quote:Op donderdag 1 november 2012 14:18 schreef Risu het volgende:
Is er dan niemand dit dit topic even sluit voor de volgende?
Ik heb een mooie stap gezet richting het zwanger worden. Officieel verhuisd naar ons huidige adres (had ik nog niet gedaan, was er nog niet van gekomen door al het gedoe)
En ik vind het toch wel een beetje speciaal, ook al woon ik hier al 3 maanden
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[i]And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.[/i]
I loved to discover how unique and strange humanity is. How we are all, deep down, nerdy weirdos.
Een vriend zoeken is geen optie?quote:Op dinsdag 13 november 2012 22:31 schreef Quickie_Brat het volgende:
Ik kom me ook eens melden hier! Want ik wil ook erg graag een baby
Het idee, of de wens, is nog redelijk pril. Maar ik ben er nu wel steeds meer mee bezig.
Ik overweeg om me gaan aan te melden voor een KID-behandeling kunstmatig inseminatie met donorzaad). Alleen gelezen dat de wachttijd daarvoor 2 x 8-10 maanden is. En dan ben je nog niet eens zwanger
. Da's wel jammer
quote:Op dinsdag 13 november 2012 22:35 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Een vriend zoeken is geen optie?
Nou idd zeg... Zeker als je al op de PAAZ loopt, dat zal niet door je zweetvoeten zijn...quote:Op woensdag 14 november 2012 15:07 schreef Kirb het volgende:
Ik geloof dat ik er eerder juist niet van zou gaan rammelen Sylvana postnatale depressie/psychose.
En in je omgeving? Misschien is het vinden van een donor in je omgeving wel sneller?quote:Op dinsdag 13 november 2012 22:56 schreef Quickie_Brat het volgende:
[..]die optie is er ook, maar ik heb liever een baby dan een man eigenlijk
Ik heb een vriend al gevraagd of hij wil donoren, maar die zag dat niet zittenquote:Op woensdag 14 november 2012 15:10 schreef Ticootje het volgende:
[..]
En in je omgeving? Misschien is het vinden van een donor in je omgeving wel sneller?
Het lijkt me idd ook best pittig, maar niet onmogelijk. Genoeg alleenstaande moeders die het ook hebben gedaan, dus dan moet het mij ook wel lukken denk ik.quote:Op woensdag 14 november 2012 19:17 schreef Risu het volgende:
Poeh, dat is nogal een stap zeg, om zwanger te worden via donor.
Dan moet je het dus in principe in je eentje doen straks.
Ik zou het uiteindelijk ook wel gedaan hebben denk ik hoor. Als ik nu mijn vriend niet had gehad, maar wel een eigen huisje en een baan. Ik ben tenslotte ook niet eeuwig jong.
Staat je omgeving er wel achter? Want dat je het zonder man doet oke, maar helemaal zonder achterban lijkt mij niet zo handigquote:Op woensdag 14 november 2012 19:43 schreef Quickie_Brat het volgende:
[..]
Het lijkt me idd ook best pittig, maar niet onmogelijk. Genoeg alleenstaande moeders die het ook hebben gedaan, dus dan moet het mij ook wel lukken denk ik.
Kan ik me als vent zijnde wel inbeelden.quote:Op woensdag 14 november 2012 19:41 schreef Quickie_Brat het volgende:
[..]
Ik heb een vriend al gevraagd of hij wil donoren, maar die zag dat niet zitten. Verder zou ik eigenlijk niemand weten in mijn omgeving...
Nou ja nu is er concreet nog niks aan de hand, dus de omgeving is nauwelijks op de hoogte ervan. Maar die zullen me vast wel helpen mocht dat nodig zijnquote:Op woensdag 14 november 2012 19:44 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Staat je omgeving er wel achter? Want dat je het zonder man doet oke, maar helemaal zonder achterban lijkt mij niet zo handig
Ja ik ook. Ik doe het liever met anonieme donor.quote:Op woensdag 14 november 2012 19:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Kan ik me als vent zijnde wel inbeelden.
Stel ze tijdig op de hoogte, want stel nou, dat de roze wolk, zo roze niet is na de bevalling, dan is het fijn als er een vangnet is toch?quote:Op woensdag 14 november 2012 19:52 schreef Quickie_Brat het volgende:
[..]
Nou ja nu is er concreet nog niks aan de hand, dus de omgeving is nauwelijks op de hoogte ervan. Maar die zullen me vast wel helpen mocht dat nodig zijn
quote:Op woensdag 14 november 2012 20:02 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Stel ze tijdig op de hoogte, want stel nou, dat de roze wolk, zo roze niet is na de bevalling?! Dan zit jij straks met kind op de PAAZ afdeling, (even heel cru gezegd)
Wat is dat voor een rare opmerking?quote:Op woensdag 14 november 2012 20:02 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Stel ze tijdig op de hoogte, want stel nou, dat de roze wolk, zo roze niet is na de bevalling?! Dan zit jij straks met kind op de PAAZ afdeling, (even heel cru gezegd)
Ik heb ze verteld dat ik graag een baby wil. Dus ze weten het. En dat heb ik ook al wel eens eerder tegen ze gezegd. Verder hebben we het er niet over, want er zijn geen concrete ontwikkelingen op dat gebied nog.quote:Op woensdag 14 november 2012 19:54 schreef Risu het volgende:
Stel ze wel tijdig op de hoogte. Dat ze aan het idee kunnen wennen, mocht je tot acties willen overgaan. Want zij weten niet dat je er al een x aantal maanden/jaren aan denkt.
Onvergelijkbaar misschien, maar ik had dat met mijn opleiding. Die kwam voor mijn moeder helemaal uit het niks vallen terwijl ik er al een jaar over na had gedacht.
Geldt dat dan niet voor iedereen met een kinderwens?quote:Op woensdag 14 november 2012 20:02 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Dank je welquote:Op woensdag 14 november 2012 19:58 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Iedereen probeert je te waarschuwen. Ik snap dat niet zo goed. Mensen die het op die manier willen aanpakken, gaan een heel proces door. Niet alleen innerlijk, maar ook om een donor te vinden/ toegewezen te krijgen. Dat gaat echt niet van de een op de andere dag. En als het al een opwelling is, dan kom je er ergens in dat proces wel op terug.
En wat betreft steun van de mensen om je heen. Natuurlijk is het belangrijk om je 100% gesteund te voelen, zeker in zoiets groots als dit, maar in de realiteit is het ook zo dat alle mensen met hun eigen leven zitten, hun eigen gezin, werk, partner, noem maar op... En dat je in het dagelijks leven het uiteindelijk heus en echt zelf zult doen en zult mnoeten doen. Dat klinkt pessimistisch, maar zo bedoel ik het niet.
Ik spreek uit ervaring en ik ben nog altijd 1000% gelukkig met het feit dat ik ervoor gegaan ben.
Succes Q-B. Wat spannend om er zo over te fantaseren al.
Dit.quote:Op woensdag 14 november 2012 19:58 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Succes Q-B. Wat spannend om er zo over te fantaseren al.
quote:Op woensdag 14 november 2012 20:02 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Nou ja, het is natuurlijk wel goed om aan je vangnet te denken, zeker als je alleenstaand ouderschap overweegt. Maar om nou bij voorbaat alleen maar de problemen te zien is ook weer zoiets. Het is ontzettend spannend om te fantaseren en de eerste stappen te zetten. Zoals Groofsken al zegt, er is nog genoeg tijd voor rationaliseren en eventueel terugkrabbelen.quote:Op woensdag 14 november 2012 20:11 schreef kaatjejannie het volgende:
[..]
Geldt dat dan niet voor iedereen met een kinderwens?
Niet dat ik het met je eens ben trouwens.
Thnxquote:Op woensdag 14 november 2012 20:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou ja, het is natuurlijk wel goed om aan je vangnet te denken, zeker als je alleenstaand ouderschap overweegt. Maar om nou bij voorbaat alleen maar de problemen te zien is ook weer zoiets. Het is ontzettend spannend om te fantaseren en de eerste stappen te zetten. Zoals Groofsken al zegt, er is nog genoeg tijd voor rationaliseren en eventueel terugkrabbelen.
Ik ben benieuwd hoe het uitpakt, Q_B!
quote:Op woensdag 14 november 2012 20:59 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
QB sorry het is helemaal niet mijn bedoeling om lekker negatief te gaan zitten zeiken! Absoluut niet, Maar dat zijn dingen die bij mij in mn kop springen,
Voorop gesteld dat het iedereen kan overkomen zpals Kaatjejannie terecht opmerkt, Maar uitgaande van mijn situatie, Als ik van mn wolk zou pleuren dan ga ik er vanuit dat mijn partner er is om mij te steunen, we maken samen de keuze om aan een gezinnetje te beginnen, en ja dat kan ook wel anders uitpakken, maar dan ben je al met z'n 2en en daarnaast ligt mijn moeder al bijna achter de voordeur als ik de pil de deur uitgooi dus dat komt ook wel goed.
Maar jij kiest bewust om het alleen te doen (en dat vind ik onwijs dapper) maar puur voor jou lijkt het me wel fijn als je een vangnet hebt.
Nogmaal sorry
quote:[ afbeelding ]
Mijn vriend vond het boek Baby's van Desmond Morris erg leuk. Gaat over de bevalling (welke hormonen spelen daarbij een rol, hoe bevallen we) en het eerste levensjaar van de baby. En dan voornamelijk over gedrag. De hoofdstukken beginnen steeds met een vraag (wanneer gaat een baby kruipen / lopen, waarom huilen/ lachen ze, droomt een baby). heel praktisch, geen zwijmelverhalen, maar gewoon rechttoe rechtaan. En ik vond het ook reuze interessantquote:Op woensdag 14 november 2012 19:17 schreef Risu het volgende:
Poeh, dat is nogal een stap zeg, om zwanger te worden via donor.
Dan moet je het dus in principe in je eentje doen straks.
Ik zou het uiteindelijk ook wel gedaan hebben denk ik hoor. Als ik nu mijn vriend niet had gehad, maar wel een eigen huisje en een baan. Ik ben tenslotte ook niet eeuwig jong.
Mijn vriend vroeg vanmiddag of ik ook boeken voor hem had. Over zwanger en baby's enzo. En dan vooral gericht op mannen. Ik vond dat een hele fijne vraag, want hij is er blijkbaar steeds meer mee bezig. Maar ik wist niet echt een antwoord, behalve dan dat boek van Kluun. Weten jullie boeken?
Of misschien online sites gericht op toekomstige vaders?
Ik denk dat zich nu meer gaat focussen op het klaar zijn voor een baby, zodat hij wanneer hij weer een baan heeft (dat is zijn voorwaarde) meteen kan zeggen OK we zijn er klaar voor.
heb je nooit enig contact gehad met je verwekker?quote:Op vrijdag 16 november 2012 16:41 schreef LadyBlack het volgende:
QB, ik ben een kind van een bewust alleenstaande moeder, en ik kan je wel meegeven wat mijn moeder altijd heeft gezegd: zij heeft het nooit als zwaar ervaren, want ze was er immers ingestapt met de wetenschap dat ze alles alleen zou doen. Een heel ander verhaal dan wanneer je tijdens of vlak na je zwangerschap in de steek wordt gelaten door je partner bijvoorbeeld... dan voel je je denk ik wel onthand en wordt je zwangerschap / kraamtijd waarschijnlijk getekend door verdriet.
En een vangnet, dat hebben ouderstellen ook nodig toch... zo ontzettend bijzonder is het ook niet om een kind alleen op te voeden (denk maar aan alle gescheiden ouders). Je moet natuurlijk wel goed nadenken als het eenmaal zover is over je testament en dergelijke, maar voor nu zou ik me niet al te veel op laten jagen door mensen die het zelf niet alleen zouden willen doen.
Zelf weet ik trouwens wel wie mijn vader is, maar mijn moeder en hij hebben heel duidelijke regels gesteld: ik ben haar kind, en hij heeft geen rechten en geen plichten. Volgens de burgerlijke stand heb ik dus ook geen vader. Ik vind het zelf wel zo fijn om me niet af te hoeven vragen wie mijn vader toch zou zijn. Maargoed, ik heb dan ook het geluk dat de situatie altijd heel goed is geweest.
Jawel, juist welquote:Op vrijdag 16 november 2012 20:04 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
heb je nooit enig contact gehad met je verwekker?
een collega van mij heeft i.v.m. wachttijden en kosten het informele circuit opgezocht, en was met 1 poging zwanger. t kan alle kanten opquote:Op vrijdag 16 november 2012 18:46 schreef Phaidra het volgende:
QB, in mijn groepje van de zwangerschapsgym zat een moeder die via een anonieme donor zwanger was geworden. Het heeft bij haar helaas wel 8 jaar geduurd voor het zover was. Uiteindelijk lukte de laatste poging.
Het alleen opvoeden vond ze heel erg meevallen (de eerste 10 weken dan, daarna heb ik haar niet meer gesproken).
Succes!
Sadistisch he, dat verstand en gevoel andere dingen kunnen zeggen...quote:Op zaterdag 17 november 2012 19:36 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik stond te huilen tijdens de Sinterklaasintocht hier in de stad. Had er zo graag met een kindje willen staan..
En dat gevoel blijf je houden tot ze volwassen zijnquote:Op maandag 19 november 2012 21:21 schreef kwakz0r het volgende:
awww, DaD
ik moet zeggen dat ik juist meer ga twijfelen nu wij het gehad hebben over een termijn... het lijkt wel erg dichtbij, en ik vraag me af of ik stabiel en volwassen genoeg ben voor een kindje
Hey doe's nietquote:Op maandag 19 november 2012 21:21 schreef kwakz0r het volgende:
awww, DaD
ik moet zeggen dat ik juist meer ga twijfelen nu wij het gehad hebben over een termijn... het lijkt wel erg dichtbij, en ik vraag me af of ik stabiel en volwassen genoeg ben voor een kindje
aww, ja als ik een baby vasthoud dan verdwijnen de twijfels ook wel... naja, we gaan pas op zn vroegst over een half jaar proberen, dus ach...quote:Op maandag 19 november 2012 21:28 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Hey doe's niet. Jij gaat een awesome moeder zijn! Mijn mini vond je iig al een prima surrogaat
![]()
.
Bij deze beloofd!quote:Op maandag 19 november 2012 22:31 schreef DevilsAndDust het volgende:
Wat superschattig, kwak!. Wil je er ook ooit eentje voor mij maken?
Nou jaquote:Op maandag 19 november 2012 22:48 schreef DevilsAndDust het volgende:
En jullie gaan over een half jaar beginnen! Wat tof!.
quote:Op maandag 19 november 2012 22:52 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Nou jadat is mijn vertaling van "als ik afgestudeerd ben" van mijn vriendje
euhm, ik heb het boekje gekocht voor een paar euro, maar er staan er ook veel van online bij de telegraaf of all places!quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:01 schreef LadyBlack het volgende:
Kwak, wat een geweldig vestje!!!![]()
![]()
Heb je een link van het patroon? Ik ken een aanstaande oma die dat vast heel graag wil breien
Ohhhh nu wil ik ook leren breienquote:Op maandag 19 november 2012 21:51 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
aww, ja als ik een baby vasthoud dan verdwijnen de twijfels ook wel... naja, we gaan pas op zn vroegst over een half jaar proberen, dus ach...
heb net een vestje afgemaakt voor de baby van een collega, ben er helemaal verliefd op (er moeten alleen nog knoopjes op). Als ik ooit zelf een kindje krijg ga ik los met breien!! (hij is wel een beetje netter in elkaar gezet dat t vest van jouw mini Phaidraik snap nu pas hoe het eigenlijk moest....)
[ afbeelding ]
de kleur is vrij fris geel, dit is avondlicht...
Mooi!! Het vestje voor mijn mini vind ik ook prachtigquote:Op maandag 19 november 2012 21:51 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
aww, ja als ik een baby vasthoud dan verdwijnen de twijfels ook wel... naja, we gaan pas op zn vroegst over een half jaar proberen, dus ach...
heb net een vestje afgemaakt voor de baby van een collega, ben er helemaal verliefd op (er moeten alleen nog knoopjes op). Als ik ooit zelf een kindje krijg ga ik los met breien!! (hij is wel een beetje netter in elkaar gezet dat t vest van jouw mini Phaidraik snap nu pas hoe het eigenlijk moest....)
[ afbeelding ]
de kleur is vrij fris geel, dit is avondlicht...
quote:Op dinsdag 20 november 2012 19:47 schreef Wumb het volgende:
Stel ze tijdig op de hoogte, want stel nou, dat de roze wolk, zo roze niet is na de bevalling?! Dan zit jij straks met kind op de PAAZ-afdeling. (Even heel cru gezegd).
Op de vorige pagina staat die post, Maar dit is allang besproken met Q-B, en daar heb ik mijn excuses ook aangeboden voor mijn extreme lompheid, dus ik snap het ook niet helemaal.quote:Op dinsdag 20 november 2012 20:23 schreef Ticootje het volgende:
Huh? Die post was toch een topic terug!
quote:Op dinsdag 20 november 2012 09:33 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Mooi!! Het vestje voor mijn mini vind ik ook prachtig. De kleur staat hem tof! Al is hij nu wat te klein aan het worden... Ik stuur je nog wel een fotootje binnenkort!
En een half jaar is zo om, wat spannend!
dit is 100 procent katoen!!quote:Op dinsdag 20 november 2012 19:42 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Oh kwakzor wat leuk!!
Ik hoop zo dat onze toekomstige mini niet dezelfde wol/acryl allergie heeft als zijn of haar papa en mama!
Oh en heel herkenbaar hoor Kwakzor, Bij ons ligt de planning er ook voor over een half jaar, en nu het dan een soort definitief is, dan slaat de twijfel af en toe wel toe! Maar wij kunnen dit hoor
Ik weet het nog niet. Ik twijfel nog een beetje over welk boek.quote:Op donderdag 22 november 2012 10:12 schreef Bubbles90. het volgende:
Wat fijn Risu!kan me voorstellen dat je daar heel blij van wordt
Welk boek ga je bestellen?
Zonder direct weer de discussie op te willen rakelen over wat kinderen kosten ben ik toch wel benieuwd hoe je dit nu bepaald hebt?quote:Op donderdag 22 november 2012 13:52 schreef Risu het volgende:
[..]
Ik weet het nog niet. Ik twijfel nog een beetje over welk boek.
Maar ik heb iig gezien dat we het financieel wel redden. Dus dat scheelt een hoop.
Net ook een afspraak gemaakt bij de kaakchirurg. Ik heb een scheefgroeiende verstandskies. De allerlaatste en die moet er even uit voordat we hiermee gaan beginnen. Lekker tussen sint en kerst nog eventjes.Het is voor een goed doel zeggen we dan maar.
