concurrentiepositie ten opzichte van b.v. het buitenland ook in elkaar. Zeker wanneer het gaat om startsalarissen, die moeten nog flink gaan stijgen ook...quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:49 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Is dat niet gewoon een kwestie van vraag en aanbod?
Een auto of vrachtwagen komt vaak toch wat preciezer dan veel delen van een groot schip. Lijkt me dat je dan meer zicht wilt houden op de kwaliteit.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:49 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Inderdaad, een beetje scheepsbouwer laat casco's in Azie lassen. Dat moet ook met bussen en vrachtwagens kunnen.
Ja. Kennelijk is er geen urgentie hier iets aan te veranderen, anders deden we het wel.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:30 schreef Quiche_lorraine het volgende:
Dat wil dus zoveel zeggen dat een bedrijfskundige die niets bijzonders kan jou als deskundige mag aansturen en nog beter wordt betaald ook.
internationaal gezien verdient een technicus in Nederland niet bijzonder veel dus daar kan makkelijk nog wel wat bij zonder dat het je concurrentiepositie al te veel verzwakt.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Deels maar als je personeelslasten te hoog worden stort je concurrentiepositie ten opzichte van b.v. het buitenland ook in elkaar. Zeker wanneer het gaat om startsalarissen, die moeten nog flink gaan stijgen ook...
Een startsalaris van 4000-5000 per maand? Dat gaat wel lastig worden dan.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:52 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
internationaal gezien verdient een technicus in Nederland niet bijzonder veel dus daar kan makkelijk nog wel wat bij zonder dat het je concurrentiepositie al te veel verzwakt.
Klopt, maar het is nou eenmaal een betere optie dan dan niet kunnen concurreren met anderen omdat je de mankracht niet hebt.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een startsalaris van 4000-5000 per maand? Dat gaat wel lastig worden dan.
Volgens mij ben je met dat soort uitspraken het paadje gewoon goed kwijt.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:59 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Klopt, maar het is nou eenmaal een betere optie dan dan niet kunnen concurreren met anderen omdat je de mankracht niet hebt.
Daar gaat mijn geniale plan.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:23 schreef papernote het volgende:
[..]
Nederlands. De communicatie met een Chinees is echt verschrikkelijk. Je verstaan je niet, daarna snappen ze je niet en ten slotte doen ze wat anders.
Ik denk dat dit het grootste probleem is in Nederland. Bij ons staan technische vacatures al jaren open. Die moeten ingevuld worden door specialisten met jarenlange ervaring die gewoon zeldzaam zijn. Het salaris? Minder dan de projectleider die je even ergens regelt bij een detacheringsboerquote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:30 schreef Quiche_lorraine het volgende:
Het grootste probleem voor techneuten is dat er niet zo veel technische banen zijn in Nederland, en dat je in Nederland carriere maakt door hierarchisch te klimmen in de organisatie, en niet door goed in je vak te zijn. Dat wil dus zoveel zeggen dat een bedrijfskundige die niets bijzonders kan jou als deskundige mag aansturen en nog beter wordt betaald ook.
Ze willen allemaal directeur worden met minimaal 100k per jaar en 80% vrije tijd om te whatsappen. Een stapje lager doen omdat onhaalbaar, is dus nog steeds een mooi baantje wat nooit uitkomt op een technisch vak.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 11:50 schreef Ringo het volgende:
Misschien dat er een leger van sociaal psychologen en communicatiewetenschappers kan worden aangesteld, om uit te zoeken:
- waarom Nederlandse jongeren nauwelijks nog voor technische studies kiezen
Maar als vacatures al jaren open staan, dan is het blijkbaar niet zo extreem belangrijk dat ze gevuld worden. Of zie ik het nu verkeerd? En waarom hebben ze dan niet meer geld geboden om deze vacatures gevuld te krijgen?quote:Op zaterdag 5 januari 2013 13:05 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ik denk dat dit het grootste probleem is in Nederland. Bij ons staan technische vacatures al jaren open. Die moeten ingevuld worden door specialisten met jarenlange ervaring die gewoon zeldzaam zijn. Het salaris? Minder dan de projectleider die je even ergens regelt bij een detacheringsboer
Ze hebben overigens dit jaar voor het eerst eindelijk een schaal waarin specialisten kunnen doorgroeien. Deze schaal loopt parallel aan die van de leads e.d. Tot die tijd was de enige mogelijkheid tot groei in salaris lead worden of manager.
Ok, wat is jou masterplan voor meer technici dan?quote:Op zaterdag 5 januari 2013 13:00 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Volgens mij ben je met dat soort uitspraken het paadje gewoon goed kwijt.
Meer waardering vanuit de maatschappij zou al veel helpen.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 13:10 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ok, wat is jou masterplan voor meer technici dan?
Bedrijven trekken zich juist de laatste tijd meer en meer terug uit India omdat de communicatie extreem moeilijk loopt en er flinke cultuurverschillen zijn.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 13:10 schreef Digi2 het volgende:
Het probleem is dat de genoemde bedrijven multinationals zijn maar (nog) te veel geld hebben en verdienen. Nederland is klein en als echte multinational moet je dan vissen uit een steeds kleinere poel als je groeit. ASML had allang een verhuizing richting India in gang moeten zetten daar studeren en masse gemotiveerde engels sprekende technici af. Geld maakt dat men eraan wil vasthouden en zekerheid zoekt, in een bekende omgeving voelt men zich zekerder (en ja binnen het bedrijf waar ik werkzaam ben gebeurt dat ook) Het is een kikker langzaam in water aan de kook brengen probleem. In the end it´s dead.
Als het consequent goed werkt zul je nooit waardering krijgen.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 13:10 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Meer waardering vanuit de maatschappij zou al veel helpen.
makkelijk te bewerkstelligen ook.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 13:10 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Meer waardering vanuit de maatschappij zou al veel helpen.
Dat zeg ik nietquote:Op zaterdag 5 januari 2013 13:11 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
makkelijk te bewerkstelligen ook.
Ze lossen het probleem op met 'mindere' goden. Echter het probleem is nu dat we de afgelopen jaren 'geprofessionaliseerd' zijn, waardoor technici die hier al 10+ jaren werken gedemotiveerd raken (lees: hoogopgeleide mensen die elk wissewasje in de urenstaat moeten verantwoorden en het idee hebben dat er niet meer geluisterd wordt naar hen door de ingehuurde managers) en vertrekken. Elke keer *bam* enorme kennisaderlating. Vandaar dus dat ze nu een extra salarisschaal hebben toegevoegd en specialisten meer gaan betalen. We zien wel hoe het loopt...quote:Op zaterdag 5 januari 2013 13:09 schreef LXIV het volgende:
Maar als vacatures al jaren open staan, dan is het blijkbaar niet zo extreem belangrijk dat ze gevuld worden. Of zie ik het nu verkeerd? En waarom hebben ze dan niet meer geld geboden om deze vacatures gevuld te krijgen?
Welk bedrijf is het trouwens (over PM?)
Als je in NL niet meer voldoende technici kunt vinden, dan moet je juist in een ander land iets laten ontwikkelen. Maar dan ook helemaal, dus als dochteronderneming. Dan kunnen zij dat helemaal op hun manier doen. Jij hebt toch ook geen last van cultuurverschillen als je een Samsung koopt?quote:Op zaterdag 5 januari 2013 13:11 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Bedrijven trekken zich juist de laatste tijd meer en meer terug uit India omdat de communicatie extreem moeilijk loopt en er flinke cultuurverschillen zijn.
quote:Op zaterdag 5 januari 2013 13:11 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Bedrijven trekken zich juist de laatste tijd meer en meer terug uit India omdat de communicatie extreem moeilijk loopt en er flinke cultuurverschillen zijn.
Er zijn voldoende mensen hier die dat voor je kunnen oplossenquote:Op zaterdag 5 januari 2013 11:50 schreef Ringo het volgende:
Misschien dat er een leger van sociaal psychologen en communicatiewetenschappers kan worden aangesteld, om uit te zoeken:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |