quote:We gaan om 18:00 uur de lucht in!
Deze man lijkt het woord hoogtevrees noch angst te kennen: de skydiver Felix Baumgartner. Hij zal vandaag de hoogste sprong ooit maken, van 36 kilometer hoog.quote:AMSTERDAM - De Oostenrijkse stuntman Felix Baumgartner doet dinsdag een poging om het record parachutespringen van grote hoogte te breken.
Het oude record staat op naam van de Amerikaan Joe Kittinger, die op 16 augustus 1960 op een hoogte 31 kilometer uit zijn capsule sprong en in een ruim vier minuten durende val net niet door de geluidsbarrière ging.
De 43-jarige Baumgartner maakte al twee oefensprongen in het Amerikaanse Roswell, van 24 en 29 kilometer hoogte. In zijn werelrecordpoging is de voormalige militair-parachutist van plan om op 37 kilometer hoogte uit zijn capsule te springen. Hij kan de eerste 'skydiver' worden die door de geluidsbarrière gaat.
De capsule wordt hoog in de atmosfeer gebracht door een enorme heliumballon van 130 meter breed en 102 meter hoog.
Een speciaal pak moet Baumgarnter beschermen tegen de omstandigheden. Hij loopt bijvoorbeeld de kans dat er door het snel wisselende drukverschil luchtbelletjes in zijn bloed ontstaan, wat een dodelijke afloop kan hebben.
Tollen
Ook bestaat de mogelijkheid dat Baumgartner tijdens zijn val de controle verliest en razendsnel gaat tollen. Door de daarbij optredende middelpuntvliegende kracht kan hij buiten bewustzijn raken.
Baumgartner begint om 14.30 uur Nederlandse tijd aan zijn recordpoging, die live is te volgen op de website van zijn sponsor Red Bull.
Na de reclame dus.quote:Op donderdag 15 november 2012 07:35 schreef Karina het volgende:
[..]
Vanavond dus inderdaad, Nederland 3 om 21:00 uur:
De recordsprong van Felix Baumgartner
Felix Baumgartner verbaasde de wereld met een sprong van 39 kilometer hoogte. Zijn weg naar dit bijzondere moment is donderdag te zien in de documentaire Space Dive.
De spectaculaire parachutesprong die basejumper Felix Baumgartner op 14 oktober 2012 maakte brak alle records. Niet voor niets zat de wereld aan de buis gekluisterd toen hij begon aan zijn sprong van 39 kilometer hoogte.
1342 kilometer per uur
Baumgartner sprong uit een ruimtecapsule die met een heliumballon naar een recordhoogte van 39 kilometer was gezweefd. De Oostenrijker bereikte een snelheid van 1342 kilometer per uur. Dat werd tijdens een persconferentie officieel bekendgemaakt. Daarmee bleek zijn sprong sneller te zijn dan eerder werd aangenomen. Toen nog werd gesproken van 1136 kilmeter per uur.
Goede gezondheid
De wereld keek toe hoe Baumgartner aan zijn risicovolle sprong begon. Groot was de opluchting toen hij na zo'n vijf minuten zijn parachute opende. Weer vijf minuten later landde hij in goede gezondheid. Veel langer duurde het overigens voor hij boven was. De reis omhoog, met een 230 meter hoge heliumballon, duurde ruim 2,5 uur.
Space Dive
In Space Dive is te zien wat Felix moest doen om zijn doel te bereiken. Ook toont de documentaire wat miljoenen kijkers niet zagen: complicaties en stress voor en tijdens de sprong der sprongen. Eén foutje in zijn pak of parachute en hij was er geweest.
Bron
Mwoa, dit pak is wel wat soepeler dan de NASA pakken. En volgens mij compleet opnieuw ontwikkeld zonder NASAquote:Op donderdag 15 november 2012 21:15 schreef Nieuwschierig het volgende:
Puur standaard NASA technologie. Ze maken er een drama van maar dit deden ze in 1960 ook al
Dat is de Amerikaanse traditie van de Skunk works.quote:Op donderdag 15 november 2012 21:40 schreef henkde_j het volgende:
Het komt op mij over als totale chaos
Capsule bouwen in een aftandse autogarage![]()
quote:Op donderdag 15 november 2012 21:57 schreef Abed het volgende:
Die projectleider lijkt op:
[ afbeelding ]
Ze zijn wat doorgeschoten in het drama-gehalte idd. :/quote:Op donderdag 15 november 2012 21:56 schreef iFok. het volgende:
Prachtig, en alle respect voor deze sprong. Maar overdrijven is ook een vak.
Begint op een film te lijken.quote:Op donderdag 15 november 2012 21:59 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Ze zijn wat doorgeschoten in het drama-gehalte idd. :/
Mwoa, hij werd ontslagen door de mensen boven hem toch? Omdat hij zich niet aan de planning kon houden? Volgens mij was z'n team nog wel tevreden met hemquote:Op donderdag 15 november 2012 22:06 schreef iFok. het volgende:
Eerst ontslagen worden door je eigen groep, en dan toch weer de leiding op je nemen. Lijkt me lastig en eigenlijk niet slim.
En dit is nu de reden waarom ze hem sowieso wilden laten springen. Reken maar dat Redbull flinke druk op hem gezet heeftquote:Op donderdag 15 november 2012 22:07 schreef E.T. het volgende:
Er mag van mij best een hoop niks in de docu zitten.. zolang ze Felix dan maar wel laten zien
Hij lijkt op Beckham, of niet?quote:Op donderdag 15 november 2012 22:07 schreef E.T. het volgende:
Er mag van mij best een hoop niks in de docu zitten.. zolang ze Felix dan maar wel laten zien
Lijkt op een hoofdschakelaarquote:Op donderdag 15 november 2012 22:09 schreef MaxMark het volgende:
Nu weet ik nog steeds niet waar die rode knop buiten de deur voor dient
Iemand?
Absoluut niet!quote:
Gewoon even spugen. Doe je ook altijd bij je duikbril. Even zo'n dikke rochel er uit gooienquote:
inderdaad, en al dat overdrijven steeds bij die amerikanen. bij iedere docu gaat het bijna compleet de mist in, maar komt het uiteindelijk tóch weer goedquote:Op donderdag 15 november 2012 22:14 schreef iFok. het volgende:
god bless you and god bless the united states of america!
Dat moet er altijd bij he!
Gelukkig doen wij in Nederland niks anders dan zeiken.quote:Op donderdag 15 november 2012 22:17 schreef Deeltjesversneller het volgende:
[..]
inderdaad, en al dat overdrijven steeds bij die amerikanen. bij iedere docu gaat het bijna compleet de mist in, maar komt het uiteindelijk tóch weer goed![]()
Net armageddonquote:
wij zijn tenminste eerlijk. heb geen zin in toneelspelen, dan ging ik wel naar een musical.quote:Op donderdag 15 november 2012 22:17 schreef Abed het volgende:
[..]
Gelukkig doen wij in Nederland niks anders dan zeiken.
Hij draait niet, de aarde draaitquote:
Nope, Oostenrijker. Want Red Bull is Oostenrijksquote:Op donderdag 15 november 2012 22:20 schreef Specularium het volgende:
Ik dacht eerst dat hij een Amerikaan was.
De stem over de beelden heen.quote:Op donderdag 15 november 2012 22:24 schreef Hetkapitaal het volgende:
[..]
Wat is een voice-over? Bedoel je de trailer of de reclame?
Die commentator/verteller?quote:Op donderdag 15 november 2012 22:24 schreef Specularium het volgende:
[..]
De stem over de beelden heen.
Ja die, dat was typerend voor NGC/Discovery.quote:Op donderdag 15 november 2012 22:26 schreef Hetkapitaal het volgende:
[..]
Die commentator/verteller?
O ja die zuigt indd.
En in co-productie met de BBC. Valt me tegen van ze.quote:Op donderdag 15 november 2012 22:27 schreef Specularium het volgende:
[..]
Ja die, dat was typerend voor NGC/Discovery.
kun je wel je begrafenisverzekering opzeggenquote:Op zondag 18 november 2012 21:26 schreef dat_zeg_ik_toch het volgende:
Mensen al gehoord van het 'ruimte dorp plan' dat er ligt om op Mars een aantal space woningen te bouwen?
Zal 24/7 gefilmd worden in de vorm van een soap voor onze 'BigBrotherlovers' ik hoorde dat het wel een enkele reis gaat worden ivm de reistijd van 9 maanden haha
Een team dat maanden/jaren aan zijn spullen werkt en meneer komt binnen en loopt alleen maar te kankeren. Ze denken dat het door de angst komt maar ik heb gewoon de indruk dat het een naar arrogant mannetje is. En kom, hij is gevallen, meer niet.quote:
In dit geval een omlaaggevallen klootzak.quote:Op maandag 19 november 2012 14:30 schreef lipper het volgende:
[..]
Een team dat maanden/jaren aan zijn spullen werkt en meneer komt binnen en loopt alleen maar te kankeren. Ze denken dat het door de angst komt maar ik heb gewoon de indruk dat het een naar arrogant mannetje is. En kom, hij is gevallen, meer niet.
.
Door die hele docu heb ik juist het idee dat hij op de dag zelf ff dat ding in kruipt naar boven gaat, naar beneden flikkert en zijn leven lang met de eer loopt te strijken.
Om sbs6 te quoten: het is gewoon een omhooggevallen klootzak
Fucking vetquote:Op dinsdag 15 oktober 2013 16:29 schreef knep het volgende:
Flinke schop![]()
![]()
![]()
POV beelden eindelijk vrijgegeven, geweldig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |