abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119941825
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 23:27 schreef Jappie het volgende:

[..]

Ik denk dat je je verlicht mag noemen zodra je het lijden hebt weten te voorkomen zoals bijv Boeddha, maar in mijn ogen is dat nog niet hetzelfde als volledig een zijn met god. Bij het een zijn met God komt in mijn optiek bijv ook het scheppend vermogen om de hoek kijken omdat je wil dan volledig in overeenstemming is met God.
Jezus heeft veel geleden. Die was dan niet verlicht?
Wat is het grootste medicijn?
-Geen idee, mijn dick is op.
  dinsdag 4 december 2012 @ 23:47:38 #152
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_119942026
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 23:42 schreef Rawberry het volgende:

[..]

Voorkomen is niet hetzelfde als ondergaan.
Lijden is vaker slecht voor de geest dan goed. Mensen die veel geleden hebben zijn vaak geestelijk getekend. Lijden maakt mensen vaak niet prettiger in de omgang.
Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.
  dinsdag 4 december 2012 @ 23:50:16 #153
16305 Jappie
parttime reverend
pi_119942128
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 23:42 schreef Rawberry het volgende:
Anders dan de kruisdood en wat daar direct aan vooraf ging is mij geen lijden bekend of je zou het timmermansleven als lijden moeten bestempelen.

En nee..in mijn beleving was er bij Jezus geen sprake van verlichting maar een direct ontwaken in de heilige geest.
  dinsdag 4 december 2012 @ 23:54:07 #154
16305 Jappie
parttime reverend
pi_119942275
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 23:47 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Lijden is vaker slecht voor de geest dan goed. Mensen die veel geleden hebben zijn vaak geestelijk getekend. Lijden maakt mensen vaak niet prettiger in de omgang.
Oneens...het vooruitzicht of het idee van lijden plus het lijden zelf kan tijdelijk een gemoedstoestand oproepen die mogelijk leid tot een verstoorde sociale omgang maar iemand die geleden heeft en dat lijden heeft verwerkt of een plaats heeft gegeven heeft over het algemeen juist een ruimer begrip voor anderen en hun nood en is daardoor vaak sociaal gezien weer in het voordeel.
pi_119942456
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 23:41 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Omdat God dan zondig is. En dat kan een al goede God per definitie niet zijn dus bestaat jouw God per definitie niet.
Jouw eerste zin, kun je dat onderbouwen?
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_119942552
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 23:50 schreef Jappie het volgende:

[..]

Anders dan de kruisdood en wat daar direct aan vooraf ging is mij geen lijden bekend of je zou het timmermansleven als lijden moeten bestempelen.

En nee..in mijn beleving was er bij Jezus geen sprake van verlichting maar een direct ontwaken in de heilige geest.
Iets wat Hij alleen kon meemaken?
  woensdag 5 december 2012 @ 00:17:49 #157
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_119943123
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 23:54 schreef Jappie het volgende:

[..]

Oneens...het vooruitzicht of het idee van lijden plus het lijden zelf kan tijdelijk een gemoedstoestand oproepen die mogelijk leid tot een verstoorde sociale omgang maar iemand die geleden heeft en dat lijden heeft verwerkt of een plaats heeft gegeven heeft over het algemeen juist een ruimer begrip voor anderen en hun nood en is daardoor vaak sociaal gezien weer in het voordeel.
Het vooruitzicht op lijden is niet HETZELFDE als het lijden zelf. Het jarenlange vooruitzicht op de doodstraf is bijvoorbeeld veel erger dan de voltrekking van de straf zelf. Dat bewijst dat ze niet gelijk zijn.
Bovendien had ik het nier over het vooruitzicht maar over het voorkomen van lijden. Bv door mensen te waarschuwen voor ijzel op een weg. Iets totaal anders als het lijden zelf dus.
Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.
  woensdag 5 december 2012 @ 00:19:17 #158
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_119943160
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 23:58 schreef man1986 het volgende:

[..]

Jouw eerste zin, kun je dat onderbouwen?
God gebruikt mensen, Adam en Eva in dit geval, om zonden uit te voeren. God is derhalve eindverantwoordelijke voor het schenden van zijn eigen regeltjes.
pi_119943219
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:17 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Het vooruitzicht op lijden is niet HETZELFDE als het lijden zelf. Het jarenlange vooruitzicht op de doodstraf is bijvoorbeeld veel erger dan de voltrekking van de straf zelf. Dat bewijst dat ze niet gelijk zijn.
Bovendien had ik het nier over het vooruitzicht maar over het voorkomen van lijden. Bv door mensen te waarschuwen voor ijzel op een weg. Iets totaal anders als het lijden zelf dus.
Iemand die geleden heeft kan zich toch meer inleven in het lijden van anderen en hun daarin steunen? Het lijden zelf is geen pretje maar je kan er sterker uitkomen.
  woensdag 5 december 2012 @ 00:22:30 #160
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_119943253
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 17:49 schreef bianconeri het volgende:

[..]

[..]

Het woord hel komt 0x in de Bijbel voor, dus hoe kan dat erin staan?
Zoo, ik kom na zeven pagina's gewoon nog even binnenvliegen. Ik dacht dat ik gereageerd had, maar dat was dus niet zo. Foutje op mn telefoon. Ok, ik heb de stukjes gevonden.

(Mattheus 5:22) Doch Ik zeg u: Zo wie te onrecht op zijn broeder toornig is, die zal strafbaar zijn door het gericht; en wie tot zijn broeder zegt: Raka! die zal strafbaar zijn door den groten raad; maar wie zegt: Gij dwaas! die zal strafbaar zijn door het helse vuur.

(Mattheus 23:17) Gij dwazen en blinden, want wat is meerder, het goud, of de tempel, die het goud heiligt?

Ok, toegegeven hij zegt dat je niet mag zeggen: gij dwaas. En hij zegt: gij dwaZEN.

Maar gezien het aanhalen door JC van het helse vuur associeerde ik dat met de hel toen ik het vers in gedachten opriep. Of dat de letterlijke betekenis is wil ik best in het midden laten. Het is in ieder geval duidelijk dat als Jezus zijn eigen regels volgt, hij er niet lekker vanaf zal komen.
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
  woensdag 5 december 2012 @ 00:31:03 #161
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_119943486
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:21 schreef Rawberry het volgende:

[..]

Iemand die geleden heeft kan zich toch meer inleven in het lijden van anderen en hun daarin steunen? Het lijden zelf is geen pretje maar je kan er sterker uitkomen.
Mensen die zwaar geleden hebben worden vaak paranoïde, depressief, vol zelfmedelijden, agressief, paniekerig etc. Het aantal negatieve gevolgen is gemiddeld veel groter en intensiever van aard dan het aantal en de intensiviteit van de positieve gevolgen.
Kijk maar eens wat voor geestelijk wrakken er uit oorlogsgebieden komen. Denk je echt dat oorlogskinderen allemaal goede karakters hebben en opgroeien tot zeer ethische personen? In tegendeel, er moet veel aan gedaan worden om te voorkomen dat zulke kinderen later dader worden van allerlei narigheden.

Het idee dat lijden in een door een goede en almachtige God geschapen wereld verklaard kan worden door karakterbouw is dan ook absurd.
pi_119943710
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:19 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

God gebruikt mensen, Adam en Eva in dit geval, om zonden uit te voeren. God is derhalve eindverantwoordelijke voor het schenden van zijn eigen regeltjes.
Hoe heeft God A&E gebruikt om zonden uit te voeren?
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  woensdag 5 december 2012 @ 00:46:30 #163
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_119943859
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:38 schreef man1986 het volgende:

[..]

Hoe heeft God A&E gebruikt om zonden uit te voeren?
Lees de bijbel eens zou ik zeggen. Hij heeft ze naast wat sappig fruit neergezet in de wetenschap dat ze ervan zouden eten en het vervolgens verboden. Mindfuck eerste klasse zou ik zeggen.
pi_119943884
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:46 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Lees de bijbel eens zou ik zeggen. Hij heeft ze naast wat sappig fruit neergezet in de wetenschap dat ze ervan zouden eten en het vervolgens verboden. Mindfuck eerste klasse zou ik zeggen.
Wat snap je niet onder 'vrije keuze'?
  woensdag 5 december 2012 @ 00:51:50 #165
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_119943974
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:47 schreef man1986 het volgende:

[..]

Wat snap je niet onder 'vrije keuze'?
Wat snap jij niet aan vrije keuze?
Vrije keuze heeft hier geen impact op de verantwoordelijkheid van God aangezien God alwetend en almachtig is. Vanuit het gezichtspunt van God was er helemaal geen sprake van vrije keuze zoals jij dat ziet.
pi_119944005
Zonder een keuze zouden A&E ook geen optie hebben om voor God te kiezen. Dankzij de keuze (2 bomen) hadden ze die optie opeens wel.
  woensdag 5 december 2012 @ 01:01:24 #167
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_119944151
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:53 schreef man1986 het volgende:
Zonder een keuze zouden A&E ook geen optie hebben om voor God te kiezen. Dankzij de keuze (2 bomen) hadden ze die optie opeens wel.
Nou en?
Zou jij iemand in een restaurant laten kiezen tussen een bord met gewone soep en een met soep met een dodelijke dosis cyanide erin en dan zeggen: "Die ene soep (die met cyanide) is slecht." en dan als die persoon jou onbegrijpend aankijkt en het bord met cyanide erin kiest gewoon je bek dichthouden en die persoon laten sterven?
Als jij even moreel bent als jouw God zou je het doen.
pi_119944644
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 01:01 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Nou en?
Zou jij iemand in een restaurant laten kiezen tussen een bord met gewone soep en een met soep met een dodelijke dosis cyanide erin en dan zeggen: "Die ene soep (die met cyanide) is slecht." en dan als die persoon jou onbegrijpend aankijkt en het bord met cyanide erin kiest gewoon je bek dichthouden en die persoon laten sterven?
Als jij even moreel bent als jouw God zou je het doen.
God had A&E vantevoren gewaarschuwd om er niet van te eten. Maar Hij heeft ook de gevolgen verteld, namelijk gij zult sterven.

Stel dat God ze daarna onsterfelijk had gemaakt. Dan zouden ze na het zondigen juist niet sterven. Maar dit zou van God een leugenaar maken, want eerst waarschuwt Hij dat ze zullen sterven, maar later heeft Hij een second opinion en zorgt ervoor dat ze niet sterven?

God heeft zowel vooraf als achteraf consistent gereageerd en zichzelf niet tegengesproken aka Hij sprak de waarheid.
  woensdag 5 december 2012 @ 07:36:39 #169
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_119945430
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 01:45 schreef man1986 het volgende:

[..]

God had A&E vantevoren gewaarschuwd om er niet van te eten. Maar Hij heeft ook de gevolgen verteld, namelijk gij zult sterven.

Stel dat God ze daarna onsterfelijk had gemaakt. Dan zouden ze na het zondigen juist niet sterven. Maar dit zou van God een leugenaar maken, want eerst waarschuwt Hij dat ze zullen sterven, maar later heeft Hij een second opinion en zorgt ervoor dat ze niet sterven?

God heeft zowel vooraf als achteraf consistent gereageerd en zichzelf niet tegengesproken aka Hij sprak de waarheid.
Nee, JAHWEH de Jaloerse heeft zijn woord gehouden, hoor! Stel je voor dat hij af zou gaan voor alle andere goden doordat hij bijvoorbeeld zou zeggen: ok, ik had geen moreel inzicht mogen verwachten van iemand die geen kennis heeft van goed en kwaad. Goh, wat zou Allah hem dan uitlachen zeg, samen met Shiva. En wat zou de almachtige alwetende algoede god vernederd worden door zo'n incident. Dat moet natuurlijk voorkomen worden!

En hoe! God zegt doodleuk: ok, je had geen kennis van goed en kwaad. Maar je had wel moeten weten wat goed en kwaad was! Want de instructies opvolgen is goed, en deze negeren is kwaad! Dat ik een slang neer heb gezet die ook instructies geeft aan hetzelfde moreel totaal lege wezen en hetzelfde dilemma zich daar afspeelt maar dan omgekeerd ( instructie opvolgen is slecht, instructie negeren is goed ) laten we ook lekker buiten beschouwing. En god had zeker de gevolgen verteld (not). Ze zijn ook zo lekker in proportie! Eva eet een hapje van een appel ( oh nee, wat erg!!) en de hele trukendoos gaat open. God kan niet ingrijpen als een mens besluit om duizenden kinderen te dwingen in een leger te vechten omdat hun vader en moeder voor hun ogen vermoord zijn. Dat zou natuurlijk gek zijn. Maar als er van een appel gegeten wordt dan rukt The G-team uit. Want JAHWEH is een wezentje dat het totaal niet kan hebben als iemand tegen hem in gaat! En je zegt dat god zich aan zijn woord gehouden had. En dat hij de gevolgen verteld had. Maar dat is niet zo he?Want er waren nog een paar aanvullende gevolgen die god niet vantevoren verklaard had. Zoals dat van de pijnlijke geboorte en van alles en nog wat aan straf dat er opeens nog bij komt. In genesis 3:16-24 komt god met allemaal straffen op de proppen waar hij eerder nog niks over gezegd had. Want het enige rechtsgevolg wordt genoemd in 2:17. God is dus een dikke leugenaar! :)

Het is alsof voor diefstal 2 jaar staat. En dat de rechter zegt: u bent schuldig, ik hou me aan mijn woord, u krijgt 2 jaar cel ( min de tijd in voor-arrest doorgebracht ) maar wacht: nieuwe regels! Uw kinderen krijgen ook voor de rest van hun leven straf. Ja, dat lijkt me passend!

Vriend, wees maar blij dat het een sprookje is. Want als die god echt over ons zou heersen zou het leed voor niemand te overzien zijn geweest en was ons leven een totale nachtmerrie geworden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Uitstekelbaars op 05-12-2012 08:47:59 ]
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
  woensdag 5 december 2012 @ 08:34:37 #170
16305 Jappie
parttime reverend
pi_119945935
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:01 schreef Rawberry het volgende:

[..]

Iets wat Hij alleen kon meemaken?
Niet per definitie, maar de gradatie van geestelijk vermogen na het ontwaken uit de dood schat ik bij hem wel op 100% terwijl dat voor de gewone sterveling met een beetje goede wil het besef is dat men is over gegaan en niet veel meer dan dat.
pi_119945960
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 23:50 schreef Jappie het volgende:

Als jij zo nodig enkel het spiritueel aspect van Jezus uit het N.T. wil halen en enkel je dat aanspreekt, waarom haal je er dan timmermansleven erbij ?? :? Jezus, noch zijn vader waren timmerlieden. Dit is een foute vertaling uit de grondtekst. Als je deze belachelijke Nederlandse vertaling gebruikt als argument, in hoeverre ben jij dan nog geloofwaardig ?
  woensdag 5 december 2012 @ 08:42:23 #172
16305 Jappie
parttime reverend
pi_119946006
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:17 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Hier lees ik toch iets anders dan wat je nu stelt, je trekt een vergelijking tussen voorkomen en ondergaan. Ik rek het ondergaan nog iets op als handreiking niet ter versterking van mijn punt. Je geeft zelf min of meer al een voorbeeld waarin het vooruitzicht nog vele male erger kan zijn dan het lijden zelf.

Back tot the original equation:

Je stelling is dat lijden mensen vaak slechter maakt dan beter en ik ben het daar ondanks je andere voorbeeld nog steeds niet mee eens...zonder allerlei verschillende gradaties of nuancering aan te willen brengen kan ik goed leven met de stelling: "Anything that doesnt kill you makes you stronger"
  woensdag 5 december 2012 @ 08:43:59 #173
16305 Jappie
parttime reverend
pi_119946030
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 08:37 schreef ATON het volgende:

[..]

Als jij zo nodig enkel het spiritueel aspect van Jezus uit het N.T. wil halen en enkel je dat aanspreekt, waarom haal je er dan timmermansleven erbij ?? :? Jezus, noch zijn vader waren timmerlieden. Dit is een foute vertaling uit de grondtekst. Als je deze belachelijke Nederlandse vertaling gebruikt als argument, in hoeverre ben jij dan nog geloofwaardig ?
Is er voor mij een dringende reden om geloofwaardig te zijn Aton ?
Ik getuig van mijn geloof, niet meer en niet minder ?

-edit- Bovendien..."aanhalen"..ik bedoel..waar hebben we het over.het is niet alsof ik die (foute??) aanname gebruik om iets mee te bewijzen is het wel ?
pi_119949117
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 08:37 schreef ATON het volgende:
Dit is een foute vertaling uit de grondtekst. Als je deze belachelijke Nederlandse vertaling gebruikt als argument, in hoeverre ben jij dan nog geloofwaardig ?
Hoe weet je nu zeker dat dit een "foute vertaling" is? Ik weet niet precies welke manuscripten van Marcus het over "de timmerman" en over "de zoon van de timmerman" hebben in de desbetreffende passage (Marcus 6), maar je kunt niet zo stellig zijn, lijkt me :)

Het idee an sich is niet vreemd; meerdere bekende rabbi's in Jezus'tijd hadden naast hun rol als rabbi ook een vak.
  woensdag 5 december 2012 @ 11:08:11 #175
16305 Jappie
parttime reverend
pi_119949265
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 11:03 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hoe weet je nu zeker dat dit een "foute vertaling" is? Ik weet niet precies welke manuscripten van Marcus het over "de timmerman" en over "de zoon van de timmerman" hebben in de desbetreffende passage (Marcus 6), maar je kunt niet zo stellig zijn, lijkt me :)

Het idee an sich is niet vreemd; meerdere bekende rabbi's in Jezus'tijd hadden naast hun rol als rabbi ook een vak.
De juiste vertaling schijnt een soort van "Handyman" te zijn ipv Timmerman. Zeg maar het verschil tussen een volslagen vakman in een specificatie ten opzichte van iemand die allerlei klusjes aanpakt.

Dus we weten nu dat JC voor zijn werk kluste en voor zijn hobby mensen van geestelijke bijstand voorzag. :+
pi_119949418
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 11:08 schreef Jappie het volgende:

[..]

De juiste vertaling schijnt een soort van "Handyman" te zijn ipv Timmerman. Zeg maar het verschil tussen een volslagen vakman in een specificatie ten opzichte van iemand die allerlei klusjes aanpakt.

Dus we weten nu dat JC voor zijn werk kluste en voor zijn hobby mensen van geestelijke bijstand voorzag. :+
Ik zie dat het woord wat gebruikt wordt daar Tekton is, wat inderdaad nogal breed vertaalbaar is.
pi_119949817
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 11:13 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik zie dat het woord wat gebruikt wordt daar Tekton is, wat inderdaad nogal breed vertaalbaar is.
De kerk gebruikt natuurlijk liefst versie 1) om hem in een eenvoudig en arm kader te plaatsen. Ik heb meer vertrouwen in versie 3 ). :)
pi_119949993
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 11:08 schreef Jappie het volgende:

_O- Misschien was hij wel de oprichter van de GAMMA ?
  woensdag 5 december 2012 @ 11:36:34 #179
16305 Jappie
parttime reverend
pi_119950170
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 11:31 schreef ATON het volgende:

[..]

_O- Misschien was hij wel de oprichter van de GAMMA ?
Waarbij hij zeg maar zijn hobby misbruikte om zijn (IJzer)waren aan de man te kunnen brengen...hmm...good thinking. :7
pi_119950592
quote:
Lijkt er al wat op, maar moeilijk te bevestigen zonder Stonehenge-achtige formatie in het centrum van de ruines.
pi_119951628
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 11:36 schreef Jappie het volgende:
Waarbij hij zeg maar zijn hobby misbruikte om zijn (IJzer)waren aan de man te kunnen brengen...hmm...good thinking. :7
Mmm.. dat gaat nog. ;) " Dank zij de spijkers van Vanleeuwen hangt ie er al voor eeuwen " ( is het dat ? ) ^O^
pi_119952613
@ Uitstekelbaars
De vraag over A&E en hun Val wordt in een andere topic al besproken.
Daar heb ik al verteld dat de kennis van goed en kwaad niet verward mag worden met zonde en zondigen etc. Die verwarring van concepten leidt juist tot een verkeerde begrip van de stelling.
Laten we het hier vanaf nu over de persoon Jezus hebben.
pi_119954607
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 12:52 schreef man1986 het volgende:
@ Uitstekelbaars
De vraag over A&E en hun Val wordt in een andere topic al besproken.
Daar heb ik al verteld dat de kennis van goed en kwaad niet verward mag worden met zonde en zondigen etc. Die verwarring van concepten leidt juist tot een verkeerde begrip van de stelling.
Laten we het hier vanaf nu over de persoon Jezus hebben.
Begin dan maar al eens een antwoord te geven op mijn vraag wat het verschil is tussen zonde en zondigen? En rot hier maar op. :(
pi_119959874
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 10:40 schreef ATON het volgende:

Niet echt hoor. Dat maakt jou sekte je wijs. Er staat geen persoon, maar enkel een omschrijving/voorwaarde waaraan een gezalfde koning ( messias ) moet voldoen en wat de voorwaarden zijn om zulk iemand te mogen verwachten.
Ik zit niet eens bij een sekte dus best knap als een sekte me dat wijs maakt.
En daarbij de Bijbel legt het uit, niet een mens ofzo. Er staat precies waar de Messias geboren zou worden, wanneer hij aangesteld staat worden(deze tekst in Dan 9) en hoe lang hij zou dienen voor hij afgesneden werd. Hoe hij aan zijn eind kwam.
Best knap dat heel erg veel profetien in Jezus uitkwamen en hij het toch niet is....

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 10:32 schreef hoatzin het volgende:

Dat binnenkort dat denken ze nu al bijna 200 jaar. :')

Al bijna 200 jaar? Nog niet eens honderd jaar.....
En binnenkort is relatief he, voor God is 1000 jaar als 1 dag dus tja. 1000 jaar is voor ons een mega eind.

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 10:30 schreef hoatzin het volgende:

Dus satan heeft van god macht gekregen. Waarom? Met welk oogmerk?
In dat deel dat je quote staat precies je vraag uitgelegd haha.
pi_119959978
quote:
1s.gif Op woensdag 5 december 2012 00:22 schreef Uitstekelbaars het volgende:

Zoo, ik kom na zeven pagina's gewoon nog even binnenvliegen. Ik dacht dat ik gereageerd had, maar dat was dus niet zo. Foutje op mn telefoon. Ok, ik heb de stukjes gevonden.

(Mattheus 5:22) Doch Ik zeg u: Zo wie te onrecht op zijn broeder toornig is, die zal strafbaar zijn door het gericht; en wie tot zijn broeder zegt: Raka! die zal strafbaar zijn door den groten raad; maar wie zegt: Gij dwaas! die zal strafbaar zijn door het helse vuur.
Matth 5:22 (laatste deel) ''terwijl een ieder die zegt: ’Gij verachtelijke dwaas!’, in aanmerking zal komen voor de vurige Gehenna.''

quote:
Maar gezien het aanhalen door JC van het helse vuur associeerde ik dat met de hel toen ik het vers in gedachten opriep. Of dat de letterlijke betekenis is wil ik best in het midden laten. Het is in ieder geval duidelijk dat als Jezus zijn eigen regels volgt, hij er niet lekker vanaf zal komen.
Precies. Zoals die tekst in Matth 5:22 spreekt over Gehenna, Sjeool ook bekend woord (wat veel bijbel vertalingen ongelukkig met hel vertalen). Doet denken aan een hel maar dat is het dus niet.
Een figuurlijke plek, niet letterlijk. Gehenna is trouwens een vuilnisbelt dat eeuwig brande naast het oude Jeruzalem (vandaar ook dat eeuwig branden enzo). Er werden lijken opgegooid enzo.
  woensdag 5 december 2012 @ 16:14:12 #186
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_119960030
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:08 schreef bianconeri het volgende:
Ik zit niet eens bij een sekte dus best knap als een sekte me dat wijs maakt.
Jawel, je bent Jehovah's Getuige.

quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:08 schreef bianconeri het volgende:
En daarbij de Bijbel legt het uit, niet een mens ofzo.
En welk mens legt de bijbel uit?
I thought you thought
pi_119960197
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:14 schreef Scabies het volgende:

Jawel, je bent Jehovah's Getuige.
Ik ben inderdaad 1 van Jehovah's Getuigen ja, maar kom maar eens lekker op bezoek bij ons.
Je mag ALLES weten hoor ;) Probeer dat maar eens bij een sekte haha, je mag al blij zijn als je daar bij de deur kunt komen vaak. Laat staan dat je dingen te weten komt!!

quote:
En welk mens legt de bijbel uit?
De Bijbel legt zichzelf uit, en daarmee legt God het dus uit.
  woensdag 5 december 2012 @ 16:23:13 #188
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_119960339
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:12 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Matth 5:22 (laatste deel) ''terwijl een ieder die zegt: ’Gij verachtelijke dwaas!’, in aanmerking zal komen voor de vurige Gehenna.''

[..]

Precies. Zoals die tekst in Matth 5:22 spreekt over Gehenna, Sjeool ook bekend woord (wat veel bijbel vertalingen ongelukkig met hel vertalen). Doet denken aan een hel maar dat is het dus niet.
Een figuurlijke plek, niet letterlijk. Gehenna is trouwens een vuilnisbelt dat eeuwig brande naast het oude Jeruzalem (vandaar ook dat eeuwig branden enzo). Er werden lijken opgegooid enzo.
Ja klopt! Dus jezus zegt: Wie zegt: 'Dwaas' wordt op de vuilnisbelt van de lijken gegooid.

Paar hoofdstukken later komt jezus het gesprek in met twee gestrekte benen: 'Dwazen!!! blablablalba....''
  woensdag 5 december 2012 @ 16:27:44 #189
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_119960510
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:19 schreef bianconeri het volgende:
De Bijbel legt zichzelf uit, en daarmee legt God het dus uit.
Nee jouw sekte legt het op een bepaalde manier uit, en die interpretatie heb je geaccepteerd. Daarom ben je Jehovah's Getuige.

Als de bijbel zichzelf uitlegde dan bestonden er geen 100.000 interpretaties van, alsmede zoveel groeperingen en kerken.
I thought you thought
pi_119960613
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:19 schreef bianconeri het volgende:
Ik ben inderdaad 1 van Jehovah's Getuigen ja,
Dan toch een sekte ! Je kan ook liegen of het gedrukt staat.
quote:
Probeer dat maar eens bij een sekte
Kan je bij elke sekte op de koffie komen. Hoe meer leden, hoe groter het inkomen.

quote:
De Bijbel legt zichzelf uit
De CD versie ?
pi_119961149
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:23 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Ja klopt! Dus jezus zegt: Wie zegt: 'Dwaas' wordt op de vuilnisbelt van de lijken gegooid.

Paar hoofdstukken later komt jezus het gesprek in met twee gestrekte benen: 'Dwazen!!! blablablalba....''
Doch Ik zeg u: Zo wie te onrecht... Mattheus 5:22

Jezus noemde niemand ten onrechte een dwaas, daar zit het verschil.
  woensdag 5 december 2012 @ 16:52:54 #192
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_119961434
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:45 schreef man1986 het volgende:

[..]

Doch Ik zeg u: Zo wie te onrecht... Mattheus 5:22

Dat staat er niet. Er staat wie onterecht boos is....dan gebeurt dit...
Wie zegt raca ( leeghoofd, dwaas )...Dan gebeurt dat...
En wie zegt: dwaas...die gaat naar de hel ( gehenna, vuilnisbelt, whatever)

Doch Ik zeg u: Zo wie te onrecht op zijn broeder toornig is, die zal strafbaar zijn door het gericht; en wie tot zijn broeder zegt: Raka! die zal strafbaar zijn door den groten raad; maar wie zegt: Gij dwaas! die zal strafbaar zijn door het helse vuur.
pi_119961461
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:27 schreef Scabies het volgende:

Nee jouw sekte legt het op een bepaalde manier uit, en die interpretatie heb je geaccepteerd. Daarom ben je Jehovah's Getuige.

Als de bijbel zichzelf uitlegde dan bestonden er geen 100.000 interpretaties van, alsmede zoveel groeperingen en kerken.
Nogmaals: Het is geen sekte.
En de Bijbel legt zichzelf wel uit, lees en onderzoek de Bijbel maar eens ;)
Je onderschat de kracht van Satan, niet voor niets is Jehovah's naam uit bijna alle Bijbels gehaald.
Terwijl dat er in de oorspronkelijke schrift toch echt instaat. Toch verdwijnt het, raar he!

quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:30 schreef ATON het volgende:

Dan toch een sekte ! Je kan ook liegen of het gedrukt staat.

Kan je bij elke sekte op de koffie komen. Hoe meer leden, hoe groter het inkomen.

Toch echt geen sekte hoor. Zijn totaal niet afgesloten, op geen enkele manier.
Alles van ons is compleet open, we gaan met iedereen om. Hebben geen menselijke leiders en geen rare of extreme leerstellingen.

Haha probeer jij maar eens bij elke sekte zo maar alles te weten te komen....
pi_119961534
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:52 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Dat staat er niet. Er staat wie onterecht boos is....dan gebeurt dit...
Wie zegt raca ( leeghoofd, dwaas )...Dan gebeurt dat...
En wie zegt: dwaas...die gaat naar de hel ( gehenna, vuilnisbelt, whatever)

Doch Ik zeg u: Zo wie te onrecht op zijn broeder toornig is, die zal strafbaar zijn door het gericht; en wie tot zijn broeder zegt: Raka! die zal strafbaar zijn door den groten raad; maar wie zegt: Gij dwaas! die zal strafbaar zijn door het helse vuur.
Het is een lange zin in combinatie met het woord te onrecht.
pi_119961976
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:45 schreef man1986 het volgende:
Ik ook niet, maar dat willen de mod's hier niet begrijpen. 8-)
pi_119962121
@Uitstekelbaars & ATON en anderen:
Al duizenden jaren hebben mensen geprobeerd om zogenaamde contradicties binnen de bijbel aan te wijzen.
Het is in de geschiedenis van de mensheid nog nooit iemand gelukt om die taak succesvol te volbrengen.
Mag ik vragen waarom je niet je tijd, energie en moeite besteed aan andere nuttigere dingen?
pi_119962194
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 16:53 schreef bianconeri het volgende:
Toch echt geen sekte hoor. Zijn totaal niet afgesloten, op geen enkele manier.
Dat is niet de definitie. Lees dit er maar eens op na:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sekte
quote:
Alles van ons is compleet open, we gaan met iedereen om.
Leugenaar !!
quote:
Hebben geen menselijke leiders en geen rare of extreme leerstellingen.
Leugenaar !!

quote:
Haha probeer jij maar eens bij elke sekte zo maar alles te weten te komen....
Hahahahahahahhahaha... ook bij de jouwe niet leugenaar !!
  woensdag 5 december 2012 @ 17:38:35 #198
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_119962996
quote:
Het is een lange zin in combinatie met het woord te onrecht.
Dat ben ik met je oneens. Het loopt niet in elkaar over. Let maar op het woordje 'maar'. Dat geeft een tegenstelling aan. Wie een blauw ijsje koopt die mag naar de supermarkt, maar wie een rood ijsje koopt, die mag naar de supermarkt. Klopt niet, he?

Wie een blauw ijsje koopt mag naar de supermarkt en wie een groen ijsje koopt naar de dierenwinkel, maar wie een rood ijsje koopt, diegene mag naar de hel. Je snapt me wel. Je hebt dus situatie 1,2 en 3. En jezus maakt zich schuldig aan 2 en 3. En omdat hij daarmee zijn eigen regels overtreedt, zou je makkelijk kunnen zeggen dat het dus onterecht is ook. Dan heeft hij ook situatie 1 in het leven geroepen.

quote:
Het is in de geschiedenis van de mensheid nog nooit iemand gelukt om die taak succesvol te volbrengen.
Mag ik vragen waarom je niet je tijd, energie en moeite besteed aan andere nuttigere dingen?
Ik vind het leuk om grote zaken kritisch te onderzoeken. En wat is nou een grotere zaak dan wie we zijn, wat we zijn en waar we naartoe gaan? Dat is het wel. Ohja en verder nodigt het onderwerp uit tot discussies met raakvlakken op allerlei terreinen en daar hou ik van. Ik ben niet echt een specialist. En het houdt me van de straat ( vrij letterlijk :) )

Dat het nog nooit gelukt is vind ik nogal een stelling. Het hangt in dit soort debatten heel erg af wanneer je tevreden bent met een antwoord. Kijk, je hebt bijvoorbeeld het stukje in de bijbel dat god's ogen overal zijn. En je hebt een stukje dat god afdaalt naar sodom en gomorrah om te kijken wat daar aan de hand is. Dat is dus een tegenstelling want god was overal, waarom moet hij dan afdalen? Gelovigen zeggen dan: het staat er, dus het kan, niks tegenstelling. Maar daar nemen ( sommige ) mensen tegenwoordig geen genoegen mee. En als je dan uiteindelijk alleen maar iets kan zeggen in de trant van: ik vertrouw erop dat de Heer overal tegelijk kan zijn en toch ergens heen moet gaan om iets te zien, ja dan ben je niet bijster sterk bezig qua argumentatie. Wishful thinking speelt een grote rol. Soms ook bij mij, maar zeker bij mensen die de perfectie van de bijbel tot de laatste letter willen bewaren.
  woensdag 5 december 2012 @ 17:40:47 #199
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_119963061
quote:
En de Bijbel legt zichzelf wel uit, lees en onderzoek de Bijbel maar eens ;)
Dan kom ik tot hele andere conclusies dan jij, dat is precies m'n punt.

quote:
Je onderschat de kracht van Satan, niet voor niets is Jehovah's naam uit bijna alle Bijbels gehaald.
Terwijl dat er in de oorspronkelijke schrift toch echt instaat. Toch verdwijnt het, raar he!
Het tetragrammaton wordt vaak weergegeven als "HEER" omdat de joden die naam niet uitspraken.
Dat heeft helemaal niks met jouw clubje te maken en de weergave "Jehovah" is ook zeer speculatief.
Kortom, nogal een non-argument.
I thought you thought
  woensdag 5 december 2012 @ 17:42:01 #200
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_119963099
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:11 schreef man1986 het volgende:
Al duizenden jaren hebben mensen geprobeerd om zogenaamde contradicties binnen de bijbel aan te wijzen.
Nee vast niet.

I thought you thought
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')