http://www.nu.nl/binnenla(...)s-worden-langer.htmlquote:Tussen Amsterdam en Den Haag Centraal gaan vanaf januari andere treinen rijden, waarin plaats is voor meer passagiers. Ook tussen Weesp en Lelystad worden voortaan langere treinen ingezet.
Precies.quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:49 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Die onzin blijven ze alleen verkondigen, omdat er geen minister of staatssecretaris is die verantwoordelijkheid wil nemen voor het hoofdpijndossier dat de HSL Zuid is. Nemen ze die verantwoordelijkheid wel, dan komt boven water dat NS Hispeed feitelijk failliet is, wegens exorbitant hoog inschrijven op de concessie, wegens het kopen van Italiaanse rommel en wegens het faalmanagement dat er al jaren zit.
Had DB/Arriva maar gewonnen, dan was de ellende nu waarschijnlijk een heel stuk kleiner.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:07 schreef Igen het volgende:
[..]
Precies.
En het is in nog veel meer opzichten een politiek verhaal. Lees maar eens terug hoe de politiek er in 2000 tegenover stond. De politiek wilde NS tegen elke prijs de hand boven het hoofd houden. En wat heeft de politiek een moeite daarvoor moeten doen. Allereerst verprutste NS zelf de poging om de HSL onderhands aan hen te gunnen. Daarna moest een openbare aanbesteding gehouden, maar die was zo geschreven dat alleen NS had moeten durven deelnemen. Maar o jee, toen bleek ineens dat er toch twee buitenlandse bedrijven gingen meebieden. En toen kwam er ineens een onrealistisch hoog bod van NS op tafel wat gewillig door de overheid werd geaccepteerd. 1+1=2, zou ik zeggen.
Het meest vreemde in dit hele verhaal vind ik nog wel dat het belang van de reiziger er nergens in voor lijkt te komen. Toen niet en nu nog steeds niet.
De Prio-stammen kun je met een paar dagen weer in dienst hebben, en als je nu een leasemaatschappij belt voor een Traxx-loc dan heb je hem morgen in huis zou ik haast zeggen (nouja, een paar dagen dan). Het probleem zit hem bij de Belgen, die geen Prio-stammen over de HSL willen hebben...quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:11 schreef Viezze het volgende:
Het probleem is nu dat je niet op hele korte termijn met een oplossing kan komen; alle paden zijn ingelegd, materieel terzijde, locs terug, en het huidig materieel gaat op korte termijn ook niet goed presteren.
Wel grappig om te zien hoe fel men tegen buitenlandse vervoerders was, terwijl alles wat nu is aanbesteed in handen is van buitenlandse ondernemingen...quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:07 schreef Igen het volgende:
[..]
Precies.
En het is in nog veel meer opzichten een politiek verhaal. Lees maar eens terug hoe de politiek er in 2000 tegenover stond. De politiek wilde NS tegen elke prijs de hand boven het hoofd houden. En wat heeft de politiek een moeite daarvoor moeten doen. Allereerst verprutste NS zelf de poging om de HSL onderhands aan hen te gunnen. Daarna moest een openbare aanbesteding gehouden, maar die was zo geschreven dat alleen NS had moeten durven deelnemen. Maar o jee, toen bleek ineens dat er toch twee buitenlandse bedrijven gingen meebieden. En toen kwam er ineens een onrealistisch hoog bod van NS op tafel wat gewillig door de overheid werd geaccepteerd. 1+1=2, zou ik zeggen.
Het meest vreemde in dit hele verhaal vind ik nog wel dat het belang van de reiziger er nergens in voor lijkt te komen. Toen niet en nu nog steeds niet.
Waarom houden de Belgen hun poot stijf dan? Zij zien toch ook dat dit voor geen ene meter draait, laat dan voorlopig wel die prio-stammen toe zodat er een betrouwbare dienst kan worden opgezet.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:25 schreef dennistd het volgende:
[..]
De Prio-stammen kun je met een paar dagen weer in dienst hebben, en als je nu een leasemaatschappij belt voor een Traxx-loc dan heb je hem morgen in huis zou ik haast zeggen (nouja, een paar dagen dan). Het probleem zit hem bij de Belgen, die geen Prio-stammen over de HSL willen hebben...
Ja en jaquote:Op vrijdag 14 december 2012 00:59 schreef bork het volgende:
[..]
Vanaf dat je begonnen bent?
5 keer verschillende van Woerden telt als 5?
Eerlijk gezegd snap ik ook niet welk belang dat verhindert.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:11 schreef Viezze het volgende:
Het probleem is nu dat je niet op hele korte termijn met een oplossing kan komen; alle paden zijn ingelegd, materieel terzijde, locs terug, en het huidig materieel gaat op korte termijn ook niet goed presteren.
Er moet een keer iemand in Den Haag / bij NS opstaan en met de vuist op tafel slaan om vervolgens te schreeuwen dat het niet langer kan zo. En dan net zo lang vergaderen tot er een oplossing is waar de reiziger wel beter van wordt.
Das ergquote:
Je moet wel beseffen dat NS na 2015 nog altijd meer geld betaald aan die HSL dan je nu zou mogen verwachten bij een aanbesteding. Daarnaast gaan ze een concessievergoeding voor het HRN betalen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:40 schreef Igen het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd snap ik ook niet welk belang dat verhindert.
Het verlies op de HSL wordt komt toch wel op het bord van de overheid, of je nou de boel opnieuw aanbesteedt met tegenvallende (in vergelijking met het huidige contract) opbrengsten of dat NS de verliezen bijpast en daardoor de winst verminderd en de inkomsten uit dividend tegenvallen.
Het belang van de overheid is dus dat met die waardeloze V250-treinstellen toch nog zo veel mogelijk geld wordt binnengeharkt. Dat erkent het ministerie ook, en is ook het uitgangspunt geweest bij het zoeken naar oplossingen door Schulz toen HSA onlangs bijna failliet ging.
Maar ik heb niet veel vertrouwen in de gekozen oplossing: NS de concessie tegen een fikse korting cadeau doen. De huidige houding van NS t.o.v. de reizigers op de Benelux-Fyra lijkt mij i.i.g. geen recept voor een zo goed mogelijk gevulde, zo winstgevend mogelijke trein.
Bijna heel NRW, heel België enzoquote:Op vrijdag 14 december 2012 11:41 schreef bork het volgende:
[..]
Das erg![]()
moeilijk![]()
400 stations in nederland plus die opgeheven zijn x 4 en dan de rest
welkom!quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:42 schreef KnightSolaire het volgende:
Heb dit topic al een tijdje zitten volgen, maar vandaag pas een FOK!-account aangemaakt. Ik spring er bij deze dus even tussenin.
Valt me op dat het vandaag (tot dusver) opvallend goed gaat met de V250. Groot contrast met de vorige dagen en zeker gisteren, toen het al bij de eerste ritten nog binnen Nederland fout ging. Elders las ik dat de Thalys in de eerste week op de HSL-Zuid vergelijkbare problemen had, sterker nog: die punctualiteit zou nóg lager geweest zijn. Hopelijk kan de V250 zich herstellen, want of je nu achteraf liever een andere vervoerder/treintype op de HSL had willen zien, op dit moment is het gewoon het beste voor de reizigers als dat ding snel goed gaat rijden.
En wat betreft de vervoerder: laten we niet vergeten dat de integratie van de HSL met het hoofdrailnet een soort IC+-diensten mogelijk gaat maken waar veel meer mensen baat bij hebben dan bij de "losse" HSL-Zuid.
NS heeft daar toch helemaal geen treinen voor? Het aantal gekochte V250-treinen is nog niet eens genoeg om de oorspronkelijk beloofde treindienst Den Haag - Breda - Brussel mogelijk te maken. Welke treinen wil NS dan gaan gebruiken voor hun super-intercity Den Haag - Eindhoven over de HSL? In hun foldertje over 'het voorstel aan de reiziger 2015-2025' zie ik bij het materieeloverzicht ook nergens het voornemen om nieuwe hogesnelheidstreinen te gaan kopen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:42 schreef KnightSolaire het volgende:
En wat betreft de vervoerder: laten we niet vergeten dat de integratie van de HSL met het hoofdrailnet een soort IC+-diensten mogelijk gaat maken waar veel meer mensen baat bij hebben dan bij de "losse" HSL-Zuid.
De versterkingstrein Amsterdam-Rotterdam gaat eruit. Daar kan je wat anders mee doen en Den Haag-Eindhoven wordt waarschijnlijk een getrokken trein.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:47 schreef Igen het volgende:
[..]
NS heeft daar toch helemaal geen treinen voor? Het aantal gekochte V250-treinen is nog niet eens genoeg om de oorspronkelijk beloofde treindienst Den Haag - Breda - Brussel mogelijk te maken. Welke treinen wil NS dan gaan gebruiken voor hun super-intercity Den Haag - Eindhoven over de HSL? In hun foldertje over 'het voorstel aan de reiziger 2015-2025' zie ik bij het materieeloverzicht ook nergens het voornemen om nieuwe hogesnelheidstreinen te gaan kopen.
Ik heb dus niet zo veel vertrouwen in de mooie beloftes van NS.
Ja en? De NS heeft geen geldboom in de tuin staan ofzo. Die hogere, blijkbaar niet-marktconforme opbrengsten voor de overheid kunnen dus maar bij één plek vandaan komen: tegenvallers voor de overheid op een ander vlak, nl. een tegenvallende bedrijfswaarde en/of dividend als enige aandeelhouder van NS.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:41 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Je moet wel beseffen dat NS na 2015 nog altijd meer geld betaald aan die HSL dan je nu zou mogen verwachten bij een aanbesteding. Daarnaast gaan ze een concessievergoeding voor het HRN betalen.
SLT heeft toch ERTMS?quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:47 schreef Igen het volgende:
[..]
NS heeft daar toch helemaal geen treinen voor? Het aantal gekochte V250-treinen is nog niet eens genoeg om de oorspronkelijk beloofde treindienst Den Haag - Breda - Brussel mogelijk te maken. Welke treinen wil NS dan gaan gebruiken voor hun super-intercity Den Haag - Eindhoven over de HSL? In hun foldertje over 'het voorstel aan de reiziger 2015-2025' zie ik bij het materieeloverzicht ook nergens het voornemen om nieuwe hogesnelheidstreinen te gaan kopen.
Ik heb dus niet zo veel vertrouwen in de mooie beloftes van NS.
Dank!quote:
Je hebt er geen hogesnelheidstreinen voor nodig lijkt me. Dat zou nogal een dure investering zijn als je slechts een klein deel van het traject op de HSL gaat rijden (denk aan de IC Den Haag - Venlo die dan tussen Rotterdam en Breda op de HSL zou rijden). Lijkt me eerder dat omgebouwd materieel daarvoor gebruikt gaat worden. Het verschil qua tijdswinst tussen 160km/u en 250km/u is niet denderend, zeker niet op korte afstanden.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:47 schreef Igen het volgende:
[..]
NS heeft daar toch helemaal geen treinen voor? Het aantal gekochte V250-treinen is nog niet eens genoeg om de oorspronkelijk beloofde treindienst Den Haag - Breda - Brussel mogelijk te maken. Welke treinen wil NS dan gaan gebruiken voor hun super-intercity Den Haag - Eindhoven over de HSL? In hun foldertje over 'het voorstel aan de reiziger 2015-2025' zie ik bij het materieeloverzicht ook nergens het voornemen om nieuwe hogesnelheidstreinen te gaan kopen.
Ik heb dus niet zo veel vertrouwen in de mooie beloftes van NS.
Ah okee. Weet je toevallig ook waar die treinen vandaan gaan komen? Ik dacht altijd dat de huidige getrokken Fyra's niet geschikt waren als langetermijnoplossing, met dure gehuurde locomotieven, te veel lawaai doordat de rijtuigen eigenlijk niet geschikt zijn voor 160 km/u op een betonnen baan, etc.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:50 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
De versterkingstrein Amsterdam-Rotterdam gaat eruit. Daar kan je wat anders mee doen en Den Haag-Eindhoven wordt waarschijnlijk een getrokken trein.
en dat terwijl vorig jaar de assentellers daar toch vervangen waren?quote:Op vrijdag 14 december 2012 09:03 schreef b2py het volgende:
[..]
schijnen heel veel problemen met de assentellers te zijn en materieel werkt af en toe ook niet mee.
Assentellers zijn sowieso wel een problematisch systeem ...quote:Op vrijdag 14 december 2012 12:10 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
en dat terwijl vorig jaar de assentellers daar toch vervangen waren?
mja, valt mee. Eventueel aanvullen met pedalen ofzo.quote:Op vrijdag 14 december 2012 12:13 schreef b2py het volgende:
[..]
Assentellers zijn sowieso wel een problematisch systeem ...
Vandaag terzijde gegaan, de 7438.quote:Op vrijdag 14 december 2012 08:19 schreef b2py het volgende:
[..]
Terzijde staan nu de 7411, 7413 en 7437.
De tien die het nu dus nog net gered hebben (maar dus wel op de nominatie staan om binnen afzienbare tijd terzijde te gaan) zijn 7410, 7412, 7414, 7415, 7416, 7417, 7418, 7434, 7443 en 7444.
Wel de stammen dus, locs onbekend. Bron: Somda.
De beide concessievergoedingen zijn gelijk aan de huidige HSL-vergoeding. 1+1=2quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:50 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja en? De NS heeft geen geldboom in de tuin staan ofzo. Die hogere, blijkbaar niet-marktconforme opbrengsten voor de overheid kunnen dus maar bij één plek vandaan komen: tegenvallers voor de overheid op een ander vlak, nl. een tegenvallende bedrijfswaarde en/of dividend als enige aandeelhouder van NS.
Daar ga ik vanuit dat ATB-vv heeft ingegrepen. Remming begon vlak voor het sein en eerste stuk waar ik in zat kwam stukje voorbij het sein tot stilstand. ruimte tot de eerste wissel was nog wel redelijk ander treinverkeer kon er normaal langs. Maar tegelijkertijd met dat we door rood reden kwam de trein vanuit groningen ook langs.quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:37 schreef Viezze het volgende:
[..]
Wat voor sein stond daar? Zou ATB-vv hier een botsing hebben voorkomen?
Welkom!quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:42 schreef KnightSolaire het volgende:
Heb dit topic al een tijdje zitten volgen, maar vandaag pas een FOK!-account aangemaakt. Ik spring er bij deze dus even tussenin.
Hahaha, dus de gewone reiziger kan de pest krijgen, maar als de NS-top met de Fyra naar Belgie moet, dan kan het opeens wel...quote:Valt me op dat het vandaag (tot dusver) opvallend goed gaat met de V250.
Volgens mij weten ze precies welk(e) Fyra-stel(len) in goede staat is/zijn. Ze nemen echt niet het risico dat ze een uur tegen een paar koeien in de lokale wei kunnen gaan aankijken.quote:Op vrijdag 14 december 2012 12:46 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Welkom!
[..]
Hahaha, dus de gewone reiziger kan de pest krijgen, maar als de NS-top met de Fyra naar Belgie moet, dan kan het opeens wel...
Volgens mij hebben ze weinig keuze wat betreft inzetbare stellen, daarom is de dienstregeling toch beperkt tot 10 ritten per dag per richting i.p.v. 16?quote:Op vrijdag 14 december 2012 12:55 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Volgens mij weten ze precies welk(e) Fyra-stel(len) in goede staat is/zijn. Ze nemen echt niet het risico dat ze een uur tegen een paar koeien in de lokale wei kunnen gaan aankijken.
Dank!quote:
Lekker knus daar in de cabine!quote:Op vrijdag 14 december 2012 12:56 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
Via http://www.geenstijl.nl/m(...)yravergelijking.html
Nee hoor. In het Noorden hebben we er nauwelijks problemen mee.quote:Op vrijdag 14 december 2012 12:13 schreef b2py het volgende:
[..]
Assentellers zijn sowieso wel een problematisch systeem ...
Ik zag hier laatst in het topic een cijfer van het aantal stellen dat beschikbaar was voor invulling van die ritten. Ik meen 7 stuks, waarvan 3 rijdend, 2 reserve, 2 alsnog defect gegaan. Ik vermoed dat ze de minst storingsgevoelige hebben genomen voor de rit naar Brussel.quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:02 schreef KnightSolaire het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze weinig keuze wat betreft inzetbare stellen, daarom is de dienstregeling toch beperkt tot 10 ritten per dag per richting i.p.v. 16?
Welkom!quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:42 schreef KnightSolaire het volgende:
Heb dit topic al een tijdje zitten volgen, maar vandaag pas een FOK!-account aangemaakt. Ik spring er bij deze dus even tussenin.
Zondag ging het aanvankelijk ook goed, pas tegen het einde van de dag ging er een trein stuk.quote:Valt me op dat het vandaag (tot dusver) opvallend goed gaat met de V250. Groot contrast met de vorige dagen en zeker gisteren, toen het al bij de eerste ritten nog binnen Nederland fout ging.
De problemen die Thalys had toen ze over de HSL gingen rijden kwamen voornamelijk door infrastructuurproblemen aan de walzijde. Het Radio Block Center (RBC) dat de treinbeveiliging verzorgt was enigszins brak, en zo waren er meer problemen aan de wal. Na aanpassingen aan de walzijde waren de problemen met Thalys grotendeels verholpen.quote:Elders las ik dat de Thalys in de eerste week op de HSL-Zuid vergelijkbare problemen had, sterker nog: die punctualiteit zou nóg lager geweest zijn.
Of Fyra als geheel goed is voor de reiziger is betwijfelenswaardig, ongeacht welk materieel je ervoor inzet.quote:Hopelijk kan de V250 zich herstellen, want of je nu achteraf liever een andere vervoerder/treintype op de HSL had willen zien, op dit moment is het gewoon het beste voor de reizigers als dat ding snel goed gaat rijden.
Of die IC+-diensten ooit gerealiseerd gaan worden moet ik nog maar zien.quote:En wat betreft de vervoerder: laten we niet vergeten dat de integratie van de HSL met het hoofdrailnet een soort IC+-diensten mogelijk gaat maken waar veel meer mensen baat bij hebben dan bij de "losse" HSL-Zuid.
Nee, de trein Amsterdam - Rotterdam staat nog gewoon op de planning. Wel mag 's avonds na 20:00 1 van die treinen worden opgeheven.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:50 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
De versterkingstrein Amsterdam-Rotterdam gaat eruit. Daar kan je wat anders mee doen en Den Haag-Eindhoven wordt waarschijnlijk een getrokken trein.
Nope. Dat was wel de bedoeling, maar dat kon niet geleverd worden.quote:
Huidige situatie:quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:54 schreef b2py het volgende:
Wat is eigenlijk nu de huidige stand van definitieve dienstregeling?
2x per uur Amsterdam - Rotterdam
2x per uur Amsterdam - Breda
1x per uur Amsterdam - Brussel
1x 2 uur Breda - Antwerpen
Zoiets toch?
Voorlopig maar in de nieuwe concessie niet meer en daar ging het over.quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:22 schreef James1988 het volgende:
[..]
Nee, de trein Amsterdam - Rotterdam staat nog gewoon op de planning. Wel mag 's avonds na 20:00 1 van die treinen worden opgeheven.
De nieuwe concessie is nog niet rond, dus wat de definitieve eisen gaan zijn is nog niet bekend.quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:25 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Voorlopig maar in de nieuwe concessie niet meer en daar ging het over.
Let op bij het oversteken he! Veel plezierquote:Op vrijdag 14 december 2012 13:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Hallo KnightSolitaireWelkom hier
Mazzel verder jonges, ben ff druk, tot na het weekend
Fyra Rotterdam uit Amsterdam Zuid ja.quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:29 schreef James1988 het volgende:
[..]
De nieuwe concessie is nog niet rond, dus wat de definitieve eisen gaan zijn is nog niet bekend.
In de brochure van NS staan alsnog 6 treinen per uur ingetekend op Amsterdam - Rotterdam:
- Thalys (10x p/d)
- Fyra Breda (2x p/u)
- Fyra Rotterdam (2x p/u)
- Fyra Brussel (1x p/u)
Jij weet net zo goed als ik dat als men het over Amsterdam heeft in spoorwegland het over het dienstregelingspunt Asd, ook wel Amsterdam Centraal genoemd, gaat. Amsterdam Zuid is interessant omdat je het vanaf daar met echte tijdwinst kunt doortrekken naar Zwolle.quote:
twitter:StationschefBMO twitterde op vrijdag 14-12-2012 om 14:11:40L4#fyra 9236 (Amsterdam - Brussel-Zuid) staat in Panne tussen Noorderkempen en Luchtbal#nmbs reageer retweet
twitter:NSHispeed_info twitterde op vrijdag 14-12-2012 om 14:10:21#ICBrussel 9240: #Fyra naar Brussel (Amsterdam C v. 13.41) kan door defect materieel niet rijden. Er gaat vandaag een extra #Fyra (1/2) reageer retweet
twitter:NSHispeed_info twitterde op vrijdag 14-12-2012 om 14:10:20Brussel rijden Amsterdam C v. 14.42 richting Brussel-Zuid. (2/2) reageer retweet
"Ik stond vanochtend op CS...."quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:46 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Jij weet net zo goed als ik dat als men het over Amsterdam heeft in spoorwegland het over het dienstregelingspunt Asd, ook wel Amsterdam Centraal genoemd, gaat.
quote:Op vrijdag 14 december 2012 14:17 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
"Ik stond vanochtend op CS...."
Gewoon. Niet. Doen.
SM'90 was dan ook eigenlijk gewoon een proefserie voor nieuwe technieken die later wel succesvol (en al beproeft in de SM'90 dus) zijn toegepast in IRM en DM'90.quote:Op vrijdag 14 december 2012 15:15 schreef dennistd het volgende:
Ik denk dat SM'90 nog het meest problematisch geweest is... Kijk hoe het daarmee afgelopen is en beslis alsjeblieft vandaag nog om de V250's naar de sloper te sturen
SM '90...quote:Op vrijdag 14 december 2012 15:07 schreef Flodder450 het volgende:
Zijn er in het verleden problemen geweest bij het invoeren van treinstellen?
bijvoorbeeld bij de diesel-3tjes, de Koploper, de Hondekop, plan V etc?
Maar het is nou ook niet dat IRM meteen een succes was.quote:Op vrijdag 14 december 2012 15:16 schreef Q. het volgende:
[..]
SM'90 was dan ook eigenlijk gewoon een proefserie voor nieuwe technieken die later wel succesvol (en al beproeft in de SM'90 dus) zijn toegepast in IRM en DM'90.
Moet je nagaan, zonder SM'90 was het nog veel erger geweest.quote:Op vrijdag 14 december 2012 15:17 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Maar het is nou ook niet dat IRM meteen een succes was.
Waarschijnlijk wel ja!quote:Op vrijdag 14 december 2012 15:18 schreef Q. het volgende:
[..]
Moet je nagaan, zonder SM'90 was het nog veel erger geweest.
Wel voor doedelzakliefhebbers.quote:Op vrijdag 14 december 2012 15:17 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Maar het is nou ook niet dat IRM meteen een succes was.
Het is het enige wat me bijgebleven is, was nog jong toenquote:Op vrijdag 14 december 2012 15:23 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Als dat het enige probleem was....
Natuurlijk niet: duitse degelijkheid.quote:Op vrijdag 14 december 2012 15:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik heb ook nooit veel problemen gehoord over IRM hoor. Niet zoals nu met de fyra iig
FYRA is dan ook de Aldi op zijn kopquote:Op vrijdag 14 december 2012 14:33 schreef V2 het volgende:
Aldi kwaad om 'Aldi-trein'
Hahaha, Aldi voelt zich nu beledigd dat hun naam wordt verbonden aan een baggerproduct als de Fyrakan ik inkomen...
Sowieso, Fyra heeft niks met goedkoop te maken en ALdi alles. Dus eigenlijk slaat het nergens opquote:Op vrijdag 14 december 2012 15:45 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
FYRA is dan ook de Aldi op zijn kop
Precies, Aldi op z'n kop dus. Hoge prijs, lage kwaliteitquote:Op vrijdag 14 december 2012 15:52 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Sowieso, Fyra heeft niks met goedkoop te maken en ALdi alles. Dus eigenlijk slaat het nergens op
de V staat voor 'verlengd', vroeger had je stellen van 3 bakken en van 4 bakken, maar die zijn tegenwoordig allemaal verlengd tot resp. 4 en 6 bakken. Onverlengd IRM rijdt er niet meer rond, dus de V is eigenlijk een wat overbodige aanduiding, maar technisch gezien wel correct.quote:Op vrijdag 14 december 2012 15:55 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Wat is het verschil tussen een IRM en een VIRM?
Er rijden toch nog VIRM-4's?quote:Op vrijdag 14 december 2012 15:58 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
de V staat voor 'verlengd', vroeger had je stellen van 3 bakken en van 4 bakken, maar die zijn tegenwoordig allemaal verlengd tot resp. 4 en 6 bakken. Onverlengd IRM rijdt er niet meer rond, dus de V is eigenlijk een wat overbodige aanduiding, maar technisch gezien wel correct.
Of Albatros voor de V250.quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:10 schreef dennistd het volgende:
Mja, die naam heeft het nooit goed gedaan volgens mij.. Net zoals Apekop voor mat'64, gebruikt ook niemand. Spurt en Velios ook niet trouwens.
jup en de series 2 en 3 zijn ook niet verlengdquote:Op vrijdag 14 december 2012 16:12 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Er rijden toch nog VIRM-4's?
Ja, ik was in de veronderstelling dat alle IRM-3's verlengd waren tot VIRM-IV's, en alle IRM-4's tot VIRM-VI's (geen idee waarom ze daar romeinse cijfers voor gebruiken... IV en VI is nou niet echt duidelijk verschillendquote:Op vrijdag 14 december 2012 16:12 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Er rijden toch nog VIRM-4's?
Er staat niet voor niets bij het HST-lijntje naar Zwolle "in studie" en ze hebben het dan over de situatie in 2020 - dan is er misschien nieuw materieel beschikbaar.quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:48 schreef James1988 het volgende:
Aangezien NS volgens hun brochure de ambitie heeft om de trein door te trekken naar Zwolle (via de Hanzelijn) is het ook logischer om Amsterdam Zuid aan te doen. De vraag is waarmee ze dat willen doen, want voldoende rollend hogesnelheidsmaterieel hebben ze dan niet.
Het materieel heet allemaal VIRM tegenwoordig. De eerste stellen (VIRM-1, met paarse kunststof bekleding) zijn afgeleverd als drietjes (IRM-III) en viertjes (IRM-IV). Daarna zijn er twee vervolgbestellingen geweest, VIRM-2 en VIRM-3 (met roze stoffen bekleding). Dat zijn zowel nieuwe stellen (viertjes (VIRM-IV) en zesjes (VIRM-VI)) als tussenbakken, waarmee het IRM-III verlengd is van drie naar vier bakken en nu VIRM-IV heet, en het IRM-IV verlengd is van vier naar zes bakken en daarmee VIRM-VI werd. Een paar jaar geleden is er nog een nieuwe bestelling VIRM gedaan (VIRM-4), uitsluitend bestaand uit viertjes (VIRM-IV). Deze hebben blauwe bekleding en bredere trappen, omdat de cateringliften niet ingebouwd zijn.quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:12 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Er rijden toch nog VIRM-4's?
Romeinse cijfers geven het aantal bakken aan, de normale cijfers de bestelling. Zo bestaat ICM-1 en ICM-2 uit ICM-III's en ICM-3 en ICM-4 uit ICM-IV's. Bij Plan V gaat het zelfs tot 13 als ik me niet vergis.quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:16 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Ja, ik was in de veronderstelling dat alle IRM-3's verlengd waren tot VIRM-IV's, en alle IRM-4's tot VIRM-VI's (geen idee waarom ze daar romeinse cijfers voor gebruiken... IV en VI is nou niet echt duidelijk verschillend)
Maar ik geloof als ik Peterselieman zo lees dat dat niet helemaal compleet/correct is
nee, dat zijn vier kopbakken. De NS had naast alle complete bakken ook nog vier kopbakken in ruwbouw besteld voor het geval er een kopbak zou sneuvelen. Deze zou dan door een ruwbouwbak vervangen kunnen worden nadat die helemaal opgebouwd was.quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:20 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ok!
Ik vond dit ook nog:
[ afbeelding ]
Was dat een concepttrein ofzo
Het verschil zit hem er natuurlijk wel in dat deze Albatros al vleugellam was bij oplevering.quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:34 schreef Flodder450 het volgende:
[..]
Waarom moet ik nu aan de rhyme of the ancient mariner denken?
De vloek van de albatros![]()
Was er niet iets met dat IRM in bochten buiten PVR kwam?quote:Op vrijdag 14 december 2012 15:17 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Maar het is nou ook niet dat IRM meteen een succes was.
klopt. Kan me herinneren dat onder meer bij Meppel aanpassingen zijn uitgevoerd om daar de PVR iets te vergrotenquote:Op vrijdag 14 december 2012 16:57 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Was er niet iets met dat IRM in bochten buiten PVR kwam?
Kop op, het is kut, maar je hebt de boel wel veilig stil gezet toch? Volgende rit een extra collega mee en snel weer rijdenquote:Op vrijdag 14 december 2012 17:11 schreef GekkeHaan het volgende:
Ik moet helaas bevestigen dat ik de "meester" op de bok was vanmorgen bij Herfte Aansluiting. Het verhaal op Somda klopt alleen niets van. Die ooggetuige verteld dat er niet geremd werd voor Herfte. Is wel degelijk door mij gedaan. Ik heb gewoon gehandeld naar het gele voorsein. Door niet optimale wegbekendheid kwam sein 222 iets eerder dan ik zelf verwachte. Toen deze waargenomen werd is er door mij een snelremming uitgevoerd, maar gleed helaas 30 meter voorbij het sein. Na stilstand is door mij de alarmoproep geplaatst en het gevarensein ontstoken. Er is dus niet ingegrepen door de ATB?
Wat betreft de warrige communicatie...... ben nog maar een half jaar bevoegd en wist ff niet hoe ik dit moest verklaren richting de reizigers. Daarom is er voor gekozen om het maar op een storing te gooien. Geloof me ik was en ben nog steeds aardig van slag. Ook de omschakeling van ATB-NG naar ATB-VV valt niet mee als je dat al vanaf april gewend bent te rijden. Als ik de tijd kom terug draaien tot het punt dat we strak op tijd vertrokken uit Dalfsen was het misschien anders gelopen. Ben in ieder geval blij dat er niets ernstigs is gebeurd. Alhoewel een STS passage uiteraard ernstig genoeg is. Dt moge duidelijk zijn.
Sterkte allereerst en respect dat je dit zo zegt.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:11 schreef GekkeHaan het volgende:
Ik moet helaas bevestigen dat ik de "meester" op de bok was vanmorgen bij Herfte Aansluiting. Het verhaal op Somda klopt alleen niets van. Die ooggetuige verteld dat er niet geremd werd voor Herfte. Is wel degelijk door mij gedaan. Ik heb gewoon gehandeld naar het gele voorsein. Door niet optimale wegbekendheid kwam sein 222 iets eerder dan ik zelf verwachte. Toen deze waargenomen werd is er door mij een snelremming uitgevoerd, maar gleed helaas 30 meter voorbij het sein. Na stilstand is door mij de alarmoproep geplaatst en het gevarensein ontstoken. Er is dus niet ingegrepen door de ATB?
Wat betreft de warrige communicatie...... ben nog maar een half jaar bevoegd en wist ff niet hoe ik dit moest verklaren richting de reizigers. Daarom is er voor gekozen om het maar op een storing te gooien. Geloof me ik was en ben nog steeds aardig van slag. Ook de omschakeling van ATB-NG naar ATB-VV valt niet mee als je dat al vanaf april gewend bent te rijden. Als ik de tijd kom terug draaien tot het punt dat we strak op tijd vertrokken uit Dalfsen was het misschien anders gelopen. Ben in ieder geval blij dat er niets ernstigs is gebeurd. Alhoewel een STS passage uiteraard ernstig genoeg is. Dt moge duidelijk zijn.
Ze hebben daar toch wekenlang testritten gereden met die nieuwe GTW's?quote:Op vrijdag 14 december 2012 09:03 schreef b2py het volgende:
[..]
schijnen heel veel problemen met de assentellers te zijn en materieel werkt af en toe ook niet mee.
Mei 2010. Daarna drie weken lang de ene storing na de andere. Na het vervangen van wat printplaten was het probleem opgelost. Was ook de directe aanleiding voor een actie waarin vergoedingen werden uitgekeerd aan reizigers.quote:Op vrijdag 14 december 2012 12:10 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
en dat terwijl vorig jaar de assentellers daar toch vervangen waren?
Zo goed ben ik ook niet in treinen thuis dat ik dat al wist dus vandaar dat ik het ook open heb gelaten.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:24 schreef Peterselieman het volgende:
het beste is idd dat je zo snel mogelijk de bok weer op gaat. Eerst met een collega en daarna alleen
Bij een GTW is het verschil tussen een snelremming en een stevige remming wel te herkennen, maar dat is op detailniveau. Bij een stevige remming gaat het stel ook heen en weer schudden en komt er na stilstand ook lucht vrij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |