Thanks, mocht dat niet gebeurt zijn, dan ben je me een kratje bier schuldig.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 20:03 schreef GeeftJeEnergie het volgende:
[..]
Je bent compleet af van het 'overige' ja
God meid, kan ik eindelijk weer slapen.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 21:30 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik ben hier een weekje geleden om hulp komen vragen omdat m'n e-mail niet meer in Mail binnenkwam na een upgrade naar Mountain Lion. Aan m'n instellingen was niks meer gewijzigd, maar het werkte niet meer. Verzenden lukte wel, maar ontvangen niet.
Inmiddels is het opgelost. M'n hostingbedrijf stelde een andere inkomende mailserver voor, en nu werkt alles weer naar behoren.
Opgelost
Nou hè! Het is watquote:Op vrijdag 4 januari 2013 21:53 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
God meid, kan ik eindelijk weer slapen.
quote:
quote:
quote:
quote:
Nope. LR RAW bewerken, PS afmaken met filters o.a.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 02:12 schreef Junkie het volgende:
[..]Wel vaag allemaal.
Fotografen hier?
Gebruiken jullie nog iets anders dan Adobe Photoshop / Lightroom voor het bewerken van RAW?
Ik fotografeer wel, maar meer dan iphoto gebruik ik niet, ook vooral om te organiseren. Voorheen gebruikte ik aperture, maar ben nu naar iphoto gegaan omdat ik in aperture ook niet meer deed dan organiserenquote:Op zaterdag 5 januari 2013 02:12 schreef Junkie het volgende:
[..]Wel vaag allemaal.
Fotografen hier?
Gebruiken jullie nog iets anders dan Adobe Photoshop / Lightroom voor het bewerken van RAW?
That model doesn't exist yet?quote:
Hequote:
Hardlopers unitequote:Op zaterdag 5 januari 2013 13:05 schreef Saninl het volgende:
[..]
He
Ik zie nu pas, ofja, pas bewust dat jullie ook van LIF hardlopen zijn. haha! (als in; regelmatige posters)
quote:Op zaterdag 5 januari 2013 13:05 schreef Saninl het volgende:
[..]
He
Ik zie nu pas, ofja, pas bewust dat jullie ook van LIF hardlopen zijn. haha! (als in; regelmatige posters)
Top man, daar was je snel meequote:Op zaterdag 5 januari 2013 20:14 schreef J.Appleseed het volgende:
Yay! Vanmiddag een HDD enclosure gekocht om mijn oude 500 GB Apple HDD in te stoppen. Nu kan ik eindelijk Time Machine instellen.
[ afbeelding ]
Ja ik weet 't. Maar ik wilde ook wel eentje die er niet verkeerd/goedkoop uitzag.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 20:17 schreef blow... het volgende:
[..]
Top man, daar was je snel mee![]()
Lol.
Klopt. Ik moet die ATV2 van mij maar eens verkopen en een ATV3 ervoor terugkopen voor minder. Ik heb geen behoefte aan die jailbreak.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 19:26 schreef Thrilled het volgende:
Dus Apple TV 3 nog steeds niet te jailbreaken ondanks de geruchten dat dit eind december mogelijk zou zijn..?
welke heb je?quote:Op zaterdag 5 januari 2013 20:21 schreef J.Appleseed het volgende:
[..]
Ja ik weet 't. Maar ik wilde ook wel eentje die er niet verkeerd/goedkoop uitzag.
Nu heb ik een van zwart aluminium en met USB3.0
want? De jailbreak maakt toch juist de Apple tv aantrekkelijker? Ik kan nu mijn laptop aansluiten op de tv om films te kijken en via mijn xbox youtube of uitzending gemist kijken.. ik zie nu geen toegevoegde waarde aan een apple tv..quote:Op zaterdag 5 januari 2013 20:22 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Klopt. Ik moet die ATV2 van mij maar eens verkopen en een ATV3 ervoor terugkopen voor minder. Ik heb geen behoefte aan die jailbreak.
Ewent EW7033. SATA1 (max 150 Mbs) als ik het goed heb dus zeker niet de snelste, maar dat is ook helemaal niet nodig als 'ie enkel voor wat back-upwerk wordt gebruikt.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 20:32 schreef blow... het volgende:
[..]
welke heb je?
wel leuk, usb 3.0 in 2.0 poorten
lol
Voor die dingen hoef je niet eens te jailbreaken. AirPlay, love it.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 20:45 schreef Thrilled het volgende:
[..]
want? De jailbreak maakt toch juist de Apple tv aantrekkelijker? Ik kan nu mijn laptop aansluiten op de tv om films te kijken en via mijn xbox youtube of uitzending gemist kijken.. ik zie nu geen toegevoegde waarde aan een apple tv..
500GB is niet héél veel ruimte voor een Time Machine schijf?quote:Op zaterdag 5 januari 2013 20:14 schreef J.Appleseed het volgende:
Yay! Vanmiddag een HDD enclosure gekocht om mijn oude 500 GB Apple HDD in te stoppen. Nu kan ik eindelijk Time Machine instellen.
[ afbeelding ]
Ja gewoon je superdrive eruit halen en een optibay voor in de plaats zetten met je hdd/ssd.quote:Op zondag 6 januari 2013 02:21 schreef o.us2.0 het volgende:
Kan je in een 13" 2012 MBP nog wel een SSD in laten bouwen naast een HD of hoe zit dat?
Nu je punt?quote:Op zondag 6 januari 2013 09:25 schreef Topicspace het volgende:
Waarom gebruiken zoveel mensen nog iTunes e.d. om films te kunnen streamen naar de ATV.
Er zit een knopje media bij die rechtstreeks op je mac de films uit een mapje kan vissen.
Heb de laatste tijd weinig XBMC aangehad omdat ik weer via torrents HD materiaal binnen haal en dan stream. Ga je dat via XBMC doen heb je af en toe een buffertje (wat zwaar irriteert dan). En de cache loopt ook razend snel vol.
Zit er zelfs aan te denken een ATV3 te kopen voor op de slaapkamer want met media is die toch nog wel zonder JB, waardig genoeg om mee te spelen.
Valt mee hoor. Ik heb zelf ook 500gb voor een 250gb HDD. Alle downloads en grote spellen/Apps laat ik niet backuppen. Virtual machines ook niet, want dat duurt eeuwen met backuppen. De downloads en installatiebestanden gaan op m'n 2tb schijf.quote:Op zondag 6 januari 2013 02:19 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
500GB is niet héél veel ruimte voor een Time Machine schijf?
Wel als ik een 256 GB SSD heb als enige vorm van interne opslagruimte in mijn MacBook. En ja, dat voldoet voor mij prima; ook met een drietal games van 5 of wat GB in mijn Applications-folder.quote:Op zondag 6 januari 2013 02:19 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
500GB is niet héél veel ruimte voor een Time Machine schijf?
Staan punten in en anders misschien gewoon ter info/handig te weten/etc.quote:
Dat het steeds aantrekkelijker is om die duurdere ATV2 te laten liggen en voor de ATV3 te gaan.quote:
Computer opnieuw machtigen. Je synct met een nieuwe bibliotheekquote:Op zondag 6 januari 2013 19:00 schreef King_of_cubes het volgende:
Ik heb een vaag probleem wat volgens mij is ontstaan sinds mijn iTunes 11 installatie. Ik probeer een pdf bestand op mijn iPhone te zetten maar als ik naar de boeken tab ga in iTunes staat het vinkje "boeken synchroniseren" uit waardoor ik niets kan. Nu zou je zeggen zet dat dan aan maar dan dreigt iTunes mijn hele iPhone leeg te gaan halen, iets waar ik niet bepaald zin in heb. Hoe los ik dit op?In iTunes 10 heb ik overigens altijd wel via iTunes zelf pdf bestanden of muziek op mijn iPhone kunnen zetten maar beiden gaat nu dus niet meer.
Idd, ik wil MKV streamenquote:Op zondag 6 januari 2013 18:53 schreef Swetsenegger het volgende:
Zolang die ATV native maar een beperkt setje content types afspeelt is hij helemaal niet aantrekkelijk.
Hoe kan dat zijn gebeurd? Het is nog steeds dezelfde computer en iTunes library, ik heb alleen een nieuwe versie geïnstalleerd. Maar als ik dit doe is mijn iPhone dus weer helemaal leeg?quote:Op zondag 6 januari 2013 19:08 schreef GeeftJeEnergie het volgende:
[..]
Computer opnieuw machtigen. Je synct met een nieuwe bibliotheek
Helemaal leeg ja, had ik laatst ook met syncen met iTunes 11quote:Op zondag 6 januari 2013 19:15 schreef King_of_cubes het volgende:
[..]
Hoe kan dat zijn gebeurd? Het is nog steeds dezelfde computer en iTunes library, ik heb alleen een nieuwe versie geïnstalleerd. Maar als ik dit doe is mijn iPhone dus weer helemaal leeg?
Nou niet bepaald. Een 2 met jailbreak aangesloten op een nas met een geïnstalleerde newsleecher is perfect. Al je punten van hierboven kunnen dan zo aan de kant.quote:Op zondag 6 januari 2013 18:48 schreef Topicspace het volgende:
[..]
Dat het steeds aantrekkelijker is om die duurdere ATV2 te laten liggen en voor de ATV3 te gaan.
Nou, lekker kut dan. Nu dus een manier gaan bedenken om alles eerst te backuppen. Ik weet niet zeker of ik alles wat erop stond nog ergens heb staan namelijk.quote:Op zondag 6 januari 2013 19:17 schreef GeeftJeEnergie het volgende:
[..]
Helemaal leeg ja, had ik laatst ook met syncen met iTunes 11je kan het wel omzijlen, maar duurt mij te lang. Ik sync alles wel opnieuw. Je bent alleen muziek etc kwijt
Wat wil je allemaal backuppen? Ik gebruik daarvoor SharePod en iRipquote:Op zondag 6 januari 2013 19:26 schreef King_of_cubes het volgende:
[..]
Nou, lekker kut dan. Nu dus een manier gaan bedenken om alles eerst te backuppen. Ik weet niet zeker of ik alles wat erop stond nog ergens heb staan namelijk.Weet iemand toevallig een goede manier om dit (via Windows) te doen?
Nouja, ik weet niet wat hij er allemaal af gaat halen als ik straks dat machtigen opnieuw doe maar ik hoop niet ook al mijn pdfs, foto's, contacts, notes en andere dingen kwijt te zijn. Muziek vind ik minder interessant want dat heb ik denk ik nog wel. Liefst zoveel mogelijk backuppen dus ja.quote:Op zondag 6 januari 2013 19:26 schreef GeeftJeEnergie het volgende:
[..]
Wat wil je allemaal backuppen? Ik gebruik daarvoor SharePod en iRip
Die blijven geloof ik allemaal intact door iCloud. Google anders even hoe je alles kan behouden. Kost wat tijd, maar je hebt de garantie dat je niks kwijtraaktquote:Op zondag 6 januari 2013 19:29 schreef King_of_cubes het volgende:
[..]
Nouja, ik weet niet wat hij er allemaal af gaat halen als ik straks dat machtigen opnieuw doe maar ik hoop niet ook al mijn pdfs, foto's, contacts, notes en andere dingen kwijt te zijn. Muziek vind ik minder interessant want dat heb ik denk ik nog wel. Liefst zoveel mogelijk backuppen dus ja.
Ik ga eerst even uitzoeken wat er precies gevaar loopt want mijn notes, email instellingen, kalender, fotos en dat soort belangrijke dingen kwijt raken zou een ramp zijn en ik vind het nu een wat te groot risico om zomaar wat dingen aan te gaan zitten vinken. Gaat dit elke nieuwe iTunes versie zo? Ik zou bijna teruggaan naar iTunes 10 of zou dat ook niet meer werken?quote:Op zondag 6 januari 2013 19:31 schreef GeeftJeEnergie het volgende:
[..]
Die blijven geloof ik allemaal intact door iCloud. Google anders even hoe je alles kan behouden. Kost wat tijd, maar je hebt de garantie dat je niks kwijtraakt
Denk het niet, want je library bestand wordt geupdate. Je kan het wel proberenquote:Op zondag 6 januari 2013 19:48 schreef King_of_cubes het volgende:
[..]
Ik ga eerst even uitzoeken wat er precies gevaar loopt want mijn notes, email instellingen, kalender, fotos en dat soort belangrijke dingen kwijt raken zou een ramp zijn en ik vind het nu een wat te groot risico om zomaar wat dingen aan te gaan zitten vinken. Gaat dit elke nieuwe iTunes versie zo? Ik zou bijna teruggaan naar iTunes 10 of zou dat ook niet meer werken?
Ik heb het niet geprobeerd maar je zal denk ik wel gelijk hebben. Maar als het alleen om de library gaat zullen mijn contacts enzo niet gewist worden denk ik. Hoe dan ook, mijn lokale/iCloud backup kan sowieso teruggehaald worden met al deze info toch?quote:Op zondag 6 januari 2013 22:01 schreef GeeftJeEnergie het volgende:
[..]
Denk het niet, want je library bestand wordt geupdate. Je kan het wel proberen
Ja, denk het welquote:Op zondag 6 januari 2013 22:13 schreef King_of_cubes het volgende:
[..]
Ik heb het niet geprobeerd maar je zal denk ik wel gelijk hebben. Maar als het alleen om de library gaat zullen mijn contacts enzo niet gewist worden denk ik. Hoe dan ook, mijn lokale/iCloud backup kan sowieso teruggehaald worden met al deze info toch?
Die unibody met plastic klepje is wel vet jaquote:Op maandag 7 januari 2013 18:46 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Ik heb nu tijdelijk een iPhone 2G als vervangend toestel en het is eigenlijk best wel een bazending.
Die heb ik ook nog steeds liggen voor als er iets met mijn huidige isquote:Op maandag 7 januari 2013 18:46 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Ik heb nu tijdelijk een iPhone 2G als vervangend toestel en het is eigenlijk best wel een bazending.
Die had ik hier tot een paar weken geleden ook nog liggen, totdat ie gejat werdquote:Op maandag 7 januari 2013 18:46 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Goede smaak die dief. Deze is van mijn vader, hij heeft hem 5 jaar lang gebruikt en is dit weekend overgestapt op een iPhone 5. Das nog best een verschil bleek toen het concept "mappen" op je springboard voor hem nieuw was.quote:Op maandag 7 januari 2013 21:33 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Die had ik hier tot een paar weken geleden ook nog liggen, totdat ie gejat werd![]()
Haha, dat wil ik ook al sinds de iPhone 4 zelf proberen.quote:Op maandag 7 januari 2013 21:25 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Nog even gegoogled maar er lijkt niemand te zijn die een iPhone 4S in de behuizing van een originele iPhone geperst heeft.
Versie 11 is ook een hele verbetering.quote:Op zondag 6 januari 2013 22:16 schreef Mercan het volgende:
iTunes![]()
Begin het steeds vaker te gebruiken. Werkt prima!
Ik zit hier op m'n werk tegen een Macbook Pro 15" (niet retina) en daarnaast een 23" Dell P2311H te kijken. Werkt voor software development werk en af en toe wat designwerk tussendoor prima en is een stuk goedkoperquote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:32 schreef boem-dikkie het volgende:
Zijn hier gebruikers die naast hun Macbook een extra scherm hebben?
Ben wel benieuwd welke. Ik vind natuurlijk die Thunderbolt Display prachtig maar véél te duur.
Iets wat in de buurt komt qua helderheid en kleur maar iets goedkoper?
Als het 27" en meer dan 1080p moet zijn maakt Dell geloof ik een scherm met hetzelfde paneel als Apple.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:32 schreef boem-dikkie het volgende:
Ben wel benieuwd welke. Ik vind natuurlijk die Thunderbolt Display prachtig maar véél te duur.
Ik heb thuis een Thunderbolt en die werkt heerlijk. Vooral omdat het netjes aansluit op je MacBook, qua stroom en data: 1 Thunderbolt-kabel dient voor je beeld en het doorgeven van USB-apparaten op de monitor zelf.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:32 schreef boem-dikkie het volgende:
Dat, prachtscherm. Heb de wereld aan Firewire en USB apparaten aan m'n scherm hangen en nooit gezeik meer met kabels.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 13:02 schreef Breuls het volgende:
Ik heb thuis een Thunderbolt en die werkt heerlijk. Vooral omdat het netjes aansluit op je MacBook, qua stroom en data: 1 Thunderbolt-kabel dient voor je beeld en het doorgeven van USB-apparaten op de monitor zelf.
27" en 1080p wil je dan natuurlijk ook niet.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:38 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Als het 27" en meer dan 1080p moet zijn maakt Dell geloof ik een scherm met hetzelfde paneel als Apple.
Tsja dat zou ik ook zeggen, maar toch staan er 77 27" 1080p-schermen in de Pricewatch en maar 14 schermen met 2560x1440.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 13:14 schreef nietzman het volgende:
[..]
27" en 1080p wil je dan natuurlijk ook niet.
?quote:Op dinsdag 8 januari 2013 13:14 schreef nietzman het volgende:
[..]
27" en 1080p wil je dan natuurlijk ook niet.
Ik gebruik iTunes al sedert de introductie.quote:Op zondag 6 januari 2013 22:16 schreef Mercan het volgende:
iTunes![]()
Begin het steeds vaker te gebruiken. Werkt prima!
Vroeger trok mijn pc het niet echt. Maar nu welquote:Op dinsdag 8 januari 2013 15:03 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Ik gebruik iTunes al sedert de introductie.
Is ook niet zo raar gezien de kosten, maar met zo'n lage resolutie werk ik liever op een wat kleiner scherm dan dat ik de pixels kan tellen.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 13:29 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Tsja dat zou ik ook zeggen, maar toch staan er 77 27" 1080p-schermen in de Pricewatch en maar 14 schermen met 2560x1440.
Ben wat aan het afwegen en opties aan het bekijken maar eigenlijk elk merk scherm van 27" die vergelijkbaar is met de Thunderbolt zit rond die prijsklasse.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 13:02 schreef Breuls het volgende:
[..]
Ik heb thuis een Thunderbolt en die werkt heerlijk. Vooral omdat het netjes aansluit op je MacBook, qua stroom en data: 1 Thunderbolt-kabel dient voor je beeld en het doorgeven van USB-apparaten op de monitor zelf.
Ik werk al sinds ik mijn Macbook Air 13" heb met een "groot" scherm thuis. Ik zet de Macbook neer, sluit boxen aan + usb hub + beeldscherm (Samsung SyncMasterP2470HD).quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:32 schreef boem-dikkie het volgende:
Dezelfde resolutie zul je dus pas vanaf die ¤500,- tegenkomen en dan heb je een Dell Ultrasharp. Echter is deze niet gekalibreerd op Mac waardoor je dat dus zelf moet gaan uitvoeren wil je de kleurproductie zo hebben zoals het ook op een Apple Display is.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 15:27 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Ben wat aan het afwegen en opties aan het bekijken maar eigenlijk elk merk scherm van 27" die vergelijkbaar is met de Thunderbolt zit rond die prijsklasse.
Had gehoopt dat er een goedkoper alternatief is die daadwerkelijk goedkoper is, en dan bedoel ik significant goedkoper, en niet 100 euro. Wat ik nu gezien heb is dat er niet echt eigenlijk.
Denk dat ik maar gewoon even doorspaar voor Apple display, blijft een machtig mooi kreng.
ik ben er nu ook mee bezig. Alleen dan de 840pro 256quote:Op dinsdag 8 januari 2013 22:05 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Heb net een Samasung 840 gehaald, 120gb. Als de backup klaar is meteen even inbouwen in de MBP.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I used to be schizofrenic, but we're okay now.
quote:Op dinsdag 8 januari 2013 22:29 schreef gohan16 het volgende:
[..]
ik ben er nu ook mee bezig. Alleen dan de 840pro 256256 sierde mij ook meer, maar uiteindelijk heb ik niet eens zo veel ruimte nodig. Het bespaarde geld gaat straks naar een nieuwe accuSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
Heb zelf de 830 erin zitten, gecombineerd met nieuwe HDD en omgezet naar 1 schijf als Fusion Drive: werkt perfect en ontzettend snel.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 22:05 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Heb net een Samasung 840 gehaald, 120gb. Als de backup klaar is meteen even inbouwen in de MBP.
quote:Op dinsdag 8 januari 2013 22:29 schreef gohan16 het volgende:
[..]
ik ben er nu ook mee bezig. Alleen dan de 840pro 256Die is baasSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Because you know i'm all about that ass
Nou poe. Fucking pino op het podium laten komen. Dát kun je serieus nemen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 09:14 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Apple geeft dan wel goede keynotes, maar qua entertainment kunnen ze nog wat leren van Qualcomm: http://www.theverge.com/2(...)note-pictures-tweets
Je denkt niet dat Wombat het een tikkie cynisch bedoelde?quote:Op woensdag 9 januari 2013 09:25 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Nou poe. Fucking pino op het podium laten komen. Dát kun je serieus nemen.
Het normaalste van die keynote was de verschijning van Ballmerquote:Op woensdag 9 januari 2013 09:14 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Apple geeft dan wel goede keynotes, maar qua entertainment kunnen ze nog wat leren van Qualcomm: http://www.theverge.com/2(...)note-pictures-tweets
Nou.quote:Op woensdag 9 januari 2013 09:32 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het normaalste van die keynote was de verschijning van Ballmer
Kun je nagaanquote:Op woensdag 9 januari 2013 09:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
Normaler dan de rest van de show hoor
Wat.quote:Op woensdag 9 januari 2013 09:25 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Nou poe. Fucking pino op het podium laten komen. Dát kun je serieus nemen.
quote:
quote:Op woensdag 9 januari 2013 08:39 schreef blow... het volgende:
[..]
Die is baasHeb je de trim aangezet? Ik lees tegenstrijdige dingen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I used to be schizofrenic, but we're okay now.
Ik heb een paar uur moeten zoeken en lezen voordat ik hier achterkwam, wat een gedoe in het begin zeg met mensen op allerlei fora die tegenstrijdige dingen zeggen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 10:36 schreef FredVleespet het volgende:
Samsung SSD's hebben goede garbage collection dus TRIM is niet nodig.
Bij mij ook. Alleen het afsluiten gaat redelijk traag voor mijn gevoel.quote:Op woensdag 9 januari 2013 11:25 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Wat gaat alles fucking snel nu
Heb je Mountain Lion? Zo ja, dat is een ML probleemquote:Op woensdag 9 januari 2013 15:16 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Bij mij ook. Alleen het afsluiten gaat redelijk traag voor mijn gevoel.
jep, MLquote:Op woensdag 9 januari 2013 20:23 schreef FredVleespet het volgende:
[..]
Heb je Mountain Lion? Zo ja, dat is een ML probleem
Jij moet een geduld hebben .. HELD hahahaquote:Op dinsdag 8 januari 2013 15:03 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Ik gebruik iTunes al sedert de introductie.
Heb je de trim aangezet? Ik lees tegenstrijdige dingen.quote:
Ik zie ook nog altijd een laad-cirkeltje bij afsluiten maar dat was met de meegeleverde schijf ook al heel lang zo. Ben er maar aan gewend. Opstarten doet ie net in 22 seconden en alle grotere tools zijn echt binnen 0,5-2 sec opgestart. Meer dan tevredenquote:Op woensdag 9 januari 2013 15:16 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Bij mij ook. Alleen het afsluiten gaat redelijk traag voor mijn gevoel.
Omdat afsluiten batterij spaart.quote:Op woensdag 9 januari 2013 21:41 schreef yupyup het volgende:
Waarom afsluiten?
Bij de nieuwe SSD's hoeft TRIM niet aan.
quote:Op zaterdag 5 januari 2013 08:05 schreef DaMook het volgende:
[..]
Ik fotografeer wel, maar meer dan iphoto gebruik ik niet, ook vooral om te organiseren. Voorheen gebruikte ik aperture, maar ben nu naar iphoto gegaan omdat ik in aperture ook niet meer deed dan organiseren.
Heb wel photoshop, maar doe er eigenlijk nooit iets mee.
Bedankt nog voor reactie. Merk dat de meeste Lightroom (&Photoshop) gebruiken. Gebruik op Windows vaak Acdsee Pro. En vind die net ff wat sneller/beter werken dan Lightroom. Misschien toch maar eens die nieuwe versie van LR goed uitgebreid gaan proberen.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 07:59 schreef Dark_Angelus het volgende:
[..]
Nope. LR RAW bewerken, PS afmaken met filters o.a.
Al wat gehoord van Support?quote:Op dinsdag 8 januari 2013 15:25 schreef Dimens het volgende:
Door een betaling die niet gedaan kon worden, is mijn Apple ID nu vergrendeld. Nu is de betaling 4 dagen geleden gedaan via Click & Buy maar kan ik nog steeds geen toegang krijgen tot mijn Apple ID. Iemand enig idee wat ik kan doen naast het mailtje wat al gestuurd is?
Sinds Steve is overleden heeft Apple geen enkele goede keynote meer gegeven als ik eerlijk ben. Cook moet dat echt aan anderen over latenquote:Op woensdag 9 januari 2013 09:14 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Het is al gelukt. Click&Buy moest het nog bevestigen maar dat is vandaag gelukt. Mijn Apple-ID is ook weer toegankelijk.quote:Op woensdag 9 januari 2013 23:36 schreef Junkie het volgende:
[..]
Al wat gehoord van Support?
Via hun Support site werkt het meestal wel snel. Moet je volgens mij wel in het Engels de mail sturen.
https://www.apple.com/support/itunes/contact/
Waarom blijft men hier nou met die pr-websites spammen waar iedere scammer een persbericht kan uploaden? Heb even geen zin om op te zoeken of jij het de vorige keer ook was, maar heb gewoon geduld en klamp je niet vast aan deze bullshit.quote:Op woensdag 9 januari 2013 22:01 schreef DesmondKilometer het volgende:
http://www.thenewsenterpr(...)-ipho-tools-provided ???? Komt er nu dan een jailbreak untethered iOS6 dus ook voor ipad2??
Sinds de originele iPhone vond ik die van Steve ook niet bijzonder. De eerste iPhone keynote daarentegen is echt fantastisch op vele fronten.quote:Op woensdag 9 januari 2013 23:38 schreef TwyLight het volgende:
[..]
Sinds Steve is overleden heeft Apple geen enkele goede keynote meer gegeven als ik eerlijk ben. Cook moet dat echt aan anderen over laten
Dat is wel shit van die Click&Buy mafia.quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:04 schreef Dimens het volgende:
[..]
Het is al gelukt. Click&Buy moest het nog bevestigen maar dat is vandaag gelukt. Mijn Apple-ID is ook weer toegankelijk.
Altijd leuk als iemand je rekening plundert en ineens al je automatische incasso's verkeerd gaan en je voor alles extra moet betalen. Is dat album van ¤9,99 wat ik gekocht heb, toch ineens niet zo goedkoop meer sinds ik er nu in totaal ¤24,99 voor moet hebben betalen.
Ik ben helemaal klaar met C&B, doe nu alles via mn prepaid CC (VISA V3). Kost wel iets meer maar daar weet je tenminste dat je opgelicht wordt en je hebt niet die vervelende afschrijvingen de hele tijd.quote:Op donderdag 10 januari 2013 02:08 schreef Junkie het volgende:
[..]
Dat is wel shit van die Click&Buy mafia.
(Ik gebruik gelukkig mn Creditcard. Maar als ik dat niet zou hebben, dan kies ik liever voor prepaid kaartjes dan Click&Buy)
Het is de allerbeste productpresentatie in de geschiedenis van de productpresentaties. Echt alles er aan is briljant. Ik kan hem woord voor woord meepraten, iig eerste kwartier.quote:Op donderdag 10 januari 2013 00:23 schreef TC03 het volgende:
[..]
Sinds de originele iPhone vond ik die van Steve ook niet bijzonder. De eerste iPhone keynote daarentegen is echt fantastisch op vele fronten.
Ik heb geen Creditcard, anders had ik dat zeker wel gekozen. Voortaan als ik iets koop, zorg ik wel dat er genoeg geld op mijn bank staat.quote:Op donderdag 10 januari 2013 02:08 schreef Junkie het volgende:
[..]
Dat is wel shit van die Click&Buy mafia.
(Ik gebruik gelukkig mn Creditcard. Maar als ik dat niet zou hebben, dan kies ik liever voor prepaid kaartjes dan Click&Buy)
Momenteel 20% korting bij de Kruidvatquote:Op donderdag 10 januari 2013 21:41 schreef blow... het volgende:
Ik koop gewoon kaarten als ze in de aanbieding zijn bij de ah oid
Dankjequote:Op donderdag 10 januari 2013 21:46 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Momenteel 20% korting bij de Kruidvat![]()
http://epub01.publitas.com/Kruidvat-NL/267/?page=10#/zoompage/10/
Zover ik weet ondersteunen ze dat niet.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 01:04 schreef Dimens het volgende:
Iemand enig idee of Pioneer DJ sets ook ALAC vanaf een USB kunnen afspelen?
Alleen als je jouw Apple ID gebruikt.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 01:30 schreef n8n het volgende:
kan ik mn itunes match account ook instellen op de iphone van mn vriendin?
maar niet los van haar eigen Apple id zoals bij iCloud kan?quote:Op vrijdag 11 januari 2013 10:47 schreef TC03 het volgende:
[..]
Alleen als je jouw Apple ID gebruikt.
Volgens mij zit er gewoon een iTunes Match veld in Settings waar je een AppleID in kunt vullen.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 12:00 schreef n8n het volgende:
[..]
maar niet los van haar eigen Apple id zoals bij iCloud kan?
quote:Op vrijdag 11 januari 2013 12:00 schreef n8n het volgende:
[..]
maar niet los van haar eigen Apple id zoals bij iCloud kan?
Hmm, dat zou ideaal zijn.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 12:12 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Volgens mij zit er gewoon een iTunes Match veld in Settings waar je een AppleID in kunt vullen.
Prullenbak leegmaken.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 15:41 schreef Stienn het volgende:
Ik heb nog niet zo heel lang een MacBook Pro maar ik zit met het volgende probleem: Als ik iets van mijn USB stick verwijder gaat het bestand wel weg alleen komt er geen ruimte vrij. Heb ik iets verkeerd ingesteld?
hmm had gekeken maar denk dan van niet. lekker onhandig wel in 1 huishoudenquote:Op vrijdag 11 januari 2013 12:12 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Volgens mij zit er gewoon een iTunes Match veld in Settings waar je een AppleID in kunt vullen.
Doet hij het nog steeds als je VLC uit hebt en iTunes aan?quote:Op zaterdag 12 januari 2013 14:58 schreef Jahr00n het volgende:
Hoe krijg ik de F8 (play) knop zo ingesteld dat ie alleen in iTunes werkt en bijvoorbeeld bij VLC niet? Ik zit bij systeemvoorkeuren, toetsenbord te kijken maar daar zie ik zo niks staan.
Als het goed is zit er in VLC een optie om die knop te negeren.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 14:58 schreef Jahr00n het volgende:
Hoe krijg ik de F8 (play) knop zo ingesteld dat ie alleen in iTunes werkt en bijvoorbeeld bij VLC niet? Ik zit bij systeemvoorkeuren, toetsenbord te kijken maar daar zie ik zo niks staan.
https://www.3v.ie Deze?quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:27 schreef Q. het volgende:
[..]
Ik ben helemaal klaar met C&B, doe nu alles via mn prepaid CC (VISA V3). Kost wel iets meer maar daar weet je tenminste dat je opgelicht wordt en je hebt niet die vervelende afschrijvingen de hele tijd.
https://www.3vcard.nl/quote:Op zaterdag 12 januari 2013 18:11 schreef Topicspace het volgende:
[..]
https://www.3v.ie Deze?
Moet een Google Wallet storting doen voor mijn dev account maar wil geen CC aanvragen voor die eenmalige actie.
De HDD is wel 4200rpm. Maar zo traag moet hij niet zijn. Hoeveel geheugen zit erin?quote:Op zaterdag 12 januari 2013 18:08 schreef Topicspace het volgende:
Heb van een collega zijn oude macbook air gekregen (mid 2009) alleen dat ding is zo ontzettend traag. Ik heb een fresh install gedaan en er staat nog niets op. Nu ben ik wel aardig verwend geweest met mijn rMBP 15" maar zo traag als dit moet niet kunnen naar mijn idee.
Safari opstarten duurt zeker een minuut. Ook met de voorkeursvoorzieningen.
Hoe kan ik testen of het hardware matig is? Testen op de hardeschijf heb ik gedaan voor het installeren. Uitsluiten wil ik het niet maar denk niet dat daar het probleem zit.
Maar dit zou dan echt met dingen weg schrijven moeten zijn. Als ik al kijk naar hoe lang het duurt voordat hij zelf al opstart. Ook blijft safari soms hangen met het laden van een pagina. Druk ik dan nog een keer op enter laad hij de pagina direct.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 18:47 schreef Junkie het volgende:
[..]
De HDD is wel 4200rpm. Maar zo traag moet hij niet zijn. Hoeveel geheugen zit erin?
En o.a. met Activity Monitor kan je zien waar OSX mee bezig is.
Absoluut geen last van gehad.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 17:14 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Eindelijk klaar. Als er iets is wat Chineze kinderen in Foxconn goed kunnen is het wel vastdraaien van schroeven. Één schroef is gesneuveld, twee zijn van philips naar torx gegaan. Voor het eerst in mijn leven dat ik ook in een laptop heb zitten boren
![]()
De optibay zit in ieder geval in, met de originele schijf nu, en het werkt prima.
Niet echt een oplossing maar je kunt dan om het probleem heenwerken door ClickToFlash of ClickToPlugin te gebruiken:quote:Op zondag 13 januari 2013 16:50 schreef Topicspace het volgende:
Probleem heb ik waarschijnlijk gevonden. Als ik bijvoorbeeld YouTube bezoek of een site met java applicaties wordt die enorm traag en blijft dit nog geruime tijd uitwerken lijkt het wel.
Start ik hem op, gebruik hem even niet en bezoek dan wat sites, mail, doe wat dingen gaat die "snel".
Bezoek ik erna youtube of een CMS met java functies blijft die erna enorm traag.
Lijkt me geen hardware probleem.
Waar heb je die gehaald?quote:Op zaterdag 12 januari 2013 15:37 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Optibay is binnen, of opticaddy zoals op het ding staat. Tijd om de bende weer open te halen
[..]
Hier. Was met een klein weekje binnen.quote:
¤ 30?! Volgens mij heb ik dezelfde voor een tientje gekocht ooit.quote:Op zondag 13 januari 2013 18:30 schreef house_is_a_feeling het volgende:
[..]
Hier. Was met een klein weekje binnen.
Op HDDCaddy heb je ze voor 24 euro de volgende dag.quote:Op zondag 13 januari 2013 18:30 schreef house_is_a_feeling het volgende:
[..]
Hier. Was met een klein weekje binnen.
En daardoor is het echt merkbaar trager? Na een flashpagina werkt de fan ook extreem goed moet ik zeggen, dat ding blaast me een partij dan.quote:Op zondag 13 januari 2013 16:52 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Niet echt een oplossing maar je kunt dan om het probleem heenwerken door ClickToFlash of ClickToPlugin te gebruiken:
http://hoyois.github.com/safariextensions/clicktoplugin/
Maar besef wel dat je van de snelste disks die er bestaan (SSD) naar de langzaamste (4200m rpm 1.8" iPod-hard disk) gaat. Upgraden naar een SSD is trouwens wel mogelijk: http://www.wired.com/geekdad/2012/02/macbook-air-ssd/
Ik weet niet of het ál je problemen verklaart, maar qua algemene traagheid qua dingen opstarten is de harddisk vaak de beperkende factor.quote:Op zondag 13 januari 2013 22:43 schreef Topicspace het volgende:
[..]
En daardoor is het echt merkbaar trager?
Dat probleem met Flash heeft mijn eind 2011 MacBook Pro met SSD ook, dus dat ligt niet aan de harde schijf maar aan de brakke programmering van Flash.quote:Op zondag 13 januari 2013 22:43 schreef Topicspace het volgende:
[..]
En daardoor is het echt merkbaar trager? Na een flashpagina werkt de fan ook extreem goed moet ik zeggen, dat ding blaast me een partij dan.
Om dan de modules uit te schakelen hoef voor mij ook weer niet, ik bezoek nou juist die pagina's om er mee te werken
Nee. Met muziek kan dat wel als je betaalt voor iTunes match. Als je willekeurige bestanden wilt delen kan je Dropbox, Skydrive, Box of Google Drive gebruiken. maar voor films zal je waarschijnlijk storage bij moeten kopen.quote:Op maandag 14 januari 2013 15:26 schreef Iwanius het volgende:
Een vraag over iCloud.
Klopt het dat ik gewoon elke film ongeacht of ik deze wel of niet via de ITMS heb gekocht naar de servers van Apple kan uploaden (iCloud) en zonder gebruik van wifi dan op elk moment naar mijn iPad wil laten streamen als ik een film wil zien.( dus niet opslaan op je iPad)
Als dat niet zo is,gaarne dan wat wel en eventueel het alternatief voor iCloud.
Plex Media Server is echt wel een geweldig programma, alleen jammer dat ie soms bij heel veel content uploaden loopt te pms'en..quote:Op maandag 14 januari 2013 15:43 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Nee. Met muziek kan dat wel als je betaalt voor iTunes match. Als je willekeurige bestanden wilt delen kan je Dropbox, Skydrive, Box of Google Drive gebruiken. maar voor films zal je waarschijnlijk storage bij moeten kopen.
Een alternatief is een Plex media server opzetten en rechtstreeks vanuit je huis naar je iPad (overal in de wereld) streamen. Als het alleen maar op je eigen wifi-netwerk hoeft kan je ook Air Video gebruiken.
http://www.roxio.nl/nld/products/toast/titanium/overview.htmlquote:Op maandag 14 januari 2013 19:40 schreef Stienn het volgende:
Welk programma kan ik het beste gebruiken om een dvd te kopieren? Heb een map met video_ts en audio_ts alleen het branden hiervan op dvd lukt me nooit. De schrijf is daarna nooit leesbaar in een dvdspeler.
Lijkt me eerder een ad van T-Mobile, die ze statisch in het inlogscherm hebben geplant en nooit meer hebben weggehaald.quote:Op maandag 14 januari 2013 19:40 schreef Scrummie het volgende:
Nee, de ad leverancier van NS.nl loopt achter met z'n advertenties. Al zal het vast een ad zijn eventueel gebaseerd op jouw zoektermen op Google. Heb je zelf een iPhone 4 en daar wat over gegoogled?
Nope, heb geen iPhone 4 en ook niet naar gegoogledquote:Op maandag 14 januari 2013 19:40 schreef Scrummie het volgende:
Nee, de ad leverancier van NS.nl loopt achter met z'n advertenties. Al zal het vast een ad zijn eventueel gebaseerd op jouw zoektermen op Google. Heb je zelf een iPhone 4 en daar wat over gegoogled?
Ben op dit moment toevallig een DVD aan het rippen via Handbrake. Werkt een stuk intuïtiever dan Toast i.m.h.o. (hoewel ik die laatste wel voor het branden van CD's en DVD's gebruik).quote:Op maandag 14 januari 2013 19:40 schreef Stienn het volgende:
Welk programma kan ik het beste gebruiken om een dvd te kopieren? Heb een map met video_ts en audio_ts alleen het branden hiervan op dvd lukt me nooit. De schrijf is daarna nooit leesbaar in een dvdspeler.
Kun je de NiftyDrive al (als non-pre orderer) bestellen ja? Zo'n dingetje ijkt me ook erg handig.quote:Op maandag 14 januari 2013 23:27 schreef Saninl het volgende:
[ afbeelding ]
Binnenkort toch maar de Niftydrive bestellen voor mijn Macbook Air, mooi spulletje
Heeft er iemand een oplossing voor mijn kabel van mijn tv/monitor die ik steeds aansluit op mijn Macbook Air als ik thuis ben?
Een Apple TV ertussen vind ik een wat prijzige oplossing, niet gewoon een module die ik aan mijn monitor kan hangen zodat de HDMI draadloos wordt gemaakt oid?
Dan zal het ook wel een hele poos duren voordat wij niet-preorderers (is dat eigenlijk wel een woord?) 'm kunnen bestellen...quote:Op dinsdag 15 januari 2013 07:57 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik heb de niftydrive maanden geleden al gepre-ordered. Zou in december geleverd worden. Later uitgesteld naar begin Januari.... Ik heb nog geen bericht over het verzenden gezien.
Ik wil er ook eentje!quote:Op dinsdag 15 januari 2013 07:58 schreef J.Appleseed het volgende:
[..]
Dan zal het ook wel een hele poos duren voordat wij niet-preorderers (is dat eigenlijk wel een woord?) 'm kunnen bestellen...
Sorry voor late reply. Vind het wel raar dat het iets met Flash en Java is. Verder werkt hij dus wel goed?quote:Op zaterdag 12 januari 2013 19:18 schreef Topicspace het volgende:
[..]
Maar dit zou dan echt met dingen weg schrijven moeten zijn. Als ik al kijk naar hoe lang het duurt voordat hij zelf al opstart. Ook blijft safari soms hangen met het laden van een pagina. Druk ik dan nog een keer op enter laad hij de pagina direct.
Ik zag de Apple Hardware Test overal voorbij komen maar met D of cmd + D krijg ik deze niet opgestart.
De Activity Monitor geeft geen schokkende dingen. Er zit 2 x 1Gb in.
Maar dat ziet er uiteraard weer niet zo goed uit als de NiftyDrive, hahaquote:Op dinsdag 15 januari 2013 10:42 schreef Junkie het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Multifunctional TF Card to SD Card Adapter & USB Pendrive - Black
DX heeft dit kaartje. Daar kan je dan het USB poort gedeelte vanaf halen, en dan zit hij ook verzonken in de SD poort. Op MacRumors hebben ze daar ook een topic over. En aan het einde gaat het over die niftydrive levering.
[..]
Sorry voor late reply. Vind het wel raar dat het iets met Flash en Java is. Verder werkt hij dus wel goed?
Met Black Magic Speed Test kan je zien wat de snelheid is.
MacBook Air: Using Apple Hardware Test
Zilver spuiten!quote:Op dinsdag 15 januari 2013 13:09 schreef J.Appleseed het volgende:
[..]
Maar dat ziet er uiteraard weer niet zo goed uit als de NiftyDrive, haha
Het idee is dat je die eraf knipt.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 13:43 schreef J.Appleseed het volgende:
[..]
Zoals ik het daar zie heb je nog altijd één of ander uitsteeksel, nl. dat USB dingetje
Ah, op die fietsquote:Op dinsdag 15 januari 2013 14:18 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Het idee is dat je die eraf knipt.
Punt is dan wel, hoe krijg je hem er uit?quote:Op dinsdag 15 januari 2013 14:18 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Het idee is dat je die eraf knipt.
Met een pincet waarschijnlijk. Of gewoon niet.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 16:17 schreef house_is_a_feeling het volgende:
[..]
Punt is dan wel, hoe krijg je hem er uit?
Die Nifty ziet er leuk uit, maar ga echt geen 30 dollar daarvoor uitgeven. Geef mij maar een plastic ding.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 13:09 schreef J.Appleseed het volgende:
[..]
Maar dat ziet er uiteraard weer niet zo goed uit als de NiftyDrive, haha
En dat heb je opgelost door?quote:Op maandag 14 januari 2013 11:14 schreef J.Appleseed het volgende:
[..]
Dat probleem met Flash heeft mijn eind 2011 MacBook Pro met SSD ook, dus dat ligt niet aan de harde schijf maar aan de brakke programmering van Flash.
Ik gebruik Chrome en ook daarbij slaan af en toe mijn fans aan.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 19:18 schreef Topicspace het volgende:
[..]
En dat heb je opgelost door?
Zou Chrome/FF ofzo dit probleem dan niet hebben?
Steve Ballmerquote:Op dinsdag 15 januari 2013 19:01 schreef Junkie het volgende:
[..]
Die Nifty ziet er leuk uit, maar ga echt geen 30 dollar daarvoor uitgeven. Geef mij maar een plastic ding.Hij zit toch in m'n MacBook vast. Desnoods met ductape.
Maar het duurt inderdaad nog best lang voordat de chinezen dit kopieren, had al wel iets verwacht.
btw.
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 15 januari 2013 19:01 schreef Junkie het volgende:
[..]
Die Nifty ziet er leuk uit, maar ga echt geen 30 dollar daarvoor uitgeven. Geef mij maar een plastic ding.Hij zit toch in m'n MacBook vast. Desnoods met ductape.
Maar het duurt inderdaad nog best lang voordat de chinezen dit kopieren, had al wel iets verwacht.
btw.
[ afbeelding ]
Al eens gezien, grappigquote:Op dinsdag 15 januari 2013 22:22 schreef Tourniquet het volgende:
Was deze eigenlijk al langs gekomen?
[ afbeelding ]
Schijnt echt te zijn: http://www.linkedin.com/in/ssung
Nadeel is dat je hippe swipe dingen niet meer werken.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 20:52 schreef J.Appleseed het volgende:
[..]
Ik gebruik Chrome en ook daarbij slaan af en toe mijn fans aan.
Zoals...? Ik kan nog gewoon vooruit- en terugswipen om een webpagina vooruit of terug te gaan.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 22:54 schreef Topicspace het volgende:
[..]
Nadeel is dat je hippe swipe dingen niet meer werken.
Behoorlijk zelfsquote:Op dinsdag 15 januari 2013 14:28 schreef TwyLight het volgende:
Die nifty drive ziet er best sexy uit
Dan zal ik vorige keer iets verkeerds hebben gedaan, ik ga testen.quote:Op woensdag 16 januari 2013 07:17 schreef J.Appleseed het volgende:
[..]
Zoals...? Ik kan nog gewoon vooruit- en terugswipen om een webpagina vooruit of terug te gaan.
Alleen dat quick-tab overzicht is er niet maar dat gebruik ik al niet echt in de eerste plaats.
Heeft bij mij geen instellingen nodig gehad, deed het al out-of-the-box. Welke Mac / OS X draai je?quote:Op woensdag 16 januari 2013 20:12 schreef Topicspace het volgende:
[..]
Dan zal ik vorige keer iets verkeerds hebben gedaan, ik ga testen.
Edit: het terug swipen wil niet, waar kan ik dit dan instellen?
Hij doet het ook alleen niet zo soepel als in safari, even wennen dus.quote:Op woensdag 16 januari 2013 20:32 schreef J.Appleseed het volgende:
[..]
Heeft bij mij geen instellingen nodig gehad, deed het al out-of-the-box. Welke Mac / OS X draai je?
Welke Mac (OS) gebruik je dan?quote:Op woensdag 16 januari 2013 21:02 schreef Topicspace het volgende:
[..]
Hij doet het ook alleen niet zo soepel als in safari, even wennen dus.
10.8.2. op een Mac Air van medio 2009.quote:Op woensdag 16 januari 2013 21:06 schreef J.Appleseed het volgende:
[..]
Welke Mac (OS) gebruik je dan?
Daar kan het indd aan liggen, ja.quote:Op woensdag 16 januari 2013 21:14 schreef Topicspace het volgende:
[..]
10.8.2. op een Mac Air van medio 2009.
Ding is al aardig gaar.
Zelfs de filmpjes van de FP haperen, best jammer.quote:Op woensdag 16 januari 2013 21:38 schreef J.Appleseed het volgende:
[..]
Daar kan het indd aan liggen, ja.
Nice.quote:Op donderdag 17 januari 2013 15:44 schreef DjinN het volgende:
Hoi!
Ik heb eindelijk mijn iPad mini binnen na lang sparen en wachten![]()
![]()
(aangezien dit de Apple SC is wilde ik dit dus even kwijt)
Laag.quote:Op donderdag 17 januari 2013 15:48 schreef Estolan het volgende:
Is rond de 200e voor een iPhone 4 Black 16gb in goede staat een nette verkoop prijs?
Wel fijn dat er ook een desktop client voor is. Bij lange gesprekken op Whatsapp erger ik me eraan dat ik niet even kan overschakelen naar m'n MacBook.quote:Op donderdag 17 januari 2013 20:08 schreef Mr.Noodle het volgende:
Gebruikt iemand al de App Line? Is echt populairder dan Whatsapp in Azië en je kan er mee bellen/texten â la Apple met hun iMessage op meerdere platformen dan alleen OS X en iOS.
[ afbeelding ]
Klinkt goed. Even proberen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 20:08 schreef Mr.Noodle het volgende:
Gebruikt iemand al de App Line? Is echt populairder dan Whatsapp in Azië en je kan er mee bellen/texten â la Apple met hun iMessage op meerdere platformen dan alleen OS X en iOS.
[ afbeelding ]
Oh god megagrote smileys, dat is al een reden om het niet te gebruiken. Het heeft de MSN-ziekte.quote:Op donderdag 17 januari 2013 20:08 schreef Mr.Noodle het volgende:
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 17 januari 2013 20:26 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Oh god megagrote smileys, dat is al een reden om het niet te gebruiken. Het heeft de MSN-ziekte.
Niet dus, ze hebben eigen lelijke smileys. Blegh.quote:Op donderdag 17 januari 2013 20:33 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]Dat zijn dezelfde emoji smileys die whatsapp, iMessage en desnoods vrijwel alle iOS Appa ook kunnen gebruiken hoor
quote:Op donderdag 17 januari 2013 20:33 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]Dat zijn dezelfde emoji smileys die whatsapp, iMessage en desnoods vrijwel alle iOS Appa ook kunnen gebruiken hoor
Sorry, dan begreep ik je verkeerd. Bij smileys denk ik aan plaatjes tussen de tekst van de berichtjes.quote:Op donderdag 17 januari 2013 21:04 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mjah, heb je een punt. NL met hun voorkeur voor MSN Messenger als IM client was eigenlijk ook een drama..quote:Op donderdag 17 januari 2013 22:19 schreef Swetsenegger het volgende:
Nou... ik ben een beetje bekend met wat "een hele bevolkingsgroep in het oosten" als kwaliteit ervaart en mooi vind... Ik vind je veronderstelling dat het dus iets goeds moet doen wel wat voorbarig.
Geen infectie. Safari draait in een eigen sandbox dus de extenties die je had kunnen sowieso niet bij de rest van het systeem.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 03:40 schreef Chule het volgende:
Sinds gisteren kreeg ik de hele tijd 'layers' (weet niet of ik het woord goed gebruik, las het net voor het eerst) als ik op websites kwam. Ben er net pas achter gekomen dat het van yontoo (malware) is. Heb het vervolgens verwijderd via Safari > voorkeuren > extensies. Heb ik het zo op de juiste manier verwijderd? En in hoeverre is mijn laptop nu beschadigd/ geïnfecteerd door deze rommel?
quote:In computer programming, sandboxing refers to the practice of isolating a process by placing in into a restricted environment. A sandboxed process usually communicates with the system through a broker.
Oke, gelukkig! Thanks.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 04:55 schreef TwyLight het volgende:
[..]
Geen infectie. Safari draait in een eigen sandbox dus de extenties die je had kunnen sowieso niet bij de rest van het systeem.
Sandbox:
[..]
Had ik eerst ook gedaan ja, daarna onbewust nieuwe erop gezet, en het bevalt me nu wel. Is wennenquote:Op zaterdag 19 januari 2013 19:18 schreef Norrage het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat er goed is aan het nieuwe Itunes? Ik vind het vooralsnog verschrikkelijk, volstrekt onoverzichtelijk, veel minder gebruiksvriendelijk en vooral erg lelijk. Zijn er dingen die echt beter zijn? Want anders ga ik maar weer de oude itunes installeren(kan dat?)
Wat mis je van de oude iTunes als je de sidebar weer activeert?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 19:18 schreef Norrage het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat er goed is aan het nieuwe Itunes? Ik vind het vooralsnog verschrikkelijk, volstrekt onoverzichtelijk, veel minder gebruiksvriendelijk en vooral erg lelijk. Zijn er dingen die echt beter zijn? Want anders ga ik maar weer de oude itunes installeren(kan dat?)
De albumweergave is tof, met de mooie op de cover gebaseerde kleurtjesquote:Op zaterdag 19 januari 2013 19:18 schreef Norrage het volgende:
Hahahahaquote:Op zaterdag 19 januari 2013 20:34 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
De albumweergave is tof, met de mooie op de cover gebaseerde kleurtjes
Check hoe mooi dat met elkaar integreert!quote:Op zaterdag 19 januari 2013 20:38 schreef mitchelll0181 het volgende:
[..]
Hahahaha
Lees je eigen post nou is ...
Brainwashed..
Mooie kleurtjes
Wat.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 20:40 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Check hoe mooi dat met elkaar integreert!
[ afbeelding ]
Dat heb ik net ontdekt. Scheelt al wat. Maar nog steeds. Die nieuwe zoekfunctiequote:Op zaterdag 19 januari 2013 20:26 schreef house_is_a_feeling het volgende:
[..]
Wat mis je van de oude iTunes als je de sidebar weer activeert?
wat is er mis met facebook. facebookquote:Op donderdag 17 januari 2013 20:44 schreef TC03 het volgende:
[..]
Niet dus, ze hebben eigen lelijke smileys. Blegh.
Het idee van een desktop app bevalt me wel. Maakte Whatsapp dat maar.
Ik kom daar na al die tijd nu pas achterquote:Op zaterdag 19 januari 2013 20:26 schreef house_is_a_feeling het volgende:
[..]
Wat mis je van de oude iTunes als je de sidebar weer activeert?
http://www.bluestacks.com/quote:Op donderdag 17 januari 2013 20:44 schreef TC03 het volgende:
[..]
Niet dus, ze hebben eigen lelijke smileys. Blegh.
Het idee van een desktop app bevalt me wel. Maakte Whatsapp dat maar.
Java is momenteel echt het grootste gevaar op een Macquote:Op zondag 20 januari 2013 02:29 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
http://www.bluestacks.com/
Leuk idee?
Why?quote:Op zondag 20 januari 2013 02:31 schreef n8n het volgende:
[..]
Java is momenteel echt het grootste gevaar op een Mac
tal van beveiligingslekken http://tweakers.net/nieuw(...)ava-op-mac-os-x.htmlquote:
Die heb ik ookquote:Op zondag 20 januari 2013 12:08 schreef J.Appleseed het volgende:
Yay for cable management!
[ afbeelding ]
Hoe heet het?quote:Op zondag 20 januari 2013 12:08 schreef J.Appleseed het volgende:
Yay for cable management!
[ afbeelding ]
Die is voor de macbook.quote:Op zondag 20 januari 2013 13:19 schreef GeeftJeEnergie het volgende:
Is dat een Twelve South Bookarc voor iPad?
Een dock voor een laptop, moet niet gekker wordenquote:
Lijkt me wel fijn als je er een scherm bij hebtquote:Op zondag 20 januari 2013 13:27 schreef GeeftJeEnergie het volgende:
[..]
Een dock voor een laptop, moet niet gekker worden
quote:Op zondag 20 januari 2013 13:27 schreef GeeftJeEnergie het volgende:
[..]
Ik heb geen iPad. Wel een MacBook Pro, dus dat is de BookArc Proquote:Op zondag 20 januari 2013 13:19 schreef GeeftJeEnergie het volgende:
Is dat een Twelve South Bookarc voor iPad?
quote:Op zondag 20 januari 2013 13:27 schreef GeeftJeEnergie het volgende:
[..]
Precies, heb er een 23" IPS scherm aanhangen als ik thuis ben, hence de MagSafe en Thunderbolt/MDP > HDMI adapter. Verder is er nog een UTP-kabel en twee USB's voor respectievelijk mijn Time Machine externe harddisk en de TwelveSouth BassJumpquote:Op zondag 20 januari 2013 13:29 schreef blow... het volgende:
[..]
Lijkt me wel fijn als je er een scherm bij hebt.
Dat kabeltje is trouwens gewoon de lader.
Weet niet, ligt eraan waar je ze gekocht hebt.quote:
Mja, van het geld wat ik aan de MacBook en accessoires heb uitgegeven zou ik inderdaad een nette 27" iMac hebben kunnen kopenquote:Op zondag 20 januari 2013 15:40 schreef GeeftJeEnergie het volgende:
Teveel geld?Mag echt wat kosten wat je allemaal hebt staan man
quote:Op zondag 20 januari 2013 16:26 schreef J.Appleseed het volgende:
[..]
Mja, van het geld wat ik aan de MacBook en accessoires heb uitgegeven zou ik inderdaad een nette 27" iMac hebben kunnen kopen
Hoe kom je daar dan?quote:Op zondag 20 januari 2013 17:42 schreef Knuck-les het volgende:
Godver, kom er net achter waarom m'n harde schijf zo snel vol raakte. Blijkt dus dat iTunes (![]()
) elk geïmporteerd bestand kopieert naar een eigen map. Nu gelukkig weer 150 Gig vrije ruimte
Bij iTunes>Voorkeuren>Geavanceerd en dan het vinkje 'Kopieer bestanden naar iTunes Media bij toevoegen bibliotheek' uitzetten.quote:
Beter toch juist. Zo komen alle bestanden terecht in een consistente en logische structuur, in plaats van kriskras verspreid over je schijf.quote:Op zondag 20 januari 2013 17:42 schreef Knuck-les het volgende:
Godver, kom er net achter waarom m'n harde schijf zo snel vol raakte. Blijkt dus dat iTunes (![]()
) elk geïmporteerd bestand kopieert naar een eigen map. Nu gelukkig weer 150 Gig vrije ruimte
Dat heb ik met Windowsquote:Op zondag 20 januari 2013 18:11 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Beter toch juist. Zo komen alle bestanden terecht in een consistente en logische structuur, in plaats van kriskras verspreid over je schijf.
Mwah, zo logisch vond ik het niet. En heb zelf al voor een logische andere structuur gezorgd, voornamelijk om de muziek in andere programma's te gebruiken.quote:Op zondag 20 januari 2013 18:11 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Beter toch juist. Zo komen alle bestanden terecht in een consistente en logische structuur, in plaats van kriskras verspreid over je schijf.
Dit ja. Lekker per artiest/album alles bij elkaarquote:Op zondag 20 januari 2013 18:11 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Het voordeel is dat je zelf die structuur niet hoeft te regelen, niet hoeft te ordenen etc als je het weet. Je kunt random een map met muziek naar iTunes slepen en deze vervolgens zo weer wegflikkeren; hij staat toch in iTunes media als kopie.quote:Op zondag 20 januari 2013 18:14 schreef Knuck-les het volgende:
[..]
Mwah, zo logisch vond ik het niet. En heb zelf al voor een logische andere structuur gezorgd, voornamelijk om de muziek in andere programma's te gebruiken.
Ik heb juist iTunes alle muziek laten kopieren en verwijder vervolgens de "originele" bestanden. Dus alleen de iTunes Bibliotheekquote:Op zondag 20 januari 2013 17:42 schreef Knuck-les het volgende:
Welk type scherm is dat?quote:Op zondag 20 januari 2013 15:34 schreef J.Appleseed het volgende:
[..]
[..]
Precies, heb er een 23" IPS scherm aanhangen als ik thuis ben, hence de MagSafe en Thunderbolt/MDP > HDMI adapter. Verder is er nog een UTP-kabel en twee USB's voor respectievelijk mijn Time Machine externe harddisk en de TwelveSouth BassJump
Voor de geïnteresseerden:
[ afbeelding ]
'n LG IPS237Lquote:
En hoe is de kleur helderheid en scherpte in vergelijking met je Macbook?quote:Op maandag 21 januari 2013 12:09 schreef J.Appleseed het volgende:
[..]
'n LG IPS237L
Heeft een geweldig dunne rand, heel fijn om mee te werken vind ik.
Ik heb op Tweakers.net een review geschreven.
De kleur is vanzelfsprekend wat minder levendig dan die van mijn MacBook-scherm ('t is dan ook maar een scherm van ¤ 200) maar de kleurweergave is over het algemeen heel goed. De helderheid en scherpte (full-HD over 23" dus 95 ppi) is eveneens prima. Bij blauwe afbeeldingen is er (als je goed kijkt) enigszins onderscheid tussen pixels te zien maar daar stoor ik me eigenlijk helemaal niet aan omdat je dan wel heel goed moet kijken.quote:Op maandag 21 januari 2013 12:24 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
En hoe is de kleur helderheid en scherpte in vergelijking met je Macbook?
Je ziet wat er gebeurd als Microsoft het niet meer "zoals vroeger" wil doen met Windows 8quote:Op maandag 21 januari 2013 14:09 schreef Luigi het volgende:
Windows 7 is niet veel mis mee hoor. Werk er dagelijks (zakelijk) mee en dat gaat prima. Alleen heb ik niet dat hele subjectieve, haast blije jeej gevoel als ik mijn HP Elitebook pak, iets wat ik wel heb als ik m'n MBP pak bij thuiskomst. Heel stom, maar ik word gewoon niet blij van al die merken met Windows.
Daarnaast vind ik Windows (7) nog heel erg gericht op hoe we dingen vroeger deden. Heel erg file system based, programma's start je op en sluit je weer af (ipv processen laten lopen a la OSX), etc. OS X werkt voor mij gewoon wat natuurlijker, sluit beter aan op hoe ik zelf werk.
Mja. Ik weet nog niet of al die blije guppekoppen die bij ons over de vloer komen ivm consultancy écht blij zijn met Windows 8, of blij zijn dat ze eindelijk een keer iets anders hebben dan die eeuwige Windows desktop. Veel zie ik er alweer standaard doorbooten naar de normale desktop mode.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:10 schreef TwyLight het volgende:
[..]
Je ziet wat er gebeurd als Microsoft het niet meer "zoals vroeger" wil doen met Windows 8
Ik werk op mn werk alleen maar met Windows 7, werkt heel prima hoor. Voor mijn gevoel is het ook meer geschikt voor kantoor-werkzaamheden dan OS X.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:12 schreef Luigi het volgende:
[..]
Mja. Ik weet nog niet of al die blije guppekoppen die bij ons over de vloer komen ivm consultancy écht blij zijn met Windows 8, of blij zijn dat ze eindelijk een keer iets anders hebben dan die eeuwige Windows desktop. Veel zie ik er alweer standaard doorbooten naar de normale desktop mode.
+4500quote:Op maandag 21 januari 2013 15:04 schreef Q. het volgende:
Voor mijn gevoel is het ook meer geschikt voor kantoor-werkzaamheden dan OS X.
Nou leg dan eens haarfijn uit hoe je aan deze onzin komt.quote:Op maandag 21 januari 2013 15:04 schreef Q. het volgende:
[..]
Ik werk op mn werk alleen maar met Windows 7, werkt heel prima hoor. Voor mijn gevoel is het ook meer geschikt voor kantoor-werkzaamheden dan OS X.
Exchange-support, Office for Windows is gewoon veel sneller, flexibeler en fijner om mee te werken dan de Mac-versie. Laten we zeggen: ik ben blij dat ik niet dagelijks met Office for Mac hoef te werken.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:05 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Nou leg dan eens haarfijn uit hoe je aan deze onzin komt.
Ah, een net overgestapte OS X gebruiker die tijdelijk zijn vermogen om objectief te oordelen kwijt is geraakt. Welkom in de Apple slowchatquote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:05 schreef Iwanius het volgende:
[..]
quote:Op maandag 21 januari 2013 15:04 schreef Q. het volgende:
[..]
Ik werk op mn werk alleen maar met Windows 7, werkt heel prima hoor. Voor mijn gevoel is het ook meer geschikt voor kantoor-werkzaamheden dan OS X.
Ik vind het een goed discussiepunt. Hij heeft naar mijn mening zeker een punt, maar ik heb zelf niet echt veel ervaring met OS X, dus ik ga me niet in de discussie mengen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:05 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Windows Explorer is toch een stuk beter dan Finder. Daar staat echter weer tegenover dat Spotlight superieur is aan ongeveer alles.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:10 schreef Q. het volgende:
[..]
Exchange-support, Office for Windows is gewoon veel sneller, flexibeler en fijner om mee te werken dan de Mac-versie. Laten we zeggen: ik ben blij dat ik niet dagelijks met Office for Mac hoef te werken.
Ik heb na 7 jaar OS X nog steeds elke dag ruzie met de Finder.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:12 schreef TC03 het volgende:
[..]
Windows Explorer is toch een stuk beter dan Finder. Daar staat echter weer tegenover dat Spotlight superieur is aan ongeveer alles.
Niet ingebakken in het OS maar wel beschikbaar: http://mizage.com/divvy/quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:11 schreef TC03 het volgende:
[..]
[..]
Ik kan wel één ding zeggen: op Windows 7 zet ik altijd twee schermen naast elkaar via Windows-toets+links en Windows-toets+rechts. Dat is zo supermakkelijk en dat heb je niet op OS X, zolang dat er niet is zal ik nooit echt productief kunnen zijn met OS X.
Je hebt er dus nog niet jaren mee proberen te werken. Het is gewoon een ellendig onding.quote:
quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:10 schreef Q. het volgende:
[..]
Exchange-support, Office for Windows is gewoon veel sneller, flexibeler en fijner om mee te werken dan de Mac-versie. Laten we zeggen: ik ben blij dat ik niet dagelijks met Office hoef te werken.
Dat is inderdaad een geniale feature van Windows, maar Exposé van OS X is dan weer zwaar superieur tegenover Aero Peak of hoe dat ook heet dat je zo semi 3d door vensters kan scrollen wat waardeloos isquote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:11 schreef TC03 het volgende:
[..]
[..]
Ik vind het een goed discussiepunt. Hij heeft naar mijn mening zeker een punt, maar ik heb zelf niet echt veel ervaring met OS X, dus ik ga me niet in de discussie mengen.
Ik kan wel één ding zeggen: op Windows 7 zet ik altijd twee schermen naast elkaar via Windows-toets+links en Windows-toets+rechts. Dat is zo supermakkelijk en dat heb je niet op OS X, zolang dat er niet is zal ik nooit echt productief kunnen zijn met OS X.
Vind dat Aero Peak wel handigquote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:45 schreef TwyLight het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een geniale feature van Windows, maar Exposé van OS X is dan weer zwaar superieur tegenover Aero Peak of hoe dat ook heet dat je zo semi 3d door vensters kan scrollen wat waardeloos is
Taakbeheer van Windows 7 dmv de taakbalk is duidelijk en overzichtelijker dan de Dock, tenminste, zolang je het weer op XP-stijl zet dus geen groeperings-troep enzo.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:45 schreef TwyLight het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een geniale feature van Windows, maar Exposé van OS X is dan weer zwaar superieur tegenover Aero Peak of hoe dat ook heet dat je zo semi 3d door vensters kan scrollen wat waardeloos is
Klopt, al heb ik ook totaal geen problemen met hoe OS X daar mee om gaat. In Windows is alles fullscreen dus kan je niet zien welke vensters er achter zitten, in OS X kan dat wel. En wat ik vooral erg mis bik Windows is dat wanneer je scrollt buiten het huidige venster hij alsnog in dat venster gaat scrollen terwijl hij in OS X gewoon het venster pakt waar je je muis boven houdt. Op de voorgrond of niet.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 15:06 schreef Q. het volgende:
[..]
Taakbeheer van Windows 7 dmv de taakbalk is duidelijk en overzichtelijker dan de Dock, tenminste, zolang je het weer op XP-stijl zet dus geen groeperings-troep enzo.
Ja de focus van OSX is briljant en zuigt grote tijd in windows. Een van grootste irritatie punten in windows als je OSX gewend ben.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 15:49 schreef TwyLight het volgende:
[..]
Klopt, al heb ik ook totaal geen problemen met hoe OS X daar mee om gaat. In Windows is alles fullscreen dus kan je niet zien welke vensters er achter zitten, in OS X kan dat wel. En wat ik vooral erg mis bik Windows is dat wanneer je scrollt buiten het huidige venster hij alsnog in dat venster gaat scrollen terwijl hij in OS X gewoon het venster pakt waar je je muis boven houdt. Op de voorgrond of niet.
Eerder een oude bekende, gezien de manier van posten die ik zo nu en dan tegen kom.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 14:10 schreef TwyLight het volgende:
[..]
Ah, een net overgestapte OS X gebruiker die tijdelijk zijn vermogen om objectief te oordelen kwijt is geraakt. Welkom in de Apple slowchat
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |