abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128356941
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 19:08 schreef Don_Bramxote het volgende:
Angela Merkel is een vrouw naar mijn hart. Een vrouw die kwantumchemie heeft gestudeerd, dat is helaas nog steeds zeldzaam; Ze is fysiek ook nog eens bijzonder aantrekkelijk.
Ben je eigenlijk nou een kloon van B_v_l of iemand die hem een beetje in de zeik wil zetten?
pi_128359072
Ook in DL zijn er peilingen :s) en alle onderzoekers geven momenteel een historisch dieptepunt voor de SPD.

http://www.wahlrecht.de/umfragen/index.htm
pi_128359133
.

[ Bericht 98% gewijzigd door arjan1212 op 28-06-2013 14:14:16 ]
pi_128366426
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 14:11 schreef Kingstown het volgende:
Ook in DL zijn er peilingen :s) en alle onderzoekers geven momenteel een historisch dieptepunt voor de SPD.

Zo gek is dat niet.

Ze hebben tussen 2002 en 2005 een, eh, hervormingsagenda uitgevoerd waar rechts Nederland z'n vingers bij zou aflikken, onder het motto dat je in de verzorgingsstaat moet snijden als je 'm niet compleet in wil laten storten. Dat neoliberale hervormingsbeleid werd gestopt met de verkiezing van Merkel, en de opluchting die dat opleverde was dan weer goed voor het consumentenvertrouwen. En vanwege die combinatie gaat het er nu economisch zo goed.

Wat moet de SPD daar nu tegenoverstellen? Het is lastig voor hen om zich echt duidelijk links van Merkel op te stellen, want dat kan eigenlijk alleen door lijnrecht in te gaan tegen (de geest van) de maatregelen die ze zelf nog geen tien jaar geleden hebben ingevoerd. Dat is natuurlijk niet geloofwaardig.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2013 18:04:36 ]
pi_128366991
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 18:04 schreef Igen het volgende:

[..]

Zo gek is dat niet.

Ze hebben tussen 2002 en 2005 een, eh, hervormingsagenda uitgevoerd waar rechts Nederland z'n vingers bij zou aflikken, onder het motto dat je in de verzorgingsstaat moet snijden als je 'm niet compleet in wil laten storten. Dat neoliberale hervormingsbeleid werd gestopt met de verkiezing van Merkel, en de opluchting die dat opleverde was dan weer goed voor het consumentenvertrouwen. En vanwege die combinatie gaat het er nu economisch zo goed.

Wat moet de SPD daar nu tegenoverstellen? Het is lastig voor hen om zich echt duidelijk links van Merkel op te stellen, want dat kan eigenlijk alleen door lijnrecht in te gaan tegen (de geest van) de maatregelen die ze zelf nog geen tien jaar geleden hebben ingevoerd. Dat is natuurlijk niet geloofwaardig.
Momenteel is het vooral de interne verdeeldheid en ruzies die de SPD geen goed doen.
Google maar eens op "interne querelen SPD" en je krijgt een lading aan actuele berichten, zoals bijv. onderstaande link:

http://www.tagesspiegel.d(...)rstoert/8365246.html

Op zich klopt het wel wat je zegt, maar je weet hoe "vergeetachtig" het gros van de kiezers is en 10 jaar geleden is wel heel erg lang geleden voor de doorsnee kiezer om dat nu doorslaggevend te maken. Die straf hebben ze in 2009 al gekregen. ;)

Piratenpartij kunnen we trouwens wel vergeten, die zitten de laatste tijd steeds tussen de 2 en 3% en voor de FPD is en blijft het spannend of ze de kiesdrempel gaan halen.

Als het een beetje mee/tegen zit (afhankelijk hoe je er naar kijkt) zijn er straks maar 3 partijen die de kiesdrempel weten te halen en dan is rood-groen het meest waarschijnlijke scenario.
pi_128367107
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 14:11 schreef Kingstown het volgende:

De SPD staat toch bijna overal hoger dan hun score van 23% in 2009?
pi_128367218
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 18:20 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Momenteel is het vooral de interne verdeeldheid en ruzies die de SPD geen goed doen.
Google maar eens op "interne querelen SPD" en je krijgt een lading aan actuele berichten, zoals bijv. onderstaande link:

Op zich klopt het wel wat je zegt, maar je weet hoe "vergeetachtig" het gros van de kiezers is en 10 jaar geleden is wel heel erg lang geleden voor de doorsnee kiezer om dat nu doorslaggevend te maken. Die straf hebben ze in 2009 al gekregen. ;)

Piratenpartij kunnen we trouwens wel vergeten, die zitten de laatste tijd steeds tussen de 2 en 3% en voor de FPD is en blijft het spannend of ze de kiesdrempel gaan halen.

Als het een beetje mee/tegen zit (afhankelijk hoe je er naar kijkt) zijn er straks maar 3 partijen die de kiesdrempel weten te halen en dan is rood-groen het meest waarschijnlijke scenario.
Hoezo? ik zou zeggen de grote coalitie is het meest waarscheinlijk
pi_128367299
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 18:20 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Ja, en sowieso al die onhandige uitspraken van Steinbrück.
quote:
Het beleid van Kabinet Jan-Peter IV van tien jaar geleden zal niemand zich goed herinneren nee, maar dit is toch wel wat anders. De "Agenda 2010" had een naam, er werd wekelijks gedemonstreerd, het was inzet van verkiezingsprogramma's en onlangs was het tienjarig jubileum van het begin van de "Agenda 2010" waarmee de media het ook weer oprakelden.

quote:

Ja, ik zat daar ook naar te kijken - als de FDP de kiesdrempel niet haalt, dan kan ondanks een bar slecht resultaat van de SPD tóch rood-groen het verkiezingsresultaat worden hè.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2013 18:30:44 ]
pi_128367311
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 18:27 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

Die optie willen zowel CDU als SPD wanneer het even kan natuurlijk ontwijken...
pi_128367313
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 18:23 schreef 99.999 het volgende:

[..]

De SPD staat toch bijna overal hoger dan hun score van 23% in 2009?
Je hebt gelijk, ik heb het onzorgvuldig geformuleerd. Het had moeten zijn dat de SPD in poll X onder het historisch dieptepunt van 2009 gepeilt is.
Heb gisteren een verslag/debat gezien op de Duitse TV en daar werd het genoemd....had het dus beter moeten formuleren.
pi_128367442
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 18:27 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

CDU + SPD?

Gezien de onderlinge verhoudingen op dit moment niet echt waarschijnlijk, maar goed....kan best zijn dat dat verbeterd, hoewel ik dat in een campagne niet echt zie gebeuren. In NL waren PvdA en VVD tot elkaar veroordeeld, maar in DL hebben ze een alternatief, omdat de Groenen daar behoorlijk groot zijn en dan is bijvoorbeeld een kwestie als "wie gaat er kanselier worden" geen issue.
pi_128367568
Het lijkt me heel simpel, als de cdu de grootste word krijg je een grote coalitie met Merkel als kanselier.
pi_128367621
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 18:39 schreef arjan1212 het volgende:
Het lijkt me heel simpel, als de cdu de grootste word krijg je een grote coalitie met Merkel als kanselier.
Zo simpel werkt het met het Duitse systeem niet, o.a. Door de kiesdrempel. Dikke kans dat wanneer ze de grootste worden er geen meerderheid is voor de CDU. Dan gaat de SPD lekker met de Groenen.
pi_128367736
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 18:39 schreef arjan1212 het volgende:
Als jij SPD bent wat zou je doen?

Met CDU en niet de kanselier leveren of met de Groenen en wél de kanselier leveren?
  vrijdag 28 juni 2013 @ 18:46:54 #140
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_128367832
Angela is erin geslaagd alle negatieve zaken uit her regeerbeleid bij de FDP neer te leggen, en de successen bij de Union. Doet ze knap, maar daarmee krijgen wij hier waarschijnlijk een Rood-Rood-Groene regering.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_128367897
is het niet zo dat dat de grootste partij in eerste instantie de onderhandelingen kan openen?
  zaterdag 29 juni 2013 @ 09:49:42 #142
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_128386181
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 18:49 schreef arjan1212 het volgende:
is het niet zo dat dat de grootste partij in eerste instantie de onderhandelingen kan openen?
Wellicht maar als beide andere partijen die de meerderheid hebben gewoon hun poot stijf houden gaat dat ook op niets uitlopen. Volgens mij vinden de Groenen het CDU ook niet zo lief.
  zaterdag 29 juni 2013 @ 10:32:42 #143
45206 Pietverdriet
pi_128386807
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 18:49 schreef arjan1212 het volgende:
Gezien de steeds Linksere koers van de spd zou rood rood groen mij niet verbazen.
pi_128386876
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 09:49 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wellicht maar als beide andere partijen die de meerderheid hebben gewoon hun poot stijf houden gaat dat ook op niets uitlopen. Volgens mij vinden de Groenen het CDU ook niet zo lief.
Op zich waar, maar Merkel is wel zo "slim" om zaken met de Groenen te doen indien nodig of ze de wind uit de zeilen te nemen. Na de kernramp in Japan (2011) heeft DL zo ongeveer als enige land in Europa besloten om helemaal te gaan stoppen met kernenergie (vanaf 2022 zal er geen 1 meer zijn) en dat was echt een 180 graden draai van haar eigen politiek en dat kwam m.n. door de druk vanuit de bevolking met de Groenen uiteraard voorop.

Groen heeft zich in DL als 1 van de weinige landen echt als een politieke factor van belang weten te manifesteren en daar houdt Merkel zeker rekening mee en helemaal nu Groen zich steeds meer richting het midden aan het opschuiven is....die willen natuurlijk ook wel een keer in de regering.
  zaterdag 29 juni 2013 @ 12:20:26 #145
33189 RM-rf
1/998001
pi_128388749
Overigens is er ook in de CDU hooguit een 'schijn-rust' ...

ook juist in de de onderlaag van politici zijn velen niet helemaal blij met Merkel.

merkel staat bij het publiek er erg goed voor, omdat ze weinig 'fouten' lijkt te maken, ze is een expert erin niks doms te zeggen, en zich niet te verbinden met beleidsfalen..
en waar er schandalen zijn, blijft ze er netjes buiten... als ze dreigt erbij betrokken te raken, treden de hoofdpersonen onmiddellijk terug (Wulff, Schavan zelfs von Gutenberg)..

Merkel zorgt ervoor dat ze in haar direkte omgeving hooguit trouwe 'adjudanten' behoud, maar zelfs daarvan zijn de meeste getrouwen al weggevallen... Anette Schavan moest geheel terugtreden (op twijfelachtige gronden, maar vooral op het moment dat de kritiek zich op Merkel ging richten)..
en Lothar De Maziere is zwaar beschadigd na de drone-affaire.

De politici de nu in de CDU opkomen zijn vaak merkel-critici... bv is het interessant hoe Annegret Kramp-Karrenbauer zich in Saarland opstelt... eerder 'hangend' naar links-sociaal beleid en met een openlijke aversie tegen neo-liberaal beleid en vooral de FDP.
of bv Julia Klöckner in Rheinland Pfalz..
Ook iemand als Ursula von der Leyen geld niet als pro-merkel, maar eerder een concurrente
(opvallend overigens, alle interssante politici in de CDU zijn vrouw, de mannenbende van een paar jaar terug met Koch, Wulff, Stoiber, Seehofer, Schäuble is langzaam maar duidelijk terzijde geschoven)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_128404118
Tof trouwens dat jullie hier die achtergrond info plaatsen. Vind het interessante materie maar het komt weinig in het nieuws hier in NL.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-06-2013 21:58:15 ]
  Moderator / Redactie Sport zondag 14 juli 2013 @ 13:17:01 #147
92686 crew  borisz
Keurmeester
  zondag 14 juli 2013 @ 13:29:43 #148
45206 Pietverdriet
pi_128931942
quote:
Laten we de verkiezingen maar eens afwachten
pi_128933558
Is het niet zo dat als ze 5 proc niet halen helemaal niet meedoen?

http://www.nu.nl/politiek(...)gt-weinig-steun.html
  zondag 14 juli 2013 @ 14:32:36 #150
45206 Pietverdriet
pi_128934214
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 14:15 schreef john2406 het volgende:
Is het niet zo dat als ze 5 proc niet halen helemaal niet meedoen?

http://www.nu.nl/politiek(...)gt-weinig-steun.html
Als ze bij de verkiezingen de 5% niet halen komen ze niet in het parlement
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')