Hebben we nietquote:
Post OPtje maarquote:Op zaterdag 29 december 2012 23:02 schreef 2cv het volgende:
Ja, ik wou er dan ook wat moois van maken
Wat doen we er mee ?
In een koekenpan of in een frituurpanquote:Op zaterdag 29 december 2012 23:14 schreef djkoelkast het volgende:
Maareh als je arachideolie gebruikt stinkt dat dus echt niet. Je moet je vet ook niet te hoog opstoken, rond de 170 graden Celcius is prima.
Altijd in een frituurpan, want een koekenpan is niet diep genoeg en je kunt de temperatuur niet reguleren.quote:Op zaterdag 29 december 2012 23:15 schreef Renesite het volgende:
[..]
In een koekenpan of in een frituurpan
quote:Op zaterdag 29 december 2012 23:16 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Altijd in een frituurpan, want een koekenpan is niet diep genoeg en je kunt de temperatuur niet reguleren.
Ook met zonnebloemolie ? Maisolie was op, rijstolie peperduur.quote:Op zaterdag 29 december 2012 23:14 schreef djkoelkast het volgende:
Maareh als je arachideolie gebruikt stinkt dat dus echt niet. Je moet je vet ook niet te hoog opstoken, rond de 170 graden Celcius is prima.
Zonnebloemolie is rotzooi, maar als het schoon is stinkt het niet hoor.quote:Op zaterdag 29 december 2012 23:28 schreef 2cv het volgende:
[..]
Ook met zonnebloemolie ? Maisolie was op, rijstolie peperduur.
Frituurpan op gas bedoel je? Beter van niet, en gevaarlijk en moeilijk qua temperatuur. Elektrische frituurpannen kosten 2 tientjes bij de Blokker ofzo en die zijn prima geschikt voor 1x per jaar oliebollen, ik heb er een aparte pan voor.quote:
Ik zou het niet doen, tenzij je een thermometer hebt die je er de hele tijd in kunt hangen.quote:Op zondag 30 december 2012 00:16 schreef Renesite het volgende:
Ja, zo'n grote stevige grote hapjespan/stoofpan voor op een gasstel... hmmm... dat wordt een geknutsel denk ik! Ben benieuwd morgen.
Kan/mag de temperatuur ook hetzelfde blijven bij zonnebleomolie ? Ik vermoed van wel, maar je weet maar nooitquote:Op zondag 30 december 2012 00:11 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Zonnebloemolie is rotzooi, maar als het schoon is stinkt het niet hoor.
Ja gewoon 170 ongeveer, mag best af en toe de 175 aanraken, het moet niet te veel zakken en nooit boven de 180 uitkomen. Geldt voor alle oliën en alle vetten waarin je wat dan ook frituurt. 170 is de optimale temperatuur.quote:Op zondag 30 december 2012 00:19 schreef 2cv het volgende:
[..]
Kan/mag de temperatuur ook hetzelfde blijven bij zonnebleomolie ? Ik vermoed van wel, maar je weet maar nooit
Ok.quote:Op zondag 30 december 2012 16:35 schreef Oceanonix het volgende:
Ik ben klaar. 2 grote schalen oliebollen en 3 schalen beignets.
Gebakken in de schuur in zonnebloemolie. Recepten uit de Wannee.
200???quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Morgen gaat de pan weer aan, planning is 40-50 stuks!Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
Neem er de tijd voor. Stress is slecht voor de bollen.quote:Op zondag 30 december 2012 19:40 schreef Ziwa het volgende:
Ik ga morgen ook voor het eerst zelf bollen bakken! Dus tvp voor recepten en ervaringen.
Je had zeker geen ijslepel? Je hebt namelijk armpjes aan je bollen en dat krijg je meestal als het deeg van je lepel af valt.quote:
Ik heb nog nooit vette bollen gehad, hangt ook van je beslag af.quote:Op zondag 30 december 2012 21:01 schreef Spanky78 het volgende:
frituren op 170 graden gaat wel, en is ook een stuk gezonder als je aardappelproducten frituurt. Voor oliebollen die wat minder vettig worden is 175-180 toch echt wel prettiger. In principe zorgt een hogere frituurtemperatuur voor minder vetopname.
Jawel, maar enorme plakdeegquote:Op zondag 30 december 2012 21:10 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Je had zeker geen ijslepel? Je hebt namelijk armpjes aan je bollen en dat krijg je meestal als het deeg van je lepel af valt.
die zijn juist lekker, die armpjesquote:Op zondag 30 december 2012 21:10 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Je had zeker geen ijslepel? Je hebt namelijk armpjes aan je bollen en dat krijg je meestal als het deeg van je lepel af valt.
Kenserballequote:Op zondag 30 december 2012 21:27 schreef BBQ-kip het volgende:
[..]
die zijn juist lekker, die armpjes
Tumorbollen
Weet ik joh, was een geintjequote:Op zondag 30 december 2012 22:23 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Dè manier om je bollen uniform in grootte en gewicht te krijgen.
Zelf bladerdeeg maken isquote:Op zondag 30 december 2012 17:56 schreef djkoelkast het volgende:
Oliebollen van een dag oud zijn niet zo lekker meer, ik ga ze echt pas morgenavond bakken, meestal tijdens de laatste top 2000 a gogo.
Ben wel begonnen aan het bladerdeeg voor de appelflappen, het nog boterloze deeg moet eerst 7 uur rusten, dan 3x vouwen met steeds een uur er tussen en dan nog een nachtje rusten voor ik het kan gebruiken.
Op de eerste plaats de smaak en dan de keuze om zelf je grondstoffen te bepalen. Bladerdeeg maak je normaal met harde en zachte tarwe, maar ik heb gekozen voor zachte tarwe en harde spelt. Alle ingrediënten biologisch en omdat ik het Paul Hollywood-recept gebruik zit er ook ei in, die komen van onze eigen kippen.quote:Op maandag 31 december 2012 08:50 schreef robuust89 het volgende:
[..]
Zelf bladerdeeg maken is, wel veel werk! Vanwaar deze keuze?
Ja leuk! Je bent er goed mee bezig!quote:Op maandag 31 december 2012 11:27 schreef djkoelkast het volgende:
Ik vind het altijd een uitdaging om dingen te maken en ik probeer ze altijd ietsje anders te maken. Met meer smaak of meer structuur/textuur, bijvoorbeeld door vaak volkorenmeel toe te voegen (niet alles, maar een 10% bijvoorbeeld), heb ik ook bij mijn bladerdeeg gedaan. Gewoon om het wat meer spanning te geven, wat meer mondgevoel.
Oliebollen ga ik vanavond aan beginnen, volgens het door mijzelf ontwikkelde recept van een paar jaar geleden (staat nog in het vorige topic). Krenten en rozijnen staan sinds gisteren te wellen in appelsap en cachacha (de rum was op). Ik maak uiteraard ook naturel.
Als ik tijd over heb maak ik ook nog crème brûlée, maar dat is nog niet zeker.
Daarom zijn ze ook zo donker, maar mooi gaar!quote:Op maandag 31 december 2012 18:50 schreef evo87 het volgende:
volkoren bollen! En ja, ze worden hier verschikkelijk lekker gevonden. En er zit nog zuivel in het beslag ook![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Na de oliebollen heb ik nog een partij appelbeignets gemaakt waarna de karamel in mijn bakolie ronddreef. Olie maar afgevoerd... En om zonnebloemolie nou een jaar te gaan bewaren? Voor spul van 90 cent per liter? Ik zou de gok niet nemen dat je dan ineens in ranzige olie aan het werken bentquote:Op dinsdag 1 januari 2013 23:24 schreef 2cv het volgende:
Overigens, ik heb nu 3 liter zonnebloemolie in de frituurpan zitten. M'n ouders vinden dat ik dat spul wel terug kan gieten in de flessen en over +/- een jaar weer gebruiken. Ik heb zo mijn twijfels. Wat vinden jullie ?
Zo ging ik een tijdje terug pannekoeken eten bij mijn schoonma, die had een pot suikerstroop waar op stond t.h.t 26-6-1993. Gewoon bijna 20 jaar oudquote:Op dinsdag 1 januari 2013 23:46 schreef robuust89 het volgende:
Mijn oma doet rustig 5 jaar met dezelfde olie. Je begrijpt dat ik daar geen oliebollen eet
Wow, 20 jaar oud.. Maar hoe zag ie eruit? Want suikerstroop is natuurlijk wel veel langer houdbaar dan erop staat. Maar misschien is 20 jaar wel iets teveel jaquote:Op woensdag 2 januari 2013 11:03 schreef Fendy het volgende:
[..]
Zo ging ik een tijdje terug pannekoeken eten bij mijn schoonma, die had een pot suikerstroop waar op stond t.h.t 26-6-1993. Gewoon bijna 20 jaar ouduiteraard niet gegeten
Het zag eruit als teer, smaakt voor mijn gevoel ook vergelijkbaarquote:Op woensdag 9 januari 2013 12:50 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
Wow, 20 jaar oud.. Maar hoe zag ie eruit? Want suikerstroop is natuurlijk wel veel langer houdbaar dan erop staat. Maar misschien is 20 jaar wel iets teveel ja.
Ik doe nooit 100% spelt, want voor goeie bollen gebruik ik altijd harde en zachte tarwe, waarbij ik nu een deel vervang voor spelt, een deel ook volkoren.quote:Op donderdag 26 december 2013 22:51 schreef Fendy het volgende:
Trouwens Koelkast, vergeleken met normale bollen, is dat lekker met spelt? Ik maak regelmatig speltbrood en speltkrentenbrood, maar worden ze dan wel lekker luchtig? Brood wordt altijd zo stevig...
Hoe kom je erbij dat spelt zwaar wordt? Dat is echt onzin. Je moet natuurlijk wel speltbloem gebruiken en niet 100% spelt volkorenmeel.quote:Op zondag 29 december 2013 08:51 schreef cafca het volgende:
Ik denk dat ze vooral zwaar zullen worden. Maar het is het proberen waard!
Oh, ik associeer spelt altijd met volkoren, vandaar.quote:Op zondag 29 december 2013 10:39 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat spelt zwaar wordt? Dat is echt onzin. Je moet natuurlijk wel speltbloem gebruiken en niet 100% spelt volkorenmeel.
Rijzen duurt 2x een half uur, zo lang is het niet.quote:Op zondag 29 december 2013 10:45 schreef Scorpie het volgende:
Hey experts even een vraag, kan ik vandaag alvast het deeg laten rijzen etc en dan pas dinsdag gaan bakken? Dit ivm tijdgebrek
Er is bloem en meel, net als bij tarwe. Ik heb inmiddels met succes het volgende volledig met spelt gemaakt (ik mix meestal bloem en meel zodat je licht volkoren krijgt) brood, soesjes, appeltaart, koekjes, gevulde speculaas, cakes, paneermeel en volgens mij vergeet ik nog een hoopquote:Op zondag 29 december 2013 10:45 schreef cafca het volgende:
[..]
Oh, ik associeer spelt altijd met volkoren, vandaar.
Zou ik niet doen. Het kan gaan werken als je het een half Uurtje van tevoren nog even doormixt, maar meer kans dat het niks wordtquote:Op zondag 29 december 2013 10:45 schreef Scorpie het volgende:
Hey experts even een vraag, kan ik vandaag alvast het deeg laten rijzen etc en dan pas dinsdag gaan bakken? Dit ivm tijdgebrek
Ik heb toevallig gisteren mijn eerst speltbrood gebakken, vooral omdat het gezonder zou zijn.quote:Op zondag 29 december 2013 10:53 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Er is bloem en meel, net als bij tarwe. Ik heb inmiddels met succes het volgende volledig met spelt gemaakt (ik mix meestal bloem en meel zodat je licht volkoren krijgt) brood, soesjes, appeltaart, koekjes, gevulde speculaas, cakes, paneermeel en volgens mij vergeet ik nog een hoop
Tarwe is een nogal 'leeg' graan omdat het door de eeuwen heen steeds meer naar de hand van de graantelers gezet is zodat het perfecte hoge oogstgraan is ontstaan. Dit is ten koste van de goede stoffen gegaan. Spelt heeft al die goede stoffen nog, waardoor spelt meer is dan koolhydraten alleen.quote:Op zondag 29 december 2013 10:57 schreef cafca het volgende:
[..]
Ik heb toevallig gisteren mijn eerst speltbrood gebakken, vooral omdat het gezonder zou zijn.
Maar is het voordeel van spelt bij oliebollen?
Ik heb bij de Chinese supermarkt hier in de buurt zo'n jerrycan van 5 liter arachideolie gekocht. Vele beter spul dan van de gewone supermarkt. Als je het warm stookt stookt ruik je echt de notengeurquote:Op zondag 29 december 2013 23:45 schreef CookieSlikker het volgende:
Geachte oliebollenbakkers,
3 vragen:
- Hoe krijg ik grote bollen? Ik bedoel met de ijsschep worden ze 2x zo klein als bij de oliebollenkraam, en met bijvoorbeeld een opscheplepel word het een zooitje natuurlijk.
- Waar is de arachideolie het goedkoopst? AH 2,50 al per flesBegin dit jaar kon ik ze nog voor 1,80 vinden. 2,10 als laagst gevonden momenteel.
- De gouden tip dat ze na het bakken niet snel taai worden? (Dus ook de dag erna nog te eten zijn?)
Gehard vet noemen ze in Engeland niet voor niks "heart attack fat".quote:Ingrediënten [allergeen]
tarwebloem [tarwe]
plantaardige olie
weipoeder [melk]
zout
suiker
plantaardige olie (geheel gehard)
magere melkpoeder [melk]
scharreleiwitpoeder [ei]
emulgator E471, E481, E472e [tarwe]
volle melkpoeder [melk]
glucosestroop
geleermiddel E450
lupinemeel [lupine]
voorverstijfselde roggebloem [rogge]
verdikkingsmiddel E466, E415
aroma [melk]
rijsmiddel E500, E450
melkeiwit [melk]
meelverbetermiddel E300, E920
enzym [tarwe]
kleurstof E100
Suiker hoort niet in de oliebollen maar er opquote:Op maandag 30 december 2013 15:05 schreef Fendy het volgende:
Mijn vrouw heeft een melk/lactoseintolerantie dus ik moet wel zelf maken. Ook veel lekkerder trouwens.
Daarom gebruik ik gewoon goede meel, gist, suiker en zout en krenten en rozijnen, meer niet. Ik heb nog een paar kilo spelt liggen, maar die gok waag ik volgend jaar wel eens
Ik ga trouwens toch nog maar even op jacht naar een ijsbolletjeslepel, ik zie dat je daar wel mooie ronde bolletjes mee kan maken, die van mij zien er vaak uit als asteroïden
Dat is niet nodig, die vindt voldoende voeding in het meel.quote:Op maandag 30 december 2013 16:29 schreef Oceanonix het volgende:
een theelepel om de gist te starten.
Instant gist heeft niks nodig. Heeft niks met manier te maken, het is niet nodig.quote:Op maandag 30 december 2013 17:30 schreef Oceanonix het volgende:
Ik doe het altijd, deels ter controle van de gist. Iedereen zo zijn manier.
Dat kan ook in wat water met een schepje bloem, of in wat lauwe melkquote:Op maandag 30 december 2013 17:34 schreef Oceanonix het volgende:
Ik heb het een keer gehad dat gist niet wilde omdat het te oud bleek te zijn. Sindsdien altijd een controle. Zelfs bij het bierbrouwen. Gewoon zeker weten dat je werk niet voor niets is.
Broodverbeteraar is gewoon te halen bij de ambachtelijke molenaar... en is enkel vitamine c om de oliebollen langerhoudbaar te houden... anders zijn ze een dag erna een stuk minder lekker.quote:
ik zou het volgende keer proberen zonder broodverbeteraar. Zonder dat ingredient heb je als nog een prima bol.quote:Op maandag 30 december 2013 18:10 schreef Dentiwan het volgende:
Even snel mijn succes recept.
Doe ermee wat je wil
Oudhollandse Oliebollen (24 stuks).
knip
Als je goed meel gebruikt heb je geen broodverbeteraar nodig. Ik zou dat er nooit in stoppen. Broodverbeteraar bestaat meestal uit een enzym wat ze uit haren halen. Veelal mensenharen uit India of paardenhaar en varkenshaar wordt ook wel gebruikt. E920 / E921 is dat.quote:Op maandag 30 december 2013 18:20 schreef Dentiwan het volgende:
[..]
Broodverbeteraar is gewoon te halen bij de ambachtelijke molenaar... en is enkel vitamine c om de oliebollen langerhoudbaar te houden... anders zijn ze een dag erna een stuk minder lekker.
Arachideolie mag natuurlijk ook maar wat gebruik jij dan?
Rijstolie is een goede vervanger, wel duurder.quote:Op maandag 30 december 2013 18:21 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
ik zou het volgende keer proberen zonder broodverbeteraar. Zonder dat ingredient heb je als nog een prima bol.
Andere users hebben wat moeite met de zonnebloemolie. Ivm de pinda-allergie van een nichtje gebruik ik absoluut geen arachide-olie. Frituurolie vind ik gezien alle toevoegingen daaraan ook geen optie.
Zonnebloemolie is gewoon niet geschikt om mee te frituren, er ontstaan veel te snel transvetten. Ook is het in arachideolie of rijstolie veel lekkerder dan in zonnebloemolie.quote:Op maandag 30 december 2013 18:27 schreef Dentiwan het volgende:
Mijn bollen komen prima uit de zonnebloemolie hoor... zou niet weten wat er fout aan is. Maar andere opties mag van mij ook
Vraag ik me toch af waar jij die wijsheid vandaan haalt, een korte google sessie levert niets concreets op over dat zonnebloemolie ongezonder is dan andere alternatieven voor frituurvet.quote:Op maandag 30 december 2013 18:30 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Zonnebloemolie is gewoon niet geschikt om mee te frituren, er ontstaan veel te snel transvetten. Ook is het in arachideolie of rijstolie veel lekkerder dan in zonnebloemolie.
haha heb dezelfde zoektocht achter de rug. En ook niets gevonden. En als er al iets vermeld wordt gaat het over oud vet. En dat is voor geen enkel vet goed.quote:Op maandag 30 december 2013 19:19 schreef Daeron het volgende:
[..]
Vraag ik me toch af waar jij die wijsheid vandaan haalt, een korte google sessie levert niets concreets op over dat zonnebloemolie ongezonder is dan andere alternatieven voor frituurvet.
kom dan met een bron. Ik heb hem niet gevonden.quote:
Die zijn er genoeg, maar ik heb niet zo veel zin om eigenwijze mensen te overtuigen, dus lekker in de zonnebloemolie bakken.quote:Op maandag 30 december 2013 21:06 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
kom dan met een bron. Ik heb hem niet gevonden.
Maar aangezien dit je weerwoord is, zal jij hem ook niet hebben..
Wow, je roept dus echt maar wat. Nogmaals wij hebben wel gezocht en niets gevonden.quote:Op maandag 30 december 2013 21:49 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Die zijn er genoeg, maar ik heb niet zo veel zin om eigenwijze mensen te overtuigen, dus lekker in de zonnebloemolie bakken.
Prima.quote:Op maandag 30 december 2013 22:05 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
Wow, je roept dus echt maar wat. Nogmaals wij hebben wel gezocht en niets gevonden.
Volgens mij is er maar één iemand echt eigenwijs hier...quote:Op maandag 30 december 2013 21:49 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Die zijn er genoeg, maar ik heb niet zo veel zin om eigenwijze mensen te overtuigen, dus lekker in de zonnebloemolie bakken.
Als er 'harde' bestanddelen inzitten kan het zijn dat je een wit laagje krijgt op je bollen. Maakt voor de rest niet heel veel uit volgens mij.quote:Op dinsdag 31 december 2013 07:56 schreef Sorella het volgende:
Ik heb per ongeluk frituur olie gekocht in plaats van zonnebloem olie, zou je dat merken als ik daar de bollen in bak ?
Ik zou het niet doen. Koop gewoon andere.quote:Op dinsdag 31 december 2013 07:56 schreef Sorella het volgende:
Ik heb per ongeluk frituur olie gekocht in plaats van zonnebloem olie, zou je dat merken als ik daar de bollen in bak ?
Er zit zonne, palm en koolzaad olie in en iets met schuim.quote:Op dinsdag 31 december 2013 10:17 schreef Fendy het volgende:
[..]
Als er 'harde' bestanddelen inzitten kan het zijn dat je een wit laagje krijgt op je bollen. Maakt voor de rest niet heel veel uit volgens mij.
Dit is echt zo achterhaald:quote:Op dinsdag 31 december 2013 10:53 schreef Daeron het volgende:
http://www.voedingscentru(...)uren-of-bakken-.aspx
Voedingscentrum zegt dat het niet uitmaakt...
Echt een load of bullshit ditquote:Verzadigd vet verhoogt het slechte cholesterol in het bloed. Onverzadigd vet verhoogt het goede cholesterol en verlaagt het slechte cholesterol. De vloeibare soorten zijn gezond, omdat ze uit relatief veel onverzadigd vet bestaan.
Maar vertel dan eens hoe/wat/waarom?quote:Op dinsdag 31 december 2013 11:36 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Dit is echt zo achterhaald:
[..]
Echt een load of bullshit dit
Kom jij dan eens voor de verandering met bronnen ipv alleen maar te roepen dat jij gelijk hebt en wij ongelijk.quote:Op dinsdag 31 december 2013 11:36 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Dit is echt zo achterhaald:
[..]
Echt een load of bullshit dit
Wat je nu doet is iets roepen en dan 'omdat ik het zeg' er achteraan.Daar leert niemand iets van en dat wekt irritaties op.quote:Op dinsdag 31 december 2013 12:30 schreef djkoelkast het volgende:
Nee ik zeg dit voor de lol, puur omdat ik mijn eigen gelijk wil halen. Snap je toch.
Ze kunnen ook gewoon iets aannemen in plaats van meteen om bronnen vragen, of zelf op zoek gaan, want het is heel makkelijk te vinden.quote:Op dinsdag 31 december 2013 12:54 schreef De_Taartjesfee het volgende:
[..]
Wat je nu doet is iets roepen en dan 'omdat ik het zeg' er achteraan.Daar leert niemand iets van en dat wekt irritaties op.
Mensen vragen om kennis. Wat is er bezwaarlijk aan om die te delen?
Of verwijs ze dan iig naar goede bron.
We zitten hier allemaal om er iets wijzer van te worden
tja sorry dat ik je niet op je blauwe letters geloof. Ik vroeg netjes om een bron omdat ik hetzelf niet kan vinden.quote:Op dinsdag 31 december 2013 12:59 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Ze kunnen ook gewoon iets aannemen in plaats van meteen om bronnen vragen, of zelf op zoek gaan, want het is heel makkelijk te vinden.
Verzadigde vetten zijn niet slecht, transvetten wel. Door het verhitten van vloeibare olie komen transvetzuren vrij die dus erg slecht zijn.
Het gaat mij ook meer op de manier waarop zoiets gezegd wordt: "ik kan het niet vinden dus kom maar met bronnen anders is het niet waar".
Ik heb een testbatch gemaakt voor 100% speltoliebollen, ga ze straks bakken, ben benieuwd.
Het echte bakken doe ik vanavond pas.
Ik wel ze altijd in water met een scheutje Whisky, geeft net dat beetje extra.quote:Op dinsdag 31 december 2013 15:07 schreef Daeron het volgende:
Vrouwlief kwam net met wat interessants aanzetten, eens kijken hoe het reageert als ik de krenten en rozijnen laat wellen in het bier.
Ik gebruik nooit 100% bier, altijd ongeveer 30% bier, 50% water, 20% melk.quote:Op dinsdag 31 december 2013 14:46 schreef Soohr het volgende:
Voor het eerst ooit ga ik een batch oliebollen helemaal vanaf nul maken,
voor de zekerheid ook nog een batch vanuit een mix pak ernaast mocht het mislukken.
Uit het recept 330ml melk wel vervangen door een flesje westmalle dubbel.
Het deeg staat nu te rijzen,
en na doorlezen van dit topic zie ik dat ik de duivel ga aanroepen met mijn zonnebloemen olie,
maar dat mag de pret niet drukken.
en hoe zijn ze geworden?quote:Op dinsdag 31 december 2013 17:34 schreef Daeron het volgende:
Zo, weer klaar met bakken voor een jaar. Tot volgend jaar!
Drie bollen gehad als ontbijt en zometeen nog effe wat wegkanen. Prima anti-katerspul altijdquote:
Is het je al gelukt om 100% volkoren spelt oliebollen te maken? Kan ik je echt aanraden. Geeft veel meer smaak aan je eindproduct en het voelt erg spannend aan in je mondquote:Op woensdag 24 december 2014 11:46 schreef djkoelkast het volgende:
It's that time again!
Dit jaar ga ik in plaats van pils eens witbier proberen door mijn beslag. En toch iets meer melk, want vorig jaar vond ik ze iets te licht. Het blijft een spel, ik bak ze 1x per jaar en elk jaar probeer ik ze te verbeteren![]()
Heb ik niet geprobeerd, wel 100% speltoliebollen en dan 10% volkoren. Of met Einkorn en dit jaar krijg ik voor het eerst Emmer.quote:Op zondag 28 december 2014 20:15 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Is het je al gelukt om 100% volkoren spelt oliebollen te maken? Kan ik je echt aanraden. Geeft veel meer smaak aan je eindproduct en het voelt erg spannend aan in je mond.
Waarom maar 10% volkoren? 100% volkoren is zo veel lekkerder en je moet natuurlijk altijd met hele producten werken. Vergelijk het maar met onbewerkte suikers t.o.v. geraffineerde suikersquote:Op zondag 28 december 2014 20:40 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Heb ik niet geprobeerd, wel 100% speltoliebollen en dan 10% volkoren. Of met Einkorn en dit jaar krijg ik voor het eerst Emmer.
Omdat oliebollen toch echt wel wit moeten zijn, althans, dat vind ik. Ik zou de krentenbollen dit jaar kunnen proberen met 25% einkorn. En dan gebruik ik witbier ipv pils dit jaar (en ik weet dat daar tarwe in zit, maar 't is wel biologischquote:Op zondag 28 december 2014 20:42 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Waarom maar 10% volkoren? 100% volkoren is zo veel lekkerder en je moet natuurlijk altijd met hele producten werken. Vergelijk het maar met onbewerkte suikers t.o.v. geraffineerde suikers.
Ik zou esthetische waarde nooit boven smaakbeleving verkiezen. Ik vind dat wel jammer, want dit lijkt wel een trend te zijn. Mensen komen op die manier steeds verder van hun voedsel af te staan.quote:Op zondag 28 december 2014 20:45 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Omdat oliebollen toch echt wel wit moeten zijn, althans, dat vind ik. Ik zou de krentenbollen dit jaar kunnen proberen met 25% einkorn. En dan gebruik ik witbier ipv pils dit jaar (en ik weet dat daar tarwe in zit, maar 't is wel biologisch)
Vind dit nogal bekrompen.quote:Op zondag 28 december 2014 20:45 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Omdat oliebollen toch echt wel wit moeten zijn, althans, dat vind ik.
Kan jij dan een goed recept geven voor spelt/volkoren oliebollen?quote:Op zondag 28 december 2014 20:52 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Ik zou esthetische waarde nooit boven smaakbeleving verkiezen. Ik vind dat wel jammer, want dit lijkt wel een trend te zijn. Mensen komen op die manier steeds verder van hun voedsel af te staan.
Maar jij werkt dus met "gewone" biologische producten? Neem maar van mij aan dat je beter biologisch dynamische producten van de boer kunt halen. "Gewoon" biologisch is tegenwoordig toch niks meer dan een stempel en je wilt natuurlijk geen rotzooi in je lijf stoppen. Als ik jou was zou ik het eens proberen, dan merk je het vanzelf wel.
Dat mag je zelf uitvogelen, ik ga niet al m'n geheimen prijs geven op een publiek forum.quote:Op zondag 28 december 2014 21:05 schreef Piger het volgende:
[..]
Kan jij dan een goed recept geven voor spelt/volkoren oliebollen?
Dan ga ik dat dit jaar eens proberen.
Klinkt interessant, let je er wel op dat je het biologisch dynamisch houdt?quote:Op zondag 28 december 2014 21:01 schreef housesoftheholy het volgende:
[..]
Vind dit nogal bekrompen.Ik ga dit jaar voor de vegan oliebol met gojibessen. Suikervrij, zuivelvrij, tarwevrij. Ook (bijna) olievrij: ze worden gebakken in mijn Philips airfryer met een beetje kokosolie.
Scheelt, soms BD, soms 'gewoon' biologisch. Een 100% volkorenoliebol lijkt me gewoon niet lekker.quote:Op zondag 28 december 2014 20:52 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Ik zou esthetische waarde nooit boven smaakbeleving verkiezen. Ik vind dat wel jammer, want dit lijkt wel een trend te zijn. Mensen komen op die manier steeds verder van hun voedsel af te staan.
Maar jij werkt dus met "gewone" biologische producten? Neem maar van mij aan dat je beter biologisch dynamische producten van de boer kunt halen. "Gewoon" biologisch is tegenwoordig toch niks meer dan een stempel en je wilt natuurlijk geen rotzooi in je lijf stoppen. Als ik jou was zou ik het eens proberen, dan merk je het vanzelf wel.
Ik wil je ook nergens van overtuigen verder hoor, maar BD 100% volkoren oliebollen zijn gewoon veel lekkerder.quote:Op zondag 28 december 2014 22:02 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Scheelt, soms BD, soms 'gewoon' biologisch. Een 100% volkorenoliebol lijkt me gewoon niet lekker.
Ik ben niet zo weg van 100% volkoren in dit soort producten, het is dan geen oliebol meer, of laat ik het zo zeggen, het is dan niet meer wat ik in een oliebol lekker vind. Dus witte spelt + een deel volkoren einkorn. Volkorenspelt vind ik minder.quote:Op zondag 28 december 2014 22:04 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Ik wil je ook nergens van overtuigen verder hoor, maar BD 100% volkoren oliebollen zijn gewoon veel lekkerder.
Pinda's zijn BD ruim verkrijgbaar en die pers ik zelf. Is erg leuk om te doen vind ik, bovendien hou je wat meer oog op wat er allemaal met de producten gebeurd die je gebruikt.quote:Op zondag 28 december 2014 22:27 schreef djkoelkast het volgende:
Waar haal je trouwens BD arachideolie vandaan? Of bak je ze in andere olie? Lijkt me geen eenvoudige klus.
Zoals gezegd is hier zowat niks verkrijgbaar. Ik kan bepaalde dingen wel bestellen, maar dat kost een godsvermogen. Niet alles hier is 100% bio of BD, maar de grootste delen van de voeding is op z'n minst bio en er wordt zo veel mogelijk zelf gemaakt, maar ik heb geen middelen om zelf pinda's te persen bijvoorbeeld.quote:Op zondag 28 december 2014 22:47 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Pinda's zijn BD ruim verkrijgbaar en die pers ik zelf. Is erg leuk om te doen vind ik, bovendien hou je wat meer oog op wat er allemaal met de producten gebeurd die je gebruikt.
Gebruik jij kant en klare olie dan?
Ach ja, ik snap het ook wel, het is maar net waar je prioriteiten liggen. Nu maar weer on topic?quote:Op zondag 28 december 2014 23:52 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Zoals gezegd is hier zowat niks verkrijgbaar. Ik kan bepaalde dingen wel bestellen, maar dat kost een godsvermogen. Niet alles hier is 100% bio of BD, maar de grootste delen van de voeding is op z'n minst bio en er wordt zo veel mogelijk zelf gemaakt, maar ik heb geen middelen om zelf pinda's te persen bijvoorbeeld.
Ik bak meestal wel mijn eigen pinda's, maar er gaat ook echt wel eens een zakje industrierommel door, je kunt niet alles hebben, ik rij ook gewoon op euro95.
Iets met smaak en twisten.quote:Op zondag 28 december 2014 22:04 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Ik wil je ook nergens van overtuigen verder hoor, maar BD 100% volkoren oliebollen zijn gewoon veel lekkerder.
Ik doe niet anders meer. Helaas geldt dit niet voor iedereen.quote:Op zondag 28 december 2014 21:21 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Klinkt interessant, let je er wel op dat je het biologisch dynamisch houdt?
Gewoon zelfde recept als normale oliebollen, alleen bloem vervangen voor spelt en een percentage van het totaal volkoren maken.quote:Op maandag 29 december 2014 01:19 schreef Piger het volgende:
Beetje jammer om een heel betoog te houden over volkoren en speltbollen zonder met een receptje over de brug te komen.
Met dezelfde hoeveelheid vocht?quote:Op maandag 29 december 2014 11:05 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Gewoon zelfde recept als normale oliebollen, alleen bloem vervangen voor spelt en een percentage van het totaal volkoren maken.
In principe wel, het is altijd een beetje experimenteren, maar je kunt het normaal gewoon 1 op 1 vervangen, vanaf dan kun je gaan tweaken en zo tot je eigen perfecte recept komen. De een houdt van luchtiger, de ander van meer broodachtig van binnen.quote:
Zie geen concrete recepten wel ongeveer de verhoudingen.quote:Op maandag 29 december 2014 11:18 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
In principe wel, het is altijd een beetje experimenteren, maar je kunt het normaal gewoon 1 op 1 vervangen, vanaf dan kun je gaan tweaken en zo tot je eigen perfecte recept komen. De een houdt van luchtiger, de ander van meer broodachtig van binnen.
Ik denk dat als je in deze reeks (van slechts 2 topics) terugzoekt je nog wel een van mijn recepten tegenkomt, die kun je in elk geval 1 op 1 vervangen met spelt.
Strong flour gebruiken ze in Engeland veel, ik moet wel zeggen dat die recepten van een tijdje geleden zijn, dus ik weet ook niet meer precies hoe ik het toen deed.quote:Op maandag 29 december 2014 17:33 schreef Piger het volgende:
[..]
Zie geen concrete recepten wel ongeveer de verhoudingen.
Je hebt het ook over 'sterk' bloem e.d. 70/30 verhouding?
Ik heb wat Duitse bloemsoorten. zou 70% 550 weizenmehl en 30% 1050 goed zijn?
Ik ken de verschillende niet zo goed van deze soorten, maar dit lijkt me logisch.
dan kun je nu ook al bakken.....quote:Op maandag 29 december 2014 19:42 schreef djkoelkast het volgende:
Oliebollendeeg hoeft maar heel kort te rijzen hoor.
Ik bak ze op oudjaarsavond, tijdens de top 2000 a gogo. Vaste prik.
Die zijn op oudjaarsavond oud. Ze zijn het lekkerst als ze net gebakken zijnquote:Op maandag 29 december 2014 19:43 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
dan kun je nu ook al bakken.....
Frituurvet liever niet. Dat wordt wit bij kamertemperatuur. Dus dan krijg je een wit laagje vet op je oliebol als hij afkoelt. Zonnebloemolie wil wel prima.quote:Op dinsdag 30 december 2014 07:17 schreef Bleie het volgende:
Er zat een pak oliebollenmix in het kerstpakket van meneer Bleie, en omdat de plaatselijke kraam tennisballen bakt, ga ik dat pak maar eens proberen morgen.
Even een paar noob-vragen:
Ik zie hier dat iedereen het over arachideolie heeft, kan 'gewoon' frituurvet ook? En is de olie daarna nog bruikbaar (ik maak een pak, dus niet heel veel bollen), of moet ik die weggooien? Iemand enig idee hoeveel bollen er uit een pak mix komen?
Het kan in elk vet, alleen arachideolie is veel lekkerder. Vast frituurvet geeft als de bollen koud zijn een wit laagje over de bollen. Frituurolie is gewoon echt vies.quote:Op dinsdag 30 december 2014 07:17 schreef Bleie het volgende:
Er zat een pak oliebollenmix in het kerstpakket van meneer Bleie, en omdat de plaatselijke kraam tennisballen bakt, ga ik dat pak maar eens proberen morgen.
Even een paar noob-vragen:
Ik zie hier dat iedereen het over arachideolie heeft, kan 'gewoon' frituurvet ook? En is de olie daarna nog bruikbaar (ik maak een pak, dus niet heel veel bollen), of moet ik die weggooien? Iemand enig idee hoeveel bollen er uit een pak mix komen?
Iets te veel melk. Vervang een deel van de melk eens voor ei.quote:Op dinsdag 30 december 2014 09:20 schreef LintuxCx het volgende:
Gisteren spelt-oliebollen gebakken, bijna klaar voor de jaarwisseling dus.500g bloem en 500ml melk, was goed voor denk ik een stuk of 20-25 oliebollen.
Het deeg was echt idioot plakkerig en elastisch, maar de bollen smaken lekker. Beetje krokant van buiten maar heerlijk zacht van binnen.
Oh, ik had er ook al een ei bij in trouwens, en gist natuurlijk.quote:Op dinsdag 30 december 2014 10:06 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Iets te veel melk. Vervang een deel van de melk eens voor ei.
Een ei is 50g dus voor elk ei gebruik je 50ml minder melk/water of ander vocht.quote:Op dinsdag 30 december 2014 10:25 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Oh, ik had er ook al een ei bij in trouwens, en gist natuurlijk.Maar ik zal er wat minder melk in gooien vanavond dan, dankje.
In sommige recepten zie ik ook bier en/of spa rood gebruikt worden. Weet niet wat dat voor effect heeft?
Nou, klinkt echt heerlijk.quote:Op dinsdag 30 december 2014 10:49 schreef MaleDuck het volgende:
Mijn vrouw bakt vandaag als het goed is ook oliebollen, ze zijn wel gluten, lactose en eivrij
Ja, beter als geen oliebollenquote:
Ben benieuwd naar het resultaat. En zelf bakken geeft de garantie dat je bollen hebt waar je niet ziek van wordt.quote:
Ik ook, ze had het erover dat ze misschien 2 versies zou maken. 1 met vooral rijstemeel en 1 met wat zwaardere meelsoorten (teff en/of boekweit)quote:Op dinsdag 30 december 2014 11:12 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
Ben benieuwd naar het resultaat. En zelf bakken geeft de garantie dat je bollen hebt waar je niet ziek van wordt.
ik vind zelf boekweit alleen lekker in een combinatie met hartig.quote:Op dinsdag 30 december 2014 11:15 schreef MaleDuck het volgende:
[..]
Ik ook, ze had het erover dat ze misschien 2 versies zou maken. 1 met vooral rijstemeel en 1 met wat zwaardere meelsoorten (teff en/of boekweit)![]()
![]()
Misschien schrijf ik er nog wel een blogje over ofzo.
Als je puur boekweit gebruikt is het vaak niet echt smaakvol, maar wij bakken ook vaak pannenkoeken die glutenvrij, lactose vrij en eivrij zijn en dan doe ik meestal: 1/6 rijstmeel, 1/6 maismeel, 1/3 teffmeel, 1/3 boekweitmeel. Met een gelijke hoeveelheid water en je hebt heel simpele pannenkoeken.quote:Op dinsdag 30 december 2014 11:19 schreef computergirl het volgende:
[..]
ik vind zelf boekweit alleen lekker in een combinatie met hartig.
ik gebruik zelf vaak havermeel, neutrale smaak itt teffquote:Op dinsdag 30 december 2014 11:29 schreef MaleDuck het volgende:
[..]
Als je puur boekweit gebruikt is het vaak niet echt smaakvol, maar wij bakken ook vaak pannenkoeken die glutenvrij, lactose vrij en eivrij zijn en dan doe ik meestal: 1/6 rijstmeel, 1/6 maismeel, 1/3 teffmeel, 1/3 boekweitmeel. Met een gelijke hoeveelheid water en je hebt heel simpele pannenkoeken.
Is ook een goed alternatiefquote:Op dinsdag 30 december 2014 11:32 schreef computergirl het volgende:
[..]
ik gebruik zelf vaak havermeel, neutrale smaak itt teff
Poffertjes? Pannenkoeken? Ik gebruik boekweit alleen met zoet.quote:Op dinsdag 30 december 2014 11:19 schreef computergirl het volgende:
[..]
ik vind zelf boekweit alleen lekker in een combinatie met hartig.
quote:Op dinsdag 30 december 2014 11:42 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Poffertjes? Pannenkoeken? Ik gebruik boekweit alleen met zoet.
Hee, ik las net op je blog je recept voor boerenjongens-oliebollen. Daar heb ik nu eigenlijk wel zin in!quote:
Ik heb het zelfs een nacht laten staan, wel veel minder gist gebruikt (gelijk aan no knead broodjes). En ze zijn prima gelukt. Heel erg luchtig.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:12 schreef minilot het volgende:
[..]
Hee, ik las net op je blog je recept voor boerenjongens-oliebollen. Daar heb ik nu eigenlijk wel zin in!
Ik heb alleen nog nooit oliebollen gemaakt.. Ik lees overal over het laten rusten van het beslag gedurende ongeveer een uur, maar mag dat ook een stukkie langer zijn?
Als in: als ik rond elf uur 's morgens het beslag al maak, kan ik dat vervolgens rond zes uur 's avonds gebruiken om oliebollen mee te maken?
Moet morgen tussendoor namelijk gewoon werken.
Hoopte ik al op. Thanks!quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:33 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
Ik heb het zelfs een nacht laten staan, wel veel minder gist gebruikt (gelijk aan no knead broodjes). En ze zijn prima gelukt. Heel erg luchtig.
in amsterdam staan ze ervoor in de rijquote:Op dinsdag 30 december 2014 13:08 schreef Zelfscanner het volgende:
Ik hoor hier volkoren oliebollen vallen.
Nu stelde ik dit dus voor, maar ik werd vrijwel direct naar het gekkenhuis verwezen. Waarom?
Is de mens gehersenspoeld dat oliebollen persé wit moeten zijn?
Wat zijn de plus en min punten van volkoren? (Of bruine bollen?)
die frutsels zijn juist lekkerquote:Op dinsdag 30 december 2014 15:52 schreef djkoelkast het volgende:
Ze zijn niet erg rond, met een ijsschep krijg je ze mooi rond. Ik vind ze eerlijk gezegd ook wat ongelijkmatig gebakken.
Zuigen zich vol met olie, van mij hoeft het niet.quote:Op dinsdag 30 december 2014 16:00 schreef computergirl het volgende:
[..]
die frutsels zijn juist lekker
O ja, die krokante, vettige uitstulpende stukjes vind ik juist lekker! Het is een oliebol hoor, geen krentenbrood.quote:Op dinsdag 30 december 2014 16:32 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Zuigen zich vol met olie, van mij hoeft het niet.
Preciesquote:Op dinsdag 30 december 2014 17:12 schreef minilot het volgende:
[..]
O ja, die krokante, vettige uitstulpende stukjes vind ik juist lekker! Het is een oliebol hoor, geen krentenbrood.
Dat opzuigen valt trouwens wel mee, da's vooral als je niet heet genoeg frituurt.
bij ons altijd uitstulpsels ondanks de ijsschep. djkoelkast is niet snel tevreden en moet dat ook altijd laten blijken....quote:Op dinsdag 30 december 2014 16:55 schreef Muck het volgende:
Dit is met een ijsschep gemaakt. Die tentakels en frutsels horen wat mij betreft gewoon aan een oliebol
Jaaaaa.quote:Op dinsdag 30 december 2014 15:57 schreef minilot het volgende:
Onregelmatige ballen = meer korstjeIk vind dat juist lekker!
Ben benieuwd naar je resultaat! Boerenjongens wel goed laten uitlekken.quote:Op dinsdag 30 december 2014 13:12 schreef minilot het volgende:
[..]
Hee, ik las net op je blog je recept voor boerenjongens-oliebollen. Daar heb ik nu eigenlijk wel zin in!
Ik heb alleen nog nooit oliebollen gemaakt.. Ik lees overal over het laten rusten van het beslag gedurende ongeveer een uur, maar mag dat ook een stukkie langer zijn?
Als in: als ik rond elf uur 's morgens het beslag al maak, kan ik dat vervolgens rond zes uur 's avonds gebruiken om oliebollen mee te maken?
Moet morgen tussendoor namelijk gewoon werken.
Hij hoeft niet glad te zijn, maar dit zag er gewoon niet lekker uit naar mijn mening.quote:Op dinsdag 30 december 2014 17:18 schreef minilot het volgende:
Nou, ik ben anders ook niet snel tevreden. Een oliebol die zo glad en rond is als een biljartbal is mijns inziens een inferieure oliebol.
