Profiel voel je echt wel als je aquaplanning hebt, vandaar dat ik mijn aanhangerbandjes zo snel wissel (ik wissel al aan 3mm profiel, juist zoals de banden van mijn auto).quote:Op zondag 15 november 2015 12:35 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Heeft niet zoveel zin, tenzij je die-hard met een schamel of tandemasser autotransporter gaat rijden in de sneeuw. De wielen op de aanhanger hebben geen tractie en remkracht komt alleen van de oplooprem. Alleen voor de dwarskrachten op te vangen zou het handig zijn maar die zouden alleen bij hele rare manoeuvres op kunnen treden. Het geeft geen stabiliteit bij het trekkend voertuig.
Zou ik hier kunnen vertellen hoe de wielen van de trailers waar ik mee rij eruit zien zonder dat men hier "moordenaar" gaat roepen?
Ik vermoed dat je dan rijdt met vrachtwagens, want voor zover ik weet zijn er geen autoremorques met ABS/EBS?quote:Op zondag 15 november 2015 14:49 schreef Ridocar het volgende:
Ik heb overigens gewoon ABS/EBS op de trailers en in al die jaren dat ik ook in winterse buien ben gaan rijden (zonder winterbanden) heb ik nog nooit een probleem gehad.
Euhm , de meeste aanhangertjes staan er ook niet om bekend dat er veel profiel op zit.quote:Op zondag 15 november 2015 12:35 schreef Ridocar het volgende:
Zou ik hier kunnen vertellen hoe de wielen van de trailers waar ik mee rij eruit zien zonder dat men hier "moordenaar" gaat roepen?
Je winterbanden gebruik je ook niet bij het voorzichtig rijden, die gebruik je op het moment dat er iets gebeurt dat je niet had zien aankomen, dan maakt het het verschil. Als je gewoon rustig rijdt kan je zelfs op je stalen velgen perfect door de sneeuwquote:Op zondag 15 november 2015 19:37 schreef Fer het volgende:
Verder weet ik niet of je met voorzichtig rijden in de sneeuw, echt vaak de oplooprem activeert.
Welk type had je? Ben ivm sneeuwvakantie op zoek naar goede winterbanden en op papier leken de Nokian WR D3 me erg leuk, juist omdat ze nogal goed scoren op grip op nat wegdek en grip in bochten.quote:Op zaterdag 7 november 2015 13:43 schreef Fer het volgende:
[..]
Nokian banden? Die heb ik gehad. Op nat en modderig wegdek zijn ze gewoon een drama. Je hebt er alleen wat aan met echte dikke sneeuw. Maar met de Dunlop Wintersports geen problemen.
Wel mooi. Eerst roepen dat je altijd minder grip hebt, en daarna roepen dat je een goede zomerband moet hebben.quote:Op woensdag 25 november 2015 17:18 schreef viseenoptie het volgende:
Zomerbanden altijd beter, totdat je in de sneeuw/ijs rijd waar niet gestrooid is. maar dan kan je ook met winterbanden alleen stapvoets.
Als je daarintegen op winterbanden rijdt, dan heb je dus ALTIJD minder grip en langere remweg (tot 30% langer), kortom gevaarlijk, want 30% minder op tijd kunnen stoppen is een heel eind.
(gegeven dat je ook goede "zomerbanden" hebt, en niet van die Chinese budget zooi)
En dan heb ik het nieteens over het extra brandstof verbruik, comfort, geluid en meerprijs van de bandjes en opslagkosten
Ik rij wel op winterbanden en wel om 2 redenen: als ik vanuit de parkeerplaats weg wil rijden, moet ik eerst vrij stijl de dijk omhoog. Dat gaat wel met zomerbanden, maar met winterbanden gaat het veel makkelijker. En daarbij komt dat ik vaak in Duitsland rij en dan heb je geen keuze.quote:Op woensdag 25 november 2015 17:18 schreef viseenoptie het volgende:
En dan heb ik het nieteens over het extra brandstof verbruik, comfort, geluid en meerprijs van de bandjes en opslagkosten
Is dat eigen ervaring of interpretatie van de feiten? De ervaring die ik met winterbanden heb is vrij goed, maar een verse winterband voelt sowieso beter dan een oude zomer band.quote:Op woensdag 25 november 2015 17:18 schreef viseenoptie het volgende:
Zomerbanden altijd beter, totdat je in de sneeuw/ijs rijd waar niet gestrooid is. maar dan kan je ook met winterbanden alleen stapvoets.
Als je daarintegen op winterbanden rijdt, dan heb je dus ALTIJD minder grip en langere remweg (tot 30% langer), kortom gevaarlijk, want 30% minder op tijd kunnen stoppen is een heel eind.
Verschillende Duitse onderzoeken, plus de cijfers van de leasemaatschappij. En ook eigen ervaring.quote:Op woensdag 25 november 2015 19:23 schreef loveli het volgende:
[..]
Is dat eigen ervaring of interpretatie van de feiten? De ervaring die ik met winterbanden heb is vrij goed, maar een verse winterband voelt sowieso beter dan een oude zomer band.
Die ene zomer dat ik nog met Michelin winterbanden reed heb ik geen problemen gehad met m'n remweg. Die ene winter dat ik nog op zomer Dunlopjes reed was het bijzonder spannend.
/steekproef n=3
p.s. suffe naam heb je...
Ben ook niet totaal tegen winterbanden, maar mensen zetten ze er VEEL te vroeg op, en halen ze er VEEL te laat af. In de maanden jan tm maart dan zit je al tegen de max. hoeveel zie je zal op de weg rijden als het nog 20 graden is. Daar mogen ze van mij een artikel5 aan hangenquote:Op woensdag 25 november 2015 18:19 schreef oldford het volgende:
[..]
Ik rij wel op winterbanden en wel om 2 redenen: als ik vanuit de parkeerplaats weg wil rijden, moet ik eerst vrij stijl de dijk omhoog. Dat gaat wel met zomerbanden, maar met winterbanden gaat het veel makkelijker. En daarbij komt dat ik vaak in Duitsland rij en dan heb je geen keuze.
Dat extra brandstofverbruik merk ik niet - ook niet als ik een keer zomers door omstandigheden doorrij op winterbanden. Het beetje extra verbruik 's winters komt door de koudere temperaturen en het verhoogde verbruik van de motor bij die koudere temperaturen. Dat verhoogde verbruik heb ik ook al voor de wisseling naar winterbanden als ik een keer aan de late kant ben met de wissel.
Qua comfort merk ik weinig verschil, maar ik gebruik de auto ook niet als racer.
Het geluid is alleen op klinkerwegen iets luider, op asfalt is het niet te horen.
Opslagkosten heb ik niet.
Winterbanden kosten voor mijn auto grofweg hetzelfde als zomerbanden. Ik heb alleen eenmalig extra velgen aangeschaft. Door winterbanden te gebruiken gaan nu de zomerbanden veel langer mee.
quote:Op woensdag 25 november 2015 17:18 schreef viseenoptie het volgende:
Zomerbanden altijd beter, totdat je in de sneeuw/ijs rijd waar niet gestrooid is. maar dan kan je ook met winterbanden alleen stapvoets.
Als je daarintegen op winterbanden rijdt, dan heb je dus ALTIJD minder grip en langere remweg (tot 30% langer), kortom gevaarlijk, want 30% minder op tijd kunnen stoppen is een heel eind.
(gegeven dat je ook goede "zomerbanden" hebt, en niet van die Chinese budget zooi)
En dan heb ik het nieteens over het extra brandstof verbruik, comfort, geluid en meerprijs van de bandjes en opslagkosten
deze man weetquote:Op donderdag 26 november 2015 13:39 schreef viseenoptie het volgende:
[..]
Ben ook niet totaal tegen winterbanden, maar mensen zetten ze er VEEL te vroeg op, en halen ze er VEEL te laat af. In de maanden jan tm maart dan zit je al tegen de max. hoeveel zie je zal op de weg rijden als het nog 20 graden is. Daar mogen ze van mij een artikel5 aan hangen
Wie praat jij na? de reclames? wat Profile TyreCentre je adviseert? je verjaardagsborrel in een kringetje rond de kaasjes? Google maar naar de ANWB testen van winterbaden boven 0 graden.quote:Op donderdag 26 november 2015 14:17 schreef Martijn137 het volgende:
[..]
[..]
deze man weet![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
kom eens met testen aanzetten van de ANWB en of ADAC om je bewering te onderbouwen dat winterbanden bijna altijd slechter zijn.....
ik praat niemand na, ik wil dat je met bewijzen komt om je beweringen te onderbouwen....quote:Op donderdag 26 november 2015 14:25 schreef viseenoptie het volgende:
[..]
Wie praat jij na? de reclames? wat Profile TyreCentre je adviseert? je verjaardagsborrel in een kringetje rond de kaasjes? Google maar naar de ANWB testen van winterbaden boven 0 graden.
Winterbanden hebben zeker hun functie, maar niet tot nauwelijks in nederland.. het vriest bijna nooit, sneeuw word weggestrooid. maar mensen blijven maar doorrijden met die krengen
Dat je meer verbruik hebt = prima, dat je meer betaald voor deze commercie = prima.
Maar dat je mijn achterkant in puin rijd in een file vind ik een stuk kwalijker
Geloof mij maar dat ik merk of m'n remweg langer is of niet, zonder ABS. Tyfoon zomerbanden op nat wegdek is spannender dan vers Goodyear winterrubber. Ik heb geen goed vergelijkingsmateriaal.quote:Op donderdag 26 november 2015 13:36 schreef viseenoptie het volgende:
[..]
Verschillende Duitse onderzoeken, plus de cijfers van de leasemaatschappij. En ook eigen ervaring.
Tuurlijk merk je zelf niet dat je eigen remweg langer is, dan is ook alleen in noodgevallen (waar je het meeste winst kan halen).
Sorry, die heisa heb ik indertijd even gemist.quote:p.s. Viseenoptie is voor de "echte" fokkers, juist een huzarenstukje qua naam.
Dit dacht ik ook altijd.quote:Op donderdag 26 november 2015 14:29 schreef loveli het volgende:
[..]
Geloof mij maar dat ik merk of m'n remweg langer is of niet, zonder ABS. Tyfoon zomerbanden op nat wegdek is spannender dan vers Goodyear winterrubber. Ik heb geen goed vergelijkingsmateriaal.
Mijn logica zegt dat zacht winterrubber in de zomer ook goed grip zou moeten geven, een zomerband in de winter geeft meer verkeersproblemen dan een winterband in de zomer.
[..]
Sorry, die heisa heb ik indertijd even gemist.
dat is ook de meest logisch redenatie..... daarom ben ik ook benieuwd naar viseenoptie zijn onderbouwing.quote:Op donderdag 26 november 2015 14:33 schreef agter het volgende:
[..]
Dit dacht ik ook altijd.
En daarom slijten winterbanden ook harder en is het niet economisch er mee in de zomer te rijden.
Zoiets...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |