Snowballed | vrijdag 30 november 2012 @ 00:36 |
Het lijkt mij ( Whiskers2009 dus.. ) leuk en handig om tips uit te wisselen over wat wat wél en wat zeker NIET te doen bij bepaalde "noodsituaties" die je tegen kunt komen op de weg.. Bijvoorbeeld: Onderstuur: gas terug en dan rustig weer bocht insturen. (achterwiel aangedreven auto's: gas bijgeven en blijven sturen waar je heen wilt) Overstuur: Sturen in de richting waarin de kont vd auto de voorkant wil inhalen (hoe contra-intuïtief ook). Aanvulling uit topic: Bij een voorwielaangedreven auto gas bijgeven. Vooral NIET remmen met de handrem. (Bij een achterwiel aangedreven auto koppeling intrappen.) En dan graag ook nog met een differentiatie naar voor- en achterwiel aangedreven auto's.. Bij mijn achterwiel aangedreven vorige auto had ik al heel snel door dat ik bij (dreigend) onderstuur juist beter méér gas kon geven en blijven sturen, dan trok ik mijn auto de bocht juist in. Wie heeft er tips voor situaties die elke bestuurder wel eens tegen kan komen (ander voorbeeld: auto valt stil op spooroverweg: wat doe je om je auto er snel af te krijgen, of gladheid: wat te doen als je auto gaat glijden en je op een lantarenpaal afstevent)? En ja: bijv een slipcursus is beter dan tips, maar het is iig handig als je iig de theorie kent ![]() ![]() De in dit topic reeds gegeven tips Algemeen Gewoon over eendjes heenrijden, remmen is strafbaar en ontwijken gevaarlijk Remschijven trekken krom als je (bijvoorbeeld voor het stoplicht) stilstaat, continue je voet op de rem houd met warme remmen... (vaak in de stad) dan kun je beter even de handrem nemen, die werkt alleen op de achterste trommels.. (in de meeste gevallen)
Auto valt stil op spooroverweg: wat doe je om je auto er snel af te krijgen?
Bij gladheid terwijl je op een lantarenpaal afglijdt: NIET remmen, WEL sturen waar je heen wilt (en dat is dus niet die lantarenpaal) Gladheid algemeen
Ok, wat te doen als het glad is en je hebt een oud barrel ( ) zoals ik, maar je moet wel de weg op?
Bij dreigende ongevallen Niet kijken naar obstakels, maar kijk waar je heen wil. Als je naar het obstakel blijft kijken, al is het 't enige in de nabije omgeving is dat er staat, ga je het raken.
Bij pech/panne
In de bergen
[ Bericht 1% gewijzigd door Snowballed op 30-11-2012 20:26:30 ] | |
erikkll | vrijdag 30 november 2012 @ 00:39 |
Dat van die spoorwegovergang gaat bij mijn auto niet werken; hij start namelijk alleen als je de koppeling intrapt ![]() | |
Whiskers2009 | vrijdag 30 november 2012 @ 00:39 |
Twee keer is heel lief ![]() ![]() | |
Whiskers2009 | vrijdag 30 november 2012 @ 00:42 |
Deze is beter ivm #2 ![]() | |
Snowballed | vrijdag 30 november 2012 @ 00:43 |
Tja ik doe eigenlijk nooit een nieuw deel openen.... dus dat is nou net iets wat ik niet kan...... en ook niet veel van weet... ![]() Die ander heb ik netjes een dmv een tr uitgelegd.... | |
Whiskers2009 | vrijdag 30 november 2012 @ 00:43 |
Ach, ik heb jou hulp weer nodig mbt auto's ![]() | |
Whiskers2009 | vrijdag 30 november 2012 @ 00:45 |
Kom op, we verliezen het van het treinentopic, dat kan toch zomaar niet ![]() | |
Snowballed | vrijdag 30 november 2012 @ 00:45 |
Niet alleen die van mij hoor.... ![]() Dat is vaak bij Amerikanen het geval... ![]() Maar de nieuwere auto's hebben het ook vaak | |
Whiskers2009 | vrijdag 30 november 2012 @ 00:46 |
True ![]() Maar ik doe er iig wat aan ![]() | |
Snowballed | vrijdag 30 november 2012 @ 00:48 |
Ik ben te druk om jou bepaalde dingen te laten geloven...... ![]() | |
Palomar | vrijdag 30 november 2012 @ 00:48 |
En veel nieuwe auto's hebben een startknop. Daar zit vast ook wel zo'n soort een beveiliging op. En met een automaat gaat het ook niet op. | |
Whiskers2009 | vrijdag 30 november 2012 @ 00:49 |
Ach, ben je ook eens van de straat ![]() | |
Whiskers2009 | vrijdag 30 november 2012 @ 00:50 |
Waarom zijn die treinmensen zo laat nog wakker ![]() | |
Snowballed | vrijdag 30 november 2012 @ 00:51 |
Het is trouwens ook beter om in het geval dat er wel een trein aankomt, en je kunt niet aan de kant, (het beste kies je een haakse vluchtweg) langs het spoor in de richting van de trein te rennen... Ivm rondvliegend materiaal... over treinen gesproken.... ![]() | |
Whiskers2009 | vrijdag 30 november 2012 @ 00:52 |
Een trein koppen??? | |
Snowballed | vrijdag 30 november 2012 @ 00:54 |
LANGS....!!!!! ![]() ![]() het spoor.... | |
Whiskers2009 | vrijdag 30 november 2012 @ 00:54 |
Oke ![]() | |
Whiskers2009 | vrijdag 30 november 2012 @ 00:55 |
Parallel aan het spoor dus ![]() | |
Snowballed | vrijdag 30 november 2012 @ 00:55 |
![]() ![]() Die woordkeuze schijnt men ook nog wel eens ter hand te willen nemen, dunkt me... ![]() Maar meestal ben je in zo'n geval toch niet meer op tijd.... ![]() | |
Whiskers2009 | vrijdag 30 november 2012 @ 00:57 |
Na, als ik nog geen trein zie of hoor zou ik die hop bunny wel uitproberen ![]() | |
Whiskers2009 | vrijdag 30 november 2012 @ 00:58 |
En mijn auto redden ![]() ![]() | |
Snowballed | vrijdag 30 november 2012 @ 00:59 |
Ik denk dat ik geen tijd heb om te denken op dat moment... en het zal wel op een reflex uitdraaien.... Btw wat maak ik een bende van mijn posts... ![]() | |
Whiskers2009 | vrijdag 30 november 2012 @ 01:01 |
Man zeur niet, ik neem er geen aanstoot aan ![]() En ik weet ook niet of ik het durf... Zou me niks verbazen als ik gillend van angst die spoorweg afstuiter zonder auto ![]() | |
Whiskers2009 | vrijdag 30 november 2012 @ 01:06 |
Hmmm, ik ga ook zo lekker slapen | |
Snowballed | vrijdag 30 november 2012 @ 01:08 |
En je dan op een afstandje ziet (omdat de trein toch nog best ver weg was) hoe je trouwe honda keihard door een trein genomen word... Vanaf 2 min ongeveer: Slaap lekker..... ![]() ![]() | |
Whiskers2009 | vrijdag 30 november 2012 @ 01:09 |
Dat is ![]() ![]() | |
Pizza_Boom | vrijdag 30 november 2012 @ 08:22 |
Idd, het is maar blik. Denk daar altijd aan, een mensenleven is veel meer waard dan een stuk blik, zelfs als het een echte oldtimer is. | |
Goverman | vrijdag 30 november 2012 @ 13:00 |
Wat tips ter bevordering van de zelfredzaamheid bij het autorijden: - zorg voor een life-hammer - heb een wegenkaart (zo'n 2D-versie op papier) bij de hand - zorg voor een schroevendraaier, bacoh en combinatietang: je kunt net wat meer bij pech. Een (oude) handdoek is ook een handig hulpmiddel - check regelmatig de bandenspanning van het reservewiel (net zo vaak als die van de andere banden) - zorg voor een plankje in de auto (formaat: ongeveer een half A4-tje) om je krik onder te zetten: in drassige grond kun je dan nog steeds een wiel verwisselen... - zorg ervoor dat je een wiel kunt verwisselen: oefen dit een keer thuis met mooi weer. Dat scheelt als je op een koude, regenachtige schemeravond voor het eggie aan de slag moet... Kleine tips daar zijn: + draai de moeren los terwijl de auto nog op de grond staat (met de handrem erop en in de versnelling: dan kan het wiel nooit draaien) + krik de auto pas op als je de moeren zover heb losgedraaid dat je ze met de hand kan losdraaien + na het verwisselen: eerst de moeren met de hand vastdraaien (kruislings: boven-onder-links-rechts) + daarna auto laten zakken en de moeren vastdraaien (ook weer kruislings steeds een slagje) - meer volgt ![]() | |
Pizza_Boom | vrijdag 30 november 2012 @ 13:11 |
Moraal van het verhaal hier boven: Zorg voor winterbanden op velg en wissel die zelf om. Heb je genoeg oefening gehad. ![]() | |
Darkomen | vrijdag 30 november 2012 @ 13:48 |
Grappig dat sommige tips je een boete kan opleveren. | |
Snowballed | vrijdag 30 november 2012 @ 13:53 |
Bij die oefening kom je er ook direct achter of alle gereedschap aanwezig is, waar je het kunt vinden en of het goed werkt.. Leg ook altijd 1 van de wielen die je verwisselt onder de dorpel, zodat de auto niet op de grond ligt, als hij van de (meestal heel gammele) krik valt.. (een potkrik met 2 balkjes hout bied uitkomst) En vertrouw je de krik niet of lijkt het je te eng omdat de krik alle kanten op gaat behalve naar boven, twijfel dan niet en bel de wegenwacht.. Ps. bij de bandenspanning controle (die erg belangrijk is) OOK je reservewiel controleren... ![]() Leuk dat je post, maar vertel dan ook even waar het precies om gaat... ![]() | |
Whiskers2009 | vrijdag 30 november 2012 @ 18:31 |
Ik wou de OP bijwerken, maar dat gaat natuurlijk niet nu jij het topic geopend hebt ![]() Dus aan jou de schone taak om te tips uit dit topic in de OP te zetten ![]() ![]() | |
Snowballed | vrijdag 30 november 2012 @ 20:07 |
Hmmm gloeiende gloeiende........ ![]() Maar ik zal mn best doen..... ![]() | |
Whiskers2009 | vrijdag 30 november 2012 @ 20:08 |
![]() ![]() | |
Whiskers2009 | vrijdag 30 november 2012 @ 22:41 |
Iemand nog tips? Hoe vaak moet je je olie peilen (en hoe? Ik weet het wel, anderen wellicht niet)? Hoe vaak moet je je bandenspanning controleren, en kun je dat doen aan het eind van een (lange) reis? Kun/moet je je auto aan de onderkant op één of andere manier tegen pekel beschermen? Is het bij dreigende vorst nuttig je deurrubbers is te wrijven met vaseline? (als je auto buiten staat) Hoe krijg je een bevroren deurslot weer open? Of voorkom je dat het vastvriest? Etc ![]() Gewoon handige tips, al zijn ze simpel en klein ![]() ![]() | |
Palomar | vrijdag 30 november 2012 @ 23:02 |
Olie peilen zou ik doen afhankelijk van hoeveel je rijdt en of de motor olie lekt/verbruikt. Als ie olie lekt eens per week en anders eens per maand ofzo. Wel peilen bij koude motor op recht oppervlak. Bandenspanning controleer ik eens in de paar maanden. Vaak hoeft er dan nauwelijks iets bij. Deurrubbers heb ik een paar weken geleden wel met wat siliconenspray ingesprayed. Paar jaar geleden tijdens strenge vorst kon ik de deur niet open krijgen, dus beter voorkomen. Ook voorkom je dat je de deurrubbers kapot trekt. Bevroren slot krijg je weer open met zo'n stiftje met antivries (is wel te koop bij een autozaak). Niet doen met kokend water, want dat blijft erin zitten en gaat weer bevriezen. | |
Whiskers2009 | vrijdag 30 november 2012 @ 23:06 |
Dank ![]() Werkt vaseline ook? En moet je de bandenspanning niet controleren met (relatief) koude banden? Hoe ver mag je dan rijden om nog een betrouwbare meting uit te kunnen voeren? Stiftje antivries zit in mijn tas ![]() Oliepeil meet ik tegenwoordig (laatste 9 jaar) nooit meer ![]() | |
Marco001 | vrijdag 30 november 2012 @ 23:35 |
Vaseline werkt ook goed. Mochten de rubbers toch vastvriezen dan of met je lichaam e ontdooien, of kort en stevig op de deur duwen zodat de rubbers los gaan zitten. Mocht je slot bevroren zijn dan kan je het beste met je lichaamswarmte het slot ontdooien, dus gewoon lekker tegen de deur gaan leunen. Overigens, niet alleen bij normaal rijden, maar bij onder of overstuur ALTIJD kijken naar waar je heen wilt. Kan je de onderstuur niet oplossen door alleen maar gas los te laten, stuur dan rustig terug, de grip komt dan ook vanzelf weer en dan kan je rustig weer de bocht insturen. | |
Goverman | vrijdag 30 november 2012 @ 23:45 |
Bandenspanning controleer je met koude banden en NIET met warme banden. Neem als richtlijn aan: de kortste weg naar het dichtstbijzijnde benzinestation. (max. 5 km. rustig, binnen BBK rijden). Waarom kun je de bandenspanning niet (betrouwbaar) meten met een hogere temperatuur? Dat komt omdat er drie variabelen zijn in dit spel: druk 'bandenspanning', temperatuur en volume. Het volume van de band is nagenoeg constant en is dus geen issue in de vergelijking (beste natuurkundigen: ik weet dat dit kort door de bocht is). De temperatuur en druk zijn echter variabel én zijn van elkaar afhankelijk (hogere temperatuur = hogere druk bij gelijkblijvend volume). Omdat het rijden de temperatuur van de band (en de lucht erin) doet toenemen, neemt ook de druk toe. Ga je dan uit van de 'ideale bandenspanning' volgens de fabrikant, dan wordt de druk dus te laag bij koude banden en dat is een dus een te lage spanning (en gevaarlijk e.d.). Hoe weet je of er genoeg lucht in zit? Welnu: er zit een sticker bij het portier van de bestuurder (soms bij de tankdop) waar een aantal waarden op staat, vaak een voor hard rijden, voor rijden met veel personen en een lege auto. Neem van die waarden altijd de hoogste: dan zit je altijd goed. Een band kan door een compressor bij een benzinepomp nooit zo hard worden opgepompt dat de band ontploft. Ook daarom dus: bij koud weer neem je de hoogste waarde die de fabrikant aangeeft. Dan zit je langere tijd goed en verbruik je ook minder brandstof. Motorolie e.d.: check 1x per maand en aan het begin van een lange rit (als in: langer dan 300 kilometer). En als je dan bezig bent, dan loop je ook de koelvloeistof, remvloeistof en ruitenwisservloeistof na. Let wel op met remvloeistof: liever niet de dop eraf halen, want het spul is giftig. Andere dingen die zijn genoemd: vaseline of siliconespul smeren op de deurrubbers, scheelt gedoe met vorst. Als je bezig bent, neem dan ook even de kofferbak mee... Nog wat tips: maak de BINNENKANT van je ramen schoon. Je zult verbaast zijn van de hoeveelheid troep die er af komt. Voordelen: beter zicht (marginaal) en minder snel beslagen ruiten. Scheelt ook weer wat brandstof als je airco hebt, want die hoeft minder lang te ontwasemen. Verder, wettelijk gezien ben je verplicht een gevarendriehoek te plaatsen. Ik zou dat het liefst laten zitten bij pech op de vluchtstrook. Maar goed, als je het dan toch doet, loop dan ten minste 2 hm-paaltjes stroomopwaarts (zover mogelijk van de rijstroken vandaan) en zet de gevarendriehoek zo dicht mogelijk tegen de witte kantstreep aan. Als je terugloopt naar je auto, loop dan hoe dan ook aan de achterzijde van de vangrail (of desnoods op de vangrail). Als iemand niet oplet en half over de vluchtstrook rijdt dan rijdt je je gevarendriehoek aan gort, maar is de kans groter dat de bestuurder wel tijdig bij de les is om je auto te ontwijken. Een wiel verwisselen op de vluchtstrook doe je dus NIET. Rijd langzaam door (knipperlichten aan en over de vluchtstrook) naar de eerste de beste plek waar je veilig staat en ga daar aan de slag. En morgen weet ik er vast nog wel een paar meer... ![]() | |
Whiskers2009 | vrijdag 30 november 2012 @ 23:53 |
![]() | |
Palomar | zaterdag 1 december 2012 @ 00:11 |
Ja, stilstaan op de vluchtstrook zou ik idd ook proberen te voorkomen. Ooit eens op de vluchtstrook stilgestaan (had een fiets in de achterbak met klep half open en die ging opeens helemaal open ![]() Ga zelf ook altijd als ik iemand stil zie staan op de vluchtstrook even op de linker strook rijden indien mogelijk. | |
Pizza_Boom | zaterdag 1 december 2012 @ 00:19 |
Pechhaven zoeken indien mogelijk. Overigens, als je komt stil te staan op de vluchtstrook, moet als het goed is de detectie van RWS je detecteren en de snelheid terug slingeren naar 70. Verder, sta je te lang, dan komt RWS zelf even kijken. Zelf meegemaakt, lekke koelvloeistofslang, dus een no go (spoot eruit, logisch na 80 km), iemand gebeld die me kwam halen, maar die moest ook van ver komen. Deed er een half uur over (eerst tegemoet, keren, terug) en toen hij net aangekomen was, kwam RWS ook kijken. | |
Whiskers2009 | zaterdag 1 december 2012 @ 00:22 |
Gelukkig doen veel mensen dat. of remmen ze wat af.. Gelukkig heb ik het tot op heden nooit meegemaakt | |
Palomar | zaterdag 1 december 2012 @ 00:22 |
maar dan moet dat wel een weggedeelte zijn waar matrixborden hangen en die heb je hier in het noorden volgens mij nergens. Stond overigens maar 30 seconden stil ofzo. Even klep weer dichtgedaan en toen volgende afslag eraf om het wat degelijker vast te maken ![]() | |
Whiskers2009 | zaterdag 1 december 2012 @ 00:23 |
Detectie van RWS? Nooit van gehoord: vertel! | |
Palomar | zaterdag 1 december 2012 @ 00:25 |
als ik voor hem mag antwoorden, volgens mij zijn dat al die cameraatjes die je vaak ziet hangen. Ergens centraal (in Driebergen geloof ik) houden ze al die beelden in de gaten. Vraag me alleen af of ze daarmee alle wegen kunnen zien. | |
Whiskers2009 | zaterdag 1 december 2012 @ 00:28 |
Ik heb het al druk genoeg met de weg, medebestuurders (ik bedoel: alle andere auto's en wat de bestuurders kunnen gaan doen) en de wisselende snelheden op het traject waar ik nu rij ![]() | |
Pizza_Boom | zaterdag 1 december 2012 @ 00:28 |
Dat zou een computer moeten doen. Sowieso alle wegen met spitsstroken zijn voorzien van deze zooi. | |
Pizza_Boom | zaterdag 1 december 2012 @ 00:28 |
Is toch niet zo moeilijk? 150 totdat de navigatsie gaat miepen dat er ergens een flitskast danwel trajectcontrole staat. ![]() | |
Whiskers2009 | zaterdag 1 december 2012 @ 00:30 |
Ik ben oldskool, geen nav.. En als ik die wel zou hebben zou ik ook zelf blijven opletten: veel betrouwbaarder ![]() | |
Pizza_Boom | zaterdag 1 december 2012 @ 00:30 |
Heb hem eigenlijk altijd bij. Ik rijd dan ook veel op de navi snelheid (gaat weer iets harder) ![]() | |
Whiskers2009 | zaterdag 1 december 2012 @ 00:31 |
Ik niet, rij ook op kaarten nog.. Gelukkig kan ik kaartlezen ![]() | |
Palomar | zaterdag 1 december 2012 @ 00:32 |
Klopt, ik vind het handig voor in de stad ofzo als je het echt niet meer weet. Op de snelweg en provinciale wegen kun je imo beter de anwb-borden volgen. Navigatie wil je nog wel eens opeens langs een boerenweggetje sturen omdat dat 1km sneller is ![]() | |
Whiskers2009 | zaterdag 1 december 2012 @ 00:34 |
Of ze kloppen sowieso niet omdat ze niet bijgewerkt zijn ![]() ![]() | |
AdoraBelle | zaterdag 1 december 2012 @ 00:39 |
Oja, ik moet nog steeds mijn navigatiesysteem bijwerken. Maar ik vergeet het iedere keer en word er dan weer aan herinnerd wanneer ik het gebruik. Dan word ik bij iemand de oprit op gestuurd omdat daar geen weg meer ligt ![]() | |
Pizza_Boom | zaterdag 1 december 2012 @ 00:41 |
Geen last van. Alleen de nieuwe vmax kent ie niet. | |
Whiskers2009 | zaterdag 1 december 2012 @ 00:42 |
Vmax? | |
AdoraBelle | zaterdag 1 december 2012 @ 00:42 |
Misschien is die van jou nog wat recenter dan mij, of kom jij alleen bij verkeerssituaties die het afgelopen jaar niet veranderd zijn ![]() | |
AdoraBelle | zaterdag 1 december 2012 @ 00:43 |
Dat is straattaal voor maximale toegestane snelheid op die weg. | |
Whiskers2009 | zaterdag 1 december 2012 @ 00:43 |
Dank ![]() | |
Pizza_Boom | zaterdag 1 december 2012 @ 00:46 |
Van de zomer update gedraaid (livetime free mapupdates) ![]() | |
AdoraBelle | zaterdag 1 december 2012 @ 00:47 |
Ja die van mij draait dus nog op kaarten van 2011 ![]() | |
Whiskers2009 | zaterdag 1 december 2012 @ 00:49 |
Of je koopt af en toe een nieuwe kaart ![]() | |
AdoraBelle | zaterdag 1 december 2012 @ 00:51 |
Ik heb als het goed is nog een gratis update tegoed ![]() | |
Whiskers2009 | zaterdag 1 december 2012 @ 00:54 |
Dan zou ik die maar snel eens doen ![]() | |
jitzzzze | zaterdag 1 december 2012 @ 09:40 |
Hou altijd in bij krappen en snelle bochten als het nat is en als het koud is. Helemaal als het koud en nat tegelijk is. In de zomer komt na een regenbuitje alle troep los van het wegdek en kan het spiegelglad worden. Als het koud is zijn bochten vaak wel bevroren. En ja, als het koud en nat is tegelijk dan is de kans zo groot dat het glad is ![]() Dus ik doe altijd rustig aan, ook met opgejaagde petjes achter me. Ze wachten maar eventjes ![]() | |
Viezze | zaterdag 1 december 2012 @ 10:10 |
Misschien ook wel een goede (het staat vaak al wel aangegeven). Als je stil komt te staan (om wat voor reden dan ook) op een snelweg zonder vluchtstrook, direct 112 bellen! Zelf gelukkig nog nooit gehad, maar ik vermoed dat ze direct 1/2 rijstroken afkruizen en politie / RWS naar je toe sturen. | |
blup | zaterdag 1 december 2012 @ 11:02 |
Ohja, voor de lifehammer, je moet erbij kunnen terwijl je met je rug strak in je stoel zit. Als je gordelspanners hebt kun je namelijk niet naar voren komen. Dus in je dashboard kastje werkt niet. Los in je portierbak heb je ook weinig aan als je over de kop geslagen bent. Hij moet ergens vast zitten waar je bij kunt. Bij voorkeur tegen 't dak. | |
Goverman | zaterdag 1 december 2012 @ 11:40 |
Stilstanddetectie op vluchtstroken bestaat niet. Wat er wel is, maar dat is alleen bij spitsstroken het geval, is dat met camera's de verkeersstroom wordt gemonitord. Als er dan een voertuig stilstaat op de spitsstrook (lees: voor het verkeer geopende vluchtstrook) dan gaat (maar dat weet ik niet helemaal zeker) er wel een belletje af in de verkeerscentrale, waarna de verkeersleider de spitsstrook sluit en een RWS-weginspecteur naar de gestrande bestuurder stuurt. En over de ene centrale in Driebergen: er is idd. een centrale in Driebergen, maar die is van het KLPD. Zij hebben daar een meldkamer zitten voor het KLPD. De wegverkeerscentrales van Rijkswaterstaat staan in Wolfheze (bij Arnhem), Velsen (bij de Wijkertunnel), Utrecht (langs de A12, maar dan een ander gebouw dan de triltoren), Rhoon (bij Rotterdam) en Geldrop (bij Eindhoven). Wat hierboven is genoemd over 112 bellen bij stilstand op een weg zonder vluchtstrook: dat is idd. een goed idee. Het mag echter ook al wel als je stilstaat op een weg met een smalle vluchtstrook! Overigens uitstappen in dergelijke situatie doe je natuurlijk aan de rechterzijde (dus niet van de bestuurders kant). Dat is veel veiliger. Een hesje aantrekken is een verstandig idee (maar m.i. niet het belangrijkste). En: uitstappen uit een auto die stilstaat langs de snelweg doe je ALTIJD (ongeacht het weer). Er vallen jaarlijks een paar doden op de vluchtstrook voor mensen die deze raad niet opvolgden... In de categorie wegtips van Goverman nog een paar dan maar... let op hoe de afstelling van je koplampen is. In alle auto's vanaf 1997 zit er een knopje in je auto om de lampen op hoogte af te stellen. Het voorkomt irritatie bij andere weggebruikers als je een goed afgestelde koplamp hebt. Vaak schijnen ze te hoog als je met veel personen achterin de auto zit en/of de kofferbak vol zit met zware spullen. Andere suggesties: neem een ramentrekker mee in de auto: je haalt condens van de ramen (m.n. zijramen) af zonder koude/vieze handen te krijgen. En... je ziet wat door je zijruiten. Met name in de stad met fietsers rechts van je is dat essentieel. Je zult mensen de kost geven die dat dus niet doen... In de winter - met sneeuw - zorg je er uiteraard voor dat je de sneeuw van je dak en motorkap haalt. De politie mag daar w.m.b. strak op zijn: het is levensgevaarlijk om op de snelweg achter een auto te zitten met een 20 cm. dikke laag sneeuw op zijn dak (ja: op de snelweg gaat dat schuiven...) In de categorie oefening baart kunst: zoek een rustige weg op en maak een noodstop. Leg wel eerst even je spullen goed gezekerd weg en vooral: let op of er niet een auto achter je zit!!!. Als je dat voor het eerst doet dan zul je verbaasd zijn over de hoeveelheid krachten die er vrij komen: het remt erg hard allemaal. Let wel even op: met ABS maakt het geen donder uit wat je doet (de auto corrigeert slippende wielen zelf) dus trap de rem dwars door de vloer heen (figuurlijk natuurlijk), maar zonder ABS moet je opletten wat er gebeurt met slippende wielen. Maar goed, juist daarvoor geldt: als je het een keer hebt gedaan, weet je welke krachten je kunt verwachten. En wat heel veel mensen verkeerd doen: ze laten de rem los voordat ze stil staan. Maar vaak rijd je dan nog ongeveer 20 km/u... (je lijf kan kennelijk niet meer het verschil tussen stilstaan en langzaam rijden onderscheiden). Ofwel: door blijven remmen. Ook een aardige oefening: ga eens autorijden zonder je binnenspiegel te gebruiken: zet hem op de blindeerstand. Je zult zien dat je beter op moet letten wat er in de linker en rechterspiegel te zien is én je let meer op wat er voor je gebeurt (zeker op de snelweg om wisselen van rijstrook te 'plannen'. Uiteraard zorg je voor een liter reserve-olie en koelvloeistof in de auto. Glassex (voor de ruitenwisservloeistof) is optioneel ![]() In de categorie: hoe bespaar ik op benzine: laat de auto altijd zo lang mogelijk in de versnelling uitrollen. Bij moderne auto's wordt dan geen benzine gebruikt, omdat de draaiing van de wielen de motor laat draaien (wat normaal gesproken natuurlijk andersom is). Ook moet je je verbruik bijhouden: print het bonnetje uit en schrijf de km-stand erop. Wanneer je dit in een excel-sheetje verwerkt dan zul je merken dat je toch ietsje langer nadenkt over (echt) hard rijden, wanneer je wel/niet de auto gebruikt e.d. zo, nu ga ik douchen ![]() | |
blup | zaterdag 1 december 2012 @ 11:48 |
Op pechhavens bij een spitsstrook wel. | |
FkTwkGs2012 | zaterdag 1 december 2012 @ 11:52 |
marge nemen, altijd. dat voorkomt noodgevallen. 2 seconden afstand (minimaal), niet voor een vrachtwagen rijden. | |
Pizza_Boom | zaterdag 1 december 2012 @ 14:21 |
Je zou voor de gein eens moeten proberen op een A8, A9, A4, A1 of A10 die 2 seconde afstand te houden. Je kan beter stil gaan staan, er zijn constant mensen die hem in het gat flikkeren. Als jij 70 meter afstand moet houden en wilt houden wens ik je veel succes. 20 meter is al veel bij tijd en wijle. Busjes zonder binnenspiegel en enkele cabine, waardoor je naast je hoofd al met de B stijl zit, zijn een goede om goed te leren spiegelen (en niet zoals de meeste doen, knipper aan en naar links flikkeren dat ding). Overigens, als je goed continue blijft spiegelen, hoef je niet eens meer je binnenspiegel te gebruiken. | |
Pizza_Boom | zondag 2 december 2012 @ 23:19 |
Bij vorst en kou en geen zin om te krabben, maar wel voorzien van "oprit" die totaan het huis loopt: Zet de auto vooruit richting het huis en zo dicht mogelijk tegen de gevel op. Als je genoeg stralingswarmte en gevelwarmte hebt, zul je niet hoeven krabben. Als je van plan bent de auto een paar dagen niet te gebruiken of uberhaupt altijd je ruitenwissers omhoog zet, zet wasknijpers onder de ruitenwissers (en dan onder de arm). Staan je wissers niet zo "breek mij er maar af" omhoog, maar ook niet op de ruit. Als je een dode accu hebt (of iemand anders), startkabels eraan en dan eerst maar eens de hulpwagen een kwartier o.i.d. lekker laten draaien. Hiermee laad je de andere accu ook bij, waardoor deze sterk genoeg is om zelf de auto te starten. Zeker als het voertuig dat gestart moet worden even groot of groter is dan je eigen auto. Heb je een grote auto die je niet wil gebruiken en een kleine ernaast die je wel wil gebruiken, dan kan je ook gewoon de startkabels op beide zetten en zo de kleine starten. Dit natuurlijk alleen als je zeker bent dat de grote zijn accu voldoende sterk is en deze ook regelmatig gebruikt wordt. Been there, done that. Veiliger is gewoon de andere laten lopen. Als je de auto niet acuut nodig hebt 's ochtends en weet waar de zon flink doorkomt, probeer de auto dan daar te zetten. De zon doet dan het ontdooiwerk voor je. | |
Chokeme | maandag 3 december 2012 @ 08:44 |
-Wanneer je vastzit in drassige grond kun je ook, in een poging je vloermatten te sparen, proberen om los te komen door heen en weer te rollen (als dat nog lukt). Dus een dotje gas zodat je naar voren/omhoog rijdt, dan weer de koppeling in en terugvallen, en zo heen en weer wiebelen. -Een brandende auto, wegzetten in zijn vrij en op de handrem. Door brand ontstane kortsluiting kan de motor starten, en als de auto dan in de versnelling staat kan hij gaan rijden. | |
Whiskers2009 | maandag 3 december 2012 @ 20:30 |
Iedereen wederom bedankt voor alle tips! ![]() Heb van Snowballed begrepen dat hij de OP niet meer kan aanpassen, dus nieuwe tips komen helaas niet in de OP, maar zijn WEL van harte welkom!! ![]() ![]() | |
Biogarde | dinsdag 4 december 2012 @ 11:55 |
Ik heb het een keer gehad op de oprit naar de A12, meubelboulevard/IKEA. Oprit op, plop, plop, pfff, auto uit. Ik in de berm staan, nog geen 3 minuten later ineens een takelwagen. MAMA TAKELWAGEN!11 Ik zeg, doe jij hier? Hij zegt, je bent gezien op de camera en ik werd hierheen gestuurd. Ik zeg, kost me dat? Niks, is een potje in de wegenbelasting die ze voor dit soort gevallen hebben en je staat gevaarlijk. Auto werd naar een garage naar keuze verplaatst en ik werd thuisgebracht. Ik ben jaren later nog steeds verbaasd. | |
Goverman | woensdag 5 december 2012 @ 10:26 |
Mooi verhaal, doet me deugd dat e.e.a. zo snel gaat ![]() | |
ZwartmetSuiker | woensdag 5 december 2012 @ 17:09 |
Maar wordt dat altijd betaald uit het algemene potje? | |
Marco001 | woensdag 5 december 2012 @ 17:12 |
Bij Helden op de Weg hebben ze regelmatig gemeld dat het wegslepen van de snelweg naar een P/afrit door de overheid betaald word, en de bestuurder dus niks kost. | |
Carlos93 | woensdag 5 december 2012 @ 17:19 |
Tip tegen het vastvriezen van je deur. Spuit een beetje siliconenolie op de deur rubbers. Daarna vriest het niet meer vast. | |
Biogarde | woensdag 5 december 2012 @ 20:41 |
Sowieso goed om ze eens per zoveel maanden in te smeren. Blijven ze soepel en de kans op scheuren is dan een stuk minder (suizen, lekken etc etc). | |
jitzzzze | woensdag 5 december 2012 @ 20:43 |
Wat Bio zegt ![]() | |
Whiskers2009 | donderdag 6 december 2012 @ 18:32 |
Maandag gedaan ![]() |