Maar toen ik de vergelijking met een hond met een gebroken poot maakte, was het ook niet goed. Terwijl dat toch dichter bij elkaar ligt.quote:Op maandag 17 december 2012 11:55 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja als je het verschil niet ziet tussen een mens met kanker of een aangespoelde bultrug dan is discussie zinloos op dit vlak.
Daar kun je wellicht vooral uit opmaken dat het maken van vergelijkingen die hout snijden je niet bepaald goed afgaat.quote:Op maandag 17 december 2012 13:31 schreef Guppyfriend het volgende:
Maar toen ik de vergelijking met een hond met een gebroken poot maakte, was het ook niet goed. Terwijl dat toch dichter bij elkaar ligt.
of jij/jullie zien niet dat het een degelijke vergelijking is..quote:Op maandag 17 december 2012 13:36 schreef Copycat het volgende:
[..]
Daar kun je wellicht vooral uit opmaken dat het maken van vergelijkingen die hout snijden je niet bepaald goed afgaat.
Dat zal het zijn. Een huisdier met een gebroken pootje en een aangespoeld zoogdier in het wild.quote:Op maandag 17 december 2012 13:42 schreef mschol het volgende:
of jij/jullie zien niet dat het een degelijke vergelijking is..
Ik snap dat de vergelijking met mensen en dieren niet opgaat. Want hoewel mensen ook zoogdieren zijn, werkt dat nu eenmaal niet meer zo.quote:Op maandag 17 december 2012 13:36 schreef Copycat het volgende:
[..]
Daar kun je wellicht vooral uit opmaken dat het maken van vergelijkingen die hout snijden je niet bepaald goed afgaat.
even je post gecorrigeerdquote:Op maandag 17 december 2012 13:43 schreef Copycat het volgende:
[..]
Dat zal het zijn. Een dier met een gebroken pootje en een aangespoeld dier in het wild.
Same difference.
Veranderd is niet gecorrigeerd. Het gaat nog steeds over een huisdier versus een dier in het wild.quote:Op maandag 17 december 2012 13:44 schreef mschol het volgende:
even je post gecorrigeerd
vertel mij nu het verschil?
Ach kennelijk zijn er voor beiden gevallen mensen bereid financieel in te springen om te helpen. Prima toch? Vallen ze niemand last mee.quote:Op maandag 17 december 2012 13:43 schreef Copycat het volgende:
[..]
Dat zal het zijn. Een huisdier met een gebroken pootje en een aangespoeld zoogdier in het wild.
Same difference.
het gaat dus om een dier vs een dier in het wild, waarom is een (huis)dier beter als een dier in het wild?quote:Op maandag 17 december 2012 13:45 schreef Copycat het volgende:
[..]
Veranderd is niet gecorrigeerd. Het gaat nog steeds over een huisdier versus een dier in het wild.
Kan ook niet (gelukkig). Het was slechts een voorbeeld.quote:Op maandag 17 december 2012 13:45 schreef ook_gek het volgende:
Trouwens, een hond met een gebroken poot kan je niet laten inslapen![]()
Geen 1 dierenarts die dat doet.
Lijkt mij logisch, die twee maten. Heeft niets met 'beter' zijn te maken, maar alles met een emotionele band.quote:Op maandag 17 december 2012 13:48 schreef mschol het volgende:
het gaat dus om een dier vs een dier in het wild, waarom is een (huis)dier beter als een dier in het wild?
dat is namelijk wat je impliceert
wat er imho nu gedaan wordt is meten met 2 maten..
Een aangespoelde walvis is ook prima te behandelen. Als je de juiste mensen maar op de zaak zet.quote:Op maandag 17 december 2012 13:57 schreef Copycat het volgende:
[..]
Lijkt mij logisch, die twee maten. Heeft niets met 'beter' zijn te maken, maar alles met een emotionele band.
Een huisdier heb je in huis, daar hou je van, daar zorg je voor. Een gebroken poot is prima te behandelen.
Een wild dier dat aanspoelt, probeer je als mens zo goed mogelijk te helpen. Maar lukt dat niet, is het een mission impossible, dan houdt het op. Hoe zielig ook voor dat beest.
het is maar wat je logisch vind....quote:Op maandag 17 december 2012 13:57 schreef Copycat het volgende:
Lijkt mij logisch, die twee maten. Heeft niets met 'beter' zijn te maken, maar alles met een emotionele band.
het betreft hier dieren, ongeacht de staat (huisdier of niet) zou men er alles aan moeten doen ze te helpen, ongeacht de kosten en/of tijd die het zou kosten..quote:Een huisdier heb je in huis, daar hou je van, daar zorg je voor. Een gebroken poot is prima te behandelen.
Een wild dier dat aanspoelt, probeer je als mens zo goed mogelijk te helpen. Maar lukt dat niet, is het een mission impossible, dan houdt het op. Hoe zielig ook voor dat beest.
Matriaal is te zwaar voor de zandbank, wn optillen trekt de complete ingewanden aan stukken. Geen optie dus. En zee in duwen? Hoe had je dat in gedacht? Aan de staart trekken breek je het beest in 2en van binnen.quote:Op maandag 17 december 2012 14:01 schreef mschol het volgende:
we kunnen complete tanks van tientallen tonnen de lucht in heisen, een walvisje is dan teveel gevraagd om even terug de zee in te duwen?
Precies. Bekend verhaal, niet? ...jammer genoeg. Geeft aan dat er iets mis is in Nederland...quote:Op maandag 17 december 2012 14:00 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Als er een levend wild dier aanspoelt, moet de eerste optie altijd zijn om het dier terug uit te zetten in het wild. En niet het dier al vastleggen voor musea terwijl het nota bene nog leeft. Dat is toch de wereld op zijn kop?
Ik heb er ook een deja vu bij ja...quote:Op maandag 17 december 2012 15:14 schreef Smeich het volgende:
[..]
Precies. Bekend verhaal, niet? ...jammer genoeg. Geeft aan dat er iets mis is in Nederland...
Staat er niet he ,maar dat komt jou natuurlijk beter uitquote:Op maandag 17 december 2012 09:34 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Jouw interpretatie, maar het argument dat wij allemaal kanker zijn en ik uitgeroeid moet worden is natuurlijk ook weinig onderbouwd he. Dit is een internetforum, openbaar. Maar als je enkel wilt zwemelen met gelijkgestemden ook prima, zeg dat dan gewoon.
Dit ga je toch niet menenquote:Op dinsdag 18 december 2012 10:47 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Ik vind het jammer dat er slechts een reddingspoging is gedaan. En die was niet mislukt doordat het onmogelijk was maar door gebrekkig materieel (geknapt net).
Dat Johannes het misschien in zee ook niet meer zou redden kan ik het best mee eens zijn. Toch heeft zo'n dier minder stress wanneer hij in de zee zou kunnen sterven. In die zin kan in het hier dus alsnog niet mee eens zijn.
Met Morgan is er na binnenkomst bij het dolfinarium vooral gekeken naar de financiële belangen. Waarom er dan weer van datzelfde bedrijf experts worden gevraagd om te beslissen..Dit was een nare dood (en voor Morgan een naar leven) dus hoop ik dat er eindelijk regels gaan komen over wat te doen met aangespoelde dieren. Als ik me niet vergis gaat Marianne Thieme vandaag haar kamervragen stellen over Johannes.
Gastquote:Op dinsdag 18 december 2012 10:49 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Dit ga je toch niet menen![]()
![]()
!
Een aangespoelde vis
Een kansloze potvis is toch geen zaak voor de politiek. Daar moet je geen geld en tijd in stekenquote:Op dinsdag 18 december 2012 10:50 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
GastDaarnaast, er worden kamervragen gesteld om minder.
Volgens mij was er toch een behoorlijke roep vanuit "het land" om regels. En wie kan beter de regels maken dan de politiek?quote:Op dinsdag 18 december 2012 10:51 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Een kansloze potvis is toch geen zaak voor de politiek. Daar moet je geen geld en tijd in steken
Een roep van uit het land? Misschien een roep van een paar gekkies die ook een stille tocht willen organiseren. Face it. Die potvis was kansloos.quote:Op dinsdag 18 december 2012 10:53 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Volgens mij was er toch een behoorlijke roep vanuit "het land" om regels. En wie kan beter de regels maken dan de politiek?
Welnee, het plan van aanpak was kansloos. Als je financieel belanghebbenden een reddingspoging laat doen, is het wel heel toevallig dat er maar één poging wordt gedaan en dat die toevallig ook nog eens mislukt. Dat je de ervaren redders de weg blokkeert en zo in wezen een dier heel langzaam laat sterven. Als jij dat allemaal prima vindt, ik niet,quote:Op dinsdag 18 december 2012 10:54 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Een roep van uit het land? Misschien een roep van een paar gekkies die ook een stille tocht willen organiseren. Face it. Die potvis was kansloos.
Ik vind het nogal raar dat die gekkies er van overtuigd lijken te zijn dat die Johannes het overleefd zou hebben als hij teruggeduwd zou zijn...quote:Op dinsdag 18 december 2012 10:58 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Welnee, het plan van aanpak was kansloos. Als je financieel belanghebbenden een reddingspoging laat doen, is het wel heel toevallig dat er maar één poging wordt gedaan en dat die toevallig ook nog eens mislukt. Dat je de ervaren redders de weg blokkeert en zo in wezen een dier heel langzaam laat sterven. Als jij dat allemaal prima vindt, ik niet,
De gekkies die er iets over te zeggen hadden, hebben de afgelopen dat wel het nieuws beheerst. Logisch dus dat er regels gaan komen vanuit de politiek, nòg een Morgen en een Johannes zou echt een schande zijn voor ons natuurbeleid. Overal ter wereld gaan gestrande zeezoogdieren terug de zee in, maar wij verpatsen ze aan pretparken en musea...
Het gaat er niet om of ie het overleefd of niet. Voor mijn part gaat ie op de volle zee dood. Zoals het hoort. Zelfde geldt voor Morgan. Maar door een smerig spelletje zit zij nu in een bassin weg te kwijnen, en heeft Johannes 5 dagen liggen doodgaan. Kies er als mensen dan voor om 'm òf terug in zee te doen (wat heus wel kan), òf snel en humaan uit zijn lijden te verlossen. In het geval van de bultrug is er veel gebeurt, maar van snelle euthanasie is absoluut geen sprake geweest. En als daar nou eens regels voor komen, dan kan dat lange lijden voorkomen worden.quote:Op dinsdag 18 december 2012 11:01 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Ik vind het nogal raar dat die gekkies er van overtuigd lijken te zijn dat die Johannes het overleefd zou hebben als hij teruggeduwd zou zijn...
Ik bedoel: Zo'n potvis spoelt niet voor niets aan. Er was blijkbaar al iets goed mis. Dan kun je als mens wel voor god willen spelen door elk dier te redden. Maar de natuur is eenmaal hard. En van een dode potvis is nog geen ander dier minder geworden.
Had dat beest gewoon met rust gelaten en laten sterven
Waarom is sterven op het strand niet zoals het hoort?quote:Op dinsdag 18 december 2012 11:11 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Het gaat er niet om of ie het overleefd of niet. Voor mijn part gaat ie op de volle zee dood. Zoals het hoort. Zelfde geldt voor Morgan.
Waarom is het niet humaan om een dier zelf te laten sterven? Dat is toch de natuur?quote:Maar door een smerig spelletje zit zij nu in een bassin weg te kwijnen, en heeft Johannes 5 dagen liggen doodgaan. Kies er als mensen dan voor om 'm òf terug in zee te doen (wat heus wel kan), òf snel en humaan uit zijn lijden te verlossen.
Waarom niet in rust laten sterven en later het skelet halen?quote:In het geval van de bultrug is er veel gebeurt, maar van snelle euthanasie is absoluut geen sprake geweest. En als daar nou eens regels voor komen, dan kan dat lange lijden voorkomen worden.
Gewoon, als het kan, terug de zee in. Kan het niet, dan humaan en snel uit zijn lijden verlossen. In het geval van een bultrug is dat met explosieven. Is het skelet dan niet meer heel? So be is, dan neem je maar een skelet van een bultrug die wel dood aanspoelt.
Ik ben het daar niet volledig mee eens. In sommige gevallen kun je de natuur beter z'n gang laten gaan. Hoe ruw dat ook lijkt in de ogen van mensen.quote:Met rust laten in Nederland is geen optie. Er komen heel veel mensen op af, of het dier nou dood is of niet. En met alle gevolgen van dien. We hebben in Nederland nu eenmaal ervoor gekomen om de natuur te reguleren, dan moeten we dat ook op een goede manier doen.
Bijsturen is prima. Maar overal ingrijpen omdat het anders zielug is voor de diertjes vind ik onzin. Vaak zijn dan ook de hardste schreeuwers mensen die geen idee hebben van de natuur.quote:En dat is dan op een manier dat de dieren er wat aan hebben, en niet op een manier dat pretparken en musea er wat aan hebben, dat mag nooit op de eerste plaats komen.
Oh en natuur in Nederland bestaat natuurlijk al heel lang niet meer. Zelfs de 'natuur' op de Veluwe en in de Waddenzee is gereguleerd door de mens.
Johannes had goede kansen om het in de zee wel weer te redden. Zeker vrijdag nog, toen ineens werd besloten om hem een spuitje te geven. Overigens kwam de toestemming om een spuitje te geven toch ook uit de politiek, dus de politiek had zich hier al mee bemoeid.quote:Op dinsdag 18 december 2012 11:01 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Ik vind het nogal raar dat die gekkies er van overtuigd lijken te zijn dat die Johannes het overleefd zou hebben als hij teruggeduwd zou zijn...
Ik bedoel: Zo'n potvis spoelt niet voor niets aan. Er was blijkbaar al iets goed mis. Dan kun je als mens wel voor god willen spelen door elk dier te redden. Maar de natuur is eenmaal hard. En van een dode potvis is nog geen ander dier minder geworden.
Het gaat er mij niet om dat het zielug is.quote:Op dinsdag 18 december 2012 11:20 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Waarom is sterven op het strand niet zoals het hoort?
Waarom is het niet humaan om een dier zelf te laten sterven? Dat is toch de natuur?
Waarom niet in rust laten sterven en later het skelet halen?
Ik ben het daar niet volledig mee eens. In sommige gevallen kun je de natuur beter z'n gang laten gaan. Hoe ruw dat ook lijkt in de ogen van mensen.
Bijsturen is prima. Maar overal ingrijpen omdat het anders zielug is voor de diertjes vind ik onzin. Vaak zijn dan ook de hardste schreeuwers mensen die geen idee hebben van de natuur.
dat is natuurlijk te makkelijk gezegd, er is zat natuur in nederlandquote:Er is geen natuur meer in Nederland. Als er een wild zwijn langs de provinciale weg ligt wordt het al opgeruimd, want overlast. Laat staan als er een walvis op het strand ligt. Of op een zandbank, zo u wilt.
Maar als je op het strand een walvis hebt liggen, kun je die dan toch niet aan de natuur overlaten? Want overlast. Dan is het strand toch geen natuur? Ik vind dat geen natuur, tenminste.quote:Op dinsdag 18 december 2012 11:39 schreef mschol het volgende:
[..]
dat is natuurlijk te makkelijk gezegd, er is zat natuur in nederland
dat er bij wegen (of stranden) kadavers worden opgeruimd is niet meer als logisch omdat deze de gezondheid (indirect) negatief kunnen beinvloeden
het is nog steeds natuur, maar omdat de mens het nodig vind zich overal en nergens te vestigen zal men soms de natuur even moeten helpen, mede om de overlast tot een minimum te beperken (hetzij het terugzetten van een walvis in zee, hetzij het opruimen van een aangespoeld kadaver), ik ben namelijk van mening dat de rotzooi die wij veroorzaken best 1 van de oorzaken kan zijn dat zo'n beest aanspoelt (even in het midden gelaten of dat daadwerkelijk zo was)quote:Op dinsdag 18 december 2012 11:41 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Maar als je op het strand een walvis hebt liggen, kun je die dan toch niet aan de natuur overlaten? Want overlast. Dan is het strand toch geen natuur? Ik vind dat geen natuur, tenminste.
Dat denk ik ook wel (dat van die oorzaken).quote:Op dinsdag 18 december 2012 11:48 schreef mschol het volgende:
[..]
het is nog steeds natuur, maar omdat de mens het nodig vind zich overal en nergens te vestigen zal men soms de natuur even moeten helpen, mede om de overlast tot een minimum te beperken (hetzij het terugzetten van een walvis in zee, hetzij het opruimen van een aangespoeld kadaver), ik ben namelijk van mening dat de rotzooi die wij veroorzaken best 1 van de oorzaken kan zijn dat zo'n beest aanspoelt (even in het midden gelaten of dat daadwerkelijk zo was)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |