Dat isquote:Op vrijdag 30 november 2012 01:08 schreef Snowballed het volgende:
[..]
En je dan op een afstandje ziet (omdat de trein toch nog best ver weg was) hoe je trouwe honda keihard door een trein genomen word...
Vanaf 2 min ongeveer:
Idd, het is maar blik. Denk daar altijd aan, een mensenleven is veel meer waard dan een stuk blik, zelfs als het een echte oldtimer is.quote:Op vrijdag 30 november 2012 01:09 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat isidd... Maar liever mijn Honda dan ik
Bij die oefening kom je er ook direct achter of alle gereedschap aanwezig is, waar je het kunt vinden en of het goed werkt..quote:Op vrijdag 30 november 2012 13:11 schreef Pizza_Boom het volgende:
Moraal van het verhaal hier boven: Zorg voor winterbanden op velg en wissel die zelf om. Heb je genoeg oefening gehad.
Leuk dat je post, maar vertel dan ook even waar het precies om gaat...quote:Op vrijdag 30 november 2012 13:48 schreef Darkomen het volgende:
Grappig dat sommige tips je een boete kan opleveren.
Ik wou de OP bijwerken, maar dat gaat natuurlijk niet nu jij het topic geopend hebtquote:Op vrijdag 30 november 2012 00:36 schreef Snowballed het volgende:
Het lijkt mij leuk en handig om tips uit te wisselen over wat wat wél en wat zeker NIET te doen bij bepaalde "noodsituaties" die je tegen kunt komen op de weg..
Hmmm gloeiende gloeiende........quote:Op vrijdag 30 november 2012 18:31 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik wou de OP bijwerken, maar dat gaat natuurlijk niet nu jij het topic geopend hebt![]()
Dus aan jou de schone taak om te tips uit dit topic in de OP te zetten![]()
quote:Op vrijdag 30 november 2012 20:07 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Hmmm gloeiende gloeiende........![]()
Maar ik zal mn best doen.....
Dankquote:Op vrijdag 30 november 2012 23:02 schreef Palomar het volgende:
Olie peilen zou ik doen afhankelijk van hoeveel je rijdt en of de motor olie lekt/verbruikt. Als ie olie lekt eens per week en anders eens per maand ofzo. Wel peilen bij koude motor op recht oppervlak.
Bandenspanning controleer ik eens in de paar maanden. Vaak hoeft er dan nauwelijks iets bij.
Deurrubbers heb ik een paar weken geleden wel met wat siliconenspray ingesprayed. Paar jaar geleden tijdens strenge vorst kon ik de deur niet open krijgen, dus beter voorkomen. Ook voorkom je dat je de deurrubbers kapot trekt.
Bevroren slot krijg je weer open met zo'n stiftje met antivries (is wel te koop bij een autozaak). Niet doen met kokend water, want dat blijft erin zitten en gaat weer bevriezen.
Bandenspanning controleer je met koude banden en NIET met warme banden. Neem als richtlijn aan: de kortste weg naar het dichtstbijzijnde benzinestation. (max. 5 km. rustig, binnen BBK rijden). Waarom kun je de bandenspanning niet (betrouwbaar) meten met een hogere temperatuur? Dat komt omdat er drie variabelen zijn in dit spel: druk 'bandenspanning', temperatuur en volume. Het volume van de band is nagenoeg constant en is dus geen issue in de vergelijking (beste natuurkundigen: ik weet dat dit kort door de bocht is). De temperatuur en druk zijn echter variabel én zijn van elkaar afhankelijk (hogere temperatuur = hogere druk bij gelijkblijvend volume). Omdat het rijden de temperatuur van de band (en de lucht erin) doet toenemen, neemt ook de druk toe. Ga je dan uit van de 'ideale bandenspanning' volgens de fabrikant, dan wordt de druk dus te laag bij koude banden en dat is een dus een te lage spanning (en gevaarlijk e.d.).quote:Op vrijdag 30 november 2012 23:06 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dank![]()
Werkt vaseline ook?
En moet je de bandenspanning niet controleren met (relatief) koude banden? Hoe ver mag je dan rijden om nog een betrouwbare meting uit te kunnen voeren?
Stiftje antivries zit in mijn tas![]()
Oliepeil meet ik tegenwoordig (laatste 9 jaar) nooit meer. Bij mijn vorige auto wel, maar toen was het ook nodig
quote:Op vrijdag 30 november 2012 23:45 schreef Goverman het volgende:
[..]
Bandenspanning controleer je met koude banden en NIET met warme banden. Neem als richtlijn aan: de kortste weg naar het dichtstbijzijnde benzinestation. (max. 5 km. rustig, binnen BBK rijden). Waarom kun je de bandenspanning niet (betrouwbaar) meten met een hogere temperatuur? Dat komt omdat er drie variabelen zijn in dit spel: druk 'bandenspanning', temperatuur en volume. Het volume van de band is nagenoeg constant en is dus geen issue in de vergelijking (beste natuurkundigen: ik weet dat dit kort door de bocht is). De temperatuur en druk zijn echter variabel én zijn van elkaar afhankelijk (hogere temperatuur = hogere druk bij gelijkblijvend volume). Omdat het rijden de temperatuur van de band (en de lucht erin) doet toenemen, neemt ook de druk toe. Ga je dan uit van de 'ideale bandenspanning' volgens de fabrikant, dan wordt de druk dus te laag bij koude banden en dat is een dus een te lage spanning (en gevaarlijk e.d.).
Hoe weet je of er genoeg lucht in zit? Welnu: er zit een sticker bij het portier van de bestuurder (soms bij de tankdop) waar een aantal waarden op staat, vaak een voor hard rijden, voor rijden met veel personen en een lege auto. Neem van die waarden altijd de hoogste: dan zit je altijd goed. Een band kan door een compressor bij een benzinepomp nooit zo hard worden opgepompt dat de band ontploft. Ook daarom dus: bij koud weer neem je de hoogste waarde die de fabrikant aangeeft. Dan zit je langere tijd goed en verbruik je ook minder brandstof.
Motorolie e.d.: check 1x per maand en aan het begin van een lange rit (als in: langer dan 300 kilometer). En als je dan bezig bent, dan loop je ook de koelvloeistof, remvloeistof en ruitenwisservloeistof na. Let wel op met remvloeistof: liever niet de dop eraf halen, want het spul is giftig.
Andere dingen die zijn genoemd: vaseline of siliconespul smeren op de deurrubbers, scheelt gedoe met vorst. Als je bezig bent, neem dan ook even de kofferbak mee...
Nog wat tips: maak de BINNENKANT van je ramen schoon. Je zult verbaast zijn van de hoeveelheid troep die er af komt. Voordelen: beter zicht (marginaal) en minder snel beslagen ruiten. Scheelt ook weer wat brandstof als je airco hebt, want die hoeft minder lang te ontwasemen.
Verder, wettelijk gezien ben je verplicht een gevarendriehoek te plaatsen. Ik zou dat het liefst laten zitten bij pech op de vluchtstrook. Maar goed, als je het dan toch doet, loop dan ten minste 2 hm-paaltjes stroomopwaarts (zover mogelijk van de rijstroken vandaan) en zet de gevarendriehoek zo dicht mogelijk tegen de witte kantstreep aan. Als je terugloopt naar je auto, loop dan hoe dan ook aan de achterzijde van de vangrail (of desnoods op de vangrail). Als iemand niet oplet en half over de vluchtstrook rijdt dan rijdt je je gevarendriehoek aan gort, maar is de kans groter dat de bestuurder wel tijdig bij de les is om je auto te ontwijken. Een wiel verwisselen op de vluchtstrook doe je dus NIET. Rijd langzaam door (knipperlichten aan en over de vluchtstrook) naar de eerste de beste plek waar je veilig staat en ga daar aan de slag.
En morgen weet ik er vast nog wel een paar meer...
Pechhaven zoeken indien mogelijk. Overigens, als je komt stil te staan op de vluchtstrook, moet als het goed is de detectie van RWS je detecteren en de snelheid terug slingeren naar 70. Verder, sta je te lang, dan komt RWS zelf even kijken. Zelf meegemaakt, lekke koelvloeistofslang, dus een no go (spoot eruit, logisch na 80 km), iemand gebeld die me kwam halen, maar die moest ook van ver komen. Deed er een half uur over (eerst tegemoet, keren, terug) en toen hij net aangekomen was, kwam RWS ook kijken.quote:Op zaterdag 1 december 2012 00:11 schreef Palomar het volgende:
Ja, stilstaan op de vluchtstrook zou ik idd ook proberen te voorkomen. Ooit eens op de vluchtstrook stilgestaan (had een fiets in de achterbak met klep half open en die ging opeens helemaal open) en dan raast het verkeer echt hard voorbij.
Gelukkig doen veel mensen dat. of remmen ze wat af.. Gelukkig heb ik het tot op heden nooit meegemaaktquote:Op zaterdag 1 december 2012 00:11 schreef Palomar het volgende:
Ja, stilstaan op de vluchtstrook zou ik idd ook proberen te voorkomen. Ooit eens op de vluchtstrook stilgestaan (had een fiets in de achterbak met klep half open en die ging opeens helemaal open) en dan raast het verkeer echt hard voorbij.
Ga zelf ook altijd als ik iemand stil zie staan op de vluchtstrook even op de linker strook rijden indien mogelijk.
maar dan moet dat wel een weggedeelte zijn waar matrixborden hangen en die heb je hier in het noorden volgens mij nergens.quote:Op zaterdag 1 december 2012 00:19 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Pechhaven zoeken indien mogelijk. Overigens, als je komt stil te staan op de vluchtstrook, moet als het goed is de detectie van RWS je detecteren en de snelheid terug slingeren naar 70. Verder, sta je te lang, dan komt RWS zelf even kijken. Zelf meegemaakt, lekke koelvloeistofslang, dus een no go (spoot eruit, logisch na 80 km), iemand gebeld die me kwam halen, maar die moest ook van ver komen. Deed er een half uur over (eerst tegemoet, keren, terug) en toen hij net aangekomen was, kwam RWS ook kijken.
Detectie van RWS? Nooit van gehoord: vertel!quote:Op zaterdag 1 december 2012 00:19 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Pechhaven zoeken indien mogelijk. Overigens, als je komt stil te staan op de vluchtstrook, moet als het goed is de detectie van RWS je detecteren en de snelheid terug slingeren naar 70. Verder, sta je te lang, dan komt RWS zelf even kijken. Zelf meegemaakt, lekke koelvloeistofslang, dus een no go (spoot eruit, logisch na 80 km), iemand gebeld die me kwam halen, maar die moest ook van ver komen. Deed er een half uur over (eerst tegemoet, keren, terug) en toen hij net aangekomen was, kwam RWS ook kijken.
als ik voor hem mag antwoorden, volgens mij zijn dat al die cameraatjes die je vaak ziet hangen. Ergens centraal (in Driebergen geloof ik) houden ze al die beelden in de gaten. Vraag me alleen af of ze daarmee alle wegen kunnen zien.quote:Op zaterdag 1 december 2012 00:23 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Detectie van RWS? Nooit van gehoord: vertel!
Ik heb het al druk genoeg met de weg, medebestuurders (ik bedoel: alle andere auto's en wat de bestuurders kunnen gaan doen) en de wisselende snelheden op het traject waar ik nu rijquote:Op zaterdag 1 december 2012 00:25 schreef Palomar het volgende:
[..]
als ik voor hem mag antwoorden, volgens mij zijn dat al die cameraatjes die je vaak ziet hangen. Ergens centraal (in Driebergen geloof ik) houden ze al die beelden in de gaten. Vraag me alleen af of ze daarmee alle wegen kunnen zien.
Dat zou een computer moeten doen. Sowieso alle wegen met spitsstroken zijn voorzien van deze zooi.quote:Op zaterdag 1 december 2012 00:25 schreef Palomar het volgende:
als ik voor hem mag antwoorden, volgens mij zijn dat al die cameraatjes die je vaak ziet hangen. Ergens centraal (in Driebergen geloof ik) houden ze al die beelden in de gaten. Vraag me alleen af of ze daarmee alle wegen kunnen zien.
Is toch niet zo moeilijk? 150 totdat de navigatsie gaat miepen dat er ergens een flitskast danwel trajectcontrole staat.quote:Op zaterdag 1 december 2012 00:28 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik heb het al druk genoeg met de weg, medebestuurders (ik bedoel: alle andere auto's en wat de bestuurders kunnen gaan doen) en de wisselende snelheden op het traject waar ik nu rij
Ik ben oldskool, geen nav.. En als ik die wel zou hebben zou ik ook zelf blijven opletten: veel betrouwbaarderquote:Op zaterdag 1 december 2012 00:28 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Is toch niet zo moeilijk? 150 totdat de navigatsie gaat miepen dat er ergens een flitskast danwel trajectcontrole staat.Nee, was het maar zo makkelijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |