Dat is waar maar je ziet wereldwijd de spanningen oplopen. Het bestaan van kernwapens maakt oorlogen tussen de grote machtsblokken onwaarschijnlijk. Bovendien zit daar de bevolkingsexplosie niet. In Noord Afrika en het midden oosten wel en daar hebben we toch aardig wat oorlogen en opstanden gezien.quote:Op zondag 30 december 2012 16:18 schreef El_Matador het volgende:
Met weinig mensen meer oorlog dan met veel bedoel je? Er is nog nooit zo weinig oorlog geweest als nu.
Ik zie dat anders. Overbevolking leidt tot een onevenwichtige verdeling en een gebrek aan bestaansmiddelen. Als gevolg daarvan nemen de spanningen langs etnische en religieuze lijnen toe. Het is ingebakken in onze genen zelfs chimps kennen oorlog tegen andere clans.quote:Op zondag 30 december 2012 16:39 schreef El_Matador het volgende:
Dat komt door de religie, cultuur en de ophitsing door fearmongers daar.
Overbevolking is een enorm probleem, maar niet de directe aanleiding voor oorlog.
Maar dat is toch logisch.quote:Op zondag 30 december 2012 16:02 schreef El_Matador het volgende:
Zweverig links denken dus. Laat maar weer.
Oorlog stopt als je samenwerkt. Fantast.
Snap je dan niet dat bondgenoten elkaar niet aanvallen? Vallen de EU-landen elkaar aan? Vallen de VS elkaar aan? Nee.quote:Op zondag 30 december 2012 16:02 schreef El_Matador het volgende:
Zweverig links denken dus. Laat maar weer.
Oorlog stopt als je samenwerkt. Fantast.
Moet je aan Texas vragen als de VS wapens levert aan Mexicaanse drugsbendes. Of aan de Grieken als we ze zo vriendelijk omhelzen. Zo zijn er nog wel wat dingen te bedenken.quote:Op zondag 30 december 2012 20:12 schreef De_Idealist het volgende:
[..]
Snap je dan niet dat bondgenoten elkaar niet aanvallen? Vallen de EU-landen elkaar aan? Vallen de VS elkaar aan? Nee.
Maar schieten ze op elkaar? Hebben ze oorlog? Ze hebben slechts politieke discussies.quote:Op zondag 30 december 2012 20:32 schreef Odysseuzzz het volgende:
[..]
Moet je aan Texas vragen als de VS wapens levert aan Mexicaanse drugsbendes. Of aan de Grieken als we ze zo vriendelijk omhelzen. Zo zijn er nog wel wat dingen te bedenken.
Texas en Mexico? De grieken en hun nieuwe orde? Ja, die schieten soms op elkaar.quote:Op zondag 30 december 2012 20:44 schreef De_Idealist het volgende:
[..]
Maar schieten ze op elkaar? Hebben ze oorlog? Ze hebben slechts politieke discussies.
Maar geen oorlog, waar massale aantallen mensen slachtoffer van worden.quote:Op zondag 30 december 2012 20:49 schreef Odysseuzzz het volgende:
[..]
Texas en Mexico? De grieken en hun nieuwe orde? Ja, die schieten soms op elkaar.
Nee, dat noem je dan nog geen oorlog. Tenzij je de Amerikaanse media bent, dan is er war op alles... drugs, ect.
Toch, bondgenoten en uni wil nog niet zeggen dat er geen vieze spelletjes gebeuren. Zelfs met geweld als onderdeel/gevolg.
Hopelijk niet nee.quote:Op zondag 30 december 2012 20:54 schreef De_Idealist het volgende:
[..]
Maar geen oorlog, waar massale aantallen mensen slachtoffer van worden.
Tot nog toe niet. De VS is al langer zo ongeveer 200 jaar bij elkaar, en de EU al rond de 70 jaar. Geen oorlog.quote:
Bosniëquote:Op zondag 30 december 2012 21:00 schreef De_Idealist het volgende:
[..]
Tot nog toe niet. De VS is al langer zo ongeveer 200 jaar bij elkaar, en de EU al rond de 70 jaar. Geen oorlog.
Die waren destijds niet aangesloten aan de EU.quote:
VS had trouwens ook oorlogen en als je de EU bedoelt die bestaat nog geen 70 jaar.quote:Op zondag 30 december 2012 21:02 schreef De_Idealist het volgende:
[..]
Die waren destijds niet aangesloten aan de EU.
Je doelt op de burgeroorlog? Dat kwam omdat Noord niet wilde dat Zuid doorging met de slavenhandel. Dat is een goede zaak.quote:Op zondag 30 december 2012 21:03 schreef Odysseuzzz het volgende:
[..]
VS had trouwens ook oorlogen en als je de EU bedoelt die bestaat nog geen 70 jaar.
Je hebt gelijk dat de uni in de letterlijke zin niet onderling oorlog voert. Maar ze stoppen weer wel moeite in het elkaar meetrekken in andere oorlogen. Hoe dan ook, wel leuk dat je op jouw leeftijd met die dingen bezig wilt zijn. Succes!quote:Op zondag 30 december 2012 21:05 schreef De_Idealist het volgende:
[..]
Je doelt op de burgeroorlog? Dat kwam omdat Noord niet wilde dat Zuid doorging met de slavenhandel. Dat is een goede zaak.
Wat de EU betreft, 60 jaar dan. Is maar 10 jaar verschil... 10 jaar is niks.
Klopt, maar als iedereen samenwerkt kan er dus geen oorlog meer zijn:P Maar bedankt voor je succeswensingen:)quote:Op zondag 30 december 2012 21:09 schreef Odysseuzzz het volgende:
[..]
Je hebt gelijk dat de uni in de letterlijke zin niet onderling oorlog voert. Maar ze stoppen weer wel moeite in het elkaar meetrekken in andere oorlogen. Hoe dan ook, wel leuk dat je op jouw leeftijd met die dingen bezig wilt zijn. Succes!
quote:Op maandag 31 december 2012 17:10 schreef De_Idealist het volgende:
[..]
Klopt, maar als iedereen samenwerkt kan er dus geen oorlog meer zijn:P
Je vergeet dat de halve EU pakweg 20 jaar terug nog achter een IJzeren Gordijn zat? Als we de burgeroorlogen op het Europese continent en het dictatorschap in Wit-Rusland buiten zicht laten dan zitten we alsnog maar op pakweg 20 jaar vrede, democratie en lang leve de lol.quote:Op zondag 30 december 2012 21:05 schreef De_Idealist het volgende:
[..]
Wat de EU betreft, 60 jaar dan. Is maar 10 jaar verschil... 10 jaar is niks.
In Nederland wordt er ook eerlijk samengewerkt, dus waarom kan de rest van de wereld dat niet?quote:Op maandag 31 december 2012 17:48 schreef El_Matador het volgende:
[..]![]()
Whahahahahaaaaa. Wat lief, die jeugdige onschuld.
Vraagjes; wie garandeert dat er:
- samengewerkt wordt?
- op een eerlijke manier samengewerkt wordt?
- waar denk je dat een defensief apparaat (het leger) voor dient?
Maar zaten die landen in de EU?quote:Op maandag 31 december 2012 17:55 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Je vergeet dat de halve EU pakweg 20 jaar terug nog achter een IJzeren Gordijn zat? Als we de burgeroorlogen op het Europese continent en het dictatorschap in Wit-Rusland buiten zicht laten dan zitten we alsnog maar op pakweg 20 jaar vrede, democratie en lang leve de lol.
Ofwel, "10 jaar is niks", dan is 20 jaar ook niet bijster veel he?
Eigenlijk bedoelde ik met "ideal"isme het streven naar de "ideale" wereld. Ik wist niet eens dat de term idealisme bestond voordat ik begon. Maar ik heb het utopisme eens opgezocht en je hebt inderdaad gelijk.quote:Op maandag 31 december 2012 17:30 schreef Lencon het volgende:
Ik ben nog aan het lezen maar alvast een opmerking. Zelf doe ik een master internationale betrekkingen, waar deze onderwerpen veel aan bod komen. Naar mijn inziens gebruik je het woord idealisme verkeerd. Idealistisch is streven naar een ideale wereld maar onder idealisme wordt vaak het liberalisme verstaan. Liberalisme met het kapitalistische systeem centraal. Wanneer gesproken wordt over idealisme in de leer der internationale betrekkingen wordt het liberalisme dus bedoeld. Een tegenhanger zoals al eerder beschreven is het realisme, deze kijkt meer naar een pessimistischer (sommigen zeggen: meer werkelijk) wereld. Jouw stuk past beter bij het utopisme, het streven naar wereldburgerschap en ideale (wellicht niet realistisch) wereld.
Google eens naar; liberalisme/idealisme, constructivisme en realisme.
Dat bestaat dus, wat vind je ervan, heb je mijn linkje gelezen naar het wiki-lemma daarover?quote:Op maandag 31 december 2012 19:39 schreef De_Idealist het volgende:
[..]
Eigenlijk bedoelde ik met "ideal"isme het streven naar de "ideale" wereld. Ik wist niet eens dat de term idealisme bestond voordat ik begon. Maar ik heb het utopisme eens opgezocht en je hebt inderdaad gelijk.
-Geen gevoel van samenhorigheid: andere normen en waarden, overtuigingen en simpelweg afstand: het kennen van je buren/omgeving.quote:Op maandag 31 december 2012 19:24 schreef De_Idealist het volgende:
In Nederland wordt er ook eerlijk samengewerkt, dus waarom kan de rest van de wereld dat niet?
Ja ik heb het gezien en gelezen.quote:Op maandag 31 december 2012 19:52 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat bestaat dus, wat vind je ervan, heb je mijn linkje gelezen naar het wiki-lemma daarover?
Met het Duits Idealisme werd de ideologie geïntroduceerd.
En ideologie blijkt vaak vijandig te staan tegenover het empirisme als epistemologie.
Wat dat betreft lijkt het enigszins op religie, zeg maar.
Ik ken mijn buren/omgeving wel.. De rest van Nederland niet dan?quote:Op maandag 31 december 2012 20:13 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
-Geen gevoel van samenhorigheid: andere normen en waarden, overtuigingen en simpelweg afstand: het kennen van je buren/omgeving.
Daarnaast: tegenstrijdige belangen: lebensraum, voedsel, drinken en tegenwoordig; materiele luxe.
En?quote:Op maandag 31 december 2012 20:13 schreef De_Idealist het volgende:
[..]
Ja ik heb het gezien en gelezen.
Ik vond het interessant, maar ik snap de link met religie niet zo zeer.quote:
Wars van empirisme.quote:Op maandag 31 december 2012 20:17 schreef De_Idealist het volgende:
[..]
Ik vond het interessant, maar ik snap de link met religie niet zo zeer.
Dat is Engels.quote:Op maandag 31 december 2012 20:28 schreef De_Idealist het volgende:
[..]
oorlogen? Verder zou ik het niet weten.
Ja weet ik. Maar wat is "wars" dan? Heb ik op school ook nog nooit van gehoord.quote:
Dus als ik impliceer dat ideologieën en religies over het algemeen wars zijn van empirisme dan weet je niet wat ik daarmee bedoel?quote:Op maandag 31 december 2012 20:30 schreef De_Idealist het volgende:
[..]
Ja weet ik. Maar wat is "wars" dan? Heb ik op school ook nog nooit van gehoord.
Neequote:Op maandag 31 december 2012 20:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dus als ik impliceer dat ideologieën en religies over het algemeen wars zijn van empirisme dan weet je niet wat ik daarmee bedoel?
Oh.. Dus ideologieën en religies zijn over het algemeen het tegengestelde van empirisme? Dus.. Je wil zeggen dat ideologieën en religies geen zekerheden zoals in de exacte wetenschappen?quote:
Nou ik wil niet zeggen dat alleen exacte wetenschappen empiristisch zijn ingesteld, toch?quote:Op maandag 31 december 2012 20:37 schreef De_Idealist het volgende:
[..]
Oh.. Dus ideologieën en religies zijn over het algemeen het tegengestelde van empirisme? Dus.. Je wil zeggen dat ideologieën en religies geen zekerheden zoals in de exacte wetenschappen?
Nee, maar over het algemeen wel toch?quote:Op maandag 31 december 2012 20:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou ik wil niet zeggen dat alleen exacte wetenschappen empiristisch zijn ingesteld, toch?
Als je puur en alleen denkt dat het geldt voor wetenschappen die de uitkomst van een proef kunnen herhalen dan wel.quote:Op maandag 31 december 2012 20:39 schreef De_Idealist het volgende:
[..]
Nee, maar over het algemeen wel toch?
Ohh... Op die fiets..quote:Op maandag 31 december 2012 20:49 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Als je puur en alleen denkt dat het geldt voor wetenschappen die de uitkomst van een proef kunnen herhalen dan wel.
Maar het begrip heeft m.i. een wat bredere betekenis.
Het gaat er in dit kader om dat de ideologie er is om de werkelijkheid te veranderen, ook al verzet de werkelijkheid zich ertegen. Dat laatste stukje... ook al verzet zich de werkelijkheid zich ertegen, daarin zit de bredere betekenis van dit woord.
Ideologie is dus net als religie wars van empirie... het is afkerig van datgene in die realiteit dat zich verzet tegen de basis van die ideologie of religie.
Past de werkelijkheid niet in de ideologie of religie dan negeert men dat of onderdrukt men dat... soms met geweld.
Het is een democratie, dus de leidinggevenden worden gekozen door het volk...quote:Op dinsdag 1 januari 2013 09:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Klinkt als een vreselijk enge totalitaire samenleving
Jij schreefquote:Op dinsdag 1 januari 2013 11:18 schreef De_Idealist het volgende:
[..]
Het is een democratie, dus de leidinggevenden worden gekozen door het volk...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |