Dan is de FDP iig een hele nobele partij dat ze daarmee verder willen.quote:Op woensdag 5 december 2012 17:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Het knappe van Merkel is dat ze nare slechte zaken aan de FDP hangt en zelfs als een FDP minister scoort de eer opstrijkt.
De FDP lukt dat al jaren niet om te draaien. Alle poep landt op hun konto, alle lof bij de CDU
Ik vind het heel bijzonder dat dat uitgaan van de Länder? Weet iemand hoe dat in zijn werk gaat.quote:Op woensdag 5 december 2012 17:28 schreef Yakamoz het volgende:
Ik lees net dat de Länder hebben ingestemd met een voorstel tot het verbieden van de NPD. Jaren geleden is er ook al een poging gedaan, maar dat werd verworpen door het gerechtshof. Dat werkte toen nogal contraproductief met electorale groei tot gevolg.
Merkel beseft zich dat ook en interessant genoeg is ze daar ook heel eerlijk over. Ik zag laatst een tv-interview met haar, waarin ze uit zichzelf benoemde dat het toch vooral de pijnlijke hervormingen uit de tijd van Schröder zijn, waar Duitsland nu van profiteert en waar Zuid-Europa van zou kunnen leren.quote:Op woensdag 5 december 2012 12:14 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Net zo goed kan Merkel niet claimen de huidige duitse economische sterke positie zélf bereikt te hebben... Zij erfde een Duitsland dat nét door Schröder door keiharde, impopulaire maar ook erg zinnige hervormingen gestuurd was die de economie véél concurrerender maakten en de productie en export goed deden.
Een gespreid bedje voor een politica.
De federale regering heeft zich inderdaad vooralsnog niet uitgesproken voor een verbod. Het gaat hier puur om een verzoek wat zal worden ingediend bij het constitutioneel hof.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:16 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ik vind het heel bijzonder dat dat uitgaan van de Länder? Weet iemand hoe dat in zijn werk gaat.
(Bovendien zou de federale regering er niet echt voor te vinden zijn?)
Ze heeft het letterlijk ook gezegd in haar speech voor de CDU-parteitag...quote:Op vrijdag 7 december 2012 18:06 schreef Igen het volgende:
[..]
Merkel beseft zich dat ook en interessant genoeg is ze daar ook heel eerlijk over. Ik zag laatst een tv-interview met haar, waarin ze uit zichzelf benoemde dat het toch vooral de pijnlijke hervormingen uit de tijd van Schröder zijn, waar Duitsland nu van profiteert en waar Zuid-Europa van zou kunnen leren.
Nou moet ik erbij zeggen dat het een uitzending van de Portugese tv was waardoor ze misschien wat minder elk woord op een goudschaaltje hoefde te leggen, maar toch.
Het rommelt zeker rondom Steinbrück..quote:Op vrijdag 4 januari 2013 10:59 schreef Igen het volgende:
Steinbrück wordt volgens mij wel erom gewaardeerd dat hij geen blad voor de mond neemt. Maar ik kan me idd niet voorstellen dat hij zich hiermee populair maakt. Maar sowieso is rood+groen in de opiniepeilingen ver weg van een meerderheid, zonder dat er een stijgende lijn te zien is.
Veel interessanter lijkt me, wat er in de FDP gebeurt, of die de kiesdrempel gaan halen, en of de huidige coalitie zodoende z'n meerderheid behoudt. Zo niet, dan wordt het interessant. Opnieuw de grote coalitie CDU+SPD? Of misschien CDU + Grüne?
Het wordt er niet beter op met de FDPquote:http://pol-prod-cm.wegene(...)razendsnel-1.3599613
BERLIJN (DPd) - Liberale Duitse regeringspartij FDP volgens peiling op een nieuw dieptepunt beland.
Kort voor de parlementsverkiezingen in de Noord-Duitse deelstaat Nedersaksen is de liberale Duitse regeringspartij FDP op een nieuw dieptepunt beland.
In een woensdag gepubliceerde peiling van het instituut Forsa komt de toch al ver teruggevallen partij op nog maar 2 procent van de stemmen. Dat is ver van de kiesdrempel van 5 procent die bij verkiezingen in Duitsland geldt.
De FDP valt daarmee dieper en dieper. De positie van de partij in de Duitse politiek is echter cruciaal nu CDU/CSU en SPD elkaar wederzijds hebben uitgesloten als coalitiepartner na de nationale stembusgang in september.
De christendemocratische CDU/CSU, van bondskanselier Angela Merkel, kiest voor de FDP. Rivalen van de sociaaldemocratische SPD van Peer Steinbrück gaat voor een combinatie met Die Grünen. Die Linke (ex-communisten) en de Piratenpartij worden niet als serieuze bondgenoten gezien.
Zonder FDP kan het Duitse verkiezingslandschap straks hele nieuwe vormen krijgen. Die kans is groot, want sinds een jaar heeft de partij van Philipp Rösler –- nota bene afkomstig uit Nedersaksen -– niet zo laag gestaan. Als in Nedersaksen, waar op 20 januari wordt gestemd, de kiesdrempel niet wordt gehaald, kunnen ook de dagen van de partijleider en minister van Economische Zaken in de nationale regering geteld zijn.
Westerwelle
Rösler heeft het tij niet kunnen keren. Hij volgde medio 2011 Guido Westerwelle op, de man die de FDP in 2009 naar de beste verkiezingsuitslag ooit bracht: 14,9 procent.
Binnen het kabinet verbleekte de ster van Westerwelle echter snel. Van enig FDP-beleid was weinig te herkennen. Na een serie nederlagen bij deelstaatsverkiezingen moest Westerwelle plaatsmaken voor Rösler als partijleider en boegbeeld. Rösler heeft zijn krediet inmiddels alweer verspeeld. In zijn beleidsnota met ijkpunten voor de FDP ging het over zaken als lagere belastingen voor ondernemers, soepeler ontslagrecht en verkoop van staatsbezit.
Een sociale component ontbrak, vond FDP-minister Sabine Leutheusser-Schnarrenberg (Justitie). En zaterdag riep een andere FDP-minister, Dirk Niebel, (Economische Samenwerking en Ontwikkeling) op het partijcongres om een nieuwe partijleiding.
Rösler overleefde en hoopt nu dat genoeg inwoners van Nedersaksen die normaliter christendemocratische stemmen, nu toch maar voor de liberalen kiezen, zodat een regeringscoalitie van de 'rode' SPD en de Groenen in de deelstaat wordt voorkomen.
als de FDP de kiesdrempel niet haalt (en Linken en Piraten ook niet), zitten er drie partijen in het parlement van Niedersachsen en zullen de Grünen voor een meerderheid nodig zijn (tenzij de CDU de absolute meerderheid zou halen en grote dan SPD+Grünen zou worden, wat zeer onwaarschijnlijk lijkt).quote:Op zondag 20 januari 2013 09:25 schreef arjan1212 het volgende:
legt het aan mij maar hoezo zou spd/grune gaan regeren als de fdp het niet haalt; cdu blijft de grootste dus dan word het cdu/spd?
of werkt dat niet zo
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |