Het lijkt mij ( Whiskers2009 dus.. ) leuk en handig om tips uit te wisselen over wat wat wél en wat zeker NIET te doen bij bepaalde "noodsituaties" die je tegen kunt komen op de weg..
Bijvoorbeeld:Onderstuur: gas terug en dan rustig weer bocht insturen. (achterwiel aangedreven auto's: gas bijgeven en blijven sturen waar je heen wilt)
Overstuur: Sturen in de richting waarin de kont vd auto de voorkant wil inhalen (hoe contra-intuïtief ook).
Aanvulling uit topic: Bij een voorwielaangedreven auto gas bijgeven. Vooral NIET remmen met de handrem. (Bij een achterwiel aangedreven auto koppeling intrappen.)
En dan graag ook nog met een differentiatie naar voor- en achterwiel aangedreven auto's.. Bij mijn achterwiel aangedreven vorige auto had ik al heel snel door dat ik bij (dreigend) onderstuur juist beter méér gas kon geven en blijven sturen, dan trok ik mijn auto de bocht juist in.
Wie heeft er tips voor situaties die elke bestuurder wel eens tegen kan komen (ander voorbeeld: auto valt stil op spooroverweg: wat doe je om je auto er snel af te krijgen, of gladheid: wat te doen als je auto gaat glijden en je op een lantarenpaal afstevent)?
En ja: bijv een slipcursus is beter dan tips, maar het is iig handig als je iig de theorie kent
, vooral omdat mensen vaak intuïtief de VERKEERDE dingen doen
De in dit topic reeds gegeven tipsAlgemeenGewoon over eendjes heenrijden, remmen is strafbaar en ontwijken gevaarlijk
Remschijven trekken krom als je (bijvoorbeeld voor het stoplicht) stilstaat, continue je voet op de rem houd met warme remmen... (vaak in de stad) dan kun je beter even de handrem nemen, die werkt alleen op de achterste trommels.. (in de meeste gevallen)
quote:
Op vrijdag 30 november 2012 13:00 schreef Goverman het volgende:Wat tips ter bevordering van de zelfredzaamheid bij het autorijden:
- zorg voor een life-hammer
- heb een wegenkaart (zo'n 2D-versie op papier) bij de hand
- zorg voor een schroevendraaier, bacoh en combinatietang: je kunt net wat meer bij pech. Een (oude) handdoek is ook een handig hulpmiddel
- check regelmatig de bandenspanning van het reservewiel (net zo vaak als die van de andere banden)
- zorg voor een plankje in de auto (formaat: ongeveer een half A4-tje) om je krik onder te zetten: in drassige grond kun je dan nog steeds een wiel verwisselen...
- zorg ervoor dat je een wiel kunt verwisselen: oefen dit een keer thuis met mooi weer. Dat scheelt als je op een koude, regenachtige schemeravond voor het eggie aan de slag moet... Kleine tips daar zijn:
+ draai de moeren los terwijl de auto nog op de grond staat (met de handrem erop en in de versnelling: dan kan het wiel nooit draaien)
+ krik de auto pas op als je de moeren zover heb losgedraaid dat je ze met de hand kan losdraaien
+ na het verwisselen: eerst de moeren met de hand vastdraaien (kruislings: boven-onder-links-rechts)
+ daarna auto laten zakken en de moeren vastdraaien (ook weer kruislings steeds een slagje)
- meer volgt

quote:
quote:
Op donderdag 29 november 2012 01:05 schreef Piet_Piraat het volgende:Ik heb wel een paar tips:
- Zorg dat er altijd een paar dekens in je auto liggen.
- Genoeg proviand om een nacht te overleven.
- Een opwindbare Led zaklamp
quote:
Op woensdag 28 november 2012 23:25 schreef Pizza_Boom het volgende:Op de snelweg: Kijk verder vooruit dan de 100 meter voor je, probeer meerdere auto's vooruit te kijken. Hierdoor kan je vaak bepaalde remsituaties al zien aankomen, waardoor jij gas los kan laten en minder hoeft bij te remmen. Als er iets op de snelweg ligt (bijv een baksteen ofzo) of eroverheen stuitert (been there, done that, helaas), niet sturen, stuur recht, poot van het gas en knal er maar overheen. Knippers aan en na de klap gaan we eens remmen. Ga je proberen een uitwijkmanoeuvre te doen, dan heb je kans dat het onder je banden komt waardoor je danwel een klapband krijgt, danwel een spin krijgt of zelfs op zijn kant kan gaan (dat laatste vooral bij wat hogere auto's). Zo lang het op de grond ligt of iets rolt: Klap er maar overheen, is voor jou het veiligste.
Als je met 2 wielen in een natte berm geraakt: Niet raar sturen, poot van het gas en laat de wagen maar uitrollen terwijl jij de weg volgt. Als je bijna stilstaat gaan we wel eens kijken hoe we die weg weer helemaal opkomen.
Verder bij overstuur waarin je in een slip raakt: Bij een voorwiel aangedreven auto stuur draaien en proberen gas te geven. Bij een achterwiel aangedreven auto koppeling in en laat maar glijden.
quote:
Op woensdag 28 november 2012 23:38 schreef Life2.0 het volgende:Voor mij is blikschade: ziekenhuis
Voor inzicht en rijvaardigheid is ook wel leuk om te doen: niet remmen!Gewoon je dagelijke route maken maar je mag niet remmen, niet aantikken, niet zachtjes remmen, gewoon niet remmen (behalve als het moet voor de verkeersveiligheid

)
Zeg het wel eens als ik bij iemand in de auto zit; rem nou eens niet constant en leer je snelheid te controleren met je versnellingsbak en je ogen, al dat gerem is compleet overbod
quote:
Op donderdag 29 november 2012 20:32 schreef blup het volgende:Onderstuur, gas los, blijven sturen zoals je deed, niet achterlijk meer gaan sturen. Door het gas los te laten duikt de auto wat naar voren zodat er meer druk, en dus meer grip op je voorwielen komt.
Overstuur, gas los, absoluut blijven kijken waar je heen wilt, dan zal je automatisch lichtelijk tegen sturen, en de juiste richting op gaan. Als de overstuur tever doorzet zou je inderdaad gas bij moet geven om het nog te kunnen corrigeren, de kans dat je auto in de contraslip raakt is alleen praktisch 100% en je bent 'm helemaal kwijt met een hogere snelheid.
Wat andere hier zeggen over gas bijgeven moet je aan pro's overlaten.
quote:
Op donderdag 29 november 2012 22:14 schreef Pizza_Boom het volgende:[..]
Daarmee komt meteen mijn volgende tip:
Als je flink doorrijdt en drempels tegen komt waarvoor je hard moet remmen, laat je rem los voordat je het drempel op gaat. Je kan beter wat harder over het drempel gaan dan vol remmend, omdat bij remmen door de massatraagheid het meeste gewicht ook naar voren duikt en dit dus een extra belasting voor je voortrein is als je dan een drempel op klapt.
quote:
Op donderdag 29 november 2012 22:45 schreef Pizza_Boom het volgende:Voor zowel zomer als winter, maar meer voor zomer: Als je door gewicht een heuvel niet makkelijk opkomt, bijv, met een aanhanger achter je gat, laat die banden lekker spinnen. Een setje nieuwe bandjes is nog altijd goedkoper dan een nieuwe koppeling. Als het even kan, probeer je aanhanger (mits je weet hoe het moet) iets te scharen zodat je eerst de koppeling op kan laten komen voordat je het volle gewicht erop krijgt.
quote:
Op vrijdag 30 november 2012 00:22 schreef Palomar het volgende:Nog een tip. Mocht je motor oververhit raken, zet dan de kachel vol aan, zodat er zoveel mogelijk warmte weg kan. Toen ik vroeger met mn ouders op vakantie ging raakte de motor van onze auto in de bergen eens oververhit. Mn vader heeft toen de kachel vol aan gezet en dat maakte net het verschil tussen om de motor niet aan de kook te krijgen. Was alleen bij een buitentemperatuur van 35 graden niet echt prettig voor de inzittenden

Auto valt stil op spooroverweg: wat doe je om je auto er snel af te krijgen?quote:
Op woensdag 28 november 2012 22:53 schreef Auti het volgende:[..]
Als er geen trein aan komt, de auto op de startmotor proberen vooruit te krijgen, anders in zijn vrij, uitstappen en duwen.. komt er een trein aan; rennen!
quote:
Op woensdag 28 november 2012 23:10 schreef Snowballed het volgende:Een spoorwegovergang kom je af, door de auto in de eerste versnelling, of in de achteruitversnelling te zetten, en de startmotor te laten draaien zonder de koppeling in te trappen...
quote:
Op woensdag 28 november 2012 23:12 schreef Auti het volgende:[..]
Door precies te doen wat hij zegt. Auto in versnelling, koppeling niet intrappen en de auto starten.. en daar niet mee stoppen.. dan gaat hij in schokjes vooruit.
quote:
Op vrijdag 30 november 2012 00:48 schreef Palomar het volgende:[..]
En veel nieuwe auto's hebben een startknop. Daar zit vast ook wel zo'n soort een beveiliging op. En met een automaat gaat het ook niet op.
Bij gladheid terwijl je op een lantarenpaal afglijdt:NIET remmen, WEL sturen waar je heen wilt (en dat is dus niet die lantarenpaal)
quote:
Op woensdag 28 november 2012 23:31 schreef Life2.0 het volgende:[..]
Gewoon blijven zitten, het is maar een paaltje, enkel blikschade, in paniek reageren levert vaak alleen meer schade op (tegen andere auto aanrijden bijv)
Gladheid algemeenquote:
Op woensdag 28 november 2012 23:14 schreef Palomar het volgende:Verder sowieso wel raadzaam om bij glad weer of sneeuw eens een parkeerplaats op te zoeken en gewoon wat te slippen

Is leuk, maar je weet ook een beetje hoe je auto reageert. Bijv. met die lantaarnpaal. Bij verse sneeuw zul je eerst vooruit schieten als je stuurt, maar na een tijdje grijpen je banden zich vast en kun je gewoon sturen.
quote:
Op woensdag 28 november 2012 23:33 schreef Life2.0 het volgende:[..]
leuker nog: door je wielen te blokkeren (remmen of gas terug geven) ga je juist ongecontroleerd naar benee

gewoon rustig met je koppeling je wielen iets langzamer laten draaien
gratis sneeuwtip voor het leven:
als je van de winter gaat fietsen moet je je stuur losje vasthouden en gewicht naar achteren houden, hopelijk bespaart dat een paar botbreuken
quote:
Op woensdag 28 november 2012 23:35 schreef Pizza_Boom het volgende:Oja, als het opeens glad is (bijv. een viaduct dat opgevroren is), laat maar rollen. Niet remmen, geen gekke stuurbewegingen maken, gewoon maar laten rollen.
Als je wilt wegrijden in de sneeuw: Zoek naar verse sneeuw, heb je meer grip. Rustig wegrijden, laat de koppeling maar wat meer slippen, maar houdt die banden in vredesnaam op de weg zonder te slippen.
Verder: Winterbanden zijn niet heilig en zorgen er niet voor dat je even idioot kan scheuren als zomers, maar dragen wel bij aan een stabielere rit en meer controle over het voertuig in winterse omstandigheden.
Ok, wat te doen als het glad is en je hebt een oud barrel ( ) zoals ik, maar je moet wel de weg op?
quote:
Op donderdag 29 november 2012 00:00 schreef Palomar het volgende:[..]
Daarvoor geldt hetzelfde als elke andere auto lijkt me, op rechte stukken gewoon rijden en in de bochten wat extra oppassen (vroeger gas los ipv. remmen).
Op de snelweg ook oppassen bij inhalen dat er als het gesneeuwd heeft sporen ontstaan in het midden van de weg waardoor je kunt slippen.
quote:
Op donderdag 29 november 2012 00:14 schreef Pizza_Boom het volgende:[..]
Zorg voor kettingen in de bergen, dekens, voedsel dat lang goed blijft, drinken in een te grote fles zo dat bij bevriezing de fles niet knapt (en je een hoop bende bespaart blijft). Die laatste punten gelden ook voor Nederland in de winter.
quote:
quote:
Op donderdag 29 november 2012 12:56 schreef henkde_j het volgende:fietsen in de sneeuw.
Gewoon goed stevig constant doortrappen. Niet slingeren maar rechte lijnen fietsen en bochten zo wijd mogelijk pakken. En zo min mogelijk remmen. Met een richting of tempo wisseling lig je zo onderuit

quote:
quote:
Op donderdag 29 november 2012 13:45 schreef HeavenSmiles het volgende:[..]
En let vooral op bij bruggetjes e.d.. Die worden niet altijd gestrooid en zijn per definitie gladder, ook als er op de rest van het fietspad geen gladheid te bekennen is. Op die stukken moet écht in een rechte lijn fietsen

.
Bij dreigende ongevallen Niet kijken naar obstakels, maar kijk waar je heen wil. Als je naar het obstakel blijft kijken, al is het 't enige in de nabije omgeving is dat er staat, ga je het raken.
quote:
quote:
Op donderdag 29 november 2012 20:05 schreef Auti het volgende:[..]
Een frontale klap biedt veel meer overlevingskans dan een zijwaartse klap. Zijwaartse botsingen geven bijna altijd nek letsel, de auto is aan de zijkanten ook stukken minder steviger dan de voorkant.
Bij pech/pannequote:
Op woensdag 28 november 2012 23:17 schreef Snowballed het volgende:Verder kun je je v snaar of multiriem vervangen door een panty, (die trekt zichzelf strak en is ontzettend sterk) en kun je met dynamo (dus licht) blijven rijden..
Btw een v snaar of multiriem is zo sterk, dat hij het motor blok uit de auto kan tillen bij gebrek aan een ketting...
quote:
quote:
Op donderdag 29 november 2012 00:13 schreef Pizza_Boom het volgende:[..]
Als er dan iemand achterop klapt, draait je auto inderdaad van het verkeer weg in plaats van ernaartoe. En zoek de dichtstbijzijnde vluchtstrook, ga op een A2 als je op strook 1 of 2 rijdt lekker naar de middenberm, i.p.v. strook 3, 4 en 5 oversteken naar de zijkant.
quote:
Op donderdag 29 november 2012 08:46 schreef Auti het volgende:[..]
En als je eenmaal met pech of schade op de vluchtstrook staat, blijf dan niet in je auto zitten maar ga netjes achter de vangrail staan.. ook al zeikt het van de regen.
quote:
Op donderdag 29 november 2012 11:11 schreef JDude het volgende:[..]
Én zet je auto zo ver mogelijk van de rijstroken vandaan. Desnoods in het gras met nog net de linkerwielen op het asfalt zodat je in ieder geval weer wegkomt. Maar net achter de witte lijn gaan staan is vragen om ellende.
Ook een leuke: ouders die hun kinderen even moeten "uitlaten" op de vluchtstrook. Rij liever door naar een tankstation, AC restaurant of whatever, maar laat ze niet hun behoefte doen achter uw op luttele decimeters van het voorbijrazende verkeer geparkeerde voertuig

In de bergenquote:
quote:
Op donderdag 29 november 2012 00:17 schreef Palomar het volgende:En in de categorie bergen/buitenland. Niet op je navigatiesysteem afgaan als die de snelste route weet. Je nav weet niet dat dat binnendoorweggetje waar je 90 mag eigenlijk een veredeld zandpad is met her en der rotsblokken op de weg waar je in de praktijk nog geen 30 haalt

Been there done that

Gewoon de bewegwijzering volgen.
quote:
Op donderdag 29 november 2012 00:14 schreef Pizza_Boom het volgende:[..]
Zorg voor kettingen in de bergen, dekens, voedsel dat lang goed blijft, drinken in een te grote fles zo dat bij bevriezing de fles niet knapt (en je een hoop bende bespaart blijft). Die laatste punten gelden ook voor Nederland in de winter.
quote:
Op donderdag 29 november 2012 22:10 schreef Pizza_Boom het volgende:Geen tip als noodgeval, maar in het algemeen in de bergen: Zelfde versnelling de berg af als dat je hem op reed (dus reed je er in zijn 2 op, dan ga je er ook in zijn 2 weer af). Verder, als je moet remmen, kort maar hard remmen. Trap hem maar flink in en laat daarna je rem weer los. Dit voorkomt oververhitte remmen. Dus niet constant je rempedaal intrappen.
[ Bericht 1% gewijzigd door Snowballed op 30-11-2012 20:26:30 ]