mar456 | dinsdag 1 januari 2013 @ 22:25 |
![]() Wat is het? Transport Tycoon is een Tycoon-spel waarin jij de baas van een vervoersbedrijf bent. Je begint in 1950. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk geld te verdienen en de concurrentie voor te blijven. In het begin kun je wat ouderwetse vrachtwagens, boten, treinen en een vliegtuig kopen, maar in de loop van de tijd komen daar steeds nieuwere vervoersmiddelen bij. Eerst kun je bijvoorbeeld alleen een klein vliegveld bouwen maar later ook een grote. De treinen zijn eerst stoomtreinen, vervolgens diesels en daarna elektrische treinen. In 2000 krijg je de beschikking over Monorail. Dan kan je al je spoor gaan vervangen en met Monorail treinen gaan rijden. Bij de boten krijg je later de beschikking over hovercrafts en bij de vliegtuigen nog een vliegtuig dat veel lijkt op de Concorde. Nog later krijg je er weer een railsoort bij: MagLev. Deze treinen gaan nog veel harder dan monorail. Transport Tycoon is er in diverse varianten. In den beginne was er Transport Tycoon (original). Later kwam er een tweede versie, Transport Tycoon DeLuxe. Beide versies draaien niet onder Windows XP. Om dit probleem op te lossen zijn diverse programmeurs aan de slag gegaan, met als resultaat twee stromingen. De eerste stroming is TTDPatch, de tweede heet OpenTTD. Aangezien nagenoeg iedereen OpenTTD speelt, zal de OP verder niet uitwijden over TTDPatch. Waar kan ik het downloaden en hoe installeer ik het? Je kan op deze pagina de laatste versie van OpenTTD downloaden. Alles zit inbegrepen, tegenwoordig hoef je niet meer de originele Transport Tycoon Deluxe-bestanden te hebben. Ik snap er helemaal niets van! Oke, dan volgt hier een korte tutorial. Het doel is geld te verdienen door goederen en passagiers te vervoeren. Passagiers en post willen van de ene naar de andere stad vervoerd worden, goederen van de ene industrie naar de andere. Om uit te vinden wat nou wat produceert en/of accepteert, klik je gewoon op een industrie. ![]() Een kort stappenplan voor wie snel aan de slag wil: ![]() 1. Bouw een depot in de juiste richting. 2. Klik op nieuwe voertuigen. 3. Klik op de gewenste locomotief in het nieuw geopende venster, klik vervolgens op bouw voertuig. Maak op dezelfde manier de gewenste wagons eraan vast. 4. Klik in het treinvenster dat opent zodra je een locomotief bouwt, op de orders knop (2e van onder). 5. Klik op de Ga naar-knop. 6. Klik op een station. 7. Herhaal stap 5 en 6 voor het andere station. 8. Klik op de Gestopt-knop om de trein te starten. Ik wil meer winst! Dat kan! Laat meer treinen rijden tussen je stations. Hieronder volgen enkele plaatjes om te laten zien hoe dat kan zonder botsingen te krijgen, hiervoor maak je seinen (signals). ![]() Dit is de makkelijkste manier om een lijn te bouwen. Gewoon 1 spoortje, met 1 treintje en 2 stations. Alleen niet erg efficiënt bij hoge aantallen goederen of passagiers. ![]() Je kunt ook 2 lijntjes naast elkaar leggen. Dit geeft al een dubbele capaciteit, maar je hebt ook de dubbele ruimte nodig. Als je veel ruimte hebt, en veel geld en tijd en zin om veel spoor aan te leggen, dan blijft dit een goede manier om opstoppingen te voorkomen bij gebruik van veel treinen. Als iedere trein zijn eigen spoor heeft, ontstaan er natuurlijk nooit opstoppingen. Door fanatieke spelers wordt dit wel als een lelijke oplossing beschouwd. Ook is dit niet realistisch, de NS heeft ook geen 30 rails tussen Amsterdam en Utrecht liggen. ![]() Wederom een dubbele lijn, maar nu met seinen en wissels. Er zijn verschillende soorten seinen in TTD. De belangrijkste zijn: one-way signals, two-way signals, pre-signals en exit-signals. Op de afbeelding kun je zien wat ze doen. One-way signals zorgen ervoor dat treinen op een bepaald stuk spoor maar 1 richting op kunnen rijden. Hierdoor kunnen er meerdere treinen achter elkaar rijden op 1 spoor tussen 2 stations. Op het ene spoor laat je ze de ene kant op rijden, op het andere spoor de andere kant op. De onderlinge afstand tussen de one-way signals bepaalt hoeveel treinen er tussen 2 stations kunnen rijden. Een mooie afstand is bijvoorbeeld om de 4 vakjes een sein. Maar wat is de spaghetti voor een station? Dit is zo gemaakt omdat aankomende treinen dan naar allebei de sporen kunnen rijden op het station, tevens kan van ieder stationsspoor de trein naar het "afvoer"-spoor rijden. Hoe werkt het dan met die pre- en exit-signals? Die gebruik je bij een station met meerdere sporen. Het laatste sein op het "aanvoer"-spoor maak je een one-way pre-signal. Dit sein heeft een horizontaal geel balkje. Vervolgens bouw je op ieder stationsspoor een two-way exit-signal. Deze hebben een verticaal wit balkje. Het werkt als volgt: als een trein een stationsspoor bezet, wordt het bijbehorende exit-signal rood. Als alle exit-signals rood zijn, wordt het bijbehorende pre-signal ook rood. Duidelijker uitgelegd: een trein rijdt niet verder de wissel op als alle stationssporen bezet zijn. Het nut hiervan is dat het wissel vrij blijft, zodat treinen nog uit het station kunnen rijden. Als je geen pre- en exit-signals zou gebruiken, zou de wachtende trein de wissels oprijden, waarna de treinen op het station niet weg zouden kunnen rijden. Gevolg: algehele opstopping a la NS. Dat kunnen wij natuurlijk beter ![]() ![]() Hoe bouw je de verschillende seinen? Door 1 keer te klikken maak je een two-way. Nog 1 keer klikken op hetzelfde sein een one-way, en nog een keer klikken een one-way de andere kant op. Door ctrl-klikken op een bestaand sein (dus niet ctrl-klikken als er nog geen sein staat!) bouw je een pre-signal. Nog een keer ctrl-klikken: exit signal, en een derde keer ctrl-klikken: een combo-signal (pre- en exit-signal in 1, voor de gevorderden. Dit ga ik hier niet uitleggen). Een station met veel treinen kan natuurlijk veel efficiënter dan bovenstaande voorbeeld met seinen. Dat kan met zogenaamde RoRo-stations. Dit staat voor Roll-on Roll-off. ![]() Zoals je ziet komen treinen aan de ene kant het station binnen, en gaan er aan de andere kant weer uit. Dit heeft tot gevolg dat binnenkomende treinen de weggaande treinen niet in de weg zitten. Klik hier voor een groter plaatje. Je kan voor kruisingen het bekende klaverblad gebruiken: ![]() Dit is wel ongeveer de basis van het spel, hier kun je een heel eind mee komen. Experimenteer vooral lekker zelf en lekker veel met verschillende stations, sporen en seinen, dit is juist de fun-factor! De kunst is volgens velen om zoveel mogelijk treinen te laten rijden in 1 netwerk zonder dat de boel vastloopt. Zijn er nog leuke of interessante downloads beschikbaar? Jazeker! • Voor OpenTTD is een savegame beschikbaar waarin heel veel kruisingen (junctions) opgenomen zijn als voorbeeld. • Hier is een groot scenario van Nederland te downloaden voor OpenTTD. Handige links • Officiële website: http://www.openttd.org • Laatste versie: http://www.openttd.org/en/download-stable • SourceForge pagina: http://sourceforge.net/projects/openttd/ • Nightlies: http://www.openttd.org/en/download-trunk • Server browser: http://www.openttd.org/en/servers • OpenTTD Wiki (met manual): http://wiki.openttd.org/Main_Page • Tutorial: http://wiki.openttd.org/Tutorial/Nl • Forums voor OpenTTD, TTDPatch, Locomotion en andere: http://www.tt-forums.net • Stations, voertuiglijsten, tips en kruispunten: http://www.transporttycoon.net • Signal Guide: http://wiki.openttd.org/Seinen/Nl of http://uwe.s2000.ws/ttdx/signal/index.php?lang=en • Nieuwe graphics en voertuigen: http://grfcrawler.tt-forums.net/ Servers van FOK!kers • FOK!server (lingen.nu:3984) gehost door Bart. Speciaal voor FOK!kers! Wachtwoord: fokyou • Maarten 1t/m5 (openttd.servebeer.com:3977 t/m openttd.servebeer.com:3981) gehost door Maartena De grote OpenTTD-FAQ In spoiler om de OP niet zo lang te maken ![]() De OP Deze OP is gemaakt door Bart, voor vragen, opmerkingen of tips voor wijzigingen/toevoegingen kunnen jullie bij hem terecht. [ Bericht 0% gewijzigd door Bart op 14-01-2013 18:40:13 ] | |
mar456 | dinsdag 1 januari 2013 @ 22:26 |
Zoals in mijn laatste post: Misschien een server restartje? Hij is nu zo vol en ik zou graag weer mee willen komen spelen ![]() | |
Juicyhil | dinsdag 1 januari 2013 @ 22:31 |
even een tvp, om dit misschien van de week weer eens op te pakken. | |
Taperol | dinsdag 1 januari 2013 @ 23:56 |
OP werkt verhelderend, ik snap het weer in grote lijnen. De NS kan van mij leren overigens, ik bied gewoon een winstgevende directe verbinding van Texel naar Amsterdam aan. ![]() | |
PasKai | woensdag 2 januari 2013 @ 00:43 |
paar maanden geleden openTTD tegengekomen ergens, inmiddels snap ik de seinen en vermaak ik me de hele kerstvakantie al kostelijk met deze game. T lukt me alleen nog niet zo goed om echt winst te maken en steden te laten groeien maar dat komt nog wel. | |
ikveranderhemniet | woensdag 2 januari 2013 @ 02:50 |
Toch wel leuk, een dorpje van 160 inwoners laten stijgen naar een stad met 64000 inwoners ![]() | |
Altron | woensdag 2 januari 2013 @ 09:28 |
Heb het spel een week~ geleden ook weer geinstalleerd , en dit moet ik nog even goed uitvogelen. ![]() | |
marc1982 | woensdag 2 januari 2013 @ 11:19 |
heb je een goede uitleg? zal 'm ook een dezer dagen waar installeren, maar was altijd aan het klooien met die seinen | |
lipjes | woensdag 2 januari 2013 @ 11:22 |
ik heb nog steeds ruzie met mijn seinen ![]() Leg altijd maar gewoon een extra spoor aan als ik er niet uitkom ![]() | |
SalsedoNL | woensdag 2 januari 2013 @ 11:49 |
Weet iemand hoe je die steden kan laten groeien? Seinen moet ik ook nog eens goed onder de loep nemen, maar ondanks dat kan ik wel winst maken (ook al is dat bedrag niet in de miljoenen) | |
mschol | woensdag 2 januari 2013 @ 11:54 |
dat ging toch door in (en tussen) de steden een vorm van transport van mensen en post te verzorgen? | |
Bart | woensdag 2 januari 2013 @ 12:05 |
zie de OP | |
samNL09 | woensdag 2 januari 2013 @ 12:13 |
je moet proberen passagiers verbindingen met andere steden aan te leggen. Ook goederen van de fabriek naar de stad sturen wil helpen. Maar wat wel heel goed werkt is binnen in een stad bussen laten rijden(dus je legt meerdere busstations in de stad en laat bussen daar tussen rijden) | |
Bart | woensdag 2 januari 2013 @ 12:23 |
Nee. Nog één keer dan:
| |
Bart | woensdag 2 januari 2013 @ 12:30 |
Server is trouwens gereset ![]() | |
ikveranderhemniet | woensdag 2 januari 2013 @ 14:33 |
![]() | |
Bart | woensdag 2 januari 2013 @ 14:35 |
http://lingen.nu/ttd/fok02012013.sav Kun je lekker verderspelen ![]() | |
ikveranderhemniet | woensdag 2 januari 2013 @ 14:39 |
Is wel goed zo, ga gewoon lekker opnieuw beginnen. Bedankt voor het hosten! | |
Bart | woensdag 2 januari 2013 @ 14:39 |
Geen probleem ![]() | |
Taperol | woensdag 2 januari 2013 @ 14:42 |
Ook gejoind, misschien een keer leuk om met/tegen anderen te spelen. | |
ikveranderhemniet | woensdag 2 januari 2013 @ 14:47 |
Hoe groot is de map? Lijkt alsof ik heel snel tegen de muur bots ![]() | |
Bart | woensdag 2 januari 2013 @ 14:52 |
| |
Luctor.et.Emergo | woensdag 2 januari 2013 @ 15:01 |
Ik heb een vraag over hoe ik het beste een kruising kan maken, maar dat gaat makkelijker als ik er een plaatje van kan maken, alleen hoe doe ik dat? ![]() | |
Taperol | woensdag 2 januari 2013 @ 15:03 |
http://wiki.openttd.org/Junction Die pagina was voor mij heel duidelijk, heel veel soorten kruisingen met plaatjes. | |
Bart | woensdag 2 januari 2013 @ 15:05 |
ctrl-s vervolgens uploaden op imgur.com | |
Luctor.et.Emergo | woensdag 2 januari 2013 @ 15:13 |
thanks ![]() Ik heb het volgende. ![]() Nu komt er uit het westen nog een dubbele rails bij (je ziet hiervan al één spoor liggen). Echter hoe kan ik die het beste-makkelijkste op het bestaande netwerk plaatsen. Alvast bedankt. ![]() | |
Bart | woensdag 2 januari 2013 @ 15:17 |
Ik zou sowieso de boel anders aansluiten... Gewoon een dubbele mainline, en daar alle stations als aftakkingen op aansluiten... | |
Bart | woensdag 2 januari 2013 @ 15:21 |
![]() Zoiets dus. Gewoon de hoofdlijn door laten lopen, stations tak je af. | |
Luctor.et.Emergo | woensdag 2 januari 2013 @ 15:23 |
Bedankt. Ik ga even vogelen. | |
Rezania | woensdag 2 januari 2013 @ 15:24 |
![]() Zo vind ik het persoonlijker mooier, maar dat ligt natuurlijk aan jezelf. ![]() | |
Bart | woensdag 2 januari 2013 @ 15:29 |
Merge before split, en veel te krappe bochten waardoor treinen langzamer rijden. Niet mijn voorkeur ![]() | |
Rezania | woensdag 2 januari 2013 @ 15:30 |
Precies groot genoegen bochten, mijn treinen zijn namelijk even lang. ![]() | |
Bart | woensdag 2 januari 2013 @ 15:33 |
![]() ![]() Zoek de verschillen ![]() | |
Bart | woensdag 2 januari 2013 @ 15:34 |
Klaverbladen zijn juist merge before split, en dus slecht, want deadlocks ![]() | |
Bart | woensdag 2 januari 2013 @ 15:42 |
In de loops zijn trouwens bochten met 1 vakje ertussen, je treinen zijn zeker wel langer ![]() | |
Rezania | woensdag 2 januari 2013 @ 15:55 |
Wat stel jij voor dan? ![]() Tja, daar kan ik weinig tegen doen, er is geen ruimte om alle bochten 3 vakjes te maken. | |
Bart | woensdag 2 januari 2013 @ 15:59 |
Split before merge... http://wiki.openttd.org/Over_Under_Junction bijvoorbeeld, maar dan ruimer opgezet om de bochten minder scherp te maken... Tuurlijk wel, die ene midden in je screenshot kan echt makkelijk aan alle kanten drie vakjes groter worden. | |
Rezania | woensdag 2 januari 2013 @ 16:02 |
Dat is wel een goede, sowieso even toepassen op het drukste punt. ![]() Als ik het station naar beneden verplaats zou dat wel kunnen ja, je hebt gelijk, even kijken. | |
Bart | woensdag 2 januari 2013 @ 16:06 |
Moeten ze van dat station alle kanten op kunnen rijden? Je kan er ook een 3-way van maken, en dan gewoon een aftakking naar dat station van de kant waar ze heen moeten. ![]() Dit is zo ongeveer de beste 3-way. | |
Silverdigger2 | woensdag 2 januari 2013 @ 17:19 |
met en zonder magic bulldozer? | |
Bart | woensdag 2 januari 2013 @ 17:30 |
Ja dat scheelde wel ![]() | |
mschol | woensdag 2 januari 2013 @ 18:30 |
is er ergens een goeie uitleg over b.v.meerdere stations met meerdere platformen waar meer treinen rijden als dat er op 1 station aanwezig is? je kan een RoRo systeem maken (meest ideale, want het minst complex) maar ik was eigenlijk benieuwd hoe men het oplost waar op het platform wordt gekeerd.. ik ga uit van 2 "hoofd"lijnen waarop beide kanten opgereden kan worden. | |
Bart | woensdag 2 januari 2013 @ 18:44 |
Ik bouw alleen maar RoRo, of als het écht niet anders kan terminus. Stations waarbij treinen van beide kanten in én uit rijden is per definitie rampzalig ![]() ![]() Gewoon RoRo dus. ![]() | |
ArnosL | woensdag 2 januari 2013 @ 19:58 |
Kut, vergeten om inflatie uit te zetten ![]() | |
Rezania | woensdag 2 januari 2013 @ 20:18 |
En nu? Een half miljoen voor een trein? Is toch alleen maar realistisch? ![]() ![]() | |
ArnosL | woensdag 2 januari 2013 @ 20:19 |
Gaat me meer om de omzet, die stijgt in mijn ogen onrealistisch hard. | |
Taperol | woensdag 2 januari 2013 @ 20:20 |
Die gemeenten zijn wel erg kritisch op me op de server, zet ik een station verkeerd neer en mijn prestatie is meteen weer teleurstellend. ![]() | |
ArnosL | woensdag 2 januari 2013 @ 20:46 |
Hoe kan ik alle treinen in één keer vervangen voor maglev zonder alle bestemmingen opnieuw te moeten invoeren? | |
Bart | woensdag 2 januari 2013 @ 20:48 |
op een gegeven moment zijn bussen niet meer betaalbaar, ze kosten meer dan ze opleveren... | |
Bart | woensdag 2 januari 2013 @ 20:48 |
Niet. | |
ArnosL | woensdag 2 januari 2013 @ 20:49 |
Kut, dat wordt veel werk ![]() | |
spoor4 | woensdag 2 januari 2013 @ 20:57 |
Bestemmingen kun je wel kopiëren. Ik stuur altijd alle oude treinen naar depots en bouw er een nieuw depot naast, vervolgens bouw je de nieuwe treinen en kopieer je de bestemmingen van de oude treinen (door na de bestemmingsknop op de oude trein te klikken) om de oude trein daarna te verkopen. Een snellere manier ken ik niet. | |
ArnosL | woensdag 2 januari 2013 @ 21:05 |
Lees ik dat net even iets te laat. Ik heb m'n treinen net allemaal verkocht ![]() | |
spoor4 | woensdag 2 januari 2013 @ 21:09 |
En altijd saven voordat je grote veranderingen door gaat voeren ![]() | |
Bart | woensdag 2 januari 2013 @ 21:43 |
Uiteraard, zo staat het ook in de FAQ ![]() | |
Taperol | woensdag 2 januari 2013 @ 22:01 |
Bussen laat ik af en toe maar automatisch vervangen voor een ouder type. Duurt me veel te lang om dat met de hand te gaan doen, dan maar iets hogere kosten... | |
Bart | woensdag 2 januari 2013 @ 22:02 |
Je kan ze ook automatisch door een nieuwer type laten vervangen ![]() | |
Taperol | woensdag 2 januari 2013 @ 22:04 |
Volgens mij wel, alleen niet voor hetzelfde type. http://wiki.openttd.org/Replace_vehicles | |
Bart | woensdag 2 januari 2013 @ 22:23 |
http://wiki.openttd.org/Advanced_Settings/Vehicles#Autorenew | |
Sneaf | woensdag 2 januari 2013 @ 22:29 |
Dankjewel Fok, weer een verslaving rijker ![]() Jammer alleen dat ik de server niet kan joinen(tijdens map downloaden connection lost) Kan dat komen door mijn trage internet verbinding hier in Sint Maarten? | |
Bart | woensdag 2 januari 2013 @ 22:33 |
Hoogstwaarschijnlijk. | |
Sneaf | woensdag 2 januari 2013 @ 22:55 |
Ze kunnen wel extra passagiers leveren aan vliegtuigen/treinen. Extra passagiers is extra geld, alleen wordt het geboekt onder de treinen/vliegtuien. Indirect leveren ze nog wel geld op ondanks dat ze in het rood lopen. | |
ArnosL | woensdag 2 januari 2013 @ 22:55 |
Lastig eigenlijk dat ik dit spel steeds weer ga spelen als de tentamenweken dichtbij komen ![]() | |
Luctor.et.Emergo | woensdag 2 januari 2013 @ 23:07 |
![]() | |
Taperol | woensdag 2 januari 2013 @ 23:17 |
Mijn treinen zijn te lang voor mijn klaverblad. ![]() ![]() | |
Rezania | woensdag 2 januari 2013 @ 23:58 |
Maak ze groter dan. ![]() | |
AdoraBelle | donderdag 3 januari 2013 @ 01:33 |
Ik heb in een bedrijf zonder wachtwoord even een spoorverbinding en wat treintjes gemaakt. Is dat bedrijf van iemand uit het topic hier? | |
Rockiejj | donderdag 3 januari 2013 @ 02:34 |
O god... Verslaafd ![]() | |
Rezania | donderdag 3 januari 2013 @ 03:06 |
Ik zei het toch. | |
liesje1979 | donderdag 3 januari 2013 @ 03:15 |
- [ Bericht 99% gewijzigd door liesje1979 op 03-01-2013 03:17:31 ] | |
liesje1979 | donderdag 3 januari 2013 @ 03:17 |
-mispost- | |
maartena | donderdag 3 januari 2013 @ 05:21 |
Gebruiken julie de 32bit Graphics trouwens? | |
Rezania | donderdag 3 januari 2013 @ 05:25 |
Nee, geen goede vliegtuigen en schepen NewGRF's daarvoor, en dat vind ik toch belangrijk., Ook geven die 8bit graphics een nostalgisch gevoel. ![]() | |
Taperol | donderdag 3 januari 2013 @ 19:47 |
Hoe groot wordt zo'n stad eigenlijk maximaal in de praktijk? Ik weet dat er geen echt limiet is, maar dat moet voor veel steden toch wel ongeveer hetzelfde zijn? | |
Bart | donderdag 3 januari 2013 @ 20:09 |
![]() Heb nog wel grotere gezien. | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 3 januari 2013 @ 20:10 |
Dat zijn twee steden ![]() | |
Bart | donderdag 3 januari 2013 @ 20:13 |
Waarvan één er 189k inwoners heeft. | |
Rezania | donderdag 3 januari 2013 @ 20:31 |
![]() | |
plopkweker | donderdag 3 januari 2013 @ 21:16 |
![]() | |
AdoraBelle | donderdag 3 januari 2013 @ 21:31 |
Waarom is het spel op de server eigenlijk gepauzeerd? | |
RPG | donderdag 3 januari 2013 @ 21:37 |
Vraag me af of het lukt buiten de scenario editor om. Zou wel heel cool zijn om een kleine stad zo groot te laten groeien. | |
cherrycoke | donderdag 3 januari 2013 @ 21:48 |
complete 2048*2048 map bedekt ![]() van de tt forums groter kan niet | |
Rezania | donderdag 3 januari 2013 @ 21:50 |
Als je een stad met een 2*2 of 3*3 grid hebt lukt het vast wel, een stad met gewone wegen stagneerde rond de 80.000 inwoners, toen groeide hij steeds slomer. | |
mschol | donderdag 3 januari 2013 @ 21:58 |
staat als het goed is een reden bij: meestal als iemand binnenkomt of weggaat van de server stopt hij even.. ik vind de wagen/trein schaal trouwens wel vervelend, moet relatief ver inzoomen om alles normaal te kunnen zien op een hoge resolutie.. houd het spel trouwens rekening met de snelheid waarmee iets vervoerd wordt? ik zie op de server diverse mensen die van de ene kant naar de andere kant spullen vervoeren... en daar (mijn inziens) veels te veel geld voor vangen (onrealistisch) | |
Bart | donderdag 3 januari 2013 @ 22:04 |
Omdat er iemand aan het verbinden is, of omdat er minder dan 1 speler is, spectators niet meegerekend. | |
Bart | donderdag 3 januari 2013 @ 22:07 |
Je kan ook ver inzoomen gelukkig ![]() Ja, maar slechts beperkt. Het is veel rendabeler om iets naar de andere kant van de map te vervoeren, dan over korte afstand. | |
Bart | donderdag 3 januari 2013 @ 22:08 |
Damn ![]() ![]() | |
Luctor.et.Emergo | donderdag 3 januari 2013 @ 22:09 |
Een treintje van in totaal 11 tegels met hout, inkomsten van 1 miljoen. ![]() | |
AdoraBelle | donderdag 3 januari 2013 @ 22:35 |
Dan zal het dat laatste wel zijn. Want ik was aan het meekijken maar het was de hele tijd gepauzeerd. | |
Blistering | donderdag 3 januari 2013 @ 22:55 |
2048*2048 map van Nederland met Nederlandse treinen etc. ![]() Zit alleen in 1936 en paardentrams zijn FUCKING langzaam ![]() | |
Taperol | vrijdag 4 januari 2013 @ 00:04 |
Ik denk het niet. Sommigen zijn in ieder geval een stuk effectiever met hun materieel dan ik. | |
Altron | vrijdag 4 januari 2013 @ 09:02 |
Dafuq man... ![]() | |
Luctor.et.Emergo | vrijdag 4 januari 2013 @ 10:59 |
Hoe kan ik makkelijk en snel zien/bekijken hoeveel het me kost om mijn hele netwerk om te bouwen naar monorail? Want dan weet ik of dat haalbaar is. ![]() ![]() | |
Blistering | vrijdag 4 januari 2013 @ 11:33 |
Ziek zeg ![]() Hier alweer de 7 miljoen bereikt, dus qua financiën hoef ik me al geen zorgen meer te maken. Nu moet de tijd nog ff meewerken, zit in 1949 en heb dus nog niet de leuke treintjes ![]() | |
Bart | vrijdag 4 januari 2013 @ 11:47 |
Viewvenster in de ene hoek van de map, viewvenster in de andere hoek. Converteerknop naar monorail klikken. Slepen van het ene viewvenster naar het andere viewvenster zodat je de hele map in één keer geselecteerd hebt. Shift ingedrukt houden als je de muisknop loslaat, dan zie je namelijk de kosten zonder dat je het daadwerkelijk uitvoert. | |
Luctor.et.Emergo | vrijdag 4 januari 2013 @ 11:57 |
Bedrag valt eigenlijk wel mee. | |
Peter | vrijdag 4 januari 2013 @ 11:59 |
Treinen vervangen is ook veel kostbaarder. | |
Luctor.et.Emergo | vrijdag 4 januari 2013 @ 12:09 |
Ja, dat zag ik. Maar het is me allemaal gelukt. ![]() | |
Silverdigger2 | vrijdag 4 januari 2013 @ 12:20 |
ja ![]() dacht al waarom een trein dezelfde kleur had als die van mij ![]() | |
JaimyLee | vrijdag 4 januari 2013 @ 12:51 |
Is er een makkelijke snelle manier om samen met een vriend van mij even een privé server op te zetten en wat te spelen? ![]() | |
Bart | vrijdag 4 januari 2013 @ 13:05 |
Tuurlijk, gewoon een multiplayer game opstarten, kiezen voor server, poort forwarden in je router, en die vriend het ip-adres geven. Wel een wachtwoord op je server zetten als je niet wil dat anderen inloggen. | |
mschol | vrijdag 4 januari 2013 @ 13:15 |
wat heeft zo'n server qua bandbreedte nodig eigenlijk? ik las dat de spelers zelf maar iets van 2kb/sec nodig hebben per persoon? | |
JaimyLee | vrijdag 4 januari 2013 @ 13:21 |
Even kijken hoor, ik kies start server, heb mijn IP adres gevonden op MYIP.nl, daar dan de bovenste gegeven. Is er iets mis gegaan met poort forwarding? Zo ziet het er uit: Port Forwarding List Service Name Port Range Local IP Local Port Protocol OpenTTD 3979 192.168.234.87 3979 BOTH | |
Bart | vrijdag 4 januari 2013 @ 13:28 |
ja zoiets, kost amper bandbreedte. 1,2kB/s per persoon ofzo. | |
mschol | vrijdag 4 januari 2013 @ 13:28 |
dat is wel handig, dan kan je zelfs op de meest rottige adsl lijntjes een servertje draaien ![]() | |
Bart | vrijdag 4 januari 2013 @ 13:28 |
zou goed moeten zijn... heb je internet server gekozen? | |
JaimyLee | vrijdag 4 januari 2013 @ 13:30 |
Verbinding: Internet (adverteren) die toch? | |
Bart | vrijdag 4 januari 2013 @ 13:30 |
Moet natuurlijk wel een stabiele verbinding met acceptabele ping zijn he ![]() ![]() | |
Bart | vrijdag 4 januari 2013 @ 13:31 |
ja. Staat ie op http://www.openttd.org/en/servers ? | |
JaimyLee | vrijdag 4 januari 2013 @ 13:32 |
Nee ![]() | |
Bart | vrijdag 4 januari 2013 @ 13:33 |
heb je een modem én een router? Mogelijk moet je in je modem ook nog forwarden. | |
JaimyLee | vrijdag 4 januari 2013 @ 13:51 |
Heb geen modem nee, maar ik denk dat m'n vriend het fout deed, hij kon hem plots vinden en we zijn lekker aan het spelen ![]() | |
AdoraBelle | vrijdag 4 januari 2013 @ 14:12 |
Oh, was jij dat ![]() Rijden die treintjes eigenlijk nog? | |
Silverdigger2 | vrijdag 4 januari 2013 @ 14:45 |
ja ![]() zijn volgens mij de enige paarse treinen die niet op magneet rails rijden | |
Luctor.et.Emergo | vrijdag 4 januari 2013 @ 15:08 |
Rampen. ![]() Volgende keer maar weer uitzetten. ![]() | |
BurnaBoy | vrijdag 4 januari 2013 @ 15:37 |
Kun je toch ook in het spel doen terwijl het nog draait? Heb je er iig daarna geen last meer van. | |
Luctor.et.Emergo | vrijdag 4 januari 2013 @ 15:45 |
Ja, maar ik ben nu bezig met medium moeilijksgraad. En die wil ik wel afmaken. ![]() | |
Blistering | vrijdag 4 januari 2013 @ 16:15 |
Kom er net pas achter dat dat cijfertje bij je seinen de afstand ertussen betekent ![]() #Noob | |
Bart | vrijdag 4 januari 2013 @ 16:17 |
ctrl ingedrukt houden, gaan je seinen ook met de bocht mee. | |
Luctor.et.Emergo | vrijdag 4 januari 2013 @ 16:20 |
![]() ![]() ![]() | |
Blistering | vrijdag 4 januari 2013 @ 16:23 |
Haha, nice! ![]() | |
PasKai | vrijdag 4 januari 2013 @ 18:34 |
Een goede uitleg heb ik daarvoor eigenlijk niet helaas, eerder uit verschillende pagina's gehaald. Inmiddels heb ik een ander leuk dilemma, in het begin bouwde ik voor elke industrie een apart treinstation. Tegenwoordig bouw ik (gelukkig) voor industrieën die een beetje bij elkaar in de buurt liggen, 1 gezamelijk treinstation. Zodra er dan een industrie is die dat station dan niet bereikt bouw ik daar een nieuw station. Alleen als die 2 stations dan vrij dicht bij elkaar liggen wordt het erg moeilijk om die dan toch te connecten met de mainline, Volgens mij is het dan ook de oplossing om 1 station te maken voor dat gebiedje en de vracht van/voor de industrieën die dat station niet bereikt, naar dat station te vervoeren met vrachtwagens. Het is me alleen nog niet echt goed gelukt om dat een beetje fatsoenlijk in te richten, dus ik ben benieuwd hoe het er bij jullie uitziet. | |
Taperol | vrijdag 4 januari 2013 @ 18:36 |
Kwam ik ook veel te laat achter. ![]() | |
Blistering | vrijdag 4 januari 2013 @ 19:55 |
![]() ![]() | |
Bart | vrijdag 4 januari 2013 @ 20:01 |
Succes met het maken van een intercontinental ![]() | |
Blistering | vrijdag 4 januari 2013 @ 20:02 |
Dat wordt weer bomen planten inderdaad ![]() | |
Irritatie100 | vrijdag 4 januari 2013 @ 20:08 |
Zo lang niet gespeeld dit, vanavond misschien eens weer een potje doen ![]() Maar ik ben nu ook zo lekker bezig met Rollercoaster Tycoon, dus dat wordt kiezen tussen 2 toppertjes ![]() | |
Rezania | vrijdag 4 januari 2013 @ 20:35 |
Dat gaat dus zo fout hè, op een gegeven moment heb je 5000 passagiers die staan te wachten. ![]() | |
Blistering | vrijdag 4 januari 2013 @ 20:36 |
Haha klopt, ik hoop dat ik snel m'n 747 krijg, dan ga ik ff flink investeren in vliegtuigen! Helaas is m'n map te groot om Amsterdam > Brussel te vliegen, is daar nog wat aan te doen zodat je wel lange afstanden kan vliegen? | |
Rezania | vrijdag 4 januari 2013 @ 21:08 |
Wachten op modernere vliegtuigen. ![]() | |
TheFreshPrince | vrijdag 4 januari 2013 @ 21:18 |
Heb me vanavond ook maar weer aangemeld op de server. Begint wat te lopen, olie-vervoer en nu bezig met goederen. | |
Blistering | vrijdag 4 januari 2013 @ 22:05 |
Verrek, inderdaad! ![]() | |
TheFreshPrince | vrijdag 4 januari 2013 @ 22:35 |
Olie-transport loopt gesmeerd!![]() | |
mschol | vrijdag 4 januari 2013 @ 22:37 |
je moet eens helemaalrechts kijken, aan de rand, daar staan wat treintjes vast ![]() | |
TheFreshPrince | vrijdag 4 januari 2013 @ 23:15 |
Ja, zag het ![]() Bij mij loopt het wat soepeler ![]() | |
TheFreshPrince | vrijdag 4 januari 2013 @ 23:16 |
Ik zie al wat er mis gaat. De goederentreinen wachten op goederen van de olierafinaderij maar omdat er teveel goederentreinen staan die het spoor blokkeren, kunnen de olietreinen niet bij de olierafinaderij, waardoor de goederentreinen geen goederen krijgen, waardoor die niet wegrijden, waardoor... | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 4 januari 2013 @ 23:19 |
Dat zijn inderdaad 'leuke' situaties ![]() Ik los het meestal op door twee stations (1 voor brengen van olie, 1 voor halen van goederen), of een waypoint voor het station zodanig dat je goederentreinen nooit je hele station bezet kunnen houden (maar b.v. maar bij de helft van de sporen kunnen) en er altijd nog olie gebracht kan worden. | |
Taperol | vrijdag 4 januari 2013 @ 23:40 |
Had ook zoiets laatst, kreeg de briljante ingeving om ze allemaal een sein te laten negeren. Het resultaat was iets minder briljant... | |
Blistering | vrijdag 4 januari 2013 @ 23:43 |
Haha, herkenbaar! Ik had net ook een sein verkeerd gezet waardoor treinen het station niet meer uit konden.. Utrecht CS heeft inmiddels 15 sporen, lekker station zo ![]() ![]() edit: Wel raar trouwens, ik heb AutoRenew op -6 staan maar er wordt alsnog niets automatisch vernieuwd. Ik moet 't altijd via Manage List --> Replace doen ![]() | |
Taperol | vrijdag 4 januari 2013 @ 23:47 |
Ook last van, maar dan druk ik "stuur voor onderhoud" en dan worden ze netjes vervangen. Alleen moet ik dit eens in de zoveel tijd blijven doen. Ik zie net dat ik 81 jaar oude treinen heb rijden op de server. ![]() | |
mschol | zaterdag 5 januari 2013 @ 00:10 |
ach, ik ben nu alle wegen aan het vervangen die mijn treinen kruisen door bruggen.. (op de server) ik ben geen held in het spel, maar vind em wel geinig ![]() de sein combi's doe ik altijd verkeerd.. bij zwaagenisse heb ik de volgende situatie: station lager zwaagenisse ontvangt personen + goederen, heeft daarvoor 2 sporen, maar 1 aanvoer spoortje... dat is dus zo ongeveer ===Y ---- Y==== spoortje hij werkt enig sinds, maar mijn goederen treintje is regelmatig verdwaald.. bij de eerste Y staan pre signals, de 2de Y combo signals.. | |
Peter | zaterdag 5 januari 2013 @ 00:32 |
Dit idee staat in de OP en werkt het beste: ![]() | |
mschol | zaterdag 5 januari 2013 @ 00:33 |
ik kan geen 2de spoortje aanleggen... (tenzij ik een stuk stad sloop) | |
Bart | zaterdag 5 januari 2013 @ 00:35 |
Slopen die stad. | |
SalsedoNL | zaterdag 5 januari 2013 @ 01:20 |
Ik ging net even kijken op de fok! server. Ik moet nog zo veel leren wauw. Wat een transportchaos. En even, die bankrekening!!!!!! | |
mschol | zaterdag 5 januari 2013 @ 02:17 |
gaat tegen m'n princiepes in, maar done ![]() | |
Bart | zaterdag 5 januari 2013 @ 03:36 |
Het zijn maar pixels he ![]() | |
Maringo | zaterdag 5 januari 2013 @ 10:19 |
Ik heb vannacht ook even gekeken op de server. Eerst maar es alles ophalen in single games voordat ik me daaraan ga wagen. ![]() | |
mschol | zaterdag 5 januari 2013 @ 11:17 |
zelfs digitaal heb ik princiepes ![]() | |
Luctor.et.Emergo | zaterdag 5 januari 2013 @ 11:52 |
Welke map heb je daarvoor gedownload? Wil dat ook wel spelen. | |
Blistering | zaterdag 5 januari 2013 @ 11:57 |
http://bananas.openttd.org/en/scenario/ En dan ff zoeken naar ''The Netherlands by Purno'', staat wel ergens bovenaan. edit: En nu gaat de computer uit, dit spelletje slokt veel te veel van m'n tijd op met 7 tentamens in het vooruitzicht volgende week ![]() | |
ArnosL | zaterdag 5 januari 2013 @ 12:02 |
Als ik die game open heb ik geen Nederlandse treinen hoor. Moet je daar nog een andere GRF voor downloaden ofzo? | |
Blistering | zaterdag 5 januari 2013 @ 12:03 |
Ja, zo'n Dutch train GRF pakket. | |
Bart | zaterdag 5 januari 2013 @ 12:04 |
Kijk eens in de OP. | |
Luctor.et.Emergo | zaterdag 5 januari 2013 @ 12:10 |
En waar moet ik die dan opslaan? | |
Luctor.et.Emergo | zaterdag 5 januari 2013 @ 12:10 |
Oh ja, die heb ik ook, maar er zijn wel erg Zeeuwse plaatsen daarin. ![]() | |
Bart | zaterdag 5 januari 2013 @ 12:41 |
Hmm, een scenario opslaan, misschien in de map die 'scenario' heet? Wilde gok hoor. | |
mschol | zaterdag 5 januari 2013 @ 13:52 |
bruggen en tunnels vertragen de boel wel erg zeg., zou mooi zijn als je daar signalen in kan zetten ![]() | |
TheFreshPrince | zaterdag 5 januari 2013 @ 13:54 |
Als het lange afstanden zijn, kan je er voor kiezen om de bruggen in stukjes te verdelen, met opgehoogde stukjes grond ertussen waar je seinen kan zetten. | |
mschol | zaterdag 5 januari 2013 @ 13:56 |
ik weet het, ik heb nu een dubbel spoor aangelegd, was makkelijker en zo konden treinen min of meer blijven rijden ![]() (check onderin de map op de fok server, bij jouw Enkend Vliegveld) | |
Bart | zaterdag 5 januari 2013 @ 14:21 |
Parallelle tunnels/bruggen zijn een optie... | |
TheFreshPrince | zaterdag 5 januari 2013 @ 14:27 |
Waarom heb je daar uberhaubt bruggen liggen? ![]() Is gewoon vlak, hoeft niets onderdoor; kan een spoor liggen. | |
mschol | zaterdag 5 januari 2013 @ 14:50 |
er was water... ik ga ze nog vervangen ![]() zo vervangen.. geld verdienen gaat te makkelijk (of terraforming e.d. kost te weinig ? ![]() [ Bericht 11% gewijzigd door mschol op 05-01-2013 14:56:14 ] | |
Blistering | zaterdag 5 januari 2013 @ 17:04 |
nvm | |
Blistering | zaterdag 5 januari 2013 @ 19:14 |
![]() ![]() | |
BurnaBoy | zaterdag 5 januari 2013 @ 19:24 |
Het ij, jonge wat doe je ![]() | |
Bart | zaterdag 5 januari 2013 @ 19:31 |
![]() | |
Blistering | zaterdag 5 januari 2013 @ 19:36 |
Ja sorry, ik moest even m'n ij kwijt.![]() | |
Bart | zaterdag 5 januari 2013 @ 19:39 |
Je weet dat grofweg Amsterdam CS nu ligt waar Schiphol hoort te liggen, en andersom? | |
Blistering | zaterdag 5 januari 2013 @ 19:41 |
Absoluut, maar sporen uit het midden van Amsterdam leiden gaat iets minder makkelijk dan simpelweg een vliegveld plaatsen ![]() | |
Bart | zaterdag 5 januari 2013 @ 19:41 |
Knap staaltje van die Amsterdammers dat het ze toch is gelukt he ![]() | |
Blistering | zaterdag 5 januari 2013 @ 19:42 |
Respect inderdaad, ik doe 't ze niet na ![]() | |
MaxMark | zondag 6 januari 2013 @ 01:02 |
Ik krijg mijn .GRFjes niet ingeladen als ik scenario's speel ![]() | |
Bart | zondag 6 januari 2013 @ 01:24 |
newgrf_developer_tools aanzetten in de console of in openttd.cfg | |
AdoraBelle | zondag 6 januari 2013 @ 01:25 |
Oh, ben jij die lichtblauwe? Waarom maak je eigenlijk zoveel sporen naast elkaar? Met één spoor heen en één terug kun je toch ook gewoon allemaal aftakkingen maken enzo? | |
MaxMark | zondag 6 januari 2013 @ 01:28 |
Merci ![]() Nu je het zo zegt, heb ik dit wel eens eerder voorbij zien komen in het topic. Toen alleen nooit echt acht op geslagen. | |
mschol | zondag 6 januari 2013 @ 01:56 |
mja, ik kreeg opstoppingen door tunnels... dus extra sporen aangelegd, wat vervolgens het probleem verplaatsde.. etc.. (ik wilde in eerste instantie inderdaad 2 sporen, een heen en een terug..) nu zijn het naar mijn smaak ook teveel sporen, maar aanpassen is zo'n rotklus... ![]() | |
AdoraBelle | zondag 6 januari 2013 @ 01:57 |
Ja, maar dat is juist het leuke eraan toch? Je spoor blijven verbeteren enzo ![]() En de tunnels gebruik je om onder een ander spoor door te gaan ofzo? | |
mschol | zondag 6 januari 2013 @ 01:58 |
nope, hoofdzakelijk was dat eigenlijk: tunnel is wel makkelijk.. dat dat opstopping zou veroorzaken, dat wist ik niet ![]() ![]() | |
AdoraBelle | zondag 6 januari 2013 @ 02:00 |
Nu dus zorgen dat je die tunnel er weer uit haalt. Als geld geen probleem is zou ik gewoon bergen weghalen en stukken water opvullen met land enzo... | |
mschol | zondag 6 januari 2013 @ 02:02 |
ben d'r mee bezig ![]() | |
Automatic_Rock | zondag 6 januari 2013 @ 13:02 |
Ik speel eigenlijk alleen nog maar met chillcore's patchpack, 1 van de vele voordelen (naast wat meer uitdaging) is dat je seinen op bruggen en in tunnels kan plaatsen ![]() | |
mschol | zondag 6 januari 2013 @ 20:39 |
zo ver ik kan zien is het niet mogelijk om een bepaalde treinroute een hogere prioriteit te geven, klopt dit? ik zou namelijk mijn aftakkingen van mijn hoofd route een lagere prioriteit willen geven op invoegen... dat hij alleen mag invoegen als de voorgaande 4 seinen/baanvlakken ofzo groen/leeg zijn nu veroorzaakt invoegend verkeer de nodige opstoppingen ![]() | |
Bart | zondag 6 januari 2013 @ 21:04 |
![]() http://wiki.openttd.org/Priority_Merge | |
plopkweker | zondag 6 januari 2013 @ 21:42 |
Ik zal morgen maar weer eens actief mee gaan doen op de server. | |
Rockiejj | dinsdag 8 januari 2013 @ 16:59 |
Waarom gaat die onderste op rood? | |
CasB | dinsdag 8 januari 2013 @ 17:00 |
Omdat je het verkeerde sein gebruikt? | |
Bart | dinsdag 8 januari 2013 @ 17:03 |
Er rijdt een trein in het zelfde seinvak. Dat schuine spoortje verbindt de boel immers. | |
Rockiejj | dinsdag 8 januari 2013 @ 17:04 |
Dat dacht ik dus al, bedankt! | |
mschol | dinsdag 8 januari 2013 @ 17:16 |
thnx, moet ik even een sandboxachtige game voor starten om dingen mee te proberen, het leek simpel, maar dat werkte niet zoals gehoopt/verwacht ![]() conditionele orders zijn wel tof trouwens.. heb ze nog niet 100% door maar dit is iets simpels wat ik geproduceerd heb: ![]() ik vind em er onlogisch uitzien, maar hij werkt wel (ik ben meer van de if .. then ... else ... regels, niet van de if ... then ... regels ![]() | |
plopkweker | dinsdag 8 januari 2013 @ 18:19 |
Er is niet echt meer iets te doen op de server nu ik er zo tussen probeer te komen, alles is al in volle gang ![]() | |
Luctor.et.Emergo | dinsdag 8 januari 2013 @ 18:39 |
![]() ![]() | |
mschol | dinsdag 8 januari 2013 @ 18:44 |
klik op pijltje naast ga naar en kies voor Conditionele order sprong, klik vervolgens op een station in je lijstje en je krijg een order regel erbij ![]() | |
mschol | dinsdag 8 januari 2013 @ 18:45 |
er zijn nog wel wat industrieeen en steden die nog niet verbonden zijn ![]() ![]() en wie creeert deze deadlock.. mijn auto's zitten in het midden vast ![]()
| |
plopkweker | dinsdag 8 januari 2013 @ 18:52 |
Ik loop nu een beetje in singleplayer te kloten om wat meer over seinen te leren ![]() | |
Luctor.et.Emergo | dinsdag 8 januari 2013 @ 18:54 |
thnx ![]() | |
Taperol | dinsdag 8 januari 2013 @ 22:03 |
Mijn PC trekt het niet meer om een beetje fatsoenlijk op de server actief te zijn, extreem veel lag. Een aantal steden waar ik wat buslijnen had, zijn echt ontploft qua omvang. ![]() | |
BEFEM | dinsdag 8 januari 2013 @ 22:10 |
![]() 331 treinen op 1 station ![]() Niet van mij overigens. | |
ArnosL | dinsdag 8 januari 2013 @ 22:25 |
Das best veel opzich ![]() | |
Rezania | dinsdag 8 januari 2013 @ 22:43 |
Is dat mogelijk dan? Het limiet in mijn spel is 20. ![]() ![]() | |
mschol | dinsdag 8 januari 2013 @ 22:52 |
en ik vond 50 op 1 station al veel ![]() enige wat ik echt onder de knie moet krijgen is het zorgen dat ik genoeg winst maak op een trein voertuig... hoogst nu gehaald is iets van 5k doelend op dit plaatje: ![]() die min profit is vrij lastig om hoog te houden.. zeker als je bussen enzo gebruikt.. op de server heb ik nu een performance rating van 90-91 (soms beetje geluk met de bussen ![]() | |
AdoraBelle | woensdag 9 januari 2013 @ 01:08 |
Zo te zien zijn die stations van Hoihut Transport. Maar geen idee wie dat hier is dan. | |
Luctor.et.Emergo | donderdag 10 januari 2013 @ 18:51 |
Is er ergens newgrf die er voor zorgt dat je gebouwen er eerder in het spel ook meer uitzien voor die tijd. Want ik ben nu in 1900 begonnen en we hebben al gebouwen met elektrische flikker lampjes. ![]() | |
mschol | vrijdag 11 januari 2013 @ 13:03 |
ik vind die Generic buffer-stops een mooie newgrf, kan je sommige stations en lijnen net eff wat mooier afmaken... ik vind dat de openttd server relatief wel veel resources nodig hebben... draai hier nu een dedicated server op een Athlon X2 6000+ (dual 3Ghz) en nog krijg ik zo nu en dan dat mogelijk de verbinding verbroken is, terwijl die machine uit z'n neus vreet... | |
Taperol | vrijdag 11 januari 2013 @ 16:43 |
Dat gevoel had ik ook een beetje, dus had ik "Total Town Replacement Set" gedownload via online inhoud zoeken. Alleen nog niet gebruikt, maar misschien is het wat. ![]() | |
Bart | vrijdag 11 januari 2013 @ 16:47 |
Clients moeten ook de boel bij kunnen houden he. | |
mschol | vrijdag 11 januari 2013 @ 16:54 |
een i7 860 met 8GB ram lijkt mij niet echt een issue als client? | |
Bart | vrijdag 11 januari 2013 @ 16:56 |
Hangt van het aantal voertuigen af (vooral boten) en de grootte van de map... Iedere client én de server moet alles voor zichzelf berekenen. | |
AdoraBelle | vrijdag 11 januari 2013 @ 17:14 |
Wat is eigenlijk die newgrf die ik moet downloaden voor ik de server kan joinen? Ik zie volgens mij niks wat normaal niet in OpenTTD. | |
mschol | vrijdag 11 januari 2013 @ 17:17 |
bij jouw server heb ik nergens last van, mijn server is zelfs nog leeg.. ik ga het misschien nog wel eens navragen op het openttd forum ![]() | |
Bart | vrijdag 11 januari 2013 @ 17:21 |
Klik de server aan, en klik rechts op newgrf-instellingen. | |
AdoraBelle | vrijdag 11 januari 2013 @ 17:21 |
Kun je het niet gewoon zeggen? Ik heb OpenTTD niet aan staan op dit moment ![]() | |
Bart | vrijdag 11 januari 2013 @ 17:23 |
Generic Tram Set v0.4 Maar als je OpenTTD niet aan hebt staan, waarom moet je dat per se nu weten ![]() ![]() ![]() | |
RPG | vrijdag 11 januari 2013 @ 17:24 |
Hoe groot is je map dan ? | |
AdoraBelle | vrijdag 11 januari 2013 @ 17:25 |
Ik wil het weten omdat ik dacht dat je standaard al trams in OpenTTD had. En die set een vrij generic titel heeft. Dus de titel zegt me niet zoveel behalve dat het over trams gaat. | |
Bart | vrijdag 11 januari 2013 @ 17:35 |
Standaard heeft OpenTTD geen tramset, maar dit is wel de standaard tramset ![]() | |
mschol | vrijdag 11 januari 2013 @ 18:09 |
ik dacht 2048x2048, maar met een lege map en 1 speler mag dat opzich nog geen probleem zijn? | |
Luctor.et.Emergo | vrijdag 11 januari 2013 @ 18:35 |
Thanks, zal eens kijken. ![]() | |
SosuaCafe | zaterdag 12 januari 2013 @ 14:29 |
Hoe heette die addon met al die extra industrieën ? En is dat een succes? | |
ArnosL | zaterdag 12 januari 2013 @ 14:38 |
FIRS heet ie geloof ik. Is al wel eens besproken hier en wat ik er toen van begreep is het een flinke uitdaging ![]() | |
Irritatie100 | zaterdag 12 januari 2013 @ 14:46 |
FIRS is echt behoorlijk geniaal ja ![]() Het is wel vrij handig om een schema met alle cargo flows uit te printen en naast je neer te leggen trouwens ![]() | |
Hojdhopper | zaterdag 12 januari 2013 @ 15:09 |
De wiki zegt dit: Klinkt erg uitdagend inderdaad, maar een stuk realistischer en (naar mijn mening) daarom ook leuker. | |
Luctor.et.Emergo | zaterdag 12 januari 2013 @ 22:26 |
Heb ook de FIRS gedownload en mee begonnen. Maar wat een keuze aan industrieën opeens. ![]() ![]() | |
SosuaCafe | zondag 13 januari 2013 @ 09:36 |
Is er ergens een heldere tutorial die het scala aan seinen uitlegt? Ik ben echt een noob wat dat betreft. | |
mschol | zondag 13 januari 2013 @ 10:23 |
de OP bied een goede start? | |
SosuaCafe | zondag 13 januari 2013 @ 10:26 |
Ja ik bedoel dat er ingame zoveel soorten zijn. En het nogal priegelig oogt. | |
mschol | zondag 13 januari 2013 @ 10:55 |
![]() http://kokolokus.de/?s=blog&v=6 dat ziet er goed uit ![]() | |
SosuaCafe | zondag 13 januari 2013 @ 12:23 |
we zijn alleen vannacht van 1960 naar 2015 gegaan.. ![]() | |
Luctor.et.Emergo | zondag 13 januari 2013 @ 12:55 |
Ik heb een probleem uitdaging. Ik heb een station met twee sporen. Van de gemeente mag ik er geen derde spoor bijleggen ![]() | |
mschol | zondag 13 januari 2013 @ 12:59 |
wellicht door je laad/lostreinen via een controlepost te sturen? hoe is je huidige station setup? (screenshot?) | |
Luctor.et.Emergo | zondag 13 januari 2013 @ 13:04 |
Heb het nu zo opgelost. Ik wist al wel dat ik met controleposten moest werken, maar nog niet echt hoe ik ze erin kon verwerken. ![]() | |
mschol | zondag 13 januari 2013 @ 13:16 |
dat is zowat het zelfde als hoe ik het zou bedenken: (let op de 1richtings seinen) de middelste 2 sporen voeren zowel de laad als los treinen aan.. (afhankelijk van welk soort pakken ze een ander spoor) door de 1 richtings seinen rijden ze (volgens mij) niet door op de kruising, waardoor de treinen op het station weg kunnen komen (die altijd naar het zijspoor gaan, i.v.m het 1 richtings verkeer) [ Bericht 14% gewijzigd door mschol op 13-01-2013 13:35:37 ] | |
Luctor.et.Emergo | zondag 13 januari 2013 @ 13:35 |
thanks. | |
SosuaCafe | zondag 13 januari 2013 @ 15:00 |
Ik heb een stuk rails met one way signals. Op de een of andere manier rijdt een trein niet voorbij een bepaald punt en keert hij om. Enig idee hoe dit komt? ![]() | |
Bart | zondag 13 januari 2013 @ 15:16 |
Stukje spoor zonder bovenleiding? | |
SosuaCafe | zondag 13 januari 2013 @ 15:33 |
omfg... fixed. ![]() ![]() Enig idee waarom mn trein soms "lost" is terwijl hij wel orders heeft? | |
Bart | zondag 13 januari 2013 @ 15:37 |
![]() | |
Bart | zondag 13 januari 2013 @ 15:38 |
Doordat hij niet rechtstreeks zijn doel kan bereiken. Door dus bijvoorbeeld een stukje bovenleiding dat ontbreekt, of een 90-gradenbocht terwijl je dat uit hebt staan. Alles wat voorkomt dat de pathfinder een geschikte route kan vinden, zorgt voor die melding. | |
SosuaCafe | zondag 13 januari 2013 @ 16:01 |
Mschol. Het is nu 2037 en sommige voertuigen beginnen oud te worden, maar kunnen niet vervangen worden omdat het lijstje steeds korter raakt. Kunnen nu nog maar uit 4 vliegtuigen kiezen. Is dat een config foutje? -edit- opgelost door autorenew aan te zetten en allemaal naar maint. te sturen. [ Bericht 17% gewijzigd door SosuaCafe op 13-01-2013 16:21:59 ] | |
PasKai | zondag 13 januari 2013 @ 16:16 |
Blfijt een leuk spel, en verslavend ![]() | |
SosuaCafe | zondag 13 januari 2013 @ 16:16 |
Dat had ik ook. Wat van de zomer nog een beetje buggy. | |
SosuaCafe | zondag 13 januari 2013 @ 16:35 |
Is er ookeen instelling waardoor de tijd minder snel gaat? Multiplayer dan. Gisteren begonnen 1950 nu al 2040. | |
Bart | zondag 13 januari 2013 @ 16:42 |
Nee. | |
SosuaCafe | zondag 13 januari 2013 @ 16:52 |
Stopt de tijd op een gegeven moment? | |
RPG | zondag 13 januari 2013 @ 17:20 |
Nee, er is wel een daylength patch op openttd.org te vinden. Maar weet niet of die patch werkt bij nieuwe versies van openttd en dan moet de server die patch ook installeren. Veel servers doen dat vaak niet omdat dat een stuk lastiger maakt om te updaten. | |
Luctor.et.Emergo | zondag 13 januari 2013 @ 17:44 |
Met een bootje naar een vissershaven. | |
PasKai | zondag 13 januari 2013 @ 19:00 |
bedoel je met een boot naar het visgebied varen, vis meenemen, naar de vissershaven en daar lossen. Al geprobeerd, alleen mijn boot laadde niet, watvoor boot moet dat zijn en moet ie mss omgebouwd worden? | |
PasKai | zondag 13 januari 2013 @ 19:13 |
Er zijn wel meer vrachtsoorten waarvan ik me afvraag hoe ze vervoerd zouden moeten worden. Bauxiet, zand grind etc. (in FIRS dan voor alle duidelijkheid) | |
Luctor.et.Emergo | zondag 13 januari 2013 @ 19:15 |
Ja, boot ombouwen en dan kiezen bij ombouwen voor vis. Dan als station het visgebied kiezen. En dan laden. Eerste keer zal je nog niets meenemen als je niet voor volledig laden kiest, maar dat is bij geen enkel station. | |
Luctor.et.Emergo | zondag 13 januari 2013 @ 19:15 |
je wagons ombouwen. | |
PasKai | zondag 13 januari 2013 @ 19:18 |
Als ik de boot laat ombouwen in de dok, kan ik niet voor vis kiezen. Jaartal is 1980. | |
Luctor.et.Emergo | zondag 13 januari 2013 @ 19:20 |
Dan heb je een verkeerde boot gekocht, denk ik. | |
PasKai | zondag 13 januari 2013 @ 19:23 |
Bakewell Goederenschip, valt me overigens ook op dat ik ook mijn treinwagons niet kan ombouwen voor grind of zand, of vrachtwagens kan kopen voor klei, grind, schroot, of alcohol. | |
JaimyLee | zondag 13 januari 2013 @ 19:25 |
Ik was gister online aan het spelen met een vriend die het voor het eerst speelde. Toen hij een boot naar een olieplatform stuurde vond ik de zee er heel raar uit zien. Het bleek dat hij in de zee een kanaal had gemaakt als vaarroute ![]() | |
Luctor.et.Emergo | zondag 13 januari 2013 @ 19:26 |
Voor zand, klei, grond etc. kan ik het wagonnetje gebruiken die ik standaard voor kolen gebruikt wordt. | |
PasKai | zondag 13 januari 2013 @ 19:27 |
dat zou dus betekenen dat ik voor transport van zand en grind van een baggermolen een boot moet ombouwen naar kolen, ff checken of dat werkt | |
Luctor.et.Emergo | zondag 13 januari 2013 @ 19:29 |
Ik kan het wagonnetje van kolen ombouwen naar zand en grind. | |
PasKai | zondag 13 januari 2013 @ 19:33 |
aha, dan begreep ik je verkeerd, maar helaas ook dat werkt niet voor boten. Boten zijn niet ombouwbaar van kolen naar grind of zand, en wegvoertuigen ook niet. edit: kolentreinwagon is helemaal niet ombouwbaar. iets mis mss met de GRF instellingen? hoe heet bij jou eigk de NewGRF? | |
ziggyziggyziggy | zondag 13 januari 2013 @ 19:54 |
Controlepost? Is dat iets nieuws? | |
Luctor.et.Emergo | zondag 13 januari 2013 @ 19:56 |
Ik heb er meerdere. ![]() Meest van toepassing hiervoor is , denk ik, de Dutch Trainset Cargo Extension | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 13 januari 2013 @ 20:12 |
Ik denk dat dat de Nederlandse vertaling is van 'waypoint' | |
ziggyziggyziggy | zondag 13 januari 2013 @ 20:18 |
Oh okee. Ik dacht al... | |
PasKai | zondag 13 januari 2013 @ 20:24 |
Die inmiddels gedownload, met treinen werkt het, helaas niet met de boten, met wegvoertuigen ben ik het even aan het uitproberen. | |
Taperol | zondag 13 januari 2013 @ 20:26 |
Is er een manier om een vliegveld makkelijk te vergroten? Ik probeer nu steeds het oude te verwijderen en een nieuwe te plaatsen, maar dat is nog al lastig als er veel vliegtuigen zijn die willen landen... | |
PasKai | zondag 13 januari 2013 @ 20:30 |
Met vrachtwagen werkt het helaas ook niet, erg jammer, want die extra industrieen zijn erg leuk, uitdagend en zeker ook realistisch. Luctor.et.Emergo alvast bedankt voor je tips | |
SosuaCafe | zondag 13 januari 2013 @ 20:32 |
als er eentje aan komt vliegen heel snel de destination skippen. Zo doe ik het iig. | |
Taperol | zondag 13 januari 2013 @ 21:35 |
Klinkt als te veel moeite voor mij. ![]() | |
ArnosL | zondag 13 januari 2013 @ 21:53 |
Tijd stil zetten als er even niks is en dan je vliegveld vervangen. Zo doe ik het altijd, moet je wel even met de instellingen spelen ![]() | |
Taperol | zondag 13 januari 2013 @ 21:58 |
Dat is het probleem nu een beetje, er cirkelen standaard vier of vijf vliegtuigen rond Brussel en Rotterdam. | |
Bart | zondag 13 januari 2013 @ 21:59 |
aanklikken en naar de volgende order sturen. | |
Luctor.et.Emergo | zondag 13 januari 2013 @ 22:18 |
Voor boten waarschijnlijk FISH nodig. vrachtwagens, heb ik nog niet. Maar geloof dat ik daar ook geen newgrf voor heb. Edit: Heb even gekeken en je hebt ECS & FIRS vehicle set nodig. Heb 'em zelf ook gedownload ![]() | |
MaxMark | maandag 14 januari 2013 @ 10:10 |
Eindelijk eens aan het Nederland-scenario begonnen. Ik probeer de spoorverbindingen zo realistisch mogelijk na te bouwen, momenteel het noorden af en Zwolle-Amersfoort-Utrecht/Amsterdam. En zelf uiteraard steden erbij bouwen die niet standaard in het scenario zitten, maar wel een plekje (met station) verdienen ![]() | |
Peter | maandag 14 januari 2013 @ 12:24 |
Als je nu treinen op vaste dienstregeling kon inplannen... ![]() | |
mschol | maandag 14 januari 2013 @ 12:26 |
er zit een dienstregeling optie in... | |
Peter | maandag 14 januari 2013 @ 12:32 |
maar die is niet op een vaste starttijd in te plannen.. | |
ZwartmetSuiker | maandag 14 januari 2013 @ 14:50 |
We zien de screenshots wel verschijnen! | |
mschol | maandag 14 januari 2013 @ 15:56 |
het lijkt trouwens erop dat de optie om de server te adverteren voor een enorme slowdown bij mij veroorzaakte.. ik heb nu voor het Minecraft SC topic een klein servertje draaien en die doet het zonder problemen.. | |
SosuaCafe | maandag 14 januari 2013 @ 16:33 |
Hoeveel industrie had je aangezet? Moet echt goed zoeken. ![]() | |
mschol | maandag 14 januari 2013 @ 17:21 |
industrie zou hetzelfde als de vorige moeten zijn ![]() | |
AdoraBelle | maandag 14 januari 2013 @ 17:24 |
Als dat de mentaliteit van jouw bedrijf is dan wil ik niet voor je werken ![]() | |
SosuaCafe | maandag 14 januari 2013 @ 17:29 |
![]() Repost voor het vinden. | |
Luctor.et.Emergo | maandag 14 januari 2013 @ 18:31 |
Is dat plaatje er ook als Excel-bestand? Dat zou ik namelijk wel handig vinden. ![]() | |
Irritatie100 | maandag 14 januari 2013 @ 18:33 |
Het is vast al honderden keren gevraagd, maar ik kan het nergens écht goed vinden: hoe krijg ik mijn eigen NewGRF's in een gedownload scenario? | |
Bart | maandag 14 januari 2013 @ 18:36 |
| |
Taperol | maandag 14 januari 2013 @ 18:51 |
![]() Gelukkig zijn de drukste vliegvelden ondertussen vervangen. | |
Irritatie100 | maandag 14 januari 2013 @ 22:22 |
Dank. Dat wordt straks even een game met het Nederland-scenario uit de OP, FIRS en Dutch trainset en Dutch station set ![]() | |
gtalikker | woensdag 16 januari 2013 @ 13:05 |
reboot pls | |
Altron | woensdag 16 januari 2013 @ 16:54 |
Die steden op de fok server, lol ![]() Sta volgens mij toch nog 5e ofzo kwa winst.. | |
Taperol | woensdag 16 januari 2013 @ 21:10 |
Ook maar een spelletje met FIRS opgestart. Jezus, waar te beginnen. ![]() | |
Luctor.et.Emergo | woensdag 16 januari 2013 @ 21:16 |
Ja, dat had ik ook. ![]() | |
mschol | woensdag 16 januari 2013 @ 22:06 |
dat heb ik met een normaal spelletje al ![]() | |
Altron | donderdag 17 januari 2013 @ 12:49 |
Ja echt bizar. Dat is echt effe goed zoeken waar wat heen moet ineens ![]() | |
gtalikker | donderdag 17 januari 2013 @ 21:12 |
FIRS server? | |
Pleasureman_Gunther | dinsdag 22 januari 2013 @ 15:09 |
Tijd voor een reset? ![]() | |
SosuaCafe | dinsdag 22 januari 2013 @ 15:37 |
Reset van welke? | |
mschol | dinsdag 22 januari 2013 @ 15:40 |
ik gok de fokserver die bart draait.. | |
SosuaCafe | dinsdag 22 januari 2013 @ 15:44 |
aha. Is die ook FIRS? | |
Altron | dinsdag 22 januari 2013 @ 16:01 |
Nope. | |
Bart | dinsdag 22 januari 2013 @ 16:09 |
Ja kan hem wel weer eens resetten ![]() | |
Pleasureman_Gunther | dinsdag 22 januari 2013 @ 16:13 |
Temperate, zonder vliegtuigen? | |
SosuaCafe | dinsdag 22 januari 2013 @ 16:20 |
FIRS? |