-Geen gevoel van samenhorigheid: andere normen en waarden, overtuigingen en simpelweg afstand: het kennen van je buren/omgeving.quote:Op maandag 31 december 2012 19:24 schreef De_Idealist het volgende:
In Nederland wordt er ook eerlijk samengewerkt, dus waarom kan de rest van de wereld dat niet?
Ja ik heb het gezien en gelezen.quote:Op maandag 31 december 2012 19:52 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat bestaat dus, wat vind je ervan, heb je mijn linkje gelezen naar het wiki-lemma daarover?
Met het Duits Idealisme werd de ideologie geïntroduceerd.
En ideologie blijkt vaak vijandig te staan tegenover het empirisme als epistemologie.
Wat dat betreft lijkt het enigszins op religie, zeg maar.
Ik ken mijn buren/omgeving wel.. De rest van Nederland niet dan?quote:Op maandag 31 december 2012 20:13 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
-Geen gevoel van samenhorigheid: andere normen en waarden, overtuigingen en simpelweg afstand: het kennen van je buren/omgeving.
Daarnaast: tegenstrijdige belangen: lebensraum, voedsel, drinken en tegenwoordig; materiele luxe.
En?quote:Op maandag 31 december 2012 20:13 schreef De_Idealist het volgende:
[..]
Ja ik heb het gezien en gelezen.
Ik vond het interessant, maar ik snap de link met religie niet zo zeer.quote:
Wars van empirisme.quote:Op maandag 31 december 2012 20:17 schreef De_Idealist het volgende:
[..]
Ik vond het interessant, maar ik snap de link met religie niet zo zeer.
Dat is Engels.quote:Op maandag 31 december 2012 20:28 schreef De_Idealist het volgende:
[..]
oorlogen? Verder zou ik het niet weten.
Ja weet ik. Maar wat is "wars" dan? Heb ik op school ook nog nooit van gehoord.quote:
Dus als ik impliceer dat ideologieën en religies over het algemeen wars zijn van empirisme dan weet je niet wat ik daarmee bedoel?quote:Op maandag 31 december 2012 20:30 schreef De_Idealist het volgende:
[..]
Ja weet ik. Maar wat is "wars" dan? Heb ik op school ook nog nooit van gehoord.
Neequote:Op maandag 31 december 2012 20:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dus als ik impliceer dat ideologieën en religies over het algemeen wars zijn van empirisme dan weet je niet wat ik daarmee bedoel?
Oh.. Dus ideologieën en religies zijn over het algemeen het tegengestelde van empirisme? Dus.. Je wil zeggen dat ideologieën en religies geen zekerheden zoals in de exacte wetenschappen?quote:
Nou ik wil niet zeggen dat alleen exacte wetenschappen empiristisch zijn ingesteld, toch?quote:Op maandag 31 december 2012 20:37 schreef De_Idealist het volgende:
[..]
Oh.. Dus ideologieën en religies zijn over het algemeen het tegengestelde van empirisme? Dus.. Je wil zeggen dat ideologieën en religies geen zekerheden zoals in de exacte wetenschappen?
Nee, maar over het algemeen wel toch?quote:Op maandag 31 december 2012 20:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou ik wil niet zeggen dat alleen exacte wetenschappen empiristisch zijn ingesteld, toch?
Als je puur en alleen denkt dat het geldt voor wetenschappen die de uitkomst van een proef kunnen herhalen dan wel.quote:Op maandag 31 december 2012 20:39 schreef De_Idealist het volgende:
[..]
Nee, maar over het algemeen wel toch?
Ohh... Op die fiets..quote:Op maandag 31 december 2012 20:49 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Als je puur en alleen denkt dat het geldt voor wetenschappen die de uitkomst van een proef kunnen herhalen dan wel.
Maar het begrip heeft m.i. een wat bredere betekenis.
Het gaat er in dit kader om dat de ideologie er is om de werkelijkheid te veranderen, ook al verzet de werkelijkheid zich ertegen. Dat laatste stukje... ook al verzet zich de werkelijkheid zich ertegen, daarin zit de bredere betekenis van dit woord.
Ideologie is dus net als religie wars van empirie... het is afkerig van datgene in die realiteit dat zich verzet tegen de basis van die ideologie of religie.
Past de werkelijkheid niet in de ideologie of religie dan negeert men dat of onderdrukt men dat... soms met geweld.
Het is een democratie, dus de leidinggevenden worden gekozen door het volk...quote:Op dinsdag 1 januari 2013 09:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Klinkt als een vreselijk enge totalitaire samenleving
Jij schreefquote:Op dinsdag 1 januari 2013 11:18 schreef De_Idealist het volgende:
[..]
Het is een democratie, dus de leidinggevenden worden gekozen door het volk...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |