Dat heet een carrierequote:Op zaterdag 1 december 2012 19:10 schreef LXIV het volgende:
Heel veel mensen zijn bereid hun vrijheid en tijd in te leveren voor een mooie auto, wat kleding met een merkje of een gadget.
Zelf heb ik dat nooit helemaal zo begrepen.
Wat veel mensen een carriere noemen is vaak gewoon kansloos meer dan 15 of 20 jaar bij hetzelfde bedrijf blijven en dan ergens op middle-managmentniveau vastlopen. Dan ben je nog steeds een slaaf, alleen een slaaf met een duurdere leasebak.quote:
Het ene uiterste is natuurlijk niet meteen een argument tegen het andere uiterste.quote:Op zaterdag 1 december 2012 19:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Ga eens een paar jaar in india als bedelaar leven, kijk dan nog eens of geld en goed verdienen zo een slechte deal is
Ik kan volmondig nee zeggen.quote:[b]Op zaterdag 1 december 2012 19:04 schreef MoneyTalks het volgende:[/b
Word je ongelukkiger als je minder verdient dan je zou kunnen verdienen (op basis van je opleidingsniveau of eerdere werkervaring)?
Ik vind dat verwende blagen maar eens moeten weten hoe meer dan 90% van de wereld leeft voordat je lopen te janken dat welvaart hun niet gelukkig maakt.quote:Op zaterdag 1 december 2012 19:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het ene uiterste is natuurlijk niet meteen een argument tegen het andere uiterste.
Het leuke is dus dat ik dit "inzicht" geleend heb uit een documentaire uit China, ook niet een van de rijkste landen, maar wel een van de snelst ontwikkelende landen. Zij maken versneld mee waar we in de Westerse wereld decennia over gedaan hebben, en merken dus dat men over het algemeen niet gelukkiger lijken te worden van al die welvaart. Vroeger was voor hun familie etc belangrijk, nu staat het individu centraal.quote:Op zaterdag 1 december 2012 19:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik vind dat verwende blagen maar eens moeten weten hoe meer dan 90% van de wereld leeft voordat je lopen te janken dat welvaart hun niet gelukkig maakt.
Wat mij vooral tegenstaat is dat mensen deze esoterische crap prediken, als jij liever luiert dan geld verdient, sure, jouw keuze.quote:Op zaterdag 1 december 2012 19:29 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Het leuke is dus dat ik dit "inzicht" geleend heb uit een documentaire uit China, ook niet een van de rijkste landen, maar wel een van de snelst ontwikkelende landen. Zij maken versneld mee waar we in de Westerse wereld decennia over gedaan hebben, en merken dus dat men over het algemeen niet gelukkiger lijken te worden van al die welvaart. Vroeger was voor hun familie etc belangrijk, nu staat het individu centraal.
Er is een onderscheid tussen voldoende geld hebben om te kunnen leven en het maar blijven doorwerken voor allerlei -in mijn ogen overbodige- crap.quote:Op zaterdag 1 december 2012 19:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik vind dat verwende blagen maar eens moeten weten hoe meer dan 90% van de wereld leeft voordat je lopen te janken dat welvaart hun niet gelukkig maakt.
Dat kan je vinden, en als jij het onnodige crap vind, doe dan wat anders met je geld, ondersteun een weesproject in de derde wereld.quote:Op zaterdag 1 december 2012 19:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er is een onderscheid tussen voldoende geld hebben om te kunnen leven en het maar blijven doorwerken voor allerlei -in mijn ogen overbodige- crap.
Het is onzin om iemand die niet alles opzij wil zetten voor materiele welvaart een verwende blaag te noemen.
Ieder zijn ding toch.quote:Op zaterdag 1 december 2012 19:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat kan je vinden, en als jij het onnodige crap vind, doe dan wat anders met je geld, ondersteun een weesproject in de derde wereld.
Natuurlijk, maar ga het niet als waarheid voor iedereen verkondigen.quote:
Wat verkondig ik waar als waarheid voor iedereen? Een quote uit dit topic graag. Ik lees dat echt nergens terug.quote:Op zaterdag 1 december 2012 19:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar ga het niet als waarheid voor iedereen verkondigen.
Je bent hier niet zo van het ieder zijn ding, je geeft af op anderen hun keuze. Je verteld niet over jouw keuzes.quote:Op zaterdag 1 december 2012 19:10 schreef LXIV het volgende:
Heel veel mensen zijn bereid hun vrijheid en tijd in te leveren voor een mooie auto, wat kleding met een merkje of een gadget.
Komt omdat het vanzelfsprekend is in Nederland dat je altijd de eerste levensbehoeften hebt en het daarom niet meer waardeert.quote:Op zaterdag 1 december 2012 19:04 schreef MoneyTalks het volgende:
Onze economie groeit en groeit, er komen steeds meer technologische innovaties, en we hebben steeds meer (dure) spullen.
Maar we worden er niet gelukkiger op.
Dit is ongeveer de strekking van de introductie van een documentaire van de VPRO http://www.hollanddoc.nl/(...)512654¤tPage=2
De vraag is dan ook eigenlijk, wat voor zin heeft het om rijkdom na te streven?
Aan de ene kant hebben we in deze consumptiemaatschappij geld nodig om te kunnen overleven, maar aan de andere kant wordt men niet gelukkig van veel werken, ook al hebben we dan meer geld om te besteden.
Ik denk er soms wel eens over na om "later" in Azië van plaats naar plaats te trekken (liefst met strand of in ieder geval lekker weer) en gewoon simpele baantjes te nemen (in een bar werken, Engelse les geven, proppen, of simpel kantoorwerk), en als je de stad of het land zat bent, ga je weer verder. Dat brengt veel onzekerheid met zich mee, dus dat is meteen weer de reden om het voorlopig bij een idee te laten.
Wat is nou belangrijk in het leven als meer welvaart niet gelukkiger maakt?
Word je ongelukkiger als je minder verdient dan je zou kunnen verdienen (op basis van je opleidingsniveau of eerdere werkervaring)?
Misschien vinden die mensen die doorwerken het gewoon leuk werk?quote:Op zaterdag 1 december 2012 19:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er is een onderscheid tussen voldoende geld hebben om te kunnen leven en het maar blijven doorwerken voor allerlei -in mijn ogen overbodige- crap.
Het is onzin om iemand die niet alles opzij wil zetten voor materiele welvaart een verwende blaag te noemen.
En China leeft nog steeds een overgroot deel van de bevolking in armoede en gaan er elk jaar nog steeds miljoenen mensen hierdoor dood.quote:Op zaterdag 1 december 2012 19:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat mij vooral tegenstaat is dat mensen deze esoterische crap prediken, als jij liever luiert dan geld verdient, sure, jouw keuze.
Ga je gang. Maar ga niet lopen vertellen dat ik niet gelukkig word van meer verdienen
Oh, en china, vroegah gingen ze daar met miljoenen dood van de honger.
Dat valt nogal mee. Het enige wat ik zeg is dat ik het nooit zo begrepen heb wanneer mensen van alles opzij zetten voor bepaalde materiele wensen. Dat noem ik geen 'verkondigen als waarheid voor iedereen', ik vind deze opstelling eerder bescheiden.quote:Op zaterdag 1 december 2012 19:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je bent hier niet zo van het ieder zijn ding, je geeft af op anderen hun keuze. Je verteld niet over jouw keuzes.
Dan wordt dat werken ook niet als een beperking of als vrijheidsverlies ervaren. Zelf ervaar ik werk ook als iets wat ik gewoon het liefst doe. Dan is het ook geen probleem.quote:Op zaterdag 1 december 2012 20:00 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Misschien vinden die mensen die doorwerken het gewoon leuk werk?
Dan heeft TS gewoon een vertekend idee van werken.quote:Op zaterdag 1 december 2012 20:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan wordt dat werken ook niet als een beperking of als vrijheidsverlies ervaren. Zelf ervaar ik werk ook als iets wat ik gewoon het liefst doe. Dan is het ook geen probleem.
Als je dan meer uren moet maken, dan is dat ook geen bezwaar. Maar ik doe dat echt niet voor die paar centen extra of de spulletjes die ik dan extra zou kunnen kopen. Dat interesseert me echt helemaal niks.
Ik ben op dit moment bezig met een MSc en heb reeds een BSc titel op zak.quote:Op zaterdag 1 december 2012 20:07 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Dan heeft TS gewoon een vertekend idee van werken.
Of
TS heeft geen opleiding van niveau gedaan zodat die later werk moet gaan doen waar je de hele dag vooral NIET moet nadenken, zoals in een fabriek o.i.d.
Zorg dan dat binnen een aantal jaar binnen bent, dan kan je dat gaan doen. Maar om beach bum te worden hoef je niet te studeren.quote:Op zaterdag 1 december 2012 21:24 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Ik ben op dit moment bezig met een MSc en heb reeds een BSc titel op zak.
Maar op dit moment heb ik niet het idee "yes, ik mag straks 40+ jaar lang 40+ uur per week gaan werken!!"
Dan werk ik liever wat minder en spendeer ik de rest van de tijd aan het strand, boekje lezen, internetten, aan een barretje zitten, socializen onder het genot van een kopje koffie of biertje. Dat zijn dingen die in Nederland niet echt lukken, waar het op neer komt is dat je straks van 's ochtends tot 's avonds werkt, dan ga je eten, dan kijk je nog ff wat tv ofzo en dan moet je gaan slapen want je moet de volgende ochtend weer vroeg op. In het weekend heb je wat vrije tijd, maar dan moet je ook je (schoon)ouders bezoeken en eventuele kinderen naar de voetbalclub brengen (hoewel dat ook leuk kan zijn). En daar komt bij dat het weer in Nederland meestal kut is, dus dan moet je nog iets binnen doen.
Kortom voor mij zou de oplossing emigreren zijn, maarja, wat dan
Wat voor richting heb je gedaan en doe je nu?quote:Op zaterdag 1 december 2012 21:24 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Maar op dit moment heb ik niet het idee "yes, ik mag straks 40+ jaar lang 40+ uur per week gaan werken!!"
Dan werk ik liever wat minder en spendeer ik de rest van de tijd aan het strand, boekje lezen, internetten, aan een barretje zitten, socializen onder het genot van een kopje koffie of biertje. Dat zijn dingen die in Nederland niet echt lukken, waar het op neer komt is dat je straks van 's ochtends tot 's avonds werkt, dan ga je eten, dan kijk je nog ff wat tv ofzo en dan moet je gaan slapen want je moet de volgende ochtend weer vroeg op. In het weekend heb je wat vrije tijd, maar dan moet je ook je (schoon)ouders bezoeken en eventuele kinderen naar de voetbalclub brengen (hoewel dat ook leuk kan zijn). En daar komt bij dat het weer in Nederland meestal kut is, dus dan moet je nog iets binnen doen.
True.quote:Op zaterdag 1 december 2012 21:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zorg dan dat binnen een aantal jaar binnen bent, dan kan je dat gaan doen. Maar om beach bum te worden hoef je niet te studeren.
Ik denk dat veel mensen hopen "binnen een aantal jaar binnen" te zijn, maar praktisch gezien lukt dat in Nederland nivelleringsland meestal niet. En op het moment dat je eindelijk een beetje geld hebt om van te genieten, ben je de 50 al gepasseerd en pas je niet meer in dat strandleventje wat je vroeger tijdens een maandje backpacken meegemaakt hebt.quote:Op zaterdag 1 december 2012 21:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zorg dan dat binnen een aantal jaar binnen bent, dan kan je dat gaan doen. Maar om beach bum te worden hoef je niet te studeren.
En wat houdt je tegen om proberen zelf een idee te realiseren?quote:Op zaterdag 1 december 2012 22:41 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Ik denk dat veel mensen hopen "binnen een aantal jaar binnen" te zijn, maar praktisch gezien lukt dat in Nederland nivelleringsland meestal niet. En op het moment dat je eindelijk een beetje geld hebt om van te genieten, ben je de 50 al gepasseerd en pas je niet meer in dat strandleventje wat je vroeger tijdens een maandje backpacken meegemaakt hebt.
Ik ben nu 24 en doe een business-IT opleiding.
Waarom zou je in Nederland blijven?quote:Op zaterdag 1 december 2012 22:41 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Ik denk dat veel mensen hopen "binnen een aantal jaar binnen" te zijn, maar praktisch gezien lukt dat in Nederland nivelleringsland meestal niet. En op het moment dat je eindelijk een beetje geld hebt om van te genieten, ben je de 50 al gepasseerd en pas je niet meer in dat strandleventje wat je vroeger tijdens een maandje backpacken meegemaakt hebt.
Ik ben nu 24 en doe een business-IT opleiding.
Omdat niemand in het buitenland een fresh graduate zonder werkervaring aanneemt (voor een baan in de IT), als deze ook nog eens de lokale taal niet spreektquote:Op zaterdag 1 december 2012 23:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom zou je in Nederland blijven?
Ik denk dat hoe meer mogelijkheden en keuzes dat je hebt, hoe ongelukkiger een mens wordt. Een mens moet rekening houden met meerdere bezittingen, die hij naar zijn gevoel moet verwerven en behouden en hij moet in de tijdsgeest meegaan. We moeten een smartphone hebben, digitale tv, game console, mooie kleren, mooie auto, een mooi diploma, goed werk en ook nog onze status op Facebook hooghouden.quote:Op zaterdag 1 december 2012 19:04 schreef MoneyTalks het volgende:
Onze economie groeit en groeit, er komen steeds meer technologische innovaties, en we hebben steeds meer (dure) spullen.
Dit is ongeveer de strekking van de introductie van een documentaire van de VPRO http://www.hollanddoc.nl/(...)512654¤tPage=2
Aan de ene kant hebben we in deze consumptiemaatschappij geld nodig om te kunnen overleven, maar aan de andere kant wordt men niet gelukkig van veel werken, ook al hebben we dan meer geld om te besteden.
Ik zou zeggen ga dat gevoel achterna. Met deze 'eenvoudigere' levensstijl en minder salaris kom je wel verschillende mensen tegen, in verschillende landen en doe je verschillende ervaringen op. Je verrijkt jezelf met levenservaringen. Voor mezelf zou ik graag meer zekerheid willen hebben met een diploma en een baan, ik ben niet materialistisch georiënteerd, maar hetgeen wat ik graag wens is dat ik een beroep doe waarbij je je verstand moet gebruiken, waarbij je actief nadenkt over dingen en tot nieuwe (cognitieve) ontdekkingen komt. Dat is gewoon mijn persoonlijke behoefte en dat maakt me gelukkig.quote:Ik denk er soms wel eens over na om "later" in Azië van plaats naar plaats te trekken (liefst met strand of in ieder geval lekker weer) en gewoon simpele baantjes te nemen (in een bar werken, Engelse les geven, proppen, of simpel kantoorwerk), en als je de stad of het land zat bent, ga je weer verder. Dat brengt veel onzekerheid met zich mee, dus dat is meteen weer de reden om het voorlopig bij een idee te laten.
Wat is nou belangrijk in het leven als meer welvaart niet gelukkiger maakt?
Leer de taal? Studeer een jaar in buitenland? Liever lui dan moe?quote:Op zaterdag 1 december 2012 23:21 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Omdat niemand in het buitenland een fresh graduate zonder werkervaring aanneemt (voor een baan in de IT), als deze ook nog eens de lokale taal niet spreekt
Wonen in een vrijstaand huis aan een bosrand ook niet, een mooie wijnkelder, etc etc.quote:Op zondag 2 december 2012 18:50 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik werk al jaren 20-24 uur per week. Hierdoor ben ik niet erg rijk te noemen. Ik bezuinig op de grootste uitgaven (woonlasten en zaken als auto, ik rij altijd in auto's van minstens 10 jaar oud) Ik kan op andere gebieden gewoon kopen wat ik wil, ik hou nogal van duur eten. Ik koop ook wel eens dingen tweede hands.
Er zijn ook wel periodes dat ik denk: "Ik zou toch wel graag een wat fatsoenlijker saldo op mijn spaarrekening hebben...."
Wat ik bijvoorbeeld niet kan doen is een langere reis maken naar een ander continent. En dure hobbies gaat het ook niet echt worden (ik wil nog graag duiken, en een racefiets kopen van ¤4K, maar dat zit er dus niet in)
.
Materialisme is niet meer dan compensatie van geestelijke armoede. Ik ken ook maar weinig materialisten die zelf genieten van hun bezit, het is vooral dat ze gelukkig worden van de jaloezie van anderen. Dat is ook wel tekenend. Materialisten zijn dan over het algemeen ook gewoon nare mensen.quote:Op zondag 2 december 2012 18:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wonen in een vrijstaand huis aan een bosrand ook niet, een mooie wijnkelder, etc etc.
Materiealisme is heerlijk
Wijnkelder is geen probleem, en die huizen aan de bosrand, die hebben mijn ouders, ooms en tantes en nog levende oma wel, dus die ervaring heb ik vaak genoeg. Dat ik daar niet elke ochtend zelf wakker wordt vind ik niet erg.quote:Op zondag 2 december 2012 18:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wonen in een vrijstaand huis aan een bosrand ook niet, een mooie wijnkelder, etc etc.
Kijk eens wat een gefrustreerde afgunst.quote:Op zondag 2 december 2012 19:03 schreef gnaeus het volgende:
[..]
Materialisme is niet meer dan compensatie van geestelijke armoede. Ik ken ook maar weinig materialisten die zelf genieten van hun bezit, het is vooral dat ze gelukkig worden van de jaloezie van anderen. Dat is ook wel tekenend. Materialisten zijn dan over het algemeen ook gewoon nare mensen.
Het gaat niet om het hebben, maar om er te wonen.quote:Op zondag 2 december 2012 19:06 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Wijnkelder is geen probleem, en die huizen aan de bosrand, die hebben mijn ouders, ooms en tantes en nog levende oma wel, dus die ervaring heb ik vaak genoeg. Dat ik daar niet elke ochtend zelf wakker wordt vind ik niet erg.
Zelf geen duur huis hebben is de grootste besparing die er is. Een groot deel van de arbeidstijd is nodig om je woonkosten te financieren.
Mijn omstandigheden zijn uiteraard van grote invloed op mijn keuzes. Ik ken die mooie huizen uit mijn jeugd en weet dat er een ooit van mij zal zijn. Had ik dat vooruitzicht niet, dan was ik misschien wel wat ambitieuzer. Maar ik vind zelf weinig ruimte hebben geen groot bezwaar. Dat komt omdat het geen beklemmende gevangenis is. Ik kan naar vrienden en familie als ik behoefte heb om de rozen te gaan snoeien. Dat is een win-win situatie want de eigenaren van die rozen vinden dat meestal een takkewerkje dat ze graag aan mij overlaten.
Wat een aannames Piet. Precies de mentaliteit die ik bedoel. Je bent niet gelukkig omdat je dingen bezit, je wilt dat anderen daar jaloers op zijn. Wat een treurigheid.quote:Op zondag 2 december 2012 19:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kijk eens wat een gefrustreerde afgunst.
Maar eigenlijk haat je je eigen falen
Helemaal mee eens. Je kunt er ook in wonen zonder het zelf te hebben.quote:Op zondag 2 december 2012 19:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het gaat niet om het hebben, maar om er te wonen.
Het zal me jeuken wat jij er van vind. Ik geniet er van de rust, de ruimte, omdat ik zo meteen met mijn hond het bos in kan lopen zonder eerst in de auto te stappen.quote:Op zondag 2 december 2012 19:16 schreef gnaeus het volgende:
[..]
Wat een aannames Piet. Precies de mentaliteit die ik bedoel. Je bent niet gelukkig omdat je dingen bezit, je wilt dat anderen daar jaloers op zijn. Wat een treurigheid.
Je doet anders hard je best het tegendeel te bewijzen. Waarom moet je zo koketteren met je bezit als het enkel voor je eigen genot bedoeld is ? Je geilt niet op je bezit maar op wat anderen daarvan vinden. Materialisten kunnen dan ook nauwelijks gelukkig zijn zonder de aandacht van anderen die hen complimenteren met hun bezit. En mensen die dat niet doen zijn maar zielige jaloerse stumpers die zelf niets van hun leven maken.quote:Op zondag 2 december 2012 19:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het zal me jeuken wat jij er van vind.
Ik heb al 2 keer een half jaar in het buitenland gestudeerd, Korea en China. Geloof mij, de taal leren duurt je een decennium.quote:Op zondag 2 december 2012 12:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Leer de taal? Studeer een jaar in buitenland? Liever lui dan moe?
De Bijbel zegt het ook heel mooi:quote:Op zaterdag 1 december 2012 19:04 schreef MoneyTalks het volgende:
Chinees wel misschien. Engels kan je vast al, misschien frans ook en Spaans is zo te leren. De wereld ligt voor je open, duizenden mogelijkheden, maar als je liever defaitistisch de slachtofferrol wil opnemen, prima hoor.quote:Op maandag 3 december 2012 13:11 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Ik heb al 2 keer een half jaar in het buitenland gestudeerd, Korea en China. Geloof mij, de taal leren duurt je een decennium.
Hoe zie jij dat zelf liever dan?quote:Op zaterdag 1 december 2012 19:10 schreef LXIV het volgende:
Het gaat mij met name om het streven naar zo veel mogelijk geld verdienen. En dan met name het proces van het geld verdienen. Die drive/impasse is net als drugs. Het werkt enorm verslavend. Daar kan ik een groot gedeelte van mijn frustratie, ergernis en woede in kwijt.quote:Op zaterdag 1 december 2012 19:04 schreef MoneyTalks het volgende:
Ik denk er soms wel eens over na om "later" in Azië van plaats naar plaats te trekken (liefst met strand of in ieder geval lekker weer) en gewoon simpele baantjes te nemen (in een bar werken, Engelse les geven, proppen, of simpel kantoorwerk), en als je de stad of het land zat bent, ga je weer verder. Dat brengt veel onzekerheid met zich mee, dus dat is meteen weer de reden om het voorlopig bij een idee te laten.
Jep, erg ongelukkiger. En ook niet een beetje ook.quote:Word je ongelukkiger als je minder verdient dan je zou kunnen verdienen (op basis van je opleidingsniveau of eerdere werkervaring)?
Dat heb je met drugs ook. Directe bevrediging, een goed gevoel.quote:Op dinsdag 4 december 2012 11:49 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het gaat mij met name om het streven naar zo veel mogelijk geld verdienen. En dan met name het proces van het geld verdienen. Die drive/impasse is net als drugs. Het werkt enorm verslavend. Daar kan ik een groot gedeelte van mijn frustratie, ergernis en woede in kwijt.
En als je s'avonds je bedje induikt, geeft dat ook een goed gevoel!
[..]
Dat bedoel je alleen met betrekking tot jezelf toch?quote:Op dinsdag 4 december 2012 11:49 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Jep, erg ongelukkiger. En ook niet een beetje ook.
Mening neergezet als feitquote:Op zondag 9 december 2012 09:45 schreef Friek_ het volgende:
Tsja, ik denk dat dit topic wel een idee geeft waarom mensen niet gelukkiger worden naarmate ze meer rijkdom bezitten:
Ik denk dat jouw probleem een heel ander is dan al dan niet rijk zijnquote:ze willen altijd meer, nooit is het genoeg en wat gisteren luxe was, is nu de vereiste om goed mee te draaien in de maatschappij. Daarbij zien we veel zaken (bevrediging van primaire levensbehoeften: voedsel, kleding, onderdak, veiligheid) als vanzelfsprekend terwijl ze dat niet zijn.
Ik betrap mezelf ook wel eens op dat wensdenken, met name als het over de toekomst gaat (zou zus en zo nog willen doen, reis hier, taaltje daar, product dit, diploma dat enzovoorts). Maar of me dat echt gelukkig zal maken? Daar geloof ik niet zo in. Wel dat de mogelijkheid om mezelf te kunnen ontwikkelen (op allerlei terreinen) en richting te kunnen geven aan mijn leven veel van mijn geluk bepaalt. Die mogelijkheid was er niet zonder zoveel rijkdom.
Yes, ik weet dat anderen dat misschien niet nodig hebben. Helaas ben ik wel zo'n iemandquote:Op zondag 9 december 2012 03:58 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Dat bedoel je alleen met betrekking tot jezelf toch?
Ik begrijp je niet helemaal. Waar doel je op?quote:Op zondag 9 december 2012 10:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mening neergezet als feit
[..]
Ik denk dat jouw probleem een heel ander is dan al dan niet rijk zijn
Je ontevredenheid zit niet in het wel of niet aanwezig zijn van materiele welvaardquote:Op zondag 9 december 2012 14:04 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik begrijp je niet helemaal. Waar doel je op?
De enorme welvaart lijkt mij de mogelijkheidsvoorwaarde van dat type wensdenken dat ik heb. Maar goed, in Swaziland zullen ze vast ook ontevreden zijn en allerlei wensen hebben. Dat laatste zou ook een verklaring kunnen zijn voor het feit dat men naarmate hij rijker wordt, zichzelf niet per se gelukkiger vindt.quote:Op zondag 9 december 2012 14:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je ontevredenheid zit niet in het wel of niet aanwezig zijn van materiele welvaard
Klopt! Daarom worden we ook zo vaak depressief in westerse landen. Je wordt geleerd: ga naar school! En doe je best. Dus dan doe je dat. Ok, niks aan de hand. Dan is het: studeer en zorg dat je een mooie baan krijgt! En dan heb je de beste baan die je je kan wensen. En dan? In het uiterste geval word je multi-miljardair. En juist die mensen zijn heel vaak depressief. Als je alles kan kopen, wat is de lol dan nog? Een Ferrari is leuk, maar alleen als je er keihard voor gewerkt hebt en het dan niet al te makkelijk kan betalen. Het went inderdaad.quote:Ik denk dat hoe meer mogelijkheden en keuzes dat je hebt, hoe ongelukkiger een mens wordt.
Dit.quote:Op zondag 2 december 2012 19:03 schreef gnaeus het volgende:
[..]
Materialisme is niet meer dan compensatie van geestelijke armoede. Ik ken ook maar weinig materialisten die zelf genieten van hun bezit, het is vooral dat ze gelukkig worden van de jaloezie van anderen. Dat is ook wel tekenend. Materialisten zijn dan over het algemeen ook gewoon nare mensen.
Piet, je snapt je 'tegenspeler' niet. Je schrijft derhalve in het ledige.quote:Op zondag 2 december 2012 19:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het zal me jeuken wat jij er van vind. Ik geniet er van de rust, de ruimte, omdat ik zo meteen met mijn hond het bos in kan lopen zonder eerst in de auto te stappen.
Daarna ga ik waarschijnlijk met een goed glas wijn voor de open haard zitten en verder in mijn boek geestelijk arm te zijn terwijl jij op je zolderkamertje bij je ouders superieur zit te zijn.
quote:Omdat de wijze zonder wedijver is, kan niemand met hem wedijveren.
Lao Tse.
Formidabele tekst uit de Bijbel.quote:Op maandag 3 december 2012 14:51 schreef bianconeri het volgende:
[..]
De Bijbel zegt het ook heel mooi:
''De liefde voor geld is de wortel van allerlei schadelijke dingen'' 1 Tim 6:10
Het streven naar rijkdom en materiele dingen is echt schadelijk!
Mensen raken overwerkt/burn-out. Voelen zich nooit gelukkig omdat ze altijd meer verlangen.
Gezinsleven gaat eraan kapot. Opvoeding van de kinderen. Hebzucht en afgunst.
Niets voor niets is er een prachtige gezegde:
Geld maakt niet gelukkig!
En dat is een feit.
Bijbel had het al voorzegd (1 tim 3:1-5) en 1 Tim 6:10 zoals hierboven leert al heel mooi hierover.
Staan sowieso veel meer praktische dingen daarover in de Bijbel, hoezo te oud boek die niet nuttig is.
Antwoord op vraag is dan ook:
Geen! Je moet wel voor onderhoud zorgen maar niet voor rijkdom.
Omdat de hedonist alleen waarde hecht aan het plezier die verkregen kan worden van iets en niet gelooft in een metafysische beloning. De hedonist begrijpt immers dat de dood het einde betekent van zijn leven en er na de dood niks is. Daarom ziet de hedonist het als taak om in de wereld zoveel mogelijk plezier te hebben.quote:Op dinsdag 11 december 2012 07:25 schreef Basp1 het volgende:
Waarom moet iemand die niet zoveel welvaart nastreeft weer door een typische hedonist compleet te kakken worden gezet?
Wat een plezier zeg mensen die er een andere levenvisie op nahouden afzeiken.quote:Op dinsdag 11 december 2012 08:01 schreef superdrufus het volgende:
. Daarom ziet de hedonist het als taak om in de wereld zoveel mogelijk plezier te hebben.
Als daar meer geluk uitkomt dan pijn, dan zal de hedonist dat goedkeuren.quote:Op dinsdag 11 december 2012 08:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een plezier zeg mensen die er een andere levenvisie op nahouden afzeiken.
Het kennen van een taal is één ding, het beheersen van een taal iets compleet anders.quote:Op dinsdag 4 december 2012 04:08 schreef Farenji het volgende:
[..]
Chinees wel misschien. Engels kan je vast al, misschien frans ook en Spaans is zo te leren. De wereld ligt voor je open, duizenden mogelijkheden, maar als je liever defaitistisch de slachtofferrol wil opnemen, prima hoor.
Vandaar dat mensen die geld najagen om alle plezier te kunnen kopen in werkelijkheid nooit gelukkig zijnquote:Op dinsdag 11 december 2012 08:01 schreef superdrufus het volgende:
Omdat de hedonist alleen waarde hecht aan het plezier die verkregen kan worden van iets en niet gelooft in een metafysische beloning. De hedonist begrijpt immers dat de dood het einde betekent van zijn leven en er na de dood niks is. Daarom ziet de hedonist het als taak om in de wereld zoveel mogelijk plezier te hebben.
En dat kan jij voor anderen beoordelen? Als je zoveel met anderen bezig bent en daar zoveel naijver over uitspreekt lijkt me dat jij vooral erg ongelukkig bent met de situatie waar je in zit en houd je je maar voor dat mensen waar jij moeite mee hebt (zij die er wel in slagen succesvol te zijn) ongelukkig zijn.quote:Op dinsdag 11 december 2012 11:43 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Vandaar dat mensen die geld najagen om alle plezier te kunnen kopen in werkelijkheid nooit gelukkig zijn
''Geld maakt niet gelukkig'' Erg bekende tekst en ook heel erg juist.
Wat ben jij nou weer voor misselijk figuur dan?quote:Op dinsdag 11 december 2012 13:00 schreef Pietverdriet het volgende:
En dat kan jij voor anderen beoordelen? Als je zoveel met anderen bezig bent en daar zoveel naijver over uitspreekt lijkt me dat jij vooral erg ongelukkig bent met de situatie waar je in zit en houd je je maar voor dat mensen waar jij moeite mee hebt (zij die er wel in slagen succesvol te zijn) ongelukkig zijn.
Mee eens. Als rijk worden je enige doel is dan word je van geld wel gelukkig. Als je doel is om gelukkig te worden dan heeft geld daar niet een doorslaggevende rol in, in de meeste gevallen.quote:Op dinsdag 11 december 2012 14:15 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat ben jij nou weer voor misselijk figuur dan?
Ik ben helemaal niet veel met anderen op dat gebied bezig.
Maar je ziet toch overal dat mensen die hongeren naar macht en geld altijd meer en meer willen!
Die zijn nooit gelukkig met wat ze hebben.
Je hebt ook mensen die helemaal geen rijkdom nastreven maar om 1 of andere manier (hard werken, erfenis etc etc) toch rijk zijn geworden. Die zullen wel gelukkig (kunnen) zijn.
Die zijn allang blij met wat ze hebben, hoeven niet meer en meer.
Ik ben zeker niet ongelukkig hoor! Heb helemaal niets te klagen.
Ook op gebied van geld maak ik me totaal geen zorgen.
Als je doel is om rijk te worden dan word je niet gelukkig van geldquote:Op dinsdag 11 december 2012 14:46 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Mee eens. Als rijk worden je enige doel is dan word je van geld wel gelukkig. Als je doel is om gelukkig te worden dan heeft geld daar niet een doorslaggevende rol in, in de meeste gevallen.
Dus een hedonist is eigenlijk een egoïst en hanteert het principe 'Na ons de zondvloed'.quote:Op dinsdag 11 december 2012 08:27 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Als daar meer geluk uitkomt dan pijn, dan zal de hedonist dat goedkeuren.
Moet een feest van herkenning voor jou zijn, niet?quote:Op woensdag 12 december 2012 12:24 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Dus een hedonist is eigenlijk een egoïst en hanteert het principe 'Na ons de zondvloed'.
Zit je hier nu werkelijk te verklaren dat je gelukkiger wordt van materialisme?quote:Op zondag 2 december 2012 18:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, ik zeg dat Ik me heerlijk voel bij materialisme en dat je niet voor anderen moet bepalen dat dit niet het geval moet zijn. Als er iemand bekrompen is ben jij dat want jij meent voor mij of anderen te kunnen bepalen hoe ik leef en gelukkig zou moeten zijn. Maar goed, je kletst hier wel vaker uit je nek, of liever, eigenlijk alleen maar.quote:Op woensdag 12 december 2012 13:38 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Zit je hier nu werkelijk te verklaren dat je gelukkiger wordt van materialisme?
Wat een bekrompen levensstijl heb je dan, en tevens een beperkte kijk op geluk.
Natuurlijk maakt welvaart gelukkig tot op zekere hoogte, maar als je eenmaal het punt bereikt hebt waarop je normaal kunt leven - naar de maatstaven van de maatschappij - dan maakt alle extra welvaart niet meer extra gelukkig. Al is het voor sommigen een doel op zich geworden en zijn ze nooit tevreden. Maar structureel ontevreden mensen vindt je onder alle lagen van de bevolking.
Dat varieert, maar ik zie de relevantie niet. De assumptie die je maakt is dat werken niet fijn is. Ik vind mijn werk heerlijk. Als ik 25 miljoen in de lotto zou winnen zou ik niet ophouden met werken.quote:Op woensdag 19 december 2012 12:26 schreef the-eye het volgende:
Ik ben nieuwsgierig of Pietverdriet ervaart of de tijd die hij aan werken besteed in evenwicht is met z'n vrijetijd. Misschien wil hij er ook nog bij vermelden hoeveel uur hij werkt.
Als iemand uit z'n nek kletst ben jij het wel.quote:Op woensdag 19 december 2012 12:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, ik zeg dat Ik me heerlijk voel bij materialisme en dat je niet voor anderen moet bepalen dat dit niet het geval moet zijn. Als er iemand bekrompen is ben jij dat want jij meent voor mij of anderen te kunnen bepalen hoe ik leef en gelukkig zou moeten zijn. Maar goed, je kletst hier wel vaker uit je nek, of liever, eigenlijk alleen maar.
Zoals gewoonlijk heb je alleen maar mening, en geen argumenten.quote:Op woensdag 19 december 2012 12:38 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Als iemand uit z'n nek kletst ben jij het wel.
Ik onderbouw mijn mening altijd met inhoudelijke argumenten. Dat jij er altijd allerlei vergezochte onzin met de haren bij moet slepen is jouw probleem.quote:Op woensdag 19 december 2012 12:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals gewoonlijk heb je alleen maar mening, en geen argumenten.
Nog steeds mening en geen argumentquote:Op woensdag 19 december 2012 12:41 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik onderbouw mijn mening altijd met inhoudelijke argumenten. Dat jij er altijd allerlei vergezochte onzin met de haren bij moet slepen is jouw probleem.
Daarom ontwikkeld technologie en welvaard zich ook, het gevoel dat het beter moet.quote:Op woensdag 19 december 2012 12:42 schreef Tijn het volgende:
On-topic: ik denk eigenlijk dat het welzijn van de mensheid nog nooit is toegenomen.
Nee jij bent van de argumenten wou je zeggen.quote:Op woensdag 19 december 2012 12:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nog steeds mening en geen argument
Man... voel je niet zo aangevallen. Ik stel je twee heel normale vragen. Als je denkt op een volwassen manier met mij een gesprek te kunnen voeren wil ik je uitleggen waarom ik ze stelde.quote:Op woensdag 19 december 2012 12:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat varieert, maar ik zie de relevantie niet. De assumptie die je maakt is dat werken niet fijn is. Ik vind mijn werk heerlijk. Als ik 25 miljoen in de lotto zou winnen zou ik niet ophouden met werken.
Dat vind ik wel een heel bijzondere uitspraak. Denk je niet dat wij het een stuk makkelijker hebben als de mensen honderd jaar terug en dat het daarom een stuk makkelijker is een bepaalde mate van tevredenheid of wellicht geluk te creëren?quote:Op woensdag 19 december 2012 12:42 schreef Tijn het volgende:
On-topic: ik denk eigenlijk dat het welzijn van de mensheid nog nooit is toegenomen.
Ik denk wel dat wij het een stuk makkelijker hebben dan mensen uit het verleden (welke tijd dan ook), maar ik denk niet dat dat ons tevredener of gelukkiger heeft gemaakt, nee.quote:Op woensdag 19 december 2012 13:31 schreef the-eye het volgende:
[..]
Dat vind ik wel een heel bijzondere uitspraak. Denk je niet dat wij het een stuk makkelijker hebben als de mensen honderd jaar terug en dat het daarom een stuk makkelijker is een bepaalde mate van tevredenheid of wellicht geluk te creëren?
Je kan perfect (en zeker met een goed diploma) een erg leuke uitdagende baan vinden waarin je veel uren stopt maar je het niet eens doorhebt omdat je het met liefde doet. Of bijv. een eigen zaak/bedrijf opzetten waar je met hart en ziel aan werkt en ondanks dat je snel 70 uur per week maakt je er dagelijks plezier aan beleeft. Zeker als je doorstudeert zit je in de luxe positie om zelf te kiezen watvoor werk je doet, itt een arbeider in een fabriek bijv die minder goed geschoold is en dus zelf minder zijn eigen voorwaarden kan scheppen.quote:Op zaterdag 1 december 2012 21:24 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Nee, misschien als je iets goeds doet voor de wereld of zo.quote:Op woensdag 19 december 2012 19:56 schreef Metalfreak het volgende:
Ik kan me werkelijk geen enkel werk voorstellen dat ik 70 uur in de week leuk zou vinden...
Heerlijk, zoveel stompzinnigheid in 1 post.quote:Op woensdag 19 december 2012 20:03 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Nee, misschien als je iets goeds doet voor de wereld of zo.
Maar mensen die 70 uur werken en bezig zijn met een bedrijf, dat zijn vaak mensen met weinig echte diepgang die niet echt in staat zijn zich te verwonderen over het leven zelf.
Verrassend, een stellige uitlating van Piet zonder uitleg.quote:Op woensdag 19 december 2012 20:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heerlijk, zoveel stompzinnigheid in 1 post.
"Diepgang" bedoel je mee? En "verwonderen" over het leven?quote:Op woensdag 19 december 2012 20:03 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Nee, misschien als je iets goeds doet voor de wereld of zo.
Maar mensen die 70 uur werken en bezig zijn met een bedrijf, dat zijn vaak mensen met weinig echte diepgang die niet echt in staat zijn zich te verwonderen over het leven zelf.
Stoned op fok zitten posten over vliegende schotels en alien complottheorieen is volgens hem echte diepgang.quote:Op woensdag 19 december 2012 20:07 schreef Aloulou het volgende:
[..]
"Diepgang" bedoel je mee? En "verwonderen" over het leven?
Wellicht moet je dan eens een tijdje geen dope gebruiken.quote:Op woensdag 19 december 2012 20:07 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Verrassend, een stellige uitlating van Piet zonder uitleg.
Je voelt je natuurlijk ook aangesproken omdat ik denk dat het wel een beetje op jou van toepassing is. Je hebt heel vaak een uitgesproken mening, maar echte diepgang heb ik bij jou nog nooit gezien.
Haha! Piet is op zijn teentjes getrapt, heerlijk!quote:Op woensdag 19 december 2012 20:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Stoned op fok zitten posten over vliegende schotels en alien complottheorieen is volgens hem echte diepgang.
Pfffffquote:Op woensdag 19 december 2012 20:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wellicht moet je dan eens een tijdje geen dope gebruiken.
Waarom vraag je dat? Begrijp je niet wat ik ermee bedoel of wil je mijn kijk erop horen?quote:Op woensdag 19 december 2012 20:07 schreef Aloulou het volgende:
[..]
"Diepgang" bedoel je mee? En "verwonderen" over het leven?
Trouwens, deze opmerking zegt een heleboel.quote:Op woensdag 19 december 2012 20:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Stoned op fok zitten posten over vliegende schotels en alien complottheorieen is volgens hem echte diepgang.
Ik gebruik de vergelijking met de mensen honderd jaar terug omdat ik de verhalen over die tijd van de mensen zelf heb gehoord. Dat maakt het voor mij iets makkelijker een vergelijking te maken met mijn eigen leven en dat van de mensen om mij heen. Mijn opa kreeg 100 jaar geleden een appel voor z'n verjaardag, zulke armoe heerste er, om te illustreren waar ik op doel.quote:Op woensdag 19 december 2012 13:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk wel dat wij het een stuk makkelijker hebben dan mensen uit het verleden (welke tijd dan ook), maar ik denk niet dat dat ons tevredener of gelukkiger heeft gemaakt, nee.
Ik begrijp niet wat jij er precies mee bedoelt idd.quote:Op woensdag 19 december 2012 20:17 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Waarom vraag je dat? Begrijp je niet wat ik ermee bedoel of wil je mijn kijk erop horen?
Tja, hoe beschrijf je diepgang en verwondering. Diepgang is het tegenovergestelde van oppervlakkigheid. Diepgang betekent dat je wat te vertellen hebt en daarbij de diepte in kunt gaan. Diepgang betekent dat je iets echt goed begrijpt en dat je een oprechte interesse hebt om dingen te leren en ze goed te begrijpen en dit te delen met anderen.quote:Op woensdag 19 december 2012 20:41 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik begrijp niet wat jij er precies mee bedoelt idd.
Het is ook mogelijk om je in dezelfde mate te verwonderen over de ongekende wreedheid en zinloosheid die inherent is aan 'het leven'. Het universum is inderdaad verbazingwekkend, maar dat hoeft niet per definitie positief te zijn, het is er extreem vijandig en voorlopig lijken we nog steeds eenzaam en alleen in die oneindige ruimte.quote:Op woensdag 19 december 2012 21:01 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Tja, hoe beschrijf je diepgang en verwondering. Diepgang is het tegenovergestelde van oppervlakkigheid. Diepgang betekent dat je wat te vertellen hebt en daarbij de diepte in kunt gaan. Diepgang betekent dat je iets echt goed begrijpt en dat je een oprechte interesse hebt om dingen te leren en ze goed te begrijpen en dit te delen met anderen.
Verwondering en diepgang gaan hand in hand, maar bij verwondering gaat het eigenlijk over hoe mooi het leven is en alles wat zich daarin afspeelt. Dat je een diep gevoel van connectie kunt ervaren met de wereld om je heen en de zaken die zich daarin afspelen. Dat je een gevoel van "awe" kunt hebben dat veel dieper gaat dan het geluk dat materiele zaken je kunnen geven. Een gevoel dat zo diep kan gaan dat het je tot tranen kan roeren.
En een succesvol hardwerkend zakenman die moet natuurlijk vooral doen waar hij zelf zin in heeft, maar wanneer hij vertelt over zijn werk en zijn liefde daarvoor dan weet ik nu al dat hij mij niet tot tranen gaat roeren en mij weet te verwonderen over de pracht van zijn werk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |