Bruderle wil nietquote:Op maandag 21 januari 2013 12:22 schreef RM-rf het volgende:
Interssant,
Rössler neemt nu zélf het initiatief tot terugtreden als FDP voorzitter:
http://www.faz.net/aktuel(...)nehmen-12032509.html
Mogelijk een slimme keuze om direkt na een succes je post over te geven aan je critici die dan hun kritiek waar moeten maken (en mogelijk zelf stuk zullen lopen op de nog altijd matige positie van de FDP in de opiniepeilingen).
Interessant zou ook zijn wat dan gebeurt met Rösslers huidige post van minister economische zaken (die hij juist van Brüderle afgepakt had bij de val van Westerwelle) en vice-kanzler, mogelijk dat merkel ookniet wil hebben dat de FDP wéér een ministerposten-roulatie gaat doen
Men schrijft in Nederlandstalige pers dat Brüderle "lijsttrekker" wordt, in het Duits lees ik "Spitzenkandidat"... je kan bij Bundestag-verkiezingen toch niet een lijst aanvoeren voor heel Duitsland, enkel een Landesliste in de eigen deelstaat?quote:Op maandag 21 januari 2013 12:22 schreef RM-rf het volgende:
Interssant,
Rössler neemt nu zélf het initiatief tot terugtreden als FDP voorzitter:
http://www.faz.net/aktuel(...)nehmen-12032509.html
Mogelijk een slimme keuze om direkt na een succes je post over te geven aan je critici die dan hun kritiek waar moeten maken (en mogelijk zelf stuk zullen lopen op de nog altijd matige positie van de FDP in de opiniepeilingen).
Interessant zou ook zijn wat dan gebeurt met Rösslers huidige post van minister economische zaken (die hij juist van Brüderle afgepakt had bij de val van Westerwelle) en vice-kanzler, mogelijk dat merkel ookniet wil hebben dat de FDP wéér een ministerposten-roulatie gaat doen
Klopt. Een Spitzenkandidat hoeft zelfs niet op een lijst te staan.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 10:56 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Men schrijft in Nederlandstalige pers dat Brüderle "lijsttrekker" wordt, in het Duits lees ik "Spitzenkandidat"... je kan bij Bundestag-verkiezingen toch niet een lijst aanvoeren voor heel Duitsland, enkel een Landesliste in de eigen deelstaat?
Over het arme Berlijn gesproken:quote:Op zondag 13 januari 2013 16:46 schreef RM-rf het volgende:
Bij de NRW-verkiezingen gold het ook al als thema, en bv Hannelore Kraft van de SPD scoorde toen ook al door het ter sprake te brengen en ik vermoed dat dat deels de grond is dat de CSU er nu weer mee aankomt, in wat voor hen een dubbel verkiezingsjaar is (verkiezingen in de Bund én bayern zelf aan het einde van het jaar).
Overigens denk ik ook dat die Länderfinanzausgleich erg verkeerd is en gewoon teruggebracht moet worden, óf vervangen door een andere opzet die minder erop gericht is die tweedeling tussen 'sterke' bundeslander en zwakke tegen elkaar uit te spelen.
Was het niet Brüderle die dat tegen Himmelreich zou gezegd hebben?quote:Op maandag 28 januari 2013 20:55 schreef Hexagon het volgende:
Had niet verwacht dat zo'n Rosler met zulke machotaal zou komen.
Je hebt gelijk, ik haalde ze even door elkaarquote:Op maandag 28 januari 2013 21:17 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Was het niet Brüderle die dat tegen Himmelreich zou gezegd hebben?
Op een woensdag? Ik neem aan dat je de 22e bedoelt.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 09:55 schreef RM-rf het volgende:
Overigens...
Gauck heeft de datum van de komende Bundestagwahl officieel bevestigd, het zal 18 september 2013 plaatsvinden, tegelijkertijd met de landestagverkiezing in hessen.
klopt, hadhet fout gelezen, het is de verkiezing voor de 18e Bundestag, en die vind plaats op 22 septemberquote:Op dinsdag 12 februari 2013 11:09 schreef freako het volgende:
[..]
Op een woensdag? Ik neem aan dat je de 22e bedoelt..
Overigens zijn de verkiezingen voor de Landtag in Beieren vooralsnog een week eerder, op de 15e.
http://www.nu.nl/economie(...)-oost-duitsland.htmlquote:'Crisislanden kunnen leren van Oost-Duitsland'
MAINZ - Europese landen die gebukt gaan onder de schuldencrisis in de eurozone, kunnen leren van de ervaringen met economische hervormingen die in Oost-Duitsland zijn opgedaan na de val van de Berlijnse Muur.
Dat zei de Duitse bondskanselier Angela Merkel, zelf de eerste bondskanselier uit het voormalig communistische oosten, maandag in een toespraak.
Merkel zei dat haar Oost-Duitse achtergrond haar heeft geleerd dat hervormingen onvermijdelijk zijn om concurrerender te worden.
''Toen we onderdeel werden van de federale republiek Duitsland moesten we enorme hervormingen doorvoeren en onze economie reorganiseren.'' Hoewel dit niet makkelijk was, was het volgens haar nodig om een solide basis te creëren van kleine en middelgrote bedrijven in de regio.
Hervormingen
De Duitse bondskanselier is een van de grote pleitbezorgers van hervormingen in landen die het zwaarst getroffen zijn door de eurocrisis, zoals Griekenland, Spanje en Italië.
Merkel wil in juni samen met de Franse president François Hollande plannen presenteren om het Europese concurrentievermogen te verbeteren.
Naar verluid is het bestaan van deze partij de reden dat Merkel cyprus geen 17 miljard wil gevenquote:Op zaterdag 23 maart 2013 20:26 schreef zuiderbuur het volgende:
Na Die Linken en de Piraten nu nog een populistische partij die (even) stemmen zal trekken?
Alternative für Deutschland: zou als populistisch en anti-euro kunnen omschreven worden, en zou vooral oudere hoogopgeleide mannen aantrekken
http://www.spiegel.de/int(...)voters-a-887744.html.
http://www.spiegel.de/pol(...)chland-a-889447.html
quote:Op donderdag 27 juni 2013 11:24 schreef RM-rf het volgende:
toch maar een schopje:
De Bundestag gaat na vandaag in reces, en het laatste debat vind nu plaats..
vermoedelijk ook een essentieel moment in de aanloop naar de verkiezingen op 22 september a.s.
een stevige confrontatie tusen Steinbrück en Merkel, en mogelijk de laatste kans die Steinbrück nu moet grijpen om in het Offensief te gaan...
http://www.sueddeutsche.d(...)ld-umgehen-1.1706926
Steinbrücks positie lijkt uitzichtsloos doordat hij zelf enorm veel fout gedaan heeft en grote moeite lijkt te hebben met het voeren van een campagne (iets dat hij ook nooit gedaan heeft, het is een bestuurder, geen campagnevoerder of populist).
Anderszijds lijkt ook Merkel niet helemaal onaantastbaar... De kritiek op Merkel is ook mogelijk op haar gebrek aan een duidelijke visie en sturing.. merkel is een langzame tacticus die slijpt en langzaam bijstuurt, maar geen persoon die een duidelijke 'eigen' visie heeft en de boel werkelijk naar haar wensen probeert aan te passen.
merkel reageert vooral, en 'regeert' minder, zowel in duitsland als in de europese lijkt Merkel vooral achter de feiten aan te lopen.
Hooguit weet de SPD en Steinbruck nergens goed aan te geven waarin en wat zij het dan zoveel beter zouden doen .
Heel verheffend inderdaad.quote:Kanzlerkandidat Peer Steinbrück konterte mit pointierter Kritik: "Wenn Sie in der Wüste regieren, geht dort der Sand aus", erklärte er und kritisierte die Finanz- und Europapolitik der Regierungskoalition. Seine Bitte: "Vermeiden Sie bitte eine Show, Frau Merkel."
Dan heb je een aparte smaakquote:Op donderdag 27 juni 2013 19:08 schreef Don_Bramxote het volgende:
Angela Merkel is een vrouw naar mijn hart. Een vrouw die kwantumchemie heeft gestudeerd, dat is helaas nog steeds zeldzaam; Ze is fysiek ook nog eens bijzonder aantrekkelijk.
Ben je eigenlijk nou een kloon van B_v_l of iemand die hem een beetje in de zeik wil zetten?quote:Op donderdag 27 juni 2013 19:08 schreef Don_Bramxote het volgende:
Angela Merkel is een vrouw naar mijn hart. Een vrouw die kwantumchemie heeft gestudeerd, dat is helaas nog steeds zeldzaam; Ze is fysiek ook nog eens bijzonder aantrekkelijk.
Zo gek is dat niet.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:11 schreef Kingstown het volgende:
Ook in DL zijn er peilingenen alle onderzoekers geven momenteel een historisch dieptepunt voor de SPD.
http://www.wahlrecht.de/umfragen/index.htm
Momenteel is het vooral de interne verdeeldheid en ruzies die de SPD geen goed doen.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 18:04 schreef Igen het volgende:
[..]
Zo gek is dat niet.
Ze hebben tussen 2002 en 2005 een, eh, hervormingsagenda uitgevoerd waar rechts Nederland z'n vingers bij zou aflikken, onder het motto dat je in de verzorgingsstaat moet snijden als je 'm niet compleet in wil laten storten. Dat neoliberale hervormingsbeleid werd gestopt met de verkiezing van Merkel, en de opluchting die dat opleverde was dan weer goed voor het consumentenvertrouwen. En vanwege die combinatie gaat het er nu economisch zo goed.
Wat moet de SPD daar nu tegenoverstellen? Het is lastig voor hen om zich echt duidelijk links van Merkel op te stellen, want dat kan eigenlijk alleen door lijnrecht in te gaan tegen (de geest van) de maatregelen die ze zelf nog geen tien jaar geleden hebben ingevoerd. Dat is natuurlijk niet geloofwaardig.
De SPD staat toch bijna overal hoger dan hun score van 23% in 2009?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:11 schreef Kingstown het volgende:
Ook in DL zijn er peilingenen alle onderzoekers geven momenteel een historisch dieptepunt voor de SPD.
http://www.wahlrecht.de/umfragen/index.htm
Hoezo? ik zou zeggen de grote coalitie is het meest waarscheinlijkquote:Op vrijdag 28 juni 2013 18:20 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Momenteel is het vooral de interne verdeeldheid en ruzies die de SPD geen goed doen.
Google maar eens op "interne querelen SPD" en je krijgt een lading aan actuele berichten, zoals bijv. onderstaande link:
http://www.tagesspiegel.d(...)rstoert/8365246.html
Op zich klopt het wel wat je zegt, maar je weet hoe "vergeetachtig" het gros van de kiezers is en 10 jaar geleden is wel heel erg lang geleden voor de doorsnee kiezer om dat nu doorslaggevend te maken. Die straf hebben ze in 2009 al gekregen.![]()
Piratenpartij kunnen we trouwens wel vergeten, die zitten de laatste tijd steeds tussen de 2 en 3% en voor de FPD is en blijft het spannend of ze de kiesdrempel gaan halen.
Als het een beetje mee/tegen zit (afhankelijk hoe je er naar kijkt) zijn er straks maar 3 partijen die de kiesdrempel weten te halen en dan is rood-groen het meest waarschijnlijke scenario.
Ja, en sowieso al die onhandige uitspraken van Steinbrück.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 18:20 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Momenteel is het vooral de interne verdeeldheid en ruzies die de SPD geen goed doen.
Google maar eens op "interne querelen SPD" en je krijgt een lading aan actuele berichten, zoals bijv. onderstaande link:
http://www.tagesspiegel.d(...)rstoert/8365246.html
Het beleid van Kabinet Jan-Peter IV van tien jaar geleden zal niemand zich goed herinneren nee, maar dit is toch wel wat anders. De "Agenda 2010" had een naam, er werd wekelijks gedemonstreerd, het was inzet van verkiezingsprogramma's en onlangs was het tienjarig jubileum van het begin van de "Agenda 2010" waarmee de media het ook weer oprakelden.quote:Op zich klopt het wel wat je zegt, maar je weet hoe "vergeetachtig" het gros van de kiezers is en 10 jaar geleden is wel heel erg lang geleden voor de doorsnee kiezer om dat nu doorslaggevend te maken. Die straf hebben ze in 2009 al gekregen.![]()
Ja, ik zat daar ook naar te kijken - als de FDP de kiesdrempel niet haalt, dan kan ondanks een bar slecht resultaat van de SPD tóch rood-groen het verkiezingsresultaat worden hè.quote:Piratenpartij kunnen we trouwens wel vergeten, die zitten de laatste tijd steeds tussen de 2 en 3% en voor de FPD is en blijft het spannend of ze de kiesdrempel gaan halen.
Als het een beetje mee/tegen zit (afhankelijk hoe je er naar kijkt) zijn er straks maar 3 partijen die de kiesdrempel weten te halen en dan is rood-groen het meest waarschijnlijke scenario.
Die optie willen zowel CDU als SPD wanneer het even kan natuurlijk ontwijken...quote:Op vrijdag 28 juni 2013 18:27 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Hoezo? ik zou zeggen de grote coalitie is het meest waarscheinlijk
Je hebt gelijk, ik heb het onzorgvuldig geformuleerd. Het had moeten zijn dat de SPD in poll X onder het historisch dieptepunt van 2009 gepeilt is.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 18:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De SPD staat toch bijna overal hoger dan hun score van 23% in 2009?
CDU + SPD?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 18:27 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Hoezo? ik zou zeggen de grote coalitie is het meest waarscheinlijk
Zo simpel werkt het met het Duitse systeem niet, o.a. Door de kiesdrempel. Dikke kans dat wanneer ze de grootste worden er geen meerderheid is voor de CDU. Dan gaat de SPD lekker met de Groenen.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 18:39 schreef arjan1212 het volgende:
Het lijkt me heel simpel, als de cdu de grootste word krijg je een grote coalitie met Merkel als kanselier.
Als jij SPD bent wat zou je doen?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 18:39 schreef arjan1212 het volgende:
Het lijkt me heel simpel, als de cdu de grootste word krijg je een grote coalitie met Merkel als kanselier.
Wellicht maar als beide andere partijen die de meerderheid hebben gewoon hun poot stijf houden gaat dat ook op niets uitlopen. Volgens mij vinden de Groenen het CDU ook niet zo lief.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 18:49 schreef arjan1212 het volgende:
is het niet zo dat dat de grootste partij in eerste instantie de onderhandelingen kan openen?
Gezien de steeds Linksere koers van de spd zou rood rood groen mij niet verbazen.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 18:49 schreef arjan1212 het volgende:
is het niet zo dat dat de grootste partij in eerste instantie de onderhandelingen kan openen?
Op zich waar, maar Merkel is wel zo "slim" om zaken met de Groenen te doen indien nodig of ze de wind uit de zeilen te nemen. Na de kernramp in Japan (2011) heeft DL zo ongeveer als enige land in Europa besloten om helemaal te gaan stoppen met kernenergie (vanaf 2022 zal er geen 1 meer zijn) en dat was echt een 180 graden draai van haar eigen politiek en dat kwam m.n. door de druk vanuit de bevolking met de Groenen uiteraard voorop.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 09:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wellicht maar als beide andere partijen die de meerderheid hebben gewoon hun poot stijf houden gaat dat ook op niets uitlopen. Volgens mij vinden de Groenen het CDU ook niet zo lief.
Laten we de verkiezingen maar eens afwachtenquote:
Als ze bij de verkiezingen de 5% niet halen komen ze niet in het parlementquote:Op zondag 14 juli 2013 14:15 schreef john2406 het volgende:
Is het niet zo dat als ze 5 proc niet halen helemaal niet meedoen?
http://www.nu.nl/politiek(...)gt-weinig-steun.html
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |