Ik denk wel dat wij het een stuk makkelijker hebben dan mensen uit het verleden (welke tijd dan ook), maar ik denk niet dat dat ons tevredener of gelukkiger heeft gemaakt, nee.quote:Op woensdag 19 december 2012 13:31 schreef the-eye het volgende:
[..]
Dat vind ik wel een heel bijzondere uitspraak. Denk je niet dat wij het een stuk makkelijker hebben als de mensen honderd jaar terug en dat het daarom een stuk makkelijker is een bepaalde mate van tevredenheid of wellicht geluk te creëren?
Je kan perfect (en zeker met een goed diploma) een erg leuke uitdagende baan vinden waarin je veel uren stopt maar je het niet eens doorhebt omdat je het met liefde doet. Of bijv. een eigen zaak/bedrijf opzetten waar je met hart en ziel aan werkt en ondanks dat je snel 70 uur per week maakt je er dagelijks plezier aan beleeft. Zeker als je doorstudeert zit je in de luxe positie om zelf te kiezen watvoor werk je doet, itt een arbeider in een fabriek bijv die minder goed geschoold is en dus zelf minder zijn eigen voorwaarden kan scheppen.quote:Op zaterdag 1 december 2012 21:24 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Ik ben op dit moment bezig met een MSc en heb reeds een BSc titel op zak.
Maar op dit moment heb ik niet het idee "yes, ik mag straks 40+ jaar lang 40+ uur per week gaan werken!!"
Dan werk ik liever wat minder en spendeer ik de rest van de tijd aan het strand, boekje lezen, internetten, aan een barretje zitten, socializen onder het genot van een kopje koffie of biertje. Dat zijn dingen die in Nederland niet echt lukken, waar het op neer komt is dat je straks van 's ochtends tot 's avonds werkt, dan ga je eten, dan kijk je nog ff wat tv ofzo en dan moet je gaan slapen want je moet de volgende ochtend weer vroeg op. In het weekend heb je wat vrije tijd, maar dan moet je ook je (schoon)ouders bezoeken en eventuele kinderen naar de voetbalclub brengen (hoewel dat ook leuk kan zijn). En daar komt bij dat het weer in Nederland meestal kut is, dus dan moet je nog iets binnen doen.
Kortom voor mij zou de oplossing emigreren zijn, maarja, wat dan
Nee, misschien als je iets goeds doet voor de wereld of zo.quote:Op woensdag 19 december 2012 19:56 schreef Metalfreak het volgende:
Ik kan me werkelijk geen enkel werk voorstellen dat ik 70 uur in de week leuk zou vinden...
Heerlijk, zoveel stompzinnigheid in 1 post.quote:Op woensdag 19 december 2012 20:03 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Nee, misschien als je iets goeds doet voor de wereld of zo.
Maar mensen die 70 uur werken en bezig zijn met een bedrijf, dat zijn vaak mensen met weinig echte diepgang die niet echt in staat zijn zich te verwonderen over het leven zelf.
Verrassend, een stellige uitlating van Piet zonder uitleg.quote:Op woensdag 19 december 2012 20:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heerlijk, zoveel stompzinnigheid in 1 post.
"Diepgang" bedoel je mee? En "verwonderen" over het leven?quote:Op woensdag 19 december 2012 20:03 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Nee, misschien als je iets goeds doet voor de wereld of zo.
Maar mensen die 70 uur werken en bezig zijn met een bedrijf, dat zijn vaak mensen met weinig echte diepgang die niet echt in staat zijn zich te verwonderen over het leven zelf.
Stoned op fok zitten posten over vliegende schotels en alien complottheorieen is volgens hem echte diepgang.quote:Op woensdag 19 december 2012 20:07 schreef Aloulou het volgende:
[..]
"Diepgang" bedoel je mee? En "verwonderen" over het leven?
Wellicht moet je dan eens een tijdje geen dope gebruiken.quote:Op woensdag 19 december 2012 20:07 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Verrassend, een stellige uitlating van Piet zonder uitleg.
Je voelt je natuurlijk ook aangesproken omdat ik denk dat het wel een beetje op jou van toepassing is. Je hebt heel vaak een uitgesproken mening, maar echte diepgang heb ik bij jou nog nooit gezien.
Haha! Piet is op zijn teentjes getrapt, heerlijk!quote:Op woensdag 19 december 2012 20:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Stoned op fok zitten posten over vliegende schotels en alien complottheorieen is volgens hem echte diepgang.
Pfffffquote:Op woensdag 19 december 2012 20:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wellicht moet je dan eens een tijdje geen dope gebruiken.
Waarom vraag je dat? Begrijp je niet wat ik ermee bedoel of wil je mijn kijk erop horen?quote:Op woensdag 19 december 2012 20:07 schreef Aloulou het volgende:
[..]
"Diepgang" bedoel je mee? En "verwonderen" over het leven?
Trouwens, deze opmerking zegt een heleboel.quote:Op woensdag 19 december 2012 20:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Stoned op fok zitten posten over vliegende schotels en alien complottheorieen is volgens hem echte diepgang.
Ik gebruik de vergelijking met de mensen honderd jaar terug omdat ik de verhalen over die tijd van de mensen zelf heb gehoord. Dat maakt het voor mij iets makkelijker een vergelijking te maken met mijn eigen leven en dat van de mensen om mij heen. Mijn opa kreeg 100 jaar geleden een appel voor z'n verjaardag, zulke armoe heerste er, om te illustreren waar ik op doel.quote:Op woensdag 19 december 2012 13:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk wel dat wij het een stuk makkelijker hebben dan mensen uit het verleden (welke tijd dan ook), maar ik denk niet dat dat ons tevredener of gelukkiger heeft gemaakt, nee.
Ik begrijp niet wat jij er precies mee bedoelt idd.quote:Op woensdag 19 december 2012 20:17 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Waarom vraag je dat? Begrijp je niet wat ik ermee bedoel of wil je mijn kijk erop horen?
Tja, hoe beschrijf je diepgang en verwondering. Diepgang is het tegenovergestelde van oppervlakkigheid. Diepgang betekent dat je wat te vertellen hebt en daarbij de diepte in kunt gaan. Diepgang betekent dat je iets echt goed begrijpt en dat je een oprechte interesse hebt om dingen te leren en ze goed te begrijpen en dit te delen met anderen.quote:Op woensdag 19 december 2012 20:41 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik begrijp niet wat jij er precies mee bedoelt idd.
Het is ook mogelijk om je in dezelfde mate te verwonderen over de ongekende wreedheid en zinloosheid die inherent is aan 'het leven'. Het universum is inderdaad verbazingwekkend, maar dat hoeft niet per definitie positief te zijn, het is er extreem vijandig en voorlopig lijken we nog steeds eenzaam en alleen in die oneindige ruimte.quote:Op woensdag 19 december 2012 21:01 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Tja, hoe beschrijf je diepgang en verwondering. Diepgang is het tegenovergestelde van oppervlakkigheid. Diepgang betekent dat je wat te vertellen hebt en daarbij de diepte in kunt gaan. Diepgang betekent dat je iets echt goed begrijpt en dat je een oprechte interesse hebt om dingen te leren en ze goed te begrijpen en dit te delen met anderen.
Verwondering en diepgang gaan hand in hand, maar bij verwondering gaat het eigenlijk over hoe mooi het leven is en alles wat zich daarin afspeelt. Dat je een diep gevoel van connectie kunt ervaren met de wereld om je heen en de zaken die zich daarin afspelen. Dat je een gevoel van "awe" kunt hebben dat veel dieper gaat dan het geluk dat materiele zaken je kunnen geven. Een gevoel dat zo diep kan gaan dat het je tot tranen kan roeren.
En een succesvol hardwerkend zakenman die moet natuurlijk vooral doen waar hij zelf zin in heeft, maar wanneer hij vertelt over zijn werk en zijn liefde daarvoor dan weet ik nu al dat hij mij niet tot tranen gaat roeren en mij weet te verwonderen over de pracht van zijn werk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |