quote:
Op zaterdag 1 december 2012 00:19 schreef Pizza_Boom het volgende:[..]
Pechhaven zoeken indien mogelijk. Overigens, als je komt stil te staan op de vluchtstrook, moet als het goed is de detectie van RWS je detecteren en de snelheid terug slingeren naar 70. Verder, sta je te lang, dan komt RWS zelf even kijken. Zelf meegemaakt, lekke koelvloeistofslang, dus een no go (spoot eruit, logisch na 80 km), iemand gebeld die me kwam halen, maar die moest ook van ver komen. Deed er een half uur over (eerst tegemoet, keren, terug) en toen hij net aangekomen was, kwam RWS ook kijken.
Stilstanddetectie op vluchtstroken bestaat niet. Wat er wel is, maar dat is alleen bij spitsstroken het geval, is dat met camera's de verkeersstroom wordt gemonitord. Als er dan een voertuig stilstaat op de spitsstrook (lees: voor het verkeer geopende vluchtstrook) dan gaat (maar dat weet ik niet helemaal zeker) er wel een belletje af in de verkeerscentrale, waarna de verkeersleider de spitsstrook sluit en een RWS-weginspecteur naar de gestrande bestuurder stuurt.
En over de ene centrale in Driebergen: er is idd. een centrale in Driebergen, maar die is van het KLPD. Zij hebben daar een meldkamer zitten voor het KLPD. De wegverkeerscentrales van Rijkswaterstaat staan in Wolfheze (bij Arnhem), Velsen (bij de Wijkertunnel), Utrecht (langs de A12, maar dan een ander gebouw dan de triltoren), Rhoon (bij Rotterdam) en Geldrop (bij Eindhoven).
Wat hierboven is genoemd over 112 bellen bij stilstand op een weg zonder vluchtstrook: dat is idd. een goed idee. Het mag echter ook al wel als je stilstaat op een weg met een smalle vluchtstrook! Overigens uitstappen in dergelijke situatie doe je natuurlijk aan de rechterzijde (dus niet van de bestuurders kant). Dat is veel veiliger. Een hesje aantrekken is een verstandig idee (maar m.i. niet het belangrijkste). En: uitstappen uit een auto die stilstaat langs de snelweg doe je ALTIJD (ongeacht het weer). Er vallen jaarlijks een paar doden op de vluchtstrook voor mensen die deze raad niet opvolgden...
In de categorie wegtips van Goverman nog een paar dan maar... let op hoe de afstelling van je koplampen is. In alle auto's vanaf 1997 zit er een knopje in je auto om de lampen op hoogte af te stellen. Het voorkomt irritatie bij andere weggebruikers als je een goed afgestelde koplamp hebt. Vaak schijnen ze te hoog als je met veel personen achterin de auto zit en/of de kofferbak vol zit met zware spullen.
Andere suggesties: neem een ramentrekker mee in de auto: je haalt condens van de ramen (m.n. zijramen) af zonder koude/vieze handen te krijgen. En... je ziet wat door je zijruiten. Met name in de stad met fietsers rechts van je is dat essentieel. Je zult mensen de kost geven die dat dus niet doen... In de winter - met sneeuw - zorg je er uiteraard voor dat je de sneeuw van je dak en motorkap haalt. De politie mag daar w.m.b. strak op zijn: het is levensgevaarlijk om op de snelweg achter een auto te zitten met een 20 cm. dikke laag sneeuw op zijn dak (ja: op de snelweg gaat dat schuiven...)
In de categorie oefening baart kunst: zoek een rustige weg op en maak een noodstop. Leg wel eerst even je spullen goed gezekerd weg en vooral: let op of er niet een auto achter je zit!!!. Als je dat voor het eerst doet dan zul je verbaasd zijn over de hoeveelheid krachten die er vrij komen: het remt erg hard allemaal. Let wel even op: met ABS maakt het geen donder uit wat je doet (de auto corrigeert slippende wielen zelf) dus trap de rem dwars door de vloer heen (figuurlijk natuurlijk), maar zonder ABS moet je opletten wat er gebeurt met slippende wielen. Maar goed, juist daarvoor geldt: als je het een keer hebt gedaan, weet je welke krachten je kunt verwachten. En wat heel veel mensen verkeerd doen: ze laten de rem los voordat ze stil staan. Maar vaak rijd je dan nog ongeveer 20 km/u... (je lijf kan kennelijk niet meer het verschil tussen stilstaan en langzaam rijden onderscheiden). Ofwel: door blijven remmen.
Ook een aardige oefening: ga eens autorijden zonder je binnenspiegel te gebruiken: zet hem op de blindeerstand. Je zult zien dat je beter op moet letten wat er in de linker en rechterspiegel te zien is én je let meer op wat er voor je gebeurt (zeker op de snelweg om wisselen van rijstrook te 'plannen'.
Uiteraard zorg je voor een liter reserve-olie en koelvloeistof in de auto. Glassex (voor de ruitenwisservloeistof) is optioneel

.
In de categorie: hoe bespaar ik op benzine: laat de auto altijd zo lang mogelijk in de versnelling uitrollen. Bij moderne auto's wordt dan geen benzine gebruikt, omdat de draaiing van de wielen de motor laat draaien (wat normaal gesproken natuurlijk andersom is). Ook moet je je verbruik bijhouden: print het bonnetje uit en schrijf de km-stand erop. Wanneer je dit in een excel-sheetje verwerkt dan zul je merken dat je toch ietsje langer nadenkt over (echt) hard rijden, wanneer je wel/niet de auto gebruikt e.d.
zo, nu ga ik douchen