| Paper_Tiger | dinsdag 11 december 2012 @ 09:38 |
quote: Onder het motto 'Niet slopen maar bouwen' vraagt FNV/de nieuwe vakbeweging het kabinet met een ambitieus plan te komen dat de economie aanjaagt en voor nieuwe werkgelegenheid zorgt. Lees verder: http://www.telegraaf.nl/o(...)_wegwerpbanen__.html
Door de jaren heen hebben werknemers steeds meer geeist van werkgevers. Niet de vraag naar arbeid van de werkgever maar de noodzaak van de werknemer op een vast inkomen stond centraal.
Vele bedrijven zijn zo leeggemolken. Als een bedrijf bijna omvalt en van medewerkers afmoet doet een sociaal plan de rest (wie heeft dat ooit uitgevonden?) 2 jaar doorbetalen als een medewerker ziek wordt. Ook als dat niet met het werk te maken heeft en een half jaar WW betalen.
De kruik gaat net zo lang te water tot hij barst.
Is het geen tijd om al die bescherming overboord te gooien zodat een werkgever weer mensen durft aan te nemen? |
| cempexo | dinsdag 11 december 2012 @ 09:49 |
De regels bepalen het gedrag van de werkgever en de werknemer...dat is een verliespost voor beiden.
Alleen de ambtenaar is tevreden, het zijn zijn regels. En ambtenaren houden niet van veranderen, gisteren niet, vandaag niet, morgen niet. |
| Boze_Appel | dinsdag 11 december 2012 @ 10:03 |
| De vergoeding voor arbeid is een overeenkomst die alleen werkgever en werknemer aangaat. Als de werknemer een tussenpersoon, bv. een vakbeweging, wil gebruiken voor de onderhandelingen is dat natuurlijk helemaal prima, maar als een derde partij op gaat leggen wat de twee andere partijen overeen moeten komen is dat natuurlijk volstrekte waanzin. |
| Hexagon | dinsdag 11 december 2012 @ 10:21 |
| Heb je ook cijfers om het allemaal te onderbouwen of ben je gewoon lukraak jouw ideeen aan het spuien zonder verder je aan feiten te houden? |
| Paper_Tiger | dinsdag 11 december 2012 @ 10:24 |
| Ik beredeneer dit vanuit mijn eigen positie als werkgever. Wij hebben het op dit moment razend druk en ik zou geneigd zijn er twee mensen extra bij aan te nemen. Omdat ik niet weet of de drukte doorzet in het nieuwe jaar durf ik ze niet aan te nemen. Ik moet ten slotte minimaal een halfjaarcontract aanbieden. Nee verkopen is dan goedkoper. |
| Hexagon | dinsdag 11 december 2012 @ 10:26 |
En daar gaat het al de mist in. Alleen vanuit jezelf redeneren.
Kun je geen uitzendkrachten aannemen? |
| Tomatenboer | dinsdag 11 december 2012 @ 10:27 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 10:24 schreef Paper_Tiger het volgende:Ik beredeneer dit vanuit mijn eigen positie als werkgever. Wij hebben het op dit moment razend druk en ik zou geneigd zijn er twee mensen extra bij aan te nemen. Omdat ik niet weet of de drukte doorzet in het nieuwe jaar durf ik ze niet aan te nemen. Ik moet ten slotte minimaal een halfjaarcontract aanbieden. Nee verkopen is dan goedkoper. Waarom moet je ze minimaal een halfjaar contract aanbieden?
Het staat je vrij om ze een contract voor 3 maanden, of welke willekeurige periode dan ook, aan te bieden hoor. |
| #ANONIEM | dinsdag 11 december 2012 @ 10:35 |
In wat Papieren_Tijger zegt zit ongetwijfeld een kern van waarheid, maar daar heeft de FNV het helemaal niet over. De FNV is tegen 'invalkrachten' die twee jaar bij hetzelfde bedrijf werken, tegen mensen met een flexcontract die na twee jaar nog altijd van de ene op de andere dag kunnen worden ontslagen en bovendien geen pensioen opbouwen.
Van dat soort praktijken wordt niemand vrolijk. |
| Tocadisco | dinsdag 11 december 2012 @ 11:25 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 10:21 schreef Hexagon het volgende:Heb je ook cijfers om het allemaal te onderbouwen of ben je gewoon lukraak jouw ideeen aan het spuien zonder verder je aan feiten te houden? Het is er eentje uit dezelfde categorie als harder straffen, instinctief klinkt het allemaal heel logisch maar in de praktijk blijkt het toch behoorlijk anders uit te pakken. |
| Hexagon | dinsdag 11 december 2012 @ 11:27 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 11:25 schreef Tocadisco het volgende:[..] Het is er eentje uit dezelfde categorie als harder straffen, instinctief klinkt het allemaal heel logisch maar in de praktijk blijkt het toch behoorlijk anders uit te pakken. Met als verschil dat hierbij de analyse al rammelt aan alle kanten |
| TweeGrolsch | dinsdag 11 december 2012 @ 11:50 |
wtf zijn 'echte' banen nou weer?
Bedoelen ze daarmee dat de overheid eindelijk stopt met al die dagbesteding werkcentra? |
| Paper_Tiger | dinsdag 11 december 2012 @ 12:30 |
quote: Echte banen zijn banen waarbij de werkgever niet meer makkelijk van zijn overtollige medewerkers af kan. |
| Paper_Tiger | dinsdag 11 december 2012 @ 12:31 |
quote: Nee. Daar leent het werk zich niet voor. |
| Hexagon | dinsdag 11 december 2012 @ 12:32 |
quote: Waarom niet? Tempo team professionals levert bijvoorbeeld hoger opgeleiden die tussen twee banen in zitten. |
| Basp1 | dinsdag 11 december 2012 @ 12:37 |
quote: Dan leent net zo goed een halfjaar contract zoals jij hier beweerd dat je perse moet aflsuiten zich daar ook niet voor.
Terecht natuurlijk dat de vakbeweging weer eens wat van zich gaat laten horen want dit flexwerken en zzp'ers te pas en te onpas inhuren is natuurlijk ook niet normaal. Behalve voor de werkgevers die tegenwoordig blijkaar alleen nog de lusten willen als het hun uitkomt maar niet de lasten als het eens niet uitkomt. |
| Paper_Tiger | dinsdag 11 december 2012 @ 13:05 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 12:37 schreef Basp1 het volgende:[..] Dan leent net zo goed een halfjaar contract zoals jij hier beweerd dat je perse moet aflsuiten zich daar ook niet voor. Terecht natuurlijk dat de vakbeweging weer eens wat van zich gaat laten horen want dit flexwerken en zzp'ers te pas en te onpas inhuren is natuurlijk ook niet normaal. Behalve voor de werkgevers die tegenwoordig blijkaar alleen nog de lusten willen als het hun uitkomt maar niet de lasten als het eens niet uitkomt. Ik neem in principe geen mensen aan voor een korte periode. Als ik iemand aanneem dan is het vanuit de gedachte dat we voor onbepaalde tijd met elkaar in zee gaan. Zoals ieder bedrijf heeft ook het mijne te maken met conjunctuurschommelingen. Zeker in deze tijd weet je niet of de klant van vandaag er morgen nog is. Ik ben van mening dat het op een gezonde manier voortbestaan van een bedrijf belangrijker is dan het persoonlijke belang van een individuele werknemer. Een gezond bedrijf levert tenslotte op de lange duur de meeste werkgelegenheid. Vanuit deze gedachte moet het gewoon veel makkelijker en goedkoper zijn om ook weer afscheid van elkaar te nemen als er geen behoefte meer is aan de arbeid van een werknemer.
Ik geef toe hier vanuit mezelf geredeneerd te hebben maar ik kom bij meer dan 400 bedrijven in de regio Amsterdam regelmatig over de vloer en uit gesprekken die ik daar heb meen ik te mogen distilleren dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. De FNV vecht voor een uitstervende arbeidsovereenkomst. |
| #ANONIEM | dinsdag 11 december 2012 @ 13:13 |
| Flexwerkers en ZZP'ers die feitelijk gewoon in loondienst zijn, zijn heel wat anders dan wat jij voorstelt. |
| Basp1 | dinsdag 11 december 2012 @ 13:16 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 13:05 schreef Paper_Tiger het volgende:Een gezond bedrijf levert tenslotte op de lange duur de meeste werkgelegenheid.Vanuit deze gedachte moet het gewoon veel makkelijker en goedkoper zijn om ook weer afscheid van elkaar te nemen als er geen behoefte meer is aan de arbeid. Dat is er natuurlijk allang je mag 3* een jaarcontract aanbieden, en waneer je echt door de conjuctuur geraakt bent doet het UVW ook niet moeilijk over de ontslagvergunningen vanwege economische omstandigheden.
Wanneer medewerkers niet functioneren is het ook niet moeilijk om van ze af te komen, alleen moet je als werkgever wel duidelijk een dossier aanleggen, dat sommige werkgevers hier in falen hoeft tochniet op de werknemers afgeschoven te worden om arbeidsvoorwaarden maar nog meer uit te kleden. |
| Paper_Tiger | dinsdag 11 december 2012 @ 13:20 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 13:16 schreef Basp1 het volgende:[..] Dat is er natuurlijk allang je mag 3* een jaarcontract aanbieden, en waneer je echt door de conjuctuur geraakt bent doet het UVW ook niet moeilijk over de ontslagvergunningen vanwege economische omstandigheden. Wanneer medewerkers niet functioneren is het ook niet moeilijk om van ze af te komen, alleen moet je als werkgever wel duidelijk een dossier aanleggen, dat sommige werkgevers hier in falen hoeft tochniet op de werknemers afgeschoven te worden om arbeidsvoorwaarden maar nog meer uit te kleden. Als je niet gedwongen wilt worden tot een leven als flexwerker of ZZP-er dus wel. |
| Paper_Tiger | dinsdag 11 december 2012 @ 13:22 |
quote: Die zijn dat vanwege het feit dat het veel te veel gedoe is om weer van een medewerker af te komen die overtollig is geworden. De werkgever wordt gedwongen om veel te veel te betalen voor arbeid en om veel te veel het risico van werknemers op zich te nemen. De huidige arbeidsverhoudingen zijn het trieste dieptepunt van 50 jaar linkse politiek. |
| cempexo | dinsdag 11 december 2012 @ 13:31 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 13:22 schreef Paper_Tiger het volgende:[..] Die zijn dat vanwege het feit dat het veel te veel gedoe is om weer van een medewerker af te komen die overtollig is geworden. De werkgever wordt gedwongen om veel te veel te betalen voor arbeid en om veel te veel het risico van werknemers op zich te nemen. De huidige arbeidsverhoudingen zijn het trieste dieptepunt van 50 jaar linkse politiek. Bij officiele ontslagprocedures zijn het ambtenaren die dat moeten beoordelen, erger kun je het niet treffen. Ze leven niet in de maatschappij maar er buiten. Nog nooit een bedrijf van binnen gezien. |
| Basp1 | dinsdag 11 december 2012 @ 13:35 |
Ik heb hier op het bedrijf toch echt andere dingen meegemaak toen men vanwege financiele redenen wat mensen op straat gooide, en ook niet functionerende mensen met een goed dossier geen centje pijn. Maar blijkbaar hebben jullie andere ervaringen.  |
| cempexo | dinsdag 11 december 2012 @ 14:46 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 13:35 schreef Basp1 het volgende:Ik heb hier op het bedrijf toch echt andere dingen meegemaak toen men vanwege financiele redenen wat mensen op straat gooide, en ook niet functionerende mensen met een goed dossier geen centje pijn. Maar blijkbaar hebben jullie andere ervaringen.  Een ondernemer kan zelf beslissen wie hij aanneemt. Maar een ondernemer kan niet zelf beslissen om iemand te ontslaan.
Een ondernemer neemt niemand aan met als doel om de persoon te ontslaan maar om hem/haar aan het werk te zetten. Als dat niet lukt, interne of externe gebeurtenissen, dan moet hij vrij zijn om keuzes te maken. |
| Paper_Tiger | dinsdag 11 december 2012 @ 14:50 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 14:46 schreef cempexo het volgende:[..] Een ondernemer kan zelf beslissen wie hij aanneemt. Maar een ondernemer kan niet zelf beslissen om iemand te ontslaan. Een ondernemer neemt niemand aan met als doel om de persoon te ontslaan maar om hem/haar aan het werk te zetten. Als dat niet lukt, interne of externe gebeurtenissen, dan moet hij vrij zijn om keuzes te maken. Precies zoals ik het ook zie. Ik begrijp ook werkelijk niet waar die ontslagvergoeding vandaan komt. Vergoeding voor wat? De werknemer was toch ook met niks gekomen? Waren al die zaken er niet dan bestonden er geen flexwerkers en veel minder ZZP-ers. |
| Basp1 | dinsdag 11 december 2012 @ 14:58 |
Dat er hier bij sommige mensen het historische besef ontbreek waarom er arbeidsvoorwaarden zijn ingevoerd (waarvan ontslagvergoeding niet meer dan een klein onderdeel is) en men alleen de lusten wilt hebben als werkgever is natuurlijk ook nogal schokkend. Eigenlijk zou de FNV jullie ook gratis cursussen moeten aan bieden hoe dit zo gegroeid is.  |
| TweeGrolsch | dinsdag 11 december 2012 @ 15:08 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 14:58 schreef Basp1 het volgende:Dat er hier bij sommige mensen het historische besef ontbreek waarom er arbeidsvoorwaarden zijn ingevoerd (waarvan ontslagvergoeding niet meer dan een klein onderdeel is) en men alleen de lusten wilt hebben als werkgever is natuurlijk ook nogal schokkend. Eigenlijk zou de FNV jullie ook gratis cursussen moeten aan bieden hoe dit zo gegroeid is.  Alleen de lusten 
Net of een werkgever geen loon betaald. |
| Hexagon | dinsdag 11 december 2012 @ 15:11 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 13:31 schreef cempexo het volgende:[..] Bij officiele ontslagprocedures zijn het ambtenaren die dat moeten beoordelen, erger kun je het niet treffen. Ze leven niet in de maatschappij maar er buiten. Nog nooit een bedrijf van binnen gezien. Jouw obsessie met ambtenaren begint een beetje zielig te worden |
| Basp1 | dinsdag 11 december 2012 @ 15:15 |
quote: Als het vroeger aan werkgevers lag zou het minimumloon bijvoorbeeld nooit ingevoerd zijn.  |
| Hexagon | dinsdag 11 december 2012 @ 15:17 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 14:58 schreef Basp1 het volgende:Dat er hier bij sommige mensen het historische besef ontbreek waarom er arbeidsvoorwaarden zijn ingevoerd (waarvan ontslagvergoeding niet meer dan een klein onderdeel is) en men alleen de lusten wilt hebben als werkgever is natuurlijk ook nogal schokkend. Eigenlijk zou de FNV jullie ook gratis cursussen moeten aan bieden hoe dit zo gegroeid is.  De gemiddelde fokker in dit soort discussies denkt meestal dat het een uniek talent is die dat allemaal niet nodig heeft  |
| cempexo | dinsdag 11 december 2012 @ 15:48 |
quote: herstel...Nederlandse ambtenaren |
| dawg | dinsdag 11 december 2012 @ 15:57 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 14:50 schreef Paper_Tiger het volgende:[..] Precies zoals ik het ook zie. Ik begrijp ook werkelijk niet waar die ontslagvergoeding vandaan komt. Vergoeding voor wat? De werknemer was toch ook met niks gekomen? Waren al die zaken er niet dan bestonden er geen flexwerkers en veel minder ZZP-ers. werkgevers spelen het niet altijd eerlijk hoor. wellicht dat je dat wel denkt, maar van jou verbaast me niet zoveel meer.  |
| Paper_Tiger | dinsdag 11 december 2012 @ 16:05 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 14:58 schreef Basp1 het volgende:Dat er hier bij sommige mensen het historische besef ontbreek waarom er arbeidsvoorwaarden zijn ingevoerd (waarvan ontslagvergoeding niet meer dan een klein onderdeel is) en men alleen de lusten wilt hebben als werkgever is natuurlijk ook nogal schokkend. Eigenlijk zou de FNV jullie ook gratis cursussen moeten aan bieden hoe dit zo gegroeid is.  Ik snap wel hoe het gegroeid is. Eerst een vinger, dan een hand en vervolgens een hele arm. Niks mis met het afspreken van een maximale werkweek. Wel alles mis met het feit dat je toestemming aan de rechter of een ambtenaar moet vragen om personeel wat je ook zonder hun bemoeienis hebt aangenomen weer naar huis te sturen. Ontslagvergoeding is in mijn ogen samen met loon doorbetalen als je ziek bent of op vakantie het zotst van alle regelingen.
Uiteindelijk heeft de stapeling van al die arbeidsvoorwaarden ertoe geleid dat niemand meer een contract voor onbepaalde tijd krijgt. Het heeft dus geen enkele zin dat het FNV huilie gaat doen bij de minister. Ze zijn zelf deels de oorzaak voor het ontstaan van die wegwerpbanen. |
| Paper_Tiger | dinsdag 11 december 2012 @ 16:09 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 15:57 schreef dawg het volgende:[..] werkgevers spelen het niet altijd eerlijk hoor. wellicht dat je dat wel denkt, maar van jou verbaast me niet zoveel meer.  Het heeft niets met eerlijk te maken. Je hebt een onderneming en daarin bied je mensen de kans er d.m.v. arbeid hun boterham te verdienen. Waarom krijgt iemand die niets anders doet dan die arbeid te verrichten tegen een afgesproken loon opeens allemaal aanspraken op een vermogen dat niet van hem is als zijn diensten niet langer nodig zijn? |
| dawg | dinsdag 11 december 2012 @ 16:12 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 16:09 schreef Paper_Tiger het volgende:[..] Het heeft niets met eerlijk te maken. Je hebt een onderneming en daarin bied je mensen de kans er d.m.v. arbeid hun boterham te verdienen. Waarom krijgt iemand die niets anders doet dan die arbeid te verrichten tegen een afgesproken loon opeens allemaal aanspraken op een vermogen dat niet van hem is als zijn diensten niet langer nodig zijn? omdat "niet langer nodig zijn" behoorlijk subjectief is, en we in nederland een systeem hebben waarbij getracht wordt deze subjectiviteit zoveel mogelijk in te perken. en daar is regelgeving voor nodig. |
| Paper_Tiger | dinsdag 11 december 2012 @ 16:13 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 16:12 schreef dawg het volgende:[..] omdat "niet langer nodig zijn" behoorlijk subjectief is, en we in nederland een systeem hebben waarbij getracht wordt deze subjectiviteit zoveel mogelijk in te perken. en daar is regelgeving voor nodig. En daarom krijgen mensen geen vaste baan meer. |
| dawg | dinsdag 11 december 2012 @ 16:14 |
quote: oftewel werkgevers proberen wet- en regelgeving te frustreren en te omzeilen. |
| Paper_Tiger | dinsdag 11 december 2012 @ 16:15 |
quote: Ik geef ze geen ongelijk. Die regels zijn contraproductief. |
| dawg | dinsdag 11 december 2012 @ 16:17 |
quote: dat vind jij. desalniettemin zijn die regels er wel, waar iedereen zich aan dient te houden. |
| Paper_Tiger | dinsdag 11 december 2012 @ 16:17 |
quote: Zo is dat maar dan neem je dus gewoon geen mensen meer aan. |
| dawg | dinsdag 11 december 2012 @ 16:23 |
quote: neemt niet weg dat mensen eerlijk behandeld dienen te worden, en niet zodat er alleen maar voordeel voor de werkgever uit voort komt. we leven in nederland, niet in china. |
| cempexo | dinsdag 11 december 2012 @ 16:26 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 16:23 schreef dawg het volgende:[..] neemt niet weg dat mensen eerlijk behandeld dienen te worden, en niet zodat er alleen maar voordeel voor de werkgever uit voort komt. we leven in nederland, niet in china. In Denemarken kan een werkgever zelf iemand ontslaan als hij dat nodig vindt voor zijn bedrijf of de bescherming van zijn medewerkers.
Mensen worden daarom sneller aangenomen !!
En 'maatschappelijk lastige' gevallen krijgen eerder een kans. Deze heeft nu zelf zijn/haar lot in handen.
[ Bericht 6% gewijzigd door cempexo op 11-12-2012 16:32:56 ] |
| Paper_Tiger | dinsdag 11 december 2012 @ 16:33 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 16:23 schreef dawg het volgende:[..] neemt niet weg dat mensen eerlijk behandeld dienen te worden, en niet zodat er alleen maar voordeel voor de werkgever uit voort komt. we leven in nederland, niet in china. Krijgt een werknemer geen salaris en door betaalde vrije dagen? Ik zie toch duidelijk ook voordeel voor de werknemer. |
| TweeGrolsch | dinsdag 11 december 2012 @ 16:38 |
[ Bericht 100% gewijzigd door TweeGrolsch op 11-12-2012 16:39:24 ] |
| TweeGrolsch | dinsdag 11 december 2012 @ 16:39 |
quote: Zoals in zoveel landen in Europa nog steeds niet is gebeurd. En daar is het geen enkel probleem. |
| Basp1 | dinsdag 11 december 2012 @ 16:40 |
quote: Ja en wat hebben deze arbeidsvoorwaarden te maken met het versoepelen van het ontslag waar jij een punt van aan het maken bent.
Moeten we hier als het aan de ondernemers ligt gewoon op de chinese manier gaan werken, 72 uur per week, 12 uur per dag met een hotswap, minimale arbo-eisen, minimale lonen, waarbij een groot gedeelte weer ingehouden wordt voor kost en inwoning, geen milieunormen, enz.
Dit alleen maar om de werkgever te kunnen laten concurreren met chinezen. Dit komt voornamelijk omdat de globaliseren onder druk van de werkgevers flink doorgeslagen is en we nu opeens voorgeschoteld krijgen dat we werknemers weer net zoals in china moeten gaan uitbuiten.  |
| TweeGrolsch | dinsdag 11 december 2012 @ 16:42 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 16:40 schreef Basp1 het volgende:[..] Ja en wat hebben deze arbeidsvoorwaarden te maken met het versoepelen van het ontslag waar jij een punt van aan het maken bent. Moeten we hier als het aan de ondernemers ligt gewoon op de chinese manier gaan werken, 72 uur per week, 12 uur per dag met een hotswap, minimale arbo-eisen, minimale lonen, waarbij een groot gedeelte weer ingehouden wordt voor kost en inwoning, geen milieunormen, enz. Dit alleen maar om de werkgever te kunnen laten concurreren met chinezen. Dit komt voornamelijk omdat de globaliseren onder druk van de werkgevers flink doorgeslagen is en we nu opeens voorgeschoteld krijgen dat we werknemers weer net zoals in china moeten gaan uitbuiten.  Het is in Nederland eerder de werkgever die door de werknemers en overheid wordt uitgebuit. |
| dawg | dinsdag 11 december 2012 @ 16:44 |
quote: heeft niks met ontslag en regelgeving daaromtrent te maken. |
| dawg | dinsdag 11 december 2012 @ 16:45 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 16:26 schreef cempexo het volgende:[..] In Denemarken kan een werkgever zelf iemand ontslaan als hij dat nodig vindt voor zijn bedrijf of de bescherming van zijn medewerkers. Mensen worden daarom sneller aangenomen !! En 'maatschappelijk lastige' gevallen krijgen eerder een kans. Deze heeft nu zelf zijn/haar lot in handen. denemarken doet wel meer dingen beter dan wij. pensioenstelsel bijvoorbeeld. maar technisch gezien hebben wij niks met denemarken te maken, dus onzinnig vergelijk.  |
| Basp1 | dinsdag 11 december 2012 @ 16:45 |
quote: Yeah right dadelijk zeggen hier sommigen nog dat werknemers de werkgevers uitkleden en teveel noten op hun zang hebben.
De laatste jaren zijn in de meeste branches de arbeidsvoorwaarden al flink versoberd, maar blijkbaar zien sommigen het nog steeds als te ruim omdat ze graag willen dat er wederom een grotere 2 deling in maatschappij gaat komen tussen de have's en de have not's. |
| betyar | dinsdag 11 december 2012 @ 17:00 |
| http://www.cpb.nl/publica(...)-en-preventieprikkel |
| cempexo | dinsdag 11 december 2012 @ 17:01 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 16:45 schreef dawg het volgende:[..] denemarken doet wel meer dingen beter dan wij. pensioenstelsel bijvoorbeeld. maar technisch gezien hebben wij niks met denemarken te maken, dus onzinnig vergelijk.  gaat me niet om een vergelijking maar om een verrijking van mogelijkheden |
| Janneke141 | dinsdag 11 december 2012 @ 17:13 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 16:05 schreef Paper_Tiger het volgende:[..] Ik snap wel hoe het gegroeid is. Eerst een vinger, dan een hand en vervolgens een hele arm. Niks mis met het afspreken van een maximale werkweek. En allerlei andere terechte afspraken over werktijden, -omstandigheden, rusttijden, veiligheidsvoorwaarden etc. Ik geef grif toe dat we in dit land over-regeld zijn, maar er is niets mis met een regel die het 15-jarigen verbiedt om met elektrische zagen te werken, om maar eens een willekeurig voorbeeldje te noemen.
quote: Wel alles mis met het feit dat je toestemming aan de rechter of een ambtenaar moet vragen om personeel wat je ook zonder hun bemoeienis hebt aangenomen weer naar huis te sturen.
Je stelt het wat bruut, maar ik ga wel een stukje met je mee. Ik vind wel dat een werkgever een gegronde reden moet hebben om een werknemer te ontslaan. Dit kan zijn disfunctioneren, of overtolligheid, maar je mag van een werkgever verwachten dat hij zijn huiswerk voldoende doet zodat hij dat kan aantonen. Een contract is ook een wederzijdse verantwoordelijkheid, en de realiteit is dat de positie van een werkgever vaak toch wat sterker is dan die van een werknemer. Dit gezegd hebbende is de toets vooraf door kantonrechter of UWV mijns inziens overbodig. Een werkgever moet een stap kunnen nemen, en een werknemer die het daar niet mee eens is kan dat altijd nog laten toetsen. Eigenlijk een beetje zoals in de kabinetsplannen staat, dus.
quote: Ontslagvergoeding is in mijn ogen samen met loon doorbetalen als je ziek bent of op vakantie het zotst van alle regelingen.
Vakantie is het voorbeeld bij uitstek van een secundaire arbeidsvoorwaarde die werknemer en werkgever onderling kunnen regelen. Per CAO of individueel; dat maakt weinig uit. Dat hier een wettelijk minimum aantal dagen aan zit, lijkt me niet verkeerd (zie eerste alinea)
En wie zou volgens jou een werknemer moeten betalen als hij of zij een week ziek is? (de termijn van twee jaar is mij ook te lang, maar we hebben het even over kort verzuim)
quote: Uiteindelijk heeft de stapeling van al die arbeidsvoorwaarden ertoe geleid dat niemand meer een contract voor onbepaalde tijd krijgt. Het heeft dus geen enkele zin dat het FNV huilie gaat doen bij de minister. Ze zijn zelf deels de oorzaak voor het ontstaan van die wegwerpbanen.
Dat kun je honderd keer zeggen, maar dat geloven ze toch niet. Je betoog is wat kort door de bocht maar een kern van waarheid zit er wel degelijk in. Overigens is het voorstal om een werkgever een half jaar WW te laten betalen, zelfs bij een aflopend BT-contract, helemaal bezopen, maar ik weet eigenlijk niet of dat plan er als zodanig nog ligt. Iemand? |
| cempexo | dinsdag 11 december 2012 @ 18:03 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 17:13 schreef Janneke141 het volgende:[..] En allerlei andere terechte afspraken over werktijden, -omstandigheden, rusttijden, veiligheidsvoorwaarden etc. Ik geef grif toe dat we in dit land over-regeld zijn, maar er is niets mis met een regel die het 15-jarigen verbiedt om met elektrische zagen te werken, om maar eens een willekeurig voorbeeldje te noemen. [..] Je stelt het wat bruut, maar ik ga wel een stukje met je mee. Ik vind wel dat een werkgever een gegronde reden moet hebben om een werknemer te ontslaan. Dit kan zijn disfunctioneren, of overtolligheid, maar je mag van een werkgever verwachten dat hij zijn huiswerk voldoende doet zodat hij dat kan aantonen. Een contract is ook een wederzijdse verantwoordelijkheid, en de realiteit is dat de positie van een werkgever vaak toch wat sterker is dan die van een werknemer. Dit gezegd hebbende is de toets vooraf door kantonrechter of UWV mijns inziens overbodig. Een werkgever moet een stap kunnen nemen, en een werknemer die het daar niet mee eens is kan dat altijd nog laten toetsen. Eigenlijk een beetje zoals in de kabinetsplannen staat, dus. [..] Vakantie is het voorbeeld bij uitstek van een secundaire arbeidsvoorwaarde die werknemer en werkgever onderling kunnen regelen. Per CAO of individueel; dat maakt weinig uit. Dat hier een wettelijk minimum aantal dagen aan zit, lijkt me niet verkeerd (zie eerste alinea) En wie zou volgens jou een werknemer moeten betalen als hij of zij een week ziek is? (de termijn van twee jaar is mij ook te lang, maar we hebben het even over kort verzuim) [..] Dat kun je honderd keer zeggen, maar dat geloven ze toch niet. Je betoog is wat kort door de bocht maar een kern van waarheid zit er wel degelijk in. Overigens is het voorstal om een werkgever een half jaar WW te laten betalen, zelfs bij een aflopend BT-contract, helemaal bezopen, maar ik weet eigenlijk niet of dat plan er als zodanig nog ligt. Iemand? Een werkgever heeft een bedrijf, heeft de verantwoordelijkheid voor o.a. het personeel, niet meer en niet minder. Je moet een werkgever niet -lees nooit- koppelen aan sociale wetten en bepalingen. Dat vertroebelt iedere vorm van hoe je om moet gaan met het ontslag van een werknemer. Dit leidt tot allerlei rare invalshoeken en trucs om dat allemaal tot uitvoering te krijgen. Immers die wetten en bepalingen zitten te ingewikkeld in elkaar. |
| Arolsen | dinsdag 11 december 2012 @ 18:26 |
Tsss dit topic geeft toch wel de neoliberale brutaliteit weer
Dat het economisch slecht gaat ligt helemaal niet aan werknemers en vakbonden. Dat ligt aan de graaiers die het systeem hebben laten ontsporen.
En nu dan ook nog met leugens proberen de werknemers tot slaven te degraderen. Schandalig! |
| raptorix | dinsdag 11 december 2012 @ 18:29 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 18:26 schreef Arolsen het volgende:Tsss dit topic geeft toch wel de neoliberale brutaliteit weer Dat het economisch slecht gaat ligt helemaal niet aan werknemers en vakbonden. Dat ligt aan de graaiers die het systeem hebben laten ontsporen. En nu dan ook nog met leugens proberen de werknemers tot slaven te degraderen. Schandalig! Welke graaiers doel je op? Naar mijn weten gaat iedereen in Nederland vrijwillig naar ze werk. |
| Arolsen | dinsdag 11 december 2012 @ 18:31 |
quote: De bankbestuurders, hedgfunds en andere cowboys die dit veroorzaakt hebben. |
| raptorix | dinsdag 11 december 2012 @ 18:33 |
quote: De enige die dit veroorzaakt hebben zijn de overheden, de gene die je noemt zijn slechts de instanties die proviteren van de mogelijkheden die overheden scheppen, niets mis mee toch? |
| Arolsen | dinsdag 11 december 2012 @ 18:34 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 18:33 schreef raptorix het volgende:[..] De enige die dit veroorzaakt hebben zijn de overheden, de gene die je noemt zijn slechts de instanties die proviteren van de mogelijkheden die overheden scheppen, niets mis mee toch? Door neoliberalen bestuurde overheden zijn medeschuldig idd |
| raptorix | dinsdag 11 december 2012 @ 18:36 |
quote: Kortom je bent er mee eens dat je dit soort instituten moet laten vallen en kapot laten gaan, goed dat je mee eens bent dat griekenland, ING, ABN en Fortis kapot moeten. |
| Paper_Tiger | dinsdag 11 december 2012 @ 19:06 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 17:13 schreef Janneke141 het volgende:En wie zou volgens jou een werknemer moeten betalen als hij of zij een week ziek is? (de termijn van twee jaar is mij ook te lang, maar we hebben het even over kort verzuim) Wat mij betreft is er ziekte zoals iedereen die kan krijgen en ziekte veroorzaakt door het werk. Ziekte veroorzaakt door het werk is voor risico werkgever. Al het andere is het risico van de werknemer en die kan ervoor kiezen zich te verzekeren voor het geval zijn inkomen wegvalt vanwege deze reden.
Voor arbeidsgerelateerde ziekte heb ik geen probleem met de 2 jaren. Hoe cru het ook klinkt maar het krijgen van kanker door een werknemer behoort niet tot het financiële risico van de werkgever.
Arbeidsongeschiktheid ten gevolge van zo'n ziekte evenmin. Dat zijn risico's voor rekening van de werknemer. Het simpele feit dat de werkgever een makkelijke partij is om dat geld te halen wil nog niet zeggen dat dit moreel juist is. |
| Paper_Tiger | dinsdag 11 december 2012 @ 19:08 |
quote: Je bent alle mensen vergeten die maximaal op de pof hebben geleefd de afgelopen 20 jaar en nu aan het ontschulden zijn. |
| raptorix | dinsdag 11 december 2012 @ 19:35 |
quote:
 |
| Hexagon | dinsdag 11 december 2012 @ 20:47 |
Maargoed ondertussen heeft TS zijn beweringen nog steeds niet onderbouwd, zoals in wel meer topics gebeurt.
En hij heeft ons niet kunnen uitleggen waarom hij geen uitzendkrachten zou kunnen aannemen. |
| Bram_van_Loon | dinsdag 11 december 2012 @ 20:54 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 10:24 schreef Paper_Tiger het volgende:Ik beredeneer dit vanuit mijn eigen positie als werkgever. Wij hebben het op dit moment razend druk en ik zou geneigd zijn er twee mensen extra bij aan te nemen. Omdat ik niet weet of de drukte doorzet in het nieuwe jaar durf ik ze niet aan te nemen. Ik moet ten slotte minimaal een halfjaarcontract aanbieden. Nee verkopen is dan goedkoper. De tuinsector, waarin jij actief bent, is nogal een extreme sector: zeer competitief, seizoenswerk (nogal uitzonderlijk) en veel wetsovertredingen. Dat is niet representatief voor het werkgeverschap in Nederland. |
| cempexo | dinsdag 11 december 2012 @ 21:14 |
quote: Ja ja...Hexagon, kijk, luister en huiver even 12 minuten...ook een incidentje ?
Miljoen euro voor woonwagenbewoners.
De familie S. moest met de vergoeding de verplaatsing van drie woonwagens bekostigen. Dat kostte volgens het bedrijf dat de verplaatsing verzorgde maar ¤95.000,-. Met de overige negen ton moest de familie nog wel zorg dragen voor een betonplaat, hekwerk en aansluitingen.
http://nieuwsuur.nl/video(...)onwagenbewoners.html |
| Hexagon | dinsdag 11 december 2012 @ 21:15 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 21:14 schreef cempexo het volgende:[..] Ja ja...Hexagon, kijk, luister en huiver even 12 minuten...ook een incidentje ? Miljoen euro voor woonwagenbewoners. De familie S. moest met de vergoeding de verplaatsing van drie woonwagens bekostigen. Dat kostte volgens het bedrijf dat de verplaatsing verzorgde maar ¤95.000,-. Met de overige negen ton moest de familie nog wel zorg dragen voor een betonplaat, hekwerk en aansluitingen. http://nieuwsuur.nl/video(...)onwagenbewoners.html Zeer domme actie waarvoor die wethouder wel iets uit te leggen heeft.
Maargoed, de foutenvrije organisatie ben ik nog niet tegengekomen. |
| cempexo | dinsdag 11 december 2012 @ 21:19 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 21:15 schreef Hexagon het volgende:[..] Zeer domme actie waarvoor die wethouder wel iets uit te leggen heeft. Maargoed, de foutenvrije organisatie ben ik nog niet tegengekomen. De foutenvrije organisatie bestaat en is de overheid, de ambtenaren dus. Wat ze ook verknoeien, verknallen of verzieken, het standantwoord en het standaardbeleidspakket is altijd:
glas - plas - was !! |
| Hexagon | dinsdag 11 december 2012 @ 21:21 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 21:19 schreef cempexo het volgende:[..] De foutenvrije organisatie bestaat en is de overheid, de ambtenaren dus. Wat ze ook verknoeien, verknallen of verzieken, het standantwoord en het standaardbeleidspakket is altijd: glas - plas - was !! Aantoonbare nonsens. Maargoed je blinde haat richting ambtenaren begint ziekelijke trekjes te krijgen. |
| Tomatenboer | dinsdag 11 december 2012 @ 21:38 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 21:19 schreef cempexo het volgende:[..] De foutenvrije organisatie bestaat en is de overheid, de ambtenaren dus. Wat ze ook verknoeien, verknallen of verzieken, het standantwoord en het standaardbeleidspakket is altijd: glas - plas - was !! Dat is bij veel grote ondernemingen net zo goed het geval. 
Daar schort het vaak ook aan klantvriendelijkheid, servicegerichtheid en efficiency.
Maar goed, Papieren Tijger heeft nog steeds niet verteld waarom hij niet in staat is mensen een kortdurend contract aan te bieden? |
| Hexagon | dinsdag 11 december 2012 @ 21:44 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 21:38 schreef Tomatenboer het volgende:[..] Dat is bij veel grote ondernemingen net zo goed het geval.  Daar schort het vaak ook aan klantvriendelijkheid, servicegerichtheid en efficiency. Maar goed, Papieren Tijger heeft nog steeds niet verteld waarom hij niet in staat is mensen een kortdurend contract aan te bieden? Dat is een beetje een terugkerend patroon aan het worden. Tijgertje opent een topic met allerlei grootse beweringen. Maar als gevraagd wordt om onderbouwing dan geeft hij iedere keer niet thuis. |
| Janneke141 | dinsdag 11 december 2012 @ 22:12 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 21:44 schreef Hexagon het volgende:[..] Dat is een beetje een terugkerend patroon aan het worden. Tijgertje opent een topic met allerlei grootse beweringen. Maar als gevraagd wordt om onderbouwing dan geeft hij iedere keer niet thuis. Het is in dit geval volgens mij ook onzin. De ene kant van het verhaal is dat het je als werkgever gewoon vrij staat om iemand een contract van 2 maanden en 17 dagen aan te bieden, als jij dat leuk vindt. De andere kant is dat hij mensen voor vast wil aannemen maar ze ook weer kwijt wil als ze overtollig zijn. Snap ik ook, maar dan zijn tijdelijke contracten -of uitzendwerk als de termijn nog korter is- dus prima. Het moet uit de lengte of uit de breedte komen. |
| Hexagon | dinsdag 11 december 2012 @ 22:31 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 22:12 schreef Janneke141 het volgende:[..] Het is in dit geval volgens mij ook onzin. De ene kant van het verhaal is dat het je als werkgever gewoon vrij staat om iemand een contract van 2 maanden en 17 dagen aan te bieden, als jij dat leuk vindt. De andere kant is dat hij mensen voor vast wil aannemen maar ze ook weer kwijt wil als ze overtollig zijn. Snap ik ook, maar dan zijn tijdelijke contracten -of uitzendwerk als de termijn nog korter is- dus prima. Het moet uit de lengte of uit de breedte komen. Mogelijkheden genoeg dus. Blijkbaar is de werkgever in deze zaak de onflexibele. |
| BlaZ | dinsdag 11 december 2012 @ 22:54 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 10:24 schreef Paper_Tiger het volgende:Ik beredeneer dit vanuit mijn eigen positie als werkgever. Wij hebben het op dit moment razend druk en ik zou geneigd zijn er twee mensen extra bij aan te nemen. Omdat ik niet weet of de drukte doorzet in het nieuwe jaar durf ik ze niet aan te nemen. Ik moet ten slotte minimaal een halfjaarcontract aanbieden. Nee verkopen is dan goedkoper. Ik wil wel zwart komen klussen |
| Cherna | woensdag 12 december 2012 @ 00:59 |
quote: Daarom is zijn loon ook een stuk lager dan van een freelancer. Het is een sigaar uit eigen doos. |
| Cherna | woensdag 12 december 2012 @ 01:07 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 13:16 schreef Basp1 het volgende:[..] Dat is er natuurlijk allang je mag 3* een jaarcontract aanbieden, en waneer je echt door de conjuctuur geraakt bent doet het UVW ook niet moeilijk over de ontslagvergunningen vanwege economische omstandigheden. Wanneer medewerkers niet functioneren is het ook niet moeilijk om van ze af te komen, alleen moet je als werkgever wel duidelijk een dossier aanleggen, dat sommige werkgevers hier in falen hoeft tochniet op de werknemers afgeschoven te worden om arbeidsvoorwaarden maar nog meer uit te kleden. Dit. |
| Cherna | woensdag 12 december 2012 @ 01:12 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 16:40 schreef Basp1 het volgende:[..] Ja en wat hebben deze arbeidsvoorwaarden te maken met het versoepelen van het ontslag waar jij een punt van aan het maken bent. Moeten we hier als het aan de ondernemers ligt gewoon op de chinese manier gaan werken, 72 uur per week, 12 uur per dag met een hotswap, minimale arbo-eisen, minimale lonen, waarbij een groot gedeelte weer ingehouden wordt voor kost en inwoning, geen milieunormen, enz. Dit alleen maar om de werkgever te kunnen laten concurreren met chinezen. Dit komt voornamelijk omdat de globaliseren onder druk van de werkgevers flink doorgeslagen is en we nu opeens voorgeschoteld krijgen dat we werknemers weer net zoals in china moeten gaan uitbuiten.  Eigenlijk zou dit moeten gebeuren. Dan zijn de meeste met 40 jaar afgebrand en zullen we met zijn allen veel ziektekosten moeten betalen voor al die afgekeurden. Tenzij je net als in China deze mensen aan hun lot overlaat. Het bedrijfsleven schuift dan het probleem af op de overheid. Kun je in ieder geval trots zijn dat je zo hard gewerkt hebt. |
| Paper_Tiger | woensdag 12 december 2012 @ 06:18 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 20:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:[..] De tuinsector, waarin jij actief bent, is nogal een extreme sector: zeer competitief, seizoenswerk (nogal uitzonderlijk) en veel wetsovertredingen. Dat is niet representatief voor het werkgeverschap in Nederland. De tuinsector? Blijf raden.  |
| heiden6 | woensdag 12 december 2012 @ 06:49 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 10:03 schreef Boze_Appel het volgende:De vergoeding voor arbeid is een overeenkomst die alleen werkgever en werknemer aangaat. Als de werknemer een tussenpersoon, bv. een vakbeweging, wil gebruiken voor de onderhandelingen is dat natuurlijk helemaal prima, maar als een derde partij op gaat leggen wat de twee andere partijen overeen moeten komen is dat natuurlijk volstrekte waanzin.  |
| heiden6 | woensdag 12 december 2012 @ 06:51 |
quote: Zo hoort het ook.  |
| heiden6 | woensdag 12 december 2012 @ 06:54 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 19:06 schreef Paper_Tiger het volgende:[..] Wat mij betreft is er ziekte zoals iedereen die kan krijgen en ziekte veroorzaakt door het werk. Ziekte veroorzaakt door het werk is voor risico werkgever. Al het andere is het risico van de werknemer en die kan ervoor kiezen zich te verzekeren voor het geval zijn inkomen wegvalt vanwege deze reden. Voor arbeidsgerelateerde ziekte heb ik geen probleem met de 2 jaren. Hoe cru het ook klinkt maar het krijgen van kanker door een werknemer behoort niet tot het financiële risico van de werkgever. Arbeidsongeschiktheid ten gevolge van zo'n ziekte evenmin. Dat zijn risico's voor rekening van de werknemer. Het simpele feit dat de werkgever een makkelijke partij is om dat geld te halen wil nog niet zeggen dat dit moreel juist is. Wie ervoor verantwoordelijk is hangt af van wat er is afgesproken door de betrokken partijen. |
| cempexo | woensdag 12 december 2012 @ 07:37 |
quote: Ik lees opnieuw dat je niets snapt van het bedrijfsleven. Wel heb je veel talenten in je om een nederlandse politicus te worden, een toppoliticus !! Nee echt...
[ Bericht 0% gewijzigd door cempexo op 12-12-2012 09:38:00 ] |
| cempexo | woensdag 12 december 2012 @ 07:43 |
quote: Op dinsdag 11 december 2012 10:24 schreef Paper_Tiger het volgende:Ik beredeneer dit vanuit mijn eigen positie als werkgever. Wij hebben het op dit moment razend druk en ik zou geneigd zijn er twee mensen extra bij aan te nemen. Omdat ik niet weet of de drukte doorzet in het nieuwe jaar durf ik ze niet aan te nemen. Ik moet ten slotte minimaal een halfjaarcontract aanbieden. Nee verkopen is dan goedkoper. Dat heb ik in nederland dikwijls ook zo gedacht !! En dat dan op basis van 5 filialen en 25 man personeel. Dat heeft gemeten in de tijd zeer zeker een aantal vaste banen opgeleverd, is achteraf gebleken.
Een Deens bedrijf zegt in twijfel gevallen JA in dit soort situaties. Immers hij kan zelf beslissen om iemand te ontslaan. En dat overweegt hij zeer serieus, het gaat om mensen.
[ Bericht 0% gewijzigd door cempexo op 12-12-2012 07:53:16 ] |
| cempexo | woensdag 12 december 2012 @ 07:49 |
quote: Nee, immers daar gaat een bedrijf kapot aan. En dat kan heel snel gaan, het zgn sneeuwbalaffect.
En dat gegeven, glas-plas-was, kan wel bij ambtenaren. Ze hebben bescherming van hun organisatie daarbij. Met als basis persoonlijke desinteresse en geen inzicht hebben in de werkelijkjheid van de maatschappij. |
| betyar | woensdag 12 december 2012 @ 08:20 |
quote: CPB Notitie Datum : 13 januari 2006 Aan : Ministerie van SZW
Effecten versoepeling ontslagrecht en preventieprikkel
Het ministerie van SZW heeft het CPB gevraagd de effecten van de voorgenomen versoepeling van het ontslagrecht en de voorgenomen invoering van een preventieprikkel in de WW te analyseren (zie Bijlage A). In de analyse van het CPB staat centraal dat de arbeidsmarktproblematiek van oudere werknemers gelegen is in de veelal hoge loonkosten van oudere werknemers in verhouding tot de productiviteit.1 Bij de analyse van de voorgenomen maatregelen kunnen verschillende doelstellingen in de beschouwing worden betrokken, zoals: · vergroting van de arbeidsmarktdynamiek; · verhoging van de participatiegraad van oudere werknemers; · beperking van afwenteling en nalatig gedrag (‘moral hazard’) van werkgevers en werknemers met betrekking tot de WW. Het relatieve belang van de verschillende doelstellingen is mede bepalend voor het oordeel over de maatregel. Deze notitie geeft aan wat de effecten zijn van de maatregelen op de onderscheiden doelstellingen. Wat betreft de versoepeling van het ontslagrecht is het kabinet in de eerste plaats voornemens het last in/first out (lifo)-beginsel te vervangen door het afspiegelingsbeginsel bij de ontslagselectie bij een bedrijfseconomisch ontslag. Deze maatregel vermindert de ontslagbescherming van zogenoemde insiders en vergroot de arbeidsmarktperspectieven van outsiders, zodat de arbeidsmarktdynamiek toeneemt.2 De maatregel zal er toe leiden dat bij ontslagen ouderen relatief meer getroffen worden dan nu en relatief een groter beroep zullen doen op de WW. Op korte termijn zal de werkgelegenheid van ouderen afnemen. Door de vermindering van de ontslagbescherming worden ouderen wel meer geprikkeld om hun loonkosten-arbeidsproductiviteitsverhouding te verbeteren, bijvoorbeeld via scholing. Tevens is het kabinet van plan CAO-partijen de mogelijkheid te bieden om eigen ontslagcriteria overeen te komen. Het effect hiervan op de arbeidsmarktdynamiek en de participatiegraad van ouderen valt op voorhand niet aan te geven, omdat onduidelijk is in welke richting afgeweken zal worden van het afspiegelingsbeginsel. Werkgevers zullen er waarschijnlijk naar streven om meer ouderen met een ongunstige loon/arbeidproductiviteitverhouding te ontslaan, terwijl vakbonden naar verwachting juist zullen opkomen voor de belangen van hun oudere leden. Weliswaar kan een verdere versoepeling van het ontslagrecht de arbeidsdynamiek vergroten, maar tevens nemen de mogelijkheden tot moral hazard toe. Zo zouden sociale partners er voor kunnen kiezen om ouderen bij voorrang te ontslaan en om daarbij de WW als vervroegde uittredingsroute te benutten. Immers, naast de nieuwe levensloopfaciliteit en de mogelijkheid van vervroegde ingang van het ouderdomspensioen blijft de WW over als nagenoeg enige vervroegde uittredingsroute. VUT en prepensioen verdwijnen, terwijl de toegang tot een arbeidsongeschiktheidsregeling belangrijk is bemoeilijkt. Door de vergrijzing van het werknemersbestand zou de druk op deze uittreedroute in de toekomst nog verder kunnen toenemen. Wel geldt dat de WW door de afschaffing van de vervolguitkering, de inkorting van de duur van de loongerelateerde WW-uitkeringen de herinvoering van de sollicitatieplicht voor ouderen minder aantrekkelijk wordt als uittredingsroute. De doorgaans beperktepensioenopbouw tijdens een WW-periode maakt de WW bovendien geen aantrekkelijkeuittredingsroute, alhoewel ontslagvergoedingen dit nadeel voor werknemers kunnen verlichten. Werknemers met een hoog inkomen ervaren bovendien de maximering van de WW-uitkering. Het mogelijke probleem van verhoogde instroom in de WW als gevolg van moral hazard zou in principe op verschillende manieren aangepakt kunnen worden, zoals bijvoorbeeld premiedifferentiatie, verlaging van de WW-uitkering, verkorting van de WW-duur en/of anticumulatie van de WW-uitkering met ontslagvergoedingen. Een andere methode om desgewenst onevenredig ontslag van ouderen tegen te gaan is om afwijkingen van het afspiegelingsbeginsel bij collectieve ontslagen niet toe te staan. Dit laatste heeft natuurlijk geen invloed op individuele ontslagen waarbij moral hazard eveneens aan de orde kan zijn. De voorgenomen positieve preventieprikkel grijpt direct aan bij het loonkostenprobleem van oudere werknemers. Via herverdeling van de premielast worden de relatieve loonkostenverhoudingen tussen ouderen en jongeren in het algemeen meer richting de productiviteitsverhoudingen gestuurd. Dat zal ertoe leiden dat werkgevers op termijn relatief meer oudere werknemers in dienst houden/nemen en minder jonge werknemers. Voor jongeren 3 De maximale WW-duur van 38 maanden geldt bovendien alleen voor diegenen met een arbeidsverleden van 38 jaar of meer. 4 De toegang tot de nieuwe Inkomensvoorziening voor Oudere Werklozen (IOW) na afloop van de WW is aan iets minder strenge toetsen onderhevig dan de huidige IOAW, maar vooralsnog is de IOW een tijdelijke voorziening, zodat de IOW structureel geen nieuwe uittredingsroute oplevert. 5 Bovendien wordt per 1 januari 2008 de bijdrageregeling van de Stichting Financiering Voortzetting Pensioenverzekeringen (FVP) beëindigd. Onder voorwaarden levert de Stichting FVP momenteel een bijdrage aan de beperking van de pensioenbreuk bij werkloosheid. 3 met een ongunstige loonkosten-productiviteitsverhouding verslechtert de arbeidsmarktpositie enigszins. De precieze omvang van dit substitutie-effect is moeilijk in te schatten. Het effect op de macro werkgelegenheid zal gering zijn. Doordat de zoekeffectiviteit van jonge werklozen gemiddeld hoger ligt dan die van oudere werknemers, kan de doorstroming op de arbeidsmarkt iets verbeteren en daardoor de evenwichtswerkloosheid wat lager uitkomen. Budgettair kan door de verschuiving van oude naar jonge werklozen een geringe opbrengst resulteren. De uitkeringslasten voor jonge werknemers liggen gemiddeld lager dan voor oude werknemers, met name doordat ouderen langer aanspraak op WW kunnen maken. De positieve preventieprikkel zal het beroep van ouderen op de WW wat beperken en structureel enig tegenwicht bieden aan de effecten van versoepeling van het ontslagrecht op de WW-instroom van ouderen. De premievrijstelling voor oudere werknemers maakt het bovendien aantrekkelijker voor werkgevers om in de scholing van oudere werknemers te (blijven) investeren. In termen van de eerder geformuleerde doelstellingen vergroot de positieve preventieprikkel de werkgelegenheid van ouderen, maar leidt het niet tot een vermindering van de moral hazard in de WW. De negatieve prikkel houdt in dat de werkloosheidslasten van werknemers van 55 jaar en ouder die in de WW zijn ingestroomd, bij de ex-werkgever in rekening worden gebracht via een opslag op de premie. Daarbij geldt een vrijstelling voor werknemers die pas na hun 50ste bij hun laatste werkgever in dienst zijn getreden. De laatste jaren is volgens SZW van de circa 30 000 55-plussers die de WW zijn ingestroomd, circa 75-80% na hun 50ste bij hun laatste werkgever in dienst getreden. De negatieve preventieprikkel zou dan slechts betrekking gehad hebben op 7500 à 6000 WW’ers, zodat de macro-economische effecten van de maatregel vooralsnog beperkt zijn. Wel zou het effect in de toekomst kwantitatief aan belang kunnen winnen door de vergrijzing van het werknemersbestand en het afsluiten van andere uittredingsroutes voor oudere werknemers. In het geformuleerde voorstel worden de totale premie-opslagen teruggesluisd via een algemene verlaging van de basispremie WW.6 De maatregel vormt een prikkel om minder werknemers van 55 jaar en ouder te ontslaan waarvoor het vrijstellingsregime niet geldt. Structureel nemen echter door de negatieve prikkel de (verwachte) loonkosten toe van oudere werknemers die op hun 49ste al in dienst waren bij de werkgever, zodat voor deze groep de loonkosten-productiviteitsverhouding verslechtert. Dit geeft aanleiding tot substitutie-effecten tussen verschillende leeftijdscategorieën werknemers. De prikkel om oudere werknemers waarvoor het vrijstellingsregime niet geldt, voor hun 55ste te ontslaan, neemt toe, evenals de prikkel om geen werknemers die net iets jonger zijn dan 50 jaar, 6 CPB Notitie 2003/76 werkt de optie uit dat de premie-opslagen worden teruggesluisd via een premieverlaging voor de desbetreffende groep ouderen, zodat de loonkosten van ouderen gemiddeld niet stijgen door de maatregel. In combinatie met de positieve preventieprikkel is deze optie echter niet mogelijk, omdat dan al geen WW-premie meer betaald wordt voor ouderen. 4 aan te nemen. Per saldo zullen werkgevers naar verwachting structureel eerder minder dan meer ouderen in dienst willen houden/nemen vanwege de voorgenomen negatieve prikkel. Toevoeging van de negatieve prikkel aan de positieve prikkel levert derhalve geen bijdrage aan de nagestreefde verhoging van de werkgelegenheid van ouderen. Wèl vermindert de ontslagboete de moral hazard in de WW, maar daar staat tegenover dat de ontslagbescherming van 55-plussers vergroot wordt, wat ten koste gaat van de doelstelling om de arbeidsmarktdynamiek te vergroten. In het licht van de drie doelstellingen die in de inleiding zijn genoemd, ontstaat zo een gemengd beeld van het effect van de negatieve preventieprikkel. De introductie van een leeftijdsspecifiek element bij premiedifferentiatie vormt een aspect waardoor de uit de literatuur bekende relatie tussen versoepeling van ontslagbescherming en invoering van premiedifferentiatie verandert. Uit de literatuur is bekend dat ontslagbescherming en premiedifferentiatie(‘experience rating’) alternatieven zijn om werkgevers te confronteren met ontslagkosten (zie De Mooij, 2004). Dit werkt welvaartsverhogend omdat werkgevers bij ontslagbeslissingen op deze wijze worden gedwongen rekening te houden met de externe kosten van hun beslissingen zoals werkloosheidsuitkeringen. Vermindering van ontslagbescherming kan in het algemeen gecompenseerd worden door ‘experience rating’. De introductie van een leeftijdsspecifiek element bij premiedifferentiatie biedt echter de mogelijkheid om de premieboete bij voorbaat te ontlopen door oudere werknemers tijdig te vervangen door jongere werknemers. Daarnaast beperkt een ruime vrijstelling het effect van het premiedifferentiatieinstrument. Tot slot kan worden opgemerkt dat de Pemba-prikkel in de WAO om een aantal redenen niet zonder meer te vergelijken is met de voorgestelde negatieve preventieprikkel voor werkgevers in de WW.7 Arbeidsongeschiktheid is een onafhankelijk risico dat een individu treft, terwijl werkloosheid een afhankelijk risico is dat meerdere individuen tegelijkertijd kan treffen als gevolg van een conjuncturele neergang. Werkgevers dienen bij een collectief ontslag bovendien te kiezen welke werknemers worden ontslagen, gegeven een bepaald ontslagcriterium. Voordat personen een beroep kunnen doen op een arbeidsongeschiktheidsregeling, krijgen zij voorts hun loon geheel of gedeeltelijk doorbetaald bij ziekte. Bovenstaande verschillen hebben consequenties voor de effectiviteit van pemba respectievelijk de preventieprikkel. Pemba prikkelt werkgevers zowel tot preventieve maatregelen om arbeidsongeschiktheid te voorkomen als tot reïntegratie-activiteiten voor zieke werknemers tijdens de periode van loondoorbetaling. Werkgevers kunnen echter geen preventie-activiteiten uitvoeren ter voorkoming van een recessie, hooguit zorgen voor goed geschoolde werknemers die bij een conjunctuurherstel weer snel aan de slag kunnen komen. 7 Zie ook CPB, Premiedifferentiatie in de WAO. En in de WW?, Speciaal Onderwerp in CEP 1997 5 Een soort wachtperiode voordat men de WW instroomt, ontbreekt bovendien.8 Na ontslag ontbreekt een relatie tussen werkgever en werknemer, zodat de werkgever weinig invloed kan uitoefenen op de reïntegratie-activiteiten van een werkloze ex-werknemer. De overeenkomst tussen de Pemba-prikkel in de WAO en een negatieve preventieprikkel in de WW is dat beide maatregelen gericht zijn op bestrijding van moral hazard in de verzekering omdat de instroomkans in beide gevallen niet exogeen is. Vanwege het bestaan van een poortwachterstoets en strenge keuringen lijken de mogelijkheden tot moral hazard in de WAO/WIA geringer dan momenteel in de WW. 8 Wel kunnen werkgevers bij te voorziene ontslagen op termijn vanwege structurele redenen preventief hun werknemers om- of bijscholen dan wel een outplacementprocedure laten volgen. Bijlage A Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Directie FEZ Centraal Planbureau Prof. dr. C. van Ewijk Postbus 80510 2508 GM Den Haag Postbus 90801 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Telefoon (070) 333 44 44 Telefax (070) 333 40 33 Uw brief Ons kenmerk FEZ/ASV/2006/1282 Doorkiesnummer (070) 333 4359 Onderwerp Effecten versoepeling ontslagrecht en preventieprikkel Datum 4 januari 2006 Contactpersoon A.L.J. Veraart Geachte heer Van Ewijk, Het kabinet is voornemens om het ontslagrecht op een aantal punten te versoepelen. Daarbij voorziet zij dat dit mogelijk zal leiden tot onevenredige ontslagen van ouderen, zoals ook wordt opgemerkt in de CPB-notitie “Stimulering arbeidsvraag oudere werknemers”(CPB, 2003, nr 76). Om dat tegen te gaan heeft het kabinet besloten een preventieprikkel in te voeren met het oogmerk enerzijds om daar tegenwicht aan te bieden, anderzijds om werkgevers te stimuleren te investeren in ouderen om ontslag of (langdurige) werkloosheid te voorkomen. Met deze brief leggen wij het CPB een aantal vragen voor over de mogelijke effecten van het complex van deze maatregelen. Wij zouden het zeer op prijs stellen als het CPB uiterlijk dinsdag 10 januari 12.00 uur zou willen reageren. Versoepeling ontslagrecht Het kabinet heeft voorgesteld om CAO-partners de mogelijkheid te geven eigen ontslagcriteria overeen te komen die bij een ontslag om bedrijfseconomische redenen in aanmerking zullen worden genomen. Hierdoor wordt - wat betreft de ontslagkeuze - maatwerk beter mogelijk en kan (als dat wenselijk wordt geacht) ook rekening worden gehouden met het functioneren van werknemers. De maatregel maakt onderdeel uit van de maatregelen te komen tot een heroverweging van het lifo-beginsel waar de TK in de motie Verburg/Noorman-den Uyl1 om heeft verzocht. Als CAO partijen besluiten tot het overeenkomen van eigen ontslagcriteria, dan zullen - als de werknemer bezwaar maakt tegen het ontslag - daarop gebaseerde ontslagen niet langer worden getoetst door CWI, maar door CAO partijen zelf. De beschreven versoepeling van het ontslagrecht kan leiden tot een vergroting van de werkgelegenheid en minder langdurig verblijf in de WW. De genoemde versoepeling van het ontslagrecht kan er echter ook toe leiden, dat ouderen eerder voor ontslag in aanmerking komen dan anders het geval was en dat de verblijfsduur in de WW niet afneemt. 1 Kamerstukken II, 2003-2004, 29 200 XV, nr. 48 2 Preventieprikkel Het kabinet heeft aangegeven dat zij om mogelijk onevenredig ontslag van ouderen tegen te gaan aanvullend beleid zal ontwikkelen. Het kabinet stelt hierbij de zogenoemde preventieprikkel voor. De voorziene vormgeving en doelgroep van de preventieprikkel wordt in de bijlage nader toegelicht. De preventieprikkel kan bestaan uit alleen een positieve prikkel of een combinatie van positieve en negatieve prikkels. De maatregel moet tegenwicht bieden tegen de mogelijke consequenties van de versoepeling van de ontslagpraktijk: verhoogde uitstroom van ouderen uit het arbeidsproces en een verhoogde instroom in de WW. Daarnaast heeft deze het oogmerk om werkgevers te stimuleren om te investeren in het vergroten van de inzetbaarheid van hun oudere werknemers, dan wel om te voorzien in een outplacementtraject waarmee (langdurige) werkloosheid kan worden voorkomen. De wijze waarop de prikkel is vormgegeven, voorkomt ook de verhoging van de loonkosten van oudere werknemers, zoals genoemd in de gememoreerde CPB-notitie 2003/76. De preventieprikkel moet tevens voorkomen dat de WW na de versoepelingen in het ontslagrecht en de beperking van de toets op verwijtbare werkloosheid als route voor vervroegde uittreding gaat fungeren. De ervaringen met de Wet Premiedifferentiatie en marktwerking bij arbeidsongeschikten (Pemba), op grond waarvan de WAO-lasten worden doorberekend aan de individuele werkgever, tonen aan dat een dergelijke prikkel effectief is. Vragen aan het CPB 1. Leidt deze aanpassing van het ontslagrecht, gegeven een aantal recente participatiebevorderende maatregelen2, mogelijk tot een nieuwe uittredingsroute voor ouderen via de WW? 2. Als de preventieprikkel bestaat uit een combinatie van positieve en negatieve prikkels, zoals verwoord in de bijlage: a. In welke mate gaat de voorgenomen preventieprikkel het gebruik van de WW als uittredingsroute voor ouderen tegen die het gevolg kan zijn de versoepeling van het ontslagrecht? Is hierbij sprake van een tijdelijk of een structureel effect? b. In welke mate zal de preventieprikkel werkgevers stimuleren om te investeren in oudere werknemers c.q. outplacement voorzieningen teneinde ontslag of (langdurige) werkloosheid te voorkomen. En kan geduid worden welke effecten verwacht mogen worden met betrekking tot de arbeidsparticipatie van ouderen en de instroom (en/of verblijfsduur) van ouderen in de WW, de totale instroom in de WW, de werkgelegenheid voor ouderen en de totale werkgelegenheid? 3. Wat zijn de antwoorden op de vragen 2a en 2b als de preventieprikkel louter uit een positieve prikkel bestaat ? De Directeur Financieel-Economische Zaken, (dr. R.H.J.M. Gradus) 2 Tot de participatiebevorderende maatregelen behoren de afschaffing van de fiscale faciliëring van vut/prepensioen (waaronder het onder omstandigheden aanmerken van ontslagvergoedingen als verkapte VUT regeling), de verkorting maximale WW-duur tot 3 jaar en 2 maanden en de herinvoering van de sollicitatieplicht. 3 Bijlage: Voorgenomen uitwerking preventieprikkel Doel van de preventieprikkel De maatregel moet tegenwicht bieden tegen de vermoedelijke consequenties van de versoepeling van de ontslagpraktijk, die immers tot een verhoogde uitstroom van ouderen uit het arbeidsproces zou kunnen leiden en tot een verhoogde instroom in de WW en heeft ook het oogmerk om werkgevers te stimuleren te investeren in oudere werknemers om ontslag of langdurig verblijf in de WW te voorkomen. Door een financiële prikkel te introduceren krijgen werkgevers een sterker belang om te investeren in het vergroten van de inzetbaarheid van hun oudere werknemers, dan wel om te voorzien in een outplacementtraject waarmee werkloosheid kan worden voorkomen. De wijze waarop de prikkel is vormgegeven, voorkomt ook de verhoging van de loonkosten van oudere werknemers. De preventieprikkel moet tevens voorkomen dat de WW na de versoepelingen in het ontslagrecht en de beperking van de toets op verwijtbare werkloosheid als route voor vervroegde uittreding gaat fungeren. De ervaringen met de Wet Premiedifferentiatie en marktwerking bij arbeidsongeschikten (Pemba), op grond waarvan de WAO-lasten worden doorberekend aan de individuele werkgever, tonen aan dat een dergelijke prikkel effectief is. Vormgeving van de preventieprikkel Na overleg met UWV en de Belastingdienst is de navolgende combinatie van positieve en negatieve prikkels ontwikkeld, die samen de preventieprikkel vormen. De preventieprikkel kan per 1/1/2007 in werking treden. Uitvoeringstechnisch zijn er geen bezwaren. a. Positieve prikkel De positieve prikkel bestaat uit een vrijstelling op de WW-premie voor werkgevers voor elke oudere werknemer die men in dienst neemt (vanaf 50 jaar) of in dienst houdt (vanaf 55 jaar). Hierbij wordt aangesloten bij de al bestaande vrijstelling van de WAO-basispremie voor oudere werknemers op grond van de Wet financiering sociale verzekeringen (Wfsv). Tegenover deze premievrijstelling staat een premiestijging van het werkgeversdeel van de WW-premie voor werknemers onder de 50 jaar. Het gaat dan om een premiestijging voor werknemers onder de 50 jaar, in de orde van grootte van 0,2% op de sectorpremie of 0,35% op het werkgeversdeel van de Awf-premie, uitgaande van het premieniveau in 2006.3 Hiermee wordt budgettaire neutraliteit bereikt. b. Negatieve prikkel De negatieve prikkel is gericht op de werkgever die een oudere werknemer de WW in laat stromen. De werkloosheidslasten van deze oudere werknemer worden bij deze exwerkgever in rekening gebracht via een opslag op de premie. Het omrekenen van de WW-lasten van oudere werknemers tot een procentuele opslag op de premie impliceert een procesgang die vergelijkbaar is met de premiedifferentiatie Pemba en bestaat uit de volgende processtappen: 1. UWV stelt de individuele werkloosheidslasten van oudere werknemers per werkgever vast. Het betreft hier een berekening van de lasten uit het jaar t-2; 2. UWV rekent deze individuele werkloosheidslasten op basis van de totale loonsom van de werkgever uit het jaar t-2, om tot een procentuele opslag op de WW-premie; 3. Voor kleinere werkgevers (<25 werknemers) wordt gerekend met een bandbreedte (zie hieronder kleine werkgevers); 3 De gemiddelde sectorpremie voor 2006 is 1,48% en het werkgeversdeel van de Awf-premie voor 2006 is vastgesteld op 3,45%. 4 4. UWV bericht de Belastingdienst voor aanvang van het kalenderjaar over de opslag op de WW-premie per individuele werkgever; 5. De Belastingdienst zendt voor aanvang van het kalenderjaar een beschikking over de premie-opslag naar de werkgever; 6. De werkgever draagt in het jaar t de met de opslag verhoogde WW-premie af aan de Belastingdienst. In het wetsvoorstel Wijziging WW-stelsel en ontslagrecht4 is een delegatiebepaling (die afhankelijk van de gekozen invulling van de preventieprikkel nog gewijzigd zal worden) opgenomen voor een algemene maatregel van bestuur waarin dit geregeld dient te worden. Welke lasten worden doorberekend? Hierbij staan twee varianten voor ogen: · Variant I: de WW-lasten voor een half jaar doorberekenen of · Variant II: de WW-lasten voor een jaar doorberekenen aan de ex-werkgever. Bij variant I zou dit een premie-opslag van 4% betekenen bij een bedrijf met 10 werknemers, van 0,4% bij 100 werknemers en van 0,04% bij 1000 werknemers. Bij variant II is de premie-opslag steeds zo’n twee keer zo hoog. Kleine werkgevers Om de preventieprikkel betaalbaar te houden voor de kleinere werkgever (<25 werknemers) en omdat kleine werkgevers minder mogelijkheden hebben om bij ontslag een keuze te maken in het voordeel van ouderen, worden twee varianten onderzocht. · Variant I: voor werkgevers met minder dan 25 werknemers geen premie-opslag; · Variant II: voor werkgevers met minder dan 25 werknemers zal sprake zijn van een bandbreedte (minimum-maximum) in de premie-opslag. Het is ook denkbaar om louter de hiervoor omschreven positieve prikkel in te voeren. Zoals opgemerkt in de CPB-notitie van 2003 grijpt deze direct aan bij de productiviteitsverhouding, doch laat deze het ontslaggedrag ongemoeid. Doelgroep Op jaarbasis zijn de laatste jaren circa 30 duizend 55-plussers de WW ingestroomd. Uit cijfers van UWV valt op te maken dat de meerderheid hiervan, ongeveer 75-80%, pas na hun 50e bij de laatste werkgever in dienst is getreden (van de WW-instroom in 2004). Een meerderheid van de huidige WW-instroom van 55 jaar en ouder zal dus onder de vrijstellingsregeling vallen. Als gevolg van de voorgenomen versoepelingen in het ontslagrecht en de beperking van uitstroommogelijkheden, zal het percentage WW-ers met voorheen een langlopend dienstverband echter kunnen stijgen. De preventie-prikkel dient hier tegenwicht aan te bieden. Uitvoeringkosten Naar analogie van de afspraken tussen UWV en de Belastingdienst betreffende de premieheffing bij Pemba, zal UWV de premie-opslag berekenen en ligt de uitvoering bij de Belastingdienst. De uitvoeringkosten samenhangend met de berekening van de premieopslag bedragen voor UWV ¤ 400.000 incidenteel en ¤ 200.000 structureel. De uitvoeringskosten van de Belastingdienst bedragen circa ¤ 5,5 mln. incidenteel en maximaal ¤ 3 mln. structureel. 4 Kamerstukken II, 2005-2006, 30370 1 Bijlage B Het ministerie van SZW heeft het CPB gevraagd de effectiviteit te vergelijken van twee verschillende maatregelen die beide tot doel hebben de arbeidsvraag naar ouderen te stimuleren. Het betreft allereerst het wetsvoorstel WWOW (Werkgeversbijdrage Werkloosheidslasten Oudere Werknemers). Deze maatregel introduceert een boete voor werkgevers die een werknemer ouder dan 57,5 jaar ontslaan. Deze boete bedraagt 4000 euro per jaar dat de ontslagen werknemer een WW-uitkering ontvangt. De boete wordt niet opgelegd aan werknemers die na hun 50e jaar in dienst zijn genomen. Bedrijven met minder dan 10 werknemers zijn eveneens vrijgesteld. Per saldo zal de maatregel daarmee betrekking hebben op ongeveer de helft van de werknemers ouder dan 57,5 jaar. De opbrengst van de boete wordt teruggesluisd via een generieke verlaging van een algemene werkgeverspremie. Daar tegenover staat het amendement van het kamerlid Aptroot, waarin wordt voorgesteld om werkgevers voor oudere werknemers vrij te stellen van premiebetaling WAO (boven 55 jaar) en WW (boven 60 jaar). Bovendien geldt deze vrijstelling voor werknemers die na hun 50e jaar door de werkgever in dienst worden genomen. De kosten van de vrijstelling worden opgebracht door een verhoging van de werkgeverspremie voor werknemers jonger dan 55 respectievelijk 60 jaar. Algemeen In de kern is de reden om genoemde maatregelen te overwegen dat de verhouding tussen loon(kosten) en productiviteit bij oudere werknemers niet goed ligt1. Voor grote groepen werknemers zal vanaf een bepaalde leeftijd de productiviteit afnemen (of minder sterk stijgen). Door allerlei instituties (cao’s, ontslagbescherming, impliciete contracten, etc.) wordt het loon niet aangepast aan de lagere productiviteit. Werkgevers zijn daarom eerder geneigd om oudere werknemers te ontslaan dan jongere werknemers. Het wegnemen van de institutionele 1 Ook in andere leeftijdsklassen vinden we groepen waarvan de productiviteit te kort schiet in verhouding tot het vigerende loonniveau. Bij ouderen is dit meer structureel aanwezig als gevolg van gemiddeld teruglopende productiviteit. CPB Notitie Nummer : 2003/76 Datum : 17 november 2003 Aan : Ministerie van SZW Stimulering arbeidsvraag oudere werknemers 2 belemmeringen waardoor lonen zich meer aan de productiviteit aanpassen zou een ”first best” oplossing zijn, maar is om diverse redenen (sociale en politieke) niet aan de orde. Als “second best” optie kan worden geprobeerd met additionele regelgeving de verstoring van de markt te “repareren”. Amendement Aptroot Het amendement Aptroot grijpt rechtstreeks aan bij het probleem: via herverdeling van de premielast worden de relatieve loonkostenverhoudingen tussen ouderen en jongeren meer richting de productiviteitsverhoudingen gestuurd.2 Dat zal ertoe leiden dat werkgevers op termijn relatief meer oudere werknemers in dienst houden/nemen en minder jonge werknemers. Voor jongeren met een ongunstige loonkosten-productiviteitsverhouding verslechtert de arbeidsmarktpositie enigszins. De precieze omvang van dit substitutie-effect is moeilijk in te schatten. Het effect op de macro werkgelegenheid zal gering zijn. Doordat de zoekeffectiviteit van jonge werklozen gemiddeld hoger ligt dan die van oudere werknemers, kan de doorstroming op de arbeidsmarkt iets verbeteren en daardoor de evenwichtswerkloosheid wat lager uitkomen. Budgettair kan door de verschuiving van oude naar jonge werklozen een geringe opbrengst resulteren. De uitkeringslasten voor jonge werknemers liggen gemiddeld lager dan voor oude werknemers, met name doordat ouderen langer aanspraak op WW kunnen maken. WWOW De te betalen WWOW-boetes vormen een extra loonkostenbestanddeel specifiek voor oudere werknemers; de (verwachte) loonkosten van ouderen nemen door deze maatregel toe. Dit geldt weliswaar niet voor werknemers die na hun 50e jaar in dienst zijn getreden, maar wel voor oudere werknemers die op hun 49e jaar al in dienst waren. Voor deze groep verslechtert de loonkosten-productiviteitsverhouding, terwijl door de generieke premieverlaging jongere werknemers goedkoper worden. Structureel zullen werkgevers daardoor eerder minder dan meer ouderen in dienst willen houden/nemen. De WWOW grijpt aan bij het ontslagmoment en kan worden beschouwd als een vorm van premiedifferentiatie3. Deze biedt oudere werknemers op korte termijn bescherming tegen (reorganisatie)ontslag. Daardoor zullen bij neergaande conjunctuur minder oudere werknemers worden ontslagen en, als keerzijde, meer jongere werknemers. Bij opgaande conjunctuur wordt 2 In zoverre voor bepaalde groepen oudere werknemers het loon wel in overeenstemming is met de productiviteit, schiet de maatregel door. Voor deze groepen wordt de vraag naar arbeid teveel gestimuleerd, ten koste van jongere werknemers. 3 Zie “Premiedifferentiatie in de WAO. En in de WW?”, CEP 1997, paragraaf IV.3, blz. 164.
http://www.cpb.nl/publica(...)-en-preventieprikkel |
| Paper_Tiger | woensdag 12 december 2012 @ 08:24 |
quote: Volgens mij wordt het van bovenaf opgelegd....  |
| Paper_Tiger | woensdag 12 december 2012 @ 08:28 |
quote: Dient deze lap tekst ook nog een doel?  |
| betyar | woensdag 12 december 2012 @ 09:08 |
quote: Vrij relevant voor dit topic. |
| Paper_Tiger | woensdag 12 december 2012 @ 09:10 |
quote: Welke gedeelten wil je dat ik lees? En wat zou de conclusie volgens jou zijn van dit, door ambtenaren opgestelde, stuk tekst? |
| betyar | woensdag 12 december 2012 @ 09:14 |
quote: Heel de tekst, ook te downloaden in een pdf'je -zie linkje-
quote: En wat zou de conclusie volgens jou zijn van dit, door ambtenaren opgestelde, stuk tekst? Als je met zo'n vraagstelling komt is elke vorm van discussie zinloos. Daarom, tot jij je neutraal op kunt voor het CPB, zal ik niet ingaan op vragen die betrekking hebben tot dit stuk. |
| Hexagon | woensdag 12 december 2012 @ 09:41 |
quote: Op woensdag 12 december 2012 07:37 schreef cempexo het volgende:[..] Ik lees opnieuw dat je niets snapt van het bedrijfsleven. Wel heb je veel talenten in je om een nederlandse politicus te worden, een toppoliticus !! Nee echt... Kun je ook onderbouwen waarom? Ik werk nog steeds in het bedrijfsleven parttime en heb dat verder altijd gedaan. Dus ik weet prima welke mogelijkheden er zijn om tijdelijk werknemers aan te nemen.
Maar het is blijkbaar een fijne manier van afreageren van frustraties die ambstdragers |
| cempexo | woensdag 12 december 2012 @ 09:42 |
quote: Allemachtig...het tekent de nederlandse ambtenaren sub-cultuur in zijn volle omvang. Denk je nou echt dat een ondernemer dit gaat lezen ?
Dit is iets voor Hexagon...zijn smulkerstkado... |
| cempexo | woensdag 12 december 2012 @ 09:50 |
| edit |
| cempexo | woensdag 12 december 2012 @ 09:51 |
quote: Op woensdag 12 december 2012 09:41 schreef Hexagon het volgende:[..] Kun je ook onderbouwen waarom? Ik werk nog steeds in het bedrijfsleven parttime en heb dat verder altijd gedaan. Dus ik weet prima welke mogelijkheden er zijn om tijdelijk werknemers aan te nemen. Maar het is blijkbaar een fijne manier van afreageren van frustraties die ambstdragers Er is een verschil tussen het weergeven van feiten en het hebben van inzichten.
Snap je dat Hexagon ? |
| Hexagon | woensdag 12 december 2012 @ 09:56 |
quote: In jouw posts in dit topic kan ik nergens een feit of een onderbouwd inzicht ontdekken. Het is vooral ongefundeerde kretologie. Want nergens maak je al die uitspraken hard. En om dat te verbloemen gebruik je ook nog eens allerlei ad hominems. |
| betyar | woensdag 12 december 2012 @ 12:53 |
quote: Nee, die sluiten hun ogen en oren liever.


[ Bericht 15% gewijzigd door betyar op 12-12-2012 13:06:09 ] |
| Tomatenboer | woensdag 12 december 2012 @ 13:30 |
quote: Op woensdag 12 december 2012 07:49 schreef cempexo het volgende:[..] Nee, immers daar gaat een bedrijf kapot aan. En dat kan heel snel gaan, het zgn sneeuwbalaffect. En dat gegeven, glas-plas-was, kan wel bij ambtenaren. Ze hebben bescherming van hun organisatie daarbij. Met als basis persoonlijke desinteresse en geen inzicht hebben in de werkelijkjheid van de maatschappij. Het heilige geloof in de markt. 
Voorbeelden te over hoor. Bij grote ondernemingen is een dergelijke instelling net zo goed schering en inslag. Probeer namelijk maar eens een klacht fatsoenlijk afgehandeld te krijgen bij veel grote bedrijven. Anders hadden al die programmas als Radar en Kassa ook geen bestaansrecht tenslotte. |
| cempexo | woensdag 12 december 2012 @ 16:17 |
quote: Op woensdag 12 december 2012 09:56 schreef Hexagon het volgende:[..] In jouw posts in dit topic kan ik nergens een feit of een onderbouwd inzicht ontdekken. Het is vooral ongefundeerde kretologie. Want nergens maak je al die uitspraken hard. En om dat te verbloemen gebruik je ook nog eens allerlei ad hominems. Je snapt het dus niet.
ik kan dat verder niet veranderen voor je. |
| Hexagon | woensdag 12 december 2012 @ 16:21 |
quote: Ik snap het heel goed. Je wilt graag vrij schelden op ambtenaren maar het met feiten onderbouwen maakt het alleen maar lastig voor je. Daarom maar vingers in de oren en doorgaan. |
| cempexo | woensdag 12 december 2012 @ 16:26 |
@Hexagon
Nog wat berichten over de betrouwbaarheid van je nederlandse ambtenaren:
Zeker 66 ambtenaren zijn vorig jaar voor straf ontslagen, omdat ze niet integer zouden zijn geweest. Daarnaast kregen 197 collega's een schorsing, een waarschuwing of een andere straf. In 29 gevallen is zelfs aangifte gedaan bij justitie. Dat blijkt uit woensdag gepresenteerd onderzoek van het Bureau Integriteitsbevordering Openbare Sector (BIOS).
bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)jes_verzwegen__.html
PVV en CDA in de Tweede Kamer willen opheldering over een bericht dat de bestuurskosten van pensioenfondsen de afgelopen jaren fors zijn gestegen.
bron: http://www.telegraaf.nl/o(...)nsioenfondsen__.html
En tenslotte nog een lopende discussie (ik weet de naam van het topic niet meer) over de intelligentie van nederland. De reden was dat nederlandse emigranten brains, education en power hebben. Dat zijn er jaarlijks sinds 2000 meer dan 100.000 per jaar (laatste jaar 160.000).Wat blijft dan nog over...nou dit bv:
Nederlandse basisschoolleerlingen raken achter met rekenen en taal ten opzichte van leeftijdgenoten in het buitenland. Dat is de conclusie van twee grote internationale onderzoeken die vandaag worden gepubliceerd.
bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)kenen_en_taal__.html |
| Hexagon | woensdag 12 december 2012 @ 16:35 |
Wat heeft dit nu met de discussie te maken?
Je blijft maar allerlei offtopc dingen erbij halen om maar geen onderbouwing te hoeven geven. |
| Cherna | woensdag 12 december 2012 @ 16:42 |
quote: Op woensdag 12 december 2012 16:26 schreef cempexo het volgende:@Hexagon Nog wat berichten over de betrouwbaarheid van je nederlandse ambtenaren: Zeker 66 ambtenaren zijn vorig jaar voor straf ontslagen, omdat ze niet integer zouden zijn geweest. Daarnaast kregen 197 collega's een schorsing, een waarschuwing of een andere straf. In 29 gevallen is zelfs aangifte gedaan bij justitie. Dat blijkt uit woensdag gepresenteerd onderzoek van het Bureau Integriteitsbevordering Openbare Sector (BIOS). bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)jes_verzwegen__.html PVV en CDA in de Tweede Kamer willen opheldering over een bericht dat de bestuurskosten van pensioenfondsen de afgelopen jaren fors zijn gestegen. bron: http://www.telegraaf.nl/o(...)nsioenfondsen__.htmlEn tenslotte nog een lopende discussie (ik weet de naam van het topic niet meer) over de intelligentie van nederland. De reden was dat nederlandse emigranten brains, education en power hebben. Dat zijn er jaarlijks sinds 2000 meer dan 100.000 per jaar (laatste jaar 160.000).Wat blijft dan nog over...nou dit bv: Nederlandse basisschoolleerlingen raken achter met rekenen en taal ten opzichte van leeftijdgenoten in het buitenland. Dat is de conclusie van twee grote internationale onderzoeken die vandaag worden gepubliceerd. bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)kenen_en_taal__.html Ze worden dus wel ontslagen. Daarbij ook in het normale bedrijfsleven vinden zaken plaats die niet door de beugel kunnen. Als het om geld gaat is veel mogelijk. |
| betyar | woensdag 12 december 2012 @ 17:04 |
| Kan hier geen slotje op? Een normale discussie is niet mogelijk. Beetje jammer. |
| cempexo | woensdag 12 december 2012 @ 17:13 |
quote: Op woensdag 12 december 2012 16:42 schreef Cherna het volgende:[..] Ze worden dus wel ontslagen. Daarbij ook in het normale bedrijfsleven vinden zaken plaats die niet door de beugel kunnen. Als het om geld gaat is veel mogelijk. Je moet je wat anders afvragen...hoeveel ambtenaren blijven achter de coulisen, nog niet betrapt of met de mantel met de liefde bedekt? Immers de chef van zo'n ambtenaar krijgt ook op zijn donder dat hij heeft zitten te slapen. Dat wil hij niet.
Getuige deze vriendendienst bv:
Uit het kostenoverzicht valt op te maken dat er tijdens de receptie in Gelderland vorige maand ruim 1200 euro is uitgegeven aan bitterballen en vlammetjes. Aan drank werd zevenhonderd euro uitgegeven, terwijl de receptiezaal voor dik 400 euro was aangekleed met planten.
http://www.telegraaf.nl/b(...)te_6.000_euro__.html |
| Cherna | woensdag 12 december 2012 @ 17:17 |
quote: Op woensdag 12 december 2012 17:13 schreef cempexo het volgende:[..] Je moet je wat anders afvragen...hoeveel ambtenaren blijven achter de coulisen, nog niet betrapt of met de mantel met de liefde bedekt? Immers de chef van zo'n ambtenaar krijgt ook op zijn donder dat hij heeft zitten te slapen. Dat wil hij niet. Ook in het bedrijfsleven vind dit plaats. Vriendjespolitiek, netwerken spelen een zeer belangrijke rol. Ik heb de beste ontwerpers het veld zien ruimen of werden ontslagen/weggepest omdat ze door hun kennis en inzet een bedreiging waren voor hun meerdere. Het maakt niets uit. Het is een spel dat je moet kunnen spelen. Het is ook waanzin om te denken dat je niemand kunt ontslaan met een vast contract. Ik weet niet waar dat vandaan komt. Maar als je vriendjes hebt die geen dossier aanleggen als je niet presteert vang je natuurlijk bij de rechter bot als organisatie. |
| Paper_Tiger | woensdag 12 december 2012 @ 17:18 |
Even terug komen op het ridicule stuk tekst van het CPB. Duidelijk niet geschreven door een ondernemer. Het is theoretisch geneuzel wat niets met de echte wereld te maken heeft. Op zulke flauwekul voor aannames wordt dus beleid gemaakt.
De theorie en de praktijk konden niet meer van elkaar verschillen. Daarom krijgt niemand meer iets anders dan een wegwerpbaan. |
| betyar | woensdag 12 december 2012 @ 17:19 |
quote: Op woensdag 12 december 2012 17:18 schreef Paper_Tiger het volgende:Even terug komen op het ridicule stuk tekst van het CPB. Duidelijk niet geschreven door een ondernemer. Het is theoretisch geneuzel wat niets met de echte wereld te maken heeft. Op zulke flauwekul voor aannames wordt dus beleid gemaakt. De theorie en de praktijk konden niet meer van elkaar verschillen. Daarom krijgt niemand meer iets anders dan een wegwerpbaan.  |
| Paper_Tiger | woensdag 12 december 2012 @ 17:21 |
quote: Meer  |
| Cherna | woensdag 12 december 2012 @ 17:22 |
quote: Op woensdag 12 december 2012 17:18 schreef Paper_Tiger het volgende:Even terug komen op het ridicule stuk tekst van het CPB. Duidelijk niet geschreven door een ondernemer. Het is theoretisch geneuzel wat niets met de echte wereld te maken heeft. Op zulke flauwekul voor aannames wordt dus beleid gemaakt. De theorie en de praktijk konden niet meer van elkaar verschillen. Daarom krijgt niemand meer iets anders dan een wegwerpbaan. Alsof werkgevers de praktijk zien. Zij laten zich graag omgeven door ja knikkers en kontenkruipers waardoor ze niet eens in de gaten hebben hoe hun onderneming functioneert. |
| Paper_Tiger | woensdag 12 december 2012 @ 17:24 |
quote: Op woensdag 12 december 2012 17:22 schreef Cherna het volgende:[..] Alsof werkgevers de praktijk zien. Zij laten zich graag omgeven door ja knikkers en kontenkruipers waardoor ze niet eens in de gaten hebben hoe hun onderneming functioneert. Die zullen er ook zijn maar dat zijn dan geen ondernemers meer. |
| betyar | woensdag 12 december 2012 @ 17:25 |
quote: Nee, het CPB is objectief, een ondernemer niet. Zolang jij beweert dat het CPB subjectief is kan wat mij betreft dit topic op slot. Dan is elke discussie zinloos. |
| Cherna | woensdag 12 december 2012 @ 17:26 |
quote: Nee die gaan uiteindelijk failliet en laten een spoor van vernieling achter waar de maatschappij voor kan opdraaien. |
| Paper_Tiger | woensdag 12 december 2012 @ 17:27 |
quote: Op woensdag 12 december 2012 17:25 schreef betyar het volgende:[..] Nee, het CPB is objectief, een ondernemer niet. Zolang jij beweert dat het CPB subjectief is kan wat mij betreft dit topic op slot. Dan is elke discussie zinloos. Het is niet eens van belang of mijn sub dan wel objectief is. De dagelijkse praktijk wijst uit dat ze zo ver van de echte maatschappij verwijderd zijn dat ze geen idee meer hebben wat er gebeurt en waarom. Het hele stuk is geweldig onderbouwt met allemaal getallen maar het is gewoon niet waar. |
| Paper_Tiger | woensdag 12 december 2012 @ 17:28 |
quote: Niet de maatschappij maar iedereen die facturen heeft gestuurd en ze niet betaald krijgt. |
| betyar | woensdag 12 december 2012 @ 17:35 |
quote: Op woensdag 12 december 2012 17:27 schreef Paper_Tiger het volgende:[..] Het is niet eens van belang of mijn sub dan wel objectief is. De dagelijkse praktijk wijst uit dat ze zo ver van de echte maatschappij verwijderd zijn dat ze geen idee meer hebben wat er gebeurt en waarom. Het hele stuk is geweldig onderbouwt met allemaal getallen maar het is gewoon niet waar. De dagelijkse praktijk wijst uit de werkgevers het in hun ogen dure personeel willen wippen om goedkope krachten aan te nemen. Niemand is uniek en binnen 1 uur vervangbaar. Dat is de realiteit. |
| Paper_Tiger | woensdag 12 december 2012 @ 17:37 |
quote: Op woensdag 12 december 2012 17:35 schreef betyar het volgende:[..] De dagelijkse praktijk wijst uit de werkgevers het in hun ogen dure personeel willen wippen om goedkope krachten aan te nemen. Niemand is uniek en binnen 1 uur vervangbaar. Dat is de realiteit. Niet voor elke functie gaat die vlieger op. (alleen voor wegwerpbanen) Een werkgever wil vooral concurrerend zijn. |
| Cherna | woensdag 12 december 2012 @ 17:39 |
quote: Op woensdag 12 december 2012 17:35 schreef betyar het volgende:[..] De dagelijkse praktijk wijst uit de werkgevers het in hun ogen dure personeel willen wippen om goedkope krachten aan te nemen. Niemand is uniek en binnen 1 uur vervangbaar. Dat is de realiteit. Dit. Iedereen is vervangbaar. Zelfs de beste werknemer is vervangbaar. Je bent morgen vergeten als dit nodig mocht zijn. |
| Cherna | woensdag 12 december 2012 @ 17:41 |
quote: Concurrerend in prijs maar niet in kwaliteit. Zelfs in China is de kwaliteit belabberd maar toch laat men daar de handel in elkaar fratsen omdat het nu eenmaal goedkoper is. |
| cempexo | woensdag 12 december 2012 @ 17:46 |
quote: Op woensdag 12 december 2012 16:42 schreef Cherna het volgende:[..] Ze worden dus wel ontslagen. Daarbij ook in het normale bedrijfsleven vinden zaken plaats die niet door de beugel kunnen. Als het om geld gaat is veel mogelijk. Je snapt het niet...
Binnen het bedrijfsleven wordt de rekening van disfunctioneren en ontslag betaald door dat bedrijf. Dat is een dure rekening.
Bij ambtenaren wordt de rekening van disfunctioneren en ontslag betaald door de nederlandse burger. Dat is een goedkope rekening |
| cempexo | woensdag 12 december 2012 @ 17:50 |
quote: Op woensdag 12 december 2012 17:18 schreef Paper_Tiger het volgende:Even terug komen op het ridicule stuk tekst van het CPB. Duidelijk niet geschreven door een ondernemer. Het is theoretisch geneuzel wat niets met de echte wereld te maken heeft. Op zulke flauwekul voor aannames wordt dus beleid gemaakt. De theorie en de praktijk konden niet meer van elkaar verschillen. Daarom krijgt niemand meer iets anders dan een wegwerpbaan. Het CPB zijn ambtenaren die in eigen wereld leven of duidelijker gezegd niet leven in de wereld van de nederlandse werknemer en al helemaal niet in de wereld van de werkgever.
Dat laatste heeft te maken met een gekleurde privé opvatting over werkgevers als subject. |
| Paper_Tiger | woensdag 12 december 2012 @ 17:50 |
quote: Op woensdag 12 december 2012 17:41 schreef Cherna het volgende:[..] Concurrerend in prijs maar niet in kwaliteit. Zelfs in China is de kwaliteit belabberd maar toch laat men daar de handel in elkaar fratsen omdat het nu eenmaal goedkoper is. Ook dat ben ik met je eens. Kijk eens naar de VS waar iedereen bij Wal Mart koopt. Alles maar dan ook alles komt uit China. Door daar te kopen raken ze hun baan kwijt. Als we allemaal alleen eigen waar kopen geven we de economie en de werkgelegenheid een impuls. Helaas kunnen alleen zeer welgestelde mensen zich nog 'made in Holland' veroorloven. De werkgevers reageren dus alleen maar op het koopgedrag van het gros van de consumenten. |
| Paper_Tiger | woensdag 12 december 2012 @ 17:51 |
quote: Op woensdag 12 december 2012 17:50 schreef cempexo het volgende:[..] Het CPB zijn ambtenaren die in eigen wereld leven of duidelijker gezegd niet leven in de wereld van de nederlandse werknemer en al helemaal niet in de wereld van de werkgever. Dat laatste heeft te maken met een gekleurde privé opvatting over werkgevers als subject. Ik snap precies wat je zegt. Een politieke carrière kan ik dus wel vergeten.  |
| cempexo | woensdag 12 december 2012 @ 17:54 |
quote: Op woensdag 12 december 2012 17:35 schreef betyar het volgende:[..] De dagelijkse praktijk wijst uit de werkgevers het in hun ogen dure personeel willen wippen om goedkope krachten aan te nemen. Niemand is uniek en binnen 1 uur vervangbaar. Dat is de realiteit. Dat lijkt me een gezonde ontwikkeling.
Als werkgever huur ik iemand in om een prestatie voor mijn bedrijf te leveren, daar krijgt hij een beloning voor.
Maar niet om een emotionele verbintenis met mij aan te gaan. |
| Cherna | woensdag 12 december 2012 @ 17:55 |
quote: Op woensdag 12 december 2012 17:50 schreef Paper_Tiger het volgende:[..] Ook dat ben ik met je eens. Kijk eens naar de VS waar iedereen bij Wal Mart koopt. Alles maar dan ook alles komt uit China. Door daar te kopen raken ze hun baan kwijt. Als we allemaal alleen eigen waar kopen geven we de economie en de werkgelegenheid een impuls. Helaas kunnen alleen zeer welgestelde mensen zich nog 'made in Holland' veroorloven. De werkgevers reageren dus alleen maar op het koopgedrag van het gros van de consumenten. Je beland dus in een gevaarlijke spiraal. En hoe doorbreek je die? Dat is de grote vraag. Maar alle onstabiliteit en onzekerheden dragen zeker niet bij aan de oplossing. |
| Cherna | woensdag 12 december 2012 @ 17:56 |
quote: Op woensdag 12 december 2012 17:54 schreef cempexo het volgende:[..] Dat lijkt me een gezonde ontwikkeling. Als werkgever huur ik iemand in om een prestatie voor mijn bedrijf te leveren, daar krijgt hij een beloning voor. Maar niet om een emotionele verbintenis met mij aan te gaan. Ging het maar om de prestatie. Het gaat om veel meer dan dat. |
| Paper_Tiger | woensdag 12 december 2012 @ 17:57 |
quote: Op woensdag 12 december 2012 17:55 schreef Cherna het volgende:[..] Je beland dus in een gevaarlijke spiraal. En hoe doorbreek je die? Dat is de grote vraag. Maar alle onstabiliteit en onzekerheden dragen zeker niet bij aan de oplossing. Door de belastingen op binnenlandse arbeid te verlagen zoals ze in de VS wel doen. Kijk maar naar Apple die weer productie in eigen land gaan draaien. |
| cempexo | woensdag 12 december 2012 @ 17:57 |
quote: Op woensdag 12 december 2012 17:55 schreef Cherna het volgende:[..] Je beland dus in een gevaarlijke spiraal. En hoe doorbreek je die? Dat is de grote vraag. Maar alle onstabiliteit en onzekerheden dragen zeker niet bij aan de oplossing. Dat doorbreek je als de overheid en de politici kan zorgen en de basis weet te leggen voor een gezonde macro economie.
[ Bericht 0% gewijzigd door cempexo op 12-12-2012 18:05:07 ] |
| Hexagon | woensdag 12 december 2012 @ 18:24 |
quote: Op woensdag 12 december 2012 17:18 schreef Paper_Tiger het volgende:Even terug komen op het ridicule stuk tekst van het CPB. Duidelijk niet geschreven door een ondernemer. Het is theoretisch geneuzel wat niets met de echte wereld te maken heeft. Op zulke flauwekul voor aannames wordt dus beleid gemaakt. De theorie en de praktijk konden niet meer van elkaar verschillen. Daarom krijgt niemand meer iets anders dan een wegwerpbaan. Wat is er onjuist dan
On-der-bouw-ing |
| #ANONIEM | woensdag 12 december 2012 @ 18:30 |
quote: Op woensdag 12 december 2012 16:35 schreef Hexagon het volgende:Wat heeft dit nu met de discussie te maken? Je blijft maar allerlei offtopc dingen erbij halen om maar geen onderbouwing te hoeven geven. Niets, hij heeft het topic succesvol om zeep geholpen. Van ellende gaat het maar dicht. |