abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127470788
Wat is trouwens het verschil tussen light sensitivity en light sensitivity boost?
Een camera kan tot 12.800 ISO, de andere tot 3200, maar met boost 12.800.
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:33:20 #202
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_127474027
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 06:55 schreef Zocalo het volgende:
Wat is trouwens het verschil tussen light sensitivity en light sensitivity boost?
Een camera kan tot 12.800 ISO, de andere tot 3200, maar met boost 12.800.
Heel veel ruis
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 6 juni 2013 @ 12:29:33 #203
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_127477732
Jup, daardoor kunnen ze wel zeggen 'kijk jongens, als je naar een camera zoekt die je op een hoge sensitiviteit kunt zetten, dan ben je bij ons aan het juiste adres: ISO 12800 halen we!'. Maar ja, vervolgens zetten ze de optie wel achter slot en grendel en moet je die eerst vrijschakelen voordat je er gebruik van kunt maken, omdat ze zich schamen voor de kwaliteit die dat oplevert: ruis inderdaad. Maar heel veel mensen laten zich leiden door specificaties en een hoger getal moet wel beter zijn. Echt bruikbaar is zo'n hoge sensitiviteit eigenlijk alleen op een fullframe dSLR.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_127477863
Maar hoe vaak heb je ISO 3200+ nodig in de werkelijkheid?
  donderdag 6 juni 2013 @ 12:42:47 #205
45206 Pietverdriet
pi_127478057
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 12:34 schreef Zocalo het volgende:
Maar hoe vaak heb je ISO 3200+ nodig in de werkelijkheid?
Ik heel vaak, ik flits nooit, en ben gek op om in oude binnensteden (Kampen, Deventer, Zwolle, Zutphen, Doesburg, etc) bij nacht en regen fotos te maken. Glimmende straten, geen mensen op straat, weerspiegelingen van straatlantarens etc.
pi_127478313
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 12:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik heel vaak, ik flits nooit, en ben gek op om in oude binnensteden (Kampen, Deventer, Zwolle, Zutphen, Doesburg, etc) bij nacht en regen fotos te maken. Glimmende straten, geen mensen op straat, weerspiegelingen van straatlantarens etc.
Of als je een statiefje gebruikt: nooit.
  donderdag 6 juni 2013 @ 13:18:40 #207
45206 Pietverdriet
pi_127478996
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 12:52 schreef DonJames het volgende:

[..]

Of als je een statiefje gebruikt: nooit.
Als ik snachts door zo'n stad loop te slenteren ga ik geen statief meesjouwen als ik ook gewoon een hogere iso waarde kan instellen.
pi_127479720
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juni 2013 13:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als ik snachts door zo'n stad loop te slenteren ga ik geen statief meesjouwen als ik ook gewoon een hogere iso waarde kan instellen.
Ieder z'n ding. Ik ga geen ruis op de koop toe nemen als ik ook een statiefje kan gebruiken. Voor een compact kan je bovendien zo'n heel klein tafelstafiefje meenemen, die past makkelijk in tas of zak. Dus tenzij je 'snachts schaarsgekleed en zonder tas op pad bent (dat had ik nooit achter jou gezocht, maar dat terzijde ;) ) kan dat best.
pi_127479951
Soms is het gewoon niet praktisch om een statief te hebben (binnen bij bepaalde gelegenheden icm mensen bijvoorbeeld, dan moet het snel), dan moet je gewoon wel iso 3200 of hoger hebben. Gelukkig is iso3200 op crop tegenwoordig behoorlijk bruikbaar. :) Of je moet gaan flitsen.
pi_127519538
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 17:50 schreef shiznuts het volgende:
Aanbevelingen worden hier uiteraard voornamelijk gedaan gebaseerd op verschillende ervaringen. En de meeste mensen hier die weleens met camera's spelen, dat zijn voornamelijk de normale camera's. En dan eerder systeemcamera's en DSLRs dan compacts. Dus een oordeel vellen over onderwatercamera's... daar ga je dan ook haast niemand voor vinden ben ik bang. Sowieso niet als diegene dan field-ervaring zou moeten hebben met meerdere recente toestellen.

Dus zit er inderdaad niet heel veel op dan te kijken of elders shootouts of ervaringen zijn te vinden... O-)

[..]

Hoewel ik een Panasonic-aanhanger ben, de Pana als eerst laten vallen en voor de Nikon gaan?
Alleen heb je in de video er juist weer geen onderwaterbeelden bij, dus dat wordt toch researchen. :P
Ik ben momenteel hier op uitgekomen.
De AW110 en FT-5 zijn zeer aan elkaar gewaagd. (we gaan natuurlijk niet af op 1 youtube-review en andere sites vinden de FT-5 beter). De TG-830 moet ik nog naar gaan kijken.
Als ik verschillende reviews/sites met elkaar vergelijk ontlopen ze elkaar niet of nauwelijks; als er dus een top 3 gemaakt wordt zitten ze elkaar af te wisselen op de eerste plaats.

Heb haar even wat voorgelegd en prijs was geen probleem. Als het wat duurder werd maar beter dan was het ook nog het overwegen waard. Met iets hoger budget komen normale compacts i.c.m. onderwaterbehuizing in beeld (mijn persoonlijke voorkeur) maar dat leek haar niets; ze wil de camera pakken en gebruiken; niet eerst in behuizing doen e.d. Valt natuurlijk ook veel voor te zeggen.
Maar eigenlijk heb je met deze camera's het plafond al bereikt; er zijn eigenlijk geen waterdichte camera's die duurder zijn en meer bieden.
Meer budget is alleen de keuze krijgen dat je een goede compact koopt met onderwaterbehuizing.

Dus deze 4 nog maar eens goed vergelijken en dan maar kiezen.

EDIT: vooralsnog:
- Olympus TG-2: goede beeldkwaliteit en snelle autofocus, vaak gerekend als beste onderwatercamera, maar video is minder (i.i.g. stuk minder dan de FT-5) en dat wil ze ook graag doen.
- Nikon AW110: Erg goede GPS mogelijkheden (voor geotaggen van foto's; maar niet belangrijk; zit toch in zwembad/gebouw), kan ver onder water (niet nodig; maar wel mooie veiligheidsmarge) en goede bouw.
- Panasonic FT-5: Veruit beste video; zowel kwaliteit als kwantiteit (1080p en 50fps), gebouwd als een tank, uitstekende burst modes, na de TG-2 de beste kwaliteit wat betreft onderwaterfoto's en beste accuduur. Tevens meest prettig in gebruik (menu's en fysiek)
- Olympus TG-830: wat direct opvalt is dat je tegelijkertijd 1080p kunt filmen en full-resolution foto's kunt maken; dit is wel erg handig en uniek. Prettig in gebruik en flinke burst-mode.

[ Bericht 10% gewijzigd door Iemand91 op 07-06-2013 17:04:30 ]
pi_127567510
Iedereen dank voor het meedenken, het is een Canon SX 500IS op aanraden van Lompehork geworden
  donderdag 13 juni 2013 @ 19:35:38 #212
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_127761184
Kan iemand mij iets meer vertellen over de Sony TX10? Deze is in 2011 uitgebracht met een prijs van 350 euro. Ik zou graag een toestel willen hebben die waterdicht is. Ik kan hem van iemand op het werk overnemen. Wat zou voor dit toestel een nette prijs zijn? Of zouden jullie mij wat anders aanraden?
  donderdag 13 juni 2013 @ 19:43:15 #213
45206 Pietverdriet
pi_127761517
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 19:35 schreef Sunri5e het volgende:
Kan iemand mij iets meer vertellen over de Sony TX10? Deze is in 2011 uitgebracht met een prijs van 350 euro. Ik zou graag een toestel willen hebben die waterdicht is. Ik kan hem van iemand op het werk overnemen. Wat zou voor dit toestel een nette prijs zijn? Of zouden jullie mij wat anders aanraden?
Lees op Amazon nogal wat klachten dat hij niet waterdicht is
  donderdag 13 juni 2013 @ 19:45:26 #214
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_127761601
Ziet er inderdaad niet zo rugged uit. Meer een normale camera die spatwaterdicht is ofzo, maar niet submergable.
Anyhoezels, moet je ff online kijken naar ervaringen idd, die zijn hier met de TX10 vast niet in overvloed aanwezig.
Kijk ook eens naar zoiets: http://snapsort.com/learn/waterproof-cameras .

Verder verliest een camerbody snel waarde en is na 2 jaar qua specs achterhaald door zelfs goedkope modellen.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  vrijdag 14 juni 2013 @ 16:32:06 #215
148823 znarch
ondertitel
pi_127794731
Weet niet of het hier past maar a la. Ik heb hier nog een (haast ongebruikte) Canon EOS 20D en batterijgrip liggen. Weet iemand hier waar en voor hoeveel ik dit nog ongeveer kwijt kan?
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
  vrijdag 14 juni 2013 @ 16:43:12 #216
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_127795125
Gewoon ff op marktplaats/ebay kijken wat iets vergelijkbaars doet.

Body gaat al van rond zo'n 100 euro weg, batterygrip nog eens 55.
Is natuurlijk erg gedateerd en prijzen van nieuwe camera's of tweedehands betere zijn erg aantrekkelijk.
  woensdag 19 juni 2013 @ 15:19:27 #217
321570 -Remy
Anonymous
pi_127989839
Ik had een nieuwe topic geopend, maar werd hiernaartoe verwezen!

Quote:
Aangezien mijn vader altijd met een spiegelreflex camera rondloopt, maar het dragen af en toe beu is, wil ik hem een compact camera voor zijn verjaardag geven. Gewoon om af en toe even snel een plaatje te schieten. Daarbij heb ik een wensenlijst, maar als ik die invul heb ik op de meeste vergelijkingssites alsnog 300 resultaten. Ik zie dus door de bomen het bos niet meer.

-Tot ¤100
-Minimaal 10x optische zoom
-Snelle autofocus
-Snelle sluitertijd, dus niet 3 seconden wachten en dan pas een foto hebben
-Klein en dus makkelijk in tas of zak te stoppen

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!
'En mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen!'
  woensdag 19 juni 2013 @ 15:57:11 #218
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_127991547
Mja, als ik je vader was en graag wat shots maakte met m'n spiegelreflex dan zou ik wel iets willen hebben wat dat benadert. Of in ieder geval iets wat me op de zelfde manier bezig kan houden met de hobby fotografie.

Dus het is erg lief dat je 100 euro wilt uittrekken om hem een leuk cadeau te geven, maar zulke camera's missen in vergelijking met wat 'ie gewend is dan kwaliteit (low light, depth of field, dynamic range, critical focus enz etc), maar vooral mist dan ook de handmatige manier van schieten in P A S M mode (Program, Auto, Shutterspeed priority, Aperture priority) en soms zelfs features als stabilisatie.

Dan kun je haast net zo goed een camera op een smartphone gebruiken. Camera's onder de honderd euro zijn nu eenmaal niet heel veel soeps. Zelf stond ik precies voor hetzelfde probleem: ik heb een systeemcamera met losse lenzen, maar ermee rondzeulen stond me vaak zo tegen, ik wilde er ook iets bij hebben dat ik dan altijd meehad en zo toch nog wat met fotograferen bezig kon zijn, want ik maakte af en toe nog best wat foto's met m'n smartphone, maar wilde iets dat meer 'fotografisch' was en beter qua kwaliteit. Dus wat deed ik, ik haalde de zo'n beetje enige compactcamera die nog een rangefinder heeft (optische zoeker, kijkgaatje, buiten het LCD scherm dus), die klein, compact en vooral ook goedkoop was, de Canon PowerShot A1300. Maar uiteindelijk eindigde deze camera in stofhappen vanwege het voorheen vertelde missen van kwaliteit en functionaliteit. En dat is een camera met beperkte zoom. Kun je niet met zo'n 4x zoom leven en moet het min. 10x zoom zijn, dan zal de performance alleen maar slechter worden.

Dus ik ben bang dat je wensen niet te verenigen zijn met dat budget. Als 'ie echt het rondzeulen van z'n spiegelreflex beu is en die toch nooit meeneemt, kan 'ie misschien beter spiegelreflex vergeten en gaan voor een mirrorless systeemcamera, of een premium compact. Alleen zijn mirrorless camera's met bepaalde lenscombo's nog altijd niet echt compact, dus dan zou 'ie de stap eens kunnen wagen richting premium compacts. Zelf was ik (dat kun je teruglezen) in dubio tussen de Panasonic Lumix LX-7 en de Sony RX100, wat uiteindelijk de eerste was geworden, misschien kan 'ie daar eens naar kijken. Of als zoom echt een must is, kan 'ie kijken naar de Panasonic Lumix FZ200 die erg ver inzoomen kan en door de hele range vrij lichtsterk is (f/2.8). Voor andere compacts moet je anders maar eens hier kijken: http://www.cameralabs.com(...)digital_camera.shtml en de links uit de openingspost waar je allerlei wensen kunt opgeven en dan allerlei aanbevelingen uit de online tools komen zetten en je camera's vergelijken kunt.

Kortom: ik ben bang dat zo'n cheapo camera niet heel veel beter is dan de telefooncamera's van tegenwoordig en hij dreigt dus binnen de kortste keren onder het stof te zitten (tenzij heel netjes en huishoudelijk ingesteld natuurlijk :P ) omdat er dan gewoon niet naar gegrepen gaat worden vanwege de manier van schieten point-n-shoot versus dSLR en het gebrek aan kwaliteit van de foto's zelf. Dus vraag je af of het zin heeft om 'em zoiets cadeau te doen. Beetje zonde anders van die 100 euro.
  woensdag 19 juni 2013 @ 16:03:13 #219
321570 -Remy
Anonymous
pi_127991795
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Hij heeft het er zelf ook al over gehad om er zo'n klein cameratje bij te halen, vandaar dat ik dus weet wat zijn wensen zijn. Ook zal ik of mijn moeder af en toe ook de camera ter hand nemen, waardoor hij niet onder het stof beland. Smartphone heeft hij helaas niet en kan er dus ook geen foto's mee nemen. Het is dus vooral belangrijk dat hij gewoon af en toe even snel een foto'tje kan maken en hij weet dat de kwaliteit dus een stuk minder zal zijn:-)
  woensdag 19 juni 2013 @ 16:16:36 #220
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_127992322
Ok, dan wordt het dus toch een compactje. Ik houd me eigenlijk alleen maar bezig met het volgen van de wat higher end camera's zoals gok ik ook menig ander die hier rond hangt, dus weet niet of we hier in staat zijn daar dan goede aanraders te geven. Misschien dat je hier nog wat tegenkomt: http://snapsort.com/recom(...)er=fast&type=digicam en http://sortable.com/camer(...)tabilization-6739210 .
Dan vervolgens opzoeken op: http://www.google.nl/shopping?hl=nl&tab=wf & http://tweakers.net/pricewatch/ ( & http://geizhals.at/eu/ ).

Verder zou ik je eigenlijk eerder aanraden je te laten informeren door een personeelslid van de Mediamarkt/Saturn/lokale foto toko ofzo waarmee je dan het lijstje wensen doorneemt en hij/zij je vervolgens verschillende camera's laat zien die bij dat beeld zouden passen. ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door shiz op 19-06-2013 16:41:53 ]
pi_127992449
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 15:19 schreef -Remy het volgende:
Ik had een nieuwe topic geopend, maar werd hiernaartoe verwezen!

Quote:
Aangezien mijn vader altijd met een spiegelreflex camera rondloopt, maar het dragen af en toe beu is, wil ik hem een compact camera voor zijn verjaardag geven. Gewoon om af en toe even snel een plaatje te schieten. Daarbij heb ik een wensenlijst, maar als ik die invul heb ik op de meeste vergelijkingssites alsnog 300 resultaten. Ik zie dus door de bomen het bos niet meer.

-Tot ¤100
-Minimaal 10x optische zoom
-Snelle autofocus
-Snelle sluitertijd, dus niet 3 seconden wachten en dan pas een foto hebben
-Klein en dus makkelijk in tas of zak te stoppen

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!
Ik denk dat de Nikon Coolpix S3500 nog het dichtst in de buurt komt bij jouw wensen en max. 100,00 euro.
  woensdag 19 juni 2013 @ 16:35:14 #222
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_127993038
Niet veel anders dan die is zoiets anders nog wel: http://www.pixmania.nl/nl(...)us/vr-360-zwart.html . Deze is vrij nieuw en aardig geprijsd: http://www.amazon.de/dp/B00BB3DWRS/ . Alleen niet meteen leverbaar.
- Hmm, zojuist had Amazon.de hem zelf nog aangeboden voor 99,- met wachttijd 2-4wkn, nu issie foetsie. :P
- Moet je de witte maar doen: http://www.amazon.de/gp/product/B00BB3FWBW/

[ Bericht 22% gewijzigd door shiz op 19-06-2013 18:33:00 ]
pi_127994997
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 16:35 schreef shiznuts het volgende:
Niet veel anders dan die is zoiets anders nog wel: http://www.pixmania.nl/nl(...)us/vr-360-zwart.html . Deze is vrij nieuw en aardig geprijsd: http://www.amazon.de/dp/B00BB3DWRS/ . Alleen niet meteen leverbaar. Hmm, zojuist had Amazon.de hem zelf nog aangeboden voor 99,- met wachttijd 2-4wkn, nu issie foetsie. :P
Ik kende dat toestel niet maar de spec's zien er goed uit, zeker voor minder dan 100 euro.
  woensdag 19 juni 2013 @ 19:34:35 #224
321570 -Remy
Anonymous
pi_127999775
Helemaal bedankt voor de hulp, kiezen uit 5/10 is toch iets makkelijker dan uit 300 verschillende camera's;)
  vrijdag 21 juni 2013 @ 02:05:01 #225
160987 abruzzese
Veel geld veel vrijheid
pi_128067028
Waarom nog een digitale compact camera kopen als je in bezit bent van een High end Smartphone ?
De huidige smartphones hebben een goede camera zoals mijn HTC One X en heb geen digitale compact camera meer omdat ik foto's had vergelijkt en echt geen verschil zag op mijn laptop met Irfanview software .
Foto Nikon Coolpix S6300

Nikon Coolpix S6300

HTC One X

Nikon Coolpix S6300

HTC One X

Nikon Coolpix S6300

HTC One X

Ik vind mijn HTC One X erg goede foto's maken en hoef daarom geen digitale fotocamera .

[ Bericht 33% gewijzigd door abruzzese op 21-06-2013 14:15:12 (Foto's verdwijnen steeds) ]
Hardlopen is mijn grote passie en loop ongeveer 3000 KM per jaar
  vrijdag 21 juni 2013 @ 09:28:19 #226
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_128069905
De kleurweergave is wel duidelijk anders.
Ik kies bewust voor een eenvoudige smartphone, Acer Liquid Gallant, en een betere camera.

Wij hebben sinds vorige week een Panasonic Lumix FZ200 als vervanger voor mijn oude D70. Tot nu toe bevalt het goed, iets andere manier van fotograferen maar kwaliteit van de foto's is prima, tegen een veel betere draagbaarheid (en bedienbaarheid door mijn vrouw) dan de D70.

Ik kon me er overigens niet toe zetten de D70 weg te doen... :D
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 11:17:17 #227
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_128072889
Andere mensen, andere wensen inderdaad. In die ene post hierboven zeg ik dan ook:
quote:
als zoom echt een must is, kan 'ie kijken naar de Panasonic Lumix FZ200 die erg ver inzoomen kan en door de hele range vrij lichtsterk is (f/2.8)
_O_ Is inderdaad een erg mooie en flexibele camera. Maar de setback is dat 'ie toch zo klein niet is. Ik heb zelf ook twee superzooms liggen, maar die heb ik ook niet standaard bij me, zoals ik wel een telefoon altijd op zak heb, omdat ze niet zo compact zijn.

Voor die random momentjes echter dat je niet plant een foto te nemen, maar een situatie zich wel voordoet dat je een foto zou willen maken, dan is een smartphone echter gewoon net te ongeschikt, de kwaliteit is zo-zo, maar ook de manier van schieten is anders, de camera beslist de instellingen en dat zint me natuurlijk niet, heb liever iets met program, shutter & aperture priority en auto modes. Ook de depth of field is door de mini sensor niet echt kort te houden, je krijgt alleen een beetje bokeh met macro. Dus voor mij persoonlijk is een smartphone niet echt een vervanger, want de manier van schieten en kwaliteit is teveel anders dan een fotocamera. Dus leuk voor mensen die veel met social media doen, maar zoiets stel ik niet als achtergrond in op m'n bureaublad. :P

Dus ja, er is een markt voor mensen met een smartphone die tevens met een kleine camera willen rondlopen. Maar zoals ik hierboven ook al zei:
quote:
Dan kun je haast net zo goed een camera op een smartphone gebruiken. Camera's onder de honderd euro zijn nu eenmaal niet heel veel soeps.
Een camera van 100 euro maakt het verschil niet echt. Dan moet je echt naar de premium compacts kijken.

Maar er zijn dus ook mensen op leeftijd bijvoorbeeld voor wie het geen zin heeft een 600 euro dure smartphone met toffe ingebouwde camera te hebben. Dus er is ook een markt voor mensen zonder smartphone, die wel vaak een camera bij zich willen hebben. Alleen loop je op budget tegen dezelfde limieten aan als bij een smartphone, de zo-zo kwaliteit, het missen van een bepaald niveau van manual control en dat soort zaken.

En dan zijn er nog de mensen voor wie een hele dSLR set met verschillende lenzen voor een flexibele range weer teveel is. Zulke mensen zoeken naar een alles-in-1 oplossing die wat vriendelijker is om mee te nemen. Die hebben dan een leuke keuze qua mirrorless camera, maar ja, dat wordt met een serieuze lens ook niet zo compact en dan zijn de superzooms zoals de FZ200 inderdaad een prima uitkomst. Sowieso Panasonic. _O_ Die heeft het echt begrepen en geven je gewoon f/2.8 door de hele range.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 12:46:26 #228
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_128076219
Eens!

De f/2.8 over het hele bereik was voor mij ook een belangrijk argument om voor de FZ200 te gaan.
Maar goed, kostte dan ook bijna ¤500 met goede SDHC erbij.... en lang niet iedereen kan of wil dat uitgeven.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 13:58:24 #229
331651 Spatieloos
Het komt wel goed, watje
pi_128079221
Hoi, ik heb nooit echt foto's gemaakt. Maar sinds dit jaar zie ik overal prachtige foto's op internet, en zou ook wel eens een goede fotocamera willen hebben. Maar hoe duur is nou een beetje kwaliteit fotocamera? Ik zat er nou niet echt aan te denken om 500 euro te betalen.
Wat ik wil fotograferen, eigenlijk alles wel ongeveer.
Spatieboos
pi_128080193
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 13:58 schreef Spatieloos het volgende:
Hoi, ik heb nooit echt foto's gemaakt. Maar sinds dit jaar zie ik overal prachtige foto's op internet, en zou ook wel eens een goede fotocamera willen hebben. Maar hoe duur is nou een beetje kwaliteit fotocamera? Ik zat er nou niet echt aan te denken om 500 euro te betalen.
Wat ik wil fotograferen, eigenlijk alles wel ongeveer.
Aan wat voor budget zat je dan wél te denken?
  vrijdag 21 juni 2013 @ 14:30:41 #231
331651 Spatieloos
Het komt wel goed, watje
pi_128080543
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 14:21 schreef DonJames het volgende:

[..]

Aan wat voor budget zat je dan wél te denken?
Ja ik heb echt geen verstand van de prijzen, maar ik dacht aan iets van 100-200 euro.
Spatieboos
  vrijdag 21 juni 2013 @ 15:07:14 #232
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_128081896
Mja, bij fotografie gaat de vlieger 'duurder hoeft niet per se beter te zijn' in het algemeen niet op en betaal je gewoon voor wat je krijgt. Als je een echt goede camera wilt hebben ben je er niet voor 200 euro. Ik predik vaak over compact camera's met sensors die groter zijn dan de doorsnee compact en een lichtsterke lens hebben. De TIPA-award winning Olympus XZ-1 is daar een voorbeeld van.

Die en de Canon Powershot S100 zijn nieuw nog wel richting de 250 euro verkrijgbaar. Daaronder, in het budget 100~200 euro is het een beetje middelmatige kwaliteit waar je niet echt warm of koud van wordt. Wil je meer zoom hebben, dan zijn de lenzen over het algemeen minder scherp en lichtsterk en de bijbehorende sensor weer een stuk kleiner, wat dus resulteert in kwalitatief mindere foto's (vooral als het wat donkerder is).

Maar dan moet je je dus eerst eigenlijk ff beter oriënteren naar wat je nu zoekt in een camera. Dus gebruik ook eens sites als http://snapsort.com en http://sortable.com , neem eens een kijkje op http://cameralabs.com en ga eens langs bij je lokale fototoko, of allicht een Mediamarkt/Saturn.
  vrijdag 21 juni 2013 @ 15:11:57 #233
331651 Spatieloos
Het komt wel goed, watje
pi_128082078
Bedankt :)
Spatieboos
  FOK!fotograaf maandag 1 juli 2013 @ 14:38:13 #234
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_128459812
Voor mijn jongere broertje ben ik op zoek naar een compact cameratje van 150 a 200 euro die hij mee kan nemen met survivallen. Hij kwam zelf op een Coolpix S6500 uit, maar deze is niet spat en stofdicht en de accu gaat maar 150 foto's mee (leuk als je een week van de bewoonde wereld verstoten bent).
Paar eisen: Knappe optische zoom. Stof en indien mogelijk spatwater dicht. Acculevensduur, tsja, wat meer dan de 150 foto's van de S6500 zou wellicht prettig zijn. Merk voorkeur is niet aanwezig, gewoon een goed cameratje. Dus als vergelijk de S6500 aan houden, maar dan stof en spatwater dicht en een wat grotere accu.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  maandag 1 juli 2013 @ 21:14:24 #235
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_128475649
Er zijn geen travel- of superzooms met een 'knappe' optische range, die dan ook nog eens 'adventure proof' zouden moeten zijn. Dat gaat gewoon niet samen, want als je wat zoom wilt, dan moet de lens zich kunnen 'extenden' en mja, dat gaat met een compacte body en stof- / waterdicht natuurlijk niet samen. Zijn dan veelal ook maar 4 á 5x zoom.

Als je veel foto's uit een camera wilt halen, is het misschien een goed idee te kijken naar eentje op AA-batterijen (als die nog bestaan, vond dat ideaal bij m'n S8000fd, SX1 IS en A1300).

Sowieso is het verder voor < 200 euro lastig eisen te gaan stellen. En al helemaal in zo'n niche market met van die ruige camera's die wat moeten kunnen hebben.

Verder kennen mensen hier denk ik eerder de higher end devices, die ook echt bedoeld zijn om hobbymatig wat met fotografie te doen. Zo'n action fotocamera is toch meer een simplistische funtoy voor huis, tuin en keuken snapshots. Denk dus niet dat veel mensen hier er met wat verschillende hebben gespeeld en je een gepaste camera kunnen aanraden. Zelf kan ik alleen zeggen dat Nikon, Panasonic, Olympus, Fujifilm en Pentax gewaardeerde lijnen in deze categorie hebben en dat je daar maar eens moet kijken: http://snapsort.com/learn/waterproof-cameras . Paar posts terug ging het ook over zulke camera's.
  zaterdag 6 juli 2013 @ 13:51:33 #236
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_128655908
Om hier even op in te haken. Zoals ik een tijdje geleden al aangaf in dit topic was ik opzoek naar een onderwatercamera. Ik kon een tweedehands Sony TX10 kopen maar heb dit eigenlijk niet gedaan daar jullie reacties hier.

Nu ga ik binnenkort op vakantie en ik heb nog steeds geen camera aangeschaft. Nu zag ik op http://www.onderwatercamera.nu 12 camera's die in mijn straatje vallen. Welke van die 12 raden jullie mij aan? Ik ben geen kenner op dit gebied.
pi_128656545
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 13:51 schreef Sunri5e het volgende:
Om hier even op in te haken. Zoals ik een tijdje geleden al aangaf in dit topic was ik opzoek naar een onderwatercamera. Ik kon een tweedehands Sony TX10 kopen maar heb dit eigenlijk niet gedaan daar jullie reacties hier.

Nu ga ik binnenkort op vakantie en ik heb nog steeds geen camera aangeschaft. Nu zag ik op http://www.onderwatercamera.nu 12 camera's die in mijn straatje vallen. Welke van die 12 raden jullie mij aan? Ik ben geen kenner op dit gebied.
Eentje met een lens met relatief wijd diafragma (klein f-getal) omdat het onder water behoorlijk donker kan zijn. Jammer dat ze tegenwoordig nog amper compacts voorzien van pasm-modi. Maar dat is voor een beginner/casual shooter geen big deal.
  zondag 7 juli 2013 @ 09:45:11 #238
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_128678227
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 14:15 schreef Frenk3nstein het volgende:

[..]

Eentje met een lens met relatief wijd diafragma (klein f-getal) omdat het onder water behoorlijk donker kan zijn. Jammer dat ze tegenwoordig nog amper compacts voorzien van pasm-modi. Maar dat is voor een beginner/casual shooter geen big deal.
Oke thanx. Als je het zo bekijkt komt de Sony TX20 het beste uit de bus. Maar als ik wat reviews bekijk op internet dan wordt de Nikon Coolpix AW110 best goed beoordeeld. Iemand van jullie hier ervaring met dit toestel?
pi_128691528
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 09:45 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Oke thanx. Als je het zo bekijkt komt de Sony TX20 het beste uit de bus. Maar als ik wat reviews bekijk op internet dan wordt de Nikon Coolpix AW110 best goed beoordeeld. Iemand van jullie hier ervaring met dit toestel?
Kijk wat ik toevallig via petapixel vind: http://www.trustedreviews.com/opinions/waterproof-camera-reviews ;)

Die Sony die je noemde heeft aan de achterkant alleen een touchscreen, ook even op letten of je dat wil of dat je normale knopjes prefereert.
pi_128694821
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 17:17 schreef Frenk3nstein het volgende:
Kijk wat ik toevallig via petapixel vind: http://www.trustedreviews.com/opinions/waterproof-camera-reviews ;)
Een van de vele reviews over deze waterdichte camera's en in dit geval zijn het de Panasonic FT-5 en Olympus TG-2 de winnaars. In een andere test is het weer de Nikon AW110.
Ze zullen elkaar dus niet veel ontlopen dus ik zou kijken naar specifieke opties die elk toestel heeft en kijken welke je het belangrijkst vind.
quote:
Die Sony die je noemde heeft aan de achterkant alleen een touchscreen, ook even op letten of je dat wil of dat je normale knopjes prefereert.
Die Sony zou ik niet doen. Bij alle reviews die ik gelezen heb komt de Sony nooit echt goed naar voren. Bovendien is zo'n schuifklep niet praktisch (daar gaat gegarandeerd troep tussenzitten) en een touchscreen werkt niet onder water.

Persoonlijk zou ik de Nikon AW110 en Panasonic FT-5 naast elkaar leggen en kijken wat je prefereert. Zoek in dit topic ook maar eens op mijn naam; ik was ook op zoek naar een waterdichte camera en ben uiteindelijk voor de Nikon AW110 gegaan. Leek over het algemeen (alle tests/reviews meegenomen) de beste keus.

Diegene voor wie het was heeft 'm nu mee naar het strand voor een week dus ik kan nog niet veel vertellen hoe die bevalt.
  zondag 7 juli 2013 @ 20:45:49 #241
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_128697778
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 19:28 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Een van de vele reviews over deze waterdichte camera's en in dit geval zijn het de Panasonic FT-5 en Olympus TG-2 de winnaars. In een andere test is het weer de Nikon AW110.
Ze zullen elkaar dus niet veel ontlopen dus ik zou kijken naar specifieke opties die elk toestel heeft en kijken welke je het belangrijkst vind.

[..]

Die Sony zou ik niet doen. Bij alle reviews die ik gelezen heb komt de Sony nooit echt goed naar voren. Bovendien is zo'n schuifklep niet praktisch (daar gaat gegarandeerd troep tussenzitten) en een touchscreen werkt niet onder water.

Persoonlijk zou ik de Nikon AW110 en Panasonic FT-5 naast elkaar leggen en kijken wat je prefereert. Zoek in dit topic ook maar eens op mijn naam; ik was ook op zoek naar een waterdichte camera en ben uiteindelijk voor de Nikon AW110 gegaan. Leek over het algemeen (alle tests/reviews meegenomen) de beste keus.

Diegene voor wie het was heeft 'm nu mee naar het strand voor een week dus ik kan nog niet veel vertellen hoe die bevalt.
Bedankt voor je reactie!
Ik ga vrij laat in het seizoen op vakantie. Is aan aan te raden om te wachten met de aankoop van een camera? Of komen de aanbiedingen pas echt na de zomer? Of hoe werkt dat in deze branche?
  zondag 14 juli 2013 @ 21:06:42 #242
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_128948729
Vrijwel geen ervaring met fotografie, maar ben de huis-tuin-en-keukenkiekjes meer dan zat.
Mijn oog is nu gevallen op de Canon 600D. Aan te raden of een no-go voor iemand zonder ervaring?
Ik heb hem nu gezien met een 18-135mm iS lens, samen voor 689,00 euro.

Wat ik wil: Kwalitatief sterke/goeie portretten kunnen maken, mooie foto's van bijv. natuur, maar ook eventueel uitgaansfoto's/partypics. Geen fletse zooi, goeie scherpte/diepte, sprekende, heldere foto's.
Yes or no? :)
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
  zondag 14 juli 2013 @ 21:24:16 #243
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_128949527
Prima keuze op zich hoor. :Y
Maar ik wil niet lullig doen, maar bij een Saturn ofzo heb je 'em al voor 599,- EUR. Just sayin'.
(Links onderaan de openingspost naar prijsvergelijkingssites)

Echter is puur qua fotografie de sensor in een D5200 veel beter, daar de 600D een sensor gebruikt die reeds een paar jaar al gebruikt wordt in de EOS modellen en dus niet echt het beste van het beste is. Hopelijk gaan we binnenkort te zien krijgen wat de sensor uit de 70D kan en of 'ie in de opvolger van de 700D gaat zitten. De sensor in de D5200 is gloednieuw en is, ondanks meer pixels dan de 600D, beter in low light, heeft een betere dynamic range en algemene beeldkwaliteit. De D5200 heb je met 18-105mm kitlens op Mediamarkt bijvoorbeeld voor 739 EUR. Zou ik zeker eens naar kijken. ;)

En aan 'no0bs' geef ik altijd het advies mee Karl Taylor's gratis DSLR-course te volgen. Leer je een beetje de basics en helpt je aardig op weg met je fotografie: http://karltaylorphotography.com/free-photography-course.htm .
  zondag 14 juli 2013 @ 22:42:16 #244
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_128953552
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 21:24 schreef shiznuts het volgende:
Prima keuze op zich hoor. :Y
Maar ik wil niet lullig doen, maar bij een Saturn ofzo heb je 'em al voor 599,- EUR. Just sayin'.
(Links onderaan de openingspost naar prijsvergelijkingssites)

Echter is puur qua fotografie de sensor in een D5200 veel beter, daar de 600D een sensor gebruikt die reeds een paar jaar al gebruikt wordt in de EOS modellen en dus niet echt het beste van het beste is. Hopelijk gaan we binnenkort te zien krijgen wat de sensor uit de 70D kan en of 'ie in de opvolger van de 700D gaat zitten. De sensor in de D5200 is gloednieuw en is, ondanks meer pixels dan de 600D, beter in low light, heeft een betere dynamic range en algemene beeldkwaliteit. De D5200 heb je met 18-105mm kitlens op Mediamarkt bijvoorbeeld voor 739 EUR. Zou ik zeker eens naar kijken. ;)

En aan 'no0bs' geef ik altijd het advies mee Karl Taylor's gratis DSLR-course te volgen. Leer je een beetje de basics en helpt je aardig op weg met je fotografie: http://karltaylorphotography.com/free-photography-course.htm .
Jeetje! Dat is nogal een verschil... Waar kan zo'n groot verschil in prijs door komen, joh?
Thanks! Weet ik in ieder geval dat als ik die neem, ik hem via Saturn ga bestellen ;)
Jouw voorstel van de Nikon D5200 heeft me wel aan het twijfelen gebracht zeg... Die lijkt ook erg goed, alleen om de één of andere reden trok een Canon mij meer dan een Nikon. :P
Kan jij me toevallig de grote verschillen noemen tussen de Canon 600D en de Nikon D5200?
pi_128953764
Ik weet niet of het waar is want ik heb geen Nikon, maar ik heb gelezen dat Canon eenvoudiger is voor de beginneling.
En waarom geen 2e handsje, ik heb mijn Canon via MP voor een zacht prijsje.
#35.
  zondag 14 juli 2013 @ 23:17:55 #246
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_128955114
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 22:46 schreef Clayton1 het volgende:
Ik weet niet of het waar is want ik heb geen Nikon, maar ik heb gelezen dat Canon eenvoudiger is voor de beginneling.
En waarom geen 2e handsje, ik heb mijn Canon via MP voor een zacht prijsje.
Hmm.. In dat geval zou Canon beter zijn, voor mij. Maar als ik sample foto's zoek, trekken de sample foto's van de Nikon me meer aan dan de sample foto's van de Canon. Of moet ik me daar niet teveel aan vast gaan pinnen?

Tweedehands wil ik niet, wil echt gewoon een nieuwe :P
pi_128955381
Daar kan ik niet over oordelen.

Oke , dat kan
#35.
  zondag 14 juli 2013 @ 23:27:59 #248
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_128955554
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 22:42 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Jeetje! Dat is nogal een verschil... Waar kan zo'n groot verschil in prijs door komen, joh?
Thanks! Weet ik in ieder geval dat als ik die neem, ik hem via Saturn ga bestellen ;)
Jouw voorstel van de Nikon D5200 heeft me wel aan het twijfelen gebracht zeg... Die lijkt ook erg goed, alleen om de één of andere reden trok een Canon mij meer dan een Nikon. :P
Kan jij me toevallig de grote verschillen noemen tussen de Canon 600D en de Nikon D5200?
Voornamelijk de sensor: http://tinyurl.com/dxomarkd5200600d . Daar haal je gewoon hogere kwaliteit foto's uit.

Specs kun je hier eens vergelijken: http://snapsort.com/compare/Canon-600d-vs-Nikon-D5200 . Focussing op de D5200 is afgekeken van de high-end D7000 en veel beter dan die van de Canon. Ook heb je autofocus gedurende video-opnames, dat bij de Canon pas bij de 650D erbij is gekomen.

Verder qua bediening en uiterlijk liggen beide camera's erg dicht bij elkaar. Ze hebben een paar filosofieverschillen in menustructuur en design, maar ik zou nog nergens vooraf een oordeel over vellen. Wees objectief! Dus ik zou zeggen: ga een naar de winkel, houd ze vast, neem eventueel een SD-kaartje van thuis mee en probeer ze in de winkel eens uit. Slaap er daarna nog een nachtje over en haal daarna die waar je het beste gevoel bij had. Qua fotografie zou zeggen: Nikon.

Tenzij je ook aan video wilt gaan doen en je camera 'hacken' wilt met Magic Lantern toevoeging ( http://magiclantern.fm & http://magiclantern.wikia.com ), Canon i.c.m. Magic Lantern geeft op videogebied weer erg toffe mogelijkheden, wat je mogelijk over de streep trekt om toch voor een Canon te gaan, die eigenlijk technisch inferieur is.
  zondag 14 juli 2013 @ 23:49:06 #249
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_128956476
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 23:27 schreef shiznuts het volgende:

[..]

Voornamelijk de sensor: http://tinyurl.com/dxomarkd5200600d . Daar haal je gewoon hogere kwaliteit foto's uit.

Specs kun je hier eens vergelijken: http://snapsort.com/compare/Canon-600d-vs-Nikon-D5200 . Focussing op de D5200 is afgekeken van de high-end D7000 en veel beter dan die van de Canon. Ook heb je autofocus gedurende video-opnames, dat bij de Canon pas bij de 650D erbij is gekomen.

Verder qua bediening en uiterlijk liggen beide camera's erg dicht bij elkaar. Ze hebben een paar filosofieverschillen in menustructuur en design, maar ik zou nog nergens vooraf een oordeel over vellen. Wees objectief! Dus ik zou zeggen: ga een naar de winkel, houd ze vast, neem eventueel een SD-kaartje van thuis mee en probeer ze in de winkel eens uit. Slaap er daarna nog een nachtje over en haal daarna die waar je het beste gevoel bij had. Qua fotografie zou zeggen: Nikon.

Tenzij je ook aan video wilt gaan doen en je camera 'hacken' wilt met Magic Lantern toevoeging ( http://magiclantern.fm & http://magiclantern.wikia.com ), Canon i.c.m. Magic Lantern geeft op videogebied weer erg toffe mogelijkheden, wat je mogelijk over de streep trekt om toch voor een Canon te gaan, die eigenlijk technisch inferieur is.
Video's heb ik eigenlijk geen interesse in, alleen foto's. In dat geval is de Nikon zo te horen toch beter..
Zit alleen te balen nu omdat de Canon kennelijk 600 euro is, en de Nikon dus 740 :P Is nogal een verschil.. Maar goed, zou zonde zijn als ik voor de Canon ga om die reden en later spijt krijg. Ik ga er eens goed over nadenken! Heel erg bedankt in ieder geval :)
  zondag 14 juli 2013 @ 23:55:52 #250
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_128956716
Nou ja, ik zag je al kijken naar '689,00 euro', dus dan dacht ik, doe het dan meteen goed uitgeven. :P
De 600D is inmiddels alweer opgevolgd door de 650D en 700D, hè? Die trouwens beide ook dezelfde 18MP sensor gebruiken als die ook al in de 550D zat jaren geleden. De D5200 is een vrije recente entry-range flagship van Nikon.

Maar als het goedkoper móet, je hebt ook de Nikon D3200. Maar dat is wel eens stapje terug... geen draaibaar schermpje, niet de high-end focustechnologie... http://snapsort.com/compare/Nikon-D3200-vs-Nikon-D5200 . Bij Mediamarkt/Saturn 539,- EUR incl. 18-105mm. Maar ja, 't is geen D5200. ;)

Op YouTube staan verder wel veel reviewfilmpjes ook. Die nemen je dan door de voor- en nadelen en vergelijken de camera's vaak ook met andere modellen. Maar de doorslag zou ik dus laten geven: een persoonlijke hands-on met de camera in een winkel en wat je het beste gevoel geeft. Succes bij de keuze.
  maandag 15 juli 2013 @ 00:16:40 #251
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_128957418
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 23:55 schreef shiznuts het volgende:
Nou ja, ik zag je al kijken naar '689,00 euro', dus dan dacht ik, doe het dan meteen goed uitgeven. :P
De 600D is inmiddels alweer opgevolgd door de 650D en 700D, hè? Die trouwens beide ook dezelfde 18MP sensor gebruiken als die ook al in de 550D zat jaren geleden. De D5200 is een vrije recente entry-range flagship van Nikon.

Maar als het goedkoper móet, je hebt ook de Nikon D3200. Maar dat is wel eens stapje terug... geen draaibaar schermpje, niet de high-end focustechnologie... http://snapsort.com/compare/Nikon-D3200-vs-Nikon-D5200 . Bij Mediamarkt/Saturn 539,- EUR incl. 18-105mm. Maar ja, 't is geen D5200. ;)

Op YouTube staan verder wel veel reviewfilmpjes ook. Die nemen je dan door de voor- en nadelen en vergelijken de camera's vaak ook met andere modellen. Maar de doorslag zou ik dus laten geven: een persoonlijke hands-on met de camera in een winkel en wat je het beste gevoel geeft. Succes bij de keuze.
Aaaaaaaarg twijfel twijfel! Moet eerlijk zeggen dat de foto's die ik tegenkom gemaakt met Nikon D5200 zelfs nog mooier vind dan de samples die ik tegenkwam van Canon 600D :P
De focus voor mij ligt vooral op de kwaliteit van de foto's. Hoe een camera in mijn handen ligt en hoe hij eruit ziet, maakt me vrij weinig uit.
Ik heb alleen 1 vraag nog. Als ik de D5200 besluit te doen, bespaar ik op de volgende manier volgens mij weer geld:

Losse body: 579,- (http://www.saturn.nl/mcs/(...)5910.html?langId=-11)
Losse 18-105mm lens: 179,-

Alleen bij saturn staat dat je 50 euro retour krijgt via Nikon. Dus dan zit je op 708 euro. Scheelt toch weer. Is die 50 euro retour gegarandeerd, weet jij daar iets van toevallig?
  maandag 15 juli 2013 @ 00:22:07 #252
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_128957607
Ah! Goed gespot, zie hier de voorwaarden: http://www.nikonactie.nl/summerdeal/actie-nikon-d5200.php. :Y
Let ook op, op de 'Alle NIKON D5200 body en kitvarianten'. ;)
  maandag 15 juli 2013 @ 00:26:40 #253
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_128957775
quote:
14s.gif Op maandag 15 juli 2013 00:22 schreef shiznuts het volgende:
Ah! Goed gespot, zie hier de voorwaarden: http://www.nikonactie.nl/summerdeal/actie-nikon-d5200.php. :Y
Let ook op, op de 'Alle NIKON D5200 body en kitvarianten'. ;)
Mensenlief wat een werk :') Maar goed, dat is 50 euro terug wel waard :P
Wat zijn kitvarianten? Gezien je het vetgedrukt maakt? :D
  maandag 15 juli 2013 @ 00:28:31 #254
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_128957843
Een kit is een set van body + lens.
Over het algemeen is een body (Canon of Nikon hetzelfde) met een 18-55mm lens de standaard kit.
Maar daarbij hebben Canon en Nikon respectievelijk een kit (set dus) met 18-135mm en 18-105mm kitlens.
Dus dan kom je voor die Nikon D5200 + 18-105mm kit op 739 - 50 = 689,- neer zou je zeggen. ;)
  maandag 15 juli 2013 @ 00:35:40 #255
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_128958088
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 00:28 schreef shiznuts het volgende:
Een kit is een set van body + lens.
Over het algemeen is een body (Canon of Nikon hetzelfde) met een 18-55mm lens de standaard kit.
Maar daarbij hebben Canon en Nikon respectievelijk een kit (set dus) met 18-135mm en 18-105mm kitlens.
Dus dan kom je voor die Nikon D5200 + 18-105mm kit op 739 - 50 = 689,- neer zou je zeggen. ;)
Dus 90 euro verschil met de Canon i.p.v 140! Dat is aardig wat. Ja... Zit nu weer op zo'n 80% zekerheid dat ik voor de Nikon ga. Maar even een nachtje over slapen en morgen verder dubben! Thanks! :D
  maandag 15 juli 2013 @ 00:40:28 #256
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_128958221
Yo, nog wakker hiero? :O
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  maandag 15 juli 2013 @ 00:40:53 #257
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_128958234
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 00:40 schreef Susteren het volgende:
Yo, nog wakker hiero? :O
Nee, we slapen :)
  maandag 15 juli 2013 @ 00:46:46 #258
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_128958396
Ik slaap echt hard hier. Niet normaal. :z
  maandag 15 juli 2013 @ 00:47:25 #259
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_128958407
quote:
10s.gif Op maandag 15 juli 2013 00:40 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Nee, we slapen :)
Ik ook
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
pi_128962848
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 00:35 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Dus 90 euro verschil met de Canon i.p.v 140! Dat is aardig wat. Ja... Zit nu weer op zo'n 80% zekerheid dat ik voor de Nikon ga. Maar even een nachtje over slapen en morgen verder dubben! Thanks! :D
Tip: probeer ze eerst gewoon even uit in de winkel. Hou ze in je hand, loop even door het menu heen, kijk wat je fijner vindt. Laat vooral dáár je keuze van afhangen. Kijk, het is leuk dat de Nikon D5200 een betere sensor heeft dan de Canon 600D, maar ik garandeer je dat jij (als beginner zijnde) dat verschil niet terug gaat zien in je foto's, en dat 99% van de mensen dat verschil ook niet ziet. Hooguit wanneer je de foto's gaat vergroten tot formaat bushokjesposter. Het zijn verder beide gewoon prima camera's.
pi_128978906
Hallo,
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera,naast de 2 suggesties hieronder sta ik zeker open voor andere camera's!

Budget: 300 Euro voor de camera
Formaat: SLR-Like, Systeemcamera, dSLR Camera
Doel: Van alles, Feesten, landschappen, binnenshuis, in de tuin. Noem het maar op
Fotograaf: Beginner, wil de tijd nemen om zoveel mogelijk uit het apparaat te halen. Dus de handleiding gaat zeker wel open!
Huidige camera: Samsung ES17, Een camera met niet al te veel tierelantijntjes. Simpel om een keer mee te nemen als je naar de efteling gaat, zoom is te weinig.
Welke camera’s twijfel je over: Samsung NX1000, Nikon D3100
Bijzonderheden:geheugenkaartje heb ik,oplaadbare batterijen( Indien nodig ) ook. Geen tasje maar dat komt wel.
  maandag 15 juli 2013 @ 22:50:26 #262
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_128987820
Dus je hebt 300 euro over voor een camera en die moet meer zoom hebben dan je Samsung ES17 compact die een bereik heeft van omgerekend op 35mm-formaat 35-105mm (3x zoom)? :P

Als je bedoeling was een D3100 met de 18-55mm kitlens te halen zit je met de cropfactor 1.5x en is het bereik van de lens op 35mm-formaat equivalent dus 27-82.5mm. Dan zit je wat wijder (meer uitgezoomd) en met een mindere punch-in zoom (in feite ook 3x zoom, maar ander begin en eind). Daar zou ik me om te beginnen dus al eens bewust van zijn... met een body of een body met standaard kitlens ben je er nog niet als een wens zou zijn om meer in te kunnen zoomen dan je nu kan. Hetzelfde natuurlijk voor een NX1000 met 20-55mm lens die op 35mm-formaat equivalent maar in 30-75mm resulteert (2.5x zoom). :+

Ik denk dat je als beginner, voor allround doelen en zo'n 300 euro als budget, beter een compactcamera met P A S M modes (program, aperture priority, shutter priority en manual) kunt gaan halen om eens enthousiast met fotografie aan de slag te gaan. Er zijn genoeg compact camera's die goede foto's maken omdat ze (voor een compact) een vrij grote sensor en lichtsterke lens hebben. De meesten daarvan hebben dan zo'n 3 á 5x zoom (denk Canon S95/S100/S110, Olympus XZ-1/XZ-2 iHS, Panasonic LX5/LX7 en Samsung EX1/EX2F). :Y

Is je dat te weinig kun je naar travelcompacts kijken (vaak 10 á 18x zoom), maar die hebben doorgaans een kleine sensor en de lenzen zijn niet erg bijzonder. Dan heb je nog de superzooms die erg flexibel inzetbaar zijn en veel mogelijkheden en kwaliteit bieden, maar zijn wel duurder: de spitskandidaat in die categorie is de Panasonic Lumix FZ200.

Anyways, de genoemde camera's hierboven zijn goede alles-in-1 oplossingen en maak je geheid betere foto's mee dan die ES17. Maar als je je nu eenmaal voorgenomen hebt iets te halen met verwisselbare lenzen, dan moet je dus rekening houden met de lens die dan bij je body zit rekeninghoudend met je budget. Maar het idee achter camera's met verwisselbare lenzen is niet dat je 'em als een compact camera met een vaste lens gebruikt, maar dat je er andere lenzen op gaat zetten. Dus als je eigenlijk niet weet waarom je een camera met mount wilt (of geloof dat ze automagisch betere foto's opleveren)... kijk ook eens naar een goede compact, daar zitten er bij... die zijn helemaal zo gek nog niet.
pi_128993995
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 22:50 schreef shiznuts het volgende:
Dus je hebt 300 euro over voor een camera en die moet meer zoom hebben dan je Samsung ES17 compact die een bereik heeft van omgerekend op 35mm-formaat 35-105mm (3x zoom)? :P

Als je bedoeling was een D3100 met de 18-55mm kitlens te halen zit je met de cropfactor 1.5x en is het bereik van de lens op 35mm-formaat equivalent dus 27-82.5mm. Dan zit je wat wijder (meer uitgezoomd) en met een mindere punch-in zoom (in feite ook 3x zoom, maar ander begin en eind). Daar zou ik me om te beginnen dus al eens bewust van zijn... met een body of een body met standaard kitlens ben je er nog niet als een wens zou zijn om meer in te kunnen zoomen dan je nu kan. Hetzelfde natuurlijk voor een NX1000 met 20-55mm lens die op 35mm-formaat equivalent maar in 30-75mm resulteert (2.5x zoom). :+

Ik denk dat je als beginner, voor allround doelen en zo'n 300 euro als budget, beter een compactcamera met P A S M modes (program, aperture priority, shutter priority en manual) kunt gaan halen om eens enthousiast met fotografie aan de slag te gaan. Er zijn genoeg compact camera's die goede foto's maken omdat ze (voor een compact) een vrij grote sensor en lichtsterke lens hebben. De meesten daarvan hebben dan zo'n 3 á 5x zoom (denk Canon S95/S100/S110, Olympus XZ-1/XZ-2 iHS, Panasonic LX5/LX7 en Samsung EX1/EX2F). :Y

Is je dat te weinig kun je naar travelcompacts kijken (vaak 10 á 18x zoom), maar die hebben doorgaans een kleine sensor en de lenzen zijn niet erg bijzonder. Dan heb je nog de superzooms die erg flexibel inzetbaar zijn en veel mogelijkheden en kwaliteit bieden, maar zijn wel duurder: de spitskandidaat in die categorie is de Panasonic Lumix FZ200.

Anyways, de genoemde camera's hierboven zijn goede alles-in-1 oplossingen en maak je geheid betere foto's mee dan die ES17. Maar als je je nu eenmaal voorgenomen hebt iets te halen met verwisselbare lenzen, dan moet je dus rekening houden met de lens die dan bij je body zit rekeninghoudend met je budget. Maar het idee achter camera's met verwisselbare lenzen is niet dat je 'em als een compact camera met een vaste lens gebruikt, maar dat je er andere lenzen op gaat zetten. Dus als je eigenlijk niet weet waarom je een camera met mount wilt (of geloof dat ze automagisch betere foto's opleveren)... kijk ook eens naar een goede compact, daar zitten er bij... die zijn helemaal zo gek nog niet.
Allereerst bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik denk dat ik hier wel wat mee kan doen.

Het feit dat ik genoemd heb dat de es17 niet ver inzoomt kwam er eigenlijk op neer dat wanneer er wordt ingezoomd de kwaliteit in zekere mate omlaag gaat.

Afgelopen weekend heb ik me uit mogen leven met een Sony DSLR of dslt camera, geen idee, heb niet gevraagd welk model het was etc. De camera werd me in de handen geschoven om een paar familieshots te maken. Daarvoor ben ik al eerder in aanraking geweest met DSLR camera's en sindsdien ben ik geïnteresseerd geraakt in fotografie.

Een systeemcamera lijkt me handiger om mee te nemen,( compactcamera natuurlijk helemaal), en omdat er vaak een vergelijkbare sensor in een systeemcamera zit als een DSLR camera was dit een factor om meer op zoek te gaan naar een systeemcamera. Ook wil ik, inderdaad, andere lenzen op de camera te gaan gebruiken. Een vriendin van mij heeft een assortiment aan objectieven thuis liggen. Maar de nx1000 leek mij een goede keus qua prijs/kwaliteit. Het enige minpuntje was de zoeker. Die is er niet. Dit vond ik toch wel handig, aangezien ik het gevoel heb dat ik meer stabiel sta en meer controle heb...? Ook wilde ik weten hoe het zit met het aantal clicks wat een camera kan hebben, geldt dit alleen voor DSLR camera's? (ik weet dat ik het kan googlen maar ik heb liever dat iemand met kennis het mij kan vertellen)

JV
  dinsdag 16 juli 2013 @ 02:43:01 #264
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_128994593
Clicks heeft meer effect op het verkopen van een body. Moet je vergelijken met de kilometerstand van een auto. Dat een auto 100.000 kilometer heeft, betekent niet dat 'ie niet meer rijden kan. ;) Ligt er een groot deel aan hoe er mee om is gegaan. Tenzij je beroepsmatig of obsessief fotografeert kom je eigenlijk niet door de levensduur van een camera heen. Je camera groeit meestal met je mee. Zodra je wat meer ervaring hebt zoek je ook naar een camera die zich meer leent voor jouw niveau en betere features heeft. Zo zit je om de paar jaar met een nieuwe camera. Denk niet dat iemand 10 jaar lang dezelfde digitale camera gebruikt. ;)

Je moet je wel goed beseffen dat elk merk z'n eigen 'mount', bevestigingssysteem heeft. Samsung NX, Canon EF-M en de Nikon 1 hebben maar een beperkt klein aantal lenzen beschikbaar voor het systeem. En de nieuwe Samsung NX300 schijnt erg goed te zijn, maar de voorgangers (zoals de NX1000) waren nou niet om over naar huis te schrijven. De grote namen in de mirrorless wereld zijn Panasonic en Olympus die samen de MFT of M43/micro four thirds-mount delen en Sony met de NEX-camera's met NEX-mount. De micro four thirds-mount slaat op de sensor in de Panasonic/Olympus camera's. De Sony NEX-serie maakt gebruik van een net wat groter APS-C sensor-formaat (zoals in entry level dSLRs). Deze drie merken hebben aardig wat lenzen beschikbaar die zich direct laten mounten op het mountformaat maar laten zich ook makkelijk met adapters lenzen met andere mounts gebruiken. Je hebt wel mirrorless camera's met elektronische zoekers die heel goed zijn, of met hybrid viewfinders, maar denk niet dat je dat dan redt met 300 euro.

Een dSLR is natuurlijk altijd een idee en het zou dan inderdaad fijn zijn als je dan over verschillende lenzen zou kunnen beschikken. Een D3100 is dan inderdaad een van de meest voor de hand liggende keuzes.

Zelf ben ik iets van 10 jaar geleden begonnen met een digitale 2MP Kodak en daarna wat andere compacts. Maar het meeste begon ik te leren met m'n Fujifilm en daarna Canon superzoomcamera: die boden voornamelijk flexibiliteit qua zoom, PASM-modes en een viewfinder. Nadat ik aardig wat ervaring en kennis had opgebouwd en door m'n ervaring met die camera's wist wat ik zocht in een wat serieuzere camera, en ben toen pas eens gaan kijken naar iets met losse lenzen. Maar om enthousiast met fotograferen in de weer te gaan heb je niet per se een spiegelreflex of mirrorless nodig. Een compact met wat zoom, PASM-modes en eventueel een viewfinder of draaibaar scherm biedt een prima leer- en oriëntatieplatform. En tegenwoordig hoeven zulke camera's echt niet slecht te zijn.

Verder las ik gisteren nog een artikel dat mensen steeds vaker met hun smartphone foto's maken op vakantie en dat de verkoop van budget compact camera's gedaald is. Dat is een logische ontwikkeling... een camera zoals jouw Samsung ES17 stelt gewoon kwalitatief weinig voor. Hetzelfde artikel vermeldde ook de stijging in verkoop van high-end compact, mirrorless camera's en dSLRs. De reden uiteraard dat die wel voldoende afsteken bij de wat onbeïndrukkende budgetcamera's, maar daarom dan ook duidelijk duurder zijn. Je betaalt dus letterlijk voor wat je krijgt eigenlijk.

Dus een compact is altijd nog geen gek idee en erg fijn om altijd mee te hebben, weinig gedoe. Een echte uitdaging en hobby wordt het inderdaad als je een dSLR of mirroless neemt en de mogelijkheid hebt met verschillende lenzen te kunnen spelen. Do what feels right, zou ik zeggen.
pi_128995034
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 02:43 schreef shiznuts het volgende:
Clicks heeft meer effect op het verkopen van een body. Moet je vergelijken met de kilometerstand van een auto. Dat een auto 100.000 kilometer heeft, betekent niet dat 'ie niet meer rijden kan. ;) Ligt er een groot deel aan hoe er mee om is gegaan. Tenzij je beroepsmatig of obsessief fotografeert kom je eigenlijk niet door de levensduur van een camera heen. Je camera groeit meestal met je mee. Zodra je wat meer ervaring hebt zoek je ook naar een camera die zich meer leent voor jouw niveau en betere features heeft. Zo zit je om de paar jaar met een nieuwe camera. Denk niet dat iemand 10 jaar lang dezelfde digitale camera gebruikt. ;)

Je moet je wel goed beseffen dat elk merk z'n eigen 'mount', bevestigingssysteem heeft. Samsung NX, Canon EF-M en de Nikon 1 hebben maar een beperkt klein aantal lenzen beschikbaar voor het systeem. En de nieuwe Samsung NX300 schijnt erg goed te zijn, maar de voorgangers (zoals de NX1000) waren nou niet om over naar huis te schrijven. De grote namen in de mirrorless wereld zijn Panasonic en Olympus die samen de MFT of M43/micro four thirds-mount delen en Sony met de NEX-camera's met NEX-mount. De micro four thirds-mount slaat op de sensor in de Panasonic/Olympus camera's. De Sony NEX-serie maakt gebruik van een net wat groter APS-C sensor-formaat (zoals in entry level dSLRs). Deze drie merken hebben aardig wat lenzen beschikbaar die zich direct laten mounten op het mountformaat maar laten zich ook makkelijk met adapters lenzen met andere mounts gebruiken. Je hebt wel mirrorless camera's met elektronische zoekers die heel goed zijn, of met hybrid viewfinders, maar denk niet dat je dat dan redt met 300 euro.

Een dSLR is natuurlijk altijd een idee en het zou dan inderdaad fijn zijn als je dan over verschillende lenzen zou kunnen beschikken. Een D3100 is dan inderdaad een van de meest voor de hand liggende keuzes.

Zelf ben ik iets van 10 jaar geleden begonnen met een digitale 2MP Kodak en daarna wat andere compacts. Maar het meeste begon ik te leren met m'n Fujifilm en daarna Canon superzoomcamera: die boden voornamelijk flexibiliteit qua zoom, PASM-modes en een viewfinder. Nadat ik aardig wat ervaring en kennis had opgebouwd en door m'n ervaring met die camera's wist wat ik zocht in een wat serieuzere camera, en ben toen pas eens gaan kijken naar iets met losse lenzen. Maar om enthousiast met fotograferen in de weer te gaan heb je niet per se een spiegelreflex of mirrorless nodig. Een compact met wat zoom, PASM-modes en eventueel een viewfinder of draaibaar scherm biedt een prima leer- en oriëntatieplatform. En tegenwoordig hoeven zulke camera's echt niet slecht te zijn.

Verder las ik gisteren nog een artikel dat mensen steeds vaker met hun smartphone foto's maken op vakantie en dat de verkoop van budget compact camera's gedaald is. Dat is een logische ontwikkeling... een camera zoals jouw Samsung ES17 stelt gewoon kwalitatief weinig voor. Hetzelfde artikel vermeldde ook de stijging in verkoop van high-end compact, mirrorless camera's en dSLRs. De reden uiteraard dat die wel voldoende afsteken bij de wat onbeïndrukkende budgetcamera's, maar daarom dan ook duidelijk duurder zijn. Je betaalt dus letterlijk voor wat je krijgt eigenlijk.

Dus een compact is altijd nog geen gek idee en erg fijn om altijd mee te hebben, weinig gedoe. Een echte uitdaging en hobby wordt het inderdaad als je een dSLR of mirroless neemt en de mogelijkheid hebt met verschillende lenzen te kunnen spelen. Do what feels right, zou ik zeggen.
Aha, klinkt logisch!

Na je advies over de superzoomcamera's en de compact camera's ben ik toch gaan neuzen. Bijvoorbeeld de Sony cybershot dsc-hx200v en de Samsung wb250f en de wb800, de Panasonic lumix dmc-fz62 pakten mijn interesse. Mede door hun look en specs, ook vind ik bij de Samsung modellen de grip heerlijk, jammere is dat de schermresolutie laag zit.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 03:51:11 #266
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_128995097
Check ook de buyersguide op Cameralabs ( superzooms ) eens en de rest van de sitetips die ik ooit eens in de openingspost heb geknald. Staan wel handige links bij om verschillende camera's te verkennen. :z
pi_128995143
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 03:51 schreef shiznuts het volgende:
Check ook de buyersguide op Cameralabs ( superzooms ) eens en de rest van de sitetips die ik ooit eens in de openingspost heb geknald. Staan wel handige links bij om verschillende camera's te verkennen. :z
zal ik doen zodra ik wakker word! Weltrusten ;)
pi_129364934
Ik zoek een degelijke (stevige) compact camera die ook goed presteert bij weinig licht, voor standaard point & shoot werk tijdens stedentripjes, dagjes weg, feestjes, natuurfoto's etc.. Omdat ik me wel een beetje in fotografie wil gaan verdiepen wil ik wel een toestel met redelijk wat instelmogelijkheden en features, ook al zal ik daar niet meteen gebruik van maken. Goede prestaties bij weinig licht vind ik ook belangrijk.

Ik wilde eerst een superzoom (TZ40/SX280) bestellen, maar na wat meer leeswerk lijkt het me beter om iets meer uit te geven aan een camera met een lichtsterke lens. Denk ook niet dat achterlijk veel zoom meerwaarde heeft voor mij, als ik meer dan 5x zoom gebruik dan krijg ik al geen fatsoenlijke foto's meer uit een camera en in de praktijk gebruik ik zoom ook gewoon weinig.

Mijn oog is nu gevallen op deze camera's, die beide goed uit de verf komen in verschillende reviews:
http://tweakers.net/price(...)lpix-p330-zwart.html
http://tweakers.net/price(...)dsc-hx20v-zwart.html

Welke zouden jullie aanraden?
pi_129365147
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 12:48 schreef 16meter het volgende:
Ik zoek een degelijke (stevige) compact camera die ook goed presteert bij weinig licht, voor standaard point & shoot werk tijdens stedentripjes, dagjes weg, feestjes, natuurfoto's etc.. Omdat ik me wel een beetje in fotografie wil gaan verdiepen wil ik wel een toestel met redelijk wat instelmogelijkheden en features, ook al zal ik daar niet meteen gebruik van maken. Goede prestaties bij weinig licht vind ik ook belangrijk.

Ik wilde eerst een superzoom (TZ40/SX280) bestellen, maar na wat meer leeswerk lijkt het me beter om iets meer uit te geven aan een camera met een lichtsterke lens. Denk ook niet dat achterlijk veel zoom meerwaarde heeft voor mij, als ik meer dan 5x zoom gebruik dan krijg ik al geen fatsoenlijke foto's meer uit een camera en in de praktijk gebruik ik zoom ook gewoon weinig.

Mijn oog is nu gevallen op deze camera's, die beide goed uit de verf komen in verschillende reviews:
http://tweakers.net/price(...)lpix-p330-zwart.html
http://tweakers.net/price(...)dsc-hx20v-zwart.html

Welke zouden jullie aanraden?
Als je de zoom kan missen zou ik die 70 euro lekker in de zak houden en voor de (ook nog lichtsterkere) Nikon gaan.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 19:14:46 #270
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_129377348
Eerder de Nikon met grotere sensor en lichtsterke lens.
Of een van die vergelijkbare camera's die hier altijd door mij genoemd worden...
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 22:50 schreef shiznuts het volgende:

[..]

Er zijn genoeg compact camera's die goede foto's maken omdat ze (voor een compact) een vrij grote sensor en lichtsterke lens hebben. De meesten daarvan hebben dan zo'n 3 á 5x zoom (denk Canon S95/S100/S110, Olympus XZ-1/XZ-2 iHS, Panasonic LX5/LX7 en Samsung EX1/EX2F). :Y [..]
Haal die camera's eens door http://snapsort.com en klik dan eens voor de gein op de tab 'Competitors' om te zien wat er in de categorie zo'n beetje beschikbaar is (voorgestelde P330-alternatieven bijvoorbeeld). Misschien wel iets dat je meer aanspreekt. ;) Alleen nul waarde moet je hechten aan de scores op die site, want die zijn nogal speculatief en theoretisch, dat is geen representatief oordeel voor de praktijk en/of jouw voorkeuren.
pi_129379799
Thx, heren.
pi_129493239
Hallo allemaal! Ook ik ben dus opzoek naar een camera. Het probleem is alleen dat ik er to-taaaaal geen vertand van heb zeg maar. Ik wil mij er helemaal in gaan verdiepen en dat moet wel goed komen met de kennis van mensen om mij heen :Y Ik weet dus niet wat voor eisen ik kan stellen aan mijn camera. Ik zou het graal allemaaaaal leren ^O^

Budget: rond de 600 (weet niet wat ik voor prijs moet bedenken voor de camera met mijn eisen.)
Formaat: Micro / compact / SLR-like / D-SLR Body <-- geen idee? :? (heb de op gelezen maar kwam er niet uit..)
Doel: Vakanties (andere bezigheden), Snel bewegende objecten, landschappen (vooral denk ik), en portret foto's.
Fotograaf: Zoals hierboven al een beetje vermeld. Ik heb dus geen tot weinig ervaring maar wil het wel graag leren.
Huidige camera: Een een of ander vierkant Samsung ding met 10 MP
Welke camera’s twijfel je over: Nog geen.
Bijzonderheden: ook nog geen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 30-07-2013 00:47:29 ]
pi_129493618
quote:
1s.gif Op maandag 15 juli 2013 00:47 schreef Susteren het volgende:

[..]

Ik ook
:W

Lees mijn post hier boven even, als je wilt tenminste :@
  dinsdag 30 juli 2013 @ 01:04:39 #274
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_129493752
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 00:59 schreef xcachet het volgende:

[..]

:W

Lees mijn post hier boven even, als je wilt tenminste :@
Hallon hallon ik wil graag een camera, 600 euro dslr compact maakt niet uit gr. gr.

Oke flauw, ontopic: ik zou voor een leuke compact gaan en je geld sparen, of als je echt 600 wil besteden zo'n pen of nex kopen ;)

Als je echt wil leren fotigraferen een camera als bijv. een 20d kopen (zijn niet stuk te krijgen en leuke dingen) voor 100 euro 2e hands, een leuke kitlens en een 50mm f1.8 dan heb je een leuke set voor <300 euro, kun je mee experimenteren. Als je merkt dat je het echt leuk vind en niet na een maand ermee stopt kun je het overige geld gebruiken voor bijv. geheugen, een mooi statief, externe flitser en cameratas etc.

[ Bericht 9% gewijzigd door Susteren op 30-07-2013 01:12:19 ]
pi_129493841
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 01:04 schreef Susteren het volgende:

[..]

Hallon hallon ik wil graag een camera, 600 euro dslr compact maakt niet uit gr. gr.

Oke flauw, ontopic: ik zou voor een leuke compact gaan en je geld sparen, of als je echt 600 wil besteden zo'n pen of nex kopen ;)
_O- :')

zal ff zoeken. Zo'n compact dingetje heb ik dus al.
  dinsdag 30 juli 2013 @ 01:09:07 #276
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_129493860
Ik ben ff een post aan het opstellen voor je. :P
Van berucht Shiz-formaat (als je het uitprint dat het op twee a4'tjes staat zeg maar).
pi_129493891
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 01:09 schreef shiznuts het volgende:
Ik ben ff een post aan het opstellen voor je. :P
Van berucht Shiz-formaat (als je het uitprint dat het op twee a4'tjes staat zeg maar).
haha ^O^
  dinsdag 30 juli 2013 @ 01:10:55 #278
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_129493916
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 01:08 schreef xcachet het volgende:

[..]

_O- :')

zal ff zoeken. Zo'n compact dingetje heb ik dus al.
En wat zijn de redenen dat je een andere camera wilt? Dat zou wel handig zijn namelijk :)
pi_129493994
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 01:10 schreef Susteren het volgende:

[..]

En wat zijn de redenen dat je een andere camera wilt? Dat zou wel handig zijn namelijk :)
Ik vind het namelijk ontzettend leuk om foto's van van alles en nog wat te maken als ik ergens ben. Mijn ouders hebben wel een erg goede van rond die prijs dus vandaar mijn schattig _O- Als ik die van hun leen sjouw ik er een hele dag mee want vind het echt een gaaf ding. Ik gebruik voornamelijk mijn mobiel nu, maar die kwaliteit is toch wel om van te huilen.. Ik heb er wel echt even goed over na gedacht voordat ik hier in wil investeren en ben toch van mening dat ik dit wel heel leuk ga vinden :+
  dinsdag 30 juli 2013 @ 01:20:13 #280
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_129494114
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 01:14 schreef xcachet het volgende:

[..]

Ik vind het namelijk ontzettend leuk om foto's van van alles en nog wat te maken als ik ergens ben. Mijn ouders hebben wel een erg goede van rond die prijs dus vandaar mijn schattig _O- Als ik die van hun leen sjouw ik er een hele dag mee want vind het echt een gaaf ding. Ik gebruik voornamelijk mijn mobiel nu, maar die kwaliteit is toch wel om van te huilen.. Ik heb er wel echt even goed over na gedacht voordat ik hier in wil investeren en ben toch van mening dat ik dit wel heel leuk ga vinden :+
Nja als je 't echt leuk vind eindig je vrieg of laat toch bij een dslr, ik zou voor een oudere prosumer camera als de 20d of 30d gaan, en sowieso de 50 mil, meer bang for your buck is er niet. Als je wil ben je altijd welkom in m'n studio, mag je gewoon alles proberen.
pi_129494144
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 01:20 schreef Susteren het volgende:

[..]

Nja als je 't echt leuk vind eindig je vrieg of laat toch bij een dslr, ik zou voor een oudere prosumer camera als de 20d of 30d gaan, en sowieso de 50 mil, meer bang for your buck is er niet. Als je wil ben je altijd welkom in m'n studio, mag je gewoon alles proberen.
Ik heb er dus echt totaal geen verstand van.. Wat is een dslr?
  dinsdag 30 juli 2013 @ 01:25:43 #282
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_129494247
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 01:21 schreef xcachet het volgende:

[..]

Ik heb er dus echt totaal geen verstand van.. Wat is een dslr?
: O

Spiegelreflex, lens met verwisselbaar objectief, uhm

"zo'n groot ding!" :')

Damn, sorry hoor maar die research kun je toch ook even zelf doen (google dslr). Als je evenveel aan je fotografie kennis gaat doen betwijfel ik of een dsrl een goede keuze is :P

Maarja neemt niet weg dat je altijd langs kunt komen, kun je die 50mil ook proberen ;)
pi_129494346
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 01:25 schreef Susteren het volgende:

[..]

: O

Spiegelreflex, lens met verwisselbaar objectief, uhm

"zo'n groot ding!" :')

Damn, sorry hoor maar die research kun je toch ook even zelf doen (google dslr). Als je evenveel aan je fotografie kennis gaat doen betwijfel ik of een dsrl een goede keuze is :P

Maarja neemt niet weg dat je altijd langs kunt komen, kun je die 50mil ook proberen ;)
Sorry hoor.. :P
Ik kan inderdaad ook alles van Google zoeken en leren maar dacht laat ik het hier vragen misschien hebben jullie ideeën :)

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 30-07-2013 01:38:11 ]
  dinsdag 30 juli 2013 @ 01:45:24 #284
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_129494577
Premium compact
VB. Sony CyberShot RX100 (of RX100 II), Panasonic Lumix LX-7
Voor wanneer je je camera net als je telefoon eigenlijk altijd bij je wilt hebben en zo elk fotogeniek moment kunt benutten.
+ Compact. Vrij grote sensors en lichtsterke lenzen. Grote mate handmatige controle.
- Weinig zoom

Travelcompact
VB. Panasonic Lumix TZ40
Voor degene die bereid is wat in te boeten qua compactheid voor een flexibele range aan zoom.
+ Zoom. Flexibiliteit. Prijs. Gimmicks (GPS, WLAN).
- Compact, maar past niet in je broekzak. Vrij kleine sensor en lenzen laten vaak wat te wensen over. Accuduur is vaak niet zo denderend

Superzoom/bridgecamera
VB. Panasonic Lumix FZ200, Panasonic Lumix FZ72
Voor degenen die in elke situatie een shot willen kunnen framen en dus volle zoomflexibiliteit willen zonder daarvoor lenzen te willen gaan wisselen. Superzooms worden ook wel bridgecamera's genoemd omdat ze een bruggetje slaan tussen compact camera's en spiegelreflexcamera's. Ze beschikken dan ook over een EVF (Electronic View Finder) en allerlei mogelijkheden aan handmatige controle.
+ Zoom. Flexibiliteit en handmatige controle. Features (EVF, draaibaar schermpje, poorten)
- Grootte. Sensor is vrij klein, lenzen zijn niet mega lichtsterk

Mirrorless/EVIL/ILC
VB. Sony NEX-5R, Panasonic Lumix GF6, Panasonic G6, Olympus PEN E-PL5, Samsung NX300
Voor degenen die dSLR-kwaliteit en mogelijkheden willen benaderen maar niet met een grote camera willen rondzeulen.
+ Grote sensor (micro four thirds / M43 of APS-C). Verwisselbare lenzen (pancakes beschikbaar). Handmatige controle
- Veelal het ontbreken van een EVF of draai-/klapbaar schermpje. Missen van accessoirepoorten

dSLR (digital Single Lens Reflex)/spiegelreflexcamera
VB. Nikon D5200, Canon EOS 650D (of 700D), Sony Alpha 58
Voor mensen die het beste uit hun fotografie willen halen. Werken met de grootste sensors en de beste mogelijkheden voor handmatige controle. Vrijheid van het aanschaffen van verschillende lenzen voor verschillende doeleinden; lichtsterke lenzen, lenzen met veel zoom, goedkope lenzen, dure lenzen, etc.
+ Goede fotokwaliteit door grote sensors. Optische zoeker (of EVF). Accessoireporten. Verwisselen lenzen mogelijk.
- Groot en niet zo portable

Hierbij verschillende categorieën van wat je met zo'n 600 euro zou kunnen doen en de camera's die bij mij dan in gedachten schieten en de voor- en nadelen van elke categorie.

Neem a.u.b. de openingspost (OP) door. Daar heb ik links gegooid!
quote:
Sitetips
Je kunt ook zelf aardig wat research doen. Hier wat handige sitetips:
[..]
Erg handig is de site http://snapsort.com (hecht echter geen waarde aan de scores a.u.b.). Om camera's te vergelijken en te zien wat er in die categorie waar je kijkt nog meer beschikbaar is. Zoek je bijvoorbeeld een alternatief voor de Sony CyberShot RX100 kijk je eens naar de competitors.
Hoe je winkelmatig aan de slag gaat staat er ook:
quote:
Prijsvergelijkingsites
› Google Shopping
› Geizhals
› Tweakers Pricewatch
› Voordeelmuis (acties en aanbiedingen)
Ik raad newbies altijd aan om eens Karl Taylor's free photography course te volgen. Dan krijg je een goede grondlaag aan basics mee om je fotografie mee te beginnen.

Om een indruk te krijgen van verschillende focal lenghts (zoomranges) moet je eens kijken op een site als: https://www.tamron-usa.co(...)ength-comparison.php .
  dinsdag 30 juli 2013 @ 10:46:12 #285
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_129498472
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 01:31 schreef xcachet het volgende:

[..]

Sorry hoor.. :P
Ik kan inderdaad ook alles van Google zoeken en leren maar dacht laat ik het hier vragen misschien hebben jullie ideeën :)
Zat in hetzelfde schuitje.. Wist dan wel al wat een DSLR was :') Maar verder had ik er ook amper verstand van iig :P
Heb ong. 3 weken geleden de Canon 600D gekocht. Body + 18-55mm lens voor 440 euro.
Daar heb ik nog een EF 50mm 1.8 lens bij gekocht op aanraden van iedereen. (95 euro)
Ik moet zeggen dat ik het zelf vrij snel oppak om alles uit te vogelen aan de camera; hoe werkt alles, wat doet wat, enz.
De 50mm 1.8 lens heb ik alleen nog maar gebruikt, zo goed bevalt hij. Zal binnenkort de 18-55mm er ook maar eens opdraaien :')
Ik vind het absoluut en zeker een aanrader!
  dinsdag 30 juli 2013 @ 11:42:55 #286
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_129500091
Ah, dus toch niet de Nikon D5200. :P En voor de Canon dan ook niet de 18-135mm lens. Werd te duur?
'k Gebruik zo nu en dan ook de 600D met 18-55mm en 50mm f/1.8 van iemand anders.
De 50 mil is erg fijn optisch, qua depth of field en lichtsterkte, vandaar inderdaad de aanbeveling.
Vooral met Magic Lantern op de camera een erg praktische set.
  donderdag 1 augustus 2013 @ 21:14:35 #287
51286 w00h00
Digital man!
pi_129590946
Ok, mijn eerste spiegelreflex.

Canon 1100D of Nikon D3100 dus.

Verschillen zijn blijkbaar nihil, dus morgen naar de Mediamarkt om te kijken welke het beste bij mij past.

Echter zie ik op de website twee verschillende 1100D's

Een met de DC III en de andere met de IS II, kan iemand mij het verschil uitleggen en ook tov de D3100?
  donderdag 1 augustus 2013 @ 21:32:08 #288
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_129591678
Je wilt geen non-IS lens als je de IS-versie kunt nemen... Dus IS II > DC III.
De kitlens uit de D3100 daarvan heet het stabilisatiesysteem niet IS, maar VR.
De 1100D vind ik persoonlijk nogal zwakjes. Kun je volgens mij beter gaan voor een 2e hands 550D (/600D?) ofzo.
De D3100 is een redelijk genoege camera in principe. Vind 'em serieuzer dan de 1100D.
Zou trouwens eerder een D3200 halen dan de D3100. Meerprijs is niet schrikbarend.

[ Bericht 6% gewijzigd door shiz op 01-08-2013 21:40:16 ]
  donderdag 1 augustus 2013 @ 22:05:51 #289
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_129592928
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 11:42 schreef shiznuts het volgende:
Ah, dus toch niet de Nikon D5200. :P En voor de Canon dan ook niet de 18-135mm lens. Werd te duur?
'k Gebruik zo nu en dan ook de 600D met 18-55mm en 50mm f/1.8 van iemand anders.
De 50 mil is erg fijn optisch, qua depth of field en lichtsterkte, vandaar inderdaad de aanbeveling.
Vooral met Magic Lantern op de camera een erg praktische set.
Uiteindelijk toch de Canon geworden inderdaad! 18-135mm lens erbij werd nu even te duur. Ik ging liever voor de 50mm 1.8 :)
En die bevalt zo goed dat ik de 18-55mm lens nog geen 1x gebruikt heb :@
Ben erg blij met mijn keuze!
  donderdag 1 augustus 2013 @ 23:15:15 #290
51286 w00h00
Digital man!
pi_129595710
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 21:32 schreef shiznuts het volgende:
Je wilt geen non-IS lens als je de IS-versie kunt nemen... Dus IS II > DC III.
De kitlens uit de D3100 daarvan heet het stabilisatiesysteem niet IS, maar VR.
De 1100D vind ik persoonlijk nogal zwakjes. Kun je volgens mij beter gaan voor een 2e hands 550D (/600D?) ofzo.
De D3100 is een redelijk genoege camera in principe. Vind 'em serieuzer dan de 1100D.
Zou trouwens eerder een D3200 halen dan de D3100. Meerprijs is niet schrikbarend.
Heb me er even in verdiept, maar de D3200 is inderdaad een betere koop. Bedankt! :D
pi_129700081
Hulp gezocht! Fotonoob zoekt spiegelreflex om mee te beginnen. Ik wil me ook graag inlezen/inkijken om goed te leren hobbyfotograferen. Ik ben een arme student dus heb helaas niet zoveel te besteden. Tweedehands is ook een goede optie, wil gewoon graag leren mooie fotos te maken. Tips voor cameras, (tweedehands) winkels en boeken/tutorials zijn echt heel erg welkom. Ik weet dat er al posts en topics over zijn, maar zie door de bomen het bos niet meer!
pi_129726813
Heeujj Fokkers,

Ik ben weer is van gedachten veranderd! Wil nu gaan voor de Nikon D3100. Ik wilde eerst iets compacters, maar ik denk toch dat een dSLR meer bij me past dan een Mirrorless. Bij de D3100 zit een 18-55mm kitlens,27-82.5mm equivalent (?) Kan ik beter de body nemen + 1 lens bijv 18-105mm? Of de body + kitlens?

Bij Makro hebben ze trouwens een "Geen-btw" Actie op dSLR en Systeemcamera's ;)!

JV
  maandag 5 augustus 2013 @ 20:20:09 #293
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_129727504
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 19:59 schreef J03llV het volgende:
Heeujj Fokkers,

Ik ben weer is van gedachten veranderd! Wil nu gaan voor de Nikon D3100. Ik wilde eerst iets compacters, maar ik denk toch dat een dSLR meer bij me past dan een Mirrorless. Bij de D3100 zit een 18-55mm kitlens,27-82.5mm equivalent (?) Kan ik beter de body nemen + 1 lens bijv 18-105mm? Of de body + kitlens?

Bij Makro hebben ze trouwens een "Geen-btw" Actie op dSLR en Systeemcamera's ;)!

JV
->
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 21:32 schreef shiznuts het volgende:
[..]
_
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 23:49 schreef Ansu het volgende:
Hulp gezocht! Fotonoob zoekt spiegelreflex om mee te beginnen. Ik wil me ook graag inlezen/inkijken om goed te leren hobbyfotograferen. Ik ben een arme student dus heb helaas niet zoveel te besteden. Tweedehands is ook een goede optie, wil gewoon graag leren mooie fotos te maken. Tips voor cameras, (tweedehands) winkels en boeken/tutorials zijn echt heel erg welkom. Ik weet dat er al posts en topics over zijn, maar zie door de bomen het bos niet meer!
Ook een D3200 halen?
Kreeg vandaag van user xcachet mee dat 'ie 375,- incl. 18-55mm kost bij Saturn/Mediamarkt. Goeie deal wel. :Y

Verder hebben veel mensen hetzelfde probleem en zijn er recent al meermaals aanbevelingen gedaan. Dus kijk daar ook eens naar, gewoon een pagina of twee drie teruglezen om je te oriënteren. Daarna kun je altijd nog wat specifiekere vragen stellen, mocht je die dan nog hebben.
pi_129727584
Heb je misschien tips over een goed boek/goede boeken? Dan kan ik me daarmee ook inlezen en de basis alvast begrijpen :)
  maandag 5 augustus 2013 @ 20:28:35 #295
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_129727862
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 20:21 schreef Ansu het volgende:
Heb je misschien tips over een goed boek/goede boeken? Dan kan ik me daarmee ook inlezen en de basis alvast begrijpen :)
->
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 01:45 schreef shiznuts het volgende:
[..]

Ik raad newbies altijd aan om eens Karl Taylor's free photography course te volgen. Dan krijg je een goede grondlaag aan basics mee om je fotografie mee te beginnen.
Ben zelf niet zo van de boeken. Ben meer iemand die alles digitaal erop naslaat.
Check verder ook eens: http://www.dslrtips.com , http://www.adorama.com/alc/ en http://www.learnmyshot.com/index.php?mode=browse . ;)

Korte bondige know-how heb ik hier ook al eens de revue laten passeren:
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 03:17 schreef shiznuts het volgende:

[..]

Hoe zit dat precies dan met een sensor en de f-waarde, lichtsterkte, van een lens dan?
Ik wil daar best even een en ander (hopelijk begrijpelijk) over uitweiden hoor:
SPOILER: Lichtvangstcapaciteit lens en sensor
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat heb je er dan aan als je sensor en lens-combinatie goed in staat zijn om licht vast te leggen?
SPOILER: Diafragma van je lens
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Belichtingstijd (sluitertijd)
SPOILER: ISO-gevoeligheid
SPOILER: 35mm equivalent range
Als je de spoilers hierboven gelezen hebt en begrijpt, heb je zo'n beetje de basis van fotografie: het vastleggen van licht, door. Je begrijpt het belang van de grootte van een sensor en de lichtsterkte van een lens en weet wat je kunt doen om in een situatie met weinig licht, toch voldoende licht vast te leggen en wat de voor- en nadelen zijn van elk van de manieren om hier verandering in aan te brengen. Je hebt ook gezien dat beeldstabilisatie een belangrijke rol speelt en dat er een groot verschil is tussen de mogelijkheden in zoomrange.

[..]
Je kunt de gehele post daarover teruglezen. Wat reacties daarna kom ik o.a. nog terug op cropfactor.
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 19:40 schreef shiznuts het volgende:
[..]

Een 'crop' is een 'uitsnede'. Het licht dat via de lens binnenkomt heeft een bepaalde beeldcirkel. Gooi je daar een kleine sensor achter, vang je maar een kleiner deel van het gehele beeld. Een 'crop' dus. Een grote sensor, vangt logischerwijs een groter deel van die beeldcirkel. Als je een foto maakt vanaf dezelfde positie met dezelfde lens met eerst een APS-C sensor en een fullframe 35mm sensor en geschaald weergeeft op je scherm (die heeft een vaste afmeting) of uitprint op een A4'tje, dan lijkt de foto van de APS-C sensor ingezoomd. Dit is in feite niet zo, de fullframe-sensor vangt alleen meer van de beeldcirkel en de cropsensor daar een factor 1.6x minder van. Je kunt dus een 'uitsnede' of 'crop' uit de fullframe foto halen (knippen) die hetzelfde beeld heeft als de hele foto van de APS-C sensor.

Mja, dit is nogal ingewikkelde materie om in één keer meteen te begrijpen. Nogmaals: zie deze video en lees jezelf ff in op wikipedia, google, kijk wat meer YouTube-video's.
Je hoeft niet per se te weten waarom en hoe dit allemaal nou zo zit, maar je moet weten dat je een sensor's cropfactor moet gebruiken om terug te rekenen naar de 35mm-standaard zodat je zoomranges op verschillende sensorformaten vergelijken kunt. ;)

Qua sensorgrootte zelf moet je weten dat een grotere pixelafmeting zorgt voor betere lichtvangstcapaciteit en dat een grotere sensor zorgt voor meer Bokeh/achtergrondonscherpte.

[..]

Bokeh heet Bokeh. :P Diepte(on)scherpte, achtergrond vervagen etc. Daar heb je geen speciale mode voor nodig. Zelf schiet ik vrijwel alleen nog maar in M van Manual. Bokeh is wanneer je een onderwerp hebt en je die wat meer wilt benadrukken, dat kun je doen door voor en achter je onderwerp een onscherptemasker te creëren. Dit doe je door het diafragma open te gooien (zo laag mogelijk f-getal). Hierdoor krijg je een 'shallow depth of field', een klein gebied dat in focus is. Dat is hier bijvoorbeeld te zien:

[ Bericht 4% gewijzigd door shiz op 05-08-2013 20:36:41 ]
pi_129730256
O helemaal super, dank je wel! Heb besloten dat ik binnenkort even bij KameraExpress ga kijken voor eventueel een tweedehandsje, weet iig wel wat ik ongeveer wil aan body, en de rest moet ik me nog in inlezen :)
pi_129739743
D3200 ziet er inderdaad degelijk uit, eigenlijk moet ik degelijker zeggen t.o.v. de D3100.

Meest kenmerkende veranderingen:

921.000 dots scherm vs 230.000
24mp vs 14.2mp
Filmen in 1080p gaat nu met 30 fps en 720p in 60fps vs 1080p in 24fps en 720 in 30(?)fps
Op de achterkant is de record button verschoven naar boven
Wat meer aansluitingen

Verder zie ik niet echt meer verschil tussen de twee.
De aanbieding bij Saturn/Mediamarkt is tijdelijk, dus daarna is de d3200 al gauw 100 euro duurder, waarvoor je bijvoorbeeld een laptoptas+accu+geheugenkaartje kan kopen..

Alsnog bedankt Shiz!

JV
pi_129739973
Nog even een vraagje. Ik kreeg wat tips om even door te sparen en gewoon een redelijke body en een goede lens te kopen. Toch zou ik graag wat willen proberen voor niet al teveel geld. Nu biedt iemand me via via een Canon 350 met kitlens aan, voor ongeveer 100/120 euro. Is het een idee om zoiets te kopen en alvast wat uit te proberen om ervaring te doen, of moet ik mijn enthousiasme temperen en gewoon even gaan sparen? :)
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 10:32:52 #299
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_129746002
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 00:26 schreef J03llV het volgende:
D3200 ziet er inderdaad degelijk uit, eigenlijk moet ik degelijker zeggen t.o.v. de D3100.

Meest kenmerkende veranderingen:

921.000 dots scherm vs 230.000
24mp vs 14.2mp
Filmen in 1080p gaat nu met 30 fps en 720p in 60fps vs 1080p in 24fps en 720 in 30(?)fps
Op de achterkant is de record button verschoven naar boven
Wat meer aansluitingen

Verder zie ik niet echt meer verschil tussen de twee.
De aanbieding bij Saturn/Mediamarkt is tijdelijk, dus daarna is de d3200 al gauw 100 euro duurder, waarvoor je bijvoorbeeld een laptoptas+accu+geheugenkaartje kan kopen..

Alsnog bedankt Shiz!

JV
Je zou eens naar de DxO-scores moeten kijken. De sensor in de D3200, hoewel meer megapixels in hetzelfde formaat sensor en dus kleinere pixels, zorgt voor veel betere prestaties in lowlight, dynamic range en algehele kwaliteit. Voor de grap ff Canons 700D 'eeuwenoude' sensor ernaast gezet om te laten zien hoeveel beter de Nikons dan zijn.

Dat je met een goede sensor schiet zie je terug in foto's. Dus zo onbelangrijk is dat zeker niet. En schermresolutie zou ik ook niet zo'n karige verandering vinden. Dat is waar je veelal alles op framen moet en terug moet zien. Maar goed, ik geef alleen advies, als je dat liever in de wind slaat, moet je dat natuurlijk gewoon doen. :P
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 00:34 schreef Ansu het volgende:
Nog even een vraagje. Ik kreeg wat tips om even door te sparen en gewoon een redelijke body en een goede lens te kopen. Toch zou ik graag wat willen proberen voor niet al teveel geld. Nu biedt iemand me via via een Canon 350 met kitlens aan, voor ongeveer 100/120 euro. Is het een idee om zoiets te kopen en alvast wat uit te proberen om ervaring te doen, of moet ik mijn enthousiasme temperen en gewoon even gaan sparen? :)
That's your call. :P Ik ben zelf ook altijd van bigger is better, want dat is nu eenmaal zo. Als je nu al weet dat je aan spiegelreflexfotografie wilt doen doe je er denk ik beter aan meteen te sparen voor een erg interessante camera qua specificaties en kunnen. Als je nog niet zeker bent of zo'n grote camera en gedoe met lenzen jouw ding is, dan gaat misschien het 'op een oude fiets moet je het leren' misschien ook wél op. Alleen beetje zonde om twee keer geld uit te gaan geven als het toch wat is, maar zo'n 350D niet overtuigend genoeg is en je een fatsoenlijke upgrade wilt. De entry level camera's worden steeds beter en betaalbaarder, dus verliezen zulke oude camera's rap aan waarde.
pi_129760186
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 10:32 schreef shiznuts het volgende:

[..]

Je zou eens naar de DxO-scores moeten kijken. De sensor in de D3200, hoewel meer megapixels in hetzelfde formaat sensor en dus kleinere pixels, zorgt voor veel betere prestaties in lowlight, dynamic range en algehele kwaliteit. Voor de grap ff Canons 700D 'eeuwenoude' sensor ernaast gezet om te laten zien hoeveel beter de Nikons dan zijn.

[ afbeelding ]

Dat je met een goede sensor schiet zie je terug in foto's. Dus zo onbelangrijk is dat zeker niet. En schermresolutie zou ik ook niet zo'n karige verandering vinden. Dat is waar je veelal alles op framen moet en terug moet zien. Maar goed, ik geef alleen advies, als je dat liever in de wind slaat, moet je dat natuurlijk gewoon doen. :P

[..]

That's your call. :P Ik ben zelf ook altijd van bigger is better, want dat is nu eenmaal zo. Als je nu al weet dat je aan spiegelreflexfotografie wilt doen doe je er denk ik beter aan meteen te sparen voor een erg interessante camera qua specificaties en kunnen. Als je nog niet zeker bent of zo'n grote camera en gedoe met lenzen jouw ding is, dan gaat misschien het 'op een oude fiets moet je het leren' misschien ook wél op. Alleen beetje zonde om twee keer geld uit te gaan geven als het toch wat is, maar zo'n 350D niet overtuigend genoeg is en je een fatsoenlijke upgrade wilt. De entry level camera's worden steeds beter en betaalbaarder, dus verliezen zulke oude camera's rap aan waarde.
Ik sla het niet in de wind, nee zeker niet! Ik neem je advies zeker mee naar de winkel :) Kijken hoeveel eurootjes ik nog van de prijs af kan snoepen als het zover is ;) Nogmaals bedankt kerel!

JV
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')