Ja, dat leek mij eigenlijk ook wel. Gewoon gezond verstand gebruiken en goed kijken wat je uitgeeft.quote:Op donderdag 22 november 2012 17:36 schreef Pvoesss het volgende:
Ik vind dat iedereen die iedere maand niet meer uit aan het geven is dan er binnenkomt de financiele middelen hebben. Zo gigantisch veel kost het namelijk niet en met het aanpassen van het uitgaven patroon komt het dan absoluut al goed. Kinderen is zo duur als je het zelf maakt.
Zo is dat. Gewoon keuzes die je maaktquote:Op donderdag 22 november 2012 17:52 schreef laziness het volgende:
Risu haar vriend is werkeloos dus dan vind ik het alleen maar slim om het door te rekenen![]()
Wij zijn pas gaan rekenen toen ik zwanger was maar ik sta nog steeds versteld hoeveel meer hij kost dan gedacht.
Vooral de kinderopvang is een grote hap uit ons budget.
Wij zouden zeker wel gaan rekenen als we nu een tweede zouden willen. Twee kinderen op het kdv is best duur
Het is ook maar net wat je er nog naast wilt kunnen doen ookAls we niet op vakantie gaan en nooit buiten de deur eten en nooit zomaar wat speelgoed kopen en niet meer dan de kinderbijslag aan kleding uit zouden geven, niet sparen dan zou ik er wel vier naar het kdv kunnen sturen maar wij willen dat allemaal nog wel kunnen doen en de kosten voor een kind gaan enkel oplopen met de jaren verwacht ik.
Maar ik lees dat jullie dan voor een kind gaan? Of kan ik niet begrijpend lezen?quote:Op donderdag 22 november 2012 18:47 schreef Risu het volgende:
Niet fulltime, 12 uurtjes per week. Dus niet genoeg om alleen alles te redden, maar wel genoeg om net dat laatste beetje vaste lasten te betalen en daarnaast nog te sparen voor leuke dingen.
Ja en dat is nou het probleem in Nederland. Snel een baan vinden zit er niet meer bij.quote:Op donderdag 22 november 2012 19:00 schreef Jojoortje het volgende:
Ik vind je inderdaad heel naïef.
Hoop wel uiteraard dat hij gauw een baan vindt.
Eens. Ik vind het wel belangrijk om er zo "veilig" mogelijk in te gaan. En dan zit er naar mijn mening echt wel verschil tussen het wel of niet hebben van een (vaste) baan en helemaal geen baan te hebben. Ik vind een beetje financiële zekerheid wel zo fijn.quote:Op vrijdag 23 november 2012 16:38 schreef laziness het volgende:
Ik ben het er mee eens dat in die situatie terecht komen als je al lang en breed een kind hebt en je deze dus niet meer terug kunt stoppenheel anders is dan als je bewust aan kinderen begint terwijl je werkeloos bent en de ander maar een heel klein baantje heeft. Maar ieder zijn keuzes.
"Ik vind" zijn wel de sleutelwoorden, natuurlijk.quote:Op vrijdag 23 november 2012 17:01 schreef Kirb het volgende:
[..]
Eens. Ik vind het wel belangrijk om er zo "veilig" mogelijk in te gaan. En dan zit er naar mijn mening echt wel verschil tussen het wel of niet hebben van een (vaste) baan en helemaal geen baan te hebben. Ik vind een beetje financiële zekerheid wel zo fijn.
Klopt. Wat voor mij belangrijk is, is voor een ander weer minder belangrijk. Heb ik ook heel bewust geschreven zoquote:Op vrijdag 23 november 2012 17:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
"Ik vind" zijn wel de sleutelwoorden, natuurlijk.
Er zijn legio mensen die bijvoorbeeld freelancen en daar helemaal niet veel of regelmatig inkomsten hebben, maar toch prima in staat zijn om daarmee te leven en te zien dat er wel degelijk ruimte is voor (een) kind(eren). Dat is denk ik gewoon een andere manier van in het leven staan.
Waarom wil je niet meer werken eigenlijk?quote:Op donderdag 22 november 2012 19:34 schreef Risu het volgende:
We houden sowieso geen rekening met kinderopvang, want mijn schoonmoeder wil heul erg graag oppassen. Bovendien werk ik maar 12 uurtjes over 5 dagen. Beetje aanpassen bij mijn werk (kan vrij makkelijk) en dat wordt verdeeld over 3 dagen en dan heb ik dus ook maar 3 dagen mijn schoonmoeder over de vloer.
Ook heeft mijn vriend gezegd, dat hij over 4 a 5 maanden sowieso elk baantje pakt wat hij maar kan krijgen, ook al is het maar post sorteren of vakken vullen. Het is namelijk altijd beter dan bijstand. En zelfs al heeft hij een baan, en we gaan er dan eindelijk voor, dan nog kan het zo maar zijn dat hij na een half jaar weer op straat staat. En dan sta je daar maar met je zwangere buik. Dan weet ik liever van te voren dat het ook zonder baan nog te doen is.
En inderdaad heeft mijn vriend ook gezegd, dat hoe langer we wachten, hoe ouder iedereen wordt. Niet alleen wijzelf (heel belangrijk natuurlijk) maar ook de toekomstige opa's en oma's. Mijn ouders zijn nu al (lichamelijk) niet in staat op te passen. We gaan het er natuurlijk nog uitgebreid over hebben, we gaan niet ergens inspringen zonder dat we de consequenties goed hebben besproken.
Desalniettemin vind ik het wel heel erg fijn te weten dat hij er ondertussen ook eindelijk klaar voor is.
(overigens heb ik net kunnen zien dat we recht hebben op huurtoeslag, altijd fijn, wat extra geld)
Tja, maar zoals gezegd: dan heb je wat achter de hand en dan gaat het allemaal lekker, en krijg je een kind, en dan kan er nog steeds van alles gebeuren waardoor je niets meer achter de hand hebt, je de bijstand in moet. Want heel eerlijk: zeker een jong kind hoeft helemaal niet veel geld te kosten. Tweedehand kleertjes en meubeltjes, 6 maanden borstvoeding, wasbare luiers...je kunt het zo gek maken als je zelf wil. En als je zelf gewewnd bent, en dat laatste is in de verwende tijd waarin we leven denk ik het grootste struikelblokquote:Op vrijdag 23 november 2012 17:08 schreef Kirb het volgende:
[..]
Klopt. Wat voor mij belangrijk is, is voor een ander weer minder belangrijk. Heb ik ook heel bewust geschreven zo. Maar feit is wel dat kinderen gewoon geld kosten, en dat het wel lekker is als je iets achter de hand hebt toch? En niet de bijstand in hoeft o.i.d. (om het maar gelijk even extreem te maken).
Haha ja, goed puntquote:Op vrijdag 23 november 2012 17:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En als je zelf gewewnd bent, en dat laatste is in de verwende tijd waarin we leven denk ik het grootste struikelblok
En ook de bijstand is geen extreme armoede hoorquote:Op vrijdag 23 november 2012 17:08 schreef Kirb het volgende:
[..]
Klopt. Wat voor mij belangrijk is, is voor een ander weer minder belangrijk. Heb ik ook heel bewust geschreven zo. Maar feit is wel dat kinderen gewoon geld kosten, en dat het wel lekker is als je iets achter de hand hebt toch? En niet de bijstand in hoeft o.i.d. (om het maar gelijk even extreem te maken).
Als je benzine kunt betalen in de bijstand, vind ik dat je veel te veel geld krijgt.quote:Op vrijdag 23 november 2012 17:16 schreef Quickie_Brat het volgende:
[..]
En ook de bijstand is geen extreme armoede hoor. Ik heb zelf een bijstandsuitkering en je kan niet van god los leven nee, maar je basisbehoeftes kun je gewoon goed betalen. Ook dingen als kleding of benzine zijn te betalen ervan.
Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe vaak je tanktquote:Op vrijdag 23 november 2012 17:17 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Als je benzine kunt betalen in de bijstand, vind ik dat je veel te veel geld krijgt.
Mwoah, als je in de bijstand leeft en je kunt toch een auto/benzine elke maand onderhouden, dat vind ik dat wel heel knapquote:Op vrijdag 23 november 2012 17:18 schreef Pvoesss het volgende:
Tjah andere tokkies roken en zuipen van de bijstand en zitten stoned als een garnaal op de bank.
Het is maar net hoe je met geld om kan gaan.
Da's ook waar.quote:Op vrijdag 23 november 2012 17:18 schreef Quickie_Brat het volgende:
[..]
Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe vaak je tankt
quote:Op vrijdag 23 november 2012 17:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Tja, maar zoals gezegd: dan heb je wat achter de hand en dan gaat het allemaal lekker, en krijg je een kind, en dan kan er nog steeds van alles gebeuren waardoor je niets meer achter de hand hebt, je de bijstand in moet. Want heel eerlijk: zeker een jong kind hoeft helemaal niet veel geld te kosten. Tweedehand kleertjes en meubeltjes, 6 maanden borstvoeding, wasbare luiers...je kunt het zo gek maken als je zelf wil. En als je zelf gewewnd bent, en dat laatste is in de verwende tijd waarin we leven denk ik het grootste struikelblok
Tuurlijk, ieder zijn eigen mening!quote:Op vrijdag 23 november 2012 17:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
"Ik vind" zijn wel de sleutelwoorden, natuurlijk.
Er zijn legio mensen die bijvoorbeeld freelancen en daar helemaal niet veel of regelmatig inkomsten hebben, maar toch prima in staat zijn om daarmee te leven en te zien dat er wel degelijk ruimte is voor (een) kind(eren). Dat is denk ik gewoon een andere manier van in het leven staan.
Ja precies. En dan ook nog een auto hebben. Ik vind dat knap. Nou ja, je kunt natuurlijk niet zien of ze in de schulden zitten.quote:Op vrijdag 23 november 2012 17:18 schreef Pvoesss het volgende:
Tjah andere tokkies roken en zuipen van de bijstand en zitten stoned als een garnaal op de bank.
Het is maar net hoe je met geld om kan gaan.
Maar wat is het vreselijke dan dat je je kind leert? Dat allerlei spullen niet vanzelfsprekend zijn, maar dat er altijd voldoende liefde en aandacht is? En dat je boodschappen doet in de reclame, maar er wel iedere dag een gezonde maaltijd op tafel staat? Ik vind die boodschap niet zo heel vreselijk, hoor.quote:Op vrijdag 23 november 2012 17:24 schreef twinkle3 het volgende:
[..]
Tuurlijk, ieder zijn eigen mening!
Maar ik ben me er nu al van bewust dat je zulke keuzes niet alleen voor jezelf maakt, maar ook voor je kinderen. Die 'moeten' dan ook zo in het leven staan. Natuurlijk hoeft niet elk kind geboren te worden in een zee van luxe en geld, maar het is wel iets waar ik regelmatig bij stil probeer te staan.
Geldt overigens voor alle keuzes die je maakt natuurlijk; je kunt zelf een naam wel leuk vinden, maar je kind loopt er zijn/haar hele leven mee rond
Nou precies dat dus. Geld maakt het leven niet altijd makkelijker.quote:Op vrijdag 23 november 2012 17:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar wat is het vreselijke dan dat je je kind leert? Dat allerlei spullen niet vanzelfsprekend zijn, maar dat er altijd voldoende liefde en aandacht is? En dat je boodschappen doet in de reclame, maar er wel iedere dag een gezonde maaltijd op tafel staat? Ik vind die boodschap niet zo heel vreselijk, hoor.
Ik zeg ook niet dat je je kind dan vreselijke dingen leert. Ik denk dat het inderdaad heel goed is om je kind de waarde van geld te leren en te zorgen dat je kind zich ervan bewust is dat niet alles in het leven zomaar komt aanwaaienquote:Op vrijdag 23 november 2012 17:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar wat is het vreselijke dan dat je je kind leert? Dat allerlei spullen niet vanzelfsprekend zijn, maar dat er altijd voldoende liefde en aandacht is? En dat je boodschappen doet in de reclame, maar er wel iedere dag een gezonde maaltijd op tafel staat? Ik vind die boodschap niet zo heel vreselijk, hoor.
Een kind maakt nergens een bewuste keus voor. Dat wordt geboren omdat een stel mensen besloten heeft dat het een kind wil. Geen enkele zeggenschap over wanneer, waar, hoe, bij welke ouders het geboren wordt. Ik vind dat eerlijk gezegd een beetje een non-argument. Ieder kind moet het maar doen met datgene wat de ouders kiezen.quote:Op vrijdag 23 november 2012 17:45 schreef twinkle3 het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat je je kind dan vreselijke dingen leert. Ik denk dat het inderdaad heel goed is om je kind de waarde van geld te leren en te zorgen dat je kind zich ervan bewust is dat niet alles in het leven zomaar komt aanwaaien
Maar dat kun je je kind ook leren terwijl je het financieel wel breed hebt.
Wat ik bedoelde is dat je het zelf wel prima kunt vinden om elk dubbeltje om te moeten draaien en het is dan ook prima dat je daar zelf voor kiest, maar je kind kiest daar niet bewust voor; jij maakt dan die keuze voor je kind.
Ik zeg ook niet dat je daarmee een vreselijke keuze voor je kind maakt, maar ik vind het wel iets waar je je bewust van mag zijn
Dit dusquote:Op vrijdag 23 november 2012 16:38 schreef laziness het volgende:
Ik ben het er mee eens dat in die situatie terecht komen als je al lang en breed een kind hebt en je deze dus niet meer terug kunt stoppenheel anders is dan als je bewust aan kinderen begint terwijl je werkeloos bent en de ander maar een heel klein baantje heeft. Maar ieder zijn keuzes.
Stilstaan bij zulke zaken is prima. Aan de andere kant: sommige mensen zullen nooit veel geld hebben. Of een hoog inkomen. Omdat ze bijvoorbeeld laag- of ongeschoold werk doen, schulden hebben, of anderzins hoge kosten hebben (bijvoorbeeld medisch). Betekent dit dan dat kinderen krijgen voor die mensen niet is weggelegd? Dat je alleen aan kinderen mag beginnen bij een inkomen hoger dan ¤ xxx ,- in de maand?quote:Op vrijdag 23 november 2012 17:45 schreef twinkle3 het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat je je kind dan vreselijke dingen leert. Ik denk dat het inderdaad heel goed is om je kind de waarde van geld te leren en te zorgen dat je kind zich ervan bewust is dat niet alles in het leven zomaar komt aanwaaien
Wat ik bedoelde is dat je het zelf wel prima kunt vinden om elk dubbeltje om te moeten draaien en het is dan ook prima dat je daar zelf voor kiest, maar je kind kiest daar niet bewust voor; jij maakt dan die keuze voor je kind.
Ik zeg ook niet dat je daarmee een vreselijke keuze voor je kind maakt, maar ik vind het wel iets waar je je bewust van mag zijn
Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij vertellen dat ik nogal bekend sta om het 'overthinken' van praktisch alles
Een kind heeft nooit een keuze en los van geld zijn er tientallen dingen waar een kind anders over kan denken. Als dit is hoe jij het ziet dan is dat al een reden om nooit voor een kind te gaan.quote:Op vrijdag 23 november 2012 17:45 schreef twinkle3 het volgende:
[..]
Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij vertellen dat ik nogal bekend sta om het 'overthinken' van praktisch alles
Dat is absoluut zo, maar voor mij juist des te meer reden om dus goed na te denken over die keuze juist omdat een kind 'overgeleverd' is aan de keuzes van de ouders. Ik vind het daarom geen non-argument, maar juist des te belangrijker om er af en toe bij stil te staan dat je kinderen 'opgescheept' zitten met jouw keuzes.quote:Op vrijdag 23 november 2012 17:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Een kind maakt nergens een bewuste keus voor. Dat wordt geboren omdat een stel mensen besloten heeft dat het een kind wil. Geen enkele zeggenschap over wanneer, waar, hoe, bij welke ouders het geboren wordt. Ik vind dat eerlijk gezegd een beetje een non-argument. Ieder kind moet het maar doen met datgene wat de ouders kiezen.
Dit ben ik alleen niet met je eens. Waarom zou ik geen kinderen moeten nemen/krijgen, enkel en alleen omdat ik vind dat ik weloverwogen keuzes moet maken omdat mijn kind er de gevolgen van moet dragen?quote:Op vrijdag 23 november 2012 17:50 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Een kind heeft nooit een keuze en los van geld zijn er tientallen dingen waar een kind anders over kan denken. Als dit is hoe jij het ziet dan is dat al een reden om nooit voor een kind te gaan.
Want in alles maak je de eerste jaren keuzes voor je kinderen.
Tuurlijk er is nooit zekerheid.quote:Op vrijdag 23 november 2012 16:22 schreef Pvoesss het volgende:
Ja maar er is geen zekerheid, en zo zijn er altijd wel dingen die eerst nog moeten of waarom je liever even wacht.
Vind ik ook. Ik snap de redenering dat alles relatief is niet helemaal. Natuurlijk kun je werkloos worden tijdens de zwangerschap of na de geboorte, alles kan. Het kan ook heel goed van niet. Maar als je al geen werk hebt vóór de zwangerschap, dan weet je zéker dat je geen werk hebt.quote:Op vrijdag 23 november 2012 18:00 schreef laziness het volgende:
En toch vind ik dat als je allebei nog erg jong bent en je dus de tijd hebt om het gewoon nog een jaartje aan te kijken om te zien of je in de tussentijd een baan vindt dat dit verstandiger is dan gebaseerd op de toeslagen die je krijgt van de overheid denken dat je het net aan kunt redden.
Had ik ook en dat hadden we ingecalculeerd van tevoren. We wilden heel graag (snel) een tweede en het risico dat mijn contract niet verlengd werd, hebben we bewust genomen. Maar: mijn man heeft een prima baan die ons veel zekerheid biedt. Was dat niet het geval, dan was de tweede er nog niet gekomen.quote:Op vrijdag 23 november 2012 18:16 schreef Pvoesss het volgende:
En dat jaarcontract is leuk ben je en zwanger en ben je weer je baan kwijt als het jaar om is.
Die kans is ook gewoon heel erg groot. En dan zit je weer in dezelfde situatie.
Dat ben ik wel met je eens, maar niet vanwege het niet hebben van veel geld (voldoende is natuurlijk ook iets persoonlijks), maar vooral vanwege de onzekerheid en omdat ik het geen fijn voorbeeld vind om niet of nauwelijks te werken (beide ouders).quote:Op vrijdag 23 november 2012 18:00 schreef laziness het volgende:
En toch vind ik dat als je allebei nog erg jong bent en je dus de tijd hebt om het gewoon nog een jaartje aan te kijken om te zien of je in de tussentijd een baan vindt dat dit verstandiger is dan gebaseerd op de toeslagen die je krijgt van de overheid denken dat je het net aan kunt redden.
Daar mee zeg ik niet dat je geen recht hebt op die toeslagen en onder een bepaalde inkomensgrens geen kinderen mag krijgen maar verstandig keuzes maken mag best. Niet alles hoeft altijd NU direct.
Geen werk is juist zekerder dan een (tijdelijk) contract, je weet zeker dat je niks te besteden hebt.quote:Op vrijdag 23 november 2012 18:43 schreef miss_sly het volgende:
Dat ben ik wel met je eens, maar niet vanwege het niet hebben van veel geld (voldoende is natuurlijk ook iets persoonlijks), maar vooral vanwege de onzekerheid en omdat ik het geen fijn voorbeeld vind om niet of nauwelijks te werken (beide ouders).
daarom zeg ik ookquote:Op vrijdag 23 november 2012 18:16 schreef Pvoesss het volgende:
Maar ik heb het niet over dit voorval
Zat mensen die het wel op kunnen vangen als een baan kwijt is en die met ww en die 12uren wel rond komen. We weten niet wat het werkveld is van haar vriend en wat er nog meer voor mogelijkheden zijn.
Het ging mij sowieso niet om dit voorbeeld. Een vaste baan is in deze tijd nooit een vaste baan.
En dat jaarcontract is leuk ben je en zwanger en ben je weer je baan kwijt als het jaar om is.
Die kans is ook gewoon heel erg groot. En dan zit je weer in dezelfde situatie.
quote:Wat nog niet betekend dat we er gelijk weer voor gaan, hoe GRAAG we ook willen
als de economie weer op orde is in Nederland? Als er minder werkeloosheid is? Dat je weer makkelijker van baan naar baan kan gaan?quote:Op vrijdag 23 november 2012 19:11 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Wat is voor jou dan nodig om er weer voor te gaan?
Hier kan ik me helemaal bij aansluiten. Alleen ben ik niet jong (zo voel ik me wel natuurlijk behalve als ik zwanger ben) en heb ik geen 2 kinderen.quote:Op vrijdag 23 november 2012 18:19 schreef Cantare het volgende:
[..]
Vind ik ook. Ik snap de redenering dat alles relatief is niet helemaal. Natuurlijk kun je werkloos worden tijdens de zwangerschap of na de geboorte, alles kan. Het kan ook heel goed van niet. Maar als je al geen werk hebt vóór de zwangerschap, dan weet je zéker dat je geen werk hebt.
Ik (ja, ik) zou in die situatie, als ik de keuze had, wachten. Al is het alleen maar vanwege de stress die je kunt voelen als je elk dubbeltje om moet keren. Altijd maar rekenen, angst voor onverwachte uitgaven... het zou mij (ja, mij) in mijn genieten beperken.
Maar goed, ik besef me wel dat ik extreem makkelijk praten heb. Wij hebben het goed én ik ben jong en ik heb twee kinderen. Daarbij twijfel ik er ook niet aan dat je heel goed een kind kunt grootbrengen op bijstandsniveau. 't Is alleen: wíl je dat écht?
Hear, hear.quote:Op vrijdag 23 november 2012 18:19 schreef Cantare het volgende:
[..]
Vind ik ook. Ik snap de redenering dat alles relatief is niet helemaal. Natuurlijk kun je werkloos worden tijdens de zwangerschap of na de geboorte, alles kan. Het kan ook heel goed van niet. Maar als je al geen werk hebt vóór de zwangerschap, dan weet je zéker dat je geen werk hebt.
Ik (ja, ik) zou in die situatie, als ik de keuze had, wachten. Al is het alleen maar vanwege de stress die je kunt voelen als je elk dubbeltje om moet keren. Altijd maar rekenen, angst voor onverwachte uitgaven... het zou mij (ja, mij) in mijn genieten beperken.
Maar goed, ik besef me wel dat ik extreem makkelijk praten heb. Wij hebben het goed én ik ben jong en ik heb twee kinderen. Daarbij twijfel ik er ook niet aan dat je heel goed een kind kunt grootbrengen op bijstandsniveau. 't Is alleen: wíl je dat écht?
quote:Op vrijdag 23 november 2012 17:05 schreef miss_sly het volgende:
Dit ging alleen niet over mensen die het fijn vinden om dingen door te rekenen. Er werd expliciet afkeuring uitgesproken over een eventuele belissing om kinderen te krijgen zonder een vaste baan en een grote financiële buffer te hebben. Dat vind ik iets heel anders.quote:Op vrijdag 23 november 2012 22:34 schreef mefke79 het volgende:
Claudia, ik snap waar je vandaan komt en deels kan ik me ook wel vinden in je uitleg. Maar ik word persoonlijk heel onrustig van geen zekerheid hebben. Dat vind ik ook een minder fijne eigenschap, maar daar doe je weinig aan.
Dat gezegd hebbende: toen we voor zwanger wilde worden van de eerste had ik een prima baan, vast contract, niks mis mee. Maar in de periode rond mijn verlof veranderde er zoveel in de organisatie dat ik er zelf weg wilde. Die andere baan was zo gevonden (iets te snel zelfs) en daar kreeg ik meteen een vast contract. Zwangerschap nr 2 was er sneller dan verwacht, maar wel gepland. Maar na het verlof bleek dat vaste contract redelijk waardeloos en stond ik vrij snel op straat. Deze keer heb ik goed nagedacht over wat ik wil en daar mijn baan op uitgezocht. Maar ik vond die periode van ww en onzekerheid killing, terwijl het me eigenlijk ruimte zou moeten geven.
Met andere woorden: nee een baan is niet heilig, (financiële) zekerheid heb eigenlijk nooit, maar er zijn ook mensen die het heerlijk vinden om wel dingen door te rekenen en te plannen. Dat die plannen vervolgens anders lopen, is een heel ander verhaal.
Ja ik vind het oprecht onverstandig om dan zo'n grote stap te nemen terwijl je de mogelijkheid hebt om het nog even aan te kijken of de situatie niet anders wordt.quote:Op vrijdag 23 november 2012 22:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dit ging alleen niet over mensen die het fijn vinden om dingen door te rekenen. Er werd expliciet afkeuring uitgesproken over een eventuele belissing om kinderen te krijgen zonder een vaste baan en een grote financiële buffer te hebben. Dat vind ik iets heel anders.
Ik ben zelf ook een planner. Hell, ik plande mijn kinderen zelfs precies tussen bepaalde werkzaamheden in waarbij mijn aanwezigheid vereist was. Maar ik zie dat niet noodzakelijkerwijs als een goede eigenschap. Ik streef niet naar zekerheid maar naar rustig en strijdbaar blijven tijdens onzekere periodes.
Ik denk dat dit precies verwoordt wat ook mijn oma (al tien jaar dood) gezegd zou hebben. En ik kan me er ook in vinden. Nee, je hoeft geen enorme som geld op je rekening te hebben om aan een kind te beginnen en ja, je kan dingen ook heel goedkoop regelen, maar feit is en blijft dat een kind geld kost. Dan vind ik het wat naief om te denken dat je met een HBO opleiding nog wel even vakken kan vullen. Want ik vrees dat je daar dan veel te duur voor bent.quote:Op vrijdag 23 november 2012 22:41 schreef laziness het volgende:
[..]
Ja ik vind het oprecht onverstandig om dan zo'n grote stap te nemen terwijl je de mogelijkheid hebt om het nog even aan te kijken of de situatie niet anders wordt.
Want het lijkt me oprecht heel naar om elk dubbeltje om te moeten draaien. Maak het jezelf dan wat makkelijker door nu nog twee monden te voeden te hebben en pas drie als de situatie opgeknapt is. Er vanuit gaande dat die situatie beter wordt.
Nee hoor, dat is niet waar. Ik vind onzekerheid ook juist heel naar. Ik heb graag de illusie dat ik controle heb over mijn leven. Maar ik ben tegelijkertijd verstandig genoeg om te beseffen dat dat dus een illusie is.quote:Op vrijdag 23 november 2012 22:42 schreef mefke79 het volgende:
Claudia, ik denk dat het verschil is dat onzekerheid mij verlamt en jou juist vleugels kan geven (of zoiets, ik krijg het niet uitgelegd)
En ik vind het naïef om te denken dat je met een baan geramd zit. We zouden voor de gein eens een poll moeten houden hier in OUD. "Wier leven na de bevalling liep compleet anders dan verwacht vanwege ontslag / fysieke problemen / mentale problemen / relationele problemen?"quote:Op vrijdag 23 november 2012 22:45 schreef mefke79 het volgende:
[..]
Ik denk dat dit precies verwoordt wat ook mijn oma (al tien jaar dood) gezegd zou hebben. En ik kan me er ook in vinden. Nee, je hoeft geen enorme som geld op je rekening te hebben om aan een kind te beginnen en ja, je kan dingen ook heel goedkoop regelen, maar feit is en blijft dat een kind geld kost. Dan vind ik het wat naief om te denken dat je met een HBO opleiding nog wel even vakken kan vullen. Want ik vrees dat je daar dan veel te duur voor bent.
Zolang je die baan hebt, ja. Zolang je werkgever je gunstig gezind is. Zolang het goed gaat met het bedrijf. Zolang je niet te oud en duur wordt.quote:Op vrijdag 23 november 2012 23:06 schreef laziness het volgende:
Omdat je wel kan zeggen dat je met een baan niet geramd zit maar het biedt je toch net wat meer mogelijkheden niet waar?
Is dat dan beter, als je je maar oprecht zorgen maakt?quote:Op vrijdag 23 november 2012 23:06 schreef laziness het volgende:
Hier liep het inderdaad heel anders na de bevalling maar wij hebben ons wel oprecht zorgen gemaakt over die 8 maanden WW die ik had om op terug te vallen toen het zo ver was.
Ik ga er vanuit dat we het op één salaris ook wel zouden redden als het moet maar het is iets wat ik liever niet doe en als ik in die situatie zou zitten met een kinderwens zou ik hem zelf uitstellen ja.
Omdat je wel kan zeggen dat je met een baan niet geramd zit maar het biedt je toch net wat meer mogelijkheden niet waar?
Als ik oprecht zou geloven dat mijn situatie binnen een jaar beter is kan die kinderwens ook wel een jaartje wachten. Scheelt een hoop stress wat niet goed is tijdens de zwangerschap.
Omdat het een discussieforum is?quote:Op vrijdag 23 november 2012 23:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Is dat dan beter, als je je maar oprecht zorgen maakt?
Bij de een scheelt het misschien een hoop stress, en de ander staat anders in het leven e heeft daar minder/geen stress van.
Ik snap niet zo goed waarom de keus van iemand zo moet worden besproken en afgekeurd, terwijl niemand er verder last van heeft.
Ik wilde gewoon een kind, heel héél erg graag, toen ik 22 was en voor het eerst zwanger was al, toen ik 23 was wilde ik ht nog steeds vreselijk graag en toen ik 24 was werd de wens bijna pijnlijk. We waren jong en goed opgeleid, en boven alles, we hadden voldoende vertrouwen en liefde zowel voor elkaar als voor een kind, dát waren onze zekerheden niet de banen waarvan we toch niet wisten wat die ons gingen brengen. Een jaar of twee jaar of vijf jaar wachten enkel en alleen maar omdat we toch jong waren was in ons geval gewoon niet van toepassing. Het gaat niet alleen om je leeftijd maar ook om hoe sterk je kinderwens is. Er zijn vrouwen die rond hun 35e keihard gaan rammelen voor een kind, er zijn ook vrouwen die dat eerder hebben. ik schreef keihard gaan rammen voor een kindquote:Op vrijdag 23 november 2012 22:35 schreef laziness het volgende:
Nogmaals, niks in het leven staat vast en morgen kan ik mijn baan verliezen of onder een bus komen maar er zijn bepaalde situaties die ik persoonlijk liever niet op zoek als ik de keuze heb.
En dat die keuze anders is als je 40 bent dan als je 25 bent en de mogelijkheid hebt om het nog even aan te kijken hoe dingen gaan lopen lijkt me logisch.
Ik ben hoog opgeleid maar ik leef met de dag en met mn banksaldoquote:Op vrijdag 23 november 2012 23:06 schreef laziness het volgende:
Denk ook wel dat de gemiddelde OUDer wat hoger opgeleid is en zich drukker maakt om dit soort zaken.
Doe ik met je mee.quote:Op vrijdag 23 november 2012 23:16 schreef mignonne het volgende:
Ik ben hoog opgeleid maar ik leef met de dag en met mn banksaldo![]()
![]()
haal ik het gemiddelde in die statistiek misschien weer wat omlaag
Mijn kinderwens doet al jaren pijn.quote:Op vrijdag 23 november 2012 23:14 schreef mignonne het volgende:
[..]
Ik wilde gewoon een kind, heel héél erg graag, toen ik 22 was en voor het eerst zwanger was al, toen ik 23 was wilde ik ht nog steeds vreselijk graag en toen ik 24 was werd de wens bijna pijnlijk. We waren jong en goed opgeleid, en boven alles, we hadden voldoende vertrouwen en liefde zowel voor elkaar als voor een kind, dát waren onze zekerheden niet de banen waarvan we toch niet wisten wat die ons gingen brengen. Een jaar of twee jaar of vijf jaar wachten enkel en alleen maar omdat we toch jong waren was in ons geval gewoon niet van toepassing. Het gaat niet alleen om je leeftijd maar ook om hoe sterk je kinderwens is. Er zijn vrouwen die rond hun 35e keihard gaan rammelen voor een kind, er zijn ook vrouwen die dat eerder hebben. ik schreef keihard gaan rammen voor een kindomg . Ik denk toch dat het iets te snel gezegd is dat je gemakkelijk een jaar of wat kunt wachten als je jong bent. Ik persoonlijk werd niet ongelukkig van het idee dat ik de eerste jaren met weinig toe zou moeten, ik werd intens verdrietig van de gedachte mijn (onze!) kinderwens nog een x aantal jaar in de koelkast te moeten zetten.
Ieder zn ding, ik moet bekennen dat zekerheid mij niet zoveel doet, in ieder geval niet op het niveau wat ik hier zo snel lees. En als ik nu weer zwanger zou blijken, dan zou geld geen reden zijn om de zwangerschap af te breken, maar ook geen reden om direct met mn studie te stoppen. Eerst maar eens zien hoever we komen.
Kleine kindjes, kleine kosten. Grote kindjes, veel grotere kosten.
Ik denk dat de discussie daarop is uitgelopen doordat Risu het zelf met name had over het financiële aspect.quote:Op vrijdag 23 november 2012 22:21 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind de nadruk die hier op financiële zekerheid wordt gelegd op het bizarre af. Het is wat mij betreft een goed voorbeeld van het garantiedenken dat de laatste decennia is gaan heersen, het idee dat je toekomst zeker te stellen valt, en bovenal het idee dat dat wenselijk is. Life is what happens while you're busy making other plans.
Ja, zou je dat vergeten? Ik weet niet hoe het bij anderen is hoor, maar bij mij bestaan beide aspecten gewoon naast elkaar.quote:Je zou haast vergeten dat het krijgen van een kind een bijzondere ervaring is. Onbetaalbaar, zou ik zeggen. En je zou ook haast vergeten dat er misschien wel nog veel belangrijkere kwesties zijn, zoals of je relatie solide is en je met je partner verwachtingen ten aanzien van het ouderschap goed hebt doorgesproken.
Dat mag, net zoals ik ervoor koos om toch liever voor de kinderwens te gaan, inderdaad ieder zn ding.quote:Op vrijdag 23 november 2012 23:31 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Mijn kinderwens doet al jaren pijn.
Toch kies ik liever voor de route waarbij ik wel een vast contract heb dan de route waarbij ik zeker weet dat ik geen baan meer heb zodra ik vertel dat ik zwanger ben.
Ieder z'n ding.
Jij niet, Twinkle wel geloof ik.quote:Op vrijdag 23 november 2012 23:29 schreef laziness het volgende:
Ik impliceer nergens dat je kinderen tekort doet of iets aandoet als je zonder vaste inkomsten een kind hebt hè?Dat we dat even duidelijk hebben
![]()
Hoezo? Wat een kind uiteindelijk nodig heeft is toch overal hetzelfde? Een liefdevolle band met zijn ouders en een goede opvoeding?quote:Ik denk echter dat Nederland wel een zodanig niveau en economie heeft dat je dat niet kan vergelijken met een groot deel van de wereldbevolking waar men op een hele andere manier/voet leeft dan wij hier.
Klaaaaaaaar.quote:Op vrijdag 23 november 2012 23:37 schreef mignonne het volgende:
[..]
Dat mag, net zoals ik ervoor koos om toch liever voor de kinderwens te gaan, inderdaad ieder zn ding.
Me me me me!!quote:Op vrijdag 23 november 2012 23:36 schreef twinkle3 het volgende:
Nogmaals: het was absoluut niet mijn bedoeling om zo'n discussie aan te zwengelen (zeker niet met mijn eerste 2-3 posts!). En ik veroordeel niemand om z'n keuzes, iedereen is immers vrij om die te maken!
Bovendien denk ik dat dit inderdaad zo'n discussie is waar we nooit uitkomen..
Dus misschien beter weer lekker verder kletsen over wie/wat er allemaal rammelt!
ik ook hoor, voor nu. En dan is het niet eens de financiële situatie, of de zekerheidquote:Op vrijdag 23 november 2012 23:38 schreef Lamb29 het volgende:
ik........ maar ik gooi roet in mijn eigen eten
*zingt* 'Zeg weet je hoe je stapelen moet....'quote:Op vrijdag 23 november 2012 23:40 schreef Lamb29 het volgende:
Dat vind ik nu flauw LazinessBij jou past het maaaaaaaaaaaaaakkelijk een 2de.. ja toch zeg eens
Laat mignonne nog even haar recent gemaakte tweeluik erin gooien, misschien ben je dan wel om.quote:Op vrijdag 23 november 2012 23:44 schreef Lamb29 het volgende:
Sja... dat kan haast niet meer opnieuw zo goed lukken toch?
quote:Op vrijdag 23 november 2012 23:42 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zou haast aanbieden om je tweede koter te betalen, Lamb. Die eerste is zo goed gelukt. Daar kun je het toch niet bij laten?
u vraagt niet, irritant trotse moeder draait tochquote:Op vrijdag 23 november 2012 23:46 schreef Lamb29 het volgende:
daar durf ik idd niet te lang naar te kijken
Ik ben het helemaal met je eens, namelijk dat de essentie een goede opvoeding en een liefdevolle band met de ouders is. Ik heb sowieso het idee dat hedendaagse ouders zich oververantwoordelijk voelen voor het geluk van hun kinderen. Alles moet perfect zijn om optimale ontplooiingsomstandigheden te garanderen. Maar kinderen vormen ook (of misschien wel: juist) hun karakter in tijden van tegenspoed. Ik maak me daar eerder wel eens zorgen om: maken wij het onze kinderen niet te makkelijk? Werpen we hen niet te veel in de schoot? Maar dat is een andere discussie.quote:Op vrijdag 23 november 2012 23:44 schreef oeke het volgende:
Ik snap trouwens nog steeds niet waarom je niet zou kunnen vergelijken.
Ja. Wij zijn bewust al tijdens mijn (2e) studie aan kinderen begonnen omdat ik anders de bui al zag hangen: dan ben je net je carriere aan het opbouwen, ga je uitstellen... en voor je het weet ben je over de 30. Niet dat dat per definitie nu zo erg is, maar voor mij wel, want ik wilde graag relatief jong moeder zijn. Nooit spijt van gehad en uiteindelijk heeft het mijn "carriere" ook nog niet in de weg gestaan. De eerste is geboren tijdens mijn studie, daarna heb ik mijn stage gedaan en een jaar gewerkt en daarna is de tweede geboren. Nu kan ik juist weer lekker door zonder dat ik nog een keer kinderen "moet" (dit klinkt heel raarquote:Op vrijdag 23 november 2012 23:39 schreef Claudia_x het volgende:
Het heeft iets geks om deze discussie te voeren terwijl je het eerder als een probleem zou kunnen zien dat de gemiddelde Nederlandse vrouw te lang wacht met kinderen krijgen.
quote:
Snap ik. Mijn contract werd ook niet verlengd. Ik had het ingecalculeerd en toch vond ik het heel vervelend voelen. Iedereen was zóóóó tevreden over mijn werk en wilde ab-so-luut dat ik weer terug zou komen na de bevalling, maar niemand wilde mijn verlof betalen. Ik vond het eerlijk gezegd toch wel een beetje matig.quote:Op zaterdag 24 november 2012 00:01 schreef Lamb29 het volgende:
Net vers met een nieuwe baan beginnen en dan zwanger raken vraagt natuurlijk om het niet verlengen van een contract.. wat ook gebeurde (op een absoluut niet nette manier)
Dat maakt nu dat ik dat niet opnieuw zou durven... het was de druppel stress die ik toen echt niet kon gebruiken
Dat laatste is hier erg herkenbaar. De eerste maanden na de bevalling zat ik emotioneel zo met mezelf in de knoop dat er van genieten weinig sprake was. Dat zou ik graag eens overdoen op de roze wolk manier!quote:Op vrijdag 23 november 2012 23:51 schreef laziness het volgende:
Maar ik zou heel graag die roze wolk willen ervaren tijdens de zwangerschap maar vooral de eerste maanden er na.
klopt, maar zonder auto kan ik niet naar mijn werk en familie woont niet in de buurt en zowel auto als familie zijn niet met het ov te bereiken. Dus voor ons is een auto wel degelijk noodzakelijk. Net zoals een kinderwagen met 3 kinderen die niet kunnen lopen.quote:Op zaterdag 24 november 2012 09:54 schreef miss_sly het volgende:
Grappig dat je die twee voorbeelden van aanpassen dan aanhaalt, Kyara. Want jullie vinden dat nodig, maar andere mensen hebben al geen auto, of besluiten dan maar de auto weg te doen en passen en schuiven tot het in het huis past zonder aanpassingen. Dat is dus meer een manier van anders in het leven staan, dan dingen die kinderen echt nodig hebben en waarmee je ze dus tekort doet als je het laat zoals het is.
Ik heb allemaal hele goede rationele argumenten om mijn gerammel te negeren, maar als dat niet meer gaat, zijn al die argumenten zo over boord. Zo werkt het volgens mij met een onbedwingbaar vurige wens naar een kind.
Ja, dat bedoel ik dus preciesquote:Op zaterdag 24 november 2012 10:01 schreef Kyara het volgende:
[..]
klopt, maar zonder auto kan ik niet naar mijn werk en familie woont niet in de buurt en zowel auto als familie zijn niet met het ov te bereiken. Dus voor ons is een auto wel degelijk noodzakelijk. Net zoals een kinderwagen met 3 kinderen die niet kunnen lopen.
Helemaal mee eens hoor. Maar ik denk ook dat het hele eieren eten is: het is zo persoonlijk wat iemand nodig heeft. Denk ook dat het voor een deel karakter is. Ik zou bijvoorbeeld ook een hele slechte freelancer zijn, omdat ik niet goed tegen die onzekerheid kan.quote:Op zaterdag 24 november 2012 10:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, dat bedoel ik dus preciesVoor jullie!
Ik ken ook iemand die dus geen kinderwagen had met een tweeling, maar die deed aan tandemdragen in een draagdoek![]()
Wat betreft de auto: als je die voor je werk nodig hebt, zou je kunnen volstaan met een klein autootje voor je werk. Dat hoeft niet, maar er zijn mensen die een dergelijke keus zouden maken, al dan niet vanwege het feit dat ze er geen geld voor hebben, en dat werkt ook prima.
Ik wil hiermee niemands keus afkraken, juist niet!, maar ik wel wil aangeven dat het dus gewoon echt heel persoonlijk is wat een mens nodig denkt te hebben.
En daar is toch ook niets mis mee? Als het kan, als jullie er niet mee in de problemen komen, waarom zou je dan niet verbouwen en een andere auto kopen? Waarom zou je gaan tandemdragen als je dat niet ziet zitten en er andere mogelijkheden zijn?quote:Op zaterdag 24 november 2012 10:10 schreef Kyara het volgende:
[..]
Helemaal mee eens hoor. Maar ik denk ook dat het hele eieren eten is: het is zo persoonlijk wat iemand nodig heeft. Denk ook dat het voor een deel karakter is. Ik zou bijvoorbeeld ook een hele slechte freelancer zijn, omdat ik niet goed tegen die onzekerheid kan.
Dat tandemdragen heb ik ook aan gedacht maar ik zie mezelf dan weer geen boodschappen doen met 2 kinderen voor en 13 kg kilo kind achter en 2 boodschappentassen.
Denk dat ik daar dan weer iets te verwend voor ben
Iedereen denkt vanuit zijn eigen perspectief. Jij vanuit die van jou woonplaats. Wij zouden echt nergens komen zonder auto. Echt niet. Dus dat is geen keuze dan. De bus die rijd niet zo vaak, ik ben 1,5 uur onderweg voor ik bij het dichtstbijzijnde treinstation ben.quote:Op zaterdag 24 november 2012 10:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, dat bedoel ik dus preciesVoor jullie!
Ik ken ook iemand die dus geen kinderwagen had met een tweeling, maar die deed aan tandemdragen in een draagdoek![]()
Wat betreft de auto: als je die voor je werk nodig hebt, zou je kunnen volstaan met een klein autootje voor je werk. Dat hoeft niet, maar er zijn mensen die een dergelijke keus zouden maken, al dan niet vanwege het feit dat ze er geen geld voor hebben, en dat werkt ook prima.
Ik wil hiermee niemands keus afkraken, juist niet!, maar ik wel wil aangeven dat het dus gewoon echt heel persoonlijk is wat een mens nodig denkt te hebben.
Gedeeltelijk klopt dat. Echter het voorbeeld van de tandemdraagdoekmama is iemand die niet heir woont. Ze woont niet zo afgelegen als jullie, denk ik, maar ze woont ook maar gewoon in een Brabants dorp. En zij heeft geen draagdoekhobby, want je hoeft geen 20 doeken te hebben, maar zij heeft precies voldoende doeken (2 dus) om te kunnen dragen.quote:Op zaterdag 24 november 2012 11:13 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Iedereen denkt vanuit zijn eigen perspectief. Jij vanuit die van jou woonplaats. Wij zouden echt nergens komen zonder auto. Echt niet. Dus dat is geen keuze dan. De bus die rijd niet zo vaak, ik ben 1,5 uur onderweg voor ik bij het dichtstbijzijnde treinstation ben.
En een draagdoekhobby is minstens zo duur als een wandelwagen (voor drie)
Van t geld dat ik uitspaar door niet in Amsterdam te wonen kan ik wel een auto rijdenquote:Op zaterdag 24 november 2012 11:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Gedeeltelijk klopt dat. Echter het voorbeeld van de tandemdraagdoekmama is iemand die niet heir woont. Ze woont niet zo afgelegen als jullie, denk ik, maar ze woont ook maar gewoon in een Brabants dorp. En zij heeft geen draagdoekhobby, want je hoeft geen 20 doeken te hebben, maar zij heeft precies voldoende doeken (2 dus) om te kunnen dragen.
Bovendien is het natuurlijk ook een keuze waar je gaat wonen. Ik heb die opmerking ook al eens naar mijn hoofd gehad als ik het ergens over had dat vooral in Amsterdam van toepassing had: het is een keuze om daar te wonen
Preciesquote:Op zaterdag 24 november 2012 11:35 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Van t geld dat ik uitspaar door niet in Amsterdam te wonen kan ik wel een auto rijden
quote:Op zaterdag 24 november 2012 10:08 schreef Kyara het volgende:
Ik heb in elk geval toen ik eind 20 was wel een verzucht dat het misschien toch wel makkelijker was voor de feministische revolutie. Je trouwde, stopte met werken en kreeg kinderen (als het lukte natuurlijk). Dit alles even met een dikkevoor ik hier iedereen op mijn dak krijg.
quote:Op zaterdag 24 november 2012 10:15 schreef miss_sly het volgende:
Ik was 26 toen ik met mijn toenmalige partner probeerde zwanger te worden en ik was 40 toen ik een kind kreeg.
Nou af en toe denk ik er ook zo over hoor! Het leven was toen een stuk simpeler wat dat betreft.quote:Op zaterdag 24 november 2012 10:08 schreef Kyara het volgende:
Ik heb in elk geval toen ik eind 20 was wel een verzucht dat het misschien toch wel makkelijker was voor de feministische revolutie. Je trouwde, stopte met werken en kreeg kinderen (als het lukte natuurlijk). Dit alles even met een dikkevoor ik hier iedereen op mijn dak krijg.
quote:Op vrijdag 23 november 2012 21:04 schreef DevilsAndDust het volgende:
'Maar dan bestel je die toch gewoon?'
Toen ik mijn vriend de bunting bag van DPAM liet zien die in de uitverkoop is..
Oh helemaal mee eens. Ik zou het liefste meteen stoppen met werken en aan de kids gaan werken, gaan trouwen en lekker het huishouden doen enzo. Dat werkt bij ons helaas niet. Maar wie weet ooit...quote:Op zaterdag 24 november 2012 11:41 schreef Quickie_Brat het volgende:
[..]. Nou ik kan me hier zelfs helemaal vinden
.
Mijn grootste wens zou idd zijn een man als kostwinner en dan zelf thuis blijven voor de kinderen. Lijkt me heerlijk. Ik heb niks met carrière maken of werken. Maar goed, we leven in andere tijden
Hoe kijkt de buitenwereld tegen je aan dan? Ik ken die wereld nog helemaal nietquote:Op zaterdag 24 november 2012 19:06 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik ben nog nooit zoveel de deur uit geweest sinds ik kinderen heb.....
Ik heb altijd gezegd nooooooit te stoppen mer werken.en ben 'dus' thuisblijfmoeder. De tendens hier in het topic herken ik compleet niet met hoe de buitenwereld tegen je aankijkt.
Dat je een of ander lui onderontwikkeld varken bent als je zelf de hele dag thuis bent bij je kinderen.quote:
Vind je dat de tendens in het topic? Dat had ik er zo niet uitgehaald.quote:Op zaterdag 24 november 2012 19:23 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Dat je een of ander lui onderontwikkeld varken bent als je zelf de hele dag thuis bent bij je kinderen.
Haha, miscommunicatiequote:Op zaterdag 24 november 2012 19:28 schreef debuurvrouw het volgende:
Oh nee nee nee, dan begrijp ik je verkeerd! Ik bedoel de algemene tendens, hier in t topic wil veel juist thuismoederen
Ja, dat, lijkt me ook heel fijn!quote:Op zaterdag 24 november 2012 19:35 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik ben ook wel blij met wegkunnen, even een volwasen sociaal netwerk om me heen, maar toch... Ik denk dat ik dat als thuisblijfmoeder ook wel zou creëren. Zeker tegen die tijd dat ze naar school gaan. dan heb toch wel wat uurtjes zonder kids ook. Maar gewoon kunnen helpen op school, op het schoolplein staan elke dag, niks overblijven en bso, dat gewoon. Ik vind het ergens echt wel jammer.
Dat is waar. Maar als dat wel zou kunnen, stel dat..., zou je dan stoppen met werken?quote:Op zaterdag 24 november 2012 19:47 schreef miss_sly het volgende:
Ja mikoxx, mijn salaris kunnen we hier echt niet missen, helaas. Dat hangt wel degelijk samen met inAmsterdam wonen. Helaas is de woningmarkt nu ook weer niet zo denderend dat je gemakkelijk kunt verkopen en verhuizen.
Mijn kind liep vast. hij was gewoon niet zichzelf. En in de vakantie was het ineens weer goed.quote:Op zaterdag 24 november 2012 19:42 schreef mikoxx het volgende:
Miss, is het de bron van inkomsten wat jou bv tegen houdt? Buuf, hoe heb jij destijds deze keuze gemaakt?
Wie weet. Voor B's werk maakt ht eigenlijk niet uit waar we wonen, maar als we uit Amsterdam vertrekken, ben ik mijn werk wel kwijt, denk ik. Of we moeten net buiten Amsterdam gaan wonen, maar dat is nog steeds duur.quote:Op zaterdag 24 november 2012 19:48 schreef mikoxx het volgende:
[..]
Dat is waar. Maar als dat wel zou kunnen, stel dat..., zou je dan stoppen met werken?
en dat je enkel de hele dag tv kijkt en niets bijdraagt aan gezin of samenleving.quote:Op zaterdag 24 november 2012 19:23 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Dat je een of ander lui onderontwikkeld varken bent als je zelf de hele dag thuis bent bij je kinderen.
Oh ja. heb je het te koop staan dan?quote:Op zaterdag 24 november 2012 20:08 schreef miss_sly het volgende:
Een koophuis dat we eerst kwijt moeten voor we andere plannen kunnen maken
om maar eens de knuppel in het hoederhok te gooien..quote:Op zaterdag 24 november 2012 19:52 schreef simmu het volgende:
[..]
en dat je enkel de hele dag tv kijkt en niets bijdraagt aan gezin of samenleving.
Kun je zelf niets bedenken?quote:Op zaterdag 24 november 2012 20:27 schreef Barreltje het volgende:
[..]
om maar eens de knuppel in het hoederhok te gooien..
wat draag je bij aan de samenleving, als thuis blijvende moeder ?
mja.. ik niet zo goed neequote:
evenveel als de werkende moeder? zijnde (hopelijk) welopgevoedde kinderen ergens ooit producerenquote:Op zaterdag 24 november 2012 20:27 schreef Barreltje het volgende:
[..]
om maar eens de knuppel in het hoederhok te gooien..
wat draag je bij aan de samenleving, als thuis blijvende moeder ?
En het opvoeden van je kinderen is een te verwaarlozen job, begrijp ik?quote:Op zaterdag 24 november 2012 20:34 schreef Barreltje het volgende:
[..]
mja.. ik niet zo goed nee
afgezien van het opvoeden van je kinderen..
maar goed, ik ben dan weer zo'n carriere vrouw![]()
Wat ook niet waar is: ik voed wel degelijk mijn eigen kind op, daar betaal ik niemand anders voor. Wel m haar op te vangen op een aantal dagen dat ik dat zelf niet kan.quote:Op zaterdag 24 november 2012 20:35 schreef simmu het volgende:
[..]
evenveel als de werkende moeder? zijnde (hopelijk) welopgevoedde kinderen ergens ooit produceren![]()
enige verschil is dat de werkende moeder iemand anders betaalt en ik het zelf doe. even buiten een boel andere shit he. knuppel en hoenderhok enzo
ja nouja.. ik snap niet zo goed waarom mijn kinderen dan niet welopgevoed zouden zijn?quote:Op zaterdag 24 november 2012 20:35 schreef simmu het volgende:
[..]
evenveel als de werkende moeder? zijnde (hopelijk) welopgevoedde kinderen ergens ooit produceren![]()
enige verschil is dat de werkende moeder iemand anders betaalt en ik het zelf doe. even buiten een boel andere shit he. knuppel en hoenderhok enzo
ja maar dat doe je als werkende vrouw toch ook?quote:Op zaterdag 24 november 2012 20:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En het opvoeden van je kinderen is een te verwaarlozen job, begrijp ik?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
En dus deel je maar even een steek uit aan alle werkende moeders dat ze zelf hun kind niet opvoeden, maar daar iemand voor betalen? Dat komt de discussie en het begrip voor elkaar wel te goede.quote:Op zaterdag 24 november 2012 20:38 schreef simmu het volgende:
nja, sorrie. ik vind het ergens een debiele discussie, aangezien we allemaal werk doen wat toch gedaan moet worden. het irriteert me echt dat buitenshuis werken zo ongeveer heilig is volgens een boel mensen. daarmee bedoel ik niet dat ik mensen die die keus maken de verkeerde maken ofzo, enkel dat ik dat neerkijken op de keuze "thuisblijven" als takkeirritant ervaar
nou ja. op die dagen is er toch iemand anders die omgevallen bekers opruimt, vermaant niet bladiebla te doen en haar eten en drinken geeft. je zegt toch ook niet dat degene die je kind opvangt niet werkt?quote:Op zaterdag 24 november 2012 20:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat ook niet waar is: ik voed wel degelijk mijn eigen kind op, daar betaal ik niemand anders voor. Wel m haar op te vangen op een aantal dagen dat ik dat zelf niet kan.
euyy.. ik kijk er niet op neer..quote:Op zaterdag 24 november 2012 20:38 schreef simmu het volgende:
nja, sorrie. ik vind het ergens een debiele discussie, aangezien we allemaal werk doen wat toch gedaan moet worden. het irriteert me echt dat buitenshuis werken zo ongeveer heilig is volgens een boel mensen. daarmee bedoel ik niet dat ik mensen die die keus maken de verkeerde maken ofzo, enkel dat ik dat neerkijken op de keuze "thuisblijven" als takkeirritant ervaar
nee, ik probeer iets uit te leggen. vandaar dat helequote:Op zaterdag 24 november 2012 20:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En dus deel je maar even een steek uit aan alle werkende moeders dat ze zelf hun kind niet opvoeden, maar daar iemand voor betalen? Dat komt de discussie en het begrip voor elkaar wel te goede.
quote:even buiten een boel andere shit he. knuppel en hoenderhok enzo![]()
dat vind ik helemaal niet.. ik vraag me alleen af wat er bedoelt wordt met "aan de maatschappij bijdragen "quote:Op zaterdag 24 november 2012 20:42 schreef groofskendezoveelste het volgende:
barreltje
Vind jij dan dat in een gezin alle volwassenen expliciet zouden moeten bijdragen aan de maatschappij? Of mag het ook zo zijn dat één van twee dat expliciet doet (met betaald werk bedoel ik dan) en de ander meer impliciet (gezin draaiende houden, kinderen opvoeden, huis op orde houden, weet ik veel wat allemaal).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |