abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 december 2012 @ 17:37:00 #51
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_119962940
Het knappe van Merkel is dat ze nare slechte zaken aan de FDP hangt en zelfs als een FDP minister scoort de eer opstrijkt.
De FDP lukt dat al jaren niet om te draaien. Alle poep landt op hun konto, alle lof bij de CDU
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 5 december 2012 @ 17:38:28 #52
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_119962990
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Het knappe van Merkel is dat ze nare slechte zaken aan de FDP hangt en zelfs als een FDP minister scoort de eer opstrijkt.
De FDP lukt dat al jaren niet om te draaien. Alle poep landt op hun konto, alle lof bij de CDU
Dan is de FDP iig een hele nobele partij dat ze daarmee verder willen.
pi_119974396
Hoop dat er een nieuwe combi SPD/Groenen komt. Die hebben het eerder prima gedaan en kunnen het accent verleggen naar een combinatie van groei en duurzaamheid. Ik vind Merkel te eenzijdig. Die Linke is geen coherente partij waar iets van te verwachten valt, is mijn indruk althans.
pi_120019869
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 17:28 schreef Yakamoz het volgende:
Ik lees net dat de Länder hebben ingestemd met een voorstel tot het verbieden van de NPD. Jaren geleden is er ook al een poging gedaan, maar dat werd verworpen door het gerechtshof. Dat werkte toen nogal contraproductief met electorale groei tot gevolg.
Ik vind het heel bijzonder dat dat uitgaan van de Länder? Weet iemand hoe dat in zijn werk gaat.
(Bovendien zou de federale regering er niet echt voor te vinden zijn?)

Welke partijen profiteren hier van? Als een NPD-stemmer zijn stem elders kwijt moet, gaat die dan naar FDP of CDU/CSU?

De eerstvolgende grote test lijkt de verkiezing in Niedersachsen op 20 januari 2013 te zijn:
http://de.wikipedia.org/wiki/Landtagswahl_in_Niedersachsen_2013
daar is McAllister (half-Schots) van CDU de ondertussen opgestapte president Wulff opgevolgd.
Als daar nu een coalitie komt met enkel SPD, CDU, de Groenen en eventueel Die Linke, dan heeft de oppositie tegen CDU-CSU-FDP een meerderheid in de Bundesrat
(de huidige regering heeft enkel nog regeringen in Niedersachsen, Sachsen, Bayern en Hessen)
  donderdag 6 december 2012 @ 23:24:09 #55
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_120020190
Ik dacht dat de regering zijn meerderheid in de bondsraad al kwijt was?

Edit: Ze zijn hun meerderheid al kwijt

http://www.hln.be/hln/nl/(...)lan-van-Merkel.dhtml

Naar de peilingen kijkend wordt het er voor de FDP ook niet beter op daar. Dreigen daar ook weggevaagd te worden.

Reden te meer dat ik denk dat de volgende regering weer CDU/CSU-SDP is.

[ Bericht 77% gewijzigd door Hexagon op 06-12-2012 23:33:53 ]
pi_120046713
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2012 12:14 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Net zo goed kan Merkel niet claimen de huidige duitse economische sterke positie zélf bereikt te hebben... Zij erfde een Duitsland dat nét door Schröder door keiharde, impopulaire maar ook erg zinnige hervormingen gestuurd was die de economie véél concurrerender maakten en de productie en export goed deden.
Een gespreid bedje voor een politica.
Merkel beseft zich dat ook en interessant genoeg is ze daar ook heel eerlijk over. Ik zag laatst een tv-interview met haar, waarin ze uit zichzelf benoemde dat het toch vooral de pijnlijke hervormingen uit de tijd van Schröder zijn, waar Duitsland nu van profiteert en waar Zuid-Europa van zou kunnen leren.

Nou moet ik erbij zeggen dat het een uitzending van de Portugese tv was waardoor ze misschien wat minder elk woord op een goudschaaltje hoefde te leggen, maar toch.
pi_120061567
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:16 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Ik vind het heel bijzonder dat dat uitgaan van de Länder? Weet iemand hoe dat in zijn werk gaat.
(Bovendien zou de federale regering er niet echt voor te vinden zijn?)
De federale regering heeft zich inderdaad vooralsnog niet uitgesproken voor een verbod. Het gaat hier puur om een verzoek wat zal worden ingediend bij het constitutioneel hof.
pi_120065355
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 18:06 schreef Igen het volgende:

[..]

Merkel beseft zich dat ook en interessant genoeg is ze daar ook heel eerlijk over. Ik zag laatst een tv-interview met haar, waarin ze uit zichzelf benoemde dat het toch vooral de pijnlijke hervormingen uit de tijd van Schröder zijn, waar Duitsland nu van profiteert en waar Zuid-Europa van zou kunnen leren.

Nou moet ik erbij zeggen dat het een uitzending van de Portugese tv was waardoor ze misschien wat minder elk woord op een goudschaaltje hoefde te leggen, maar toch.
Ze heeft het letterlijk ook gezegd in haar speech voor de CDU-parteitag...
Het is overigens ook juist een erfgoed waar de SPD het moeilijk mee heeft... Die is ook juist door Agenda 2010 door een diep dal gegaan en kreeg serieuze oncurentie op linksbuiten door de Linken, die nog altijd ageren tegen HarzIV en de Schröder-aanpak.

Wat betreft de NPD en een eventueel verbods-voorgang...
Dat is zaak van de Bondslanden omdat de Verfassungsschutz tot nu ook op Landniveau geregeld is (alhoewel juist daardoor deze ook slecht functioneren en de informatieuitwisseling tussen Landen erg slecht is... Wat tot veel problemen leidde die geopenbaard werden in het schandaal rondom de NSU)

De Verfassungsschutz is ook het draaipunt hierin... Deze zal het bewijsmatetiaal moten leveren, maar vorige keer liep juist het proces op een grote mislukking uit toen bleek dat meerdere leidinggevende nazi's op de loonlijst van de Verfassungsschutz stonden... Eén daarvan Tino Brandt, wiens naam ook in het NSU-schandaal meermaals terugkwam als een 'spin' in het nazi-web

[ Bericht 23% gewijzigd door RM-rf op 08-12-2012 01:24:57 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 10 december 2012 @ 16:37:51 #59
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_120153934
Vervelend bedrijfsongeval voor de Groenen dat ik nog niet meegekregen had
http://www.telegraaf.nl/b(...)aar_de_hoeren__.html
pi_120185625
die lokale groene partijsecretaris die fraudeerde en dat geld aan hoeren besteedde is eigenlijk oud nieuws, BILD (ik weet het, een polemiserende tabloid, maar ik lees het toch ook graag ) berichtte er al aardig wat over anderhalf jar terug, tegelijkertijd toen Kretschmann in B-W de eerste groene ministerpresident werd en er een hosannastemming bij de groenen heerste (en BILD graag ook wat negatieve pers over de groenen wilde geven).

Interssanter is bv dat zondag Steinbrück de officiele SPD-kandidaat geworden is en die partij zich redelijk gesloten achter hem scharde, alhoewel het nog wel borrelt ònder het oppervlak...
ook in de SPD veel onstemming is over de hoge verdiensten van Steinbrück en zn eerder wat centrum-achtige schröder-houding.
Ook zn nurksheid en weinig vriendelijke uitstraling kan hem opbreken, maar hij lijkt wel gekozen te hebben juist dàt verder niet te verhullen, hij kan nu eenmaal geen leuk lachende positieve campagne voeren, heeft altijd een ietwat onvriendelijke uitstraling..
wat dat betreft zou hij ook het risico lopen een soort van 'Ad Melkert'-kandidaat te worden.

Tevens was gisteren op de ARD een interessante documentaire over de omgang van Merkel met de eurocrisis dit jaar...
http://mediathek.daserste(...)en-was-macht-merkel-

inclusif enkele scherpe analyses over de keuzes en opties van Merkel, waaronder bv de vaststelling dat Merkel heel bewust een aantal risicovolle keuzes maakte, die vooral te verklaren zijn met een strategische keuze voor de verkiezingen in NRW, in mei 2012..
Het belang dat de CDU daar niet zou verliezen leek haar belangrijker dan stabiliteit in de europese financiele markten en dat is natuurlijk een gevaarlijk iets ... als bv machtige europese politici eerder kijken naar lokale verkiezingen in deelstaten qua het innemen van standpunten, dan naar de belangen voor geheel europa.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 11 december 2012 @ 12:35:22 #61
66825 Reya
Fier Wallon
pi_120185889
Ik zou zeggen dat ook Merkel niet zonder zonde is.
pi_121131978
Is Peer Steinbrück eigenlijk geliefd bij de Duitse kiezers? Hier dacht ik even dat hij het opzettelijk deed:
http://www.spiegel.de/pol(...)gehalt-a-875096.html
Hij vindt het loon van de bondskanselier niet voldoende. Dat is toch een delicate uitspraak als er al wordt gesproken over de mooie opbrengsten van al die lezingen?

Verder heb ik gehoord dat Jürgen Trittin van de Groenen kans maakt om vice-kanselier te worden, als de SPD met de Groenen samen zou gaan?
pi_121143738
Steinbrück wordt volgens mij wel erom gewaardeerd dat hij geen blad voor de mond neemt. Maar ik kan me idd niet voorstellen dat hij zich hiermee populair maakt. Maar sowieso is rood+groen in de opiniepeilingen ver weg van een meerderheid, zonder dat er een stijgende lijn te zien is.

Veel interessanter lijkt me, wat er in de FDP gebeurt, of die de kiesdrempel gaan halen, en of de huidige coalitie zodoende z'n meerderheid behoudt. Zo niet, dan wordt het interessant. Opnieuw de grote coalitie CDU+SPD? Of misschien CDU + Grüne?
pi_121505949
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 10:59 schreef Igen het volgende:
Steinbrück wordt volgens mij wel erom gewaardeerd dat hij geen blad voor de mond neemt. Maar ik kan me idd niet voorstellen dat hij zich hiermee populair maakt. Maar sowieso is rood+groen in de opiniepeilingen ver weg van een meerderheid, zonder dat er een stijgende lijn te zien is.

Veel interessanter lijkt me, wat er in de FDP gebeurt, of die de kiesdrempel gaan halen, en of de huidige coalitie zodoende z'n meerderheid behoudt. Zo niet, dan wordt het interessant. Opnieuw de grote coalitie CDU+SPD? Of misschien CDU + Grüne?
Het rommelt zeker rondom Steinbrück..

recente opiniepeilingen gaven hem een extreem zware daling in populariteit/instemming: Hij haalde een paar dagen terug slechts 36% instemming bijeen vraag of hij zn werk goed doet....
Dat is een daling van 12% tov een maand terug
http://www.faz.net/aktuel(...)nst-ab-12021475.html

Merkel daarentegen steeg, 65% van de duitsers was met haar tevreden.

Het gaat enorm spannend worden wat er over 7 dagen in Niedersachsen gebeurt:

Zowel FDP alswel SPD kan dan ook landelijke consequenties ervaren voor de leiders..
zowel Rössler alswel Steinbrücks toekomst kan afhangen van de uitkomst van de Niedersachsen-wahl.

Voor de FDP gaat het doorslaggevend worden of die de kiesdrempel halen... in de opiniepeilingen staan die er relatief slecht voor, maar oook lijken de vorospellingen heel erg wisselend te zijn en bijna per dag te veranderen en kan het best gebeuren dat de FDP en eindspurt zal halen...

Daarbij is echter ook de vraag óf de personen die achter Rössler zitten dat wel willen (zowel Westerwelle, Brüderle alswel Lindner lijken te azen op Rösslers ondergang, een paar dagen terug liep wel een poging van Dirk Niebel, Rössler vóór de niedersachsen-wahl al ten val te brengen stuk te lopen omdat anderen net mee wilden doen, of mogelijk juist Dirk Niebel evengoed als concurrent zagen, terwijl die nu duidelijk in de FDP-pikorde weggevallen is).

Bij de SPD lijkt het goed mogelijk te zijn dat als de SPD het alsnog niet lukt de huidige CDU-FDP regering af te lossen, Steinbrück daarvan de schuld kreeg...
de opiniepeilingen leken lang heel goed voor de SPD (en een coalitie met de Grünen) te zijn, mar het CDU stijgt n alsnog end e SPD valt at weg... sowieso zal in Niedersachsen de CDU wel de groste worden, maar beslissned zal zijn of een coalitie (met de FDP) mogelijk is en hoveel stemmen de SPD samen met de Grünen krijgen.
(Linken en Piraten lijken geen echte rol te spelen daar, Piraten lijken over hun hoogtepunt heen en daarvan valt ook geen doorslaggevende verrassing te verwachten)
pi_121507901
Ondertussen is blijkbaar ook een ander SPD-boegbeeld van zijn voetstuk aan het vallen: Klaus Wowereit, burgemeester van Berlijn. De nieuwe Willy Brandt luchthaven zou nu maar voor 2014 of 2015 zijn?

Verder lijkt het erop dat de minister-president van Beieren na de verkiezingen in Niedersachsen klacht wil indienen tegen de financiële stromen, uit onder meer zijn deelstaat?
Ik ben wel geschrokken, blijkbaar is Berlijn zowat het Griekenland van Duitsland, terwijl de laatste 20 jaar vooral Beieren, Hessen en Badem-Württemberg hebben mogen betalen (ik had eerder een tweedeling in BRD en DDR verwacht)
http://www.sueddeutsche.d(...)-zu-klagen-1.1567545
pi_121508336
Bij de NRW-verkiezingen gold het ook al als thema, en bv Hannelore Kraft van de SPD scoorde toen ook al door het ter sprake te brengen en ik vermoed dat dat deels de grond is dat de CSU er nu weer mee aankomt, in wat voor hen een dubbel verkiezingsjaar is (verkiezingen in de Bund én bayern zelf aan het einde van het jaar).

Overigens denk ik ook dat die Länderfinanzausgleich erg verkeerd is en gewoon teruggebracht moet worden, óf vervangen door een andere opzet die minder erop gericht is die tweedeling tussen 'sterke' bundeslander en zwakke tegen elkaar uit te spelen.

Wowereit is trouwens nog niet gevallen, maar staat nog steeds behoorlijk sterk, ondanks alle kritiek...
in Rheinland Pfalz is SPD'er Kurt Beck wel gedwongen tot aftreden (althans deze week zal hij aftreden en opgevolgd worden door Malu Dreyer) na grote malversaties rondom de Nürnburgring waarin honderden miljoenen aan staatsgelden verdwenen..
Die was anderhalf jaar terug nog als een mogelijke SPD-Kanzlerkandidaat en gold als vaste waarde in de SPD.

Het lijkt snel te gaan in de SPD, veel ude krachten zijn al weggevallen en Walter Steinmeyer lijkt ook dit jaar niet veel te kunnen doen (zn vrouw is terminaal ziek)..
Zou Steinbrück vallen na de Niedersachsenwahl lijkt momenteel enkel Sigmar Gabriel die plek te kunnen innemen..
Op de iwetwat langere termijn zou Hannelore Kraft een mogelijkheid zijn.
(enkele andere SPD politici hebben ok vooral gezondheidsproblemen die hen zullen belemmeren een topoisitie in te nemen in de landespolitiek, specifiek Platczek en malu Dreyer)

[ Bericht 23% gewijzigd door RM-rf op 13-01-2013 16:55:17 ]
  zondag 13 januari 2013 @ 21:17:28 #67
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_121522210
quote:
http://pol-prod-cm.wegene(...)razendsnel-1.3599613
BERLIJN (DPd) - Liberale Duitse regeringspartij FDP volgens peiling op een nieuw dieptepunt beland.

Kort voor de parlementsverkiezingen in de Noord-Duitse deelstaat Nedersaksen is de liberale Duitse regeringspartij FDP op een nieuw dieptepunt beland.

In een woensdag gepubliceerde peiling van het instituut Forsa komt de toch al ver teruggevallen partij op nog maar 2 procent van de stemmen. Dat is ver van de kiesdrempel van 5 procent die bij verkiezingen in Duitsland geldt.

De FDP valt daarmee dieper en dieper. De positie van de partij in de Duitse politiek is echter cruciaal nu CDU/CSU en SPD elkaar wederzijds hebben uitgesloten als coalitiepartner na de nationale stembusgang in september.

De christendemocratische CDU/CSU, van bondskanselier Angela Merkel, kiest voor de FDP. Rivalen van de sociaaldemocratische SPD van Peer Steinbrück gaat voor een combinatie met Die Grünen. Die Linke (ex-communisten) en de Piratenpartij worden niet als serieuze bondgenoten gezien.

Zonder FDP kan het Duitse verkiezingslandschap straks hele nieuwe vormen krijgen. Die kans is groot, want sinds een jaar heeft de partij van Philipp Rösler –- nota bene afkomstig uit Nedersaksen -– niet zo laag gestaan. Als in Nedersaksen, waar op 20 januari wordt gestemd, de kiesdrempel niet wordt gehaald, kunnen ook de dagen van de partijleider en minister van Economische Zaken in de nationale regering geteld zijn.

Westerwelle

Rösler heeft het tij niet kunnen keren. Hij volgde medio 2011 Guido Westerwelle op, de man die de FDP in 2009 naar de beste verkiezingsuitslag ooit bracht: 14,9 procent.

Binnen het kabinet verbleekte de ster van Westerwelle echter snel. Van enig FDP-beleid was weinig te herkennen. Na een serie nederlagen bij deelstaatsverkiezingen moest Westerwelle plaatsmaken voor Rösler als partijleider en boegbeeld. Rösler heeft zijn krediet inmiddels alweer verspeeld. In zijn beleidsnota met ijkpunten voor de FDP ging het over zaken als lagere belastingen voor ondernemers, soepeler ontslagrecht en verkoop van staatsbezit.

Een sociale component ontbrak, vond FDP-minister Sabine Leutheusser-Schnarrenberg (Justitie). En zaterdag riep een andere FDP-minister, Dirk Niebel, (Economische Samenwerking en Ontwikkeling) op het partijcongres om een nieuwe partijleiding.

Rösler overleefde en hoopt nu dat genoeg inwoners van Nedersaksen die normaliter christendemocratische stemmen, nu toch maar voor de liberalen kiezen, zodat een regeringscoalitie van de 'rode' SPD en de Groenen in de deelstaat wordt voorkomen.
Het wordt er niet beter op met de FDP

Benieuwd of die Rosler na 20 januari nog op zijn stoel zit.
pi_121524067
Er is natuurlijk een verschil tussen de landelijke peilingen, waar idd de FDP nu op rond de 2% staat... maar komende zondag wordt enkel in Niedersachsen gestemd...

afgelopen donderdag kwam daar een peiling uit (ZDF-Politbarometer en een ARD.peiling) die de FDP exact rond de 5% plaatste, waarbij ze voor het eerst in weken wél de kiesdrempel haalden.

Overigens, in diezelfde peiling zou een SPD-Grünen-coalitie nét wat meer stemmen halen dan een CDU-FDP coalitie, dus het zou nog steeds betekenen dat de CDU daar uit de regering zou verdwijnen en de SPD-Grünen die overnamen, maar het verschil was heel klein... mocht de FDP de kiesdrempel niet halen lijkt het een gelopen zaak en zullen de SPD-Grünen vast en zeker gaan regeren.

http://www.spiegel.de/pol(...)achsen-a-876794.html

Ik denk overigens zeker dat over een week bijna zeker één politieke leider zal vallen over de Niedersachsen-uitkomst... of dat nu Rossler of Steinbrück is zal hooguit de vraag zijn.
pi_121789146
Vandaag is het dus zover: verkiezingen in de deelstaat Nedersaksen, waar de CDU-FDP coalitie van McAlister al dan niet kan doorgaan.
NDR.de/wahl
De eerste prognoses vanaf 18.00.

Volgens deze peiling haalt CDU 40%, SPD 33%, Groen 13% en FDP 5% (ik denk dat dit op Zweitstimmen slaat?) Die Linke en de Piraten zouden geen verkozenen hebben.

Het is de laatste test voor de federale verkiezingen, en de grote spelers zijn dan ook hun partijgenoten komen steunen, inclusief Schröder, wiens vrouw kandidaat is :

zondag 20 januari 2013 @ 09:17:49 #70
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_121789166
Die met die baret :D
pi_121789209
legt het aan mij maar hoezo zou spd/grune gaan regeren als de fdp het niet haalt; cdu blijft de grootste dus dan word het cdu/spd?

of werkt dat niet zo
  zondag 20 januari 2013 @ 09:40:21 #72
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_121789341
Als SPD en de Groenen samen een meerderheid behalen, en die kans wordt groter wanneer FDP buiten de boot valt, dan kunnen ze ervoor kiezen de CDU buiten de regering te houden samen.
pi_121790665
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 09:25 schreef arjan1212 het volgende:
legt het aan mij maar hoezo zou spd/grune gaan regeren als de fdp het niet haalt; cdu blijft de grootste dus dan word het cdu/spd?

of werkt dat niet zo
als de FDP de kiesdrempel niet haalt (en Linken en Piraten ook niet), zitten er drie partijen in het parlement van Niedersachsen en zullen de Grünen voor een meerderheid nodig zijn (tenzij de CDU de absolute meerderheid zou halen en grote dan SPD+Grünen zou worden, wat zeer onwaarschijnlijk lijkt).

aangezien een coalitie tussen CDU en Grünen zeer onwaarschijnlijk nog altijd lijkt (vroeger of later zal het ervan komen, omdat de grünen ook steeds belangrijker worden, maar tot nu toe is er een grote aversie tussen CDU en Grünen en ook Merkel houd iedere mogelijke toenadering duidelijk af).

Coalities tussen SPD en CDU (Grosse Koalition) zijn zéér impopulair, en komen eigenlijk enkel voor als alle andere mogelijkheden onhaalbaar zijn, en zijn wegens hun gevolgen vaak gevreesd door de betrokken partijen.

Overigens, een mooi beeld, vooral van Rössler van BILD vanochtend:

alledrie vermoedelijke verliezers vandaag, Rössler zal hoogstwaarschijnlijk terugtreden als de FDP de kiesdrempel niet haalt, McAllister zal mogelijk zn positie als minister-president van Niedersachsen moeten opgeven en Steinbrück zal evel tegenwind krijgen als de SPD veel slechter presteerd dan een paar maandjes terug ze in de peilingen ervoor stonden, toen ze op stevige en overduidelijke winst stonden...
sinds die tijd heeft de SPD veel aantrekkingskracht verloren en veel gevend aarvan Steinbrück de schuld en waar tot nu toe de kritiek binnen de SPD op hem niet openlijk was, kan dat na vandaag veranderen.
  zondag 20 januari 2013 @ 11:36:53 #74
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_121791442
Ja voor Rossler kan het doek wel eens gaan vallen vandaag

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 20-01-2013 11:44:01 ]
  zondag 20 januari 2013 @ 11:38:58 #75
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_121791501
@RM-rf

In hoeverre heeft de landelijke politiek eigenlijk invloed op de uitslagen in deelstaten? Hebben deelstaatafdelingen een sterk eigen profiel of is het zoiets als de provincies hier in Nederland?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')