abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119464704
Zwarte Piet moet blijven want Zwarte Piet is geen racisme staat op Facebook:

Mensen ik gooi de handdoek in de ring. Het is echt dweilen met de kraan open...

Ik heb nu al zoveel verschrikkelijk oerdomme reacties gehad van mensen die zich allemaal gediscrimineerd voelen en mij voor racist hebben uitgemaakt dat ik er bijna racistisch van geworden ben.
Op een bepaald punt werd ik zelfs voor Neo-Nazi uitgemaakt... Dat is best wel een pittige opmerking wetende dat je Opa heeft ...gestreden in het Verzet. Maar helaas werkt racisme of fascisme alleen van blank naar zwart en niet andersom. Ik moet gewoon m'n kop houden en doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is...

Hier in Nederland kan en mag altijd alles, behalve als "wij" Nederlanders wat willen, dan niet! De negerzoen wordt een "zoen" omdat een klein groepje negers zich beledigd voelt. En nu willen diezelfde kortzichtige mensen ook 1 van de weinige écht Nederlandse volksfeesten aangepast hebben omdat zij zich anders op hun veel te lange teentjes getrapt voelen. Want oh oh wat is het toch allemaal racistisch hier in Nederland. En altijd maar terugvallen op het verre verleden en de slavernij. Er is echt helemaal niemand die daar wat mee te maken heeft gehad die nu nog in Nederland leeft.
Dat is hetzelfde als de Duitser nu nog aankijken op het oorlogsverleden terwijl 99% van de veteranen allang niet meer leeft...

Halal slachten, moskeeën, speciale vrije dagen voor moslims, Islamitische scholen, minimaal aantal allochtone medewerkers, personeelsbeleid, negerzoenen en Zwarte Piet. Als wij ons niet telkens maar aanpassen aan deze wensen zijn wij racisten, fascisten en ga zo maar door. Als wij niet iedere keer weer buigen voor de eisen van de niet blanke zijn wij racisten. "Want Nederland heeft ook in slaven gehandeld hoor!"
En zo zijn er uiteraard tal van voorbeelden te noemen waar de blanke Nederlander zich tolerant moet opstellen om vooral niet voor racist uitgemaakt te worden.
Als ik tegenwoordig een wit in plaats van een bruin broodje bestel bij de bakker sta ik al over m'n schouder te kijken of er niet een boze neger achter mij staat...

Er is hier maar 1 bevolkingsgroep die gediscrimineerd wordt en dat is de blanke Nederlander zelf. Maar daar zijn helaas geen stichtingen of hulpgroepjes voor...

Ik gooi mijn pagina straks uit de lucht omdat het me teveel tijd kost.
Tijd die ik liever spendeer aan nuttigere zaken dan aan 1 of andere halve zool die weer iets heeft gevonden om zich gediscrimineerd over te voelen. Als ik voor iedere neger die mij een racist noemt een Facebook pagina moet gaan maken kan ik m'n baan beter opzeggen.

[sarcasmemodus] Als er trouwens nog mensen zijn die mij willen inhuren om Zwarte Piet te spelen op 5 December, dan ben ik meer dan bereid om mijn bolus zwart te verven. Je kunt me eventueel uitbetalen in Kentucky Fried Chicken en watermeloen!
Zo en dan ga ik nu maar even mijn Ku Klux Klan pak in de droger doen want ik heb zo nog een kruis verbranding...
[/sarcasmemodus]

Doei!!!
pi_119465036
Zeer nieuwswaardig item.
  woensdag 21 november 2012 @ 14:51:51 #3
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_119465328
quote:
Dat is best wel een pittige opmerking wetende dat je Opa heeft ...gestreden in het Verzet.
Die pauze was omdat je even moest bedenken of het nou beter was om te strijden tegen het verzet of te strijden in het verzet?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  woensdag 21 november 2012 @ 15:20:02 #4
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_119466305
quote:
Zo en dan ga ik nu maar even mijn Ku Klux Klan pak in de droger doen want ik heb zo nog een kruis verbranding...
off topic ... waar doen ze dat in nederland :o

maar ehm ik heb er weinig over gehoord dat ze volledig af willen van de zwarte piet.
al is er wel elk jaar een kleine discussie over. dit jaar ging het er meer over dat sommige gemeentes geen geld hadden voor een intocht.
oO/ 8} oO/
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_119466387
quote:
Er is hier maar 1 bevolkingsgroep die gediscrimineerd wordt en dat is de blanke Nederlander zelf. Maar daar zijn helaas geen stichtingen of hulpgroepjes voor...
Jammer van deze, Calimero.
pi_119466559
Liever zwarte Piet dan zwarte Stanley ofzo :')
Wǒ shě dá hóng, of the Eggman, of the Walrus
pi_119466777
quote:
9s.gif Op woensdag 21 november 2012 15:22 schreef Specularium het volgende:

[..]

Jammer van deze, Calimero.
idd...

als de TS zo'n ontzettende behoefte heeft aan "stichtinkjes of hulgroepjes" kan hij ze toch zélf oplossen, net als die andere discriminatie-jankerts doen?

ik vond het juist altijd leuk dat er niet zo ontzettend geklaagd en gemiept hoeft te worden rondom sinterklaas, een heel 'hulpverlenerscircuit' opgezet wordt rondom mensen die zich vooral érg aan het slachtoffer-voelen zijn.

enkel is het toch vaak de keuze van mensen zélf, om zich slachtoffer te gaan voelen of zich als 'slachtoffer' te presenteren.
TS lijkt juist dat te willen doen en het zelf op te zoeken.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_119466849
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 15:34 schreef RM-rf het volgende:

[..]

idd...

als de TS zo'n ontzettende behoefte heeft aan "stichtinkjes of hulgroepjes" kan hij ze toch zélf oplossen, net als die andere discriminatie-jankerts doen?

ik vond het juist altijd leuk dat er niet zo ontzettend geklaagd en gemiept hoeft te worden rondom sinterklaas, een heel 'hulpverlenerscircuit' opgezet wordt rondom mensen die zich vooral érg aan het slachtoffer-voelen zijn.

enkel is het toch vaak de keuze van mensen zélf, om zich slachtoffer te gaan voelen of zich als 'slachtoffer' te presenteren.
TS lijkt juist dat te willen doen en het zelf op te zoeken.
TS heeft dit niet aangemaakt op FB maar Zwarte Piet moet blijven want Zwarte Piet is geen racisme
pi_119466966
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 15:36 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

TS heeft dit niet aangemaakt op FB maar Zwarte Piet moet blijven want Zwarte Piet is geen racisme
nou en?

het blijft een soort van 'slachtofferrol' opzoeken...

sinterklaas is een feest dat al honderden jaren in nederland gevierd wordt, overigens in diezelfde tijd altijd tegengewerkt en verboden werd....
ergens in twente bestond zelfs nog tot 2005 een lokaal verbod op sinterklaasviering en het zetten van je schoentje.

geen reden om daarover te janken, als je het leuk vind vier je het gewoon en vind je het niet leuk, doe je dat niet... is dat nu zo moeilijk?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_119467023
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 15:39 schreef RM-rf het volgende:

[..]

nou en?

sinterklaas is een feest dat al honderden jaren in nederland gevierd wordt, overigens in diezelfde tijd altijd tegengewerkt en verboden werd....
Ik dacht dat Piet zo'n 150 jaar geleden was bedacht?
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_119467033
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 15:39 schreef RM-rf het volgende:

[..]

nou en?

ergens in twente bestond zelfs nog tot 2005 een lokaal verbod op sinterklaasviering en het zetten van je schoentje.

geen reden om daarover te janken, als je het leuk vind vier je het gewoon en vind je het niet leuk, doe je dat niet... is dat nu zo moeilijk?
Ik zoek geen slachtofferrol hoor, ik wou dit bericht gewoon met jullie delen en ben benieuwd naar de meningen van mensen hier.
pi_119467100
In de tweede helft van de 20e eeuw kwam de discussie op gang of de knecht van Sinterklaas, Zwarte Piet, een racistische bijklank zou hebben. Racisme is het idee dat discriminatie tussen menselijke rassen wordt gerechtvaardigd op basis van de aan die rassen verbonden onderscheidende kenmerken. Zwarte Piet werd als Moorse knecht van Sinterklaas in 1850 door de onderwijzer Jan Schenkman geďntroduceerd in het boekje "Sint Nicolaas en zijn Knecht". Hij heeft zich er nooit over uitgelaten, dus wat werkelijk zijn idee was zal wel nooit bekend worden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas#Bezwaren
pi_119467171
Ik vind het wel zielig dat TS de zwarte piet krijgt toegespeeld.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Overall beste user 2022 woensdag 21 november 2012 @ 16:47:04 #15
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_119469363
quote:
5s.gif Op woensdag 21 november 2012 15:41 schreef Aether het volgende:

[..]

Neuh. In Zwitserlnd hebben ze ook een Zwarte Piet achtige. Een overblijfsel van de slavernij in het Zwitserse Koloniale Rijk.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_119469399
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 16:47 schreef Ulx het volgende:

[..]

Neuh. In Zwitserlnd hebben ze ook een Zwarte Piet achtige. Een overblijfsel van de slavernij in het Zwitserse Koloniale Rijk.
Doelde op Nederland, maar bedankt.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  Trouwste user 2022 woensdag 21 november 2012 @ 16:49:59 #17
7889 tong80
Spleenheup
pi_119469478
Ach de echte Zwarte Piet is dood.

RIP De Kock.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 21 november 2012 @ 16:51:46 #18
334810 Knal_Erwt
Doet pang op de grond
pi_119469540
Maar...maar.. het kwam toch door roet van de schoorsteen?
  Trouwste user 2022 woensdag 21 november 2012 @ 16:53:58 #19
7889 tong80
Spleenheup
pi_119469603
quote:
10s.gif Op woensdag 21 november 2012 16:51 schreef Knal_Erwt het volgende:
Maar...maar.. het kwam toch door roet van de schoorsteen?
Stook het vuurtje nou niet op over deze blanke zwartwerker.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_119469727
Zwarte Klaas en Sinterpiet!
pi_119469782
Een vrolijke man/vrouw die cadeautjes en/of snoep uitdeelt aan kinderen is dan ook een verschrikkelijk stereotype om mee geconfronteerd te worden.
pi_119469899
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 16:58 schreef Tocadisco het volgende:
Een vrolijke man/vrouw die cadeautjes en/of snoep uitdeelt aan kinderen is dan ook een verschrikkelijk stereotype om mee geconfronteerd te worden.
Ja klopt, verschrikkelijk feest is het, kinderen zijn ook ook zo racistisch!
pi_119470584
quote:
5s.gif Op woensdag 21 november 2012 15:41 schreef Aether het volgende:

[..]

nee hoor, de schoolmeester Schenkman heeft toen idd een boekje geschreven, dat daarna een enorme invloed heeft gehad op de wijze hoe in nederland vaak sinterklaas gevierd wordt, maar an sich is de figuur van een 'knecht' naast nikolaas al veel ouder (inclusief het gebruik om zn gezicht zwart te maken).

Wat ik echter vooral aanmerkte was dat een discussie over Sinterklaas inclusief het willen 'verbieden', maar evengoed het protesteren tegen verboden ongeveer even oud is als de tijd dat de Republiek Der Vereenigde Provincieen gesticht werd (rond 1600)..
bv het 'Oproer der Elfjarigen' in amsterdam vond in 1663 plaats en was een oproer tegen een verbod op sinterklaasvieringen daar...

Júist nederlandse cultuur en geschiedenis...: dat gemiep en die bemoeizucht (maar ook het slachtoffer-geklaag en de verwachtiging dat anderen hertzelfde erover moeten denken) over een eigenlijk huiselijke feestviering die iedereen voor zichzel wél of niet kan doen, op welke wijze hem of haar het beste bevalt...
  Trouwste user 2022 woensdag 21 november 2012 @ 17:53:32 #24
7889 tong80
Spleenheup
pi_119471696
RM-rf, ik begrijp ook nooit dat het woord neger niet zou mogen.

Is toch niks mis mee :?

woensdag 21 november 2012 @ 18:49:32 #25
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_119474117
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 16:47 schreef Ulx het volgende:

[..]

:D
  woensdag 21 november 2012 @ 19:03:31 #26
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_119474795
een kind denkt gewoon dat iemand/piet in de schoorsteen heeft gewerkt.

maar mensen die overal racisme op plakken hebben de intelligentie niet om dat in te zien.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_119474950
Afschaffen dit gelieg tegen kinderen, je geeft ze met hun verjaardag maar een cadeau extra.
  woensdag 21 november 2012 @ 19:09:14 #28
381241 redcapman
Draagt een rode pet
pi_119475050
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:07 schreef Nober het volgende:
Afschaffen dit gelieg tegen kinderen, je geeft ze met hun verjaardag maar een cadeau extra.
Niet mee eens. :(

Het Sinterklaasfeest is voor kinderen zeer mooi om mee te maken.
  woensdag 21 november 2012 @ 19:13:55 #29
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_119475242
Ik vroeg me al af waar het jaarlijkse sinterklaas-is-racistisch topic bleef.

Als we zo doorgaan is de kans groot dat twee topics identiek aan elkaar zijn net als dat het universum zich zal herhalen na een X aantal oerknallen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_119475370
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:03 schreef BaajGuardian het volgende:
een kind denkt gewoon dat iemand/piet in de schoorsteen heeft gewerkt.

maar mensen die overal racisme op plakken hebben de intelligentie niet om dat in te zien.
Dat.
Het jaarlijkse zwarte-piet-racisme-jank-topic is er weer hoor.
  woensdag 21 november 2012 @ 19:19:48 #31
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_119475507
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:07 schreef Nober het volgende:
Inderdaad, Sint komt niet uit Spanje maar uit Turkije. Zwarte Piet is niet zijn knecht maar zijn dienaar. En ze leven al zo'n 1700 jaar niet meer. Dat gelieg altijd :(

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 21 november 2012 @ 19:19:55 #32
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_119475512
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:16 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat.
Het jaarlijkse zwarte-piet-racisme-jank-topic is er weer hoor.
Bereid je ook alvast voor op het jaarlijkse vuurwerkverkoop-moet-verboden-worden topic.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  woensdag 21 november 2012 @ 19:22:04 #33
381241 redcapman
Draagt een rode pet
pi_119475595
quote:
14s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:19 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Inderdaad, Sint komt niet uit Spanje maar uit Turkije. Zwarte Piet is niet zijn knecht maar zijn dienaar. En ze leven al zo'n 1700 jaar niet meer. Dat gelieg altijd :(

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee hoor, de fictieve figuur die deels op Nicolaas van Myra gebaseerd is komt wel uit Spanje.
  woensdag 21 november 2012 @ 19:24:36 #34
24533 ACT-F
pi_119475717
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:22 schreef redcapman het volgende:

[..]

Nee hoor, de fictieve figuur die deels op Nicolaas van Myra gebaseerd is komt wel uit Spanje.
Als je de huidige fictieve figuur bedoelt, ja. Als we het over St. Nicolaas hebben die 1700 jaar geleden geleefd heeft, nee.
  Moderator woensdag 21 november 2012 @ 19:26:00 #35
9859 crew  Karina
Woman
pi_119475810
Kunnen we niet gewoon elk jaar de oude topics kicken? Het is toch altijd hetzelfde liedje.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_119475924
quote:
99s.gif Op woensdag 21 november 2012 19:26 schreef Karina het volgende:
Kunnen we niet gewoon elk jaar de oude topics kicken? Het is toch altijd hetzelfde liedje.
Of accepteren dat gelovigen nou eenmaal van dit soort tradities hebben en niet gelovigen daar soms aan meedoen.
pi_119478598
Waarom wordt alles op de moslims gegooid daar in die OP? :')
Op maandag 3 november 2014 23:52 schreef Peunage het volgende:
LEAVE KB ALONE.
  woensdag 21 november 2012 @ 20:23:43 #38
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_119478740
alleen blanken roepen dat het rascistisch is
pi_119492586
Negerzoenen, wat mis ik ze :'(
pi_119494680
quote:
Halal slachten, moskeeën, speciale vrije dagen voor moslims, Islamitische scholen, minimaal aantal allochtone medewerkers, personeelsbeleid, negerzoenen en Zwarte Piet. Als wij ons niet telkens maar aanpassen aan deze wensen zijn wij racisten, fascisten en ga zo maar door. Als wij niet iedere keer weer buigen voor de eisen van de niet blanke zijn wij racisten. "Want Nederland heeft ook in slaven gehandeld hoor!"
En zo zijn er uiteraard tal van voorbeelden te noemen waar de blanke Nederlander zich tolerant moet opstellen om vooral niet voor racist uitgemaakt te worden.
Als ik tegenwoordig een wit in plaats van een bruin broodje bestel bij de bakker sta ik al over m'n schouder te kijken of er niet een boze neger achter mij staat...
Deze man begrijpt.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_119494996
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 09:34 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Deze man begrijpt.
dat je vooral bang achter je moet kijken "als je bij de bakker een bruin broodje bestelt", of er niet zo'n gemene neger achter je staat?

als dat je levensinstelling is, ben je verdomd diep gezakt in de moerasen van angst en zelfhaat en nee, dat ligt niet aan alle roetmopjes die zomaar vrij in ons landje mogen rondlopen... dat doe je zelf.
pi_119495068
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 09:49 schreef RM-rf het volgende:

[..]

dat je vooral bang achter je moet kijken "als je bij de bakker een bruin broodje bestelt", of er niet zo'n gemene neger achter je staat?

als dat je levensinstelling is, ben je verdomd diep gezakt in de moerasen van angst en zelfhaat en nee, dat ligt niet aan alle roetmopjes die zomaar vrij in ons landje mogen rondlopen... dat doe je zelf.
Wat nou 'ons landje'? Jij zit elders man.
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_119496888
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 20:23 schreef Life2.0 het volgende:
alleen blanken roepen dat het rascistisch is
Onzin. De hele actie (http://zwartepietisracisme.tumblr.com/) is gestart door donkere jongens.
  donderdag 22 november 2012 @ 11:16:01 #44
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_119497068
quote:

[..]

En nu lieg jij. Ten tijde van de geboorte van die figuur was Myra een stadsstaat onder controle van Griekenland. De facto is Sinterklaas dus een Griek.

Turkije bestaat pas 100 jaar ofzo.
  donderdag 22 november 2012 @ 11:24:31 #45
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_119497313
Ik vind het wel een beetje racistisch. :@ Wat is er nou mis met een blanke knecht? Ik bedoel... Een blanke piet is nog altijd geloofwaardiger dan een zwarte piet.
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
pi_119497360
Ik vind het racistisch als mensen hier iets racistisch in zien.
pi_119497518
Sinds ik er vorig jaar achter kwam dat Sinterklaas niet bestaat hoeft dat hele feest niet meer voor mij.
pi_119497567
quote:
9s.gif Op donderdag 22 november 2012 11:32 schreef Specularium het volgende:
Sinds ik er vorig jaar achter kwam dat Sinterklaas niet bestaat hoeft dat hele feest niet meer voor mij.
Ja maar ja, om nu alleen voor jou een jarenlange traditie op de schop te doen is ook zo wat.
Denk aan de kindjes die er nog wél in geloven Speculaasje <O)
pi_119498192
Ah, deze tropenkolder hoort natuurlijk ook bij deze tijd van het jaar. c_/
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_119498250
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 11:24 schreef rakotto het volgende:
Ik vind het wel een beetje racistisch. :@ Wat is er nou mis met een blanke knecht? Ik bedoel... Een blanke piet is nog altijd geloofwaardiger dan een zwarte piet.
quote:
Sinterklaas of Sint-Nicolaas is de hoofdfiguur van het gelijknamige jaarlijkse volksfeest (oorspronkelijk een kinderfeest) dat op 5 december en 6 december in Nederland, België en in enkele (voormalige) Nederlandse koloniën wordt gevierd.

Deze moderne vorm van het sinterklaasfeest komt waarschijnlijk voort uit het prentenboekje Sint Nicolaas en zijn knecht (1850) van de onderwijzer Jan Schenkman (1806 - 1863), maar het kinderfeest heeft een veel oudere oorsprong.

In verschillende delen van Europa wordt het kinderfeest van Sint-Nicolaas eveneens gevierd, maar de invulling van de folklore verschilt per streek. De twee belangrijkste verschillen zijn de manier waarop Sinterklaas arriveert, en het uiterlijk van zijn knecht.
Het is een Nederlandse traditie, heeft niks met racisme te maken en het is een KINDERFEEST!
  Overall beste user 2022 donderdag 22 november 2012 @ 11:58:24 #52
3928 Ulx
pi_119498390
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 11:24 schreef rakotto het volgende:
Hoe bedoel je? Zwarten werken niet?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  donderdag 22 november 2012 @ 12:00:55 #53
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_119498477
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 11:54 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

[..]

Het is een Nederlandse traditie, heeft niks met racisme te maken en het is een KINDERFEEST!
Het heeft wat met racisme te maken in de zin dat de vorm van Piet verduidelijk wortels heeft in een tijdperk dat racisme en daaruit voortvloeiende slavernij hoogtij vierde maar zolang er tegenwoordig geen racistische intentie zit achter de traditie kan je niet zeggen dat het racistisch is. Maar het heeft wel degelijk met racisme te maken.
pi_119498536
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 11:52 schreef Ferdo het volgende:
Ah, deze tropenkolder hoort natuurlijk ook bij deze tijd van het jaar. c_/
Het is in feite net zo'n traditie als de Sinterklaas/Zwarte Piet-traditie.
  donderdag 22 november 2012 @ 12:07:56 #55
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_119498695
quote:
7s.gif Op donderdag 22 november 2012 12:00 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Het heeft wat met racisme te maken in de zin dat de vorm van Piet verduidelijk wortels heeft in een tijdperk dat racisme en daaruit voortvloeiende slavernij hoogtij vierde maar zolang er tegenwoordig geen racistische intentie zit achter de traditie kan je niet zeggen dat het racistisch is. Maar het heeft wel degelijk met racisme te maken.
Dit. En vandaar dat ik dus een voorstander ben dat de pieten niet alleen maar zwart moeten zijn.
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
pi_119498904
Ik vind dat Pieten eigenlijk ook enkelkettingen moeten krijgen, voor een waarheidsgetrouw beeld.
pi_119498951
Niet wéér die discussie. Het was net zo mooi rustig. Geen hond had het bij de intocht nog over dat geneuzel, in tegenstelling tot vorig jaar, toen demonstranten werden afgevoerd.

Tradities zijn er om in stand te houden. Wie dat niet aankan, kijkt maar even de andere kant op of gaat ergens wonen waar die traditie niet bestaat.
pi_119498959
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 14:33 schreef WhateverWhatever het volgende:

De negerzoen wordt een "zoen" omdat een klein groepje negers zich beledigd voelt.
Euh, nee, dat was dus een stunt van het bedrijf. Maar verder ben ik het met je eens.
Zum nächsten Mal, bitte nicht die Kinder!
pi_119498966
quote:
15s.gif Op donderdag 22 november 2012 12:17 schreef Boldface het volgende:
Niet wéér die discussie. Het was net zo mooi rustig. Geen hond had het bij de intocht nog over dat geneuzel, in tegenstelling tot vorig jaar, toen demonstranten werden afgevoerd.

Tradities zijn er om in stand te houden. Wie dat niet aankan, kijkt maar even de andere kant op of gaat ergens wonen waar die traditie niet bestaat.
Amen <O) 8}
pi_119498979
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 11:58 schreef Ulx het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Zwarten werken niet?
Wat een discriminatie. Hosselen is ook werken.
pi_119499714
Heeft Prem zich nog niet laten horen dit jaar?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  Overall beste user 2022 donderdag 22 november 2012 @ 14:21:43 #62
3928 Ulx
pi_119502483
quote:
7s.gif Op donderdag 22 november 2012 12:00 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Maar waarom heeft het hulpje van Samichlaus aka St Nicholas, een bisschop/kindervriend uit Zwitserland, wiens feest men op 5/6 december viert, dan een zwart gezicht?
  Overall beste user 2022 donderdag 22 november 2012 @ 14:22:24 #63
3928 Ulx
pi_119502505
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 12:47 schreef Hathor het volgende:
Heeft Prem zich nog niet laten horen dit jaar?
Vast wel, alleen luistert niemand naar die eikel.
pi_119502881
quote:
En nu willen diezelfde kortzichtige mensen ook 1 van de weinige écht Nederlandse volksfeesten aangepast hebben omdat zij zich anders op hun veel te lange teentjes getrapt voelen.
Verdiep je eens in de feiten joh.

Sinterklaas een écht Nederlands volksfeest? Het enige wat écht Nederlands is, is de manier waarop wij de hulpjes van de Sint in de loop van de jaren als Zwarte Piet hebben ingekleed, daar waar ze in bepaalde landen nog wat meer vasthouden aan de aanvankelijke versies. Sowieso is het hele feest continu aan verandering onderhevig geweest en de Nederlandse Zwarte Piet al helemaal.

Juist de Zwarte Piet is in het koloniale tijdperk sterk beinvloed door het gedachtegoed dat toen heerste. Of iemand dit verder als probleem ziet is natuurlijk persoonlijk. Maar om nu te doen alsof dit een al eeuwenoude typisch Nederlandse traditie is... _O-

Een sentiment gebaseerd op kennisgebrek _O-

quote:
Sinterklaas in andere landen

Dr. Nigelaüs / Samichlaus (met staf) en Knecht Ruprecht (met roe)
Het sinterklaasfeest wordt in verschillende vormen in heel Europa gevierd van Frankrijk tot Bulgarije en van Italië tot Oekraďne. In het Noord-Franse Lotharingen wordt het sinterklaasfeest gevierd op 6 december. Sint-Nicolaas is de beschermheilige van deze streek. De hulp van Sinterklaas heet Pčre Fouettard (de zweepvader) en is een roodharige man met een woeste rode baard en een grote mantel met hoofdkap. Pčre Fouettard heeft drie kinderen afgeslacht[bron?] en Sinterklaas heeft deze kinderen weer tot leven gebracht, waarna Pčre Fouettard de hulp van Sinterklaas werd. Pčre Fouettard strafte stoute kinderen met de zweep (tegenwoordig geeft hij in dat geval een zweepje aan het kind).

In het Duitstalige deel van Zwitserland heet Sinterklaas St. Nikolaus of Samichlaus of Santiglaus en zit hij op een ezel. De hulp heet Schmutzli. Er worden rijmpjes opgezegd in plaats van liedjes gezongen en hij komt niet uit Spanje, maar uit het bos. In Oostenrijk viert men het feest van Nicolo, z'n helpers heten krampussen en zien eruit als duivels.

In de Duitse stad Bremen vieren de kinderen op 6 december het feest van Sünnerklaas. Een Zwarte Piet is er niet bij. De kinderen lopen van winkel tot winkel, waarbij ze liedjes zingen en rijmpjes opzeggen. Daarvoor krijgen ze cadeautjes. Vroeger waren deze liedjes in het Nederduits, maar sinds de jaren '60 van de 20e eeuw verdween deze traditie en zongen ze voortaan in het Duits. Ook in het door Nederlandse emigranten gestichte stadje Friedrichstadt in Sleeswijk-Holstein werd tot in de 19e eeuw het sinterklaasfeest gevierd.

Op de Duitse Waddeneilanden kende met tot in de 19e eeuw gemaskerde gestalten zoals op de Nederlandse Wadden, bijvoorbeeld het Hulken op het eiland Amrum en het Rummelpottlaufen op Sylt en Föhr, maar dan in de tijd rond kerst en Nieuwjaar. Op Wangerooge was Sunnerklaus een verklede en gemaskerde persoon, die kleine kinderen op kerstavond schrik aanjoeg; in het nabijgelegen Jeverland werd hij Knecht Ruprecht genoemd, elders ook wel Bullerklas.[bron?]

In Tsjechië verkleden kinderen zich in trio's als Sinterklaas, de duivel en een engel, en gaan ze op de avond van 5 december van deur tot deur om liedjes te zingen voor de bewoners. Hun beloning is snoepgoed.

De manier waarop Sinterklaas aankomt, verschilt in de verschillende landen. Maar het is bijna altijd in een of andere vorm van een processie van een heilige, zoals die bekend is uit het katholieke geloof. De oudste intocht per boot is die van Bari, die sinds 1087 jaarlijks plaatsvindt. In de Duitse gemeente Blomberg is Sinterklaas sinds 1965 al een begrip. Deze zogenaamde Blombergse Sinterklaas is overgewaaid uit Nederland. In de grensgebieden wordt op sommige plekken ook het sinterklaasfeest gevierd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas
Krekker is de bom!
pi_119503446
Wat is nou het probleem, zwarte, witte, rode, gele, groene, paarse, turquoise Pieten. Zwart, wit, rood, geel, groen, paars, turquoise Sinterklaas?

Het is een traditioneel Nederlands kinderfeest, niets meer en niets minder.
pi_119503764
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 14:48 schreef WhateverWhatever het volgende:
Wat is nou het probleem, zwarte, witte, rode, gele, groene, paarse, turquoise Pieten. Zwart, wit, rood, geel, groen, paars, turquoise Sinterklaas?

Het is een traditioneel Nederlands kinderfeest, niets meer en niets minder.
Maar die bestaan helemaal niet in Nederland. Alleen zwarte Pieten met achterlijk rode lippen.
Dan geloven mensen niet eens in een geloof maar wel Sinterklaas sint heiligman vieren.
Die Pieten zien eruit als een stelletje clowns, nog erger zwarte negerclowns. Lekker om geld te verdienen. In usa vieren ze met Elven. Want Santa- Claus - Sinterklaas is hetzelfde. Ik denk niet dat je moet flikken dit in de usa te vieren. De koningin wil haar slavenbeeld ook niet van de koets doen, waarom zou ze Sinterklaas afschaffen? Triest dat alle kinden op school met deze rasiscme in aanraking moeten komen. Echt fokking bullshit. Want wie laat een kind nou geen Sinterklaas vieren. Dat is ook zielig. Het is vreemd, witte mensen die zich opmaken als zwarte mensen. Raar en onaardig.
  donderdag 22 november 2012 @ 15:02:09 #67
24533 ACT-F
pi_119503845
quote:
7s.gif Op donderdag 22 november 2012 11:16 schreef SpecialK het volgende:

[..]

En nu lieg jij. Ten tijde van de geboorte van die figuur was Myra een stadsstaat onder controle van Griekenland. De facto is Sinterklaas dus een Griek.

Turkije bestaat pas 100 jaar ofzo.
Alsof er toen een Griekenland bestond :') Het was onder Romeins bewind.
  donderdag 22 november 2012 @ 15:04:57 #68
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_119503923
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 14:21 schreef Ulx het volgende:

[..]

Maar waarom heeft het hulpje van Samichlaus aka St Nicholas, een bisschop/kindervriend uit Zwitserland, wiens feest men op 5/6 december viert, dan een zwart gezicht?
Omdat Piet een koloniale versie is van Krampus/Ruprecht/etc... Origineel een personalisering van het kwaad en de duivel die gedomineerd wordt door het goede (na introductie van het christendom dus sint nikolaas). Ik claim niet dat de kleur zwart door ons is verzonnen. Maar wij hebben ergens 100-den jaren geleden de zwarte figuur bij dit feest vervangen door echte donkere knechten.

Het is culturele evolutie.

[ Bericht 0% gewijzigd door SpecialK op 22-11-2012 15:14:34 ]
pi_119504122
quote:
7s.gif Op donderdag 22 november 2012 15:04 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Omdat Piet een koloniale versie is van Krampus/Ruprecht/etc... Origineel een personalisering van het kwaad en de duivel die gedomineerd wordt door het goede (na introductie van het christendom dus sint nikolaas). Ik claim niet dat de kleur zwart door ons is verzonnen. Maar wij hebben ergens 100-den jaren geleden de zwarte figuur bij dit feest hebben vervangen door echte donkere knechten.

Exact. Waarschijnlijk zijn het juist de aanvankelijke kenmerken geweest die ertoe hebben geleid dat wij zo makkelijk de link legden met onze (ex)negerslaven uit de kolonieen, waarbij we ze (aanvankelijke kenmerken + neger kenmerken bekeken door de ogen van toen) steeds meer met elkaar lieten verweven
Krekker is de bom!
  donderdag 22 november 2012 @ 15:13:33 #70
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_119504125
quote:
10s.gif Op donderdag 22 november 2012 15:02 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Alsof er toen een Griekenland bestond :') Het was onder Romeins bewind.
Net zoals er een Engeland bestaat en iemand Engels, Schots, Welsh kan zijn. Met als verschil dat men in die tijd veel sterker een Griekse nationaliteit voelde onder Romeinse invloed.

Wat is je punt?
pi_119504156
quote:
7s.gif Op donderdag 22 november 2012 15:04 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Omdat Piet een koloniale versie is van Krampus/Ruprecht/etc... Origineel een personalisering van het kwaad en de duivel die gedomineerd wordt door het goede (na introductie van het christendom dus sint nikolaas). Ik claim niet dat de kleur zwart door ons is verzonnen. Maar wij hebben ergens 100-den jaren geleden de zwarte figuur bij dit feest hebben vervangen door echte donkere knechten.

Hoog tijd verder te evolueren naar echt gekleurde Pieten. Blauw, rood, groen, geel.
Doe 3 Pieten in rastafari kleur bij elkaar. :Y Geen krullenpruiken meer en rode lippen.
Fokking racisme dit jonge.
  donderdag 22 november 2012 @ 15:18:20 #72
24533 ACT-F
pi_119504239
quote:
7s.gif Op donderdag 22 november 2012 15:13 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Net zoals er een Engeland bestaat en iemand Engels, Schots, Welsh kan zijn. Met als verschil dat men in die tijd veel sterker een Griekse nationaliteit voelde onder Romeinse invloed.

Wat is je punt?
Punt is dat Sint uit de huidige Turkije komt.
  donderdag 22 november 2012 @ 15:18:26 #73
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_119504243
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 15:15 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Hoog tijd verder te evolueren naar echt gekleurde Pieten. Blauw, rood, groen, geel.
Doe 3 Pieten in rastafari kleur bij elkaar. :Y Geen krullenpruiken meer en rode lippen.
Fokking racisme dit jonge.
Nee. Jij hebt het niet begrepen. Het is pas racisme als er racistische intentie achter zit. Dat is niet zo.

Daarnaast: Dit soort dingen evolueren langzaam verder of wellicht juist niet maar het is niet aan mensen zoals jou om met chantage en misplaatst schuldgevoel te proberen mensen te dwingen hun cultuur aan te passen.

Als het ooit weg gaat. Prima. Als niet, dan niet. Doe even normaal man.
pi_119504264
Iedereen die zich gediscrimineerd voelt mag wat mij betreft naar het strand, rustig de zee in lopen en dan lekker gaan zwemmen richting Engeland.

Wat een kansloos gejammer, het komt me mijn strot uit dat gejammer over racisme. Je bent in Nederland, je zorgt maar dat je je aan de Nederlandse gewoonten houdt en als je dat niet bevalt mag je zoals gezegd lekker weg zwemmen maar val ons niet meer lastig.

Begrijp me goed, iedereen is welkom hier en we moeten mekaar helpen in deze wereld. Maar als je hier komt, hou je je aan de regels en gebruiken hier. Dat moeten wij Nederlanders ook als we in het buitenland komen, en daar is niks mis mee.
pi_119504288
Het blijft vreemd witten die zich opmaken als zwarten met een witte man met baard als baas.
Heel raar en vreemd hoe zich opmaken met zwart gezicht en knalrode lippen, gekrulde pruiken.
Voor een zogenaamd racistisch verboden land.
pi_119504346
quote:
7s.gif Op donderdag 22 november 2012 15:18 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Nee. Jij hebt het niet begrepen. Het is pas racisme als er racistische intentie achter zit. Dat is niet zo.

Daarnaast: Dit soort dingen evolueren langzaam verder of wellicht juist niet maar het is niet aan mensen zoals jou om met chantage en misplaatst schuldgevoel te proberen mensen te dwingen hun cultuur aan te passen.

Als het ooit weg gaat. Prima. Als niet, dan niet. Doe even normaal man.
Het beeld toch racisme uit man, wat is jou probleem. Ben je blind. Zie je niet wat er voor je staat.
Ook die liedjes. Zwarte Piet zwart als roet en die shit. Komt niet met een racistische ondertoon, doe niet zo ontkennig man.
pi_119504435
Het is te duur voor mij om te emigreren. Ik wil graag zelfs. Moet echt een budget opbouwen.
Ik hou niet van de sfeer hier. En de gebouwen zijn zo donker en grauw hier. Mijn broer en schoonzus hebben mooie villa gekocht op Aruba. Daar kan ik wel eens maar kan nog niet verhuizen, maar wil niets liever. Ik heb verder niets tegen Nederlanders hoor, zijn heel aardige mensen meestal.
  donderdag 22 november 2012 @ 15:26:44 #78
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_119504453
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 15:22 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Het beeld toch racisme uit man, wat is jou probleem.
Oke. Dus? American History-X ook maar verbieden? Die film beeld ook racisme uit.

Wellicht meteen de filmmakers de cel in gooien?

Wat is JOUW probleem?

quote:
Ben je blind. Zie je niet wat er voor je staat.
Ook die liedjes. Zwarte Piet zwart als roet en die shit. Komt niet met een racistische ondertoon, doe niet zo ontkennig man.
Je snappertje lijkt een beetje stuk te zijn, of je bent een vervelende klotetroll. Ik neig zo langzamerhand naar het laatste.
pi_119504538
quote:
7s.gif Op donderdag 22 november 2012 15:26 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Oke. Dus? American History-X ook maar verbieden? Die film beeld ook racisme uit.

Wellicht meteen de filmmakers de cel in gooien?

Wat is JOUW probleem?

[..]
Het beeld uit dat rasicme fout is. Heb je de film wel gezien jap? Totaal tegenovergesteld dus. Appels met kastanjes.
quote:
Je snappertje lijkt een beetje stuk te zijn, of je bent een vervelende klotetroll. Ik neig zo langzamerhand naar het laatste.
Ik ben zeer serieus. Ontbreekt je aan inleving.
  donderdag 22 november 2012 @ 15:31:13 #80
24533 ACT-F
pi_119504591
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 15:22 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Het beeld toch racisme uit man, wat is jou probleem. Ben je blind. Zie je niet wat er voor je staat.
Lees mijn voorgaande reacties eens.
  donderdag 22 november 2012 @ 15:32:14 #81
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_119504616
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 15:29 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Het beeld uit dat rasicme fout is.
Oh. Dus als je intenties maar goed zijn dan mag je racisme uitbeelden?
Mag je ook racisme uitbeelden als je intenties neutraal zijn?

quote:
Heb je de film wel gezien jap? Totaal tegenovergesteld dus. Appels met kastanjes.
Nee hoor. Oh een leuk feitje. In het originele script nadat zijn broer (???) dood gemaakt wordt door dat donkere jongetje op die school gaat hij weer terug naar zijn oude racistische leven. Maar omdat dat een te ambigu einde was hebben ze er een "feel good" einde aan geplakt.
pi_119505019
quote:
14s.gif Op donderdag 22 november 2012 15:18 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Punt is dat Sint uit de huidige Turkije komt.
quote:
7s.gif Op donderdag 22 november 2012 15:13 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Wat is je punt?
Het punt is, dat het geen punt moet zijn.
pi_119505090
Zwarte Piet is racisme maar ondat het "normaal" is denkt men dat het oké is.
  donderdag 22 november 2012 @ 15:46:45 #84
24533 ACT-F
pi_119505112
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 15:43 schreef WhateverWhatever het volgende:

Het punt is, dat het geen punt moet zijn.
Dat geldt dus ook voor de verdenkingen van racisme. Het punt wat ik wilde maken is dat de Sinterklaasliedjes die nu bezongen worden niets met de realiteit te maken hebbben:
quote:

[..]

SPOILER
  donderdag 22 november 2012 @ 15:47:10 #85
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_119505121
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 15:46 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Zwarte Piet is racisme maar ondat het "normaal" is denkt men dat het oké is.
Anders lees je even de discussie ipv je ongenuanceerde mening te dumpen als een warme stinkende drol.
pi_119505201
quote:
7s.gif Op donderdag 22 november 2012 15:18 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Het is pas racisme als er racistische intentie achter zit..
Wat je hier zegt is niet juist. Ook zonder racistische intentie (bedoeling) kan iets racistisch zijn. Ten tijde van de slavernij werd een racistisch gedachtegoed als normaal gezien. Mensen handelden vaak dus zonder bewuste racistische bedoeling, terwijl hetgeen ze deden vaak wel racistisch was. Het werd echter als normaal gezien, dus de mensen waren zich van geen kwaad bewust.

Ik maak voor mezelf het volgende onderscheid:
1) Een feest/traditie is racistisch wanneer er een duidelijke racistische intentie is, bijvoorbeeld wanneer het feest als een van de doelen heeft racisme te verheerlijken, een ras af te kraken, etc.

2) Andere mogelijkheid is dat een feest elementen bevat welke nog gebaseerd zijn of waren op een racistisch gedachtengoed. Bijvoorbeeld wanneer het feest niet als doel heeft om racisme te verheerlijken, maar wanneer er wel duidelijke racistische rollenpatronen, gebruiken, etc in zitten.

In het geval van het Sinterklaasfeest en de Zwarte Piet is nooit sprake geweest van het eerste. Van het tweede was in het verleden wellicht wat duidelijker sprake (toen de Zwarte Piet op basis van de neger uit de kolonieen werd neergezet als domme knecht, sprak met een Surinaams accent, etc, blackface met kroezig haar).

Men heeft in het geval van de Zwarte Piet waarschijnlijk zelfs toen die elementen aan de traditie werden toegevoegd en de Zwarte Piet werd vormgegeven, nooit de intentie gehad racistisch te zijn. Het was simpelweg hoe men toen over negers dacht en feitelijk gezien natuurlijk wel een racistisch gedachtegoed.

Daarnaast zie je dat, met uitzondering van de blackface, dat dit soort zaken racistische elementen (domme knecht, Surinaams accent) in de loop van de jaren zijn verdwenen en er juist een hoop positieve zaken voor in de plaats zijn gekomen.

Of dat dan nog de moeite waard is om je druk over te maken... Ik persoonlijk vind van niet. Anderen denken daar weer anders over.
Krekker is de bom!
pi_119505217
quote:
7s.gif Op donderdag 22 november 2012 15:47 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Anders lees je even de discussie ipv je ongenuanceerde mening te dumpen als een warme stinkende drol.
Nee. Kom maar terug als je de macht hebt om iemand een mening op te leggen.
  donderdag 22 november 2012 @ 15:55:13 #88
24533 ACT-F
pi_119505395
quote:
1s.gif Op donderdag 22 november 2012 15:50 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Kom jij maar terug als je weet hoe je moet discussiëren.
  donderdag 22 november 2012 @ 15:55:46 #89
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_119505415
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 15:49 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Wat je hier zegt is niet juist. Ook zonder racistische intentie (bedoeling) kan iets racistisch zijn. Ten tijde van de slavernij werd een racistisch gedachtegoed als normaal gezien. Mensen handelden vaak dus zonder bewuste racistische bedoeling, terwijl hetgeen ze deden vaak wel racistisch was. Het werd echter als normaal gezien, dus de mensen waren zich van geen kwaad bewust.

Zelfs als iets normaal is dan is het met racistische intentie. Als je het bijvoorbeeld normaal vind dat donkere mensen gelijk staan aan bezit. Ook al is dat de normaalste zaak in jouw samenleving als je het er mee eens bent dan is jouw intentie racistisch omdat jouw criteria om de ene persoon als bezit en de andere persoon als zelf eigenend ziet op basis van rassentheorie is.

Je hoeft niet per se minachting te hebben om een racist te zijn. Er zijn genoeg mensen die bijvoorbeeld vinden dat alle rassen gelijk zijn maar dat ze koste wat het kost niet mogen mengen.

Dus ik blijf bij mijn standpunt wat dat betreft. En hoewel veel (vooral fok!-ers) met grapjes willen doen alsof ze negers minder mensenrechten zouden willen toekennen zijn dat soort opmerkingen vooral shock-value.

In de eckte eckte wereld zal je echt moeite hebben om mensen te vinden die rustig aan hun kinderen uitleggen dat piet een knecht is omdat hij een neger is en negers zijn bezit van de blanken.

Dus nee het is geen racisme. Maar ik snap uit welke hoek je komt.
  donderdag 22 november 2012 @ 15:56:00 #90
24533 ACT-F
pi_119505425
x

[ Bericht 100% gewijzigd door ACT-F op 22-11-2012 15:56:17 ]
  donderdag 22 november 2012 @ 15:56:36 #91
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_119505439
quote:
1s.gif Op donderdag 22 november 2012 15:50 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Ik zou nooit de macht willen hebben om iemand een mening op te leggen. Beetje onzeker?
pi_119505490
dus als je een neger nadoet, maar dan ipv gemeen, maak je hem een blij huppelend jonglerend snoepstrooiend helpertje van sint, dan is het niet meer racistisch?

kom op zeg...
ik vind dat je overal mee moet kunnen spotten, niet bang hoeft te zijn voor teveel of te weinig politiek correct doen. maar dit is een nederlandse traditie. die moetenj we gewoon vrijmaken van het racistische tintje dat het nu nog heeft. want dit is ons, nederlanders, onwaardig, en tast de onschuld van ons leuke feest aan. we leven in 2012.

het gaat inderdaad allang niet meer om de intentie erachter, die is wel okee. het gaat erom dat we zeggen dat het roet is, maar op de proppen komen met mannetjes met kroeshaar en zwarte huid, plus rode lippen.
ik snap niet dat niet meer nederlanders zich hier rot aan ergeren.
pi_119505497
quote:
14s.gif Op donderdag 22 november 2012 15:55 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ja want uit deze reactie kan een goeie discussie komen

quote:
7s.gif Op donderdag 22 november 2012 15:47 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Kneus.
  donderdag 22 november 2012 @ 15:59:51 #94
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_119505545
quote:
1s.gif Op donderdag 22 november 2012 15:58 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

[..]

Kneus.
Ik zie een prima discussie die onderbroken wordt door iets wat ik slechts kan identificeren als een stinkende drol van een reactie. Wellicht nadenken voordat je dus een goede discussie onderbreekt als je niet wenst dat je een reality check geserveerd krijgt.
pi_119505576
quote:
7s.gif Op donderdag 22 november 2012 15:56 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik zou nooit de macht willen hebben om iemand een mening op te leggen. Beetje onzeker?
Je reactie laat wel iets anders zien. Misschien moet je wat aan je denigrerende toon doen.
  donderdag 22 november 2012 @ 16:02:00 #96
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_119505616
quote:
1s.gif Op donderdag 22 november 2012 16:00 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Je reactie laat wel iets anders zien. Misschien moet je wat aan je denigrerende toon doen.
Oh ja nee het ligt totaal aan mij. Niet de manier waarop jij met je dom geblaat denkt in te kunnen breken. Het is allemaal de schuld van die ander, toch?

Slachtoffertje :')
pi_119505630
quote:
7s.gif Op donderdag 22 november 2012 15:59 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik zie een prima discussie die onderbroken wordt door iets wat ik slechts kan identificeren als een stinkende drol van een reactie. Wellicht nadenken voordat je dus een goede discussie onderbreekt als je niet wenst dat je een reality check geserveerd krijgt.
Dus omdat je niks hebt mijn reactie ga je maar beledigen? Stop die discussie dan maar waar de zon niet schijnt.
  donderdag 22 november 2012 @ 16:02:33 #98
24533 ACT-F
pi_119505636
quote:
1s.gif Op donderdag 22 november 2012 15:58 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

[..]

Kneus.
Lees eens opnieuw. Ik faalde nogal hard met quoten :')
  donderdag 22 november 2012 @ 16:09:04 #99
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_119505869
quote:
1s.gif Op donderdag 22 november 2012 16:02 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Dus omdat je niks hebt mijn reactie ga je maar beledigen? Stop die discussie dan maar waar de zon niet schijnt.
omdat je reactie overduidelijk half-arsed is. Het is al 10x gepost hier, al 5x op gereageerd, uitgediept onderzocht, over en weer geweest.

Je brengt niks nieuws en in een format waarmee vrij duidelijk is dat je ook niet open staat voor andere inzichten. En daar reageer ik negatief op en dat mag want ik heb even veel recht om hier te posten als jij.
pi_119506053
quote:
7s.gif Op donderdag 22 november 2012 15:55 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Zelfs als iets normaal is dan is het met racistische intentie. Als je het bijvoorbeeld normaal vind dat donkere mensen gelijk staan aan bezit. Ook al is dat de normaalste zaak in jouw samenleving als je het er mee eens bent dan is jouw intentie racistisch omdat jouw criteria om de ene persoon als bezit en de andere persoon als zelf eigenend ziet op basis van rassentheorie is.

Je hoeft niet per se minachting te hebben om een racist te zijn. Er zijn genoeg mensen die bijvoorbeeld vinden dat alle rassen gelijk zijn maar dat ze koste wat het kost niet mogen mengen.

Dus ik blijf bij mijn standpunt wat dat betreft. En hoewel veel (vooral fok!-ers) met grapjes willen doen alsof ze negers minder mensenrechten zouden willen toekennen zijn dat soort opmerkingen vooral shock-value.

In de eckte eckte wereld zal je echt moeite hebben om mensen te vinden die rustig aan hun kinderen uitleggen dat piet een knecht is omdat hij een neger is en negers zijn bezit van de blanken.

Dus nee het is geen racisme. Maar ik snap uit welke hoek je komt.
Ik denk dat het meningsverschil hierover vooral ontstaat door verschillende invullingen van begrippen die we geven. Ik kijk bijvoorbeeld meer naar de bewuste intentie (het jezelf bewust zijn van wat je doet en waarom) daar waar jij bij de intentie volgens mij meer kijkt naar het feitelijk gedrag, als ik je goed begrijp.

Maar ik denk dat de discussie iets teveel een discussie gaat worden over begrippen, exacte definities, etc. Zolang we geen wetenschappelijk onderzoek opstellen hoeven we zo ver misschien ook weer niet te gaan ;)

Op basis van jouw andere posts denk ik dat ik het sowieso in grote lijnen wel met je eens bent mbt de Zwarte Piet-traditie.
Krekker is de bom!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')