Meningen zijn er om te geven en een forum is er voor discussies. Niet zo moeilijk doen. Ik zeg toch niet dat het niet goed is, ik geef mijn mening er over, c'est tout.quote:Op dinsdag 30 december 2014 17:17 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
bij ons altijd uitstulpsels ondanks de ijsschep. djkoelkast is niet snel tevreden en moet dat ook altijd laten blijken....
Mee eens!quote:Op dinsdag 30 december 2014 17:23 schreef djkoelkast het volgende:
Meningen zijn er om te geven en een forum is er voor discussies. Niet zo moeilijk doen. Ik zeg toch niet dat het niet goed is, ik geef mijn mening er over, c'est tout.
je zou het opbouwend kunnen proberen. Ik post gisteren wat en het eerst wat je doet is weer met de azijn rond gaan. En dat waren mijn eerdere ervaringen ook al met je.quote:Op dinsdag 30 december 2014 17:23 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Hij hoeft niet glad te zijn, maar dit zag er gewoon niet lekker uit naar mijn mening.
[..]
Meningen zijn er om te geven en een forum is er voor discussies. Niet zo moeilijk doen. Ik zeg toch niet dat het niet goed is, ik geef mijn mening er over, c'est tout.
*boks*quote:Op dinsdag 30 december 2014 11:13 schreef -Mellow- het volgende:
Ik ga morgen ook oliebollen bakken, voor het eerst in mijn leven.
Huh, wat?! Hoe werkt dat dan? Een beetje zoals popovers of soesjes ofzo?quote:Op dinsdag 30 december 2014 17:42 schreef foodlover het volgende:
Wellicht vloeken in de kerk hier, maar ik ga morgen oliebollen bakken in een muffinblik in de oven, zag het vandaag bij Koffietijd![]()
Toch eens proberen, zeker aangezien ik de enige ben thuis die oliebollen eet.
Dat zijn dan toch rozijnen muffins?quote:Op dinsdag 30 december 2014 17:42 schreef foodlover het volgende:
Wellicht vloeken in de kerk hier, maar ik ga morgen oliebollen bakken in een muffinblik in de oven, zag het vandaag bij Koffietijd![]()
Toch eens proberen, zeker aangezien ik de enige ben thuis die oliebollen eet.
Hier is het "recept"quote:Op dinsdag 30 december 2014 17:46 schreef minilot het volgende:
[..]
Huh, wat?! Hoe werkt dat dan? Een beetje zoals popovers of soesjes ofzo?
Ben benieuwd of het nog een beetje neigt naar een herkenbareoliebolbeleven, want juist het frituren lijkt me toch wel een bijzonder belangrijk element!
Grote batches in zonnebloem olie, itt beetje patat in frituurvet?quote:Op dinsdag 30 december 2014 17:49 schreef minilot het volgende:
Even iets anders hè? Iets dat ik niet snap.
In recepten over oliebollen, in filmpjes over oliebollen en in de verhalen van mijn moeder, oma's en schoonmoeder komt steeds weer naar voren dat het er zo enorm van gaat stinken in huis als je oliebollen bakt.
Maar als ik zo naar het recept van een gemiddelde oliebol kijk, dan zie ik daar nou echt helemaal niks in dat mij ervan overtuigt dat het frituren van oliebollen meer stinkt dan het frituren van, ik noem maar iets: patat/friet, kaaskroketten, tempura-garnalen of donuts.
Waar zit dat 'm in?!
Met oliebollen ben ik stukken langer bezig dan met patat. Maar straks als we een nieuwe keuken hebben, verhuist de frietpan naar onder de overkapping. Niet zozeer vanwege de stank, maar vanwege de spetters.quote:Op dinsdag 30 december 2014 17:49 schreef minilot het volgende:
Even iets anders hè? Iets dat ik niet snap.
In recepten over oliebollen, in filmpjes over oliebollen en in de verhalen van mijn moeder, oma's en schoonmoeder komt steeds weer naar voren dat het er zo enorm van gaat stinken in huis als je oliebollen bakt.
Maar als ik zo naar het recept van een gemiddelde oliebol kijk, dan zie ik daar nou echt helemaal niks in dat mij ervan overtuigt dat het frituren van oliebollen meer stinkt dan het frituren van, ik noem maar iets: patat/friet, kaaskroketten, tempura-garnalen of donuts.
Waar zit dat 'm in?!
ik vind 180 fijner bakken. niet zo snel zwart maar het is proberen en kijken hoe goed de thermometer is in de pan.quote:Op dinsdag 30 december 2014 17:58 schreef essnhills het volgende:
Ik ga morgen ook een poging wagen en ga, ja ik weet het, met Koopmans oliebollenmix aan de slag.
Maar op de verpakking staat dat je ze op 190 graden moet bakkenIs dat niet veel te heet voor oliebollen?
Ik zei niet dat alle frutsels weg moeten en alle bollen perfect rond moeten, het zijn geen tennisballen. De oliebollen uit het voorbeeld zijn alleen naar mijn mening te ver daar in gegaan, beslag is iets mis mee.quote:Op dinsdag 30 december 2014 17:38 schreef minilot het volgende:
Ik hou daar juist wel van op een forum. Niet van dat 'eerst een aai over de bol en dan een voorzichtig kritiekpuntje'-gemuts.
Ik vind dat onze Koelkast af en toe een volstrekt onnozele mening heft over hoe je iets zou moeten bakken, maar ik stoor me op geen enkele manier aan hoe -ie zich daarover uit.
Maar goed. Oliebollen.![]()
DJKoel, je ziet het: iedereen hier verder lijkt te houden van krokante frutsels aan de bal. Oei, dat klinkt ranzig, maar je snapt het punt.
Dat is dikke dikke bullshit. En dit is geen mening.quote:Op dinsdag 30 december 2014 17:39 schreef Muck het volgende:
Ik moet zeggen dat ik het eens ben met Oceanonix. Als ik zie dat jij in CUL gepost hebt, dank ik al gauw: laat maar.
Ik vind je kritiek vaak niet erg opbouwend. Alleen wat jij maakt is fantastisch, de rest is troep
Ik heb nog nooit last van stank gehad. Volgens mij is dat als je of te heet of te lang in hetzelfde vet bakt. Als je een normale hoeveelheid oliebollen bakt (zeg 2x 500g) dan gaat het echt niet stinken.quote:Op dinsdag 30 december 2014 17:52 schreef minilot het volgende:
Tsja. Ik bak patat/friet ook in een grote, gietijzeren pan vol met pinda- of zonnebloemolie.
Ja, dat leek mij dus ook.quote:Op dinsdag 30 december 2014 18:18 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit last van stank gehad. Volgens mij is dat als je of te heet of te lang in hetzelfde vet bakt. Als je een normale hoeveelheid oliebollen bakt (zeg 2x 500g) dan gaat het echt niet stinken.
Ik snap ook niet waarom steeds alles verkeerd wordt opgevat, ik zeg volgens mij toch nooit "dit is vies en hoe ik het bak is het goed", maar misschien leg ik te weinig leesbare intonatie of gebruik ik te weinig smiles. Ik weet niet wat het is.quote:Op dinsdag 30 december 2014 18:19 schreef minilot het volgende:
[..]
Ja, dat leek mij dus ook.
Nou ja, we zullen zien morgen.
Ik kon het niet goed zien in het filmpje, ging er nou een laagje olie in het muffinblik?quote:Op dinsdag 30 december 2014 18:29 schreef motorbloempje het volgende:
Ik ga die muffinblikdingen eens proberen hier! Lekker low-profile, voor 'n half blik beslag maken en kijken waar 't schip strandt!
In de beschrijving staat van wel ja, 0.5/1cmquote:Op dinsdag 30 december 2014 18:31 schreef computergirl het volgende:
[..]
Ik kon het niet goed zien in het filmpje, ging er nou een laagje olie in het muffinblik?
Oké bedanktquote:Op dinsdag 30 december 2014 18:10 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
ik vind 180 fijner bakken. niet zo snel zwart maar het is proberen en kijken hoe goed de thermometer is in de pan.
Uhuhquote:
Als ze mislukken heb ik jou nog.quote:Op dinsdag 30 december 2014 18:44 schreef essnhills het volgende:
[..]
Uhuh
Misschien mislukken ze wel
Uren achtereen?quote:Op dinsdag 30 december 2014 17:52 schreef minilot het volgende:
Tsja. Ik bak patat/friet ook in een grote, gietijzeren pan vol met pinda- of zonnebloemolie.
Ja, ik heb nog niet eens echt goed naar recepten gekeken, alleen bedacht wat ik erin wil. En ook dat ik ze met een ijsschep ga doen omdat ik dat formaat denk ik wel leuker vind dan van die joekels.quote:Op dinsdag 30 december 2014 17:42 schreef minilot het volgende:
[..]
*boks*
Vind jij het ook zo spannend als ik?
Ik heb zo'n beetje alles dat bestaat al wel gefrituurd, maar oliebollen nooit eerder.
Die indruk krijg ik wel ja, en het resultaat was eergisteren ook best goed toen ik dat deed.quote:Op woensdag 31 december 2014 01:08 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
Ja, ik heb nog niet eens echt goed naar recepten gekeken, alleen bedacht wat ik erin wil. En ook dat ik ze met een ijsschep ga doen omdat ik dat formaat denk ik wel leuker vind dan van die joekels.
Ik ben vooral heel blij dat ik voor het eerst in vier jaar weer eens oliebollen kan eten.
Begreep ik het trouwens goed dat het gelijke delen bloem en water/melk/bier moeten zijn? Of wat is volgens jullie nou het ideale basisrecept?
Heel veel. Helemaal geen zout in zoete baksels doen maakt echt een vieze hap! Brr.quote:Op woensdag 31 december 2014 09:42 schreef LintuxCx het volgende:
En zout vergeten, geen idee hoeveel invloed dat heeft.
Ik heb het er halverwege nog bij in gegooid, dat hielp misschien een beetje maar toch waren ze eergisteren echt lekkerder.quote:Op woensdag 31 december 2014 09:47 schreef minilot het volgende:
[..]
Heel veel. Helemaal geen zout in zoete baksels doen maakt echt een vieze hap! Brr.
Wel ongewaxte citroen hè. Niet omdat ik het beter weet, maar wel omdat die wax echt geen onschuldige bijenwas isquote:Op woensdag 31 december 2014 09:39 schreef minilot het volgende:
Daar gaat -ie dan! Eerste oliebollen evah! (Even aan het wachten tot alles op kamertemperatuur is nu..)
[ afbeelding ]
Naar idee van onze Myraela qua boerenjongens gebruiken (!), verder een vrije interpretatie met bruiswater, karnemelk, vanille en citroenschil. Beslag gaat zes uur lang borrelen voor het bakken. Ben benieuwd!
Ik schrob gewone supermarktcitroenen altijd eerst even onder heet water met een schuursponsje en dan vind ik het wel prima. Ik stop wel meer dingen in mijn mond die niet per se verstandig zijnquote:Op woensdag 31 december 2014 11:13 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Wel ongewaxte citroen hè. Niet omdat ik het beter weet, maar wel omdat die wax echt geen onschuldige bijenwas is
quote:Op woensdag 31 december 2014 11:14 schreef minilot het volgende:
[..]
Ik schrob gewone supermarktcitroenen altijd eerst even onder heet water met een schuursponsje en dan vind ik het wel prima. Ik stop wel meer dingen in mijn mond die niet per se verstandig zijn
Daarmee haal je het niet weg, het is echt vieze bende, kijk de Keuringsdienst van Waarde eens terug over citroenen.quote:Op woensdag 31 december 2014 11:14 schreef minilot het volgende:
[..]
Ik schrob gewone supermarktcitroenen altijd eerst even onder heet water met een schuursponsje en dan vind ik het wel prima. Ik stop wel meer dingen in mijn mond die niet per se verstandig zijn
Klopt als een bus, maar boeit me niet zo. Geeuw, offtopic.quote:Op woensdag 31 december 2014 11:45 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Daarmee haal je het niet weg, het is echt vieze bende, kijk de Keuringsdienst van Waarde eens terug over citroenen.
En als je groenten vol landbouwgif neemt compenseer je niks hoor![]()
Heb vanavond geen tijd om beslag te maken, zelfs bakken wordt krap. Wordt met twee pannen tegelijk, denk ikquote:Op woensdag 31 december 2014 11:56 schreef djkoelkast het volgende:
Beslag maak ik trouwens pas vanavond, hoeft niet zo lang te rijzen. Heb er wel nu al zin in
Komt de smaak ten goede als je langer laat rijzen op lagere temperatuur, maar ik doe het eigenwijs op de door mij geteste manierquote:Op woensdag 31 december 2014 12:04 schreef minilot het volgende:
[..]
Heb vanavond geen tijd om beslag te maken, zelfs bakken wordt krap. Wordt met twee pannen tegelijk, denk ik
En als ik de algemene bereidingswijze en receptuur van oliebollen zo eens bekijk kan het voor het gistbeslag bepaald geen kwaad om zes uur lang op ongeveer 19/20 graden te staan in plaats van één uur op een warmere plek. We zullen zien vanavond.
Ik wist helemaal niet dat dat boerenjongens heettequote:Op woensdag 31 december 2014 09:39 schreef minilot het volgende:
Daar gaat -ie dan! Eerste oliebollen evah! (Even aan het wachten tot alles op kamertemperatuur is nu..)
[ afbeelding ]
Naar idee van onze Myraela qua boerenjongens gebruiken (!), verder een vrije interpretatie met bruiswater, karnemelk, vanille en citroenschil. Beslag gaat zes uur lang borrelen voor het bakken. Ben benieuwd!
Applausje!quote:Op woensdag 31 december 2014 13:32 schreef essnhills het volgende:
Zo, ik heb ze ook net gebakkenMet behulp van Koopmans, maar goed, je moet ergens beginnen
[ afbeelding ]
In principe moet je alleen 500 ml water toevoegen, en krenten als je die er doorheen wilt.quote:Op woensdag 31 december 2014 13:40 schreef minilot het volgende:
[..]
Applausje!
Wat zit er nou eigenlijk precies in zo'n pak? Ben wel nieuwsgierig.
Ik zal zo even voor je kijkenquote:Op woensdag 31 december 2014 13:41 schreef minilot het volgende:
Maar dan zit er dus waarschijnlijk bloem, zout, suiker en een rijsmiddel in ofzo?
tarwebloem, suiker, weipoeder, zetmeel (o.a. tarwe), zout, 1,3% gedroogde.bakkersgistquote:
Gist is ook een rijsmiddel.quote:Op woensdag 31 december 2014 13:47 schreef djkoelkast het volgende:
Oliebollen met rijsmiddel vind ik niet lekker, die smaken echt compleet anders dan met gist.
Die heten "gemak in een pak". Als je dan toch uit een pak bakt neem dan met gist.
Ah ja, weipoeder natuurlijk. Zodat je er geen melk in hoeft te gooien. Aha. Thanks! Was wel benieuwd.quote:Op woensdag 31 december 2014 13:47 schreef essnhills het volgende:
[..]
tarwebloem, suiker, weipoeder, zetmeel (o.a. tarwe), zout, 1,3% gedroogde.bakkersgist
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |