abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 december 2012 @ 21:40:52 #76
16305 Jappie
parttime reverend
pi_119897925
Wie is JC voor mij ? (ik mag hem JC noemen btw ;) )

JC is voor mij de eerste mens die voorbij de aardse verlichting God zelf heeft gevonden en in Geest 1 met hem is geworden. De kruisdood was een absoluut teken om duidelijk te maken dat het leven in Gods geest volkomen uit vrije wil moet geschieden volgens de goddelijke orde. De opstanding laat vervolgens zien dat JC gelijk had in zijn bewering dat het leven meer is dan het materiale leven hier op aarde.

Zelfs als dat laatste (de opstanding) gelogen zou zijn is dat geloof hetgeen waar JC zo van overtuigd was dat hij bereid was om zich te laten slachtofferen. Daar waar de Joden een bewijs van het uiterlijk vertoon van de macht wilden zien bleek de messias een andere boodschap voor de mensheid te hebben.

Iedere mens is geboren om uit vrije wil te kiezen om te leven in Gods geest.

Elke vorm van inmenging door God zelf (bijv door uiterlijk vertoon van macht) zou onmiddelijk ten koste gaan van de vrije wil. Jezus heeft laten zien dat het mogelijk was om uit vrije wil in gods Geest te blijven volharden ondanks het vooruitzicht van de kruisdood. In die zin was hij daarmee het lichtend voorbeeld....de weg en de waarheid, waarmee hij voor iedereen na hem de weg heeft geplaveid.

Het probleem waar we als mens tegenaan lopen is de verkeerde waarneming, waarvan de grootste misvatting waarschijnlijk wel de waarneming van de dood is. Maar bijv ook denken dat jij je lichaam bent is daar een voorbeeld van. Aardse verworvenheden lijken ons veel te brengen maar in werkelijkheid leiden ze ons weg van een groter erfgoed het leven in gods geest welke liefde is.

De enige manier om Gods geest (de werkelijke waarneming) te ervaren is door de liefde in jezelf op te wekken door bijv het goed doen voor anderen. Dit is niet hetzelfde als goede daden doen om Gods geest te kunnen bemachtigen. Het is het daadwerkelijk tunen van jezelf net zo lang tot je het kunt voelen. Het moet dus van binnen uit gevoeld en gewild worden. Jezus leven; zijn sterven en zijn wederopstanding maken dit proces in die zin makkelijker dat je daar steun uit kunt putten en tevens biedt Jezus je daadwerkelijk steun aan als je daarom vraagt.

Als je jezelf volkomen durft over te geven dan krijg je die steun en zal jou leven een wending nemen die maakt dat jij steeds weer die lessen op je pad krijgt die nodig zijn om je als het ware te kunnen zuiveren van elke foute waarneming. Naarmate je vordert en je de liefde in jezelf tot je naaste en eigenlijk ten opzichte van elk schepsel ontwikkeld dan zul je vanzelf ook steeds meer liefde voor God ontwikkelen daar je gaat ervaren dat het allemaal echt waar is. Op die manier kun je de uitspraak waarmaken heb God lief boven alles en je naaste als jezelf.

De uiteindelijke juiste waarneming is dat er geen scheiding is maar dat je volkomen een bent met god en de gehele schepping. Uiteraard wel met erkenning van God als de schepper welke jou geschapen heeft naar zijn evenbeeld met de mogelijkheid tot scheppen. Een zekere afhankelijkheids positie zal dus altijd blijven.

Disclaimer Ik ben begonnen met te zeggen wie JC voor MIJ is en ik wil daar ook graag weer mee eindigen om te voorkomen dat ik een en ander met bewijs moet staven. ;)
pi_119899163
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 21:40 schreef Jappie het volgende:
Wie is JC voor mij ? (ik mag hem JC noemen btw ;) )

<...>

Disclaimer Ik ben begonnen met te zeggen wie JC voor MIJ is en ik wil daar ook graag weer mee eindigen om te voorkomen dat ik een en ander met bewijs moet staven. ;)
:D ^O^

Disclaimer van mijn kant: deze reactie is niet sarcastisch bedoeld. Bij deze ben je mijn favoriete theist in F&L. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 3 december 2012 @ 22:08:15 #78
16305 Jappie
parttime reverend
pi_119899411
quote:
14s.gif Op maandag 3 december 2012 22:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

:D ^O^
Een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken ;)

Overigens sta ik gewoon open voor vragen op dat gebied hoor, alleen vragen of opmerkingen in de trent van hoe wil je dat bewijzen en dergelijke worden niet beantwoord of steevast met hetzelfde antwoord namelijk: "Nee; ik kan het idd niet bewijzen...nou je zin ? " :P
pi_119899847
quote:
6s.gif Op maandag 3 december 2012 22:08 schreef Jappie het volgende:

[..]

Een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken ;)

Overigens sta ik gewoon open voor vragen op dat gebied hoor, alleen vragen of opmerkingen in de trent van hoe wil je dat bewijzen en dergelijke worden niet beantwoord of steevast met hetzelfde antwoord namelijk: "Nee; ik kan het idd niet bewijzen...nou je zin ? " :P
Je hoeft wat mij betreft niks te bewijzen hoor, en al zeker niet als je dat niet wilt. Maar het fascineert mij wel: hoe kan iemand iets dat hij niet kan bewijzen, ook niet voor zichzelf, toch voor waar aannemen? Als dat niet gebaseerd is op de empirische werkelijkheid dan moet dat ergens anders op gebaseerd zijn, of in elk geval door iets anders worden verklaard.

Dat is voor mij wellicht het interessantste aan religie... niet de zoektocht naar een verklaring voor ons bestaan, maar de zoektocht naar een verklaring voor het bestaan van religie. Wat is het precies aan de menselijke geest dat dit soort overtuigingen in de hand werkt?

Disclaimer: dit is geen bewering dat het een geestelijke ziekte betreft. Als religie een evolutionaire achtergrond heeft - en dat lijkt mij waarschijnlijk - dan is het vrijwel ondenkbaar dat het kan worden uitgelegd als iets dat een grote negatieve invloed heeft op mensen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 3 december 2012 @ 22:28:25 #80
16305 Jappie
parttime reverend
pi_119900496
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 22:15 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je hoeft wat mij betreft niks te bewijzen hoor, en al zeker niet als je dat niet wilt. Maar het fascineert mij wel: hoe kan iemand iets dat hij niet kan bewijzen, ook niet voor zichzelf, toch voor waar aannemen? Als dat niet gebaseerd is op de empirische werkelijkheid dan moet dat ergens anders op gebaseerd zijn, of in elk geval door iets anders worden verklaard.

Dat is voor mij wellicht het interessantste aan religie... niet de zoektocht naar een verklaring voor ons bestaan, maar de zoektocht naar een verklaring voor het bestaan van religie. Wat is het precies aan de menselijke geest dat dit soort overtuigingen in de hand werkt?

Disclaimer: dit is geen bewering dat het een geestelijke ziekte betreft. Als religie een evolutionaire achtergrond heeft - en dat lijkt mij waarschijnlijk - dan is het vrijwel ondenkbaar dat het kan worden uitgelegd als iets dat een grote negatieve invloed heeft op mensen.
Het meest voor de hand liggende antwoord voor mij als theist zou uiteraard zijn. "Omdat het waar is"
En veel beter dan dat kan ik het niet verklaren.

Om het toch in een soort van logica te gieten dan zou je aan de hand van een hypothese kunnen stellen dat als God en het idee van de mens als gods zoon waar is dan is het niet in aanraking komen of ervaren van religie in je leven eigenlijk veel uitzonderlijker te noemen.

Als alles van God komt dan is het van God los zijn waarschijnlijk wel het meest sneue leven wat je je kunt voorstellen...iedereen is op het feestje behalve jij..zoiets. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Jappie op 03-12-2012 22:34:27 ]
pi_119901120
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 21:40 schreef Jappie het volgende:
De uiteindelijke juiste waarneming is dat er geen scheiding is maar dat je volkomen een bent met god en de gehele schepping.
Ik heb je post gelezen en ik zie wel dingen waar ik me in kan verplaatsen.
Maar tot hoeverre vind je dat 'volkomen een zijn met god en de gehele schepping' op een lijn valt met de bijbel? Ik vraag je niet per se om bewijzen of bronnen, want je maakte dat al duidelijk in je post.
Maar de quote hierboven neigt sterk naar panteisme, iets wat in de bijbel gezien wordt als afgoderij.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_119901143
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 22:28 schreef Jappie het volgende:

Als alles van God komt dan is het van God los zijn waarschijnlijk wel het meest sneue leven wat je je kunt voorstellen...iedereen is op het feestje behalve jij..zoiets. ;)
Tegenwoordig is er meer volk op goddeloze feestjes. ;(
Wat is het grootste medicijn?
-Geen idee, mijn dick is op.
  maandag 3 december 2012 @ 22:51:44 #83
16305 Jappie
parttime reverend
pi_119901766
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 22:40 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ik heb je post gelezen en ik zie wel dingen waar ik me in kan verplaatsen.
Maar tot hoeverre vind je dat 'volkomen een zijn met god en de gehele schepping' op een lijn valt met de bijbel? Ik vraag je niet per se om bewijzen of bronnen, want je maakte dat al duidelijk in je post.
Maar de quote hierboven neigt sterk naar panteisme, iets wat in de bijbel gezien wordt als afgoderij.
In Pantheisme zou ik mezelf gelijk stellen aan god maar ik zeg expliciet dat ik geschapen ben DOOR god welke wel zo goed geweest is om mij uit te rusten met de goddelijke geest waardoor ik zolang ik in overeenstemming met zijn geest blijf handelen een antal verworvenheden heb. Het leuke is dat jij in het topic over Adam en Eva eigenlijk precies vertelt hoe het zit. Ik kies uit vrije wil voor de boom van het eeuwig leven ipv voor de verkeerde waarneming welke de boom van het goed en kwaad is.
Het kwaad bestaat namelijk niet als je in gods geest leeft, dat is de enige juiste waarneming.
  maandag 3 december 2012 @ 22:58:28 #84
16305 Jappie
parttime reverend
pi_119902073
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 22:40 schreef Rawberry het volgende:

[..]

Tegenwoordig is er meer volk op goddeloze feestjes. ;(
True..al zie je wel een verschuiving in de goede richting..vroeger was een feestje leuk van 14.00 uur tot 17.30 uur, zodra je wat ouder (boven de 10jaar) werd werd het al snel een paar avonden in de week naar de kroeg of plaatselijke discotheek. En tegenwoordig is het steeds meer een complete nacht of zelfs afterparties tot in de volgende middag of onder het genot van veel te dure pillen of coke hele weekenden doorhalen..zoals je ziet verschuift onze wens dus steeds meer naar een eeuwigdurend feestje.......en het is nog gratis ook. :+
  dinsdag 4 december 2012 @ 01:14:45 #85
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_119906360
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 12:10 schreef man1986 het volgende:
Voor de twijfelende Thomassen onder ons:
Een boek geschreven door een niet-christelijke schrijver over de vraag of de persoon Jezus wel heeft bestaan of verzonnen is: "Did Jesus Exist?" by Bart Ehrman.
De Jezus mythe is moeilijk hard te bewijzen maar aan de andere kant maakt het juist pijnlijk duidelijk hoe weinig er eigenlijk met zekerheid over Jezus te vertellen is. Veel meer dan dat er een sekte leider genaamd Jezus was geweest met een Joodse achtergrond en een klein aantal fanatieke volgelingen valt er niet aannemelijk te maken. De rest is allemaal te verklaren door het bestaan van fanatieke sekteleden. Fanatieke sekteleden die overdreven verhalen vertellen zijn niet niet exact wonderbaarlijk. Het enige bijzondere is eigenlijk dat de sekte zo succesvol is geworden na verloop van tijd. In het begin was de sekte zelfs nog te onbelangrijk om door de lokale geschiedschrijvers opgemerkt te worden. Er is dus weinig dat deze sekte onderscheid van andere succesvolle geloven. Groeitempo is ook al wat je zou verwachten van een geloof van menselijke oorsprong. Mensen hadden gewoon behoefte aan een alternatief voor de verouderde regels van de Torah maar wilden de tradities nog niet helemaal afzweren. De orthodoxe Christelijke sekte bood daarvoor het beste compromis. Het Christendom is duidelijk een product van haar tijd. Precies wat je zou verwachten van een geloof van menselijke oorsprong.
Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.
pi_119906686
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 22:51 schreef Jappie het volgende:

[..]

In Pantheisme zou ik mezelf gelijk stellen aan god maar ik zeg expliciet dat ik geschapen ben DOOR god welke wel zo goed geweest is om mij uit te rusten met de goddelijke geest waardoor ik zolang ik in overeenstemming met zijn geest blijf handelen een antal verworvenheden heb.
Wat is jouw kijk op zonde?

quote:
Het leuke is dat jij in het topic over Adam en Eva eigenlijk precies vertelt hoe het zit. Ik kies uit vrije wil voor de boom van het eeuwig leven ipv voor de verkeerde waarneming welke de boom van het goed en kwaad is.
Het kwaad bestaat namelijk niet als je in gods geest leeft, dat is de enige juiste waarneming.
Hoe graag je ook van de boom des levens wil eten, ik moet je toch teleurstellen. Sinds Adam en Eva´s zonde heeft niemand meer van de boom des levens geproeft. God heeft die boom van Adam en Eva afgenomen, omdat ze Zijn Woord niet naleefden en Zijn waarschuwingen negeerden. Wij op ons beurt hebben ook geen toegang meer tot die boom:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij de wederkomst van Jezus krijgt de mensheid een zelfde boom:

In het midden van het plein van de stad en aan weerskanten van de rivier stond de Boom des levens, die twaalf vruchten gaf, elke maand zijn eigen vrucht. De bladeren van de boom brachten de volken genezing. Openbaring 22:2

Dus de boom des levens krijgen we weer terug, maar pas nį Jezus terugkeer.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_119910299
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 19:54 schreef ATON het volgende:

Weet je nog wat je bewering was ? Zie anders eens op topic ' Profetiėn..' blz.3 : zat.24nov.21.31u.
Waar staat hier iets over Jezus ? Zelfs geen verwijzing naar Jezus, zelfs niet in vers 25.

Er zouden ook andere messiassen ( gezalfde vosten ) kunnen bedoeld zijn zoals:
Maar er is volgens de Bijbel maar 1 gezalfde vorst! En dat is toch echt Jezus.
niet een paar mannetjes die jij noemt die zelfs pas na het vaststellen van de Bijbel geleeft hebben.
In de Bijbel wordt het antwoord allang gegeven wie de gezalfde vorst is. En sowieso de tijden die daar genoemd worden passen tot in de kleinste details bij Jezus.
  dinsdag 4 december 2012 @ 10:30:24 #88
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_119910333
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 14:02 schreef bianconeri het volgende:

Het gaat hierbij om het gezagsbeginsel. Satan betwist de soevereiniteit van God al in het begin, dat God ten nadele van de mens regeert en dat Satan het beter kan.
Om dit standpunt voor eeuwig op te gaan lossen heeft Satan de relatieve macht gekregen.
God geeft Satan de mogelijkheid zijn gelijk te bewijzen (wat jammerlijk faalt gezien de menselijke historie).

Dus satan heeft van god macht gekregen. Waarom? Met welk oogmerk?
  dinsdag 4 december 2012 @ 10:32:45 #89
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_119910410
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 14:02 schreef bianconeri het volgende:

[..]

De Bijbel geeft echter wel genoeg tekenen om te zeggen dat we nu in laatste dagen leven en dat God zal gaan ingrijpen binnenkort.

Dat binnenkort dat denken ze nu al bijna 200 jaar. :')

maar we houden de moed er in! Van je hela hola....

en als het nodig is passen we onze uitleg aan aan de huidige stand van zaken
  dinsdag 4 december 2012 @ 10:38:45 #90
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_119910595
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 17:49 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Gezalfde, er staat nog gezalfde vorst etc

"Hij zal zijn einde vinden in een overstroming."

Ja, duidelijk.
pi_119910652
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 10:28 schreef bianconeri het volgende:
Niet echt hoor. Dat maakt jou sekte je wijs. Er staat geen persoon, maar enkel een omschrijving/voorwaarde waaraan een gezalfde koning ( messias ) moet voldoen en wat de voorwaarden zijn om zulk iemand te mogen verwachten.
quote:
niet een paar mannetjes die jij noemt die zelfs pas na het vaststellen van de Bijbel geleefd hebben.
Een beetje respect voor deze joodse patriotten hoor !! Deze hadden ook allen voldaan aan de omschrijving van de profeten, laten we wel wezen !! En Jezus, die leefde toch ook na Daniėl en de overige profeten en nadat de Tenach is geschreven. Wat voor een argument is me dat nu weer.
quote:
In de Bijbel wordt het antwoord allang gegeven wie de gezalfde vorst is.
Nee, dat vul jij zelf in en niet de Tenach.
quote:
En sowieso de tijden die daar genoemd worden passen tot in de kleinste details bij Jezus.
Die overige messiassen passen daar ook perfect in hoor. Jezus was maar één van die ' mannetjes '.
  dinsdag 4 december 2012 @ 10:49:04 #92
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_119910885
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 10:28 schreef bianconeri het volgende:

[..]

niet een paar mannetjes die jij noemt die zelfs pas na het vaststellen van de Bijbel geleeft hebben.
In de Bijbel wordt het antwoord allang gegeven wie de gezalfde vorst is. En sowieso de tijden die daar genoemd worden passen tot in de kleinste details bij Jezus.
"In David, de Gezalfde; Vorst van 't geheelde land,..."
pi_119911933
quote:

[..]

In Pantheisme zou ik mezelf gelijk stellen aan god maar ik zeg expliciet dat ik geschapen ben DOOR god welke wel zo goed geweest is om mij uit te rusten met de goddelijke geest waardoor ik zolang ik in overeenstemming met zijn geest blijf handelen een antal verworvenheden heb. Het leuke is dat jij in het topic over Adam en Eva eigenlijk precies vertelt hoe het zit. Ik kies uit vrije wil voor de boom van het eeuwig leven ipv voor de verkeerde waarneming welke de boom van het goed en kwaad is.
Als je de Bijbel een beetje gelezen hebt, dan is het al te laat om nog te kiezen voor de boom van het eeuwige leven. En ook te laat om niet meer voor de boom van kennis van goed en kwaad te kiezen. Tevens, maar dan moet je de bijbel wel goed lezen en niet een feel good christen zijn, is er niks verkeerd aan het eten van die boom want de ogen van de mensen zijn geopend. Men IS als goden geworden, dit staat zelfs in de Bijbel. Meerdere keren overigens.

Je hebt je laten verleiden door theologen die de slang overal de schuld van wilden geven en die hun godheid altijd als het goede wilden zien.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_119912071
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 11:23 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Als je de Bijbel een beetje gelezen hebt, dan is het al te laat om nog te kiezen voor de boom van het eeuwige leven. En ook te laat om niet meer voor de boom van kennis van goed en kwaad te kiezen. Tevens, maar dan moet je de bijbel wel goed lezen en niet een feel good christen zijn, is er niks verkeerd aan het eten van die boom want de ogen van de mensen zijn geopend. Men IS als goden geworden, dit staat zelfs in de Bijbel. Meerdere keren overigens.

Je hebt je laten verleiden door theologen die de slang overal de schuld van wilden geven en die hun godheid altijd als het goede wilden zien.
Mee eens. Mensen met een schuld ( gevoel ) zijn best te manipuleren. Kijk maar naar de huidige financiėle toestand in Europa.
  dinsdag 4 december 2012 @ 11:35:37 #95
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_119912294
quote:

[..]

Man de hele bijbel gaat over het kwaad. De man van wie gezegd wordt dat hij "naar Gods hart was" is zo'n beetje de grootste zondaar uit de bijbelse geschiedenis.
  dinsdag 4 december 2012 @ 12:12:48 #96
16305 Jappie
parttime reverend
pi_119913576
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 01:39 schreef man1986 het volgende:

[..]

Wat is jouw kijk op zonde?

[..]

Hoe graag je ook van de boom des levens wil eten, ik moet je toch teleurstellen. Sinds Adam en Eva´s zonde heeft niemand meer van de boom des levens geproeft. God heeft die boom van Adam en Eva afgenomen, omdat ze Zijn Woord niet naleefden en Zijn waarschuwingen negeerden. Wij op ons beurt hebben ook geen toegang meer tot die boom:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij de wederkomst van Jezus krijgt de mensheid een zelfde boom:

In het midden van het plein van de stad en aan weerskanten van de rivier stond de Boom des levens, die twaalf vruchten gaf, elke maand zijn eigen vrucht. De bladeren van de boom brachten de volken genezing. Openbaring 22:2

Dus de boom des levens krijgen we weer terug, maar pas nį Jezus terugkeer.
Zonde bestaat alleen bij de gratie van onze foute waarneming. Dat deze foute waarneming erg hardnekkig is door de aard van ons denken is een ander verhaal. Zonder tussenkomst van JC is het in mijn beleving ook zo goed als onmogelijk om de foute waarneming door de juiste te vervangen.
Het verhaal van de zondeval is wat mij betreft dan ook een volledige beeldspraak en heeft voor mij geschiedkundig geen tot nauwelijks waarde aangezien ik zelf elk moment van de dag kan kiezen om hulp te vragen bij het komen tot de juiste waarneming.

Nogmaals de bijbel is voor mij een verzameling beeldspraken verhalen etcetera en dit is wat IK eruit haal. Dit is mijn persoonlijke invulling over mijn persoonlijke God die in mijn optiek voor iedereen toegankelijk is.

Zolang ik zelf nog het gevoel hebt dat ik onder de wet val gaat deze ook voor mij op, maar het loslaten van angst (oftewel het waanidee van afscheiding in welke vorm dan ook) maakt dat ik me vrijer kan bewegen. Uiteraard is die vrijheid beperkt doordat ik die vrijheid alleen heb binnen de waarheid van God en zal elke stap buiten die geest mij automatisch weer onder de wet plaatsen.

Oordeelt niet opdat ge niet geoordeelt word is ook zo'n mooie, zolang ik nog oordeel over een ander zal mijn oordeel tevens mijn beperking zijn. Ik wordt daardoor vanzelf geplaatst onder mijn eigen wet en zal zodoende niet komen tot het leven in Gods geest. Nu zal een ieder op zijn vingers kunnen natellen dat het wegnemen van oordeelsvorming (foute waarneming) zonder de hulp (van JC) zo goed als onmogelijk is en dus speelt JC daarin voor mij een centrale rol.

Mocht dit alles niet de juiste zienswijze zijn dan zal ook ik dat tzt vanzelf wel merken maar ik ben er niet zo huiverig voor eerlijk gezegd.
  dinsdag 4 december 2012 @ 12:21:12 #97
16305 Jappie
parttime reverend
pi_119913795
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 11:23 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Als jij dat wil geloven staat het je vrij uiteraard; ikzelf ben niet van zins mijn leven te laten beperken door waar een denkbeeldige Adam en Eva mij mee opgezadeld zouden hebben. Zo gezien ben ik dus in tegenstelling tot wat Aton onder je beweert niet van zins mijzelf te knechten met een schuldgevoel. De slang is alleen waar als je aan dat idee wil vasthouden en juist niet als je die foutieve waarneming verwerpt. Dat is wat JC mij leert iets anders kan ik er niet van maken..soz ;)
pi_119914478
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 12:12 schreef Jappie het volgende:
Zonde bestaat alleen bij de gratie van onze foute waarneming. Dat deze foute waarneming erg hardnekkig is door de aard van ons denken is een ander verhaal.
Dan bestaat vergeving ook niet volgens jou?
  dinsdag 4 december 2012 @ 13:54:02 #99
16305 Jappie
parttime reverend
pi_119916912
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 12:41 schreef Rawberry het volgende:

[..]

Dan bestaat vergeving ook niet volgens jou?
Vergeving is in zekere zin juist een tool waarmee je de foutieve waarneming helpt verdwijnen.

Stel jij zelf hebt het idee dat je een zonde hebt begaan, dan helpt het vergeven je om het idee van de zonde uit jouw systeem te verdwijnen.

Stel jij moet iemand anders vergeven dan helpt jouw vergeving die ander en jezelf om het foutieve idee van de zonde uit jullie beider systeem te halen.

De uitspraak heb God lief boven alles (leef in de juiste waarheid) en uw naaste als uzelf is vrij makkelijk na te leven indien het om familie of een goede vriend gaat. Zodra het echter om een vreemde of een "vijand" gaat dan wordt het al een stuk moeilijker. Tcoh is ook het vergeven van je ergste vijand absoluut nodig omdat alleen het idee van een vijand al "afscheiding" ipv "een" zijn impliceert en derhalve een foute waarneming is.

Kort samen gevat kun je zeggen dat vergeven nodig is zolang je nog niet volkomen een bent met God.
pi_119916985
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 13:54 schreef Jappie het volgende:

[..]

Vergeving is in zekere zin juist een tool waarmee je de foutieve waarneming helpt verdwijnen.

Stel jij zelf hebt het idee dat je een zonde hebt begaan, dan helpt het vergeven je om het idee van de zonde uit jouw systeem te verdwijnen.

Stel jij moet iemand anders vergeven dan helpt jouw vergeving die ander en jezelf om het foutieve idee van de zonde uit jullie beider systeem te halen.

De uitspraak heb God lief boven alles (leef in de juiste waarheid) en uw naaste als uzelf is vrij makkelijk na te leven indien het om familie of een goede vriend gaat. Zodra het echter om een vreemde of een "vijand" gaat dan wordt het al een stuk moeilijker. Tcoh is ook het vergeven van je ergste vijand absoluut nodig omdat alleen het idee van een vijand al "afscheiding" ipv "een" zijn impliceert en derhalve een foute waarneming is.

Kort samen gevat kun je zeggen dat vergeven nodig is zolang je nog niet volkomen een bent met God.
Duidelijk ^O^
Wanneer ben je één met God btw? Hoe geraak je er?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')