Ook op somda gemeld door iemand: http://somda.nl/forum/127(...)+dingen+14+december/quote:Op vrijdag 14 december 2012 08:38 schreef Dalenbart het volgende:
En dan rijd de trein bij de herfte aansluiting door een rood sein gezien vanuit dalfsen.. Staan tussen het sein en de wissels...
Edit- zou gaan om verstroing volgens machinist..
Ik had er eens op gelet in de VIRM-VI (die met blauw/rode bekleding) en het betreffende tafeltje steekt daar minder uit en de bredere zijde is naar de tweezits gericht.quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:19 schreef b2py het volgende:
[..]
Bij de botsing in april bij Amsterdam is een vrouw overleden. Die zat in de krappe IRM stoel bij de deur die dichterbij het tafelje staat.
Spuit elfquote:Op vrijdag 14 december 2012 10:26 schreef dennistd het volgende:
[..]
Ook op somda gemeld door iemand: http://somda.nl/forum/127(...)+dingen+14+december/
quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:17 schreef b2py het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zelfde trein als Dalenbart; Via Somda.
ff gemistquote:
Ben van Velperpoort weer naar huis gegaan toen ik zag dat de storing naar verwachting om 11:00 voorbij was ipv 10:00. Verstandige keuze dusquote:Op vrijdag 14 december 2012 10:29 schreef b2py het volgende:
De stroomstoring te Nijmegen was 45 min geleden opgelost maar is zojuist weer ontstaan.
Hmm dat moet hard zijn gegaan dan, je zou zoiets niet verwachten.quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:19 schreef b2py het volgende:
[..]
Bij de botsing in april bij Amsterdam is een vrouw overleden. Die zat in de krappe IRM stoel bij de deur die dichterbij het tafelje staat.
Klinkt als stilgezet door ATB-vv maar ruim voor de daadwerkelijke aansluiting. Bij aansluitingen ver buiten stations is het gebruikelijk om 200 meter afstand achter het sein aan te houden tot aan het punt waar de treinen elkaar zouden raken als er eentje door rood is gereden.quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:17 schreef b2py het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zelfde trein als Dalenbart; Via Somda.
Lees het rapport maar: http://www.onderzoeksraad(...)NL_web_beveiligd.pdfquote:Op vrijdag 14 december 2012 10:35 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Hmm dat moet hard zijn gegaan dan, je zou zoiets niet verwachten.
Wat voor sein stond daar? Zou ATB-vv hier een botsing hebben voorkomen?quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:17 schreef b2py het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zelfde trein als Dalenbart; Via Somda.
Zie mijn bovenstaande post: Ja.quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:37 schreef Viezze het volgende:
[..]
Wat voor sein stond daar? Zou ATB-vv hier een botsing hebben voorkomen?
Die post had ik net gemist. Volgens mij mogen treinen op dat punt vrij hard (100?) dus die 'buffer' is ook wel logischquote:Op vrijdag 14 december 2012 10:38 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Zie mijn bovenstaande post: Ja.
De woordvoerder noemt de perronlengtes maar zelfs bij Heemstede zijn de perrons 340 meter lang. Het zal dus vooral gaan om het vervangen van DDZ die nu niet langer dan 8 bakken te krijgen zijn door ander materieel. Ze wil alleen niet toegeven dat die logistiek voor NS wat lastig is.quote:Op vrijdag 14 december 2012 09:18 schreef Darkwing_Duck het volgende:
En ik luister dit stukje
http://nos.nl/audio/45137(...)langere-treinen.html
Waarom kan er pas in Januari verlengd worden tussen Amsterdam en Den Haag? Wachten we op de afbouw van een perronverlenging ergens?
http://www.nu.nl/binnenla(...)s-worden-langer.htmlquote:Tussen Amsterdam en Den Haag Centraal gaan vanaf januari andere treinen rijden, waarin plaats is voor meer passagiers. Ook tussen Weesp en Lelystad worden voortaan langere treinen ingezet.
Precies.quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:49 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Die onzin blijven ze alleen verkondigen, omdat er geen minister of staatssecretaris is die verantwoordelijkheid wil nemen voor het hoofdpijndossier dat de HSL Zuid is. Nemen ze die verantwoordelijkheid wel, dan komt boven water dat NS Hispeed feitelijk failliet is, wegens exorbitant hoog inschrijven op de concessie, wegens het kopen van Italiaanse rommel en wegens het faalmanagement dat er al jaren zit.
Had DB/Arriva maar gewonnen, dan was de ellende nu waarschijnlijk een heel stuk kleiner.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:07 schreef Igen het volgende:
[..]
Precies.
En het is in nog veel meer opzichten een politiek verhaal. Lees maar eens terug hoe de politiek er in 2000 tegenover stond. De politiek wilde NS tegen elke prijs de hand boven het hoofd houden. En wat heeft de politiek een moeite daarvoor moeten doen. Allereerst verprutste NS zelf de poging om de HSL onderhands aan hen te gunnen. Daarna moest een openbare aanbesteding gehouden, maar die was zo geschreven dat alleen NS had moeten durven deelnemen. Maar o jee, toen bleek ineens dat er toch twee buitenlandse bedrijven gingen meebieden. En toen kwam er ineens een onrealistisch hoog bod van NS op tafel wat gewillig door de overheid werd geaccepteerd. 1+1=2, zou ik zeggen.
Het meest vreemde in dit hele verhaal vind ik nog wel dat het belang van de reiziger er nergens in voor lijkt te komen. Toen niet en nu nog steeds niet.
De Prio-stammen kun je met een paar dagen weer in dienst hebben, en als je nu een leasemaatschappij belt voor een Traxx-loc dan heb je hem morgen in huis zou ik haast zeggen (nouja, een paar dagen dan). Het probleem zit hem bij de Belgen, die geen Prio-stammen over de HSL willen hebben...quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:11 schreef Viezze het volgende:
Het probleem is nu dat je niet op hele korte termijn met een oplossing kan komen; alle paden zijn ingelegd, materieel terzijde, locs terug, en het huidig materieel gaat op korte termijn ook niet goed presteren.
Wel grappig om te zien hoe fel men tegen buitenlandse vervoerders was, terwijl alles wat nu is aanbesteed in handen is van buitenlandse ondernemingen...quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:07 schreef Igen het volgende:
[..]
Precies.
En het is in nog veel meer opzichten een politiek verhaal. Lees maar eens terug hoe de politiek er in 2000 tegenover stond. De politiek wilde NS tegen elke prijs de hand boven het hoofd houden. En wat heeft de politiek een moeite daarvoor moeten doen. Allereerst verprutste NS zelf de poging om de HSL onderhands aan hen te gunnen. Daarna moest een openbare aanbesteding gehouden, maar die was zo geschreven dat alleen NS had moeten durven deelnemen. Maar o jee, toen bleek ineens dat er toch twee buitenlandse bedrijven gingen meebieden. En toen kwam er ineens een onrealistisch hoog bod van NS op tafel wat gewillig door de overheid werd geaccepteerd. 1+1=2, zou ik zeggen.
Het meest vreemde in dit hele verhaal vind ik nog wel dat het belang van de reiziger er nergens in voor lijkt te komen. Toen niet en nu nog steeds niet.
Waarom houden de Belgen hun poot stijf dan? Zij zien toch ook dat dit voor geen ene meter draait, laat dan voorlopig wel die prio-stammen toe zodat er een betrouwbare dienst kan worden opgezet.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:25 schreef dennistd het volgende:
[..]
De Prio-stammen kun je met een paar dagen weer in dienst hebben, en als je nu een leasemaatschappij belt voor een Traxx-loc dan heb je hem morgen in huis zou ik haast zeggen (nouja, een paar dagen dan). Het probleem zit hem bij de Belgen, die geen Prio-stammen over de HSL willen hebben...
Ja en jaquote:Op vrijdag 14 december 2012 00:59 schreef bork het volgende:
[..]
Vanaf dat je begonnen bent?
5 keer verschillende van Woerden telt als 5?
Eerlijk gezegd snap ik ook niet welk belang dat verhindert.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:11 schreef Viezze het volgende:
Het probleem is nu dat je niet op hele korte termijn met een oplossing kan komen; alle paden zijn ingelegd, materieel terzijde, locs terug, en het huidig materieel gaat op korte termijn ook niet goed presteren.
Er moet een keer iemand in Den Haag / bij NS opstaan en met de vuist op tafel slaan om vervolgens te schreeuwen dat het niet langer kan zo. En dan net zo lang vergaderen tot er een oplossing is waar de reiziger wel beter van wordt.
Das ergquote:
Je moet wel beseffen dat NS na 2015 nog altijd meer geld betaald aan die HSL dan je nu zou mogen verwachten bij een aanbesteding. Daarnaast gaan ze een concessievergoeding voor het HRN betalen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:40 schreef Igen het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd snap ik ook niet welk belang dat verhindert.
Het verlies op de HSL wordt komt toch wel op het bord van de overheid, of je nou de boel opnieuw aanbesteedt met tegenvallende (in vergelijking met het huidige contract) opbrengsten of dat NS de verliezen bijpast en daardoor de winst verminderd en de inkomsten uit dividend tegenvallen.
Het belang van de overheid is dus dat met die waardeloze V250-treinstellen toch nog zo veel mogelijk geld wordt binnengeharkt. Dat erkent het ministerie ook, en is ook het uitgangspunt geweest bij het zoeken naar oplossingen door Schulz toen HSA onlangs bijna failliet ging.
Maar ik heb niet veel vertrouwen in de gekozen oplossing: NS de concessie tegen een fikse korting cadeau doen. De huidige houding van NS t.o.v. de reizigers op de Benelux-Fyra lijkt mij i.i.g. geen recept voor een zo goed mogelijk gevulde, zo winstgevend mogelijke trein.
Bijna heel NRW, heel België enzoquote:Op vrijdag 14 december 2012 11:41 schreef bork het volgende:
[..]
Das erg![]()
moeilijk![]()
400 stations in nederland plus die opgeheven zijn x 4 en dan de rest
welkom!quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:42 schreef KnightSolaire het volgende:
Heb dit topic al een tijdje zitten volgen, maar vandaag pas een FOK!-account aangemaakt. Ik spring er bij deze dus even tussenin.
Valt me op dat het vandaag (tot dusver) opvallend goed gaat met de V250. Groot contrast met de vorige dagen en zeker gisteren, toen het al bij de eerste ritten nog binnen Nederland fout ging. Elders las ik dat de Thalys in de eerste week op de HSL-Zuid vergelijkbare problemen had, sterker nog: die punctualiteit zou nóg lager geweest zijn. Hopelijk kan de V250 zich herstellen, want of je nu achteraf liever een andere vervoerder/treintype op de HSL had willen zien, op dit moment is het gewoon het beste voor de reizigers als dat ding snel goed gaat rijden.
En wat betreft de vervoerder: laten we niet vergeten dat de integratie van de HSL met het hoofdrailnet een soort IC+-diensten mogelijk gaat maken waar veel meer mensen baat bij hebben dan bij de "losse" HSL-Zuid.
NS heeft daar toch helemaal geen treinen voor? Het aantal gekochte V250-treinen is nog niet eens genoeg om de oorspronkelijk beloofde treindienst Den Haag - Breda - Brussel mogelijk te maken. Welke treinen wil NS dan gaan gebruiken voor hun super-intercity Den Haag - Eindhoven over de HSL? In hun foldertje over 'het voorstel aan de reiziger 2015-2025' zie ik bij het materieeloverzicht ook nergens het voornemen om nieuwe hogesnelheidstreinen te gaan kopen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:42 schreef KnightSolaire het volgende:
En wat betreft de vervoerder: laten we niet vergeten dat de integratie van de HSL met het hoofdrailnet een soort IC+-diensten mogelijk gaat maken waar veel meer mensen baat bij hebben dan bij de "losse" HSL-Zuid.
De versterkingstrein Amsterdam-Rotterdam gaat eruit. Daar kan je wat anders mee doen en Den Haag-Eindhoven wordt waarschijnlijk een getrokken trein.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:47 schreef Igen het volgende:
[..]
NS heeft daar toch helemaal geen treinen voor? Het aantal gekochte V250-treinen is nog niet eens genoeg om de oorspronkelijk beloofde treindienst Den Haag - Breda - Brussel mogelijk te maken. Welke treinen wil NS dan gaan gebruiken voor hun super-intercity Den Haag - Eindhoven over de HSL? In hun foldertje over 'het voorstel aan de reiziger 2015-2025' zie ik bij het materieeloverzicht ook nergens het voornemen om nieuwe hogesnelheidstreinen te gaan kopen.
Ik heb dus niet zo veel vertrouwen in de mooie beloftes van NS.
Ja en? De NS heeft geen geldboom in de tuin staan ofzo. Die hogere, blijkbaar niet-marktconforme opbrengsten voor de overheid kunnen dus maar bij één plek vandaan komen: tegenvallers voor de overheid op een ander vlak, nl. een tegenvallende bedrijfswaarde en/of dividend als enige aandeelhouder van NS.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:41 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Je moet wel beseffen dat NS na 2015 nog altijd meer geld betaald aan die HSL dan je nu zou mogen verwachten bij een aanbesteding. Daarnaast gaan ze een concessievergoeding voor het HRN betalen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |