abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119819296
Onze economie groeit en groeit, er komen steeds meer technologische innovaties, en we hebben steeds meer (dure) spullen.

Maar we worden er niet gelukkiger op.

Dit is ongeveer de strekking van de introductie van een documentaire van de VPRO http://www.hollanddoc.nl/(...)512654¤tPage=2

De vraag is dan ook eigenlijk, wat voor zin heeft het om rijkdom na te streven?

Aan de ene kant hebben we in deze consumptiemaatschappij geld nodig om te kunnen overleven, maar aan de andere kant wordt men niet gelukkig van veel werken, ook al hebben we dan meer geld om te besteden.

Ik denk er soms wel eens over na om "later" in Azië van plaats naar plaats te trekken (liefst met strand of in ieder geval lekker weer) en gewoon simpele baantjes te nemen (in een bar werken, Engelse les geven, proppen, of simpel kantoorwerk), en als je de stad of het land zat bent, ga je weer verder. Dat brengt veel onzekerheid met zich mee, dus dat is meteen weer de reden om het voorlopig bij een idee te laten.

Wat is nou belangrijk in het leven als meer welvaart niet gelukkiger maakt?

Word je ongelukkiger als je minder verdient dan je zou kunnen verdienen (op basis van je opleidingsniveau of eerdere werkervaring)?
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  zaterdag 1 december 2012 @ 19:10:38 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119819471
Heel veel mensen zijn bereid hun vrijheid en tijd in te leveren voor een mooie auto, wat kleding met een merkje of een gadget.

Zelf heb ik dat nooit helemaal zo begrepen.
The End Times are wild
pi_119819581
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:10 schreef LXIV het volgende:
Heel veel mensen zijn bereid hun vrijheid en tijd in te leveren voor een mooie auto, wat kleding met een merkje of een gadget.

Dat heet een carriere
  zaterdag 1 december 2012 @ 19:16:07 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119819614
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:14 schreef dude1960 het volgende:

[..]

Dat heet een carriere
Wat veel mensen een carriere noemen is vaak gewoon kansloos meer dan 15 of 20 jaar bij hetzelfde bedrijf blijven en dan ergens op middle-managmentniveau vastlopen. Dan ben je nog steeds een slaaf, alleen een slaaf met een duurdere leasebak.
The End Times are wild
pi_119819636
Na mijn school gaan carrieretijgeren want dat moest, je moest wat zijn namelijk, verdiende erg goed allemaal maar jezus wat een kutperiode in m'n leven.
  zaterdag 1 december 2012 @ 19:19:04 #6
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_119819686
Veel geld maakt denk ik niet gelukkig. Maar helpt het ongeluk wel beter te dragen. Daarnaast als we naar het menselijk gedrag door de eeuwen heen kijken is zelfverrijking en macht vergaren ten kosten van anderen de grootste hobby van de mensen die aan de macht zijn.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 1 december 2012 @ 19:20:55 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_119819735
Ga eens een paar jaar in india als bedelaar leven, kijk dan nog eens of geld en goed verdienen zo een slechte deal is
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 1 december 2012 @ 19:24:02 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119819839
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Ga eens een paar jaar in india als bedelaar leven, kijk dan nog eens of geld en goed verdienen zo een slechte deal is
Het ene uiterste is natuurlijk niet meteen een argument tegen het andere uiterste.
The End Times are wild
  zaterdag 1 december 2012 @ 19:24:09 #9
164471 Lubbert
Noe mu-j s goed luustern
pi_119819846
quote:
4s.gif [b]Op zaterdag 1 december 2012 19:04 schreef MoneyTalks het volgende:[/b

Word je ongelukkiger als je minder verdient dan je zou kunnen verdienen (op basis van je opleidingsniveau of eerdere werkervaring)?
Ik kan volmondig nee zeggen.
Binnie noe helemoale van god los
pi_119819848
De eerste vraag lijkt mij: wat is geluk? Kun je dit meten?

Heel concreet: hoe stel je vast of wij gelukkiger zijn dan mensen 100 jaar geleden, of niet?

Het algehele gevoel van (on)behagen bij mensen is in elk geval relatief, in die zin dat mensen vooral gelukkig of ongelukkig worden van veranderingen in hun welvaart.. en niet de absolute waarde van die welvaart.

En daarbij tellen zaken die mensen kwijtraken of niet hebben meestal zwaarder dan zaken die mensen hebben of krijgen. Dingen kwijtraken of niet hebben maakt mensen ongelukkiger dan dat dingen krijgen of hebben mensen gelukkig maakt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 1 december 2012 @ 19:26:15 #11
45206 Pietverdriet
pi_119819897
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:24 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het ene uiterste is natuurlijk niet meteen een argument tegen het andere uiterste.
Ik vind dat verwende blagen maar eens moeten weten hoe meer dan 90% van de wereld leeft voordat je lopen te janken dat welvaart hun niet gelukkig maakt.
pi_119819980
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik vind dat verwende blagen maar eens moeten weten hoe meer dan 90% van de wereld leeft voordat je lopen te janken dat welvaart hun niet gelukkig maakt.
Het leuke is dus dat ik dit "inzicht" geleend heb uit een documentaire uit China, ook niet een van de rijkste landen, maar wel een van de snelst ontwikkelende landen. Zij maken versneld mee waar we in de Westerse wereld decennia over gedaan hebben, en merken dus dat men over het algemeen niet gelukkiger lijken te worden van al die welvaart. Vroeger was voor hun familie etc belangrijk, nu staat het individu centraal.
  zaterdag 1 december 2012 @ 19:34:37 #13
45206 Pietverdriet
pi_119820106
quote:
2s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:29 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Het leuke is dus dat ik dit "inzicht" geleend heb uit een documentaire uit China, ook niet een van de rijkste landen, maar wel een van de snelst ontwikkelende landen. Zij maken versneld mee waar we in de Westerse wereld decennia over gedaan hebben, en merken dus dat men over het algemeen niet gelukkiger lijken te worden van al die welvaart. Vroeger was voor hun familie etc belangrijk, nu staat het individu centraal.
Wat mij vooral tegenstaat is dat mensen deze esoterische crap prediken, als jij liever luiert dan geld verdient, sure, jouw keuze.
Ga je gang. Maar ga niet lopen vertellen dat ik niet gelukkig word van meer verdienen

Oh, en china, vroegah gingen ze daar met miljoenen dood van de honger.
  zaterdag 1 december 2012 @ 19:36:24 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119820145
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Er is een onderscheid tussen voldoende geld hebben om te kunnen leven en het maar blijven doorwerken voor allerlei -in mijn ogen overbodige- crap.
Het is onzin om iemand die niet alles opzij wil zetten voor materiele welvaart een verwende blaag te noemen.
The End Times are wild
  zaterdag 1 december 2012 @ 19:38:31 #15
45206 Pietverdriet
pi_119820191
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Er is een onderscheid tussen voldoende geld hebben om te kunnen leven en het maar blijven doorwerken voor allerlei -in mijn ogen overbodige- crap.
Het is onzin om iemand die niet alles opzij wil zetten voor materiele welvaart een verwende blaag te noemen.
Dat kan je vinden, en als jij het onnodige crap vind, doe dan wat anders met je geld, ondersteun een weesproject in de derde wereld.
  zaterdag 1 december 2012 @ 19:38:51 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119820198
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat kan je vinden, en als jij het onnodige crap vind, doe dan wat anders met je geld, ondersteun een weesproject in de derde wereld.
Ieder zijn ding toch.
The End Times are wild
  zaterdag 1 december 2012 @ 19:40:41 #17
45206 Pietverdriet
pi_119820247
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ieder zijn ding toch.
Natuurlijk, maar ga het niet als waarheid voor iedereen verkondigen.
  zaterdag 1 december 2012 @ 19:41:41 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119820276
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Natuurlijk, maar ga het niet als waarheid voor iedereen verkondigen.
Wat verkondig ik waar als waarheid voor iedereen? Een quote uit dit topic graag. Ik lees dat echt nergens terug.
The End Times are wild
  zaterdag 1 december 2012 @ 19:44:07 #19
45206 Pietverdriet
pi_119820344
quote:

Je bent hier niet zo van het ieder zijn ding, je geeft af op anderen hun keuze. Je verteld niet over jouw keuzes.
pi_119820691
quote:
4s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:04 schreef MoneyTalks het volgende:
Onze economie groeit en groeit, er komen steeds meer technologische innovaties, en we hebben steeds meer (dure) spullen.

