abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157566078
quote:
1s.gif Op zondag 15 november 2015 12:35 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Heeft niet zoveel zin, tenzij je die-hard met een schamel of tandemasser autotransporter gaat rijden in de sneeuw. De wielen op de aanhanger hebben geen tractie en remkracht komt alleen van de oplooprem. Alleen voor de dwarskrachten op te vangen zou het handig zijn maar die zouden alleen bij hele rare manoeuvres op kunnen treden. Het geeft geen stabiliteit bij het trekkend voertuig.

Zou ik hier kunnen vertellen hoe de wielen van de trailers waar ik mee rij eruit zien zonder dat men hier "moordenaar" gaat roepen?
Profiel voel je echt wel als je aquaplanning hebt, vandaar dat ik mijn aanhangerbandjes zo snel wissel (ik wissel al aan 3mm profiel, juist zoals de banden van mijn auto).

Ik rij er frequent mee met 2+ ton belading, dus de kans bestaat dat ik ga rijden als er sneeuw / ijs ligt. Ik heb 1x gehad dat mijn aanhanger begon te schuiven in de bocht, dan ben je blij met ieder beetje grip dat je hebt ;)

Waarom ook niet, winter of zomerbanden kosten misschien ¤10 verschil per band, als je met een grote aanhanger wil rijden moet je er de kosten maar bijnemen ook vind ik :)

Dat jij het risico wil nemen met vlakke achterbanden moet jij weten, het hangt ook van je gebruik af. Als je er niet de baan mee op gaat tijdens regenweer houdt dat inderdaad geen risico in, anders is het alleen maar gemakkelijker om bij een ongeluk mijn verzekeringsmaatschappij alles op jou te laten verhalen ;)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_157567364
Ik heb niet gezegd dat ik gladde banden heb (er zit zat profiel op) maar omdat voor sommigen de algemene boodschap "geen winterbanden = aso/egoist/lul" is had ik die laatste opnerking neergezet. Ik heb overigens gewoon ABS/EBS op de trailers en in al die jaren dat ik ook in winterse buien ben gaan rijden (zonder winterbanden) heb ik nog nooit een probleem gehad.

De "jouw verzekering betaalt toch wel" vind ik overigens een beetje kortzichtig, maargoed.
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
pi_157574495
quote:
1s.gif Op zondag 15 november 2015 14:49 schreef Ridocar het volgende:
Ik heb overigens gewoon ABS/EBS op de trailers en in al die jaren dat ik ook in winterse buien ben gaan rijden (zonder winterbanden) heb ik nog nooit een probleem gehad.
Ik vermoed dat je dan rijdt met vrachtwagens, want voor zover ik weet zijn er geen autoremorques met ABS/EBS?
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  zondag 15 november 2015 @ 19:24:13 #129
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_157575219
quote:
1s.gif Op zondag 15 november 2015 12:35 schreef Ridocar het volgende:

Zou ik hier kunnen vertellen hoe de wielen van de trailers waar ik mee rij eruit zien zonder dat men hier "moordenaar" gaat roepen?
Euhm , de meeste aanhangertjes staan er ook niet om bekend dat er veel profiel op zit.
Meestal zijn het ook nog honkietonkie banden etc. Of banden uit 43 voor Chr.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_157575731
Van de zomer bergje af in de regen op een betonnen weg, die in weken geen regen had gezien. Ofwel spiegelglad en de hele afdaling een kwispelende aanhanger is niet grappig.

Bij een haarspeld, iets van randje gepakt, ging die helemaal dwars. Dus grip onder een aanhanger is wel lekker, als je op wat bochtige of heuvelachtige wegen gaat rijden.

Verder weet ik niet of je met voorzichtig rijden in de sneeuw, echt vaak de oplooprem activeert.
.
pi_157576009
quote:
1s.gif Op zondag 15 november 2015 19:37 schreef Fer het volgende:
Verder weet ik niet of je met voorzichtig rijden in de sneeuw, echt vaak de oplooprem activeert.
Je winterbanden gebruik je ook niet bij het voorzichtig rijden, die gebruik je op het moment dat er iets gebeurt dat je niet had zien aankomen, dan maakt het het verschil. Als je gewoon rustig rijdt kan je zelfs op je stalen velgen perfect door de sneeuw ;)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  zondag 15 november 2015 @ 19:46:20 #132
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_157576124
Mensen die trouwens menen zonder winterbanden in de winter hier in D te gaan rijden nemen nogal een risico.
Als je bij een ongeluk betrokken bent, al wordt dat niet door jou veroorzaakt en je hebt je auto niet aangepast naar de omstandigheden ( dat kan geen winterbanden zijn, maar ook bv geen antivries in de ruitensproeier of niet al je ramen schoon gekrabd ) heb je op zijn minst een deelschuld te pakken en het OM vervolgt altijd.
Het is net zo als met de max snelheid op snelwegen, als die er niet is, en je rijdt snel (bv meer dan 130) en je raakt betrokken bij een aanrijding ben je fout. Hou er rekening mee dat men dit hard aanpakt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  FOK!fotograaf maandag 23 november 2015 @ 10:33:09 #133
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_157758496
Nadat ik gister in natte sneeuw reed (rondom Amsterdam), gistermiddag maar de wintersloffen eronder gezet. :)
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  Vis een optie? dinsdag 24 november 2015 @ 21:45:58 #134
70532 loveli
N
pi_157798488
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 november 2015 13:43 schreef Fer het volgende:

[..]

Nokian banden? Die heb ik gehad. Op nat en modderig wegdek zijn ze gewoon een drama. Je hebt er alleen wat aan met echte dikke sneeuw. Maar met de Dunlop Wintersports geen problemen.
Welk type had je? Ben ivm sneeuwvakantie op zoek naar goede winterbanden en op papier leken de Nokian WR D3 me erg leuk, juist omdat ze nogal goed scoren op grip op nat wegdek en grip in bochten.
crap in = crap out
pi_157814566
Zomerbanden altijd beter, totdat je in de sneeuw/ijs rijd waar niet gestrooid is. maar dan kan je ook met winterbanden alleen stapvoets.

Als je daarintegen op winterbanden rijdt, dan heb je dus ALTIJD minder grip en langere remweg (tot 30% langer), kortom gevaarlijk, want 30% minder op tijd kunnen stoppen is een heel eind.

(gegeven dat je ook goede "zomerbanden" hebt, en niet van die Chinese budget zooi)

En dan heb ik het nieteens over het extra brandstof verbruik, comfort, geluid en meerprijs van de bandjes en opslagkosten
pi_157815364
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 17:18 schreef viseenoptie het volgende:
Zomerbanden altijd beter, totdat je in de sneeuw/ijs rijd waar niet gestrooid is. maar dan kan je ook met winterbanden alleen stapvoets.

Als je daarintegen op winterbanden rijdt, dan heb je dus ALTIJD minder grip en langere remweg (tot 30% langer), kortom gevaarlijk, want 30% minder op tijd kunnen stoppen is een heel eind.

(gegeven dat je ook goede "zomerbanden" hebt, en niet van die Chinese budget zooi)

En dan heb ik het nieteens over het extra brandstof verbruik, comfort, geluid en meerprijs van de bandjes en opslagkosten
Wel mooi. Eerst roepen dat je altijd minder grip hebt, en daarna roepen dat je een goede zomerband moet hebben. :')

Dus kom maar op met de testen waar alle "goede" zomerbanden tegenover alle "goede" winterbanden worden gezet.
pi_157815680
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 17:18 schreef viseenoptie het volgende:
En dan heb ik het nieteens over het extra brandstof verbruik, comfort, geluid en meerprijs van de bandjes en opslagkosten
Ik rij wel op winterbanden en wel om 2 redenen: als ik vanuit de parkeerplaats weg wil rijden, moet ik eerst vrij stijl de dijk omhoog. Dat gaat wel met zomerbanden, maar met winterbanden gaat het veel makkelijker. En daarbij komt dat ik vaak in Duitsland rij en dan heb je geen keuze.

Dat extra brandstofverbruik merk ik niet - ook niet als ik een keer zomers door omstandigheden doorrij op winterbanden. Het beetje extra verbruik 's winters komt door de koudere temperaturen en het verhoogde verbruik van de motor bij die koudere temperaturen. Dat verhoogde verbruik heb ik ook al voor de wisseling naar winterbanden als ik een keer aan de late kant ben met de wissel.
Qua comfort merk ik weinig verschil, maar ik gebruik de auto ook niet als racer.
Het geluid is alleen op klinkerwegen iets luider, op asfalt is het niet te horen.
Opslagkosten heb ik niet.
Winterbanden kosten voor mijn auto grofweg hetzelfde als zomerbanden. Ik heb alleen eenmalig extra velgen aangeschaft. Door winterbanden te gebruiken gaan nu de zomerbanden veel langer mee.
  Vis een optie? woensdag 25 november 2015 @ 19:23:59 #138
70532 loveli
N
pi_157817427
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 17:18 schreef viseenoptie het volgende:
Zomerbanden altijd beter, totdat je in de sneeuw/ijs rijd waar niet gestrooid is. maar dan kan je ook met winterbanden alleen stapvoets.

Als je daarintegen op winterbanden rijdt, dan heb je dus ALTIJD minder grip en langere remweg (tot 30% langer), kortom gevaarlijk, want 30% minder op tijd kunnen stoppen is een heel eind.
Is dat eigen ervaring of interpretatie van de feiten? De ervaring die ik met winterbanden heb is vrij goed, maar een verse winterband voelt sowieso beter dan een oude zomer band.

Die ene zomer dat ik nog met Michelin winterbanden reed heb ik geen problemen gehad met m'n remweg. Die ene winter dat ik nog op zomer Dunlopjes reed was het bijzonder spannend.
/steekproef n=3

p.s. suffe naam heb je...
crap in = crap out
pi_157818649
Zomerband heeft meer contactoppervlak met de weg, dan een winterband, door het grovere profiel van de winterband. Zeker als de zomerband van goed zacht rubber, wat ook soepel blijft bij lage temperaturen, is gemaakt, zal die in de winter op gestrooide of schoongeveegde wegen niet onderdoen voor een winterband.

Pas op platgereden of vers gevallen sneeuw en ijs zal het grovere profiel en soepeler rubber in het voor deel zijn. Overigens zal het zeer zachte rubber van de winterband, het kleinere contactoppervlak wel iets goedmaken, zolang je dus niet in de zomer door Zuid Europa gaat rijden.
.
  donderdag 26 november 2015 @ 10:56:49 #140
198698 gewoonmeppen
Wie niet voelen wil...
pi_157830499
Ik heb de afgelopen 5 jaar zonder problemen met uitsluitend zomerbanden gereden.
De auto was alleen aan het glijden te brengen, door tijdens het insturen van een bocht even de handrem aan te trekken, als er een vers laagje sneeuw lag.
Dan nog schoof de achterkant maar een halve draai, waardoor ik meteen de afslag kon inrijden.

Sinds kort heb ik een andere auto met sportvelgen en brede banden.
Dus nu heb ik een setje velgen met winterbanden gekocht, zodat mijn sportvelgen mooi blijven en ik een betere grip op de buitenwegen, waar ik nu wel kom.
pi_157833246
quote:
1s.gif Op woensdag 25 november 2015 19:23 schreef loveli het volgende:

[..]

Is dat eigen ervaring of interpretatie van de feiten? De ervaring die ik met winterbanden heb is vrij goed, maar een verse winterband voelt sowieso beter dan een oude zomer band.

Die ene zomer dat ik nog met Michelin winterbanden reed heb ik geen problemen gehad met m'n remweg. Die ene winter dat ik nog op zomer Dunlopjes reed was het bijzonder spannend.
/steekproef n=3

p.s. suffe naam heb je...
Verschillende Duitse onderzoeken, plus de cijfers van de leasemaatschappij. En ook eigen ervaring.

Tuurlijk merk je zelf niet dat je eigen remweg langer is, dan is ook alleen in noodgevallen (waar je het meeste winst kan halen).

p.s. Viseenoptie is voor de "echte" fokkers, juist een huzarenstukje qua naam. ;)
pi_157833285
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 18:19 schreef oldford het volgende:

[..]

Ik rij wel op winterbanden en wel om 2 redenen: als ik vanuit de parkeerplaats weg wil rijden, moet ik eerst vrij stijl de dijk omhoog. Dat gaat wel met zomerbanden, maar met winterbanden gaat het veel makkelijker. En daarbij komt dat ik vaak in Duitsland rij en dan heb je geen keuze.

Dat extra brandstofverbruik merk ik niet - ook niet als ik een keer zomers door omstandigheden doorrij op winterbanden. Het beetje extra verbruik 's winters komt door de koudere temperaturen en het verhoogde verbruik van de motor bij die koudere temperaturen. Dat verhoogde verbruik heb ik ook al voor de wisseling naar winterbanden als ik een keer aan de late kant ben met de wissel.
Qua comfort merk ik weinig verschil, maar ik gebruik de auto ook niet als racer.
Het geluid is alleen op klinkerwegen iets luider, op asfalt is het niet te horen.
Opslagkosten heb ik niet.
Winterbanden kosten voor mijn auto grofweg hetzelfde als zomerbanden. Ik heb alleen eenmalig extra velgen aangeschaft. Door winterbanden te gebruiken gaan nu de zomerbanden veel langer mee.
Ben ook niet totaal tegen winterbanden, maar mensen zetten ze er VEEL te vroeg op, en halen ze er VEEL te laat af. In de maanden jan tm maart dan zit je al tegen de max. hoeveel zie je zal op de weg rijden als het nog 20 graden is. Daar mogen ze van mij een artikel5 aan hangen
pi_157833935
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 17:18 schreef viseenoptie het volgende:
Zomerbanden altijd beter, totdat je in de sneeuw/ijs rijd waar niet gestrooid is. maar dan kan je ook met winterbanden alleen stapvoets.

Als je daarintegen op winterbanden rijdt, dan heb je dus ALTIJD minder grip en langere remweg (tot 30% langer), kortom gevaarlijk, want 30% minder op tijd kunnen stoppen is een heel eind.

(gegeven dat je ook goede "zomerbanden" hebt, en niet van die Chinese budget zooi)

En dan heb ik het nieteens over het extra brandstof verbruik, comfort, geluid en meerprijs van de bandjes en opslagkosten
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2015 13:39 schreef viseenoptie het volgende:

[..]

Ben ook niet totaal tegen winterbanden, maar mensen zetten ze er VEEL te vroeg op, en halen ze er VEEL te laat af. In de maanden jan tm maart dan zit je al tegen de max. hoeveel zie je zal op de weg rijden als het nog 20 graden is. Daar mogen ze van mij een artikel5 aan hangen
deze man weet :') ;( |:( :|W :N

kom eens met testen aanzetten van de ANWB en of ADAC om je bewering te onderbouwen dat winterbanden bijna altijd slechter zijn.....
pi_157834063
Wat mij betreft voeren ze hier dezelfde wetgeving in als in DL:
Als je onder winterse omstandigheden betrokken bent bij een aanrijding en je hebt geen winterbanden, heb je per definitie de schijn tegen je.
Make my day!
pi_157834091
quote:
9s.gif Op donderdag 26 november 2015 14:17 schreef Martijn137 het volgende:

[..]

[..]

deze man weet :') ;( |:( :|W :N

kom eens met testen aanzetten van de ANWB en of ADAC om je bewering te onderbouwen dat winterbanden bijna altijd slechter zijn.....
Wie praat jij na? de reclames? wat Profile TyreCentre je adviseert? je verjaardagsborrel in een kringetje rond de kaasjes? Google maar naar de ANWB testen van winterbaden boven 0 graden.

Winterbanden hebben zeker hun functie, maar niet tot nauwelijks in nederland.. het vriest bijna nooit, sneeuw word weggestrooid. maar mensen blijven maar doorrijden met die krengen

Dat je meer verbruik hebt = prima, dat je meer betaald voor deze commercie = prima.

Maar dat je mijn achterkant in puin rijd in een file vind ik een stuk kwalijker
pi_157834160
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2015 14:25 schreef viseenoptie het volgende:

[..]

Wie praat jij na? de reclames? wat Profile TyreCentre je adviseert? je verjaardagsborrel in een kringetje rond de kaasjes? Google maar naar de ANWB testen van winterbaden boven 0 graden.

Winterbanden hebben zeker hun functie, maar niet tot nauwelijks in nederland.. het vriest bijna nooit, sneeuw word weggestrooid. maar mensen blijven maar doorrijden met die krengen

Dat je meer verbruik hebt = prima, dat je meer betaald voor deze commercie = prima.

Maar dat je mijn achterkant in puin rijd in een file vind ik een stuk kwalijker
ik praat niemand na, ik wil dat je met bewijzen komt om je beweringen te onderbouwen....
ik wil je best gelijk geven, maar dan moet je het verdienen ;)

oh ik wil je achterkant wel in puin rijden hoor, ook buiten de file :+
  Vis een optie? donderdag 26 november 2015 @ 14:29:06 #147
70532 loveli
N
pi_157834173
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2015 13:36 schreef viseenoptie het volgende:

[..]

Verschillende Duitse onderzoeken, plus de cijfers van de leasemaatschappij. En ook eigen ervaring.

Tuurlijk merk je zelf niet dat je eigen remweg langer is, dan is ook alleen in noodgevallen (waar je het meeste winst kan halen).
Geloof mij maar dat ik merk of m'n remweg langer is of niet, zonder ABS. Tyfoon zomerbanden op nat wegdek is spannender dan vers Goodyear winterrubber. Ik heb geen goed vergelijkingsmateriaal.

Mijn logica zegt dat zacht winterrubber in de zomer ook goed grip zou moeten geven, een zomerband in de winter geeft meer verkeersproblemen dan een winterband in de zomer.
quote:
p.s. Viseenoptie is voor de "echte" fokkers, juist een huzarenstukje qua naam. ;)
Sorry, die heisa heb ik indertijd even gemist.
crap in = crap out
pi_157834274
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2015 14:29 schreef loveli het volgende:

[..]

Geloof mij maar dat ik merk of m'n remweg langer is of niet, zonder ABS. Tyfoon zomerbanden op nat wegdek is spannender dan vers Goodyear winterrubber. Ik heb geen goed vergelijkingsmateriaal.

Mijn logica zegt dat zacht winterrubber in de zomer ook goed grip zou moeten geven, een zomerband in de winter geeft meer verkeersproblemen dan een winterband in de zomer.

[..]

Sorry, die heisa heb ik indertijd even gemist.
Dit dacht ik ook altijd.
En daarom slijten winterbanden ook harder en is het niet economisch er mee in de zomer te rijden.
Zoiets... :D
Make my day!
pi_157834386
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2015 14:33 schreef agter het volgende:

[..]

Dit dacht ik ook altijd.
En daarom slijten winterbanden ook harder en is het niet economisch er mee in de zomer te rijden.
Zoiets... :D
dat is ook de meest logisch redenatie..... daarom ben ik ook benieuwd naar viseenoptie zijn onderbouwing.

owja, leasemaatschappij cijfers schiet ik bij voorbaat al af, want daar heb je doorgaans van die figuren die denken: "kijk mij in men leasebak met winterbanden, ik kan door gassen!"
wetenschappelijk onderbouwde cijfers / testen dus ;) :)
pi_157834900
Het eerste wat ik heb ge-googled:

http://www.anwb.nl/auto/t(...)e-zomer-door-kan-dat

http://www.geldenrecht.nl(...)t-het-hele-jaar-door

Zelf de ervaring ook, ik reed 1000km per week, en rij het liefst de "racelijnen" (maar niet de snelheid natuurlijk), dus met zo min mogelijk te sturen een bocht door met zo min mogelijk remmen en gas bij, en met de winterbanden boven de 0 graden was het gewoon niet meer mogelijk, en onder de 0 graden is het simpelweg gevaarlijk, met of zonder winterbanden, met verschillende auto's die ik had.

Van de leasemaatschappij krijg je in oktober al een mailtje dat jeje winterbanden moet komen wisselen, zodat ze de drukte voor zijn, en daar gaat het nou juist mis. Daar heb jeje 30% extra remweg (en dat is een hoop als je plotseling moet remmen als een kind oversteekt).

Winterbanden zijn prima, als je flexibel bent om ze snel te veranderen. onder de 0 = ok (maar onnodig zonder sneeuw/ijs). kortom, je rijd voor 90% van je winterbanden tijd gewoon gevaarlijker voor jezelf en de rest (die van november tot maart hun bandjes eronder hebben zitten), en voor die 10% waar het wel nodig is, moet je zoiezo rustig rijden, omdat het simpelweg glad is!

Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')