LAPO:quote:Op maandag 22 oktober 2012 05:11 schreef Ridocar het volgende:
Ja, het jaarlijkse dilemma. Wat gooi jij onder je auto? Je zomerbanden, want je hebt zulke rijskills dat je 'm met 140 op een beijzelde snelweg makkelijk tussen de lijntjes kunt houden? Of omdat jij je niet gek laat maken door de marketingtrucs? of toch winterbanden want veiligheid voor jezelf/gezin en andere weggebruikers? of het beste/slechtste van beide en je gaat voor all-seasons?
Ik ben er nog niet over uit, dus deze keer geen 'TS begint'.
Brand los.
Poll: Winterbanden?
• Ja
• Nee, all-seasons
• Nee, zomerbanden
Tussenstand:
Ook een poll maken? Klik hier
Ik vind de discussie de laatste tijd ineens erg stil gevallen, zou dat te maken hebben ermee dat het weer nu juist weer in het voordeel van de zomerbanden is ipv de winterbanden?quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:05 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Winterbanden zijn fijn maar met zomerbanden kan je ook prima door de sneeuw komen, je moet soms alleen wat beter anticiperen en niet mensen met winterbanden bij willen houden die voorbij komen jakkeren.
quote:Op dinsdag 18 december 2012 09:52 schreef Daeron het volgende:
Ik rij nog altijd heerlijk door op mijn all season banden die onder vrijwel alle omstandigheden in Nederland goede grip bieden.
Ik noem ze altijd vrouwenbanden.quote:Op dinsdag 18 december 2012 10:09 schreef Lubbert het volgende:
Winterbanden zijn de grootst mogelijke onzin en zouden per direct verboden moeten worden. Als er sneeuw ligt hoor je gewoon je rijstijl aan te passen. Je hoort nu links en rechts al dat mensen roepen ''ik heb toch winterbanden'' en ze rijden roekeloos en brengen zo ook andere weggebruikers in gevaar.
Beter verbieden ze ABS, TC, ESP en airbags dan ook. Allemaal schijnveiligheid. Al die wegpiraten brengen andere weggebruikers in gevaar omdat "ze toch ABS en ESP hebben".quote:Op dinsdag 18 december 2012 10:09 schreef Lubbert het volgende:
Winterbanden zijn de grootst mogelijke onzin en zouden per direct verboden moeten worden. Als er sneeuw ligt hoor je gewoon je rijstijl aan te passen. Je hoort nu links en rechts al dat mensen roepen ''ik heb toch winterbanden'' en ze rijden roekeloos en brengen zo ook andere weggebruikers in gevaar.
Aha!quote:Op dinsdag 18 december 2012 10:09 schreef Lubbert het volgende:
Winterbanden zijn de grootst mogelijke onzin en zouden per direct verboden moeten worden. Als er sneeuw ligt hoor je gewoon je rijstijl aan te passen. Je hoort nu links en rechts al dat mensen roepen ''ik heb toch winterbanden'' en ze rijden roekeloos en brengen zo ook andere weggebruikers in gevaar.
En toch maken meer mensen op zomerbanden ongelukken tijdens dagen met sneeuw. En nee, ik heb echt geen zin om weer dat stukje tevoorschijn te toveren. Lees het vorige topic maar terug...quote:Op dinsdag 18 december 2012 10:09 schreef Lubbert het volgende:
Winterbanden zijn de grootst mogelijke onzin en zouden per direct verboden moeten worden. Als er sneeuw ligt hoor je gewoon je rijstijl aan te passen. Je hoort nu links en rechts al dat mensen roepen ''ik heb toch winterbanden'' en ze rijden roekeloos en brengen zo ook andere weggebruikers in gevaar.
Ook over het aantal sneeuwdagen (sneeuw die blijft liggen niet mee geteld) van de afgelopen jaren staat iets in het vorige topic, en dat is ook wat meer dan je hier schrijft.quote:Op zaterdag 22 december 2012 17:44 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
In het vorige topic was zo een mooi overzichtje van de ANWB geloof ik. Dat winterbanden pas een voordeel hadden onder de 7 graden. Daarbij stond ook dat het met regen of een droog wegdek 1 meter uitmaakt bij een noodstop (sowieso maak ik die niet dagelijks en als je bij slecht weer een noodstop moet maken dan anticpeer je niet goed). Oftewel er is al meer verschil tussen de rem van de ene auto ten opzichte van de ander
Anders wordt het wanneer het sneeuwt (ooit heetten ze simpelweg sneeuwbanden, maarja dat is commercieel natuurlijk minder aantrekkelijk), dan zijn ze wel duidelijk beter.
Dan de vraag of ze nodig zijn, als je je auto kunt laten staan, binnen de stad rijdt of goed kunt anticiperen (en je dit je dus geen tijdverlies oplevert ivm werk of iets dergelijks) dan niet zou ik zeggen. Als je dagelijks op de weg zit en van Groningen naar Maastricht moet dan wordt het anders.
Een tweede afweging zijn de weersomstandigheden in Nederland, toevallig heeft het 2 winters de afgelopen 5 jaar flink gesneeuwd, de 7 jaar daarvoor was het ongeveer weer zoals het nu is. Nogmaals als je veel op de weg zit en grote stukken moet rijden kan ik me voorstellen dat je het zekere voor het onzekere neemt, maar volgens mij heb je in dit land 30 dagen per 10 jaar echt iets aan je winterbanden.
