abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119473335
Omg, mijn vriend zei vanmiddag dat hij steeds meer went aan het idee van een kindje. En dat we misschien niet moeten wachten op een baan (hij is net werkeloos), want dat kan nog wel even duren. Opeens heb ik spijt dat ik toch die laatste strip van de pil wilde afmaken ondanks dat hij zei dat het niet hoefde vorige week. Mijn hart maakte helemaal een sprongetje. En ik merk dat ik een stuk 'blijer' door het huis stap vandaag. 10 december is de eerste 'geen-pil-meer-dag'.
En ik ga straks onze financien op een rij zetten.. Kijken of we echt al kunnen, en daarna een babyboek bestellen voor hem.... Op marktplaats dan.
pi_119495475
Wat fijn Risu! O+ kan me voorstellen dat je daar heel blij van wordt :)
Welk boek ga je bestellen?
pi_119495611
Ontzettend fijn Risu!

Rammelrammelrammel. 6 maanden geleden dacht ik dat het niet erger kon. :X Verkeerd gedacht dus. :@
pi_119501587
quote:
1s.gif Op donderdag 22 november 2012 10:12 schreef Bubbles90. het volgende:
Wat fijn Risu! O+ kan me voorstellen dat je daar heel blij van wordt :)
Welk boek ga je bestellen?
Ik weet het nog niet. Ik twijfel nog een beetje over welk boek.
Maar ik heb iig gezien dat we het financieel wel redden. Dus dat scheelt een hoop.
Net ook een afspraak gemaakt bij de kaakchirurg. Ik heb een scheefgroeiende verstandskies. De allerlaatste en die moet er even uit voordat we hiermee gaan beginnen. Lekker tussen sint en kerst nog eventjes. ;( Het is voor een goed doel zeggen we dan maar.
pi_119507530
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 13:52 schreef Risu het volgende:

[..]

Ik weet het nog niet. Ik twijfel nog een beetje over welk boek.
Maar ik heb iig gezien dat we het financieel wel redden. Dus dat scheelt een hoop.
Net ook een afspraak gemaakt bij de kaakchirurg. Ik heb een scheefgroeiende verstandskies. De allerlaatste en die moet er even uit voordat we hiermee gaan beginnen. Lekker tussen sint en kerst nog eventjes. ;( Het is voor een goed doel zeggen we dan maar.
Zonder direct weer de discussie op te willen rakelen over wat kinderen kosten ben ik toch wel benieuwd hoe je dit nu bepaald hebt?

Wij hebben over anderhalve week een afspraak met een financieel adviseur om alles eens op een rijtje te laten zetten. Fijn. :).
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_119508559
Jullie stellen een heel financieel plan op ja? :o

Jeetje daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Ik heb het zelf absoluut niet breed maar denk wel dat ik een kindje kan onderhouden. Misschien wat naief, maar ik denk dan: dat komt allemaal wel goed. Immers vroeger hadden mensen enorme gezinnen, hoe deden die dat dan? En toen had je nog echt armoede (ja nu ook nog wel, maar dat is nu meer verscholen).
pi_119508649
Ik vind dat iedereen die iedere maand niet meer uit aan het geven is dan er binnenkomt de financiele middelen hebben. Zo gigantisch veel kost het namelijk niet en met het aanpassen van het uitgaven patroon komt het dan absoluut al goed. Kinderen is zo duur als je het zelf maakt.
pi_119508704
quote:
2s.gif Op donderdag 22 november 2012 17:36 schreef Pvoesss het volgende:
Ik vind dat iedereen die iedere maand niet meer uit aan het geven is dan er binnenkomt de financiele middelen hebben. Zo gigantisch veel kost het namelijk niet en met het aanpassen van het uitgaven patroon komt het dan absoluut al goed. Kinderen is zo duur als je het zelf maakt.
Ja, dat leek mij eigenlijk ook wel. Gewoon gezond verstand gebruiken en goed kijken wat je uitgeeft.
Persoonlijk zou ik ook veel tweedehands aanschaffen, zoals kleertjes, zitjes, meubeltjes etc. Ik begrijp dat als je dat allemaal nieuw koopt dat je wel een fortuin kunt kwijt zijn elke maand.
  donderdag 22 november 2012 @ 17:52:33 #84
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_119509036
Risu haar vriend is werkeloos dus dan vind ik het alleen maar slim om het door te rekenen ^O^

Wij zijn pas gaan rekenen toen ik zwanger was maar ik sta nog steeds versteld hoeveel meer hij kost dan gedacht.
Vooral de kinderopvang is een grote hap uit ons budget.
Wij zouden zeker wel gaan rekenen als we nu een tweede zouden willen. Twee kinderen op het kdv is best duur -O-
Het is ook maar net wat je er nog naast wilt kunnen doen ook ;) Als we niet op vakantie gaan en nooit buiten de deur eten en nooit zomaar wat speelgoed kopen en niet meer dan de kinderbijslag aan kleding uit zouden geven, niet sparen dan zou ik er wel vier naar het kdv kunnen sturen maar wij willen dat allemaal nog wel kunnen doen en de kosten voor een kind gaan enkel oplopen met de jaren verwacht ik.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_119509280
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 17:52 schreef laziness het volgende:
Risu haar vriend is werkeloos dus dan vind ik het alleen maar slim om het door te rekenen ^O^

Wij zijn pas gaan rekenen toen ik zwanger was maar ik sta nog steeds versteld hoeveel meer hij kost dan gedacht.
Vooral de kinderopvang is een grote hap uit ons budget.
Wij zouden zeker wel gaan rekenen als we nu een tweede zouden willen. Twee kinderen op het kdv is best duur -O-
Het is ook maar net wat je er nog naast wilt kunnen doen ook ;) Als we niet op vakantie gaan en nooit buiten de deur eten en nooit zomaar wat speelgoed kopen en niet meer dan de kinderbijslag aan kleding uit zouden geven, niet sparen dan zou ik er wel vier naar het kdv kunnen sturen maar wij willen dat allemaal nog wel kunnen doen en de kosten voor een kind gaan enkel oplopen met de jaren verwacht ik.
Zo is dat. Gewoon keuzes die je maakt :)
pi_119509740
Oh, dat gesprek met een financieel adviseur is niet om te weten hoe veel we voor kinderen overhouden, hoor. We willen alleen binnen nu en iets van een jaar wel een groter huis kopen en dan is het toch wel fijn om te weten wat er financieel allemaal mogelijk is.

Denken dat het allemaal wel goed zal komen en dat het die grote gezinnen van vroeger ook lukte vind ik persoonlijk wel een beetje naïef.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_119510484
Ik ben al heel lang bezig uit te zoeken wat een baby kost tot het geboren is, dat bedrag wil ik bij elkaar gespaard hebben voor we beginnen.
In excel een hele lijst gemaakt met alles wat ik denk nodig te hebben. Dat komt op zo'n 3000 euro. Daar zitten we al bijna op, maar ik wil ook zeker weten dat we nu geld over hebben elke maand zodat we verder kunnen sparen tijdens de 9 maanden en daarna voor babyspul wat er nog nodig is. Hopelijk heeft mijn vriend dan weer een baan. En ik wil het liefst meer dan wat ik berekend heb, want er is altijd wel dat ene leuke ding dat ik met hormonen en alles toch nu echt moet kopen. Dus even doorsparen nog.
Oh en mijn schoonouders willen sowieso iets 'groots' kopen, dus ik denk dat ik de kinderwagen dan vraag. Scheelt ook weer :P
pi_119510733
Risu heb jij wel een fulltime vaste baan dan?
Noot noot.
pi_119510870
Geen enkele baan is tegenwoordig meer een vaste baan :+
pi_119510886
Niet fulltime, 12 uurtjes per week. Dus niet genoeg om alleen alles te redden, maar wel genoeg om net dat laatste beetje vaste lasten te betalen en daarnaast nog te sparen voor leuke dingen.
pi_119510911
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 18:47 schreef Risu het volgende:
Niet fulltime, 12 uurtjes per week. Dus niet genoeg om alleen alles te redden, maar wel genoeg om net dat laatste beetje vaste lasten te betalen en daarnaast nog te sparen voor leuke dingen.
Maar ik lees dat jullie dan voor een kind gaan? Of kan ik niet begrijpend lezen? ;(
Noot noot.
pi_119511101
Nou, uiteindelijk wel natuurlijk.
Het zit zo, we gaan er niet meteen nu voor. Sowieso zit ik nog aan de pil tot zondagavond 9 december (dan is de laatste) dan zit ik nog met een week ongesteld en dan maar eens kijken of het een beetje op gang komt na 10 jaar. Dan moeten we dus dat bedrag nog bij elkaar hebben (eventueel) en het liefst vriendlief ook een baan, maar hij zegt dus dat hij niet zo lang wil wachten. Ik denk dat we op z'n vroegst dan in februari beginnen. (alhoewel het volgens mij dan een decemberkindje wordt als het meteen lukt en die maand is bij ons al propvol, dus we zien wel :X )

Dus nog heel even rammelen tot na <O) ~:)
pi_119511205
Holy crap :o

Ik zou dat niet kunnen hoor. Wil wel wat zekerheid en wat spaargeld hebben. Als ik nu al moeite moet doen om 3000 euro bij elkaar te krijgen.. Nou :N

Je wil dat niet als een buffer gebruiken mocht hij totaal geen werk meer krijgen? En 12 uur werken is natuurlijk ook niks.
Noot noot.
pi_119511357
Ja, ik ga er misschien heel naief vanuit dat hij wel een baan vindt binnen een half jaar.
Hij heeft een HBO opleiding, goede referenties en de vorige baan had hij ook heel snel. Dat hoeft tegenwoordig niet veel meer te zeggen natuurlijk, maar het geeft mij misschien iets teveel hoop.
In ieder geval gaan we voordat we daadwerkelijk ervoor gaan, nog een keer om de tafel zitten om te kijken wat de opties zijn mocht het helemaal verkeerd lopen met die baan.
pi_119511385
Ik vind je inderdaad heel naïef.

Hoop wel uiteraard dat hij gauw een baan vindt.
Noot noot.
pi_119511997
Nou ja, als je geen werk hebt, heb je ook geen kinderopvang nodig. En zo heel veel hoeft een baby dan niet te kosten. De aanschaf van nieuwe spullen kun je zo gek maken als je zelf wil. Maar je kunt ook op Marktplaats kijken naar wat voor andere mensen afdankertjes zijn en alleen het hoogst noodzakelijke zelf aanschaffen.

Als je alleen maar de doemscenario's voor ogen houdt komt het er nooit van, kinderen. Ik vind het juist weer naïef om te denken dat er garanties of zekerheden bestaan. Het leven is onzeker, zoveel is zeker.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_119512774
We houden sowieso geen rekening met kinderopvang, want mijn schoonmoeder wil heul erg graag oppassen. Bovendien werk ik maar 12 uurtjes over 5 dagen. Beetje aanpassen bij mijn werk (kan vrij makkelijk) en dat wordt verdeeld over 3 dagen en dan heb ik dus ook maar 3 dagen mijn schoonmoeder over de vloer.
Ook heeft mijn vriend gezegd, dat hij over 4 a 5 maanden sowieso elk baantje pakt wat hij maar kan krijgen, ook al is het maar post sorteren of vakken vullen. Het is namelijk altijd beter dan bijstand. En zelfs al heeft hij een baan, en we gaan er dan eindelijk voor, dan nog kan het zo maar zijn dat hij na een half jaar weer op straat staat. En dan sta je daar maar met je zwangere buik. Dan weet ik liever van te voren dat het ook zonder baan nog te doen is.

En inderdaad heeft mijn vriend ook gezegd, dat hoe langer we wachten, hoe ouder iedereen wordt. Niet alleen wijzelf (heel belangrijk natuurlijk) maar ook de toekomstige opa's en oma's. Mijn ouders zijn nu al (lichamelijk) niet in staat op te passen. We gaan het er natuurlijk nog uitgebreid over hebben, we gaan niet ergens inspringen zonder dat we de consequenties goed hebben besproken.

Desalniettemin vind ik het wel heel erg fijn te weten dat hij er ondertussen ook eindelijk klaar voor is.

(overigens heb ik net kunnen zien dat we recht hebben op huurtoeslag, altijd fijn, wat extra geld)
pi_119512811
Het is natuurlijk leuk als je alles een beetje goed geregeld hebt, maar het leven laat zich vaak toch niet plannen. Qua werk niet, qua relaties niet. Alles kan uiteindelijk toch heel anders lopen dan je aanvankelijk dacht (hoopt). Je kunt onmogelijk overal rekening mee houden.
Zoals iemand hierboven al schreef: als je nu maandelijks niet meer uitgeeft dan er binnenkomt kun je eraan beginnen. Lijkt mij een prima uitgangssituatie :Y
pi_119513708
Bij mij op het werk zaten twee collega's vandaag te kletsen over het krijgen van een derde. de een is zwanger, de ander overweegt (met haar man uiteraard) of ze de stap nou wel of niet willen gaan zetten.

En ondanks dat ik voor 100% achter mijn beslissing sta (geen derde in mijn eentje), was ik toch een beetje weemoedig daarna. Jee, ze hebben gewoon de ruimte en de mogelijkheid om het te overwegen alleen al; dat soort gedachten. (Kleine rammel dus!)

Bij mij is trouwens geld wel één van de redenen om niet aan een derde te denken verder. En ik ben ook een baan met meer zekerheid gaan zoeken toen ik zwanger was van S.
pi_119519405
Hier zijn we er ook wel definitief uit; er komt geen 3e meer :)

Verstand heeft er vrede mee, gevoel nog niet (bij ons beide niet) ;) qua financiën, ruimte in huis en ruimte in ons hart zou het makkelijk kunnen, al moeten we qua financiën dan wel wat inleveren. Maar de hele ellende van zwanger worden, zwanger zijn... we gaan het echt niet meer doen...

Mijn 2 meiden zijn het mooiste wat me ooit is overkomen, na een lang traject van ivf had ik nooit meer durven hopen op überhaupt resultaat. Ze zijn gezond...ik voel me onwijs dankbaar dat we dit mogen meemaken... wat wens ik me nog meer?

Ik vrees dat ik altijd wel enigszins blijf rammelen. Maar het is goed zo :)

[ Bericht 4% gewijzigd door Gerberaatje op 23-11-2012 13:13:57 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')