Dit is ongeveer de strekking van de introductie van een documentaire van de VPRO http://www.hollanddoc.nl/(...)512654¤tPage=2

Aan de ene kant hebben we in deze consumptiemaatschappij geld nodig om te kunnen overleven, maar aan de andere kant wordt men niet gelukkig van veel werken, ook al hebben we dan meer geld om te besteden.

Ik denk er soms wel eens over na om "later" in Azië van plaats naar plaats te trekken (liefst met strand of in ieder geval lekker weer) en gewoon simpele baantjes te nemen (in een bar werken, Engelse les geven, proppen, of simpel kantoorwerk), en als je de stad of het land zat bent, ga je weer verder. Dat brengt veel onzekerheid met zich mee, dus dat is meteen weer de reden om het voorlopig bij een idee te laten.

Komt omdat het vanzelfsprekend is in Nederland dat je altijd de eerste levensbehoeften hebt en het daarom niet meer waardeert. :Y

Je moet nastreven dat je later iets leuks doet en daarmee ook je geld verdiend, dan voel je je ook voldaan/gelukkig.
pi_119820789
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Misschien vinden die mensen die doorwerken het gewoon leuk werk?

quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat mij vooral tegenstaat is dat mensen deze esoterische crap prediken, als jij liever luiert dan geld verdient, sure, jouw keuze.
Ga je gang. Maar ga niet lopen vertellen dat ik niet gelukkig word van meer verdienen

Oh, en china, vroegah gingen ze daar met miljoenen dood van de honger.
En China leeft nog steeds een overgroot deel van de bevolking in armoede en gaan er elk jaar nog steeds miljoenen mensen hierdoor dood.
  zaterdag 1 december 2012 @ 20:01:27 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119820831
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2012 19:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je bent hier niet zo van het ieder zijn ding, je geeft af op anderen hun keuze. Je verteld niet over jouw keuzes.
Dat valt nogal mee. Het enige wat ik zeg is dat ik het nooit zo begrepen heb wanneer mensen van alles opzij zetten voor bepaalde materiele wensen. Dat noem ik geen 'verkondigen als waarheid voor iedereen', ik vind deze opstelling eerder bescheiden.
The End Times are wild
  zaterdag 1 december 2012 @ 20:03:23 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_119820875
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 20:00 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Misschien vinden die mensen die doorwerken het gewoon leuk werk?

Dan wordt dat werken ook niet als een beperking of als vrijheidsverlies ervaren. Zelf ervaar ik werk ook als iets wat ik gewoon het liefst doe. Dan is het ook geen probleem.
Als je dan meer uren moet maken, dan is dat ook geen bezwaar. Maar ik doe dat echt niet voor die paar centen extra of de spulletjes die ik dan extra zou kunnen kopen. Dat interesseert me echt helemaal niks.
The End Times are wild
pi_119820986
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 20:03 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dan wordt dat werken ook niet als een beperking of als vrijheidsverlies ervaren. Zelf ervaar ik werk ook als iets wat ik gewoon het liefst doe. Dan is het ook geen probleem.
Als je dan meer uren moet maken, dan is dat ook geen bezwaar. Maar ik doe dat echt niet voor die paar centen extra of de spulletjes die ik dan extra zou kunnen kopen. Dat interesseert me echt helemaal niks.
Dan heeft TS gewoon een vertekend idee van werken.

Of

TS heeft geen opleiding van niveau gedaan zodat die later werk moet gaan doen waar je de hele dag vooral NIET moet nadenken, zoals in een fabriek o.i.d.
pi_119823561
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 20:07 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Dan heeft TS gewoon een vertekend idee van werken.

Of

TS heeft geen opleiding van niveau gedaan zodat die later werk moet gaan doen waar je de hele dag vooral NIET moet nadenken, zoals in een fabriek o.i.d.
Ik ben op dit moment bezig met een MSc en heb reeds een BSc titel op zak.

Maar op dit moment heb ik niet het idee "yes, ik mag straks 40+ jaar lang 40+ uur per week gaan werken!!"

Dan werk ik liever wat minder en spendeer ik de rest van de tijd aan het strand, boekje lezen, internetten, aan een barretje zitten, socializen onder het genot van een kopje koffie of biertje. Dat zijn dingen die in Nederland niet echt lukken, waar het op neer komt is dat je straks van 's ochtends tot 's avonds werkt, dan ga je eten, dan kijk je nog ff wat tv ofzo en dan moet je gaan slapen want je moet de volgende ochtend weer vroeg op. In het weekend heb je wat vrije tijd, maar dan moet je ook je (schoon)ouders bezoeken en eventuele kinderen naar de voetbalclub brengen (hoewel dat ook leuk kan zijn). En daar komt bij dat het weer in Nederland meestal kut is, dus dan moet je nog iets binnen doen.

Kortom voor mij zou de oplossing emigreren zijn, maarja, wat dan :P
pi_119823797
Waren er maar meer landen aan de kust waar engels gesproken wordt :(
  zaterdag 1 december 2012 @ 21:37:18 #27
45206 Pietverdriet
pi_119824083
quote:
2s.gif Op zaterdag 1 december 2012 21:24 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Maar op dit moment heb ik niet het idee "yes, ik mag straks 40+ jaar lang 40+ uur per week gaan werken!!"

Dan werk ik liever wat minder en spendeer ik de rest van de tijd aan het strand, boekje lezen, internetten, aan een barretje zitten, socializen onder het genot van een kopje koffie of biertje. Dat zijn dingen die in Nederland niet echt lukken, waar het op neer komt is dat je straks van 's ochtends tot 's avonds werkt, dan ga je eten, dan kijk je nog ff wat tv ofzo en dan moet je gaan slapen want je moet de volgende ochtend weer vroeg op. In het weekend heb je wat vrije tijd, maar dan moet je ook je (schoon)ouders bezoeken en eventuele kinderen naar de voetbalclub brengen (hoewel dat ook leuk kan zijn). En daar komt bij dat het weer in Nederland meestal kut is, dus dan moet je nog iets binnen doen.

Zorg dan dat binnen een aantal jaar binnen bent, dan kan je dat gaan doen. Maar om beach bum te worden hoef je niet te studeren.
pi_119824716
quote:
2s.gif Op zaterdag 1 december 2012 21:24 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Wat voor richting heb je gedaan en doe je nu?

Gezien je niveau van denken/intelligentie/inzicht en doorzettingsvermogen is het toch ook mogelijk om voor jezelf te beginnen, zodat je dat socializen (met zakelijke contacten etc.) en vrije tijd zelf kan bepalen?

Over dat schoonouders en kind verhaal, denk je niet te pessimistisch na over de toekomst?

Hoe oud ben je nu? :)
pi_119825355
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2012 21:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zorg dan dat binnen een aantal jaar binnen bent, dan kan je dat gaan doen. Maar om beach bum te worden hoef je niet te studeren.
True.
pi_119826855
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2012 21:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik denk dat veel mensen hopen "binnen een aantal jaar binnen" te zijn, maar praktisch gezien lukt dat in Nederland nivelleringsland meestal niet. En op het moment dat je eindelijk een beetje geld hebt om van te genieten, ben je de 50 al gepasseerd en pas je niet meer in dat strandleventje wat je vroeger tijdens een maandje backpacken meegemaakt hebt.

Ik ben nu 24 en doe een business-IT opleiding.
pi_119827017
quote:
2s.gif Op zaterdag 1 december 2012 22:41 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Ik denk dat veel mensen hopen "binnen een aantal jaar binnen" te zijn, maar praktisch gezien lukt dat in Nederland nivelleringsland meestal niet. En op het moment dat je eindelijk een beetje geld hebt om van te genieten, ben je de 50 al gepasseerd en pas je niet meer in dat strandleventje wat je vroeger tijdens een maandje backpacken meegemaakt hebt.

En wat houdt je tegen om proberen zelf een idee te realiseren?

Je bent jong, slim en vol energie.. dus ga ervoor?
  zaterdag 1 december 2012 @ 23:16:21 #32
45206 Pietverdriet
pi_119828024
quote:
2s.gif Op zaterdag 1 december 2012 22:41 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Waarom zou je in Nederland blijven?
pi_119828194
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 december 2012 23:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom zou je in Nederland blijven?
Omdat niemand in het buitenland een fresh graduate zonder werkervaring aanneemt (voor een baan in de IT), als deze ook nog eens de lokale taal niet spreekt ;)
pi_119836711
quote:

Ik denk dat hoe meer mogelijkheden en keuzes dat je hebt, hoe ongelukkiger een mens wordt. Een mens moet rekening houden met meerdere bezittingen, die hij naar zijn gevoel moet verwerven en behouden en hij moet in de tijdsgeest meegaan. We moeten een smartphone hebben, digitale tv, game console, mooie kleren, mooie auto, een mooi diploma, goed werk en ook nog onze status op Facebook hooghouden.

Boeddhisten spreken van begeerte en het punt bij begeerte is dat de bal keihard teruggekaatst wordt. Zodra je iets nieuws hebt, een prachtig nieuw horloge bijvoorbeeld, dan wordt het na enkele dagen weer gewoon en na twee weken ben je het weer vergeten als iemand er naar vraagt. Je eerste behoefte om dat nieuwe horloge is lang vervuld en nieuwe behoeftes, begeertes komen weer om de hoek kijken. Met consumeren houdt dat ook nooit werkelijk af als je geluk afhankelijk is van dat kortstondig gevoel.

Ik denk dat met de complexiteit van deze samenleving ook status een rol speelt. Je moet meedraaien in het geheel wil je er bij horen, geaccepteerd worden en niet te zeer een buitenbeentje zijn.

Vroeger was dat minder, de consumptiemaatschappij was nog niet ontwikkeld zoals die nu is en je had duidelijk een verschil in klassen. Als je stratenmaker werd, dan werd je stratenmaker, ging je braaf dagelijks naar je werk en op vrijdag de kroeg in, kaarten of wat anders. Je zat bij je vakbond, je kerk en je had thuis alleen een radio en met een beetje luxe een zwart-wit televisie. Veel keuzes had je niet en je leefde in eenvoud en de maatschappij accepteerde dat ook. Het was normaal dat er een verschil was in sociale klasse. Gewone ambacht werd ook gewaardeerd. Tegenwoordig is dat anders, het lijkt alsof je constant verantwoording moet afleggen van wat je doet. Als een leerling een technisch beroep wilt gaan doen (150.000 technische mensen zijn er tekort in Nederland) dan wordt dat gezien als zonde, omdat iemand niet zijn potentiële cognitieve vaardigheden benut. Dat krijg je mee in deze maatschappij en ik zou vragen; waarom zou die jongen niet een technisch beroep kunnen doen? Je levert een bijdrage aan de samenleving en als je dat je gelukkig maakt, als je je daarbij prettig voelt? Waarom moet je je dan in allerlei bochten wringen om toch maar aan dat maatschappelijk beeld te voldoen?

quote:

Ik zou zeggen ga dat gevoel achterna. Met deze 'eenvoudigere' levensstijl en minder salaris kom je wel verschillende mensen tegen, in verschillende landen en doe je verschillende ervaringen op. Je verrijkt jezelf met levenservaringen. Voor mezelf zou ik graag meer zekerheid willen hebben met een diploma en een baan, ik ben niet materialistisch georiënteerd, maar hetgeen wat ik graag wens is dat ik een beroep doe waarbij je je verstand moet gebruiken, waarbij je actief nadenkt over dingen en tot nieuwe (cognitieve) ontdekkingen komt. Dat is gewoon mijn persoonlijke behoefte en dat maakt me gelukkig.

[ Bericht 0% gewijzigd door Being op 02-12-2012 11:24:49 ]
We must question the story logic of having an all-knowing all-powerful God, who creates faulty Humans, and then blames them for his own mistakes.
  zondag 2 december 2012 @ 12:53:34 #35
45206 Pietverdriet
pi_119838961
quote:
2s.gif Op zaterdag 1 december 2012 23:21 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Omdat niemand in het buitenland een fresh graduate zonder werkervaring aanneemt (voor een baan in de IT), als deze ook nog eens de lokale taal niet spreekt ;)
Leer de taal? Studeer een jaar in buitenland? Liever lui dan moe?
pi_119845956
Genoeg geld hebben om geen geldproblemen te ervaren, neemt in ieder geval veel stress weg.
pi_119849465
Ik werk al jaren 20-24 uur per week. Hierdoor ben ik niet erg rijk te noemen. Ik bezuinig op de grootste uitgaven (woonlasten en zaken als auto, ik rij altijd in auto's van minstens 10 jaar oud) Ik kan op andere gebieden gewoon kopen wat ik wil, ik hou nogal van duur eten. Ik koop ook wel eens dingen tweede hands.

Er zijn ook wel periodes dat ik denk: "Ik zou toch wel graag een wat fatsoenlijker saldo op mijn spaarrekening hebben...."
Wat ik bijvoorbeeld niet kan doen is een langere reis maken naar een ander continent. En dure hobbies gaat het ook niet echt worden (ik wil nog graag duiken, en een racefiets kopen van ¤4K, maar dat zit er dus niet in)

Overigens heb ik het idee dat ik in de leeftijd 50-60 me nog errug zou vermaken als 'luiwammes.' Ik heb nog wel even voor de boeg tot die tijd, dus er is nog tijd om daar geld voor bij elkaar te sprokkelen.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  zondag 2 december 2012 @ 18:53:59 #38
45206 Pietverdriet
pi_119849571
quote:
7s.gif Op zondag 2 december 2012 18:50 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik werk al jaren 20-24 uur per week. Hierdoor ben ik niet erg rijk te noemen. Ik bezuinig op de grootste uitgaven (woonlasten en zaken als auto, ik rij altijd in auto's van minstens 10 jaar oud) Ik kan op andere gebieden gewoon kopen wat ik wil, ik hou nogal van duur eten. Ik koop ook wel eens dingen tweede hands.

Er zijn ook wel periodes dat ik denk: "Ik zou toch wel graag een wat fatsoenlijker saldo op mijn spaarrekening hebben...."
Wat ik bijvoorbeeld niet kan doen is een langere reis maken naar een ander continent. En dure hobbies gaat het ook niet echt worden (ik wil nog graag duiken, en een racefiets kopen van ¤4K, maar dat zit er dus niet in)

.
Wonen in een vrijstaand huis aan een bosrand ook niet, een mooie wijnkelder, etc etc.
Materiealisme is heerlijk
  zondag 2 december 2012 @ 19:03:53 #39
382130 gnaeus
Risu inepto res ineptior nulla
pi_119849907
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2012 18:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wonen in een vrijstaand huis aan een bosrand ook niet, een mooie wijnkelder, etc etc.
Materialisme is niet meer dan compensatie van geestelijke armoede. Ik ken ook maar weinig materialisten die zelf genieten van hun bezit, het is vooral dat ze gelukkig worden van de jaloezie van anderen. Dat is ook wel tekenend. Materialisten zijn dan over het algemeen ook gewoon nare mensen.
pi_119849978
quote:

[..]

Wijnkelder is geen probleem, en die huizen aan de bosrand, die hebben mijn ouders, ooms en tantes en nog levende oma wel, dus die ervaring heb ik vaak genoeg. Dat ik daar niet elke ochtend zelf wakker wordt vind ik niet erg.
Zelf geen duur huis hebben is de grootste besparing die er is. Een groot deel van de arbeidstijd is nodig om je woonkosten te financieren.
Mijn omstandigheden zijn uiteraard van grote invloed op mijn keuzes. Ik ken die mooie huizen uit mijn jeugd en weet dat er een ooit van mij zal zijn. Had ik dat vooruitzicht niet, dan was ik misschien wel wat ambitieuzer. Maar ik vind zelf weinig ruimte hebben geen groot bezwaar. Dat komt omdat het geen beklemmende gevangenis is. Ik kan naar vrienden en familie als ik behoefte heb om de rozen te gaan snoeien. Dat is een win-win situatie want de eigenaren van die rozen vinden dat meestal een takkewerkje dat ze graag aan mij overlaten.
  zondag 2 december 2012 @ 19:14:16 #41
45206 Pietverdriet
pi_119850220
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 19:03 schreef gnaeus het volgende:

[..]

Materialisme is niet meer dan compensatie van geestelijke armoede. Ik ken ook maar weinig materialisten die zelf genieten van hun bezit, het is vooral dat ze gelukkig worden van de jaloezie van anderen. Dat is ook wel tekenend. Materialisten zijn dan over het algemeen ook gewoon nare mensen.
Kijk eens wat een gefrustreerde afgunst.
Maar eigenlijk haat je je eigen falen
  zondag 2 december 2012 @ 19:16:01 #42
45206 Pietverdriet
pi_119850275
quote:
7s.gif Op zondag 2 december 2012 19:06 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Wijnkelder is geen probleem, en die huizen aan de bosrand, die hebben mijn ouders, ooms en tantes en nog levende oma wel, dus die ervaring heb ik vaak genoeg. Dat ik daar niet elke ochtend zelf wakker wordt vind ik niet erg.
Zelf geen duur huis hebben is de grootste besparing die er is. Een groot deel van de arbeidstijd is nodig om je woonkosten te financieren.
Mijn omstandigheden zijn uiteraard van grote invloed op mijn keuzes. Ik ken die mooie huizen uit mijn jeugd en weet dat er een ooit van mij zal zijn. Had ik dat vooruitzicht niet, dan was ik misschien wel wat ambitieuzer. Maar ik vind zelf weinig ruimte hebben geen groot bezwaar. Dat komt omdat het geen beklemmende gevangenis is. Ik kan naar vrienden en familie als ik behoefte heb om de rozen te gaan snoeien. Dat is een win-win situatie want de eigenaren van die rozen vinden dat meestal een takkewerkje dat ze graag aan mij overlaten.
Het gaat niet om het hebben, maar om er te wonen.
  zondag 2 december 2012 @ 19:16:35 #43
382130 gnaeus
pi_119850294
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2012 19:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kijk eens wat een gefrustreerde afgunst.
Maar eigenlijk haat je je eigen falen
Wat een aannames Piet. Precies de mentaliteit die ik bedoel. Je bent niet gelukkig omdat je dingen bezit, je wilt dat anderen daar jaloers op zijn. Wat een treurigheid.
pi_119850318
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2012 19:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het gaat niet om het hebben, maar om er te wonen.
Helemaal mee eens. Je kunt er ook in wonen zonder het zelf te hebben.
  zondag 2 december 2012 @ 19:37:46 #45
45206 Pietverdriet
pi_119851024
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 19:16 schreef gnaeus het volgende:

[..]

Wat een aannames Piet. Precies de mentaliteit die ik bedoel. Je bent niet gelukkig omdat je dingen bezit, je wilt dat anderen daar jaloers op zijn. Wat een treurigheid.
Het zal me jeuken wat jij er van vind. Ik geniet er van de rust, de ruimte, omdat ik zo meteen met mijn hond het bos in kan lopen zonder eerst in de auto te stappen.
Daarna ga ik waarschijnlijk met een goed glas wijn voor de open haard zitten en verder in mijn boek geestelijk arm te zijn terwijl jij op je zolderkamertje bij je ouders superieur zit te zijn.
  zondag 2 december 2012 @ 19:45:32 #46
382130 gnaeus
pi_119851283
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 19:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het zal me jeuken wat jij er van vind.
Je doet anders hard je best het tegendeel te bewijzen. Waarom moet je zo koketteren met je bezit als het enkel voor je eigen genot bedoeld is ? Je geilt niet op je bezit maar op wat anderen daarvan vinden. Materialisten kunnen dan ook nauwelijks gelukkig zijn zonder de aandacht van anderen die hen complimenteren met hun bezit. En mensen die dat niet doen zijn maar zielige jaloerse stumpers die zelf niets van hun leven maken.

Simplisme ten top.
pi_119851885
Al die kamers, je kunt toch maar in 1 kamer tegelijk zijn. Al vind ik het wel jammer dat ik geen ruimte heb voor een snooker tafel. Dat zou mijn eerste aankoop zijn als ik die ruimte ooit wel heb.

Ik vind het fijn om op dinsdag ochtend (vrije dag) eens lekker toast met roerei te gaan maken om een uur of tien, kranten erbij, cappuccino-tje. Dat dit alles gebeurd aan een tafel van ¤75 van een veiling en niet eentje van ¤750 van de antiekbeurs of designwinkel vind ik dan minder belangrijk. Om 12 uur heb ik dan de kranten wel uit en facebook ook wel gezien, dus dan moet ik gaan nadenken wat ik 's middags eens ga doen. Wandelen, fietsen, ergens heen? Toch maar wat werken? Of thuis blijven en in bed gaan liggen met een boek of de Galaxy Tab? De meeste mensen die ik ken werken op dat moment, dus daar heb ik dan even niks aan. Autorijden vind ik leuk en muziek ook en fotograferen, dus ik rij rustig tot 2 uur in de omtrek naar iets dat me interesseert. De 2de Maasvlakte bijvoorbeeld of een kasteel in Duitsland. Ik heb een vriendin die ook al zo'n luiwammes is (WAO) en die wil vaak wel mee. Maar die uitstapjes zijn niet voor elke week, dat gaat snel vervelen. Of je bent er gewoon te gemakzuchtig voor.

Een open haard is wel een gemis, maar ook daar voor geldt: Elke avond hoef ik niet zo nodig, hoe leuk het ook is, je blijft maar sjouwen met dat hout en elke dag die rooklucht.... op mijn werk hebben we overigens ook een mooie vrijstaande haard en die gaat vrijwel dagelijks aan met dit weer, dus mijn pyromane driften kan ik daar wel bevredigen.

Overigens hebben we het niet over een keuze tussen een zolderkamertje en een vrijstaande villa, maar over die tussen een eenvoudig appartement of flatje in een stad en die villa ( of simpel een vrijstaand huis)

Ik heb ook geen hond, maar ik raak wel door mijn opslagruimte heen. Er kunnen geen boekenkasten meer bij.
pi_119876883
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2012 12:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Leer de taal? Studeer een jaar in buitenland? Liever lui dan moe?
Ik heb al 2 keer een half jaar in het buitenland gestudeerd, Korea en China. Geloof mij, de taal leren duurt je een decennium.
pi_119880358
quote:

De Bijbel zegt het ook heel mooi:

''De liefde voor geld is de wortel van allerlei schadelijke dingen'' 1 Tim 6:10

Het streven naar rijkdom en materiele dingen is echt schadelijk!
Mensen raken overwerkt/burn-out. Voelen zich nooit gelukkig omdat ze altijd meer verlangen.
Gezinsleven gaat eraan kapot. Opvoeding van de kinderen. Hebzucht en afgunst.

Niets voor niets is er een prachtige gezegde:
Geld maakt niet gelukkig!

En dat is een feit.

Bijbel had het al voorzegd (1 tim 3:1-5) en 1 Tim 6:10 zoals hierboven leert al heel mooi hierover.
Staan sowieso veel meer praktische dingen daarover in de Bijbel, hoezo te oud boek die niet nuttig is.

Antwoord op vraag is dan ook:
Geen! Je moet wel voor onderhoud zorgen maar niet voor rijkdom.
  dinsdag 4 december 2012 @ 03:29:59 #50
224960 highender
Travellin' Light
pi_119907100
Het systeem is nu eenmaal zo ingericht en voorlopig is er nog geen beter systeem ontwikkeld. En mocht dat gebeuren dan zal het erg lastig zijn dit te implementeren omdat het gros een hekel heeft aan verandering en onzekerheid.

Mijn welzijn is deels afhankelijk van het gevoel me vrij te kunnen bewegen en nieuwe ervaringen op te doen. Ik accepteer het systeem, maak er gebruik van door te ondernemen en heb daarmee een redelijke kans om mijn welzijn te maximaliseren, maar ook te minimaliseren, dat is het risico.
pi_119907164
quote:
2s.gif Op maandag 3 december 2012 13:11 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Ik heb al 2 keer een half jaar in het buitenland gestudeerd, Korea en China. Geloof mij, de taal leren duurt je een decennium.
Chinees wel misschien. Engels kan je vast al, misschien frans ook en Spaans is zo te leren. De wereld ligt voor je open, duizenden mogelijkheden, maar als je liever defaitistisch de slachtofferrol wil opnemen, prima hoor.
pi_119912652
quote:

Hoe zie jij dat zelf liever dan?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_119912776
quote:

Het gaat mij met name om het streven naar zo veel mogelijk geld verdienen. En dan met name het proces van het geld verdienen. Die drive/impasse is net als drugs. Het werkt enorm verslavend. Daar kan ik een groot gedeelte van mijn frustratie, ergernis en woede in kwijt.

En als je s'avonds je bedje induikt, geeft dat ook een goed gevoel!

quote:
Jep, erg ongelukkiger. En ook niet een beetje ook.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_119913298
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 11:49 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Het gaat mij met name om het streven naar zo veel mogelijk geld verdienen. En dan met name het proces van het geld verdienen. Die drive/impasse is net als drugs. Het werkt enorm verslavend. Daar kan ik een groot gedeelte van mijn frustratie, ergernis en woede in kwijt.

En als je s'avonds je bedje induikt, geeft dat ook een goed gevoel!

[..]

Dat heb je met drugs ook. Directe bevrediging, een goed gevoel.
Maar op de langere termijn? Het holt je uit en laat je leeg achter. Als je werk weg zou vallen, wat heb je dan nog over?
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_119913528
Zo zie ik de financiele wereld ook. Drugs. Niks meer, niks minder. Verslaving.

Het holt mij uit? Juist niet. Het geeft je juist een gevoel van overwinning en zelfvertrouwen.

En ik heb op dit moment bijv. geen werk, maar heb wel in de financiele sector gezeten (en ga er waarschijnlijk ook wel weer naar terug).
pi_120099076
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 11:49 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]

Jep, erg ongelukkiger. En ook niet een beetje ook.
Dat bedoel je alleen met betrekking tot jezelf toch?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_120100264
Tsja, ik denk dat dit topic wel een idee geeft waarom mensen niet gelukkiger worden naarmate ze meer rijkdom bezitten: ze willen altijd meer, nooit is het genoeg en wat gisteren luxe was, is nu de vereiste om goed mee te draaien in de maatschappij. Daarbij zien we veel zaken (bevrediging van primaire levensbehoeften: voedsel, kleding, onderdak, veiligheid) als vanzelfsprekend terwijl ze dat niet zijn.

Ik betrap mezelf ook wel eens op dat wensdenken, met name als het over de toekomst gaat (zou zus en zo nog willen doen, reis hier, taaltje daar, product dit, diploma dat enzovoorts). Maar of me dat echt gelukkig zal maken? Daar geloof ik niet zo in. Wel dat de mogelijkheid om mezelf te kunnen ontwikkelen (op allerlei terreinen) en richting te kunnen geven aan mijn leven veel van mijn geluk bepaalt. Die mogelijkheid was er niet zonder zoveel rijkdom.
  zondag 9 december 2012 @ 10:33:25 #58
45206 Pietverdriet
pi_120100823
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 09:45 schreef Friek_ het volgende:
Tsja, ik denk dat dit topic wel een idee geeft waarom mensen niet gelukkiger worden naarmate ze meer rijkdom bezitten:
Mening neergezet als feit
quote:
ze willen altijd meer, nooit is het genoeg en wat gisteren luxe was, is nu de vereiste om goed mee te draaien in de maatschappij. Daarbij zien we veel zaken (bevrediging van primaire levensbehoeften: voedsel, kleding, onderdak, veiligheid) als vanzelfsprekend terwijl ze dat niet zijn.

Ik betrap mezelf ook wel eens op dat wensdenken, met name als het over de toekomst gaat (zou zus en zo nog willen doen, reis hier, taaltje daar, product dit, diploma dat enzovoorts). Maar of me dat echt gelukkig zal maken? Daar geloof ik niet zo in. Wel dat de mogelijkheid om mezelf te kunnen ontwikkelen (op allerlei terreinen) en richting te kunnen geven aan mijn leven veel van mijn geluk bepaalt. Die mogelijkheid was er niet zonder zoveel rijkdom.
Ik denk dat jouw probleem een heel ander is dan al dan niet rijk zijn
pi_120102821
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 03:58 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Dat bedoel je alleen met betrekking tot jezelf toch?
Yes, ik weet dat anderen dat misschien niet nodig hebben. Helaas ben ik wel zo'n iemand :P
pi_120105952
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2012 10:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mening neergezet als feit

[..]

Ik denk dat jouw probleem een heel ander is dan al dan niet rijk zijn
Ik begrijp je niet helemaal. Waar doel je op?
  zondag 9 december 2012 @ 14:20:49 #61
45206 Pietverdriet
pi_120106594
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2012 14:04 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ik begrijp je niet helemaal. Waar doel je op?
Je ontevredenheid zit niet in het wel of niet aanwezig zijn van materiele welvaard
pi_120107759
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2012 14:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je ontevredenheid zit niet in het wel of niet aanwezig zijn van materiele welvaard
De enorme welvaart lijkt mij de mogelijkheidsvoorwaarde van dat type wensdenken dat ik heb. Maar goed, in Swaziland zullen ze vast ook ontevreden zijn en allerlei wensen hebben. Dat laatste zou ook een verklaring kunnen zijn voor het feit dat men naarmate hij rijker wordt, zichzelf niet per se gelukkiger vindt.

Niet zo heel gek ook, want iets als geluk is naar mijn mening dermate complex dat het niet louter afhankelijk is van de factor welvaart (geld, bezit).
  zondag 9 december 2012 @ 15:37:33 #63
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_120109250
quote:
Ik denk dat hoe meer mogelijkheden en keuzes dat je hebt, hoe ongelukkiger een mens wordt.
Klopt! Daarom worden we ook zo vaak depressief in westerse landen. Je wordt geleerd: ga naar school! En doe je best. Dus dan doe je dat. Ok, niks aan de hand. Dan is het: studeer en zorg dat je een mooie baan krijgt! En dan heb je de beste baan die je je kan wensen. En dan? In het uiterste geval word je multi-miljardair. En juist die mensen zijn heel vaak depressief. Als je alles kan kopen, wat is de lol dan nog? Een Ferrari is leuk, maar alleen als je er keihard voor gewerkt hebt en het dan niet al te makkelijk kan betalen. Het went inderdaad.

Veel mensen denken dat als ze een Ferrari hebben dat ze dan pas gelukkig zijn. En daarom werken ze. Dat zijn de types die ongelukkig worden maar het in veel gevallen niet eens halen omdat ze overspannen raken of gewoon door pech. Je moet ook maar net mazzel hebben in je carrière.

De mensen die wel in een Ferrari rijden werkten niet puur met het doel om in die auto te kunnen rijden, maar omdat ze het leuk vinden wat ze doen. Daarom gaan ze er nog steeds mee door, zelfs als het niet hoeft. Denk je dat Bill Gates na 1 miljard dacht: ok mooi geweest? Nee, hij vindt het gewoon leuk om de beste software te ontwikkelen. En daarna gaat hij bezig met armoede bestrijden, vaak nog met zijn eigen geld. En dat snapt 90% niet. En daarom halen ze het niet.
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
  dinsdag 11 december 2012 @ 02:59:52 #64
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_120178635
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 19:03 schreef gnaeus het volgende:

[..]

Dit.

Wie aan niets is gehecht, heeft geen verlies te vrezen. Lao Tse.
  dinsdag 11 december 2012 @ 03:06:55 #65
pi_120178651
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 19:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het zal me jeuken wat jij er van vind. Ik geniet er van de rust, de ruimte, omdat ik zo meteen met mijn hond het bos in kan lopen zonder eerst in de auto te stappen.
Daarna ga ik waarschijnlijk met een goed glas wijn voor de open haard zitten en verder in mijn boek geestelijk arm te zijn terwijl jij op je zolderkamertje bij je ouders superieur zit te zijn.
Piet, je snapt je 'tegenspeler' niet. Je schrijft derhalve in het ledige.

Immers:

quote:
Omdat de wijze zonder wedijver is, kan niemand met hem wedijveren.

Lao Tse.
  dinsdag 11 december 2012 @ 03:11:52 #66
pi_120178654
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 14:51 schreef bianconeri het volgende:

[..]

De Bijbel zegt het ook heel mooi:

''De liefde voor geld is de wortel van allerlei schadelijke dingen'' 1 Tim 6:10

Het streven naar rijkdom en materiele dingen is echt schadelijk!
Mensen raken overwerkt/burn-out. Voelen zich nooit gelukkig omdat ze altijd meer verlangen.
Gezinsleven gaat eraan kapot. Opvoeding van de kinderen. Hebzucht en afgunst.

Niets voor niets is er een prachtige gezegde:
Geld maakt niet gelukkig!

En dat is een feit.

Bijbel had het al voorzegd (1 tim 3:1-5) en 1 Tim 6:10 zoals hierboven leert al heel mooi hierover.
Staan sowieso veel meer praktische dingen daarover in de Bijbel, hoezo te oud boek die niet nuttig is.

Antwoord op vraag is dan ook:
Geen! Je moet wel voor onderhoud zorgen maar niet voor rijkdom.
Formidabele tekst uit de Bijbel. O+

Tevens staat er ook iets geschreven over het eren van Mammon en over de rijke koopman en het feit dat het makkelijker is voor een kameel door het oog van een naald te kruipen, als dat het is voor een rijkaard het Koninkrijk der Hemelen te beërven.

Rijkaards zijn ook zelden gelukkig, kennen nauwelijks zielerust of innerlijke vrede. Wie rijkdom bezit, maar God mist, is de armste mens op aarde.
pi_120178669
Je bent een dromer, linkse boomknuffelaar.
  dinsdag 11 december 2012 @ 06:28:18 #68
45206 Pietverdriet
pi_120178844
LBK zit liever in NL met een uitkering te mokken over dat ie liever in Zuid Amerika zit, wat houdt hem tegen? Het is zo lekker hier te niksen en een uitkering te vangen.
Als hij onderschrijft dat geld hem niet gelukkig maakt, laten we dan zijn uitkering maar afschaffen.
pi_120179059
Waarom moet iemand die niet zoveel welvaart nastreeft weer door een typische hedonist compleet te kakken worden gezet?
pi_120179298
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 07:25 schreef Basp1 het volgende:
Waarom moet iemand die niet zoveel welvaart nastreeft weer door een typische hedonist compleet te kakken worden gezet?
Omdat de hedonist alleen waarde hecht aan het plezier die verkregen kan worden van iets en niet gelooft in een metafysische beloning. De hedonist begrijpt immers dat de dood het einde betekent van zijn leven en er na de dood niks is. Daarom ziet de hedonist het als taak om in de wereld zoveel mogelijk plezier te hebben.
pi_120179388
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2012 08:01 schreef superdrufus het volgende:
. Daarom ziet de hedonist het als taak om in de wereld zoveel mogelijk plezier te hebben.
Wat een plezier zeg mensen die er een andere levenvisie op nahouden afzeiken. :D
pi_120179486
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 08:16 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat een plezier zeg mensen die er een andere levenvisie op nahouden afzeiken. :D
Als daar meer geluk uitkomt dan pijn, dan zal de hedonist dat goedkeuren.
  dinsdag 11 december 2012 @ 09:29:29 #73
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_120180443
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 december 2012 04:08 schreef Farenji het volgende:

[..]

Chinees wel misschien. Engels kan je vast al, misschien frans ook en Spaans is zo te leren. De wereld ligt voor je open, duizenden mogelijkheden, maar als je liever defaitistisch de slachtofferrol wil opnemen, prima hoor.
Het kennen van een taal is één ding, het beheersen van een taal iets compleet anders.

Ik herken het verhaal overigens ook wel. Ik ben dan ook helemaal geen carriéretijger, maar soms lijkt het alsof je met de nek aangekeken wordt als je zegt dat je geen managersfunctie ambieert... Maar het heeft ook met die vele keuzes te maken en juist omdát alles voor je voeten ligt en je dus zelf verantwoordelijk bent voor je keuzes, ervaar je een ontzettende keuzestress. Succes, maar ook falen ligt dan in je eigen hand en dat brengt een enorme vernatwoordelijkheid met zich mee. De opmerkingen van Pietverdriet zijn daar een schoolvoorbeeld van, "ow, je bent niet tevreden, ga dan iets anders doen". Dat is ook makkelijk gezegd, dat is niet altijd in alles mogelijk en als je dan faalt, is er maar één persoon die je de schuld kunt geven en dat is jezelf. Die mensen zijn zich daar wel degelijk van bewust. Maar als je dan ook nog zo'n reacties krijgt waarbij je nog een keer wordt nageschopt, dan blijven keuzes vaak uit, omdat er ook een kans op falen in zit... Blijvende veranderingen zijn ook niet zo makkelijk te realiseren.
Don't let my username fool you...
  dinsdag 11 december 2012 @ 09:33:23 #74
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_120180526
quote:
Onze economie groeit en groeit,
:?
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
pi_120184158
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2012 08:01 schreef superdrufus het volgende:

Omdat de hedonist alleen waarde hecht aan het plezier die verkregen kan worden van iets en niet gelooft in een metafysische beloning. De hedonist begrijpt immers dat de dood het einde betekent van zijn leven en er na de dood niks is. Daarom ziet de hedonist het als taak om in de wereld zoveel mogelijk plezier te hebben.
Vandaar dat mensen die geld najagen om alle plezier te kunnen kopen in werkelijkheid nooit gelukkig zijn ;)

''Geld maakt niet gelukkig'' Erg bekende tekst en ook heel erg juist.
  dinsdag 11 december 2012 @ 13:00:13 #76
45206 Pietverdriet
pi_120186789
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 11:43 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Vandaar dat mensen die geld najagen om alle plezier te kunnen kopen in werkelijkheid nooit gelukkig zijn ;)

''Geld maakt niet gelukkig'' Erg bekende tekst en ook heel erg juist.
En dat kan jij voor anderen beoordelen? Als je zoveel met anderen bezig bent en daar zoveel naijver over uitspreekt lijkt me dat jij vooral erg ongelukkig bent met de situatie waar je in zit en houd je je maar voor dat mensen waar jij moeite mee hebt (zij die er wel in slagen succesvol te zijn) ongelukkig zijn.
  dinsdag 11 december 2012 @ 13:41:31 #77
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_120188354
Ik heb mezelf altijd voorgehouden dat geld en goederen middelen zijn om een doel te bereiken en nooit een doel op zich moeten zijn. Zo'n levensdoel zal voor iedereen anders zijn. Voor de een is dat lekker met de hond wandelen in een bosrijke omgeving, voor een ander is dat zekerheid kopen door een groot banktegoed, en dan zijn er ook mensen die streven naar verlichting ;). Allemaal niks mis mee.
Sowieso: mijn doelen van vroeger (maximale fun: gamen, paragliden, uitgaan) zijn in de loop der tijd veranderd (gamen, Boeddhistische thangkas tekenen en reizen). Mijn werkweek van 40 uur levert voldoende middelen op om deze doelen te realiseren. Als dat niet meer zo is, dan zoek ik wat anders - mijn carriére grillig noemen is dan ook een understatement.

Een belangrijke realisatie is dat ik nooit alles kan bereiken wat ik kan verzinnen, dus ik laat me zelden gek maken. Ik doe wat ik kan en de rest komt later wel (of niet).

Belangrijke kanttekening: ik praat wel vanuit een riante positie, aangezien ik zowel handig ben als gezegend met een bovengemiddelde intelligentie en een gezond lichaam*. Dat is mijn geluk, wat natuurlijk niet iedereen gegeven is.

* En natuurlijk ben ik ook een uitermate aimabele persoonlijkheid ;)
The sky is no limit
pi_120189493
Dure spullen (uiteraard relatief) leveren ook zorgen op. Heb ook overwogen een Porsche te kopen, maar dan zou ik mij continu zorgen maken of die niet beschadigd, er dingen kapot gaan die voor de hoofdprijs gemaakt moeten worden etc. Het liefst heb ik zo min mogelijk spullen waar ik mij zorgen om moet maken. Ben gelukkiger met weinig spullen, heb je ook meteen een stuk minder financiele zorgen.

Volgens mij geldt gewoon in elke situatie, gelukkig zijn met wat je hebt; of dit nu veel of weinig is. Veel dingen worden ondergewaardeerd. Ik ben heel blij dat ik gezond ben en leuke mensen om mij heen heb.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_120189725
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 13:00 schreef Pietverdriet het volgende:

En dat kan jij voor anderen beoordelen? Als je zoveel met anderen bezig bent en daar zoveel naijver over uitspreekt lijkt me dat jij vooral erg ongelukkig bent met de situatie waar je in zit en houd je je maar voor dat mensen waar jij moeite mee hebt (zij die er wel in slagen succesvol te zijn) ongelukkig zijn.
Wat ben jij nou weer voor misselijk figuur dan?

Ik ben helemaal niet veel met anderen op dat gebied bezig.
Maar je ziet toch overal dat mensen die hongeren naar macht en geld altijd meer en meer willen!
Die zijn nooit gelukkig met wat ze hebben.

Je hebt ook mensen die helemaal geen rijkdom nastreven maar om 1 of andere manier (hard werken, erfenis etc etc) toch rijk zijn geworden. Die zullen wel gelukkig (kunnen) zijn.
Die zijn allang blij met wat ze hebben, hoeven niet meer en meer.

Ik ben zeker niet ongelukkig hoor! Heb helemaal niets te klagen.
Ook op gebied van geld maak ik me totaal geen zorgen.
  dinsdag 11 december 2012 @ 14:46:27 #80
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_120190941
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 14:15 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Wat ben jij nou weer voor misselijk figuur dan?

Ik ben helemaal niet veel met anderen op dat gebied bezig.
Maar je ziet toch overal dat mensen die hongeren naar macht en geld altijd meer en meer willen!
Die zijn nooit gelukkig met wat ze hebben.

Je hebt ook mensen die helemaal geen rijkdom nastreven maar om 1 of andere manier (hard werken, erfenis etc etc) toch rijk zijn geworden. Die zullen wel gelukkig (kunnen) zijn.
Die zijn allang blij met wat ze hebben, hoeven niet meer en meer.

Ik ben zeker niet ongelukkig hoor! Heb helemaal niets te klagen.
Ook op gebied van geld maak ik me totaal geen zorgen.
Mee eens. Als rijk worden je enige doel is dan word je van geld wel gelukkig. Als je doel is om gelukkig te worden dan heeft geld daar niet een doorslaggevende rol in, in de meeste gevallen.
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_120192178
Het gaat meer om een goede balans te vinden tussen prettige dingen doen (kost tijd) en werken om die prettige dingen te kunnen betalen (kost ook tijd)

Als je veel werkt, dan heb je minder tijd om die prettige dingen te doen (maar wel meer keuze wát je gaat doen)

Als je weinig werkt, heb je meer tijd om die prettige dingen te doen (maar minder keuze in wát je gaat doen)

Persoonlijk heb ik geen bezwaar tegen het in de schoot geworpen krijgen (om welke reden dan ook) hebben van een groot vermogen. Dat is de ideale situatie. Alle keuze vrijheid én meer tijd.

Het mooie van die situatie is dat het blijkt dat alles naar de categorie 'prettige dingen om te doen kan opschuiven.'

Werken kan een prettig ding zijn als het niet meer hoeft
Anderen helpen kan een prettig ding zijn
Studie kan een prettig ding zijn
Het betekent dus niet dat je als rijke als een egoïstische playboy door het leven moet gaan. Maar dat kan ook een tijdje heel leuk zijn.

Het tragische is dat we arm zijn als we jong zijn en vol met lichamelijke kracht zitten en de bijbehorende wensen hebben..
Als we eenmaal rijk zijn, zijn we oud en hebben we minder behoefte aan die wilde dromen van onze jeugd. En we worden zo oud dat de erfenis gaat naar diegenen die zélf al de aow leeftijd bereiken.
pi_120192336
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2012 14:46 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Mee eens. Als rijk worden je enige doel is dan word je van geld wel gelukkig. Als je doel is om gelukkig te worden dan heeft geld daar niet een doorslaggevende rol in, in de meeste gevallen.
Als je doel is om rijk te worden dan word je niet gelukkig van geld ;)
Nah ja sommigen wellicht maar bedenk bv Dagobert Duck, mega rijk maar nooit gelukkig.
Als je rijk wilt worden is elk beetje geld dat je krijgt niet genoeg.
Zie bv voetballers! Die verdienen zeg maar een paar miljoen per jaar voor beetje tegen een bal trappen en beetje te trainen. Totaal buiten proporties! En toch janken ze elk jaar weer om hun salaris (zie Sneijder).

Geld is een bijzaak!
De Bijbel noemt geld een bescherming, dat is het ook absoluut (voor eten, kleding en onderddak).
Dus je zult het nodig hebben.
pi_120216091
Je gelukkig voelen is meestal maar van tijdelijke aard. Je voelt je het gelukkigst als je een doel bereikt.
Je kunt zeggen dat je gelukkig bent met je huis, dure auto, mooie vrouw, kinderen etc maar dat is op een gegeven moment meer zingeving. Je zult die dingen normaal gaan vinden en niet meer zo intens gelukkig zijn als toen je ze pas verworven had. Daarentegen wordt je misschien wel ongelukkig als je verworvenheden verliest. Maar ook van ongelukkig zijn zal de intensiteit afnemen.
  woensdag 12 december 2012 @ 12:24:26 #84
pi_120224837
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2012 08:27 schreef superdrufus het volgende:

[..]

Als daar meer geluk uitkomt dan pijn, dan zal de hedonist dat goedkeuren.
Dus een hedonist is eigenlijk een egoïst en hanteert het principe 'Na ons de zondvloed'.
  woensdag 12 december 2012 @ 12:40:59 #85
45206 Pietverdriet
pi_120225317
quote:
7s.gif Op woensdag 12 december 2012 12:24 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]

Dus een hedonist is eigenlijk een egoïst en hanteert het principe 'Na ons de zondvloed'.
Moet een feest van herkenning voor jou zijn, niet?
pi_120227318
quote:

[..]

Zit je hier nu werkelijk te verklaren dat je gelukkiger wordt van materialisme? :')

Wat een bekrompen levensstijl heb je dan, en tevens een beperkte kijk op geluk.

Natuurlijk maakt welvaart gelukkig tot op zekere hoogte, maar als je eenmaal het punt bereikt hebt waarop je normaal kunt leven - naar de maatstaven van de maatschappij - dan maakt alle extra welvaart niet meer extra gelukkig. Al is het voor sommigen een doel op zich geworden en zijn ze nooit tevreden. Maar structureel ontevreden mensen vindt je onder alle lagen van de bevolking.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_120227909
Men vergeet hier in het topic dat ook niet materiele zaken vaak geld kosten. Dat hoeft uiteraard niet veel te zijn, maar dingen ondernemen kost meestal geld. Van vrienden bezoeken tot sporten tot uit eten tot vakantie met vrienden, al dat soort dingen kosten geld. Je kunt als kluizenaar leven en geld opsparen, maar ik betwijfel of je daar gelukkig van wordt.

Happiness is only real when it's shared?
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  woensdag 19 december 2012 @ 12:26:36 #88
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_120502891
Ik ben nieuwsgierig of Pietverdriet ervaart of de tijd die hij aan werken besteed in evenwicht is met z'n vrijetijd. Misschien wil hij er ook nog bij vermelden hoeveel uur hij werkt.
  woensdag 19 december 2012 @ 12:29:44 #89
45206 Pietverdriet
pi_120502961
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 13:38 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Zit je hier nu werkelijk te verklaren dat je gelukkiger wordt van materialisme? :')

Wat een bekrompen levensstijl heb je dan, en tevens een beperkte kijk op geluk.

Natuurlijk maakt welvaart gelukkig tot op zekere hoogte, maar als je eenmaal het punt bereikt hebt waarop je normaal kunt leven - naar de maatstaven van de maatschappij - dan maakt alle extra welvaart niet meer extra gelukkig. Al is het voor sommigen een doel op zich geworden en zijn ze nooit tevreden. Maar structureel ontevreden mensen vindt je onder alle lagen van de bevolking.
Nee, ik zeg dat Ik me heerlijk voel bij materialisme en dat je niet voor anderen moet bepalen dat dit niet het geval moet zijn. Als er iemand bekrompen is ben jij dat want jij meent voor mij of anderen te kunnen bepalen hoe ik leef en gelukkig zou moeten zijn. Maar goed, je kletst hier wel vaker uit je nek, of liever, eigenlijk alleen maar.
  woensdag 19 december 2012 @ 12:32:10 #90
45206 Pietverdriet
pi_120503041
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 12:26 schreef the-eye het volgende:
Ik ben nieuwsgierig of Pietverdriet ervaart of de tijd die hij aan werken besteed in evenwicht is met z'n vrijetijd. Misschien wil hij er ook nog bij vermelden hoeveel uur hij werkt.
Dat varieert, maar ik zie de relevantie niet. De assumptie die je maakt is dat werken niet fijn is. Ik vind mijn werk heerlijk. Als ik 25 miljoen in de lotto zou winnen zou ik niet ophouden met werken.
pi_120503252
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2012 12:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, ik zeg dat Ik me heerlijk voel bij materialisme en dat je niet voor anderen moet bepalen dat dit niet het geval moet zijn. Als er iemand bekrompen is ben jij dat want jij meent voor mij of anderen te kunnen bepalen hoe ik leef en gelukkig zou moeten zijn. Maar goed, je kletst hier wel vaker uit je nek, of liever, eigenlijk alleen maar.
Als iemand uit z'n nek kletst ben jij het wel. :')
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  woensdag 19 december 2012 @ 12:40:45 #92
45206 Pietverdriet
pi_120503324
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 12:38 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Als iemand uit z'n nek kletst ben jij het wel. :')
Zoals gewoonlijk heb je alleen maar mening, en geen argumenten.
pi_120503356
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2012 12:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zoals gewoonlijk heb je alleen maar mening, en geen argumenten.
Ik onderbouw mijn mening altijd met inhoudelijke argumenten. Dat jij er altijd allerlei vergezochte onzin met de haren bij moet slepen is jouw probleem. :')
  woensdag 19 december 2012 @ 12:42:44 #94
12221 Tijn