Een telefoonfabrikant die een winterband gemaakt heeft, zou ik sowieso niet vertrouwen.quote:Op zaterdag 22 december 2012 21:34 schreef Fer het volgende:
Ik heb Nokia winterbanden en zodra het kwik onder de 3 graden komt en het wegdek is nat glibber ik alle kanten op. Ik hoop dat ze zich nog bewijzen bij -10 platgereden sneeuw en ijs.
Nou inderdaad zegquote:Op zaterdag 22 december 2012 21:44 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Een telefoonfabrikant die een winterband gemaakt heeft, zou ik sowieso niet vertrouwen.
Er zijn nog slechtere banden zoals linglong, die testen ze al niet eens meer.quote:Op zaterdag 22 december 2012 21:52 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Nou inderdaad zeg![]()
Of zou Fer bedoelen dat hij Nokian banden heeft, die al enige tijd al slechtste keuze uit meerdere testen komen?
Dit inderdaad, 2 Touran's, exact gelijk alleen de ene had winterbanden en de ander niet; bij die met kon ik vorige week steeds zonder problemen vol optrekken, maar die met zomerbanden had daar(het regende en was c.a. 2 graden) een stuk meer moeite mee(ESP greep regelmatig in).quote:Op dinsdag 18 december 2012 09:47 schreef Deetch het volgende:
Ik merk duidelijk verschil tussen zomer- en winterbanden qua grip. Met dit weer rij ik ook liever op winterbanden, voor je het weet is het weer glad.
Hier lag paar weken terug 15cm sneeuwquote:Op zaterdag 22 december 2012 22:28 schreef Sounddragon het volgende:
Voorlopig hebben winterband rijders dit seizoen nog maar weinig lol gehad van hun rubbers.
Hier een cm of 8 -10 denk ik, maar dat was na 2 - 3 dagen helemaal foetsie.quote:Op zaterdag 22 december 2012 22:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hier lag paar weken terug 15cm sneeuw
En toch ken ik een aantal mensen die nu wensen dat ze die dagen er wel onder zaten.quote:Op zaterdag 22 december 2012 22:28 schreef Sounddragon het volgende:
Voorlopig hebben winterband rijders dit seizoen nog maar weinig lol gehad van hun rubbers.
Ik heb op zich wel lol om de velgen waar de winterbanden om liggen. Ik heb de set lichtmetaal gebruikt die onder de auto zat toen ik em kocht, de originele 17" wielen. Die heb ik eigenlijk voor de grap zwart gespoten (omdat ik zo een grafhekel heb aan auto's die in de zomer op lichtmetaal rijden en in de winter op zwart staal) maar het staat zo bruut dat ik het toch maar eens ga overwegen voor de zomerwielenquote:Op zaterdag 22 december 2012 22:28 schreef Sounddragon het volgende:
Voorlopig hebben winterband rijders dit seizoen nog maar weinig lol gehad van hun rubbers.
Anyway, ik weet dat ik dankzij de winterbanden krasvrij midden en een ongeluk stond waar voor, naast en achter mij autos de prak in redenquote:Op zaterdag 22 december 2012 22:31 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Hier een cm of 8 -10 denk ik, maar dat was na 2 - 3 dagen helemaal foetsie.
Dat zal best; ik heb ze nog niet gemist; scheelt ook wel dat ik die dagen niet de weg op hoefdequote:Op zaterdag 22 december 2012 22:33 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
En toch ken ik een aantal mensen die nu wensen dat ze die dagen er wel onder zaten.
Ik vind zwart staal wel kewl altijd, al denk ik wel dat als ik een set winterstaal had, dat is ze zou laten verbreden ofzo; gewoon, omdat het kanquote:Op zaterdag 22 december 2012 22:34 schreef NoComment het volgende:
[..]
Ik heb op zich wel lol om de velgen waar de winterbanden om liggen. Ik heb de set lichtmetaal gebruikt die onder de auto zat toen ik em kocht, de originele 17" wielen. Die heb ik eigenlijk voor de grap zwart gespoten (omdat ik zo een grafhekel heb aan auto's die in de zomer op lichtmetaal rijden en in de winter op zwart staal) maar het staat zo bruut dat ik het toch maar eens ga overwegen voor de zomerwielen
Dan ben jij één van de uitzonderingenquote:Op zaterdag 22 december 2012 22:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Anyway, ik weet dat ik dankzij de winterbanden krasvrij midden en een ongeluk stond waar voor, naast en achter mij autos de prak in reden
Goede Winterbanden hebben gewoon zinquote:Op zaterdag 22 december 2012 22:52 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dan ben jij één van de uitzonderingen
Mjah, leuk verhaal, maar ik houd mijn auto's al 15 jaar heel in de sneeuw en winter, gewoon door domweg mijn verstand te gebruiken, en vooral ook door met gladheid eens een parkeerplaatsje op te zoeken om eens te kijken wat er nou precies wel- en niet kan onder die omstandigheden; noem het een home-made winter-VRO, en ik heb nog nooit door gladheid ook maar een krasje gereden. *klopt af op hout* gewoon afstand, verstand en rust in je poot.quote:Op zaterdag 22 december 2012 23:13 schreef Pap89 het volgende:
Onder de 8 graden (correct me if I'm wrong) hebben ze al meer grip, zeker met een natter wegdek.
Heb er nu voor zo'n 700+- een setje 16inch met continentals onder laten zetten.
Komende maanden blijft/wordt het toch nog koud.
Nee, pas onder het vriespunt hebben ze betere grip.quote:Op zaterdag 22 december 2012 23:13 schreef Pap89 het volgende:
Onder de 8 graden (correct me if I'm wrong) hebben ze al meer grip, zeker met een natter wegdek.
Heb er nu voor zo'n 700+- een setje 16inch met continentals onder laten zetten.
Komende maanden blijft/wordt het toch nog koud.
Dit vind ik altijd zo een dooddoener. Ik let ook extra goed op als het niet glad is.quote:Op zaterdag 22 december 2012 23:47 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Mjah, leuk verhaal, maar ik houd mijn auto's al 15 jaar heel in de sneeuw en winter, gewoon door domweg mijn verstand te gebruiken, en vooral ook door met gladheid eens een parkeerplaatsje op te zoeken om eens te kijken wat er nou precies wel- en niet kan onder die omstandigheden; noem het een home-made winter-VRO, en ik heb nog nooit door gladheid ook maar een krasje gereden. *klopt af op hout* gewoon afstand, verstand en rust in je poot.
Het gevaar zit hem (imho) in het hedendaagse verkeer ook niet in het feit dat er mensen zijn die ze niet hebben, maar meer in het feit dat er mensen die ze wel- of niet hebben door elkaar rijden..
Iedereen slecht kunnen remmen -> prima (dan doet iedereen weer voorzichtig en normaal)
Iedereen fatsoenlijk kunnen remmen -> prima, (ok, misschien iets beter)
De één harder kunnen remmen en (niet slim, maar ok) rijden als een ander -> NIET handig
Verplicht stellen of verbieden is de oplossing van het gezeik.. zal wel het eerste worden dan, onze regering kennende
De pest is, dat dat van veel mensen een investering betekent, eigenlijk vaste lasten erbij, want niet iedereen heeft de ruimte om effe (meeste gezinnen hebben 2 of zelfs meer auto's) 2 setjes winterwielen op te slaan thuis, dus dat wordt dan weer opslaan tegen betaling.
Ik kijk wel gewoon extra uit als het glad is.. ik vind het wel goed.![]()
Probleem is denk ik ook meer dat bepaalde figuren denken dat je met winterbanden in de natte sneeuw net zo idioot kan doen als op droog asfalt in de zomer.quote:Op zaterdag 22 december 2012 23:47 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Mjah, leuk verhaal, maar ik houd mijn auto's al 15 jaar heel in de sneeuw en winter, gewoon door domweg mijn verstand te gebruiken, en vooral ook door met gladheid eens een parkeerplaatsje op te zoeken om eens te kijken wat er nou precies wel- en niet kan onder die omstandigheden; noem het een home-made winter-VRO, en ik heb nog nooit door gladheid ook maar een krasje gereden. *klopt af op hout* gewoon afstand, verstand en rust in je poot.
Het gevaar zit hem (imho) in het hedendaagse verkeer ook niet in het feit dat er mensen zijn die ze niet hebben, maar meer in het feit dat er mensen die ze wel- of niet hebben door elkaar rijden..
Iedereen slecht kunnen remmen -> prima (dan doet iedereen weer voorzichtig en normaal)
Iedereen fatsoenlijk kunnen remmen -> prima, (ok, misschien iets beter)
De één harder kunnen remmen en (niet slim, maar ok) rijden als een ander -> NIET handig
Verplicht stellen of verbieden is de oplossing van het gezeik.. zal wel het eerste worden dan, onze regering kennende
De pest is, dat dat van veel mensen een investering betekent, eigenlijk vaste lasten erbij, want niet iedereen heeft de ruimte om effe (meeste gezinnen hebben 2 of zelfs meer auto's) 2 setjes winterwielen op te slaan thuis, dus dat wordt dan weer opslaan tegen betaling.
Ik kijk wel gewoon extra uit als het glad is.. ik vind het wel goed.
Wij hebben in het vorige topic geloof ik ook al de nodige gedachtenwisselingen gehad.quote:Op zaterdag 22 december 2012 17:59 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ook over het aantal sneeuwdagen (sneeuw die blijft liggen niet mee geteld) van de afgelopen jaren staat iets in het vorige topic, en dat is ook wat meer dan je hier schrijft.
Overigens is ook al ooit bewezen dat sowieso de meeste ongelukken bij het vertrekpunt en aankomstpunt gebeuren, dus net als je kleine stukjes moet rijden kun je beter goede grip hebben. Daarnaast zullen snelwegen meestal beter sneeuwvrij zijn dan andere wegen, dus heb je minder aan winterbanden als je lange snelwegstukken moet rijden ten opzichte van vele kleine binnendoor stukjes.
Dat en alleen dat dus.quote:Op zaterdag 22 december 2012 22:14 schreef NoComment het volgende:
Een dik jaar geleden heb ik m'n eerste set winterbanden gekocht, aangezien ik het jaar daarvoor nogal slechte ervaringen heb gehad met 215 brede zomerbanden en ik daar niet nog een keer zin in had. Als je eenmaal rijdt gaat het wel, maar ik had er drie kwartier voor nodig om m'n parkeervak uit te komen![]()
Op zich zijn ze in Nederland niet écht nodig, vorig jaar zat ik met de enige week sneeuw in het buitenland en zolang het maar een graad of 3-4 is als het regent wordt het niet echt glad. Presteren winterbanden bij 4-5-6 graden beter dan zomerbanden? Vast wel, maar het gaat mij toch vooral om de incidentele sneeuwbui, dan merk je zeker het verschil
Meer kun je niet doen; jezelf bewust zijn van waar je mee rijdt en wat het kanquote:Op zondag 23 december 2012 00:06 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dit vind ik altijd zo een dooddoener. Ik let ook extra goed op als het niet glad is.
Dan neem ik aan dat bepaalde figuren verzekerd zijn als ze hem tegen me aan parkerenquote:Op zondag 23 december 2012 00:12 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Probleem is denk ik ook meer dat bepaalde figuren denken dat je met winterbanden in de natte sneeuw net zo idioot kan doen als op droog asfalt in de zomer.
Je hebt een punt! Vervang ook de bestuudersairbag door een staaf dynamiet, en zeker weten dat mensen écht veilig gaan rijden!quote:Op dinsdag 18 december 2012 10:20 schreef mstx het volgende:
[..]
Beter verbieden ze ABS, TC, ESP en airbags dan ook. Allemaal schijnveiligheid. Al die wegpiraten brengen andere weggebruikers in gevaar omdat "ze toch ABS en ESP hebben".
Het is ruim 11 graden dus waarschijnlijk gaan ze er volgend jaar pas onderquote:Op vrijdag 19 december 2014 06:31 schreef Ridocar het volgende:
Dikke schop. Wie heeft ze er al weer onder hangen?
Al dik een maandje...quote:Op vrijdag 19 december 2014 06:31 schreef Ridocar het volgende:
Dikke schop. Wie heeft ze er al weer onder hangen?
Mijn banden zijn bijna op, dus er komen all-seasons op. Ja ik weet, het zijn dan geen winterbanden, maar dan doe ik maar rustiger rijden (wat ik eigenlijk toch al doe).
40 euro is de boete en alleen bij gladheid/sneeuw, niet bij vorst als het droog isquote:Op zaterdag 20 december 2014 13:58 schreef mvdejong het volgende:
Ik heb ze er de tweede helft van november ondergegooid, omdat ik wist dat ik een week later met zware belading in de auto, op de auto en aan de trekhaak richting Frankfurt zou gaan (even een neef helpen verhiuzen). Zou het dan wat winters worden, dan wilde ik niet op zomerbanden rijden (zeker niet op 225x40R18, dan is 195x65R15 toch een stuk prettiger), ook omdat je in Duitsland dan een forse boete kunt krijgen voor rijden op zomerbanden bij vorst. Geen vorst gehad, maar wel hoosbuien, dus ik was wel gelukkig met mijn keuze.
quote:Op zaterdag 27 december 2014 11:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Hier ligt inmiddels een slordige tien cm en ben blij dat ze er onder liggen.
Goeie posticon; de eerste superman wannabe is alweer gespot; blij dat ik veilig binnenzit.quote:Op zaterdag 27 december 2014 11:17 schreef XL het volgende:
Hier ligt nu ook 10 à 15 cm. In Duitsland alles rustig, 15 km naar het westen in Nederland complete chaos. Toch leuk om te zien. De hemel kleurt oranje door zwaailichten van ruimers en strooiers, zelfs de aygotjes en polootjes zwieren door de straten. Op de snelweg wordt alleen nog rechts gereden en ik kan met achterwielaandrijving en grip lekker door de dichtgesneeuwde linkerbaan ploegen en als enige remmen.
Hoezo wannabe?quote:Op zaterdag 27 december 2014 11:36 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Goeie posticon; de eerste superman wannabe is alweer gespot; blij dat ik veilig binnenzit.
geen mm hierquote:Op zaterdag 27 december 2014 11:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Hier ligt inmiddels een slordige tien cm en ben blij dat ze er onder liggen.
Slechtste troll van 2014; ga weg, faalkonijnquote:Op zaterdag 27 december 2014 15:16 schreef XL het volgende:
[..]
Hoezo wannabe?
Dit is het echte werk. Lekker gevaarlijke situaties veroorzaken bij de winterbandlozen, zonder zelf in gevaar te komen. Ik denk erover na er eentje uit te remmen, krasje in de achterbumper wat ik dan mooi kan laten doen op kosten van een ander.
Beter goede winterbanden in de winterquote:Op zaterdag 27 december 2014 16:00 schreef Sjoegerd het volgende:
Beter goede zomerbanden dan slechte winterbanden.
Maar wel lekker anoniem... Wannabe dus.quote:Op zaterdag 27 december 2014 15:16 schreef XL het volgende:
[..]
Hoezo wannabe?
Dit is het echte werk. Lekker gevaarlijke situaties veroorzaken bij de winterbandlozen, zonder zelf in gevaar te komen. Ik denk erover na er eentje uit te remmen, krasje in de achterbumper wat ik dan mooi kan laten doen op kosten van een ander.
Komt er ook iemand uit zijn hol uitgerekend op die ene dag dat er wat sneeuw valt.quote:Op zaterdag 27 december 2014 15:16 schreef XL het volgende:
[..]
Hoezo wannabe?
Dit is het echte werk. Lekker gevaarlijke situaties veroorzaken bij de winterbandlozen, zonder zelf in gevaar te komen. Ik denk erover na er eentje uit te remmen, krasje in de achterbumper wat ik dan mooi kan laten doen op kosten van een ander.
Geen sneeuw op de wegquote:Op zaterdag 27 december 2014 16:33 schreef Mano_ het volgende:
Heb er nu M+S bandjes op liggen, zo even kijken of dat een beetje werkt.
Nou, het zijn gewone zomerbanden geworden. Volgens sommigen staat dit nu gelijk aan al bellend met de telefoon aan m'n oor +150 rijden met drank op...quote:Op vrijdag 19 december 2014 06:31 schreef Ridocar het volgende:
Dikke schop. Wie heeft ze er al weer onder hangen?
Mijn banden zijn bijna op, dus er komen all-seasons op. Ja ik weet, het zijn dan geen winterbanden, maar dan doe ik maar rustiger rijden (wat ik eigenlijk toch al doe).
Nooit geen winterbanden gehad. In Nederland zijn ze in mijn optiek bijna nooit nuttig.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:38 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Nou, het zijn gewone zomerbanden geworden. Volgens sommigen staat dit nu gelijk aan al bellend met de telefoon aan m'n oor +150 rijden met drank op...
Nou schieten maar.
Twee jaar geleden lag er een maand of 3 sneeuwquote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:48 schreef Servicemonster het volgende:
[..]
Nooit geen winterbanden gehad. In Nederland zijn ze in mijn optiek bijna nooit nuttig.
Moet je nagaan hoe je stoomboot het zou doen met op vier hoeken nieuwe winterbandjes. 60k kms. met een setje achterbanden onder een RWD. Bewaar jij een doosje eieren onder je geluidstoenamepedaal?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:34 schreef Sounddragon het volgende:
...
Als ik nu lichtjes op de rem trap, blokkeren de voorwielen, en duwen de achterwielen (winterbanden met 3 - 4mm) hem gewoon door. (automaat) dus om hem fatsoenlijk stil te laten staan moet ik hem nu in N zetten, anders tippelt hij weg.
tl:dr : winterbanden met matig profiel winnen het hands down van nagelnieuwe Michelins.
...
En dan nog winterbanden ook, én in de zomer, die ook nog eens redelijk hottie was afgelopen jaarquote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:47 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Moet je nagaan hoe je stoomboot het zou doen met op vier hoeken nieuwe winterbandjes. 60k kms. met een setje achterbanden onder een RWD. Bewaar jij een doosje eieren onder je geluidstoenamepedaal?![]()
En na vandaag is die sneeuw weer weg.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Twee jaar geleden lag er een maand of 3 sneeuw
Ik heb ze nooit gehad...quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:52 schreef bluemoon23 het volgende:
Als je winterbanden bijna nooit nuttig vindt, waarom heb je dan wel altijd winterbanden gehad ??
Dat heb ik dan ook op mijn zomerbanden overleefdquote:Op zaterdag 24 januari 2015 12:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Twee jaar geleden lag er een maand of 3 sneeuw
Tja, een vriend van mijn buurvrouw kwam niet vooruit op de straat, maar hij vond winterbanden wel onzinquote:Op zaterdag 24 januari 2015 15:06 schreef RealBizkit666 het volgende:
Vandaag weer genoeg mensen die de heuveltjes niet opkwamen. Nu zijn de wegen wel weer redelijk vrij. Maar ik snap niet dat mensen met zomerbandjes de weg op gaan als daar nog 5cm sneeuw op ligt...
Je schreef nooit geen , dan zeg je eigenlijk dat je nog nooit zonder winterbanden hebt gereden.quote:
Correct.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 15:22 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Je schreef nooit geen , dan zeg je eigenlijk dat je nog nooit zonder winterbanden hebt gereden.
In mijn vorige huis had ik een verkeersdrempel aan het eind van de straat, en iedere winter stonden daar achterwiel aangedreven autos op zomerbanden die er niet overheen kwamen, een drempel van nietsquote:Op zondag 25 januari 2015 07:48 schreef Klonk het volgende:
Whehehehe, gisteren met al die verse sneeuw, een dikke Q7 aan de ronddraaiende wielen te zien met 4wd kwam een heel lullig klein heuveltje niet op
En toen kwam er een klein groen Mazda 2-tje met winterbanden en die rijdt zonder problemen omhoog, uiteraard was ik de bestuurder en heb in lange tijd niet zo gelachen
BMW/MB/oude Volvo gespotquote:Op woensdag 28 januari 2015 15:23 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
... Sinds ik een keer met zomerbanden amper op m'n werk kom komen ben ik om
Haha, oude BMW had ik toen (en nu weer) inderdaadquote:
Mooi excuus voor een dag vrij?quote:Op woensdag 28 januari 2015 15:23 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Sinds ik een keer met zomerbanden amper op m'n werk kom komen ben ik om
quote:Op woensdag 28 januari 2015 15:23 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Onder mijn werkbus zitten all season banden en vind het toch jammer dat m'n baas er geen winterbanden onder heeft gezet, volgende winter toch maar weer daar om vragen
Haha mwoa, ik werk graag en hoe meer ik rijd hoe meer ik verdienquote:Op woensdag 28 januari 2015 19:57 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Mooi excuus voor een dag vrij?![]()
[..]
Nokian banden? Die heb ik gehad. Op nat en modderig wegdek zijn ze gewoon een drama. Je hebt er alleen wat aan met echte dikke sneeuw. Maar met de Dunlop Wintersports geen problemen.quote:Op zaterdag 7 november 2015 12:42 schreef Revolution-NL het volgende:
Als de leasemaatschappij dwingend wordt dan gaan de winterbanden eronder.
Ik vind winterbanden overigens grote onzin in Nederland. Helaas waren ze verplicht bij het afnemen van de auto
Die paar keer dat het winterbanden écht nuttig zijn in Nederland zijn overigens ook op één hand te tellen.
Twee jaar terug wisselde ik toen het nog 10 graden was. Toen ik de auto ophaalde regende het, bij de eerste afrit stond ik bijna achterstevoren omdat de banden stukken minder grip boden dan mijn zomerbanden
Ik ga met zomerbanden, of liever gezegd, met alle banden, liever over verse sneeuw heen dan over platgereden sneeuw. Verse sneeuw plakt nog wel lekker. Voordeel van winterbanden daar is dan weer dat die planksneeuw er ook uit valt.quote:Op zaterdag 7 november 2015 13:43 schreef Fer het volgende:
Zitten inderdaad standaard bij het leasecontract, maar ik heb er geen problemen mee. Vroeger ook wel moeten werken zonder, op een sneeuwdag. Gaat goed, totdat je op stukken komt, waar nog niemand die dag gereden.
Nee ik heb het over bewoonde randstad. Bereden stukken heeft het pekel zijn werk kunnen doen. Die nattige drap die er dan ligt, gaat beter dan verse sneeuw.quote:Op zaterdag 7 november 2015 18:28 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik ga met zomerbanden, of liever gezegd, met alle banden, liever over verse sneeuw heen dan over platgereden sneeuw. Verse sneeuw plakt nog wel lekker. Voordeel van winterbanden daar is dan weer dat die planksneeuw er ook uit valt.
Onze ene auto wel, hij moest toch voor een beurt en de banden liggen bij hetzelfde bedrijf. Met dit weer slaat het natuurlijk helemaal nergens op, maar goedquote:Op zaterdag 7 november 2015 12:33 schreef Ridocar het volgende:
Tijd voor een schopje. De winter staat weer voor de deur. Het is nu nog niet zo ernstig qua weer, maar wie heeft er al gewisseld?
Ik heb hier precies hetzelfde. Mijn vrouw heeft een setje winterbanden, die gaan er binnenkort onder. (zij moet voor haar werk een kleine 150 km per dag rijden) Ik laat mijn auto voor wat het is, daar rij ik toch niet veel mee (Ik ga op de fiets naar m'n werk), dus die blijft op z'n drieseizoenenbanden staan.quote:Op woensdag 11 november 2015 10:21 schreef pussywillow het volgende:
[..]
Onze ene auto wel, hij moest toch voor een beurt en de banden liggen bij hetzelfde bedrijf. Met dit weer slaat het natuurlijk helemaal nergens op, maar goedIk heb ze ooit gekocht omdat mijn vrouw in die auto rijdt en ze i.v.m. haar werk nogal eens bij nacht en ontij over straat gaat, dus nu rijden we ze ook maar op. Maar dit is nu het derde jaar dat ze eronder zitten en ik denk dat er misschien 2 dagen zijn geweest waarop ik dacht " Fijn dat we winterbanden hebben". Ik begin steeds minder overtuigd te raken eigenlijk
Voor mijn eigen auto heb ik geen winterbanden. Ik ben ook niet helemaal gelukkig met de zomerbanden die eronder zitten (vind ze net iets te smal), misschien laat ik er wel all seasons onder zetten en gooi ik die zomerbanden op MP. Ze zijn alleen nog geen jaar oud en net 10k mee gereden, dus wel een beetje zonde. Maar met < 15k/jaar duurt het nog wel een hele tijd voor ze op zijn.
Het weer kan zomaar omslaanquote:Op donderdag 12 november 2015 13:10 schreef aldwych het volgende:
Bij mij zitten ze er al sinds half oktober om, achteraf veels te vroeg maar toen had ik even tijd. Of ze dit jaar nut hebben geen idee maar ik rij te vaak in Duitsland om ze niet te hebben.
Verstandigquote:Op donderdag 12 november 2015 20:31 schreef Tinos85 het volgende:
Volgende week gaan ze eronder. Moet eind volgende week ook weer naar Duitsland dus voor de zekerheid vast eronder.
Gaat het daar dan vriezen of wat?quote:Op donderdag 12 november 2015 20:31 schreef Tinos85 het volgende:
Volgende week gaan ze eronder. Moet eind volgende week ook weer naar Duitsland dus voor de zekerheid vast eronder.
Als je op hete zomerdagen niet rijdt. Als het winterrubber oververhit raakt, rij je ook opeens op "ijs".quote:Op zondag 15 november 2015 00:41 schreef Cynix ® het volgende:
Ik denk dat ik binnenkort winterbanden op mijn gewone lichtmetalen velgen laat gooien. En daar dan het hele jaar op ga rijden. Dus ook in de zomer.
Nou rijd ik 's zomers sowieso bijna geen auto, maar pak zeker 4/week de motorfiets. Dus slijtage zal wel meevallen.
Dat moet toch prima kunnen?
ja, je bent in de maling genomen.quote:Op zondag 15 november 2015 12:15 schreef Athmozz het volgende:
helpen winterbanden op een aanhangwagen eigenlijk?
Gister 4x een M+S band laten opzetten omdat het beter zou zijn om met zelfde banden op je aanhanger te rijden dan op je wagen?
Had sowieso nieuwe banden nodig, dus maakt op zich weinig uit wat erop gaat. Profiel ziet er wel iets anders uit, k vermoed met water op de baan dat hij beter gaan remmen (aanhanger heeft geen ABS)quote:Op zondag 15 november 2015 12:24 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
ja, je bent in de maling genomen.
Heeft niet zoveel zin, tenzij je die-hard met een schamel of tandemasser autotransporter gaat rijden in de sneeuw. De wielen op de aanhanger hebben geen tractie en remkracht komt alleen van de oplooprem. Alleen voor de dwarskrachten op te vangen zou het handig zijn maar die zouden alleen bij hele rare manoeuvres op kunnen treden. Het geeft geen stabiliteit bij het trekkend voertuig.quote:Op zondag 15 november 2015 12:15 schreef Athmozz het volgende:
helpen winterbanden op een aanhangwagen eigenlijk?
Gister 4x een M+S band laten opzetten omdat het beter zou zijn om met zelfde banden op je aanhanger te rijden dan op je wagen?
Profiel voel je echt wel als je aquaplanning hebt, vandaar dat ik mijn aanhangerbandjes zo snel wissel (ik wissel al aan 3mm profiel, juist zoals de banden van mijn auto).quote:Op zondag 15 november 2015 12:35 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Heeft niet zoveel zin, tenzij je die-hard met een schamel of tandemasser autotransporter gaat rijden in de sneeuw. De wielen op de aanhanger hebben geen tractie en remkracht komt alleen van de oplooprem. Alleen voor de dwarskrachten op te vangen zou het handig zijn maar die zouden alleen bij hele rare manoeuvres op kunnen treden. Het geeft geen stabiliteit bij het trekkend voertuig.
Zou ik hier kunnen vertellen hoe de wielen van de trailers waar ik mee rij eruit zien zonder dat men hier "moordenaar" gaat roepen?
Ik vermoed dat je dan rijdt met vrachtwagens, want voor zover ik weet zijn er geen autoremorques met ABS/EBS?quote:Op zondag 15 november 2015 14:49 schreef Ridocar het volgende:
Ik heb overigens gewoon ABS/EBS op de trailers en in al die jaren dat ik ook in winterse buien ben gaan rijden (zonder winterbanden) heb ik nog nooit een probleem gehad.
Euhm , de meeste aanhangertjes staan er ook niet om bekend dat er veel profiel op zit.quote:Op zondag 15 november 2015 12:35 schreef Ridocar het volgende:
Zou ik hier kunnen vertellen hoe de wielen van de trailers waar ik mee rij eruit zien zonder dat men hier "moordenaar" gaat roepen?
Je winterbanden gebruik je ook niet bij het voorzichtig rijden, die gebruik je op het moment dat er iets gebeurt dat je niet had zien aankomen, dan maakt het het verschil. Als je gewoon rustig rijdt kan je zelfs op je stalen velgen perfect door de sneeuwquote:Op zondag 15 november 2015 19:37 schreef Fer het volgende:
Verder weet ik niet of je met voorzichtig rijden in de sneeuw, echt vaak de oplooprem activeert.
Welk type had je? Ben ivm sneeuwvakantie op zoek naar goede winterbanden en op papier leken de Nokian WR D3 me erg leuk, juist omdat ze nogal goed scoren op grip op nat wegdek en grip in bochten.quote:Op zaterdag 7 november 2015 13:43 schreef Fer het volgende:
[..]
Nokian banden? Die heb ik gehad. Op nat en modderig wegdek zijn ze gewoon een drama. Je hebt er alleen wat aan met echte dikke sneeuw. Maar met de Dunlop Wintersports geen problemen.
Wel mooi. Eerst roepen dat je altijd minder grip hebt, en daarna roepen dat je een goede zomerband moet hebben.quote:Op woensdag 25 november 2015 17:18 schreef viseenoptie het volgende:
Zomerbanden altijd beter, totdat je in de sneeuw/ijs rijd waar niet gestrooid is. maar dan kan je ook met winterbanden alleen stapvoets.
Als je daarintegen op winterbanden rijdt, dan heb je dus ALTIJD minder grip en langere remweg (tot 30% langer), kortom gevaarlijk, want 30% minder op tijd kunnen stoppen is een heel eind.
(gegeven dat je ook goede "zomerbanden" hebt, en niet van die Chinese budget zooi)
En dan heb ik het nieteens over het extra brandstof verbruik, comfort, geluid en meerprijs van de bandjes en opslagkosten
Ik rij wel op winterbanden en wel om 2 redenen: als ik vanuit de parkeerplaats weg wil rijden, moet ik eerst vrij stijl de dijk omhoog. Dat gaat wel met zomerbanden, maar met winterbanden gaat het veel makkelijker. En daarbij komt dat ik vaak in Duitsland rij en dan heb je geen keuze.quote:Op woensdag 25 november 2015 17:18 schreef viseenoptie het volgende:
En dan heb ik het nieteens over het extra brandstof verbruik, comfort, geluid en meerprijs van de bandjes en opslagkosten
Is dat eigen ervaring of interpretatie van de feiten? De ervaring die ik met winterbanden heb is vrij goed, maar een verse winterband voelt sowieso beter dan een oude zomer band.quote:Op woensdag 25 november 2015 17:18 schreef viseenoptie het volgende:
Zomerbanden altijd beter, totdat je in de sneeuw/ijs rijd waar niet gestrooid is. maar dan kan je ook met winterbanden alleen stapvoets.
Als je daarintegen op winterbanden rijdt, dan heb je dus ALTIJD minder grip en langere remweg (tot 30% langer), kortom gevaarlijk, want 30% minder op tijd kunnen stoppen is een heel eind.
Verschillende Duitse onderzoeken, plus de cijfers van de leasemaatschappij. En ook eigen ervaring.quote:Op woensdag 25 november 2015 19:23 schreef loveli het volgende:
[..]
Is dat eigen ervaring of interpretatie van de feiten? De ervaring die ik met winterbanden heb is vrij goed, maar een verse winterband voelt sowieso beter dan een oude zomer band.
Die ene zomer dat ik nog met Michelin winterbanden reed heb ik geen problemen gehad met m'n remweg. Die ene winter dat ik nog op zomer Dunlopjes reed was het bijzonder spannend.
/steekproef n=3
p.s. suffe naam heb je...
Ben ook niet totaal tegen winterbanden, maar mensen zetten ze er VEEL te vroeg op, en halen ze er VEEL te laat af. In de maanden jan tm maart dan zit je al tegen de max. hoeveel zie je zal op de weg rijden als het nog 20 graden is. Daar mogen ze van mij een artikel5 aan hangenquote:Op woensdag 25 november 2015 18:19 schreef oldford het volgende:
[..]
Ik rij wel op winterbanden en wel om 2 redenen: als ik vanuit de parkeerplaats weg wil rijden, moet ik eerst vrij stijl de dijk omhoog. Dat gaat wel met zomerbanden, maar met winterbanden gaat het veel makkelijker. En daarbij komt dat ik vaak in Duitsland rij en dan heb je geen keuze.
Dat extra brandstofverbruik merk ik niet - ook niet als ik een keer zomers door omstandigheden doorrij op winterbanden. Het beetje extra verbruik 's winters komt door de koudere temperaturen en het verhoogde verbruik van de motor bij die koudere temperaturen. Dat verhoogde verbruik heb ik ook al voor de wisseling naar winterbanden als ik een keer aan de late kant ben met de wissel.
Qua comfort merk ik weinig verschil, maar ik gebruik de auto ook niet als racer.
Het geluid is alleen op klinkerwegen iets luider, op asfalt is het niet te horen.
Opslagkosten heb ik niet.
Winterbanden kosten voor mijn auto grofweg hetzelfde als zomerbanden. Ik heb alleen eenmalig extra velgen aangeschaft. Door winterbanden te gebruiken gaan nu de zomerbanden veel langer mee.
quote:Op woensdag 25 november 2015 17:18 schreef viseenoptie het volgende:
Zomerbanden altijd beter, totdat je in de sneeuw/ijs rijd waar niet gestrooid is. maar dan kan je ook met winterbanden alleen stapvoets.
Als je daarintegen op winterbanden rijdt, dan heb je dus ALTIJD minder grip en langere remweg (tot 30% langer), kortom gevaarlijk, want 30% minder op tijd kunnen stoppen is een heel eind.
(gegeven dat je ook goede "zomerbanden" hebt, en niet van die Chinese budget zooi)
En dan heb ik het nieteens over het extra brandstof verbruik, comfort, geluid en meerprijs van de bandjes en opslagkosten
deze man weetquote:Op donderdag 26 november 2015 13:39 schreef viseenoptie het volgende:
[..]
Ben ook niet totaal tegen winterbanden, maar mensen zetten ze er VEEL te vroeg op, en halen ze er VEEL te laat af. In de maanden jan tm maart dan zit je al tegen de max. hoeveel zie je zal op de weg rijden als het nog 20 graden is. Daar mogen ze van mij een artikel5 aan hangen
Wie praat jij na? de reclames? wat Profile TyreCentre je adviseert? je verjaardagsborrel in een kringetje rond de kaasjes? Google maar naar de ANWB testen van winterbaden boven 0 graden.quote:Op donderdag 26 november 2015 14:17 schreef Martijn137 het volgende:
[..]
[..]
deze man weet![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
kom eens met testen aanzetten van de ANWB en of ADAC om je bewering te onderbouwen dat winterbanden bijna altijd slechter zijn.....
ik praat niemand na, ik wil dat je met bewijzen komt om je beweringen te onderbouwen....quote:Op donderdag 26 november 2015 14:25 schreef viseenoptie het volgende:
[..]
Wie praat jij na? de reclames? wat Profile TyreCentre je adviseert? je verjaardagsborrel in een kringetje rond de kaasjes? Google maar naar de ANWB testen van winterbaden boven 0 graden.
Winterbanden hebben zeker hun functie, maar niet tot nauwelijks in nederland.. het vriest bijna nooit, sneeuw word weggestrooid. maar mensen blijven maar doorrijden met die krengen
Dat je meer verbruik hebt = prima, dat je meer betaald voor deze commercie = prima.
Maar dat je mijn achterkant in puin rijd in een file vind ik een stuk kwalijker
Geloof mij maar dat ik merk of m'n remweg langer is of niet, zonder ABS. Tyfoon zomerbanden op nat wegdek is spannender dan vers Goodyear winterrubber. Ik heb geen goed vergelijkingsmateriaal.quote:Op donderdag 26 november 2015 13:36 schreef viseenoptie het volgende:
[..]
Verschillende Duitse onderzoeken, plus de cijfers van de leasemaatschappij. En ook eigen ervaring.
Tuurlijk merk je zelf niet dat je eigen remweg langer is, dan is ook alleen in noodgevallen (waar je het meeste winst kan halen).
Sorry, die heisa heb ik indertijd even gemist.quote:p.s. Viseenoptie is voor de "echte" fokkers, juist een huzarenstukje qua naam.
Dit dacht ik ook altijd.quote:Op donderdag 26 november 2015 14:29 schreef loveli het volgende:
[..]
Geloof mij maar dat ik merk of m'n remweg langer is of niet, zonder ABS. Tyfoon zomerbanden op nat wegdek is spannender dan vers Goodyear winterrubber. Ik heb geen goed vergelijkingsmateriaal.
Mijn logica zegt dat zacht winterrubber in de zomer ook goed grip zou moeten geven, een zomerband in de winter geeft meer verkeersproblemen dan een winterband in de zomer.
[..]
Sorry, die heisa heb ik indertijd even gemist.
dat is ook de meest logisch redenatie..... daarom ben ik ook benieuwd naar viseenoptie zijn onderbouwing.quote:Op donderdag 26 november 2015 14:33 schreef agter het volgende:
[..]
Dit dacht ik ook altijd.
En daarom slijten winterbanden ook harder en is het niet economisch er mee in de zomer te rijden.
Zoiets...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |