abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 11 december 2012 @ 13:00:13 #76
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_120186789
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 11:43 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Vandaar dat mensen die geld najagen om alle plezier te kunnen kopen in werkelijkheid nooit gelukkig zijn ;)

''Geld maakt niet gelukkig'' Erg bekende tekst en ook heel erg juist.
En dat kan jij voor anderen beoordelen? Als je zoveel met anderen bezig bent en daar zoveel naijver over uitspreekt lijkt me dat jij vooral erg ongelukkig bent met de situatie waar je in zit en houd je je maar voor dat mensen waar jij moeite mee hebt (zij die er wel in slagen succesvol te zijn) ongelukkig zijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 11 december 2012 @ 13:41:31 #77
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_120188354
Ik heb mezelf altijd voorgehouden dat geld en goederen middelen zijn om een doel te bereiken en nooit een doel op zich moeten zijn. Zo'n levensdoel zal voor iedereen anders zijn. Voor de een is dat lekker met de hond wandelen in een bosrijke omgeving, voor een ander is dat zekerheid kopen door een groot banktegoed, en dan zijn er ook mensen die streven naar verlichting ;). Allemaal niks mis mee.
Sowieso: mijn doelen van vroeger (maximale fun: gamen, paragliden, uitgaan) zijn in de loop der tijd veranderd (gamen, Boeddhistische thangkas tekenen en reizen). Mijn werkweek van 40 uur levert voldoende middelen op om deze doelen te realiseren. Als dat niet meer zo is, dan zoek ik wat anders - mijn carriére grillig noemen is dan ook een understatement.

Een belangrijke realisatie is dat ik nooit alles kan bereiken wat ik kan verzinnen, dus ik laat me zelden gek maken. Ik doe wat ik kan en de rest komt later wel (of niet).

Belangrijke kanttekening: ik praat wel vanuit een riante positie, aangezien ik zowel handig ben als gezegend met een bovengemiddelde intelligentie en een gezond lichaam*. Dat is mijn geluk, wat natuurlijk niet iedereen gegeven is.

* En natuurlijk ben ik ook een uitermate aimabele persoonlijkheid ;)
The sky is no limit
pi_120189493
Dure spullen (uiteraard relatief) leveren ook zorgen op. Heb ook overwogen een Porsche te kopen, maar dan zou ik mij continu zorgen maken of die niet beschadigd, er dingen kapot gaan die voor de hoofdprijs gemaakt moeten worden etc. Het liefst heb ik zo min mogelijk spullen waar ik mij zorgen om moet maken. Ben gelukkiger met weinig spullen, heb je ook meteen een stuk minder financiele zorgen.

Volgens mij geldt gewoon in elke situatie, gelukkig zijn met wat je hebt; of dit nu veel of weinig is. Veel dingen worden ondergewaardeerd. Ik ben heel blij dat ik gezond ben en leuke mensen om mij heen heb.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_120189725
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 13:00 schreef Pietverdriet het volgende:

En dat kan jij voor anderen beoordelen? Als je zoveel met anderen bezig bent en daar zoveel naijver over uitspreekt lijkt me dat jij vooral erg ongelukkig bent met de situatie waar je in zit en houd je je maar voor dat mensen waar jij moeite mee hebt (zij die er wel in slagen succesvol te zijn) ongelukkig zijn.
Wat ben jij nou weer voor misselijk figuur dan?

Ik ben helemaal niet veel met anderen op dat gebied bezig.
Maar je ziet toch overal dat mensen die hongeren naar macht en geld altijd meer en meer willen!
Die zijn nooit gelukkig met wat ze hebben.

Je hebt ook mensen die helemaal geen rijkdom nastreven maar om 1 of andere manier (hard werken, erfenis etc etc) toch rijk zijn geworden. Die zullen wel gelukkig (kunnen) zijn.
Die zijn allang blij met wat ze hebben, hoeven niet meer en meer.

Ik ben zeker niet ongelukkig hoor! Heb helemaal niets te klagen.
Ook op gebied van geld maak ik me totaal geen zorgen.
  dinsdag 11 december 2012 @ 14:46:27 #80
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_120190941
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 14:15 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Wat ben jij nou weer voor misselijk figuur dan?

Ik ben helemaal niet veel met anderen op dat gebied bezig.
Maar je ziet toch overal dat mensen die hongeren naar macht en geld altijd meer en meer willen!
Die zijn nooit gelukkig met wat ze hebben.

Je hebt ook mensen die helemaal geen rijkdom nastreven maar om 1 of andere manier (hard werken, erfenis etc etc) toch rijk zijn geworden. Die zullen wel gelukkig (kunnen) zijn.
Die zijn allang blij met wat ze hebben, hoeven niet meer en meer.

Ik ben zeker niet ongelukkig hoor! Heb helemaal niets te klagen.
Ook op gebied van geld maak ik me totaal geen zorgen.
Mee eens. Als rijk worden je enige doel is dan word je van geld wel gelukkig. Als je doel is om gelukkig te worden dan heeft geld daar niet een doorslaggevende rol in, in de meeste gevallen.
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_120192178
Het gaat meer om een goede balans te vinden tussen prettige dingen doen (kost tijd) en werken om die prettige dingen te kunnen betalen (kost ook tijd)

Als je veel werkt, dan heb je minder tijd om die prettige dingen te doen (maar wel meer keuze wát je gaat doen)

Als je weinig werkt, heb je meer tijd om die prettige dingen te doen (maar minder keuze in wát je gaat doen)

Persoonlijk heb ik geen bezwaar tegen het in de schoot geworpen krijgen (om welke reden dan ook) hebben van een groot vermogen. Dat is de ideale situatie. Alle keuze vrijheid én meer tijd.

Het mooie van die situatie is dat het blijkt dat alles naar de categorie 'prettige dingen om te doen kan opschuiven.'

Werken kan een prettig ding zijn als het niet meer hoeft
Anderen helpen kan een prettig ding zijn
Studie kan een prettig ding zijn
Het betekent dus niet dat je als rijke als een egoïstische playboy door het leven moet gaan. Maar dat kan ook een tijdje heel leuk zijn.

Het tragische is dat we arm zijn als we jong zijn en vol met lichamelijke kracht zitten en de bijbehorende wensen hebben..
Als we eenmaal rijk zijn, zijn we oud en hebben we minder behoefte aan die wilde dromen van onze jeugd. En we worden zo oud dat de erfenis gaat naar diegenen die zélf al de aow leeftijd bereiken.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_120192336
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2012 14:46 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Mee eens. Als rijk worden je enige doel is dan word je van geld wel gelukkig. Als je doel is om gelukkig te worden dan heeft geld daar niet een doorslaggevende rol in, in de meeste gevallen.
Als je doel is om rijk te worden dan word je niet gelukkig van geld ;)
Nah ja sommigen wellicht maar bedenk bv Dagobert Duck, mega rijk maar nooit gelukkig.
Als je rijk wilt worden is elk beetje geld dat je krijgt niet genoeg.
Zie bv voetballers! Die verdienen zeg maar een paar miljoen per jaar voor beetje tegen een bal trappen en beetje te trainen. Totaal buiten proporties! En toch janken ze elk jaar weer om hun salaris (zie Sneijder).

Geld is een bijzaak!
De Bijbel noemt geld een bescherming, dat is het ook absoluut (voor eten, kleding en onderddak).
Dus je zult het nodig hebben.
pi_120216091
Je gelukkig voelen is meestal maar van tijdelijke aard. Je voelt je het gelukkigst als je een doel bereikt.
Je kunt zeggen dat je gelukkig bent met je huis, dure auto, mooie vrouw, kinderen etc maar dat is op een gegeven moment meer zingeving. Je zult die dingen normaal gaan vinden en niet meer zo intens gelukkig zijn als toen je ze pas verworven had. Daarentegen wordt je misschien wel ongelukkig als je verworvenheden verliest. Maar ook van ongelukkig zijn zal de intensiteit afnemen.
  woensdag 12 december 2012 @ 12:24:26 #84
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_120224837
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2012 08:27 schreef superdrufus het volgende:

[..]

Als daar meer geluk uitkomt dan pijn, dan zal de hedonist dat goedkeuren.
Dus een hedonist is eigenlijk een egoïst en hanteert het principe 'Na ons de zondvloed'.
  woensdag 12 december 2012 @ 12:40:59 #85
45206 Pietverdriet
pi_120225317
quote:
7s.gif Op woensdag 12 december 2012 12:24 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]

Dus een hedonist is eigenlijk een egoïst en hanteert het principe 'Na ons de zondvloed'.
Moet een feest van herkenning voor jou zijn, niet?
pi_120227318
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2012 18:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wonen in een vrijstaand huis aan een bosrand ook niet, een mooie wijnkelder, etc etc.
Materiealisme is heerlijk
Zit je hier nu werkelijk te verklaren dat je gelukkiger wordt van materialisme? :')

Wat een bekrompen levensstijl heb je dan, en tevens een beperkte kijk op geluk.

Natuurlijk maakt welvaart gelukkig tot op zekere hoogte, maar als je eenmaal het punt bereikt hebt waarop je normaal kunt leven - naar de maatstaven van de maatschappij - dan maakt alle extra welvaart niet meer extra gelukkig. Al is het voor sommigen een doel op zich geworden en zijn ze nooit tevreden. Maar structureel ontevreden mensen vindt je onder alle lagen van de bevolking.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_120227909
Men vergeet hier in het topic dat ook niet materiele zaken vaak geld kosten. Dat hoeft uiteraard niet veel te zijn, maar dingen ondernemen kost meestal geld. Van vrienden bezoeken tot sporten tot uit eten tot vakantie met vrienden, al dat soort dingen kosten geld. Je kunt als kluizenaar leven en geld opsparen, maar ik betwijfel of je daar gelukkig van wordt.

Happiness is only real when it's shared?
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  woensdag 19 december 2012 @ 12:26:36 #88
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_120502891
Ik ben nieuwsgierig of Pietverdriet ervaart of de tijd die hij aan werken besteed in evenwicht is met z'n vrijetijd. Misschien wil hij er ook nog bij vermelden hoeveel uur hij werkt.
  woensdag 19 december 2012 @ 12:29:44 #89
45206 Pietverdriet
pi_120502961
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 13:38 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Zit je hier nu werkelijk te verklaren dat je gelukkiger wordt van materialisme? :')

Wat een bekrompen levensstijl heb je dan, en tevens een beperkte kijk op geluk.

Natuurlijk maakt welvaart gelukkig tot op zekere hoogte, maar als je eenmaal het punt bereikt hebt waarop je normaal kunt leven - naar de maatstaven van de maatschappij - dan maakt alle extra welvaart niet meer extra gelukkig. Al is het voor sommigen een doel op zich geworden en zijn ze nooit tevreden. Maar structureel ontevreden mensen vindt je onder alle lagen van de bevolking.
Nee, ik zeg dat Ik me heerlijk voel bij materialisme en dat je niet voor anderen moet bepalen dat dit niet het geval moet zijn. Als er iemand bekrompen is ben jij dat want jij meent voor mij of anderen te kunnen bepalen hoe ik leef en gelukkig zou moeten zijn. Maar goed, je kletst hier wel vaker uit je nek, of liever, eigenlijk alleen maar.
  woensdag 19 december 2012 @ 12:32:10 #90
45206 Pietverdriet
pi_120503041
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 12:26 schreef the-eye het volgende:
Ik ben nieuwsgierig of Pietverdriet ervaart of de tijd die hij aan werken besteed in evenwicht is met z'n vrijetijd. Misschien wil hij er ook nog bij vermelden hoeveel uur hij werkt.
Dat varieert, maar ik zie de relevantie niet. De assumptie die je maakt is dat werken niet fijn is. Ik vind mijn werk heerlijk. Als ik 25 miljoen in de lotto zou winnen zou ik niet ophouden met werken.
pi_120503252
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2012 12:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, ik zeg dat Ik me heerlijk voel bij materialisme en dat je niet voor anderen moet bepalen dat dit niet het geval moet zijn. Als er iemand bekrompen is ben jij dat want jij meent voor mij of anderen te kunnen bepalen hoe ik leef en gelukkig zou moeten zijn. Maar goed, je kletst hier wel vaker uit je nek, of liever, eigenlijk alleen maar.
Als iemand uit z'n nek kletst ben jij het wel. :')
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  woensdag 19 december 2012 @ 12:40:45 #92
45206 Pietverdriet
pi_120503324
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 12:38 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Als iemand uit z'n nek kletst ben jij het wel. :')
Zoals gewoonlijk heb je alleen maar mening, en geen argumenten.
pi_120503356
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2012 12:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zoals gewoonlijk heb je alleen maar mening, en geen argumenten.
Ik onderbouw mijn mening altijd met inhoudelijke argumenten. Dat jij er altijd allerlei vergezochte onzin met de haren bij moet slepen is jouw probleem. :')
  woensdag 19 december 2012 @ 12:42:44 #94
12221 Tijn