abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120261353
Kort maar krachtig: wat ga jij je gasten voorschotelen tijdens de Kerst?

Tweede Kerstdag krijgt in Huize Driessen een Italiaans tintje:

Insalata Caprese met balsamico-reductie, pijnboompitten en knoflookcroutons
Stracciatella alla Romana
Saltimbocca alla Romana met sperziebonen in spek gerold, en polenta
Huisgemaakte tiramisu met koffie-ijs en kaneelroom.

[ Bericht 1% gewijzigd door robdriessen op 13-12-2012 13:42:56 ]
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
  donderdag 13 december 2012 @ 12:28:13 #2
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_120263441
Normaal gaan we elk jaar gourmetten maar daar ben ik zat van, dus heb ik besloten dit jaar te gaan koken. niet heel bijzonder omdat ik niet echt een goede kok ben maar wel lekker!

Ik ga gevulde kipfilet maken, met daarbij pomme duchess en maiskolfen met boter erbij.

Alleen ben ik nog niet helemaal uit over de vulling van de kipfilet, iemand tips? of misschien iets anders erbij?
pi_120263646
Gourmetten met huisgemaakte satésaus en bier.
pi_120264895
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 12:28 schreef LPFAN het volgende:
Normaal gaan we elk jaar gourmetten maar daar ben ik zat van, dus heb ik besloten dit jaar te gaan koken. niet heel bijzonder omdat ik niet echt een goede kok ben maar wel lekker!

Ik ga gevulde kipfilet maken, met daarbij pomme duchess en maiskolfen met boter erbij.

Alleen ben ik nog niet helemaal uit over de vulling van de kipfilet, iemand tips? of misschien iets anders erbij?
Vulling voor 4 kipfilets:
4 el ricotta
1 teentje geperste knoflook
3 el gehakte gemengde verse kruiden, zoals bieslook bladpeterselie en munt.
2 el verse broodkruim
1 tl grove mosterd
1 el zonnebloemolie

De kipfilets vullen en omwikkelen met spek.
  donderdag 13 december 2012 @ 13:36:28 #5
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_120265670
Wij gourmetten één dag, standaard ieder jaar. Jammer genoeg ook bijna altijd met dezelfde ingrediënten. (Broertjelief en vriendin zijn hele moeilijker eters, ala: lust ik niet, mot ik niet, dat ga ik niet eten.......!)

Andere kerstdag kook ik nu sinds 3 jaar.

Dit jaar staat er op het menu alleen nog maar een lekkere beenham (honing, mosterd, sjalot, knoflook, notenolie, etc). Verder moet ik het nog allemaal verzinnen! ..... :o

Qua voorgerecht zat ik te denken aan een miniquiche met zalm. Die heb ik al eens eerder gemaakt en was een succes, maar ik maak ook graag weer nieuwe dingen klaar. Dus denk, denk, denk! :D

Nagerecht ook nog geen idee! :@
pi_120265950
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 12:28 schreef LPFAN het volgende:

donderdag 13 december 2012 @ 15:10:20 #7
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_120269239
thnxx voor de tips maar ik denk dat ik een vulling van roomkaas met ananas doe.

de maiskolf ga ik denk ik vervangen door sperzieboontjes met spek en dat dan ff in de grillpan grillen

[ Bericht 42% gewijzigd door LPFAN op 13-12-2012 15:37:55 ]
pi_120276886
Eerste kerstdag koken wij voor 11 personen :)

Meloenbolletjes met prosciutto op rucola sla met oude kaas en een dressing van balsamico azijn

Wild zijn tournedos met rode uiencompote, aardappelgratin, minimaiskolfjes en snijbonen

pavlova met rood fruit en room
pi_120277590
Wildgourmet
  zondag 16 december 2012 @ 12:33:38 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_120368772
Voor ca 20 mensen, eerste kerstdag

Pompoencreme soep met jacobsschelpen
Salade
Pate de foie grass
Wilde eend gevuld met een farce van Ree, met een rodewijnsaus, garnituur: gratin, rode kool, spruitjes, stoofpeertjes
Kazen
Tiramisu

Koffie met pralines, digestives

Daarbij passende wijnen, water, schorles
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_120382131
Ik heb nog geen idee. Op Kerstavond eten we bij ons met 3 volwassenen en vier kinderen, van 3, 5 en 8. Menu moet dus kindvriendelijk zijn, maar ook voor volwassenen lekker. Suggesties?
  zondag 16 december 2012 @ 18:49:33 #12
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_120383848
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 18:09 schreef Bleie het volgende:
Ik heb nog geen idee. Op Kerstavond eten we bij ons met 3 volwassenen en vier kinderen, van 3, 5 en 8. Menu moet dus kindvriendelijk zijn, maar ook voor volwassenen lekker. Suggesties?
Kids en volwassenen hoeven toch niet hetzelfde te eten? Vroeger bij oma hadden wij een kindertafel en een grote-mensen tafel :) Zo kregen de kids kip, patat en appelmoes en de volwassenen kalkoen gevuld met stroganoff-gehakt, pommes duchesse en stoofpeertjes :D
  zondag 16 december 2012 @ 18:54:06 #13
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_120384016
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 13:36 schreef Bienelientjee het volgende:

Qua voorgerecht zat ik te denken aan een miniquiche met zalm.
Heb je een receptje voor me ?! :)
Wir müssen leben, bis wir sterben!
  zondag 16 december 2012 @ 18:54:40 #14
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_120384031
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 15:10 schreef LPFAN het volgende:
thnxx voor de tips maar ik denk dat ik een vulling van roomkaas met ananas doe.
Je kan ook roomkaas doen en dan omwikkelen met katenspek :9!
  zondag 16 december 2012 @ 19:03:09 #15
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_120384369
quote:
17s.gif Op zondag 16 december 2012 18:54 schreef Rijstebuiltje het volgende:

[..]

Heb je een receptje voor me ?! :)
Hopelijk is de foto een beetje leesbaar. Dit recept gebruikte ik toendertijd:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het enige wat ik niet gebruikte was het zeekraal, dat diende toch alleen als garnering/decoratie.

zondag 16 december 2012 @ 19:08:25 #16
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_120384562
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 19:03 schreef Bienelientjee het volgende:

[..]

Hopelijk is de foto een beetje leesbaar. (Typ ik ondertussen even het recept over...)

Het enige wat ik niet gebruikte was het zeekraal, dat diende toch alleen als decoratie:

[ afbeelding ]
Ow yum! :9
Dat ziet er lekker uit..

Bedankt! :*

Het wordt nog leuk met bakken, want mijn oven heeft pas de geest gegeven! :{
Super, zo voor de kerst! :|W

Heb gelukkig een combi-magnetron, dus hopelijk brengt die mijn redding! :%
pi_120385879
quote:
6s.gif Op zondag 16 december 2012 18:49 schreef robdriessen het volgende:

[..]

Kids en volwassenen hoeven toch niet hetzelfde te eten? Vroeger bij oma hadden wij een kindertafel en een grote-mensen tafel :) Zo kregen de kids kip, patat en appelmoes en de volwassenen kalkoen gevuld met stroganoff-gehakt, pommes duchesse en stoofpeertjes :D
En ik vind t leuker en beter als we in elk geval ongeveer hetzelfde eten. Bovendien houdt in elk geval die van mij niet van kip en patat. Zal eens navragen of de andere kinderen vis eten, dan doen we daar iets mee.
  zondag 16 december 2012 @ 19:39:00 #18
45206 Pietverdriet
pi_120385955
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 12:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor ca 20 mensen, eerste kerstdag

Pompoencreme soep met jacobsschelpen

Wordt een andere soep, de smaak van de jacobsschelpen blijft niet overeind tegen de pompoensoep hebben we net vastgesteld.
  zondag 16 december 2012 @ 19:48:02 #19
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_120386344
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2012 19:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wordt een andere soep, de smaak van de jacobsschelpen blijft niet overeind tegen de pompoensoep hebben we net vastgesteld.
Proefkoken _O_ Ga ik deze week ook doen, morgen eerst platte kalfsschnitzels bestellen bij mijn slager.
  zondag 16 december 2012 @ 19:51:29 #20
45206 Pietverdriet
pi_120386514
Ik maak denk ik een bloemkoolroomsoep als basis
pi_120391879
Op eerste kerstdag gaan we naar mijn ouders, is altijd wel redelijk eten. Op tweede kerstdag moeten we zoals altijd fonduen bij mijn schoonouders. The horror :(

Wij zelf zijn nog in de overleg- en planfase voor zondag en kerstavond. Zondag maken we voor het eerst gevulde pasta, nog geen idee voor de vulling. Erbij eten we geroosterde pompoen. Zondag maken we ook hapjes voor de komende dagen, wordt nog nader ingevuld. En we doen dan ook het voorbereidende werk voor maandag want dan wordt er uitgebreid gekookt. Lekker voor ons, door ons.
In ieder geval een cheddar aardappeltaart uit een Ramsay boek. Ook een wildsoep en champignonragout. Misschien kwartel. Een salade van groene asperges, spnazie, roquefort en champagnedressing. En in de Allerhande staat een geniaal toetje: rocky mountain. We'll see ;)
Spoilers!
  zondag 16 december 2012 @ 21:32:14 #22
45206 Pietverdriet
pi_120392319
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 21:26 schreef Lucky_Strike het volgende:
Op eerste kerstdag gaan we naar mijn ouders, is altijd wel redelijk eten. Op tweede kerstdag moeten we zoals altijd fonduen bij mijn schoonouders. The horror :(

Dat was een van de weinige positieve kanten van mijn baan in de horeca, sorry, kerst? Nee ik moet werken!
Heb een paar keer met collegas afgesproken en zaten dan heerlijk te zuipen bij mij of iemand anders thuis.
  zondag 16 december 2012 @ 21:40:37 #23
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_120392984
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 21:26 schreef Lucky_Strike het volgende:

Wij zelf zijn nog in de overleg- en planfase voor zondag en kerstavond. Zondag maken we voor het eerst gevulde pasta, nog geen idee voor de vulling. Erbij eten we geroosterde pompoen. Zondag maken we ook hapjes voor de komende dagen, wordt nog nader ingevuld. En we doen dan ook het voorbereidende werk voor maandag want dan wordt er uitgebreid gekookt. Lekker voor ons, door ons.
In ieder geval een cheddar aardappeltaart uit een Ramsay boek. Ook een wildsoep en champignonragout. Misschien kwartel. Een salade van groene asperges, spnazie, roquefort en champagnedressing. En in de Allerhande staat een geniaal toetje: rocky mountain. We'll see ;)
Ik ben heeeeel benieuwd naar dat Rocky Mountain recept. Online linkje toevallig?
  zondag 16 december 2012 @ 21:42:14 #24
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_120393084
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2012 21:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat was een van de weinige positieve kanten van mijn baan in de horeca, sorry, kerst? Nee ik moet werken!
QFT. Eerste kerstdag: Brunch en diner. Tweede kerstdag: brunch en dan vol gas naar de ouders om nog iets van een kerstgevoel met eigen familie te hebben :')
pi_120393262
Dat fonduen is echt verschrikkelijk. Mijn schoonvader zuipt dagelijks te veel maar met kerst is het natuurlijk helemaal dolle pret. Het vlees is altijd hetzelfde: kipfilet, biefstuk, varkenshaas en gehaktballen. Allemaal bremzout want ze hebben suiker. Niet dat de smaak iets uitmaakt want in die fonduepot smaakt alles toch hetzelfde. En natuurlijk altijd lachen, gieren, brullen als er iets van het vorkje valt. Hi-fucking-larisch.... Maar he, als ik mazzel heb haalt mijn schoonmoeder een paar bakken salade op mayonaisebasis. Omdat ik zo lastig ben. :D
Spoilers!
pi_120393328
quote:
6s.gif Op zondag 16 december 2012 21:40 schreef robdriessen het volgende:

Ik ben heeeeel benieuwd naar dat Rocky Mountain recept. Online linkje toevallig?
www.ah.nl zoekfunctie: http://www.ah.nl/allerhan(...)n/?rq=rocky+mountain
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_120393553
Had ik m net helemaal opgezocht op mijn mobiel :D

Maar het ding is echt evil. Ik twijfel nog. De snickers semifreddo die we net op hebben was ook geniaal.
Spoilers!
pi_120393612
Ik vind hem er overigens helemaal niet appetijtelijk uitzien, die rocky mountain.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_120393763
Ik ook niet echt. Maar de ingredientenlijst klinkt zo fout dat het geniaal moet zijn,
Spoilers!
pi_120393917
Kerstavond is bij ons traditiegetrouw in mijn huis.
Ik ga dit jaar een warm/koud buffet maken.

- Rosbief uit de oven
- Rollade
- Kalkoen met pesto en pijnboompitjes
- Gehaktbrood
- Carpacio
- verschillende salade's
- Kaasplankje
En zelfgemaakte ijstaart toe :)
In life, every ending is a new beginning..
  zondag 16 december 2012 @ 21:59:13 #31
45206 Pietverdriet
pi_120394207
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 21:44 schreef Lucky_Strike het volgende:
Dat fonduen is echt verschrikkelijk. Mijn schoonvader zuipt dagelijks te veel maar met kerst is het natuurlijk helemaal dolle pret. Het vlees is altijd hetzelfde: kipfilet, biefstuk, varkenshaas en gehaktballen. Allemaal bremzout want ze hebben suiker. Niet dat de smaak iets uitmaakt want in die fonduepot smaakt alles toch hetzelfde. En natuurlijk altijd lachen, gieren, brullen als er iets van het vorkje valt. Hi-fucking-larisch.... Maar he, als ik mazzel heb haalt mijn schoonmoeder een paar bakken salade op mayonaisebasis. Omdat ik zo lastig ben. :D
Ik kook liever zelf een geweldig kerstmenu voor de familie, alles tot in de puntjes, alles zelfgemaakt, geweldig om voor mensen een maaltijd neer te zetten die technisch perfect is en van top niveau. Vriend van mij kan nog steeds lyrisch worden over een hazenrug die ik 20 jaar terug voor hem maakte. Schoonpa die de goudbruine krokante gans aansneed en stomverbaasd was dat de gans geen botten had. Man van een nichtje die zelf kok is in een zeer goed hotel die me vraagt waarom ik in godsnaam niet meer in de horeca werk...
Dit vind ik veel leuker.
Daar ben ik dan met liefde dagen bezig met inkopen, proefkoken en voorbereiden.
Mooiste wat er is, mensen die nog na jaren met plezier terugdenken aan die ene maaltijd..
  zondag 16 december 2012 @ 22:38:04 #32
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_120396882
quote:
Dodelijk lekker :9~
pi_120397551
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2012 21:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik kook liever zelf een geweldig kerstmenu voor de familie, alles tot in de puntjes, alles zelfgemaakt, geweldig om voor mensen een maaltijd neer te zetten die technisch perfect is en van top niveau. Vriend van mij kan nog steeds lyrisch worden over een hazenrug die ik 20 jaar terug voor hem maakte. Schoonpa die de goudbruine krokante gans aansneed en stomverbaasd was dat de gans geen botten had. Man van een nichtje die zelf kok is in een zeer goed hotel die me vraagt waarom ik in godsnaam niet meer in de horeca werk...
Dit vind ik veel leuker.
Daar ben ik dan met liefde dagen bezig met inkopen, proefkoken en voorbereiden.
Mooiste wat er is, mensen die nog na jaren met plezier terugdenken aan die ene maaltijd..
O+

Wij vieren eerste kerstdag meestal met de hele familie, elk gezin 1 gang. Wij doen elk jaar het dessert. Dit jaar maak ik grote sandwiches van macarons met frambozenijs ertussen.
  zondag 16 december 2012 @ 22:50:24 #34
45206 Pietverdriet
pi_120397770
quote:
6s.gif Op zondag 16 december 2012 22:38 schreef robdriessen het volgende:

[..]

Dodelijk lekker :9~
Christus, 250 gram gembersiroop, proef je alleen nog dat maar
  zondag 16 december 2012 @ 22:52:02 #35
45206 Pietverdriet
pi_120397861
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 22:47 schreef Soulagement het volgende:

[..]

O+

Wij vieren eerste kerstdag meestal met de hele familie, elk gezin 1 gang. Wij doen elk jaar het dessert. Dit jaar maak ik grote sandwiches van macarons met frambozenijs ertussen.
Zo hadden wij een nieuwjaarsbuurtborrel, iedereen zou zelf wat maken, helaas kochten de meesten wat..
pi_120398025
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2012 22:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zo hadden wij een nieuwjaarsbuurtborrel, iedereen zou zelf wat maken, helaas kochten de meesten wat..
:N
pi_120399840
quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2012 22:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gatver, zo goed had ik er nog niet naar gekeken...
Spoilers!
  maandag 17 december 2012 @ 13:16:23 #38
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_120413164
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 19:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik maak denk ik een bloemkoolroomsoep als basis
Of soep van selderijknol?

Hier gebeurt het samenstellen van het kerstmenu in samenwerking met de kinderen, dus vreselijk ingewikkeld is het niet, maar wel iets waar iedereen naar uitkijkt. Het voorgerecht is nog onbepaald. Gelukkig zijn ze er achter dat verschillende kaas- en hamsoorten als voorgerecht niet heel goed werkten vorig jaar, aangezien ze daarna geen pap meer konden zeggen O+ het hoofdgerecht staat al jaren vast: een grote ham. Liefst met nieuwe aardappeltjes, cranberry compote en sinds vorig jaar zijn ze verslingerd geraakt aan de champignonsaus. Ze hebben het liefst rode kool met balsamico, maar ik ga proberen aan spruitjes te komen. En als toetje appeltaart met vanille-ijs.
pi_120413245
Ik zit er aan te denken gewoon de Stilton-soep van vorig jaar weer klaar te maken. Kan makkelijk van te voren en smaakt lekker Kersterig *)
  maandag 17 december 2012 @ 13:51:39 #40
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_120414613
1e kerstdag:

* lauwwarme wortelamusesoep.
* rundercarpaccio
* gekonfijte eendenbouten uit de oven met daarbij
* in ganzenvet geroosterde aardappels, peen, pastinaak, knoflook en ui.
* choco-roomijs
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_120415005
Wij hebben dit jaar het hoofdgerecht en met 1 pescotarier en 2 niet-zulke-vlees-liefhebbers dacht ik aan eenpersoons kaasfonduetjes in twee smaken. Maar om daarvoor nu 7 van die fonduesetjes voor te gaan kopen is natuurlijk ook weer wat. Als ik vantevoren de bakjes opwarm in de oven, zou dat dan lang genoeg warm blijven? Twee grote pannen kan natuurlijk ook, maar dit lijkt me er wel leuk uitzien :)

En dan natuurlijk een heleboel gedip :9 Iemand nog tips voor de vleeseters? Spekjes door de kaas valt meestal wel in goede aarde en een soepstengel met rauwe ham eromheen ook.
pi_120421500
In eerste instantie hoef ik dit jaar alleen het dessert te maken. Als er genoeg ruimte in de vriezer is maak ik een Omelette Norvégienne (Baked Alaska) en anders een Bûche de Noël.
pi_120424697
Aangezien we met 7 of 8 man zijn maak ik sowieso te veel maar ik zit te denken aan

Ronde 1 Aspergesoep

Ronde 2 Sushi/sashimi
Filodeeg gevuld met kaas

Ronde 3 Quiche
Gevulde Kipfilet
Tournedos of tunasteak

Ronde 4 Tiramisu
Chocoladepudding

Ronde 5 voor de swag
kaas

zal wel weer niet traditioneel zijn blablabla maar wel lekker
  Moderator / Redactie Sport maandag 17 december 2012 @ 18:11:48 #44
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_120425159
Menu krijgt vorm
Voor: Gerookte zalm met witte chocoladevinaigrette
Hoofd: ....Rollade met...?
Na: Vloeibare chocoladetaartje met Ijs

Dag 2: Gourmet
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_120425215
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 18:11 schreef borisz het volgende:
Menu krijgt vorm
Voor: Gerookte zalm met witte chocoladevinaigrette
Hoofd: ....Rollade met...?
Na: Vloeibare chocoladetaartje met Ijs

Dag 2: Gourmet
Oh borisz, dat voorgerecht! :o Hoe maak je dat? Klinkt goed.
pi_120425223
Ik maak het voorgerecht voor een deel van de familie en dat is eigengemaakte cranberry paté, die al af is en in de vriezer aan het wachten op serveren met crostinis en een salade.

Voor de andere helft van de familie maak ik de hapjes voor bij de borrel en daar zit ook al een deel voor in de vriezer, eigengemaakte sinaasappel saté balletjes met stokbrood, bladerdeeghapjes, mini hamburgers met eigengemaakte ketchup, kruidenboter voor in stokbroodjes uit de oven. Daar komt nog wat zoets bij, een mini soepje, gevulde eitjes en kaasfondue. Die eitjes zullen we maar niet in de diepvries stoppen in ieder geval ;).

Bij schoonfamilie maak ik het toetje maar daar ben ik nog niet helemaal over uit, waarschijnlijk iig een kleine tiramisu op verzoek. Heb ook een tof recept voor koffie ijs maar deze combi met sinterklaas ook al gemaakt dus ik wil eigenlijk iets nieuws!
  maandag 17 december 2012 @ 18:16:15 #47
45206 Pietverdriet
pi_120425306
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2012 13:16 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Of soep van selderijknol?
Smaakt niet mooi met de jacobsschelpen, die combi wordt dropperig
  Moderator / Redactie Sport maandag 17 december 2012 @ 18:21:53 #48
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_120425492
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 18:13 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Oh borisz, dat voorgerecht! :o Hoe maak je dat? Klinkt goed.
Gejat van Rudolph :P http://www.24kitchen.nl/r(...)chocoladevinaigrette
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_120425587
quote:
Zal het dit weekend uitproberen!
pi_120433747
Hoi Piet!

Ik ben sinds kort zeer gecharmeerd van geroosterde paprika en een al iets lander gepofte (uit de oven) knoflook en ui. Zijn er nog meer groeten of desnoods voedingsmiddelen die zo ridicaal anders en zelfs beter smaken na een afwijkende bewerking?

Thanks alvast!

quote:
1s.gif Op zondag 16 december 2012 22:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Is het recept nog wel te redden Piet? Leek me afgezien van die tsunami aan gembersiroop nog best ok.
  maandag 17 december 2012 @ 21:13:50 #51
45206 Pietverdriet
pi_120434097
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 21:07 schreef Atreides83 het volgende:
Hoi Piet!

Ik ben sinds kort zeer gecharmeerd van geroosterde paprika en een al iets lander gepofte (uit de oven) knoflook en ui. Zijn er nog meer groeten of desnoods voedingsmiddelen die zo ridicaal anders en zelfs beter smaken na een afwijkende bewerking?
Sla grillen? Tomatensorbet? Aardbeiensoep? Witlofsoep met kaas?
quote:
Thanks alvast!

[..]

Is het recept nog wel te redden Piet? Leek me afgezien van die tsunami aan gembersiroop nog best ok.
Weglaten en vervangen door ahornsiroop? Smaakt haagse hopjes achtig.
  maandag 17 december 2012 @ 21:18:24 #52
296595 foodlover
live and learn
pi_120434409
Pff ik weet het nog niet.
Ik krijg 1e kerstdag eters en dan zijn we met 8 personen, wordt in elk geval een flink stuk vlees of kip uit de oven.
pi_120434703
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2012 21:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Sla grillen? Tomatensorbet? Aardbeiensoep? Witlofsoep met kaas?

[..]
Als je niet als een (halve) legende hier aan het posten was zou ik denken dat je me in de maling nam.

Ik zal het zeker proberen!

quote:
Weglaten en vervangen door ahornsiroop? Smaakt haagse hopjes achtig.
Super! Het recept sprak me in de basis aan. Als ik het maak wordt het op jou manier!

Bedankt Piet!

N.B. Ik ga tweemaal met kerst koken. Waarbij de tweede keer wel lastig wordt aangezien mijn zus en zwager ook komen en een nogal specifiek (lees: zeikerige) smaak hebben. De één eet het liefst simpel vlees en voor de rest de een wat de boer niet kent dat vreet ie niet type en de ander is vegetariër en ook al niet heel makkelijk, en ergerlijk niet consistent qua smaak.
  maandag 17 december 2012 @ 21:29:03 #54
45206 Pietverdriet
pi_120435120
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 21:22 schreef Atreides83 het volgende:

[..]

Als je niet als een (halve) legende hier aan het posten was zou ik denken dat je me in de maling nam.

Ik zal het zeker proberen!

[..]

Super! Het recept sprak me in de basis aan. Als ik het maak wordt het op jou manier!

Bedankt Piet!

Sla grillen gebeurd vaker, laatst nog bij masterchef
Aardbeien en tomaten lopen qua smaak niet heel ver uit elkaar, tomaten met suiker verwerken tot een sorbet is lekker, de SP had dat trouwens als verkiezingsgag, witlofsoep met kaas eet ik regelmatig, wel de kernen verwijderen, die kunnen de boel te bitter maken.

Spruitjessoep, aardappelsoep, eigenlijk kan je van alle groenten een soep maken. Komkommersoep is heerlijk.
Pompoen inleggen in zoetzuur, radijsjes koken en serveren met citroenboter of een hollandaise.
pi_120437532
Al een aantal jaar kookt moeders op eerste kerstdag en ik op tweede.
Maar voor dit jaar nog niet echt dé inspiratie kunnen vinden, vandaar dat ik in dit topic eens opzoek. Is voor 6 personen en ik ben altijd wel van de Italiaanse keuken. Tips?
  maandag 17 december 2012 @ 22:13:55 #56
45206 Pietverdriet
pi_120438424
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 22:02 schreef Itisbangin het volgende:
Al een aantal jaar kookt moeders op eerste kerstdag en ik op tweede.
Maar voor dit jaar nog niet echt dé inspiratie kunnen vinden, vandaar dat ik in dit topic eens opzoek. Is voor 6 personen en ik ben altijd wel van de Italiaanse keuken. Tips?
Tortelini vullen met vijgen, serveren met cassisboter en foie grass?
Aten dat bij mario gamba, mijn man zei dat het was als gratis heroine.
pi_120438761
Klinkt al zeer goed! Al ben ik persoonlijk niet zo van de foie grass.
  maandag 17 december 2012 @ 22:21:16 #58
45206 Pietverdriet
pi_120438949
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 22:18 schreef Itisbangin het volgende:
Klinkt al zeer goed! Al ben ik persoonlijk niet zo van de foie grass.
Jammer, het is goddelijk lekker.
pi_120446540
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2012 22:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tortelini vullen met vijgen, serveren met cassisboter en foie grass?
Aten dat bij mario gamba, mijn man zei dat het was als gratis heroine.
Dit wil ik maken Piet! Maar graag wat meer uitleg, vijgen nog aanmaken/kruiden met iets? gedroogde of verse? hoe cassisboter? wat moet je doen met foie gras?
pi_120450471
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2012 22:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jammer, het is goddelijk lekker.
Toch wel de diervriendelijke versie, he? ;)
pi_120450945
De laatste dagen beetje lopen tweaken, bestellingen geplaatst. Zo ziet het er nu uit:

Insalata Caprese met balsamico-reductie en pijnboompitten, geserveerd met ciabatta en bruscietta-boter
Stracciatella met Parmigiano Reggiano en tortellini ai formaggi e spinaci
Saltimbocca alla Romana, geserveerd met paddestoelen, haricots verts in bacon, polenta crostini
Tiramisu alla Kahlua met koffie-ijs en "Baileys Biscotti"-slagroom.

Het hoofdgerecht is mijn grootste twijfelgeval. Voor mijn gevoel moet ik er nog een groente aan toevoegen. Tips of suggesties daarvoor? (Of menu-verbeteringen)
  dinsdag 18 december 2012 @ 09:59:12 #62
45206 Pietverdriet
pi_120450988
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 december 2012 09:39 schreef robdriessen het volgende:

[..]

Toch wel de diervriendelijke versie, he? ;)
Vlees is nooit diervriendelijk natuurlijk.
  dinsdag 18 december 2012 @ 10:00:29 #63
45206 Pietverdriet
pi_120451019
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 00:38 schreef Fokpop het volgende:

[..]

Dit wil ik maken Piet! Maar graag wat meer uitleg, vijgen nog aanmaken/kruiden met iets? gedroogde of verse? hoe cassisboter? wat moet je doen met foie gras?
Zal even gaan graven naar het boek met het recept, ergens in de nog gestapelde verhuisdozen in de kelder..
pi_120455660
Ik zoek nog iets om te maken waar kinderen (8-10jr) een actieve rol in kunnen hebben, anders wordt het gourmetten vrees ik. Het hoeft niet heel verfijnd te zijn en als het mislukt is het ook geen ramp, maar ze moeten ook wat te doen hebben.

Ik zat te denken aan ravioli, kun je misschien ook verschillende vullingen maken naar smaak. Het is wel leuk als ze zelf ook wat in te brengen hebben qua smaak. En je hebt natuurlijk wat te vouwen. Maar ik heb zelf ook geen ervaring mee. Is dat een beetje te doen, zelf de pasta maken, zonder machine, en de ravioli goed krijgen?

Zelf vissticks maken leek me ook nog wel wat. Maar dat is toch wat minder interactief. Iemand nog ideeen?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_120456323
Weet iemand een tof voorgerecht wat niet al te duur is? Dus geen truffel, kaviaar of exclusieve tonijn.
Ik denk aan 3 amuses op een bord wat geinspireerd is op een bepaald land.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_120456621
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 12:54 schreef FutureFairytale het volgende:
Weet iemand een tof voorgerecht wat niet al te duur is? Dus geen truffel, kaviaar of exclusieve tonijn.
een vis trio: Scandinavisch thema: mini garnalen cocktail, kleine makreel mouse, bergje gravad lax of kleine zalm tartaar.
pi_120456908
quote:
Japans? Sushi, sashimi, yakitori.
pi_120457129
quote:
Spaanse zeevruchten? Pulpo Galego, gegrillde mosselen, knoflookgarnalen, pijlinktvis( gevuld of met chorizo), kokkels, scheermessen. Het is allemaal niet duur, maar je vindt het niet allemaal in een buurtsuper en het komt misschien ook niet in handige porties, afhankelijk van hoeveel borden je moet maken.
pi_120457945
7 borden. En een vistrio is een goed idee aangezien het hoofdgerecht vlees is (gevulde varkenshaas) :)
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_120460314
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 13:43 schreef FutureFairytale het volgende:
7 borden. En een vistrio is een goed idee aangezien het hoofdgerecht vlees is (gevulde varkenshaas) :)
Als je dan een kilo van de grootste mosselen haalt heb je er 5 of 6 op een bord. Een prima aantal om er iets speciaals mee te doen. In spanje doen ze ze vaak onder de grill maar ik heb dat zelf nog nooit geprobeerd omdat ik dan bang ben dat ze iets te gaar worden en zoek extra smaak in de wijze van stomen. Verder hebben ze meestal bij de toko wel een doosje met garnalen in het vriesvak liggen van het formaat waarvan je er 1 per persoon zou kunnen doen. Ook lekker met koriander maar dan wordt het wat meer Portugees dan Spaans.

Je hebt ook van die kleine pijlinktvisjes, die kun je prima vullen. Pimentón en inktvis is echt een fijne combinatie, zowel pijlinktvis als octopus, en dat is ook het voornaamste kruid in chorizo. Ook zou je een terrine met gerookte makreel kunnen maken, met een halfvolle cakevorm heb je dan voor iedereen twee mooie plakjes. Dat hoef je tzt dan alleen nog maar te snijden.
  dinsdag 18 december 2012 @ 20:06:14 #71
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_120473785
Wij gaan eten met familie en iedereen neemt wat lekkers mee;
Ons aandeel:

Little gem sla
Walnoot
zalm
Citroen olijfolie

Little gem sla
Kipfilet
Cashewnoot
Appel
Crème fraîche sausje

Kleine garnalen / zalm cocktail
Stukjes appel
Whiskysaus (Zelf gemaakt)

Optie: gemarineerde kipfingers met knoflooksaus (yoghurtbasis) bestrooid met sesamzaadjes :)
pi_120476403
Little gem sla ?
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_120476774
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 20:42 schreef Joene het volgende:
Little gem sla ?

Mini sla-kropjes, geschikt om te grillen onder andere :)
pi_120477041
Ah ken ik niet , ben ook niet zo een sla fan eerlijk gezegd . Als ik al koud iets maak qua eten zal het eerder salade of rauwkost iets zijn dan iets met krop sla
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  dinsdag 18 december 2012 @ 20:51:48 #75
45206 Pietverdriet
pi_120477146
Kropsla is zeer ondergewaardeerd
pi_120477295
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 20:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Kropsla is zeer ondergewaardeerd
ik hou er gewoon echt niet van , nog nooit ergens gehad dat ik het echt heel lekker vond. Ook niet vies Ofzo
  dinsdag 18 december 2012 @ 21:32:24 #77
45206 Pietverdriet
pi_120480314
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 00:38 schreef Fokpop het volgende:

[..]

Voor de vulling
200 gram gedroogde vijgen
50 gram ricotta
1 Tl Creme de cassis

Voor het deeg,
250 gram meel,
5 eidooiers

1 ei (losslaan en apart houden)

Voor de cassisboter
150 Ml rode wijn
100 Ml creme de cassis
50 Ml port
eetlepel geraspte wortel
5 peperkorrels
100 gram boter

de Ganzelever
150 gram foie gras
meel
zout
frambozenazijn
meel

150 gram boter, gesmolten maar niet bruin, met wat ingekookte witte wijn erdoor,

De vijgen ontstelen en fijn snijden en met de ricotta vermengen, op smaak brengen met wat peper, zout en creme de cassis
Wegzetten

Maak van de eidooiers en het meel pastadeeg, kneed dit zo goed dat het zacht is. Rol er met de pastamachine heel dunne vellen van (minder dan een mm)
snij ronde velletjes met bv een kopje (cm of 6) en leg wat vulling in het midden. Besmeer een rand met het losgeslagen ei en leg er een tweede velletje op en druk deze vast.
Maak zo al je deeg en vulling tot tortelli

Kook de wijn, de creme de cassis etc met de wortel en peper tot een derde in (maar de boter nog niet toevoegen) en haal het door een zeef. hou warm

Haal de aan wat stukken gesneden Foie gras door de bloem en bak deze zonder vet kort bruin, aromatiseer met wat zout en frambozenazijn, even warm houden

Kook de tortelli in drie-vier minuten gaar
voeg koude boter bij de hete cassisreductie en zorg dat hij bind door emulgeren, niet teveel roeren, dan valt ie uit elkaar.
Lek de tortelli uit en haal ze door de gesmolten boter/wijn, afdruipen, leg ze op een bord
Theelepel creme de cassis boter per tortelli,
Ganzenlever erbij,
Smullen.
Dit gerecht at ik bij het beste italiaanse restaurant waar ik ooit at buiten italie, Bij Mario Gamba in Muenchen.
pi_120481860
Ik heb vandaag kleine paprikaatjes gekocht, formaatje madame jeanette. Heeft iemand een leuk idee voor een vulling of een andere manier om er een leuk hapje van te maken? Het liefst iets dat een paar dagen goed blijft. Het wordt onderdeel van de middagsnackjes.
Spoilers!
pi_120482477
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2012 21:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb vandaag kleine paprikaatjes gekocht, formaatje madame jeanette. Heeft iemand een leuk idee voor een vulling of een andere manier om er een leuk hapje van te maken? Het liefst iets dat een paar dagen goed blijft. Het wordt onderdeel van de middagsnackjes.
Een mousse, met gerookte makreel, of ham, of zalm, of kaas?
pi_120486291
top piet! creme de cassis hebben ze gewoon bij de slijter?

nu vraag ik me alleen af of de mensen voor wie ik kook misschien ethische bezwaren hebben tegen foie gras, zijn er alternatieven?
  dinsdag 18 december 2012 @ 23:05:10 #81
45206 Pietverdriet
pi_120487251
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 22:49 schreef Fokpop het volgende:
top piet! creme de cassis hebben ze gewoon bij de slijter?
Jep
quote:
nu vraag ik me alleen af of de mensen voor wie ik kook misschien ethische bezwaren hebben tegen foie gras, zijn er alternatieven?
Andere vrienden uitnodigen, ipv ganzenlever kan je ook eendenlever nemen.
pi_120497829
Ik zie even door de bomen het bos niet meer: wie heeft hier ervaring met (instant) polenta?

Wat ik nu heb is:
4 delen water op 1 deel polenta, water aan de kook brengen en polenta heel langzaam in het water strooien onder continue roeren. Na circa vijf minuten (want instant polenta) is het klaar om te eten, maar het kan ook gestort worden in een vorm om af te koelen, op te stijven en later in plakken te bakken/grillen/frituren voor een 'crispy' variant.

Nu zie ik ook 'romige' varianten waar een deel van het water wordt vervangen door room, waar een klontje boter doorheen gaat, en varianten waar de polenta in bouillon wordt gekookt i.p.v. water.

Hoe maken jullie 'm?
pi_120497933
Ons kerstdiner:
Blini's met gerookte zalm en zure room, met dille
Paddestoelenbouillon met verse kruiden
Hertenmedaillons met spek omwikkeld, met groentefrietjes en stoofpeertjes
Kaasplankje met appelgelei en vijgenchutney
Dadelcakajes met zoute caramelsaus en vanilleijs
  vrijdag 21 december 2012 @ 09:05:57 #84
45206 Pietverdriet
pi_120587333
quote:
6s.gif Op woensdag 19 december 2012 09:48 schreef robdriessen het volgende:
Ik zie even door de bomen het bos niet meer: wie heeft hier ervaring met (instant) polenta?

Wat ik nu heb is:
4 delen water op 1 deel polenta, water aan de kook brengen en polenta heel langzaam in het water strooien onder continue roeren. Na circa vijf minuten (want instant polenta) is het klaar om te eten, maar het kan ook gestort worden in een vorm om af te koelen, op te stijven en later in plakken te bakken/grillen/frituren voor een 'crispy' variant.

Nu zie ik ook 'romige' varianten waar een deel van het water wordt vervangen door room, waar een klontje boter doorheen gaat, en varianten waar de polenta in bouillon wordt gekookt i.p.v. water.

Hoe maken jullie 'm?
Niet
Polenta is gekookte maispap, de bitter armoede in Italie van begin vorige eeuw. Nu ben ik over het algemeen gek op arme mensen eten maar voor Polenta maak ik graag een uitzondering.
Je roert je een ongeluk.
Ik eet het zeer zelden in een italiaans restaurant bij gestoofd wild zwijn. Echt vies is het niet, maar aardappelpuree is veel lekkerder. Het heeft wat romantisch, zo een plakje gegrilde polenta, ziet er mooi uit.
pi_120588007
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2012 09:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Niet
Polenta is gekookte maispap, de bitter armoede in Italie van begin vorige eeuw. Nu ben ik over het algemeen gek op arme mensen eten maar voor Polenta maak ik graag een uitzondering.
Je roert je een ongeluk.
Ik eet het zeer zelden in een italiaans restaurant bij gestoofd wild zwijn. Echt vies is het niet, maar aardappelpuree is veel lekkerder. Het heeft wat romantisch, zo een plakje gegrilde polenta, ziet er mooi uit.
Hummm, duidelijk. Ik zal er in het weekend nog even mee proefkoken, er lijken voldoende opties te zijn om het toch nog smaakvol te maken. Ik zit te denken aan: bereiden in groentebouillon ipv water, mengen met klontje boter en 'storten' in mini-cocottes, nachtje laten opstijven, cocottes de oven in tot bovenkant krokant is, dan zo serveren bij hoofdgerecht. Gratineren lijkt me geen goede optie.

Plan B; grove puree/gratin maken met roseval-aardappeltjes.
pi_120588038
Amuse:

Seccatarolletjes met rucola sla of
Pancettahapjes met gekaramelliseerde sjalot

Voorgerecht:

Carpaccio of
Gegratineerd geitenkaasje uit de oven

Hoofdgerecht:

Eendenborst met honing en kaneel of
Gebakken varkenshaas met paddestoelen

Bijgerechten:
Zelfgemaakte knapperige vlaamse frieten
Gebakken Champignons
Sperzieboontjes met spek
Salade van granaatappel en pistachenootjes (optioneel)

Nagerecht:

Appeltaart met kaneelijs

onder voorbehoud
pi_120588086
Ik vraag me alleen af waar ik Seccata en Pancetta ga halen hier in de omgeving van Leiden. Als iemand een adresje weet hoor ik het graag.
pi_120588140
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 december 2012 09:43 schreef Scorpie het volgende:
Ik vraag me alleen af waar ik Seccata en Pancetta ga halen hier in de omgeving van Leiden. Als iemand een adresje weet hoor ik het graag.
Bel eens met Pino, Italiaanse traiteur in Leiden:
Hooigracht 106
2312 KX Leiden
071 5127573
pi_120588153
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 december 2012 09:45 schreef robdriessen het volgende:

[..]

Hooigracht 106
2312 KX Leiden
071 5127573
Thanks!
pi_120588214
Bij ons op het menu met kerst:

Gegrilde fazantfilet op een bedje van sla met noten een een notenolie/balsamico dressing
-------------------------------------
Bouillonsoepje met vers gebakken brood
Hertenrugfilet met een rode wijnsaus, geserveerd met diverse groenten en aardappelkroketjes
Chocoladecreme en een rode vruchtenmousse met aardbeiencoulis
pi_120588580
Argh. Er is bij mij een diner bijgekomen op Tweede Kerstdag, voor vier volwassenen en een peuter. Ik denk dat ik dan als hoofdgerecht maar kip of een kleine kalkoen maak - geen idee of ik die laatste bij mij in de buurt kan krijgen (ik ben afhankelijk van AH of C1000 - geen slager). En dan misschien iets van een portobello vooraf of zo.
pi_120588863
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 december 2012 09:45 schreef robdriessen het volgende:

[..]

Hooigracht 106
2312 KX Leiden
071 5127573
Helaas, hebben ze niet :'(

Grote AH`s verkopen het wel volgens mij, vers gesneden. Gaan we daar maar eens achteraan...

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2012 10:15:33 ]
pi_120591174
quote:
Je kan de Lidl proberen, ik heb er in ieder geval Jamon Iberico, Parmaham en Serranoham Gran Reserva gezien...
pi_120591898
Pff, ik vind het maar moeilijk dit jaar op een of andere manier. Ik heb nog een groente nodig die niet in de oven moet. En ik heb niet eens een idee voor vlees.
Spoilers!
pi_120592096
quote:
Wat is Seccata? Ja, gedroogd, maar wat?
pi_120592105
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2012 11:59 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Wat is Seccata? Ja, gedroogd, maar wat?
Seccata ham, vleeswaren op Italiaanse wijze zeg maar.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2012 12:00:12 ]
pi_120592175
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2012 11:53 schreef Lucky_Strike het volgende:
Pff, ik vind het maar moeilijk dit jaar op een of andere manier. Ik heb nog een groente nodig die niet in de oven moet. En ik heb niet eens een idee voor vlees.
Sla/salade een optie? Anders zijn er genoeg groenten die in een pan te koken of te roerbakken zijn.
Vlees: kalfstournedos.

Graag gedaan :P
pi_120592222
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 december 2012 12:02 schreef robdriessen het volgende:

[..]

Sla/salade een optie? Anders zijn er genoeg groenten die in een pan te koken of te roerbakken zijn.
Vlees: kalfstournedos.

Graag gedaan :P
Ik wilde net gaan typen dat ik geglaceerde worteltjes (eerst in bouillon gekookt) ga maken. Ik heb al een salade namelijk ;)
Spoilers!
pi_120592305
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 december 2012 11:59 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Seccata ham, vleeswaren op Italiaanse wijze zeg maar.
Gedroogde ham dus, ik zou zeggen een slager. En als het Italiaans moet zijn dan gaat daar meestal onder de naam prosciutto schat ik, en voldoet Parmezaanse ham ook aan die eigenschappen.

Verder lijkt me stug dat de omgeving Leiden geen Italiaanse specialiteitenwinkel kent.
pi_120592332
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2012 12:05 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Gedroogde ham dus, ik zou zeggen een slager. En als het Italiaans moet zijn dan gaat daar meestal onder de naam prosciutto schat ik, en voldoet Parmezaanse ham ook aan die eigenschappen.

Verder lijkt me stug dat de omgeving Leiden geen Italiaanse specialiteitenwinkel kent.
Ik ga wel eens even rondkijken en bellen !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')