abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:36:50 #1
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119769470
Het lijkt mij ( Whiskers2009 dus.. ) leuk en handig om tips uit te wisselen over wat wat wél en wat zeker NIET te doen bij bepaalde "noodsituaties" die je tegen kunt komen op de weg..

Bijvoorbeeld:

Onderstuur: gas terug en dan rustig weer bocht insturen. (achterwiel aangedreven auto's: gas bijgeven en blijven sturen waar je heen wilt)

Overstuur: Sturen in de richting waarin de kont vd auto de voorkant wil inhalen (hoe contra-intuïtief ook). Aanvulling uit topic: Bij een voorwielaangedreven auto gas bijgeven. Vooral NIET remmen met de handrem. (Bij een achterwiel aangedreven auto koppeling intrappen.)

En dan graag ook nog met een differentiatie naar voor- en achterwiel aangedreven auto's.. Bij mijn achterwiel aangedreven vorige auto had ik al heel snel door dat ik bij (dreigend) onderstuur juist beter méér gas kon geven en blijven sturen, dan trok ik mijn auto de bocht juist in.

Wie heeft er tips voor situaties die elke bestuurder wel eens tegen kan komen (ander voorbeeld: auto valt stil op spooroverweg: wat doe je om je auto er snel af te krijgen, of gladheid: wat te doen als je auto gaat glijden en je op een lantarenpaal afstevent)?
En ja: bijv een slipcursus is beter dan tips, maar het is iig handig als je iig de theorie kent ;), vooral omdat mensen vaak intuïtief de VERKEERDE dingen doen :P

De in dit topic reeds gegeven tips

Algemeen
Gewoon over eendjes heenrijden, remmen is strafbaar en ontwijken gevaarlijk

Remschijven trekken krom als je (bijvoorbeeld voor het stoplicht) stilstaat, continue je voet op de rem houd met warme remmen... (vaak in de stad) dan kun je beter even de handrem nemen, die werkt alleen op de achterste trommels.. (in de meeste gevallen)

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 13:00 schreef Goverman het volgende:
Wat tips ter bevordering van de zelfredzaamheid bij het autorijden:
- zorg voor een life-hammer
- heb een wegenkaart (zo'n 2D-versie op papier) bij de hand
- zorg voor een schroevendraaier, bacoh en combinatietang: je kunt net wat meer bij pech. Een (oude) handdoek is ook een handig hulpmiddel

- check regelmatig de bandenspanning van het reservewiel (net zo vaak als die van de andere banden)
- zorg voor een plankje in de auto (formaat: ongeveer een half A4-tje) om je krik onder te zetten: in drassige grond kun je dan nog steeds een wiel verwisselen...
- zorg ervoor dat je een wiel kunt verwisselen: oefen dit een keer thuis met mooi weer. Dat scheelt als je op een koude, regenachtige schemeravond voor het eggie aan de slag moet... Kleine tips daar zijn:
+ draai de moeren los terwijl de auto nog op de grond staat (met de handrem erop en in de versnelling: dan kan het wiel nooit draaien)
+ krik de auto pas op als je de moeren zover heb losgedraaid dat je ze met de hand kan losdraaien
+ na het verwisselen: eerst de moeren met de hand vastdraaien (kruislings: boven-onder-links-rechts)
+ daarna auto laten zakken en de moeren vastdraaien (ook weer kruislings steeds een slagje)

- meer volgt :)
quote:
14s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:30 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
ANWB lid zijn, en pas bij je hebben
quote:
2s.gif Op donderdag 29 november 2012 01:05 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ik heb wel een paar tips:

- Zorg dat er altijd een paar dekens in je auto liggen.
- Genoeg proviand om een nacht te overleven.
- Een opwindbare Led zaklamp
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:25 schreef Pizza_Boom het volgende:
Op de snelweg: Kijk verder vooruit dan de 100 meter voor je, probeer meerdere auto's vooruit te kijken. Hierdoor kan je vaak bepaalde remsituaties al zien aankomen, waardoor jij gas los kan laten en minder hoeft bij te remmen. Als er iets op de snelweg ligt (bijv een baksteen ofzo) of eroverheen stuitert (been there, done that, helaas), niet sturen, stuur recht, poot van het gas en knal er maar overheen. Knippers aan en na de klap gaan we eens remmen. Ga je proberen een uitwijkmanoeuvre te doen, dan heb je kans dat het onder je banden komt waardoor je danwel een klapband krijgt, danwel een spin krijgt of zelfs op zijn kant kan gaan (dat laatste vooral bij wat hogere auto's). Zo lang het op de grond ligt of iets rolt: Klap er maar overheen, is voor jou het veiligste.

Als je met 2 wielen in een natte berm geraakt: Niet raar sturen, poot van het gas en laat de wagen maar uitrollen terwijl jij de weg volgt. Als je bijna stilstaat gaan we wel eens kijken hoe we die weg weer helemaal opkomen.

Verder bij overstuur waarin je in een slip raakt: Bij een voorwiel aangedreven auto stuur draaien en proberen gas te geven. Bij een achterwiel aangedreven auto koppeling in en laat maar glijden.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:38 schreef Life2.0 het volgende:
Voor mij is blikschade: ziekenhuis ;(

Voor inzicht en rijvaardigheid is ook wel leuk om te doen: niet remmen!

Gewoon je dagelijke route maken maar je mag niet remmen, niet aantikken, niet zachtjes remmen, gewoon niet remmen (behalve als het moet voor de verkeersveiligheid :') )

Zeg het wel eens als ik bij iemand in de auto zit; rem nou eens niet constant en leer je snelheid te controleren met je versnellingsbak en je ogen, al dat gerem is compleet overbod
quote:
7s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:32 schreef blup het volgende:
Onderstuur, gas los, blijven sturen zoals je deed, niet achterlijk meer gaan sturen. Door het gas los te laten duikt de auto wat naar voren zodat er meer druk, en dus meer grip op je voorwielen komt.

Overstuur, gas los, absoluut blijven kijken waar je heen wilt, dan zal je automatisch lichtelijk tegen sturen, en de juiste richting op gaan. Als de overstuur tever doorzet zou je inderdaad gas bij moet geven om het nog te kunnen corrigeren, de kans dat je auto in de contraslip raakt is alleen praktisch 100% en je bent 'm helemaal kwijt met een hogere snelheid.

Wat andere hier zeggen over gas bijgeven moet je aan pro's overlaten.
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Daarmee komt meteen mijn volgende tip:
Als je flink doorrijdt en drempels tegen komt waarvoor je hard moet remmen, laat je rem los voordat je het drempel op gaat. Je kan beter wat harder over het drempel gaan dan vol remmend, omdat bij remmen door de massatraagheid het meeste gewicht ook naar voren duikt en dit dus een extra belasting voor je voortrein is als je dan een drempel op klapt.
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:45 schreef Pizza_Boom het volgende:
Voor zowel zomer als winter, maar meer voor zomer: Als je door gewicht een heuvel niet makkelijk opkomt, bijv, met een aanhanger achter je gat, laat die banden lekker spinnen. Een setje nieuwe bandjes is nog altijd goedkoper dan een nieuwe koppeling. Als het even kan, probeer je aanhanger (mits je weet hoe het moet) iets te scharen zodat je eerst de koppeling op kan laten komen voordat je het volle gewicht erop krijgt.
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:22 schreef Palomar het volgende:
Nog een tip. Mocht je motor oververhit raken, zet dan de kachel vol aan, zodat er zoveel mogelijk warmte weg kan. Toen ik vroeger met mn ouders op vakantie ging raakte de motor van onze auto in de bergen eens oververhit. Mn vader heeft toen de kachel vol aan gezet en dat maakte net het verschil tussen om de motor niet aan de kook te krijgen. Was alleen bij een buitentemperatuur van 35 graden niet echt prettig voor de inzittenden :P
Auto valt stil op spooroverweg: wat doe je om je auto er snel af te krijgen?
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 22:53 schreef Auti het volgende:

[..]

Als er geen trein aan komt, de auto op de startmotor proberen vooruit te krijgen, anders in zijn vrij, uitstappen en duwen.. komt er een trein aan; rennen!
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:10 schreef Snowballed het volgende:
Een spoorwegovergang kom je af, door de auto in de eerste versnelling, of in de achteruitversnelling te zetten, en de startmotor te laten draaien zonder de koppeling in te trappen...
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:12 schreef Auti het volgende:

[..]

Door precies te doen wat hij zegt. Auto in versnelling, koppeling niet intrappen en de auto starten.. en daar niet mee stoppen.. dan gaat hij in schokjes vooruit.
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:48 schreef Palomar het volgende:

[..]

En veel nieuwe auto's hebben een startknop. Daar zit vast ook wel zo'n soort een beveiliging op. En met een automaat gaat het ook niet op.
Bij gladheid terwijl je op een lantarenpaal afglijdt:
NIET remmen, WEL sturen waar je heen wilt (en dat is dus niet die lantarenpaal)

quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:31 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Gewoon blijven zitten, het is maar een paaltje, enkel blikschade, in paniek reageren levert vaak alleen meer schade op (tegen andere auto aanrijden bijv)
Gladheid algemeen
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:14 schreef Palomar het volgende:
Verder sowieso wel raadzaam om bij glad weer of sneeuw eens een parkeerplaats op te zoeken en gewoon wat te slippen :P Is leuk, maar je weet ook een beetje hoe je auto reageert. Bijv. met die lantaarnpaal. Bij verse sneeuw zul je eerst vooruit schieten als je stuurt, maar na een tijdje grijpen je banden zich vast en kun je gewoon sturen.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:33 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

leuker nog: door je wielen te blokkeren (remmen of gas terug geven) ga je juist ongecontroleerd naar benee _O-

gewoon rustig met je koppeling je wielen iets langzamer laten draaien

gratis sneeuwtip voor het leven:
als je van de winter gaat fietsen moet je je stuur losje vasthouden en gewicht naar achteren houden, hopelijk bespaart dat een paar botbreuken
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 23:35 schreef Pizza_Boom het volgende:
Oja, als het opeens glad is (bijv. een viaduct dat opgevroren is), laat maar rollen. Niet remmen, geen gekke stuurbewegingen maken, gewoon maar laten rollen.
Als je wilt wegrijden in de sneeuw: Zoek naar verse sneeuw, heb je meer grip. Rustig wegrijden, laat de koppeling maar wat meer slippen, maar houdt die banden in vredesnaam op de weg zonder te slippen.
Verder: Winterbanden zijn niet heilig en zorgen er niet voor dat je even idioot kan scheuren als zomers, maar dragen wel bij aan een stabielere rit en meer controle over het voertuig in winterse omstandigheden.
Ok, wat te doen als het glad is en je hebt een oud barrel ( ) zoals ik, maar je moet wel de weg op?
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:00 schreef Palomar het volgende:

[..]

Daarvoor geldt hetzelfde als elke andere auto lijkt me, op rechte stukken gewoon rijden en in de bochten wat extra oppassen (vroeger gas los ipv. remmen).

Op de snelweg ook oppassen bij inhalen dat er als het gesneeuwd heeft sporen ontstaan in het midden van de weg waardoor je kunt slippen.
quote:
Op donderdag 29 november 2012 00:14 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Zorg voor kettingen in de bergen, dekens, voedsel dat lang goed blijft, drinken in een te grote fles zo dat bij bevriezing de fles niet knapt (en je een hoop bende bespaart blijft). Die laatste punten gelden ook voor Nederland in de winter.
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 11:21 schreef Snowballed het volgende:

[..]


Wacht maar tot er 3 cm sneeuw valt... dan breekt de pleuris weer uit....


Btw als je vast staat met spinnende wielen en je wil toch wegkomen, kun je in het uiterste geval een vloermat onder je aangedreven wielen leggen, grote kans dat de wielen dan weer iets grip krijgen..
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 12:56 schreef henkde_j het volgende:
fietsen in de sneeuw.
Gewoon goed stevig constant doortrappen. Niet slingeren maar rechte lijnen fietsen en bochten zo wijd mogelijk pakken. En zo min mogelijk remmen. Met een richting of tempo wisseling lig je zo onderuit :')
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 13:16 schreef gohan16 het volgende:

[..]

Idd, zo langzaam mogelijk optrekken en constante snelheid aanhouden.
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 13:45 schreef HeavenSmiles het volgende:

[..]

En let vooral op bij bruggetjes e.d.. Die worden niet altijd gestrooid en zijn per definitie gladder, ook als er op de rest van het fietspad geen gladheid te bekennen is. Op die stukken moet écht in een rechte lijn fietsen :P.
Bij dreigende ongevallen
Niet kijken naar obstakels, maar kijk waar je heen wil. Als je naar het obstakel blijft kijken, al is het 't enige in de nabije omgeving is dat er staat, ga je het raken.

quote:
Op donderdag 29 november 2012 15:15 schreef henkde_j het volgende:
Als je een boom niet meer kan ontwijken, zorg dan dat je de neus van de auto er in parkeert. Niet de zijkant :')
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 20:05 schreef Auti het volgende:

[..]

Een frontale klap biedt veel meer overlevingskans dan een zijwaartse klap. Zijwaartse botsingen geven bijna altijd nek letsel, de auto is aan de zijkanten ook stukken minder steviger dan de voorkant.
Bij pech/panne
quote:
Op woensdag 28 november 2012 23:17 schreef Snowballed het volgende:
Verder kun je je v snaar of multiriem vervangen door een panty, (die trekt zichzelf strak en is ontzettend sterk) en kun je met dynamo (dus licht) blijven rijden..

Btw een v snaar of multiriem is zo sterk, dat hij het motor blok uit de auto kan tillen bij gebrek aan een ketting...
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:09 schreef Pizza_Boom het volgende:
Oja, als je met pech langs de weg komt te staan: draai het stuur naar rechts als je rechts staat en links als je links staat.
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:13 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Als er dan iemand achterop klapt, draait je auto inderdaad van het verkeer weg in plaats van ernaartoe. En zoek de dichtstbijzijnde vluchtstrook, ga op een A2 als je op strook 1 of 2 rijdt lekker naar de middenberm, i.p.v. strook 3, 4 en 5 oversteken naar de zijkant.
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 08:46 schreef Auti het volgende:

[..]

En als je eenmaal met pech of schade op de vluchtstrook staat, blijf dan niet in je auto zitten maar ga netjes achter de vangrail staan.. ook al zeikt het van de regen.
quote:
7s.gif Op donderdag 29 november 2012 11:11 schreef JDude het volgende:

[..]

Én zet je auto zo ver mogelijk van de rijstroken vandaan. Desnoods in het gras met nog net de linkerwielen op het asfalt zodat je in ieder geval weer wegkomt. Maar net achter de witte lijn gaan staan is vragen om ellende.

Ook een leuke: ouders die hun kinderen even moeten "uitlaten" op de vluchtstrook. Rij liever door naar een tankstation, AC restaurant of whatever, maar laat ze niet hun behoefte doen achter uw op luttele decimeters van het voorbijrazende verkeer geparkeerde voertuig :|W
In de bergen
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:13 schreef Palomar het volgende:

[..]

niet met ingetrapte rem de berg afgaan, maar rollend in de versnelling ;) (bijv. in de 3 als je 70/80 wilt).
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:17 schreef Palomar het volgende:
En in de categorie bergen/buitenland. Niet op je navigatiesysteem afgaan als die de snelste route weet. Je nav weet niet dat dat binnendoorweggetje waar je 90 mag eigenlijk een veredeld zandpad is met her en der rotsblokken op de weg waar je in de praktijk nog geen 30 haalt ;)

Been there done that ;) Gewoon de bewegwijzering volgen.
quote:
Op donderdag 29 november 2012 00:14 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Zorg voor kettingen in de bergen, dekens, voedsel dat lang goed blijft, drinken in een te grote fles zo dat bij bevriezing de fles niet knapt (en je een hoop bende bespaart blijft). Die laatste punten gelden ook voor Nederland in de winter.
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:10 schreef Pizza_Boom het volgende:
Geen tip als noodgeval, maar in het algemeen in de bergen: Zelfde versnelling de berg af als dat je hem op reed (dus reed je er in zijn 2 op, dan ga je er ook in zijn 2 weer af). Verder, als je moet remmen, kort maar hard remmen. Trap hem maar flink in en laat daarna je rem weer los. Dit voorkomt oververhitte remmen. Dus niet constant je rempedaal intrappen.


[ Bericht 1% gewijzigd door Snowballed op 30-11-2012 20:26:30 ]
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_119769552
Dat van die spoorwegovergang gaat bij mijn auto niet werken; hij start namelijk alleen als je de koppeling intrapt :P
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:39:44 #3
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119769560
Twee keer is heel lief O+ , maar wat overbodig :D
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:42:35 #4
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119769633
Deze is beter ivm #2 :Y
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:43:03 #5
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119769640
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:39 schreef Whiskers2009 het volgende:
Twee keer is heel lief O+ , maar wat overbodig :D
Tja ik doe eigenlijk nooit een nieuw deel openen.... dus dat is nou net iets wat ik niet kan...... en ook niet veel van weet... :P
Die ander heb ik netjes een dmv een tr uitgelegd....
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:43:48 #6
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119769663
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:43 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Tja ik doe eigenlijk nooit een nieuw deel openen.... dus dat is nou net iets wat ik niet kan...... en ook niet veel van weet... :P
Ach, ik heb jou hulp weer nodig mbt auto's ;)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:45:29 #7
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119769701
Kom op, we verliezen het van het treinentopic, dat kan toch zomaar niet :P
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:45:51 #8
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119769713
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:43 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ach, ik heb jou hulp weer nodig mbt auto's ;)
Niet alleen die van mij hoor.... :+

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:39 schreef erikkll het volgende:
Dat van die spoorwegovergang gaat bij mijn auto niet werken; hij start namelijk alleen als je de koppeling intrapt :P
Dat is vaak bij Amerikanen het geval... :Y
Maar de nieuwere auto's hebben het ook vaak
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:46:25 #9
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119769724
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:45 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Niet alleen die van mij hoor.... :+

[..]

Dat is vaak bij Amerikanen het geval... :Y
True :@

Maar ik doe er iig wat aan :P
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:48:17 #10
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119769767
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:46 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

True :@

Maar ik doe er iig wat aan :P
Ik ben te druk om jou bepaalde dingen te laten geloven...... :+
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_119769770
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:39 schreef erikkll het volgende:
Dat van die spoorwegovergang gaat bij mijn auto niet werken; hij start namelijk alleen als je de koppeling intrapt :P
En veel nieuwe auto's hebben een startknop. Daar zit vast ook wel zo'n soort een beveiliging op. En met een automaat gaat het ook niet op.
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:49:03 #12
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119769782
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:48 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ik ben te druk om jou bepaalde dingen te laten geloven...... :+
Ach, ben je ook eens van de straat :P
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:50:44 #13
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119769814
Waarom zijn die treinmensen zo laat nog wakker }:|
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:51:52 #14
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119769848
Het is trouwens ook beter om in het geval dat er wel een trein aankomt, en je kunt niet aan de kant, (het beste kies je een haakse vluchtweg) langs het spoor in de richting van de trein te rennen... Ivm rondvliegend materiaal...

over treinen gesproken.... 8-)
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:52:35 #15
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119769862
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:51 schreef Snowballed het volgende:
Het is trouwens ook beter om in het geval dat er wel een trein aankomt, en je kunt niet aan de kant, (het beste kies je een haakse vluchtweg) langs het spoor in de richting van de trein te rennen... Ivm rondvliegend materiaal...

over treinen gesproken.... 8-)
Een trein koppen???
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:54:03 #16
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119769897
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:52 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Een trein koppen???
LANGS....!!!!! o|O oO/

het spoor....
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:54:30 #17
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119769915
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:54 schreef Snowballed het volgende:

[..]

LANGS....!!!!! o|O oO/

het spoor....
Oke :D
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:55:40 #18
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119769942
Parallel aan het spoor dus :P
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:55:45 #19
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119769943
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:54 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Oke :D

Maar meestal ben je in zo'n geval toch niet meer op tijd.... oO<

:9 :*

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:55 schreef Whiskers2009 het volgende:
Parallel aan het spoor dus :P
Die woordkeuze schijnt men ook nog wel eens ter hand te willen nemen, dunkt me...

:6
Maar meestal ben je in zo'n geval toch niet meer op tijd.... oO<
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:57:22 #20
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119769983
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:55 schreef Snowballed het volgende:

[..]

:9 :*

Maar meestal ben je in zo'n geval toch niet meer op tijd.... oO<
Na, als ik nog geen trein zie of hoor zou ik die hop bunny wel uitproberen :Y
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:58:44 #21
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119770022
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:57 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Na, als ik nog geen trein zie of hoor zou ik die hop bunny wel uitproberen :Y
En mijn auto redden :Y Heb helaas geen hopen geld voor een andere, dus liever deze houden :Y
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:59:43 #22
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119770047
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:57 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Na, als ik nog geen trein zie of hoor zou ik die hop bunny wel uitproberen :Y
Ik denk dat ik geen tijd heb om te denken op dat moment... en het zal wel op een reflex uitdraaien....

Btw wat maak ik een bende van mijn posts... |:(
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  vrijdag 30 november 2012 @ 01:01:52 #23
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119770084
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:59 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ik denk dat ik geen tijd heb om te denken op dat moment... en het zal wel op een reflex uitdraaien....

Btw wat maak ik een bende van mijn posts... |:(

Man zeur niet, ik neem er geen aanstoot aan ;)

En ik weet ook niet of ik het durf... Zou me niks verbazen als ik gillend van angst die spoorweg afstuiter zonder auto :D
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 30 november 2012 @ 01:06:52 #24
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119770186
Hmmm, ik ga ook zo lekker slapen
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 30 november 2012 @ 01:08:22 #25
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119770212
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 01:01 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Man zeur niet, ik neem er geen aanstoot aan ;)

En ik weet ook niet of ik het durf... Zou me niks verbazen als ik gillend van angst die spoorweg afstuiter zonder auto :D
En je dan op een afstandje ziet (omdat de trein toch nog best ver weg was) hoe je trouwe honda keihard door een trein genomen word...

Vanaf 2 min ongeveer:


quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 01:06 schreef Whiskers2009 het volgende:
Hmmm, ik ga ook zo lekker slapen
Slaap lekker..... :Z :z
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  vrijdag 30 november 2012 @ 01:09:33 #26
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119770239
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 01:08 schreef Snowballed het volgende:

[..]

En je dan op een afstandje ziet (omdat de trein toch nog best ver weg was) hoe je trouwe honda keihard door een trein genomen word...

Vanaf 2 min ongeveer:

Dat is :'( idd... Maar liever mijn Honda dan ik :@
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  FOK!fotograaf vrijdag 30 november 2012 @ 08:22:15 #27
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119771859
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 01:09 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Dat is :'( idd... Maar liever mijn Honda dan ik :@
Idd, het is maar blik. Denk daar altijd aan, een mensenleven is veel meer waard dan een stuk blik, zelfs als het een echte oldtimer is.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  vrijdag 30 november 2012 @ 13:00:18 #28
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_119778154
Wat tips ter bevordering van de zelfredzaamheid bij het autorijden:
- zorg voor een life-hammer
- heb een wegenkaart (zo'n 2D-versie op papier) bij de hand
- zorg voor een schroevendraaier, bacoh en combinatietang: je kunt net wat meer bij pech. Een (oude) handdoek is ook een handig hulpmiddel

- check regelmatig de bandenspanning van het reservewiel (net zo vaak als die van de andere banden)
- zorg voor een plankje in de auto (formaat: ongeveer een half A4-tje) om je krik onder te zetten: in drassige grond kun je dan nog steeds een wiel verwisselen...
- zorg ervoor dat je een wiel kunt verwisselen: oefen dit een keer thuis met mooi weer. Dat scheelt als je op een koude, regenachtige schemeravond voor het eggie aan de slag moet... Kleine tips daar zijn:
+ draai de moeren los terwijl de auto nog op de grond staat (met de handrem erop en in de versnelling: dan kan het wiel nooit draaien)
+ krik de auto pas op als je de moeren zover heb losgedraaid dat je ze met de hand kan losdraaien
+ na het verwisselen: eerst de moeren met de hand vastdraaien (kruislings: boven-onder-links-rechts)
+ daarna auto laten zakken en de moeren vastdraaien (ook weer kruislings steeds een slagje)

- meer volgt :)
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  FOK!fotograaf vrijdag 30 november 2012 @ 13:11:45 #29
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119778441
Moraal van het verhaal hier boven: Zorg voor winterbanden op velg en wissel die zelf om. Heb je genoeg oefening gehad. :P
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_119779285
Grappig dat sommige tips je een boete kan opleveren.
  vrijdag 30 november 2012 @ 13:53:20 #31
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119779392
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 13:11 schreef Pizza_Boom het volgende:
Moraal van het verhaal hier boven: Zorg voor winterbanden op velg en wissel die zelf om. Heb je genoeg oefening gehad. :P
Bij die oefening kom je er ook direct achter of alle gereedschap aanwezig is, waar je het kunt vinden en of het goed werkt..

Leg ook altijd 1 van de wielen die je verwisselt onder de dorpel, zodat de auto niet op de grond ligt, als hij van de (meestal heel gammele) krik valt.. (een potkrik met 2 balkjes hout bied uitkomst)

En vertrouw je de krik niet of lijkt het je te eng omdat de krik alle kanten op gaat behalve naar boven, twijfel dan niet en bel de wegenwacht..

Ps. bij de bandenspanning controle (die erg belangrijk is) OOK je reservewiel controleren... ;)

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 13:48 schreef Darkomen het volgende:
Grappig dat sommige tips je een boete kan opleveren.
Leuk dat je post, maar vertel dan ook even waar het precies om gaat... :Y
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  vrijdag 30 november 2012 @ 18:31:59 #32
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119787981
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 00:36 schreef Snowballed het volgende:
Het lijkt mij leuk en handig om tips uit te wisselen over wat wat wél en wat zeker NIET te doen bij bepaalde "noodsituaties" die je tegen kunt komen op de weg..
Ik wou de OP bijwerken, maar dat gaat natuurlijk niet nu jij het topic geopend hebt :D

Dus aan jou de schone taak om te tips uit dit topic in de OP te zetten :P ^O^
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 30 november 2012 @ 20:07:39 #33
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119791001
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 18:31 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ik wou de OP bijwerken, maar dat gaat natuurlijk niet nu jij het topic geopend hebt :D

Dus aan jou de schone taak om te tips uit dit topic in de OP te zetten :P ^O^
Hmmm gloeiende gloeiende........ }:|

Maar ik zal mn best doen..... :7
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  vrijdag 30 november 2012 @ 20:08:26 #34
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119791033
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 20:07 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Hmmm gloeiende gloeiende........ }:|

Maar ik zal mn best doen..... :7
^O^ :*
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 30 november 2012 @ 22:41:07 #35
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119798290
Iemand nog tips? Hoe vaak moet je je olie peilen (en hoe? Ik weet het wel, anderen wellicht niet)?
Hoe vaak moet je je bandenspanning controleren, en kun je dat doen aan het eind van een (lange) reis?
Kun/moet je je auto aan de onderkant op één of andere manier tegen pekel beschermen?
Is het bij dreigende vorst nuttig je deurrubbers is te wrijven met vaseline? (als je auto buiten staat)
Hoe krijg je een bevroren deurslot weer open? Of voorkom je dat het vastvriest?
Etc :D

Gewoon handige tips, al zijn ze simpel en klein ;) ^O^
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_119799354
Olie peilen zou ik doen afhankelijk van hoeveel je rijdt en of de motor olie lekt/verbruikt. Als ie olie lekt eens per week en anders eens per maand ofzo. Wel peilen bij koude motor op recht oppervlak.

Bandenspanning controleer ik eens in de paar maanden. Vaak hoeft er dan nauwelijks iets bij.

Deurrubbers heb ik een paar weken geleden wel met wat siliconenspray ingesprayed. Paar jaar geleden tijdens strenge vorst kon ik de deur niet open krijgen, dus beter voorkomen. Ook voorkom je dat je de deurrubbers kapot trekt.

Bevroren slot krijg je weer open met zo'n stiftje met antivries (is wel te koop bij een autozaak). Niet doen met kokend water, want dat blijft erin zitten en gaat weer bevriezen.
  vrijdag 30 november 2012 @ 23:06:16 #37
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119799532
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 23:02 schreef Palomar het volgende:
Olie peilen zou ik doen afhankelijk van hoeveel je rijdt en of de motor olie lekt/verbruikt. Als ie olie lekt eens per week en anders eens per maand ofzo. Wel peilen bij koude motor op recht oppervlak.

Bandenspanning controleer ik eens in de paar maanden. Vaak hoeft er dan nauwelijks iets bij.

Deurrubbers heb ik een paar weken geleden wel met wat siliconenspray ingesprayed. Paar jaar geleden tijdens strenge vorst kon ik de deur niet open krijgen, dus beter voorkomen. Ook voorkom je dat je de deurrubbers kapot trekt.

Bevroren slot krijg je weer open met zo'n stiftje met antivries (is wel te koop bij een autozaak). Niet doen met kokend water, want dat blijft erin zitten en gaat weer bevriezen.
Dank ^O^

Werkt vaseline ook?

En moet je de bandenspanning niet controleren met (relatief) koude banden? Hoe ver mag je dan rijden om nog een betrouwbare meting uit te kunnen voeren?

Stiftje antivries zit in mijn tas ^O^

Oliepeil meet ik tegenwoordig (laatste 9 jaar) nooit meer :@ . Bij mijn vorige auto wel, maar toen was het ook nodig
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_119800630
Vaseline werkt ook goed. Mochten de rubbers toch vastvriezen dan of met je lichaam e ontdooien, of kort en stevig op de deur duwen zodat de rubbers los gaan zitten.
Mocht je slot bevroren zijn dan kan je het beste met je lichaamswarmte het slot ontdooien, dus gewoon lekker tegen de deur gaan leunen.

Overigens, niet alleen bij normaal rijden, maar bij onder of overstuur ALTIJD kijken naar waar je heen wilt. Kan je de onderstuur niet oplossen door alleen maar gas los te laten, stuur dan rustig terug, de grip komt dan ook vanzelf weer en dan kan je rustig weer de bocht insturen.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  vrijdag 30 november 2012 @ 23:45:44 #39
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_119800981
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 23:06 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Dank ^O^

Werkt vaseline ook?

En moet je de bandenspanning niet controleren met (relatief) koude banden? Hoe ver mag je dan rijden om nog een betrouwbare meting uit te kunnen voeren?

Stiftje antivries zit in mijn tas ^O^

Oliepeil meet ik tegenwoordig (laatste 9 jaar) nooit meer :@ . Bij mijn vorige auto wel, maar toen was het ook nodig
Bandenspanning controleer je met koude banden en NIET met warme banden. Neem als richtlijn aan: de kortste weg naar het dichtstbijzijnde benzinestation. (max. 5 km. rustig, binnen BBK rijden). Waarom kun je de bandenspanning niet (betrouwbaar) meten met een hogere temperatuur? Dat komt omdat er drie variabelen zijn in dit spel: druk 'bandenspanning', temperatuur en volume. Het volume van de band is nagenoeg constant en is dus geen issue in de vergelijking (beste natuurkundigen: ik weet dat dit kort door de bocht is). De temperatuur en druk zijn echter variabel én zijn van elkaar afhankelijk (hogere temperatuur = hogere druk bij gelijkblijvend volume). Omdat het rijden de temperatuur van de band (en de lucht erin) doet toenemen, neemt ook de druk toe. Ga je dan uit van de 'ideale bandenspanning' volgens de fabrikant, dan wordt de druk dus te laag bij koude banden en dat is een dus een te lage spanning (en gevaarlijk e.d.).

Hoe weet je of er genoeg lucht in zit? Welnu: er zit een sticker bij het portier van de bestuurder (soms bij de tankdop) waar een aantal waarden op staat, vaak een voor hard rijden, voor rijden met veel personen en een lege auto. Neem van die waarden altijd de hoogste: dan zit je altijd goed. Een band kan door een compressor bij een benzinepomp nooit zo hard worden opgepompt dat de band ontploft. Ook daarom dus: bij koud weer neem je de hoogste waarde die de fabrikant aangeeft. Dan zit je langere tijd goed en verbruik je ook minder brandstof.

Motorolie e.d.: check 1x per maand en aan het begin van een lange rit (als in: langer dan 300 kilometer). En als je dan bezig bent, dan loop je ook de koelvloeistof, remvloeistof en ruitenwisservloeistof na. Let wel op met remvloeistof: liever niet de dop eraf halen, want het spul is giftig.

Andere dingen die zijn genoemd: vaseline of siliconespul smeren op de deurrubbers, scheelt gedoe met vorst. Als je bezig bent, neem dan ook even de kofferbak mee...

Nog wat tips: maak de BINNENKANT van je ramen schoon. Je zult verbaast zijn van de hoeveelheid troep die er af komt. Voordelen: beter zicht (marginaal) en minder snel beslagen ruiten. Scheelt ook weer wat brandstof als je airco hebt, want die hoeft minder lang te ontwasemen.

Verder, wettelijk gezien ben je verplicht een gevarendriehoek te plaatsen. Ik zou dat het liefst laten zitten bij pech op de vluchtstrook. Maar goed, als je het dan toch doet, loop dan ten minste 2 hm-paaltjes stroomopwaarts (zover mogelijk van de rijstroken vandaan) en zet de gevarendriehoek zo dicht mogelijk tegen de witte kantstreep aan. Als je terugloopt naar je auto, loop dan hoe dan ook aan de achterzijde van de vangrail (of desnoods op de vangrail). Als iemand niet oplet en half over de vluchtstrook rijdt dan rijdt je je gevarendriehoek aan gort, maar is de kans groter dat de bestuurder wel tijdig bij de les is om je auto te ontwijken. Een wiel verwisselen op de vluchtstrook doe je dus NIET. Rijd langzaam door (knipperlichten aan en over de vluchtstrook) naar de eerste de beste plek waar je veilig staat en ga daar aan de slag.

En morgen weet ik er vast nog wel een paar meer... :)
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  vrijdag 30 november 2012 @ 23:53:19 #40
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119801320
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 23:45 schreef Goverman het volgende:

[..]

Bandenspanning controleer je met koude banden en NIET met warme banden. Neem als richtlijn aan: de kortste weg naar het dichtstbijzijnde benzinestation. (max. 5 km. rustig, binnen BBK rijden). Waarom kun je de bandenspanning niet (betrouwbaar) meten met een hogere temperatuur? Dat komt omdat er drie variabelen zijn in dit spel: druk 'bandenspanning', temperatuur en volume. Het volume van de band is nagenoeg constant en is dus geen issue in de vergelijking (beste natuurkundigen: ik weet dat dit kort door de bocht is). De temperatuur en druk zijn echter variabel én zijn van elkaar afhankelijk (hogere temperatuur = hogere druk bij gelijkblijvend volume). Omdat het rijden de temperatuur van de band (en de lucht erin) doet toenemen, neemt ook de druk toe. Ga je dan uit van de 'ideale bandenspanning' volgens de fabrikant, dan wordt de druk dus te laag bij koude banden en dat is een dus een te lage spanning (en gevaarlijk e.d.).

Hoe weet je of er genoeg lucht in zit? Welnu: er zit een sticker bij het portier van de bestuurder (soms bij de tankdop) waar een aantal waarden op staat, vaak een voor hard rijden, voor rijden met veel personen en een lege auto. Neem van die waarden altijd de hoogste: dan zit je altijd goed. Een band kan door een compressor bij een benzinepomp nooit zo hard worden opgepompt dat de band ontploft. Ook daarom dus: bij koud weer neem je de hoogste waarde die de fabrikant aangeeft. Dan zit je langere tijd goed en verbruik je ook minder brandstof.

Motorolie e.d.: check 1x per maand en aan het begin van een lange rit (als in: langer dan 300 kilometer). En als je dan bezig bent, dan loop je ook de koelvloeistof, remvloeistof en ruitenwisservloeistof na. Let wel op met remvloeistof: liever niet de dop eraf halen, want het spul is giftig.

Andere dingen die zijn genoemd: vaseline of siliconespul smeren op de deurrubbers, scheelt gedoe met vorst. Als je bezig bent, neem dan ook even de kofferbak mee...

Nog wat tips: maak de BINNENKANT van je ramen schoon. Je zult verbaast zijn van de hoeveelheid troep die er af komt. Voordelen: beter zicht (marginaal) en minder snel beslagen ruiten. Scheelt ook weer wat brandstof als je airco hebt, want die hoeft minder lang te ontwasemen.

Verder, wettelijk gezien ben je verplicht een gevarendriehoek te plaatsen. Ik zou dat het liefst laten zitten bij pech op de vluchtstrook. Maar goed, als je het dan toch doet, loop dan ten minste 2 hm-paaltjes stroomopwaarts (zover mogelijk van de rijstroken vandaan) en zet de gevarendriehoek zo dicht mogelijk tegen de witte kantstreep aan. Als je terugloopt naar je auto, loop dan hoe dan ook aan de achterzijde van de vangrail (of desnoods op de vangrail). Als iemand niet oplet en half over de vluchtstrook rijdt dan rijdt je je gevarendriehoek aan gort, maar is de kans groter dat de bestuurder wel tijdig bij de les is om je auto te ontwijken. Een wiel verwisselen op de vluchtstrook doe je dus NIET. Rijd langzaam door (knipperlichten aan en over de vluchtstrook) naar de eerste de beste plek waar je veilig staat en ga daar aan de slag.

En morgen weet ik er vast nog wel een paar meer... :)
^O^
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_119802092
Ja, stilstaan op de vluchtstrook zou ik idd ook proberen te voorkomen. Ooit eens op de vluchtstrook stilgestaan (had een fiets in de achterbak met klep half open en die ging opeens helemaal open :')) en dan raast het verkeer echt hard voorbij.
Ga zelf ook altijd als ik iemand stil zie staan op de vluchtstrook even op de linker strook rijden indien mogelijk.
  FOK!fotograaf zaterdag 1 december 2012 @ 00:19:02 #42
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119802415
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 00:11 schreef Palomar het volgende:
Ja, stilstaan op de vluchtstrook zou ik idd ook proberen te voorkomen. Ooit eens op de vluchtstrook stilgestaan (had een fiets in de achterbak met klep half open en die ging opeens helemaal open :')) en dan raast het verkeer echt hard voorbij.
Pechhaven zoeken indien mogelijk. Overigens, als je komt stil te staan op de vluchtstrook, moet als het goed is de detectie van RWS je detecteren en de snelheid terug slingeren naar 70. Verder, sta je te lang, dan komt RWS zelf even kijken. Zelf meegemaakt, lekke koelvloeistofslang, dus een no go (spoot eruit, logisch na 80 km), iemand gebeld die me kwam halen, maar die moest ook van ver komen. Deed er een half uur over (eerst tegemoet, keren, terug) en toen hij net aangekomen was, kwam RWS ook kijken.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zaterdag 1 december 2012 @ 00:22:26 #43
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119802533
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 00:11 schreef Palomar het volgende:
Ja, stilstaan op de vluchtstrook zou ik idd ook proberen te voorkomen. Ooit eens op de vluchtstrook stilgestaan (had een fiets in de achterbak met klep half open en die ging opeens helemaal open :')) en dan raast het verkeer echt hard voorbij.
Ga zelf ook altijd als ik iemand stil zie staan op de vluchtstrook even op de linker strook rijden indien mogelijk.
Gelukkig doen veel mensen dat. of remmen ze wat af.. Gelukkig heb ik het tot op heden nooit meegemaakt
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_119802546
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 00:19 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Pechhaven zoeken indien mogelijk. Overigens, als je komt stil te staan op de vluchtstrook, moet als het goed is de detectie van RWS je detecteren en de snelheid terug slingeren naar 70. Verder, sta je te lang, dan komt RWS zelf even kijken. Zelf meegemaakt, lekke koelvloeistofslang, dus een no go (spoot eruit, logisch na 80 km), iemand gebeld die me kwam halen, maar die moest ook van ver komen. Deed er een half uur over (eerst tegemoet, keren, terug) en toen hij net aangekomen was, kwam RWS ook kijken.
maar dan moet dat wel een weggedeelte zijn waar matrixborden hangen en die heb je hier in het noorden volgens mij nergens.
Stond overigens maar 30 seconden stil ofzo. Even klep weer dichtgedaan en toen volgende afslag eraf om het wat degelijker vast te maken ;)
  zaterdag 1 december 2012 @ 00:23:05 #45
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119802565
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 00:19 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Pechhaven zoeken indien mogelijk. Overigens, als je komt stil te staan op de vluchtstrook, moet als het goed is de detectie van RWS je detecteren en de snelheid terug slingeren naar 70. Verder, sta je te lang, dan komt RWS zelf even kijken. Zelf meegemaakt, lekke koelvloeistofslang, dus een no go (spoot eruit, logisch na 80 km), iemand gebeld die me kwam halen, maar die moest ook van ver komen. Deed er een half uur over (eerst tegemoet, keren, terug) en toen hij net aangekomen was, kwam RWS ook kijken.
Detectie van RWS? Nooit van gehoord: vertel!
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_119802646
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 00:23 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Detectie van RWS? Nooit van gehoord: vertel!
als ik voor hem mag antwoorden, volgens mij zijn dat al die cameraatjes die je vaak ziet hangen. Ergens centraal (in Driebergen geloof ik) houden ze al die beelden in de gaten. Vraag me alleen af of ze daarmee alle wegen kunnen zien.
  zaterdag 1 december 2012 @ 00:28:00 #47
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119802740
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 00:25 schreef Palomar het volgende:

[..]

als ik voor hem mag antwoorden, volgens mij zijn dat al die cameraatjes die je vaak ziet hangen. Ergens centraal (in Driebergen geloof ik) houden ze al die beelden in de gaten. Vraag me alleen af of ze daarmee alle wegen kunnen zien.
Ik heb het al druk genoeg met de weg, medebestuurders (ik bedoel: alle andere auto's en wat de bestuurders kunnen gaan doen) en de wisselende snelheden op het traject waar ik nu rij :D
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  FOK!fotograaf zaterdag 1 december 2012 @ 00:28:17 #48
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119802759
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 00:25 schreef Palomar het volgende:
als ik voor hem mag antwoorden, volgens mij zijn dat al die cameraatjes die je vaak ziet hangen. Ergens centraal (in Driebergen geloof ik) houden ze al die beelden in de gaten. Vraag me alleen af of ze daarmee alle wegen kunnen zien.
Dat zou een computer moeten doen. Sowieso alle wegen met spitsstroken zijn voorzien van deze zooi.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  FOK!fotograaf zaterdag 1 december 2012 @ 00:28:54 #49
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119802775
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 00:28 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ik heb het al druk genoeg met de weg, medebestuurders (ik bedoel: alle andere auto's en wat de bestuurders kunnen gaan doen) en de wisselende snelheden op het traject waar ik nu rij :D
Is toch niet zo moeilijk? 150 totdat de navigatsie gaat miepen dat er ergens een flitskast danwel trajectcontrole staat. :P Nee, was het maar zo makkelijk.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zaterdag 1 december 2012 @ 00:30:00 #50
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119802819
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 00:28 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Is toch niet zo moeilijk? 150 totdat de navigatsie gaat miepen dat er ergens een flitskast danwel trajectcontrole staat. :P Nee, was het maar zo makkelijk.
Ik ben oldskool, geen nav.. En als ik die wel zou hebben zou ik ook zelf blijven opletten: veel betrouwbaarder ^O^
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  FOK!fotograaf zaterdag 1 december 2012 @ 00:30:57 #51
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119802852
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 00:30 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ik ben oldskool, geen nav.. En las ik die wel zou hebben zou ik ook zelf blijven opletten: veel betrouwbaarder ^O^
Heb hem eigenlijk altijd bij. Ik rijd dan ook veel op de navi snelheid (gaat weer iets harder) :P TC's vermijd ik waar mogelijk.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zaterdag 1 december 2012 @ 00:31:58 #52
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119802883
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 00:30 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Heb hem eigenlijk altijd bij. Ik rijd dan ook veel op de navi snelheid (gaat weer iets harder) :P TC's vermijd ik waar mogelijk.
Ik niet, rij ook op kaarten nog.. Gelukkig kan ik kaartlezen :P
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_119802902
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 00:30 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ik ben oldskool, geen nav.. En als ik die wel zou hebben zou ik ook zelf blijven opletten: veel betrouwbaarder ^O^
Klopt, ik vind het handig voor in de stad ofzo als je het echt niet meer weet. Op de snelweg en provinciale wegen kun je imo beter de anwb-borden volgen. Navigatie wil je nog wel eens opeens langs een boerenweggetje sturen omdat dat 1km sneller is :P
  zaterdag 1 december 2012 @ 00:34:20 #54
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119802967
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 00:32 schreef Palomar het volgende:

[..]

Klopt, ik vind het handig voor in de stad ofzo als je het echt niet meer weet. Op de snelweg en provinciale wegen kun je imo beter de anwb-borden volgen. Navigatie wil je nog wel eens opeens langs een boerenweggetje sturen omdat dat 1km sneller is :P
Of ze kloppen sowieso niet omdat ze niet bijgewerkt zijn ;) Of sturen je de plomp in :D
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zaterdag 1 december 2012 @ 00:39:37 #55
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_119803124
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 00:34 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Of ze kloppen sowieso niet omdat ze niet bijgewerkt zijn ;) Of sturen je de plomp in :D
Oja, ik moet nog steeds mijn navigatiesysteem bijwerken. Maar ik vergeet het iedere keer en word er dan weer aan herinnerd wanneer ik het gebruik. Dan word ik bij iemand de oprit op gestuurd omdat daar geen weg meer ligt :') .
  FOK!fotograaf zaterdag 1 december 2012 @ 00:41:56 #56
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119803208
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 00:39 schreef AdoraBelle het volgende:

[..]

Oja, ik moet nog steeds mijn navigatiesysteem bijwerken. Maar ik vergeet het iedere keer en word er dan weer aan herinnerd wanneer ik het gebruik. Dan word ik bij iemand de oprit op gestuurd omdat daar geen weg meer ligt :') .
Geen last van. Alleen de nieuwe vmax kent ie niet.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zaterdag 1 december 2012 @ 00:42:27 #57
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119803228
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 00:41 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Geen last van. Alleen de nieuwe vmax kent ie niet.
Vmax?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zaterdag 1 december 2012 @ 00:42:54 #58
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_119803244
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 00:41 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Geen last van. Alleen de nieuwe vmax kent ie niet.
Misschien is die van jou nog wat recenter dan mij, of kom jij alleen bij verkeerssituaties die het afgelopen jaar niet veranderd zijn ;) .
  zaterdag 1 december 2012 @ 00:43:17 #59
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_119803260
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 00:42 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

[..]

Vmax?
Dat is straattaal voor maximale toegestane snelheid op die weg.
  zaterdag 1 december 2012 @ 00:43:49 #60
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119803275
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 00:43 schreef AdoraBelle het volgende:

[..]

Dat is straattaal voor maximale toegestane snelheid op die weg.
Dank ^O^
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  FOK!fotograaf zaterdag 1 december 2012 @ 00:46:56 #61
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119803360
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 00:42 schreef AdoraBelle het volgende:

[..]

Misschien is die van jou nog wat recenter dan mij, of kom jij alleen bij verkeerssituaties die het afgelopen jaar niet veranderd zijn ;) .
Van de zomer update gedraaid (livetime free mapupdates) ;)
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zaterdag 1 december 2012 @ 00:47:18 #62
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_119803371
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 00:46 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Van de zomer update gedraaid (livetime free mapupdates) ;)
Ja die van mij draait dus nog op kaarten van 2011 :') .
  zaterdag 1 december 2012 @ 00:49:58 #63
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119803465
Of je koopt af en toe een nieuwe kaart :P
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zaterdag 1 december 2012 @ 00:51:12 #64
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_119803505
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 00:49 schreef Whiskers2009 het volgende:
Of je koopt af en toe een nieuwe kaart :P
Ik heb als het goed is nog een gratis update tegoed :) .
  zaterdag 1 december 2012 @ 00:54:07 #65
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119803583
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 00:51 schreef AdoraBelle het volgende:

[..]

Ik heb als het goed is nog een gratis update tegoed :) .
Dan zou ik die maar snel eens doen ;)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  Moderator zaterdag 1 december 2012 @ 09:40:41 #66
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_119806489
Hou altijd in bij krappen en snelle bochten als het nat is en als het koud is. Helemaal als het koud en nat tegelijk is.

In de zomer komt na een regenbuitje alle troep los van het wegdek en kan het spiegelglad worden. Als het koud is zijn bochten vaak wel bevroren. En ja, als het koud en nat is tegelijk dan is de kans zo groot dat het glad is :')

Dus ik doe altijd rustig aan, ook met opgejaagde petjes achter me. Ze wachten maar eventjes :W
pi_119806812
Misschien ook wel een goede (het staat vaak al wel aangegeven).

Als je stil komt te staan (om wat voor reden dan ook) op een snelweg zonder vluchtstrook, direct 112 bellen! Zelf gelukkig nog nooit gehad, maar ik vermoed dat ze direct 1/2 rijstroken afkruizen en politie / RWS naar je toe sturen.
  zaterdag 1 december 2012 @ 11:02:40 #68
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_119807447
Ohja, voor de lifehammer, je moet erbij kunnen terwijl je met je rug strak in je stoel zit. Als je gordelspanners hebt kun je namelijk niet naar voren komen. Dus in je dashboard kastje werkt niet. Los in je portierbak heb je ook weinig aan als je over de kop geslagen bent. Hij moet ergens vast zitten waar je bij kunt. Bij voorkeur tegen 't dak.
  zaterdag 1 december 2012 @ 11:40:34 #69
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_119808175
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 00:19 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Pechhaven zoeken indien mogelijk. Overigens, als je komt stil te staan op de vluchtstrook, moet als het goed is de detectie van RWS je detecteren en de snelheid terug slingeren naar 70. Verder, sta je te lang, dan komt RWS zelf even kijken. Zelf meegemaakt, lekke koelvloeistofslang, dus een no go (spoot eruit, logisch na 80 km), iemand gebeld die me kwam halen, maar die moest ook van ver komen. Deed er een half uur over (eerst tegemoet, keren, terug) en toen hij net aangekomen was, kwam RWS ook kijken.
Stilstanddetectie op vluchtstroken bestaat niet. Wat er wel is, maar dat is alleen bij spitsstroken het geval, is dat met camera's de verkeersstroom wordt gemonitord. Als er dan een voertuig stilstaat op de spitsstrook (lees: voor het verkeer geopende vluchtstrook) dan gaat (maar dat weet ik niet helemaal zeker) er wel een belletje af in de verkeerscentrale, waarna de verkeersleider de spitsstrook sluit en een RWS-weginspecteur naar de gestrande bestuurder stuurt.

En over de ene centrale in Driebergen: er is idd. een centrale in Driebergen, maar die is van het KLPD. Zij hebben daar een meldkamer zitten voor het KLPD. De wegverkeerscentrales van Rijkswaterstaat staan in Wolfheze (bij Arnhem), Velsen (bij de Wijkertunnel), Utrecht (langs de A12, maar dan een ander gebouw dan de triltoren), Rhoon (bij Rotterdam) en Geldrop (bij Eindhoven).

Wat hierboven is genoemd over 112 bellen bij stilstand op een weg zonder vluchtstrook: dat is idd. een goed idee. Het mag echter ook al wel als je stilstaat op een weg met een smalle vluchtstrook! Overigens uitstappen in dergelijke situatie doe je natuurlijk aan de rechterzijde (dus niet van de bestuurders kant). Dat is veel veiliger. Een hesje aantrekken is een verstandig idee (maar m.i. niet het belangrijkste). En: uitstappen uit een auto die stilstaat langs de snelweg doe je ALTIJD (ongeacht het weer). Er vallen jaarlijks een paar doden op de vluchtstrook voor mensen die deze raad niet opvolgden...

In de categorie wegtips van Goverman nog een paar dan maar... let op hoe de afstelling van je koplampen is. In alle auto's vanaf 1997 zit er een knopje in je auto om de lampen op hoogte af te stellen. Het voorkomt irritatie bij andere weggebruikers als je een goed afgestelde koplamp hebt. Vaak schijnen ze te hoog als je met veel personen achterin de auto zit en/of de kofferbak vol zit met zware spullen.

Andere suggesties: neem een ramentrekker mee in de auto: je haalt condens van de ramen (m.n. zijramen) af zonder koude/vieze handen te krijgen. En... je ziet wat door je zijruiten. Met name in de stad met fietsers rechts van je is dat essentieel. Je zult mensen de kost geven die dat dus niet doen... In de winter - met sneeuw - zorg je er uiteraard voor dat je de sneeuw van je dak en motorkap haalt. De politie mag daar w.m.b. strak op zijn: het is levensgevaarlijk om op de snelweg achter een auto te zitten met een 20 cm. dikke laag sneeuw op zijn dak (ja: op de snelweg gaat dat schuiven...)

In de categorie oefening baart kunst: zoek een rustige weg op en maak een noodstop. Leg wel eerst even je spullen goed gezekerd weg en vooral: let op of er niet een auto achter je zit!!!. Als je dat voor het eerst doet dan zul je verbaasd zijn over de hoeveelheid krachten die er vrij komen: het remt erg hard allemaal. Let wel even op: met ABS maakt het geen donder uit wat je doet (de auto corrigeert slippende wielen zelf) dus trap de rem dwars door de vloer heen (figuurlijk natuurlijk), maar zonder ABS moet je opletten wat er gebeurt met slippende wielen. Maar goed, juist daarvoor geldt: als je het een keer hebt gedaan, weet je welke krachten je kunt verwachten. En wat heel veel mensen verkeerd doen: ze laten de rem los voordat ze stil staan. Maar vaak rijd je dan nog ongeveer 20 km/u... (je lijf kan kennelijk niet meer het verschil tussen stilstaan en langzaam rijden onderscheiden). Ofwel: door blijven remmen.

Ook een aardige oefening: ga eens autorijden zonder je binnenspiegel te gebruiken: zet hem op de blindeerstand. Je zult zien dat je beter op moet letten wat er in de linker en rechterspiegel te zien is én je let meer op wat er voor je gebeurt (zeker op de snelweg om wisselen van rijstrook te 'plannen'.

Uiteraard zorg je voor een liter reserve-olie en koelvloeistof in de auto. Glassex (voor de ruitenwisservloeistof) is optioneel ;).

In de categorie: hoe bespaar ik op benzine: laat de auto altijd zo lang mogelijk in de versnelling uitrollen. Bij moderne auto's wordt dan geen benzine gebruikt, omdat de draaiing van de wielen de motor laat draaien (wat normaal gesproken natuurlijk andersom is). Ook moet je je verbruik bijhouden: print het bonnetje uit en schrijf de km-stand erop. Wanneer je dit in een excel-sheetje verwerkt dan zul je merken dat je toch ietsje langer nadenkt over (echt) hard rijden, wanneer je wel/niet de auto gebruikt e.d.

zo, nu ga ik douchen :)
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  zaterdag 1 december 2012 @ 11:48:26 #70
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_119808316
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 11:40 schreef Goverman het volgende:
Stilstanddetectie op vluchtstroken bestaat niet.
Op pechhavens bij een spitsstrook wel.
pi_119808384
marge nemen, altijd. dat voorkomt noodgevallen. 2 seconden afstand (minimaal), niet voor een vrachtwagen rijden.
  FOK!fotograaf zaterdag 1 december 2012 @ 14:21:15 #72
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119811409
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 11:52 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
marge nemen, altijd. dat voorkomt noodgevallen. 2 seconden afstand (minimaal), niet voor een vrachtwagen rijden.
Je zou voor de gein eens moeten proberen op een A8, A9, A4, A1 of A10 die 2 seconde afstand te houden. Je kan beter stil gaan staan, er zijn constant mensen die hem in het gat flikkeren. Als jij 70 meter afstand moet houden en wilt houden wens ik je veel succes. 20 meter is al veel bij tijd en wijle.
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 11:40 schreef Goverman het volgende:
Ook een aardige oefening: ga eens autorijden zonder je binnenspiegel te gebruiken: zet hem op de blindeerstand. Je zult zien dat je beter op moet letten wat er in de linker en rechterspiegel te zien is én je let meer op wat er voor je gebeurt (zeker op de snelweg om wisselen van rijstrook te 'plannen'.
Busjes zonder binnenspiegel en enkele cabine, waardoor je naast je hoofd al met de B stijl zit, zijn een goede om goed te leren spiegelen (en niet zoals de meeste doen, knipper aan en naar links flikkeren dat ding). Overigens, als je goed continue blijft spiegelen, hoef je niet eens meer je binnenspiegel te gebruiken.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  FOK!fotograaf zondag 2 december 2012 @ 23:19:34 #73
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_119862597
Bij vorst en kou en geen zin om te krabben, maar wel voorzien van "oprit" die totaan het huis loopt: Zet de auto vooruit richting het huis en zo dicht mogelijk tegen de gevel op. Als je genoeg stralingswarmte en gevelwarmte hebt, zul je niet hoeven krabben.
Als je van plan bent de auto een paar dagen niet te gebruiken of uberhaupt altijd je ruitenwissers omhoog zet, zet wasknijpers onder de ruitenwissers (en dan onder de arm). Staan je wissers niet zo "breek mij er maar af" omhoog, maar ook niet op de ruit.

Als je een dode accu hebt (of iemand anders), startkabels eraan en dan eerst maar eens de hulpwagen een kwartier o.i.d. lekker laten draaien. Hiermee laad je de andere accu ook bij, waardoor deze sterk genoeg is om zelf de auto te starten. Zeker als het voertuig dat gestart moet worden even groot of groter is dan je eigen auto. Heb je een grote auto die je niet wil gebruiken en een kleine ernaast die je wel wil gebruiken, dan kan je ook gewoon de startkabels op beide zetten en zo de kleine starten. Dit natuurlijk alleen als je zeker bent dat de grote zijn accu voldoende sterk is en deze ook regelmatig gebruikt wordt. Been there, done that. Veiliger is gewoon de andere laten lopen.

Als je de auto niet acuut nodig hebt 's ochtends en weet waar de zon flink doorkomt, probeer de auto dan daar te zetten. De zon doet dan het ontdooiwerk voor je.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  maandag 3 december 2012 @ 08:44:18 #74
82207 Chokeme
DIY Viroloog
pi_119869527
-Wanneer je vastzit in drassige grond kun je ook, in een poging je vloermatten te sparen, proberen om los te komen door heen en weer te rollen (als dat nog lukt). Dus een dotje gas zodat je naar voren/omhoog rijdt, dan weer de koppeling in en terugvallen, en zo heen en weer wiebelen.

-Een brandende auto, wegzetten in zijn vrij en op de handrem. Door brand ontstane kortsluiting kan de motor starten, en als de auto dan in de versnelling staat kan hij gaan rijden.
It's okay to be white
  maandag 3 december 2012 @ 20:30:54 #75
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119894058
Iedereen wederom bedankt voor alle tips! ^O^

Heb van Snowballed begrepen dat hij de OP niet meer kan aanpassen, dus nieuwe tips komen helaas niet in de OP, maar zijn WEL van harte welkom!! :Y ^O^
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  dinsdag 4 december 2012 @ 11:55:22 #76
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_119912975
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 11:40 schreef Goverman het volgende:

[..]

Stilstanddetectie op vluchtstroken bestaat niet. Wat er wel is, maar dat is alleen bij spitsstroken het geval, is dat met camera's de verkeersstroom wordt gemonitord. Als er dan een voertuig stilstaat op de spitsstrook (lees: voor het verkeer geopende vluchtstrook) dan gaat (maar dat weet ik niet helemaal zeker) er wel een belletje af in de verkeerscentrale, waarna de verkeersleider de spitsstrook sluit en een RWS-weginspecteur naar de gestrande bestuurder stuurt.
Ik heb het een keer gehad op de oprit naar de A12, meubelboulevard/IKEA.

Oprit op, plop, plop, pfff, auto uit. Ik in de berm staan, nog geen 3 minuten later ineens een takelwagen. MAMA TAKELWAGEN!11 Ik zeg, doe jij hier? Hij zegt, je bent gezien op de camera en ik werd hierheen gestuurd. Ik zeg, kost me dat? Niks, is een potje in de wegenbelasting die ze voor dit soort gevallen hebben en je staat gevaarlijk.

Auto werd naar een garage naar keuze verplaatst en ik werd thuisgebracht.

Ik ben jaren later nog steeds verbaasd.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  woensdag 5 december 2012 @ 10:26:34 #77
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_119948103
quote:
11s.gif Op dinsdag 4 december 2012 11:55 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Ik heb het een keer gehad op de oprit naar de A12, meubelboulevard/IKEA.

Oprit op, plop, plop, pfff, auto uit. Ik in de berm staan, nog geen 3 minuten later ineens een takelwagen. MAMA TAKELWAGEN!11 Ik zeg, doe jij hier? Hij zegt, je bent gezien op de camera en ik werd hierheen gestuurd. Ik zeg, kost me dat? Niks, is een potje in de wegenbelasting die ze voor dit soort gevallen hebben en je staat gevaarlijk.

Auto werd naar een garage naar keuze verplaatst en ik werd thuisgebracht.

Ik ben jaren later nog steeds verbaasd.
Mooi verhaal, doet me deugd dat e.e.a. zo snel gaat :). Overigens is slepen van de snelweg standaard verzekerd in de WA-verzekering. Of het ten koste gaat van je no-claim weet ik niet. Ik denk het eigenlijk niet (als in: ik heb er nog nooit iemand over gehoord). Het verhaal van het speciale potje van de wegenbelasting ken ik niet (sowieso gaat de motorrijtuigenbelasting - a.k.a. wegenbelasting - de algemene middelen in, daar ziet RWS niets van terug). Wat wel kan is dat het waarborgfonds wordt bedoeld: een vangnet voor het geval je een aanrijding met een onverzekerd motorrijtuig hebt. Het kan zijn dat slepen van de snelweg daar (ook) uit wordt betaald. Veel maakt het allemaal niet uit, het waarborgfonds wordt gevuld met bijdragen van (jawel...) verzekerde automobilisten (je betaalt dus eigenlijk een verzekeringspremie voor het geval je bij een aanrijding met een onverzekerd voertuig betrokken raakt...)
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_119962065
Maar wordt dat altijd betaald uit het algemene potje?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_119962165
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 10:26 schreef Goverman het volgende:

[..]

Mooi verhaal, doet me deugd dat e.e.a. zo snel gaat :). Overigens is slepen van de snelweg standaard verzekerd in de WA-verzekering. Of het ten koste gaat van je no-claim weet ik niet. Ik denk het eigenlijk niet (als in: ik heb er nog nooit iemand over gehoord). Het verhaal van het speciale potje van de wegenbelasting ken ik niet (sowieso gaat de motorrijtuigenbelasting - a.k.a. wegenbelasting - de algemene middelen in, daar ziet RWS niets van terug). Wat wel kan is dat het waarborgfonds wordt bedoeld: een vangnet voor het geval je een aanrijding met een onverzekerd motorrijtuig hebt. Het kan zijn dat slepen van de snelweg daar (ook) uit wordt betaald. Veel maakt het allemaal niet uit, het waarborgfonds wordt gevuld met bijdragen van (jawel...) verzekerde automobilisten (je betaalt dus eigenlijk een verzekeringspremie voor het geval je bij een aanrijding met een onverzekerd voertuig betrokken raakt...)
Bij Helden op de Weg hebben ze regelmatig gemeld dat het wegslepen van de snelweg naar een P/afrit door de overheid betaald word, en de bestuurder dus niks kost.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_119962394
Tip tegen het vastvriezen van je deur. Spuit een beetje siliconenolie op de deur rubbers. Daarna vriest het niet meer vast.
  woensdag 5 december 2012 @ 20:41:43 #81
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_119970768
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:19 schreef Carlos93 het volgende:
Tip tegen het vastvriezen van je deur. Spuit een beetje siliconenolie op de deur rubbers. Daarna vriest het niet meer vast.
Sowieso goed om ze eens per zoveel maanden in te smeren. Blijven ze soepel en de kans op scheuren is dan een stuk minder (suizen, lekken etc etc).
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  Moderator woensdag 5 december 2012 @ 20:43:17 #82
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_119970838
quote:
7s.gif Op woensdag 5 december 2012 20:41 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Sowieso goed om ze eens per zoveel maanden in te smeren. Blijven ze soepel en de kans op scheuren is dan een stuk minder (suizen, lekken etc etc).
Wat Bio zegt O+
  donderdag 6 december 2012 @ 18:32:31 #83
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_120004996
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:19 schreef Carlos93 het volgende:
Tip tegen het vastvriezen van je deur. Spuit een beetje siliconenolie op de deur rubbers. Daarna vriest het niet meer vast.
Maandag gedaan :s)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')