Maar het zou best omhoog kunnen, er is immers een tekort, normale economische theorie geeft dan aan dat je de prijs moet verhogen. Kom met een startsalaris van 4000-5000 in de maand aan, reken maar dat de markt daar op reageert. Maar ik denk dat LXIV het probleem beter omschrijft:quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:21 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
De startsalarissen zijn helemaal niet zo extreem laag...
quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:26 schreef LXIV het volgende:
Die bedrijven willen gewoon personeel voor een lage prijs. Het probleem is dus eerder dat zij geen technisch personeel kunnen krijgen voor een laag salaris.
De financiële markt is er anders groot mee geworden.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:27 schreef danos het volgende:
[..]
Nee, maar als ik geen plezier heb dan hou ik het nooit vol. Weet ook niet of de bedrijfstak zit te wachten op mensen die alleen voor het geld gaan.
Fixed.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:26 schreef LXIV het volgende:
Die veel verdienende managers aan de top willen gewoon personeel voor een lage prijs. Het probleem is dus eerder dat zij geen technisch personeel kunnen krijgen voor een laag salaris.
Technische opleidingen zijn de meest moeilijke, maar nadien krijg je mager betaalt.
Er zijn in Nederland tienduizenden 50-plussers met een technische opleiding en veel ervaring. Maar dus duurder en minder makkelijk te manipuleren dan een 20-jarige Indiër.
Een startsalaris van 4000 euro? Dat kan wel, maar dan moet je wel echt iets kunnen. De doorsnee bedrijfskundige/econoom zal dat zeker niet verdienen.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:24 schreef TR08 het volgende:
[..]
Niet extreem nee maar als ik lees dat bedrijfskundigen/economen met startsalarissen van 4000 bruto kunnen beginnen en techneuten met circa 2500 ligt er wel iets scheef.
Daarmee zeg ik niet dat techneuten het heel slecht hebben, maar wel dat er andere groepen zijn die het zo veel beter hebben dat het ineens heel aantrekkelijk wordt om niet de techniek in te gaan
Waar komen die 63.000 vacatures dan vandaan?quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:30 schreef Quiche_lorraine het volgende:
Het grootste probleem voor techneuten is dat er niet zo veel technische banen zijn in Nederland,
Over een jaar of twee, drie is dat probleem dus vanzelf opgelost.quote:Het tekort aan technisch personeel op de Nederlandse arbeidsmarkt loopt volgend jaar op tot 63.000.... Voor elk procent dat de economie groeit, komen daar nog eens jaarlijks 13.000 vacatures bij.
Lijkt me interessant te weten in welk segment de meeste tekorten zitten.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Waar komen die 63.000 vacatures dan vandaan?
Er zijn altijd vacatures, en daar komt bij dat de techniek een zeer cyclische tak van sport is. Daarbij is niet iedere vacature een echte vacature.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Waar komen die 63.000 vacatures dan vandaan?
Moet ik dan denken aan het uitzetten van een vacature en dan maar kijken wat er op af komt zonder dat je direct iemand nodig hebt? En mocht er goed personeel langs komen dat je die dan al vastlegt voor in de tijd dat het weer goed gaat?quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:35 schreef Quiche_lorraine het volgende:
Er zijn altijd vacatures, en daar komt bij dat de techniek een zeer cyclische tak van sport is. Daarbij is niet iedere vacature een echte vacature.
Dat zijn ze natuurlijk lang niet waard.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:27 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Maar het zou best omhoog kunnen, er is immers een tekort, normale economische theorie geeft dan aan dat je de prijs moet verhogen. Kom met een startsalaris van 4000-5000 in de maand aan, reken maar dat de markt daar op reageert.
Beiden maar de bulk zal zijn voor mensen die wat met de handen kunnen.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:33 schreef Kowloon het volgende:
Om wat voor technisch personeel gaat het hier trouwens? Ingenieurs? Of technici die met de handen kunnen werken?
Dat is vrij gemakkelijkquote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:38 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
kom als starter maar eens aan de bak.
Er is geen boek waarin we op kunnen zoeken wat iets waard is hoor.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:39 schreef 99.999 het volgende:
Dat zijn ze natuurlijk lang niet waard.
Hun werk moet het voor de werkgever natuurlijk wel het betaalde salaris opleverenquote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:41 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Er is geen boek waarin we op kunnen zoeken wat iets waard is hoor.Wat iets waard is bepaalt de markt en niks anders.
Zie hier ook de kern van het probleem als het op opleidingen aankomt, over tien jaar is de techniek zo veranderd, hoe weet je nu welke opleiding te geven of te nemen? De bedrijven zelf weten het blijkbaar ook niet, een blik kant-en-klare buitenlanders met de bijkomende taal- en cultuurverschillen opentrekken is blijkbaar goedkoper of strategischer dan eigen personeel bijscholen. Werkloze technici aannemen om bij te scholen is natuurlijk uit den boze in Nederland.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:35 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Er zijn altijd vacatures, en daar komt bij dat de techniek een zeer cyclische tak van sport is. Daarbij is niet iedere vacature een echte vacature.
En dit wordt al tig jaar geroepen. Als er werkelijk een serieus tekort zou zijn zouden de salarissen heel veel hoger moeten liggen. Dat doen ze niet, dus er is geen serieus tekort.
Je kan de prijs van producten ook verhogen. Of je gaat met het stijgen van de personeelskosten minder produceren.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:41 schreef 99.999 het volgende:
Hun werk moet het voor de werkgever natuurlijk wel het betaalde salaris opleveren
Dat valt nogal mee lijkt me. En andersom trekken we veel jonge vakmensen aan. Daar zit het probleem niet zo.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:45 schreef LXIV het volgende:
Hoeveel jonge -goedopgeleide- technici zijn al niet vanuit Nederland naar het buitenland vertrokken, omdat daar voor hen zoveel meer kansen liggen?
Inderdaad, een beetje scheepsbouwer laat casco's in Azie lassen. Dat moet ook met bussen en vrachtwagens kunnen.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:45 schreef LXIV het volgende:
En zo'n bedrijf als VDL is maar voor een klein deel hitech. Het is ook heel veel lassen, etc. De vraag is of we dat nog wel willen hebben in NL als we de mensen voor dat werk toch niet kunnen krijgen.
Ik zie de meerwaarde daar ook niet van in.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:49 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Inderdaad, een beetje scheepsbouwer laat casco's in Azie lassen. Dat moet ook met bussen en vrachtwagens kunnen.
Is dat niet gewoon een kwestie van vraag en aanbod?quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat zijn ze natuurlijk lang niet waard.
Deels maar als je personeelslasten te hoog worden stort je concurrentiepositie ten opzichte van b.v. het buitenland ook in elkaar. Zeker wanneer het gaat om startsalarissen, die moeten nog flink gaan stijgen ook...quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:49 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Is dat niet gewoon een kwestie van vraag en aanbod?
Een auto of vrachtwagen komt vaak toch wat preciezer dan veel delen van een groot schip. Lijkt me dat je dan meer zicht wilt houden op de kwaliteit.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:49 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Inderdaad, een beetje scheepsbouwer laat casco's in Azie lassen. Dat moet ook met bussen en vrachtwagens kunnen.
Ja. Kennelijk is er geen urgentie hier iets aan te veranderen, anders deden we het wel.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:30 schreef Quiche_lorraine het volgende:
Dat wil dus zoveel zeggen dat een bedrijfskundige die niets bijzonders kan jou als deskundige mag aansturen en nog beter wordt betaald ook.
internationaal gezien verdient een technicus in Nederland niet bijzonder veel dus daar kan makkelijk nog wel wat bij zonder dat het je concurrentiepositie al te veel verzwakt.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Deels maar als je personeelslasten te hoog worden stort je concurrentiepositie ten opzichte van b.v. het buitenland ook in elkaar. Zeker wanneer het gaat om startsalarissen, die moeten nog flink gaan stijgen ook...
Een startsalaris van 4000-5000 per maand? Dat gaat wel lastig worden dan.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:52 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
internationaal gezien verdient een technicus in Nederland niet bijzonder veel dus daar kan makkelijk nog wel wat bij zonder dat het je concurrentiepositie al te veel verzwakt.
Klopt, maar het is nou eenmaal een betere optie dan dan niet kunnen concurreren met anderen omdat je de mankracht niet hebt.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 12:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een startsalaris van 4000-5000 per maand? Dat gaat wel lastig worden dan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |